Négy hulla a csónakban

  2011. október 22. - Winkler Róbert Címkék: up subaru tréler horgászat csónak uj péter brassó outback

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Így kínozzák az utángyártott lámpákat Tajvanon
2015-06-12 11:07:30

Az Eagle Eyes nem számít nagy gyárnak Tajvani viszonylatban, de még a sziget déli részén, Tajnan városában

Néhány megfigyelés az új fényezési trendekről
2015-05-26 17:52:20

A China Airlines Tajvanból Frankfurtba késett másfél órát, így buktam a budapesti csatlakozást. Az ölembe

Cuki cicák a gumigyári klotyóban
2015-05-22 17:46:25

Ránk szakadt a monszun, amit Tajvanon nagyon vártak, mert a száraz évszak nem csak száraz volt, de hosszú is.

Felkúrták az agyam Tajvanon
2015-05-21 15:52:45

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra

Kedves olvasóink!
Uj Péter kalandjai az új Subaru Outbackkel. Fogadják szeretettel, egyenesen a Tumblr-ről. UP aktív horgász, ez pedig egy horgásztúra előzménye.
Winkler Róbert

Uj Péter bemutat egy Frank Drebin-parkolást


Az indulás előtti napon derült ki, hogy Andor Navarrája lehalt, nem tudjuk húzni a hajót. Mondtam, nekem van vonóhorgom, mobil, mehetünk az én kocsimmal, bár összesen jó ha kétszáz kilométernyit trélereztem eddig, egyszer megfordultam ipszilonban a 10-es úton éjjel, de előre megyek simán, szűkebb kanyarokat kell nagyobb ívben venni, kicsit ráhagyni a követési távolságra, és lejtőn figyelni, ennyi. Sójázni majd sójáz valaki más.

A hajó motorral háromszáz kiló körül, ment még vagy százötven kiló cucc bele (öt ember horgászcucca egy hétre, sok ruha), plusz még a futó, jó hétszáz kiló körül lehetett a vontatmány, plusz négy (visszafele öt) ember a kocsiban, és még cuccok, ott is lehetett még vagy 450 kiló. Legalább száz kilóval tonna fölött volt a szállított súly, simán.

9,9-es átlagfogyasztással lehozta a Subaru (2,5-ös benzines) a kétezer kilométert, úgy, hogy jó ötszáz kilométeren át szállítottunk még jó 100-200 kilónyi vizet is. Brassó fölött a Kárpátokban, némileg elkavarodva az eredeti útiránytól kaptunk brutális esőt, ami Star Wars-szerű havazásba (kiléptünk a hiperűrbe) ment át pillanatok alatt, és alig negyedórás sűrű havazás után már öt-tíz centi friss hó borította a szerpentint, amin egy órányit kacskaringóztunk föl-le vadul szikrázó felsővezetékek, és ki-kicsúszó szombat esti román autósok közt. Nem volt vidám. Utólag rekonstruálva, a 73A úton kavarhattunk át sípályák és hotelek mellett a Pitestibe vezető 73-asról a Ploiesti-be tartó 1-esre.

Már az “Összetört csónakban találtak négy megfagyott magyar horgászt egy Brassó-környéki sípályán” bulvárcímet fogalmazgattuk, de végül simán lejöttünk a hegyről, egyetlen egyszer csúszott meg a kocsi, alig félméternyit, ami ennyi cuccal, ilyen úton szinte hihetetlen.

DSC 8507

A havazás később folyamatos, Tulceáig tartó zuhogó esővé változott. Annyi víz került a hajóba (Andornak nem volt ponyvája: mintha egy nagy lavórt húztunk volna magunk után), hogy érezhetően nehezebbé vált. A hajó dugóját kivettük, a fenékszivattyút is beindítottuk, de maguk a cuccok felvettek annyi vizet, hogy sok kiló pluszsúlyt jelentett. Így ment föl a fogyasztásunk 9,4-ről 10,2-re (aztán a visszaúton, eggyel több emberrel ment vissza 9,9-re).

Summa summárum: az Outback tudja, amit kell neki. Nem hiszem, hogy sok olyan, hasonló árkategóriájú kocsi van, amivel így megcsináltuk volna ezt az utat.

Edit: Teljesen elfeledkeztem egy nagyon fontos tényezőről, a CVT váltóról. Volt itten korábban egy automataváltó-ellenes thread, na, arra jó válasz lehet egy ilyen út. Meg lehetett volna őrülni kéziváltóval. A CVT szépen tartotta a nyomatékoptimumot, és például a sójapályán (az egy meredek vizes betonrámpa, amin be kell ereszteni a vízbe a hajót trélerestül), ahol előttem üvöltő gázon csúszált egy szintén négykerekes Patrol, röhögve mászkáltunk föl-le trélerestül, milliméternyit sem csúsztunk.

Arról nem beszélve, hogy kétezer kilométer hegyen-völgyön, nullával döcögéssel, necces előzéssel, hegymászással, ereszkedéssel szétkuplungoltam volna a bal vádlimat, és lehgalább egy literrel többet fogyasztottunk volna. (Az ember 12 óra folyamatos vezetés után, sötétben és zuhogó esőben, a megfelelő útjelzőtáblát keresgélve már kevésbé találja el az optimális fordulatot, mint a gép.)

A fokozatmentes automata: ISTEN. Két ISTEN.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr583320455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FCs 2011.10.22. 19:56:03

@nagyiWRX: itt egy régi volvo vs subaru video /emelkedős 4wd teszt, utánfutóval nehezítve/ lehet, hogy a volvo azóta javult, de elég egyértelmű a végeredmény www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

don't 2011.10.22. 19:59:26

Ilyen messze menni horgaszni...
Amugy haromkereku
Patrolt meg en sem lattam.

csufár 2011.10.22. 20:06:10

ki az az edit? :DDD

nachtstern (törölt) 2011.10.22. 20:47:27

Mit fogtatok? Hogy valami értelme is legyen a cikknek! :-)

Ronald 2011.10.22. 20:49:40

.
Ahogy a költő mondaná: "Who the fuck is Edit?"
.

atiz 2011.10.22. 21:10:13

@FCs: video nelkul is boritekolhato a vegeredmeny :-)

Ferry 2011.10.22. 21:15:51

@FCs: az a Volvo kétkerékhajtásos.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.10.22. 21:22:04

9,9 liter a fogyi?
Még véletlenül sem 10,1:-)))
katalógusadat szerű fogyasztás érték:-))

FCs 2011.10.22. 21:30:10

@Ferry: nem, 4wd-s. A video pont arról szól, hogy hiába az papíron /alapból 95-5 arányban van leosztva/, ha rendes vezérlés hiányában egy kipörgő első kerékkel megy az egész a levesbe.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.22. 22:05:11

Igy van, az automata váltó az egy isten.Tulképp nem is értem, hogy kommersz kocsikba (amilyennel anyu viszi oviba a kölkeket, vagy városi rohangálósba, de még a családi kombi is tartozhat ide) mi a faxnak a kézi váltó?Egy élményautóba oké; mondjuk M3 Bömbikétől fölfelé, de alatta ?Ha nem élmény az út, csak közlekedés, százszor jobb az automata.Szidni (sidney?) meg csak az szokta, aki még nem próbálta.És ha ilyen elterjedt lenne, mint lehetne, akkor az ára sem lenne drága...

