Teljes békével állíthatjuk ezt: a kis németet nyugodt szívvel el lehet felejteni az idei évre. Vettel világbajnok lesz, és kész. Attól függetlenül, hogy most megverték-e volna vagy sem, Vettel csak a szezon feléig volt érdekes, onnantól azonban a schumacherizálódás magasiskoláját mutatja be, és abszolút megérdemelten viszi el az idei trófeát.
Adrian Newey zseniális konstruktőr, tavaly pedig valami olyat alkotott, ami tökéletes rendszert eredményez Vettellel. Azzal a pilótával, aki hibátlanul aknázza ki az autóban rejlő lehetőségeket, és nyer - nem egyszer, nem kétszer: tízszer. Tökéletes páros, mint a nyári napsütés és a húzóra legurított pohár sör. Ebből a szempontból teljesen felesleges mindenféle elmélet és számolgatás. Hat futammal a szezon vége előtt vadabbnál-vadabb befutókat vizionálni semmire nem jó, el kell fogadni, hogy Vettel és a Red Bull már azelőtt megnyerte ezt a világbajnokságot, hogy Vettel felállt volna a szingapúri dobogó tetejére.
A közepesen unalmas (vagy izgalmas, kinek mi tetszik) futam azonban tanulságosabb volt, mint gondolnánk. Világosan kiderült például, hogy Lewis Hamilton bakisorozatának legfőbb okát úgy hívják: Jenson Button.
Hamiltonnak nem lehet könnyű feldolgoznia, hogy az őt körülvevő kezdeti hype, melyet látványos vezetésével és világbajnoki címével vívott ki magának, mára ülepedni kezdett, és Vettel eredményességének köszönhetően egyre inkább előtérbe kerülnek azok a tulajdonságok, melyek a nyomasztó fölény (Red Bull) árnyékában való küzdelemhez-ellenálláshoz szükségesek.
Márpedig világosan látszik, hogy a fényévekkel szerényebb Button hosszú távon sokkal ellenállóbb, stabilabb ezzel a nyomással szemben, mint Hamilton (kinek számlájára azért Cz. úr elsütötte a mai Forma-1 üde színfoltja című poént). Bármennyire is tehetséges Hamilton, bármennyire is készült a szerepre Ron Dennis szárnyai alatt már gyermekkora óta, nem szabadna megfeledkeznie arról, hogy Button 2009 világbajnoka lett, egy elég kemény szezonban. Ezt a pszichikai csatát Lewis elvesztette, ráadásul épp csapattársával szemben, de jó versenyzőhöz illően izzik benne a bizonyítási vágy. Sajnos ez újabban sorozatos – és kérdéses – manőver- és hibakupacban csapódik le. Massa mindenesetre biztosan nem lájkolja majd Hamilton ötödik helyét a Facebookon.
Az igazsághoz tartozik, hogy a kapitális hibák után általában zseniálisan versenyzik - a McLaren első számú pilótája-címet lassan magától eldobó - Lewis. Ha sikerülne még a futam előtt ilyen idegállapotba kerülnie, sokkal jobban járna ő is, sokkterápiaként javasolnám a tizedik helyről rajtolást, mert akkor megnyeri. Nem bántom azonban tovább, lesz még baja elég, de azért a kis jegyzetfüzetembe felírtam: L.H. Sennásan agresszív, csak épp a többiek nem tisztelik annyira, mint anno Ayrtont, és nem tud zsigerből jól menni. Ennyit Hamiltonról.
A befutó egyébként hűen tükrözi, amiért az idei szezon – minden hülye előzési szabály ellenére – mégis izgalmas és jó. Nem csak a futottak még kategóriában történnek a dolgok, hanem a Button-Webber-Alonso 2.-4-befutó is világosan mutatja, kik azok, akik AKARNAK még, akik mutatják, hogy Vettel árnyékában azért akad egy-két napos folt, és számolni kell velük, mert nem adják fel a vesztes helyzetet sem. Minden tiszteletem az övék, pedig sem Webber sem Alonso nem állt még pár éve közel hozzám. De nagyon szimpatikus, hogy tolják, ami a csövön kifér és ha az autó nem is tökéletes, azért kihoznak belőle, amit csak lehet. Lájk.
A futam során akadt egy-két üresjárati negyedóra, ilyenkor szórakozásunkról egy kis Róóózbergezés, uramistenezés és persze tragédiázás gondoskodott (jegyzet: Gyula üvöltözik, hogy nem állnak félre és ez tragédia, tragédiaaa!... De hová, a buszmegállóba?!).
Amúgy a Mercedes is megérdemelt volna egy simogatást, mert abból a ritka rosszul sikerült autóból azért csak kihozták a lelket. Sajnos Rosberg és Schumacher is hibázott, a visszatérése óta egyre szimpatikusabb (nem csak nekem, ezt teszi a rossz autóval való küzdés a nézőkkel) Schumi ugyan amatőr hibát vétett, de az utóbbi két-három futamon azért jelezte: itt van még, és mutathat valamit, ha végre ütőképes autó lesz alatta. Kifejezetten örülnék neki, ha jövőre képes lenne kicsit szétcsapni a juniorok között, attól csak jobb lesz...
di Resta és Sutil, valamint az egész Force India csapat viszont egyértelműen a hétvége meglepetése. Rájuk is sokan szeretnek úgy gondolni, mint kicsi csapatra, de közben ne feledjük, a csapatfőnök és tulajdonos az a Vijay Mallya, aki a Forbes-szerint a világ 879. leggazdagabb embere (Indiában a 38.) és egy Forma-1-es csapat fenntartása számára nem több, mint egy nettó havi bevétel. Ennek ellenére imádni való, ahogy hajtanak és küzdenek, lényegében a két – semmiből feltűnő – versenyzővel, akikért anno senki nem kapkodott. (Mostanra persze már nyilván többet érnének...)
Végezetül ne menjünk el a tény mellett, hogy a Forma-1 Löw bácsija (tudják, a klasszikus zsidóviccekből), Frank Williams megint sántikál valamiben (rossz poén alert!). Hosszú-hosszú évek óta tudni, hogy hihetetlen orral szagolja ki a leendő világbajnokokat illetve istentelenül kevés pénzért képes leszerződtetni őket. Ezért tán nem is meglepő, hogy a ralizásba és Nascarozásba beleunt Kimi Raikkönen egyre sűrűbben tűnik fel a Williams környékén. Frank rafinált, hiszen jól tudja, hogy három legyet üt egy csapásra, ha leszerződteti a finnt: egyrészt az oly kívánatos pénzinjekcióhoz jut az istálló (hiszen Raikkönen neve és a visszatérése köré gerjesztett cirkusz sok szponzort vonz majd), másrészt lekötelezi magának Kimit, hiszen megadja neki az esélyt a versenyzésre (valljuk be őszintén, ennyi kihagyás után jelenleg egyik élcsapat sem vállalná a rizikóját), plusz lesz egy világbajnok a csapatban, olcsón, akit majd sűrűn mutatnak a kamerák. Williams tud valamit, dörzsölt vén róka.
Hogy Barrichellóval mi lesz, nem tudni, talán akad még számára hely és – szerződés ide-oda – azért én Massa helyében sem aludnék nyugodtan. Kubica viszont továbbra is nagyon hiányzik a Renaultnak, hiába a két lelkes fiatal, azért kell oda egy ember, aki dolgozik is az autón a mérnökökkel együtt. Csak reméljük, hogy viszontlátjuk még valaha.
Köszönöm a figyelmet.
A futam nem hivatalos végeredménye (Forrás: Formula1.com):
Az utolsó 100 komment: