Ah, nem kell a téli gumi

  2012. január 19. - ommm Címkék: usa jég téligumi

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Minek is? Csak rablás, pénzkidobás, semmi értelme blablabla, a téligumi-ellenesek n+1 számú érvet tudnak felhozni ellene, lelkük rajta. De azért álljunk meg egy pillanatra és nézzük meg ezt az alig négynapos videót egyenesen az Újvilágból. Seattle nem egy mediterrán turistaparadicsom, hóból jut itt mindenkinek bőven, minden évben.

A kérdés már csak az, hogy akkor miért nem vesznek téli abroncsot? Miért szívatja magát az autósok többsége évről-évre ilyenkor? Nem akartam hinni, de - úgy látszik - mégis csak lehet abban valami, hogy az autók többsége eleve négyévszakos gumit használ, az új autók jelentős hányadát is ezekkel szerelik. A téli abroncsot pedig merő pénzkidobásnak tartják, hiszen a négyévszakos azért az, mert működik télen-nyáron. Hát nem, a négyévszakos gumi az, amelyik sehol sem jó. Se havon, se vízen, sem szárazon. Hogy érdemes-e a fillérba spórolhatnékból elkövetett gumivásárlásnál megfogott pár ezer forintot szembeállítani egy baleset következményeivel, mely amúgy már egy olcsó téligumi-szettel elkerülhető lett volna, nos, azt döntse el mindenki maga. Addig viszont nézzük, hogyan bénáznak az Államokban és örüljünk annak, hogy volt annyi józan eszünk és van téligumi az autónkon. Ha van. (A videóért köszi Krisztiánnak!)


A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr303590235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csunyadiszno 2012.01.20. 19:53:16

@vmaast: Persze rámhagyhatod ezzel a nagystílű húzással a dolgot de ha van ellenérved nyugodtan vázold fel. Én is így tettem, ettől lesz nagyjából hiteles egy vélemény.

Pobjeda elvtárs 2012.01.20. 19:53:46

@McK:

Hát hogyne kérem.

A tények makacs dolgok, napestig trollkodhatsz attól még nem változnak.

vmaast 2012.01.20. 20:29:35

@csunyadiszno: Hát apám... ;-)
Szóval! Mi az hogy ugyanolyan tempóban kopik? Méred? Naplót vezetsz? Ugyanazok a körülmények a hőmérséklet kivételével? Én elhiszem hogy úgy érzed, mintha, de kb. ötezer tényező szól bele ebbe a dologba, és ha nem ellenőrzött hiteles tesztet csinálsz, akkor az max. tapasztalat, de nem objektív tény. Az a lényeg, hogy a sok gonosz gumigyár, a sok még gonoszabb mérnökkel viszont pont ezt teszi, és nem egyszer, hanem százszor és ezerszer, és nem ötezer tényezőt figyelnek, hanem a dupláját. Lehetnek neked, vagy bárki másnak tapasztalatai, amik nem fedik teljesen a gyártók (tesztelők) véleményét, vagy esetleg ellent is mondanak nekik, de attól még összességében nekik van igazuk.
Ééés akkor még nem beszéltünk arról, hogy milyen gyártmányú abroncsról van szó, mert az is nagymértékben beleszól a különbségbe. Nem tény, de valószínűsítem, hogy egy budget kategóriás gyártónál nincs olyan nagy diffi a két gumi közt, mint egy komoly márkánál.

Egyébként normális vitapartnerrel tovább bírom ;-)

dibbler 2012.01.20. 20:33:14

tényleg mindenki ki tudja fizetni a többlet költséget? mennyit ér az, hogy az egy-két havas napon 50 helyett 90-el repeszthetsz?

biztos, hogy a téli gumi átlag magyar meleg télen, sikvidéken nem térül meg. (a négy évszakoshoz képest)

vmaast 2012.01.20. 20:56:00

@dibbler: Hát egy ilyen télen, mint ez most, tényleg bosszantó. Egy jóval hidegebb, havasabb télen sokat ér, csak hát ki tudja előre, mi várható... Ha nem az abroncsot cseréli az ember hanem a komplett kereket, még elszórakoztatja magát hétvégenként, de gumizni nem lehet hetente...

csunyadiszno 2012.01.20. 21:06:30

@vmaast: Értelek én. A nyári gumim profilmélysége 2 év alatt majdnem 10mm csökkenést mutatott, évi kb 35000km aszfalt használat mellett. Régebben kénytelen voltam nyáron is téli gumit használni két szezont, mintegy 20000km futással évente és ennyi idő alatt majdnem nullára kopott a profil. Ezek után következtetéssel jutottam a fenti megállapításra. De a lényeg nem ez, hanem az, hogy ha kiegyezünk abban, hogy ez a speciális nyári gumi van olyan puha, mint egy átlag téli és mégsem tudok vele egy centis hóban sem elindulni, akkor valami más kell hogy nagyobb részben befolyásolja a tapadást.

dekás dezső 2012.01.20. 21:16:43

én ezt nem értem

kb 80ropiból körbe lehet téligumiztatni egy átlag autót felnivel együtt. (használtból persze, de vállalható minőségben, néhány évre). az kb 4 tank üzemanyag egy átlagautónál. persze tudom, sok. de mégis....

azon túl, hogy ez legfőképp azt mutatja, mennyire piszkosul, aránytalanul drága az üzemanyag az átlagjövedelmekhez képest, azt kell mondjam, hogy:

autózni nem kötelező.

lwcolors 2012.01.20. 21:17:34

Látom, megy a téli-nyári gumis vita. Annyit tudok, hogy 20 éve vezetek, és mind sokan, 17 -20 éves fejjel én is csóró voltam. De akkor is olyan nyári gumit tettem fel télre, amin volt profilmélység, meg márkás is volt (pl Uniroyal), így el tudtam menni oda, ahova akartam, még az akkori hátsóhajtásos kocsijaimmal is. Az már más kérdés, hogy akkoriban nem volt ekkora forgalom sem. Akkor még azt vallottam, hogy nem kell téligumi. Aztán később a céges kocsijaim téligumisak voltak, és meg kellett állapítanom a korábbi állításom helytelenségét.
Most, hogy viszonylag új (2008-as), nagyobb értékű kocsim van, természetesen van téli gumim, jó minőségű, a kocsira gyárilag is ajánlott Bridgestone LM25, pedig nem pici kell rá (215/65 16). Hogy mennyire jó? Nagyon, bárhol elmegy ahova be merek menni, 40 cm hóból kijöttem vele csak elsőhajtással, (ami duplája a hasmagasságnak) pedig a haverok már fogadtak ellenem :) Havas úton olyan lassulást produkál, hogy elsőre el sem mertem hinni (belém is jött hátulról egy barom nyári gumival egyszer, miután egy ugyanilyen barom megpörgött előttem - jól lehúztam, okuljon). Hogy mennyi az ára? kb 200 ezer felnivel együtt, de a két első lámpa is ennyi, ha kitörik.
Még egy megjegyzés: sok kis és közép kategóriájú autókra szerelik az ún energy saver gumikat (pl Conti EcoContact, meg hasonlók). Ezek anyaga általában jóval keményebb, így csökkentik a gördülési ellenállást. 0 fok környékén ezek olyan keményre fagynak, mint a beton. Személyes tapasztalat, hogy ilyen gumival szerelt autónak már egy kicsit nyálkásabb őszi aszfalt, egy kis páralecsapódás 0 fok környékén, vagy egy-két cm hó is megoldhatatlan feladat.
ui: a katasztrófavédelemnél a tv-nek nyilatkozó hülyegyerekeknek üzenem, hogy közúti kamionokra nem gyártanak téli gumit, csak négyévszakosat. Ami meg is látszik a hírekben, mennyire jól működik egy havas lejtőn, főleg ha egy kicsit kopott...

HakapesziM 2012.01.20. 21:24:20

@lwcolors: Létezik kamionra téli gumi. Más kérdés, hogy egy tipikus tőkeerős magyar cég - de a skandinávokat leszámítva mások sem nagyon - nem használja, mert rém drága. Kamionoknál pedig emelkedőn sokkal inkább az számít rakott-e, vagy sem, ez kívülről ugye legtöbbször nem látszik, csak az, hogy elakadt.

vmaast 2012.01.20. 21:34:14

AZ@csunyadiszno: Azért azt tudod, hogy nyári gumi, és nyári gumi között is van eltérés.
Bármikor előrántok a zakóm ujjából olyan párokat, ahol 2:1-hez a kopási idő ;-)
Ez persze magával hozza, hogy a pár lágyabb, tapadósabb fele jobban tűri a hideget is, mint a másik.
Nincs ebben semmi bonyolult, tisztán fizika az egész. A most divatos energy saver gumik mit csinálnak? Keményebbek, kevésbé deformálódnak, kevésbé tapadnak, és kevésbé kopnak. Min küzdenek a gyártók? Hogy többet nőjön a kopásállóság, mint amennyit csökken a tapadás. Ezért drága, mert a két tulajdonság egymás ellen játszik, és ez sok fejvakarással jár. Mit csinálnak ha kifejezetten sportos gumit akarnak gyártani? Puhább keveréket. Lágyabb, jobban tapad, jobban kopik. MINDENKINEK jobb lenne az ilyen gumi, ha nem kopna el félidőben. A hideg ugyanebben a képletben dolgozik. Mit csinálnak a gyártók? Pl. Silica-t kevernek a masszába, hogy az, a gumi szerkezetét akkor is rugalmasan tartsa, ha a hideg miatt merevedne. A lamellák kapaszkodóképessége csak javít a dolgon, nem is keveset, de kizárólag akkor, ha van közeg, ami azok közé kerül. Az aszfalt nem ilyen. Centis hóban a lamellák szétnyílva sok kisebb felületre engedik az autó súlyát mint a nyári minta, ezért átvágják a havat, latyakot, jeget, eléred az aszfaltot, és gurulhatsz (nagyobb hóban konkrétan belekapaszkodnak a tömörödött anyagba). Száraz úton ez nem játszik, a nagyobb tapadás annak köszönhető, hogy az abroncs anyaga jobban deformálódik, és nem csúszik el a felületen.

exseven2 2012.01.20. 22:31:53

A Hankook 4 évszakosom jobban teljesít havon-jégen, mint egy olcsó téligumi. Legalábbis a Pilisben csak én nem akadtam el egy emelkedőn.

TuszFeri 2012.01.20. 23:10:05

Seattle-ben elek. Egy evben 2-3 nap van ho az utakon. Kb. Egy tucat nap van 8 C alatt a homerseklet. Az utak nagy resze beton, nem aszfalt, hamar elkopik a teli gumi.
Amikor ho van, akkor is 0 fok korul ingadozik a homerseklet, ezert az felolvad, majd megfagy. Nehany ut olyan meredek, hogy szarazon is nehez elindulni rajta. Ilyenkor bezarjak a sulikat is, mindenki otthon marad.
Otthon mindig volt teli gumim, itt nincs. Arra a par napra nem eri meg, es sokkal hamarabb elkopik. Ha nagy a gaz, lancot teszek fel.

Krisi 2012.01.21. 02:20:15

@okos róka: "de néha-néha mégis közlekednem kell."

hát akkor nosza, hívj egy taxit, bérelj autót amin van rendes gumi, menj el a buszállomásig vagy szállj fel a vonatra. annyi, de annyi más alternatíva létezik, miért kell mindenkinek minden Áron ragaszkodnia a szar gumikkal felszerelt autójához? ennyire nincs már az emberekben felelősségérzet?

hajdusani 2012.01.21. 02:23:10

Na az okos magyar az megint megmondja hogy de hulyek is vagyunk itt amerikaban. Egyik leghavasabb varosban elek, raadasul meg Lake Effect snow is van rengeteg ami a vilagon csak alig negy -ot helyen van de ahogyan a TuszFeri emlitette alig van par nap amikor havasak az utak es akkor is csak par orat. Takaritjak azonnal es sozzak. Telyesen folosleges a teli gumi itt. Mondom hogy ITT amerikai nagyvarosban, mielott egy par okos magyar megmagyarazna a teli gumi hasznossagat. Otthon nekem is volt itt meg soha. Rengeteg az osszkerekes auto szeintem az eladott autoknak fele osszkerekes. Azok akik a videon szerencsetlenkedtek azok nyaron sem boldogulnak jobban. Az amerikaiak fele nem tud vezetni de kulonosebben nem is kell tudnia.

hajdusani 2012.01.21. 02:27:56

Amugy ez ilyen tipikusan magyar vonas hogy mi tudjuk a frankot. Nem ismerjuk a masik nep kulturajat, gondolkodasmodjat, korulmenyeit,lehetosegeit stb, stb de azonnal itelkezunk hogy, de hulyek, de barmok , rosszul csinaljak, miert nem ugy miert igy stb.

csunyadiszno 2012.01.21. 02:41:13

@hajdusani: Hát ha még lake effect snow is van, akkor bizony érthető ha nyáron is össze vissza csúszkálnak ott nálatok:)

von staufen 2012.01.21. 09:51:20

@facelvega: Azt is meséld el Öreg, hogyan szoktál járni a vízen, strandpapuccsal a lábadon...

magyar_ellenállás 2012.01.21. 10:03:33

Csak halkan kérdem: Aki lekurvázza más édesanyját egy technikai vita keretében, miért nincs kitiltva vagy legalábbis cenzúrázva?

A másik: a minap a munkahelyem parkolójába a szokásos tempóval kanyarodtam balra nagy ívben TÉLI GUMIVAL. Na, pont a legkritikusabb helyen akkora jégmező fogadott, hogy egyből bevillant az agyamban a piros lámpa. Mikor ráhajtottam, éreztem is, hogy a kocsi csúszott tovább jobbra, esze ágában nem volt kanyarodni. Eggyel lejjebb váltottam, picit nyomtam a féket, és szépen maradtam az íven. Mondjuk, ha lelép egy gyalogos vagy egy bringás áthúz előttem, tutira elütöm.

Kollégám száll ki mellettem az ő autójából, aszongya: bakker jó necces most a kanyarban az a jégmező. Mondom: ja, nekem is benézett a zabszem-effektus.

Erre ő: nálam is kattogott az ABS, mint az állat.

Jaaaa....

McK (törölt) 2012.01.21. 10:23:03

@Pobjeda elvtárs: Pontosan így van ezért kérlek,hogy végre a pofázás helyett tényekkel támaszd alá a balfaszságaidat.
Elég lesz egy-két videó,mérési eredményekkel..

Pobjeda elvtárs 2012.01.21. 10:56:35

@McK:

Ha jól látom kettőnk közül, én voltam az aki sorolta a tényeket, te meg az aki a trágár személyeskedésben (röviden trollkodásban) jeleskedett.

De lássuk a tényeket.

Tény no.1: Budapesten szezononként átlag 3-5 havas nap van

Tény no.2: Téli nyári gumi szet költsége azonos minőségű darabok esetén duplája a négy évszakosnak.

Tény no.3: Az átlag autós nem engedhet meg magának 4 évente két szett minőségi gumiabroncsot.

Tény no.4: A minőségi négy évszakos gumi, és a gagyi téli gumi havon nyújtott teljesítménye között nincs szignifikáns különbség, a jellemző nem havas napokon pedig jelentősen jobban teljesít a négy évszakos.

Tény no.5: Pár év alatt a mai gumikeverékek felkeményednek, ezért egy 5-6 éves gumiabroncs teljesítményének töredékére sem képes. (havon meg pláne.

Tény no.6: Havas úton városban (lakott területen) a KRESZ szabályinak maradéktalan betartása mellett cca. 30 Km/h a maximálisan biztonságos sebesség még téli gumin is, hiszen havas úton téli gumival is akár háromszor olyan hosszú a fékút mint nyári gumival száraz úttesten. Éppen ezért szoktak e sebesség felett relatív gyorshajtást megállapítani lakott területen havas úton. Ez különösen gyalogos gázolásnál jelent kínosan hosszú szabadságvesztést.

Tény no.7: Azonos minőségű gumi szetek esetén 30 Km/h sebesség környékén a négy évszakos gumival cca. 1 Km/h alacsonyabban kell megválasztani a sebességet az azonos fékúthoz.

Következtetések:

I, Mivel (no1.) budapesten havas nap alig van, ezért a jellemzően városban közlekedő átlag autósnak, ha nem le tud mondani arról, hogy havas időben vidékre, hegyek közé utazzon nem nagy áldozat egy hajszálnyival lassabban közlekedni, és (no6. no7) az a minimális sebesség csökkentés nem okoz problémát a forgalom ritmusába,

II , Az átlag autósnak aki nem engedhet meg 4 évente 2 szett abroncsot (no3.) jobb választás a két szett gagyi abroncs helyett egy középkategóriás négy évszakosat venni (no. 4.) amivel havon sem vállal különösebb kockázatot, száraz és nedves úton ami a használat 98% teszi ki, pedig nagyobb biztonságban közlekedik.

III. A téli gumi fanatikusok által favorizált 8 évig használt 2 x 30-40 ezer forintos téli, és nyári szett használata jelentősen rosszabb tapadást fog eredményezni az esetek 90% beleértve a havas időszakokat is hiszen: (no1, no4, no5, no6) Azaz az idő 50% ban bakelitre felkeményedett öreg, de még gagyi gumikon fog gurulni, míg a 2 szett minőségi négy évszakos gumit elhasználó értelmes felhasználó sem költ többet, viszont friss és minőségi gumikon fut.

Ergo

A jellemzően városi környezetben autózó átlagkeresetű (költségérzékeny) átlag Budapesti autós nagyobb biztonságban autózhat minőségi négy évszakos gumikon, mintha téli/nyári gumira költené a rendelkezésre álló kevés pénzét.

Q.E.D.

Cooper911 2012.01.21. 10:59:34

Olajon, gumin és fékalkatrészen nem szabad spórolni.
Akkor már inkább ne autózzunk.
Egy márkás gumiszett (5éves használatot feltételezve) évente 1 tank benya árába kerül. Simán vállalható, csak ugye össze kell rá spórolni a pénzt.

Aki meg tisztában van a fizikával (lágyabb gumi hidegben sem keményedik meg=jobban tapad) az nem beszél olyan zöldségeket, hogy jó a nyári is.

Cooper911 2012.01.21. 11:08:17

@Pobjeda elvtárs:

Tény no.1: Ez nyilván igy van, de nem hógumiról, hanem téligumiról beszélünk. Hó nélkül -5 fokban is gáz lehet a rossz gumi.

Tény no.2: Ez igaz, de a tapadásuk is sokkal jobb.

Tény no.3: 5 évre ez 2 tank benzin / év.

Tény no.4: Itt is csak azt mondanám, a téligumi nem= hógumi. Hómentes hideg napokon is jobb a téli gumi mint a 4 évszakos.

Tény no.5: Ez igaz, de ez minden gumira igaz igy a téli-4évszakos vitához nincs köze.

Pobjeda elvtárs 2012.01.21. 11:08:22

@magyar_ellenállás:

Ez egyébként jellemző eset, csak a legtöbb autós nem tudja megoldani.

Egyszerűen nem tudatosul az autósokban, hogy hiába a téli gumi, havon a fékút akár a háromszorosa is lehet a száraz nyári körülmények között megszokottnak, és a tapadási tényezők is hasonlóan rosszabbak.

A legtöbb ember nem érti meg hogy ami nyáron biztonságos, az télen nem az, hiába a téli gumi. Aztán a bíróságon meg megy a nagy rácsodálkozás hogy az 50 az 30 havon.

Amúgy nagyon vicces már maga a poszt is, mivel éppen azt felejti el közölni hogy a video egy 15% emelkedőn készült, valamint azt hogy WA államban télen a legtöbb úton kötelező a traction tire és általában téli gumi van ezért az autókon, mivel Seattle éghajlata nyugati parti óceáni, ezért télen a környéken rengeteg a hó, még a szöges gumik használata is engedélyezett télen. Így a videon csúszkáló autók jó részén minden valószínűség szerint téli gumi van. A kommentekből (youtube) az is kiderül, hogy a hó alatt tükörre fagyott jég található ez és az emelkedő az elsődleges oka a csúszkálásnak, és nem a téli gumi hiánya.

Cooper911 2012.01.21. 11:13:30

Téli-nyári vs 4évszakos téma körüljárva:

gumibiznisz.hu/20081113/teligumi-kontra-negyevszakos/

Mondjuk azt elismerem, hogy ha valaki csak BP-n használja a kocsit és hóban, jeges latayakos úton nem használja annak elég lehet a téligumi.

Cooper911 2012.01.21. 11:16:40

A vége helyesen: elég lehet a 4évszakos gumi.
Bár téligumin is eljárhat :D

Pobjeda elvtárs 2012.01.21. 11:18:45

@Cooper911:

1 - Ez is igaz, azonban a négy évszakos és a téli gumi között nincs akkora különbség ami indokolná a cserét. Kifejezetten a havas környezetet vitatják a téli gumi fanatikusok is.

2 - Csak havon. Egyéb körülmények között nincs ilyen különbség, pláne városban, és fontos, hogy csak azonos minőség esetén. Gagyi téli gumi vs minőségi között nem jelentős.

3 - Sajnos sok embernek ez nagy pénz.

4 - Nem különösebben (városi körülmények között (amiről beszélünk) nem szignifikáns). A gyagyi téli pedig még rosszabb is.

5 - Dehogynem. Olvasd vissza, azzal érvelnek hogy ugyanannyi a téli/nyári szett mint a 4 évszakos. Holott ez nem igaz, mert elöregszenek, cserélni kell így is úgyis.

+ 1 Spórolás. Vagy azt mondjuk hogy szegény ember ne autózzon, vagy pedig segítünk optimalizálni. Ilyen alapon azt is mondhatnók, hogy hóban csak szöges gumival, mert annak pont annyival rövidebb a fékútja mint amennyivel a téli jobb havon a nyárinál. De még az is elmarad a száraz-utas nyári fékúttól. Miután városban a négy évszakos gumival szabályos közlekedés mellett az ugyanolyan minőségű téli gumi előnyét 1 Km/h sebesség csökkentéssel orvosolni lehet, így felesleges pénzkidobás a jellemzően ilyen körülmények között közlekedő úrvezetőnek. Lásd a részletes posztot.

Amúgy a túllihegett téli-gumi mizéria helyett én sokkal, de sokkal nagyobb problémának látom hogy az emberek úgy közelednek mintha nyár lenne (sebesség) és a téli gumival nyugtatják hamisan a lelkiismeretüket.

Pobjeda elvtárs 2012.01.21. 11:19:42

@Cooper911:
:) Ezt magyarázom egy ideje :) Szegény ember jobban jár a négy évszakossal, ha csak városban fut.

Krisi 2012.01.21. 12:17:45

@Pobjeda elvtárs:
1: igen, 3-5 havas nap van, de ez az az eset, amikor a főutak havasak. emellett pedig van 2 hónap, amikor fagypont alatti a hőmérséklet, pláne az aszfalt hőmérséklete, na ilyenkor kell a téligumi. téligumi nem egyenlő hógumi, már írták többen is.

2: a költség téli-nyárinál a duplája, de az élettartalma is! magyarul hosszútávon nem olcsóbb a 4évszakos, mert hamarabb elkopik. persze hosszútávon senki nem szeret gondolkodni, néhányaknak megerőltető (jó politikus lennél, nekik sem szokásuk)

3: ha nincs pénzed akkor ne autózz. senki nem akar a másik szarrágása miatt balesetet szenvedni. engem sem vet szét a pénz, nem is autózom mindig mindenhova, de gumin nem spórolok. az egész autót ez a 4 tenyérnyi kis rész köti össze az úttal, ahol a gumik érintkeznek. aki ezt nem veszi komolyan az magát minősíti.

4: ferdítesz komám, de keményen (jó politikus lennél) minőségi 4évszakost minőségi téligumival hasonlíts össze télen, és minőségi nyárigumival nyáron. amíg erre nem vagy képes addig nincs miről beszélni. az árakat úgy hasonlítod össze, hogy olcsót a drágával, a tapadásiakat viszont pont ellenkezően, a drágát az olcsóval. ez tényleg fair.

5: ebben van valami, de annyira azért közel sem drasztikus a helyzet, hogy pár év alatt használhatatlanná keményedne a téligumi. sokkal inkább egy 4éves jó minőségű téligumi, mint egy 4évszakos.

6: ez nettó faszság, és semmi alapja nincs, hiszen megfelelő sebesség függ autótól is, gumitúl is és vezetőtől is. pl. egy jó sofőr rendes gumikkal + mondjuk egy quattro hajtású Audival más dimenzióban mozog télen, mint egy 4évszakos gumis átlagautós. ezért is kell átlagautósnak szar gumival lassan menni, ezt jól látod, inkább totyogjon, mint belém jöjjön.
de ha egyszer valaki tud biztonságosan gyorsabban is menni, ráadásul még mindig a sebességhatárokon belül, annak ugyan mi akadálya van? dögöljön meg a szomszéd tehene is effektus? ha már én szopok, akkor a másik is? nem jó ez a hozzáállás.

7: ehhez légyszi valami linket is csatolj, ahol független szakértők (nem te, hanem szakértők!) mondják ugyanezt, mérésekkel és tesztekkel alátámasztva. hasraütéssel én is tudok bölcsnek látszó tényeket írni, az nem nehéz.

a következtetéseidet ennek tükrében gondold kérlek újra.

zombika 2012.01.21. 12:18:45

Mocskos szemét gumigyárak! El akarják venni a bevételeket a temetők melletti virágosoktól!

vmaast 2012.01.21. 14:37:00

@Pobjeda elvtárs: A felsorolt tények nagy része csupán a te véleményed, és nem több.

1. Egyértelmű hülyeség, ami nem lesz attól igaz, hogy az UTÓBBI 1-2 évben kevés volt a hó.

2. Ez nagyjából áll.

3. Megengedhet. Mindössze fel kéne nőni a dologhoz, és nem csak benyára, menő navira, meg wunderbaumra költeni.

4. Ezzel ez összehasonlítással magadat járatod le.

5. Ez is hülyeség, de legalábbis mindössze a te véleményed.

6 és 7. Megint nem tudom, honnan rántod ezeket elő. Úgy írod, mintha tény lenne, de amúgy marhaság. Talán túl sok Daniken-t meg Hargitai-t olvastál...

Következtetések:

1. Még mindig nem vagy képes felfogni, hogy a téli gumi nem kizárólag a hó miatt van kitalálva, hanem a hideg miatt is. Ezt már nem tudom egyszerűbben leírni, tehát lapozzunk.

2. Annak jobb választás, aki mérsékelt égöv alatt lakik, így nincs sem 36 fok, sem -10

3. Ez tisztán hülyeség, mert más légből kapott ötleteidre alapozod, arról nem is szólva hogy összekevered a fanatizmust a felelősséggel.

Ergo

Én azt mondom neked, ne hordj sem melegben szandált, sem hidegben csizmát, járj inkább állandóan félcipőben, legfeljebb nyáron belerohadsz, télen meg belefagysz ;-)

trialboj 2012.01.21. 14:51:44

:)) ez a videó a legrosszabb példa a téli gumira, itt bármiben fogadok, hogy ha az is lett volna rajtuk akkor a jégen úgy sem tesznek csodát. Elismerem, hogy jobb tapadást biztosíthat, de azt is, hogy sokat azt hiszik, hogy ha nekik fent van, akkor ők az istenek :))

Mellesleg nálunk manapság hírből ismerik a telet, szóval ha ésszel vezet az ember, és felméri mikor, hogy mehet, akkor nagy baj nem lehet (saját hibából)

Vecellio 2012.01.21. 14:58:01

FYI, a videó vége felé (1:49) valóban egy Subaru megy el szép nyílegyenesen; de nem Forester; sem nem Legacy hanem egy Outback (ami egy emelt hasmagasságú Legacy kombi szintszabályzós hátsó légrugóval).

McK (törölt) 2012.01.21. 15:18:53

@Pobjeda elvtárs:
Na szevasz.
Egyrészt most lettél méreten aluli,visszadobandó..
Másrészt szerencsére elolvastam lejjebb,miket írnak tanult kollégáim.
Tanulmányozd,biztosan nem árthat.

Ui:A tény attól lesz tény,hogy igazolni tudod az állításod,mérésekkel,adatokkal,szakirodalommal.
Ehelyett leírtad a saját véleményed tényként..
Ejnye..ennyire nem vagy tisztában az alapfogalmakkal sem?
Önnön paródiád lettél.
Megsajnáltalak.

suzukis001 2012.01.21. 19:55:55

Fejezze már be mindenki ezt a k..va téligumi mániát. Magyarországon,hála az égnek sosem lesz kötelező,mert nincs értelme. Téli akkumulátort miért nem vesztek? 30 éve se volt,mégis mentek mindenhol,trabival,ladával.A sok pesti,aki állandóan autópályán húzza a belét,ha tele vannak pénzzel,vegyenek téligumit,8 garnitúrát. LASSAN KELL MENNI! NEM ESIK LE? TÉL VAN!

vmaast 2012.01.21. 20:07:56

@suzukis001: Hehe... Te még pont hiányoztál innen...

Amúgy képzeld! Az akksik télen sokkal több odafigyelést igényelnek, mint nyáron. Gondolom ezt sem tudtad, mint annyi mást sem ;-) Aztán amikor egy hidegebb tél közepén két évesen kifekszik, mész asztalt verni az Auchanba, hogy szar az akciós akksi. Magyar virtus... :DD

MAFVM 2012.01.21. 21:21:05

Olvasgatom itt a hozzászólásokat és néha jókat mosolygok :)
Szerintem mindenki döntse el maga, hogy vesz e vagy sem téli gumit csak előbb gondolkodjon van e elég vezetési tapasztalata, hogy egy necces helyzeten képes lesz e úrrá lenni nyári gumikkal. Nem mondom, hogy nagy tapasztalattal rendelkezem mert csak 11éve járom az utakat. De ez idő alatt volt pár autóm és jártam nyári, négyévszakos és téli gumival is télen. De azt bátran kijelentem, hogy a négy évszakos egy kalap sz*r. A téli gumi ellenesek próbálják ki havas úton, hogy kb 30km/h-nál nyomnak egy satuféket vagy nyomnak egy kövérgázt mindkét gumival és hasonlítsák össze a kettőt biztos vagyok benne, hogy a téli gumi kisebb úton megáll és közben talán még az ABS sem zizeg vagy a gázadásnál nem villog orba szájba a kipörgésgátló lámpája vagy nem pörög a kerék miközben az autó áll.
Bár persze vannak helyzetek amikor nagyjából mindegy milyen gumid van de olyankor általában te vagy a szenvedő alany.
Amúgy csak egy nyári gumis példa, pont pár napja történt egy barátommal Z3-as BMW 225-ös gumik nagyjából 40km/h-val jött ki egy S kanyarból majd megindult a kocsi segge és hiába kormányzott ellen végül egy útjelző tábla fogta meg :( szerencse a szerencsétlenségben a Magyar munkamorál mert nem volt lebetonozva az oszlop és azonnal kifordult a földből ezért a kocsi csak minimálisan sérült.

Hungaroauto.hu 2012.01.21. 21:28:37

Nem az a lényeg, hogy milyen módon lehet közlekedni téli gumi nélkül, havas, síkos úton, hanem az, hogy téli gumival biztonságosabb minden sebességtartományban!!! Azt gondolom, hogy ebben mindenki egyetért.

Esős időben 0 fok felett már lehet vitatkozni arról, hogy néhány jó minőségű négy évszakos abroncs megfelelőbb választás a téli guminál, de a videón látható havas úton a 4 évszakos abroncs már nem nyújt megfelelő tapadást!

Egyébként az, hogy sosem lesz kötelező a téli gumi Magyarországon az nem igaz! Nagyon is szó van arról, hogy kötelező lesz, csupán a részletek nem tisztázódtak még. Konkrétan az, hogy milyen jelölésű abroncsokat fogadjanak el téli guminak (pl. 4 évszakos abroncsot), és azokat hol, hogyan és mettől meddig kelljen használni. Na és persze a bevezetés időpontja sem tisztázódott még, csak annyit lehet tudni, hogy idén még biztosan nem, jövőre nagy valószínűséggel nem, de 2014-15-től már nagy valószínűséggel kötelező lehet a téli gumi Magyarországon is. (Lásd: Hólánc előírások Magyarországon)

Pierr Kardán 2012.01.21. 21:28:48

@Hungaroauto.hu: Ezen a Michelin reklám cikken jót röhögtem. Azt írják: "a telek egyre szélsőségesebbek és egyre hosszabbak".

Mitől lennének a telek egyre hosszabbak. Ezek nem hallottak a globális felmelegedésről????

Minden évben (már vagy 20 éve!) felírom a kis autós naptáramba, hogy mikor cseréltettem ki a gumikat. Még soha az életben nem került ennyire későn sor a téligumi felszerelésére, mint az idén. Az idén december elejéig hó se esett, meg egyszerűen nem volt olyan hideg, hogy le kellett volna cserélni a nyárit télire.

8001A 2012.01.21. 21:58:45

@szemettanarba: Baszhatod a fűtött gumidat hideg útburkolaton.

Hungaroauto.hu 2012.01.21. 22:31:24

@Pobjeda elvtárs:

A Michelin abroncsokat 10 évre tervezik! Ugyan a minőségük 8 év után már valóban nem az újkorival egyező, de 10 évig biztonságosan használható, persze csak akkor ha nem kopott el.

Egy abroncsnak minimum 30ezer km-t kell futnia, ami azt jelenti, hogy 2-3ezer km téli használat mellett is 10 évig használható egy szett téli abroncs.

Amíg egy átlag autós (aki évente 10-15ezer km-nél nem megy többet) a négy évszakos abroncsát már 2 év alatt is elhasználhatja, addig a téli-nyári szetteket vegyesen használók a nyárit 3-4 évente cserélik, a télit pedig 8-10 évente.

Számoljunk 10 évre évi 15000 km megtételével:
- 4 évszakos abroncs 2 évente cserélve összesen 5 garnitúra gumi.
- Téli-nyári abroncs cseréjével ugyanez: téli abroncs 1 garnitúra, nyári abroncs max 3 garnitúra, azaz összesen 4 garnitúra!

Ez azt jelent, hogy 10 év alatt a téli-nyári gumi cseréjével 1 garnitúra gumival kevesebb kell, mintha csak négy évszakos abronccsal járnánk!

Persze a fel és leszerelések költségeit most nem számoltam, de valószínűleg kevesebb mint egy szett 4 évszakos Michelin abroncs szereléssel együtt!

Azért a Michelint hoztam példának, mert erről vannak adataim, nyilván gyengébb minőségű abroncsoknál ezek a számok is máshogy alakulnak.

Más:
Jogos, hogy a sebességet 30km/h-ra csökkentve nagy biztonsággal tudjuk a hirtelen előbukkanó akadályokat elkerülni, különösen téli gumival! 30 km/h sebességnél azonban havas, jeges úton is több mint egy gyalogátkelő szélességnyi távolság (5 m.) a különbség a nyári és téli abroncs között!!

Ajánlott olvasmányok:
hungaroauto.hu/2011/12/22/a-biztonsagos-teli-autozashoz-nelkulonozhetetlen-a-teli-gumi-es-a-vezetestechnikai-rutin/
totalcar.hu/magazin/kozelet/2011/12/25/teli_gumival_is_lehet_nagyot_utkozni/

Hungaroauto.hu 2012.01.21. 22:59:03

@Pierr Kardán: Jogos az észrevétel és amit írtál, de a videón amihez most hozzászólunk, azon nem ez a helyzet! Magyarországon ennél kisebb havazás is elég, hogy megbénuljon az ország.

Akik pedig azt szajkózzák, hogy általában Magyarországon nincs tél ezért szükségtelen a téli gumi, azok közöljék ezt azzal a nem kevés családdal is akik pont abban a néhány napban vesztették el egy hozzátartozójukat, vagy szenvedtek kisebb-nagyobb balesetet amikor épp havazott.

Pobjeda elvtárs 2012.01.21. 23:04:20

@Hungaroauto.hu:

Tévedés hogy a Michellin gumik 10 évig jók. Konkrétan a Michellin (de a legtöbb másik gyártó is) 6 évig garantálja, - no nem azt hogy nem keményedik fel a gumi hanem - hogy nem fog a futófelület leválni.
Négy öt év után már tapinthatóan felkeményednek az abroncsok fizikai tulajdonságaik érezhetően leromlanak.

10 éves abroncson autózni életveszélyes. Innentől kezdve megdől hogy ugyanannyiba kerül a két megoldás, hasonló biztonság mellett. Egy 8-10 éves abroncs még a havon használt nyári guminál is veszélyesebb lehet.

Ami a téli nyári abroncs közötti különbséget illeti, az természetesen igaz, de ha figyelmesen olvasol, látni fogod hogy négy évszakos abroncsról volt szó mint alternatíváról (abban a speciális esetben amikor valaki városi lakos, és jellemzően csak ott használja az autóját.) Ott pedig ilyen sebességnél, és körülmények között már nincs szignifikáns különbség, mint feljebb részletesen kifejtettem.

Hungaroauto.hu 2012.01.21. 23:50:06

@Pobjeda elvtárs: Az információk a Michelin-től származnak, ők azt állítják, hogy az abroncsaikat 10 évre tervezik és én ezt is írtam és nem azt, hogy mennyi garanciát vállalnak.

Nekem Pirelli téli gumim van amivel vizes nedves úton nem vagyok túlságosan elégedett. Lehet, hogy egy 4 évszakos jobb minőségű Michelin abroncs jobban viselkedik ilyen körülmények között, amelyben teljesen egyet értek veled! Viszont hóban már egyértelműen jó! Sajnos Michelin téli gumim még nem volt, de volt rá lehetőségem, hogy teszteljem. Azt tapasztaltam, hogy jobban tapad vizes felületen mint a Pirelli, így szintén igazat adok neked abban, hogy a gyenge minőségű téli abroncsnál jobb választás a jó minőségű 4 évszakos abroncs, viszont annál is jobb választás a jó minőségű téli gumi!

A most 6 éves a Pirelli téli gumim új kora óta ugyanúgy viselkedik és nem érzékelek minőség romlást! Vizes aszfalton 0 fok felett soha nem volt jó a tapadása, hóban meg mindig kitűnő! Mivel télen kevesebbet autózok, ezért a kopása sem jelentős, úgyhogy még 2 évig biztosan használni fogom, aztán majd meglátjuk. Ezek szerint a Pirelli is vígan elmegy 8-10 évig, de a következő gumim biztosan Michelin lesz! Az legalább vízen is tapad!

Egyébként sok mindenben igazad van ami a Magyarországi helyzetre vonatkozik! Azt gondolom, hogy a témával kapcsolatban sok körülményt megvizsgáltunk, de általánosságban mégiscsak az a véleményem, hogy egy kiváló minőségű téli gumival mindenképpen biztonságosabb a téli közlekedés mint bármi mással.

Aki nem teheti meg, hogy megvegye a legjobb minőségű téli gumit az inkább költsön többet a 4 évszakosra, de az nagy butaság, hogy a legolcsóbb nyári vagy 4 évszakos is ugyanazt a biztonságot nyújtja, mint egy átlag téli abroncs. Bár ilyent Te sem írtál, úgyhogy ezt nem neked szántam!

Így ebben az alternatívában mindenképpen egyetértek veled!

Krisi 2012.01.22. 00:23:11

@Pobjeda elvtárs:
"Négy öt év után már tapinthatóan felkeményednek az abroncsok fizikai tulajdonságaik érezhetően leromlanak."

szóval ezek szerint télen, mínusz fokban, havas-jeges utakon inkább járnál 2-3 éves négyévszakos gumikkal, mint 4-5 éves csúcskategóriás téligumikkal? tényleg kíváncsi vagyok.

Pobjeda elvtárs 2012.01.22. 00:34:49

@Hungaroauto.hu:

Gondolom hogy mondanak ilyeneket, de írásban, a garanciális feltételekben 6 évet garantálnak, utána nem vállalnak felelősséget az abroncsért.

Az üzemi hő, és a napfényben található ibolyántúli sugárzás, valamint a mechanikai és kémiai igénybevétel (pl. só, és a légköri oxigén, és szennyeződések hatásai) visszafordíthatatlan változásokat okoznak a gumiban, elveszti rugalmasságát, fizikai tulajdonságai megváltoznak.

Sajnos a modern keverékek élettartama rövidebb mint a régi típusokban használtaké. Hogy ez a gyártók ármánya, vagy egyszerűen a jobb tapadási tulajdonságú keverék miatt meghozott szükségszerű kompromisszum azt nem tudom.

Egy hat éves gumi még megfelelő tárolás és ápolás mellett is jelentősen rosszabb tulajdonságokkal bír mint egy új.
Persze nyilván vannak kivételek, és lehet egy hatéves abroncs is még használható állapotban, de az esetek döntő többségében egy hat éves abroncs már jelentősen elöregedett.

Egy levált futófelület pedig gyilkos egy történet. Ettől még bizonyosan van pár év tartalék a gumiban a hat év után is (hiszen nyilvánvalóan ráhagyással számolják a garanciát), de ez már az a kategória ahol szerintem semmiképpen sem éri meg kockáztatni.

Szerintem.

Pobjeda elvtárs 2012.01.22. 00:40:54

@Krisi:

Télen, mínusz fokban, havas-jeges utakon inkább járnék 2-3 éves minőségi négyészakos gumikkal, mint 4-5 éves gagyi téli gumikkal.

Azonos minőségi osztályban kb. hasonló tulajdonságai vannak a fiatal(2-3) négy évszakos, és az öreg (4-5) téli-guminak, mivel a havon tapadást segítő lamellák rugalmassága döntően befolyásolja a téli-gumi karakterisztikáját.

Próbálj meg csak körömmel megnyomogatni egy öreg gumiabroncsot, és egy szőrös újat, és rögtön megérted miről beszélek.

Krisi 2012.01.22. 00:55:44

@Pobjeda elvtárs: azért csak beláttad, hogy a többi részben nincs igazad, mert már csak az elöregedésen lovagolsz, a többire nem reagáltál senkinek.

viszont már megint a minőségi 4évszakost hasonlítgatod a gagyi téligumival, valamint az új négyévszakost a több éves téligumival. ez továbbra sem fair összehasonlítás, magyarul egyáltalán nincs igazad.

suzukis001 2012.01.22. 05:14:21

@vmaast: Nem semmi,hogy miket tudsz.Nálunk leesett most 10 centi hó,és még mindig szakad. Akkor most mit tegyek? Hogy rohanjak a gumishoz,hiszen nyári gumim van... . A téli gumi is értelmetlen 5 mm alatt. Akkor meg nem tudom. De igen! Veszek egy lánctalpast! A biztonság mindenek előtt!!!! Ja,igen! Megnéztem az akksimat. Egy zöld jelzés van rajta,meg megtörölgettem a sarukat. Mit kell még csinálni,hogy nekivághassak a télnek? Fessem le?

James009 2012.01.22. 07:21:10

Üdv!

Én pl lehet anyázni,de egész évben téligumit használok,hogy miért,hát azért mert havi 5-600km et megyek! Évi 8000km max,ezért nem fogok két garnitúra gumit használni! Tudom tudom nyáron nem biztonságos stb stb...nyúlik mint a takony...Van összehasonlítási alapom vidéken használom max megendedett sebesség lak területen kívül 90 en ezzel a sebességgel elég éles kanyarokban 38fokban sem csúszik,120nál már tolja kifelé az elejét,nyárival 125nél ugyan ezt tette! 3-4évig biztosan kitart így is! És szemétláta felelőtlen senki vagyok mert német RIGDON 7mm bordamélységű gumikat pofátlan módon használtan vettem fél áron ráadásul már most lett 7 éves! Elvittem gumishoz/illetve attól is vettem csak máshonnan,azt mondta rá,hogy simán jó nem repedezett semmi attól függetlenül hogy ennyi idős!

vmaast 2012.01.22. 10:56:46

@suzukis001: Nem most kéne a gumishoz rohannod. Akkor kellett volna, mikor megjöttek az első talajmenti fagyok.
Akksit pedig ugyanekkor ellenőrizni, kimérni, sarut, csatlakozót lepucolni, ha nem dönt anyagi csődbe, tenni rá egy hőszigetelést, és a tél folyamán, ha hideg van, nem pedig 15 fok, hetente ellenőrizni (neagyj'isten rátölteni), zöld jelzést leszarni.
Ugyan ez offos, de látom mégiscsak hajlandó vagy tanulni.
A végén még autós is lehet belőled ;-)

pickdown 2012.01.22. 13:04:52

Sziasztok.Azt mondják az okosok,7 fok az már tél!!4évszakos gumi van az autómon,nem is egy kula fajta michelin.Egy kalap szart sem ér.Kopott nyárival nem csúszkáltam annyit mint ezzel.persze nyáron.tavasszal ősszel.télire vettünk 4 évfost(1 éve),és nem jóóóóóóó!lehet hogy gazdaságosabb,de nem kifizetődő.

pickdown 2012.01.22. 13:06:53

@ivivan: IGAZAD VAN:a helyes sebesség,és drift tapasztalat segít!!

ivivan 2012.01.22. 13:14:39

@Zolus84: Nem is vettem észre ezt a hozzászólásodat...

"Már nem azért, de ha darabja 40, akkor neked legalább 18 colos felnid van, ami meg nem a csórókra jellemző"

16os felnim van. 35 ezer a Michelin gumi rá. Ha meg rosszabbat rakok rá, akkor mindig azon töprengek, hogy biztosan jobb-e a rosszabb minőségű téli, mint a tényleg márkás nyári? (most nyári Bridgestone van rajta és az idei enyhe télen egyáltalán nem csúszkáltam még vele)

A 15ös csere felnivel meg az a baj, hogy hol tartanám a csere készletet (a téli gumi ellen is egy igen komoly érv a helyhiány) - a nappaliba mégse rakhatok be 4 16"-os gumit felnivel. Garázs meg nincs (nem elsősorban pénzügyi okokból, hanem azért, mert a környéken nincs eladó)

Hurri Kán 2012.01.22. 13:20:01

@ivivan:
Vannak gumisok, ahol felnistül megőrzik a téli/ nyári garnitúrát, amikor éppen nem használod.

vmaast 2012.01.22. 16:15:42

@ivivan: Hát a Michelin-nél van sok jelentősen olcsóbb gumi, ami még nem jár engedménnyel a minőség terén.
A cseregumi/kerék tárolása pedig ne legyen már akadály, valahogy biztosan meg lehet oldani ;-)

Globetrotter2014 2012.01.22. 16:25:57

@pickdown: +1. Télivel én is sokat szívtam hómentes időben. AZ egyiknek (uniroyal) rém gyenge volt az úttartása, a másik (Goodyear) meg elég rendesen kopik.

Ettől függetlenül az egyik autóra mindig teszünk télit, arra a pár napra a másikat meg nélkülözzük...

ivivan 2012.01.22. 18:07:37

@gyvy: gondoltunk erre, de elég sok autós cég megy mostanában csődbe - nem merek 100 ezres készletet ott hagyni, nehogy csődbe menjen... De ha egyszer megint rákényszerülök, hogy városon kívül is járjak télen, akkor nem lesz más megoldás.

@vmaast: A Bridgestone sokkal olcsóbb volt a Michelinnél és elégedett vagyok vele (bár a fogyasztás megugrott tőle olyan 10%-al) - sajnos nem értek a gumikhoz, ezért csak olyat merek venni, amit én is ismerek. Ez kb 3-at jelent: Michelin, Bridgestone és Pirelli. A többit túlságosan is zsákbamacskának érzem.

A tárolás meg igenis akadály. Biztos sokaknak nem az, mert berakják a szomszédhoz vagy a nagyszülőhöz, vagy mittomén, de nekünk gond. Mégse tárolhatom a nagymama nappalijában...

voroseltolodas 2012.01.22. 18:19:41

Többször van az évben eső mint hó ez tény.
Aki ennyire favorizálja,már-már mindenhatónak tartja a téli gumit, annak bizonyára esőgumik vannak fent az év többi részében UGYE???
Mert ki van mutatva tesztekkel,hogy esőgumival X méterrel előbb meg lehet állni,mennyivel később úszik fel a vízre stb.
Aki nem ilyennel vág neki egy esős napnak az FELELŐTLEN, MÁSOK ÉLETÉT KOCKÁZTATJA MERT MI VAN HA EGY VÍZÁTFOLYÁSON FELÚSZI ÉS SZEMBŐL NEKEM JÖN? NEM FÉLTI A CSALÁDJÁT, NEM NORMÁLIS...meg hasonló bugyuta közhelyek amiket itt olvasok.

Az ilyenekről hatalmas kuss van érdekes módon.
Csak ez a néhány napos(órás) havas úton, ezen kell lovagolni.

i.auto-bild.de/ir_img/5/5/4/4/3/2/Uniroyal-RainSport-560x373-1f964911a32d680e.jpg

vmaast 2012.01.22. 20:03:54

@csúcsragi:
Közútra nem gyártanak esőgumit. Talán nézz kevesebb F1-et!
A Rainsport ugyanis sima nyárigumi, jó szlogennel, mint ahogyan pár éve minden v-mintás gumit esőguminak neveztek. Ehhez képest a most használt GY F1-em köszönőviszonyban sincs vizes úton az előző, nem v-mintás Yokohama A539-el ;-)

vmaast 2012.01.22. 20:08:18

@ivivan: Hehe... Megtaláltad a három legdrágább abroncsot ;-) Beszélj gumisokkal, érdeklődj, és jó sok pénzed fog maradni.

Ha feltételezzük hogy nincs saját helyed tárolni, sem rokon, sem barát, sem munkahely, akkor maradnak a gumisok. Átlagban valami 4-5 k-t kérnek egy szezonért.

vmaast 2012.01.22. 20:10:41

@csúcsragi: Egyébként normális emberek normális vitájába miért is kell valami megmondókapitánynak állandóan beleóbégatni? ;-)

ivivan 2012.01.22. 22:23:52

@vmaast: hát igen, meg kéne kérdezni a gumist, de mivel nem értek hozzá, úgy ver át, ahogy nem szégyell. Egyébként megkérdeztem, a gumis a Debica gumikat ajánlotta - viszont kicsit gyanússá tette a dolgot, hogy a teljes eladó tér Debica plakátokkal volt teleragasztva... Nyilván annál volt a legnagyobb haszna, ezért nyomta annyira. (Amúgy a Bridgestone csak pár ezerrel volt drágább a Debicanal és úgy voltam vele, hogy akkor már legyen olyan gumi, amiről hallottam előtte - meg különben is: ha F1 gumit tudnak csinálni, akkor annyira csak nem lehetnek bénák :) )

Amúgy én úgy érzem ez a téli gumi mizéria abból alakult ki, hogy az emberek egészen különbözőképpen használják az autót. Vannak olyanok, akik az autót szinte kizárólag városban, többnyire rövid távokon használják és együtt tudnak élni azzal a tudattal, hogy ha rossz az idő, akkor nem hagyják el a várost - extrém rossz időben pedig szimplán otthon maradnak (ebbe a kategóriába esek én is)
A másik végletet jelenti az, aki hetente többször megtesz 4-500 km-t városon kívül és kizárt, hogy akár egy napot is akadályozva legyen abban, hogy eljusson a céljához.

Nyilván az első kategóriába esőknek egyszerűen pénz kidobás a téli gumi, hiszen ez azt jelenti, hogy 4 évente 2 szett gumit kell lecserélni nem csak egyet és azt az évi 3-4 napot kibírja lábujjhegyen, ne adj Isten otthon. A második kategória pedig természetesen a tél első fuvallatára rakja föl a téli gumit - de neki egy szett gumi amúgy sem bírna ki 1-2 évnél többet a kopás miatt, így ez nem jelent plusz kiadást (így a "nekem megér ennyit a családom" szöveg simán költői túlzás, hiszen Ők azok, akiknek a téli-nyári gumi csere csak az effektív gumicsere költségébe kerül (mondjuk 10 ezer/év), de gumit pont ugyanannyit kell venniük így is - úgy is)

svéd. 2012.01.22. 23:53:48

A Négyszakos gumikat az köpködi ilyen vehemensen akinek SOSE volt aki sose használt!!! Persze hogy nem ajánlja egy gumis sem ..hisz utána ,2- 3 évig nem lát... Én nagy 4 évszakos használó vagyok , elolvasom minden évben az Autó Bild tudományos precíz ,téli és négyévszakos gumi tesztjét ,és a következő garnitúrát így veszem....Sose..Még egyszer mondom sose csalódtam...125 lóerő fölé én is külön garnitúrát vennék de ez alatt a hazai Opelokra Suzukikra, BÁTRAN!!! Csendesek ,kategóriákkal jobb a rugózási komfort nyáron ,megspórolok ,több gumiszerelést , centírozást, és nem kevés helyet a garázsban... Arról nem beszélve hogy nincs váratlanul leesett hó, és többnapos előjegyzés és nyárin mászkálás mert a gumisoknál mindenki az első hónál cseréltet.. cseréltet... Az pedig hogy honnan nézzük!!! Egy négy évszakos simán jobb bármelyik nyárinál télen, és fordítva is... az átmeneti időjárásról nem is beszélve....Nekem most a hétköznapi Suzukin van ,hibátlan ,minden estben bír a 76 lóerővel,vízen pedig egyenesen pazar... Egyszer bátran próbáljátok ki...

svéd. 2012.01.22. 23:56:42

Ja! És egyedül a Good Y vallotta be hogy lehet-lehetne tökéletes négyévszakos gumit gyártani bármelyik kategóriára,de nem üzlet...:-DDD

Zolus84 2012.01.23. 21:57:59

@svéd.: Erre tudsz egy hivatkozást idézni?

