Sózott, nyolchengeres álomvilág

  2012. június 22. - ommm Címkék: sebesség bonneville jenkins sós tavak saltflats

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Scrap Iron, Kevin Landry gépe: 197,46 km/óra

Sokan keresték már a választ a kérdésre, hogy mi hajtja az embert egyre gyorsabban, egyre magasabbra? Miért nem elégszünk meg azzal, amink van, miért keresünk újabb és újabb kihívásokat ha már elfogytak a régik? Becsvágy? Hírnév? Vagy egyszerű kíváncsiság? Netán ezek együtt? Szerintem mindegy, hiszen rekorderek és hősök nélkül egyszerűen lapos és unalmas lenne az életünk, ilyen egyszerű. Mindig is voltak és mindig is lesznek.

Ab Jenkins, a legenda

Egy ilyen emberről szól az a film is, amire nemrég találtam rá és melyet nagyon ajánlok mindenkinek, akit valaha is megcsapott a sebesség mámorító érzése, aki valaha is érezte azt a finom vas-ízt, amikor az adrenalin elönti a szervezetet.

David Abbott "Ab" Jenkinsről és kicsit tán fiáról, Marv Jenkinsről is szól. David, aki 1940-44 között Salt lake City főpolgármestere volt, jó képességű és ügyes sofőr hírében állt. Mindezek mellett iszonyatosan biztonságosan is közlekedett, 1956-ban bekövetkezett haláláig sosem volt részese közúti balesetben (több, mint egymillió mérföldön keresztül) és befolyásos embereként mindent megtett azért, hogy másnak se legyen. Manapság talán lemazsoláznánk, pedig egyszerűen csak nem volt híve a közúti száguldozásnak.

BB poster

Talán éppen ezért volt ő az, aki lényegében feltalálta a világnak a Bonneville-melletti sós tavakat, ő volt az, akit a sebességi rekordok atyjaként, az egész mozgalom összefogó megalapítójaként tisztelnek. Rájött, hogy a kiterjedt sós tavak eszményi lehetőséget kínálnak arra, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között száguldozhasson mindenki, aki kihívásokat keres. Az viszont igaz, hogy akkoriban – és kicsit tán ma is – inkább volt ez kockázatos játék és kaland, de a versenysport veszélyes, aki oda kiment, az tisztában volt ezzel.

dsc8975

Abbot már a húszas évek második felében kijárt ide, legnagyobb sikereit a Duesenberg-alapokra épített Mormon Meteor nevű autójával érte el. Ebbe Curtiss repülőgépmotorokat szerelt és először 1935-ben állította be a 24 órás átlagsebesség-rekordot 217 km/órával, majd a nagyobb és erősebb (25,7 literes, 750 lóerős) Mormon Meteor III-mal 1940-ben 259,394 km/órára módosította. Az egy teljes nap, ebben az autóban, minimális pihenőkkel. Őrültségét mi sem jelzi jobban, mint a tény, hogy ezt a rekordot csak 1990-ben - ötven évvel később – sikerült megdönteni egy gyári támogatású Corvette ZR1-el.

Munz & Busby, Jim Busby pilóta, 295,22 km/óra

Annak idején Ab Jenkins csapatát – rajta kívül – Harvey Firestone (aki a gumikat adta) és a New York-i Metropolitan opera későbbi híres baritonja, Richard Bonelli alkották.

Kyle’s Corner, 7007 Ferrari Enzo. A Shane Tecklenburg által két turbóval erősített, 30 hónap alatt épített Enzo 2010-ben, Richard Losee tulajdonossal a kormány mögött 313 km/órás tempó mellett megpörgött, ezért nem volt mért ideje. Pár hónappal később a 847 lóerős Enzo ernyője nyílt ki idő előtt, míg végül tavaly beállították a 384,28 km/órás rekordot, amivel a leggyorsabb Ferrari címét szerezték meg

Jenkins még polgármesterként is 21 újabb rekordot állított be, nevéhez több, mint száz sebességi ill. távolsági –leg fűződik. Némelyikük még ma is érvényes és méltó emléket állít a hőskor egyik nagy úttörőjének, akit csak úgy hívtak: a Só Fia. A Boys of Bonneville c. film is róla – és azokról is – szól, akik életüket hagyták a sókristályok között. Fia Marv aktívan szerepet vállalt az elkészítésben, a hithű gépbuzi Jay Leno pedig nem kevés pénzt ölt a Mormon Meteor feltámasztásába (természetesen megvette a gyűjteményébe). Róla és gyűjteményéről olvashatnak még a Totalcaron, hiszen sikerült kiutaznunk hozzá.

