Hazavágtam az autómat

  2013. december 14. - Görgei Lilla Címkék: mazda női lilla tc flotta

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Hazavágtam az autómat
2013-12-14 06:48:39

Még a jogosítvány kézhez kapása előtt, 2008-ban vettünk egy új SX4-et. Tudom, rohadjak meg. Édesanyámmal

Szeretjük a répát
2013-08-11 22:33:46

Hétfő reggel, értekezlet. Előkerül egy zacskó körte, csillannak a szemek, lendülnek a kezek, a következő

Gyertek mozizni!
2013-07-31 18:30:10

Ha te is: - jól érezted magad a tavalyi vetítéseken (például ezen , ezen , vagy ezen ) - élvezted a Belsőség

Még a jogosítvány kézhez kapása előtt, 2008-ban vettünk egy új SX4-et. Tudom, rohadjak meg. Édesanyámmal ketten élünk, ő már nem vezet (azért vagyunk még életben), két hozzá nem értő nő pedig gyilkos kombináció egy autónak. De nagy volt az öröm, csak sajnos nem tartott sokáig. Fél év után egyik reggel az autónak csak hűlt helyét találtam, mint ahogy másik hét Suzuki-tulajdonos is az utcánkban. Autóra pedig szükség volt.

DSCF2849

A rendőrség élből közölte, hogy felejtsem el. Olcsó alternatíva után kellett nézni. A 150 ezres keret nem adott túl sok okot a bizakodásra, nem is vittük túlzásba a keresést: egy 92-es Ford Escort C lett a szükségmegoldás. Ugyan kézzel-lábbal ellenkeztem, de hát a pénz beszélt, beletörődtem. Nem mondhatnám, hogy szerettem, pláne a Suzuki után. Lehet fröcsögni, hogy Esixét és hasonlók, de az autó úgy nézett ki és úgy volt felszerelve, ahogy nem szégyelltem az x-eket behúzni a felszereltségi listán, összkerékhajtáson kívül minden volt benne.

Higgyék el, az a 99 lóerő az ezerkétszáz-valahány kilóhoz sem tűnt kevésnek egy friss jogsis 18 éves lánynak, és amikor átültem az Escortba, már kifejezetten erősnek rémlett. Meg prémiumnak. Az 1,4-es Ford 69 lóereje maximum papíron létezett, sosem lehetett tudni, mikor mondja be az unalmast, minden indulás előtt elmorzsoltam egy imát, ami sokszor hatástalannak bizonyult. Ha már lúd, legyen kövér alapon mi is adtunk még pár pofont a szarnak: az egyik osztálytársam nagyszüleinél volt garázs, beálltunk alapjáratot állítani és kipufogót szerelni. A hátsó dobtól úgy szét volt rohadva, hogy nem lett volna értelme hegesztgetni. Viszont nagypapa satupadja kéznél volt, a fiúk lekapták a lábát, abból lett új kipufogóm. Miután ráköltöttük a vételárnak megfelelő összeget, érzelmes búcsút vettünk egymástól. Pár perccel a hirdetés feladása után felhívott egy kereskedő, találkoztunk, aláírtunk, vitte is 150-ért. Nem sajnáltam egy percig sem.

Nem sokkal később az autópiacon az utód reménytelennek tűnő keresgélése közben újra találkoztunk. Rövid idő alatt az autó rengeteg változáson ment át, például nemdohányzó lett, garázsban tartott, női tulajtól (persze, az utolsó valóban nő volt), kifogástalan állapotban. Ez ugye nem meglepő, azon viszont kicsit elcsodálkoztam, amikor az adatlapon megláttam az ABS szót, mikor még egy rohadt szivargyújtó sem volt benne. Na mindegy, ez már nem az én problémám volt.

untitled2

A harmadik autóm felkutatásába már jóval több energiát, türelmet és figyelmet fektettünk. A pénzügyi lehetőségek ugyan itt sem kecsegtettek 20 ezres futásteljesítménnyel, de 350 ezer forintért egy használható, viszonylag problémamentes, a trágyadombtól egy fokkal távolabb álló autót vizionáltam. Az első sok körben igyekeztünk Pesten és környékén maradni, még akkor is, ha rögtön kiszúrtam, ami nekem kell: 91-es Mazda 323 F, szép állapotban, spoilerekkel, mert az ugye elengedhetetlen egy boygirlracernek. Edelényben, Miskolc mellett. Eltettem az agyam egy hátsó zugába, és nekiálltunk a kaotikus pesti kínálatnak. A szóba jöhető autók listája elég hosszú volt, F Astra, B Corsa, 323 F-fel és F nélkül, Nissan Almera, következő generációs Escort, Clio, Rover 200, és még sorolhatnám. Elektromos ablak, szervokormány és klíma előnyt jelentett, de nem volt feltétel. Bújtam a Népítéletet, tisztában voltam vele, hogy a lényeg az állapot, és nem a jó megjelenés vagy felszereltség. Néhány húzás, karcolás és horpadás sem lett volna akadály, ha az autó egyben van. Ez a kitétel viszont szinte egyetlen esetben sem teljesült.

DSCF2853

A fehér, képen szép F Astra nagyon bejött, mert 1,6-os Si motor benne 101 lóerővel a szokásos 1,6-os 75 lóerős Ecotec helyett. Megnéztük, nem kellett volna. Hogy miért volt szükség az autó méretpontatlan körbefóliázására, nem firtattam, menekültem, ahogy tudtam. Persze, ettől még lehetett volna jó, de azért van az az esztétikai állapot, amit még 350-ért sem vállalok be. A Rover orrán-száján köpte a különböző színekben játszó füstöt, az Almerát testem-lelkem nem kívánta, szerencsére a Népítélet is megerősített benne, hogy nincs rá szükségem. A Williams Clio 300-ért alapból gyanús volt, de nem tudtam volna nyugodtan aludni, ha nem nézzük meg. Bőrbelső, klíma, centrálzár, de ami a legfontosabb volt: 150 lóerő, 1 tonna alatti súly. Beindította a nyáltermelésemet, na. A valóságban az autó egy telep végén állt, a fényezés nagy része madárszarból és porból állt, a bőrbelső a kelleténél több darabból volt, a klíma nem működött, reménytelen volt. A Seat Toledo motorikus állapotáról mindent elmond, ha már egy 19 éves nő is sikítva menekül a helyszínről csak a fülére tett benyomások alapján. A sort folytathatnám, de felesleges, Edelényben kötöttem ki.

DSCF2666

Gyönyörű volt. Metálkék, hátsó szárny, első-, hátsó- és küszöbspoiler, napfénytető, centrálzár. Egyszerűen megfogott. A típus is, és a konkrét autó is. Nem akartam cuki autót, valami menőre vágytam. Pont ilyenre. Aztán beindítottuk... és nem történt semmi rendellenes. Szépen járt a motor, nem füstölt, nem kattogott, nem folyt semmi, pár karctól eltekintve szép volt. A kereskedő is korrektnek tűnt, kaptunk állapotfelmérő lapot, a rétegvastagságból kiderült, hogy az eleje törve volt, rozsdahólyagok is voltak rajta itt-ott, a hátsó gátlók láttak már szebb napokat, háromféle, ebből két futózott gumi feszült rajta, de ennyi még igazán belefért 330-ért. Megvettük és gyorsan leléptünk, mielőtt a kereskedő meggondolja magát.

Édesapám volt velem, mindenben lelkesen segített. Sajnos az első tankolásnál is, pedig mennyivel jobb lett volna, ha nem teszi, valószínűleg most nem fekete tanksapkafedél lenne az autón. Azt ugyanis eltörte, utólag sikerült megcsinálni, de csak egy ideig működött, utána cserélni kellett. Hazafelé leteszteltem, hogy viszi-e a gyári végsebességnek megadott 180-at (természetesen Németország felé kerültünk), és elégedetten nyugtáztam, hogy igen. Nem mondhatom, hogy nem féltem, mert a kaszni úgy mozgott, mint egy turbulenciába került repülőgép, de azért a mosolyom levakarhatatlan volt.

483067 380726548663349 465059076 n

Megkezdődött a személyre szabás. Az ablaktörlő-hatásfokozót viharos sebességgel szereltem le, ugyanígy jártam volna el az ajtóvédőkkel is, ha a körvonaluk nem égett volna már bele a fényezésbe, úgyhogy inkább maradtak. A ködlámpa is kukás volt, állt benne a víz, pedig jól állt az autónak. Felkerült egy kipufogóvég, ha már optikai tuningos az autó, nehogy már az úgy maradjon. Hangszórók és csipogó előre, a régi hátsó Pio hangszóró maradhat. Olaj- és légszűrőcsere, szőnyegek, új gumik, polírozás és lehet is csapatni, gondoltam én. Az 1,6-os 16 szelepes 87 lóerős motor nem egészen értett velem egyet, hiába könnyű a kaszni, szerintem nem megy úgy, ahogy kellene. Sokszor gondot okoz a forgalom tempójának tartása is, pedig eleve nem vezetek tötymörgősen. Az első gikszer körülbelül fél év után jött: éjszaka akartam Bugyira menni, nem volt GPS-em, eltévedtem. Olyan betonútra jutottam, ami egysávos volt, nagy szintkülönbséggel a földhöz képest. Miután realizáltam, hogy rossz helyen vagyok, mert hosszú idő óta csak sötét erdő van körülöttem, közvilágítás semmi, a megfordulás mellett döntöttem. Kár volt, nem volt elég hely, az autó leesett a betonról, szétrepedtek a küszöbspoilerek, úgyhogy későbbi javítás céljából leszereltük őket. Azt hiszem, itt kezdődött az autó hanyatlása.

1120031 508896192513050 1266754890 o

Hiányzott a szervokormány, hiába, nőből vagyok, a szervótlan parkolás megizzasztott. Klíma sem ártott volna, úgyhogy vettünk egy donort Ausztriából 50 ezerért, az egyik ismerősöm elvállalta a szerelést. 4 hónapig volt nála az autó, akkor csinálta, amikor a munka mellett jutott rá ideje. Keserves időszak volt, de került bele szervó, klíma, injektor, új műszerfal (a régin csavarral rögzített telefontartó nyomai voltak), zárható tanksapkafedél, sajnos feketében. Mikor kész lett, örültem, mint majom a farkának. Plusz három lóerő az injektor miatt! Egészen addig, amíg el nem vittem feltöltetni a klímát: az ugyanis freonos volt. Szerencsére sikerült találni valakit, aki megoldotta a problémát, így már a klíma is működött. Öröm bódottág. A hűtő viszont a klíma nélküli változaté, a donor hűtője lyukas volt, úgyhogy maradt a régi. Így a motor hőmérséklete mindig egy kicsit magasabb, mint kellene, de eddig nem volt belőle gond. Egyszer a klíma a beszívott falevelek és egyebek miatt eldugult, elkezdte okádni a vizet az utasoldali lábtérbe. A volt párom szerencsére találékony ember, hamar megkereste és megoldotta a problémát, ami a szűrő hiánya volt. Egy viccből kapott péniszpumpából kivágott gumigyűrűvel rögzítette a szúnyoghálót. Azóta sem dugult el.

Aztán szépen lassan jöttek a gondok, ami nem csoda egy húszéves autónál. A baj akkor van, ha az embernek nincs kedve foglalkozni velük. Igen, ez az a tipikus eset, amikor valaki csak megy vele, de még az alapkarbantartást sem végzi el, nemhogy ami azon felül van. Tisztában voltam ezzel akkor is, amikor megvettük, csak reménykedtem benne, hogy kicsit később fog bekövetkezni. A küszöbspoilerek sosem kerültek vissza, egy üdítős flakon szétrobbant a hátsó ülésen, maradandó nyomokat hagyva a tető- és ajtókárpiton. Hiába estem neki spéci tisztítószerrel, a foltok máig makacsul ragaszkodnak a helyükhöz. A csomagtér zárja tönkrement, kulccsal nem lehet nyitni, csak belülről. A központi zár sem működött rendesen, ideiglenes megoldásként az utasoldali zárszerkezet helyet cserélt a vezetőoldalival. Ez az ideiglenesség már három éve tart.

