DeLorean: harc az elemekkel

  2011. február 13. - Koncz_János Címkék: delorean

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Gázt neki, hadd piruljon!
2014-07-15 16:32:56

Figyelem! Az út paraméterei miatt személygépkocsival nehezen járható! Behajtás csak saját felelősségre!

Ne baszakodj a sorssal! +18
2014-02-01 18:02:05

Egy kellemes nyári napon négy rokonszenves ausztrál diák meglóg a suliból, bedobják a szörfdeszkát meg a

Időutazás nyolcvan DeLoreannel
2011-06-17 07:00:00

Alapvető spirituális tapasztalat, hogy a világon minden mindennel összefügg – ez teszi rejtelmessé

Tedd meg, értük
2011-02-23 12:08:45

Vagy ötszáz soros ódát írok erről a pár másodperces szpotról, vagy semmit. Inkább semmit, Önök anélkül

Botond barátom bitang bátor! Vett egy DeLorean DMC-12-t, és felújítja. A múltkor szétkaptuk, majd a Flamin Garage emberei vették kezelésbe rozsdamentes acél karosszériaelemeket. Harc az elemekkel – itt a csillogás a siker.

Ott hagytuk abba a sztorit novemberben, hogy Besztercebányán leszereltük Botond DeLoreanjáról a rozsdamentes karosszériaelemeket. Aki lusta klikkelni egyet, annak három mondatban vázolom a lényeget. A DeLorean egy Lotus-alapokra épített, V6-os motorral Európában, Amerikának gyártott kétüléses sportkocsi, amit a Vissza a jövőbe (Back To The Future) filmtrilógia tett ikonná, és ezzel sok veterános szemében kívánatossá. Botond barátom sem nyugodott addig, amíg az USÁ-ból nem szerzett egyet, aminek a felújításába bele is fogott.

Tavaly októberben leszereltük a rozsdamentes karosszériaelemeket, amelyeket pár nap múlva Botond az utánfutóján elszállított Miskolcra. Jogos a kérdés, hogy miért autózott háromszáz kilométert a gondosan becsomagolt cuccal, amikor nyilvánvaló, hogy Besztercebányán is talált volna karosszérialakatost. Nos, a rejtély megoldása két szó: Flamin Garage. A névből eléggé nyilvánvaló, hogy amerikai autókkal foglalkozó műhelyről van szó, ha pedig elmondom, hogy a vállalkozást életben tartó két férfiembert Ajtófélfának és Manókának hívják, már az is sejthető, hogy némiképp elvarázsolt lehet ott a légkör. 

Korszakok

És tényleg az, engem legalábbis teljesen elvarázsolt. Történt ugyanis, hogy Botond karosszériaelemeinek nyomában járva egy hideg, de szép téli napon betoppantam a műhelybe, megnézni, hogyan is újítják fel a Simon-testvérek kényes-fényes rozsdamentes fémlemezeket. A feladat két szempontból sem egyszerű, egyrészt az anyag speciális technikát igényel, másrészt hányatott életének eddig három évtizede alatt szegény DeLorean kapott hideget-meleget, így a korábbi, szakszerűtlen beavatkozások nyomait is el kellett tüntetni.

Réges régen, egy távoli galaxisban előttünk ismeretlen egyének, valószínűleg birodalmi rohamosztagosok megpróbálkoztak a felújítással, és a szakszerűtlen munka során mély karcokat ejtettek a vékony és kényes lemezeken. Mikor látták, hogy képességeiket meghaladja a feladat, elkövették a legnagyobb szentségtörést, amit egy DeLoreannal el lehet követni: lefestették. Ráadásul pirosra. Egy következő tulaj nagyjából leszedte a festéket, erre előbukkantak a karosszéria hibái. Gondolom, ekkor elment a kedve az illetőnek az egésztől, és a kocsi az ebay-en kötött ki, ráadásul annyira olcsón, hogy Bopat keretéből futotta a megvételére és a hazaszállítására is, ami önmagában sem kis tétel, mostanság olyan ötszáz-hatszázezer forint. 

