115 évet letagadni?!

  2011. február 05. - papptibi Címkék: boldog születésnapot 125 éves

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

A XI. Blitz Weekend képekben
2015-07-27 19:29:36

Gabi, akit az udvari dohányzóhelyen csak Mantás Gabesz néven szólítanak, az idén újabb fejlesztéseket hajtott

Itt sem Ferrariból van a kerítés...
2015-07-16 17:43:31

Az autósport a hőskorban még a városokban zajlott, de idővel száműződött onnan. Aztán az autósport gondolt

A legkirályabb ötlet, amit gumin láttam
2015-06-06 14:02:50

A minap gumibemutatón jártam, bár ilyesmiről nem szoktunk írni, egyszerű megfontolásból. Marha nehéz

Kéne egy Tesla?
2015-05-15 18:19:48

Vagy beérnéd egy villany-Golffal is? Netán utálod a villanyautókat, mert az autó benzinnel megy? Az sem baj. A

HBC

Lehetne kötekedni, hogy mitől autó, egy autó. Maradjunk annyiban, amit a neve is jelent: magától képes mozogni. Nincs megkötve, hogy hány kereke van, mi hajtja és hasonlók.

Hisz, ha a háromkerekűeket kizárnánk, Benz úr és az ő triciklije, bizony nagyot koppanna. Hirtelen Daimleré lenne az elsőbbség, aki alig maradt el Benztől, de legalább négy kereket rakott az autó alá. Mindegy, aki csak azért venne E-osztályt, az egy ilyen fejleménytől biztosan nem tántorodna el. Hisz a két feltaláló cégei már régen egyesültek – egykutya.

Selden úr, Amerika képviseletében. Akárhogy is, előbb volt kész, mint Benz

Csakhogy Amerikában egy George B. Selden nevű fickó már 1877-ben elkészítette annak a négykerekű autónak a terveit, amit egy általa tervezett benzinmotor hajtott. Be is adta a szabadalmi kérelmet 1879-ben, de a jogi procedúra a sok módosítás és kiegészítés miatt kissé – mintegy tizenhat évig – elhúzódott. Végül 1895-ben jegyezték be a szabadalmát, de igaz, a járműből egyetlen működő példány sem készült. Mivel ügyvéd volt, a szabadalomra hivatkozva eredményesen sápolta minden egyes eladott példány után az autógyártással próbálkozó cégeket. Mígnem egy szép napon bizonyos Henry Ford el nem küldte melegebb éghajlatra. Aztán a dologból per lett. Ford és még négy gyártó azonban végül győzött. Azonban Selden ezzel az eredményével is kevés ahhoz, hogy az autó feltalálójaként tiszteljük.

Hisz 1870-ben egy Siegfried Marcus nevű németországi születésű feltaláló már készített benzinmotoros kocsit. Négy kerékkel. Azonban volt egy kis gyári hibája az úrnak. Nem az, hogy mintegy százharminc szabadalommal rendelkezett, köztük a kisfeszültségű mágneses gyújtáséval. Még csak az sem, hogy nem szabadalmaztatta az automobilt – sosem hőzöngött, hogy övé a találmány.

Marcus hibája az volt, hogy zsidó volt. És mint ilyet, a nácik törölték a technikatörténetből, köztük minden lexikonból, mindenhol Benzet és Daimlert megjelölve az autó feltalálójaként.

Szóval az egész „125 éves az autó”-sztori egy náci összeesküvés lenne? Valójában 140?

Ó dehogy! Ki mondta, hogy az automobilt csakis Otto-motor hajthatja? Ez egyáltalán nem követelmény, ilyen alapon a villanyautó, vagy épp a külső égésű motoros kísérleti járművek sem számítanának autónak. Pedig azok. Hisz maguktól mozognak, ergo automobilok. Egyszerű, nem?

Márpedig, volt egy cseh mérnök, akit a cseh mechanika atyjaként emlegetnek, bizonyos Joseph Bozek. Ez az úr picit beelőzte az autó zsidó és nem zsidó feltalálóit: 1815-ben készítette el gőzautóját. Akárhogy is nézzük, ez 195 évvel ezelőtt történt. Igaz, nem látott benne nagy üzletet, később készített gőzhajót is – végül beszállt az órabizniszbe, gyártott a hordozható óráktól a toronyóráig mindent. Bozek úr sem látta meg az autóban rejlő potenciált.

Bozek úr ráérzett a jövő sportkipufogóira

Nem követett el nagy hibát, mert a gőzautót már előtte is feltalálták páran. Elsőként egy Nicolas-Joseph Cougnot nevű francia, 1770-ben. A kuktafazék és a szekér keresztezéséből született háromkerekű jármű akár negyedóráig is képes volt haladni – ezután meg kellett állnia gőzt fejleszteni, mert túl kicsi volt a kazán. Ha jól megküldték, akár 3-4 km/órás sebességre is felgyorsult. Akárhogy is, ez sétatempó.

Cougnot autója, ahogy ez a képen is látszik, nem kicsi, a hátsó kerekek átmérője közel másfél méter lehet. Igaz, ez nem az eredeti példány, hanem az egyik francia egyetem által készített utánépítés, amit tavaly a Párizsi Autószalonon is kiállítottak.

Ekkora batár a Cugnot-féle őslény. Az első autó, úgy tessék nézni

Akkor számoljunk csak egy kicsit! Hány éves valójában az autó? Kettőszáznegyven? Mint mindig, most is a peremfeltételeken múlik a dolog. Ha úgy vesszük, valóban Cougnot találta fel az autót, a Benz-féle Patentwagen csupán az első Otto-motoros automobil, amit egy nő is el tud vezetni. Így már stimmel, nem?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr832639745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.02.05. 08:42:31

Azt hittem a Cugnot-gőzkocsit kihagyjátok, de szerencsére nem :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.02.05. 08:44:46

Sőt, amúgy a Cugnot-féle gőzkocsi az első, amivel baleseteztek, asszem egy falnak mentek neki :)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.02.05. 08:45:18

Értem de a nagykönyvekben úgy általában azokat örökítik meg aki először értek a szabadalmi hivatalhoz és mondták kis, hogy stipi-stopi, én előbb voltam itt! :)

sealard 2011.02.05. 08:47:12

ahhoz képest, hogy a kuktaszekér egy csiga, a próbaúton mégsem tudták megfékezni, és belerongyolt a laktanyakerítésbe, így legalább övé az első gépjárműbaleset címe.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.05. 09:17:01

a Cugnot féle kocsi 1770 ben készült és nem 1870 ben.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.05. 09:18:15

végül is a vonat is auto mert önmagától képes menni.

eko 2011.02.05. 09:50:30

Ennyi ideig tart vele egy ypszilon?
Elég gagyi.
Ehhez képest a Benz-kocsi valóban egy űrsikló..

Rocko- 2011.02.05. 10:03:20

fúúú, de véggicsapatnék vele Andrássyn.

AtoszMester 2011.02.05. 10:05:27

Nyagyon jók ezek az írások. Mint a múltkori agymotoros régi villanyos autóé. Kérünk még ilyet. Ugyan mindenki utánanézhet magának a gogléban, de manapság kinek van erre ideje? Szuper kis összefoglalók ezek. :)

Nincs még nicked 2011.02.05. 10:19:28

@eko: 'Ennyi ideig tart vele egy ypszilon?'
Szerintem csak bénák a drájverek! Van ott annyi nyomaték, hogy ha adnának egy rendes gőzfröccsöt, egyhelyben megfordulna! );-D

csiky944 2011.02.05. 10:26:30

megnéznék egy 0-5 gyorsulást :)

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2011.02.05. 10:51:23

Bozek úr tényleg elég komoly sportpufót fabrikált:D Kicsit mikulásszános nem?

