Reklámnak kicsit durva

  2013. február 12. - ommm Címkék: corvette top gear baleset crash omg omg videó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Kétségkívül óriási - és nem egyszer ellőtt - poén már a mindenféle haditechnikával való kergetőzés és/vagy verseny a Top Gear-adásokban. Idén is elsütöttek már hasonlót (jó a szezon eddig), de kétségkívül ők sem gondolták volna, hogy a TG Korea lefőzi őket.

A Top Gear Korea forgatásán ugyanis a fejhangon sikoltozó helyi tévés egy AH-1J Cobra harci helikopter ellen állt ki az új Corvette-tel egy oda-vissza versenyre. Amit meg is nyert. Azt azonban álmában sem gondolta volna, hogy a vadul - és talán már túl látványosan is - manőverező, 12-14 millió dolláros géppel a pilóta meglehetősen kemény leszállást hajt végre a reptér széli porban. Szerencsére senkinek nem lett semmi baja, a helikopter energiaelnyelő zónái és ülései megvédték a pilótát és a fegyveroperátort is (feltéve, hogy az ült odabent és nem egy másik stábtag), de elképzelhető, hogy a későbbiekben kellemetlen kérdésekre kell majd válaszolniuk a vizsgálóbizottság előtt. Bár egyes - meg nem erősített források szerint - a rotorok állásszög szabályzó szervója mondta fel a szolgálatot, a hivatalos vizsgálat eredményeire még várnunk kell, és nem kizárt a pilótahiba.

Dél-Koreának mindösszesen három ilyen forgószárnyasa volt. Volt. Reklámnak óriási és kéretlen, de elég durva.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr435076132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2013.02.12. 16:10:40

J-ből volt 3, más verziókból van még pár tucat, nem kell őket félteni. :-)

göröG 2013.02.12. 16:18:21

@Leadfoot: Ja ja, bár a mi légierőnknek lenne csak fele annyi szárnyasa mint nekik, asszem nem powerkodna annyit a tót meg az oláh.....

Walnuts 2013.02.12. 16:54:25

A Britek csinálják a legjobb autós műsorokat (meg a Totalcar:),ezek az utánzatok meg iszonyat gagyik.
Az indiai Autocar az egyik legszarabb.

Cifu78 2013.02.12. 17:11:41

Akár műszaki, akár pilótahiba, durvus kis videó, szerencse, hogy senki sem sérült meg.

Egy apró észrevétel: a videó alapján az elülső (fegyveroperátor) helyén ül egy emberke, mögötte lehet látni, hogy nincs senki. Amennyire én tudom, a pilóta helye hátul lenne... Bár lehet rosszul tudom, és az AH-1J esetében elől is vannak kezelőszervek, de nekem furcsa.

TaaT 2013.02.12. 17:32:25

@Cifu78: 2-en ültek a helikopterben, igaz, nehét észrevenni a belsőkamera felvételéből, de a korábbi linken is annyi fö szerepel a jelentésben. "Occupants: 2"

Bambano 2013.02.12. 18:25:48

szerintem teljesen normális, veszített, harakiri :)

Giro 2013.02.12. 18:46:29

Kis magasság, kis sebesség és nem gyulladt ki a heli... nagy mákjuk volt.

Giro 2013.02.12. 18:50:42

Ja amúgy nem nagy dolog helikopter ellen versenyezni. Alapvetően nem sebességre vannak kihegyezve a forgószárnyasok. A rotorlapátoknak nagy a légellenállása vízszintes repülésnél. Ezzel szemben egy kis cessna 172 négyhengeres csettegő is 200 km/h felett képes repülni.

uniqm 2013.02.12. 19:30:56

Giro:

Tudtommal ezeket sebességre is hegyezték ki.

hu.wikipedia.org/wiki/AH%E2%80%931_Cobra

A wiki szerint 277 a végsebessége.

Faby 2013.02.12. 19:31:33

@Giro: ja, ezért van az, hogy csak röhögök, amikor filmekben egy menekülő sportkocsit _LAZÁN_ utólérnek, sőt, lehagynak kopterrel. Egy tipikus civil, rendőrségi helikopter csúcssebessége olyan 220-260 km/h, szóval egy jobb limuzin is lehagyja a német autópályán. Igaz, a kopternek megvan az az előnye, hogy mindig egyenesen, légvonalban repül, míg autóval az utat kell követni.

Giro 2013.02.12. 19:44:03

@artuditu: Oké, az átlagosnál gyorsabb, de ez abból ered, hogy van neki szárnycsonkja (legyen hova fegyvereket függeszteni), ami nagy sebességnél plusz felhajtó erőt eredményez, a sárkány méretéhez képest erős gázturbina (elbírja a fegyvereket), illetve keskeny törzs. A három közül kettő inkább a fegyverzet miatt szükséges, csupán a keskeny törzs hivatott csökkenteni a légellenállás és növelni a sebességet (+hatótávolságot).
Ha annyira győzni akart volna, a fegyverimitációkat sem tették volna fel a gépre.
Na mindegy, ez a helikopter vs. sportkocsi nagyon erőltetett lett. Annyira érződik rajta, hogy már nem tudtak semmi eredetit kitalálni. Inkább versenyeztették volna egy F-15 vagy F-16-al, de attól tartok még a földön sem egy kategóriát képviselnek az autóval. :)

uniqm 2013.02.12. 19:50:43

@Giro: jó abban teljesen egyetértek, hogy eröltetett meg gagyi a reklám, tényleg semmi újat nem tudnak kitalálni, legalábbis valami kreatívat.

Speet 2013.02.12. 20:32:39

Ez valójában egy Észak-Koreai rendszerzavaró sugárzás volt,amit a repülőre lőttek mikor az beért a célba.

m20b25 2013.02.12. 20:33:05

Nem lennék a pilóta helyében.

ati27 2013.02.12. 20:42:30

Bizony ülnek hátul.. Azaz a pilóta helyén.. :) Mákjuk volt, de ugye ez a helikopter erre a típusú "leszállásra" is fel van készítve.. Amúgy ez egy régebbi változatú AH-1-es, az legújabbaknak már 4 ágú rotorja van..

_pgpetike 2013.02.12. 20:47:49

Ellenkező változat: a helikopter nyer, a Lamborghini péppé törik: www.youtube.com/watch?v=F9Tu7fIibHU

És ebben az esetben a helikopter előnye meglehetősen meggyőző.

1piréz 2013.02.12. 20:49:55

De az meg megvan, hogy ez már egy éve történt?
Már csak mert fura, hogy most téma. És bocs a tudálékoskodásért :)

_pgpetike 2013.02.12. 20:50:49

Na jó, egy brutális motorral szerelt igen agresszív RC helikopter az ellenfél. A stock változatnak 210 km/h körül van a vége, és ~27 m/s az emelkedése

DogTheDog 2013.02.12. 20:51:50

A verseny csak annyira volt irrealis majomparade,mint a TG maga.

_pgpetike 2013.02.12. 20:57:45

Egyébként ha lehet egy tippem: AS 350-nél volt ebből halálos baleset. A túlhúzott gépen a rásegítő hajlamos lehet beragadni, ilyenkor csak a fizikai erő marad a kormányszervekre. Erre enged következtetni az is, hogy túl sokáig van oldalirányba döntve a gép, és mintha ciklikus irányban semmilyen irányítás nem lenne. De ez csak tipp.

Németh András 2013.02.12. 21:20:15

Oszt függőlegesen mé nem versenyeztek?

bono92 2013.02.12. 21:43:33

És itt egy másik videó, jobb kamera szögből, ami szintén tavaly tavasszal került föl a világhálóra.

www.youtube.com/watch?v=XZvf9d5aqRk

BMWSzabi 2013.02.12. 22:02:49

Íme egy másik kamera szögből a földről! www.youtube.com/watch?v=MR-rUmDh6zM

BMWSzabi 2013.02.12. 22:08:29

Ja és TC azért ír róla csak most,mert a TG vasárnap este tette fel a hivatalos Youtube oldalára a videót és aki még nem látta annak újdonság akár a csecsemőnek a vicc!

