Magyarországon a félisten

  2012. április 19. - ommm Címkék: millenáris 2012 omg ot velodrom otexpo expo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Múltkori beharangozó posztunkban említettük már, hogy a nyeremény Mini mellett tartogat még meglepetéseket az idei OT Expo. Egyrészt itt lesz minden gyerek kedvence, Doki a Verdák c. animációs filmből. A csodásan restaurált Hudson Hornet Győrből érkezik. És ez még mindig nem a nagy durranás.

Hudson Hornet Club Coupe 1952 5


Az, hogy sokan életükben először láthatnak egy valódi Marcos Mantulát, szintén nem elhanyagolható dolog, de jó eséllyel ilyen 312-es Wartburgból sem futkározik már sok. És hogy milyen lehet egy MG B Sebring? Tudják, az a versenygép, amelyikkel Rob Huff is szívesen csapat szabadidejében? Lesz itt olyan is. Ahogyan Amphicar és vicces Messerschmitt Kabinroller.

Wartburg 312  1965 Oldtimer Trezor, Kemény Attila

De a főlényeg!

A hetvenes-nyolcvanas években innen, a keleti blokkból nem kicsit irigykedve figyeltük azt, ami a szocialista-kommunista rendszeren kívül történt. Odaát, a Vasfüggönyön túl volt a Minden. Irigykedtünk és próbáltuk a magunk módján elviselhetővé tenni a saját kis vackunkat, apáink-anyáink és mi is élni akartunk, teljesen függetlenül attól, melyik szocialista országban vagyunk éppen.

Szervizelés a hőskorban

A nép szórakoztatására pedig – az idióta esztrádműsorokon kívül – mi más lett volna alkalmasabb az autóversenynél? És mivel itt is megvolt az aktív résztvevői és felvevő réteg, így mindennemű technikai sport hihetetlen népszerűségnek örvendett. Volt is minden: Formula Easter, Béke és Barátság Kupa, Formula Junior és a Túraautó EB-ből is kivettük a részünket, a hetvenes évek végétől pedig jött az autókrossz.

De a hőskor igazi királya a rali volt.

Az a rali, melyen Moszkvicsok, Wartburgok és Skodák-Ladák kergették egymást az utcai gumikon. A rali, amelyik nem csak hazai, hanem nemzetközi viszonylatban is kitermelte a maga hőseit és legendáit. Gerencsér Titi, Tagaiék, Ferjáncz, Ranga, Érdi Tibi (de azért okvetlen említsük meg a gyorsasági-ikont, Cserkuti Öcsit is).

84 FIN Brundza Lada VFTS

A keleti blokkban azonban volt valaki, egy szemüveges-kackiás bajszú (akkor még) fiatalember, aki egyben volt mindenki Markku Allénje és Walter Röhrl-je, egymagában ő volt a hörgő dupla Weber-pár, a lapjával forduló rettenet, a zengő hangú Nyugat-verő csodaember. Az ikon, akit mindenki tisztelt és egyként rajongott érte a Szovjetuniótól-Csehországig: Stasys Brundza.

Brundza - az 1947-ben született Litvánia Hőse-érdemérem tulajdonosa – neve egybeforrt és egyet jelentett a Ladával. Tízszeres szovjet ralibajnok, a Tour d' Europe 1974-es bajnoka (Moszkvics 412), 73, 80, 81 és 82 kategóriabajnoka, az 1976-os Akropolisz rali abszolút hatodik helyezettje, ezeken kívül még számtalan nemzetközi rali győztese.

lada1600acropolisrally1ms7

És mindezt egy olyan autóval, melynek nem adtak sok esélyt a nemzetközi mezőnyben, a saját gyerekének tekintett Lada VFTS-sel. Talán ebben a pillanatban akadnak olyan olvasók, akik nem értik, mi ez és egyáltalán, miért nagy dolog, hiszen vagy olyan fiatalok vagy valahonnan az Index-címlapról kattintottak ide. Nekik álljon itt Csikós rövid kis magyarázója egyik legkedvesebb cikkünkből.

