Vezettük Szalay Dakar-Mokkáját

  2012. november 24. - Winkler Róbert Címkék: mokka opel dakar 2013

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

DSC 0395

A csapat szerdán indult, hogy behajózzák a járműveket, de a személyzet természetesen nem a hat hetes viziutat választotta: mindenki repülővel utazik. Az utolsó pillanatban alaposan megnéztük a pusztítót, amit a Szalay-Bunkoczi páros Selyemút ralis 2. helyezése után sokan várnak a Dakaron az első tízbe.

Szalay Balázs vadonatúj Dakar-autójába beépítették a már jól bevált talizmánt, ami eredetileg az első, 1934-es balatoni Kék Szalag verseny győztes hajóját oltalmazta. Van tehát bizonyos családi kontinuitás, hiszen a Rabonbán nevű 30-as cirkáló Szalay feleségének nagyapjáé volt, később egyébként Bujtor István is versenyzett vele. Nem új találmány persze a Rabonbán-plakett, és 2004 óta minden olyan Dakart be tudott fejezni, amelyikbe beszerelte.

DSC 0380

Mielőtt kipróbáljuk, azért be kell jutni a Szalay Dakar Team halásztelki telephelyére. Nem gond, csak odabent kell vigyázni, mert egy öreg, de lelkiismeretes puli terrorizálja az udvart. Láncon van, de nehéz kalkulálni a lánc hosszával, főleg, hogy a puli sunyin gubbaszt a házában, de egyetlen másodperc alatt képes elérni vadászterülete szűkös határait. Száz szónak is egy a vége, Szalay Balázst is harapta már meg.

DSC 0381

Az udvar közepén a 2013-as versenyautó, ami már nem Antara, bár ezt én csak akkor tudom meg, amikor mondják, hogy Mokka. Két hete volt nálam egy Opel Mokka, úgy látszik, kicsit gyorsan felejtek. Meg ugye az Opelnél is megvan már az egységes formanyelv: a Mokka nagyjából olyan, mint egy Antara, csak kisebb. Ez viszont nagyobb, mint az igazi Mokka, bár tagadhatatlanul kisebb, mint az előző, Antara-héjú versenyautójuk.

Szalayék odafigyeltek a dizájnra. Először szétszedtek egy Mokkát, aztán üvegszálból megcsinálták az elemek másolatait, és rápróbálták a csővázra, hogy lássák, hol mennyit kell hosszabbítani és szélesíteni, aztán jó sok tartalék elemet gyártottak. Töréskár esetén egy tízforintossal is lehet cserélgetni az elemeket, jó nagy csavarokkal rögzítették őket.

DSC 0388

Ezt a motort széria Mokkákban egyelőre ne keressék: 6,2 Chevy V8 350 lóerővel, korábban hétliteres szolgált az Antara-makettben, 430 lóerős teljesítménnyel. A motorokat nemhogy tuningolni nem szabad, de egyre szigorodnak a szűkítő-előírások. Két éve 37,2 milliméter keresztmetszetű csövön kaphatta a motor a levegőt, tavaly már visszavették 37-re, a januári versenyen pedig már 36-os szűkítővel megy ez az autó is. Szalay szerint a szűkítő nélkül ez a motor is tudná a 700 lovat.

Az autóban a tavalyihoz képest új a fara és a motorház, de a hét centis tengelytáv-csökkentés természetesen nem járt érezhető súlyveszteséggel. A Mokka így is hozza a 2120 kilós limitet. A rendes, utcai Mokkához természetesen nincs sok köze, hiszen annak 2555 milliméter a tengelytávja, ennek meg még rövidítve is 2800. Nagy mozgástér a technikai paraméterekben nincs, még a rugóutak is meg vannak szabva: elöl-hátul 25 centi.

DSC 0389

Hogy a lengéscsillapítókat duplázzák, inkább csak európai szokás; lehetnének vastagabb gátlók is egyesével, de abban inkább az amerikai versenyzők hisznek. Saját fejlesztés a csővázon kívül a futómű lengőkarjai is. Korábban használták egy francia cég fejlesztéseit, segített az Opel futómű-részlege is, de a konkrét csöveket itt hajlították a műhelyben. Ahol egyébként szinte kizárólag az Opel Dakar Team autóit építik, de vannak külsős munkáik is. Ők rakták például össze a dunai vízibusz úszó részét és a busz-felépítményt, de építettek járművet a Die Hard 5-höz is.

DSC 0387

Az 550 literes tank nagyjából ott van, ahol egy igazi Mokkában az utasok ülnének, és úgy pozicionálták, hogy körülbelül féltanknál legyen 25-25-25-25 százalékos a kerékterhelés. A tank mérete egyébként nincs előírva, ellentétben azzal, hogy az autóknak 800 kilométert kell tudni megtenni egy tankolással. A brutálMokka versenyüzemben 60 litert fogyaszt, így már nem kell annyira rettegni a kiszáradástól. Ja igen, kiszáradás: Szalayék fegyelmezetten, negyedóránként isznak, mert a nagy adrenalin-zubogásban könnyű megfeledkezni a hidratálás fontosságáról, és akkor észrevétlenül, de menthetetlenül bepunnyad pilóta és navigátor egyaránt.

DSC 0391

Érdekes még a hűtés: a közepesen meghajtott, vagy legalábbis hétköznapi értelemben üzemmeleg autó hűtőjét simán meg lehetett fogni puszta kézzel. Annyira túlméretezték a rendszert, hogy így kéz-hőmérő alapján, tapintásra azt mondom, tán még 60 fok sem volt. A hűtést a benzinnyomás módosításával is tudják változtatni: ha melegedne a motor, a 4 bar nyomást feljebb tolják, így több benzin jut a hengerekbe, ami hatékonyan hűti a blokkot. Kérdezem Szalay Balázst, milyen 4700 méteres tengerszint feletti magasságon egy padlógáz. Nevetséges, válaszolja, olyan, mintha semmi sem történne. Az autó persze azért elporoszkál, de érezni, hogy a gép is szenved, nem csak a személyzet.

DSC 0392

Egy turbóval persze tökéletesen lehetne kompenzálni az alacsony légköri nyomást, de a turbó csak dízeleknél megengedett. Adódik a kérdés, hogy Szalayt kísértette-e már meg a dízelezés. Kis meglepetésemre természetesen igen. Nem utálja a dízelt, csak a GM-nek nincs olyan nagy dízele, amit adaptálni lehetne a Dakar körülményeire, és ezzel a 6,2-es Chevy-motorral is nagyon meg van elégedve.

A 2013-as Dakaron, Chilében lesz 4900 méteres magasságú gyorsasági is, korábban 4700 méter volt a legmagasabb versenyszakaszuk. Bunkoczi László navigátor szédült, meg a feje is fájt, de becsülettel olvasta az itinert. A magaslati szakaszokon a szervezők oxigénsátrakat állítanak fel a pálya mellett, hogy ha a versenyzők rosszul lennének, gyorsan regenerálódhassanak, de Szalayék még soha nem vették igénybe – főleg motorosok szoktak megállni levegőzni.

DSC 0405

Végül megúsztuk a pulit és vezethettük is a Mokkát, ami azért dicséretes kockázatvállalási hajlam egy másnapi indulásra készülődő Dakar-versenyzőtől. Most csak annyit mondhatok, hogy ÁÁÁÁÁLLLLLAT! A részleteket pedig hamarosan láthatják a Totalcar tévéműsorában.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr304918448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

törp33 2012.11.24. 07:13:10

OFF.
Azért aki ilyen körülmények között tart egy kutyát, az semmivel sem különbözik azoktól akiket valamelyik nap Ózdon kapcsoltak le kutyaviadalok tartása miatt.
ON.

Amúgy hajrá.

nagyonnagyon 2012.11.24. 08:22:14

Volt egy pulim, vagyis nem az enyém volt hanem velem, neve sem volt csak pulkó mert hogy jövök én ahhoz hogy nevet adjak neki hiszen nem a valamim hanem barát. Az ételt én adtam neki mert én vagyok olyan helyzetben, kb mintha ufó lett volna aki nem tudja magának beszerezni.
Többek között félelmetes humorérzéke volt. Nem tudok olyan helyzetet elképzelni hogy megharapott volna...
Ezt a teamet, pedig nagyon nézem a Dakart, nem sikerült még mindig megszeretnem. Valahogy a szimpátia hiányzik, lehet velem van a baj.
Ettől még hajrá, első 10-be, mi sem természetesebb. +1 a pulinak.

wody21 2012.11.24. 08:43:50

Remeljuk nem egesz eletet a lancon tolti a kutya, ettol fuggetlenul mindenkeppen szerencsetlen dolog ilyen fotot csatolni egy sima blogposzthoz.

africans 2012.11.24. 08:49:43

Szegény puli nem csoda hogy agresszív.
Ettől függetlenül sok sikert a versenyhez!