A Subaru lehet hogy jó, de rettentő ronda buflák kinézete van oldalról

KoGa 2011.10.22. 22:26:32

Annak a Volvonak a szine iszonyat jó :)

sz_ 2011.10.22. 23:15:16

Navara, egy r-rel.

mallac 2011.10.22. 23:21:35

nem éhezik a fiú, pedig múltkor még tejet lopkodott a hajnalban kitett szállítmányokból.Tejesláda nélkül ott állnánk az univerzum hideg aggresszív világában stb....És subaru nélkül mit csinálnánk manapság...

victor vacendak 2011.10.22. 23:22:51

@pickapu: A Subaru legtöbb modellje arra való, hogy terepen húzzon bármit. A Forester és az Outback különösen. Utóbbi volt már az év vontatója is. És mindkettő magasan veri a hasonló árkategóriába tartozó 4x4-eseket. Bármelyik Subaru rendszerről legyen is szó (más a kézi váltós, és más az automatáshoz járó rendszer). Erről sok video van a youtubon. A Haldex egy kifejezetten fos. Bocs Volvos, VW Passatos, Tiguanos (csak az újban van Haldex, a régebbiekben még Torsen) barátaim.
A Subaru nagyon ott van, az egyetlen baj, hogy a turbós motorokat egyelőre kivették a palettából. Egyedül a 3.6-so jelent némi izgalmat, a többi ... á hagyjuk.

PiszkosFreddy 2011.10.22. 23:28:53

....Ocean Race kék....

M@tek@ · http://www.dusza.sk 2011.10.22. 23:58:02

A CVT váltónak egy baja, hogy néha be szokott krepálni. Bár már az újak jobban bírják.
De amúgy igen, automata RULEZ.

victor vacendak 2011.10.23. 00:15:14

@geegee: Egyszerű, kommersz, 120-150 lovas autóba minek automata? Többet eszik és sokkal lassabban reagál, mikor odalépsz. Ez azért számít. 4-500 Nm-hez újgazdag józsinak persze, hogy jobb az automata.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.10.23. 00:26:13

@victor vacendak: én mondjuk alapból kisebbekre gondolnék, mondjuk golf méretre.És ha régóta lenne, fejlettebb lenne, kevesebbet enne.De ez mind csak teória, sok a "ha", sajnos.Valami olyasmire gondolok, mint az ámítástechnikában: ma már szinte minden az alaplapra van integrálva, simán használható is a hétköznapokban, tervezni, meg játszani való gépet viszont lehet direkt alkatrészekből összerakni...bocs az offért

victor vacendak 2011.10.23. 00:39:09

@geegee: a kisautók az olcsóságról szólnának, elvben. Az automata váltó viszont drága. Szervizelni költségesebb, és gyakrabban kell. Nagyobb a tömege, ami a kisautóban a fogyasztás rovására megy. Más most nem jut eszembe. Van persze rá példa, most hirtelen az Aveora tudok gondolni. 200 rugóval drágább az A/T, mint a M/T.

2011.10.23. 02:04:56

@victor vacendak: "a kisautók az olcsóságról szólnának, elvben"

Ez évek óta nem igaz.

Kopi3.14 2011.10.23. 02:16:59

@geegee: Nagyobb tömeg, nagyobb veszteségek, hála az áramló közegnek benne, bonyolult vezérlés-drága-, nagyobb méretek, egyik sem a tömegautó irányba mutató eleme egy automata váltónak. Hiába jó egy ZF sokfokozatú váltó, ha nincs rá költségkeret egy "filléres" kisgépnél.

Darázs Csaba 2011.10.23. 03:20:47

A CVT váltó NEM "automata váltó", gondolom a cikk poénja akart ez lenni. A CVT nem vált fokozatokat, egyet tart folyamatosan, a felépítése miatt nem ajánlott vele szerelvényt vinni (a kúpok közötti szíj meg tud nyúlni, onnantól csere segít csak).

Mondjuk 1,1 tonna valójában nem számít komolyabb vontatott tömegnek, ha "üvöltő gázon csúszált egy szintén négykerekes Patrol" ettől szenvedett, komoly baja lehetett - 3,5 tonnás motorost szoktam volt ilyennel sólyázni, az életben nem volt semmi gondja vele - 7 évesen.

Ciri 2011.10.23. 05:16:02

@victor vacendak:

"Volvos, VW Passatos, Tiguanos (csak az újban van Haldex, a régebbiekben még Torsen)"

Melyik az a típus, amelyikben korábban Torsen volt?

Ciri 2011.10.23. 05:18:16

Mondjuk én nem nagyon vontatnék CVT-s kocsival...

Ciri 2011.10.23. 05:25:03

@victor vacendak:

"Egyszerű, kommersz, 120-150 lovas autóba minek automata? "

Mert kényelmes és egy kiskategóriás autót leginkább városban használnak.

"Többet eszik és sokkal lassabban reagál, mikor odalépsz."

