Amit nem tudtál a légzsákról...

  2013. november 07. - ommm Címkék: omg légzsák csatornafedél durran omg videó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

...az az, hogy bizony érdemes odafigyelni, mikor és hol próbálsz meg átjutni és közben mekkorát lassulsz. Mert ezt bizony már ütközésnek értékeli a gyorsulásérzékelő. Szó sincs semmi hatásvadász túlérzékenységről, ahogy a videó címe állítja.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr415619111

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csokiájsz 2013.11.07. 18:57:19

Nem is olyan régen, Debrecenben ugyanígy járt egy fickó az SX4-gyel. Az épülő villamosvonalon akart átmenni...

Liverpool87 2013.11.07. 19:00:08

őőőőőőőőőőőőőőőőőőőőő ez durva de hát ilyen szarok a magyar útak!

imitv 2013.11.07. 19:01:01

Na most akkor képzeljük el,mikor majd az ilyen buta vezérlőcomputer vezeti majd helyettünk hamarosan az autót.Még belegondolni is rossz,hogy akár egy madár árnyéka is megzavarhatja a "gondolkodásban"!

Hun_Fighter 2013.11.07. 19:06:55

@Liverpool87: Nem csak a magyar UTAK szarok, hanem egyesek helyesírása is... :D

Bambano 2013.11.07. 19:09:41

apró pontosítás: itt nem "ütközésnek értékelte" a számítógép, hanem ez ütközés volt.

egyébként meg gondolom mindenki látta már, amikor a zebrán elalvó banya kinyitotta a merci légzsákjait.
www.youtube.com/watch?v=6bBVJAFrN0U

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 19:18:12

@Bambano: Tévedés. Ezt ütközésnek értékelte a számítógép.

A légzsák arra való, hogy megvédjen egy személyi sérüléssel járó sérüléstől. Ez pedig láthatóan nem az volt.

Ennek alapján én sem szeretnék mostanában Google autót, sávtartó elektronikát, adaptív tempomatot meg hasonló szarságokat. Maradok az ezekhez képest rengetegszer hibásan működő agyamnál... :-)

andand 2013.11.07. 19:30:06

Hasonló az eredmény, ha nekihajtasz egy automata útzárnak (az a henger alaku valami, ami fel-le emelkedik). Egy ismerős srác járt így, míg egy másik esetben csak az olaj folyt el (ez az orrom előtt történt, az áldozat egy kisteher volt).

Vitalij 2013.11.07. 19:30:26

nálunk is épp csatornáznak... és légzsákom is van... kezdek félni XD

Árpádné, Pehely 2013.11.07. 19:33:17

@Liverpool87: A magyar utak nem ilyen szarok. Ez a videó Moldovában készült.

Quattroman 2013.11.07. 19:44:33

ekkora ütközéstől még nem volna szabad nyilnia
ez egy szarul hangolt rendszer...

pfvari 2013.11.07. 19:48:48

Csak egy észrevétel... Az autó lassulása olyan mértékű volt, hogy a bal hátsó kerék egy pillanatra a levegőbe emelkedett...
Lehet hogy elsőre nézve nem tűnik durvának, de azért ez elég tisztességes koppanás.

Bambano 2013.11.07. 19:53:54

@Joszip Zsugás Vili: na mégegyszer. az "ütközésnek értékelte" kifejezésben benne van az a sorok közül kiolvasandó üzenet, hogy tévesen.

itt pedig az autó valamelyik kemény fém alkatrésze felakadt a csatornafedélen, vagyis nem gyűrődőzóna deformálásával lassult le 30-40-50 centin a kasztni, hanem 0-1 cm-en. Így a lassulás sokszorosa annak, mintha ugyanekkora sebességgel az erre felkészített résszel (az autó orrával) durrant volna neki valaminek.

Ugyanúgy, mint ahogy a neten korábban keringő videóban, amikor aknafedél fogja meg a terepjárót és az nagyot perecel. gyakorlatilag nulla távolságon lassul, gyakorlatilag végtelen nagy gyorsulással.

Ezért nyitott légzsákot, helyesen.

Quattroman 2013.11.07. 20:02:29

kb 5km/h volt a sebessége
bármit mondtok, ennyitől még NEM nyithat.

Rémbódess 2013.11.07. 20:04:11

@Bambano: Igen, ez a szabatos magyarázata a jelenségnek.

+1

rfc (törölt) 2013.11.07. 20:11:54

@Quattroman: Es a lassulasa mekkora volt, azt is sikerult lemerni szemre? :) (Megemelkedett az egesz auto, nem tudom feltunt-e.)

Most komolyan, mit nem sikerul megerteni azon, hogy teljesen mindegy, hogy egy csatornafedel vagy egy fal allitja meg az autot, te ugyanugy szet tudod verni a fejed a kormanyon?

zolika59 2013.11.07. 20:28:02

Ennél jóval nagyobb frontális ütközés után is sértetlenül szálltam ki a nem légzsákos autómból. Akkor ez valószínűleg kissé túlérzékeny volt.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.11.07. 20:36:28

@rfc: OK, a negatív gyorsulás nagy volt, de ilyen tempóról, még ez sem okozna szerintem sérülést légzsáknyitás nélkül sem. A sebességgel is illene számolni a rendszernek.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.11.07. 20:37:48

@rfc: Ja, az mindegy, mi állítja meg, az nem mindegy, mekkora a mozgási energia, ami eltűnik a megállítás alatt. Itt: csekély.

Quattroman 2013.11.07. 20:45:18

@rfc:
szajkózd csak nyugodtan.....

ekkora G értéket egy nagyon komoly fékezéssel is el lehet érni.
láttál már légzsákvezérlőt belülről? tudod hogy működik?
egy súlykapcsoló egy rugó ellenében, vízszintesen a jármű (jelen esetben)hosszanti tengelyében.
ez sajnos egy elgyengült darab volt...

butschq 2013.11.07. 21:01:34

Tegnap néztem egy top gear részt, ahol Afrikában voltak egy Subaruval, Volvoval és BMW-vel. Olyan szar úton mentek, hogy Clarkson BMW-jének kinyílt az oldallégszákja :D

válasszmásikat 2013.11.07. 21:06:42

@Quattroman:
Nagyon komoly fékezésnél elemelkedik az autó hátulja az úttól :)
Persze :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.07. 21:09:09

@imitv: Hát az ilyen buta biztos nem vezeti. Gondolkodjunk kicsit...

ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.11.07. 21:10:39

@Árpádné, Pehely: Nem, itthon vannak ennél is szarabbak, ja :D

Quattroman 2013.11.07. 21:11:19

@válasszmásikat:

Ti mit néztek?
hol emelkedik el? simán csak kinyúlnak a hátsó rugók az előreterhelődéstől, a kerék nem emelkedik el a talajtól...

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 21:22:02

@Bambano: "Ezért nyitott légzsákot, helyesen. "

Na mégegyszer:

Nem helyesen nyitotta a légzsákot, ugyanis a légzsák úgy van (kellene legyen) tervezve, hogy a gyűrődési zóna összegyűrődése esetén nyíljon. Itt pedig nem ez történt. Szóval NEM a rendeltetésének megfelelően működött.

Az már más kérdés,hogy ezt hogyan lehetne megfelelően "leprogramozni".

butschq 2013.11.07. 21:22:04

@Quattroman: De elemelkedik, egy pillanatra felpattan.

