Traktorkuplunggal folytatjuk

  2011. január 18. - Stump András Címkék: tc bamako 2011

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy gondolat a távol-keleti dizájntrendekről
2015-06-09 13:14:30

Ma reggel láttam egy fess Kia Opirust, és ez jutott róla eszembe: Miután kimerengtem magam, találtam az

Lada? BMW? Toyota? Jól megvannak egymással
2015-04-25 14:05:19

Amikor meglátod a hőerőművet, akkor kell figyelni, ott van jobbra a Brezova Gokartland. Nekünk még hajnal van

Olcsón vettem, drága lett
2015-03-15 07:27:33

Úgy ültem neki az első galantos posztomnak , hogy megírom a sztorit az autóvásárlás első pajzán

Lopni megy a Nissan
2015-03-04 18:48:48

Vissza kell szívnom, amit néhány hete, a GT-R LM Nismo, a.k.a. száguldó tacskó bemutatója után írtam a Nissan


A kétszáz kilométeres vontatás utáni reggelen a szokásosnál nehezebben pörögtünk fel a kellő fordulatszámra, de hamar megvolt a terv. Mindannyian arra tippeltünk, hogy a kuplunggal lesz a baj, úgyhogy nekiláttam körbetelefonálni a barcelonai autóalkatrészboltokat.

P1090351-1280

Egyből az első számon egy szimpatikus Vicente nevű srác jelentkezett, akinek volt türelme kibogozni a húsz szavas spanyoltudásomból összetákolt mondatokból, hogy kuplungtárcsát keresünk egy kilencvenes évjáratú ezres Charade-hoz. Harmadikra értette ugyan csak meg, hogy milyen típusról van szó, viszont amikor megismételte, rájöttem, hogy a spanyoloknál dájáccu csárádénak kell mondani, hogy egyáltalán megtalálják a katalógusban. Hamar meg is lett a cikkszám, de nem volt raktáron. Érezhette a hangomon Vicente, hogy sürgős a dolog, úgyhogy megígérte, felhívja a cimboráit, hátha valamelyik boltban akad még egy elfekvőben. Én viszont azt éreztem a hangján, hogy sok esély nincs rá.

Legalább öt másik alkatrészüzlettel beszéltem, találtam egy kuplungfelújító műhelynek kinéző boltot is a megfelelő kulcsszavakkal keresgélve a neten, de mindenhonnan lepattintottak. Amikor visszahívtam, Vicente magabiztosan állította, hogy nincs ilyen alkatrész jelenleg Spanyolországban.

P1090330-1280

Ennek ellenére megjött a kedvünk, amikor nekiláttunk az éjszakai szálláshelyként szolgáló kollégium előtt lebontani a váltót. Nincs is jobb egy délelőtti kuplungozásnál Barcelonában. Az idő remek volt, a járda széles, hárman alig egy óra alatt leakasztottuk a Charade váltóját.

Volt már dolgunk pár autóval, de ilyen szétszakadt kuplungtárcsát még egyikünk sem látott. Mondjuk inkább az a csoda, hogy eddig bírta, mert a váltót a motorhoz rögzítő csavarok közül összesen kettő volt úgy, ahogy meghúzva, a többi lötyögött. Így folyamatosan hajlott a tárcsa rugalmas része, nem csoda, hogy egyszer csak megelégelte.
Felkerekedtünk a kuplungfelújítóhoz, abban reménykedve, hogy rá tudjuk beszélni őket, pakolják át a ricnis középső részt egy másik százhetvenes átmérőjű tárcsába. A bolt bizalomgerjesztő volt, de a pult túloldalán először kicsit merevnek tűnt a katalán úr. Ő is vad telefonálásba kezdett, hátha talál nekünk tárcsát, de ugyanarra az eredményre jutott, mint Vicente: nincs ilyen Spanyolországban. Mégpedig azért, mert ezt a típust sosem forgalmazták a spanyoloknál. Vajon miért?

Miközben én próbáltam elmagyarázni neki, hogy bármilyen megoldás érdekel minket, mert Magyarországról tartunk Afrika felé és minden perc számít, csapatunk az előre megbeszélt taktika szerinti alakzatot vette fel. A lányok mosolyogtak, Márk nagy szakértelemmel nézett és néha konzultált velem a fejleményekről, Imi pedig metakommunikációs eszközökkel sugározta, hogy nem tágítunk innen, amíg nincs megoldás.

P1090369-1280

Negyed óra alatt összebarátkoztunk a fickóval, elkezdte kipakolni a pultra a hasonló átmérőjű tárcsákat, de közben elmagyarázta, hogy az agyat egy esztergályossal kell majd átrakatnunk, arra ő nincs felszerelkezve. Majd egyszer csak eltűnt a hátsó polcok között, és egy gyanús zöld dobozkával tért vissza, amelyből előhúzta a tutit. Egy traktor merev tárcsáját.

Egészen más volt az agya, tíz milliméterrel nagyobb az átmérője, de barkácsolásra alkalmasnak tűnt. Megvettük, és szívélyesen elbúcsúztunk tőle.

Az esztergályos, akihez beajánlott kuplungos barátunk, nehezebb falat volt. Majd fél óráig egyezkedtünk vele, hogy egyáltalán hajlandó legyen beindítani a flexet, és leoperálja a frissen vásárolt tárcsánkról az agyat. Ahhoz, hogy szétszakadt középrészből három fúrással kiszabadítsa a ricnis lemezt, minden rábeszélő tehetségünket latba kellett vetnünk. Végül még egy központosító gyűrűt sikerült kicsikarnunk belőle, aztán ránk csapta az ajtót, de mi már a célegyenesben éreztük magunkat.

P1090401-1280

Egy kis reszelés a központosító gyűrűn, három fúrás az új tárcsán, és már össze is csavaroztuk a Daihatsu emblémás közepet a spanyol traktortárcsával. Óriási mázlinkra az átmérővel nem is kellett foglalkozni, mert pont befért a lendkerékbe. Két óra alatt visszakerült a váltó is, feltöltöttük olajjal, mert az egyik kihajtásnál kicsit szivárog, majd nagy izgalommal indítottuk a gépet. Hibátlan lett. Kiemel, tapad, nem rángat. Azért óvatosan indultunk útnak, mert a három hatos csavar, ami most az erőátvitelünkért felel, nem atombunker, de elvitt minket már Valencián túl.

Nagyjából négyszáz kilométer lemaradásban vagyunk most, de útközben mindig összefutunk valakivel az autópályaparkolókban, nem csak nekünk voltak gondjaink. Holnap megpróbálunk átkompozni Marokkóba és elérni valahogy az első afrikai szálláshelyet Azrau és Ifran között. Húzos lesz, de már nagyon várjuk Afrikát.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr212592288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dansun 2011.01.18. 18:21:35

...kicsi kocsi újra száguld, egy izmos kis buhera után.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.01.18. 18:26:55

Azért van jó oldala is, hogy ezzel mentetek. Egyrészt ugye így kalandos, másrészt egy parkolóban megküldött "motor ki, mert máshogy nem ugrik le a váltó" című játék durvább lett volna:)

Mamutt2 2011.01.18. 18:31:42

Barkácsbajnokság dobogós hely.
A tartalék csavar és az önzáró anya legyen veletek. :)

pickapu 2011.01.18. 18:37:12

Csak így tovább, ne álljatok meg!

nem kéne... 2011.01.18. 18:43:32

de legalább tettetek volna hat csavart, az már nem sokba telt volna.
amúgy a semmiből tákolunk és működésre bírjuk, ezt mindig elismeréssel illetem.
tényleg.

