Afrikában jobban vezetnek a magyaroknál

  2011. október 28. - baowah Címkék: afrika ford gyár ranger

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kell autót rajzolni!
2013-06-07 14:29:49

Mindannyian rajzoltunk már autót, legalább egyszer, a normális gyerekek többször is. De ilyen

Nem heroin, cukor
2013-05-19 08:53:02

Plakátként is kitenném! Egy Yamaha X-max 400 tesztje miatt péntek este ronggyá áztam Milánóban , így

Én nem is akartam autót venni!
2013-02-03 07:48:21

„Ha az iparban, mezőgazdaságban, illetve közigazgatásban végzett, felelősségteljes tevékenységünk mellett

Én is eladtam a legjobb autómat
2013-01-13 07:56:23

Mihályfán az út szélén Én is eladtam a legjobb autómat – úgy tűnik, ez most kezd rossz szokássá

Töltött fegyverrel, golyóálló mellényben álltak egy páncélozott csapatszállító mellett. Nem rám vártak, nem is a mi buszunkra: a fokozott rendőrségi jelenlét állandó, az országot behálózó négy méter magas szögesdrót sem véletlen. Dél-Afrikában járunk. Szánkban szárított, fűszeres marhahús, szemünk előtt a silvertoni Ford gyár.

A leszervezett sajtócsoport ellenőrzés nélkül jut be a kapun, de a biztonsági őrök, plusz a be- és főleg kiléptetők tudományos rendszere tanúsítja, hogy amúgy nem viccelnek. Az udvaron véradás és mobil HIV-szűrés zajlik – az aranybányák miatt kifejezetten jól szituált ország szemre rendben, de azért vannak problémák, amelyek a társadalmat mételyezik: hatmillió fertőzött él az országban.

A Ford, amennyire lehet, hosszú távon tervez a munkásokkal, a képzésre nagy hangsúlyt fektetnek. A helyszínen kiderült, hogy igenis lehet cégen belül karriert építeni – nem kizáró ok a fekete bőrszín. Tréningek, munkacsoportok és számos alulról jövő szervezkedés erősíti a melósok felkészültségét. Sikerrel? Szerintem igen, de erről majd holnap, az új Ford Ranger tesztben.

A Pretoria szélén levő gyártelep előtt ott a régi Fo-Mo-Co logó. Benn sem tűnnek sokkal újabbnak az épületek, nagyjából a cseh Tatra gyár létesítményeire hasonlítanak – a munkások kellemes középtempója is arra emlékeztet, nincs nyoma a gyomorfekélyes japán sztahanovizmusnak. Ennek ellenére Silvertonban folyik a munka: itt készül a globálisan megjelenő új Ford Ranger és a helyi piacra készülő Fiesta-alapú pick-up, a Bantam.

Mondani sem kell, azonnal a helyi csemegét, a stephole-os oldalú platós vackot vettük körbe; biztosak voltunk benne, hogy még éppen elég Rangerben lesz részünk. A telepbejárást vezető mérnök hagyott is minket nyüzsögni. Csupán akkor szisszent fel, ha elé ugrottunk a komótosan bóklászó targoncáknak. Vészhelyzet persze nem volt, nem siettek azok a gépek, sőt, előzékenyen fékeztek vagy pózoltak egy jó fotó kedvéért. Az egyik vezetőt még arra is sikerült rábeszélném, hogy menjen már egy-két kört, szeretnék róla behúzott, mozgás közbeni fotót készíteni.

Kellemes félhomály van a csarnokok zömében. Feltehetőleg sokkal takarékosabb közvetlenül a szalagot vagy a munkapadot megvilágítani – egy ekkora telephelyen már tisztes összeget ad ki az elpazarolt energia. A régi Rangert is itt gyártották, azzal teljesen leálltak: óriás, fóliázott kordon mögött sorakoztak a lecserélt gépsorok.