A szálcsiszoláshoz szükség volt egy speciális forgó kefefejre, amit Botond az interneten rendelt meg. A hosszú csiszolópapír-csíkok között rövidebb kefék találhatók, amelyek megakadályozzák, hogy a csíkok összegabalyodjanak. A dörzshatástól fényesedik ki, és kap szálcsiszolt felületet a rozsdamentes acél. A kefét befogták egy kézi fúróba, azt felerősítették egy általuk készített sínpályán elmozgó csúszkába, és attól kedve már egyszerű dolguk volt: csak húzgálni kellett a forgó kefét a munkadarab felett. 

Olyan tízmilliószor. 

Türelem DeLoreant terem. 

Valami durva csiszolóval mentek neki a motorháztetőnek az előző felújítás során

Ha nekem kellett volna ezt a munkát elvégezni, úgy a nyolcezredik húzás után megtéptem volna a ruházatomat, és ordítva rohantam volna a diósgyőri műhelytől a miskolci belvárosig, véres ámokfutást rendezni a sétálóutcában gyanútlanul korzózó ártatlanok között - nyilvánvaló tehát, hogy a srácoknak drótkötélből vannak az idegeik. A monotóniát oldotta némiképp, hogy volt még teendő az itt-ott megmaradt piros festék eltávolításával, egyik-másik sárvédőív kikalapálásával, illetve a motorháztető egyik sarkának hegesztésével és egyengetésével. Ezt is csak több lépésben lehetett megoldani, mert a vékony, 0.7-es lemez a hő hatására hajlott, vetemedett, de mint tudjuk, az ember a legerősebb, addig ügyeskedtek Manókáék, hogy a beavatkozásból semmi nem látszik. Sajnos a fényképek nem igazán adják vissza a felújított felület szépségét, selymes csillogását, így becsszóra el kell hinniük nekem, hogy kiváló munkát végeztek a fiúk. 

Egy elem kivételével: a csomagtértető valószínűleg cserés lesz. Messziről szemlélve nincs vele különösebb baj, de ha közelebbről is megvizsgáljuk, mély karcokat látunk, amiket nem lehet teljesen kiszedni, mert nagyon elvékonyodna a lemez. A korábbi brigád alighanem valami durva eszközzel ment rá a munkadarabra, amit ráadásul olyan erősen nyomtak a felületre, hogy a lemezt is behorpasztották, így az alsó merevítések kirajzolódnak a felületen. Mikor Botondot megszkájpoltam, és elmeséltem neki, mire számítson, csöppet sem rendült meg: tipikus hiba ez, mondta, sok ilyet látni a DeLoreanokon. Különben is van utángyártott csomagtértető, bár nem olcsón, viszont legalább nagyon drágán. Közben az is kiderült, amit rég sejtettem, hogy a tervezett, idén májusi időpontra nem lesz kész autó, tekintve hogy a Donovaly síközpontban télen van a főszezon, így az ott síiskolát és kölcsönzőt üzemeltető Botond egy napot el nem tud mozdulni március végéig a hegyről. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem valósul meg a terv másik fele: részt venni a Belfastban, az egykor gyár mellett megrendezendő májusi DeLorean világtalálkozón. De erről többet most ne beszéljünk, mindent a maga idejében!

Lassan épülget Hőlégballon Öcsi. Sikerült rá új betűkészletet szerezni

Maradjunk inkább a Flamin Garage csarnokában, ahol Botond lemezei mellett találtam pár olyan érdekséget, hogy betonba gyökerezett a lábam, úgy kellett egyiktől a másikig elvonszolni. 

A sort a srácok saját autójával, egy 1948-as Oldsmobile Dynamic Coupéval kezdem, amit a V8-as körökben Hőlégballon Öcsiként ismernek. Az irdatlan méretei ellenére is csak kétajtós batár beceneve úgy született, hogy Ajtófélfa megkérdezte öccsét, Manókát, hogyan szólítsák Amerikából érkezett, ezer dollárért vásárolt, üzemképes új szerzeményüket. Legyen a neve Hőlégballon Öcsi, felelte Manóka, és ebben maradtak. Öcsi lassan épülget, de biztosan, az első ugye mindig a fizetős munka, csak utána jöhet a szórakozás. 