Kábé 8 évvel vagy lemaradva :)

Csacsicska 2011.10.23. 05:59:36

@victor vacendak: 1988 óta járok váltós autókkal, 1997 óta az ötödik Outback-emet nyúzom. Évente kb. 15.000 mérföldet utazom, 2.000 méter magas hegyen lakom. Eddig csak olajat és gumikat cseréltem a kocsikon, meg fékbetétet - és volt két gyári visszahívásom valami software hiba miatt. Soha ennyire nem voltam elégedett annyira egy autóval, mint az Outback-kel.

encore 2011.10.23. 07:54:35

@victor vacendak:
A haldex egy kifejezetten fos.
Látom ennyit értesz a haldex rendszerhez hogy itt elmond egyszerűen fos.
Ha egy újabb haldexes autót kipróbálsz-
(megjegyzem haldex rendszer is van több fajta több típusú autóba és az újakba már mind vagy 6.-7. generációs, ne hasonlítsd a -régi valahányadik generációshoz)
-mondjuk csúszós autópályán nagy sebességnél, ha kanyart akarsz bevenni leginkább haldexessel tudod, a subarud oda egy szinten van a torsen-es bármivel.
A torsen mindig is állatkodni volt jó, gyorsabb volt a haldexnél meg balesetveszélyesebb is a bolondbiztos haldexnél.
Mellékesen hogy mit tud a haldex elmondom hogy a Ford WRC pályáit Haldexes Volvokkal járják végig, vajon hogyan -
TE KISOKOS
Utoljára azt is közölném veled hogy a Svéd cég aki a haldexet gyártja fejleszt is folyamatosan, a legújabb termékük már hasonló gyors mint a tudomásom szerint amerikai gyártmány a Torsen rendszer.
Bugatti Veyron=Haldex rendszer.

Index Elek 2011.10.23. 08:10:06

"ahol előttem üvöltő gázon csúszált egy szintén négykerekes Patrol"

Csak mint amatőr kérdezem: ez nem lehetett egy felező+egyes kombó. Mert akkor nagy gázra üvölt a motor, rossz gumival pedig csúszkál az autó.

Ha jól értelmezem akkor a terepezés fontos paraméterei:

- jó gumi
- jó sofőr
- jó autó (felező, difizár, igazi 4x4)

Sosem terepeztem, csak gondolkodom itt az élet nagy dolgain így reggeli előtt :-)

Index Elek 2011.10.23. 08:13:21

@Index Elek: az első mondat végére kérdőjelet szerettem volna, de elizgultam és sima pont lett. Tehát ? ...

szmoker (Homo Trollicus) 2011.10.23. 08:20:08

@encore: ahelyett hogy tiszteletet ebresztene a tudasod, szanalmat ebreszt az arcod merete.
Mire fel? Nem te szartad a spanyolviaszt, nagyokos.

Index Elek 2011.10.23. 08:57:47

Volt egy kis paradicsomos makréla vajaskenyérrel, kék sajt és fél liter tej. Most már kész vagyok olvasni a feltevéseket az üvöltő Patrollal kapcsolatban :-)

Szerzet 2011.10.23. 09:07:36

CVT kicsit kéne. Aztán vagy szeretném, vagy nem.

Szerzet 2011.10.23. 09:14:21

Elek: a Patrol alapjáraton pöfögött felfelé a sólyán egy osztrák kirándulóhajót vontatva, amikor a farkasok üvölteni kezdtek.

victor vacendak 2011.10.23. 09:16:38

@GSX-R: éspedig miért nem?

@Ciri: a Passatban (B5 platform, B6-tól haldex). V motorhoz Torsen, VR és minden keresztben elhelyezetthez Haldex. Pont városban fogyaszt sokkal többet az automata. Lehet, hogy én hazudok, de akkor a fogyastzási adatok is. Meg a gyorsulási is. A Subaru sem kivátel. A CVT 2 másodperccel ergyább az Outback esetében. Ami mondjuk egy forgalmas úton előzésnél nem kis hátrány.

@Csacsicska: engem nem kell meggyőznöd, én Subaru párti vagyok maximálisan. Nem tűnt fel?

@encore:
"Látom ennyit értesz a haldex rendszerhez hogy itt elmond egyszerűen fos."
Láttad a tesztvideókat, melyben a Subaruval hasonlítják össze a Volvo és VW modelleket? Nem. Nekem az Altea 4 és Tiguan személyesen bizonyította, hogy aszfalton, hóban sem igazán stabil.

"6.-7. generációs"
Most fejlesztik az 5.-ket, ami 2012-től lesz autóban.

"a subarud oda egy szinten van a torsen-es bármivel."
Ebben van igazság, csak azt felejted el, hogy a Subaru 30 pár ezer eurós autó, míg Torsent nem kapsz 40-50 alatt (Audik, Toyoták). Az olcsóbb kategóriában a BorgWarner még elég jó (Hyundai, Porsche meg egy rakat amerikai), bár a Q7-tel volt már kalandom tesztvezetésen.
Amúgy a Torsen, bár amerikai eredetileg, a cég már rég nem amerikai kézben van.

"a Ford WRC pályáit Haldexes Volvokkal járják végig"
Ez lehet, hogy így van, de egy raliszakasz azért nem éppen a kihívás csúcsa végig kocogni (tudod aszfalton minden autó elmegy), mert ahol egy alacsony hasmagasságú autó elmegy, mint a WRC, az nem tipikus off-road út. A Volvo láttam esős pályán vészkormányzás után keresztbe fordulni ott, ahol a Subaru ment tovább.

"a Svéd cég aki a haldexet gyártja fejleszt is folyamatosan"
Ez is biztos így van, de egyelőre nem tudjuk, hogy az új, 5. generációs milyen lesz.

"Bugatti Veyron=Haldex rendszer."
A Veyron remek példa, csak azért van ésszkereke, hogy a nagy erejét könnyeben vigyék az aszfaltra. Másra nem jó.

Sajnos a Haldex nem képes csak egy kerékre helyezni a nyomatékot. A Subi viszont igen.

m20b25 2011.10.23. 10:02:21

Biztos jó kis gép ez az outback. Én is ilyesmit vennék, ha lenne rá zsé és lenne családom. Bár a Forester még jobban tetszik.
Azért azt a Patrolt én nem félteném! Nem véletlen a híre.

nagyiWRX 2011.10.23. 10:03:58

@victor vacendak:
Hát nemtudom ki kicsoda itt ezért nem itélkezek én szoktam subarukat csinálni és az hogy a subaru olyan mint a torsen teljesen hülyeség abszolut más rendszer a sima régebbi szivomotoros kocsikba 1989-2003 ig egy elég egyszerű rendszer volt egy sima felezőkapcsoloval de az imprezákba már 1994 be az STI RA modellekbe állitható elektronikusan a központi osztás feszessége egy olajbanfutó többtárcsás kuplungal (ha érdekel van róla képem is most csináltunk egyet) a bmw X drive-ja is igy működik azzal a különbséggel hogy kb 4 szer akkora és nehezebb de a BMW folyamatosan tudja állitani a hajtást előre hátra egy igen egyszerű megoldással, van benne egy léptetőmotor és egy mechanikával szoritgatja az olajbanfutó kuplungtárcsákat ennyi.
A subaru 1995! ben már csinált ilyeneket elől hátul pedig LIMITED SLIP DIFFERENCIAL-t használtak. Ma már elektronikákkal szabályozzák a nyomatékleadást a kerekekre de sok gyártonál ez is kimerül abban hogy az ABS ASR elektronika segitségével fékezgetik a nagyobb szögsebességgel forgó kerekeket persze figyelembe véve jó néhány bejövő információt.A Haldex rendszerek tulajdonképpen teszik a dolgukat de semmi nagy találmány nincs benne plusz a nagy lóerőknél nem nagyon hatásos de ez elég ritka.
Visszatérve a subarura bróbálj ki egy passát 4 motiont (ami elég jó összkerékhajtás a piacon VW-AUDI) és utna egy subarut de ugy hogy amikor bemész egy kanyarba kb 70-80 al pdalózd le és akkor meglátod a különbséget.
Am úgy a legjobb az a MITSUBISHI EVO összkerékhajtása :)
Pont szerdán jön egy fekete evo XI es hozzánk már várom :)