Több karosszériaváltozatban és több motorral készül a pickup, de létezik össz- és hátsókerékhajtású változat is. Rengeteg piaci sajátosság akad, ezeknek mind igyekeznek megfelelni, hisz az új Rangert az egész világon árusítják majd: a termelés 75 százaléka elhagyja Dél-Afrikát, a Föld 148 országában kapható az itt készített platós. A Silvertoni üzemet Struandaleből támogatják – ott a motorokat rakják össze, melyekből jut a thaiföldi és argentínai üzemekbe is.

1631 embert alkalmaznak, szemre majd az összes – a politikai korrektség jegyében – szerecsen. Kedvesen mosolyognak, de ami a legjobb, gond nélkül bárhol, bármikor táncolnak egy kicsit. Nem egyszer láttam, gyárban, utcán, boltban, hogy könnyedén rögtönöznek néhány figurát, ha megszólal a zene, vagy csak felülkerekedik a reggeli dallamtapadás. Egy-két karlengetés, meg pár takknyi lábmunka, és megy tovább a napi rutin – idehaza hülyének néznék őket, de úgy tűnik, ez kinn társadalmilag elfogadott viselkedésnorma.

Európai szemmel furcsa: olyan, mintha valakinek mindig pihenője lenne. Élvezik a napot a munkások, gyümölccsel és szendviccsel pihengetnek a gyönyörűen parkosított gyárudvarban. Feltehetőleg több rövid szünet van beiktatva a napjukba, mert mire visszanéz az ember, már huss, el is tűntek.

Csak elsőre tűnik lazulósnak, a középtempó ellenére normális ütemben folyik munka: a minőség-ellenőrzés rendkívül komoly. Volt szerencsénk bejutni egy terembe, ahol körbe, az összes fal táblázatokkal és ütemtervekkel volt teli – hamar meggyőztek minket, hogy a fejlesztést, a hibák elhárítását és a gyártásoptimalizálást egyáltalán nem veszik félvállról. Én elhittem, bár akkor még nem volt módomban kipróbálni a Rangert.

Ami magyar szemmel meglepő volt, az nem a gyáron belül ért. A közútra kivonulva egyik meglepetésből a másikba estem; nem csak a tucatnyi ismeretlen autó, teherkocsi és kisteher döbbentett le, hanem a közlekedési kultúra, amit egyáltalán nem vártam Afrikától.

Persze, szokatlan volt, hogy a kormány a túloldalon van és az irányjelzést is felcserélték az ablaktörlővel. A helyiek viccelődtek is: onnan tudják, hogy európai áll a kereszteződésben, hogy napsütésben is ablakot mos. Így is van, az reflexből rendszeresen a rossz karra nyúltam rá, de komolyan mondom, ebből semmilyen probléma nem származott.

A vezetők – legyen az angol, búr vagy zulu – rendkívül előzékenyek. Amint észreveszik, hogy valaki hátulról egy picit is gyorsabban jön, azonnal lehúzódnak még akkor is, ha azt a józan ész ellenezné. Többször kis híján az árokba hajtottak, hogy mehessek tovább, pedig egyáltalán nem furakodtam. Úgy tűnik, ez ott természetes, de Thomas Rönnberggel, a német Auto Bild Allrad szerkesztőjével nem győztünk csodálkozni.

A fokozott rendőri jelenlét és a rengeteg traffipax megtette a hatását. Ahol hatvannal lehet menni, ott mindenki annyival megy. Az utak jó minőségűek. A gyorsforgalmi szakaszokon, ahol 120 a felső limit, öröm autózni: a kanyarok olyannyira döntöttek, hogy játszva lehet tempós átlagsebességet tartani anélkül, hogy túllépnénk a megengedett határt vagy folyton fékezni-gázt adni kéne. Irigykedtem.