Jay350i 2011.01.18. 18:44:52

legközelebb menjetek E30al az legalább elvisz akármennyire ramaty állapotban is van :))

nem kéne... 2011.01.18. 18:50:02

@Jay350i:

ez úgymond volt, bármi mást meg venni kellett volna.
aztán megy ez, látod.

Caldera75 2011.01.18. 18:52:39

Ecsém, itthon nem szeretnék ilyet *opni a saját garázsomban saját szerszámokkal, nemhogy Barcelonában az utcán :))) Ez tényleg kalandosra sikerül, ahogy nézem, de drukkolok nektek.

biker_kolee 2011.01.18. 18:55:00

MacGyver hozzátok képest piskóta.

Így tovább, hajrá!

biker_kolee 2011.01.18. 18:56:41

No meg azért az autóakksiról hangszórókábellel meghajtott akkus fúró ÜT!!

zootyo 2011.01.18. 18:56:55

Így kell ezt csinálni! :-D
Elfért a szerkezetben az a bumszli csavar? És központos is lett.
Gyerünk tovább, királyság.... Ez a legjobb az egészben.

KAWAszaki 2011.01.18. 18:57:31

@pickapu: többet kellett szerelni eddig, mint amennyit mentek vele...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2011.01.18. 19:00:07

@nem kéne...: ráadásul ott is marad mindkettő, valószínűleg fillérekért, ha kapnak érte valamit egyáltalán. Ezért nem értettem én se azokat, akik osztották az észt, hogy mit kellett volna még cserélni...

pickapu 2011.01.18. 19:05:39

@KAWAszaki: Nem voltak szalonállapotú autók, gondolom bele volt kalkulálva egy kis buhera.

szófogadatlan prókátor 2011.01.18. 19:06:05

azért a motor, és váltó csavarozottsága előtt lehet, hogy ellenőriztem volna.... most őszintén... guminyomást mértetek?

davez 2011.01.18. 19:06:27

tudom, hogy kaland meg minden, de azért jobban is átnézhettétek volna a kis Csárádokat! :)

Veletek vagyok srácok!! És persze az összes kalandozóval!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.18. 19:12:39

Az a 3db 6-os csavar tényleg... Hegesztés nem játszott? (Nemtom lehet-e, nem értek hozzá...)
De remélem nem lesz bajotok vele! Hajrá!

zubug 2011.01.18. 19:15:46

azért egy tartalék tárcsa belefért volna...
afrika, sok homok... stb.
de ti tudjátok..
amúgy meg: gigalike

belepofazok 2011.01.18. 19:23:58

Minden reszpektem a tietek srácok, de nem tudtatok volna elindulni egy olyan autóval, ami csak fele olyan sz... állapotú, mint a magyar huszonéves autóállomány legsz...bb alsó tíz százaléka?

Miért pont egy olyan autóval kellett elindulni, amit előtte hajtottatok szanaszéjjel mindenfajta cross-road pályákon?

[@Reszeg@] 2011.01.18. 19:26:21

@biker_kolee: akkor állítsák át, mer ütvefúrva ezt lehet nehezebb. nem?

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2011.01.18. 19:27:04

ez azért nem gyenge! Egyre jobbak vagytok csak így tovább! maxi riszpekt...

robian 2011.01.18. 19:29:10

bamako team spirit, Hősök vagytok a szememben. haj-rá

krampam 2011.01.18. 19:31:36

HAJRÁ!!!!!

de nem értem azokat a helyi szakikat... én minden követ megmozgattam volna, hogy ilyen futóbolondoknak segítsek. ez alap. de végül csak sikerült, hála Istennek!

CS.Í.T.!

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2011.01.18. 19:34:41

látom az egyik srác már alapból munkáscájgban nyomja az út elejétől, rutinos...

Bambano 2011.01.18. 19:36:57

ti vagytok a MacGyver csapat :P vittetek elég gemkapcsot?:)

tlantos 2011.01.18. 19:37:01

En biztos valami regi Swifttel mennek. Komplett bontott motor meg tartozekai be hatra, aztan lehet mazsolazni, ha kell valami :)
Egyeb alkatreszek meg vannak dogivel fillerekert.

Luk Szájpóker 2011.01.18. 19:37:39

Veletek vagyok!
Szerencsétek, hogy csak lélekben, mert 130kg sok lenne a három hatos csavarnak!!!
:-)))
Gyány bajnokság, dobogós szerelés már megvan, mit fogtok beépíteni Afrikában?
Kigyóból ékszíjat???
Sok sikert!!!
Üdv!

6096czt 2011.01.18. 19:44:45

@krampam: Haha,ez itt Spanyolország és katalánok még rátartibbak..Nekem a gumis NEM! cserélte ki a hozott új gumimat semmi pénzért-merthogy nem ott vettem..ha ott veszem 25EUért cseréli ki!Ritka faszok.

Amúgy a suzuki ugyanez mint a dájáccsú ,nem forgalmazták itt:alkatrész aranyárban..

PfauPeter 2011.01.18. 19:44:58

Titeket csak egy természeti katasztrófa állíthatna meg.
Hajrá : )

6096czt 2011.01.18. 19:47:40

@tlantos: fillérekért...na stift hátsó kipuf.szakasz 330euért az filléres?Hátsókerékcsapágy 77 euért?
Na..

tlantos 2011.01.18. 19:50:30

Ha rozsdas a kipufogo, itthon teszel ra egy zsir ujat. Max 15e. (amugy meg a kipufogot lehet javitani, a cso meg helyettesitheto barmilyen csovel) A kerekcsapagy morogva is birja sokaig, de utangyartott van fillerekert, es nem valami nagy, megveszed itthon, sozt viszed magaddal.

Gyakorlatilag a kasznit leszamitva szinte minden cuccbol lehet vinni potlast, es meg marad hely is :)

zalkapone 2011.01.18. 19:51:14

@Luk Szájpóker:

"Kigyóból ékszíjat???"
Nyehehe! Ezen de jót röhögtem!

Hajrá srácok!

Lowtyo 2011.01.18. 19:53:35

ohh, azt a tárcsát kis kacsaszalaggal meg lehetett volna menteni...

Zsola777 2011.01.18. 19:54:16

Jó kis poszt volt, csak így tovább! A versenyhez sok kitartást és repülő malacokat kívánok!

hapsi 2011.01.18. 19:57:05

Hagyjátok már azt a három csavart! Nem visznek át erőt, nem azért vannak ott. 12 csavarral sem lenne jobb.
Ha nem érted, kérdezz meg valakit, aki ismer olyat, aki látott már ilyet...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.01.18. 20:06:50

Szét kellett volna ott túrni valami csavarért is.