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.02.05. 10:58:41

Azért ment ilyen lassan, hogy nehogy maga alá gyűrjön pár embert. Ilyen tömegben normális ember nem is megy gyorsabban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.02.05. 11:52:21

A Cugnot tüzérségi vontatónak készült. Nem baj, ha lassú, a katonák úgyse akarnak futni utána.

butschq 2011.02.05. 11:56:13

@Gyurma73: csak kötött pályás a vonat, így az automobil definícióját érdemes úgy kiegészíteni: magától képes bármerre mozogni
:D

Bockó · https://muslimstatistics.wordpress.com/ 2011.02.05. 12:58:16

Ha a cseh gőzautó 1815-ös, akkor az orrkazános, ami elvileg megelőzte, az 1770-es, ugye?

apamacko 2011.02.05. 13:43:05

Étienne Lenoir urat sem kéne kihagyni, ha az első belsőégésű motorral hajtott jármű címe = autó születésével.

en.wikipedia.org/wiki/%C3%89tienne_Lenoir

timelines.com/topics/cars

Fiziqs (törölt) 2011.02.05. 15:06:44

Akkor megfejelem ezt a cikket is.

Az egyszerű gőzgépek elvét már az ókorban kidolgozták a görögök, egy bizonyos Hérón, még időszámításunk előtt, és megalkották.

Cougnot előtt, a középkorban is bizonyára volt már gőzforralóval hajtott szekér némely királyi udvarban, az ókori Hérón elvével működve, amik maguktól gurultak, csak egyszerűen elvesztek, feledésbe merültek, nem maradt fent a találmányok, és feltalálójuk neve.

Szóval ez a 240 éves autómobil is csak nézőpont kérdése.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.05. 16:18:16

Értem én hogy gőzgép!!!
De mi hajtja?!:-)))

Petyat 2011.02.05. 18:16:48

Tök mindegy, hogyan definiáljuk az automobilt. A Cugnot féle vontató, ugyanis valóban az első JÁRMŰ, ami képes volt önmagaától mozogni. Az első lokomotívot is évtizedekkel előzte meg. Az, hogy ez volt az első gépi vontatású jármű, ami közúti balesetet okozott az plussz egy poén.

Tehát az első autó és egyben az első gépjármű 242 évvel ezelőtt készült, de még ez sem biztos, mert gőzgépet tervezett már Leonardo is és rajta kívül sokan mások a középkorban. Ezt pedig most találtam:

"Az első kezdetleges gőzmeghajtású szerkezetet (eolipila) Alexandriai Herón találta fel az i. e. 1. században, de az csak érdekesség, játékszer maradt."

Szóval a franc tudja mikor készült az első autó, egyenlőre a Cugnot féle bizonyítottan léteztett és nem tudunk korábbi megvalósításról.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.02.05. 18:42:46

Az 1800-as évek elején Angliában menetrend szerint jártak gőzautóbuszok. Ellenük bulizta ki a konkurencia a zászlós emberes törvényt. Így szorult át a fejlesztés a vasútra.

bervas · http://mt10.blog.hu 2011.02.05. 18:46:46

Marcus úrral az a gond, ami Seldennel is: benyújtott egy szabadalmat, de sose gondolt megvalósításra.
Amit a saját tervei szerint készült kocsinak mondtak, arról a kortársak bebizonyították, hogy a szabadalom benyújtásakor nem létező műszaki megoldásokkal készült.

ommm 2011.02.05. 21:07:17

Mennyit mehet a ringen? :)

Petyat 2011.02.05. 22:20:41

@ommm:

Mivel kb 4 kilométer egy kör ennek meg 4 km/h a végsebessége, jobb esetben egy óra alatt körbeér, de mivel 15 percenként meg kell állni felfűteni, ezért laza 2-3 óra lehet a köridő.