Megdöbbenésem akkor tetőzött, amikor fotózás közben elhagytam a napszemüvegemet. Az ablakon kihajolva fényképeztem átlövősben a mögöttem jövőt, amikor a huzat lekapta a fejtetőmre húzott Ray Bant – elszorult a szívem, ahogy láttam az aszfalton pattogni. A mögöttem jövő angol újságíró ügyesen kikerülte, de aggódva néztem az érkező extrahosszú faszállító bulldogfülkés Freightliner nyergesvontatót. A sofőr nem szarozott, nyomott egy satuféket, és csóváló rakománnyal kerülte ki, miközben én már rohantam vissza a leállósávban.

A padkán tébláboló útkarbantartók is azonnal szolgálatba helyezték magukat, elkezdték lengetni a zászlókat, ügyesen elterelve a sorban érkező autókat. Szinte megálltam a megdöbbenéstől. Idehaza feltehetőleg kéjesen találják telibe a napszemüveget, ott meg leállítják miatta a főutat.

A kocsihoz visszakocogva vettem észre még egy csemegét, a Vigyázz víziló! piktogrammal ellátott táblát – a Rangerben hagytam a fényképezőt, így lemondtam a megörökítéséről. Sajnos a böhöm emlősállattal nem találkoztam, bár ezt enyhítette a szimpatikus zebrapár, a néhány majom meg a hipercuki elefántok.

Maradandó emlék volt a sok pickup. Az öreg Nissanok és Toyoták mellett rengeteg VW Caddy és platós Opel Corsa cirkált az utakon. Normális látvány, hogy három-négy ember utazik a raktéren. Azt hittem, majd a rendőrök jól lekaszabolják őket a töltött fegyvereikkel, de ez nem zavarta őket – sőt, láttam vidám zsarukat is utazni a platón. Százhússzal.

Golfosoknak örömteli a sok egyes. Azonnal felismerni, hogy helyi gyártásúak, hisz a C oszlopon van egy plusz díszhorpadás – nagy kár, hogy ezeket nálunk nem forgalmazták, valószínűleg én is ilyennel járnék. Egy kedves szerecsen megengedte, hogy bentről is szemrevételezzem, hibátlan gép volt, mindössze húszezerrel az órájában. Neki viszont az én teszt-Rangerem tetszett; sajnos a csere nem volt reális opció, úgysem tudtam volna a tizensok órás repülőút alatt hova tenni a VW-t.

A sok autózás után végre letérhettünk az aszfaltról. A néptelen, vörös földúton én is beállhattam a megszokott oldalra, ott már senki sem zavart. Az összkerékhajtású pickup is kezdte igazán megmutatni, hogy mit tud – erről bővebben holnap olvashatnak. 

Kattintsanak a képekre: zsírosra hizlalt galéria nyílik. Azt is megtudhatják Afrikáról, amit nem akarnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr503334081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

T4KK 2011.10.28. 11:02:39

Az egyes nem kettes:)

balakaa 2011.10.28. 11:13:53

Remek írás, nagyon tetszett!

A képgaléria címe viszont félresikerült: Ford helyett Form. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.10.28. 11:43:55

Nem biztos, hogy jobban vezetnek, csak nem rohannak annyira, vagy több eszük van.

tlantos 2011.10.28. 12:28:04

@T4KK: Igen, en is ugy emlexem, hogy 1-es golfokat gyartottak arrafele meg nemregiben is. Talan 1-2 eve hagytak abba.

gumifust 2011.10.28. 12:30:40

A belsőségen belűl lehetne egy olyan , hogy belsőség light vagy tc light mert ez egy könnyed kis olvasmány volt és szerintem pont oda illene . Mert igazi autós cikk volt de nem az a tömény teszt hanem , könnyeden keverte a majdhogynem turisztika beszámolót az autó gyár bemutatásával . Nagyon jó cikk volt !!! Ja és az új range is jól néz ki , és az egy egyes Golf a képen , kéne belőlük inport !!!

T4KK 2011.10.28. 12:32:28

3 ajtósat is lehetett látni? Vagy csak 5 ajtósat gyártottak?