Zolus84 2012.01.23. 22:08:44

@ivivan: Tényleg meg akartak vezetni a szutyok Debicával. Egyébként ez könnyen elkerülhető, rá kell szánni egy napot, és megnézni különböző teszteket a gumikról. A Pirelli pl. nagy név, ennek ellenére sok rosszat hallottam róla. Gyakoribb méretekről általában van ADAC teszt. A megbízható, ismert márkák közül kihagytad a Continentalt. Nekem TS810 van, volt tesztgyőztes, az újabb TS830 szintén tesztgyőztes. Ne a sarki gumistól vegyél gumit, mert drága lesz. 195/65 R15-ös Conti 17500 Ft/db-ból jött ki internetről rendelve, szállítással együtt. Friss gyártás, számlával, garanciával...

ivivan 2012.01.23. 22:47:11

@Zolus84: szerettem volna nézni teszteket, de 205/55R16-ra nem találtam még tesztet és azt vettem észre, hogy más méretek tesztjei korántsem mérvadóak: ami 14 colos keréknél még nyerő az a 15-ösök között akár sereghajtó is lehet. Ezért választom a márkás gumit, mert azzal nagyon nem nyúlhatok mellé. Igazából Michelin-t vennék mindig, de azt arany áron adják, annyira azért nem lehet jó :)

Most egy ideig megint nem veszek gumit (sőt, lehet, hogy hamarabb cserélem le az autót, minthogy gumit kelljen venni rá), úgyhogy annyira nem érdekes, de ha tudsz egy linket, ahol 16 colos gumitesztet is találok, azt azért megköszönném.

8001A 2012.01.24. 09:17:33

@vmaast: Az eladó általi tárolás is odafigyelést igényel (nem túl magas hőmérséklet, rendszeres töltés), szóval nem feltétlenül a vevő a sáros - meg aztán lehet, hogy a cucc nem véletlenül volt akciós :)

Zolus84 2012.01.24. 17:44:57

@ivivan: Az ADAC 2009-ben tesztelt 205/55 R16 méretet téli és nyári gumiban is:
gumibiznisz.hu/20090402/nyarigumi-teszt-2009/
gumibiznisz.hu/20091002/adac-teligumi-teszt-2009/
Érdekes, hogy téliben a Hankook jobban szerepek a Michelinnél, és még annál is jobban a számomra ismeretlen Esa-Tecar. A név tehát nem minden, ki lehet fogni jó abroncsot alacsonyabb áron is.

SvenH. (törölt) 2012.01.25. 00:02:05

itt a vita leredukalodott negyevszakos vs teli-nyari szettre?
nincsen itt senki aki nyarigumival nyomna, buszken felvallalna?

ivivan 2012.01.25. 09:04:32

@Zolus84: Köszi a tesztet. Persze kérdés, hogy mennyire igaz egy 2009-es teszteredmény a 2011-es gumimodellekre. De mindenképpen jobb, mint a semmi.

Amúgy nagyon kíváncsi lennék egy téli tesztre nyári gumikkal - vajon hol lennének ezen a táblázaton a nyári gumik?

@SvenH.: hát én egy ilyen senki vagyok. Nyári gumival járok télen is és jelen időjárás mellett szerintem a nyári gumi csúszik kevésbé :-)

Zolus84 2012.01.25. 16:48:11

@ivivan: A gumigyárak nem dobálnak ki évente új modelleket, nagy része most is kapható ezeknek. Ezért is tesztel az Adac adott évben adott méretet, mert így többnyire minden gyakori méretet és típust végigmérnek az évek alatt, ami a piacon van.

ivivan 2012.01.25. 22:27:08

@Zolus84: ahogy most nézem nem is nyúltam annyira mellé a Bridgestone gumival.

A téli gumival kapcsolatban viszont még mindig nem vagyok meggyőzve - ma száraz idő volt és 3-4 fok. Aligha kérdéses, hogy ilyen időben a nyári gumi tapad jobban. És még csak Január van. A legtöbben Március-Április körül rakják csak vissza a nyári gumit - addig vajon hányszor "veszélyeztetik a családjukat" azzal, hogy nem a legjobban tapadó gumi van fönt?

Pobjeda elvtárs 2012.01.26. 11:07:09

@Krisi:

Szerintem neked komoly szövegértési problémáid vannak. Talán próbálj meg arra reagálni amiről írtam, és ne próbáld meg a saját hülyeségeidet a számba adni. Fuss neki újra és olvasd el elejétől hogy miről is van szó.

Krisi 2012.01.27. 00:17:17

@Pobjeda elvtárs: akárhányszor olvasom mindig ott lukadsz ki, hogy zsírúj, minőségi 4évszakosokat hasonlítasz össze olcsó, gagyi vagy öreg téligumival.

@ivivan: 3-4 fokban nekem a minőségi téligumik jobban tapadnak, mint a szintén nem éppen szar nyári Pirellik. tudom hogy népszerűek az összeesküvés elméletek, de a téligumi ténlyeg jobb kb. 7 fok alatt, mint a nyári.

_Roll_ · http://www.gumimester.com/ 2012.01.27. 20:02:47

A négyévszakos gumiba egyértelműen csak (viszonylag) kis teljesítményű autóra szabad, de ezen felül még azt is át kell gondolni, hogy nyáron többet fogyaszt vele az autó és jobban is kopik. Tehát anyagilag sem olyan egyértelmű a helyzet. Nem biztos hogy annyival olcsóbb a téli, illetve nyári guminál.

ivivan 2012.01.27. 20:36:38

@Krisi: valahol olvastam, de tapasztalom is, hogy száraz úton még fagypont körül is jobban tapad a nyári, mint a téli (ami persze logikus, hiszen nagyobb a felülete).

Ha visszaolvasol, akkor tudhatod, hogy nem tartom összeesküvés elméletnek a téli gumi mizériát, csak azt vallom, hogy annak, aki csak városban használja télen, nem feltétlenül éri meg a téli, ha azon az évente néhány napon tud egy kicsit lassabban menni.

@_Roll_: "Tehát anyagilag sem olyan egyértelmű a helyzet. Nem biztos hogy annyival olcsóbb a téli, illetve nyári guminál."

Leszámítva, hogy négy évszakosból csak egy kell, míg téli-nyáriból kettő. Annak, akinek a gumikat az elöregedés miatt kell cserélnie és nem a kopás miatt, annak gazdaságosabb lehet.

Én mondjuk még mindig inkább a nyári gumit preferálom, de ez lehet azért, mert még soha nem próbáltam négy évszakosat...

Krisi 2012.01.28. 13:17:49

@ivivan: persze, hogy két garnitúra kell ha téli is és nyári is van, de kétszer annyi ideig is tart, ezt se felejtsük el.

ha fagypontnál jobban tapad a nyárigumi, az egyvalamit jelent: hogy a téligumi valami tízezer forintos hipermarketben vásárolt szar. én a hátsókerekes kocsimon egyértelműen érzem, hogy a jó minőségű téligumi már 5-6 fok környékén is egyértelműen jobb, mint az aműgy szintén jó minőségű nyárigumim.

csak városban pedig szerintem még inkább nagyobb a jelentősége a minőségi guminak, hiszen városban kell a legnagyobb valószínűséggel vészfékezni vagy félrerántani a kormányt, és ott számít igazán a tapadás. lehetsz akármilyen jó és óvatos sofőr, a fizikát nem fogod legyőzni :)

ivivan 2012.01.28. 13:48:51

@Krisi: "de kétszer annyi ideig is tart, ezt se felejtsük el"

Visszább már írtam, hogy csak azoknak jó ez, akik kopásig használják a gumit és nem öregedésig. Aki évente csak 10-15 ezer km-t megy, annak hamarabb kell a gumit lecserélnie, minthogy az elkopna (4-5 évnél régebbi gumi semmivel nem jobb, mint nyári gumi télen), ezért az ilyeneknek a téli-nyári csere éppen pont duplázza a gumi költséget (azoknak akik itt verik a nyálukat, hogy Ők bezzeg kifizetik, azoknak persze jó eséllyel nem, hiszen nyilván sokat mennek, ezért úgyis hamarabb elkopik a gumi)

"ha fagypontnál jobban tapad a nyárigumi, az egyvalamit jelent: hogy a téligumi valami tízezer forintos hipermarketben vásárolt szar"

Tavaly történt meg velem elsőnek, hogy nem Michelin gumit vettem (mert szerintem aránytalanul drága), hanem Bridgestone-t - szóval ez a célzás erősen mellé ment. A jelenlegi időjárásban a nyári gumim a leghalványabb mértékben sem csúszik. Nem tudom hogyan lehetne ennél jobb a téli...

"lehetsz akármilyen jó és óvatos sofőr, a fizikát nem fogod legyőzni"

Nem is akarom legyőzni. Már többször leírtam, hogy a téli gumi 20%-os előnyét a fékútban egyszerűen 10%-al alacsonyabb sebesség alkalmazásával ellensúlyozom. Tiszta fizika, hogy így éppen annyi lesz a fékutam, mint a téli gumival szerelt autónak. És ezt évente csak pár napon kell megtennem (ezen a télen még egyszer sem volt szükség ilyen óvatoskodásra)

Krisi 2012.01.28. 14:08:58

@ivivan: "a téli gumi 20%-os előnyét a fékútban egyszerűen 10%-al alacsonyabb sebesség alkalmazásával ellensúlyozom."

kár, hogy ilyet még csak leírva láttam, de az utcán aztán valahogy mégis mindenki pont úgy közlekedik, mintha neki is jó gumija lenne. persze simán lehet, hogy te vagy az 1% kivétel, ki vagyok én, hogy ezt megkérdőjelezzem.

