Ne vedd meg, ráfázol!

  2013. június 23. - Motordoktor Címkék: diy w124 tc flotta mercedes-benz

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira, most végre megvan.

w124 1993
Ma sem kell szégyenkezni a formája miatt

Megy az ember a forgalomban, vezeti az autóját, bambán néz ki a kormány mögül, szól a rádió, az unalom az eget mardossa. Szemből jönnek a többiek, egy BMW, egy Cayenne, egy GTi, pár Superb. Pulzus normál, nincs ezekben semmi lelkesítő. Hopp, ott jön egy szép 124-es Mercedes kombi. Pupilla kitágul, kis izgalom, azonnal beazonosítom az évjáratát, gyors állapotfelmérés, szép az állása, nem rohad, elhalad mellettem. Jönnek megint a többiek, unalom.

Ha ez évekig ismétlődik, az már nem hirtelen fellángolás, hanem tartós szerelem, és valamit tenni kell, lépni kell. Évek óta nézem a használtautón, szűrő beállítva klímás, automata, dízel kombikra. Pedig mindenki ellenzi. Bende Tibi odáig ment, hogy a számos látókörébe került kombi 124-es alapján kijelenti, hogy az összes el van átkozva. Az átok feneketlen pénznyelővé tette az összes kombit, az átkot pedig egy kirúgott tervezőmérnök szórta az összesre. Nincs kivétel. A limuzin jó, a kombi szívás.

Csikós szerint nem öregszik szépen, túl műanyag autó, és nincs már benne az élni akarás, mint az állólámpásban. Túl sok a szilent és a visszajelző. A Pontonhoz képest valóban egy modern, trendi műanyagautó, műanyag lökhárítóval és sok elektronikával. Egy mai autóhoz képest maga a megtestesült mérnöki tökéletesség. Ebben még volt anyag, szokták mondani, meg ez az utolsó igazi Mercedes. Én azt gondolom, ez azért inkább vicc, azonban van némi műszaki alapja. Vannak olyan megoldások, amelyek a mai autókban már nem így vannak.

Az autógyártást számos dolog befolyásolja, nem véletlenül olyanok az autók ma, amilyenek. Nemcsak a gonosz marketingesek sulykolják, hogy nekünk tolatókamera kell, meg ülésszellőzés, hanem ezekhez az autókhoz valóban kell. Nem is szeretnék azzal foglalkozni, hogy ebből mennyi a mesterséges igénygerjesztés, és mennyi a valós szükséglet, az azonban biztos, hogy bizonyos dolgok megszűntek, átalakultak, más formában vannak jelen. Változó világunkkal megváltoztak az autók is.

Azon is hosszasan vitatkozhatnánk, hogy előnyükre vagy hátrányukra, de nem vezetne sehová. Vannak objektív előnyök, például az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás, vagy az újrahasznosítható, illetve lebomló műanyagok a gyártásban, amelyek persze számos hátrányt is hoztak. Ezek a műanyagok már nem fognak kibírni 30 évet, ahogy a vízbázisú karosszériafesték sem. Ezt az áldozatot meg kellett hoznunk a bolygónkért. Sajnos azonban hoztunk más áldozatokat is, amelyek értelmetlenek.

A formák játéka, az ívek futása, az emelkedő övvonal divatos és sportos megjelenést kölcsönöz a mai autóknak, de a hátránya sokkal több. A jobban döntött első szélvédő és üvegek miatt az üvegfelület sokkal nagyobb, amelyet még tovább ront az üveg alatt elhelyezkedő óriási fekete hőcsapda, a műszerfal.

mercedes-benz-w124-04
A legendás E500-as

Nézzük meg az 1984-ben, majdnem harminc éve megjelent W124-es Mercedes formáját. Ma sem ordít róla, hogy ennyi idős, túlzás nélkül mondhatjuk időtállónak. De a szubjektivitáson túl számos egyéb előnye van. Az övvonal nem emelkedik, a hátsó ülésen helyet foglalók sem bunkerben érzik magukat. Az ajtók nem nyílnak kilencven fokban, de nem is kell nekik, mert a tetejük nem dől befelé, az ajtónyílás könnyű ki- és beszállást tesz lehetővé. Az ablakok magasak, és az ülésekhez, a bent ülőkhöz képest mélyre nyúlnak. Ettől nem érezzük, hogy ránk nyomódik a kasztni, nem lőréseken nézünk ki.

Meglehet, valaki ezt a formát idejétmúltnak érzi, azonban számos technikai megoldással nem lehet vitatkozni.

DSC 3997
A világ egyik legjobb kamrás dízelmotorja

A legnépszerűbb dízelmotoros változatokban, a késői modellekben megcsodálhatjuk az osztott égésterű dízeltechnika csúcsát. Az előkamrás, hengerenként négy szelepes, keresztáramú hengerfejes motorok Bosch soros adagolóval voltak szerelve, teljesen mechanikus szabályozással. A Mercedes sokáig ragaszkodott az előkamrás égéstérhez, mert ezzel csendes és rezgésmentes járású motorokat tudtak csinálni. Emelt fordulaton már nincs a motornak dízel hangja, selymesen fut, leszabályozási fordulata pedig ötezer felett volt. Tartósságuk legendás. Általában nem a futott kilométer teszi őket tönkre, hanem a buta tulajdonos.

A futómű korának legjobbja, de mai szemmel is nagyon igényes, semmiképpen nem elavult. Az alsó lengőkaros, lengéscsillapítóval vezetett, de azon kívül elhelyezett rugós első futómű, vagy a hátsó, térbeli lengőkaros, passzív kormányzásra is képes geometriájú hátsó futómű annyira pontos kerékvezetést adott, hogy nagyon puha rugókat alkalmazhattak. A nagy rugóutakon mozogó kerék szélső helyzeten sem vesz fel extrém rossz szöghelyzetet így az autó a nagy kasztni dőlések ellenére stabil marad. Az egész terv ezen alapult, puha, komfortos, de stabil futóművet akartak. Segédkereteken nyugszik, amelyek nagy szilentekkel csatlakoznak a kasztnihoz, így a futóműzaj minimális.

DSC01896
Egy tipikus csatlakozó

Az autó elektromos rendszere is különlegesen jó. A hatvanas évektől elterjedt csúszó sarus megoldást a Mercedes ebben a modellben csak néhol használta, inkább speciális csatlakozókat alkalmazott. Ezen csatik nem egy vékony élen, hanem egy apa- és anyaként egymásba csúszó stiften keresztül vezetik az áramot, ahol az apa stiftbe bele van forrasztva a vezeték és úgy fogja össze a műanyag csatlakozó. Az anya, a fogadó csatlakozó pedig enyhén kúpos és rugalmas, hogy nagy felületen és szorosan fogadja be az ellendarabot. A nagyobb felület kevésbé hajlamos oxidációra, átmeneti ellenállása kisebb.

A elektromos egységek, a tempomat elektronikája, a túlfeszültség relé vagy az izzókiégést figyelő elektronika diszkrét elemekből épül fel. Ellenállások, kondenzátorok, tirisztorok alkotják, amelyek javíthatók, cserélhetők.

DSC 3590
Izzók, diszkrét elektronikai elemek

Ezen egységek beavatkozójaként szereplő aktuátorok sem az akkor már elterjedten használt léptetőmotorok, vagy egyéb elektromos szerkezetek, hanem jobbára mechanikus, elektromechanikus egységek. Javíthatók, szétszedhetők, sok fém alkatrészből állnak, nem a ma megszokott műanyagból készült, lezárt házban lévő, műanyag alkatrészes egységek, integrált vezérlővel. Ezek közül az elektromechanikus egységek közül ismert a kombik ötödik ajtó-behúzója, vagy a tempomat motorja, ami a gázbovdent húzza. Mindkettő fém házban lévő, javítható és állítható szerkezet.

Akármelyik részegységét nézzük az autónak, a gyártó csak olyan technikát használt, amely már évek óta a piacon van és bizonyított. Nevezhetjük ezt konzervativizmusnak is, ahol a maximális megbízhatóságra és tartósságra törekvés volt a motiváció.