Liquid_Night 2011.10.28. 12:41:35

Van egy sejtésem, hogy ez a látszólagos nagy béke, barátság, és rend pusztán a puskacsövek torkolatának közelsége miatt van...dél-afrikáról olvastunk már ezt-azt, vannak ott komoly feszültségek. Nyilván ha csőre töltött fegyver van fogva az emberre, akkor nem idegeskedik :)

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.10.28. 12:51:34

Olyan jó helynek tűnik. Már legalább tudom, hogy hova költözzek az országból.
Biztos szeretettel fogadnak...

Kéne onnan hozni egy egyes golfot!

AUTÓNEPPER · http://autonepper.blog.hu 2011.10.28. 13:03:56

Az a 46-os kép arról az arcról nagyon jó lett,gratula!

Nagyon karakteres portféfotó!
Irigyellek is érte. :)

uki 2011.10.28. 13:12:29

a BANTAM típusnevet tuti átvariálnám BATMAN-re ha az enyém lenne! :-) (99-es kép)

Duliee 2011.10.28. 13:35:41

Golfosoknak öröm a sok egyes, mert bizony azok Golf I-esek, nem pedig kettese.

uki 2011.10.28. 13:36:40

@baowah: gratula az úthoz, afrika nagyon más világ, látni kell!

xszolixxx 2011.10.28. 13:49:47

Azért az én ízlésemnek egy kicsit sok volt a szögesdrót, meg a villanypásztor a kerítések tetején.

Secnir 2011.10.28. 14:10:13

ezt a mondatot lehetne kicsit értelmezhetővé tenni??:
"A Pretoria szélén levő gyártelep elő ott a régi Fo-Mo-Co logó."

Secnir 2011.10.28. 14:18:04

@baowah:
nekem nem a ford motor companyval van a problémám.
"A Pretoria szélén levő gyártelep elő ott"

clt 2011.10.28. 15:15:19

A helyiek azt mondták, hogy a foci-vb után nem csökkentették vissza a rendőrök létszámát, mert a stadionokon dolgozó betanított munkások, bevándorlók mind ott maradtak a nagyvárosokban, csak munkát nem találtak azóta se. Sokkal több rendőrt vezényeltek a közlekedésbe is, biztonságosabb is lett, bár épp amikor kint voltam lőttek le egy rendőrt, miközben megpróbált megakadályozni egy autólopást (a sofőrt cibálták ki a jobb egyből, mikor odaért, le is lőtték szerencsétlent). Nekem úgy tűnt, hogy a drágább autókban ülők sokkal inkább vállalják a gyorshajtást és relatíve sokkal gyorsabban hajtanak a többieknél, mint itthon. A haláltaxikról nem is beszélve...

Kámasuka 2011.10.28. 15:19:43

Dél-Afrikáról azért nem általánosítanék Afrikára. Egy rakás magyar milliomos él kint mert ez volt az életcélja.

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2011.10.28. 16:02:00

Tetszik a cikk, várom a folytatást! A képek mellé 1-2 szó jó lett volna, de így is tuti a galéria.
Köszönjük!

pickapu 2011.10.28. 17:22:58

Szimpatikus írás a pickupok országáról. :)

Gomulka Béla 2011.10.28. 18:07:22

Az aranybányái miatt kifejezetten jól szituált országban negyven százalékos a munkanélkuliség. Kérdeztem odavalósi kollegámat, ez a sok ember mit csinált annakidején? Annakidejen nem számítottak, volt a válasz. (Tényszeru, nem cininkus: kollegám angol fehér létére akkor is apartheid-ellenes volt, amikor még volt apartheid.) A szulei (jól szituált, de nem eszetlenul gazdag) háza egy erodítmény. Háromméteres betonfal, azon szogesdrótspirál és magasfeszultségu vezeték. Mindez egy sorompóval és fegyveresen orzott utcában, Johannesburg jobbik felén. A. azt mondja, minimum harminc év mire az egyenloségnek egyaltalán a kozelébe érnek. Ha minden jól megy.

