Mondtam, hogy nem vesszük el

  2011. február 23. - ommm Címkék: mazda svédország mx5 mx5icerace

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Hű, az utóbbi nap elég meredekre és húzósra sikeredett, lényegében folyamatosan csapkodtak az élmények, de megpróbálom összefoglalni.

Először is változott a program, hiszen az eredetileg 90 percesre tervezett szabadedzést meghosszabbították 150 percesre, valószínűleg azért mert kicsit csúszósabbra sikeredett a pálya, mint gondolták. Szerencsére, hiszen az eredeti időbe alig fért volna bele fejenként egy mért kör (plusz le- és felvezető) az pedig nagyon kevés, annyi idő alatt a pályát sem lehet megjegyezni.

Már csak azért sem, mert összesen 43 kanyart tartalmaz, ami azért meglehetősen soknak számít,pláne úgy, hogy közben folyamatosan korrigálni kell az autó mozgását.

Kicsit elrontottuk ekkor, mivel nem voltunk tisztában a csapaton belüli erőviszonyokkal. Ezért a testfelépítésből indultunk ki. Hogy ne veszítsünk a pilótacserénél sok időt az övek húzogatásával, ezért úgy döntöttünk, hogy Jani fusson ki elsőnek, menjen három mért kört, aztán majd elmondja, mit tapasztalt, majd a két hasonló felépítésű kicsi török kolléga következzen, majd az alacsony, de korpulens szlovén, végül az omlásszerű szlovén és én.

Ezzel a taktikával maximum egyszer kell sokat állítgatni az öveken, a török srác és a szlovén fiú között. Ekkor még azonban nem tudtuk, hogy sajnos a nagyon kedves török lány és az ottani tévés műsorvezető kollégája (akinek becsületére legyen mondva, hogy motoros újságíró, nem autós) meglehetősen lassan találnak körbe a pályán. Idejük mintegy 20-30 másodperccel volt gyengébb a miénknél, Janiról nem is beszélve.

Így amíg megtették az előre megbeszélt három mért kört ők ketten, már elég szépen kicsúsztunk az időből, így történt, hogy a nagyobbik szlovén úriember három köre után én már csak egyet tudtam futni. Ráadásul a fellazult váltógomb miatt flottul szúrtam egy egyest a harmadik helyett, egyenesen a célegyenes ráfordítóban, de valahogy, üvöltő motorral, de összeszedtem az autót, mindenki szeme láttára már csak nem pördülök meg?! Az időm nem volt rossz, de túl sok maradt még benne, ezt éreztem.

Amúgy ez nagyon jellemző, a szórás olyan szintű, hogy két egymás után következő kör között akár 10 másodperces különbséget is könnyen összeszedhetünk. Ugyanis irgalmatlanul sok tényezőtől függ minden egyes kanyar. Sokan kicsúsznak, megpördülnek, ekkor azonnal sárga zászlóznak, lassítani kell, figyelni, ha utolérünk valakit, az a felvert hópermettől semmit nem lát hátra, ha lát is, sokszor örül, hogy az úton marad, úgy kell valahogy elmenni mellette, ráadásul – bár szabadkoztak, hogy ez az ideális – az autó futóműve kőkemény, ami aszfaltra jó, de hosszbordákkal és huplikkal teli havas jégre nem: irgalmatlanul pattog a kocsi és a folyamatos felütések odabent erősen igénybe veszik az embert, ráadásul sokszor teljesen kiszámíthatatlanul viselkedik az autó kanyarban attól függően, hogy melyik bordába pattant éppen át a kerék. Ezért lényegében folyamatosan dolgozni kell a kormánnyal, egyenesben is, hiszen gázra azonnal ide-oda kezd kúszni a feneke.

Szögessel menni amúgy zseniális dolog, nagyon hasonlít egy jó téligumira, a különbség csak annyi, hogy az autó sokkal jobban gyorsul, az oldaltartása azonban nem túl nagy, finoman és könnyen elmegy keresztbe és kis ügyességgel ott is marad. Ha pedig érezzük, hogy a kocsi orra kezd elbutulni, azaz alulkormányzottságra készül, elég egy gázfröccs és minden visszatér a normális kerékvágásba, már csak azt a pontot kell figyelni folyamatosan, ahol kiesünk a kanyarból. Ha gázzal sem megy, akkor rárúgunk a kuplungra, ha így sem, akkor annak a körnek már lőttek.