Klasszikus forma, egyedi Weinberger karosszériával

Megrendelésre készül az 1936-os Diamond T Model 80 pickup, amelyen bőven van tennivaló, például a felépítmény fa szerkezetének újjáépítése, amin már túljutottak, jelenleg a karosszériát restaurálják. Ugyancsak romjaiból építenek újjá egy 1935-ös, Weinberger karosszériás BMW 315 roadstert, a minőségi famunka itt is szerepet kap. A Bömössel szemben egy 1940-es Ford Coupe épül, amelyet a híres, Los Angeles-i Barris-testvérek kusztomizáltak. A speciális Ford egy külföldi gyűjtő kollekcióját gyarapítja majd. A hatvanas éveket egy ’67-egy Pontiac Le Mans és egy ’66-os Chevy Chevelle Coupe képviseli. A Ponti is igen megfáradt darab, de ma már annyira értékes, hogy rengeteg munka árán is megéri megmenteni. A kirohadt karosszériarészeket nagy türelemmel és hihetetlen precizitással alkotja újra Manóka, aki komplett elemeket is legyárt, ha arra van szükség. Képzeljünk el egy embert, aki néhány célszerszám és persze a megfelelő támpontok birtokában egymaga képes legyártani bármelyik autó teljes karosszériáját, és nem őrül bele - nos, ez Manóka, a karosszálás költője, aki bármelyik komoly nyugati műhelyben megállná a helyét, sőt, rövidesen ő lenne az oktató. 

Egy fűrészgépben volt rabszolga ez a gyönyörű V8 Flathead motor

De térjünk vissza a magyar rögvalóságba, amit egy 1937-es V8-as Flathead Ford motor képvisel a műhelyben. A klasszikus V8-ak strapaírását kiválóan jellemzi, hogy ezt a jobb sorsra érdemes erőforrást hosszú éveken át egy fűrészgép meghajtására használták Miskolc környékén. A gyötrelmes időszakot meghökkentően jó állapotban élte túl, és remélhetőleg egy dögös hot rod orrában díszeleghet majd – ez lesz az ő mennyországa a közönséges földi lét szenvedései után. 

Nekem pedig ez a látogatás ért fel egy paradicsomi túrával – remélem, találkozom még a srácokkal, ha máskor nem, hát Hőlégballon Öcsi első útján. Bekucorodok a hátsó ülésre, és onnan integetek a miskolci csajoknak, elől meg a két Simon feszít majd, egyik karjukat hanyagul kilógatják az ablakokon, napszemüvegük sötéten csillan az aranyló napfényben, és félórányi krúzolás alatt elégetünk annyi benzint, amennyivel egy kis japán kompaktban Miskolcról Pestig autózhattunk volna. 

Utóirat: Botond, ne izgulj, faszák lettek a karosszériaelemeid!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr562657029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Typ3 2011.02.13. 08:27:12

Ez mind nagyon szép és jó, de hol van Csikós?

Ben[d]ő... 2011.02.13. 08:29:00

Annyi pénzt költött a Pontyra, hogy éhenhalt.

esef 2011.02.13. 08:36:10

@Typ3:
@Ben[d]ő...:
Be legyünk telhetetlenek! A hétvégén volt Tibi a Balenoval, most itt van ez a DeLorean, Csikós hadd kendácsolja a sajátjait nyugalomban... :)))

karlov 2011.02.13. 08:37:20

Végre egy rendes story így vasárnap reggelre...
Kérdés; mint autó,sportkocsi mennyire volt jó egy ilyen Delorean ?
Mert az,hogy híres autó lett az ok de ,hogy jó is az nemigazán jön át sehonnan.
A formája ,hát ez szubjektív (bár nem túl eredeti szerintem ).Teljesítmény adatai sem verik a plafont,mindazonáltal még lehet élmény a vezetése .

ZON 2011.02.13. 08:49:31

Jól mehetett sora a fűrészelős embernek.
"Nehogymá' MTZ hajcsa a gattert, a vényóc az vényóc, a fogyasztást meg le..."