m20b25 2011.10.23. 10:09:56

@encore:
mielőtt nagyon beleszaladnál pár pofonba, javaslom vedd elő a Bohner Gjmű szerkezeteket és lepozd fel.

victor vacendak 2011.10.23. 10:10:53

@nagyiWRX: mikor itt valaki azt írta, hogy a torsen olyan, mint a subaru, nyilván nem arra gondolt, hogy technikailag egyformák. A hatékonyság lehetett a gondolatmenet vége. A Subaru ma is többféle rendszert használ, az elektronikus viszkótól felfelé.
A Passat 4motion Haldex, Tiguanban elég volt köszönöm. Az Audikban leszámítva TT-t és a 3-as szériát Torsen van, ja meg Q7-ben BorgWarner.
Nem értem, mintha te sem fogtad volna fel, hogy én Subaru párti vagyok, és pontosan tudom, mit jelent kanyarodni akár hóban is egy Subaruval. Nem kell győzködni. Egy biztos, ha csak egy keréknak van trakciója (ha az egy hátsó kerék), akkor a Haldex csak nyög, de meg sem mozdul. Ennyi. Nem kell több szót vesztegetni rá.

nagyiWRX 2011.10.23. 10:19:32

@victor vacendak:
Oké értem nem azért irtam én csak ezeket szerelek plusz ez a hobbim is.
Valaki irta itt hogy autópályán vagy országuton esőbe szar a subaru ??????? hát akkor még nem ült subaruba pont akkor a jó meg hóba amit csinál és az a megdöbbentő hogy tavaj volt nálam egy Legacy 1996 os sima alap meg volt egy Impreza STI-m 1998 as japán piacos próbából felraktam az impreza kerekeit a legacyra és kiprobáltam a hóba mi a különbség nem értettem, elég meredek a szerviznél a felhajtó és a meglepő nem az volt hogy mennyivel jobban gyorsul felfelé hanem hogy lefelé 2x jobban megállt ugyanazzal a gumikkal, még most sem értem.Amúgy nem rossz kocsik szerintem , annyival sokkal szarbb kocsik vannak , PL: Volvo pffffffff eléggé utálom tulajdonképp egy elbaszott Ford mindegyik.

Index Elek 2011.10.23. 10:28:05

@Szerzet:

Valami ilyesmi ugrik be nekem is amikor komoly terepjárókra gondolok. Ténylegesen összezárható difi, felező és valami borzalmasan durva gumi. Aszfalton persze rettenetes, de jó sofőrrel terepen csoda.

Én eddig csak Defendert vezettem, de nem terepen. Így következtetni tudok az aszfalton tapasztalt rettenetből arra hogy mennyire jó lehet terepen. Apósom vadászik, nagyon elégedett a járgánnyal.

Hurri Kán 2011.10.23. 10:29:24

Biztos jó ez a Subaru, de hogy bűn ronda, az is biztos. Előző széria belőle, na abból jöhetne egy Outback.

Szerzet 2011.10.23. 10:34:03

@vacendak: Audiban is csak akkor van Torsen, ha hosszmotoros és nem automata váltós.

Rocko- 2011.10.23. 10:40:24

@Szerzet: ez azért van, mert a Pajerosok azt hitték ,hogy meg tudak támaszkodni a fekte füstön. de nem.

Szerzet 2011.10.23. 10:42:24

Ha megnézitek a videót, akkor gondolkodjatok el azon, hogy a Nivában nincs:

- differenciálzár (csak középen)
- kipörgésgátló (ASR)
- sperrdifi, Haldex, Torsen, viszkó stb.

Rocko- 2011.10.23. 10:42:28

@Szerzet: automatában is Torsen van.

ommm 2011.10.23. 10:44:09

@victor vacendak: Tévedsz. Torsen, nagy T-vel csak a Toyota-konszern autóiban lehet, ugyanis sok-sok évvel ezelőtt mindenestül megvásárolták az egész brandet.
Azóta max. Torsen-rendszerű (de leginkább önzárónak nevezett) differenciálműként hivatkoznak rá ott, ahol még használják. És már az Audi is rájött, hogy léteznek ettől sokkal okosabb összkerékhajtási rendszerek bár kétségtelen, hogy versenycélokra még mindig ez a legalkalmasabb egyszerűsége és strapabírósága miatt.
De hiba lenne lebecsülni a többit...

victor vacendak 2011.10.23. 11:01:26

@ommm: OK, akkor torsen rendszerű. De azt is írtam, hogy a Toyota torsenes, sőt az is, hogy már nem amerikai a cég tulajdona. Szóval apró figyelmetlenségek a részemről, de attól, hogy nem nagy T, még nagyon is torsenen alapul az Audi diffik többsége. De verseny célokra? A Quattro S1-re gondolsz? Abban nem Torsen volt (csak 1986-tól az utcai Quattrokban).

Nem lebecsülöm a Haldex-et, ez akkor lenne igaz, ha minden alap vagy tapasztalat nélkül, előre modnanám, hogy rossz. De nem. Egyértelmű negatív tapasztalat mondatja, hogy sokkal rosszabb csúszós úton, sárban, meredeken, mint a Subaru. ELfogult vagyok, elismerem, de mikor a Haldexes meg sem mozdul, azt nem lehet kézlegyintéssel elintézni.
Amúgy, szerintem nem a Toyotáé a Torsen, hanem a JTEKT-é (nem vagyok biztos benne, hogy a Toyotának mekkora a részesedése a cégben, amiben rajtuk kívül a Denso és Toyoda Machine Works is benne van.)

victor vacendak 2011.10.23. 11:03:28

@Szerzet: igen, ez így van, a TT, az A3 és az S3 nem torsen-rendszerű (meg a Q7).

victor vacendak 2011.10.23. 11:09:04

@victor vacendak: az új, saját fejlesztésű audi Crown Gear még csak most debütál, ezért az, hogy torsen (type C), még áll a korábbi modellekre.
@Szerzet: úgy tudom, csak a V8 automata volt kivétel, az utána következő A/S automaták újra torsenesek (quattro 4 gen), automatával is.