DSC01907
A tempomat működtetője belülről

Az autó ajtótömítő gumija harminc év elteltével is puha és jól zár, szélzaj minimális. A fűtés nagyon hatékony, köszönhetőn a nagyon nagy légszállítású, de kis fordulatú, csendes befújó ventilátornak és a levegőcsatornák nagy keresztmetszetének.

Az autó több szerkezeti eleménél használják a motor vákuumját, vagy a központi zár pumpájának nyomását mechanikus feladatok megoldására. Erre vákuumdobok, aktuátorok szolgálnak. Így működik a központi zár, a lámpa magasságállítása, de a négyfokozatú automata váltó is vákuumvezérlésű. Ide a terheléssel arányos vákuumjel jut, és ennek megfelelően vált a váltó, figyelembe véve még pár másik mechanikus jelet. A vákuum működteti a fűtés rendszerének levegőelosztó csappantyúit is. Ha azt gondoljuk, hogy a bonyolult, több tíz méter hosszú, műanyag csövekkel szerelt vákuumrendszer majd nem lesz megbízható, óriásit tévedünk. A vákuummotorokban a membrán tartós, a csövek jól illesztettek, ha fizikai sérülés nem éri őket, nagyon sokáig bírják.

DSC 3906

Az egész autó olyan mérnöki munka, amelyet én jobban értékelek, mint egy mikroprocesszorral vezérelt áramkörökkel telezsúfolt mai gépet. Itt még az elektronika is oldschool.

Aztán egyszer csak jött egy mail, új autó került fel a hirdetési oldalra. Még telefonról ránéztem, biztató volt. Tempomatos, memóriás ortopéd üléses, utóbbi egy levegővel fújható deréktámaszos ülést takar a Mercedes nómenklatúrában. Szín onyxszürke, amely inkább grafit- vagy delfinszürke magyarul. Még a színe is jó. A 250-es húszszelepes dízel a kedvencem, volt már ilyen motoros autóm, egy C osztály. Majdnem az ukrán határhoz utaztam érte, tisztán és csillogóan nézett rám egy tiszta és nagy udvaron, emeletes ház tövében. Azonnal tudtam, hogy az enyém lesz, bár a bőrülés nem a kedvencem.

DSC 3930
Az eleje egy hajszálnyit lóg, de hamarosan jó lesz

Az autót kettő perc alatt átnéztem, mert tudtam, hová kell nézni. Semmi korrózió, itt-ott fényezve, de nagy zúzás nem volt soha. A tulaj hozatta be Németországból másfél éve, 290 ezernél még ott javították a szervizkönyv szerint, most 340-en áll az óra. Sok apróságot cserélt ki, ez megerősítette bennem, hogy figyelmes és gondos gazdája volt, ráadásul az utastér annyira tiszta, hogy a saját autóim sincsenek ennyire tiszták. Ennyire akkor lehet egy utastér tiszta, ha soha nem hagyták elkoszolódni, hanem folyamatosan figyeltek rá. Megvettem.

Hazafelé életre kelt az álom, amit az elmúlt körülbelül négy évben annyiszor megálmodtam. Megyek a lomha dízellel, az automata lustán de finoman kapcsolgat, a motor szépen morajlik elölről, és puhán rugózva megy a tohonya bálna. Megértem, ha valakinek nem ez a kedvence, de nekem nagyon. A kombi formája pedig az egyik legszebb, amit valaha gyártottak.

DSC 3985
Semmi csicsedli, semmi öncélú majomkodás

Persze, mint minden használt autóra, még kellett költeni, de ezek inkább az én hülyeségeim, mert szeretem, ha minden tökéletes. Legutóbb a harmadik féklámpa kábelét húztam be újra, mert az ötödik ajtó zsanérjánál megtört. Kicseréltem a féktárcsákat, fékbetéteket, valamint a hűtőt, mert egyszer csak elkezdett folyni. Bende Tibi jóslata azonnal eszembe jutott, biztos el van átkozva, de ha ilyen az átok, nem bánom. Már túl vagyok a hatezredik közös kilométeren, mindig várom az alkalmat, hogy mehessek vele valahová. Még eltelik egy-két hónap és tökéletes lesz.

Én azt gondolom, hogy a W124-es Mercedes széria megszűnésével valami eltűnt a mi autós világunkból. A bovdennel hajtott sebességmérő kicsit ugráló mutatója, a mechanikusan átforduló napi számláló, és a kicsit nehézkes, de robusztus kapcsolók egy elmúlt kor tanúi. Egyet most megmentettem.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr525371889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ádi F. 2013.06.24. 00:15:51

@Rocko-: A "kiélezett" teknikára gondolok és az ezzel kapcsolatos fejlesztésekre, példát mondani nem tudok (kénszegény olaj(?), könyebb alkatrészek az alacsonyabb mozgási, surlódási energia miatt.), lehet ótvarságot mondok, ezért vagyok fotelfizikus...

DrSzoke 2013.06.24. 00:39:05

@lcka: erre barmelyik auto kepes,amiben komfort elektronika van.Sajnos.Modern korunk egyik "hatalmas" vivmanya.Fejbol vagom,e46 kesztyutarto mogott GM5 feliuratu feher doboz,VAG utasules /jobbkormanyoson/szonyeg alatt.Imadnak bekrepalni.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 07:11:33

Megértem a rajongást, ez még VALÓDI autó, tartós anyagokkal és lélekkel, emberközpontúsággal. Egyik sincs meg egy mai hitvány műanyag négykerekű lélekvesztőben. Ami viszont kissé irritál, az a Merci-bolondéria. Ezt a tartósságot, ergonómiát tudta a kor több konkurens gépe is: japánok, svédek, sőt egy-egy francia nagyhajó is, csak erről itthon, ebben a kibaszott német szellemi és kulturális gyarmatban mindig hajlamosak a szűklátókörű emberek elfeledkezni.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2013.06.24. 07:34:29

@Ádi F.: annak a Peugeot/BMW motornak minden baja van, egyáltalán nem az az 'indítsd be és felejtsd el'... közvetlen benzinbefecsis motor létére be tudja rakni korommal a hengerfejben a szívócsatornákat, de úgy, hogy valami felére csökken az áramlás. A gyári nemtudomhányezres olajcserén a szerelő haverom csak röhögött, szerinte max 10000. Vízpumpabajaik is vannak, ami még csak-csak, viszont a hengerfej _nagyon_ nem tolerálja a melegen futást, a haver mutatott fényképet, amin minden második szívószelep el volt görbülve, mert ha túlmelegszik, kihullanak a szelepülékek :P A vicces az volt benne, hogy miközben várt hogy rendbeszedjék, szólt a gépműhely, hogy az nem tűnt fel, hogy a fagydugók is ki vannak lazulva (ezért melegedett).
Szóval ésszel azzal a motorral.

Renault 1.5DCi _tartós_ ??? Hehehehehehe. Kib.ott kis ördöglakat az a ""motor"". Ha egyszer valami baja volt, búcsúzz el tőle, sose lehet rendesen megcsinálni. Ott áll egy blokk a haver udvarán, nincs benne 40ekm, fossá vannak égve a csapágyak meg a hengerfalak benne. Szétment a turbóban egy szimering, és elkezde beszívni a saját motorolaját, ott állt a fhanszia csoda a győri kivezetőn üvöltő, fekete kormot okádó motorral.