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2011.02.13. 08:51:53

Nagyon jó, nagyon jó.

@karlov: Mint sportautó nem igazán jó, még 1981-es mércével mérve sem. A gyorsulása (10,5mp/100) és a végsebessége (199km/h) nem túl eget verő
Ellenben mint GT tökéletes. Rendes karbantartással megbízható és kényelmes gép, a kanyarsebessége, útfekvése szintén jó. És baromi jó vezetni, bár lóerőfetisisztáknak biztosan csalódás! :)

Tomchy 2011.02.13. 08:52:54

A sérült motorháztetőre meg rá kell tenni az időáramkör vezérlő processzorának 1955-ben kapható alkatrészekből épített verzióját, és nem lesz baj...

:O)

newnt55 2011.02.13. 08:59:15

Egy szuper megbízható autót akartak építeni, a tökéletes autót.
A filmtrilógia azért jócskán felturbózta a népszerűségét hála égnek.
Kellene, akárcsak egy KITT replika. Az sem volt egy különösen nagy teljesítményű Pontiac Trans Am.

Dokííííííííí!
Nyuszi vagy McFly.

bopat 2011.02.13. 09:04:46

Mint sportkocsi, semmi hűha. De nem ezért szeretjük :)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2011.02.13. 09:15:52

na azokat irigylem, akiknek van idegzetük egy DeLorean-nal szívni

még egy normális oldtimer felújítása is tönkreteszi az ember idegeit, nemhogy egy ilyen különleges cucc

Leadfoot 2011.02.13. 09:27:01

Én már az első képnél leragadtam. Élek-halok az ilyen amiautós repülőgép-motívumokért.

foolproof 2011.02.13. 09:32:12

Azér' az kemény, hogy még mainapság is lehet újat venni belőle, akár még erősebbet is, extraként kékfogúval:www.delorean.com/newbuild.asp

Ezt a fajta utángyártást díjaznám pl. egyes bevált BMW, MB, Nissan ill. Toyota ótóknál is, persze akkori árakon. Asszem le lenne rendezve a mobilizációs probléma egy időre, szarnék én a veddmegdobdel cuccokra forevör.

Bár lehet, mire Botond kiszámolja mennyi az annyi, ő is felsóhajt, hogy inkább rendelt volna egyet akciósan!

Tomi1973Wien 2011.02.13. 09:35:31

szep melok, jo autok, tuti story.

a ponti 'B' oszlop toldasa akkora es olyan fekete, hogy csak az latszott a kepernyon a galeriaban :-D

Magyar[HUN] 2011.02.13. 10:06:05

A DeLorean nekem is az egyik kedvenc autóm. Csak azt nem értem,ki az a bolond,aki lefest egy ilyen autót?

nem kéne... 2011.02.13. 10:38:18

ez egy ritka értékes delorean lehet, mert míg egy átlag darab hátul, ez elöl hordja a motorját.
:))))

karlov 2011.02.13. 11:00:26

Én nem hiszek ebben a " bezzeg régen benne volt a vas(anyag,stb) dologban.
A technika fejlődik az akkori árat a maival nem lehet összehasonlítani.
Biztos vannak szarságok meg spórolás de azért azzal vitatkoznék,hogy egy ma típus ÁTLAG futásteljesítménye nem haladja meg a 20,30 évvel évelöttiekét.

Dr. Tom 2011.02.13. 11:23:22

Manóka konkrétan egy szobrász, eszméletlen, miket tud kihozni egy darab lemezből ...

dragonlensz 2011.02.13. 11:27:58

A motorháztetőre visszatérve: úgy látszik, pár tized mm mélyek a karcok. Nem gondoltatok arra, hogy lézerhegesztéssel feltölteni a karcokat és visszamunkálni? Ha jó kezekbe kerül, nem színezi el, nem égeti meg a lemezt és homogén felületet adna. Igaz, sok pepecs munka. Csak egy kósza ötlet...

kultúrpesszimista 2011.02.13. 11:37:17

@karlov:

Vitatkozhatsz, de ettől még nem lesz igazad. A kulcsszó a túlméretezés. Ez nemcsak a böszme amerikai autókra igaz, de az európaiakra is. (És talán még a japánokra is.) Ma már nem arra "használódik el" a mérnöki tudás, hogy hogyan lehetne minél tartósabb, minőségibb autót, részegységeket előállítani EMBEREKNEK, hanem hogy miképp lehet kicentizni az autó életciklusát, hogy a FOGYASZTÓ megvegye a még újabbat. Aki bedől ennek, aki mindig az újat vágyja, az leginkább szánalmat érdemel, lévén konzumidióta. És ez nemcsak az autókra igaz, de pl. a szórakoztató elektronikára is. Hifit, videot, tv-t csakis régit.

A DeLorean felújítása pedig derék vállalkozás, mindenképp megéri a fáradságot és pénzt, a végén a laposan gördülő látvány alázni fog mindent az úton!!! Hajrá!

don39 2011.02.13. 11:39:59

@karlov: Szerintem,nem lehet,ezt teljesen általánosan ,minden fajta autóra megállapítani,hogy melyik volt a tartósabb,a régi,vagy a mai.A mai korszerű motorokkal (,főleg a kórszerű kenőanyagoknak is köszönhetően)gyártott autók is elmennek annyi mint a régiek.Az újaknál ami inkább problémás azok a segédberendezések,és az elektronika.Ezek már hajlamosak hamar tönkremenni(mert van)és ezért tűnhet úgy,hogy a régi motorok tartósabbak.Meg most már megfordult a kocka.A mostani nagynyomású diesel-ek,bár sokkal élvezetesebb motorok,tartósságukban,a közelébe sem ér,egy 20-éves konstrukciónak.Egy 20-30 éves 300-as diesel merci motort, szívesen összevetnék tarsági szempontból,egy mostani közös nyomócsövessel.

karlov 2011.02.13. 11:44:49

Ok ezt pusztán elméleti eszme futtatás ,mivel pro és kontra lehet felhozni példákat és ellen példákat.
De ma nem rohangál több 25-30 éves autó,mint 10-15 éves.
Ha most valaki elkezd ÁVÓzni vagy okoskodni nem emberi hangon akkor az a legközelebbi belsőségtalálkozóra lesz szíves eljönni,majd ott jól pofán vágom....

karlov 2011.02.13. 11:48:03

@don39: Kb ez az elgondolás vállalható.
Csak ezt is hajlamosak vagyunk kicsit túl idealizálni,mint a szomszéd füvét ,meg a nőjét...

kultúrpesszimista 2011.02.13. 11:52:57

@Tahhooo:

Nem szeretem ezt az "ott a pont" c. dolgot a neten, ez nem meccs, hogy pontra játsszák. Eszmét cserélünk, és vannak tények, amikre szeretek emlékeztetni, ez minden. De köszönöm.

don39 2011.02.13. 12:09:50

@kultúrpesszimista: Ez Így van.Ma már könnyebb,és sokkal olcsóbb,8 usb csatlakozót,meg sok űber ,jól hangzó szarokat beletenni egy autóba,mint megbízható, tartós motorokat stb gyártani.Egyszerűen nem tudom megérteni azokat az embereket,akik képesek,egy alapjaiban véve szar,és valós értékéhez képest ,főleg hazai viszonylatokban,még kifejezetten drága új autó árát,még megduplázni,a a sok marhasággal,csak hogy eldicsekedhessen a szomszédnak,hogy bezzeg,az ő opel corsa-jába még esőérzékelős ablaktörlő is van.És a legviccesebb,hogy még meg is akar győzni,ennek fontosságáról.arról azért utána mélyen hallgat,az illető,hogy már 5x vitte a szervizbe,2-hónap alatt,mert elromlott az szuper ablaktörlője,és nem hogy esőt nem érzékel,hanem be sem kapcsol sehogyan.És így lesz,a szuper kényelemből,szuper kényelmetlenség,mert a hülye,nem nézi,hogy emiatt a baromság miatt,mennyi energiát,és pénzt ölt el feleslegesen.Ez egy konkrét eset,azért írtam le.