DSCF2842

A csomagtérajtó teleszkópjából elszökött a gáz, csak manuálisan lehet tartani. Cserébe úgy csukódik, mint a legújabb BMW-k: automatikusan. A hátsó ablaktörlő-folyadék tartályába valamelyik télen elfelejtettem fagyállót tenni, azóta nem spriccel. A tankolás külön procedúra, valakinek belülről nyitnia kell a tanksapkafedelet, míg a másik a kulccsal alányúlva kinyitja. A tanksapkát egy tankolásnál a tetőre raktam, aztán nyugodtan továbbmentem, úgyhogy abból is utángyártott van. Percekig tart bezárni, mert a kulcs csak minden huszadik próbálkozásnál zárja a szerkezetet. A tankban nincs hullámtörő, ez is tud meglepetéseket okozni. Ha kevés a benzin, kanyarban a tank alján lévő üzemanyag az egyik oldalra csoportosul, nem jut a motorba. Én viszont szeretek kövér gázzal kanyarodni, de ilyenkor nem gyorsul, csak a feneke csúszik ki, ami nem túl szerencsés, ha másik autó vagy gyalogos van a közelben.

A váltó furcsa, cicergő hangot kezdett adni úgy három éve, olyasmit, mint amikor nincs benne olaj. Hordtam a szerelőhöz, de hiába, amikor odaértem, elhallgatott. A harmadik csendes szervizlátogatás után már felvettem a hangot, és azt mutogattam a szerelőnek. Simogattam, becézgettem az autót, elmagyaráztam neki, hogy csak úgy tudok neki segíteni, ha ő is akarja, de makacs egy jószág, nem engedett. Úgy két hónap után végül sikerült olyan pillanatot elkapni, amikor a szerelőnél is csinálta. A nyelestengely volt, hopp egy ötvenes. Utána a kerekek felől hallottam rendellenes hangot, akkor jött a gömbfejek és gömbcsuklók cseréje. Aztán a féktárcsák és betétek. Két éve télen használt gumit vettem, a szerelő szerint 80%-os volt. Csak azt felejtette el említeni, hogy hozzá körülbelül 8 éves is. Egyszer aztán nem tudtam megállni, belementem egy Yarisba. A Mazdának az ég világon semmi baja nem lett, a Yaris lökhárítója viszont egy szép horpadással gazdagodott. Hopp, negyvenezer (a biztosítót igyekeztünk kihagyni a buliból).

20130411 085934

A rozsdásodás is kezdett elharapódzni, a néhány pöttyből erősen korrodált kerékjárati ívek és küszöbök lettek, a napfénytető is buborékozik már, a hátsó szárnyról a lakk darabokban búcsúzik. A küszöböt a két évvel ezelőtti műszakira megcsinálták, az aljával szerencsére nem volt komoly gond. Bezzeg amikor idén felkerült a nyári gumi... A gumis szólt, hogy ha jót akarok, sürgősen vigyem el karosszérialakatoshoz. Másnap elvittem, és nem hittem a szememnek. A bölcsők környéke teljesen szétrohadt, a pedálok alatt öklömnyi lyuk, a másik oldalon szintén. Ismerősnél baráti áron negyvenezer. De legalább kiderült, mi az a kattogó hang, amit hetek óta hallottam: szétrepedt a stabilizátorrúd. Ezt már nem volt keret megcsináltatni, maradt, ahogy volt. Az aksi szeret random meghalni, cserélni kellene már. A motor is döglődik, hidrotőke, szelepek, kattog mint a nyavalya, füstöl is, de már nem tudok vele mit csinálni. Augusztusban Komáromba mentünk vele, az amerikaiautó-fesztiválra, maradandó élmény volt. Dobogókőnél a szerpentineken a magassággal együtt nőtt a diszkomfortérzetem is. Egyrészt a semmiből egy másodperc alatt felbukkanó motorosok, biciklisek, az út állapota, másrészt az autóé. Kattog a motor, zörög a futómű, pattog a kocsi segge, lengéscsillapítás nuku. Pedig ez az az út, amit legutóbb még egy Skoda Feliciában is élveztem. Most meg... mindegy, visszafelé nem arra mentünk.

20130831 190648

A következő pofont a pályanapra menet kaptam. Már a Hungaroringre vezető útra akartam kanyarogni, amikor hiába fékeztem, nem történt semmi, elszállt a fék. Nem ért meglepetésként, útközben éreztem, hogy valami nem oké, büdös is volt, de nem törődtem vele. Mit tesz ilyenkor az ember lánya? Gondolom, kitalálták, hogy vad telefonálgatásba kezd. De mit tesz akkor, ha mindez eredménytelen? A harmadik cigi elszívása után visszaül, és a gyengécske kéziféket használva megpróbál valahogy hússzal eljutni a Ringre. Sikerült, mire begurultam a kapun, megint volt fék. A nagy szaktudásommal valami vákuumos dologra gondoltam, mert a pedálnak egyáltalán nem volt ellenállása, de este Sipi és Hosszú, alias Pupp Balázs ránéztek, Hosszú szét is szedte a fékeket (örök hála!). Lepucolta őket, és azt mondta, hogy menjek haza nyugodtan, nem lesz baj. Nem is lett, másnap elvittem a szerelőhöz, kicserélték a fékmunkahengert. Fogni fog, de azóta sem olyan hatásfokkal, mint előtte, de már megszoktam.

954442 10201110709160403 1822416783 n

Szóval így autózik egy nő, akinek az anyagi lehetőségei alapján nem kéne. Az autó lassan kihullik alólam, de én akkor is imádom, hisz nem az ő hibája. A váltó ugyan lötyög, de precíz, a rozsda és hámlás ellenére is mindig megállapítom, hogy mennyire szép. A motor nem egy erőgép, de előzésre simán jó, van rendes csomagtartó, a villanyablakok működnek, az elektromos tető jól jön nyáron, a klíma hamar hűt, az ajtókat nem kell egyesével zárogatni, a slusszkulcs helye világít, ja, és van szivargyújtó. Akinek volt már Escort C-je, ezeket a dolgokat nagyon tudja értékelni. WD-40, bikakábel, szerszámkészlet, telefontöltő, cigi, gumimatrac (ha alá kell feküdni), elemlámpa és párna (sosem lehet tudni) mindig van az autóban, ha már megelőzni nem tudom, legalább felkészülök a következő megállásra.

Igen, tudom, minek autó annak, akinek nem futja rá. Mert szükség van rá, és ezzel sajnos nem csak én vagyok így. Megy, ameddig megy, ha olyan állapotba kerül, hogy másokra nézve veszélyes lesz, le fogom tenni. De remélem, addig van még egy kis időm.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr295689703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Liquid_Night 2013.12.15. 16:12:50

@yqzyia:

"Komolyan? Ez érv?"

Nem. Ez a realitás.

De akkor legyünk következetesek. Kiáltsunk ki mást is gyerekgyilkosnak, mert beülteti maga mellé a családot az 1 csillagos autóba, nem? Meg remélem, hogy a 40 éves autóval nem gyorsítasz sehol 80 fölé, mert azokkal a féktávokkal le fogsz gyalulni egy busznyi óvodást.

@redriot77: Nem kell Fangio-nak lennie, mint ahogy egy modern konstrukciójú autó se fog random kiesni a kanyarból, még ilyen állapotban sem. Tény, hogy vannak tehetségesebb sofőrök, vannak 19 éves csitrik akik érzékkel feszegetik a gép határait, meg vannak rezesová-k, akik alatt ott a technika, de azzal együtt se képesek az egyenes vonalú egyenletes mozgásra.

Nem tudjuk hogy mennyivel is ment azokban a kanyarokban, de sejtem, hogy annak a leharcolt 1.6osnak nem jelentett sokat a nyélgáz:D És sejtem, hogy jóval kevesebbel, mint amennyivel egy hot hatch...mert abban jó a technika, jó a gumi, kemény a futó, de ha az egyszer már nem elég a technika és megindul, akkor azt nem szedi össze. A fostalicska meg (ha ésszel próbálgatják) ordít, kopog, köszörül, tolja az orrát...aztán leveszed a lábad a gázról és ennyi.

Nem tudok másra gondolni, minthogy itt (túlnyomórészt) olyan emberek mondják a tutit mechanikai dolgokról, akiknek a robbantott ábra valami fura desszert neve...a hajtási befolyás meg az ittas vezetésre szleng:)

Lényeg a lényeg, megvették a fullos új szuzukit ahogy a jópolgárnak meg kell, ellopták tőlük, ennyi. Javítsatok ki melyik országban vagyunk, ott, ahol lomtalanításkor utánad dobják a 2.0ás 4x4est, ahol a nyomokban benzinvérű csitri fél év diákmunkából mx-5öt vehet játszósautónak, vagy ott, ahol milla magasságában is kukázni kell a széthajtott fosok közül?

Kár, hogy Csikósnak nem mondták meg 15 éve: ne bütykölje a sz@rt, maradjon a hírblokkok írásánál és vegyen egy Escort-ot inkább. Gazdagabbak lennénk még egy funkcionális alkoholistával:)

Liquid_Night 2013.12.15. 16:17:13

@Bori Wó: Figyumár, akinek a helyesírás a szakterülete, az miért egy autós portálon kommentel? Utóbbihoz még a Blikk is jobban ért nálad:)

Aztán igazad van, félj mindentől, de neked se kötelező autóba ülni...

speg 2013.12.15. 16:21:33

@Quattroman: "a Kresz szerinti napi állapotellenőrzés indulás előtt mond valamit?"

Szerepel benne a fékpad? Vagy esetleg nem tudsz szöveget értelmezni? :)

Liquid_Night 2013.12.15. 16:26:34

@Bori Wó: (egyébként megjegyzem, hogy a tudomány a kettős norma kifejezést használja, lévén hogy a szó az angol "double standard" tükörfordítása, már ha tudod interpretálni a standard szót)

Bori Wó 2013.12.15. 16:33:33

@Liquid_Night:
Nem a helyesírás a szakterületem, mérnök vagyok, és autószerelő voltam előtte.
Azt viszont úgy gondolom, hogy az anyanyelvén helyesen írni illenék mindenkinek, akinek van legalább érettségije, mert ott ugye volt magyar is az érettségi tárgyak közt. Vagy te az Ecserin vetted az érettségidet?
Mihez ért jobban a Blikk, a kommenteléshez? Mert a hozzászólásod erre utal.

Nem kötelező autóba ülni, de nehogy már a felelős vezetőket próbáld meg kivenni a közlekedésből a műszakilag alkalmatlan autókat vezető, a forgalomban való részvételre szellemileg alkalmatlan idióták helyett.
A közlekedés egyik alapfeltétele ugyanis a bizalom. Az, hogy bízol abban, hogy a másik is betartja a szabályokat. Amelyeknek része az is, hogy az autó teljesíti az előírt minimális műszaki feltételeket.
A cikkben szereplő autó nem ilyen, azaz semmi helye az úton.

Bori Wó 2013.12.15. 16:36:10

@Liquid_Night:
Tudod, a tükörfordítás kifejezetten kerülendő, ha van a magyarban megfelelő kifejezés az adott szóra/kifejezésre.
És erre van: kettős mérce.

Érdekelne, milyen tudomány használja a kettős normát helyette. Szerintem egyik sem.

Nem kéne védeni a tudatlanságodat.

Quattroman 2013.12.15. 16:55:27

@speg:
ennyire egyszerű vagy?
Te kérdezted hogy állapította meg hogy jó a fék. Ugyanúgy ahogy Te reggelente indulás előtt, hisz Te sem viszed fékpadra...

úgy látom ha két külön komment van akkor az abban leírtakat neked már nem sikerül összekapcsolni hiába tartoznak egymáshoz.

1127ccm 2013.12.15. 16:57:16

@Bori Wó: nem minositelek mert te az a tipus vagy akinek feketen feheren eleteszik az igazsagot akkor se latna be h tevedett.
Azt irtam h siman hasznalhato az auto. Se tobb se kevesebb. Nem tamolyog az uton, fekez, kanyarodik. Tehat forgalomban reszt vehet. Az h milyen merteku a rozsda, v a fek allapota azt 2eventea ellenorzik. Van erre wgy komplett vizsgaallomas.
Amugy mi a bajod azzal h atereszt a karmantyu? Ja h szerinted a "tomito elem" ereszt at. Ertem en jerek elnezest. Amugy te irtad azt is h fo fek henger csere utan biztos nem csereltek olajat se?!