Accordbela 2011.10.28. 19:27:50

@Gomulka Béla: Hát ezt jól mondtad,EZ Dél-Afrika...Nekem nem kollegám,barátom van akinek a felesége búr,omaga pedig angol.Hallottam tole sok torténetet,meg a feleségétol is...Csak annyit hogy én nem lettem volna olyan bátor hogy egy napszemuvegért kiugorjak a kocsiból!

SillyKohn 2011.10.28. 20:19:54

@AUTÓNEPPER:
Bubba Smith testvére lehet.

Guzzista 2011.10.28. 21:27:55

A cím kissé félrevezető. A Dél Afrikai Köztársaságban lehet, hogy jobban vezetnek, de Afrikában nem! Kétszer voltam Bamakoban, tudnék mesélni!

fogash 2011.10.28. 21:38:09

@Gomulka Béla: nálunk is ez a fajta lakáskultúra JÖN...

A szerzőnek halkan súgnám, hogy a "szerecsen" ugyan viccesebben hangzik, mint a "néger", vagy a "fekete", de alapvetően a "szaracén" szó magyarra torzulásából származik és mint ilyen, az arab és bolgár mohamedánokat jelöli, nem az afro-afrikaiakat. :)

Rocko- 2011.10.28. 22:32:32

@uki: jól van, akkor nem nekem kell lelőni. :)

hallari 2011.10.28. 23:00:15

@xszolixxx: nem véletlenül vannak ott. Volt a tévében egy riportműsor, ahol jólszituált fehéreket (köztük egy '70-es évek óta ottélő magyar házaspárt) és gettóban élő feketéket interjúvoltak meg. A borsodi roma-magyar helyzetet szorozd meg 5-tel, kb. olyan hangulata volt annak, amit elmondtak. Ja és nem a fajgyűlölet miatt.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.10.29. 15:10:55

@Accordbela:
>Csak annyit hogy én nem lettem volna olyan bátor hogy egy napszemuvegért kiugorjak a kocsiból!

Változó. Attól függ, hol vagy és milyen napszakban. Van olyan hely, ahol este 11-kor koppsötétben egyesével kocogtak az emberek. Aztán a Kyalami versenypályától 2 km-re a gyorsbüfében vasrács volt az eladók meg a vevök között.
Vagy megálltam egy Sparnál vásárolni és már a parkolóban furcsa volt valami. Bent rájöttem, hogy mi volt a gebasz. Én voltam az egyetlen fehér ember. Furcsa érzés volt, na.

Fomics 2011.10.29. 19:18:38

A világ legszebb országa ( lehetne ), de az ott lakók miatt nem az....
A gyár portáján, ahol dolgoztam, egy 2x3 méteres felirat hirdette: Kérjük, a tűzfegyvereket adja le a portán.
És reggel ment a kipakolás.
Három méteres kerítések, tetejükön nagyfeszültségű áram.....
Elmentünk gyalog sétálni...olyan balhé lett belőle, hogy még....a város - még nagyobbrészt fehér rendőrsége - mind minket keresett....
Hozzátenném, hogy a fehérek is pont leszartak abból az alkalomból, mikor meghívtak bennünket hétvégére...mert templomba kellett menni, imádkozni...
hajdan gondolkoztam rajta, hogy kinn ragadok, de mikor láttam, mi van, inkább azt mondtam, na ne má....

ZsoltK 2011.10.30. 20:24:48

@fogash: Pont ezt akartam én is írni.

Látszik mennyire jó a cikk, mire megyünk rá ;)

visszakettopadlogaz (törölt) 2011.11.09. 20:18:22

Borzasztoan rossz hely del afrika, ne tevesszenek meg senkit a kepsorok es a beszamolo. Amiota nincs apartheid rendszer egy ocsmany ferto az egesz. Ahonnan kiteszi a labat a feher ember ott utanna fu se no. ( lasd Tahiti meg )
süti beállítások módosítása