Ellenben az 1.9DCi-ről tényleg nem hallottam sok rosszat. Persze lehet, hogy azért mert itthon még a Grand Sceniceket is az 1.5-össel vette a pórnép aztán csodálkozott hogy az M1-en kifelé miért van 'láthatatlan' emelkedő :D

redriot77 2013.06.24. 08:00:08

@kultúrpesszimista: "Ezt a tartósságot, ergonómiát tudta a kor több konkurens gépe is: japánok, svédek, sőt egy-egy francia nagyhajó is, "

Talán a Volvo 740/760-as széria rúghat labdába a W124 mellett a korabeli kínálatból, de a műszaki megoldásai nem voltak annyira előremutatók, és a külső/belső design sem érett időtálló klasszikussá mint a W124. A legtöbb túlélőt már megtámadta a rozsda.
Japánok? A Lexus LS400 már valóban kiváló autó volt, de árban és méretben inkább a W126 ellenfele volt. Korábbi japánok közül mi lehetett reális alternatívája a W124-nek? Mazda 929? Nissan Laurel? Toyota Camry? Hol vannak ezek a "tartós" autók? A legtöbbjük már 15-20 éve szétrohadt bontók mélyén.
A Citroen CX valóban nem rossz autó, bár a külső/belső designnal nem mindenki tud megbarátkozni. A Peugeot 505 is jó, de azért abból is hiányzik a Mercedes masszivitása. Őszintén, miért lenne JOBB egy 505-ös?

Nem mondom hogy csak a Mercedes gyártott jó autókat, de a nyolcvanas években csúcson volt a márka, és olyan erős modellkínálata volt ami olyan etalon volt a maga kategóriájában mint a Golf a kompaktok között. Azóta ez persze változott, de 25 éve még más volt a helyzet.

Nagyon sok autó egzotikus autó tetszik nekem is, de hidd el hogy nem a szűklátókörűség miatt nem vettem mondjuk egy Lancia Gammát, Pug 605-öst, Alfa 75-öt vagy a fenti típusok egyikét. Ha minden tényezőt összesítünk kijön hogy a W124 az egyik legésszerűbb választás ha napi használatú youngtimert keres az ember.

29 Palms 2013.06.24. 08:05:47

Nagyon jó választás, sok örömet az autóhoz. Jó látni hogy még egy példány került jó kezekbe.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 08:21:26

@redriot77: Nem figyeltél :nem azt állítom vagy állítottam, hogy JOBB lenne egy svéd vagy japán, csak annyit, hogy van olyan jó... A Volvot illetően vitatkoznék: gyakorlatilag az összes Volvo volt ennyire tartós, és távolról sem csak a 740/760-as szériáról érdemes beszélni, de ott vannak a 8-asok, 9-esek is... Aztán ne felejtsük el a Saabokat, amiket elfelejtettél említeni. A francia vonalból ezekre gondoltam én is. A japánok esetében én régebbi típusokra gondoltam: egy '80-as évekbeli Legend vagy Sigma pl...

kultúrpesszimista 2013.06.24. 08:26:31

@redriot77: "Korábbi japánok közül mi lehetett reális alternatívája a W124-nek? Mazda 929? Nissan Laurel? Toyota Camry? Hol vannak ezek a "tartós" autók? A legtöbbjük már 15-20 éve szétrohadt bontók mélyén."

Francokat rohadtak szét, csak annyira kevés volt ezekből itthon, hogy vagy széttörték és elbontották ezek nagy részét, vagy pár gyűjtő kezében van még az a pár darab...

kultúrpesszimista 2013.06.24. 08:32:11

Rohadt fórum, írtam és nem jelent meg.....

redriot77 2013.06.24. 09:04:34

@kultúrpesszimista: a Saabokat nem felejtettem el, csak a 900-as kisebb kategória, és a tervezése során sok kényszer szülte megoldást választottak - ezt elég jól összefoglalja az Oldtimer-Youngtimer Magazin cikke (asszem idei első szám.) Egy Mercedesben meg pont az a szép hogy nincsenek benne esetleges részletek, minden alkatrész okkal olyan amilyen, okkal van azon a helyen ahová tervezték. A 900-as ettől elég messze van.
A 9000-es meg gyakrolatilag a Croma/Thema/164 vonal. A maguk idejében nem voltak rossz nagykocsik, de mára rendesen megfakult a fényük.
A Sigma viszont tényleg egy gyöngyszem: lehet hogy tényleg az volt a "japán Mercedes"?

Ádi F. 2013.06.24. 09:26:46

@Make Valamit: Van kettő 1.5dci a családban clio 130Ekm-el és egy kangoo 250E-el, most jutottunk el odáig, hogy bízunk bennük, de remélem bírják még pár évig, legalább úgy, mint az elődjük a régi 1.9d 205-ös bírta, illetve még most is bírja a 300000km-en túl (csak végelgyengülésban szenved, 140km/h a vége...vajon miért?), ellenben ezekben a kasztnikban talán dinamikusnak is lehet nevezni ezeket a motorokat., de félelmetesen más a karakterisztikájuk... Egy ismerősnek volt egy 3.0 dájzeles espace-a, na azzal olyan mesébe illően szívott, hogy fájt nézni (és vele együtt mi is a pálya mentén, amikor úgy határozott, hogy ő most nem megy tovább. Tehát a gondok nem szűntek meg...

balazst 2013.06.24. 09:34:15

@kultúrpesszimista: Sigma nem volt nálunk a 80-as években, csak Sapporo esetleg.

közösperonos átszállás 2013.06.24. 09:39:11

"A 9000-es meg gyakrolatilag a Croma/Thema/164 vonal. A maguk idejében nem voltak rossz nagykocsik, de mára rendesen megfakult a fényük."

Miért, a Merciké nem? Ha így vadászni kell egy normális állapotút, akkor se? Én nem hinném...

A másik meg, hogy '97-es Alfa 164-et kapsz '90-es évjáratú W124 árában, sőt.

@cikk: "A futómű korának legjobbja"

A futómű korának _egyik_ legjobbja, mármint; _a_ legjobbról nincs értelme beszélni.

ommm 2013.06.24. 09:55:44

@n53: Tudod mit? Megcsináljuk, megmérjük, aztán talán beletörődsz, hogy a gyakorlat más, mint a laborteszt. Köszi.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 10:05:58

@balazst: lehetséges, passz. De nem is ez a lényeges itt, hanem az, hogy Hungarisztánban sokan elfeledkeznek olyan típusokról, "titkos tippekről", amik összességében hozták azt a megbízhatósági, szerethetőségi, tartóssági faktort, amit az annyira sztárolt, sok tekintetben túlértékelt német gépek.

redriot77 2013.06.24. 10:09:02

@közösperonos átszállás: "Miért, a Merciké nem? Ha így vadászni kell egy normális állapotút, akkor se? Én nem hinném..."

Sok a széthajtott Mercedes, ez így van. Mivel masszív, megbízható kocsi hírében áll ezért a második, harmadik tulajdonosok már gyakran úgy voltak vele: minek javítani, hisz ez egy Merci, úgysem megy tönkre! Így a kemény igénybevétel mellett egyre igénytelenebb karbantartásban részesültek. Azért ha egy széttaposott, beleit vonszoló, milliót futott 124-est látunk ne felejtsük el hogy a legtöbb kocsi ekkora igénybevételtől már rég a bontóban bomladozó autóhulla volna.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 10:09:35

@redriot77: nincs kedvem vitatkozni veled, te is csak nézel, de nem látsz... Mondd, hogy elfogult vagy és oké.

közösperonos átszállás 2013.06.24. 10:26:47

@redriot77: "Sok a széthajtott Mercedes, ez így van. Mivel masszív, megbízható kocsi hírében áll ezért a második, harmadik tulajdonosok már gyakran úgy voltak vele: minek javítani, hisz ez egy Merci, úgysem megy tönkre! "

Sok a széthajtott Saab, ez így van. Mivel olcsó kocsi, ezért a második, harmadik tulajdonosok már gyakran úgy voltak vele: miért költeném rá a vételár ötödét/negyedét/felét (ami adott esetben akár ugyanennyi lett volna egy Mercire is, oldjuk meg inkább okosba.

(Ha okolhatjuk a tulajokat az egyik esetben, akkor a másikban is.)

"Azért ha egy széttaposott, beleit vonszoló, milliót futott 124-est látunk ne felejtsük el hogy a legtöbb kocsi ekkora igénybevételtől már rég a bontóban bomladozó autóhulla volna. "

A múltkor pont írtam egy 850e-t futott Hondáról, amúgy.

A másik meg, hogy felhasználóként logikusabb azt nézni, mit kapok a pénzemért. Ha ugyanannyiért Merciből olyat kapok, ami hát itt-ott rozsdáll már, meg ez, meg az, akkor az, hogy de hát egymilliót futott, valahogy nem tűnik releváns infónak, annyit, és? Olyan autót akarsz venni, amiben már csillió kilométer van? Miért?

redriot77 2013.06.24. 10:27:21

@kultúrpesszimista: igazad van, hagyjuk. Te pedig időrő-időre bebizonyítod hogy nem a nagy magyar realitás talaján mozogsz, megfeledkezel olyan apróságokról mint alkatrészkínálatról és árakról, az adott típushoz értő és megfizethető szerelőkről és más mindennapos használat során teljesen elhanyagolható tényezőkről. Itt a vége.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 10:28:16

@közösperonos átszállás: mer'mercédesz. és az jó. az csak jó lehet. magyarföldön bisztosan. ;-)

kultúrpesszimista 2013.06.24. 10:33:12

@redriot77: te is tudod, hogy ez baromság. Nincs olyan, hogy magyar realitás, a világ kinyílt szerencsére (csak sajnos a szemlélet nem eléggé). Klubok vannak, internet van, belföldi és külföldi fórumok vannak stb. Most őszintén: mennyire tipikus probléma az 2013-ban, hogy valaki Honda vagy Saab tulajként nem tud megkapni minden alkatrészt és/vagy nem ismer jó szerelőt?! Ez nonszensz. Amiket ráadásul te "egzotikus" autókként említesz, azok soha nem voltak egzotikusak, még itthon se. Nem kommerszek (volumengyártók), de nem is egzotikusak. De ma már egy valódi egzotikus (értem ez alatt a presztizst és/vagy a ritkaságot) autót sem lehetetlen megfelelően szervizelni és alkatrészeket szerezni hozzá, kiváló példa erre Karotta Datsunja.

El kell menni nyugati országokba (ha esetleg még nem voltál) és csodálkozni fogsz, hogy milyen gépek milyen állapotban futnak. Tarkább az utcakép, jobb az ember kedve is. Nem úgy, mint itthon.

redriot77 2013.06.24. 10:59:48

@kultúrpesszimista: "a világ kinyílt szerencsére"

Persze, nyilván van alkatrész, csak pénz is idő szempontjából nem mindegy hogy az e-bayen kell-e levadászni, külföldről megrendelni, vagy a Bárdinál választhatok háromféle közül is és bármelyiket legkésőbb másnap már a kezemben van.

Aki második, harmadik autónak tart youngtimert annak ez másodlagos tényező lehet. Én amellett hogy szűklátókörű vagyok még szegény is vagyok így egyetlen autótól várom el hogy számomra érdekes is legyen de mindennapos használatra is tökéletesen alkalmas legyen.

Az egzotikus jelzőt pedig nem úgy használtam mint mondjuk a Classic & Sport Cars újságírói, hanem olyan autókra érettem amiket az utcán jó ha kétévente látok.

"De ma már egy valódi egzotikus --- autót sem lehetetlen megfelelően szervizelni és alkatrészeket szerezni hozzá, kiváló példa erre Karotta Datsunja."

Mint már említettem kilóg a seggem a pörköltfoltos mackóalsóból, mégis youngtimerre vágytam. Így hiába szeretnék nem tudok belefogni egy Iso Rivolta felújításába. Mellesleg furán is nézne ki a panel előtti parkolóban.

r77 2013.06.24. 10:59:50

Az autó a bátyámé volt, és tényleg nagyon oda volt figyelve rá, újabbra váltás miatt került eladósorba. Míg megvolt csak ketten vezettük, és mindig minden, időben cserélve volt, csakis gyári alkatrészekkel. Merci specialisták szervizelték. Bár minden autó annyi gondoskodást kapna mint ez. Sok balesetmentest hozzá mégegyszer.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 11:04:32

@redriot77: Egy szó mint száz: van más is, mint Mercedes, Audi, BMW. Ezek kiváló autók, főleg a '80-as évekből valók még szerethetők is, de bőven van más is. Engem csak a szűklátókörűség zavar.

"egyetlen autótól várom el hogy számomra érdekes is legyen de mindennapos használatra is tökéletesen alkalmas legyen."

Bőven akad ilyen a teuton csodákon kívül is. És még olcsóbbak is, viszont nem kevésbé jók, szerethetők.

Pierr Kardán 2013.06.24. 11:45:23

"Az autó több szerkezeti eleménél használják a motor vákuumját, "

Egy ilyen dízel csettegőben milyen vákuumja van a motornak?

Szociknak vége 2013.06.24. 12:17:13

@redriot77: Elég bátor dolog azt állítani, hogy a 124es tartósabb mint a kor autói, vagy ellenállóbb a rozsdának.

1)Ebből 100x annyit adtak el újként Európában, mint az említett példa Volvókból, és 90% régen kockára van préselve. Amikor már kimentek a divatból akor a gorenjével beficcentek a K-Eui pusztákra. A maradék nagy része bontóérett, K-Európában és Afrikában várja a véget. Nem volt ezekben semmi, mi romlana el? Tényleg csak megrohadni tud, azt később teszi mint egy korbeli japán cserébe a japóhoz képest sokat eszik és lassú.

Egy szép példány persze nosztalgiát ébreszt, de ezeket nem is ésszerü, és nem is érdemes már mindennap használni, ami még kinéz valahogy azt el kell tenni befőttnek.

Schütii 2013.06.24. 12:46:40

@Pierr Kardán: Olyan, amilyet a vákuumszivattyú csinál.

invisibility 2013.06.24. 12:53:15

Két dolog miatt nincs ilyen autóm.
Túl fiatal vagyok a dieselhez és túl csóró, hogy egy normális állapotút fenttartsak.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 12:56:01

@invisibility: kell a francnak diesel. Szarabbul megy, mint a benzines, hangos, büdös, környezetszennyező, télen nehezebben melegszik be. Amit meg megspórolsz az üzemanyagon, ráköltöd az érzékenyebb motor miatti szervizre. Gázolaj menjen a traktorokba, autókba benzin való! ;-)

VI 1.6 2013.06.24. 13:04:21

szia!

mennyibe fájt neked ez a pöpppec kis gépezet???

invisibility 2013.06.24. 13:08:03

@kultúrpesszimista: Ezzel egyet kell értsek. Viszont egy örvénykamrás klattyogása oly megnyugtató tud lenni, akár egy Rába difi búgása.

Rák Attantam 2013.06.24. 13:09:37

@invisibility: "Túl fiatal vagyok a dieselhez..." :)
Három diesel autót (az első hármat) használtam el, mire erre rájöttem. Mondjuk azok még nem common rail-ek voltak, úgyhogy elnézőbben viselkedtek a fiatalkori hülyegyerek-énemmel. :)
Nem igazán mentek, de ha jobban belegondolok, talán "ők" tették lehetővé, hogy ma itt írogathatok.
Manapság persze már nem lenne igaz a "dieselt a fiatal kezdőknek!" felkiáltás, mert a mai modern dieselek is ugyanúgy mennek, mint a benzinesek.

csiky944 2013.06.24. 13:14:21

@kultúrpesszimista: azér egy td 124-es nem megy rosszul
kamrás dízelnél némelyik benzines is lassabban melegszik
5-6hengeres dízelnek jobb a hangja mint egy nyamvadt sor4-nek

csiky944 2013.06.24. 13:15:31

@Pierr Kardán: vákuumszivattyúja van,tkp a vezérlés hajtja,szét is szokott hullani és akkor televeri fémreszelékkel a motor,nekem is szétment egyszer

csiky944 2013.06.24. 13:18:17

@Make Valamit: 1,5dci nem lenne rossz,de nem a balkáni mentalitáshoz való az a motor

invisibility 2013.06.24. 13:18:50

@Rák Attantam: 125 lovas 2012-es transitot vezetek nap mint nap. A mai dieselek valóban nagyon szépet tudnak lépni, viszont ha beokádik valami rajtuk akkor az minden csak nem olcsó.

csiky944 2013.06.24. 13:25:07

@MetroGoldwinMayer: a hidrós citromom után vettem a w124-et,visszasírtam az xm-et.....

