Amikor a Toyota GT86/Subaru BRZ-duó végleges specifikációja és külalakja kikristályosodott, a lóerő-hajhászok és katalógusbúvárok azonnal követelni kezdték a - főként BRZ - STi-változatát, turbómotorral, bu-buval és lefúvószeleppel. Kevésnek tűnt a 200 lóerő (azóta persze tudjuk, hogy éppen jó az úgy), pláne, hogy a WRX STi 300 lóerős és a mai hot-hatch-ek is erőben rendre felülmúlják. A Toyota ugyan kihozta a GT86 TRD-változatát, annál azonban érintetlen maradt a maga a motor, Csikós ki is próbálhatta, ráadásul még fejléc-fotó is lett belőle közben az Autocarban. Hamar megjelentek a turbó- és kompresszor-kitek mindkét modellhez, de a dolgok jelenlegi állása szerint elgondolkodtató, hogy nem döntöttek-e egy kicsit elhamarkodottan azok, akik megvásárolták ezeket.
Pár héttel ezelőtt ugyanis megjelentek az első kémfotók a Nürburgringen köröző, STi-BRZ-ről és a Subarus közösség azonnal pezsegni kezdett. A Toyota-Subaru azonban megy a saját útján, Atoshi Atake, a Subaru globális marketing-menedzsere az AutoExpressnek nyilatkozott a Los Angeles Motor Show-n és megerősítette, hogy a BRZ STi gépteteje alatt nem lesz turbófeltöltő.
(Fotó: Motorauthority.com)
Az oka nagyon egyszerű: a motortér mérete nem teszi lehetővé, hogy üzembiztosan és a gyári követelményeknek megfelelően beépítsék oda a töltőlevegő-hűtőt, a csövezést, a turbót és gondoskodjanak mindezek megfelelő hűtéséről is. Ezért inkább áthangolt kipufogó-rendszerrel és módosított változó szelepvezérléssel érik el a 230 lóerős csúcsteljesítményt. (A Motorauthority lehetséges okként hozza fel a tényt, hogy nem akartak belső konkurenciát az Impreza WRX STi-nek, de ez inkább csak spekuláció, annyira eltérő kategóriákban mozog a két autó.)
Mi idebent mindenesetre tapsolunk és örülünk annak, hogy a Toyota/Subaru következetesen ragaszkodik az elveihez és nem hajtja bele magát az értelmetlen lóerő-háborúba. Az pedig, hogy ez a döntés mennyire készteti gondolkodásra azokat, akik már rommá turbósították az autóikat, más kérdés.
Az utolsó 100 komment: