Ember, emlékezz!

  2012. április 24. - ommm Címkék: rip 1994 senna ayrton

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Being second is to be
the first of the ones who lose.

Mögöttünk a hosszú munkahét, jöhet a megérdemelt pihenés, éljen május elseje, satöbbi. Biztosan szép és magasztos ünnep a munka ünnepe, jómagam mindig is hülyeségnek tartottam, reformátusként még vallási alapon sem mozdított meg bennem semmit.

SennaFuneral

Életem egyik legszomorúbb (ha nem legszomorúbb) napja ez. 1994-ben ezen a napon szenvedett halálos balesetet Ayrton Senna da Silva. Az az ember, aki halálában is akkora volt, hogy megtette azt, amire semmilyen szent, politikus vagy ember nem volt képes. És jó eséllyel nem is lesz soha.

senna-traslado

Egy pillanatra megállította a világot.

Éppen csak annyira, hogy mindenkin átcsapjon a fájdalom hulláma. Az amelyik az utolsó volt életében, egy olyan film stáblistájaként, melyet soha senki más nem képes leforgatni. Még a BBC sem.


Május elsején én nem ünneplem a munkát. Május elsején én emlékezem és köszönöm a sorsnak, hogy egy korban élhettem vele.

Nekem - és sokunknak szerte a világon -  te voltál, maradsz és leszel a legnagyobb. Gondolunk rád, bajnok!

Kedden lesz Ayrton Senna halálának 18. évfordulója.

681081-bigthumbnail

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr194469631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csigafasz · http://csigafasz.blog.hu/ 2012.04.24. 17:56:15

Gyerekkorom kedvenc pilótája volt :(

Ratkai Mária 2012.04.24. 17:59:24

Én nem mondhatom azt, hogy egy korban éltem vele, egy évvel azután halt meg, hogy én születtem, mégis tisztelem, szeretem és minden évben megemlékezem róla. Bár nem láthattam őt versenyezni, mégis a nagy kedvenceim közé tartozik, ehhez elég az emléke is. Valóban ő volt a legnagyobb. sportcsarnok.blog.hu/2012/03/21/in_memoriam_ayrton_senna#more4331464

Dru0791 2012.04.24. 18:07:01

Máig nagy kedvencem.
Berger mögött a kis Barrichello és Boutsen van?

valerossi46 2012.04.24. 18:21:07

én sem láttam élőben versenyezni, de nagyon tisztelem, egy igazi legenda.

tibidanny 2012.04.24. 18:21:47

egyik szemem sír, a másik nevet május 1-én. Az édesapám születésnapja is egyben.
15 voltam, mikor Senna meghalt, egyszerűen hihetetlen volt felfogni... Talán nem is tudtuk, sőt még most sem...
A bakancslistámon rajta van: Senna sírjánál a tiszteletet leróni.
Nyugodjon békében a Bajnok!

ommm 2012.04.24. 18:24:26

@Montuain Bike RWD Kompressor: Hát még a lelki szegényeknek, akik utoljára kommenteltek ilyen elmésen!

Leadfoot 2012.04.24. 18:31:07

Pontosan emlékszem, hol, mikor, kitől, hogyan tudtam meg a halálhírét.

Luk Szájpóker 2012.04.24. 18:47:40

Az összes ember szerint - akinek a véleményére adok - Ő volt a legjobb F1 pilóta eddig.
(Szívesen ápolnám szellemi örökségét egy NSX formájában...)

Lomha 8V 2012.04.24. 18:50:48

Gyerekkoromban miatta néztem a Forma 1-et. A halála óta egy versenyt sem néztem végig. Azt hiszem én nem is a versenysorozatot szerettem, hanem azt amit Ő képviselt. És érdekes, hogy én is minden pillanatát fel tudom idézni annak, hogyan tudtam meg, hogy meghalt. Akkor megkönnyeztem és most, hogy eszembe jutott ez a régi emlék, megint remeg a szemem. Legyen neki könnyű a föld...

Brownfinger 2012.04.24. 18:51:34

Pont olyan hisztis és beképzelt volt, mint Schumacher. Prostot sokkal jobban szerettem.

simi811118 2012.04.24. 18:51:37

Nem hiába mondták : Senna-val meghalt a Forma-1. Halála óta egy futamot se néztem végig... emlékszem rá, még kissrác voltam, rajongtam érte, sok versenyét láttam és izgultam végig, neki drukkolva. A minap néztem meg a DVD-t, amit az életéről adtak ki. Csak ajánlani tudom. Megnézném a mostani F1 pilótákat az akkori autókban . . . jobb lenne mint egy destruction derby :)))

adambacsi 2012.04.24. 18:53:06

Köszönjük a cikket,én is nagyon sokat emlékszem vissza rá!!
Az autóversenyzők LEGNAGYOBBIKA!!!!

www.youtube.com/watch?v=xXouSSOnYk8

Trainer2000 2012.04.24. 18:59:17

Ayrton Senna da Silva.Minden idök egyik legnagyobb F1 es versenyzöje volt.Láttam azt a bizonyos futamot,söt 1996 ban voltam Imolában-megnéztem a helyet,kanyart-Tamburello-ahol balesetet szenvedett.Szeretnék eljutni Brazíliába-nem a copacabana,nem is a karnevál miatt..egyetlen okból-leróni kegyeletemet a Morumbi temetöbeli sírhelyénél.Ayrton,soha sem feledünk.R.I.P.

bda 2012.04.24. 19:04:09

Azt hiszem a cikk elején lévő mottó, mindent elmond róla az élethez és a sporthoz való hozzáálláshoz. Verseny társai nyilatkozták ő az első aki kilök a pályáról, de az első is aki segít, ha bajba kerülsz.
Amúgy meg mindenkinek szíve joga, hogy kire, mikor és milyen módon emlékezik meg. Ilyen alapon Karácsonyt, Húsvétot sem kell ünnepelni, hiszen Jézust sem ismertük/ismerjük személyesen.

repecs 2012.04.24. 19:04:49

Senna-t szeretem. A média meg abból él hogy érdekes embereket sztárrá farag majd megírja mi történt velük. Szeretem Senna-t de számomra egy sebész orvos is hős.
Nagyon nem teccik az ha valakinek más véleménye van azt rögtön ki kell tiltani.

Nézzétek meg a filmet az életéről megéri!!!

Gilan 2012.04.24. 19:07:15

@ommm: Te omm, ezért most tényleg kitiltottad?

tonalcar 2012.04.24. 19:15:32

Segítséget kérek: miért is volt Senna annyira különleges, mitől volt sokkal jobb pl. Prost, vagy Summacher? Akkoriban egyáltalán nem érdekelt az F1. Ha a videóból megtudnám, azt sajna nem tudom lejátszani... Köszi a segítséget!

3 gb 2012.04.24. 19:23:50

@simi811118:
Szerintem gáz volt az a film, a halálára volt kihegyezve. Nem volt jó látni, hogy a film elég sok percen át azt mutatta, hogy látszik a faszin, hogy érzi a halált. Mondhatnám azt is, hogy gusztustalan volt. a TG korrekt volt, hogy ettől eltekintettek. Nem ő volt a kedvencem, nem neki drukkoltam, de annak idején megkönnyeztem a dolgot.

Trainer2000 2012.04.24. 19:33:10

Monacoban például egy lomha,nehéz Hart-Tolemann al,zuhogó esöben másodikként ért célba-csak azért nem autozta körbe a forma 1 legendáját Niki Laudát ,mert két körrel hamarább leintették a versenyt.A legnagyobb esŐmenö volt.És eltökélt...álhatatos volt..Az élete utolsó másodpercéig..

sunblind 2012.04.24. 19:35:10

:( .. jól beszélsz bazze.
Ahogy körbejárja az NSX-et az emlékezetes video elején, kettőszázadszor látom, de vigyorgok, mint a tejbetök. Óriási formátumú figura, olyan fajta baszki, hogy kiszáradna a szám, ha interjút kéne vele csinálni, szerintem néha dadognék is, meg hülyén pislognék, pedig a Zsanalézitől huggyozás közben kérdeztem meg, hogy mi a stájsz.
Abban a videoban, talán egy századmásodpercre megjelenik a szája sarkában valami mosolyféle, de ennél hosszabb időre egyszerűen nem engedheti meg magának szakmai körülmények közt, hogy komolytalan legyen. Egy kibaszott zseni. Minden mozdulatában, minden gondolatában, a jóisten nyugtassa és vigyázzon rá mindörökké.
Jah, mindamellett ugyanezen video az ultimate szembeköpése minden makkoscipős sztereotípiának is. :)

Agent Cooper 2012.04.24. 19:35:31

Azok a csodás szabálytalan előzések, azok a kétségbevonható kilökések... Meg a vak hit. Csak úgy ragyogott a szeme a vak hittől.

Kurva jól vezetett, de a sport az nem csak ennyi.

karlmann 2012.04.24. 19:36:41

Nagyszerű versenyző volt, de nem egyszerű ember. 1984 óta nézek F1-et, ő is akkor kezdte, furcsa visszapörgetni ennyi évet. Ha őszinte akarok lenni az F1 nem azért volt jó '80-as években, mert ő ott volt. Igazából négy ember volt ott, akik miatt jó volt: a "négyek bandája", ahogy Christopher Hilton nevezte őket. Szigorúan abc sorrendben: Mansell, Piquet, Prost Senna. Mind a négyen teljesen más kvalitásúak voltak, ezért volt annyira jó.

hóhóhó 2012.04.24. 19:51:37

@sunblind: Ha lehetne inkább én ezt tenném emlékezésnek a poszt helyett. Még mindig jobb, - némelyik szó miatt - mint a munka ünnepét ide venni.

