Harcjárművet Trabantból

  2012. március 31. - Koncz János Címkék: trabant építés kübel harcjármű

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Már csak a fluxuskondenzátor hiányzik!
2014-04-03 14:18:11

Jelentem, elkészült. Három és fél év után roncsaiból újjáépült Botond barátom (a Totalcar-közösség

Jól mondta Buddha: az élet szenvedés
2014-03-28 17:12:16

Éjfél lehetett, amikor úgy az ezredik kanyar után felültem a sötét alvósbuszon a fogorvosi székemből, hogy

KRESZ nincs, csak a csodás nők
2013-04-04 15:12:09

A karibi szigetvilág egyik legnépesebb államában, a Dominikai Köztársaságban, a gyönyörű tengerpartok, az

Na, ez már nem megy terepre!
2012-09-03 15:22:26

Kész a kübelesített Tramp, jelentem. Több munkát tettünk bele, mint terveztük, de kevesebbet, mint kellett

P1380602 resize

Veteránnal hóban-sóban autózni: szarvashiba! Én mégis elkövettem, amikor még vak és tudatlan voltam. A következmények tekintetében kérdezze meg szerelőjét és restaurátorát, valamint Csikós Zsoltot.

Veteránozni egy nagy marhaság, inkább ne is kezdjenek bele, mert szívni fognak. Én csak így, röviden figyelmeztetnék, a miérteket Csikós kolléga számtalan alkalommal igen részletesen és meggyőzően kifejtette, a legmeggyőzőbben itt. A súlyos és helytálló érvek közül én most csak egyre hivatkoznék: a rozsdásodásra. A régi autókat folyamatosan és megállíthatatlanul rágja az idő vasfoga. A folyamatot késleltetni lehet, de megállítani nem, ami azt jelenti, hogy előbb vagy utóbb, de mindenképpen kiadásokba bonyolódik az ember, ha praktikus hasznot nem nagyon hajtó vénségeket őrizget a garázsában.

P1380614 resize

Vegyük példának az én Trabantomat, amit úgy 18 évvel ezelőtt újítottak fel meglepő és elismerésre méltó alapossággal egy laktanyában, az eredetileg Trampnak született 601-est a Kübel felé közelítve. A Tramp ugye a 601-es dzsipesített verziója, terepjáróra emlékeztető, vászontetős karosszériával, a Kübel meg a Tramp katonaság és határőrség részére készített testvére, kevesebb cicomával, ámde több, a funkciót erősítő speciális felszereléssel.

A Kubel 2 resize

Nos, én elhatároztam, hogy ha már katonai mattzöld festékkel van lekenve az én Trampem, akkor kübelesítsük el rendesen. Ehhez a lökést az adta, hogy régi fotókat nézegetve feltűnt, hogy jó néhány harci Trabcira keresőlámpákat szereltek, és vesztemre azonnal találtam is a német ebay-en egy vadonatújat. Ezt meg is vette nekem Sanyi barátom, én pedig lelkesen fel is próbáltam az autóra. A látványnak ez a része tetszett, ugyanakkor szomorúan meg kellett állapítanom, hogy az autó általános állapota egyre hervadtabb. Idén épp 30 éves a gép, és hirtelen úgy döntöttem, hogy ez jó apropó a legsúlyosabb gondok orvoslására, és némi átalakításra.

A Kubel 1 resize

A keresőlámpa beindította a fantáziámat, és a két típus közötti különbségeket feltérképezve további változtatásokat határoztam el. Ha a fotókat összevetjük, könnyű kiszúrni a különbségeket. A legszembetűnőbbek: elöl a Kübeleken általában hiányzik az egyébként is csak díszítő funkciót betöltő hűtőrács, illetve a kipufogódobot egy nagyobb és masszívabb lemez védi. A hátsó lámpák nem hengeresek, hanem téglatest alakúak, és egy látványos kis fémrács is védi őket.

