Őrültek akkor és most

  2011. február 01. - ommm Címkék: boldog születésnapot 125 éves

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

HBC

Gondolom van annyira műértő a közönség, hogy ha lát egy ilyen képet, akkor nagyjából el tudja helyezni helyben és időben. Aki persze ismeri a gépet, az tudja, mennyire becsapós, hiszen ez – minden látszat ellenére – egy alig pár éves autó és egyben ékes bizonyítéka annak, milyen csodálatosan őrült is az ember. Valamint annak, hogy mennyire szomorú és sivár lenne az idén 125 éves automobil élete a Sinsheim-i Közlekedési és Technikai Múzeum munkatársaihoz hasonló őrültek nélkül. 47 literes, 30-as években gyártott repülőgépmotor, V12, hengerenként 3,91 literes hengerek és egy 1908-as Lea Francis-váz karosszériával. 750 lóerő 1700-as fordulatszámon. Adott volt mindkettő, építsük össze. Megcsinálták. Mindössze két hátsó fékezett kerékkel.

És éles kontraszként most fogadják el ezt a 12 hengeres, háromliteres Matra-Simcát (650).

A két véglet, megcsinálták, mert meg lehetett, ennyi elég volt a kihíváshoz. Összerakták és működött, ahogy annak idején, 1928-ban a rakátahajtású Opel RAK is, mely nem volt más, mint egy Opel 10/40-es autó szárnyakkal és 24 darab szilárd hajtóanyagú rakétával az ülés mögött. A RAK2 1928 május 23.-án a berlini AVUS-pályán 238 km/órás sebességi rekordot állított fel. Vezetője nem volt más, mint maga Fritz von Opel. Annak idején, az Insignia OPC bemutatóján, volt szerencsém látni az auto replikáját közelről: nincs manapság ember, aki bele merne ülni és beindítani a rakétákat, ebben biztos vagyok.

És ez még mind semmi, hány és hány ilyen hős vagy őrült lett a múlté az elmúlt 125 évben? Vajon mennyi – ma már névtelenül és méltatlanul – elfeledett Caracciola és Rosemeyer porlad csendesen a földben? Lesz-e még valaha az autóipar történelmében olyan öldöklő és veszélyes párharc, mint annak idején az Auto Union és a Mercedes-Benz között tombolt? Persze, manapság is nyomják a köröket a Nordschleifén, az is extreme veszélyes, de szerintem az igazi kihívások kora már elmúlt. Most másodperceket faragnak, annak idején határokat léptek át, falakat döntöttek le.

MercedesW125

Rudolf Caracciola 12 hengeres, 736 lóerős Mercedes W125 Rekordwagenével 432,7 km/órás sebességet ért el 1938-ban azaz 73 évvel ezelőtt (!) száguldott a két gigantikus Roots-kompresszor süvítésén és a könyörtelen motorhang hullámain Frankfurt és Darmstadt között. Betonlapokból épített közúton. 621 lóerő/tonna, ez talán a legdermesztőbb adata a W125-nek, ez egyben a mai napig érvényes közúti rekordsebesség.

A rivális Auto Union persze nem hagyhatta annyiban. Legjobb pilótáját, Bernd Rosemeyert ültette a 16 hengeres, 545 lóerős Auto Union prototípusba, mely elméleti végsebessége 456 km/óra lett volna. Maga az autó ugyan gyengébb volt, mint a Mercedes, de légellenállása alacsonyabb. Szemből.

au2

Oldalról azonban akkora felülete volt, ráadásul súlypontja annyira a farban összpontosult, hogy egy hirtelen széllökés elég volt ahhoz, hogy 430 km/órás sebességnél a csodás Rosemeyer, akinél senki nem ismerte jobban az Auto Union-t, elveszítse uralmát az autó fölött és 3 méteres magasságban több, mint 90 métert röpüljön az útszéli cserjésbe. Szörnyethalt és az Auto Union soha többet nem vett részt sebességirekord-kísérletekben.

rosemeyer1

Száz és száz hasonló történetet ismerünk, legendás emberek, csodálatos gépek és pillanatok, amikért megérte megszületnie magának az automobilnak. Lehet károgni a környezetszennyezésről és a belsőégésű motorok haláláról, de önök, akik itt vannak és ezt a pár sort olvassák, bizonyosan megértik, ha azt mondom: autó nélkül nem lenne igazi a világ. Köszönöm.

crash-Rosemeyer

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr302628486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

skorpantó 2011.02.01. 18:15:03

Gyönyörű poszt! Köszönöm!