De ha már pattogás:
www.youtube.com/watch?v=zZ5IF7rAjVM

0:50-től :)

rfc (törölt) 2013.11.07. 21:22:17

@Hammer: Gondoltal mar ra, hogy hitelesitteted a szemeidet, mint meromuszert? Rengeteg penzt kereshetnel vele. Nem kene pl a gyartoknak eveket tokolniuk a passziv biztonsagi rendszerek adaptaciojaval, Hammer odamegy, ranez, es megmondja, mikor nyiljon a zsak, hogyan allitsak be a lassulasi kuszobertekeket.
Na, nem?

Bambano 2013.11.07. 21:22:30

@Quattroman: egész pontosan mekkorát? Számoljunk.

Az általam ismert utcai autók közül az m3-as bimmer az, amelyik a legjobban lassul, 1.3g-vel. Ezt 12.8 m/s^2-nek kerekítettem.

Ha ez a szekér 1 centin, vagyis 0.01 méteren lassult le, egyenletes lassulással, akkor s=a/2*t^2 képlet alapján 0.04 másodpercig lassult.

Ha 12.8 m/s^2-tel 0.04 másodpercig lassult nullára, akkor a kezdeti kiinduló sebessége mintegy 0.5 m/s volt, azaz KÉT km/h alatt.

Következmény: ha ez az autó pontosan annyival lassult volna, mint az a bimmer, ami szerintem a legnagyobb fékezésre képes, akkor kevesebb, mint 2 km/h-val ment.

Amennyiben elfogadjuk az állításomat, mely szerint ez a kocsi több, mint kettővel kapta el a csatornafedelet, akkor abból az is következik, hogy lényegesen többel lassult, mint amennyit valójában fékezéssel el lehet érni.

Greetz to Károly :P

ciel 2013.11.07. 21:24:17

@Joszip Zsugás Vili: igazad van. Én kiköttettem az elektronikát és a váltógombról kapcsolom a légzsákot ha ÉN úgy ítélem meg, hogy szükség van rá.
Most azon dolgoznak a srácok, hogy az előgyújtást egy potméterrel a kormányról állíthassam.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 21:32:25

@ciel: Hát így legalább van esélyed, hogy túléled :-)

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 21:34:26

@Bambano: Így is lehet nézni. Meg így is:

Kérdés: Karambol történt?
Válasz: Nem
Kérdés: Az elektronika karambolt érzékelt?
Válasz: Igen.
Kérdés: Jól működött az elektronika?
Válasz: Nem.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.11.07. 21:37:11

@rfc: Szövegértés? Általános iskolsá fizika?

Mondom, nem a gyorsulással van gond. A mozgási energia a sebességgel arányos (négyzetesen). Milyen tempót érhetett el a kocsi azon a 2-3 méteren állóhelyből gyorsulva?
Nem, hiába cikizel, nem fogok számot tippelni, de az tuti, hogy nem volt nagy. Milyen volt az utas mozgási energiája összehasonlítva egy városi tempóban haladó autó utasának mozgási energiájával? Töredéke. Ennek elemésztéséhez nem kell légzsák, az öv is elég lett volna.

OK, azt mondod, a gyorsulás nagy volt, mert nem gyűrődőzónán kapta el.

Analógia: Fogod a telefonod, és berakod egy kartonpapírba, kitömöd körülötte összgyűrt újságpapírral. Ha leejted egy méterről a betonra, ki fogja bírni. Ha 5 centiről ejted le, nem kell köré doboz, úgy is kibírja.

Quattroman 2013.11.07. 21:37:23

@Bambano:

szép látványos számtan de minek is?
az aposztrofált bimmeren elszólja ilyenkor magát a lufi?
próbáld visszafelé levezetni, ha a bimmeren nem nyit ilyenkor akkor ez mennyivel haladt hogy ekkora lassulási értéket produkáljon, (aminél még normális autón nem nyilik ki)...

_krampampuli_ 2013.11.07. 21:37:51

@ciel:
Nem a te autód lesz az első, ahol a kormányról lehet állítani az előgyújtást. A Ford T-modellen is ott lehet...

Komolyan gondolod ezt a manuális légzsák-indítást???
Tizedmásodpercekben mérik, hogy mikor az optimális a légzsák nyitása. nincs ember, aki ezt el tudná találni, különösen nem abban a szituációban. :(

Sajnos tudom, miről beszélek, teszteltem már légzsákot...

pfvari 2013.11.07. 21:38:19

@Quattroman: Jézus ereje, legalább ne nyilatkoznál ilyen magabiztosan olyanról amihez nem értesz.
Hagyományos csak röpsúlyos - Hamlin switch-es vezérlőket az egyes swift óta nem használnak. A mai technológia:
-Számtalan szatelitszenzor (gyorsulás és nyomásérzékelők az első zárhídban, az A, B és C oszlopokban, az ajtóüregekben)ÉS
-Központi vezérlőegység több belső érzékelővel az autó tömegközéppontjához közel elhelyezve (X, Y, X-Y, perdület, átfordulás és borulás).
A digitális jeleket real time monitorozza és kiértékeli egy szoftver, amely a jelek alapján számtalan előre definiált algoritmus közül a megfelelőt futtatva a kellő időben nyitja a szükséges légzsákokat. A szoftver paramétereinek meghatározása minden autótípusra külön külön történik, rengeteg kalibráció, modellezés és tesztelés után. Hidd el, nálad sokkal okosabb emberek százainak soktízezer munkaórája biztosítja hogy úgy működjön ahogy kell. ;)

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 21:44:06

@pfvari: "soktízezer munkaórája biztosítja hogy úgy működjön ahogy kell. ;) "

Akkor ebben a fenti esetben csődöt mondott a sok 10.000 munkaóra, mert nem úgy működött...

Quattroman 2013.11.07. 21:49:29

@pfvari:
"Hagyományos csak röpsúlyos - Hamlin switch-es vezérlőket az egyes swift óta nem használnak. A mai technológia:
-Számtalan szatelitszenzor..."

megnézted a videót? milyen autóról is beszélünk? ezt még a Noé lökte le a bárkájáról.
mitől lenne ebben szatelitszenzor? simán kőkorszaki technika...

@válasszmásikat:

egy hasonlóan rossz futóművel/lengéscsillapítóval megáldott példány fékezése:
www.youtube.com/watch?v=oapJiMceklA

zootyo 2013.11.07. 21:56:48

Meg is érdemelte az idiótája ha nem néz a kocsija elé, hogy min megy át. Én még egy konzervesdobozt is kikerülök, vagy óvatosan közelítek meg.

TaaT 2013.11.07. 22:04:38

@Joszip Zsugás Vili: "ugyanis a légzsák úgy van (kellene legyen) tervezve, hogy a gyűrődési zóna összegyűrődése esetén nyíljon."

Még jó hogy nem te tervezed ezeket a dolgokat.

"A szenzorokat oly módon alakítják ki, hogy hirtelen lassulás hatására záródjon áramkörük, azután jelezzenek a központi modulnak: itt az ideje kinyílni. Ekkora ütést persze kézzel is mérhetünk a karosszériára, így a szenzorok funkció szerint két csoportra oszlanak, az elsőbe tartozók az ütközés tényét érzékelik, a többi ennek mértékét vizsgálja, és súlyossága alapján dönt a légzsák nyitásának szükségességéről."