VFTS és egyéb Lada-legendák
A VFTS fogalom ladás körökben. Maga a rövidítés a „Velnyujszkaja Fabrika Transzportnyih Szredsztv” szavakból (azaz Vilniuszi Közlekedési Jármű Üzem) áll össze. Vilnius Litvánia fővárosa, tehát a csúcs-Lada nem is orosz (bár 1982-ben, amikor az első VFTS homologizációs lapja elkészült, Litvánia még szovjet SzSzK volt). Korábban is készültek igen ütőképes Zsigulik, például a gyári gépek, de a VFTS előtt a legjobbnak a cseh Metalex 1500-öseit tartották, azok borzasztó erősek voltak. A csehek még DOHC 16V-motorokkal is próbálkoztak a 2103-ban.

Az MTX-es Zsigákban kétvezértengelyes, tizenhat szelepes motort is kipróbáltak. Erőben tudtak annyit, mint a későbbi VFTS-ek

A VFTS a VAZ-2105-ös, tehát a kocka 1300-as alapjaira épül, eleve B csoportban való versenyzésre szánták. Ennek megfelelően alaposan kikönnyítették mindenütt. A kocsi ötlete az 1974-es Tour d'Europe-ot Moszkvics 412-essel megnyerő, az 1976-os Akropolisz Ralin pedig 1600-os Ladával hatodik helyezést elérő Sztaszisz Brundza nevű, híres versenyzőtől jött. 1982 októberében homologizálták, s már az első változat is csak 920 kilós volt. Ebben még kötelező volt a négygangos széria váltó, a teljes műszerfal, az üveg oldalablakok.

DSC 0727

Később sokat módosítottak a homologizáción, Árpi kocsija is ezekhez az 1986-os szabályokhoz igazodik, az Evo2-nél már csupaszabb belső teret, ötgangos, tolókerekes váltót, alumínium motorházfedelet, ajtóborítást, csomagtartó-fedelet, plexi oldalablakokat engedtek. A fék azonban ugyanaz a pilinszka kis tárcsa elöl, acélbetétes aludob hátul. Versenybetétekkel azért sokkal jobbak, mint a széria rendszer, de ralis szemmel gyengék. Az ilyen gyári, vilniuszi autók csupán 820 kilósak. Ezerhatszázas a motor, először 40, aztán 45 DCOE karbikat engedtek, a csúcsteljesítmény valahol 160 lóerő körül alakult a 11,5:1-es kompressziót adó, kúpos dugattyúkkal. Később létezett még ezernyolcas, kétvezértengelyes, tizenhat szelepes, turbós motorral is VFTS, az 240 lóerőt tudott. A hátsó keréken...

DSC 0488

Aztán születtek még hajmeresztő Ladák, igaz, már nem a Fiat 124-alapúakból, hanem a Szamara-félékből. Az egyik legérdekesebbnek, mondjuk, nem sok köze volt már a VAZ-2108-ashoz, bár az is Vilnius-ban készült. Ez a tervezett S csoporthoz készült szörnyeteg hátsókerék-hajtású volt, a motorja 300 lóerőt adott le, készült is belőle pár példány. Eredetileg akartak belőle még kétszáz darabot homologizációs céllal, de az egész projektet lefújták, amikor 1986 végén megszűnt a B csoport a raliban.

2108 VFTS open

Még valami: lehet erősebb, jobban fékező, gyorsabban kanyarodó Zsigulit építeni a VFTS-nél, az elmúlt pár évtizedben azért születtek új anyagok, ötletek. De azok nem homológ autók, a VFTS viszont egy adott szabályrendszeren belül a maximum, ami elérhető. Így élvezzük, így sportszerű, így az igazi. Íze van.

4275 93291587736 76431687736 1938918 910561 n

Stasys, ez az idén 65 éves legenda pedig idelátogat Magyarországra. Abba az országba, melyben talán legnagyobb kultusza volt az általa teremtett versenyautónak. Ráadásul nem egyedül jön, hanem hozza magával azt a Gruppe II-es 21011/2106-ost, mellyel hatodik lett a 76-ban Görögországban és a saját, eredeti B-csoportos VFTS-ét.

brundza

És ezek a 10 éve be nem indított dögök ott fognak körözni a Millenáris Velodrom betonján, volánjuk mögött pedig Brundza, a keleti blokk egyik legnagyobb csibésze. És elhihetik, 65 évesen is megtalálja még a kormányt és a gázpedált. Mert az igazság az, hogy a világnak nem volt igazán szüksége a VFTS-re, de sokkal szegényebb lett volna nélküle, mert a ladás mindig egy kicsit a közönségnek autózik. Ja, hogy versenyautónak nem szép? Lehet, de szép fiúk nem játszanak rock'n'rollt.