Krisi 2011.02.01. 18:17:22

egy háromliteres V12-t bármikor elfogadnÁk. egy ilyet akármibe építenek bele csak jó vége lehet a dolognak :)

skorpantó 2011.02.01. 18:17:40

Gyönyörű poszt! Köszönöm.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2011.02.01. 18:24:44

Hú ez a Brutus odab*sz! Eddig azt gondoltam, hogy a Blitzen Benz-nél nagyobb motort nem raktak autóba, hát íme. A BB egyébként 22 liter, 4 henger.

Kellene valami ilyesmit készíteni, mondjuk autógázzal (mint a múltkor látott tankmotoros Rover-t, ami szintén kemény.)

Mondjuk meg lehetni csinálni a Brutus modern (de azért steampunk adaptációját), amolyan Dodge Viper, meg MB SL 73 AMG verőt. Biztos van még egy pár hasonló méretű dugattyús repülőgépmotor, amit be lehet építeni egy megfelelő számára készített karosszériába. Hogy milyen erőátvitelt akasztunk a "small block" után, az bizony nem egyszerű, valamilyen kamionét esetleg. Fékek valszeg szintén onnan.

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2011.02.01. 18:29:14

Kipuffantó rendszer meg külön rendelésre a Koppány művektől :-)

Leadfoot 2011.02.01. 18:31:52

Ez szép volt, Pista!

ShwartzWazul 2011.02.01. 18:43:28

A Brutus-nál számomra az felfoghatatlan, hogyan képes ezt az erőt, nyomatékot két kis lánc továbbítani/elviselni.

Az Auto-Union rekordkísérletnél meg a kor biztonsági színvonalát csodálom. A 49. másodpercnél jól látható a szembesávon békésen poroszkáló teherautó. Se korlát, se semmi. Ez az igazi megcsinálod-vagy-megdöglesz korsazak.

Globetrotter2014 2011.02.01. 18:46:12

húúúhhh, évente 4-5ször megyek el mellette úgy hogy még nem néztem be... Asszem itt az ideje... :)

pickapu 2011.02.01. 18:54:39

Basszus, ez egy állat! Mozdony gumikeréken, ami elhúzná a Titanicot. 750 ló 1700-on... ffff!
A nyomaték sem lehetett piskóta.

DonVincenzo 2011.02.01. 18:55:08

Brutusról eszembe jut Jay Leno Tank car-ja.

www.youtube.com/watch?v=Wn14oHwdgDQ

Asszem 29 literes V12

pickapu 2011.02.01. 18:58:53

@pickapu: Persze nagy tisztelet az autózás többi úttörőjének, de hatás alá kerültem egy röpke pillanatra. :)

louie561 2011.02.01. 19:24:08

pickapu: "A nyomaték sem lehet piskóta"

Ha minden igaz, akkor ezen a fordulaton 3144 Nm forgatonyomatekot kepes kipreselni magabol. Mint egy jo traktor...

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2011.02.01. 19:33:58

Hivatalos: ommm az új Csikós, autós sufnizástul, történeti áttekintésestül.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.02.01. 19:39:51

Nem lenne igazi, de jó lenne ha újra fejlődne a négykerekű; más hajtással, más anyagokkal, stb., stb.

Pasas 2011.02.01. 19:40:04

Úristen! Azért a két fékezett 8HÁTSÓ9 kerék erősen elgondolkodtató.

Nzoltan 2011.02.01. 19:40:05

A brutust volt szerencsém élőben is látni. Méretes egy darab. De abban az időben bármelyik luxuskocsi hatalmas volt.

Endlessride 2011.02.01. 19:46:56

Ebből is látszik, hogy a világot márpedig a különcek,a másképp gondolkodók viszik előre, persze ez nem csak az autóiparra igaz.

Arra már gondoltatok, hogy mit látni a világból 435-nél?
Eszembe jutott a Top Gear azon epizódja melyben Captain Slow ironikus módon hasonló sebességre kerget fel egy Veyron-t. Gondolom sokan láttátok, talán megfigyeltétek milyen technikai aparát volt jelen, még most, 2010-ben, egy "kiforrott", "utcai" autónál is. Gondoljatok bele, mi jutott egy 75 évvel ezelőtti kísérleti gépnek. Lassan közhely de hősök voltak, úttörök, megszállottak, őrültek. Nézőpont kérdése. Persze, ha már nevekről és gépekről van szó a sebességhajhászás koronázott királyai Malcolm Campbel, Henry Segrave és az ő "autóik".
Sajnos manapság ilyen ritkán látni hasonló dolgokat, bár Andy Green sem volt szívbajos a Thrust SSC-vel:)

Alhazred 2011.02.01. 20:03:03

két fékezett hátsó kerék, amit két csesznye lánc hajt. respect.