És a lényeg, az ütés nem a lökhárítót érte, ami nem adta tovább a lökhárító vasnak, ami nem adta tovább a váznyúlványoknak és a folyamat során nem nyelődött el az energia tetemes része, hanem vmi olyan dolgot talált el ami mereven rögzítve van a karosszériához (pl a bölcső). www.cartype.com/images/page/holden_TT_zafira_draw_2_03.jpg Így kicsit durvább lett a lassulás...

Rocko- 2013.11.07. 22:06:30

én nem szoktam bekötni magam sosem, egy haverom szobatársának fodrásza úgy élt túl egy balesetet, hogy amikor látta szembejünni a kamiont, akkor blokkolásmentesen lelassította a 73-as Golfját, majd kiugrott az ablakon, és egy dupla leszúrt Rittberger után talpra érkezett.

cukkkorka 2013.11.07. 22:10:27

Istenem de hülyék vagytok!

Quattroman 2013.11.07. 22:14:56

@Rocko-:

mert tudta hogy nincs benne légzsák, és időutazáson van a "73as" Golffal ami egy évvel megelőzte a saját születését

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 22:16:11

@TaaT: Akkor olvasd el te is ezt:

Kérdés: Karambol történt?
Válasz: Nem
Kérdés: Az elektronika karambolt érzékelt?
Válasz: Igen.
Kérdés: Jól működött az elektronika?
Válasz: Nem.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.07. 22:20:40

@TaaT: "És a lényeg, az ütés nem a lökhárítót érte, ami nem adta tovább a lökhárító vasnak, ami nem adta tovább a váznyúlványoknak és a folyamat során nem nyelődött el az energia tetemes része"

Még annyit tennék hozz @Bambano és a Te kedvedért, hogy én is tudom, hogy ha egy tank megy a betonfalnak, akkor egyiknek sem lesz komolyabb sérülése, de a tankban ülők meghalnak.

A fenti kérdés-felelek nem erről szól, hanem arról, hogy jól működött-e az elektronika?

THT 2013.11.07. 22:27:39

Vili!

Mért irkálsz ekkora ökörségeket? Hogyne történt volna karambol?
az autó összeütközött egy csatornafedéllel.
Hány centi magas tárgynak való ütközés esetén beszélünk karambolról? :D 20 centi alatt nem karambol? :D
A kerék meg nemhogy elemelkedik, de még odébb is ugrik az autó oldalirányban.
Egyszerű a képlet, számtalanszor leirták előttem. A lassulás elegendő volt ahoz, hogy a légzsák nyisson, ezért nyitott. Ugyanez a lassulás veri bele a fejedet a kormányba/szélvédőbe, szóval inkább örülj, hogy nyitott nyitnia kell.
Nekem is járt munkatársam pont ugyanigy, ki is nyitottak a lufik, nem is lett semmi sérülésük. Ennek ez a dolga.

TaaT 2013.11.07. 22:29:14

@Joszip Zsugás Vili: Attól hogy nem látszódik hol ment neki valaminek az autó igenis karambol történt.

Módosítottam ha nem haragszol :)

Kérdés: Karambol történt?
Válasz: Igen
Kérdés: Az elektronika karambolt érzékelt?
Válasz: Igen
Kérdés: Jól működött az elektronika?
Válasz: Igen

mis 2013.11.07. 22:49:47

A cikk nem sokat ér, csak egy vicces videó, kb. DE a hozzászólások! Ezért érdemes volt végignézni. :)

Shadowbull 2013.11.07. 23:03:32

Hat ezt eleg kemenyen odaverte.

Shadowbull 2013.11.07. 23:04:50

@Joszip Zsugás Vili: Kepzelj oda egy betonfalat. Szerinted ha annak ment volna neki, lett volna csorompoles?

szerintem igen. Ugyhogy ervenyesnek latszik az az allitas, hogy karambol tortent.

Sullivan100 2013.11.07. 23:19:58

Azt írta valaki, hogy a légzsáknak a gyűrődési zóna összegyűrődése esetén kell hogy nyíljon....igen és ha 30 km/h-val kapja el az aknafedelet?! Ne nyíljon, mert a gyűrődési zóna nem gyűrődött össze?! Szerintem inkább nyíljon, még mindig az a jobbik eset. Egyébként sokan nem gondolnák, hogy már 6-7 km/h-ról azonnali nullára lassítás is mekkora ütést mér a szervezetre...

Bambano 2013.11.07. 23:26:11

@Joszip Zsugás Vili: egyféleképpen lehet nézni:
Kérdés: Karambol történt?
Válasz: Nem: Helyesen: IGEN.
Kérdés: Az elektronika karambolt érzékelt?
Válasz: Igen.
Kérdés: Jól működött az elektronika?
Válasz: Nem. Helyesen: IGEN.

@Hammer: a mozgási energiának ehhez kevés köze van. nem mondom, hogy semmi, de kevés. a sofőr arca akkor is összetörik, ha egy 40 tonnás szerelvénnyel lassul 1 centin nullára meg akkor is, ha egy 1.2 tonnás miniegyterűvel, ugyanolyan távolságon, ugyanakkora sebességről. A sofőr lassulását nem befolyásolja a kocsi tömege, az arcának betörését meg az befolyásolja, hogy az arca lassulása mennyire tér el a kocsi lassulásától.

A tömeg max. annyiban focizik itt, hogyha elég nagy, esetleg nem a csatornafedél győz, hanem az autó felszakítja, vagy ha túl nagy a tömeg, akkor azt a fémalkatrészt kiszakítja a kocsiból, ami felakadt.

@Quattroman: ezek a szép számok arra valók, hogy érzékeltessék a valódi helyzetet. A bimmeren nem durran el a lufi, mert ott a maximális elérhető lassulást 1.3g-nek saccoltam, ez az autó meg legalább 4-6g-vel lassult. A fékek által elérhető maximális lassulás esetén nem nyílik a légzsák, a fékek által elérhető maximális lassulást háromszorosan meghaladó lassulásnál meg nyílik. ennyi.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2013.11.08. 02:20:54

Vitatkoztok azon, hogy milyen gyorsan ment, és hogy ki kellett volna-e nyilnia. Azt senki sem figyeli, hogy az oldallégzsák vagy függöny is kinyílt, pedig oldalirányú gyorsulás (lassulás) nem volt. Ez simán egy szar rendszer. Amikor oldalba kapták az E46-omat, nem nyíltak ki az első légzsákok, mert nem volt rájuk szükség. Egy ilyen szar rendszer kinyitotta volna az összeset.

Bambano 2013.11.08. 05:56:00

@megszaLott: persze, nem volt oldalirányú gyorsulás, csak valahogy az ütés miatt a hátsó kerekek arrébb ugrottak... márpedig a távolság idő szerinti függvényének második deriváltja a gyorsulás, úgyhogy vagy nem ugrott keresztben az autó, vagy volt oldalirányú gyorsulás. utóbbi esetben teljesen normális, hogy kinyitotta az oldallégzsákot is.

én a magam részéről nagyon remélem, hogy az én autómban legalább ilyen jó cucc van, és mindenképpen szeretném, hogy a kocsi érzékelői jobban működjenek, mint itt egy-két hozzászóló szeme.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.08. 06:13:39

@TaaT:

Kérdés: Mi a feladata a légzsáknak, az utas védelme?
Válasz: Igen
Kérdés: A fenti esetben kellett védeni az utast?
Válasz: Nem
Kérdés: A fenti esetben az elektronika megpróbálta megvédeni az utast?
Válasz: Igen
Kérdés: Hibásan működött az elektronika?
Válasz: Igen.