P1380608 resize

A projektről értesülve Prokee, a Trabantok Nagy Tudora egész listát küldött a Tramp és Kübel közötti további különbségekről. Ennek alapján a Kübelen:

- más a hátsó lökhárító: az oldalsó felfogatása el van lapolva, látszanak a csavarok
- hiányzik a hátsó lökösről a rendszámtartó, és a rendszámvilágítás
- nincs pótkeréktakaró
- a bal oldali hátsó lámpatestben van a rendszámvilágítás, a prizma kerek
- a rendszám a bal lámpatest alatt van
- más az első lökhárítónak az alsó lemezt tartó része, és a lemez is
- általában van első rács, egy német Kübeles kontaktom állította, hogy az erdész-autókon van,  a határőrökén nincs
- a duroplaszt elemek egyáltalán nincsenek alapozva, csak a zöldes fedőfestéket fújták rájuk
- nincs díszléc
- a kübelek végig a vasműszerfalat kapták, ami a Standardokban és a Hycomatokban volt, előbb a bal oldalon ablakos, később a bal oldalon teli verziót.
- a műszerfal hátsó peremére nem szegecselték fel a zajcsillapító csíkot
- az ülések, a tető és a két lánc zöld műbőr-huzatot kapott
- a tetőtartó vas is zöld, alapozás nélkül
- nagyon kevés élvédő van az autón, azok is világos színűek
- nincs kárpit - kivéve a hátsó ülés alatt, ide - érthetetlen módon - betették a filcszőnyeget. Talán mert nem látszik, nem tűnik fe
l a terepen?
- nincs embléma a géptetőn, a helye sincs kifúrva

P1380621 resize

A szükséges cuccokat pár hét alatt, és egészen jó áron összegereblyéztük a német ebay-ről. Előre a fényszórókra nagyon rákívánkoztak a lopakodó üzemmódot biztosító takaróegységek, és kacérkodtam egy Kulikov-antennával is, de azt hiszem, mostanra lemondtam róla. Ekkor már a Flamin Garage-nál futottak össze a szálak, mert ugye kellett egy csapat, amely elvégzi a részleges felújítást. Eleve perverz gondolat volt épp a miskolci srácokat megkérni erre a munkára, hiszen abban a műhelyben V8-as gépeknél kisebbekkel nemigen foglalkoznak. Na jó, a harmincas évekbeli BMW roadster, meg Bopat DeLorean-je a kivételek, de azok csak a szabályt erősítik.  Ajtófélfa kicsit furcsán nézett rám, amikor felvetettem az ötletet, hogy egy sokak által megvetett barkácsautón kellene szépészeti műtétek sorát elvégezni, de azután megadta magát. Biztos voltam benne, hogy az életben nem foglalkoztak még Trabanttal (mint kiderült, Ajtófélfa még nem is vezetett soha purrogó DDR-kétüteműt), ezért a Vaterán gyorsan felhajtottam néhány szerelési segédkönyvet, jól jöhetnek még azok a nagy munka közben.

P1380613 resize

Mint a fotókon látszik, az esztétikai hibák mellett szerkezeti bajok is kialakultak a közel két évtized alatt. Az A-oszloptól hátrafelé a Tramp karosszériája fémlemezből készült. A két tengely közötti szakaszon a lemez kétrétegű, hogy merevítsen valamennyit a felépítményen, ami persze ettől még vidáman nyeklik-nyaklik, különösen, ha le van engedve a tető. Nos, én állat elkövettem azt a szarvashibát, hogy amikor az autó hozzám került, az első télen többször is csapattam vele a hóban-sóban – meg is indult a rozsda a küszöbnél rendesen. Mostanra már több helyen átlyukadt a lemez: ezt mindenképpen ki kell javítani, rutinfeladat lesz Manókának, a Flamin lemezszabászának, még akkor is, ha a baj szinte biztosan nagyobb, mint amilyennek kívülről szemlélve látszik.

P1380618 resize

A mattfekete festékkel kezelt részeket újra kell festeni, mert mostanra a bevonat felrepedezett, nem véd, és csúnya is. Kezelésbe lesznek tehát véve a lökhárítók, a fényszórókeretek, a felnik, és új védőlemez készül a kipufogódob elé-alá. A megfáradt ülések zöld színű műbőrkárpitozást kapnak, valamit kezdeni fogunk a padlóburkolattal is, és jó lenne kicserélni a műszerfal alatti szürke polcot, ha valaki tud jó állapotban levő eladó darabot, ne tartsa magában az infót. Egy csomó aprómunka lesz még ezeken kívül is, egy fontos művelet azonban most elmarad: a teljes újrafestést későbbre halasztjuk. Egyrészt nincs rá keret, másrészt ez a kopott, matt katonai szín még egy darabig jó lesz, végül is illik az autó karakteréhez. 