Egyébként gratula a henkölésért! Így tovább!

peti.olah 2011.01.18. 20:13:32

@hapsi: Ugye nem gondoltad komolyan? A súrlódó betét(lendkerék) és az agy (váltó) között mi adja a kapcsolatot? Szerinted? Hm??
Igenis, nagy nyíró igénybevétele van. Ha nem visz át erőt, akkor miért tömör 6-os szegecs van benne gyárilag?
Ha nem érted, kérdezz meg valakit, aki ismer olyat, aki látott már ilyet...

irmscher |D| 2011.01.18. 20:16:15

Hajrá Srácok!!!Királyul megoldottátok!!!Csak így tovább!!!!

hapsi 2011.01.18. 20:18:11

@peti.olah: A "súrlódó betét" viszi át az erőt. A súrlódó betét pedig nem azonos a lendkerékkel. Mert a lendkerék, az lendkerék. A nyomólap, az nyomólap. Ééééééééértem?
Ha nem, lásd, mint fent...

hópapa · http://siorultek.blog.hu 2011.01.18. 20:18:52

Ezt hívják igazi csapat(és autó)építő tréningnek!
Csak így tovább! :o)

Beard 2011.01.18. 20:30:03

Bandi! Ugy látom Amerikában nem küzdöttél eleget a Toyotával. Most belenyúltál a tutiba! Ebból a trágyából szép lesz kikeveredni. Na, hajrá sokan szurkolunk Nektek!

vadkertész 2011.01.18. 20:31:37

Telos Bandi!

Igen ez már kaland generálás!
Totális reszpekt!

Kolombusz 2011.01.18. 20:33:27

Ez a spirit kategória:)

Hajrá, legalább európát hagyja el mindkét járgány. A csavarokért meg majd izgulunk az atlasz hegységnél.

Csikós Zsolt 2011.01.18. 20:37:35

Szilóval ki kellett volna nyomni. Az bírta volna...

Nem volt kéznél egy automata váltó?

Drukk!

Csikós Zsolt 2011.01.18. 20:39:35

@hapsi:

De olah.peti a nyelestengely (pontosabban a tárcsában az agy) és a külső perem (tehát a súrlódó betét) közötti kapcsolatról beszél. A teljes nyomatékot ez a három csavar viszi át, gondolj bele.

Ha kiveszed, elforog, vágod? Ez volt az eredeti baj, hogy megszűnt az agy és a perem között a mechanikai kapcsolat :-)

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.01.18. 20:44:34

Majd szóljatok,mikor Baquel és Tuba közt lesztek félúton!

Küldöm Gigát! ;)

1kutya 2011.01.18. 20:45:58

én a helyetekben egyből traktorral indultam volna:-DDD

@Csikós Zsolt: de nem kő félni, mert sztem ki fogják bírni! ha tudnád, mit (aka hány ezer Nm-t) bír ki pl egy 10-es, 12-es átmérőjű csavar egy ekénél...

rakpartiróka 2011.01.18. 20:50:20

hátbazzz... biztosan szükségük van ott Afrikában erre a halom szemétre?

jalopy 2011.01.18. 20:52:40

Kíváncsi leszek, meddig bírja majd.
Az anyák le lettek biztosítva valahogy?
Bátraké a szerencse, mondaná Sancho Panza!

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.01.18. 21:05:26

Most jöttem rá mekkora ötlet volt, hogy seat marbellával megyek! Ahhoz biztosan lett volna bármi a spanyoloknál:) Ha meg másutt robban le akkor ablakok le, kitűröm a biztonsági öveket és felveszem hátizsáknak!

Hajrá fiúk! Nagyok vagytok!

6096czt 2011.01.18. 21:06:18

@rakpartiróka: képzeld mikor majd ott szétszedik a fekák és nézegetik,hogy hát ez most hogy??amit gyárit szereztek aaaz nem is gyári..a gyári az 3 hatos csavarral vót..

Csokis · http://csokis.blog.hu 2011.01.18. 21:06:34

Eddig úgy gondoltam, hogy ez egy kazal fasz (még ha alakilag csak a fele is az), akiknek legjobb lenne a homokozóban játszani, de ezennel megkövetem a csapatot. Mea culpa, mea maxima klumpa! A mai naptól nagyon drukkolok nektek.

6096czt 2011.01.18. 21:08:27

@anyahajókabinajtóhajtogató: :) most láttam a Seatnál:3 db Marbella csomagban 700 eu irányáron..nem kapkodnak..

magyar_ellenállás 2011.01.18. 21:10:04

@6096czt: Nekem is pont ez jutott eszembe. Afrikaiul hogy van, hogy ajándék lónak ne nézd a fogát?

6096czt 2011.01.18. 21:13:14

@magyar_ellenállás: hátd eezme gmi afa szomi ttáááá.Lehet pontatlan..:)

pet77 2011.01.18. 21:28:49

Az a 3 db 6- os csavar nekem ,így kevés rutinnal is 3 db 8-as csavarnak tünik, ami annak ellenére, hogy az egész cikk fotosopp, (csakhogy megtartsuk a virtuális következetességet,) nemsokára elszakad...

pet77 2011.01.18. 21:34:35

A kesztyűben szerelők pedig autósze...,akarom mondani újságírók!

Láttátok már Kareszt,vagy Csabit kesztyűben???!!:)))

pet77 2011.01.18. 21:36:55

Tudnám ,miért nem VISZ itek valamelyiket magatokkal...
...persze, tudom, akkor nem lehetne akkorákat "izgulni" rajtatok...

pet77 2011.01.18. 21:42:48

Lehetetlen, hogy toyota 1.0-as kuplungként megtaláltátok volna?):
A daihatsu a Toyota márkája azonos motorokkal...
Japan belföldön legalabbis...

rakpartiróka 2011.01.18. 21:49:06

@6096czt: ehhhehehehehehe. de tényleg nem kevés szemetet hordanak oda... :)

peti251 2011.01.18. 21:50:28

de kár hogy nekem nincs lóvém! (ruppótlan vagyok) Én Ascona C vel mennék, ilyen van már öt éve, és eddig kiesett alólam kettő, totálkár miatt! mindegyik diesel volt!

Irigylem őket! nagyonis!

Szkotti 2011.01.18. 21:50:30

@hapsi: Báttya, a váltó nyelestengelyére a nyomólap viszi át a nyomatékot? Ééértem?
Majd ha láttál élőben is kuplungtárcsát...

MitTomÉn 2011.01.18. 21:54:49

Igazán szurkolok, meg élvezettel olvasom, de azért ezen fennakadtam:
"Mondjuk inkább az a csoda, hogy eddig bírta, mert a váltót a motorhoz rögzítő csavarok közül összesen kettő volt úgy, ahogy meghúzva, a többi lötyögött. "

Má' bocs, de a felkészülés annyit jelentett, hogy elmentetek az Tesco-ba kaját venni és megkentetek 20 sajtos-zsemlét? :-)
Van elég sok, viszonylag könnyen hozzáférhető csavar, amit minimum meg lehetett volna cibálni. Legalább az ne essen szét, ami könnyen ellenőrizhető.
Legalább is én így gondolom...