Tibi79 2012.04.24. 19:57:54

Soha nem felejtem el a napot amikor meghalt. Hihetetlen volt, talán még most is az. Emlékszem az Eurosport is élőben órákon keresztül adta a temetési ceremóniát. Sokan Brazilíában öngyilkosságot követtek, hogy ha Senna meghalt akkor már az Ő életüknek sincs semmi értelme. Elolvastam az összes könyvet, és láttam az összes róla készült filmet is. Talán a legjobb a tavaly bemutatott. Azóta én sem nézem az F1-et. Gyakran eszembe jut nem csak május 1-én, hanem március 21-én is amikor a születésnapja volt. Egy igazi halhatatlan legenda. A mai napig sikeresen működik Braziliában a Senna alapítvány, ami elsősorban nehéz sorsú gyermekeken segít. Szeretnék egyszer eljutni Sao Paulo-ba és leróni a kegyeletemet a sírja előtt. Nemcsak vérprofi versenyző volt, hanem nagyszerű ember is.

kkn 2012.04.24. 20:06:10

A munka ünnepe is olyan, mint a halászlé, nem az, aminek első olvasatra látszik. Miért hülyeség, hogy a melósoknak is legyen napja, ha már egyfolytában güriznek. Az egy dolog, hogy a szocializmus miatt sokaknak rossz a szája íze miatta. De azok, akik anno 16-18 órákat robotoltak éhbérét, nem így látták, amikor kitalálták a XIX. sz-ban.

Jó sofőr volt Senna, de soha nem csíptem. Én a BMW-Piquet-Benetton-Schumacher logikai és idősíkon közelítettem az F1-hez. Pár éve nem is nézem, csak néha egybe belepislantok, és elolvasom az eredményeket a neten.

Akos74 2012.04.24. 20:07:29

Úgy gondolom Aytron Senna és Jim Clark foglalja el a leges legnagyobb versenyzők helyét, számomra Ők a piramis csúcsa, sok kitűnő versenyző volt, de ők ketten még tőlük is messze kiemelkedtek. Senna életében is nagy híve voltam.

EddieCivic4g 2012.04.24. 20:08:38

@Luk Szájpóker: Bár nekem Piquet volt a kedvencem abban az időben, de az NSX-es tisztelgésben én is benne lennék...
Még emlékszem a futamra...Ahogy szikrázik az autó alja...Aztán elszáll...

www.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU

Tiltott Lally 2012.04.24. 20:24:01

Sennát illetően egyetértek veled. És mocskosul irigyellek a boldog életed miatt...Bárcsak nekem is egy vadidegen halála okozná a legnagyobb szomorúságot. Hmmm.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 20:31:32

Akkoriban ENSZ békefenntartó voltam Szarajevó közelében. Aznapi járőrszolgálatban tudtam meg az albán származású rádióstól, mi történt. Mellette ültem, sosem felejtem el. Hallgatózott, kissé félrefordította a fejét, megint hallgatózott. Aztán megerősítést kért. Kezdtem ideges lenni, azt hittem, hogy lehetséges támadást jeleznek. Megint hallgatózott, aztán rám nézett és annyit mondott: Senna is dead. Heroj Ayrton!

Semper Fidelis 2012.04.24. 20:36:19

16 voltam akkor. A kedvencem volt. RIP.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 20:36:46

Ja, aznap két imát mondtam el. Az egyik a "szokásos", hogy ne tepsiben menjek haza, a másik pedig Sennáért. Nekem nem ez volt életem legszomorúbb napja, de nyomot hagyott bennem.

A családom felvette a futamokat, amíg nem voltam otthon, mikor végleg hazamentem, mindet megnéztem, egyet kivéve... AZT a futamot nem néztem meg soha, sem pedig AZT a részletét.

BTO11 2012.04.24. 20:52:53

1-ik kedvencem volt ,velem 1 ivásu.
minap volt 1 Prost portré film a natgeon ha jól emléxem ,ott is szót ejtett a professzor róla.érdekes volt.

6096czt 2012.04.24. 20:54:05

Elismerve a tehetségét,helyette szégyellem az erőszakos stílusát.
Másvélemény-nyilvánításért kitiltani?Jellemzően keserű-magyaros volt a stílus,de még csak nem is Senna-t kritizálta.
Elszomorodtam...

BTO11 2012.04.24. 20:54:15

blog motor. GRRRRR.

ando1888 2012.04.24. 21:01:04

A baleset után évekig nem néztem F1-et. Schumacher hozott vissza, ő hasonlóan nagy versenyző.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:02:06

@6096czt: Így megy manapság, TCommentről engem azért tiltottak ki, mert kritizálni mertem egy "riporter" kinézetét (öltözködését), amivel kiállt az öltönyben nyilatkozó Cserhalmi Györggyel szemben. Én azonban nem szomorodtam el, hisz a kitiltásom valakinek örömet okozott. :) de a lelkiismerete nem teljesen tiszta, mert az email-ben feltett "Miért?" kérdésemre egyáltalán nem válaszolt.

De én nem haragszom, valószínűleg sok volt már a troll és most mindenkit kiraknak, aki nem azt mondja, amit kell, míg "rend nem lesz". Láttam már ilyet nem-fórumon is, úgyhogy hidegen hagy. Lehet, hogy itt is utoljára kommenteltem most... :)

ando1888 2012.04.24. 21:10:05

@Gixef: A hiányzó tehetséget sok tanár szigorral pótolja...

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:13:33

Külön sorry az előző offért. Témához: Senna az F1 második hőskorában lett nagy. Egész pontosan a nagyok közt a legnagyobb. Mert ott volt Prost, Mansell és... tisztelt blog szerkesztő, ott volt Roland Ratzenberger is. Lehet, hogy ő nem volt olyan nagy, de ugyanazon a San-Marinó-i pályán, ugyanazon a versenyhétvégén áldozta életét az autósportért. Megérdemelt volna a bejegyzésben két sort.

nagyiWRX 2012.04.24. 21:15:19

16 éves voltam másnap mentem suliba , emlékszem szinte végig pityeregtem csak néztem ki az ablakon pfffff de fájt....
Ugy néztem fel rá mint apámra....

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:25:26

Szintén a bejegyzésre reagálva, annak is arra a mondatára, miszerint ő május elsején nem ünnepli a munkát. Tökéletesen egyet tudok érteni. A munkát elvégezni kell, nem ünnepelni. A munka egy olyan béklyó, ami egész életére rabbá teszi az embert, kivéve azokat, akik akkor is a munkájukkal foglalkoznának, ha nem lenne megélhetési forrás. Illetve ha a megélhetésért egyáltalán nem lenne MUSZÁJ dolgozni. A munka pont akkora szemétség, mint a pénz. Hogy a sumérokat miért nem tudták evakuálni Kaltes asszony földjére (Szíriusz) a francba, mielőtt kitalálták...

hirtelendi 2012.04.24. 21:28:14

Senna valóban a F1 egyik legnagyobb alakja volt, de félistenné a tragikus halála tette, fölösleges olyanokat állítani, hogy ő volt a legnagyobb, meg hasonlókat, hiszen van kb 20-25 versenyző, akik erre címre érdemesek. És ne feledjük el, hogy a Senna versenyzői mentalitását másoló generációnak nagy része volt abban, hogy 15 évre dögunalommá vált a F1, standard lett a győzelemért kompúterként küzdő vezető. Senna mai szellemi örököse, Luis Hamilton. És tragikus halála jótékonyan elfedi emberi gyengéit, azt hogy nagyon nem tudott veszíteni, és volt nem kevés durva húzása is.

És ha már az ő halálára emlékezünk, emlékezzünk meg arról is, hogy az előző napon az edzésen életét vesztette az osztrák Roland Ratzenberger is.

kokal 2012.04.24. 21:32:35

14 éves voltam akkor és Prost volt a kedvenc, élőben néztem azt a futamot és valami nagyon eltört bennem is azon a napon. Soha nem fogom elfelejteni, hihetetlen egy figura volt. Annak a futamnak a végét sem tudom azóta sem elfejelteni, soha nem lett a kedvencem az akkori győztes.

Hurri Kán 2012.04.24. 21:34:51

Nekem mai napig ő az AUTÓVERSENYZŐ.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:37:24

Folytatván az előző kommentemet (nem tudom, hány karakter fér bele, inkább kettészedem).

Senna halálával felmerült a kérdés: Ki volt a felelős érte? Tudjuk, hogy Ratzenberger halála és Barichello súlyos balesete után Senna a baleset helyszínére ment. Schumacher és Alboreto összehívta a GDPA-t (a pilóták érdekvédelmi szervezete), hogy a biztonság terén tegyenek valamit. Ratzenberger helyett Brabham állt rajthoz, Senna viszont vívódott, hogy rajthoz álljon-e. Végül is rajthoz állt. Sokan mondták, hogy minek állt ő, vagy bárki más rajthoz? Hát azért, mert nekik az volt a dolguk, az életük (és a haláluk), hogy rajthoz álljanak, versenyezzenek. Nem lett volna szabad ENGEDNI rajthoz állni őket, és én úgy gondolom, hogy akkor ott, a tragédia után le kellett volna csukni az F1 managementet a csapatvezetőkkel együtt.

Igen ám, de mi lesz a nézőkkel, kérdezhetnénk? Ki nem szarja le, mondom erre. Indianapolisban a Michelin miért tudta az összes csapatát rávenni, hogy ne induljon a futamon?

Tudom, nem egyszerű kérdések ezek, de szerintem nem kell túlmisztifikálni. Senna halálát az emberi telhetetlenség, harácsolás és érzéketlenség okozta, az istentelen pénz imádatának oltárán lett ő (is) áldozattá. Sajnálom, ha bárkinek a lelkivilágát bántottam ezzel, nem állt szándékomban. Ezt gondolom és kész.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:38:44

@hirtelendi: Ne zavarjon, hogy 3 kommenttel feljebb már megemlékeztem Ratzenbergerről... Olvasni is kéne.

Acrocercops 2012.04.24. 21:39:54

Durván egy hete TC-n volt egy hír, aminek a címe kb. az volt hogy Senna mekkora senki a mai WTCC pilótákhoz képest. Észrevételemet tettem, töröltek is...most meg ez..esik a színvonal.

hirtelendi 2012.04.24. 21:43:52

@Gixef: Téged meg ne zavarjon,hogy amikor megnyitottam a kommentablakot, akkor még sehol sem volt a kommented. Érdemes egyébként ilyesmivel szétbunkóskodni a kommenteket, csak hajrá!