Resize of P3161247

Pár napja át is vittem a kisöreget Egerből Miskolcra a kihalt régi 3-as úton, azóta lekerültek róla a homokfúvatásra induló tartozékok, megkezdődött a vadászat a megfelelő színű és minőségű, lehetőleg minél katonaibb zöld műbőr után, és felkerült az A-oszlop bal oldalára a keresőlámpa is. Remélem, jó ütemben halad majd a meló, mert nyakunkon a nyár, amikor Trabant Tramp-ben legszebb az élet.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr454330775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gjoczy 2012.03.31. 19:59:30

Hofi mondta: trabantal támadni lehet menekülni nem.

hpapagaj 2012.03.31. 20:18:59

Kell.

Milyen áron futnak ezek?

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2012.03.31. 20:22:50

nekem egy ilyesmi jár a fejemben:

Trabant 500 Rat Look special.blog.hu/2011/04/15/trabant_500_rat_look

valami hasonlót könnyebb is csinálni, mert nem kell annyira igényesen kivitelezni hehehe

a posztban látható autóval hamar el lehetne jutni erre a rat look szintre (:

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2012.03.31. 20:27:04

Ez egy igazán jó ötlet volt részedről, már várom a végeredményt. Talán ez lesz a leghamarabb elkészülő TC-s projekt ;-)
Vonóhoroggal mi lesz, repül majd az is a tolató és a hátsó ködlámpával együtt?

deak.atti 2012.03.31. 20:40:36

@hpapagaj:

Szia!

Minimum 3, de nem ritkán 5 "normál" 601-es árában ... Határ a csillagos ég. Láttam én már 800 ezerért is hirdetni Tramp-ot, mondjuk, abban A-s versenymotort írtak, ötgangos váltót, meg 4 darab gyári magnéziumfelni volt rajta a képen. Ez utóbbi tétel az Ebay-en 1500-2000 EUR, ha nagy ritkán felbukkan egy garnitúra. Szóval, húzós árban adták, de árában, ha érted, mire gondolok.

DA

pickapu 2012.03.31. 20:41:04

Hajrá, tetszenek ezek a kisautók, Prokee Trampjához már többször volt szerencsém. :)
Egyébként szép a Mercid is Koncz uram, a múlt héten egy délután a Mekcseyn jöttél velem szembe felfelé. :)

bbwftw 2012.03.31. 21:01:24

A hátsó kerekek felett melyiknél van két domborítás? A képeken van olyan Kübel aminek kettő van és olyan is aminek csak egy.

bloggen 2012.03.31. 21:28:13

Hat ez nagyon jooooooo!:)

Elhagyott Latrina 2012.03.31. 22:10:12

Üdvözlet mindenkinek!

Nekem is van egy ilyen Trabantom, és ha sikerül azt a bizonyos zöld műbőr anyagot megtalálni, nagyon érdekelne engem is mivel nálam is ideje kárpitozni......

dzolee 2012.03.31. 22:42:07

Baromi jó lesz,de szerintem semmikép se spórold le róla az új festést!

dzolee 2012.03.31. 22:48:19

Motorikusan jó-e?Csörgés-csattogás?

Koncz_János 2012.04.01. 00:19:04

Gyerekek, a kárpitanyagot szorgalmasan keressük, de sajnos még nem találtuk meg az igazit. Festés egyelőre nem lesz, viszont, dzolee, ráéreztél, csörgés-csattogás az van, aranykezű Trabi-szerelőt keresek, lehetőleg Észak-Magyarországon. :-)

Pickapu, tülköljél le, ha legközelebb látsz!

Zsolt_T3 · http://modelautoworld.blog.hu/ 2012.04.01. 00:34:18

Nekem is van hasonló Trabim..csak valamivel kisebben csináltam.. :P

matchboxzsolt.blog.hu/2012/01/16/maisto_trabant_601_off_road_atalakitas

Jó lesz ez! :)

hdnctrl 2012.04.01. 00:38:58

"You're telling me that you built a Kübel out of a Tramp?" :D

Hurri Kán 2012.04.01. 00:57:23

Sose javulsz meg, édes fiam Bendegúz? :)

rocker5 2012.04.01. 01:09:01

Szép lesz, igazi határ vadász!! :)) Múltkor a National Geography-n néztem egy filmet a berlini falról és nagyon aranyosan szaladgáltak az archív képeken a berlini fal tövében a rendszer ellenségeire vadászva:))
Ha Trabant szerelőt keresel szólj, kb 15 éve gyakorlom a "szakmát", most is egy teljes 601 felújításban/átépítésben vagyok benne, hátha tudok segíteni...

gyurika1000 2012.04.01. 06:41:10

Ezt már okos megoldás lehet a traban is.