:-)

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.08. 06:18:10

@THT: "Nekem is járt munkatársam pont ugyanigy, ki is nyitottak a lufik, nem is lett semmi sérülésük. Ennek ez a dolga. "

Nekem is ismerősöm egy Focus-szal itt az utcában. Elmondta, hogy épp csak gurult, és az a helyzet, hogy valószínűleg tényleg csak gurult, mert az eset után ki kellett cserélni a műszerfalat, a légzsákokat egy rakás pénzért, de a futóműhöz hozzá sem kellett nyúlni.

Annyi a történet, hogy hiűba a soktízezer munkaóra meg a rengeteg törésteszt, a rendszer bizonyos körülmények között hibázik.

zdyzs 2013.11.08. 06:22:38

Velem is történ már ilyen, de csak az oldallégzsákkal. Biztos, hogy valami félre volt programozva az elektronikán, mert egyszer a jobb, egyszer a bal oldallégzsák nyílt ki, holott nem voltunk balesetben. (kátyú, illetve elég durva járdának ütközés)

@Árpádné, Pehely: Sajnos ilyen szarok a magyar utak is. Nekem a Csepelre vezető úton nyílt ki az oldallégzsákom mert figyelmetlenül belehajtottam egy nagyobb kátyúba.

SadBoobie (törölt) 2013.11.08. 06:23:50

Hasonló eset Astra F-el: nem aktiválódott a sem az övfeszító sem a légzsák, csak elfolyt az olaj :-)
Hasonló "lehorgonyzás" Ford Focusszal: a légzsák nem, de mindkét övfeszítő eldurrant (!?!)

SadBoobie (törölt) 2013.11.08. 06:36:07

A régi rendszerekben szerintem még voltak plusz feltételek, amik a hasonló szituációban megakadályozták hogy a légzsák kinyíljon: volt/van ahol sebesség, van a hol frontális ütközésérzékelők is vannak.Az tény, hogy olyan sebességeknék, ahol az emberi test képes megbírkozni az utastérrel való ütközéssel ott nincs értelme, hogy kinyíljon.Persze lehet azt mondani, hogy na jó, de ha egy kamion vagy vonat oldalba kap....akkor a légzsák úgysem segít :-(

mumtaz 2013.11.08. 06:38:32

Én azon gondolkodtam, mekkora meglepetés lehetett. Igazi karambolnál az esetek nagy többségében - ha csak pár tized másodperccel is - előre látjuk, hogy csattanás lesz. Ezeetben viszont ez a fennakadás elég meglepő lehetett, a légzsák nyitása meg pláne. :)

racer14 2013.11.08. 06:49:36

Az ember feje nem látszik, de ha nincs bekötve, akkor biztos beveri a fejét.
De aki hibázott az a sofőr volt, az elektronika meg ennyit tudott kezdeni a helyzettel.

Void Bunkoid 2013.11.08. 08:03:19

@Rocko-: "- Ééén vagyok az apád....unokaöccsének az unokabátyjának a régi szobatársa.
- Hahhh...Akkor milyen rokonságban vagyunk?
- Az égadta világon SEMMIFÉLÉBEN! Ezért lakolnod kell!"

Szóval így röviden...mi ez a haverod szobatársának a fodrásza? És még el is hiszed? :)))))

Ha azt mondja, hogy a fodrász egyszer lefeküdt Kim Dzsongunnal, azt is? :)))

kasu 2013.11.08. 08:04:03

Reggeli mosoly végigolvasni a kommenteket:-) Nem kutatnám, hogy mennyi volt a gyorsulás/lassulás, mindegy, az a biztos, hogy annak érzékelte, amire nyitnia kell. És lőn. Na ja, nem megyek neki a csatornafedélnek (sem), gödör(be)nek sem. Ha látom. Itt nem látta, nem észlelte, nem vett róla tudomást, ki tudja.
Úgyhogy pech és érzékelő(k) együttállása: légzsák ki.
Jó drága pótolni, esetleg bontó, v. ezentúl nem lesz.
Amilyenek az útjaink az a csoda, hogy nem nyílnak sorban...
Hatalmas duma, a "kézzel nyitom, ha akarom" és a "nem kötöm be magam, kiugrok az ablakon". Grat, pihent agyak:-))
Olyan "utasom" volt, aki nem akarván bekötni magát, annyit mondott csak: "engem megvéd Isten, a hitem". Mondtam neki, ok. de ha véletlen félrenéz a mennyei, nem lesz arcod, de törött gerinced igen, úgyhogy kötés! A csatornafedélnél sem lehetett másképp, a mennyei nem pont oda figyelt, ijedtében inkább gyorsan nyitotta a légzsákot.

Schütii 2013.11.08. 08:06:36

@imitv: Meséld már el légyszives, hogy miért buta az autó! Azt csinálta amit csinálnia kellett, próbálta védeni a bent ülőket. Azzal meg ne gyere hogy nem is volt ez igazi ütközés, mert nem egy másik autónak ment neki.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.08. 08:07:25

@Shadowbull: "Kepzelj oda egy betonfalat. Szerinted ha annak ment volna neki, lett volna csorompoles?"

Ügyes csúsztatás. Betonfalnak ment? Nem.

Egyébként maguk a mérnökök ismerik el, hogy időnként nem megfelelően működik a légzsákok nyitása. Olvasd csak el az autód kezelési utasítását. A 2007-es Toyotáéban legalábbis volt erről külön értekezés, szép kis piktogram-mal, ahol egy fekvőrendőrre hajott fel az autó és kinyílt a légzsák.

Egy fekvőrendőrt azért ne képzeljünk betonfalnak....

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.11.08. 08:09:53

Gondolom a közútkezelő felelősségére cserélik ilyenkor az autó belét...

Schütii 2013.11.08. 08:13:03

@Bambano: "az "ütközésnek értékelte" kifejezésben benne van az a sorok közül kiolvasandó üzenet, hogy tévesen."

Itt nem kell a sorok között olvasni, mert azokat a sorokat is olyasvalaki írta akinek prekoncepciója volt az egésszel kapcsolatban, még az is lehet hogy egy zsurnaliszta volt. Ha te minden készpénznek veszel amit leír valaki, akkor könnyen befolyásolható vagy. A többi részével a hsz-ednek egyetértek.

Shadowbull 2013.11.08. 08:14:06

@Joszip Zsugás Vili: ez csak egy szemlelteto pelda volt, hogy ertsd: volt utkozes, meg ha te nem is lattad.

Lehet arrol vitatkozni hogy a legzsakok mikor kell hogy nyiljanak, es nyilvan van olyan hatartartomany, amikor nem egyertelmu hogy kell-e vagy sem. Viszont ezt nalad okosabb emberek dontik el es programozzak le, ugyhogy szerintem feleslegesen rugozol ezen, plane hogy nyilvanvaloan meghaladja a tema a kompetenciadat.