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:45:38

@hirtelendi: Ne légy ilyen hirtelen. :) Visszavonom és elnézést kérek.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 21:49:59

Szóval nem tudom, hogy a szerkesztő úr megtenné-e a kedvünkért, hogy kiegészíti a cikket annyival, hogy Ratzenbergerre is emlékezz, ember. Nyilván már szunyál, vagy van jobb dolga is, mint a kommenteket olvasgatni, de hátha. Ha ő szokott amúgy is F1 cikkeket írni, akkor tudnia kell, hogy úgy lesznek rendben a dolgok.

Majdénmegmondom 2012.04.24. 21:53:39

Senna túlmisztifikálása épp olyan érthetetlen számomra, mint a Prosttal és Hamiltonnal szemben táplált égető gyűlölet. Egy kiváló pilóta volt a sok közül. Voltak nagy megmozdulásai, akárcsak Mansellnek vagy Piquetnek, de nem járt a föld felett, nem autózott egy másik dimenzióban.
Isten nyugosztalja.

Hurri Kán 2012.04.24. 21:56:21

@Gixef:
Annak idején Lauda 76-ban, Fujiban ugye kiállt a versenyből. Senki nem szólta meg érte. Kérdés, Senna megtehette volna, hogy nem indul el? Persze a kérdés költői...

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:08:10

@gyvy: Talán '76-ban kevésbé volt elanyagiasodva az F1, mint '94-ben. De akkor sem értem, hogy ilyen előjelek mellett (nem beszéltünk még közvetlen a rajt utáni 9 néző sérülésről), miért kellett elindulni. Sosem tudjuk meg, de az sokat mond azért, hogy a pilótáknak nem mondták meg, hogy Senna meghalt, csak a futam végén. A show-nak mennie kellett. :(

Hurri Kán 2012.04.24. 22:13:31

@Gixef:
Igen, talán ez is benne lehet. Mindenesetre tény, hogy Laudát emlékeim szerint (amik nem biztos, hogy pontosak, de most nincs kéznél könyv, hogy utánanézzek) annak idején senki sem gyávázta le, vagy hasonló, egyedül Enzo Ferrari, de ő is csak később, mikor Lauda távozott a Ferraritól.
Kérdés, mi lett volna a reakció, ha Senna nem indul el Imolában. Az is tény, mindketten elég nagy nyomás alatt voltak, Senna is és Lauda is címvédőként, Senna ráadásul két nullás futammal kezdte a szezont, tehát "futnia" kellett talán az eredmény után? Ezt már nem fogjuk megtudni... MInt ahogy valószínűleg azt sem, a Williams kormányrúdja a baleset előtt, vagy amiatt tört el.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:14:54

@gyvy: Még esetleg arra tudok gondolni, hogy '76-ra a Ferrarihoz eléggé bedolgozta már magát, előző évben duplázós VB cím volt, Lauda volt a "király". Megtehette. Nem volt még akkoriban sok válogatási lehetőség.

Hurri Kán 2012.04.24. 22:17:00

@Gixef:
Azért akkor is volt Lauda mellett pár jó, megkockáztatom talán hasonló tudású versenyző, mint ő, és mint tudjuk, a Ferrarinál igazából sose volt biztos senkinek a helye.

butschq 2012.04.24. 22:17:53

Én 6 éves voltam akkor, de a hír azóta is a fejemben cseng:(
R.I.P.

CSÖRR-CSI££ 2012.04.24. 22:19:04

Akik ismertek engem személyesen a '80-as évek végén, a '90-es évek elején, azok tanúsíthatják, hogy total Senna fan voltam.
Miután meghalt, sokáig nem is néztem F1-et, mert nem érdekelt Senna nélkül.
Sokáig, túlon túl sokáig fedte különös homály a halálának okát, és hadováltak mindenfélét, de érzékelhető volt, hogy ezekkel a magyarázatokkal valami nem stimmel.
Aztán sok évvel a baleset után kihoztak egy olyan verziót, amit már véglegesként közöltek, hogy: "eltört a kormányrúd".

Én máshogy láttam.
Ommmnak is megírtam ezzel: www.youtube.com/watch?v=jwaUibCgLZA a youtube-os linkkel együtt, hogy nézze meg.
Megnézte.
Ő is azt mondta, hogy: "Ááá, az nem így működik..."
Pedig szerintem egyértelműen látszik a belső kamera képén /képein, hogy Senna sisakja nem kerül be a kamera látószögébe egyik kanyarban sem (csakis és kizárólag a tükörben látható), így az ominózus Tamburello -kanyarban sem, egészen a végzetes pillanatig.
A Tamburello sokat vitatott hupliján áthaladva viszont olyan G-shockot kap gép és ember, hogy a kamera képe is bevibrál, Senna feje pedig oldalra csuklik (ezáltal bekerül a kamera látószögébe) és kontrolálatlanul bólogat, mint egy rongybaba feje, aminek nincs tartása. Ilyent nem csinált addig egyszer sem!

Csak pár tized másodpercig látható ez a dolog (ezért ki is lassítottam), azután megszakad a belső kamera képe, és a becsapódásig eltelt időről valahogyan nem maradt felvétel (!)... Senki nem tudja miért és hogyan veszett el az a rész.

Aki ült már olyan robogón, amit nem száz+ kilós emberekre terveztek úgy, hogy utazósebességnél felütött a hátsó felfüggesztés, az tudja mi fut végig az ember gerincén.
Aki pedig már ezt tudja, az azt is el tudja képzelni, hogy milyen lehet ugyanez jóval kétszáz km/h fölötti sebességnél párnázatlan ülésben, amit annak a tepsinek az aljához csavaroztak.
Sok vita zajlott akkor (emlékszem, mert nem voltam már csecsemő, hanem éppen harminc), hogy az imolai pályát sokan nem tartották már alkalmasnak F1-es versen lebonyolítására éppen a huplissága miatt.
Az pedig, hogy felütött az autó alja kétszáz fölött a huplin, és blackoutot csinált a pilótának, és ezért halt meg, az valóban az imolai pálya halálát is jelentette volna, és örökre elátkozta volna a nép, mint "magos Déva várát".
Ezt semmiképpen nem akarták, úgyhogy eltussolták az ügyet, mert volt annyi pénz ebben a bizniszben, amennyiért a Williams bevállalta a kormányrúd-törést, amit azért talán még a legfanakiusabb Senna-rajongók is meg tudnak bocsájtani, mert sokkal inkább vis maior, mint az olyan rossz minőségű pályán versenyt rendezni, amire már évek óta sok a panasz, és alkalmatlannak minősítik sokan. Fejek hullottak volna, ha nem tussolják el.
Az viszont szomorú, hogy az emberek mennyire vakok, és mennyire könnyen megesznek minden maszlagot, amit a hivatalos szervek beadnak nekik.
Valami okostojás azt kommentelte a videóhoz, hogy márpedig a kormányrúd tört el, és ennek tagadása a Senna emlékének meggyalázása.
Én meg ettől hazugságtól és korrupt magatartástól hányok: szegény Senna még ma is élhetne, ha nem a lóvé lett volna a fontosabb, hanem a versenyzők biztonsága, és nem engedtek volna ilyen minőségű pályán versenyt rendezni!
UFF

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:19:27

@gyvy: Csak Emerson Fittipaldi nyilatkozta egy olasz lapnak, hogy Lauda "puhapöcsű". Persze ha előző évben engem, mint címvédőt gyepált volna el 20 pontos különbséggel, én is kerestem volna az alkalmat, hogy beugassak valamit, sértődöttségemben.

1kutya 2012.04.24. 22:20:36

@gyvy: sokan tartjak az esetert williamst hibasnak, de stem ez csak mediamaszlag. Ott, akkor igy a'dta ki...

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:21:13

@Powerslave: Én sem szeretem Hamiltont (tényleg nem, nagyon nem), de ez... khm... nem túlzás kicsit? :)

CSÖRR-CSI££ 2012.04.24. 22:21:46

@Gixef:

Pontosan erről van szó, tökéletesen egyetértek

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:23:57

@gyvy: Lehet, viszont a többi csapat hosszútávra számolt a jó pilótákkal, nem 1-2 szezonra. Nem volt egyszerű elcsábítani, mert nem csak a csapatok (kivéve Ferrari) vágytak az állandóságra, hanem a pilóták is. Sokáig kitartottak a csapatok mellett akkor is, ha épp szarul ment. Nem voltak olyan "ribancok", mint a mostaniak... :DDD

Hurri Kán 2012.04.24. 22:24:58

@Gixef:
Ezt hol nyilatkozta? Erről nem is hallottam/ olvastam sehol.

@1kutya:
Lehet. A valós okot szerintem sose fogjuk megtudni. Mondjuk abban a kanyarban volt már a megelőző években is több, hasonló baleset (Berger, mikor a Ferrarija ki is gyulladt, az is elég horror látvány volt...), de egyik sem volt végzetes...

Dseries 2012.04.24. 22:25:56

@Trainer2000: Laudát megelőzte, Prost-ot nem tudta.

Hurri Kán 2012.04.24. 22:27:04

@Gixef:
Azért akkor is a pénz beszélt, most is. Akkoriban talán kicsit kevésbé, ennyi a különbség. :)
Ja, azért mostanában is voltak/ vannak pilóták akik kitartottak/ kitartanak a csapat mellett, ha nem megy, akkor is.

Hurri Kán 2012.04.24. 22:28:05

@Dseries:
Gyorsabb volt Prostnál is, csak leintették a futamot idő előtt.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:36:57

@gyvy: Jó kérdéseid vannak, lol... Fogalmam sincs, míg ENSZ katona voltam, kartonszámra kaptam, vagy csórtam a külföldi magazinokat. A pornót eladtam itthon, mikor szabin voltam, a többit meg elolvastam, kiszótáraztam. Valamelyik olasz magazinban olvastam Fittipaldi nyilatkozatát, érdekes módon jó sok évvel az eset után. De hogy melyik újság volt és milyen cikken belül, hát fogalmam sincs.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:39:06

@gyvy: Mostanában inkább a kiöregedő/gyengébb pilóták tartanak ki. Egyébként igen: akkor is, most is a pénz, csak talán akkoriban kevésbé. Laudának saját tőkéje is volt a csapatban egyébként. '74-ben, mikor a Ferrari gyengélkedett, akkor ment hozzájuk Lauda és nem csak szponzorpénzt vitt magával.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 22:42:57

Visszavonom basszus, Laudát jól összekevertem... Könyv nélkül nehéz... Hogy a p.ba tudott volna pénzt vinni a Ferkának, mikor a BRM-től is meztelen seggel jött el...

dzolee 2012.04.24. 22:43:05

Mindig is Prost szurkoló voltam /nem tudom miért/,de Senna is szimpatikus és profi versenyző volt.Megkönnyeztem ezt a videót.Köszönöm,hogy emlékeztettél rá ommm!