Szerzet 2011.10.23. 13:19:13

A helyesbítéseket köszönettel vettem, igazak.

Annyit hozzétennék, hogy 'Torsen difi' alatt én a klasszikus, csigakerekes differenciálművet értettem, ami valóban TORque SENsitive, nem az ugyanezen márkanév alatt készülő 2-es (fordulatszámérzékeny) és 3-as (állandó nyomatékelosztású) típusokat.

GGG77 2011.10.23. 13:27:34

@victor vacendak: "200 rugóval drágább az A/T, mint a M/T."

Szerintem vastagon megéri. Hosszú évek után épp a héten járkáltam egy automata kocsival egy napot. Újra megfogalmaztam, hogy a kézi váltó roadster-be vagy sportkupéba való. Ezeken kívül mindenbe az automata a jó.

2011.10.23. 14:49:32

@victor vacendak: "@GSX-R: éspedig miért nem?"

Nem gondoltam hogy ez még kérdés a 10 milliós Minik, 4-5 milliós Toyota IQ-k, Swiftek, Polok és Toyota Yarisok korában.
Manapság általánosságban elmondható hogy a legtöbb kisautó árából nagyobb kategóriás autókat lehet venni. Elmúltak azok az idők amikor az autó ára és méretei egyenes arányosságban voltak (már ha egyáltalán volt ilyen. Erről sem vagyok meggyőzve).
Persze akad pár kivétel, de nem ez a jellemző.

Podijani 2011.10.23. 15:58:32

A cikkhez hozzászólva: csak az én szememet bassza, hogy "Navarra" ??? Valaki olvassa már le a kocsi seggéről a betűket, könyörgöm! Amúgy esetleg arról is lehetne írni, mi lett vele!? Már ha nem csak én vagyok kíváncsi... :)

encore 2011.10.23. 16:36:11

Elismerem lehet hogy nem a 6-7. generációt fejlesztik csak az 5.-et a haldexnél, én csak példaként ítram hogy nem egy fajta van belőle.
Én Haldexes Volvot igaz csak keveset vezettem havas úton, direkt próbáltam szórakozni vele de atombiztosnak éreztem.
Én a Haldexet kisegítő négykerekesnek értettem, nem igazi összkerekes autónak, de szerintem pont azt tudja hogy kanyar íven úgy segít bekanyarodni, és fékezi az ívbelső kereket, ahelyett hogy az ívkülsőt gyorsítaná helyette, pont egy akár veszélyes kanyarba.
Igazi gyakorlati összehasonlító tapasztalatom nincs az összkerékhajtási rendszerekről, de amit találok elolvasom.
Lehet "isteníteni" a Subaru összkerekes rendszerét, meg a Torsenest, de akár a Q7-es BorgWarner-ét, a tesztelők, használók véleménye a végeredmény mert ő használja nap mint nap.
Én hivatkoznék a Top Gear Q7 vs XC90 versenyre ahol a volvo nagyon lemarad de egyszer egy durvább kanyarba nem csúszik ki annyira mint a Q7, ahol ha éppen egy fa van a Q7 rendesen felcsavarodott volna.
Régebben vagy 10 éve a DSF adón a Motorvision-ön láttam torsenes Audi kombi Volvo haldexes kombi összehasonlítót a sárban ahol az Audi hasonló hasmagasságú autóként nem jutott át a sáros úton a Volvo meg szinte csak a durva mély sarat nem bírta, ahol a tesztelők szerint már az igazi összkerekes terepjárónak sem volt könnyű.
Mellékesen az a teszt is akkoriban volt karácsony környékén emlékszem hogy összeeresztettek, vagy 10 fajta összkerekes félig összkerekes autót hogy induljon el havas domboldalon felfelé, és persze úgy emlékszem a második a Volvo volt ami legtovább jutott, de az is csak a kisebb hasmagasság miatt nem lett első mert már felült a havon.
Biztos Volt Legacy is ott de nem tartom valószínűnek hogy az jutott volna legtovább, legalábbis és valami magasabb terepjáróra emlékszem.
Biztos vagyok benne hogy talán a legmegbízhatóbb összkerékhajtási rendszer lehet a Subarué (mivel japán) de már két okos hírességünk is ilyennel csúszott meg, karambolozott, törte össze, bár ez nem mérvadó, de elég érdekes tény.
A Haldexes Volvo amiről azt írjátok meg sem mozdul... ott csak a rendes összkerekes megy végig vagy a magasabb hasmagasságú kocsi szerintem.
De ha nem így van, szeretnék látni akár egy subaru vs volvo összkerék összehasonlító tesztet, majd elhiszem ha látom, sárban és kanyarban nagy sebességnél is.

Ciri 2011.10.23. 16:48:35

@victor vacendak:

"A CVT 2 másodperccel ergyább az Outback esetében"

Ahogy már mondtam, le vagy maradva legalább 8 évvel. Én normális, modern automatára gondoltam, nem a CVT-re.

"A Subaru sem kivátel."

Akarod mondani: a Subaru kivétel. (és még néhány japán gyártó)

"Nekem az Altea 4 és Tiguan személyesen bizonyította, hogy aszfalton, hóban sem igazán stabil."

Nem stabil? Hogy? :D
Egyébként ez a kijelentés például egy autópályán is könnyen felborítható Forester esetén inkább helyénvaló volna. Nem gondolod?

Ciri 2011.10.23. 16:56:25

@encore:

"Biztos vagyok benne hogy talán a legmegbízhatóbb összkerékhajtási rendszer lehet a Subarué (mivel japán)"

Nem azért mert japán, hanem azért mert a legegyszerűbb. Jó duma ez a "szimmetrikus" összkerékhajtás szöveg.

Ciri 2011.10.23. 17:03:25

Most olvasom csak:

"A Haldex egy kifejezetten fos"

Ha ezt hamarabb látom, egyetlen kommentet sem pazarolok rád.

encore 2011.10.23. 17:45:22

@victor vacendak:
"A volvot láttam esős pályán vészkormányozni ahol a Baru ment tovább mit atom- igen te láttad csak, és ki tudja ha igaz is volt melyiken milyen gumi lehetett?????
Biztos tudták a VW csoportnál hogy a szar haldex is megfelelő egy több mint 1000 lóerős szupersportautóba ez jó példa volt...