kafferbivalybalamber 2011.02.01. 20:06:06

Na, végre egy színvonalas írás.
Ideje volt. :)

pickapu 2011.02.01. 20:21:16

@Alhazred: A lánchajtás számomra akkor nyert új értelmezést, amikor először láttam egy barátom saját építésű V8-as motorkerékpárját, ahol lánc adja át a hátsó kerékre a 400 lóerőt. Ott szintén volt egy kis ledöbbenés, de elmondása szerint annak a láncnak 600 lovat is bírnia kell.

qmatch 2011.02.01. 20:30:51

Szegény lánc ... szerintem előbb pörög el az a kerék, mielőtt elszakadna a lánc.
Hát, igen. A józanság valóban segít megoldani pár problémát, de nem tesz boldoggá. Ez remekül látszik a társadalmakon Tokiótól Los Angelesig.
Nagyon tetszik ez a betű-szerint-retró. Nyílván csak játékból, persze....de legalább újra elkezdett az ember játszani.
Mellesleg inkább ezzel játsszon, mint az árfolyamokkal, és akkor tényleg boldogabbak IS leszünk.

korzo 2011.02.01. 20:55:20

@ZF2: A "beugrás" nem jó ötlet, Sinsheim-re kell egy egész nap, különben csak rohanás.

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2011.02.01. 21:08:11

Bernd Rosemeyer egyike a legnagyobb hősüknek, RIP.

Figyejjémmá 2011.02.01. 21:14:32

1.: Köszi Pista! Még sok ilyen cikket!
2.: Aztabüdösqwa...
3.: Az ilyen szent "őrültek" viszik előre a gépjárműipart.
4.: Húúbazmeg.. olvastm ezeket, meg hallottam.. de így egyben mellbeb@sz a dolog.. Le a kalappal. ezek a figurák tutira csapágyasak voltak, de csak tisztelni tudom őket.

csuvel 2011.02.01. 21:48:18

Ma végre megráztátok magatokat és szinte kivétel nélkül értékes anyagokat olvashattunk.

Egyébként számomra motor nélkül képzelhetetlen el az élet, de persze a kettő - autó és motorkerékpár - eredetét tekintve is szoros kapcsolatban van.

Rocko- 2011.02.01. 21:58:46

ezek tényleg őrültek. s valóban, én se mernék beleülni egyikbe se. igaz, filoznék rajta, de végül nem tenném.
a Brutusnál viszont szépen lehet nézegetni a gyújtási sorrendet, hát mennyivel csodásabb így látni, nem? :)))

ave 2011.02.01. 22:00:55

Tobbeezer evig megvolt a nep automobil nelkul.

Az pedig, hogy nincs olyan hulye, aki beuljon 24 raketa eleg, meg viccnek is rossz.
Sokkal nagyobb hulyek vannak.

Tomchy 2011.02.01. 22:02:24

Jó volt Pista, tovább! Van még sok-sok név!

Figyejjémmá 2011.02.01. 22:18:29

@ave: akkor bazzeg vigye neked a postagalamb meg a palackposta a fogyasztási cikkeket.
A blog is megvolt trollok nélkül.:D

No quarter 2011.02.01. 22:20:10

Misszionárius vagy Pityu! Köszönet és hajrá!

fogash 2011.02.01. 22:24:14

az a V12 hang valami csodás!

Csikós Zsolt 2011.02.01. 22:40:36

Meg aztán még valami: azóta folytak Rosemeyer Auto-Unionját érintő vizsgálatok, és kiderült így, utólag, hogy a mérnökök már akkor, azon kísérleteztek a karosszéria alatt keletkező leszorítóerővel. És az a rekorder pont úgy repült a levegőbe, mint a mindenféle látványos Le Mans-i elszállások, pl itt:

www.youtube.com/watch?v=BoK9JrwoiUw

Csak már elemelkedéskor szétszállt a karosszériája. Tudták, hogy van ez a hatás, de nem tudták kiszámolni, mekkora, és pontosan hogyan hat. Zse-ni-á-lis gépek voltak.

kis csibe 2011.02.01. 22:55:38

"Rudolf Caracciola 12 hengeres, 736 lóerős Mercedes W125 Rekordwagenével 432,7 km/órás sebességet ért el 1938-ban azaz 73 évvel ezelőtt (!) száguldott a két gigantikus Roots-kompresszor süvítésén és a könyörtelen motorhang hullámain Frankfurt és Darmstadt között. Betonlapokból épített közúton. 621 lóerő/tonna, ez talán a legdermesztőbb adata a W125-nek, ez egyben a mai napig érvényes közúti rekordsebesség."