Oscar 2012.04.24. 22:43:36

Azóta nem néztem F1-et. Meg apám sem.

R.I.P.

megint 2012.04.24. 22:50:58

Soha nem szerettem, nem volt szimpatikus személyiség számomra, viszont kétségtelenül egy zseni volt.

Nem Penny hajója 2012.04.24. 22:57:33

Ommm: nem kötözködésből, de ezt a cikket eredetileg nem jövő keddre szántátok?

karlmann 2012.04.24. 23:00:16

@Gixef:

Ne viccelj már, Lauda volt az első az F1-ban akinek az overallja felületén pontosan ki volt mérve, hogy hol melyik terület mennyit ér. Van magyarul is róla szóló könyv, abban pontosan le van írva. Rengeteg szponzora volt, de ezt leszámítva is volt mit a tejbe aprítani, hiszen dúsgazdag családba született és miután a Ferrarihoz került '74-ben és jöttek az eredmények, a családja is megbocsátott neki és onnantól végképp nem voltak gondok az anyagiakkal.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 23:09:26

@karlmann: Teljesen összekevertek... :D
Úgy emlékszem, hogy komoly adósságai voltak '72-től '74-ig, amikor a BRM-nél volt. Eleve a BRM-hez is be kellett vásárolnia magát, amikor a March-ot otthagyta, az első évben fizetést sem kapott, a másodikban kapott valami pénzt, de addigra eléggé eladósodott. Így esett meg, hogy üléspénz nélkül ülhetett be az akkoriban gyengusz Ferrariba. Montezemolonak mindig volt szeme a tehetségek kiszúrásához...

De már ezekben sem vagyok biztos, most megyek aludni, még mielőtt még több ökörséget hordok össze... :)

Powerslave 2012.04.24. 23:09:34

@Gixef: Nem érzem annak. Egyik mai kis pöcsköszörű sem érdemli meg, hogy egy képsoron szerepeljen a nagyokkal, főleg ez a kis nyomorzsák nem.

ommm 2012.04.24. 23:14:49

@tonalcar: Pedig meg kéne nézned, elég jól elmondják, ráadásul YT...

Hurri Kán 2012.04.24. 23:17:57

@Gixef:
BRM-től? Tudtommal a March volt az első csapata, oda valóban vitt pénzt. Node de holnap jól utánanézek. :)

ommm 2012.04.24. 23:22:44

@Gixef: Nem barátom, te fikáztál. A fika és a kritika között éppen csak egy apró göb a különbség, amit te egy olyan kollégára pöcköltél, akit csak azért nem ismersz (és csodálkozol el hasonlóságán egy tévés személyiséggel), mert kábé két hete olvasod a Totalcart. Nagyon rossz meglátás és alaptalan dolog volt. Ezért.

karlmann 2012.04.24. 23:24:53

@Gixef:

A March-tól '73-ban év közben jött el. Valóban voltak adósságai ezért fordult az Erstéhez, de ott a nagyapja egyik ismerősén keresztül megfúrta a hitelét, így ment el a Raiffeisenhez és ők adtak neki zsét. A Ferrarinál ezért is árulta ki az overallja felsőjét, mert másképp nem jutott pénzhez. Üléspénzt nem kellet fizetnie, de a Ferrari kezdettől komoly pénzt adott neki, mert Enzo Ferrari hitt benne. Volt egy verseny asszem '73 elején, ahol a szar March-csal a 6 rajtpozíciót szerezte meg, a versenyen pedig leelőzte a Ferrarikat is és egy darabig 4. volt. Persze a kocsi még féltávig se bírta, de az öreg látta a tv-ben és onnantól kezdve nem volt megállás. Kicsit hasonlóan vitték el, mint később Sumákert a Beneton-tól.

ommm 2012.04.24. 23:24:59

@Acrocercops: Linkeld légy szíves. De akkor is, ha nem itt volt. Most már kíváncsi vagyok, melyik kolléga írt ilyet. Köszi!

cipri73 2012.04.24. 23:25:56

Ő volt a legnagyobb! Ő az egyetlen aki hatszor nyert Monte-Carlóban, és abból ötször zsinórban. 87, 89, 90, 91, 92, 93.
Ahogy a pole-jait szerezte azzal nem tudott mit kezdeni az akkori versenyző generácó. Csak aki nem tudná, mindíg az időmérő legvégén futotta meg a leggyorsabb kört.
Ő volt az utolsó turbó motoros világbajnok. Képzeljük el ahogy Monte-Carlóban turbó motoros versenyutóval szinkronizálatlan kéziváltóval szerelve versenyzel.. A jobb láb miközben mindíg fordulaton tartja a motort, kezeli a féket is, a ballal minden váltáskor duplakuplung, a kezeddel pedig nem csak kormányozol, de szúrod a fokozatokat is... Monte-Carlóban átlagban 1.5másodpercenként váltottak sebességet akkoriban, a fent leírt módon.
Ez volt az igazi autósport, és ő volt az etalon, és az ma is!

ommm 2012.04.24. 23:27:40

@Gixef: Rendben a dolgok? Kedves olvasó, ez egy Senna-emlékposzt. Szerintem pedig így vannak rendben a dolgok. Nem az F1 halottairól szól, hanem a valaha volt legnagyobb pilótáról.

Aki nem érti, annak Jeremy Clarkson utolsó mondatát ajánlom. Ott van a videóban. Köszönöm.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 23:32:17

@ommm: Nem vagyok a barátod (két hét alatt ilyesmi nem alakulhat ki, még csak be sem mutatkoztál), és nem fikáztam. véleményt, kritikát mondtam valakiről, akit persze, hogy nem ismerek, honnan ismerném? most láttam először egy videoban, ahol talán lazának, stílusosnak akart tűnni, ámde az én felfogásom alapján igénytelenül állt ki egy öltönyös színművésszel szemben. Az meg, hogy Jamie Hyneman ugrott be róla elsőnek, miért ok a kitiltásra?

Ugyan... A fikázás az egész más. Kár ilyen elhamarkodott, indulatból intézkedésekkel elvenni az ember kedvét és elzavarni egy olvasót.

ommm 2012.04.24. 23:32:44

@CSÖRR-CSI££: Érdekes módon annak idején talán éppen a Discovery vagy a NatGeo (nem tudom már melyik) kapta fel ezt az elméletet, de valós, hivatalos magyarázat vagy elmarasztalás nem történt az ügyben mind a mai napig.
Az aktív felfüggesztés betiltása sok gondot okozott a Williamsnek már a szezonkezdet óta, nem volt az igazi az autó nélküle.

És aztán a kép:
www.visualartsource.com/ClientServices/Editorial/Editorial1273808359-CBeas0510D.jpg

Ez is sok kérdést vet fel. Hallgatnia kellett volna saját érzéseire, nem akart rajthoz állni.

conmorientes 2012.04.24. 23:33:21

Sennát sosem szerettem, de tény hogy halálát követően hagtam fel a Forma 1 nézésével, követésével.
Ritka esetek egyike hogy ugyan egyet kell értenem Clarcksonnal, de nekem mindig az a gazdag szótlan fehér gyerek marad, akinek a család vette meg a helyet abba a cirkuszba amelybe enélkül is bekerült volna ....

Agent Cooper 2012.04.24. 23:34:13

@tonalcar: Azért, mert akkoriban még nem volt divat, hogy bosszúból kilökjék egymást a sofőrök a VB cím megnyerése előtt. Ő kezdte el, ebben volt ő az első, és a legnagyobb.
Később Schumacher folytatta a Senna féle hagyományt, egyszer sikerült is neki Hill ellen, aztán másodszor elrontotta Villeneuve ellen. Senna azért volt nagyobb, mint Schumacher, mert neki mindig sikerült.

Egy egész magyar generáció nőtt fel Senna stílusán. Törtetni kell, nyomulni, nagyon hinni, mert az egész világ ellenünk van. Egy kis aljasság belefér, majd a sikerek igazolnak.

ommm 2012.04.24. 23:34:54

@Nem Penny hajója: Nem, hiszen ki lesz gépközelben egy napsütötte ünnepnapon? :) Így legalább eszébe jut pár embernek akkor.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 23:36:45

@ommm: Figyelj, muszáj ezt az arrogáns stílust erőltetned? Tök normálisan, udvariasan szóltam hozzád a korábbi kommentjeimben. Ugyanezt várnám cserébe.

Azért kellett volna Ratzingert beleírni, mert ugyanazon a pályán, ugyanazon a versenyhétvégén vesztette életét és amikor Senna halála szóba kerül, 100-ból 99-szer az is ki van jelentve, hogy a tragédia hatására komolyan fontolóra vette, hogy nem indul a futamon. Aztán valamiért mégis rajthoz állt.

Hát ezért.

ommm 2012.04.24. 23:38:55

@Gixef: Na látod, az a te felfogásod volt, másban fel sem merült. Tudod, ahogy Lali kérdezte az Üvegtigrisben: - Lajosból nem volt gyanús?

Ha te kritikának hívod, ám legyen. Én még mindig azt vallom, hogy nem volt helyénvaló és finomabban is lehet az ilyesmit.
Részemről lezárva a dolog, mindenkinek jó éjszakát!

Negrogo 2012.04.24. 23:39:27

@Agent Cooper: en ezt megforditanam mert inkabb a mostaniak beszariak, elozekenyebbek, senna meg versenyzett! es beszurt oda is ahova mas nem tudott es/vagy nem mert.