Dennis01 2013.02.12. 23:18:23

@Németh András: A Top Gear UK egyik epizodjaban felig-meddig egy ilyen merkozest is lejatszottak: Porsche 911 Turbo Cabriolet sivatagban 1.6 km-es futotavon vs Bogar 1.6 km magassagbol ledobva. A Bogar nyert, bar nem sokkal.. :)

Szemely szerint Top Gear-bol az UK-triot szeretem a legjobban, utanuk jonnek az USA, harmadiknak pedig az ausztralok. A tobbivel nem is foglalkozok..

Kurama 2013.02.12. 23:44:24

Kamera szög innen onnan, meh...

itt egy felvétel a pilóta szemszögéből xD

aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=144171

Borenbukk 2013.02.13. 08:23:32

@Giro: Nem a legellenallas a problema, hanem az hogy vizszintes repulesnel a hatrafele halado lapatokon csokken a felhajtoero. Minel gyorsabban repul vizszintesen a helikopter, annal aszimmetrikusabb a felhajtoero.

JMC 2013.02.13. 08:49:06

Pár megtekintés után szinte egyértelmű vezetői hiba. Túl alacsonyan döntött túl nagyot a forgószárnyason, így már nem volt ideje az egyenesbe fordítás után elegendő levegőt maga alá tolni.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2013.02.13. 09:06:51

igazából nem vagyunk pilóták, nem értünk hozzá, de tényleg jó reklámja lett a top gear koreai változatának! BÁR azt én sem hiszem el, hogy csak 3 ilyen gépük lett volna!

Mészáros Laci 2013.02.13. 10:22:42

@Cerkás:

műszaki hiba volt.

"While taking part in the filming of "Top Gear-Korea", a Bell AH-1F Cobra helicopter, N197LE, experienced an hydraulic failure and impacted desert terrain just east of Coolidge Municipal Airport - P08, Coolidge, Arizona. The helicopter sustained substantial damage. The two occupants on board were not injured."

Mészáros Laci 2013.02.13. 10:25:00

@JMC:

Igen, lehetséges, hogy ha nem élezi ki ennyire a fordulót, akkor nem ennél a repülésnél purcan ki a hidraulika. Hanem a következőnél.

((Adam)) 2013.02.13. 10:26:43

@artuditu: Mit vársz, koreaiak :) Először csak másolnak, aztán majd jön a saját :)

_pgpetike 2013.02.13. 10:49:11

@Mészáros Laci: Ezt mondtam a videó alapján is. Kísértetiesen hasonló az eset, egy pár éve a Grand Canyon élményrepülésen egy AS350 Ecureuil hasonló manőver közben csapódott a sziklafalnak. Akkor bebizonyosodott, hogy a ciklikus vezérlés rásegítő hidraulikája a túlterhelés miatt beállt. Tesztek alapján az ilyen helyzetben a pilóta fizikai erejével képes kimozdítani a holtpontról a vezérlést, de komoly erő kell és időbe kerül. Kis magasságon (ahogy itt is) vagy hirtelen manőver szükségessége esetén (mint ott a sziklafal) kivitelezhetetlen. Azért lássuk be: 60-70 fok feletti dőlés és vagy 30-40 fok körüli bólintási szöget zár be a helikopter az mg fordulóban. Mekkora erők támadnak ilyenkor a rotorfejen? A hidraulikus rendszerek nem erre vannak tervezve. Én azért felvetném a pilóta felelősségét is.

LP Cox 2013.02.13. 10:59:10

Veszteni márpedig tudni kell...

Mészáros Laci 2013.02.13. 11:22:51

@_pgpetike:

A pilóta szerintem csak akkor felelős, ha a légiüzemeltetési utasítás leírja a jelenséget és azt, hogy ilyenkor izomerővel lehet életben maradni, és/vagy ha az Ecureuil baleset után kiadtak egy bulletint amiben felhívják a figyelmet erre.

Katonai helikoptereknél az ilyen extrém terhelések inkább üzemszerűek, mint nem. A szervő "beállásának" pontos hátterét nem ismerem, de azt feltételezem, hogy ha ez a konstrukcióból adódik, akkor megoldható egy előzetes figyelmeztetés (az átesésre figyelmeztetéshez hasonlóan).