Visionstar 2013.12.15. 17:00:50

Imádom amikor egymásnak esnek a kíbertér mérnökei,autóversenyzői,autószerelői és rakétamérnökei. Ennyi szakember a világon nincs, ahányan itt kommentelnek.

Szabványok 2013.12.15. 17:10:50

@Liquid_Night: " Meg remélem, hogy a 40 éves autóval nem gyorsítasz sehol 80 fölé, mert azokkal a féktávokkal le fogsz gyalulni egy busznyi óvodást."
Vezetek egy 3 éves prémiumautót, egy 2 éves SUV-ot, egy 21 éves középkategóriást és néha egy 30 éves Skodát.
Természetesen mindegyikkel egész másképp közlekedem. Mert bár mindegyik önmagához képest nagyon jó állapotban van, megbízható, de egészen mások a tulajdonságai.

Egyikkel se ütöm el az óvodásokat, de ehhez a 30 éves, Skodával 50-nel kell menni, a 21 éves Sierrával 60-nal, a SUV-val 70-nel, a BMW-vel meg 80-nal. (Ez csak példa, sok mindentől függ, pl. amikor a Skodán 10 éves gumi volt igencsak óvatosan kellett vele menni.)

MInden autót karban kell tartani, figyelni kell rá.

*Menet közben is, hogy észrevedd, ha ki akar esni a kerék. Ha öreg és/vagy rossz állapotú az autó, akkor még figyelmesebben.

*Reggeli induláskor is. Pl. folt az autó alatt. Ha öreg és/vagy rossz állapotú az autó, akkor még figyelmesebben.

*Rendszeresen át kell nézetni szakértővel. Aki észreveszi a repedezett fékcsövet, szivárgásokat, rendellenes mozgásokat.
Sőt adott esetben próbákat, méréseket végez, milyen a fék, milyen az emissizó, milyen a kompresszió, kiégett-e egy izzó, cserélni kell-e már a ékszíjat. Ha öreg és/vagy rossz állapotú az autó, akkor még alaposabb átvizsgálásra szorul. Egy kétéves autóban nem fog szétrozsdásodni a kerékfelfüggesztés felerősítése körül.

*Minden autónak van karbantartási terve, mennyi időnként/futás után mit kell csinálni vele. Ha öreg és/vagy rossz állapotú az autó, akkor még inkább be kell tartani, rövidebb periódussal.

*Végül van a műszaki vizsga, ami az abszolút minimum, amit nem batartani nem parasztság, hanem merénylet a többiek ellen.

"Nem kell Fangio-nak lennie, mint ahogy egy modern konstrukciójú autó se fog random kiesni a kanyarból, még ilyen állapotban sem."
Viszont akkor nagyon óvatosan kell vele járni. Esetleg annyira, hogy az már akadályozza a normális autók forgalmát.

speg 2013.12.15. 17:14:08

@Quattroman: A KRESZ adott passzusában javaslom szíves figyelmedbe a "az adott körülmények között indokolt módon" kitélelt, ez talán segít az értelmezésben.

Adott egy rendszeresen karbantartott autó, amin 2 évente cserélve van a fékfolyadék, az időszaki szervizeken rendszeresen cserélve vannak a betétek/tárcsák, évente kétszer a kerékcsere alkalmával át van nézve az emelőn, és vizsgára felkészítő átnézésen sosem járt, mert csont nélkül abszolválja a műszakit - ez lenne az enyém. A cikkben szereplő málló ócskavasat viszont az imádság tartja össze, és konkrétan elment rajta a fék. Ha te tényleg nem érted, hogy az előbbit miért felesleges naponta vizsgálgatni, és az utóbbit miért kellene pedálnyomogatásos kuruzslás helyett azonnal feldobni a fékpadra (fékfolyadékcserével egybekötve), akkor sajnálom, de egy kissé fogyatékos vagy.

hofi601 2013.12.15. 17:17:07

@Bori Wó: Gyere már el jövőre belsőség-találkozóra! Úgy szeretnék látni egyszer egy ilyet, mint te, élőben.

Béza Dániel 2013.12.15. 17:19:28

@Visionstar: Egyébként azt miért olyan nehéz elképzelni, hogy egy autós blogon, sok kommentelő tényleg ért az autókhoz? akár pro akár kontra érvel, esetleg éppen személyeskedve trollkodik.

csárlszbrunzol 2013.12.15. 17:19:35

@Bori Wó: "Hol írtam ilyet?"

Akkor mire gondoltál, mikor ezt írtad:
"Ezt azért nehezen hinném. Már persze ha a műszaki hibát kizárjuk."

hofi601 2013.12.15. 17:27:55

@speg: Nem, nem az, sőt valószínűleg több autót látott/szerelt már, mint te. A te autódat sem felesleges naponta vizsgálgatni, mert a te autód is pont úgy megy tönkre, mint a többi: tegnap még jó volt, ma meg már nem. Egy karmantyú ugyanúgy elengedhet, de egy rágcsáló is meggyengítheti, vagy elrághatja a gumi fékcsövet (bár gondolom a te autódon ilyen nincs is, csak fémszövetes van mindenhol). De egy kő vagy padka kinyithatja a fém fékcsöved oldalát is. Meg még millió dolog előfordulhat. Szerintem a te túlzott magabiztosságod veszélyesebb, mint a "málló ócskavas", vagy "fogyatékosok".

Visionstar 2013.12.15. 17:33:10

@Béza Dániel: azért, mert itt mindenki olyan magasságokban beszél az autókról. Én meg mint valóban mérnök csak mosolygok rajta. Bocsi, de mostanáig bírtam magamban tartani, nem akartam ezzel senkit sem megsérteni, de így látom a kommentek alapján.

Liquid_Night 2013.12.15. 17:59:36

@Szabványok: Ezzel teljesen egyetértek, minden szóval. Szerintem az író megtanulta azóta magától is, ha eddig nem volt ki megtanítsa neki. De valamiért relevánsnak találom a következő kérdést: Ha valami oknál fogva elszabadul egy Skoda 50el, vagy egy bömbi 80al, akkor a kívülállóknak melyik csinál nagyobb bajt?

@Bori Wó: Ó, mérnök?

Akkor magyarázd el, miből állapítottad meg a 19 éves csitri által elkövetett közveszélyes vezetést? Mert ő csak szubjektív impressziót írt, lehet, hogy neki a 20 éves autóban a kanyarban 50 érzésre olyan, mint másnak a 80.

Nem tudod, hogy mennyivel ment.
Nem tudod mekkora forgalom volt.
Nem tudod milyen volt a kanyar.
Nem tudod, hogy milyen íven ment.
Nem tudod, hogy a "kanyarban nyélgáz" hogy is volt.
Nem tudod a reakcióidejét, se a képességeit.
Nem tudod azt se hogy milyen erők hatottak az autóra, mennyire voltak tapadáshatáron a gumik, mekkora erőket adott át a milyen állapotú komponens. Folytassam?

Mérnők létedre mindezen infók hiányában egy benyomás alapján megállapítod hogy potenciális gyilkos...grat, ez a Blikk színvonal. Meg a kettős nem-norma, erről meg nem vitatkozok veled. Akkor már inkább a polinéziai tűzhangyák szaporodásáról nyitok vitát, annak több az értelme:)

Bori Wó 2013.12.15. 18:02:59

@hofi601:
Ja, hogy itt a cikkírót védők mind ismerik egymást, és elvetelenül védenek egy potenciális gyilkost?

Mondanám, hogy így már érthető, de így sem az.
Illetve kb. annyira az, mint Rezesová ügyvédje, aki felmentést akar egy négyszeres gyilkosnak.

Az, hogy a cikk írója MÉG nem vált azzá, csak a szerencsén múlott eddig, nem rajta. Ő mindent megtett azért, hogy azzá váljon.

Bori Wó 2013.12.15. 18:05:10

@Liquid_Night:
Tanulj meg olvasni.

Majd ha már megy, meg fogod érteni, mi van leírva a cikkben.
Addig fölösleges magyaráznom.

speg 2013.12.15. 18:08:05

@hofi601: Elméletben sok minden lehetséges, de a valóság mégiscsak az, hogy a cikkben szereplő ócskavason ment el a fék, nálam meg még soha. (Azt a követ, ami észrevétlenül felsérti a fékcsövet, megnézném. De azt a menyétet is, amelyik a mai többrétegű fékcsöveket, a beléjük vulkanizált műselyemmel együtt, átharapja.)
Pedig az én fékrendszerem összehasonlíthatatlanul nagyobb terhelést kap, már csak az 1.8 tonna miatt is. Aki olyan rettenetesen biztos benne, hogy az ő fékrendszere patent módon karban van tartva, annak az tudom javasolni, hogy menjen fel egy 1800-2000 méteres hágóra, majd jöjjön le onnan. Dumával tele a padlás.

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.12.15. 18:11:10

@Visionstar: azért az itt felmerülő műszaki kérdések simán inkább tartoznak a jogosítvány megszerzéséhez és járművek üzemeltetéséhez elvárt szinthez (persze arról csak álmodhatunk, hogy az ilyesmi tényleges követelmény lesz valaha is), mintsem hogy valami komplex gépészmérnöki problémaként tekintsünk rájuk. Tetszőleges autószerelő szakmunkás ezekkel dolgozik nap mint nap, túlnyomó többségük nem mérnök, mégis simán eligazodnak.

Amúgy ha annyira képben vagy, a magadban mosolygás helyett igazán megoszthatnál egy-két bölcsességet, szerintem itt mindenki örömmel fogadná a tudományosan megalapozott konstruktív kritikát.

s.peter · http://www.telekgumiszerviz.hu/ 2013.12.15. 18:24:04

Hát ennek az autónak is kalandos élete volt, az biztos.

Liquid_Night 2013.12.15. 18:24:40

@Bori Wó: Na te mérnök, amíg nem tesznek elénk videót (oldalgyorsulási méréstől, az autó skidpad-es bevizsgálásától, vagy egyéb stressztesztektől eltekintek) arról az útról, addig jegeljük a vitát, és vedd be szépen a napi antipszichotikumod.

jmzba145 2013.12.15. 18:33:31

"Megy, ameddig megy, ha olyan állapotba kerül, hogy másokra nézve veszélyes lesz, le fogom tenni."
Inkább erről próbáljuk meg lebeszélni a hölgyet, hisz ez az autó bőven menthető, ami, ha nem is egy íkonikus darab, de majdnem az.

Visionstar 2013.12.15. 18:40:42

@katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád: ehhez a magasröptű témához nem fűznék hozzá semmit, hisz nálam sokkal jobban képzett szakemberek osztják meg velünk sokéves tapasztalatukat.

WildBear 2013.12.15. 18:52:28

@Liquid_Night: "Tény, nem szabadna forgalomba menni."

Ennyi a lényeg, és nem több; ezzel az autóval nem szabadna forgalomba mennie.
És ha van másik 10, 100, 1000 ilyen roncs, azoknak sem.
(Az, hogy van 10, 100, 1000 ilyen, az nem menti a cikk íróját, aki ráadásul _tudja_, hogy sz.r az autója; még azzal sem mentheti magát, hogy "nem tudtam"..)

speg 2013.12.15. 19:08:50

@hofi601: Egy dolgot azért árulj el: az mégis mitől lesz hitelesebb, ha valaki személyesen adja elő neked ugyanazt, mint amit itt ír? Miért nem vagytok képesek egy állítás valóságtartalmát vizsgálni az illető személyétől függetlenül? Vagy aki iszik veled egy sört, annak automatikusan igaza lesz?

1127ccm 2013.12.15. 19:09:05

@speg: kicsit tulzasnak erzem fogyatekosnak nevezni egy olyan embert aki hatratett kezzel is gyorsabban cserel osztomuvet nalad. De egymas marasa helyett inkabb konkretumokra kellene koncentralni.

hofi601 2013.12.15. 19:28:23

@speg: Hát; ha el kell magyaráznom, hogy mitől hitelesebb valaki személyesen, mint egy tegnap regisztrált nicknév, akkor azt hiszem inkább bele sem kezdek.
Bori Wó cimborádnak meg nézd meg az eddigi megnyilvánulásait, nem csak itt. Tényleg kíváncsi vagyok, hogy hogy nézhet ki egy ilyen élőben, és vajon hogyan adja elő magát, ha nem egy nick mögé bújik.

speg 2013.12.15. 19:42:48

@1127ccm: Akkor te vajon miért nem a konkrétumokra koncentrálsz, miért az illető személyével jössz? Ha én gyorsabban cserélek nála osztóművet, vagy gyorsabban programozok motorvezérlőt, akkor nekem is automatikusan igazam lesz egy nem kapcsolódó témában? És ha én végeztem az adott osztómű adaptációját, én leszek az atyaisten?