Rák Attantam 2013.06.24. 13:27:19

@invisibility: "...minden csak nem olcsó"

Ja, azt még hozzátenném, hogy az első autóm egy 85-ös Ford Fiesta 1.6D volt, a második egy 85-ös Opel Kadett 1.6D (ezt a mai napig nem értem, hogy miért kellett, biztos a kalandvágy :D ), utána egy nem is tudom, tán 92-es Opel Omega 2.3td. A Fiestának a váltója nem bírt ki engem (amúgy nagyon hűséges kis autó volt), a Kadett eleve kompromi... kompressziómentes volt, az Omegának csak a hengerfeje volt 3 helyen átrepedve. De még így is kibírta a csóróságom. Szerintem egy mai common railes "nagy hibával" a mostani lehetőségeim közepette is fogcsikorgatva kelnék birokra, valóban.
Egyébként az akkori indokaim még ma is érvényesek: dízelt munkára, nagy kilométer teljesítményű felhasználásra. Úgy tán megéri.

invisibility 2013.06.24. 13:36:00

@Rák Attantam: Igen igen. Valahogy érződik is az írásodból, hogy az akkori diesel motorok jelentősebb problémákkal mint a hengerfejrepedés vagy erősebb lekokszosodás mellett is még elketyegtek. Amíg öngyulladásra bírták a gázolajat addig haza is vittek, onnan meg a szerelőhöz. De a mai autó? Egy kicsit jobban lekormolódik egy jeladó már le is tilt az egész rendszer. Egy komplett CR rendszer árából egy öreg dieselt az utolsó csavarig fel lehet újítani ami ismét képes sokszázezer kilométer megtételére.

Rák Attantam 2013.06.24. 14:54:54

@invisibility: Most egy 94-es, benzines Chrysler LHS-t hajtok. Nem a torka véres, csak a kisujját vágta meg picit. De valamiért mindig elájul, ha a saját vérét meglátja. :D
Ezért is kerestem volna Novoth urat, de az m5m hamarabb válaszolt. Valószínűleg a főtengely pozíció jeladó kap hőgutát és attól áll le a vén nyanya a nyári melegben, úgy 100 km megtétele után. 28 dollár (itthon 40-50000). De ha már a rockauto.com-on jártam, vettem még némi klíma kupplungot vezérlő nyomáskapcsolót, klíma hűtőközeg nyomásérzékelőt, hűtővíz hőmérséklet szenzort, termosztátot, fékjavító készletet. Az egészet megúsztam szállítási költségestől 130 dollárból. Ha nem vasárnap érkezik be az országba és kiszúrja a vám, akkor még fizetek rá áfát is. Még így is egynegyedébe-egyharmadába kerül, mintha itthon venném.
Csak mire kiderül a baja... :D

soma9000 2013.06.24. 15:03:29

Sziasztok!

Leginkább readonly vagyok, sőt, tulajdonképpen teljesen, ez az első kommentem, pedig a nickem jó régi (inkább az Index autós fórumain forgolódom). Amint ez a nick mutatja is, van/volt közöm a Saab 9000-eshez, és mivel látom, hogy a kedvenc Mercedesem mellett ez a típus is szóba került, úgy gondoltam, hogy szakítok eddigi szokásommal és írok. Láttam itt mindenféle aspektust, úgy gondoltam, hogy konstruktív lesz, ha a saját, empirikus alapokon nyugvó információhalmazomat zanzásítva megosztom.

Volt a családban három 9000-es, egy 2.3 kisturbós, egy 2.0 nagyturbós és egy 270 lóra húzott Aero. Összesen nagyjából háromszáz ezer kilométert mentünk velük. Sokáig szerettük őket, annak ellenére, hogy mindig elromlottak. Nyolc év szábozás után már nagyon elegünk lett a havi-kéthavi szervizbe járásból, így elhatároztuk, hogy cserélünk. Az egyik egy tartósbérelt új S80 volt (ez most nem téma, erről csak annyit, hogy SOHA ne menjetek bele semmi ilyesmibe), a másik pedig egy kisgyerekkori álmom, egy régi, nagymotoros Mercedes.

Eredetileg 126-ost kerestem, de másfél év - a végén már elkeseredett - keresés után teljesen véletlenül belefutottam egy 124/E420-ba, és annyira belezúgtam, hogy lecsaptam rá. A dolog pikantériája, hogy az autó megfordult a Motordoktornál is, én Bende Tibitől vettem, aki tőle vette :)

Szóba került itt mindenféle egyéb autó, én a 9000 vs. 124 összehasonlításban tudok érdemi dolgokat hozzáfűzni, tekintve, hogy ezekkel van tapasztalat. Az első dolog, ami sokként ért a mindennapi használat során, hogy micsoda különbség van műszaki kifinomultságban. A fék és a futómű olyan sok kategóriával jobb a Mercedesben, hogy már ez a kettő elég ahhoz, hogy ne lehessen egy lapon említeni a két autót. A beltér egyben van, az anyagok szintén klasszisokkal jobbak, az összerakottság példás, nem zörög, nem csörög. Amiben viszont leginkább több a csillagos, az a tartósság és a megbízhatóság. Ezzel bármikor elindulok Spanyolországba is nyugodt szívvel.

Örök szerelem, és ezzel természetesen elfogultság jár. Nem is állítom tehát, hogy a 124-es a világ legjobb autója, annak ellenére, hogy én annak tartom (legalábbis az egyiknek :) ). De kétségkívül egy rendkívül kellemes ötvözete a mindennapi autózásnak és a közlekedésnek. Élvezet vele minden méter és meg is lehet benne bízni. Dolog van vele, persze, melyik youngtimerrel nincs, de cserébe van neki lelke. Egy szó mint száz, a 9000-es Saab (annak ellenére, hogy abszolút értékben az egy teljesen jó autó) nem említhető egy lapon vele, más ligában fociznak. Ez az akkori árcédulájukon is meglátszott, de a most látható értéktartásuk is igen beszédes.

Kösz, hogy végigolvastátok.

közösperonos átszállás 2013.06.24. 15:30:47

@soma9000: Oké, csak amit pedzegettünk, hogy hányszorosába is került ez a 124-es egy 9000-esnek? Illetve fordítva, ha eladjátok az utolsó 9000-est, abból milyen Mercit kaptatok volna? (Vagy ha vételkor döntötök másként.)

kultúrpesszimista 2013.06.24. 15:32:18

@Rák Attantam: "a mai modern dieselek is ugyanúgy mennek, mint a benzinesek."

Mondod te. Csakhogy ez hülyeség. Volt szerencsém céges dízeleket vezetni, több mint 150e km-t tettem meg több géppel is. A nyomatékgörbéjük kifejezetten hervasztó, idegesítő az a szűk mezsgye, amin belül használhatók. Turbólyuk, hamar lepörög, nagy szemvényvesztés az egész. És kormol, és télen hideg, és hangos. Soha dízelt!

kultúrpesszimista 2013.06.24. 15:33:18

@csiky944: 'sszameg, az ember nem azért vesz/választ autót, hogy milyen a hangja! Ez sokadik szempont. Egy dízel pedig igenis brekeg, mindig.

kultúrpesszimista 2013.06.24. 15:37:52

@soma9000: ez voltaképp nem érdemi (ellen)vélemény. Az, hogy neked kiábrándító tapasztalataid voltak a Saabokkal, Volvoval, az nem feltétlen a típust minősíti, annál inkább az előző gazdákat. Szar konkrét autók voltak alattad, ennyi. Tudnék hozni Saabos, Volvos kollégákat, akik az ellenkező tapasztalatokról számolhatnak be, a Mercedes, BMW, Audik ellenében is, nem erről van szó...

De, egy ligában játszanak, nagyon is.

Rák Attantam 2013.06.24. 15:57:33

@kultúrpesszimista: Én autókról beszéltem, nem közlekedőedényekről. Nyilván egy 1.5dCi-t ne hasonlítgassunk... mondjuk semmivel sem.