Kovacsla 2011.02.13. 12:11:40

@nem kéne...: Vagy legalábbis rekorder a motor és a motorháztető között mérhető távolság tekintetében :)

Harkov 2011.02.13. 12:57:43

@don39:

Igazad van!Sajnos 100-ból talán 5 ember venne egy felesleges extrák nélküli de megbízható és hosszú élettartamú autót.Én benne lennék az 5 be de nincs ilyen új autó a piacon..

dennisthemenace 2011.02.13. 13:22:27

@Typ3: Hát ez az.....
CSIKÓS!!!!!!

Petyat 2011.02.13. 13:29:28

Tisztelt szerkesztőség!

7 évet húztam le műsorkészítésben, többnyire különféle utómunkákat hajtottam végre a felvételeken (3D, vágás, kompozitálás), de különböző profi kamerákkal is volt már dolgom (nem ez volt a munkaköröm, de érdekelt ezért foglalkoztam vele), valamint nagyon régóta foglalkozom fotózással. Egy ideje feltűnt, hogy egyre több a videoriport az oldalon és a mennyiség gyarapodásával idővel, a minőség egyre rosszabb. Ha a vezetőségnek van arra igénye, hogy ezt az amatőr szintet legalább elfogadhatóra felhozza, akkor kérem keressenek fel!

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.13. 13:44:54

Nem feltétlen 30 éves gépek voltak túlméretezve. Én azt mondom, hogy 2000-ig gyártott autót szabad venni, ugyanis addig kb nem volt tervezett avultatás, stb. Elérték már a gyártási csúcstechnológiát, de még nem mentek ennyire a bonyolult de legalább szar gépek gyártása felé (pl common rail) és még rendes minőségű autókat gyártottak. Még a Luxus kategória is bevállalható, nincs benne 300e km kábel és 48 számítógép. Csak az ötöde. :)

Alf (törölt) 2011.02.13. 13:52:25

@karlov: jaaj...nem kellene minden bejegyzés kommentsora ide torkolljon, amelyben 20 évnél öregebb autó szerepel.

Hinni meg a templomban kell ;)

Egy deLorannél tök fölösleges arról vitatkozni, hogy mennyi anyag van benne pl egy kia ceedhez képest, hisz esetében egy ikonról beszélünk...

bopat 2011.02.13. 13:52:32

@Petyat: A videót nem a szerkesztőség készítette, azt csak kapták... ezért nem a legjobb minőség.

balage28 2011.02.13. 14:19:28

@bopat: Sajnos nem csak ez a video sz.r, hanem altalaban az itt megjeleno tobbi video is - persze lehet, hogy azokat is csak ugy "kaptak".

balage28 2011.02.13. 14:21:09

(( a technikai minosegre gondolok, tartalmi, stilisztikai elemzes nelkul ))

bopat 2011.02.13. 15:13:54

@balage28: Hát igen, ezen kicsit javíthatnának a minőségen, úgy általában...

Alf (törölt) 2011.02.13. 15:20:09

Amúgy király ez a szálcsiszolós dolog.
És mivel megint, gondolom, mindent lehet kapni hozzá ha van $

Hurri Kán 2011.02.13. 15:47:22

@Petyat: Ehhez is annyira jól értesz mint a villanyautótervezéshez?

toncsi64 2011.02.13. 18:45:29

Például az ilyen ötletes megoldásokért - mint amit a szálcsiszolás megoldására vetettek be - szeretem a szerényebb lehetőségekkel, de nagy hozzáértéssel megáldott szakikat. Egy gazdagabb országban katalógusból rendelnek újat vagy a Yellow Pages-ből keresnek céget ami ezzel foglalkozik. Brilliáns megoldás...

toncsi64 2011.02.13. 18:52:21

Ami pedig a "régebbi jobb" kijelentést illeti. Én is hajlamos vagyok ezt az elvet vallani, de azért a tisztánlátás végett vegyük figyelembe, hogy változtak a felhasználási szokások. Többet és gyorsabban autózunk mint anno. Valóban bonyolultabbak lettek a gépek, ami többlet hibaforrásokat is eredményez. Példaként a gumikat tudnám említeni. Anno a céges 2107-es Ladákra új korában feltettük a Michelin MXL gumikat és 100.000-nél mikor eladtuk a gépet, a vevő ájulatba esett a kitünő nyugati gumitól. Ma max 30-40.000 km egy garnitúra...