GRX 2012.04.24. 23:40:20

Nem mondhatom, hogy emberként, vagy versenyzőként kedveltem volna Sennát (bár versenyzői kvalitásait tiszteltem akkoriban és ma is), de arra a napra pontosan emlékszem, és arra is, hogy mélyen megrázott a halála.
Számomra inkább az a durva, hogy akkoriban, már felnőtt fejjel, rajongtam a F1-ért, mára viszont tökéletesen hidegen hagy.

mizie 2012.04.24. 23:42:12

Én mindig Nigel Mansel párti voltam, de Senna nélkül ő sem lett volna legenda.

ommm 2012.04.24. 23:42:13

@Gixef: Vatikáni pilóta is elhunyt azon a hétvégén?!
Nem, nem KELLETT volna. SZERINTED kellett volna, nem értem, mit nem értesz? Csak azért, mert azt SZOKTÁK? Nézd, én nem akadályozlak meg abban, hogy csinálj egy blogot, ahol ezt megemlíted, de ez egy Senna-poszt. Május elseje, akkor hunyt el. Köszönöm.
(Ha bárminemű arroganciát fedez fel válaszomban, az csak a képzelet műve! Termékmegjelenítés nincs!)

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 23:42:54

@ommm: Tudtam volna valaki más felfogásában gondolkodni? Istenem... Hát ahogy érzed, de attól még sajna nem volt jogos, olvastam itt már keményebb kritikákat is, buksisimogatásért cserébe. Mert azért csak nem két hete olvasom az oldalt, még ha nem is voltam-vagyok szófosó 8az F1 az más, arról bármennyit, bármikor, bárkivel). De látom a cél az, hogy még két hét ne telhessen el így. ahogy gondoljátok. Jó pihenést neked is.

Agent Cooper 2012.04.24. 23:44:39

@mennyi?husz!: Tudod, gyerekként eléggé elszomorított, hogy a hősnek hitt, tévében szereplő nagyon nagy sztársofőr aljasságokat tud tenni. Emlékszem, ez sem Piquetre, Mansellre, sem később Hillre nem volt jellemző. Speciel Mansellre nem úgy emlékszem, mint aki előzékenyen pöcsölt volna.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.24. 23:46:49

@ommm: De hát nem is május elseje van... Ha Ratzingert kegyeletsértés beírni, akkor 1 héttel az évforduló előtt ilyen posztot kitenni nem? Ejha, ez ám a következetesség. Szerintem mindenkinek jobb lesz, ha befejezzük, mert szerintem nem akarod megérteni (helikopter-effektus), szerinted meg kussoljak. Jó éjt, ezúttal tényleg.

ommm 2012.04.24. 23:53:05

"Ha Ratzingert kegyeletsértés beírni, akkor 1 héttel az évforduló előtt ilyen posztot kitenni nem?"

Mi van? Hogy? Nem értelek, jóember. Az öregember tényleg 94-ben karambolozott egy F1-es autóban és visszatért? Akkor teljes joggal ül a helyén, azt hiszem.

Btw. semmiféle kegyeletsértésről szó sincs, nem tudom, miből főzöd a teát, de nekem is kell!

CSÖRR-CSI££ 2012.04.25. 00:26:08

@ommm:

A NatGeo volt az, de ők a túl alacsonyra ültetett autó teljes "lehasalása" (= minden levegő kiszorul az autó alól, tehát nincs ami leszorító erőt termeljen) elméletét taglalták először, de később ezt elvetették, mert ilyen esetben az autó megcsúszik, de itt nem volt megcsúszás.
Azt pedig, amit én állítok, hogy a hupli odavágott az autó aljának akkorát, hogy a pilóta (ha csak egy-két másodpercre is) elvesztette az eszméletét, azt a belinkelt videó nyilvánvalóan mutatja, főleg a legutolsó pillanat a "filmszakadás" előtt, ahol Senna feje egészen mélyre lebicsaklik (aztán elvágták a képet... vajon miért?).
Ezt sem a Natgeo, sem más soha nem említette.

A kitört kormány, amiről a képet belinkelted, az már a falba csapódás utáni állapotot mutatja. Attól a becsapódástól nem is csoda, ha eltört, de azt semmi nem bizonyítja, hogy a pályán már eltört volna. Ha pedig úgy is lenne, akkor sem válaszol senki a kérdésre (hanem elterel és mellébeszél), hogy m i t ő l b ó l o g a t o t t Senna???!!!
Csak ott és csak akkor! Előtte soha! Sem ott, sem máshol!
Erre pedig csak egy válasz van.

Rodolfo bűvész szavajárása az volt, hogy: "Csak a kezemet figyeljék..."
Itt pedig Senna sisakját kell nagyon figyelni a belső kamerás képen, de NEM A TÜKÖRBEN, mert ott mindig látszott, hanem a cockpit felől, mert ott ugyan nem látszik soha, csak a hupli után. Akkor viszont a vak is látja, hogy ott bizony történt valami, mert vadul csapkod a feje. Ha ez normális lenne, akkor minden korábbi körben is csapkodott volna, meg a hupli előtt is abban a hosszú kanyarban, de nem csinálta soha azelőtt.
Érdemes mégegyszer megnézni és a belső kamerán a sisakot figyelni

www.youtube.com/watch?v=jwaUibCgLZA

ommm 2012.04.25. 00:34:04

@CSÖRR-CSI££: Értettem én elsőre is, mire gondolsz, de azért hoztam fel a balesettel foglalkozó filmet, mert arra határozottan emlékszem, hogy a gerincet alulról ért ütéssel is foglalkoztak. (Nem biztos, hogy egyről beszélünk.)
De most már mindegy is. Frank tudja az igazat, mi sosem tudjuk meg.

CSÖRR-CSI££ 2012.04.25. 00:51:33

@ommm:

Mi sosem tudjuk meg?
Majd figyeld ki, amikor egy sör mellett megemlékezünk erről, és majd rémlik valahonnan, hogy valaki valahol mintha mondott volna olyasmit, hogy "nincs olyan titok, ami ki ne tudódna, és olyan rejtett dolog, ami napvilágra ne jönne..." meg hogy majd háztetőkről hirdetik.
És nehéz lesz megállni kurvanyázás nélkül

(mer amúgy szeressük mi a Börnit meg a Frenkit is, sőt a Mekszmózlit is, mert ha jól emlékszem... de inkább most hagyjuk tényleg)
De akkor is a k*rvaannyukat

MrKiraly 2012.04.25. 04:10:35

Senna teljesitmenye tenyleg elismeresre melto. Prost-ot valahogy jobban kedveltem es ha jol emlekszem o is 3x vilag bajnok volt akkor. Senna mindenkit vert esoben. Abban volt a legjobb. Kar erte.

Nesebar 2012.04.25. 06:51:41

1994.05.02.
20 se voltam még, amikor megtörtént.
Reggel mentem dolgozni, mielőtt a villamosra felszálltam volna, vettem egy Sportot.
Első oldal megnéz, levegő-idő megáll, emlékszem a pillanatra és a helyzetre.
Csak néztem ki a fejemből bután egész nap, este aztán kijött minden.
Zseni volt, én hozzájuk hasonlítom őt:
John Mcenroe
Michael Jordan
Wayne Gretzky
Maradona

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.04.25. 07:34:38

RIP!

Mondjuk a munkát nem ünnepelni kell amúgy sem :D

Dester 2012.04.25. 07:35:01

@tonalcar: Megpróbálom összefoglalni, és remélem jól emlékszem. Amikor életében először (!!!) ült be Forma-1-es autóba, akkor a következő történt: beleült, kiment a pályára, ment egy bemelegítő kört, a következőben megdöntötte az autó pályarekordját, ment egy levezető kört, kigurult a boxba, majd hazament. A szerelők szerintem azóta is keresik az állukat.

Rocko- 2012.04.25. 07:42:01

@ommm: höhö, pápai F1. :)

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 08:25:33

@ommm: Ugye mondtam, hogy be kellett volna fejezne. Sikerült Ratzingert írnom, helyetted is jól kiröhögtem magam... :D

Amúgy meg ha a teám érdekel, várlak egy teadélutánra, hidd el, jó lesz... :)))

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 08:35:55

@CSÖRR-CSI££: Megnéztem jó párszor a videot és nagyon lehet abban valami, amit mondasz. Felrémlik Massa, mikor az a rugó fejbetalálta a Hungaroringen. Nem bukott teljesen előre a feje, mert az a biztonsági izé megakadályozta, de neki is rendellenesen billegett a feje, mint soha előtte, mert ugye nem volt eszméleténél. Ami még Massánál feltűnt, azok a kezei. Mindkettő a kormányon volt, de látszott, hogy nem fogja, csak a kesztyűje van "ráhajtogatva", abban meg van a keze. Látszott, hogy a kormány mozgatja a kezeit, nem pedig fordítva. A videon nem látszik Senna keze, de az még lehetne egy értékelési pont. Ha eszméleténél volt a becsapódás előtt, valamiféle kormányzással meg kellett próbálnia korrigálni. Ha nem volt eszméleténél, akkor vagy le kellett csúsznia a kezeinek a kormányról, vagy - mint Massánál - ernyedten követni a kormány rángatásait.

Mi a véleményed?

huleaks2 2012.04.25. 08:42:54

Természetesen én is nagy veszteségnek tartom a halálát. Na de ommm: hogy életed legszomorúbb napja lenne a halála? Jó neked!

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.04.25. 08:49:30

Niki Lauda volt a legnagyobb. Hét év után tudott újra nyerni, ezt senki sem csinálja utána.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 08:50:49

@ommm: Kicsit kipihentebben (Retzinger úrtól mea maxima culpák közepette :D ) a kitiltás témához utoljára (és bocs az offért mindenkitől): Az lett volna a tisztességes, normális eljárás, hogy engem, akit nem ismersz, sosem volt még sem gondod, sem semmid velem kapcsolatban, nem elsőre szó nélkül kib@szol a TCommentről, hanem mondjuk törlöd a kommentem és szólsz, hogy "Jóember, ez durva volt NEKEM, ilyet többet ne". Erre én 2 dolgot tehettem volna: Elküldelek a francba és többet nem jövök errefelé, vagy azt mondom, hogy oké, vettem az adást. Érted? Nem rögtön kib@szni, szó nélkül úgy, hogy előtte nemigen kommenteltem nem csak oda, hanem sehová. Érted? Nem rögtön f@szfej gyökérként, nukleáris hulladékként kezelni másokat, hanem minimális empátia kéne azért. Tudom, hogy ez némi idővel jár, de ha nem akarjátok egy fórummal kapcsolatos szokásos teendőket csinálni, minek csináltok fórumot?