Ne hagyja ki, mi sem fogjuk, ilyen több nem lesz.


A Hungexpót itt, az Albertirsai úton találja:

Nagyobb térképre váltás

OT Expo (április 27-30.)
Gyermekeknek 6 éves kor alatt
ingyenes a belépés.
Gyermekek 6-16 éves kor között diákigazolvány felmutatásával: 1400 Ft
Teljes árú jegy (16-65 éves kor között): 2800 Ft
65 éves kor felett: 1400 Ft
Csoportos kedvezmény csak a pénteki napon (04.27.):
10 főnél nagyobb csoport tagjainak 2000 Ft/fő, és 10 főnként + 1 fő számára ingyenes

Millenáris Velodrom (május 1.)
Beléptidíj korhű öltözetben: 1200 Ft (65 év felett és diákigazolvánnyal 12-16 év között 500 Ft),
Hétköznapi viseletben: 2500 Ft
12 év alatt mindenképpen ingyenes a belépés.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr144460984

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: VI. Oldtimer Expo 2012. április 27–30. 2012.04.19. 23:02:00

Idén is megrendezésre kerül az Oldtimer Expo, új helyszínen, és természetesen a Veterán Zsiguli Egyesület megint ott lesz. Idén a 2102 típus 40. évfordulója alkalmából a veterán autó felújítás stációit mutatjuk be standunkon kombi Ladákon keresztül. Ám...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Montuain Bike RWD Kompressor 2012.04.19. 19:04:53

Pedig szép ám a VFTS! :) Nagyon jó poszt.Igaz a videót már "rongyosra néztem" a jútúbon,mint Ladabuzi,de jó,ide való. :) A kis VFTS leírás,ismeretterjesztés is nagyon tetszik. :)

magyar_ellenállás 2012.04.19. 19:29:22

Ssza meg, de jóvágású a két felső öregúr!

hirtelendi 2012.04.19. 19:41:44

Pista, nem akarok itt a kommentekben okoskodni, küldtem egy mélt pár dolgot korrigálni kéne a cikkben.

nagyonnagyon 2012.04.19. 19:49:09

Vaciláltam melyikre menjek fel, így egy plusz pont a velodromnak. Valami hacukát kell kerítenem.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.19. 19:53:58

"Ja, hogy versenyautónak nem szép? "

Nem a francot nem, szerintem állatul néznek ki a rali-Ladák. És főleg, hogy ezek eléggé őszinte, vérrel-verítékkel épített dögök.

proflex 2012.04.19. 20:03:47

Tagaiék mint a 80-as évek rali pilótái? Hát nem tudom, ehhez kicsit fiatalok:-)

esef 2012.04.19. 20:44:00

OT expora 6 év feletti, de még nem iskolás gyerek mit fizet? (csak mert még nincs diákja...)

robian 2012.04.19. 21:01:53

nem kellett volna eladni a szerkesztőségit

aakoss 2012.04.19. 21:03:57

Hudson Hornet-et kik viszik?
csak nem ők : oldtimerservicetoth.eu/gallery/index.htm ???

Az EREDETI 2012.04.19. 21:48:41

Akkor most mikor köröznek egyet a ladával? A velodromon?

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.04.19. 21:54:06

A VFTS leiras rovid, de velos.
Jo nezni ezeket az enduro Ladakat.

protézisesh 2012.04.19. 21:57:59

Huuu, gyonyoru az a hudsonhornet!!!

A vfts meg egy rendes kiallasu, ferfias auto, jol nez ki!