Schütii 2013.11.08. 08:20:13

Csak az én szemem káprázik ha azt látom, hogy igencsak tisztességeset fejel a fószer a lufiba?

sandor26 2013.11.08. 08:25:04

Szerintem itt komoly arccsonttörés (vagy bármi) lehetett volna a dologból, jó, hogy nyílt a légzsák. A tervezők nyilván a biztonság felé kerekítenek a tervezéskor, hogy minden lehetséges esetben védjen a légzsák. Így előfordulhat, hogy történetesen akkor is nyit, ha mondjuk épp szükségtelen. Ellenkező esetben volna nagy nyivákolás. Az autó egy régi darab, manapság nyilván szofisztikáltabb az érzékelés. Úgy tűnik a többség a látványos töréshez kapcsolja a légzsák nyitásának szükségességét. Jelen balhé oka lehetett szimplán az érzékelő hibája, a gagyi védelmi elektronika, de akár a szerencsétlen ütközés is. Nincs köztünk, aki ezt eldönthetné. Oldalgyorsulás nyilván volt, mivel garantáltan nem a tartó közepét kapta el a csatorna, egyenes haladás közben. Nyilvánvalóan nem kell, hogy egy ilyen ütéstől a futómű deformálódjon, hisz nem azt érte az erőhatás. Tanulság: "NE menj rá a kiálló aknafedélre. Nem halsz bele, ha tekered a kormányt."

kovk 2013.11.08. 08:34:59

En csaptam mar igy oda az Avensis elejet alulrol, alacsony, de ennel nagyobb sebessegnel, megse nyilott ki a legzsak, pedig a rendszer mukodik. Ez szarul van beallitva, ennyit meg nem szabad utkozesnek erzekelnie.

Az ketsegtelen, hogy a kezikonyvben benne van, hogy ilyenektol kinyilhat a legzsak. Ezt egy ugrato kocsival illusztraljak, ami a konkret modell eseteben vicces... Vagy egyszeruen azt jelenti, hogy egy rendesebb sebesseggel vegrehajtott ugratos csattnal mar kinyilik.

osze 2013.11.08. 08:35:16

A biztonsági elektronikát tervező mérnököknél szerintem a biztonság a prioritás.
Tehát inkább úgy készítik, hogy egy csatornafedélen megakadva is kinyíljon (majd vesz bele a bamba sofőr másikat), mint hogy egyszer a nem nyíló légzsák miatt fejelje le a vezető a szélvédőt. ha ez utóbbi megtörténne, igen súlyos kártérítési pereket + "sajtót" kapna az autógyár.
Teljesen megértem a hozzáállásukat.

Schütii 2013.11.08. 08:36:00

Nem volt (még) ilyen élményben részem, de most így belegondolva felmerül bennem hogy nem szakad szét az ember dobhártyája attól a hirtelen nyomásváltozástól, ami a lufi nyílásával jár? Persze, van a kasztnin nyílás amin távozni tud a nyomás, de azért talán nem olyan hiretlen mint ahogy a nyomás felépül.

kasu 2013.11.08. 08:48:23

@Schütii: Igen, a lufi nyitása félelmetes, por és légnyomás, az ővtől lila-zöld-kék leszel mindenhol, fáj a fejed, a vállad a hátad. Lelkileg padlón vagy, esetleg becseppent.
Élsz. A dolog utána ölt testet, mi lett volna, ha nincs. Kirepülsz, ajtón kiesel (többnyire innen a halálos koponyatörés).
Ezek a szerencsés esetek, amikor élsz :-)
Van olyan lassulás, amit nem lehet sehogy sem túlélni.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.08. 08:51:13

@Shadowbull:

"Lehet arrol vitatkozni hogy a legzsakok mikor kell hogy nyiljanak, es nyilvan van olyan hatartartomany, amikor nem egyertelmu hogy kell-e vagy sem. Viszont ezt nalad okosabb emberek dontik el es programozzak le, ugyhogy szerintem feleslegesen rugozol ezen, plane hogy nyilvanvaloan meghaladja a tema a kompetenciadat."

Látom előkerült a magas bajor melegvérű... :-)
www.lovasok.hu/index.php?i=6611

Köszönöm, hogy gyakorlatilag lehülyéztél, de ez inkább téged minősit.

Egyébként pedig Fukishimát is nálam (meg képzeld nálad is) okosabb emberek építették. Attól, hogy én nem vagyok rakétamérnök, még talán észrevehetem, hogy a Challenger darabjaira szakadt, nem?

Schütii 2013.11.08. 08:55:53

@kasu: Autót zúztam már le, de abban nem volt légzsák és szerencsére nem is lett volna dolga, meg akkor "fiatal lázadóként" úgy voltam vele, hogy túl van lihegve ez az egész biztonságosdi.., de utána azt mondtam magamban hogy leszarom amit eddig gondoltam, a tyúkszaros életemhez azért ragszkodnék mégiscsak, ha ebben segít nekem a légzsák, vagy bármilyen eszköz, az legyen az autóban ha lehet.

Rocko- 2013.11.08. 08:59:03

@Void Bunkoid: na, pontosan ugyanennyi realitása van azoknak, aki kegy lábbal fékezgetik mind a 4 kereket, majd baleset előtt bekapcsolják a légzsákot, és szemmel megmondják, hogy milyen erők terhelték az autót. :)

Schütii 2013.11.08. 09:02:01

@Rocko-: "és szemmel megmondják, hogy milyen erők terhelték az autót."

Az semmi.. azok a valakik akik előre mondják meg hogy milyen erők fogják érni az autót. :D

Rocko- 2013.11.08. 09:04:17

@Schütii: én mindig tudtam, hogy Superman nem csak filmen létezik.
végre valaki bevallotta!

ehhezsemertek 2013.11.08. 09:06:46

Nem ismerem a légzsák működését, de a sebesség és a lassulás/gyorsulás sztem nem jó kizárólagos alapfeltétel, hiszen álló helyzetben is beléd száguldhat valaki. Én örülnék ha a pirosnál állva (0km/h) valaki nekem jön, kinyílna a légzsák! Az érzékenység más kérdés...

Schütii 2013.11.08. 09:09:04

@ehhezsemertek: Ki fog nyílni, feltéve ha nem hátulról jön. Abból az irányból asszem még nincs légzsák egy autóban sem.

ehhezsemertek 2013.11.08. 09:14:07

@Schütii: Vszeg igazad van, de a tehetetlenség törvénye miatt, ha elég nagy az erőhatás a végén még koppanhatok a kormányon. Bár lehet, hogy a tesztek mást mutatnak, nem tudom... (és nem csak hátulról jöhet)

Mészáros Laci 2013.11.08. 09:25:43

ilyen kis sebességnél nem szabad elpukkannia a légzsáknak.

Mészáros Laci 2013.11.08. 09:28:30

@Schütii:

nem, az öve vajon be volt kapcsolva? nekem nincs jó szemem ehhez.

egyébként az autó valahol alul is törhetett, vajon mije akadt bele a csatornafedélbe?

Mészáros Laci 2013.11.08. 09:30:09

...és ki vette ezt videóra? esetleg nem is az első eset volt aznap?

Schütii 2013.11.08. 09:30:37

@ehhezsemertek: "Normál esetben" nem koppansz a kormányon egy rá(d)futásos koccanásban, mert az ülésből nem pattansz előre. Ha nem nem hátulról kapod az idegen autót, akkor meg ki fog nyílni az a légzsák aminek ki kell nyílni.

Mészáros Laci 2013.11.08. 09:32:10

@Schütii:

nekem volt légzsák az autómban, amikor belecsúsztam az előttem menő furgonba (a telefonommal matattam és nem vettem észre, hogy megállt), nem pukkant el. mondjuk annyira durva ütközés nem volt, a hűtővíz nem ment el, csak a klíma (de a híd azért megroppant, ki is lett cserélve).

ehhezsemertek 2013.11.08. 09:37:53

@Schütii: Igen, meg azt már az öv vszeg megoldja.