Ettől függetlenül respect a rögtönzött megoldásokért, csak így tovább.

Sákif za morro? 2011.01.18. 21:58:48

@Csikós Zsolt: Abban azért megegyezhetünk ugye, hogy azok a csavarok csak a tapadási súrlódáshoz szükséges erőt biztosítják, vagyis a keresztmetszetüknek úgymond nincs köze az erőátvitelhez? Értsd. nincsenek nyírásra igénybe véve. (Nyilván addig, amíg meg nem csúszik az egész szerkezet, de akkor már úgyis mindegy lesz neki.)

CarNage 2011.01.18. 22:01:39

Pont ez a fíling, hogy a srácok csak beültek és go!
Sok sikert gyerekek! Várjuk a következő posztot! :)

thinker_ 2011.01.18. 22:06:02

ez tuti, hogy mazochizmus :)

ohlajos · http://olajhaz.hu 2011.01.18. 22:08:17

Nem semmi, de a neheze asszem még csak most fog jönni, kiváncsian várom, hogy fogják bírni a terhelést :).

pet77 2011.01.18. 22:09:00

@Ben Zinkoot:
Volt már a kezedben igazi kuplungszerkezet, vagy tárcsa ember?????
Azok a csavarok kizárólag nyírásra vannak igénybe véve!!!
A tapadási súrlódást a kuplungszerkezet hasitott tánnyérrugója biztosítja...tudod, amit a kinyomócspágy mozgat...
Nade, nehogy egyszerre túl sok legyen...

ommm 2011.01.18. 22:10:12

@pet77: Ha nem szeretnéd, hogy az örökös súrolástól totál szétmenjen a bőröd, kesztyűben szerelsz. Nagyon sokan csinálják így, és nem divatból. Teljesen rendben van.

pet77 2011.01.18. 22:13:54

@ommm: Tudom mit beszélek, naponta több órát szerelek, és semmi sem idegesít jobban, mint amikor a kesztyűben szerelő kollégák kezéből kim kell vennem a csavart, mert negyedikre sem tudják elkapatni...
Na olyankor kérdezem meg tőlük, hogy miert nem mentek nőgyógyásznak?????:))

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.01.18. 22:18:21

@6096czt: :)) 3 kilóból kijön egy vizsgás tip-top marbella + egy szintén jó állapotú amit szét kell szedni és be kell pakolni a másik hátuljába:))

pet77 2011.01.18. 22:20:58

@anyahajókabinajtóhajtogató:
Nade kérlek!!!
Bepakolni a másik hátoljába??????
Ez az új médiatörvény szerint majdnem erkölcstelen!:)

6096czt 2011.01.18. 22:25:41

@anyahajókabinajtóhajtogató: Ezek vizsgásak! :)) 700 eu az most...200K?DDe értelek,persze.Bírná a sok cuccot az az egyszem laprugó???De tény:Faéknek faék!

2011.01.18. 22:33:16

gondolom az a rugosor is csak viccbol volt ott az eredeti tarcsan... egyebkent ha mar ott volt 6 luk akkor miert nem lehetett mindet felfurni? draga a csavar vagy mi? az a rugalmas anyag nem sokaig fogja birni a tarcsan nem veletlen van a gyarin a nagy feluletu rugalmas felfogatas.

igenytelen dolog ezt muveleni, ez nem kihivas vagy kaland, ez netto xarrago hulyeseg.

Garp 2011.01.18. 22:33:43

háát, ez már mekkora! :) Nyomjátok fijjúg, menni fog! :D

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2011.01.18. 22:41:09

Kiköpött, mint a gyári! Királyok vagytok!

ave 2011.01.18. 22:41:20

Vegulis igy van mirol irni, ez vegulis jo.

Legkozelebb dugattyut csereljetek valamire, amit talaltok a sivatagban.
Megkovesedett tevesz***-ra peldaul. :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.18. 22:41:57

Igazi, megveszekedett bolondok!!:))
Az AKKUMULÁTOROS fúrón telipofával röhögtem. Ezt merítsd le, rohadék!
Csavarra menetrögzítőt raktatok?
Ez a sztori így tökéletes ahogy van. Előre, ne hátra, rá-rá-rá a macskákra!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.18. 22:44:07

Bele lehetne rakni 6 csavart is, de az meg van, hogy ez a tárcsa pont annyit pörög, mint a főtengely? 4-5-6000-es fordulatnál el tudom képzelni, hogy nem baj, ha csak feleannyi plusz súly van rajta.

Rocko- 2011.01.18. 22:51:23

@biker_kolee: MacGyver kiskorában Stump Bandi akart lenni.

Csikós Zsolt 2011.01.18. 22:55:47

@Ben Zinkoot:

De hát nem. Valahogy nem látod át a működését. Azok a csavarok viszik át a nyomatékot az agytól a tárcsa pereméig, azaz a betétig. Ha kiveszed őket, elforog az agy, külön a tárcsaszéltől, ez volt eredetileg is a probléma... Nem is értem, hogy nem érted.

Csikós Zsolt 2011.01.18. 22:58:00

@pet77:

Csabi mindig kesztyűben dolgozik. Lol.

Csikós Zsolt 2011.01.18. 22:59:11

@magyar_ellenállás:

Szuveníri nyihuhu, nye kukucski protku.

Vagy valahogy így...

gn 2011.01.18. 23:08:00

A 2 hosszú csavart vajon mivel vágták le?
Akkus flex-szel? :-) Remélem a csavarok végeit lekalapálták biztosításképp.

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.01.18. 23:08:29

@hapsi: ha a súrlódó betét vinné át az erőt, akkor nem kellett volna cserélni....

Süni25 · http://www.eakft.hu 2011.01.18. 23:11:25

@pet77: Most. Abban az időben, mikor ezt a tipust gyártották, még nem. Nézz körül, találsz -e korabeli 3 hengeres 1.0 toyotát. Na látod.
Amúgy valami targoncában volt daihatsu motor...

difit 2011.01.18. 23:15:05

hehh...nekem egy 20éves toyotám van, de 8000km-t elmegyek vele bármikor hiba nélkül. kicsit tesztelni kellett volna a gépeket itthon, mert sztem a charade is egy igazi hülyebiztos japó vas, és ha nem lóg keze lába, kimegy a világból!
Sok sikert Mberek!

Rocko- 2011.01.18. 23:33:05

@Csikós Zsolt: ehh, ezt vagy 10 éve nem hallottam. köszi! :)

Hilux94 2011.01.18. 23:53:01

Ha jól emléxem, nemrég volt vmi poszt, h "ezt+azt hűde átnéztünk, készen állunk a nagy kalandra, és már hülyeségeken parázunk, mer' nincs jobb dolgunk, blablabla"... Még nekem, mint szereléshez segghülyének is nyilvánvaló, hogy a kuplungra köllött volna vetni 1-2 pillantást. Ha a laza rögzítőcsavarokat se szúrta ki senki, akkor mégis mi a faxból állt a jármű felkészítése-átvizsgálása?