És tán ez a legfontosabb, hiszen a sok kanyar miatt (emlékeznek:43) azonnal jön a másik és nem biztos, hogy éppen jó irányba mutat az autó orra. Ha pedig rontunk, abból könnyen nagy baj lehet, hiszen a pálya széli mélyebb hó nagyon marasztaló tud lenni és hosszú percek telnek el, amíg odaér az öt pickup közül valamelyik, hogy kihúzza az embert. Javarészt a buta alulkormányzottság és a rosszul kezelt megpördülés miatt csúsztak ki sokan. Ebben a két esetben jégen a legnagyobb hiba az, ha az ember pánikszerűen tapossa a féket és szépen csúszik be valahová, egyenesen előre, rossz döntés, hiszen az autó jó eséllyel vagy felül a hóra, vagy egyszerűen képtelen kikecmeregni onnan, ha pedig megpördülve nyomjuk a féket, akkor seggel esünk be ugyanoda és nem tudunk kijönni.

Ezért az egyedüli megoldás a kemény, folyamatos padlógáz. Ekkor a megpördülő autó körbefordul teljesen és jó eséllyel a pályán marad, az alulkormányzott állapotból pedig legalább elteszi magát és kis szerencsével kilöki magát a mélyebb hóból.

Speciális eset a besokallás, volt benne részem, mikor a célegyenes ráfordítóban nagy volt a tempó, és amikor keresztbe elraktam, már láttam, hogy megtámaszkodom a célegyenest a bokszkijárattól elválasztó hófalon. Ilyenkor az szinte kitépi az ember kezéből a kormányt és szinte magába fordítja, ezért az egyedüli dolgot tehettem csak: ahogy az autó hátulja érintőre vette a mélyebb hóréteget (megérezni, mert hirtelen nő meg a közegellenállás) azonnal nyeleztem és szigorúan, tartva (nem ide-oda rángatva), ellenkormányoztam. Ez kívülről meglehetősen őrült manővernek tűnt (fogták is a fejüket a többiek), de kiadta, bár vertem a leszabályzást legalább ötven méteren keresztül, míg tolhattam a harmadikat. Ezzel már azonban előreszaladtam, hiszen ott fejeztük be, hogy véget ért a szabadedzés, mi pedig néztük, hogy a remek, negyedik legjobb idő ellenére sem futotta az időből három gyors körre mindenkitől.

Ezért úgy döntöttünk, hogy a két török versenyző a kvalifikáció alatt csak két gyors kört menjen először, majd a lassabbik szlovén (a szlovén-szlovén belviszály csíráját itt ültettük el) hármat, aztán Jani négyet, majd én hármat és végül a másik szlovén menjen leintésig (a szabadedzésből kiindulva így neki maradt volna két mért köre max.).

Azonban az történt, hogy ez a taktika olyan remekül működött, hogy mire az utolsó csapattársunk letudott három kört még mindig maradt több, mint háromnegyed óra időnk. Jani – akin persze érződik a versenykilométer – volt messze a leggyorsabb, sikerült is a második legjobb időt autóznia, már a teáját kevergette, a két kis török már szintén odabent melegedett, én is gyorsultam önmagamhoz képest nyolc másodpercet, így elégedett voltam, ezért hagytuk, hadd menjen a török tévésztár és a köpcös szlovén. Jó lenne, ha gyorsulnának, ezért nem baj, ha sokat mennek, csak belejönnek.

Hát belejöttek.

Először oszmán barátunk robbant be a hóba, pár centivel kerülve el az időmérő fotocellát és veszítve ezzel öt percet, majd nem sokkal később a kollégájával szemben bizonyítani akaró szlovén barátunk felejtett el egy kanyart. A baj csak annyi volt, hogy a pálya leggyorsabb részén. Ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy harmadik telin (ami simán 100 km/óra feletti tempót jelent) zúgott bele egyenesen a pálya széli hófalba, ez az autót feldobta, majd visszazuhant a mély hóba.

Az első lökhárító eltűnt, de kapott a nyúlvány rendesen, a kereszttartó és főleg a hűtő, amit lényegében ráhajtogatott a motorra. A képeken jól látszik, annak függőlegesen kell állnia. Szerelőnk szerint nem gond, reggelre készen lesz, de biztos vagyok benne, hogy sokat csuklik majd a srác az este.

De nehogy azt higgyék, hogy csak mi jártunk így. A cseh-szlovák-horvát csapat bal oldali ajtaját végignyitotta a vonószemmel az egyik angol, aki a pálya széléről visszamászva verte telibe őket, nem volt szép látvány a nedvespapír-szerűen szétnyílt ajtó. Egy kis szigszalaggal betekerték és mentek tovább, de azt reggelre ki kell cserélni.