@nagyiWRX: aha a volvo elbaszott ford, az alváza a kicsinek meg a kisebb motorok, a tecnikai fejlesztések ami a kőkorszakifordnak tudást adott mikor a volvo övé lett nem jelent semmit, ááá.
Szerencse hogy már nem az övé, azé a technikai átmentős bandáé aki az imázsát velük nyere vissza valamennyire...

@Ciri: jó duma ez a szimmetrikus összkerékhajtási rendszer????
......4x4akademia.hu a 4WD és AWD magyarázata....
annyival egészíteném ki hogy a Haldex ennek ellenére mégis egész használható nyálkás sáros úton, nem off road pályán..

nagyiWRX 2011.10.23. 19:38:56

@encore:
Tökmindegy nem érdekel mit variálnak a gyártók mert mind bu..ik csak a nyereség érdekli őket, csak egy példa oké azt megemésztem hogy a focusba meg a c-max stb ki kell vennem a gázpedált a pollenszűrő miatt még valamennyire hozzá is férek de pont most optam egy igen királynak tekintett volvo C30 asal amibe ugyanaz a ford airbox van csakhogy mivel más a műszergfal mint a focusba sokkal szarabb kicserélni , na ennyit a gyártókról aki meg megveszi dupla annyiért mint egy focus és örül a farkának hogy van egy király volvoja annak gratulálok.A szerelőket meg szopatják mert tök mindegy csavarozzon csak maximum több óradijat irnak rá.....pl: nézd meg mennyi a budapest motorsnál egy légszűrő csere egy E90-es BMW be 320 D.....18000 forint munkadijba!!!!!!! mert ráirnak vagy 2 órát, mondjuk tényleg szopás kicserélni , az ujaknál már nem!
Én csak emiatt szoktam puffogni a szervizbe mert szopatnak a gyártók.......azmeg hogy milyen kocsit veszel ááááá mára szinte csak a formája más egy csomo kocsi azonos platformon van....lehet elmegyek péknek inkább :)))

nagyiWRX 2011.10.23. 19:43:03

Persze vannak kocsik amiket nagyon szeretek de sajnos az elég ritka, hála istennek hordanak hozzánka 911 est is meg M5-öst azért az lehet akármekkora szopo csinálni azért azt jó szerelni ám...

FCs 2011.10.23. 20:37:57

@encore: "emlékszem hogy összeeresztettek, vagy 10 fajta összkerekes félig összkerekes autót hogy induljon el havas domboldalon felfelé, és persze úgy emlékszem a második a Volvo volt ami legtovább jutott, de az is csak a kisebb hasmagasság miatt nem lett első mert már felült a havon."

ha erre gondolsz, akkor nem teljesen úgy volt: www.youtube.com/watch?v=Dx2mgPw33r4

FCs 2011.10.23. 20:50:19

@encore: "szeretnék látni akár egy subaru vs volvo összkerék összehasonlító tesztet, majd elhiszem ha látom, sárban és kanyarban nagy sebességnél is."

ott linkeltem a legelején egyet, de itt egy másik, a subaru belső felhasználásra /gondolom dealer agymosásra/ készült videója, amiben pl görgős padon is tesztelték a meghajtásokat. Van benne xc90 is. www.youtube.com/watch?v=Q7dVFY5CxT0

Ada 2011.10.23. 20:52:19

Azért Outback között is van külömbslég. Amíg nem raktak boxer olajkáhlyhát a 3. generációs Outbackbe, addig 3 féle benzinmotorral volt kapható: 2,5i (4 henger)MT... 2,5 (4 henger)Turbo AT, 3,0R H6.
A kézi váltósban viszkó kuplung van, míg az automatákban VDC (Vehicle Dynamic Control) ami ESP + VTD (Varaible Torque Distribution) számítógéppel vezérelt nyomatékelosztó rendszer.
A 2,5i Turbo az arany középút, de Európába nem szállítottak belőle. Ez annyi lóerős, mint a 3,R H6, de annyi az előnye a szívós 3,0R H6 szemben, hogy magas tengerszint feletti magasságokben sem fogy ki belőle a szusz...
Az automata előnye a kézivel szemben pedig az,hogy dombnak felfele kézivel nem tudsz 2 ből 3masba váltani, mert mire kinyomod a kuplungot, elfogy a lendület. Az automatánál pedig ott a szenkvenciós váltó, ha nem bízol az automatikában

nagyiWRX 2011.10.23. 21:39:04

Itt egy jó teszt bár nem derül ki ebből sem hogy azonos gumik vannak e rajtuk (bár lehet hogy mondja csak nem tudok szlovákul vagy hogy)
www.youtube.com/watch?v=_ft0HcISjzY&feature=related

Szerzet 2011.10.23. 22:38:41

A kapaszkodóképesség szempontjából másodlagos az összkerékhajtás fajtája. Ami számít, az az önsúly és a gumi.

A gumi egy korrekt összehasonlító tesztben nyilván azonos, ezt a videókból nem tudtam megállapítani, de feltételezem.

2011.10.23. 23:41:17

encore: "Igazi gyakorlati összehasonlító tapasztalatom nincs az összkerékhajtási rendszerekről"
De észt osztani az megy...

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2011.10.24. 00:51:05

most akkor mikor lesz a harmadik része a TCTV-nek? Mert most valami eszter hagyatéka megy vazze....

encore 2011.10.24. 02:58:11

@saaby.:
Én legalább bevallom hogy nincs összehasonlító tapasztalatom mert sosem csináltam olyat, de itt egyesek a videokról megállapítják, mondjuk köztük te is hogy mekkora ász amit ott látsz.
Az hogy mentem több összkerekes/félig összkerekes autóval nem tartom tapasztalatnak mert nem a szélsőséges állapot amit próbáltam hanem csak az egyik pontpól a másikba eljutást közúton.
@FCs:
érdekes módon valamelyik videón a dombra felmegy az xc70, de az xc90 nem?????
A videokommentelők is nagyrészt elismerik hogy nagy ász a subaru,de azért a subaru csinálta a tesztet valamelyiknél, szerintem az nem feltétlen hiteles.
Vannak akik így is rámondják hogy kamu, de én ennek ellenére most itt elhiszem hogy lehet igaz.
Van aki azt írja ott hogy a Volvo FWD-s.
A vizes kanyar kikerülős manőver tanulságos mert közúton vagy legalábbis aszfaltoson hajtották végre, és ha tényleg egyforma gumikkal elhiszem hogy valósághű lehet.
Ennek ellenére nekem nagyon gyanús hogy a volvo úgy keresztbe fordult, szerintem valamit ott eltúloztak vagy nem működött valami a haldexbe, vagy nem rá való gumik voltak rajta.
Itt a Totalcar, bizonyítsa hogy melyik mit tud.
Azért mielőtt abszolút a fikázásnak adtok hangot olvassátok már el amit korábban ideírtam:
4x4 akadémia.hu a 4wd és awd magyarázata...
- te valami 2008-as sípályás videot mutattál, én meg úgy 2002 körülit említettem ami ahogy mondtam a DSF adón ment akkoriban, ahol a füves domboldalon a minimum10-20-30cm-es hóba indultak felfelé és ott a volvo ment fel majdnem legtovább.