44M_Tas 2011.01.19. 00:17:14

Én kinéznék 2 családot és odaadnám nekik egy fürt banánért, vagy egy falka majomért és csá, had örüljenek, úgyis széthullanak pár száz max ezer km után...
Amúgy meg hajrá csapat!

jabba2 2011.01.19. 00:36:59

@pet77: Igazad van! Én is 8-asnak látom a csavarokat!
De hát ezt ők tudják!Ők a tapasztalt, nagytudásu szakemberek!
Ez egy kurva nagy kamu!Nem tűnt fel senkinek?
És attól hogy laza a váltó nem szakad szét a tárcsa,legfeljebb nem emel ki a kulung teljesen!

jabba2 2011.01.19. 00:41:06

Mi jöhet még? Dugattyú helyett sörösdoboz?
Vagy mivel kábítják a népet?

josip 2011.01.19. 02:27:40

@jabba2: Hy laza a váltó, kicsit lötyög akkor biza eltörik a kuplung.
Ugyanis a váltóval együtt a nyelestengely szintén mozog, azaz szögben áll a főtengellyel. A baj ott jön, hogy a bordáshüvely a tárcsa közepén a nyelestengelyre van ráhúzva, azaz szintén szögben áll a főtengellre, a tárcsa külső széle, azaz a súrlódóbetét viszont a tányérrugó szorítása miatt továbbra is felfekszik a lendkerékre, azaz párhuzamos marad a főtengellyel.
Tárcsa széle, közepe tehát nem passzolnak egymással, hanem szögben vannak. Ez így hajlik.
Percenként 2-5 ezres fordulatszámmal.
Összeraktad?

josip 2011.01.19. 02:29:07

Bocs, eslő szó véletlen sem hy hanem "Ha".
Este van, na.

2011.01.19. 04:09:53

Mi lett a szimmeringekkel? VAgy locsoljátko az utat váltóolajjal?

forlan 2011.01.19. 06:23:11

Na,ezért jó a kettőstömegű lendkerék.Annak rendszernek a tárcsáját egyszerűbb kotványolni...:)

2011.01.19. 08:44:33

Csak arra vigyázzanak, hogy ki tudjanak menni Marokkóból. Mert, ha ott robbannak le, akkor akinek az útlevelében benne lesz a kocsi, az nem tud kijönni az országból vagy drágán. Egy megoldás van, ha már nem tudnak mit csinálni: felgyújtani valahol. Akkor nem kell fizetni miatta.

froton 2011.01.19. 08:58:51

Azért az akkufúrót a nagy akksiról működtetve egy hangfalvezetékkel sem semmi...:D Ötlet az van látom. Gratula! Tudom, hogy ez nektek nem lenne jó, de csak így tovább, mert ha nem lesz több gond, oda a kaland, mi meg olvasnivaló nélkül maradunk...De azért ennél nagyobb probléma ne legyen...Meg még ekkora se...:D

xpeter123 2011.01.19. 09:14:40

Sziasztok, gratula a megoldáshoz, tetszik a verseny, már mi is tervezzük :)

Az előttem szólóknak: a meglátásom szerint a csavarok meghúzásával a két felület között létrehozott nyomóerő viszi át a nyomatékot, az hogy ez mekkora, az összeszorított felülettől és a nyomó erőtől függ. Addig amíg nem lazulnak meg a csavarok addig nem is nyíródnak el. Szerintem.....

kjanik 2011.01.19. 09:15:19

Hajrá, figyelek és drukkolok nektek.

"...mert a váltót a motorhoz rögzítő csavarok közül összesen kettő volt úgy, ahogy meghúzva, a többi lötyögött. ..."

Azért repülőhöz ne nyúljatok!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.19. 09:43:19

@Hilux94: Az a baj, hogy az ilyen csavarokat az ember evidenciának veszi. Mármint azt, hogy meg vannak húzva. Én legalábbis. Éppen ezért tanulsága is van a sztorinak: nincs olyan csavar, amit ha elér az ember, arra ne húzzon rá a kulccsal.
A donor Sierrában is ez volt a helyzet, lógtak a váltó csavarok, elrepedt a kuplung harang.
Ha nem kellett volna kiszedni a motor-váltót, hanem az eredeti bódéban használom tovább, a büdös életben nem gondoltam volna, hogy van olyan marha, aki korábban nem húzta meg a csavarokat izomból. Szét is törtem volna a váltót-kuplungot, lett volna örömboldogság.

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.01.19. 10:21:48

Én ütöm-rúgom szerencsétlen autómat, szerelőt másfélévente lát, van benne 185 ezer, 10 éves, egy merő kényszermegoldásként van megoldva az egész, mármint technikailag, és pöccre indul, SEMMI baja. Ti meg ennyi után így lerohadtok?
Gáz.

vasgyuszi 2011.01.19. 10:35:58

"Mondjuk inkább az a csoda, hogy eddig bírta, mert a váltót a motorhoz rögzítő csavarok közül összesen kettő volt úgy, ahogy meghúzva, a többi lötyögött."

Gyerekek, ez nem kaland, hanem tömény szánalom... Egy ilyen út elott csak tankoltatok, oszt csókolom? Nagyon "Roncsfilm" érzésem van, vagy még prosztóbb a Macskajaj... na azt a szintet adjátok elo. Szégyen.

énjobbantudom:) 2011.01.19. 11:11:03

A három csavar igenis visz át a nyomatékot, de mivel ott a magas fordulatszámhoz kis nyomaték társul, talán még elég is lehet a három csavar.A nyomatékot ugyanis a váltó áttételei és a differenciál adják, de ezt gondolom minden önjelölt autószerelő jól tudja...
Engem inkább az zavar, hogy mennyire sikerült központosítani az új tárcsát a régi aggyal, arról nem is szólva, hogy centíroztatni is kellett volna, mert különben szétráz mindent.Persze ez nem a precíz autószerelésről szól, ez csak menjenvalahogy kategória...

Hurri Kán 2011.01.19. 11:11:05

De ugye az út végére Bandi nem építi át a kocsit csuklósbusszá? :)))

DATSUN 2011.01.19. 11:14:09

@Süni25: yanmar motor kuplung jó rá úgytudom

josip 2011.01.19. 11:15:38

@xpeter123: Egészen addig működik a felületek közötti súrtódási erő, amíg ay nagyobb mint az átvitt erő. Amint az átvitt erő nagyobb lesz, onnantol a csavarok tartanak, majd pedig repülni tanulnak a kuplungharangban...

énjobbantudom:) 2011.01.19. 11:17:16

Ja, és a rugósor azért kell bele, hogy lágyabban feszüljön össze a tárcsa a lendkerékkel, mert a rugók adnak egy kis rugalmasságot a tárcsának tengelyirányban.Én csak azon csodálkozom, hogy nem lamellás rugótányér volt benne, egy ilyen viszonylag modern autóba, miközben a Skoda már a nyolcvanas évektől lamellás rugóval szerelte a Skodákat.Az ugyanis egyszerűbb kivitelű, és simább indítást ad.