Most a Veyron Super Sport gyorsabb volt nem? Attol meg kemeny persze, hogy 70-80 ev kellett megdonteni a rekordot.

kis csibe 2011.02.01. 22:56:53

Bar, az tesztpalya volt es nem kozuton...de ma mar kozuton ilyent nem lehet csinalni. Vagy legalabbis azt meg talan a VW sem tudna elintezni, hogy ekkora darabot zarjanak le barmelyik autobahnbol...

determ 2011.02.01. 23:05:41

Ismét sikerült orbitális baromságokra elpazarolni egy "kis" erőforrást...

Gordini 2011.02.02. 00:26:00

@determ: mire gondolsz ? Mi a baromság,milyen/miféle erőforrás..?
Mert a cikk remek.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2011.02.02. 08:02:15

"hengerenként 3,91 literes hengerek"

Aztanahátbaszkibakkeráj!

irmscher |D| 2011.02.02. 08:34:08

Köszönjük ezt a remek posztot:)!!Ha elfogynak a kitűzött célok akkor vége a lét értelmének is!Ez igaz az autókra is és az emberiségre is!

szatyi 2011.02.02. 09:01:37

Én most épp a Bugatti 35-be vagyok szerelmes. 5 másodperc környéki gyorsulás, kétszáz feletti végsebesség, 2.3 Literből. Kovácsoltvas váz, láncos fékerőelosztó a bowdenes dobfékekhez, laprugó, merevtendely, 90mm széles gumik, meg vér a pucában. Ennyi kellett 1927-ben a GP győzelemhez.

ROY9791 (törölt) 2011.02.02. 09:31:12

Kicsit morbid ez a cikk, de igaz! :)

ROY9791 (törölt) 2011.02.02. 09:43:02

Hősök? Megszállottak? Szerintem egyszerűen csak végezték a dolgukat, és nem teljesen voltak tudatában a következményeknek. A tisztelet mellett én érzek irántuk még valami mást is. Irigységet. A legerősebb autó amit vezettem eddig, egy 300 lóerős 750-es BMW volt, e32 szériából, két tonnával. Fergeteges volt! Akkor ők mit érezhettek egy 1200 kilogrammos 736 lóerős kísérleti autóban?!

GGG77 2011.02.02. 10:04:59

V12-nél SEMMI nem szól szebben.

zolihgt 2011.02.02. 10:35:45

A Matra erősen instant get kategória !!!!
Gyönyörű forma és az a hang....!!!!
Kellemesen kirázott a hideg.

PaOntan 2011.02.02. 10:37:56

szep cikk, csak kar volt elb@szni az indavideoval.

zolihgt 2011.02.02. 10:43:28

@kis csibe: A Veyron zárt pályán érte el a431 km/h-s sebességet.

Hurri Kán 2011.02.02. 11:31:46

Hát ezek még AUTÓK és VERSENYZŐK voltak. Csupa nagybetűvel...

for-avar 2011.02.02. 18:00:18

A Blitzen Benz 22literes négyhengeres volt...azután a FIAT 28.6literes gépe az S76 volt a csúcs 300lóval egy mozdonyformával...De a Benzből 5-6db volt az egyik utcai négyüléses túra karosszéria!1911ben az utcán ilyennel járni!!!
A Brutus egy tréfa,mivel modern csak régies alkatrészekből van.Amikor a BMW VI készült már a Bluebirdek söpörtek Pendine Daytona homokján.Hitelesebb lett volna egy Benz sorhatos I.VH repmotorral...igaz az ritka volt.
Ööööö...Christie(későbbi "tankpápa")V4 motoros elsőkerékhajtású 1908as rekord autója?

don39 2011.02.02. 20:42:49

Nagyon jó írás.Sok ilyet

for-avar 2011.02.03. 02:39:34

Benz 82/200HP DandE Snutsel Touring
ma nem tudom mi lenne egyenértékű...
talán egy négyüléses SSC Thrust

betm3n 2011.02.03. 11:31:54

ilyet csak ommm tud írni.

stig 2011.02.03. 22:40:17

A két esemény, a Mercedes és az Auto Union rekordkísérlete között alig néhány óra telt el, a szél közben megerősödött. Rosemeyert figyelmeztették, de ő elhatározta, hogy nekivág a rekordkísérletnek. Első kísérletére 0,6 mph-val gyorsabb volt, mint Caracciola az első futására, de visszafelé közel 270 mérföldes sebességnél sajnos egy oldalsó széllökés megemelte a kocsit és a hatalmas becsapódás során az alkatrészek több mint 300 méteres távolságban szóródtak szét...

Rocko- 2016.05.30. 00:42:31

a Packard-Bentley simán felér mellé, sőt.

@Krisi: valóban az.

@pickapu: gyere jövőre.

@korzo: kettő.
süti beállítások módosítása