Ádi F. 2013.06.24. 16:21:32

@csiky944: Nem lenne, de nem szabad bármelyik mercedes dieselhez hasonlítani. Legyen az a fecskébe szerelt om615 (200D), vagy egy modern cdi, szinte kivétel nélkül normálisan hajtva átlépik a milliót, csak figyelni kell a rendes, rendszeres karbantartásra, de ez minden motorra igaz. :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.06.24. 17:15:35

a villantós cégautót akarok ,posthoz miért nem lehet hozzá szólni?
lenne nagy röhögés:-)

lcka 2013.06.24. 17:57:46

@DrSzoke:

a jó öreg grund modul, persze tudom

egyébként most pont 46om van, de a tapasztalat már a korábbiakból megvolt

félreértés ne essék, én így "szeretem" ezeket, mert az öntudatuktól függetlenül azért több pozitívum rejlik ebben a megoldásban (retrofit kézség pl.)

mindössze azt próbáltam kifejezni hogy ennyire nem tudtam soha ellágyulni egy autó irányába mint a posztíró, egyszerűen nem tudok ilyen szentimentálisan közelíteni, pedig annyira akarnék :-)

Józsi a guminagykeres 2013.06.24. 19:19:18

@Gyurma73: "pár hónapon belül muszáj lesz egy autó amiről azt olvassák le, "hogy ez igen!"Amiken gondolkodtam az a mercedes w203, audi A6 C5-ös széria és volkswagen Passat V. Az ár elmehet 1,5 - 2 millióig."

LOL.

lcka 2013.06.24. 19:32:10

én a másikhoz szólnék de nagyon..

csiky944 2013.06.24. 19:35:11

@kultúrpesszimista: a 300td-m úgy 1500-től csak a hathengeres morajlást hallatta

csiky944 2013.06.24. 19:47:35

@Ádi F.: az a kis dci is elmegy sokat,ha normális ember hajtja

von Tom 2013.06.24. 19:47:40

Gyerekek, 1998-ig tartott az AUTÓGYÁRTÁS. Ezután már csak egy szimpla fogyasztási termék kerül le a sorról...

von Tom 2013.06.24. 19:50:33

@Józsi a guminagykeres: Kíváncsi lennék - ha lehetnék - a vállalkozásra, ami egy ilyen "villantós" autóval prezentálja a múlt évek iszonyatos üzleti sikerét... :-)

mbtomi 2013.06.24. 21:17:40

Mindkét MB-met (E230 kereklámpa, Vaneo) odaadnám egy JÓ ÁLLAPOTÚ ilyen kombiért!!! Én is ismertem egy ilyen 250D-t, nagyon jó volt vele menni... Sok örömet kívánok vele!!!! Irigyellek nagyon!

Józsi a guminagykeres 2013.06.24. 21:45:05

@Gyurma73: Mivel a muszáj-t le tudta helyesen írni, így erős a gyanú,hogy kamu.

etwas kultur muss sein 2013.06.24. 22:04:13

Mindig is nagyon szerettem ezeket a MB-eket, de most, hogy divat lett, már egyre kevésbé érzem a vonzalmat irántuk. :-/

kultúrpesszimista 2013.06.24. 22:05:44

@Rák Attantam: én is autókról beszéltem, nagyokos. Vagy szerinted a mai Toyoták nem autók?!

kultúrpesszimista 2013.06.24. 22:06:52

@MadamSzopole: most, hogy divat lett?! Úgy érted, az elmúlt 30-40 évben?

Ádi F. 2013.06.24. 22:50:07

@csiky944: Persze, van megfordult nálunk egy pár. Ez minden motorra igaz, az 1.5 nem gyárihibás, nem megy szét magától, mint az emlegetett motorok.

etwas kultur muss sein 2013.06.24. 22:51:09

@kultúrpesszimista: Mármint reneszánszukat élik w124 w126 w201 stb, ezáltal el is veszik a varázsuk (számomra).

kultúrpesszimista 2013.06.24. 22:55:53

@MadamSzopole: én azt mondom, inkább ezek a jóféle retro gépek éljék a reneszánszukat, mint egy mai lelketlen, űrtechikás antiautó-autók. És ne feledd: minden egyes w124 w126 w201 stb. az utcán kiszorít egy mai négykerekű, műanyag közlekedési célgépet! ;-) Ez sem utolsó szempont...

n53 (törölt) 2013.06.25. 00:19:02

@ommm:
www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/Test_Auto-Klimaanlagen.aspx
"Generell gilt: Je mehr Fenster, desto mehr Wärme dringt ins Innere. Wer allerdings glaubt, dass die Autofarbe eine große Rolle spielt, der täuscht sich: Ob ein Auto eine helle oder dunkle Lackierung hat, macht beim Temperaturanstieg nur ein bis zwei Grad Celsius aus."

Majd ne felejtsd el a videon kifejteni a kulonbsegeket a labor meg a gyakorlat kozott, ha mar a tema ekkora szakertojenek erzed magad (szabad eg alatt a femek nem viselkednek termikus tukorkent, csak a klimakamraban?). Es lehetoleg ne valami Voltcraft-hulladekkal egessetek magatokat, hanem bereljetek egy Fluke vagy Flir infrakamerat egy napra, hogy a meresnek ertelme is legyen.

ommm 2013.06.25. 00:34:06

@n53: Aranyapám, nagyon hiányoztál már, tényleg, kiengedtek? Kész szerencse, hogy a hétköznapi emberek nem infrakamerával a hónuk alatt mászkálnak, különben _tényleg_ meg kéne nekik magyaráznod, hogy a teszt szerint tkp. nem döglenek meg éppen a fekete autójukban.

horthy 2013.06.25. 02:08:25

Én nagyon tudnák örülni egy ezres suzukinak is...de amikor babymercit vezettem valami kis dieselt, azt mondtam, a német büszke lehet magára,hogy ilyen gépeket csinál...Egyébként nem vagyunk egyformák,mindenki rajonghat a saját autójáért, a hibáival együtt..

közösperonos átszállás 2013.06.25. 08:48:18

@ommm: Amúgy már a múltkorira is írni akartam, hogy

1) Edét nem fogod tudni meggyőzni, semmilyen méréssel, ez már a múltkor egyértelműen kiderült, mert neki van egy világképe, és az van, punktum,

2) főleg nem fogod meggyőzni egy Móricka-méréssel, márpedig (no offense, ez az igazság, pontosan kiderült pl. a hangosságméréseitekből) ti csak olyat tudnátok prezentálni. Egy mérés nem annyi, hogy odamegyünk, bedugjuk a kölcsönkért műszert és leolvassuk a számot, amit mutat, plusz az értelmezéséhez is érteni kell.

közösperonos átszállás 2013.06.25. 08:51:07

@kultúrpesszimista: "ez voltaképp nem érdemi (ellen)vélemény. Az, hogy neked kiábrándító tapasztalataid voltak a Saabokkal, Volvoval, az nem feltétlen a típust minősíti, annál inkább az előző gazdákat. Szar konkrét autók voltak alattad, ennyi."

Három db. Saab 9000-esből se vonhat le semmilyen tapasztalatot? Ezt azért nem gondoltad komolyan, remélem.

másik oldalon 2013.06.25. 11:00:23

Jó sokat fog érni egy olyan mérés ahol eleve prekoncepcióval, állnak neki. A feketének melegebbnek kell lenni, sokkal!

kultúrpesszimista 2013.06.25. 11:24:44

@ommm: Ja, persze. Egy sportautónál. Máskülönben irreleváns. Ahol előjöhet a szempont: diesel vs. benzin. (Én meg csakis benzinpárti vagyok.)

kultúrpesszimista 2013.06.25. 11:28:13

@közösperonos átszállás: pedig de. Ez ugyanis cseppet sem meglepő Magyarországon, ahol a tulajok előszeretettel szeretik lerohasztani a jobb sorsra érdemes autókat. Érdekes, hogy lehet az, hogy kimész Hollandiába, Belgiumba, és egy utcában találsz 2 kiváló állapotú CX-et is? Az ottaniak azt mondanák, hogy a CX egy szerethető, bár kényes típus, amely ha megkapja, amit kér, akkor megbízható. Itthon meg... Hogy is van ez? Remélem, érthető a dolog. Magyarország agyarország, nem mérvadó.

közösperonos átszállás 2013.06.25. 14:19:43

@kultúrpesszimista: "Ez ugyanis cseppet sem meglepő Magyarországon, ahol a tulajok előszeretettel szeretik lerohasztani a jobb sorsra érdemes autókat."