@Mészáros Laci: továbbra is tartom, hogy a sebesség nem minden... De ahogy írtad, a csatorna fedél a rendszer egy érzékeny pontját érte. És gondolom a tervezők a logikai kapukat úgy építették, hogy az nem vizsgálja, hogy mi történhet a becsapódás után. Vagyis inkább nem bízzák a véletlenre.

Schütii 2013.11.08. 09:41:50

@Mészáros Laci: Valószínűleg nem volt bekapcsolva az öve (de ha be is lett volna, az a fejét nem fogja meg). Így meg aztán pláne hálás lehet az autónak, hogy megmentette egy orcsönttöréstől és/vagy egy agyrázkodástól.

Mészáros Laci 2013.11.08. 09:44:42

@ehhezsemertek:

ez egy régebbi modellnek tűnik, talán zafira 1 vagy ilyesmi, azóta több érzékelő is van az autókban. szerintem valamekkora deformációnak _IS_ kell történnie a pukkanáshoz.

ez a gyöngyszem mindenesetre sosem történhetett meg a valóságban:

youtu.be/vWcvPrK_cRQ

(ikea reklám, amiben a néni hozzácsapja a táskáját a merdzsóhoz)

_RR_ 2013.11.08. 09:46:46

@Hammer:
Ha az autó mozgási energiáját felhasználná a légzsák a döntéshez, akkor ugye akkor sem kellene kinyílnia, ha álló helyzetben frontálisan belehajt az autóba egy kamion...

Schütii 2013.11.08. 09:49:20

@Mészáros Laci: Lehet hogy a nő meg beépített ember volt, aki elterelte a vezető figyelmét, utána pedig megjelent Sebestyén Balázs egy üveg pezsgővel a kezében. Kész átverés show!

kasu 2013.11.08. 09:49:26

@Schütii: minél több védelem, mindent bekapcsolni, és a vagánykodást nem az utakon gyakorolni:-)) A legnagyobb baj, hogy az autózás közlekedés kéne legyen, eljutni A-B-be és nem fasznagyobbító, anyós/főnök stb. gyűlölő foglalatosság. Néha reggel a suli előtt, mikor hozzák a gyerköcöt, látom a kisminkelt anyukákat, jó autóban, hogyan vicsorognak, káromkodnak, türelmetlenek, csapkodnak... mások miatt, másokra, pedig semmi más, előbb kéne felkelni, elindulni... Ok. a pasik is elképesztő macsók, 150 a ködben, szlalom, bevágás, nagyfiúság(?). A kedvencem meg a bekötetlen gyerek, hátul középen áll, hadd repüljön! (szerencsére egyre kevesebbet látni)

ehhezsemertek 2013.11.08. 09:51:36

@Mészáros Laci: :) Vszeg így van. Mindazonáltal, valami logikai hiba van a rendszer működésében. A történteket látva a videón, indokolatlan volt a légzsák beindítása. Bár nem irígylem a tervezőket. Váratlan események hihetelenül sok kombinációját kell előre modellezni.

Shadowbull 2013.11.08. 09:54:14

@Joszip Zsugás Vili: csak te nem alltal meg ott hogy a jelenseget eszrevetted, hanem megallapitottad hogy marpedig rosszul mukodik es kesz, aztan pedig okosan extrapolaltad az egesz legbolkapott magyarazatodat az osszes fedelzeti biztonsagi es kenyelmi rendszerre.

Ha ezutan lehulyeznek akkor meg megsertodsz.

ehhezsemertek 2013.11.08. 09:58:01

@kasu: A legszomorúbb, amikor a családja is bent ül a kocsiban, és rádfékeznek, meg rádrántják az autót. ??Nem félti a családot?? Mert, hogy engem nem, az oké. (nem oké)

wny 2013.11.08. 09:59:35

pontosan így jártam chrysler voyagerrel, csak földút és kő kombóval. bazi nagyot pukkant.

Schütii 2013.11.08. 10:01:51

@kasu: Na igen, csak amíg az ember (lélekben) fiatal, addig sebezhetetlennek hiszi magát.

Schütii 2013.11.08. 10:06:18

@kasu: Úgy beszélek mintha elértem volna az öregségi nyugdíj korhatárát, pedig azért csinálok hülyeséget most is, főleg motorral. De azért gondolatban utána mindig adom a körmöst magamnak vonalzóval.

Hurri Kán 2013.11.08. 10:20:40

@Schütii:
Inkább abba fejeljen, mint a kormány karimájába az állkapcsával... :)

Josépilot 2013.11.08. 10:23:32

Na de most komolyan. Képzeljetek már el egy vonóhorogra akasztott drótkötél másig végén egy tankot(vagy más nehéz dolgot). Elindulsz az autóval a tanktól, 30km/h-nál egyszercsak elfogy a kötél. Ütközés volt? Nem. Aknafedél volt? Nem. Jogosan nyílik a légzsák? (*dobpergés*) IGEN. Le se szarja a gyűrődőzónákat, ha olyan gyorsulást/lassulást kap, ami alapján ki KELL nyílnia. de lehetett volna tőlem 5 km/h is, ilyen kis sebességnél is ketté lehet fejelni a kormányt. inkább nyíljon ki 10x fölöslegesen, minthogy egyszer ne, amikor kéne.

Josépilot 2013.11.08. 10:25:49

ui: ha meg akkora ütést kap a videón látható autó, hogy az visszalöki a másik irányba, akkor ne győzzetek már meg róla, hogy nem kell kinyílnia a légzsáknak.

ehhezsemertek 2013.11.08. 10:42:08

@Josépilot: Én is javítom magam! Sétáltam már neki villanyoszlopnak, mert figyelmetlen voltam. (EPIC FAIL) Nagyot üt még úgy is (néhány km/h). Jobban belegondoltam és egyetértek veled.
A rendszer nem egy videóról vizsgálja a körülményeket. Erős ütést kap valami, pl. a motortérben (alatt).. pukk.

Schütii 2013.11.08. 10:48:47

@Hurri Kán: Persze, csak van aki azt mondja, hogy nem volt ez akkora dolog, hogy lufi kelljen. Pedig de.

altefnegy 2013.11.08. 11:00:00

Magához képest tökéletesen nyitott. Mindig az utascellához rögzített gyorsulásérzékelők adják a fő jelet, az összes többi szenzor hab a torta tetején. Lehet, hogy ebben a kocsiban is csak egy - megfelelően túlbiztosított - elektronika figyelte, hogy: lassulási határérték átlépve = pukkanj!

Kicsit hasonló az analógia, mint ha valaki egy pirotechnikai borulókeretes kabrióval padkát fogna hirtelen, két kerékre állna, majd épp, hogy visszabillenne. Ki lesz lőve a keret az ülések mögött, pedig "semmi" nem történt, csak egy kis ijedtség.

Az elektronika nem jósol. A csatornafedeles lassulás pont ugyanolyan, mint amikor lassan gurulok a forgalomban és a sóderszállító Kamaz átnéz hozzám szemből hatvannal. Kicsi a sebességem? Igen. Nagyot kezdek lassulni? Igen. Elkezdődik valami a beállított határértéken, aztán vagy végetér kis kárral, vagy nem. Ezt _majd_ utólag megtudjuk.

Hogy hogyan lehet finomhangolni - mondjuk - egy GL mercedes légzsákerdejét (övfeszítőjét, Pre-Safe-jét) tucatnyi indítóparaméterrel, az meg nem ebbe a kategóriába tartozik.