@hofi601: Honnan veszed, hogy a cimborám? Életemben nem láttam, semmi közöm hozzá. Lehet, hogy neked nem tetsző stílusban adja elő azt amit, de miért nem az állításainak tartalmával vitatkozol? Vagy az nem megy?

Liquid_Night 2013.12.15. 20:02:21

@WildBear: Hát mostmár nem is megy :) De akkor az érme másik oldalával mi lesz?

Hülye példának felhozom saját magam, egy hónapja jöttem haza egy külföldi melóból, legközelebbi város (munka) 40km, bejárás úgy van hogy reggel 6kor indul a vonat, este 6ra jön vissza, ha 8tól 4ig dolgozol. Ha nem, autó kell, vagy indulhatsz mondjuk 4kor, esetleg hazajöhetsz 11kor. Havi 30+k a bérlet (amit a munkáltató térít), de egyedül 40k körül megvan már a benzin (gáz, dízel, párlat, osztrák HTO, fáradtolaj sütőolaj, alkoholos fagázas autó, tavasztól őszig motor kevesebben is megáll). Viszont a törvény szerint csak a nyomorult tömegközlekedést lehet finanszírozni, nehogy már az átlagpolgárnak ne kelljen sűrű szívóütemek közben eltartani még egy vízfejet/szociális foglakoztatót.

Tegyük fel hogy jól keresel(!), be tudsz járni autóval és be is kell mert életed van, vagy más a munkarend. De fenn kell tartani, az aprópénzért dobált osztrák vasra regadózni, lényegi dolgokra költeni, viszont sok spórolt pénzed nincs, és a télen-nyáron hajtásban legatyásodik, akkor mit csinálsz? Megmondod magadnak hogy nem mehetsz sehova, és beállsz közmunkára?:)

Vagy ha agglomerációban élsz ahol tetszés szerint fél órát késik a vonat, de te 5 perc késésért már figyelmeztetést kapsz és 3 után repülsz, akkor mivan?

Vagy ha külvárosban laksz ahol bedugul a bevezető út és ennyi, mert Bp tömegközlekedése utoljára 1896ban volt korszerű?

Akkor se mehetsz sehova?

Béza Dániel 2013.12.15. 20:03:38

@Visionstar: Bízva abban, hogy elolvastad a cikket, kiváncsi vagyok, hogy az abban leírtak közül, minek a megértéséhez, illetve kommentálásához szükséges mérnöki szinten érteni az autókhoz, akár pozítívan akár negatívan nyilatkozik valaki a leírtakról?

Mert a dolog amúgy nagyon egyszerű. A szerző leírja az autó állapotát, az ismert hibáit, a tapasztalt jelenségeket, és hogy hogyan használja. A cikkben minden benne van. A felháborodást pedig az váltotta ki, hogy a kommentelők egy része szerint nem szabad egy autó állapotát hagyni így leromlani, illetve ilyen állapotban a szerző által leírt módon használni. A kommentelők egy másik csoportja pedig erre a "tiisvoltatokfiatalok", "tiiscsináltatokmárhülyeséget", "sokilyenállapotúkocsiközlekedik", és hasonló lózungokkal válaszol. Egyik álláspont alátámasztásához sincs szükség mérnöki diplomára.

A cikkel egyetlen probléma van. Nem jó helyre lett betéve. (persze tudjuk hogy de, mert pont a két napja tartó flame generálása volt a cél...). Ez a cikk egy kiskegyed, vagy nők lapja, vagy mittudoménmilyen, huszas menő csajok oldalán, nagy tetszést aratott volna, a szerző kapta volna a válveregetéseket, mert valóbban, nem egyedi történet amit leírt, sok ilyen kocsi, és sok ilyen vezető rója az utakat férfiben és nőben is. Szóval a megfelelő közegben sokan tudtak volna azonosulni LIllával, sokan magukra ismertek volna és semmi kivetni valót nem találtak volna a dologban, mert nekik az autó csak egy tárgy aminek egyetlen hasznos tulajdonsága hogy gurul, és amíg gurul addig az az auto jó.

Csak ez egy autós oldal autós blogja, amit többnyire autóbuzik olvasnak, aki ha nem is mind mérnökök, az átlagnál jobban ismerik az autókat. És ami még fontosabb szeretik is őket. Tóbbek közt azért járnak ide, hogy öreg vagy kevésbé öreg autók feújításáról, javításáról, átalakításáról olvassanak. Ez a cikk pedig pont a fordítottjáról szól, egy jobb sorsra érdemes autó lelakásáról, illetve a szerző által is elismerten veszélyes használatáról (és most hadd ne kelljen idéznem a cikkből, te is olvastad). Ezt teljesen érthető módon sokan nem tudták szó nélkül hagyni, és a vitát tovább fokozta mikor megjelentek a cikket illetve a kritikákat értelmezni képtelen észosztók, és önjelölt pszichoanalitikusok, akik elkezdték a cikk és a kritikák tartalmától független kontextusban puffogtatni a "teisvoltálfiatal", "nemindenkialátettekújkocsit", "sokanjárnakrégikocsival", és hasonló közhelyeket, illetve elkezdték relativizálni a leírtakat a "szerintemalassantötymörgőkisveszélyesek", "azx5ösbmwsekveszélyesebbek", "lillalegalábbtudjahogyszarakocsija" típusu lózungokkal, és végül befutottak a lélekbúvárok is, akik jól megmondták, hogy szerintük a cikket kritizálók hímsoviniszták, kompenzáló lúzerek, megkeseredett kispolgárok, stb....

A cikk szerinem jó, amit ábrázol at létezik, a stílusa is pont jó nagyon sokaknak, csak nem a megfelelő közönségnek lett tálalva. Persze tudjuk hogy nem véletlenül. Nem a gratulációk besöprése volt a cél, hanem a böszítés, ez sokkal nagyobb forgalmat generál... :)

Hurri Kán 2013.12.15. 20:08:16

Daihatsu: igénytelenség határok nélkül.

Quattroman 2013.12.15. 20:09:43

@speg:

talán mert nem sörözés közben, hanem a munkáim folytán ismernek?
ellentétben veled aki azért regisztrált hogy "észt" oszthasson (bár neki is kevés van) és a tizedik hozzászólásában fogyatékosnak nevez általa ismeretleneket.

1127ccm 2013.12.15. 20:30:23

@speg: ha ugyesen programozol motor vezerlot te leszel az atyaisten. Epp olyan embert keresek aki tud.
Ugy ertettem h a lenyegre kene koncentralni hogy a holgy irasa milyen(fuggetlenul az auto allapotatol) vagy hogy miert gaz 20 eves autoval jarni, vagy te meg en milyen felelotlensegeket csinaltunk, vagy milyen kiraly volt kicsenni a batyam simsonjat, esetleg mennyivel jobb ha a gyerek a garazsban reszel egy jawa mustangot a helyett h az ölös jatekokkal jatszik a neten

speg 2013.12.15. 21:07:54

@1127ccm: Ne haragudj, de engem nem igazán érdekel, hogy te kit milyen munkára keresel épp. A kérdés az volt, hogy képes vagy-e tárgyilagosan vitatkozni valakinek az állításaival, vagy az dönt, hogy a stílusa/személye számodra mennyire szimpatikus/hiteles.

Azt senki nem állította, hogy senki ne járjon 20 éves autóval. Azt viszont többen is, hogy ilyen közveszélyes állapotú ronccsal gáz járni. Sajnálom, ha nem értetted meg a két állítás közötti különbséget (vagy nem akarod megérteni).

Nem az öreg autó gáz, hanem az, hogy valaki a fék megjavítása és átvizsgálása helyett klímát rakat az autóba, holott volt már koccanásos balesete. Az meg külön gáz, ha egy olyan közegben, mint egy autós újság szerkesztősége, senki nem szól neki, hogy baszki, ne akard kinyírni magad (és közben lejáratni minket), csináltasd már meg az autód, a biztonság fontosabb mint a klíma meg az új műszerfal (a felnikről nem szólva).

Kniight 2013.12.15. 21:10:47

@umma: Én ugyan ezt az algoritmust ajánlottam egy ismerőnek aki új autót akart mindenáron, mert az F Astra "nem biztonságos".
Mondtam, számoltasson egy törlesztőt és azt minden hónapban tegye félre / kezdje el rendberakni az autóját.
4 hónap múlva jött a nagybetűs válság...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.12.15. 21:40:42

@Görgei Lilla: Azt mondod szükség van rá valakit kórházba vinni. Más már rámutatott: Erre ott van a mentő. Vagy ugye uram bocsáss a taxi. Mert a szükséges távolságokon az is gazdaságos. De lépjünk egy kicsit tovább, maradjunk a saját autó mint megoldás környékén. Tegyük fel azt, valakinek bármely okból, legyen az munka, de tényleg szüksége van autóra. Legyen ilyen.

És mondd: Ez esetben arra is szüksége van, hogy szép, csajos, sportos autót válasszon? Furcsa. Azt hittem ez esetben arra lenne inkább szükség, hogy olcsón fenntartható, megbízható autó legyen. Ha kell akkor rendelkezésre álljon, és jusson pénz ennek az állapotnak a fenntartására is.

A történet többnyire úgy folytatódik, hogy az a pénz amit a biztonságunk érdekében megelőző karbantartásra kellett volna, valahogy hiányzik. A hétvégi buli, a cigi, sőt a ruhák, kiegészítők divatosabbra cseréje is mind létszükséglet. Nem találgatok éppen a telefonról sem, de oly sokszor az is kiderül, hogy éppen 2 kategóriával drágább okostelefon kellett a biztonság rovására, mint amit sok olyan hord akinek a munkájához tényleg létszükséglet az okostelefon is.

Ha magadat nyugtatod, könnyű önmagadat meggyőzni szükség van az autóra. De az olvasóban joggal merülnek fel az ellenérvek, kétségek. Ha pedig már felmerülnek, sokan azt fogják gondolni nem igaz, hogy indokolt ilyen verdával járni, nem tartanak őszintének, azt gondolják hülyének nézed őket. Tippelj miért vezet ez a durva és támadó hangnemhez? Részben azért, mert ezt sértőnek tartják, részben pedig mert ezek mellett veszélyezteted őket.

Azt mondod: Most jó a fék, új a gumi. Ők pedig azt, teszik hozzá nem minden alap nélkül: Most éppen. De az is tény, hogy megfelelő megelőző karbantartás nélkül ez egy autó esetében csak átmenti állapot. A KRESZ sok dolog működésének ellenőrzését előírja. Ilyen a fék is. De sok más apróság átnézése, ha már a Totalcar csapata közelében vagy,
érzésem szerint megoldható baráti körben is.

És ha eddig is minden "muszáj" volt, akkor feltételezhetik bármely újabb veszélyes hiba kijavítása is csak némi veszélyes autózás után történne, időbe telne. Mert ugye az autó nélkülözhetetlen.

1127ccm 2013.12.15. 22:53:18

@speg: ok legyunk targyilagosak: az auton vetel utan kicserelte a gumit jart vele. Akadt lové kicsereltette a kormanymuvet. Aztan jart vele. El forrt a fek utana kicsereltette a fofek hengert. Aztan jart vele. Kicsereltette a gumikat. (Nem a kuszob spoilert csinaltatta meg mer' az olyan meno ) aztan jart vele. Mondtat h lyukas az alja masnap elvitte kilakatoltak. Aztan jart vele. Sot tovabb megyek meg ez utan is lesz ami elromlik es az is meg lesz csinalva. Vagy megy a bontoba de az mar masik tortenet.
Azt alairom h az auto nem tokeletes. De tulzasnak tartom a gyilkossagi kiserletet. Ilyen korban minden auto hasonlo allapotban van. Meghozza tudod miert? Mert alkatreszbol folepiteni egy autot mindig sokszorosa koltseg. Tehat nem eri meg mindig mindent gyari technologiaval kijavitani. Gyari alkatresszel potolni..