Ez nagyszerű, csak ebből azért következhet az simán, hogy itthon ne vegyél Saab 9000-est, mert elsöprő többségüket lerohasztották. Mondom, én ennél sokkal érdekesebbnek találom azt, hogy bár vadászni kell egy megkímélt Mercire, meg aranyárban mérik, mégis, az ilyen példányok alapján kijelenthető, hogy a Merci az strapabíró, pedig ezek a példányok se épp a hazai átlagot képviselik.

kultúrpesszimista 2013.06.25. 18:08:02

@közösperonos átszállás: GOTO BACK. Nem azt állítottam, hogy a Merci ne volna strapabíró! Dehogynem. Etalon a műfajban. De azt is állítom, hogy jócskán akadnak még hasonló típusok, amelyekről itthon hajlamosak a csőlátásúak elfeledkezni.

Scaleo 2013.06.25. 19:16:29

Jó kis autó ez, valamikor utasként sokat ültem egy ilyenben, és tényleg elképesztően kényelmes volt. A maiak persze még kényelmesebbek, ez is tény.

Mondjuk azt nem értem, miért ne lenne legalább ekkora mérnöki teljesítmény egy mai mikroprocesszoros gép. Igen, ott már informatikusok és villamosmérnökök is aktívan kellenek a tervezéshez, de éppen ez a jó benne, nemcsak a gépészeké a világ. :) Minél több a mikroprocesszor, annál jobb. :)

A döntött szélvédő pedig szerintem az egyik legjobb dolog, amit az autóiparban kitaláltak. Egyrészt sokkal jobb a légellenállás szempontjából (azért nem teljesen hülyék a mai autók tervezői), másrészt világosabb lesz az utastér és jobban kilátni. Szerintem sokkal jobban is néznek ki a mai autók. Persze ez szubjektív, de nekem a meredek szélvédős autók sokkal kevésbé jönnek be, meg úgy egyáltalán: a magasabb építésű, meredekebb lapokkal határolt bódék sem különösebben tetszenek. A lapos, elnyújtott, dinamikus formák, na azok igen. :) Mondjuk ez a W124 még egy jó kompromisszum: se nem túl meredek, se nem túl lapos. Szerintem nem rossz. A klímát meg úgyse lehet megspórolni, avagy egy Wartburgban ugyanúgy megdöglesz klíma nélkül, mint mondjuk egy Mégane-ban. Tapasztalat. :)

kultúrpesszimista 2013.06.25. 19:26:32

@Scaleo: "Jó kis autó ez, valamikor utasként sokat ültem egy ilyenben, és tényleg elképesztően kényelmes volt. A maiak persze még kényelmesebbek, ez is tény."

Általában érted ezt, vagy a mai Mercedesekre?

"Szerintem sokkal jobban is néznek ki a mai autók."

"meg úgy egyáltalán: a magasabb építésű, meredekebb lapokkal határolt bódék sem különösebben tetszenek."

A két kijelentés kizárja egymást.

soma9000 2013.06.25. 19:35:49

@közösperonos átszállás: Az egyik 9000-es, amit vettünk 1 évet volt itthon mielőtt hozzánk került, azelőtt Svájcban gurult, ott is adták át újonnan. A másik ötéves korában került hozzánk 2000-ben, jó állapotban, szervizkönyvvel, a harmadik (az Aero) volt a legproblémásabb, az valóban hebehurgya döntés volt, de mondjuk volt idő rendberakni, költöttünk is rá rendesen, motor, váltó, bódé, amit akarsz, de sose lett jó (viszont kurvára ment :) ). De a másik kettő rendben volt, aztán azok is elromlósak voltak, különösen 11-12 éves koruk körül kezdtek el nagyon megbízhatatlanná válni. Annyira, hogy az utolsó három évben, ha külföldre mentünk, autót béreltünk, mert nem mertünk velük elindulni a határon túlra...

9000-esből azért nem találni rendben lévő állapotút, mert nincs. Nem bírják úgy, egy-egy nagyon ritka, megkímélt kivételtől eltekintve (mint pl. amit én is írtam), a Merciket meg a "ez úgyis bírja, jó lesz bele a ladagátló meg a fáradt olaj" közvélekedés szerint rommá hajtják. Ezért van itthon arany áruk a jó állapotúaknak, kint (az ottani mércével is jó értéktartás mellett) olcsóbban találni megbízható kondícióban lévőt. Csak hát ugye arra meg jön a regadó...

Az árak összevetését illetően: én is írtam, hogy árban sem újonnan, sem használtan (úgy pláne nem) nincsenek egy kategóriában, te meg megismételted más szavakkal :)

kultúrpesszimista 2013.06.25. 19:44:34

@soma9000: mindez nem győzött meg, de tényleg mindegy. Bármit, ismétlem, bármit le lehet amortizálni rövid idő alatt. Még egy Rolls-Royce-t is.

Scaleo 2013.06.25. 19:47:07

@kultúrpesszimista:
"Általában érted ezt, vagy a mai Mercedesekre?"

A kategóriájára. Teljesen világos, hogy egy mai felső-középkategóriás prémium még kényelmesebb tud lenni, mint ez. Meglepne, ha mondjuk egy mai E-Klasse vagy egy A6 nem verne oda ennek komfortban. Mondom ezt azzal együtt, hogy én ennek a W124-nek a kényelmével is kiegyeznék. :)

"A két kijelentés kizárja egymást."

Miért is? Csak magas építésű, meredek szélvédőjű autók vannak ma a piacon? Lemaradtam valamiről?

kultúrpesszimista 2013.06.25. 20:05:17

@Scaleo: oké, azt hittem, általában, a mai autókra érted, ami nyilván az összehasonlítás végett is bajos lenne...

"Miért is? Csak magas építésű, meredek szélvédőjű autók vannak ma a piacon? Lemaradtam valamiről?"

Zömében igen. Én hányok a mai autók 97%-ától és nemcsak az anyagiak miatt nem vágyom mai autókra. 15-20 éve, és régebben az autók élvezetesebbek voltak, nagyobb vezetési élményt nyújtottak. Alacsonyabbak voltak, a súlypont ezáltal lejjebb is volt. És igen, a legtöbb mai autónak meredekebb a szélvédője, mint a korábbi autóknak, ami már ízlés dolga, nem egyértelműen jobb vagy rosszabb önmagában. Az autók arányainak viszont nem tesz jót, mert rengeteg öklendetesen ronda autót produkál. Nézz meg tipikusan egy mai Fiatot vagy Peugeot-t: hányinger...

soma9000 2013.06.25. 20:17:25

@kultúrpesszimista: Nem akarlak meggyőzni. Van összesen tizenhárom év és több mint 350ezer km tapasztalat a típusokkal, a közvetlen környezetemben még több, még több autóval, nincs szükség a jóváhagyásodra.

kultúrpesszimista 2013.06.25. 20:29:02

@soma9000: rendben, elfogadom. De annyit azért hozzátennék, hogy lehetne hozni több olyan embert itt, akik ugyanilyen időbeli és km tapasztalattal a hátuk mögött az általad tapasztaltakhoz képest ellenkező tapasztalatokról számolnának be. És ez távolról sem valamiféle önigazoló érvelés, vagy kritikátlan típusvédelem a részemről, elvégre nem egy Kispolskiról van szó, ahol egyértelmű minden, hanem Saabról.

Scaleo 2013.06.25. 20:51:46

@kultúrpesszimista:
"15-20 éve, és régebben az autók élvezetesebbek voltak, nagyobb vezetési élményt nyújtottak."