"A jelenlegi időjárásban a nyári gumim a leghalványabb mértékben sem csúszik. Nem tudom hogyan lehetne ennél jobb a téli..."

ó, hát akkor rögtön kidobom a francba a téligumijaimat, és énis veszek a mínusz 6 fokba nyári Bridgestone gumit, mert te nem csúsztál meg vele! na jólvan, inkább nem győzködlek semmiről, úgysem foglak soha meggyőzni.

ivivan 2012.01.28. 14:16:14

@Krisi: "de az utcán aztán valahogy mégis mindenki pont úgy közlekedik, mintha neki is jó gumija lenne"

Hát én nem - én már kiöregedtem a száguldozásból :)

"és énis veszek a mínusz 6 fokba nyári Bridgestone gumit"

Lehet, hogy itt a különbség: Szegeden jelenleg gyönyörűen süt a nap és +3 fok van.

Ezt is írni akartam már a cikkel kapcsolatban: azért, mert Seattleben szükséges a téli gumi, Kaliforniában még nem kell mindenkinek téli gumit venni. És Magyarország déli részén bizony már sokkal gyakrabban van szép, napos idő télen, mint havazás és fagy...

Krisi 2012.01.28. 15:56:08

@ivivan: mindjárt azt is megtudhatjuk, hogy Szegeden sosincs fagypont alatt a hőmérséklet...

ivivan 2012.01.28. 16:02:15

@Krisi: mindjárt azt is megtudhatjuk, hogy minden Tunéziainak téligumit kell venni, mert 30 éve, egy hűvös reggelen kb fél óráig fagyott!

Szövegértési gondjaid vannak? Ha a hét egyik felén 10 fok van és süt a nap, de egyik nap reggel -2 van, akkor te hetente kétszer cserélsz gumit? Na ugye, hogy nem.

Én csak azt mondom, hogy a déli országrészben sokkal ritkább a hideg, havas idő, ezért nem éri meg annyira a téli gumi (évi 3-4 hétért sokkal szívesebben ad ki az ember 120 ezret, mint évi 3-4 napért) Egy kis óvatosság elég lehet, ha nem megy le az autó az alaposan takarított főutakról. És abból a 120 ezerből inkább karbantartom az autó egyéb részeit, hogy biztos ne legyen semmi gond - nyáron sem.

Globetrotter2014 2012.01.28. 18:08:05

@Krisi: én azt tapasztalom hogy a téligumi sajnos hamis bztonságérzetet ad. A hóban felrakott téligumi összehasonílthatatlanul jobb tapadásérzetet ad. Ugyanakkor minden más időben rosszabb lesz, én személy szerint eddig csak téligumival szívtam (legutóbb mont a hltem, plusz foktban esőben).

Ráaádsul a téligumi tavasszal marha gyprsan elkopik. Egyáltalán nincs kétszeres szorző...

WildBear 2012.02.04. 18:14:57

Mi a véleményetek arról, ha valaki téli gumival jár télen-nyáron ?
(Évi kb. 10e km-t megy)

lyken 2012.02.06. 19:43:18

@WildBear: Ez attól függ, hogy kit kérdezel. Én egyszer próbáltam. 6 helyett 8 literre ment a fogyasztás. A téligumi (Vredestein Snowtrack)jól bírta, de 3000 km-en a 60 liter üzemanyag pluszba fájdalmas volt, pedig akkor még csak 265 volt akkoriban az ára. Végül inkább felrakattam a nyárit.

Lehet, hogy másnak más gumival más(jobb) a tapasztalata. Ja, fékút: saccra 20%-al hosszabb volt vészfékezésnél az enyém esetében.

Bhp Gumi 2012.07.06. 11:00:46

Tudomásom szerint a téli gumit 7 fok alatt kell felszerelni. Számomra érdekes információ, hogy a legtöbb nyugati országban nem is kötelező a téli gumi. Bár már volt szó róla.

www.bhp.hu/hirek/57-teli-vezetesi-es-fekezesi-tanacsok-tippek.html

Bhp Gumi 2012.07.06. 11:02:08

Jelenleg Magyarországon sem kötelező a téli abroncs, Szerintetek be kellene vezessék ezt a törvényt?

strawpet 2012.11.26. 14:26:54

Szerintem annak nem kell a téli gumi, aki havas időben a garázsban hagyja az autóját, és megy busszal, vagy el sem indul. Aki havas úton nyári gumival próbálkozik hamar ráfázhat. Az meg hogy drága a téli gumi viszonylagos, annak nem éri meg aki tényleg nagyon keveset megy télen nyáron. De azért itt is lehet ésszerűen vásárolni vannak már árösszehasonlító oldalak ahol hamar ki lehet deríteni, hogy hol lehet olcsó gumit venni. Ilyen oldal pl. a sop árösszehasonlítója a [link]http://árak.sop.hu[/link]

selgir 2014.12.01. 11:08:36

nemsoká jöhet a téma idén is :D

Flóra23 2015.01.14. 13:55:33

Eléggé tömeg megosztó téma szerintem. Javasolom ezt az oldalt, ez összeszedi mindegyik gumi fajta előnyeit és hátrányait, hátha segít a döntésnél. Plusz ne felejtsétek el, hogyha valaki jár télen külföldre, pl. síelni, azoknak országtól függően kötelező is lehet a használat. Az országok listáját és szabványait is összeszedi ez a cikk: rentautorent.com/hu/blog/teli-gumi

Los 2015.06.10. 08:09:28

Hali, kövezzenek meg,hempergessenek tollban és szurokban de szerintem az egész téligumi kérdés nem felesleges de eltúlzott. Nem véletlenül vették fel ezt a videót. Szerintem az út alja a hó alatt kopp jég volt, azon meg batyhattyák a téli gumit is. Van ezzel még egy bajom ha olyan király a téli gumi akkor miért van annyi baleset? Megmondom a hamis biztonságérzet miatt.a téli sem tapad a jéghez csak a barmok ezt nem fogják fel. Bizonyos körülmények között jobb mint a nyári de nem mindenható. És végül az eretnekség netovábbja (főzzetek meg forró olajban) NEM használok téli gumit! Gyerek koromban minden második hétvége nagypapáméknál telt. Ez kb 300 km-t jelentett egy 120L Skodával télen is! ÉS ÉLÜNK! SZERINTEM HŐSÖK VAGYUNK! Nem b+ ... Nem kell hajtani mint az állatok de ma magyarországon ezért is én agyok a b.zi ha ki meremmondani. Aki hülye azt se ABS se ESP se téligumi nem tudja kihúzni a szarból. Tanuljunk meg normálisan közlekedni oszt tróc. Akkor a biztonsági intézkedèseink is érnek majd valamit. De a magyar nem érti, hogy a biztonság a fel nem használt tartalék pl a téli gumi tapadása. Mert a magyar ha jobban tapad a gumi akkor jobban szúrja nek aztán pislog mkkor balesetet szenved. Mert ilyen k.csög nép vagyunk. Amíg ez nem váltotzik addig meg addig soha semmi nem lesz biztonságos. Fel kell nőni agyilag a vezetéshez. Sajnos ezt is csak az a szűk réteg fogja olvasni aki közel hasonlóan gondolkodik.

Shadowbull 2015.06.10. 08:12:48

@Los: ".a téli sem tapad a jéghez"

Sokkal jobban tapad a jeghez is. A tobbi okoskodasod nem is kommentalom.

selgir 2015.11.04. 07:56:33

meg idén is:) szeretem ezt a posztot, olyan tanulságos...

Pamaxax 2016.04.02. 16:18:28

Hála Istennek, megvan a Michelin CrossCLIMATE. Amióta létezik, semmi más nem érdekel de még a mindenféle agymosó internetes marketing szöveg sem.
Tudom, hogy a gumisoknak ez a gumiabroncs nem tesz jót, de az én zsebemnek igen. Remélem jó pár év múlva, minden személy-gumiabroncs a CrossCLIMATE - hez hasonló lesz és befejeződik ez a fergeteges hajsza a tél közeledtével, a minnél magasabb profitért.

Rocko- 2016.04.02. 23:03:01

@Pamaxax: nekem ilyen gumim van, teljesen meg vagyok elégedve vele.
a történet szépséghibája, hogy nem magyarországon használom, hanem olyan országban, ahol csak egy évszak létezik: esős.

Pamaxax 2016.04.03. 21:34:07

@Bhp Gumi: A legtöbb Európai országban 100% hogy nem kötelező, csak utána kell nézni. Sőt Yakutszk-ban sem, ami egy szibériai város, ahol a januári meg februári hónapokban a hőmérséklet -50,-60 Celsius fokig is lecsökkenhet
és érdekes módon a gumi ott nem keményedik mint nálunkfelé, ahol olyan telek járnak mostanában melyek nem nevezhetőek télnek.
süti beállítások módosítása