Görgei Lilla 2013.12.15. 23:07:49

@TheElf: Igen, van mentő. Sőt, betegszállító is. Nem is értem, akkor miért okoz gondot annyi családnak a tartósan beteg hozzátartozót eljuttatni a kezelésekre.
Ha olvastad a cikket, tudod, hogy az autó a korához képest jó állapotban volt a megvételkor. Ez egy megbízható típus, nem túl drága hozzá az alkatrész, az értékelése az egyik legmagasabb a Népítéletben. Vehettem volna bármit, de a karbantartás hiánya még egy Swiftnek sem tesz jót.

1127ccm 2013.12.15. 23:08:11

Nem is ertem az itt acsarkodokat. En 15tonnaval megyek 110el es nem hogy ennyi fekhatas nincs hanem toredeke megsem halnak az ovodasok. Sot a motoromnak tobbszor elforrt mar a fekfolyadekja. Sot a szazas skodamnak esett be a fekpedalja mert szetesett a hatso munka henger. Na lehet fikazni felelotlen vagyok??
(Azt meg mindig fenn tartom amig nem gyozodok meg az ellenkezojerol h a holgynek volt muszaki segitsege

Szabványok 2013.12.15. 23:54:58

@Liquid_Night: "Ha valami oknál fogva elszabadul egy Skoda 50el, vagy egy bömbi 80al, akkor a kívülállóknak melyik csinál nagyobb bajt?"
A definíció szerint a kockázat a veszély nagysága és valószínűségének kombinációja.
Valóban, a másfél tonnás bömbi 80-nal sokkal nagyobb rombolást visz véghez, mint a 800kg-os Skoda 50-nel.
De, a bömbi ritkábban szabadul el. Egy 250km/h sebességre méretezett, mai prémiumautó sokkal kisebb valószínűséggel esik le az útról, mint egy öreg, szocialista minőségű csotrogány.

Azt nem mondom, hogy bömbi hamarabb megáll 80-ról, mint a Skoda 50-ről, de azt ugye elfogadjuk, hogy jobbak a fékjei? A bömbiben ABS, ESP(DSC) van, a bömbi tervezésénél gondoltak arra, hogy gyalogossal ütközik. A bömbinek jobbak a lámpái pontosabban kormányozható, bolondbiztosak a menettulajdonságai.
A bentülők szempontjából még nagyobb a különbség. Én inkább ütköznék 80-nal a bömbivel, mint 50-nel a Skodával.

poiuz429 2013.12.16. 00:00:46

Ez az utolsó hsz. nagyon magas labda volt, de visszafogom magam. :)

"az autó a korához képest jó állapotban volt a megvételkor."

makacs a lány :D

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.12.16. 01:00:11

@Görgei Lilla: Olvastam a cikket, egy jó műszaki állapotú és megbízható autó karbantartása sem költségmentes. És bizony e téren valószínűleg vannak olcsóbban karbantartható autók. És mint jeleztem ebben az esetben is sántít sok téren a szükségre való hivatkozás.

Ilyen szempont az, hogy amíg a megelőző karbantartás a biztonság miatt kötelező költség, addig a cigi nem az. Aki cigire tud költeni az költsön megelőző karbantartásra is. Ilyen költségek a bulik, a divat és sok más is.

De ön remekül szelektál az érvek közül, hogy mit óhajt tudomásul venni és mit nem. Például remekül átugrotta azt a kérdést, hogy amikor muszáj az autó, többnyire lehet taxi-t választani. De éppen így elfelejtette azt is, hogy a cigaretta sem kötelező és nélkülözhetetlen költség.

Fura, hogy oly sokszor hallom, hogy szegény dohányosokat üldözik. Majd azt is, hogy az 1000 forintos cigi is szépen fogy, de ugye pénz a karbantartásra, mások biztonságára nem jut, muszáj kockáztatniuk. Én valahogy jobban örülnék, ha a füstölés helyett a fék eredeti hatékonyságára költene.

De tudja mit: Sok ilyen költség van. Valóban a szavát adná rá, hogy a karbantartás, mások biztonsága a fontossági lista elején volt, messze megelőzve a cigi, buli, nyaralás, divat, stb. költségeket és ezt a sorrendet feltétel nélkül érvényesítette?

De megjegyzem: Amikor eldönti valahova elindul ki tudja számítani, hogy az olcsóbb-e autóval. És itt érdemes számolni a parkolással is, de azzal is, hogy közelebb jön az olajcsere, az összes kopó, fogyó alkatrész cseréje, az összes használatból eredő hiba, karbantartás.

Ha az autó az adott útra drágább, mint a többi alternatíva akkor nem kell egy gyengébb fékű autóba ülni és kockáztatni a balesetet.

Az alternatíva nem csak a buszjegy lehet, de a bérlet, start kártya, vagy éppen megfelelő helyzetben a kerékpár. Sőt, egy robogó is lehet megtérülő befektetés, amivel pénzt lehet spórolni. És azt bizony karbantartásra lehet költeni.

Valóban mindent megtett és nem volt más alternatíva?

Csak azért furcsa a kérdés, mert a cikkben fontos volt említeni a cigit...

Görgei Lilla 2013.12.16. 01:05:38

@TheElf: A cigivel kapcsolatban tökéletesen igaza van. A taxit viszont remélem nem gondolta komolyan, vagy ha igen, nincs tisztában annak anyagi vonzataival.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2013.12.16. 01:25:43

@Szabványok: Őszintén szólva nem feltétlenül hiszek abban, hogy a BMW kisebb valószínűséggel okozna balesetet. A hatóság és az átlag autós közötti viták egyik visszatérő eleme a gyorshajtás. A rendőrség szerint ez vezető baleseti ok. Az átlag autós rámutat: A statisztika a relatív gyorshajtásról beszél. A valóság az, hogy az abszolút gyorshajtás bizonyítása a határozatban nehéz lenne, így akkor is marad a relatív gyorshajtás, ha a városban is legalább 150nel ment a delikvens.

De egy-két kirívó hülyétől eltekintve a többség nem keresi a bajt. Nem szándékosan okoz életveszélyes helyzetet. Hanem csak bátrabb, magabiztosabb a kelleténél. Nos egy veteránkorú Skoda az autót maga bütykölgető, a korlátait jól ismerő sofőrje érzésem szerint kevésbé lesz hajlamos a túlzott magabiztosságra, mint egy BMW sofőrje. Ez pedig abból is ered, hogy a BMWt sokkal biztonságosabbnak érzed.

A hihetetlen rutinnal rendelkező profi kamionsofőrök sem csak a fáradtság miatt okoznak balesetet. Hanem pl. azért, mert megszoktál, hogy egy követési távolság elég. Aztán amikor baleset van az autópályán összetolják a sort. Mert mégsem elég. Korábban azért tűnt elégnek, mert nem volt rá szükség. Ha eső, hó vagy köd miatt rövidebb a látótávolság, és csúszós az út, akkor ebből könnyen lesz relatív gyorshajtás is.

Az a kanyar bevehető 90nel. Kivéve, ha vészfékezni kell. Mert valami ami az előző teherautóról leesett ott van az úton.

Nem csak közúton, de a vasúton, a légiközlekedésben, stb. is túl sokszor öl a túlzott magabiztosság. Egy BMW összetettebb, több minden romolhat el rajta. Arra is oda kell figyelni, mert a figyelmetlenség, a felelőtlenség ölhet.

Bori Wó 2013.12.16. 03:21:14

@1127ccm:
Ja, kicseréltette.
8 éves, újrafutózott szarra, aminek hála belecsúszott az előtte haladóba.
(Ő írja, nem én találtam ki.)

@Görgei Lilla:
Korához képest jó állapotban?

Ja, ez a korához képest jó állapot:

- kiderült, hogy az eleje törve volt (mennyire? ez azért az autó stabilitását nagyban befolyásolhatja)
- rozsdahólyagok is voltak rajta itt-ott (lényegtelen)
- a hátsó gátlók láttak már szebb napokat - kvázi életveszély egy komolyabb kanyarban
- háromféle, ebből két futózott gumi feszült rajta - magyarul legalább az egyik tengelyen NEM két egyforma gumi volt, pedig az előírás, hogy annak kell lennie; a futózott gumik minőségét nem elemezném, azt meg nem írtad, milyen állapotúak voltak, de gondolom nem frissen futózottak
- azafelé leteszteltem, hogy viszi-e a gyári végsebességnek megadott 180-at - ja, ezzel a ronccsal
- annak ellenére, hogy "féltem, mert a kaszni úgy mozgott, mint egy turbulenciába került repülőgép" - ja, a jó állapot egyik jellemzője biztosan ez
- ezenkívül 1-2 éven belül tönkrement a nyelestengely, a stabilizátor, a gömbfejek meg a gömbcsuklók, megfőtt a fékrendszer, a bölcsők környéke teljesen szétrohadt, a pedálok alatt öklömnyi lyuk, a másik oldalon szintén, motor is döglődik, hidrotőke, szelepek, kattog mint a nyavalya, füstöl is, kattog a motor, zörög a futómű, pattog a kocsi segge, lengéscsillapítás nuku - ezeket mind te írtad; ez a korához képest jó állapot?
Te kit nézel hülyének?

Nekem is volt idős autóm, volt, amit 23 évesen azért kellett bontóba adni (15+ évesen került hozzám, német tulajtól), mert a kasznit már drágább lett volna megcsináltatni vizsgára, mint venni egy 15 évvel újabbat. De a kasznitól eltekintve rendben volt, tizedét sem produkálta az általad felsorolt hibáknak. Persze, azon is kellett cserélni ezt-azt, de a kipufogót mondjuk nem satupadlábból gányoltam, ahogy a többi alkatrészt sem.

"a megfordulás mellett döntöttem. Kár volt, nem volt elég hely, az autó leesett a betonról" - azért elég ciki, hogy egy Y megfordulást nem tudsz baleset nélkül kivitelezni, de azt gondolod, tudsz vezetni

Azt mondjuk nem értem, hogy elsőkerék-hajtású autónál hogy csúszik ki a feneke kanyarban, mert az a hátsókerekesekre jellemző, de te tudod.

Ezt a rokont kell a kórházba vinni dumát meg hagyjuk már. Nagyon ócska, minden gyorshajtó erre hivatkozik - akkor is, ha nincs velük senki, akit kórházba vinnének éppen. Ráadásul arra pont egy megbízható autó kellene, nem egy puncimágnes roncs - "mert az ugye elengedhetetlen egy boygirlracernek".
Nem tudtam, hogy a kórházba hordás neve angolul boygirlracerkedés.

A gyereket is emlegetted, akit vinni kell a kórházba, hány gyereked is van?
Ja, hogy egy sincs?
De tudom, a szomszédokét hordod.
Ne röhögtess, ezek nagyon szánalmas kibúvókeresések.

Menőzni akartál, nem jött be, jobb lenne sűrűn elnézéseket kérni, és tanulni a dologból. Az autót meg vagy roncstelepre vinni, vagy megcsináltatni. Mint sokan írták, egy évnyi cigi árából teljesen használhatóvá lehetne tenni.

Bori Wó 2013.12.16. 03:39:57

@1127ccm:
Jól tudom, hogy 15 tonnával 90 a megengedett maximum?
Ezt vegyük önfeljelentésnek?
És te ezzel dicsekszel, hogy te is mások életére törsz?

Merthogy a 15 tonna mennyivel is hosszabb úton áll meg 110-ről, mint 90-ről? Segítek: csaknem 50%-kal (48% meg a resztli) nagyobb fékút kell.

Igen, felelőtlen vagy.
És elképesztő, hogy ezzel még dicsekszel is.
Nálad is csak a véletlenen múlt, hogy nem öltél még meg senkit.
És ti vagytok a TC-sek haveri köre...
Szégyen. Rájuk nézve is.

Ezek után mit várnak el egy átlag, max. szakmunkásképzőt végzett, a fizikáról meg az autó viselekedéséről mit sem hallott embertől?
Röhej, hogy ilyen emberek jogosítványt kaphattak, és pláne az, hogy még nem vették el.