Mc Master 2012.04.19. 22:54:39

Nem vagyok szakértője a témának, de volt egy arc, akit én hiányolok: Varga "Cigány" Zoli. Ő aztán jól nyomta a Ladával, kilincsezett mindig. És mekkora dumája volt!

vviktor1 2012.04.19. 23:18:27

Ez a vajsárga gyönyörűszép ! Kedvem lett venni egy körlámpást (kocka már megvolt) A Hudson meg a kutyát se érdekli ha gyári VFTS is van a közelben :)

Quattroman 2012.04.19. 23:35:47

azért rajtad kívül senkinek nem jutna eszébe Gerencsért, Tagait
Ferjáncz és Ranga előtt felsorolni.
időrend és eredményesség szempontjából nézve, de még az abc-re való hivatkozás is sántít...

hirtelendi 2012.04.19. 23:42:43

@vviktor1: A 4 éves kisfiam viszont szinte extázisba került, hogy egyszerre lesz ott Doki, és a versenyladák is. Nálunk ugyanis a versenylada a világ legygorsabb autója. De azért a verdák még beférnek :)

hirtelendi 2012.04.19. 23:45:38

@Az EREDETI: Úgy néz ki, mai beszélgetés szerint az autókat kivette a naftalinból az öreg és így a Velodromon fog kőrözni velük. De kinn lesznek az expón is.

Hurri Kán 2012.04.19. 23:58:02

Idén is ki kell menni, nincs mese :)

Béla... Kovács Béla (felrázva és nem keverve!) 2012.04.19. 23:59:10

Hideg Janos? ifj. Toth Janika? Turi Tomi??? Ahol ok nem indultak el, az nem is volt verseny!

deak.atti 2012.04.20. 05:41:31

@Béla... Kovács Béla (felrázva és nem keverve!):

Szia!

Na igen, ha már VFTS-ről szól a cikk, és Gerencsér Titi bá' benne van, akkor Hideg János és a megboldogult Ranga László minimum kellett volna még. Ők ketten voltak azok, akik igazán nagyot alkottak vele. Egy időben (1986 körül) 28 ilyen autó volt idehaza, de ők ketten voltak az élen. Utána a 21074 az már más tészta, de azért ott is volt pár ember, akiket remegve (nem rettegve ...) vártunk az erdőben: Cigány, Matics Miska, Sóvári Peti, Szajky ... türelmetlenül lestük a nevezési listát, hogy "... már csak 10 autó!". :o)

Kedves Ommmm: ha már a VFTS, akkor legközelebb a leg-ádázabb ellenfelet, a Skoda 130 LR-t ne hagyd ki egy cikk erejéig. Bizony, sokszor megcibálták vele a Nagy Medve bajszát! Csak valamiért nem lett annyira népszerű, mint a SzétesTéEs. 1987-ben a Salgót idehaza például a komplett BBK mezőny előtt (Polonez, VFTS), és két hazai R5 Turbo előtt azzal nyerték meg. Plusz külföldön is 1300-ban sz@rrá nyerték magukat vele a csehek. Nem vót' az rossz autó ...

DA

ommm 2012.04.20. 09:26:18

@Quattroman: Egyáltalán semmi rendszer nem votl a felsorolásban, így jutottak eszembe, ezt remélem elfogadod.

@deak.atti: Már megbocsáss, olvasd el még egyszer a mondatot, Laci ott van. Hogy ne lenne!

barumka 2012.04.20. 09:27:49

Szépek a ladák, régebben még tudtak is menni vele, de mára már boldog boldogtalan ladát épít. Közben meg a faluban rodeóznak csak, és a csajokat hülyítik, hogy ők rally versenyzők. Kevés ember tudja úgy uralni ezt a típust, mint régen. Nem az egyesben a kanyarból kifelé rárúgok a kuplungra hogy menjen már keresztbe mert az a menő emberekre kíváncsi a nép, hanem akik tempóből mennek keresztbe, és verik az összes nagyobb kategória egyes versenyzőit. Mert vannak ilyenek....

spilbi 2012.04.20. 10:32:34

Ki állítja, hogy nem szép versenyautónak? Ilyet még nem hallottam emberfiától. VFTS-szettel vagy nélküle. Elölről a 195-ös gummákkal, a vágatlan niva / zsuk rugótól lefelé terpesztő lengőkarral, felhőborzoló antennával. Nemis tudnék szebb versenykocsit mondani (najó, Gruppe B).
Persze lehet kicsit elfogult vagyok, a kultusz szerves része vagyok én is :)
A kultusz mindenesetre páratlan.

