Hajsza, osztrák Patkánnyal

  2013. szeptember 12. - Androczi Balázs Címkék: film rush hajsza a győzelemért

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Elmebetegségek a múltból
2015-05-06 17:59:08

Az ember húsz év hivatásos autóbuzulás után hajlamos azt képzelni, hogy mindent látott már, aztán előkerül

Ha vizes az út, lassíts!
2014-09-11 17:38:15

Meglehetősen unalmas dolog egy szerkesztőségben ülni egész nap, hisz mindenki a billentyűzetet üti – ilyenkor

Karácsonyi Hiéna 2013: Japán kombó
2013-12-21 09:00:00

A Kisautó blog egyik cikkében a minap egy japán zsákbamacskáról írtunk – csak a doboz kibontása után

Ésszerű autót a luxus helyett
2013-10-17 07:58:31

Nyolc éve vettem magamnak autót utoljára. Ezzel valószínűleg én vagyok a sereghajtó itt a szerkesztőségben.

A premier előtti vetítést két F1-es kommentátorunk, Szujó Zoltán és Wéber Gábor rögtönzött bevezetője nyitotta. Azt mondták, a Rush jó film, és az ilyesmi mindig gyanús – elvégre nyilván a forgalmazó szervezte oda őket, hogy szépeket mondjanak. Ehhez képest a film végén elégedetten álltam fel, és azt gondolom, a Rush jó film. Legalábbis a maga módján.

pl1

Még itt szeretném tisztázni, hogy nem vagyok elfogulatlan. Bár 1976-ban, amikor a sztori játszódik, még csak két éves voltam, mindig ezt a korszakot tartottam a Formula-1 aranykorának. Ekkoriban még meg lehetett valósítani az elborult ötleteket – elég a hatkerekű Tyrrellre gondolni – és nem kellettek dollár-százmilliók a versenyképességhez. Igaz, sokkal veszélyesebb volt beülni egy ilyen versenygépbe, de egy gyors pilóta és egy ügyes mérnök simán elvihette a győzelmet a legnagyobb nevek elől. Az autóversenyzés izgalmas dolognak tűnt a legfelsőbb szinten is, nem úgy, mint manapság, amikor mesterségesen kell versenyt generálni olyan trükkökkel, mint az állítható hátsó szárny, vagy a szándékosan túl hamar elkopó gumiabroncsok.

race

És épp ezt a korszakot mutatja be a Rush, egy hollywoodi közönségfilm. Kisülhet ebből bármi jó? Ron Howard persze nagy név, de azért tartottam tőle, hogy tipikus egydimenziós amerikai filmet kanyarít Niki Lauda és James Hunt csatája köré. És az első öt percben úgy éreztem, a félelmem be is igazolódik, amikor Natalie Dormer és Chris Hemsworth esett egymásnak a filmvásznon. Nem mintha bármi bajom lenne a csinos brit színésznő meztelen fenekével, de úgy éreztem, nem ezért vagyok itt.

uck.gif

Ám az alkotók nem vitték túlzásba: épp annyi a pikáns részlet, amennyi ahhoz kell, hogy a film ne csak az autóbuzik számára maradjon fogyasztható. Pedig nem lehetett egyszerű megtalálni az arányokat, hisz még igazi történet sincs. Ilyen értelemben a Rush igazi sportfilm: megmutatja a két főhőst, de csak azért, hogy a végén jobban tudjunk értük izgulni. De ami a legjobban meglepett, az a két főhős karaktere. A film kezdetén Lauda igazi kellemetlen germán pöcsnek tűnik, míg Hunt a tipikus jó fej angolszász főhős – és egy rendes sablonfilmben ez így is maradt volna. Ehhez képest a történet végére egész jól térbe fordul a személyiségük, és az acsarkodó utálat mögött felbukkan a kölcsönös tisztelet motívuma is. A 76-os szezon száraz tényeit sikerült úgy kiszínezni, hogy egy percig sem unatkoztam, de ha el kellene mesélnem a sztorit, bajban lennék.

lauda frau

Ami miatt azonban igazán tetszett a film, az nem is a jól szerkesztett sztori vagy a nagy színészi alakítások, hanem a körítés. Bár egész jól ismerem a korszak technikáját, egyetlen pillanatig sem éreztem, hogy megpróbálnának átverni. Épp ellenkezőleg, minden versenyautó, minden sisak, minden díszlet és jelmez annyira pontos volt, amennyire csak lehetett – még arra is figyeltek, hogy futamról futamra hogyan változtak az autók. Persze a verseny-jelenetek nagyobb része számítógépes animáció eredménye, de a technika ma már olyan szinten áll, hogy ez sem zavaró – viszont számomra nagy élmény volt Jacques Lafitte furcsa Ligier versenygépét, vagy a korai Brabham-Alfát akció közben látni.

grid

Azt hiszem, a Rush – Hajsza a győzelemért nagy élmény lesz mindenkinek, aki szereti az F1-nek ezt a műszakilag fantasztikusan színes korszakát, de a többi családtag sem fog unatkozni – van benne elég humor, dráma és rémség is ahhoz, hogy bárkit lekössön. Aki viszont nem bírja a gyomorforgató részleteket, vagy csak megóvná a gyerekét az ilyenektől, az inkább keressen másik filmet – Niki Lauda kórházi kezelését talán túlzottan is plasztikusan követi nyomon a történet.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr635507781

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Melchi Zadok 2013.09.12. 13:37:29

ma nézem meg, már egy éve várom! hasonlóan hozzád nekem is a 60-as 70-es évek F1-e az igazi, rfactorban is csak ilyen "vintage" history modokkal nyomom, a 2000-es és és pláne a 10-es évek gépei egyszerűen érdektelenek számomra.

istenem csak egyszer ülhetnék egy ilyen autóban...

www.flickr.com/photos/albionphoto/8857238835/

Jarics 2013.09.12. 14:53:12

@Melchi Zadok: Ez utóbbi Jo Schlessernek nem jött be. RIP.