Na, most akár innen is kitilthatsz tőlem (ne aggódj, nem vagyok újraregelős fajta), még ha pont úgy nem lesz jogos, mint a TComment-es akciód. Kérdésedre, hogy miért itt írom ezt: Mert az email üzenetemre nem válaszoltál. Ezért.

Még egyszer bocs az offért tőled és mindenkitől, téma részemről is végleg lezárva, innen szigorúan ontopic leszek.

huleaks2 2012.04.25. 08:53:49

És szinte vártam már az összeesküv és elméleteket. Ki és miért akarta volna megölni? És hogyan csinálta volna?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.04.25. 08:55:17

Ha valakit érdekel a film, de nincs meg neki, vagy nem érkezik megnézni én megtettem, itt el lehet olvasni:

kreport.blog.hu/2011/09/26/senna_2011

Mindenkinek ajánlom, szerintem jól sikerült mozi lett Senna életéről.

huleaks2 2012.04.25. 08:58:53

@Gixef: Szerintem senkit nem zavart a hozzászólásod tehát felesleges elnézést kérned.

Majdénmegmondom 2012.04.25. 09:08:56

@huleaks2: Az izraeli szabadkőművesek, az Illuminátusok, az Új Világrend, ja, és persze a Williams. Mert ugyebár egy istállónak az az érdeke, hogy kinyírja a világ legjobb pilótáját, hogy spóroljanak. Meg ugyebár marha nagy reklám az, hogy a mi autónkban halt meg Senna.
Ez az összeesküvés-elméletes marhaság Bruce Lee halálára emlékeztet: ő ugyebár keresztbe tett a kínai maffiának, de mivel halálra kungfuzta volna a bérgyilkosokat (meg persze a golyó is lepattant volna róla), kénytelenek voltak megmérgezni.
Tudom, nehéz feldolgozni a halált, és ilyenkor bármibe belekapaszkodik az ember, hogy megmagyarázza a történteket, de mi végre? Ha kiderül az igazság, az illető feltámad? Nem véletlenül mondják: nyugodjon békében.

karlmann 2012.04.25. 09:12:58

@CSÖRR-CSI££:

Ezzel az elmélettel csak egy gond van. Az F1-ben van egy bizonyos hely, az ideális ív, ahol a versenyzők haladnak mindig, kivéve az előzést, lekörözést és ha esik. Na most akkor nem esett, nem előzött és nem körözött le senkit, a Schumacher kamerájából pedig látszik, hogy az ideális íven volt. Ha az ideális ívvel gond volt, akkor korábban is kellett volna ilyennek történnie (mással is nemcsak vele), pl. az edzéseken, amikor a kocsik még gyorsabban is mennek, mert kevesebb bennük a benzin, illetve akkor az edzésre használt gumik is mások voltak. Az viszont tény, hogy előtte soha nem mozgott úgy a feje, mint a balesetkor. Én inkább arra hajlok, hogy valami más történt vele.

hirtelendi 2012.04.25. 09:15:32

@gyvy: enna nem volt címvédő, 1933-ban Prost volt a világbajnok

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 09:23:43

@huleaks2: Szerintem senki sem AKARTA megölni. Baleset volt, azonban az állandó és folyamatos ködösítés miatt nem lehet tudni, hogy egy elkerülhetetlen, véletlen tragédia, versenybaleset volt-e, vagy valaki(k) felelős(ek) a baleset bekövetkeztéért. Itt senki nem beszélt esetleges szándékosságról.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 09:28:42

@klarky: Jó kis írás, köszönjük :). DVD-t merrefelé lehet kapni? Nagyon megnézném.

felidegeltemmagam 2012.04.25. 09:31:30

Jó kis poszt. Tetszett. Én is rajongtam Sennáért és még most is libabőrős leszek, ha rá gondolok és ilyen posztokat olvasok.

Csak így tovább Pista! :-)

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 09:32:34

@huleaks2: Szó sincs nyalakodásról, igyekszem udvariasan és normálisan beszélni mindenkivel. Hátha hasonlót kapok cserébe... :)

magyar_ellenállás 2012.04.25. 09:38:37

Nekem is Piquet volt a kredencem, aztán sokáig nem néztem F1-et, utána, mikor feltűnt Schumi, megint odatapadtam, de végül uncsi lett, hogy mindig ő győz, meg gyakorlatilag kisistentként kezelik... Semmiféle személyi "kultuszt", bálványozást nem tudok elviselni (megérteni sem), így eléggé megdöbbenve olvasom, hogy egyeseknek mekkora nyomot hagyott az életében egy vadidegen autóversenyző halálos balesete.

Van egy jelenet valamelyik sennás videóban, amikor ül a verseny előtt az autóban, és furcsán szomorú arcot vág. Na abból azért látható, hogy nem babra megy a játék egy ilyen futamon, szembe kell, hogy nézzenek a démonaikkal. Ezt azért becsülöm.

Az, hogy valahol szar a pálya, nem adja ki a kanyar stb., benne van a pakliban, nem értem, miért kell összesküvés elméleteket belelátni egy ilyen dologba. Nem kötelező ezerrel megközelíteni egy veszélyes szakaszt. Gyorsulási versenyen is történhet targédia, pedig ott nincs kanyar. "Mindenkit érhet baleset."

pioker1933 2012.04.25. 09:40:32

Azóta nem nézem a forma 1-et, amióta elment. Ő volt a legnagyobb.

2012.04.25. 09:44:12

egy kis húszfilléres moralizálás.
a tehetségét, tudását minden ép ember elismeri.
útólag az emberségén, stílusán szoktak nyöszörögni, mert az olyan "na én még ehhez is hozzá tudok szólni".
aki ismeri a 92-es Eric Comas mentési sztorit (lásd a topgír linkben is, vagy jutyúbon), az szerintem valósabb képet tud az emberségéről alkotni. amúgy nagyképű volt (annak tűnt?), na és...

és azért ne feletkezzünk meg a szörnyethalt Roland Ratzenbergerről sem, és az ide kapcsoldó Karl Weindlinger féle lényegében kettétört forma 1 pályafutásról.

A személyes élmény meg annyi, hogy ekkor érettségiztem, és soha nem feljtem el az akkori fizika tanárunknak az események utáni forma1-et lenéző beszükült gondolkodásmódját amikor egyértelműen a megszüntetés mellett állt ki, végtelen haragot és értetlenséget éreztem a gondolkodása iránt.

hirtelendi 2012.04.25. 09:48:40

@Gixef: Muszáj megint leírnom: tényleg szét kell bunkóskodni a kommenteket ilyen agresszív stílusban? Említetted Ratzenbergert, aki olvassa a posztot, elolvassa azt is. Vége. cikk meg ommmé, hadd legyen már olyan amilyen. Van egy pont, ahol a moderátorral való vitatkozást abba kel hagyni, ez a pont ott van, hogy nem kell elkezdeni. Írsz valamit, reagál, tudomásul veszed, tovább lépsz. nem azért mert kitilthat, hanem azért, mert a poszt érdemében kell hozzászólni, és nem a személyes vélt sérelmet agresszíven megtorolni. (csak emlékeztetnélek, hogy ugrottál nekem is egyből) Ésszel, nyugodtan. Mert az ideges nickek korán halnak, és többi kommentelő nem mártírként fog rájuk tekinteni, hanem ostobaként, aki szétvágja a más szórakozását is.

hirtelendi 2012.04.25. 09:51:08

@MrKiraly: Prost már 4x-es világbajnok volt.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.04.25. 09:51:08

Kár érte, remek versenyzö volt, de voltak ugyanolyan disznó húzásai, mint a mai vagy a közelmúlt bajnokai közül bármelyiknek.
Szerintem kicsit túl lett misztifikálva, a poszt meg pláne. A holdraszállás vagy Kennedy meggyilkolása minimum annyira megállította a világot, mint Senna halála.

pumajoe 2012.04.25. 09:59:09

Erdekes, sokan irtak, igy mar kicsit meseszeru, de en sem neztem meg azota egy futamot sem. Imadtam, a balvanyom volt. Halalat a penz okozta. Itt nem szamit az emberelet, az majd lesz masik. Oreg zsidraknak meg kell a love es ebben a buliban nagyon sok van. Hogy milyen ember volt ? Sokszor, sokan panaszkodtak a stilusara. Igen, eleg agressziv es neha aljas tudott lenni. Voltak nem tul tiszta huzasai. De masoknak is (hiszem, hogy nem lehet valaminek a csucsan lenni evekig, ha mindig tisztessegesen jatszol) Ettol fuggetlenul vezetoi kepessegeit senki nem vonhatja ketsegbe. Nem lehet Schumaherhez es foleg nem Hamiltonhoz hasonlitani. Ezek a fiuk tanultak az F1-et. Senna-nak a vereben volt. Egy volt az autojaval. Sokszor tudott nagyon gyenge autoval nagyon jo helyezest elerni. Az esorol pedig ne is beszeljunk (ott jon elo a kvalitas, es nem volt tele az auto hoki elektronikaval.) De mint tudjuk, a jegenyefak nem nonek az egig...

pumajoe 2012.04.25. 10:01:28

@hirtelendi
Senna is, csak elvettek a cimet (eppen Prost miatt, aki akkor szinten eleg aljas huzast vetett be)

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 10:04:04

@hirtelendi: Azt hittem, már rendeztük a nézeteltérést.

hirtelendi 2012.04.25. 10:08:50

@Dester: Egy kicsit misztifikálva van ez is. 1983-ban a silverstoni tesztelésen vezetett három tesztelés alatt álló autót, ezek közül a Williams Fordban valóban az addigi leggyorsabb kört mente az autóval, a Mclarennel a gyengébbik pilotánál ment jobb kört, és a Tolemannal a száradó pályán ment jobbat, mint Dereck Warwick előtte a még vizesebb pályán. Ez mindenképpen jó teljesítmény, de nem felejthetjük el, hogy míg a csapatok az autók beállításait tesztelték, így nem az abszolút köridőkre koncentráltak csak, addig Senna egy a korábbi körökhöz képest már finomabbra hangolt autóval, és persze csak a köridőre koncentrálva hajtott, tehát nem kapott olyan utasításokat, hogy ezt vagy azt próbáld ki itt vagy ott.

google_nemkell 2012.04.25. 10:10:42

"Életem egyik legszomorúbb (ha nem legszomorúbb) napja ez."