@Görgei Lilla:
Az autó árából meg a ráfordított költségekből - ami nagyon messze van attól, amit valóban rá kellett volna fordítani - mennyi taxizásra is futotta volna?

Ráadásul nem hiszem, hogy minden esetben életmentő műtétre kell kórházba szállítani azt a rokont (gondolom, az utolsó képen is ő Vin Diesel jobb 1-ben ülő magyar arca, tényleg látszik rajta, hogy ha nem kerül sürgősen kórházba, nagy baj lesz), akkor a mentő házhoz megy érte, és házhoz is viszi azon a napon, amikor kórházba kell mennie. Már ha tényleg annyira beteg. Vannak idős mozgássérült ismerőseim, ők is így járnak felülvizsgálatra, évente többször.

Szóval ezt ne. A haverjaidon kívül ugyanis senki nem hiszi el. Pontosabban ők sem, csak ők elvtelenül melléd állnak, mert a haverjaid. Meg esetleg reménykednek, hogy hátha leesik valami előbb vagy utóbb az asztalról.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.12.16. 04:19:56

Nekem tetszett a cikk, és megértem a szerzőt. Amikor több pénze lesz, többet költ az autóra. Én is vezettem fék nélküli autót (Dacia 1310) 18 éves koromban, és mégsem öltem meg senkit. Csak jó előre figyelni kell :)) Azoknak akik itt emiatt köpködnek, üzenem, hogy ők biztosan a légynek sem ártottak soha, és minden törvényt betartottak mostanáig. És fiatalon új, tökéletes állapotú autójuk volt, amit a saját pénzükből vásároltak, és tartottak fenn, mindig új gyári alkatrészekkel. Bekaphatjátok, köcsögök!

Bori Wó 2013.12.16. 04:57:01

@megszaLott:
És ha vészfékezni kell, akkor hogy figyelsz előre, hülye gyerek?

A többi ökörséget, amit összehordtál, nem is minősítem.
Talán tanulj meg olvasni.

Amúgy meg kapja be neked a fogaskerék.

1127ccm 2013.12.16. 07:34:34

@Bori Wó: tisztelt boriwo nem megyek bele folosleges szajkarateba veled mert nincs ertelme. Legyen eleg az h sokat megyek a fent emlitett modon es ha hozzad mennek meg drukkolnal is h nyomjam meg jobban. Amiket meg irtal az az ertelmezes hianya de nem mentalis problema miatt hanem elvakit a felhaborodas. Biztos te is jartal olyan cipoben h hagyott kivanni valot maga utan. Csak most nem olyan intenziv az elmeny. . Azt pedig elvarni egy 350ezreskis autotol h soha ne legyen torve nem hiszem h gyakorlott,tapasztalt, vagy jozan itelokepessegrol tenne tanubizonysagot. Hangsulyozom most csak az indulat beszel beloled. De olvasd vegig ujra es javitsd ki a nyelvbotlasod, pl futozott szarra cserelte a gumit.

WildBear 2013.12.16. 10:01:19

@Liquid_Night: Nézd, kifogásokat mindig lehet keresni. Egy dolgot emelnék ki:

"Havi 30+k a bérlet (amit a munkáltató térít), de egyedül 40k körül megvan már a benzin"

A benzinköltség csak egy része az autóhasználatnak.
Számolni kell a karbantartás, olajcsere, kerékcsere, javítás, stb. költségével is.
Ezekkel kalkulálni kell. Ha "nem fér bele", akkor ne járj autóval.
Ahogy egy lakás vásárlásakor is kalkulálni kell a közös költséggel, stb. Ha ez "nem fér bele", akkor ne vegyél lakást, ne akard mások terhére.

Liquid_Night 2013.12.16. 10:09:03

@Szabványok: A műszaki különbségek mindkettőnk számára evidensek, viszont felfogásom szerint az autó mozgásában a legmeghatározóbb változó a sofőr:) Amire próbálok utalni az az, hogy a technikába sokan egyféle gőgös öntelt bizalmat fektetnek, aztán amikor közbeszól a fizika (meg a képességek hiánya, amit a technika egy pontig kompenzál), akkor baj van.

Bár nem vezettem se faros skodát, se bömbit, biztos vagyok benne, hogy a skodában előbb észleled amikor közeledsz a határaihoz (most ezen lehetne nevetni, de attól még), mint a bömbiben. Azt nem gondolom, hogy a faros skoda provokálásához elég az orrtolás-gázelvétel-korrigálás kombó ismerete, de abban biztos vagyok, hogy amikor a bömbi csusszan meg, mert már túllépett a pilóta a sportfutómű, a /40es gumi, meg az esp képességein, akkor nagy, és hirtelen lesz a baj:)

Ebből a szempontból biztonságosabbnak tartom ha a páciens egy kisteljesítményű, instabilabb autóval kísérletezik. Szimplán mondva sokkal szélesebb a hibahatár, és sokkal több visszajelzést ad az alapvető dolgok megtanulásához.

Aztán mások erre mondhatják ordítva, hogy bojrészer, meg gyerekgyilkos, csak amikor a legkonzervatívabb márkák is kénytelenek sportos imidzset gyártani maguknak, és a boltbajáró városi kisautón is 225/45ös gumi, ültetőrugó, meg spoiler van gyárilag, akkor nézzünk szembe a dolgokkal és ne álszenteskedjünk:) Ja, és emellé úgy van építve hogy minél ingerszegényebb legyen a bent ülőknek...

Liquid_Night 2013.12.16. 10:22:40

@WildBear: Akkor bizony meg kell mondanod fél magyarországnak, hogy ne járjon melóba, vagy éljen lakókocsiban a gyár melletti parkolóban (aztán hogy a gyerek mit eszik, vagy mikor látja a szüleit az már mellékes)

Értemén amit mondasz, csak te nem érted, hogy a realitásoktól ez fényévekre van. Aztán lehet mondani hogy van 350es swift, mert a TC talált egyet ami jó, és csak egy kicsit kell rá költeni. Csak attól te még milla magasságában is könyékig leszel a romokban:)

WildBear 2013.12.16. 10:32:18

"Akkor bizony meg kell mondanod fél magyarországnak, hogy ne járjon melóba, vagy éljen lakókocsiban a gyár melletti parkolóban"

Miért kéne ?
Régen sem volt mindenkinek autója, mégis felnőttünk.
Az autó nem létszükséglet, ma sem. Persze, jó, meg praktikus ha van, de közveszélyes ronccsal inkább ne.

"(aztán hogy a gyerek mit eszik, vagy mikor látja a szüleit az már mellékes"

Csak akkor jut a gyereknek kajára, ha ronccsal jársz ?
Akkor vagy gyereket nem kell csinálni, vagy autót nem kell tartani.
Bocsi, de ez a "hamis dilemma" érvelési hiba volt a részedről.
Amíg klímára, cigire futja, addig futnia kellene az elemi biztonságra (futómű, fék) is.

Visionstar 2013.12.16. 10:55:33

@megszaLott: te egy ritka nagy faszkalap vagy és még dicsekedsz is vele. Gondolom a fék nélküli szaroddal ott lent tanyán nem volt gond közlekedni, de remélem egy nagyobb városban kimész az első fék nélküli sóderes IFA elé buzikám. Na az ilyenekért nem kár, akikről olvasunk, hogy diszkó után feltekeredett a fára itt-meg ott.

Visionstar 2013.12.16. 10:59:13

@Béza Dániel: sok mindenbe egyetértek veled, de egy dologban nem. Sajnos nem csak autóbuzik szólnak hozzá, hanem "buzik is" lásd @megszaLott, na ilyenkor durran el nálam.

hofi601 2013.12.16. 13:39:20

@Bori Wó: Megint nem tudsz kitörni a szűk látókörödből, pedig azon kívül is van élet. Teljesen szabályosan közlekedik 110-zel; sőt, kapaszkodj meg: a STOP táblánál sem áll meg, meg a piros lámpánál sem. :)

Liquid_Night 2013.12.16. 13:53:41

@WildBear: Régen teljes foglalkoztatottság volt a legkisebb városban is, és óránként járt a vonat meg a busz minden faluba. Jössz az érvelési hibáiddal mert voltál egy logikai gyorstalpalón, közben meg nem azt sem tudod, hogy az alma gyümölcs-e vagy zöldség, hisz van belőle zöld, ergo az csak zöldség lehet:)

Hovatovább azon is fennakadsz, hogy miért nől egyáltalán:)

Eddig ott tartunk, hogy akinek vállalhatatlan a tömegközlekedés (kva sokan), nem keresi meg a minimálbér legalább 3-4szeresét nettóban, az ne járjon be vidékről, vagy agglomerációból dolgozni egyáltalán (igazad van, minek), és ne vállaljon gyereket. Az milyen hiba ha valaki totál el van szállva a valóságtól? Észnél vagy? Hol élsz te? Menj már a sivatagba ember.

Mondtam, sokmindent nem kéne de mégis úgy van. Te is csak oda ugatsz ahova a láncod enged? (és nem, nem azért mondom ezt mert én is fhossal járok be havi 100ért, hanem mert aktuál tényekből indulok ki, tudod, realizmus)

WildBear 2013.12.16. 14:23:56

@Liquid_Night:
"közben meg nem azt sem tudod, hogy az alma gyümölcs-e vagy zöldség"

Ez a "argumentum ad hominem" (személyeskedés) nevű érvelési hiba. Csináld nyugodtan, ha így engeded le a gőzt, én csak szánakozom rajtad. :-)

"Hovatovább azon is fennakadsz, hogy miért nől egyáltalán:)"

"nől" ?

"Menj már a sivatagba ember."

Köszönöm, voltam. (Nyáron, Egyiptomban.)
Ültem tevén is, meg láttalak téged egy fán ugrándozni. Kérsz banánt..? :-)

Visszatérve a rideg valósághoz; közlekedésre alkalmatlan, életveszélyes roncsokkal közlekedni nem helyes. Inkább olyan előemberes, mint ez a hozzászóló volt.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.12.16. 14:39:56

@Visionstar , Bori Wó: Mekkora értetlen droidok vagytok. Vészfékezi fék nélkül? Amikor rossza a féked, mész 30-40-el, és jó előre figyelsz. Egyszer sem kellett visszakapcsolnom egyesbe, hogy akkorát motorfékezzek. Ez tizenéve volt, és csak azért mondtam, hogy attól, hogy elromlik a féked, még nem kell az út szélén állj, mintha a motorod romlott volna el. Ti pedig alig várjátok, hogy valaki írjon valamit, ami a ti szaros binztonságérzeteteket elméleti szinten csökkenti, és ugattok, hogy akasszák fel. Ti vagytok a rosszféle emberek, nem azok, akik fék nélkül fejezik be az útjukat. Úgy olvassátok a belsőséget, hogy na akkor most gyorsan küssünk bele valakibe és a szar autójába. Ezt nemcsak kettőtökre értem, hanem arra a sok baromarcra, akiket itt évek óta kénytelen vagyok olvasni, hogy mindenki őket veszélyezteti az ABS ESP ASR nélküli szarával.
De nem csodálkozom. Elég ha egy hónapig folyamatosan nézed a tévét, és egy félrevezetett, életunt, szarházi emberré válsz, akinek minden élvezete, hogy a más szemében keresi a szálkát!

Scaleo 2013.12.16. 15:18:26

@megszaLott:
"attól, hogy elromlik a féked, még nem kell az út szélén állj, mintha a motorod romlott volna el."

Te most szórakozol baszki? Ha bármi üzembiztonságot veszélyeztető probléma van a fékeddel, kurvára nem mehetsz tovább egy métert sem. Jogszabály van rá: www.kresz.info/muszaki_hiba.php

"(2) Az (1) bekezdésben említett hiba elhárításáig a járművel - a (3) bekezdésben említett esetet kivéve - közlekedni nem szabad."

Aki ennek ellenére közlekedik egy fékhibás autóval, az egy ön- és közveszélyes felelőtlen baromállat, és ott helyben azonnal be kellene vonni a jogosítványát.

Örülök, hogy te osztod itt az észt, a jogosítványodat az Ecserin vetted?

Visionstar 2013.12.16. 15:52:28

@megszaLott: Ha te mondod, akkor biztos így van.

Visionstar 2013.12.16. 15:59:33

Csak még egy valamit,aztán nem foglalkozom többé veled. Emlékezz, te köcsögöztél le mindenkit és még neked áll feljebb???!! Nem vagy te véletlenül politikus??