kultúrpesszimista 2011.02.13. 20:44:52

@don39:

Abszolút egyetértünk. Annyival egészíteném ki mindezt, hogy a mai autók 99%-a egyszerűen ormótlan, autószerűtlen, aránytalan tárgy. Mintha minden gyártó abban versenyezne, hogy minél rusnyább, autószerűtlenebb, gnóm négykerekűekkel jöjjenek ki...

Petyat 2011.02.13. 23:13:51

@gyvy:

Ehhez értek igazán. A tervezést csak most tanulom, de figy, mi lenne, ha nem vennél észre? Akármit mondok, te beszólsz, tök mindegy mit mondok. Amúgy rég elbasztam a kommentelgetést, úgy kell csinálni, ahogy te, semmit nem írsz magadról, mindenbe belelszólsz. Igazi troll.

Hurri Kán 2011.02.13. 23:15:06

@Petyat:
Hiába írnám le úgyse értenéd :DDD

Petyat 2011.02.13. 23:19:35

@bopat:

Hát lehet, de azért akadtam ki, mert a videó végén ráközelít a felületre, miközben az élesség teljesen elmegy. Ha már úgysem látszik semmi a közeliből, legalább levághatták volna a videó végét. Rengeteg olyan felvétel van a TC-n, hogy az "ujságíró" a saját kezében tartja a kamerát és úgy veszi magát. Úgy gondolom, ha nincs igény egy emberre, aki tartsa a kamerát, ne is legyen videó.

Rocko- 2011.02.14. 23:00:48

@akos696: "ugyanis addig kb nem volt tervezett avultatás"
megnyugtatlak. most sincs.

Koncz_János 2011.02.15. 08:55:09

@nem kéne...:

Ehhe. Naná, hogy ez a csomagtértető. Hamut szórtam a fejemre, majd kijavítottam a szöveget. :-)

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.15. 09:36:01

@Rocko-: Már hogyne lenne.

Szerinted nem tudják pontosan, hogy mi meddig fog működni?+ - 50 e km-rel ki tudják számolni. Az autónak betervezetten el kell kopni, különben, ha 10 év múlva is úgy megy, mint az új, nem sokan vennének új autót. Megvan, hogy a legkevesebb anyagminőséggel azért kibírjon 200-250e km-t, aztán már megy is szét.

Egyszer az Opel mérnöke nyilatkozta, mikor valaki megkérdezte, hogy miért nincs vízhőfok mérő a műszerfalon, hogy azért, mert úgyis 200 e km-re vannak tervezve ezek a motorok, annyit meg elmegy akkor is, ha hidegen is nyomja neki.

don't 2011.02.15. 19:06:00

ez itt a reklam helye...

Rocko- 2011.02.15. 20:23:41

@akos696: "Szerinted nem tudják pontosan, hogy mi meddig fog működni?+ - 50 e km-rel ki tudják számolni. Az autónak betervezetten el kell kopni"
én nem értek hozzá, te viszont igen. mondd el, hogyan lehet kiszámolni, hogy milliméterre pontosan ugyanolyan autó mikor fog elromlani, ha ebből veszünk kettőt, az egyiket a kellemes kaliforniai tájon vezeti egy nyugodt, középkorú férfi, a másikat pedig Szibériában egy huzsonéves suhanc üvegeli. magyarázd el kérlek, hogy tervezik bele, hogy pontosan, de nagyon figyelj! pontosan ugyanakkor romoljon el? sehogy!
"Megvan, hogy a legkevesebb anyagminőséggel azért kibírjon 200-250e km-t, aztán már megy is szét."
fogalomzavarban szenvedsz. igen, tervezik az élettartamot. de nem MAXIMÁLISra, hanem MINIMÁLISra. látod, ezért kellett volna figyelned matekórán, ott elmagyarázzák, azt amit nekem újra kell. a minimális élettartam azt azt jelenti, hogy szinte bármilyen körülmény közt kibírja azt az élettartamot. aztán utána tönkre megy. lehet 50 km múlva, de lehet 500 ezer km múlva. attól függőve, hogyan bántak az autóval. a maximális élettartam pedig azt jelenti, hogy 250 ezer km után intsant tönkre megy az autó. szerinted ez hogyan lenne lehetséges?
"Egyszer az Opel mérnöke nyilatkozta, mikor valaki megkérdezte, hogy miért nincs vízhőfok mérő a műszerfalon, hogy azért, mert úgyis 200 e km-re vannak tervezve ezek a motorok, annyit meg elmegy akkor is, ha hidegen is nyomja neki."
jobban oda kellett volna figyelni, hogy mit mond. nem maximumot, hanem minimumot mondott.
de tessék, olvasgass, hogy mire terveznek és mire nem: totalcar.hu/magazin/technika/bejaratos/2/#szoveg