:D

Shadowbull 2011.02.05. 22:41:21

@ommm: Semennyit, mert lesodrodna az elso kanyarban :)

sb

Merida001 2011.02.05. 23:13:59

Cougnot-tal se kellett kereket égetni...gumi sem volt alattuk...:)
Egyébként lóval azért jobban jártak, mint ezzel a "minek nevezzelekkel". De hát valamivel el kellett kezdeni a fejlődést/fejlesztést a mostani állapotra.:) Jó a cikk egyébként!

Petyat 2011.02.06. 01:25:55

@MikorKidnem:

Ahha, a dugattyúk csak egy irányba képesek erőt kifejteni, milyen primitív szerkezet, mégis működik. Kösz a linket, nézzétek mit találtam a kapcsolódó videók között!!!

www.youtube.com/watch?v=a2qeZrejZp0

Leonardo autója! Akkor most mégis hány éves az automobil???

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2011.02.06. 02:13:31

Épp Da Vincit akartam írni én is, hogy épített ő is auto-mobilt. Viszont az egy felhúzhatós gyerekjáték volt. Szóval az a vita, hogy valami magától megy, vagy az hogy magátol megy és ül-e valaki rajta.

Bambano 2011.02.06. 02:35:34

@bervas: És furcsán hegyes fülű embert láttak a szabadalmi hivatal körül ólálkodni, plusz egy bazi nagy kerek tányért láttak a csillagászok az égen:)

dr.oid 2011.02.06. 10:07:14

Most, hogy láttam Pierre Cotont és barátait előre hátra furikázni egy gőzbatáron történt valami változás a francia autóiparban? Jobbak lettek ezáltal a francia autók? Vetítés, gloire, nagypofa, öntelt gőg eddig is megvolt:D

Faby 2011.02.06. 10:39:39

@megszaLott:
Van valamelyik ismeretterjesztő csatornán (asszem a Discovery Science) egy műsor, DaVinchi masinái címmel, na ott többek között megcsinálták nagy méretben ezt a felhúzhatós kocsit is, elbírt rendesen egy embert is! Igaz, kb 50-70 méter volt a "hatótávja" de működött rendesen az eredeti (fentmaradt) tervek alapján!

Egyébként a többi megépített DaVinchi terv sem piskóta, az ágyúk, sorozatlövő fegyverek elképesztőek. A helikopter féle szerkezetet is megépítették, de azzal nem sikerült felemelkedni.

Kovacsla 2011.02.06. 10:42:59

@Petyat: A Cugnot-féle gőzkocsival szerintem az a zseniális, hogy ha a maga tökéletlen módján is, de láthatóan működik. És mivel előtte senki nem épített hasonló működőképes kocsit, minden apró részletkérdést egyedül kellett kitalálnia a tervezőnek és önállóan kellett megépítenie. Fel sem merült, hogy meglesse, a szomszéd Daimlerék hogy oldották meg a kormányművet vagy az, hogy Valeo vagy Bosch gyártmányú segédberendezéseket rendeljen.

megszaLott · http://img23.imageshack.us/img23/6862/25ih.jpg 2011.02.06. 13:27:27

@Faby: Da Vincit klónozni kéne, feltalálná a rák gyógymódját, és a vízzel működő autót :) A zseni az zseni.

Alf (törölt) 2011.02.06. 18:26:37

@dr.oid: Ja, már akkor is ők csinálták a legjobb autókat :)

Lord heckman 2011.02.07. 09:43:33

Ha jól tudom, Heron csinált vitorlás szerekeret Krisztus előtt.. akkor az is autó nem? Szintén ókori görögök kreáltak felhúzhatós "autókat", amik inkább rollerszerűségek voltak, de maguktól mentek.

Persze én is Cugnot- ot tartanám az (ismert) elsőnek, de valahogy át kéne fogalmazni... valami olyasminek kellene benne lennie, hogy mindig rendelkezésre álló energiájú, élő erőt nem igénylő jármű.

Alf (törölt) 2011.02.07. 22:11:56

@Lord heckman:
"mindig rendelkezésre álló energiájú"
jó is lenne :)
süti beállítások módosítása