Liquid_Night 2013.12.16. 16:02:36

@WildBear: Csak kijött a busafejű, zsírosnyakú paréj belőled is :dd

A helyes-nem helyes koncepciók összetettségén még dolgozz, látom a tevére felültél, de leszállni nem sikerült :D

A félműveltséged, és az életről való fogalmatlanságod pedig próbáld meg ne a "logika butusoknak" c. összefoglalóval orvosolni, mert ha onnét puffogtatsz, akkor csak jobban kiütközik, hogy milyen setét vagy.

WildBear 2013.12.16. 16:09:02

@Liquid_Night: Na, csikerült előcsalogatni a trollt.. :-DD
Ennyi voltál, köszönjük.

Liquid_Night 2013.12.16. 16:12:38

@WildBear: Na most még utánzol is, hogy is írtad az előbb, mit láttál? Tükröt?

Kár volt visszajönnöd a sivatagból :D

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.12.16. 16:59:18

@Scaleo: Te mindig minden szabályt betartasz, sebességhatárokat is beleértve? Mondjuk inkább fagyj meg az útszélén, mert elment a féked? Kit veszélyeztetsz 30-al, amikor a bickiklisek kielőznek? Max feltartod a forgalmat. Nem arról beszéltem, hogy szórakozásból fék nélküli hegyi felfutóversenyt kell szervezni frogalomban.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.12.16. 17:06:45

@Visionstar: Nem mindenkit köcsögöztem le, csak azokat, akik ezen a blogon azt lesik, hogy mikor oktathatnak másokat közlekedésbiztonságból, esetleg autóvásárlásból, fenntartásból, és minden másból amihez semmi közük. Eddig sosem szóltam, de most rosszul esett látni, ahogy itt van egy lány, aki összeszedi a bátorságát, ír egy jó kis őszinte autós sztorit, erre jön a sok díszpolgár és nekiesik.

Visionstar 2013.12.16. 17:19:44

@megszaLott: Szerintem felejtsük el. Jönnek az ünnepek, ne legyünk haraggal egymás iránt. Szerintem nem érdemes ilyen miatt felbőszítenünk magunkat. Ok?

Scaleo 2013.12.16. 18:19:21

@megszaLott: Nem, nem tartok be minden jogszabályt, de azokat igen, amik betartása nélkül súlyosan veszélyeztetném magam vagy másokat. Megjegyzem, hibás fékkel nemcsak azért nem szabad közlekedni, mert tiltja a törvény, hanem azért is, mert a józan ész is a legszigorúbban tiltja.

Jó duma ez a "fagyj meg az út szélén", de nem menő. 2013 van, csak tudsz segítséget hívni. Attól, hogy műszaki hibád van, nincs jogod veszélyeztetni másokat – igazából ahhoz sincsen semmiféle jogod, hogy feltartsad a forgalmat, amennyiben az autó nem vált mozgásképtelenné.

Hogy kit veszélyeztetsz harminccal? Mindenkit, ugyanis fék nélkül a váratlan akadályok előtt nem fogsz tudni megállni. A motorfék nem helyettesíti az üzemi féket, és a kézifék sem. Akkor sem, ha harminccal mész.

gt-r 2013.12.17. 00:51:16

Ennyi képmutató barmot akik itt mind hozzászóltak ehhez a témához.
Legalább egy millió ilyen öreg lepusztult fos van az utakon ebben az országban, mint ez a mazda vagy akár sokkal rosszabb állapotú guruló roncshalmaz.
Megnézném az összes jogszabályidézgetős biztonságot meg vezetési tudást szajkózó idiótának, milyen autója van és az milyen állapotú, meg hogy vezeti. LEnnének meglepetések rendesen.
Most őszintén kinek nem volt öreg lepusztult autója?
Nekem is volt tizensok éve friss jogsival, és nem az foglalkoztatott hogy ráköltsem az árát, hanem hogy menni kell vele amennyit csak tudok, ha valami meghalt rajta akkor azt megtákoltattam ment tovább a következő széthullásig.
Ilyen az élet ezeket az öreg szarokat nem szervízelik hanem életben tartják és áttolják a vizsgán.
A lényeg hogy nem volt nagyobb balesete, mert tud az autó állapotának megfelelően vezetni. MEnnyi koccanás meg akár súlyos személyi sérüléses baleset van az országban? Rengeteg és sok új kisautóval, mert nem tudnak vezetni, pedig mennek 50-el a 70-es táblánál aztán mégis összetörik.
Nagyon kevés baleset van, mert egy autó szar állapotú, akinek ilyen régebbi kevésbé jó állapotú autója van az általában úgy is használja, hogy ne legyen baj belőle.
A 180-as "száguldás" meg hú de nagy dolog, gondolom nem a sűrű forgalomban ment vele ennyivel hanem ahol éppen üres volt a pálya egy pár percre fegyorsított, nagy dolog, szerintem a legtöbb ember csinált már ilyet, még a mindenszabálytbetartok fajták is.
Nekem tetszett ez az egész iromány, jókat derültem rajta, szerintem nincs itt semmi gond, ebben az országban ez életszerű, legalább valaki leírja őszíntén.

gt-r 2013.12.17. 00:59:29

@Scaleo: Simán haza lehet menni fék nélkül, ha legalább am kézifék fog valamennyire, van ám motorfék is, meg lassan hajtva akár vészvillogó használattal kézifékkel is hazamnnék inkább mint az út szélén várjam az autómentőt.
Bírom amikor sokan megállnak a belső sáv közepén mert mondjuk defektet kaptak vagy megállt a motor vagy bármi egyéb, na ez sokkal veszélyesebb. Pedig önindítóval is ki lehet jutni az út szélére 2-esben, semmi baja nem lesz pár méteren. Defektnél meg az út széléig el lehet menni az már nem ront a helyzeten. Én pl simán hazamentem felnin régen(pont egy mazdával), mert tudtam hogy úgysincs nálam emelő meg kerékkulcs, és a pótkerék is lapos ami a csomiban volt.
Németországban ha megállsz autópálya leálló sávban még akár meg is bűntetnek ha indokolatlanul állsz, ha mozgásképes az autó akkor tovább kell menni legalább az első pihenőig.

Scaleo 2013.12.17. 01:25:01

@gt-r: Nem, nem lehet hazamenni mások veszélyeztetése, illetve akadályozása nélkül. Amihez nincs jogod, és tilos is.

Még egyszer: a kézifék és a motorfék NEM helyettesíti az üzemi féket. Nincs mérlegelési lehetőség: az egyetlen, amit ilyenkor tehetsz, hogy félreállsz, és megvárod a segítséget. Egyébként meg igen, én inkább megvárnám az autómentőt, mint hogy még jobban szétbasszam a kocsimat, vagy kockáztassak egy balesetet, esetleg egy kurva nagy büntetést, ha elkap a rendőr (és igaza lesz).

Ha műszaki hibát észlelsz, akkor olyan helyen kell megállni, ahol a lehető legkevésbé zavarod a forgalmat. Fékhibás autóval pedig nem lehet tovább közlekedni. Egészen ijesztőnek tartom, hogy ezt még néhányaknak magyarázni kell.

gt-r 2013.12.17. 01:58:33

@Scaleo: Nem kell magyaráznod senkinek, ettől még sokan inkább hazamennek óvatosan vele, mint hogy megvárják a trailert több tízezerért. Amíg járóképes az autó és van rajta némi kézifék addog óvatosan haz lehet vele menni ha ez a szabály ha nem.
Én a meghalt kuplunggal se a trélert vártam hanem be kettőbe és go. Lámpánál meg önindítóval kettőbe el lehetett indulni.
Persze ez ma már nehezen menne, mert kb 15 éve csak autómata autóm van.
Neked kéne megérteni hogy a magyar meg keleti valóság az hogy az embereknek általában nincs pénzük és nem fognak 30ezerért trélert hívni a pár100e ft-os autójukhoz, csak mert nincs rajta fék vagy bármi amitől még mozgásképes maradt az autó, hanem tovább mennek, sőt van aki még így használja hónapokig, ő legalább megcsináltatta hamar.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.12.17. 04:19:40

@Visionstar: Ok, megbeszéltük. Én igazából haragudni sem szoktam, csak így vagy úgy leb**ni azokat, akik leb**nak másokat :))

///M_Straight_six 2013.12.17. 13:45:45

@AdMiRaL4488: "Ja, és egy 31 éves Celicám van. Ami már akkor is autó volt, amikor a tiétek még bauxit a hegyben" LOOL :DDD egyébként szerintem igazad van, és szerintem járjon az gyalog élete végéig, aki itt mocskolódik , mint egy házsártos, 80 éves önkéntes rendőr vénasszony...

///M_Straight_six 2013.12.17. 14:00:43

@Visionstar: szerintem ezzel nincs baj, ez az egyik legismertebb ilyen portál, és ha megszámolod a kommentelőket, akkor ebben a 10 milliós országban ez nem olyan sok, persze nyilván itt sem ért mindenki olyan mértékben az autókhoz, illetve nem kommentel ide az összes olyan ember, aki ért hozzá, de énis mérnöknek tanulok, és a mérnökök se mindig mindenben értenek egyet, persze vita és vita között nagy különbség lehet. Csak példának mondom hogy az egyetemen egy tanszéken belül, egy tárgy két különböző oktatója is volt, hogy különböző véleményen voltak egymás háta mögött, persze nem ebben a bazári stílusban mondták el a saját véleményüket...

TaaT 2013.12.17. 15:35:53

@gt-r: "Én pl simán hazamentem felnin régen(pont egy mazdával), mert tudtam hogy úgysincs nálam emelő meg kerékkulcs, és a pótkerék is lapos ami a csomiban volt."

Bravó.

gt-r 2013.12.17. 17:24:34

@TaaT: Ez 18 éve volt friss jogsival és kevés pénzzel a zsebben.
Egyébként ma sincs egyik autómban se pótkerék, mivel az egyiki gázos pótkeréktartállyal, a másik meg sportautó eleve pótkerék nélkül gyárilag defekttűrő gumival, de nekem már nem az van rajta. Így ha defektet kapok küldhetek valakit haza a pótkerékért.

Visionstar 2013.12.17. 18:24:05

@///M_Straight_six: erről nekem az jut az eszembe, hogy Magyarországon mindenki ért a focihoz, meg a borokhoz, aztán mindig kiderül, hogy egy nagy ló hímtagot értenek:-)
de mondjuk pont lesajnálom, nekem az a lényeg, hogy Én ne okozzak másnak balesetet. A többi félnek, meg a lelkiismeretével kell elszámolnia, mélyen magába néznie, és nem az igét osztani. Mert ugyebár a másik szemében a szálkát....

Scaleo 2013.12.17. 19:51:45

@gt-r: Attól, hogy egyesek ezt csinálják, még nem lesz ez sem helyes, sem tolerálandó, sem elnézendő. Az, hogy nincs pénz, vagy minek tízezrekért trélereztetni egy 100 ezres autót, semmire nem mentség, mert akkor nem kell autózni és kész. Lehet, hogy elcsépelt ez a szöveg, de attól még igaz. Ha nincs pénzed benzinre, talán lophatsz a benzinkútról? Az autózásnak igenis vannak költségei, amiket vállalni kell, és vannak előre nem látható költségek is, amikkel számolni kell.

Próbáld meg bemagyarázni a rendőrnek, hogy azért mész tovább fékhibás autóval, mert nincs pénzed. Meg fog büntetni, és igaza lesz, ez ugyanis nem így működik, hiába gondolja itt másként néhány balkáni agyú elmebeteg.

Ennyi erővel mondhatná bárki, hogy hát nincs pénz téli gumira, attól még neki joga van autózni a hóban, függetlenül attól, hogy ezzel veszélyeztet, illetve feltart és akadályoz másokat. Hát egy nagy lófaxt, kérlek alássan.

Szerencsére én még soha nem láttam ilyen barmokat, akik fék nélkül mentek volna, talán a többség mégis felfogja, hogy ezt nem lehet. Még egy tönkrement kuplung is egészen más eset, ott legalább nem veszélyeztetsz senkit, és jó esetben nem is akadályozol – ilyenkor nem is tiltja a törvény a továbbhaladást.