Jamesblond 2011.01.19. 11:33:46

Jó az! Kint hagyják a kocsikat. Ha csak Afrikába akarnának menni és nem az utazást kalandnak felfogni Land Cruiserrel mentek volna.
Ebben pont az a lényeg, hogy 20 éves olcsó autóval is el lehet jutni afrikáig. Meg kellett kuplungozni? Egy tárcsa pár ezer Ft. Üzenete van a dolognak: Az, hogy gatyából kilógó seggű ember járhatsz olcsó géppel, nem kell évekre elköltened a jövődet, mert ha egy 20 éves viharvert kisautó Afrikáig megy, neked is megfelelhetne dolgozni, meg munkába járni. Olcsó kisautóval kirándulni, vagy hiteltől rogyadozva vetíteni a szomszédnak? Se kirándulás, se hobbi, se semmi, mert minden idegszálunkkal a hitelre kell koncentráljunk. Mi a fontosabb? Miközben a 150 ezer Ft-os autó Bamakóig megy, ott gazdára talál és még évekig sufniszervizzel működni fog. Szóval nem fanyalogni kellene, hanem figyelni. Mert a marketingtől már azt hisszük egy 10 éves autó öreg. Valójában meg lehet csak némelyik új típus szar. Kemények a fiúk. Én k.tárcsa, k.bowden, féltengely, elosztó, hűtő+csövek, vízpumpa, stb nélkül nem mertem volna elindulni:D

zazooo 2011.01.19. 11:48:11

@Csikós Zsolt: szerintem van egy kis egymás mellett elbeszélés a dologban :)

te jól mondod hogy a csavarok viszik át a nyomatékot, mert ha nem lennének ott akkor elforogna, tiszta sor. a tévedés csak ott van, hogy nem úgy viszik át, hogy nyíróirányban vannak terhelve, hanem úgy ahogy a kolega mondja, a csavarok húzóirányban vannak folyamatosan terhelve, a nyomatékot az általuk kifejtett összefeszítés viszi át. magyarul ha te lennél a csavar, csak azt éreznéd hogy folyamatosan összefele nyomod a két felületet, függetlenül attól hogy a 2 felület közötti kapcsolat éppen mekkora nyomatékot visz át.
ezért is helyes az a meglátás, hogy amint meglazulnak, és előáll az hogy nyírást kapnak, szinte azonnal el fognak törni, de amíg a húzást bírják, és össze tudják nyomni a két felületet, nem lesz gond.

ugyanígy van a régebbi kerékagyakkal, ahol nincs tehermentesítő a felnihez: nem a kerékcsavarok tartják nyíróirányban a kereket, hanem az hogy a felni felülete és a kerékagy felülete össze van szorítva, a csavarok állandó húzóirányú terhelést kapnak csak.

Rocko- 2011.01.19. 12:38:08

@gyvy: de, azért vittek két kocsit.

vikk007 2011.01.19. 13:13:00

Lehet, hogy hülye a kérdés!

De ha már az emberfia Bamacóba indul, nem-e lett volna egyszerűbb otthon az aknán egy crovával, ráhúzni minden fontosabb csavarra, mint Barcelónában a járdán a kuplungtárcsát legyártani?

mtk001 2011.01.19. 13:43:05

Zseniális megoldás !
Minden más tönkre fog menni, de ez a barkácskuplung az autó élete végéig bírni fogja.

Rigghead 2011.01.19. 16:09:20

tökéletes! le a kalappal, épp próbálom az államat visszahelyezni a fejem aljára...

el tudom képzelni a más munkatempóhoz szokot spanyol szakikat is :)

veritek a svéd túrát már most (tudom, más kategoria(?))

aki pedig nem bírkózik meg ennyi kalanddal, még olvasva sem, az ne öntse már ide a sok mínuszt, minek az ide?

Rigghead 2011.01.19. 16:12:33

@C16SE: az egy igen jó poszt lenne!

orcinus 2011.01.19. 16:14:04

@BeeTm: áááááááááááh, az mekkora:-))))))))

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.01.19. 16:42:57

@orcinus: Egy a lényeg:

Rajtnál mindig egy picit előrébb kell sunnyogni,de ha neadjisten elakadnak a sivatagban mindig vinni kell egy botot,mert dobolással el lehet űzni a kígyókat. ;)))

szatyi 2011.01.19. 16:58:04

Állatok ezek mind. Jövőre a csapat este egy ládában viszi a rajthoz az autót, reggelre összerakják, aztán rajta. Az esetleg hiányzó alkatrészek legyártásához visznek magukkal bontott alualkatrészeket meg gázégőt, és leöntik a homokba'.

44M_Tas 2011.01.19. 17:04:26

@Jamesblond: Jól beszélsz! Szerintem egy minőség orientált marketing szemléletet kellene bevezetni. Ami most van, az csak kommunikál minőséget, magyarán hazudozik össze vissza. A jelenlegi minőségkép egy hazugság, teljesen relatív fogalom, a vedd meg-használd el-dobd ki-cseréld le a ciklus...ehelyett vedd meg-használd el-javítsd meg-használd tovább lenne a fasza képlet. Szívesebben fizetnék egy fapados, kicsit erős, és elnyűhetetlen autóért sokkal többet, mint ezekért a műanyag szarokért kevesebbet.

don't 2011.01.19. 17:57:59

kevesebb ideig tartott volna ellenorizni,a valtot es motort rogzito csavarokat,mint azt a sok matricat felragasztani....
-az nem lehet hogy nem volt elozmenye...

convert 2011.01.19. 18:05:49

hali mondom a tutit :különleges egyedi autóm van.más tipusú a motor,és más a váltó.a kuplungot nekem kell másfél évente legyártanom.veszek egy tárcsát a motorhoz, kiveszem a közepét és belerakom a váltóhoz tartozó tárcsa közepét szegecseléssel.A HIBA MINDIG UGYANAZ!!kiszakad a közepe mert a szegecsek nem bírják a NYÍRÓ!!igénybevételt.ja és rugós tárcsa helyett jobb a fix lemez tárcsa,kevés lyukkal.strapabíróbb

supermatic 2011.01.19. 19:01:21

Ilyen csavar legalább lesz mindenhol, vagy ha nem hát elefántcsont

Skodába születtem 2011.01.19. 19:07:40

Még ilyen jó kis sztorikat kérünk, de már ne burítsátok széjjel a gépeket, csak menjetek :D Sok sikert a továbbiakban!

F650gs 2011.01.19. 19:58:56

Hajrá FIÚK! csak így tovább!
A 60-as években voltam "ipartanhalgató"
Volt egy mesterem, akinek a szavai a mai napig elkísérnek."AMIT EMBER RAKOTT ÖSSZE, AZT EMBER MEGTUDJA JAVÍTANI" Az eddigí ténykedéseitek alapján azt gondolom Ti is Emberek vagytok. Csikós sem adta fel a PONTON-t, Ti is jussatok el a célig! A blog alapján sokan szurkolnak !

Devil2 2011.01.19. 20:45:31

Azok tényleg 8-as csavarok, de nem vennék rá mérget hogy nincsenek nyírásnak kitéve, hiszen lökésszerű terhelés is éri a tárcsát, főleg majd a sivatagos részen. Bár azzal valószínűleg nem lesz gond ha nem lazulnak meg egy kicsit se.

Devil2 2011.01.19. 20:48:00

Meg ha jól látom akkor a fijúk kiiktatták a torziós rugókat a tárcsából, az pedig nem jó...