Gondolom én...

Atengerimalac 2013.02.13. 13:36:58

Az érdekesség kedvéért a manőver elég necces. Már az indításnál látni, hogy egy ugrással kombinált "bukófordulóban" próbált volna megfordulni. Mi-24-eseknél harcifordulónak hívják az ilyesmit. Ha valaki látta már a KA-26-os kukacbombázót melóban, annak volna fogalma róla, hogyan akarta. Csakhogy a Ka-26 a koaxiális forgószárny elrendezésével fordulékonyságban verhetetlen, addig ez a hagyományos felépítés macerássá teszi. Amúgy ha a tag nem ragaszkodik a "döntéséhez" és kiveszi a bedöntésből a gépet, akkor sanszos, hogy a földhatással megsegítve, ésszel hasrahúzva a botot, megtépve az EVK-t (egyesített vezérlőkar, ami a forgószárny lapát beállítási szögét, és a hajtómű teljesítményét vezérli) nem visszafordulva, és kicsit bénán, de egyben kijött volna a manőverből. Műszaki meghibásodás? A manővernél végig "irányítottnak" tűnik a becsapódás. Sima pilóta hiba, amit a filmfelvétel kedvéért túlvállalva magát a hajózó hozott össze. Már az indulásnál látszik, hogy nagyon "tépi" a szerkezetet. Olyan bólintást ad a törzsnek, ami húzós. Csoda, hogy a forgószárnyfordulat nem zuhant meg már akkor a túlterhelt forgószárnytól, ami a gép zuhanását is okozhatta volna.

gyt 2013.02.13. 16:28:10

@Németh András:
No meg a tűzharc is kimaradt.

DestinyClassSpaceShip 2013.02.13. 17:34:54

A cikk szépséghibája, hogy nem koreai Cobra zuhant le, hanem egy hadrendből kivont amerikai. Mert ugye ez Arizonában történt...

jk88 2013.02.13. 17:55:03

Áh, a Top Gear-ekben minden megrendezett, miért pont ez lenne kivétel?:D

akos696 · www.focusauto.hu 2013.02.13. 21:11:59

@_pgpetike: Látom alovastad valamelyik repülős magazint az utóbbi 2 hónapból, mert én is olvastam erről egy cikket és egyből ez jutott eszebe. :)

mumtaz 2013.02.14. 07:09:07

Én a belső kamerás felvételből úgy vettem ki, hogy a fordulót egyértelműen a pilóta kezdte, de később mintha tényleg nem lehetett volna kihozni belőle. Hirtelen döntötte be a gépet, de aztán csak nagyon lassan akart kijönni belőle. Ha lett volna mahassága, szerintem megoldotta volna.

paca78 2013.02.14. 16:58:52

Gyerekek, ezt a koptert nem a Sípos Úr vezette?

_pgpetike 2013.02.14. 18:41:21

@akos696: Aeromagazin talán.

@Atengerimalac: A fordulót követően nagyon sokáig van döntve a gép. Alap reakció, hogy ha gáz van, a gépet stabil helyzetbe hozom. De ez itt látszólag elmaradt. Nem kétlem, hogy pilótahiba, csak nem hiszem, hogy szimpla benézés.

Viszont a fordulót pont a "jó" irányba hajtja végre, azaz a reakciónyomatékkal megegyezően fordul, nem pedig ellene. A helikopter forgásiránya ellentétes a Mil helikopterek esetén (a Mi sorozat minden tagja "jobbra forgós" ez meg "balra forgós"). Vagyis jobb fordulóban a faroklégcsavar terhelése csökken, így a rá jutó hajtóműteljesítmény egy része is felszabadul. Ilyen esetben szerény tudomásom szerint a koaxilális rendszerrel ellentétben a fordulékonyság a "jó" irányban jobb, az ellentétes irányban gyengébb.

jürgen baromartz 2013.02.15. 00:54:27

top geares bazári majomkodás...

Clarksonnak még úgy-ahogy jól áll, de másnak nem kellene erőltetni.
süti beállítások módosítása