Az angolok amúgy méltóak a gyökér jelzőre, hiszen eszük ágában sem volt odajönni azzal, hogy bocs, vagy valami, ehelyett oldalról pontosan középen még lelőtték a spanyolokat is, ohne pardon. Ide mentőt is kellett hívni, ami már nem vicc, nem csoda, hogy lassan mindenki megutálja őket. Oké, hogy helyenként ész nélkül megy mindenki, de az utóbbi eset konkrétan azt mutatja, hogy a sofőr nem lát a pályán, az pedig komoly baj, és nem csak neki.

Az osztrákok is lezúzták a kocsi bal oldalát, de nem vészes, legrosszabbul azonban az olaszok jártak, akiknek egyik operatőre lezuhant a három méter magas közvetítőállványról, kamerástul, állványostul. Nem tudni, mije tört el, de a hátán fekve maradt sokáig (a cseh fotós mesélte, aki mellette állt), kórházba vitték.

Jól álltunk, Jani idejével sokáig az első helyen, aztán az ausztrálok teljesen meghülyültek és hihetetlen bevállalós módon kezdték el tolni, lesz, ami lesz alapon. Mákjuk volt ugyan, nem is kevés, de tény, hogy 4:41-es idővel átvették a vezetést és 25 kört teljesítettek ami sok, sőt, a legtöbb.

Vacsoránál persze kiderült turpisság: egy kerek órán át körözött a pályán ugyanaz a pilóta. Ettől függetlenül el kell ismerni, hogy nagyon gyorsak, és nem kis meglepetésre fújták ki az orrát mindenkinek. Így holnap mellőlük rajtolunk, az első sorból.

Agyaltunk még, hogy mi legyen, de sok okosat nem találtunk ki. Durva vagy sem, az időeredmények magukért beszélnek, így Janinak kell az elején legalább négy-öt kört mennie és annyi előnyt összeszednie, hogy ha el is koptatja a két török és a köpcös szlovén (ők két mért kört mennek majd) mi tartani tudjuk a helyet, vagy megpróbálni visszavenni valamennyit. A végére aztán visszaül még Jani, és megy két gyorsat.

Az első kétórás verseny eredménye adja a második kétórás rajtfelállását, a cél, hogy minél több kört tegyünk meg a 2x2 órás verseny alatt.

Egy dologra kell nagyon vigyázni csupán: ne akadjunk el a hóban, különben pozíciót és sok időt veszíthetünk.

Utóirat: elméletileg simán be kellene jönnünk az első nyolcba, majd meglátjuk.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr752682566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.02.23. 10:37:39

kinek az autóját törik össze? természetesen a miénket..

Sebastiane 2011.02.23. 10:41:52

Le a kalappal, szuper a cikk és a fotók is.
Toljátok neki!

OFF:
Mellesleg a szöges gumis abroncsról készült kép olyan, mint egy szabadtéri halotti tor a vendégek érkezése előtt, halszemoptikával. Vesszek meg, ha nem ;-)

Magyar[HUN] 2011.02.23. 10:55:36

Hajrá srácok,bízunk bennetek!
Az angoloktól meg mit várnánk,ha nem ezt a stílust:)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.02.23. 10:56:51

Gépészkedsz, mint Alain Delon a vetített háttér elött?

Gomulka Béla 2011.02.23. 10:58:13

@Sebastiane: Mert pontosan ez a helyzet. Egy új utakat kereso szobrász komponálta meg a 'Halotti tor a szabad ég alatt, hengerpalástra kiterítve' címu alkotását, és csak aztán jutott eszébe pár bolondnak, hogy az autója kerekére tegye a mutárgyat. Normális embernek eszébe jutna hogy a jégen autózzon?

Sebastiane 2011.02.23. 11:01:23

@Gomulka Béla: Nem, de ez nem hiszem, hogy nevezési feltétel volt. Most, hogy említetted a hengerpalástot is, már csak annak látom, bakker, ami.

Nyiri 2011.02.23. 11:02:45

Igaz, hogy senki se mondta hogy nem, de az autós újságíóknak van a legjobb melójuk :)

Kovacsla 2011.02.23. 11:04:55

@Sebastiane: Én is azt néztem, hogy ez a terasz lenne a terített asztalokkal, de idővel azért megfejtettem.

De a 12. képen a pótkocsis szánbusz :)

pickapu 2011.02.23. 11:11:58

Úgy néz ki a letört lökössel az autó, mintha a Dakarra indulnátok.
Hajrá, a szigetlakókra meg figyeljetek oda!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.02.23. 11:19:44

Piszok. Itt meg egy gramm hó sincs, már mióta.
Toljátok neki!