DrSzoke 2011.10.24. 05:24:34

@geegee: Izlesek es pofonok.Nekem a hajam egnek all az automata valtotol.Mindezt ugy,hogy 87 szeptemberi a jogsim es kb masfel millio km-t nyomtam le.Meg mindig szeretek vezetni,marpedig szamomra a vezetes szerves resze a kuplungolas es a valtas.

DrSzoke 2011.10.24. 05:37:03

@Ciri: Sajnos nincs.A hagyomanyos malnaszorpkeveros automataval nincs mit csinalni,vannak vesztesegei ami kulonosen varosi hasznalatnal nem keves.20-30 %,ami orszaguton redukalodik 10 korulire.A prospektusok altalaban joval kevesebbrol szolnak,de az atbaszas.Egy 80-100 autobol allo berautoflottat szervizeltem evekig egyedul,60-70% volt automata a tobbi manualis es kb ezt hoztak hosszu tavon.
A valto reakciojat meg tipusa valogatja.Mai napig vannak tragikus valtovezerlesi programok,epp nemreg volt egy TC cikk errol,nem emlekszem milyen kocsi volt.

DrSzoke 2011.10.24. 05:51:04

@nagyiWRX: Az utolso mondatodon mar en is sokat gondolkodtam.Csak 20 ev a szakmaban....nehez valtani.Meg nem egyszeru megtanulni kenyeret sutni.Esetleg a hentes? -:))))

ekkerjoz 2011.10.24. 07:46:22

Kérdezném a tanult szakértőktől, hogy miért nem terjedt el az automata váltó (mindegy, milyen rendszerű) azokban a járművekben, amik tényleg sokat mennek, nagy tömeget vontatnak mindenféle úton, és nem elsődleges szempont az ár.
De haditechnikai járművekben sincs eltúlozva az automata, legföljebb a tengelykapcsolót automatizálják.
Mezőgazdaságban is előfordulnak tizenhatórás folyamatos melók, de automataváltós gépek alig.

nagyiWRX 2011.10.24. 08:29:42

@DrSzoke:
Hát ja főleg akkor jut eszembe ez a dolog amikor a 1,5 millios müszerünk szart se tud kezdeni egy sima hétköznapi autóval (mivel kis műhely vagyunk nem költhetünk milliókat több diagnosztikai müszerre) ráadásul a II kerületbe vagyunk és sokszor olyan autók jönnek amiket alig látni az utakon (jaguár, porsche, bentley) na mindegy elég nehéz márkafüggetlen szervizként a mai agyon kompjuterizált autókat javitani amikor a jó diagnosztikai készülék elengedhetetlen. Mi két fajtát használunk egy sima Bosch KTS 520 at meg a VW véle gyári VAG műszert, de PL visszatérve a SUBARUhoz volt nálunk egy japán STI, a bosch műszer nem talált vezérlőt semit nem tudott kezdeni vele illetve csak az ABS vezérlőt találta meg, hoztak nekem egy koreai műszert ami mindent meg tudott mondani a kocsiról az összes szoftverszámokat pillanatnyiértékeke beavatkozó egységek külön folyamat tesztjei és ami vicc ez a készülék csak 6 kiló.....a bosch 1,5 millio
persze a BMW hez meg a bosch a jobb NA EZ A BAJ!!!!!arra törekednek hogy ezekkel a gépekkel csak korlátozottan tudj diagnosztizálni de szerintem ahhoz meg túl drága........

Szerzet 2011.10.24. 09:45:08

@ekkerjoz: "Kérdezném a tanult szakértőktől,
hogy miért nem terjedt el az
automata váltó (mindegy, milyen
rendszerű) azokban a járművekben,
amik tényleg sokat mennek, nagy
tömeget vontatnak mindenféle úton,"

Az amerikai autók nem mennek sokat. Alig. Az összes világvárosban az autóbuszok. Ma már minden kamiont lehet rendelni automatával. Budapesten az összes (Mercedes) kukásautó az. Az Egyesült Arab Emírségek az összes 800 lóerős harckocsivontatóját (TATRA) TwinDisc automatával rendelte a kibaszott sivatagba. Humveet sose gyártottak kézi váitóval. Most nincs időm folytatni.

HugoHugo 2011.10.24. 09:48:59

Nem igazán értem.. a cikk a subaruról szól, de a volvó van a képeken... egyáltalán mi az a volvo? Kié? Mit keres a cikben? Az is veletek ment pecázni?

No mindegy.. a Volvo szép, de azok az árbócminták olyanok, mintha összekaristoltál volna egy késsel....

Szerzet 2011.10.24. 09:53:42

De ember! Több mint harminc éve az összes tetves BKV busz automata, évi százezer kilométernél többet mennek, és nem a váltó a gyenge pontjuk, nekem elhiheted.

Rocko- 2011.10.24. 10:37:09

@HugoHugo: persze, klikkelj a galériára és megtudod mit keres ott.

ekkerjoz 2011.10.24. 10:58:51

@Szerzet:
Szóval, szövegértés kedvéért, mégegyszer:

A keresett jármű sokat megy, nagy tömeget vontat, haditechnikai vagy mezőgazdasági célú jármű (gép).

A kérdés pedig az volt, hogy ezekben miért nem terjedt el az automata váltó, mindegy, hogy daf variomatic, vagy hidraulikus.