V12 Power 2012.11.24. 08:59:22

Ha nem baj, eleresztenek egy autoval kapcsolatos kommentet is:
Ritka ronda lett ez az auto, de azert hajra!

Schütii 2012.11.24. 09:22:41

Jó hogy nem már Corsából kell V8-as dakar-gépet építeni... Na mindegy, az Opel (GM) diktál ezügyben.
Azt magyarázza már el nekem valeki, hogy ilyen (épített) autóra hogyan kerül rendszám. Főleg magyar... Thx

kverti 2012.11.24. 09:25:57

Harapós, idegbeteg Puli nincs. Felelőtlen barmok által harapóssá, és idegbeteggé tett Puli van csupán.

temesp 2012.11.24. 09:51:25

@Schütii:

JGV-s rendszám biztos nem az eredeti, mert ugye az 2004-2005-ös évjárat...:)
persze azért hajrá!

2012.11.24. 10:00:51

Sok sikert nekik, bár ebből a verdából nem nézem ki, hogy végig bírná a dakart.

dekás dezső 2012.11.24. 11:15:26

Sok sikert, szurkolunk ezerrel!
Oszt' a Puli nehogy hőgutát kapjon a sivatagban;)

prunoki 2012.11.24. 11:20:00

Gratulálok mindenkinek, aki ebből a fényképből meg tudta ítélni, hogy milyen sorsa van annak a pulinak. És persze arra jutott, hogy rossz.

Autopeti 2012.11.24. 11:27:10

Az eleje mint egy Fabia2.

dekás dezső 2012.11.24. 11:31:50

honnan veszitek, hogy 0-24-ben láncon van?
megkötötték, nehogy elterelje a figyelmet;)
bár úgy látom nem sok sikerrel:PP

Rocko- 2012.11.24. 11:39:24

@dekás dezső: végülis jól tereli a birkákat. ;)

Luk Szájpóker 2012.11.24. 11:51:40

Azt hittem, hogy a puli csak nekem fog feltűnni - köszi, jó emberek vagyok.
Bunkoczit volt szerencsém személyesen megismerni (üzleti jellegű dolog volt), de nem hasonlít a nevére, mert inkább egy gyökérre hasonlít. Nagy színház után vásárlás, majd évekig tartó nem fizetés...
Nem tudok őszintén sok sikert kívánni neki, pedig szeretnék.
A puli se véletlenül harapott....

dekás dezső 2012.11.24. 12:27:56

húha, megjött az első komoly komment:P

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.11.24. 12:29:47

Anyámnak is pulija van. Nekem is meg kell küzdenem, hogy ki- vagy bejussak. Konkrétan verekedtem is már vele ilyen manővernél (sunyi gyorsan tud mozogni) :D

Mielőtt megvádolna valaki állatkínzásal, menhelyről hozott vizslám van (volt egy másik menhelyi kutyám is, csak azt más kutyája átküldte a másvilágra múlt hónapban) ;).

No, hát ennyit a kutyákról, a gép meg valami iszonyatosan brutál :D

ex-leprás 2012.11.24. 13:09:27

egyszerű mezei olvasóként nekem úgy tűnik, hogy winkler letudta ezt a cikket, oszt annyi. így aztán belefért a láncravert puli is, noha a szerző köztudottan állatbarát.
lehet, hogy nem így van, de így tűnik.
amúgy nagyon sok az idegbajos a pulik között, a duplalánc ezzel együtt kicsit erős...

Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.11.24. 13:57:07

Még zsenge teenager, vízóra leolvasó korszakomból tudom, hogy a puli lem lacafacázik. Amilyen kis aranyosan kócos, olyan gyorsan harap meg. Ha bemennék egy helyre ahol puli van, akkor orulnék ha meg van kotve.
Ez a kocsi meg tényleg ronda amellett, hogy nem is annyira a Mokka jut eszembe róla, hanem sokkal inkább egy kozépiskolás barkácsszakkor.

Slippery Slick a menetlabilizátor 2012.11.24. 14:05:05

Oxigén sátor, anyonszabályozott muszaki paraméterek, megfáradt arcok, eroltgetett marketing, stb...
Mért van az, hogy a Budapest-Bamakót már sokkal jobban várom?

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2012.11.24. 14:22:03

Asszem, Winkler nem erre a kommentsorra vágyott. Bár kutyabarátként lehetett volna sejtése.

Rocko- 2012.11.24. 14:37:11

@ex-leprás: a mezei olvasónak mondom hogy ez NEM cikk, ez egy szimpla előzetes a TV-adáshoz.