McZozo 2013.09.12. 15:23:35

ezt akorszakot en is mar csak elbeszelesbol ismerem, de nekem mondjuk meg a prost senna korszak is bejott. aztan kesobb mansel utan a mika hakknen es schumaher idejkeben kezdett aforma egy atmenni ebbe a steril semmibe ami ma. akko rmeg nem voltak ezek a hulyesegek hogy nem lehet durvan elozni mert kikuldenek a kispadra meg ha hajlik a spojler akkor bunti es a tobbi es a tobbi akkor meg jo pilota tokos gyerek kelett a versenyhez

Rendíthetetlen Álamkatona 2013.09.12. 15:35:41

@Melchi Zadok: Hú nekem ez az autó megvolt gyerekkoromban méretarányos modellben, kb. 50 centi hosszú lehetett!!!

Sokszor eszembe jut ez a korszak, főleg a mostani tiltott cigireklámok miatt, mert egész általános iskolában mást se csináltam, mint Marlboro, John Player Special (később Camel) feliratokat rajzolgattam és mégsem szívtam el életemben tán két szál cigit (pöfékelve, nem letüdőzve).

asshole71 2013.09.13. 05:06:29

Több kritikában olvastam, hogy ez nem egyszerűen egy jó film, hanem NAGY film!

Ad Dio 2013.09.13. 07:44:27

@Melchi Zadok:

Egyetértek. Mondjuk nekem még az 50-es évek is bejönnek. Az igazi vén "szivarok". Volt szerencsém élőben is meghallgatni egy-két ilyet. Svájcban ismerek egy műhelyt, ahol az öregfőnök Brabham szerelő volt anno és a mai napig szinte kizárólag F1-eseket reszelnek :-o.

protézisesh 2013.09.13. 13:49:14

hát, nemtom, nekem az ilyen CGI-szarok meg agyonrángatott kamerák, napsütésben eső eső, stb. hiteltelenné teszik a filmek autós jeleneteit.

Rossz példa számtalan van (pl. Tolvajtempó), viszont ha megnézel egy első Mad Max-ot, vagy a Ronint (vagy akármelyik Belmondo-filmet a 70-es 80-as évekből), akkor láthatsz IGAZI száguldást, IGAZI autós jeleneteket, IGAZI élményt. Sőt, még a Manta-Manta is több igazi sebességet ad, mint bármelyik CGI. Tudod mi az érdekes? Hogy a Verdák (szigorúan csak az első) tökéletesen adja vissza az autós élményt látványban és hangban is, míg egy ilyen agyonlihegett csoda nekem az esetek 97%-ában csalódás. (ahogy az Avatar is az volt, meg a Gyűrűk ura is, meg a StarWars újabb epizódjai is).

A CGI maradjon meg az űrhajós filmek számára, a többit hiteltelenné teszi. Szóval félek elmenni a moziba erre a filmre.

Melchi Zadok 2013.09.14. 10:12:22

@protézisesh: nos, ez is egy vélemény, belmondó meg a felgyorsított autós jelenetek! :-))
azt be kell látni, hogy a kamera nem tudja visszaadni a sebességérzetet, ha 100 km/h-val mész, az kamerán keresztül kb 50 km/h-nak látszik.
ezt a problémát a film tök jól megoldotta, sztem kihozták a maximumot, amivel az élményt fokozni lehetett.

ami engem jobban "zavart", hogy a korabeli versenypályákat (pl monza) mással helyettesítették, nyilván kénytelenek voltak, mivel ezek már nem ugyanazok a pályák, mint kb 40 évvel ezelőtt.
de ezeket nyilván csak az olyan benzinfejűek vették észre, mint én.
viszont élmény volt látni a 76-os kasztnikat a 6 kerekű tyrrellt a ligier-t az alfa brabhamet, a ferrari 312-est a mclarent, a 70-es éveket kiválóan visszaadó díszleteket kosztümöket, frizurákat, fényeket.
daniel brühlnek pedig jár az oscar jelölés.

vedd úgy, hogy ez a film nem neked készült, viszont vigasztaljon, hogy még mindig ott vannak neked a csodálatos belmondós autósüldözések, no meg a verdák és a mad max!
jó szórakozást! :-))

Melchi Zadok 2013.09.14. 10:14:56

@Ad Dio: manapság rendeznek ilyen classic history futamokat, jó lenne elmenni egy ilyenre.
www.historicgrandprix.com/home.htm

van ilyen európában?

Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.09.15. 00:00:54

Teljesen jó volt a moziban a film, jól eltalálták az egyensúlyokat, a futamok nem mentek a történet rovására.

Spike428 · www.spike428.ucoz.hu 2013.09.16. 11:16:39

Nekem is bejött, jó film.
Talán egy valami hiányzott: egy tiszta kör valamelyik pályán csak belső kamerával és üvöltő motorral, bár lehet azért mert McQueen Le Mans-ja nálam az első számú versenyzős film :)