Ezért komolyan irigyellek.

hirtelendi 2012.04.25. 10:13:53

@Gixef: Hát egy kicsit lehet jobban kéne igyekezned :)

hirtelendi 2012.04.25. 10:18:25

@pumajoe: Őööö, milyen aljas húzást, hogy a a 16 versenyes sorozatból a 14-en már tisztán megnyerte a világbajnokságot?

esef 2012.04.25. 10:20:41

@Gixef:
én mennyi, de mennyi ilyen kitiltást kaptam az elmúlt hetekben, hónapokban...

Chingachgook 2012.04.25. 10:21:49

ejj, azer kicsit el van ez itten b@szva. nem vitatom hogy mekkora drajver volt, de csak ugyanolyan mint barki mas, sot, neki legalabb eleteben kijutott erosen a jobol. es az afrikaban mai napon ehen halo ezrek? a maganyosan haldoklo oregek a szomszedodban? a kiszolgaltatott es kihasznalt milliok kinaban? satobb. szoval legyen rola poszt, sajnalja ot a csaladja, osztozzunk fajdalmukban, de ne csinaljunk mar ekkora szuperhost belole, mert nem volt az.

esef 2012.04.25. 10:22:06

az Alesi mögötti fazon az Alboreto, ugye?

hirtelendi 2012.04.25. 10:22:22

@Gixef: Rendzetük is, csak arra próbállak rávenni, hogy nézd egy kicsit kívülrőla viselkedésed. Agresszívan nyitsz rá mindenkire, és utána még kicsit rá is erősítesz. Arra próbálok rámuttani, hogy nem feltétlenül az akarnok, kisebbségi komplexusos szerző bosszújáról van szó (persze ismerve ommmot, nyilván ez játsza főszerepet :)), hanem esetleg te is tettél érte, hogy a fogadjisten olyan lett, mint az adjonisten. Nem kell mindig azonnal háborút vizionálni, ha nem értezs egyet valakivel, vagy valaki nem ért veled egyet, és nem kell a feltétel nélküli megadásig flémelni.

Shadowbull 2012.04.25. 10:26:37

@malenykij polgar: "Szerintem kicsit túl lett misztifikálva"

ez a halott hosok privilegiuma. nem is lehet toluk elvenni.

Acrocercops 2012.04.25. 10:27:04

@Acrocercops: Gondolom TC-ről törölték, de akkor se volt szívmelengető olvasni ilyet az egyik vezető autós portál címoldalán.

hirtelendi 2012.04.25. 10:29:01

@Chingachgook: Hát szerintem is, ha valaki ír egy megemlékező posztot valakiről, akkro az sorolja fel mellékletben a világ összes szenvedését, mert anélkül nem lesz teljes a poszt.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.04.25. 10:29:02

@hirtelendi: De ha rendeztük, akkor miért kötsz belém, kérlek? Nem szeretnék offolni tovább. Ommm-al lerendezem a dolgot ahogy tudom, veled is lerendeztem, ahogy tudtam (szerintem korrekten). Én már mindkét témát lezártam.

_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2012.04.25. 10:34:01

@hirtelendi: @Gixef: Szerintem kitárgyaltátok. Kész. Vége. Finito. Ende.

Chingachgook 2012.04.25. 10:42:33

@hirtelendi: szovegertesbol egyes. ezt irtam: "szoval legyen rola poszt, sajnalja ot a csaladja, osztozzunk fajdalmukban, de ne csinaljunk mar ekkora szuperhost belole, mert nem volt az." legyen poszt, de hogy nagyobb volt mint a szentek meg barki ember, azt megkerdojelezem, sot, tagadom. egy sportolo volt, talan jo ember is, ennyi.

hirtelendi 2012.04.25. 10:51:19

@Chingachgook: Kommentednek nem erre a részére reagáltam, de nyilván ezt magadtól is látod...

ommm 2012.04.25. 10:52:21

@Gixef: "mint a TComment-es akciód"
A szerkesztőség összes tagjának van adminjoga minden blogunkhoz. Az, hogy velem vitázol itt nem jelenti okvetlenül azt, hogy én raktalak ki. Ezt jó, ha tudod.

esef 2012.04.25. 10:56:42

@ommm:
Pista bácsi, a cirkuszi audi röptetéses posztra kérlek nézzetek rá, nem lehet hozzászólni

ommm 2012.04.25. 10:57:02

@Acrocercops: Aham. Szóval egy külsős blogunk KOMMENTJEIT azonosítod a Totalcar-tartalommal?
És ezért szerinted mi vagyunk a felelősek?
Ezt nem gondolod komolyan, ugye?

ommm 2012.04.25. 10:58:20

@esef: Működik, nem látok gondot, de köszi!

esef 2012.04.25. 11:01:38

@ommm:
"Hiba történt a komment elküldése során, kérjük, próbáld meg újra!"
még mindig ezt írja. ez ugye nem az új kitiltós szöveg? :)

ommm 2012.04.25. 11:02:57

@esef: Nem, akkor nem hagyna kommentelni. Ez egy CTRL+F5 lesz, vagy valami böngésző-gebasz.

odessa32 2012.04.25. 11:25:40

@pumajoe: Azért nézz utánna miket irsz. Nem Prost miatt vették el a cimét hanem mert külsö segitséget kapott ami tiltott volt annak idején (azota is s ez alol csak M S kivétel ) Egyébbként meg következö évbe ö csinálta ugyanazt Prostal amit te gusztustalannak tartasz, Az más kérdés, hogy ma ezért mindkettöjüket büntetnék mondván veszélyes manöver volt. Na ez meg vicces.

odessa32 2012.04.25. 11:30:13

@pumajoe: Bocs, aljas huzásnak tartod.

Rocko- 2012.04.25. 11:39:49

@esef: +1, nálam is ez tírja ki. valami ismeretlen blog.hu hiba.

Rocko- 2012.04.25. 11:41:43

@ommm: nem tudom miért, de friss blog.hu-s posztoknál egy darabig nem enged kommentálni. nem csak belek, máshol is találkoztam ilyennel. okát nem látom.

esef 2012.04.25. 12:17:05

@Rocko-:
@ommm:
próbáltam mobilról is, onnan sem ment...

Rocko- 2012.04.25. 12:23:28

@esef: az előbb sikerült.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2012.04.25. 12:33:50

@Gixef: Akkor tegyünk tisztába pár dolgot, bár marhára nem ide tartozik. Leszögezem, nem vitatkozni óhajtok, annak itt nincs helye.
Én tiltottalak ki, nem csak azért, mert otromba személyeskedés volt amit írtál (az mindegy is, hogy rólam szólt, ezt önmagában elviselem, különösen akkor, ha nem is érdekel a véleményed, mert nem ismerlek). Hanem mert egy olyan kommentfolyamba böfögtél bele teljesen irreleváns dolgot, ami csak és kizárólag a témáról szólt, és én azt AKARTAM, hogy ez így is maradjon. Nekünk abban az anyagban nagyon sok munkánk benne volt, nem érdekelnek az önjelölt sztájlisztok kritikái.
Akik ismernek, tudják, nem vagyok kitiltós, de még csak igazán moderálós fajta sem, kurvára meg kell érte dolgozni. Neked sikerült. @hirtelendi: csodásan összefoglalta, mi az elvárt, de legalábbis kívánatos viselkedés egy szűk körű klubban.
Kérlek, ne is válaszolj a kommentemre (és lehetőség szerint senki sem), mert ez a poszt nem erről szól, és a francnak sincs kedve egész nap lényegtelen dolgokon vitatkozni. Csak a tisztánlátás kedvéért írtam le mindezt.

Imi36 2012.04.25. 13:18:16

Én személy szerint az életem példaképének tartom. Szerintem sokat elárul a dologról, ha megnézitek ezeket a képeket: www.sportmotor.hu/motoros_kepek/motor/?dr=67756&cmd=pic&id=889558
www.sportmotor.hu/motoros_kepek/motor/?dr=67756&cmd=pic&id=889560
Ezt a motort az Ő emlékére készítettem magamnak. A tank felső részén valami ilyesmi olvasható olaszul: emlékezz, hogy ne felejtsd el.( azért olasz, mert ugye a motor Ducati)

Hurri Kán 2012.04.25. 13:21:37

@hirtelendi:
Igazad van. Elnéztem egy évet, vagyis rosszul emlékeztem.

robian 2012.04.25. 13:25:41

így van Ő volt a legnagyobb

Trainer2000 2012.04.25. 13:55:23

@Dseries: Szia.Igen,úgy igaz ahogy írod...Elragadtattam magam.Szerencséje volt a professzornak,hogy leintették a versenyt..Én is emlékszem arra a napra pontosan..Ahogy vártak a rajongók a Bolognai kórház elött...hátha kijön valaki és bejelenti-minden rendben,túléli..vlahol olvastam Sid Watkins megemlékezését az esetröl..jobb mint a film.

Trainer2000 2012.04.25. 14:01:34

Az az emlegetett Ratzinger nem véletlenül Ratzenberger?

Imi36 2012.04.25. 15:21:32

Fejezzük már ezt be. Aki tiszteli Sennát, az azért, aki nem az azért. Mi ez Óvoda?
Én szégyenlem magam, hogy ilyen kommentekkel van tele ez a poszt.

Imi36 2012.04.25. 15:25:02

Gyerekek, ne csináljuk ezt. Ez a poszt nem erről kell, hogy szóljon. Több tiszteletet.

közösperonos átszállás 2012.04.25. 15:45:27

@streetsta: "Kérlek, ne is válaszolj a kommentemre (és lehetőség szerint senki sem), mert ez a poszt nem erről szól"

Azért jó lenne egy hely, ahol az ilyesmiket meg lehetne beszélni. Mert persze, hogy nem ide tartozik, egyik poszt alá se tartozik.