Quattroman 2012.11.24. 15:08:42

temesp,

a rendszámot egy sportcélú építés kapta. ezt a vázat időről-időre átépítik az aktuális héjba most éppen a mokkát kell futtatni....

smogger 2012.11.24. 15:17:59

@JohnyG: Talán azért mert fogalmad sincs a kettő tényleges felépítéséről, mert ha lenne a kettőt nem hasonlítanád egymáshoz!

facelvega 2012.11.24. 15:18:11

Tájékoztatásképpen: Ugron Gábor a Rabonbán I-el nyert Kékszalagot, a legelsőt, 1934-ben. Bujtor a Rabonbán II-vel vitorlázott amit szintén Ugron Gábor építtetett, de 1937-ben (és szintén nyert Kékszalagot: Berta Lajossal a kormánynál, 1969-ben). Mivel a Rabonbán I. már nincs meg, ezért a háború után a Rabonbán II lett a Rabonbán. (Mellesleg érdemes rákeresni a fotójára, mert a legszebb vörös mahagóni 30-as sheurenkreutzer a Balatonon :)

megint 2012.11.24. 16:29:55

Nagyszülőknél lévő puli nincs megkötve, szabadon van a nagy udvarban, ettől függetlenül nem ajánlatos oda idegennek belépni, és a kerítés mellett is majdnem megállt már pár járókelőnek a szíve. A puli tud nagyon is agresszív lenni az idegenekkel, akiket ismer azokat viszont imádja, nagyon okos állatok.

Schütii 2012.11.24. 16:42:41

@temesp: Jah, már javában mennek az M-es rendszámok. És még a zöld matrica (EU IV vagy jobb) is ott van rajta, szinte tökéletes az álca... Elhiszem hogy van az a pénz amiért forgalomba lehet helyezni, meg valószínűleg az esetlegesen másnak okozott károkat is "Róbert bácsi" fizeti majd farzsebből, mert hogy a biztosító nem fog egy kanyit se a kötelezőre az is biztos.

ommm 2012.11.24. 17:05:51

@Schütii: Azért azt mindenképpen jó tudni, hogy egy ilyen csővázas-gépkönyves versenyautó esetében vajmi kevés befolyással van a rendszámra az a vékony műanyaghéj, amit rámelegítenek. Biztos vagyok benne, hogy teljesen legális minden.

Schütii 2012.11.24. 19:05:06

@ommm: A Winklert meg baszogatják a Mozaikban, mert szerintük nem jó felé áll a kipufogó?! Fura, nagyon fura...

adrozoo 2012.11.24. 20:12:50

én beszéltem néhai K-Sped alvállalkozókkal, akik a pénzük híján, vajon mit is kívánnak ennek a géniusznak.

Ramil Safarov 2012.11.24. 20:23:25

Na egy ujabb taho terepjaros, aki azon elvezkedeik, hogy egesz nap all a dugoban, vagy kepesben araszol a 3 tonnas szarjaval.

Rocko- 2012.11.24. 20:30:45

@Schütii: a kettő nagyon nem ugyanaz, de ezt mondta feljebb Pista is.

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.11.25. 09:38:04

Eloszor is: a pulit engedjek el!

Masodszor: biztos tuti minden a rendszammal, erossen ketlenem hogy Szalai ur a zavarosban nyomja a papirokkal

Es harmadszor: haaat ez az auto lett minden csak szep nem, persze ha elso lesz vele a csapat akkor ki nem sz@rja le hogyan nez ki... Vegul is jo legyen az a lenyeg.

A Baja Californian pediglen 110 merfoldnel ugratnak akkorat hogy repulnek vagy 100 ( szaz ) metert, ott szerintem 125cm a rugout. ( persze, Pista mondta is mas kategoria ) amugy valamelyiken 4 db skyjacker hidro shock van, nem egy vagy ketto

visszakettopadlogaz (törölt) 2012.11.25. 09:44:40

Az apple bolban lehet venni dogTrackert, a www.tagg.com on tudod nezni merre vana kutyad es milyen aktiv. $99 a cucc es $8 havonta es nincs tobb fejfajas hogy a setaltato tenyleg elviszi e vagy csak elteszi a penzt. Gps alapu es a dokkolot wifi spotra kell helyezni. Ja, van sajat emailcime a kutyamnak, arrol ir ha elhagyja a hazat vagy onnan jon alert ha leesik rola a tracker. Ajanlani tudom csak.

Arculatervin 2012.11.25. 11:48:57

@visszakettopadlogaz: Ez jóóóóóó.....a gyerekek ilyet kapnak karácsonyra :D:D
süti beállítások módosítása