Toolfan 2012.04.01. 07:09:05

Gratuláció!!!!! Sok sikert!!

AtoszMester 2012.04.01. 08:36:40

Eloszor nem ertettem miert a 3-ason vitted at innen Miskolcra. Aztan rajottem, hogy lehet nem orult volna a Felsotarkany utani emelkedoknek a Bukkben :)

Jo lesz ez.

KAWAszaki 2012.04.01. 08:48:39

Hogy a Trabiból harcijármű legyen, az is csak a keleti blokkban valósulhatott meg... lopakodni biztosan nem lehet vele, mert a füstje meg a szaga már kilométerekről elárulja.
Bár a füst álcázásnak is jó. Ha hátszél van, akkor meg harcigáz!

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.04.01. 09:10:42

Ha az a rettenet zöld tető az eredeti, militärisches grün, akkor inkább hagynám a 'csába a helyedben. Egyébként remek autó, remek prodzsekt, hajrá! (És nehogy szénné restauráld, mint szegény Csík a pontont! Előre sajnálom, hogy csinál egy múzeumi tárgyat, ami majd a zöld állólápmással bent fog beszélgetni a garázsában, minden más meg kint ázik a zuglói porban-esőben.)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2012.04.01. 09:29:11

@dzolee: Nem is Trabi az, ami nem csörög ;)

@KAWAszaki: Nem csak itt voltak elmebeteg katonák. Keress rá arra, hogy Mini Moke :D

Csabby 2012.04.01. 10:04:57

Gratulálok, szép lesz ez...a szívem csücske a Trabi, ebben a formában is. Várjuk a további beszámolókat!

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.04.01. 10:07:54

@bbwftw:
Érdekes kérdés az egy vagy két borda, nem sikerült megtudnom nekem sem, mitől függ - valószínűleg az évjárattól.
Eszembe jut viszont egy nyári találkozó, ahol az ex-NDK-s német faszinak, aki a két vajszínű Trampot vizslatta, beadtuk, hogy az egybordás volt a tűzoltóké. Azon volt létra is, meg a hátsó ülés helyén hátul szivattyú, és piros volt a kerék. A kétbordás volt a rendőrségé, abban erősebb, 900 ccm-es Fiat-motor volt, mert elfogásra használták, a könnyű kasztni miatt szinte bármit utolért, és a vaskos lökhárítókkal kiválóan lehetett leszorítósat játszani.
Persze az egész kamu, nem volt sem tűzoltó, sem rendőr-Tramp, de olyan meggyőzően meséltük, hogy az ember a végén már tisztán emlékezet rájuk a gyermekkorából...

atabi 2012.04.01. 10:22:24

"purrogó kétüteműt"? ez nem fedi a valóságot.

DrSzoke 2012.04.01. 11:14:18

Semmi bajom ezekkel a trabikkal,de maig megmosolyogtat,hogy a 80-as evekben ezt halal komolyan katonai celokra gyartottak...
Hofi erre mondta: nesze neked csillaghaboru!!! De tenyleg.

Rocko- 2012.04.01. 11:57:03

@prokee: :))))

@DrSzoke: tudsz ennél olcsóbb álcázófüst-generátort?
naugye. :)

Koncz_János 2012.04.01. 12:39:22

@Zsolt_T3:
Szép munka! Utólagos engedelmeddel kitoltam a fészbúk oldalamra. :-)

Koncz_János 2012.04.01. 12:42:09

@AtoszMester: Nono! Felmegy az gond nélkül, némi csörgés-csattogással. :-) Rendszeresen szoktam arra gurulgatni nyáron.

Koncz_János 2012.04.01. 12:43:47

@Csokis: Jól látod, ez nem az eredeti tető, az ugye vászonból készült, ez meg valami műanyagból. Viszont nem ázik be soha, és igen jól betölti a feladatát, úgyhogy marad. Nem az OT a cél, ugye.

alien576 2012.04.01. 14:34:21

@Koncz_János: kárpit ügyben: emlékszel a régi MÁV kocsik zöld műbőrére? pici márványos fekete volt benne, eléggé szocreál és eléggé kamuflázs...
sajnos nálunk legalább 6-8 éve nincs már kárpit javítás, pedig régen korlátlan mennyiségben tudtam volna szerezni...
esetleg ha van ismerősöd valami kocsijavító környékén, kérdezzetek rá, tuti van még tekercsszámra...