Olyan, mint a jég, olyan, mint a murva…
A sós felülettel kapcsolatban sok elmélet látott már napvilágot: olyan, mint a jég, mások szerint finom murvával felszórt aszfaltra emlékeztet, de az igazság valahol kettő között van.
Fogjunk egy nagy kupac sót, terítsük el két-három centiméter vastagon egy tálban, majd öntsük fel vízzel, hogy teljesen ellepje (a természetben ugyanez történik Bonnveille-ben is), majd hagyjuk, hogy pár nap alatt párologjon el a víz és keményedjen meg a felület. Kemény, abrazív kicsit porladó és meglehetősen tapadós felületet kapunk.

d3s7032

Meglepő, de elég kemény ahhoz, hogy a gumik nyomot hagyjanak rajta, mégis porlad és száll-tapad mindenre. Elég kemény ahhoz, hogy erősen koptassa a gumik futófelületét, ugyanakkor óvatlan kuplungkezeléssel hamar süppedőssé válik. A kezdő rekordereket onnan ismerni fel, hogy két párhuzamos vájat marad utánuk és abroncsaik két menet után vászonig kopnak.

tires1Gördülési ellenállása – pláne a kemény réteg átszakadása után – meglehetősen nagy, így vagy alacsony felületi terhelésű, alacsony nyomásra fújt gumikkal, vagy speciális – Funny Car-ok első tengelyein használt – abroncsokkal próbálkoznak. Ezeket általában a GoodYear, Dunlop és a Metzeler szállítja. Persze ezek sem érnek sokat, amikor a sok induló már erősen széttúrja a felületet, amely morzsolódik, homkszerűvé válik. Ez a fedőréteg persze nem homogén, éppen ezért érdemes nagyon odafigyelni, mert 300-as tempó körül már durván megviccelheti a pilótát.
Dióhéjban ennyi, a valóságban természetesen sokkal bonyolultabb, többtényezős egy-egy jó futam, de mivel a sós réteg sosem egyforma, így hosszú évek kitartó rutinja kell ahhoz, hogy valaki kijelentse: ismeri a Bonneville sós síkságot.

Innen, Magyarországról persze nagyon távol van mindez, jelen helyzetünkben el sem tudjuk képzelni, hogy létezhet egyáltalán egy olyan szervezet és egy olyan rendezvény, ahol és amelyben megtalálja helyét a sufniban kendácsolt rat-rod és a millió dollárokból épült sugárhajtású versenygép is. A szórakozni vágyó kanadai öreg mesterek és a Stanford Egyetem hallgatói csapata. Korrupció és pénzmosás nélkül, ha kell, sok pénzből, ha kell, kevésből. Pedig van ilyen, és iszonyatosan hangulatos.



Ha netán arra jár, akkor fogadja meg a rutinos Bonneville-járók tanácsait:

* A napszemüveg létszükséglet. A napsütés erős, a vakítóan fehér felület pedig nagy hányadát visszaveri.
* Sapka vagy kalap kötelező. Az árnyék minden. Kerti árnyékoló vagy sátorlap is megfelelő, de ne felejtse otthon a fém cövekeket és a nagy kalapácsot. A műanyag cövekek törnek és nem tartanak. Elektromos kézifúróval sok időt megspórol.
* Kempingszékek: nincsenek lelátók
* Műanyaglap vagy ponyva a székek ill. a táborhely alá. A só mindenre tapad és meglehetősen maró hatású.
* Elektromos hűtőtáska és jelentős mennyiségű ivóvíz. Bár lehetséges helyben is vásárolni, de a készletek végesek. Vízből mindenképpen tárazzon be!

A real rod never shines

* Középhullámú (AM) vagy CB rádió. Minden információ az 1610 kHz-es frekvencián kerül átadásra, a versenybíróság és a versenyzők CB-n keresztül tartják a kapcsolatot.
* Távcső! Az autók nagyon hamar eltűnnek a távolban
* Alternatív közlekedési eszközként kerékpárt, robogót, quadot stb. használni lehet, a boxutca akár egy mérföld hosszú is lehet.
* Opcionális szórakoztatás. A sóstó-futamok nem hektikus, gyorsított lefolyásúak, így bőven marad idő kikapcsolódásra. Ha gyerekekkel érkezik, gondoskodjon az ő szórakoztatásukról is!
* Legyen felkészülve arra, hogy nézőként is bármerre mehet, a boxutca teljesen nyitott, versenyzők és nézők beszélgetnek egymással. A rajtvonaltól a snack bar-ig bárhol szívesen látott vendég lesz.

The Daytona Charger, Lee Sicilio pilóta, 389,48 km/óra

* Versenyzőként csak akkor nevezhet, ha az előselejtezőkön járműve képes két egymás utáni mért mérföldön elérni a legalább 130 mérföld/órás (209 km/h) sebességet. Ezzel bekerül a 130 MPH Club-ba, azaz a legalacsonyabb osztályba. (Igen valakinek kétütemű Saab-bal is sikerült.) A többi már önön múlik. Az első öt menet ingyenes. Külön kiemelném a szabályzat azon pontját, melyben tiltják a bérautóval ill. motoros fűnyíróval való indulást.