Visionstar 2013.12.17. 19:58:06

@Scaleo: Szerinted hányan ülnének fel közülük egy hajtóműhibás, futóműhibás vagy sárkányhibás repülőgépre. Szerinem még nekik állna feljebb. Vagy felülnének egy fékhibás vonatra, ugye, hogy nem? Szerintem kár velük foglalkozni nem lehet őket meggyőzni. Én csak remélni tudom, hogy nem találkozom velük közúton.

Scaleo 2013.12.17. 20:15:27

@Visionstar: Az a baj, hogy ez nem meggyőzés kérdése – kivétel nélkül mindenkinek tudnia kéne, mi a szabály, akinek jogosítványa van. 30-as IQ felett meg azt is tudni kéne, hogy ezt a szabályt nemcsak azért kell betartani, mert kegyetlenül megbüntet a rendőr, hanem azért is, mert minden józan szempont ezt indokolja. Mégis mivel jársz jobban anyagilag, ha még jobban szétkúrod a kocsidat a kézifékes marhulással, vagy balesetet okozol, vagy megbüntet a rendőr? Szerintem semmivel. Tipikus csőlátó balkáni gondolkodás, kiegészítve azzal a jellegzetesen magyar vonással, hogy "NEKEM JOGOM VAN". Érdekes, azt már nem szokták tudni, hogy mi a kötelességük. (Például az, hogy fékhibás autóval haladéktalanul félre kell állni.)

Én arra lennék kíváncsi, mit szólnának, ha az ő autójukat zúzná le valami fillérbaszó idióta, aki szintén úgy gondolta, neki joga van közlekedni, akkor is, ha alapvető dolgokra nincs pénze, és akkor is, ha ezáltal másokat veszélyeztet. Gyanítom, mindjárt csökkenne a tolerancia szintje.

1127ccm 2013.12.17. 20:56:38

18evesen sok hulyeseget csinaltam en is. Sot most is sok hulyeseget csinalok (en is bementem dolgozni defektes kerekkel) sot meg biztos fogok is hulyeseget csinalni. De en is azt tanitanam mindenkinek h tilos fekhibaval menni. Mondom ezt ugy h sokszor hibasodott meg alattam fek es megis tovabb mentem..
Azert vitaztok itt sokan mert "ez a magyar rögvalosag, szar autoval menni" Vs. "Fekhibaval menni TILOS. Pont. "

Scaleo 2013.12.17. 21:28:43

@1127ccm: Az egy dolog, hogy az ember felelőtlenül, tudatlanul, meggondolatlanul elkövet életében pár baromságot, amit szerencsével esetleg sikerül komolyabb következmények nélkül megúszni. De az kurvára nincs rendben, amikor egyesek ezt elkezdik megideologizálni, és megindokolni, hogy miért van joga valakinek faszságot csinálni, esetleg azért, mert nekik szerencséjük volt, és nem lett bajuk. Abba nem gondolnak bele, hogy más barom meg majd nem lesz olyan szerencsés, vagy nem lesz olyan világbajnok a kézifékrángatásban és a motorfék használatában, és esetleg frankón kinyír valakit, vagy kurva nagy anyagi kárt okoz. (Már úgy értve, hogy más tulajdonában, de jó eséllyel a sajátjában is okoz akkorát, hogy ne érje meg spórolni a tréleren.)

Hát nem, ehhez senkinek nincs joga. Ha barom voltam, akkor az a minimum, hogy ezt felismerem, és elfogadom a lebaszást érte (igen, ez a cikkíróra is vonatkozik), nem pedig megideologizálom, hogy hát nem is voltam én akkora barom, és nyugodtan legyen ám barom más is.

Nyilván én is csináltam már hülyeséget (nem feltétlenül csak közúton), és simán lehet, hogy fogok is, de eszembe nem jutna másokat is erre biztatni.

Egyébként alapvetően ez is a bajom (meg még sokaknak) ezzel a blogbejegyzéssel, mert az az érzésem, hogy azt akarja sugallni a szerző, ő milyen vagány csaj (és van olyan hülye, akinek ez is jön le ebből), nem az jön át, hogy belátná, mekkora idióta volt, és senki ne kövesse a példáját. Ugyanezt a cikket egészen más hangvétellel is meg lehetett volna írni, afféle "bűnbánásként", mindjárt másként festene az összkép.

Azért is kínos ez, mert szerintem alapvetően a Totalcarra eddig nem ez a hozzáállás volt jellemző. Másnak is van rossz állapotú autója a szerkesztőségben, de ők inkább végigszopnak egy éjszakát a garázsban, és inkább mennek mással, mint hogy veszélyes autóval útnak induljanak. Legalábbis nekem eddig úgy tűnt, hogy ez a politikájuk, pl. a Shitgunnal se mennek közúton.

1127ccm 2013.12.17. 21:52:12

@Scaleo: maximalisan igazad van. Ezt butasag meg ideologizalni. Fogadjuk el h tilos es kesz. Azonban kulombseget tennek ket fekhiba kozott(es szerintem itt van a kommentelok kozti velemenykulombseg alapja) szoval mas egy fekniba szerda reggel 10orakkorfekpad büdösbütykös alsofalvan 30meterre a kert kaputol ugy h a masodik fekkor meg fog. Es mas ezt ugy beallitani h ez meno dolog h igy is megyunk az autoval. Ahogy nem meno gyorsulgatni az ovoda elott sem es nem meno az ejjel nappal budapest sem. Tovabba templomban fingani, csaladi ebednel bofogni, piros lampanal orrot turni(es megenni. Ilyet sajat szememmel lattam a tobbit csak egy "baratom meselte" )

gt-r 2013.12.17. 22:01:24

@Scaleo: Szerintem nem lovagolj ezen a hibás fékkel továbbmenni témán. Rajtad kívül kb mindenki tovább fog menni ha más nem hazáig óvatosan. Magyarázd már el nekem hogy 30-40-nél ha elég nagy ráhagyással közlekedsz akkor milyen súlyos anyagi kárról vagy balesetről lehet szó, elárulom semmilyenről.
Sokan működő fékkel se mennek gyorsabban, aztán mégis összetörik az autót.
Jogom van vagy nincs jogom, amig járóképes a kocsi addig továbbmegyek lábon, persze megcsináltatom vagy azonnal, de hazáig mindenképp ma is eljönnék bármivel ha arról lenne szó.
Én pl nem szeretem ha tréleren utazik az autóm, mert megsérülhet felrakásnál vagy lekötésnél, azért van kereke hogy azon guruljon. Magyarázhatod itt a szabályokat, akinek van valami gondja az nyilván megy tovább óvatosan lassan és nem fog bejelentkezni a rendőrnél hogy hé nincs fékem, észre se veszik, hazamegy , megcsinátatja és ennyi.

Scaleo 2013.12.17. 22:35:54

@gt-r:
"Rajtad kívül kb mindenki tovább fog menni ha más nem hazáig óvatosan."

Szerencsére nem ezt látom.

"Magyarázd már el nekem hogy 30-40-nél ha elég nagy ráhagyással közlekedsz akkor milyen súlyos anyagi kárról vagy balesetről lehet szó, elárulom semmilyenről."

Elárulom: valaki eléd vág, és vészfékez. Feltartod a forgalmat, a többiek meg veszélyes előzésekbe kezdenek. De tönkreteheted akár a kéziféket is. Meg aztán mi van, ha egy meredek lejtő jön? Satöbbi. Számtalan eset lehetséges, amit nem láthatsz előre. A kéziféket nem arra találták ki, hogy azzal állítsad meg az autót.

Még egy néptelen országúton talán kisebb a kockázat, lakott területen azonban már elég nagy, és simán szükség lehet akkora fékezésre, amit már motorfékkel meg kézifékkel nem tudsz megcsinálni.

És igen, a nagyon lassú haladás legalább annyi veszélyt rejt magában, mint a gyorshajtás.

"akinek van valami gondja az nyilván megy tovább óvatosan lassan"

Szerencsére nem így veszem észre. De mint már mondtam, van különbség a műszaki hibák között is. A fékhibával nem lehet viccelni.

De hagyjuk is, sajnos nem érted meg, hogy miért nem lehet ilyet csinálni. Egy dolog az, hogy te esetleg haza tudsz csúszkálni fék nélkül, de ettől még nem szabad ilyet csinálni, mert más esetleg meg nem fogja megúszni baleset nélkül.

ZYLO 2013.12.18. 14:46:47

Ha van szánalmasabb dolog a boyracernél, akkor az a girlracer.

MC_Pite 2013.12.19. 12:37:33

Tyű mi van itt :)

Mindkét oldalnak igaza van.
Szívesen olvasok a szebbik nem irományaiból, elsőre semmilyen nemű újonc kedvét ne vegyük el; de az is igaz hogy picikét több felelőssége van, mintha haveri körben mesélné.
Jól látja hogy nem a leghelyesebben csinálja, jól ismerünk hasonló embereket, sőt, sokan talán magukra ismernek.

Persze, többen máshogy reagálnának ha srác írta volna ezeket, bajnak ez azért nem akkora baj, ezen ne rágódjunk már.

A saját hibáiból amikre ráébred, megosztja - pl talán így a 'célcsoportnak' jobban betalál az öreg gumi veszélye, mint egy hirdetés a rádióban. Persze mindenkinek sok okosság jut eszébe mit hogy kellett volna, normális stílusban meg is oszthatjuk.
Azok közé tartozom akik igen neheztelve nézik ha valaki nem megfelelő állapotú járművel (bármilyen, autótól a bringáig!) közlekedik, ismerősöknek inkább segítek alkatrészt keresni és segítek cserélni mert egyszerűen zavar és idegesít. Ettől függetlenül rengetegen vannak az utakon, nagyjuk tudja is hogy nem a legjobban csinálja, és elsősorban (de nem kizárólag) anyagi okai vannak ennek.

Csomó okosságot írhatnék karbantartásról, kutyát sem érdekli. Akár arról is hogy kispénzű elhanyagolt autós ismerősök egy része félmegoldásokat talált. Például? (Miután rendberaktuk) bringával jár rövid távokra. Olcsóbb, kevésbé nyüstöli az autót. Nem, nem is akkora bénaság mint elsőre tűnik. Meg persze próbáljuk kerülni az értelmetlenebb ideiglenes javításokat(max az út mentén), és rendesen megcsinálni ha már nekiesünk egyszer.

Na, hajrá, popcornt bekészítem, írjatok, savazzatok/védjetek tovább - ki tudja, lehet a következő post arról szól hogy részben a felajánlások révén részben egyéb úton összeszögelték a kis mazdát :).
[Az autónak könyörgős rész aranyos volt, csajos :).]

MC_Pite 2013.12.19. 12:43:17

Még vmi: egy-egy elgépelésre, hibára harapunk, ugatunk.

DE A **** ÉKEZETEKET MI A FENÉÉRT NEM LEHET HASZNÁLNI?

Ha én megtisztelem a másikat hogy magyarul írok, a másiktól is elvárom.
Nem, nem mindenki US angol billentyűzeten ír (UK angolon a 'í' helye is megvan); mellesleg érdekes, azokon is tudok ékezetesen írni (ALTGR+j az í, atöbbi ott van).
Sztem 90% lustaságból ír így, a fennmaradó 10% pedig nem tudja hogy tudna magyarul írni külföldi billen. Egyszer kéne csak megnézni, a lustáknak meg olyan bill-t telepíteni amin van repülő ékezet, vagy hamarabb jön fel az ékezet, vagy bármit...
Na, kipuffogtam magam.

Saratoga V6 2014.05.31. 14:46:31

Lilla!
Ma láttam a bontó előtti utolsó állomáson (Vidám vásár u.) a Mazdát. Mission Completed gratulálok.

TaaT 2014.05.31. 19:22:14

@Saratoga V6: "Mission Completed gratulálok."

:D

Görgei Lilla 2014.06.01. 19:45:30

@Saratoga V6: A Vidámvásár utcában nem láthattad, maximum a Parkoló Parádén vagy a Hungaroringen. Mission failed, bocsi.

Saratoga V6 2014.06.01. 21:10:22

@Görgei Lilla:

Akkor a CEA-XXX rendszám tévesztett meg (meg a szín külső stb.) Ebben az esetben én néztem el bocs.
süti beállítások módosítása