Devil2 2011.01.19. 20:58:34

@convert: Persze hogy széthullik a tárcsád mert eredetileg azok nem olyan szegecsek amik fixre fogatják a középrészt a tárcsa széléhez. Azoknak biztosítani kell a belső rész elmozdulását, amit a torziós rugók tesznek lehetővé. Tehát a szegecsen nem megy át nyomaték, azt a rugók viszik át a középrészről a súrlódóbetétekre illetve épp fordítva. Na most itt már nincsenek rugók, mert fixre szerelték, így csak idő és (bal)szerencse kérdése hogy hol esik szét ismét a tárcsa...

MitTomÉn 2011.01.19. 21:21:22

@zazooo:
Valóban így helyes.

Némileg hasonló tévedésben szoktak lenni a csavarrögzítő ragasztókkal kapcsolatban is, nyomatékkal terhelt kötések esetén.
A csavarrögzítő anyagtól nem fog a csavarkötés a nyomatéknak jobban ellenállni, kioldódik ragasztóval együtt. Mivel a nyomatékot a két, egymáshoz feszített alkatrész közötti súrlódási erő viszi át, nem a csavar, ahogy írtad te is.
A csavarrögzítő csakis a rázkódásból, dinamikus terhelésből adódó mikromozgások miatti lassú kitekeredést gátolja meg, azaz fenntartja az eredeti összeszorító erőt a csavar által.

nabazzmeg 2011.01.20. 07:51:24

szimpatikus ez a minimálautóval kurvamesszeelmegyünk típusú történet.
Jó bulinak tűnik.
Egyet azonban rosszul tudtok:
" Nincs is jobb egy délelőtti kuplungozásnál Barcelonában"
De bizony van, mégpedig ugyancsak Barcelonában, egy jó d*gás után félrészegen, hanyattfekve 500 eurosokat számolni a hűs árnyékban, szép kilátással a tengerre. Az azért szerintem biztosan jobb lehet.

vikk007 2011.01.20. 08:14:28

@convert:

Furjál még rá annyi lyukat amit elbír, úgy is te gyártod le...

Hidd el minden plussz szecseg négyzetével nől a várható élettartam...

2011.01.20. 09:52:17

@convert: Melegen (vörösre izzítva) kell szegecselni, akkor a szegecs kitölti a lyukat, és kihülés közben még jól meg is húzza a szegecselt lemezeket, az aztán sose lazul meg, sose nyíródik el, örök darab lesz, csak a ferrodolt kell majd rajta cserélgetni. Egyébként mid van? Fiat motoros trabi?

@Devil2: A kispolszkinak gyárilag is fix tárcsája volt, mégis sokat elment vele. De a sárádénak már csak kb 4000-et kell, utána már legyen az arabeusok baja, ha szétszakad a gányolmány. ;-)

2011.01.20. 09:58:59

@F650gs: Na ja, ez a hatvanas években igaz is volt, de a nyolcvanas évek óta már nem emberek rakják össze az autókat... a cnc meg a robot simán megcsinál olyan alkatrészeket, hogy az ember vért pisál, mire egyetemes szerszámgépeken valami hasonlót tud barkácsolni. :-( A ragasztott, peremezett, műgyantával kiöntött stb témákról nem is beszélve. Bele lehet menni az erdőbe nagyon...

filyok 2011.01.20. 12:15:05

Egy ilyen kis motornak (1.0) nyomatéka legyen 100 Nm, és akkor nagyon jó erőben van. A tengelyközépponttól 50mm-nél nem lehet messzebb a csavarkötés.
Az 2000 N. 3 csavar van. Azaz csavaronként 667N. Szóval, ha nyírva is van a csavar (bár az én meglátásom szerint sem nyíróerőre van főként terhelve, hanem húzásra) akkor is max 667N erővel.

Érthetően, egy 6-os vagy 8-as csavarra, amit a falba csavarunk egy 67kg-os valamit, (pl anyós vagy ilyesmi) akasztunk.

Simán ki kell bírnia, még ha ugrál is rajta (lökés szerű terhelés pl ha ugrálsz a kuplung pedálon)

Egyébként meg kíváncsian várom mit mutat a gyakorlat.

szatyi 2011.01.20. 12:55:16

@filyok: gratulálok a szemléletes levezetéshez :). Ha ilyen tanárok tanítanák a reáltárgyakat, lehet, hogy többen szeretnék.

Garp 2011.01.20. 15:08:05

@nabazzmeg: mondjuk úgy a te verziód kevésbé elérhető pórok számára (mint én pl.) :). Ha neked megvolt, várom a részleteket! A lóvé a dugásért járt? :))

filyok 2011.01.20. 15:16:41

@Garp: Ti tudjátok. Én nem lennék, "hajolj csak előre", még 500€-ért sem:)

nabazzmeg 2011.01.20. 15:24:16

@Garp: sajna nem, bár most azt kellet volna bekamuznom :-))) csak nem vagyok olyan...
Ez egy régi duma, általában kemény, szivatós melóban gyakran előjön, mit volna most jó csinálni...na ez többféle verzióban előadható.

filyok 2011.01.20. 15:24:24

@szatyi: @szatyi: Hát a tanítás az amihez abszolút nem értek:) Nem vagyok tanár, de azért kösz.

A kétségeim csavarkötéssel kapcsolatban nem ilyen irányúak. Ha kilazul (menetrögzítő?) és kotyogni kezd akkor biza el fog nyíródni. Valamint a kiegyensúlyozatlanság.

Aggódni nem aggódom, ha újra szétszakad akkor még mindig 60°-kal arrébb lehet fúrni. Vagy nem.

vikk007 2011.01.20. 15:32:20

@filyok:

Még szerencse,hogy az én anyósóm könnyebb:-)

Egyébként, meg féltengelyoldalon, erősebb autóknál is vannak csavarkötések,és ha meg vannak tépve rendesen, bírják azok egész élettartam alatt is, pedig ott közben még akad egy nyomatékváltó, és egy difi végáttéátel is...

mtk001 2011.01.20. 16:07:12

@filyok:
Szerintem a mértékegységeket nem jól váltottad. Nagyságrenddel kisebb az erő.

filyok 2011.01.20. 19:13:08

@mtk001:

M=100 Nm
l=50mm=0,05m (1000mm=1m)

M=F*l
F=M/l=100Nm/0,05m=2000N
/3=666,666 kb 667

F=m*g (g=9,81 m/s2 kb g=10)
m=F/g=667/10=67kg

Szerintem jó, de ha nem akkor csak azt tudom kérdezni, amit b.nejem szokott:
"Hol rontottam el?":)

convert 2011.01.20. 19:14:30

nos kedves Devil2 próbáltuk már rugós tárcsával is de amikor az kiszakadt,a szerkezetet is hazavágta.a drift és drag kocsiknál láttam a fix tárcsát innen jött az ötlet.

convert 2011.01.20. 19:19:05

és Hajszás Láncosnak:mazda rx-7 a kocsim és fiat x1/9 a motor. a wankel kis súlyát csak ezzel lehetett helyettesíteni.egy 2000ccm es rover től olyan orrnehéz lett a kocsi hogy gyakorlatilag vezethetetlen volt.

convert 2011.01.20. 19:24:59

@vikk007: a lyukat nem én fúrom ....
az benne van,mint minden tárcsánban1-2 cm átmérőjű gyáriak.de itt szokott kilágyulni az anyag és itt szakad át.

filyok 2011.01.20. 19:41:43

@convert: Ha csináltatnál egy gyűrűt furatokkal és azzal lenne az "alátét" a másik oldalt? Esetleg nem szakadna át.