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.23. 20:55:30

@Rocko-: Én nem írtam semmiféle maximális élettartamról, az opelos emberke megnyilvánulásával is inkább arra akartam célozni, hogy nem érdekük a minimálisnál hosszabb élettartam, ezért nem raktak bele hőfokmérőt sem.

Nem kell, hogy ezzel a nagyon gyenge, kisiskolás stílussal kioktass, mert amint látom a szövegértelmezés(sem) az erősséged.

Megköszönöm, ha nem válaszolsz, otthon a családodnak okoskodjál inkább így, lehet, hogy ők jobban vevők rá.

Rocko- 2011.02.23. 21:02:08

@akos696: az a baj kérlek, hogy te okoskodtál, én kijavítottalak, erre besértődsz.
csindáld csak nyugodtan, de szeretném felhívni rá a figyelmedet, hogy faszságot terjesztesz, emiatt meg hülyének fognak nézni. mint én, most.

akos696 · www.focusauto.hu 2011.02.23. 21:40:51

@Rocko-: Egy dolog, ha valaki tud valamit. Más kérdés, ha valaki jól tud valamit. A harmadik dolog, meg az első kettőtől függetlenül az, hogy valaki az általa vélt vagy valós tudást hogyan adja elő a másik számára. Vannak olyan emberek, akikre felnézek és iszom a szavait. És vannak az okoskodó hülyegyerekek, akik a hozzád hasonló stílussal próbálják megmutatni ki a jani a háznál. Kb, mint az ezres stiften a vasalódeszka és a lángmatrica. Nekem csak ez a bajom. Még akkor is, ha belül esetleg van egy GTI erőforrás. Gáz a körítés. Nem tudom érthető-e, hogy mire szeretnék kilyukadni?!

Végezetül álljon egy Totalcar cikk idézet:

"Ne felejtsük el azonban, hogy az autógyár alapjában véve profitorientált vállalkozás. A célja nem más, mint a lehető legkevesebb pénzből hozni ki azt a terméket, ami a minimálisan támasztott elvárásoknak megfelel. Motoroknál ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy miután egy új típus forgalomba került, és sikerült legyőzni a kezdetben elkerülhetetlen gyermekbetegségeket, jön a költségcsökkentő team. Nem gonoszok ők, pusztán azt vizsgálják, vajon az előírt célok teljesíthetőek-e kicsit olcsóbb, kicsit egyszerűbb turbóval, eggyel kevesebb szenzorral, kiváltható-e egy drágább fém alkatrész egy műanyaggal, egy forgácsolt darab egy öntvénnyel, értékes ötvözet egy olcsóbbal, egy európai beszállító egy kínaival. Nem cél tehát az, hogy valami elromoljon, hanem a költségoptimalizálás eredménye, hogy az alkatrészek átlagos élettartama mindeközben közelebb kerül a minimumhoz – persze úgy, hogy mindvégig felette marad."

Na kérem, én pontosan erre gondoltam. Manapság a profitorientáltság és a költségcsökkentés elnyom mindenféle jóindulatú műszaki túlméretezést, ami miatt egy 23 éves autó még esetleg ma is kifogástalanul működik.