8712144 125530482543

Miért van olyan érzésem, hogy David Abbott Jenkins egy olyan próféta volt, aki tudta, hogy nyolcvan évvel később a tőről fakadt gépimádók egyik utolsó mentsvára marad majd a sós síkság? Valószínűleg soha nem jutok el oda, de mégis örülök, hogy létezhet és létezik még ma is.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr384605091

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vihor 2012.06.22. 19:21:14

Ha már Bonneville és film, a "Leggyorsabb indián" címűt is ajánlom.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.06.22. 19:28:41

Gyerekek! Mikor indulunk? :)
Meg kéne a kocsira valami tuning, hogy tudjon 210-zel menni :D

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2012.06.22. 19:46:31

Mielőtt még valaki szívrohamot kap az Ferrari láttán, a sztorihoz hozzátartozik, hogy azt egy összetört Enzóból alakították ilyenre.

Rocko- 2012.06.22. 20:15:46

szép betegség. :)

Make Valamit · http://make.blog.hu 2012.06.22. 20:28:08

Nekem az igazán durva épített verdák 'betolása' tetszik: egy flathead motoros roadster végsebessége nem volna elég a gyári váltó/difi párossal, ezért kap egy extra hosszú difit - viszont így nem tudna elindulni; úgyhogy mögé állnak valami utcai verdával és megtolják 40-50-ig :)

Camping Bike Tiptronic Supercharger 2012.06.22. 20:41:51

Szívesen széttipornék itt egy Veyron SS-t.

Broadslider 2012.06.22. 20:50:20

Top Gear egyik részében volt, hogy San Fransiscoból elmentek Bonnevillbe, és a Clarkson ment 176 mérföldet, ami ott addig széria autóba volt a legtöbb...de náluk pont azvolt, hogy mikor Hammond levett a guminyomásból, sokkal lassabb volt, míg Clarkson meg May tökre felfújták a gumit, és amiatt voltak gyorsabbak...

www.youtube.com/watch?v=rZseBpPufLI

www.youtube.com/watch?v=-aU09WT5rXg&feature=fvwrel

www.youtube.com/watch?v=vrKPPdTuk8I&feature=context-shows&list=SL

Az utolsó linkben vannak a pályán...

nagyonnagyon 2012.06.22. 22:08:17

bakancslistán fenn van Bonneville és Pikes Peak is, a kölkök most fontosabbak de ráérek, van ami nem változik :)
Jó cikk volt.
Létezik olyan tv adó ami valamilyen formában közvetít Bonneville-ből esetleg valami összefoglaló ilyesmi mozgóképen?

RRSS2 2012.06.22. 22:18:35

A leggyorsabb Indián alap film! Ide egyszer el kell menni...! Nagy királyság lehet

kultúrpesszimista 2012.06.22. 22:43:37

Pénztemető, vicces hóbort.......

ommm 2012.06.22. 22:50:21

@ColT: Logikus, biztosan volt olyan állat, aki odaállt egy HEMI kistraktorral, aztán felborult :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.06.22. 22:54:19

@ommm: Olvastam is, de szerintem mások is borultak már ott :)
Különben akkor induljunk egy fürdőkáddal, vagy kanapéval ;)

xxxor 2012.06.22. 23:29:18

köszönöm, álomvilág volt ez a cikk nekem...

1kutya 2012.06.22. 23:52:24

@nagyonnagyon: én hozzáadom a LeMans24Hourst és indulhatunk:-DDD

(annyi előnyöm van, hogy engem már a törpe - 10 éves - vagy megvár, vagy velem jön:)

Rocko- 2012.06.23. 00:13:10

@ColT: esetleg WC csészével.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.06.23. 08:27:12

@vihor: Igen, én is épp ezt akartam mondani. Burt Munro azért nem volt akármi figura, és hogy azóta se döntötték meg a rekordját, amit egy akkor majd 60 éves motorral csinált, az nem akármi

GregDzsi 2012.06.23. 08:36:55

@ommm: Omm, akkora megszállott vagy, hogy szerintem egy pedálos moszkviccsal is meglenne neked a 130 mph, ha kijutnál - az meg nem is tilos:)
Ha Rézmányiék kijutottak, neked is összejöhet - esetleg írni egy ódát a GoodYearről/hez?:)
Élmény az általad tálalt hiánypótló csemegéket szemezgetni szombat reggel, thx.

nyikk 2012.06.23. 10:48:44

@GregDzsi: jaja, a túrós Volvóval menni egyet, az lenne csak szép...

Rák Attantam 2012.06.23. 16:02:47

@vihor: "Leggyorsabb indián"
Bezony, azt a filmet még férfiembernek sem "ciki" megkönnyezni. Nagy kedvencem. :)

Flak 2012.06.23. 22:39:44

HA egyszer lesz rá pénzem, elviszem ide (az egyébként dédelgetett) veterán Wartburg 353-asomat. :) Csak az érzés kedvéért. :)

Az EREDETI 2012.06.24. 13:58:09

De ne felejtsétek otthon a fúrógépet, mert az fontos ám
süti beállítások módosítása