DrSzoke 2011.10.24. 11:24:00

@nagyiWRX: Launch X431 Tool-om van.A gyartotol rendeltem kozvetlen,2300Usd es nagyon jo.Wireless ami soxor aldasos.Itt rengeteg a japan,koztuk a subaru de nem volt gondom a kiolvasasukkal.Amin meglepodtem,a rizsfalok eleg keson kezdtek normalisan diagnosztizalhato rendszert csinalni.97-98 tajekan meg sok autojukban a villogokodos kokorszaki nyavalya van.Sot,nemreg 99-es camryvel jartam ugy hogy ott az obd,es a muszert rakapcsolva is csak ki tudta tenni a villogo kodot a MIL lampara.Ausztral gyartasu belpiacos gep volt,nemtom a tobbi is ilyen-e.De a subaruban is valahogy 97 tajekan jelent meg az obd.Elotte az a zold drotot a piros drottal bohockodas ment.

TGM 2011.10.24. 15:46:29

Sziasztok!

Az út negyed részében én vezettem és én is sólyáztam le-fel a csónakot, és mert nagyon tetszett UP autója, én is hozzászólok :)

Nagyon sokat vontatok hajót, nekem jelenleg egy 2,2-es diesel Santa Fe-m van, elsősorban avval hasonlítom össze az Outback-et.

- Méret, kényelem: hasonlóak.
- Hang: SO jóval halkabb.
- Dinamika, vezetési élmény: hasonlóak.
- Fogyasztás: egyliterrel kevesebb kevesebb a SO.

Összeségében kifejezetten tetszett az Outback, ha most vásárolnék autót a jelöltek között lenne. A fogyasztását meg nem is értem. Van egy céges Foresterünk, 2.5 turbó, képtelenség 10 liter közelébe vinni a fogyasztását, ez meg csónakkal, 5 emberrel vígan alatta maradt.

Valaki kérdezte, mi történt a Nissannal? Valami filléres alkatrész ment tönkre, hetek kérdése, és biztos sikerül valahonnan beszerezni. Persze egy 40 ezer km-nél kevesebbet futott autónál ne menjen tönkre semmi! A Santa Fe is innen van még a 100 ezren, márciusban átugrott a vezérműszíj, nyáron meg kerékcsapágyat kellett cserélni. Ez a legnagyobb problémám a ma kapható autókkal, kíváncsian várom, az Outback hogy bírja majd a strapát?

Lipi1945 2011.10.24. 15:46:57

Oszt mit húzott az a Patrol?

Csacsicska 2011.10.24. 16:33:03

Akar valaki 3 éves amerikai Subaru Outback-et venni 4 millióért + szállítási ktg? Esetleg amerikai rendszámmal?

Szerzet 2011.10.24. 23:21:17

Kősz TGM! Valszeg a sok lassú menet is jót yett a fogyasztásnak. Na meg az a CVT. Nagyon sokat dolgozik a motor az optimális fordulatszámon egy ilyen fokozatmentes váltóval.

Szerzet 2011.10.25. 02:17:38

@ekkerjoz: Ember, fogalmad sincs, hogy miről beszélsz. Pont hogy a nehéz vontatók lettek először automaták a haditechnikánában vagy a mezőgazdaságban, de az a lényeg, hogy hagyományos sebességváltót elvétve találsz bennük. Bolygóműves, hidraulikus vagy egyéb szerkezetek, amikben persze a fokozatkiválasztás többnyire manuálisan történik, de semmi közük a közúti, fogaskerékcsoportos váltókhoz. Még az orosz harckocsivontatók is évtizedekkel ezelőtt áttértek a rafinált szerkezetekre, amiknél nem szakad meg a nyomatékfolyam az áttétel módosítása közben. Egy tipikus példa mezőgazdasági vontatóra:

"Mi sem
egyszerűbb a New Holland Ultra Command
powershift sebességváltó kezelésénél. Minden
funkció egy kezelőkar vezérlésével működtethető,
beleértve a lágy irányváltást, a fel- és
visszakapcsolást és a rögzítő féket. A sebességváltó
üzemeltethető automata módban szántóföldön és
közúti szállításban is."

önkéntes rendőr 2011.10.27. 10:40:16

Mindegyik Volvo kétkerekes, de ezt még a gyárban sem tudják;-)
Négykerék: Audi, Subaru. Mivel az utóbbi egy vicchalmaz, marad az Audi.

Amúgy Ujj Pétert marketingelni kell? Elég lenne az Indexet kitakarítani.

önkéntes rendőr 2011.10.27. 10:44:26

Látom, azé figyelsz....

Mondom: egy kis javítás a zindexen, és mingyá mennek a dógok...

nagyiWRX 2011.10.28. 22:00:31

@DrSzoke:
Igy igaz 1998 tól volt a subarukba OBD plusz egy ideig maradta az a zöld fekete csatlakozó is, ilyen volt ez az impreza is viszont a koreai müszer mindent tudott róla, valaki irta a subaru összkerékhajtása egyszerű vagy legegyszerűbb nemtom na az a valakinek semmi köze a dologhoz csak olvasgat itt a neten baromságokat de még egy váltót sem szedett szét , én igen!!!! nem csak subarut , nézz meg egy X Drivos bmw ossztóművet és utána egy subaruét 3x kissebb a bmw nél és már 1995 óta használták a kozuti kocsikba , akkor mikor is tervezhették???
Nincs ebbe nagy találmány az osztóműbe elhelyeznek egy több tárcsás olajban futó kuplungot(általában 6) és ennek az összeszoritását változtatják egy mechenikus karral amit egy léptető motor mozgat (bmw X drive) használnak aktiv differenciál műveket is ami szintén igy müködik pl: az uj M5-ös ben is amit Karotta is mutat a filmben (ilyen az elektronikus speer).
Viszkókuplungosat is szedtem szét az meg egyszerűbb mert az nem aktiv vagyis egy előre kiszámitott nyomaték hatására fordul el vagy old ki (van benne egy folyadék ami surlódás hatására felmelegszik és változik a viszkozitása).
A haldex szintén több lemez olajbanfutó tárcsás kapcsolo amit szelepeken keresztül olaknyomással szabályoznak a kivánt zárásra.
Vannak drágább kivitelke a drágább kocsikba és olcsóbb összkerék hajtás olcsóbb kocsikba, NEM tudom de feltételezhető hogy egy skoda octavia 4x4 be nem ugyanaz azt az öszkerék hajtási láncot szerelik mint egy audi A6 ba, pedig mind a kettő haldex rendszerű.

nagyiWRX 2011.10.28. 22:13:08

Bocsánat hülyeséget irtam a viszkóra mert a szilikon olaj valóban felmelgszik de a felmelegedett olaj nyomása préseli össze a lemezeket és igy jön létre a zárás, összekevertem a folyadék viszkozitás változásával , nem arra gondoltam :)
süti beállítások módosítása