Unplugged 2013.11.08. 12:07:51

@Quattroman:
Tiszelt kommentelő, üzenném Neked, hogy a videón egy Hyundai Matrix látható melyet 2001-2010 között, tehát bőven Noé után gyártották. Így az '1-es swift utáni' értelmezés is helytálló, mivel azt 1983-88 között gyártották, de ha klasszikusan, magyarosan értelmezzük az 1-es swiftet, amit Esztergomban gyártottak (1992-2003), akkor is majdnem helytálló az állítáas évjárat függvényében.

Joszip Zsugás Vili (törölt) 2013.11.08. 13:24:31

@Shadowbull: " csak te nem alltal meg ott hogy a jelenseget eszrevetted, hanem megallapitottad hogy marpedig rosszul mukodik "

Mivel láthatóan rosszul működik - amit még a kezelési utasítás is elismer, amit a nálam (és nálad) okosabb mérnökök véleményének figyelembe vételével állítottak össze.

"Ha ezutan lehulyeznek akkor meg megsertodsz."

Nem sértődtem meg. Nevetve közöltem, hogy köszönöm, hogy lehülyéztél, de ez téged minősít.

Egyébként meg aki ilyen hangnemben szól hozzám, anélkül, hogy én így kezdtem volna vele, annak a véleményét a helyiértékén kezelem.
(Ha a te stílusodban akarom kifejezni magam, akkor: leszarom)

belagezabela 2013.11.08. 13:26:16

Szerintem Gyurcsány, de lehet, hogy Orbán

cso zsi 2013.11.08. 14:19:55

Csak annyit kérdeznék, hogy a hazai ismert útminőség mellett hány autó légzsákjának kellett volna kinyílnia?

Bambano 2013.11.08. 14:24:06

@Joszip Zsugás Vili: én látom, neked is ideje lenne.

@kasu: "engem megvéd Isten, a hitem": főleg, ha ezentúl karnyújtásnyira lesz tőle... :)

kavicsboy 2013.11.08. 15:41:51

Kissé talán érzékeny a lufi,de itt olvastam sok csodát:pl miért nem mér sebességet a légzsák,tán azért mert ha állsz és neked mennek,akkor mit is csináljon??Gyűrődés,látta v.ki a kocsi alját,mert szerintem nem pici kár keletkezett!Az oldallégzsák viszont szerintem túlzás!Többet nem is érdemes hozzáfűznöm.

gombiapu 2013.11.08. 16:03:58

Ezt küldöm azoknak akik úgy gondolják, hogy egy jól megtervezett autó légzsákja sok adatot figyelembe vesz, amikor eldurran. A sztori hatalmas egyébként!
www.facebook.com/photo.php?v=10200841069409209

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2013.11.08. 16:30:46

@Joszip Zsugás Vili: Szerintem ezzel semmi abj nincs. Hibátlan rendszer nincs. A kérdés tehát:
Belefér-e, hogy esetleg nem nyílik a légzsák, amikor kéne?
Nem.
Belefér-e, hogy esetleg kinyílik olyankor is, amikor nem kéne?
Igen.
Ennyi.

kicscsávók 2013.11.08. 16:35:43

Térgyen csúszva könyörgök! Az autó sebességének mi köze van hozzá, hogy kinyílik-e a légzsák? Ha állok az úton egy piros lámpánál és szemből megcsikiznek 70-el, akkor is elvárom, hogy felfújódjon az a kurva pukkancs! Nektek olyan rendszer kéne, ami előbb megérdezi, hogy kinyíljon-e a légzsák? Vagy tegyenek bele 1000 helyre érzékelőt és egy programhiba miatt olyankor se nyíljon, amikor kellene? Én azt monodom, hogy inkább legyen 2x felesleges flash, minthogy akkor ne nyíljon ki, amikor kellene. Hülyeség ellen nem fog megvédeni egyetlen elektronika sem, itt szerintem még látni is lehetett a csatornafedőt...

THT 2013.11.08. 17:00:16

@gombiapu: Ezt ugye nem hitted el....

Jamesblond 2013.11.08. 17:11:47

A nagy ontveny aknaperem korbe betonozva elkapta az auto bolcsojet. Semmi gyurodo zona, ugy megall az auto mint a pinty. Nincs kegyelem. Nagyon ritka fajta baleset, ilyenkor kis temponal is totalkarosra "tekeredhet" az auto. A "G" szenzor meg kinyitja a legzsakot, hogy "nennye" meg "battya" ne verje magat oda az egyebkent tokeletes eleju autoban.

Scaleo 2013.11.08. 17:35:14

Azt kéne megérteni, hogy nem a tempó számít, hanem a gyorsulás. Az pedig itt szemlátomást óriási.

Ha itt két autó koccant volna, nem nyílik a légzsák, mert legalább egy nagyságrenddel hosszabb úton tudott volna lelassulni az autó azáltal, hogy a másik is elmozdul valamennyit. Itt az a baj, hogy teljesen jól láthatóan nagyjából egy betonfallal való ütközéssel ért fel a találkozás a csatornafedéllel, vagy tudja a franc, mi volt az. Az nem mozdult arrébb, hanem sziklaszilárdan állt a helyén, így egy legfeljebb pár centis úton vesztette el az autó a teljes mozgási energiáját – ez bizony sokkal durvább gyorsulás, mint amit fékkel produkálni tudsz. Teljesen természetes, hogy nyílt a légzsák.

TaaT 2013.11.08. 17:39:59

@gombiapu: Itt kezdődik a probléma, hogy van aki (veled az élen) elhiszi hogy ez így megtörtént -.-'

fc05.deviantart.net/fs50/i/2009/278/2/a/Epic_Facepalm_by_RJTH.jpg

De tudod mit, nemrég láttam hogy megtámadták a fehér házat (2x is), kajakra mondom, várjál van képem is róla :)

www.thecoast.ca/binary/50c3/Channing-Tatum-White-House-Down.jpg

@Jamesblond: Erre a következtetésre jutottam én is kicsit korábban...
www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2013/03/Olympus-Has-Fallen-poster.jpg

amenta 2013.11.08. 17:51:44

@Joszip Zsugás Vili: A légzsák lassulásra nyit, nem arra hogy gyűrődik a lemez....

amenta 2013.11.08. 17:57:04

@Bambano: Nálad a pont, bár azért én se örülnék ha ennyitől az arcomba nyitná. Mondjuk nekem nincs is, de nem is hiányzik.

amenta 2013.11.08. 18:11:13

@SadBoobie: Érdekes is volna, mivel az fastrában mechanikus, nem pedig pirotechnikai övfeszítők vannak. :)

amenta 2013.11.08. 18:21:09

@Schütii: A kérdés jogos, és valamelyik nagyon sok légzsákos prémiummárkánál már konkrétan méretezve van az ablak, hogy a nyomásváltozás azt nyomja ki.

amenta 2013.11.08. 18:22:53

@Schütii: Abból az irányból aktív fejtámla van.

Scaleo 2013.11.08. 18:27:13

Egyébként könnyű számolni, a képlet így néz ki: a=-v^2/(2*s)

A v helyére be lehet tippelni egy sebességet (m/s-ban), az s helyére egy távolságot (méterben), amennyi alatt az autó megállt, aztán a képlet kiköpi a gyorsulást. Ha két centin kellett megállni mondjuk 2 m/s-ról (7,2 km/h), az laza 10,2 g...

Nincs még nicked 2013.11.08. 18:36:47

@Bambano:
"ez az autó meg legalább 4-6g-vel lassult"
Lesz az több is.