Zsolt_T3 · http://modelautoworld.blog.hu/ 2012.04.01. 16:12:31

@Koncz_János: Köszi! :) Csak nyugodtan osztogasd, cseppet sem bánom! :) (amúgy én is kipakoltam a Tiédet... :P)

Begami 2012.04.01. 19:47:12

A fényezés miatt nem aggódnék.Ha autentikusra akarod kb 20ezerből kijön.A RAL színkód 6003 ha jól emlékszek szigorúan mattban az előkészítés megvan pár óra alatt.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.04.01. 21:57:32

Mondjátok, hol varrnak emberi áron tetőt? A kit caromnak van egy teteje, aminek a plexijein már nem látok át, és meg is akarom emelni az egészet, mert a gyerekek a hátsó ülésen már nem férnek el. A vázát megcsinálnám, az nem nagy trüváj, de utána szabni-varrni kéne rá egy új tetőt, lehetőleg hajtogathatót. (A mostani ugyan mindent kibír, de olyan sprőd, hogy nem lehet lehajtani a vázzal együtt, csak leszedni, de akkor meg tele van vele a hátsó ülés.)
m.blog.hu/cs/csokis/image/parkoln.jpg
img.index.hu/imgfrm/6/3/9/4/IMG_0009956394.jpg

Koncz_János 2012.04.01. 22:16:20

@Csokis: Hát, hirtelen nincs ötletem a tetővarratásra, van viszont egy másik: mi lenne, ha bemutatnánk a kit-carodat a totalcaron? Épp mostanában kezdek rákattanni ezekre...

www.carandclassic.co.uk/list/500/

Csokis · http://csokis.blog.hu 2012.04.02. 10:07:48

@Koncz_János: Nem rossz hely, de ha "költséghatékony" akarsz lenni, az ebayen keress! ( www.ebay.co.uk/sch/Kit-Cars-/29750/i.html?_clu=2&_fcid=93&_localstpos=&_stpos=&gbr=1 ) Annak az a "hátránya", hogy gyorsan elcsábulsz, mert nem túl drágán hozzá lehet jutni egy-egy darabhoz. Én például 700 000-ért vettem az enyémet, szerintem egész jó állapotban. Persze az is számít, mire kell. Az alvázra (általában Triumph, néha Bogár) építettek olcsóbbak, mert csak szépek, de nem lehet velük versenyezni, csak "krúzolni". Ez ilyen, afféle családi buli autó. A zártszelvény térvázra épült Seven replikák kicsit húzósabbak, a V6-V8-asok pedig már jóval durvábbak. Szintén húzósak a Selby Cobra és Austin-Healey 3000 replikák, ott nem ritka a 20 000 fontos ár sem.
Itt egy link az enyémre, ha érdekel, szívesen megmutatom élőben is:
csokis.blog.hu/tags/kit

deak.atti 2012.04.04. 08:52:06

@prokee:

Szia!

Espoo-ban, Helsinki mellett van egy autómúzeum. 2000-ben a nejem még mint barátnő kint tanult egy fél évet, én októberben utána repültem egy hétre. Kivitt oda: azt alsó szint volt a "nyugati" (és amerikai) autóké, a felső szint meg a keletieké. Fecskefarkas Octavia, 1000-es Wartburg, P50, Pobjeda, M21 Schwalbe Duo ... és igen, egy Tramp is volt. Ásóval-bakanccsal, DDR-lobogóval a háta mögött a falon, egy echte katonai Tramp volt. Díszletnek még Trabi robbantott ábrás szerviz-plakátok voltak körülötte. :o) Akkor még nem volt digifotó-masinám, és a vége felé jártam a 36-os filmnek, így nem fényképeztem le. A múzeum egyik tulajdonosának W 353 Tourist-jára sem jutott már film ... Kissé szürreális látvány volt 2000 őszén egy finn autómúzeumban a katonai Trabant, de az emeleti autók közül nem lógott ki.

DA

Józsika1986 2012.04.10. 20:23:37

Tiszteletem márkatársak :) még uj vagyok itt hát gondoltam rögtön kérdezek ha nem gond :) amit még eddig megfejteni nem tudtam de lehet "hülyekérdés" kérdésem a következő:) ,hogy a trabant trampnál a hátsó oldallemez"limo-combi"-nál duroplaszt a Trampnál is duroplaszt vagy vaslemez?-böl van kialakitva?
és a hátfal az egyszerű siklemez? küszöb minden más egyezik a többivel? vagy a küszöbök is erősitettek? Csupán érdeklődök effelöl:)
Segitséget előre is köszönöm:)
süti beállítások módosítása