Az eseményen így kötelező a részvétel...

hirtelendi 2012.04.20. 10:47:58

Úgy tűnik elég komoly vizet zavart a bejelentés, most hívott a barátom, hogy a kolleganője mondta neki, hogy a szerelője reggel extázisban közölte vele, hogy olvasta a totalcaron, hogy jön Brundza Magyarországra.

deak.atti 2012.04.20. 12:09:20

@ommm:

Bocsánat, valóban!

130 LR-ről szóló része a kommentnek ... ? Láthattam egyet közelről MB-ban, a múzeumban, háááát ... a héj az Skoda volt, alatta meg csodák ezerrel! Persze csak a maga szintjén, de akkor is. 4-tárcsafék, szárazkarter, magnézium felni, alu tank az orrban, plexi és műanyag gazdagon: szerintem volt olyan komoly fejlesztés a széria géphez képest, mint a Lada VFTS a 2105-höz képest.

DA

hirtelendi 2012.04.20. 12:52:40

@deak.atti: A VFTS-sen hátul a széria dobfék volt, csak a fékpofából volt engedélyezett módosítás.

deak.atti 2012.04.20. 13:47:25

@hirtelendi:

Szia!

Most Te nem figyeltél ... az LR-ről szólt a dolog ... ;-)

DA

hirtelendi 2012.04.20. 16:32:13

@deak.atti: De, figyeltem, csak azt akartam mondani, hogy nem kell csoda ahhoz, hogy egy autó jól menjen:)

Berci 2103 2012.04.20. 23:46:11

Kedves omm!
Jó a cikked,főleg egy magamfajta Lada-őrült számára,de...
Brundza 1976-ban nem ezzel a képen létható Gr.2-es 21011/1600-assal lett abszolút hatodik az Acropolison,hanem egy sárga-fekete 2103-assal.Egyébiránt abban az autóban is -az akkor vadonatújnak számító-1600 ccm-es motor volt,130 lóerővel,és ínycsiklandó Cromodora-felnikkel.

Carrotfield 2012.04.22. 00:47:39

@deak.atti:

ATI, a Skoda király volt, de most a VFTS a téma. A 130-asokra szerintem is térjünk vissza!

Carrotfield 2012.04.22. 00:49:24

@ommm: A Skoda 130 király volt, de most a VFTS a téma. A 130-asokra szerintem is térjünk vissza!
Üdv!
G

hirtelendi 2012.04.23. 11:05:54

@Berci 2103: Amennyire én tudom nem 1600-os motor volt benn, hanem egy széria 1500-ös volt. Azért indult azzal az autóval, mert a görög kereskedő reklámozni akarta az 1500-öst. A 2103-as nem volt homológ versenyautó se 1500-ös, se 1600-os motorral, így csak szériában indulhatott, így viszont kizárt, hogy a nem homológ 1600-os motor legyen benne. Ez az elmélet. Az neten fellelhető adatok ellentmondásosak, de vasárnap megkérdezzük a legautentikusabb embertől, mi az igazság.

Berci 2103 2012.04.23. 15:58:15

@hirtelendi: Nem egyszerű kinyomozni,de tényleg itt a remek alkalom,és meg lehet kérdezni a helyes válszt személyesen a "Kiverttől".
Csalóka,hogy "1500S"felirat volt a kocsi oldalán,de az orosz kommentelők szerint(http://www.lada-vfts.ru)már a 76-ban debütáló 1600-as moci volt benne.
A Gr.2.szabályai némileg lazábbak voltak,mint a Gruppe-A-sok.
Másfelől nehezen lehet elképzelni,hogy egy széria 1500-as mocival abszolút 6.helyezést lehetett elérni egy olyan mezőnyben,ahol a gyári Escortok,Porschék simán 200 lóerő felett voltak.A Cromodora alufelni sem egy szériajellegű gép jellemzője.
Egyébként rövid ideig az oroszok próbálkoztak a 2103-asokkal,egy-két évig versenyeztek is velük,de aztán a 21011/1600 gyorsan kiszorította.
De ha már így összejöttünk...azt meg tudod mondani,hogy a 2103 MTX-ekben milyen moci volt?