@Scaleo:
"Azt kéne megérteni, hogy nem a tempó számít, hanem a gyorsulás. Az pedig itt szemlátomást óriási."
Pontosan így van. A kocsi már legalább 15-20 körül ment, aztán pár centis távon megállt. Ez *sokkal rosszabb*, mint egy szokványos ütközés.

"Ha itt két autó koccant volna, nem nyílik a légzsák, mert legalább egy nagyságrenddel hosszabb úton tudott volna lelassulni az autó azáltal, hogy a másik is elmozdul valamennyit."

"Itt az a baj, hogy teljesen jól láthatóan nagyjából egy betonfallal való ütközéssel ért fel a találkozás"
Nem. Ha a betonfalnak megy, akkor is pontosan ugyanaz a helyzet, mintha frontálisan ütközne egy hasonló (méretű, felépítésű és sebességű) kocsival.

Itt éppen az a baj, hogy *nem* falnak ütközött (ahol a gyűrődő zónák védhették volna), hanem gyakorlatilag *azonnal* megállt.

@Joszip Zsugás Vili:
"Köszönöm, hogy gyakorlatilag lehülyéztél"
Bocs, de szerintem olcsón megúsztad.

Számoljunk kicsit: a sebesség legyen 5m/s (=18 km/h), a megálláshoz szükséges út - jó nagy ráhagyással - legyen 5 cm (valamennyit engedhet/gyűrödhet/görbülhet az anyag a kocsi alján), a gyorsulás tehát ( a=v^2/2s -ből ) ~ 25 g !
Igen, **huszonöt** g!
Persze nagyon rövid ideig tart, de ezt szerencsétlen érzékelő nem tudhatja előre, ugyebár.

Nincs még nicked 2013.11.08. 18:39:53

@Scaleo:
Na tessék. Kellett nekem annyiszor megnézni a videót! );-D
A sebesség nekem jóval nagyobbnak tűnik. Legalább egy laza bringatempó.

Scaleo 2013.11.08. 18:44:21

@Nincs még nicked: A betonfallal való ütközést úgy kell érteni, hogy nincs gyűrődőzóna. :P De igaz, sántít a hasonlat. Nyilván az azonnali megállásra gondoltam.

Scaleo 2013.11.08. 18:54:02

@Nincs még nicked: Hát, ha már tipszmikszülünk, én egy olyan futótempónak látom, mondjuk 3 m/s. A táv, amin megállt, szerintem legfeljebb pár centi, bár a bal első kerék útját elnézve nem lepne meg, ha csak 1-2 centi lenne. A gyorsulás ezek után szerintem minimum 10 g volt.

Nincs még nicked 2013.11.08. 19:03:53

@Scaleo: így van, és ez nagyon-nagyon az alsó határa a becslésnek.

gombiapu 2013.11.08. 19:37:41

@TaaT: És arról még nem is tudsz semmit, mennyi időmbe telt elhinni, hogy a WTC-t négy arab gyerek bontotta le!

Bambano 2013.11.08. 20:19:12

@Scaleo: nem kell tippmixelni, én már kiszámoltam fentebb.
a=-v^2/(2*s): nem ez a helyes képlet. ez nem gyorsulást ad, hanem távolságot.

Bambano 2013.11.08. 20:21:37

@Bambano: ehh, már engem is megkevertek :)

rfc (törölt) 2013.11.08. 20:47:49

@amenta: Nem egeszen. Az oldallegzsakos autok pl az ajtoureg nyomasvaltozasat is figyelik az oldaliranyu utkozesek felismeresere.

Scaleo 2013.11.08. 20:57:00

@Bambano: A te számításod hibás, mert az a képlet helyesen úgy néz ki, hogy s = v0*t + a/2*t^2 + s0, amiből az utóbbi tagot nyilván 0-nak vesszük. De a v0*t még akkor is ott van. Szóval ha az időre vagy kíváncsi, akkor az a t = sqrt(2*(s-v0*t)/a) alakban áll elő.

De nem kell ide az idő, mert a gyorsulásra van olyan képletünk, amihez elég az út meg a sebességek. :) Le is tudom neked vezetni. ;) (Az s = v0*t + a/2*t^2 + s0 képletbe be kell helyettesíteni, hogy t = (v-v0)/a, vagyis a t kiesik, onnantól meg már csak rendezgetni kell.)

Bambano 2013.11.08. 21:18:40

@Scaleo: miután teljesen mindegy, hogy v0 sebességről nullára lassuló autó által megtett távolságot számolod, vagy ugyanakkora gyorsulással álló helyzetből v0-ra gyorsulóét, a v0*t-t nyugodtan veheted nullának. szóval az a képlet jó.

s = v0*t + a/2*t^2 + s0 ez a képlet így ebben az alakban erre a lassulásra nem jó, mert eszerint a távolságváltozás sosem lesz nulla, márpedig az autó megállt. akkor már -a/2*t^2.

arra én is rájöttem közben, hogy a képletet kritizáló hsz-em helytelen volt.

Scaleo 2013.11.08. 23:34:36

@Bambano: Ja, hát ha te fordítva számoltál, akkor nem szóltam, de a képlet kanonikus alakja akkor is az.

Abba ne kössél bele, hogy sosem lesz nulla, mert a kivonás is egy összeadás. ;) Nem kell leírnom, hogy -a/2*t^2, mert a negatív előjel majd a gyorsulás értékében jelenik meg (+- -> -, de gondolom, ezt csak nem kell magyarázzam). Azaz tökmindegy, mit írok, úgyis kivonás lesz ott behelyettesítés után.

Gyurbán Fektor 2013.11.09. 19:27:05

Aknafedél légzsák nincs? Olyan kéne ami kokeró érzékelős.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2013.11.10. 16:29:56

Érdekesek ezek a hozzászólások. :-)

Azokkal értek egyet, akik szerint hibásan működött a légzsák. Teljesen mindegy minek megy neki az autó 5 km/h-val, nincsen szükség légzsákra.

Ennyivel egy gyalogos is gyalogos. Ha nekisétál egy oszlopnak megüti magát, esetleg lesz egy dudor a fején, de emiatt felesleges lenne felszerelni a gyalogosokat légzsákkal.

A légzsák sem üt kisebbet a fejre, mint egy 5 km/h-s ütközés.

Tapasztalat sajnos.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.11.13. 01:46:27

van benne valami hogy 10 km/h -nal talan nem kellene kinyilnia, viszont azt hogy milyen modon lehet elerni hogy tudja az a lufi azt nem tudom :)
talan egyszeru megcsinalni talan nem...
de a gyorsulasi/lassulasi egyutthato az tutti megvolt szepen elkapta a fedelet :)))

vojzi 2013.11.14. 11:38:46

Én nem értem miről beszél itt sok ember... a kocsi nekihajt a kiálló fedélnek úgy, hogy puff és csatt. a kocsi sebessége gyorsulásból nullára csökken sőt VISSZA IS PATTAN a fedélről. Még a kocsi segge el is emelkedik a talajtól és kidobja oldalra. Valamint az ürge hatalmasat belefejel a légzsákba! Kérdem én mi lett volna ha nem nyílik ki? Úgy megfejeli a kormányt mint annak a rendje. Az elektronika nem mérlegel, hogy ez most kocsi, csatorna fedél vagy fal volt e... Túl gyors volt a lassulás és kinyílt, szerintem teljesen jogosan.
süti beállítások módosítása