Ez valahol szubjektív, de szerintem nincs így. Persze attól is függ, mit értünk vezetési élmény alatt. Nekem nem az a vezetési élmény, ha küzdök a géppel, és megérzem a kormányon azt is, hogy a pénzérme melyik oldalán hajtottam át. Persze aláírom, hogy egy puhány pöcs vagyok, de hát ez van, én már a XXI. század gyereke vagyok. Ahhoz, amit én vezetési élménynek tartok, sokkal közelebb áll egy mai, feszesebb futóműhangolású, a gázra élénken reagáló, harapós fékekkel szerelt, segédelektronikával megpakolt, alapvetően csendes jármű. :) Mondjuk egy M-es BMW, egy RS Audi vagy egy GT-86-os Toyota.

"És igen, a legtöbb mai autónak meredekebb a szélvédője, mint a korábbi autóknak, ami már ízlés dolga, nem egyértelműen jobb vagy rosszabb önmagában."

Ezt te honnan veszed? Ma éppen hogy mindennek döntött szélvédője van, most már egy Transit is totál személyautós. Csökkennek a légellenállási együtthatók, áramvonalasabbak a formák. Nem véletlenül megy itt a rinya a döntött szélvédő miatt, pedig szerintem ez alapvetően jó ötlet, még ha van némi hátránya is.

Magasabb építésű autók alatt én a magasabb egyterűkre, terepjárókra meg ilyesmikre gondoltam.

Az, hogy kinek mi tetszik, abszolúte szubjektív. Nem gondolnám, hogy bármelyikünk ízlése mérvadó kéne, hogy legyen. Nekem például semmi bajom a Peugeot-kkal, sőt, szerintem a stílus/négyzetméter arány a franciáknál a legmagasabb a világon. Kár a Renault-ért, ez az új irányzatuk nagyon nem jön be, se kívül. se belül. :(

kultúrpesszimista 2013.06.25. 21:26:16

@Scaleo: Tiszta sor, értem. Lám, ezért nem tudok mit kezdeni az Y, pláne a Z generációval. Én nagyon nem az vagyok. A kor persze egy szám, ettől még tetszhetne éppen más is, mint ami a generációmnak tetszik (zenével például így van), de hát ez van.

Lv Ford 2013.06.26. 09:11:29

A rokonomnak van egy ugyan ilyen csak sötétkékben. Még annak idején márkáért vette. Most 240 ezer valós km van benne (ez tuti) és annyira szereti, hogy soha nem válna meg tőle. Eddig a kötelező dolgokon kívül semmit nem kellet cserélni rajta. Egy héten kb. 1-2 szer használja,de akkor is csak kb. 60 km-t megy vele, ezt kivéve a garázsban áll, sőt amióta megvette, azóta garázslakó az autó, elmondása szerint az előző tulaj is ott tartotta.
Egyik nap csörög a telefon, hogy megvenném -e az autót 1400 Euro-ért, mert sajnos meg kell válnia tőle. Azonnal rávágtam, hogy meg hát! Ugyanis Németországban bevezették a nagyobb városokban a környezetvédelmi zónákat, Stuttgart és környékére már csak a zöld cimkés autók hajthatnak be a városokba. Mivel ez egy régi részecskeszűrő nélküli diesel, piros cinkével, így száműzve lett (volna), a városból.
Aki nem ismeri, 3 színű cimke van, a zöld, a sárga és a piros. Az állam kb. 50%-os támogatásával lehetett szűrőt feltetetni az autókra, de a gond az volt, hogy ezzel a szűrővel mindig csak egy fokozatot lehetett feljebb lépni. Tehát a pirosból csak sárga lehet, ami természetesen tök mindegy, mert azzal sem lehet behajtani. Szóval neki jutott a teljes elkeseredettség, nekem pedig az öröm, hogy lesz egy olyan autóm, ami egy jó gazdánál akár 1 millió km-t is elmegy, mert bár nem vagyok túlzottan oda az autókért, ettől függetlenül mindent megadok neki, sőt még többet is a kelleténél.
Egyik nap felhívott, hogy hála Istennek, de mégsem kell eladnia az autót ugyanis kiderült, hogy a pirosból is lehet zöldet csinálni akkor, ha nem turbo diesel. Hát mivel az övé nem az, így nekem sem lett egy tökéletes állapotú 240 ezres Mercim.
Pedig tényleg hibátlan, egy párszor már vezettem és nagyon beleszerettem. Lassan lendül be, de azután a 140-150-nel lemegy akár a térképről is.
De most fel is hívom, hogy ha egyszer, akár 10 év múlva is meggondolja magát és mégis el akarja adni, akkor ne szóljon másnak, csak nekem.

-= If =- 2013.07.08. 14:10:04

Először is gratulálni szeretnék az "új" autódhoz, legyen sok örömöd benne, amíg csak az örök rozsdamezőre nem jut. Másodsorban tanácsot szeretnék kérni tőled, illetve az itt jelenlévő kommentelőktől, mert hasonló a szitu ami felé haladok: használt, merci, öreg, de az a fajta, ami mellett ha elmész az utcán, és ott parkol, megcsodálod. Mit nézzek rajta, hol keressek olyan látható hibát, ami miatt inkább ellenjavalt a vétel? 15 éves 200d, a formája alapján 124es, a tulaj elmondása szerint (telefonon beszéltem csak vele eddig) rendszeresen szervizelték, az alvázát felújították. Csak szemezek az autóval (naponta elmegyek mellette), de napról napra jobban tetszik... Szóval kéne egy kis tanács és meghallgatom a fotelfizikusokat is :)

-= If =- 2013.07.08. 14:55:14

Módosítanék- nem 15 éves, hanem 15 éve van a bácsinál. Nagy különbség :)

VI 1.6 2013.07.13. 13:47:38

@Lv Ford: Akkor ez az autó kb 30 éves??????mert ezekkel a számokkal ennyi jön ki(120kmx52hét=6240km/év 240000km:6240km=38,64év..........nem nagy kaland heti 100-120km menni hibátlanul,szerintem ezt egy kétütemű trabant is tudja...nem trollkodom,szeretem a merciket,csak hááát ez így ebben a formában kicsit.........

Lv Ford 2013.07.15. 12:55:00

@VI 1.6: Nem tudom, hogy hány éves, de ennél az autónál nem is ez a lényeg.
Természetesen egy kétütemű Trabant fizikailag sem képes teljesíteni hiba nélkül a 240 ezer km-t.
A 60 km, az egy saccolt táv, ez a rendszeresség, így nem lehet beszorozni ezt a hetekkel, remélem ezt nem gondoltad komolyan, mert nem egy iskolai matek példának szántam. Az autóval nyilván messzebbre is járnak, nem csak a városban ingáznak.
Akkor helyesbítek: Az autóval heti rendszerességgel mennek kb. 60 km-t, és ehhez hozzá jönnek még az alkalmi hosszabb távú utak, ami fogalmam sincs, hogy mikor és mennyi, mert nincs menetlevele az autónak.

VI 1.6 2013.07.15. 19:37:08

@Lv Ford: ne kapd fel a vizet Louis Vuitton Ford csak tudod hány ilyen történetet halottam már,öreg németsvájciholland öreg rokonról....ha bele gondolsz sajnos az egész élet egy matematika!!!!

Lv Ford 2013.07.15. 22:37:05

@VI 1.6: Nem kaptam fel a vizet Vlagyimir Iljics!
Nem akarlak meggyőzni, ha hazudnék abból úgy sem lenne semmi hasznom, mert sajnos nem az enyém, ha meg az lenne, akkor úgy sem adnám el soha, tehát értelmetlen lenne a kilométert lehazudni.
Mi is itt lakunk No.-ban és hamarosan megyünk hozzájuk, adj egy e-mail címet és küldök róla pár képet.
De lehet matekozni is, az egyik autónkkal tavaly előtt 7 ezret, tavaly 22 ezret mentünk, az idén meg még 4 ezret sem. Érdekes különbségek, pedig van benne logika. Na ugyan mi lehet az? :-)

maupurr 2017.01.15. 00:53:52

@kultúrpesszimista: "itthon, ebben a kibaszott német szellemi és kulturális gyarmatban." Rég nevettem ilyen jót :-D