CSÖRR-CSI££ 2012.04.26. 23:44:33

@Gixef:

Jó későn reagálok, de az a véleményem, hogy teljesen jól látod a dolgot.
Nagyon "beszédes" lenne, ha láthatnánk a belső kamera felvételét egészen a becsapódásig, de éppen nem véletlen, hogy a kritikus pillanat után elsötétül a kamera képe.
A Williams azt nyilatkozta, hogy valami miatt megszakadt a kamera képe, és a pályaelhagyásról a palánknak csapósásig eltelt dolgokról sajnos nem maradt felvétel; "elveszett" (nem szó szerint, de tartalmilag ez volt a lényege).

Ja! Nekem meg tollas a hátam, csak éppen nincs arrafelé szemem, ami fotó meg készült róla az elveszett a legutóbbi költözéskor. Ennyi.
Éppen ezt magyarázom, hogy mi a lóf*sztól szakad meg a kamera képe a pálya elhagyása előtt?
Válasz: Semmitől, hanem kivágták és eltűntették, mert abból világosan látható volt, hogy Senna sem kormányozott semmit, de még az is lehet, hogy leesett a keze a kormányról, a feje meg ide-oda csapód... egyszóval tiszta sor.
De ez egyértelműen a versenyzők előzetes aggályait igazolta volna, és annak olyan durva következményei lettek volna bizonyos személyek és érdekcsoportok számára, amit mindenképpen el akartak kerülni, ezért eltűntették a bizonyítékot (megvágták a felvételt) és kitaláltak egy kamu magyarázatot a fatális műszaki hibáról.

CSÖRR-CSI££ 2012.04.27. 01:10:01

@karlmann:

Az ideális ívvel sincs "gond" abból a szempontból, ahogyan említed.
A többi autót is megütötte az az úthiba alulról, mert a többiek is szikráztak ott (nem is kicsit), meg Senna autója is a korábbi körökben.
Hanem az ominózus eset előtt bent volt a safety car, ami visszafogta a tempót, és a gumik visszahűltek az üzemi hőfokról, amihez a levegőnyomást beállították, és ez azt is okozza ilyenkor, hogy a gumikban csökken a nyomás. Ez pedig az erősen "ballonos" gumikon több milliméternyi laposodást okoz (nem emlékszem már biztosan, de mintha 4-5 milliméter körüli értékről beszéltek volna), ez pedig annak az autónak a pár centis hasmagasságát figyelembe véve egyáltalán nem elhanyagolható érték.
A Williamsnek akkor komoly problémákat okozott az aktív felfüggesztés betiltása, elég nehezen tudták ideálisra beállítani a paramétereket. (ezt ommm is elmlítette feljebb)
A baleset utáni vizsgálat eredményei között azt is emlegették, hogy Senna autóját egészen a kritikus határig leültették a lehető legnagyobb leszorítóerő érdekében, ami azon a rossz minőségű pályán elég kockázatos dolog volt.

A baleset a safety car kiállása utáni első körben történt, amikor a gumik és a bennük levő levegő még nem melegedett fel, a nyomás még nem állt vissza a versenykörülményekhez beállított értékre, így az autó hasmagassága már bőven a kritikus határ alá csökkent.
Bizonyos nyilatkozatok szerint többiek nem feszegették ennyire a határokat, ezért simán lehetséges, hogy ezért nem okozott ilyen gondot az a hupli a többieknek, mint ahogyan Sennának sem, amíg üzemmeleg gumikon ment versenytempót azon a helyen.

Vajon 4-5 milliméter ennyit számíthat?
Ilyen szélsőséges értékeknél igen.
Nem véletlenül írta elő a FIA ezután a baleset után, hogy egy előírt vastagságú keményfa deszkát (!) kell szerelni az autók aljára (hogy ne lehessen túlültetni), amit megmértek a verseny után, mert az is elő volt írva, hogy mennyit kophat a verseny alatt és ha a megengedett értéknél vékonyabbnak találták, akkor büntettek.
Azt a huplit pedig, ami odavert Senna autójának, nem úgy kell elképzelni, mint a lakó-pihenő övezetekből ismert fekvőrendőrt, hanem néhány szerény centi az, amit egy kényelmes limuzinban városi tempónál észre sem vennénk.

De háromszázas tempónál, két-három centire a talajtól már meglepő dolgokra képes a fizika.
Hát még a pénz mi mindenre képes

karlmann 2012.04.27. 09:18:16

@CSÖRR-CSI££:

Hát nemtom. Én inkább arra hajlok, hogy az aktív kerékfelfüggesztése hibásodott meg, ha már mindenáron hibát kell keresni és azt is megmondom miért. Mert a gumik mindenki másnak is hidegek voltak, bár az tény, hogy Senna az élen elég kemény tempót diktált. Az aktív kerékfelfüggesztés beállítása nem tudom miért okozott gondot, mikor jórészt ennek köszönhetően is nyertek előtte két bajnokságot. Másrészt a következő évtől nemcsak azt a bizonyos deszkát írták elő, hanem ha jól emlékszem az aktív kerékfelfüggesztést is betiltották, illetve a motorok hengerűrtartalmát is lecsökkentették 3 literre. Tudom milyen hatása van a göröngyös aszfalt a kocsi stabilitására, elég rég nézek F1-et ehhez. Másrészt Senna csapattársának a fiatal és nem túl rutinos Hill-nek ez sokkal inkább problémát kellett volna okozzon, ráadásul ennek más versenyen is jelentkeznie kellett volna.

isti77 2012.04.27. 10:48:03

@karlmann: én inkább a kormányhibára tippelnék, bár ezt egy "bizonyító" adás a Discoveryn látszólag megcáfolta, az volt a címe, hogy "Seismic seconds - The death of Ayrton Senna".
Ebben állítják, mindenféle telemetriai adatokkal alátámasztva, hogy a kormány az ütközésig sértetlen volt, és a hideg gumik miatti alvázmagasság-csökkenés következtében ért le az autó alja, és így tapadást vesztett az autó hátulja a kanyar közepén, és kicsit megfarolt, amit Senna ellenkormányzással próbált kiegyenlíteni. Érdekes módon azt is említették - nem ebben az adásban, de annak kapcsán -, hogy ha Sennának nem lettek volna ilyen fantasztikus reflexei, akkor nem reagálta volna le ilyen villámgyorsan a megcsúszást, nem ellenkormányoz, és a baleset nem történik meg. Abszolút nonszensz.
Először is, a hideg gumiknak nagyobb problémát kellett volna okozniuk az előző körben, ami a verseny első - és Ayrton egyetlen - repülőköre volt a rajtot követő baleset után. De láthatóan nem okoztak, Senna kezdett kicsit elhúzni Schumachertől, az az ominózus 6. köre a verseny során futott abszolút harmadik legjobb kör volt, valószínűleg egy ilyen kör alatt - ha addig nem is -, kellően bemelegedtek a gumik.
Másodszor, bár a fedélzeti kamera képe rejtélyes módon eltűnik jóval a becsapódás előtt, ahogy az autó kezdi elhagyni a pályát, én sokszori, lassított visszanézés után sem vettem észre a "bizonyító" adásban említett ellenkormányzást a kritikus pillanatokban, nekem inkább úgy tűnik Senna karmozdulataiból, mintha a kormány hirtelen "kiakadna", és a következő pillanatban eltűnik a fedélzeti kamera képe.

HakapesziM 2012.04.28. 13:17:08

Igazából addig érdekelt csak igazán az F-1, amíg Senna élt. Emlékszem a napra, érettségi előtt álltunk, mikor történt a tragédia. Abban az évben - ha nem csal az emlékezetem - az a szégyen is megtörtént, hogy nem közvetítette a futamokat a Magyar Televízó, sokan csak az esti hirekből értesültek a balesetről. Minden haláleset szomorú, de Senna előtt még rengeteg lehetőség állt, gondoljunk csak arra, milyen küzdelem bontakozhatott volna ki a '90 - es évek közepén az ifjú titán Schumacher és - a maga sem éppen öreg - Senna között, ha életben marad. Igazi versenyező, vérbeli bajnok volt.

Hurri Kán 2012.04.28. 17:25:20

@HakapesziM:
Nem közvetítettek akkoriban még minden futamot élőben, a szóban forgó San Marino Gp-t igen...

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.04.30. 13:31:49

Arra speciel a mai napig tisztán emlékszem, hogy vasárnap este volt én fürödtem a kádban, a rádióban szólt a Poptarisznya B. Tóth Lászlóval (akkoriban mindig azt hallgattam vasárnap délutánonként a kádban ülve) és akkor mondták be a hírt, én akkor hallottam először. Nagyon megdöbbentett a dolog, pedig tényleg nem volt a kedvencem. Kár érte na, az biztos...

hguti 2012.05.01. 19:16:27

Én a versenyt nem láttam, de 100%-ig biztos vagyok benne, hogy nem is adta az MTV. A pénteki és a szombati időmérőt néztem az eurosporton, arra is emlékszek, hogy Ratzenberger balesetének képein anyám rendesen kiakadt, miután kiderült hogy meghalt nem is nagyon érdekelt a másnapi verseny. Jó idő volt kirándulni mentünk, hazafelé a rádióban hallottam, hogy Senna balesetet szenvedett és válságos állapotban van, de igazából akkor se gondoltam arra, hogy meghalhat. Az egész felfoghatatlan volt, hogy pont ő.

Gixef · http://lambdaszonda.blog.hu 2012.05.03. 19:00:50

Sziasztok!

Bár nem szokásom különösebben meaculpázni, itt és most szeretnék elnézést kérni mindenkitől azokért az off kommentekért, amiket írtam itt. Nem voltam túl jó passzban, túl/alul reagáltam sok mindent, függetlenül attól, hogy a reklamációm mennyire volt jogos, vagy sem. Ami miatt ide kezdtem postolni az volt, hogy Streetsta nem válaszolt semmit az email-emre. Úgy kellett volna hagynom, nem ide szemetelnem.

Még egyszer elnézést, a jövőben igyekszem a problémáimat privátban, vagy személyesen lerendezni.

Üdv mindenkinek.
süti beállítások módosítása