Drive_alive 2011.02.23. 11:39:32

Hangulatilag a 3. fotó nagyon ott van. Gratula, és NE VEDD EL !

a 3.audimnak romlik el a váltója! 2011.02.23. 11:43:32

Azért a lapp lányokról a fotókat jó lesz nem elfelejteni!! ha már a kerek popsis utaskísérőt irigykedve elrejtetted memóriád legmélyebb bugyraiba!!!
szart a kereket alá!! :)

semmicico 2011.02.23. 11:44:07

Nincs egy fakkkkking videó ?!?!?!? sc.

Koncz_János 2011.02.23. 11:46:50

@streetsta:
Nincs, de nem is hiányzik.
Kivéve, ha Visegrádnál akar csapatni az ember, ugye. :-))))))))))))))

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.02.23. 12:17:41

Mutassátok meg ezeknek a senkiháziaknak, hogy milyen is a magyar virtus! :)

Hurri Kán 2011.02.23. 12:21:43

Hejjjj de kipróbálnám! Most irigykedek ám rátok piszkok! :)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.02.23. 12:41:26

érdekes, hogy ilyen kúpos ez a szög ami a gumiban van

valszeg ezért is nincs nagyon oldaltartása, gondolom itt direkt ilyet használnak, hogy az élmény nagyobb legyen

utcai gumikhoz inkább szögleteset szerelnek be, aminek oldaltartása is van:

runflat.ru/upload/iblock/8ff/Hakkapeliitta_7_SUV_Run_Flat_1.jpg

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.02.23. 12:49:51

@GYUSZI BACSl: Nézzed csak meg jobban a linkelt képet: oldalról egészen minimális a szög profilja, inkább húzásra-fékezésre van az optimalizálva.

BocaNegra 2011.02.23. 13:26:08

Aztafaxom, de irigy vagyok! :)

Leadfoot 2011.02.23. 14:01:20

Törököt (és szlovént) fogtam, nem enged. :-)

Az ánglius majmokat meg a nevemben B455ZÁTOK fejbe, hogy jó modort tanuljanak.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.02.23. 14:19:37

@Leadfoot: angolokat (direkt kisbetűvel) kéne valahogy szabotálni,teszem azt szétverni a motorverzérlőjüket. ;)

Devil2 2011.02.23. 14:37:25

Azt hittem Jeremy Clarkson csak játsza a nagyképűséget, de ezek szerint nem...
Khötschögök, a Csikóst is megszopatták az Alfa teszten, Pista üssétek őket ahol lehet, hátha egyszer ráébrednek valós önmagukra.

Devil2 2011.02.23. 14:50:03

@BeeTm: Azt kicserélnék, így a Mazda lenne a szenvedő alany.

Jirzsij 2011.02.23. 15:06:02

A szék szélén ülve, izzadó tenyérrel olvastam végig a cikket. Pedal to metal srácok! CSAK A GYÁVÁK FÉKEZNEK!!! :))

Верховина 2011.02.23. 15:48:41

Hajaj Pista, mér' nem a Patkánnyal mentél..?:D

Amúgy hajrá!:))

pet77 2011.02.23. 16:01:48

Szerebeket a pályára!!!
Az angol könyöklő "urifiúk" sírva könyörögnék vissza magukat a jó öreg angliába!!!!!!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.02.23. 16:38:52

@GYUSZI BACSl: nem minden gyártó csinálja egyformára.Pl a Micselinen is kerek profiluak a szögek.De ez úgyse érdekes, mert amint kicsit megy az ember tiszta aszfalton, rögtön elkezd csámpulni, deformálódni a szög.

Az igazi rallis gumi, na az a durva:

indafoto.hu/geegee/image/6691747-4dc00b10/255731

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.02.23. 17:15:37

@geegee: nekem ez a default szöges gumi. nem is értem, mi ez a sok nyamvadt szög, amit korábban mutogattak..

w a s d 2011.02.23. 18:21:33

@Lowtyo: Vajon az milyen időt tudna szögeskerekekkel ugyanott?

@Devil2: Tehát az autó részeit fölösleges szétverni. Akkor maradnak az angolok?

Garp 2011.02.23. 20:36:50

akazdneki Pityu megaJani! :)

Garp 2011.02.23. 21:21:37

"Keep left, cunts!" - matricát Pistáéknak! Hátha megvédi őket...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.02.24. 02:23:45

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!:
a "nyamvadt" szöges gumival mehetsz csak aszfalton, azzal is csak skandináviában, ha jól tudom.. :)
A rallissal csak versenyen/nem közúton.
A rallis kicsikét hamar b@$zná szét a kopóréteget.

szakmernok 2011.02.24. 14:55:21

És még egy jó kis ajándék kabát is jár.
süti beállítások módosítása