Berci 2103 2012.04.23. 15:58:23

@hirtelendi: Nem egyszerű kinyomozni,de tényleg itt a remek alkalom,és meg lehet kérdezni a helyes válszt személyesen a "Kiverttől".
Csalóka,hogy "1500S"felirat volt a kocsi oldalán,de az orosz kommentelők szerint(http://www.lada-vfts.ru)már a 76-ban debütáló 1600-as moci volt benne.
A Gr.2.szabályai némileg lazábbak voltak,mint a Gruppe-A-sok.
Másfelől nehezen lehet elképzelni,hogy egy széria 1500-as mocival abszolút 6.helyezést lehetett elérni egy olyan mezőnyben,ahol a gyári Escortok,Porschék simán 200 lóerő felett voltak.A Cromodora alufelni sem egy szériajellegű gép jellemzője.
Egyébként rövid ideig az oroszok próbálkoztak a 2103-asokkal,egy-két évig versenyeztek is velük,de aztán a 21011/1600 gyorsan kiszorította.
De ha már így összejöttünk...azt meg tudod mondani,hogy a 2103 MTX-ekben milyen moci volt?

hirtelendi 2012.04.24. 20:06:33

@Berci 2103: A 2103 MTX-ekben 1500-ös motor volt, a legkomolyabb verzióban két vezérmű tengelyes vezérléssel. Ezeket a motorokat még Skoda Rapidokba is rakták.

Az 1600-os motor simán benne lehetett, hiszen az már 75-ben kész volt, a 21031-sekben ki is próbálták, ahogy a 75 nyarán sorozatgyártás kész Nivában is az volt.

Elolvasva az akkori tudósításokat, a sikerhez az is kellett, hogy menők közül, sokan elhullottak útközben, ép most kotortam elő az AM akkori tudósítását, hamarosan feltesszük a veteranzsiguli.hu-ra.

Berci 2103 2012.04.24. 21:03:38

@hirtelendi: A cseh(szlovák)oldalak több helyen említik ezt a típust,de kevés információhoz lehet hozzájutni velük kapcsolatban.112 lóerősek voltak,45-ös dupla Weberek etették a motort,11:5-re húzták fel a sűrítést,de csak rövid ideig versenyeztek velük,és a rövid fejlesztési idő alatt messze nem hozták ki a maximumot a motorból.1975-ben 20 darab,egy évvel később még 10 darab épült a 2103 MTX-ből.Hamarosan hozzáláttak a nagyobb lehetőségeket kínáló Lada 1600 MTX fejlesztéséhez.
Igen,az 1600-as motorokat elsőként a VAZ-21031-es kísérleti szériába pakolták be,5-6 túlélő ismert ebből a verzióból,ami nem is olyan rossz arány az orosz viszonyokat ismerve.
Kösz az infót.

hirtelendi 2012.05.02. 16:30:39

@Berci 2103: Hát eldőlt a kérdés, 1600-os volt az Akropolisz rally hőse, de sajnos a mester nem emlékezett rá, hogy már a gyári motorokból kaptak, vagy még ők fúrták fel az ezerötöst.

hirtelendi 2012.05.02. 16:33:28

@Berci 2103: A 21031-ből kb 150 darab készült, eredetileg ez lett volna a 2106 gyári kódja (a 2101-21011 mintát követve), de aztán valamiért máshogy döntöttek. Ebből készült olyan autó is ami 2103-nak, és ami 2106-nak nézett ki. 1976 februárjában váltottak 2106-ra a kasztnin, a motor még pár hétig 21031-es kóddal jött ki, nekem van egy 1600-som, aminek 21031-es a motorkódja.

Berci 2103 2012.05.02. 16:51:58

@hirtelendi: Én pedig köszönöm szépen az információt.Bár voltam kinn a fiammal a zárónapon,sajnos a Brundza főszereplésével 14 órakor kezdődő ankétot már nem tudtuk megvárni.De a kék-fehér VFTS és a sárga 21011/1600 örök emlék.
130 lóerő körül volt egyébiránt az Akropoliszon szerepelt sárga-fekete gép kapacitása,ekkoriban ez volt a csúcs,később kezdett 140,150,majd a VFTS-ek időszakában 160-170 lóerőre nőni az 1600-as versenymotorok teljesítménye.

Berci 2103 2012.05.02. 17:06:45

@hirtelendi: Úgy tudom,hogy a 2106-nak amolyan zászlóshajó-státust szántak,ezért vetették el az utolsó pillanatban,hogy egy ráncfelvarrásnak tűnő típuskóddal -mint a 21031-jelezzék az újdonságot.Minden addigi Lada fölé kívánták pozicionálni.Olyannyira,hogy a későbbi-zászlóshajó-szerepet átvevő-2107-es prototípusok is készültek ikerlámpás,oldaldíszléces,2106-ra hajazó karosszériával.
Ennek ellenkezője történt egyébként a lépcsőshátú Samaráknál.Eredetileg a lépcsőshátú verzió kapta volna a 2110-es típuskódot,mintegy a három-és ötajtós verzió fölé poziciónálva.Itt végülis ezt elvetették,és 21099 lett a típuskód,illetve egyes piacokon(Németországban pl.Forma,Franciaországban Sagona)más nevet kaptak a négyajtós Samarák.
Azt tudod esetleg,hogy az elkészült 21031-esekből mennyinek volt 2103-as,és mennyinek 2106-os kinézete?Vagy a 150 darab mindegyike 2103-as kasztnis volt,és utána még egy sorozatnyi 21031-es készült 2106-os kasztnival?

hirtelendi 2012.05.03. 16:39:04

@Berci 2103: Nem, nem tudjuk, mennyi volt ilyen és olyan. Azt tudjuk, hogy a 2103 kinézetűek sárga és piros szelepfedelet kaptak, attól függően, hogy csak a motor vagy a teljes hajtáslánc volt 1600-os. Én képeket egy sárga szelepfedeles 2103-as kinézetűről láttam Moszkvából, illetve egy 2106 kinézetűről tudok Észtországban. Ismerek olyat, aki ismer valakit, aki tud Szlovákiában valakiről akinek meséltek már egy ottani 031-ről, de ezt erősen kétlem. A számozást akkor váltották 031-ről 06-ra amikor februárban megindult a szalaggyártás. Az enyém az első nap készült, 317 az alvázszáma.

hirtelendi 2012.05.03. 16:40:48

@Berci 2103: Akkor még az is lehet találkoztunk, fényképezkedtetek az öreggel? Hihetetlen jó fej, szerény, mosolygós milliomos, aki stokedlin ülve is az életét mesélte nekünk. :)

Berci 2103 2012.05.03. 19:35:57

@hirtelendi: Igen,úgy tudom,Moszkvában-ahol cirka 10 millió ember él-is csak két ilyen gép van,az egyik sárga,a másik egy piros szelepfedeles.A váltó is kétféle volt a 2103-alapú 21031-esekben;az egyikben a régi 2103-as,rövidebb áttételű váltó volt,a másikban a majdani 2106 hosszabb váltója.
Az autód pedig igazi unikum,csak így tovább, legyen minél több 1600-as az országban!

Berci 2103 2012.05.03. 19:48:48

@hirtelendi: Ha te voltál a vörös hajú,szemüveges,veteránzsiguli-pólós illető,akkor igen.Egyébiránt már többször cseréltünk eszmét a Lada topicon,sőt személyesen is beszélgettünk a tavalyi Oldtimer Expón,a Vasúttörténeti Parkban.A kék német exportos-Deutsche Lada GMBH-s-spoileres Lada Nováról ment a terefere.Utólag jöttem aztán rá,hogy onnan ismerlek.
Sajnos nem tudtunk fényképezkedni,nem sokáig tudtunk maradni.De a két Lada örök élmény,amíg élek nem felejtem el,hogy behajolhattam az ablakán,mellette állhattam,sőt Brundzával is találkoztam face to face.Óriási élmény volt,sőt azt csiripelik a verebek,hogy jövőre is meghívjátok,és állítólag jön a Samara EVA,és a Samara S-Proto is...

hirtelendi 2012.05.03. 21:36:51

@Berci 2103: Hát igen ezek a verebek, mindenfélét csiripelnek :) De ha minden jól megy lehet, hogy még előtte is lesz alkalom fotódzkodni. Az azt hiszem nem titok, hogy teljesen váratlanul érte az itteni "személyi kultusz", de nagyon tetszett neki minden.

Berci 2103 2012.05.04. 20:52:06

@hirtelendi: Sok sikert a Samara EVA-hoz,remélem a "Szörny-Samarát"is elhozzátok nekünk!Brundzából pedig sohasem elég.
Ja,és legközelebb,ha kérhetem, prezentáljatok egy zsír 21031-est is:D