Hülyeség v.nem fér el? Ha elfér lehet gondolkodni a központosítás/kiegyensúlyozás problémán.

Garp 2011.01.20. 20:43:44

@nabazzmeg: nálunk a mesztic k*rvák szokták keverni a mojitot a medence partján. Érdekes, könnyű nők és pia...sablonosak vagyunk, azt kell mondjam :))).

@filyok: "hajolj csak előre" 500-ért? Na és az "alá kell feküdjek" (szigorúan kuplung csere végett) "szopóroller", "szopóálarc", "megb@szom ezt a k*rva romhalmazt", stb? Ráadásul ingyen, vagy még én fizetek :D.

Devil2 2011.01.20. 22:15:56

@convert: Értem, tehát a rugós tárcsát feltalálók és az azt alkalmazók hülyék. Világos. :)

@Hajszás Láncos: A különbség hogy a kispók erőátvitele tartalmazott még valami Hardy tárcsa-szerű gumiizét a féltengelyeknél, tehát ott csillapítva volt a lengés, az úgy volt gyárilag kitalálva. A Csárádé meg eredetileg rugós tárcsás rendszer, és most ki lett herélve. Kisebb összegben fogadnék is hogy most éppen azt szerelik Kuplungos Bandiék valahol Afrikában, ahol nemhogy Csárádé, de még traktor (na meg mobiltérerő) se nagyon van. :)

Tomcsie 2011.01.21. 03:18:13

Páran el vannak tévedve itt csavar ügyben. Mivel a két alkatrész, amit kapcsol nem mozdulhatnak el egymáshoz képest, még kis mértékben sem (ugye dinamikus terhekről van szó, tehát ha egy kicsit is kotyogna a kapcsolat, akkor pillanatok alatt tönkremenne mind a csavar, mind a kapcsolt elemek alapanyaga), ezért csak feszített kapcsolatoról lehet szó, tehát a csavarban csak tengelyirányú húzóerő van, összeszorítja a két lemezt amit kapcsol, és azok megfelelően kialakított felülete adja át egymásnak az erőt (nyomatékról beszéltek, de ezek a kapcsolatok erőt adnak át, ahogy filyok is írta). Ez a feszítő erő, még egy gyengébb 4.6os csavar esetében is 0,7*400*~50, ami 14000N ez 1400kilogrammnak felel meg. Ebből kiszámolható, hogy mekkora erő hatására csúszik meg a két össze szorított lemez, mert ahogy azt már korábban is írták, ha a kapcsolat megcsúszik akkor tönkremegy, széthullik az egész, eltörnek a csavarok. A kapcsolat megcsúszással szembeni ellenállása pedig a legrosszabb esetben nézve ha a két csatolt lemez felülete kezeletlen, akkor is 0,2*14000/1,25 ami 2240N, és ez csak egy csavar, mivel három csavar van, az erőkar nemtom potosan mekkora, legyen 5centi ahogy az előző számításban is volt, akkor a tengelyen átadható maximális nyomaték ez alapján 2240*3*0,05=336Nm ekkora nyomaték meg biztosan nem fog fellépni, ergo ha az anyák menetrögzítővel fixálva vannak, és rezgések hatására nem lazulhatnak ki, akkor nem fog ez tönkremenni.

Amiket használtam képleteket az építészetben használják, de az acél itt is acél, úgyhogy szerintem helytálló, de ha nem így van javítsatok ki.

A szegecselés pedig CSAK nyíró erőt tud felvenni, nem szorítja össze a lemezeket, úgyhogy ne csodálkozz, hogy széthullik, főleg ha ilyen homemade a dolog.

Tomcsie 2011.01.21. 03:28:57

Építészet helyett helyesebb lett volna statikát írnom, vagy tartószerkezet tervezést, de már mindegy. :D És tudom, hogy sokkal több dolgot is figyelembe kéne venni, ha teljesen pontos számítást akarnánk, ehhez valami gépészmérnök szaki kellene, aki dinamikában is otthon van. De a lényegen szerintem nem változtatna.

2011.01.21. 06:11:41

@Devil2: A kispolákban csakugyan vannak féltengelycsillagok, de azoknak a szerepe a csukló helyettesítése (mert az viszont nincs benne.) A rugós kuplungtárcsát a hülyéknek találták ki, akik nem tudják óvatosan, csúsztatva kapcsolni a kuplungot. Ugyanúgy lehet nélküle létezni, mint ahogy sziknronizált váltó nélkül is lehet. Mernék veled fogadni, hogy 4000km-et simán kitart. Amúgy ha Afrikáig eljutnak, akkor már nincs gond, ott ipari szinvonalú gánymesterek egész garmadája várja őket lánghegesztővel a kezében. Afrikában ugyanis nincs "márkaszervíz" meg "autószalon", mindent ugyanúgy gányolgatnak, mint ahogy Márkék a csárádét, csak ott nem vág pofákat az esztergányos, hanem lelkesen beleveti magát a gányolásba, aztán a végén kér 12 rúpia 70 millint. :)

2011.01.21. 06:17:52

@convert: Érdekes házasság... amúgy nem rossz konstrukció az a fiat motor... a hozzá való nyelest nem lehet valahogy belegányolni a mazda váltóba? Az kihúzná a méregfogát...

filyok 2011.01.21. 06:54:50

@Tomcsie: Akkor mondom a buktatót.
A kuplungot mikor csúsztatod nem csúszik, ahogy érzed, hanem megtapad, megcsúszik, megtapad megcsúszik...
Ezt a rángatást hivatottak a tárcsán látható rugók ellensúlyozni. A tengely és a tárcsa széle így elmozdulásra képes torziós erőhatás hatására.

Ezért rángat az autó indulásnál, mikor ezek a rugók kezdik beadni az unalmast.

Ha a tartósságot nézzük rögtön más a helyzet, ha ez az alig 100Nm nyomatékkal kalapálunk.

Hogy személetesebb legyen:
Gumisnál már mindenki járt, ahogy saját maga is cserélt kereket.
A gumis által hasznát pneumatikus csavarbehajtó "kalapál" mikor meghúzza a csavart. És nem nagy a nyomaték, hiszen a gumiszerelő úr nem nagy erőkarral dolgozik és szemmel láthatóan nem is giga nagy erővel.
Mikor ezt a csavart saját kis kezünkkel próbáljuk meglazítani akkor benne lehetünk a szószban, ha a sors egy 50kg-os női testtel áldott meg minket. Érezhetően nagyobb nyomatékkal kell dolgoznunk, mint a gumiszerelő úrnak.

Egyszerűen, finoman a kuplung csúsztatásával, és akkor túlélheti.

mtk001 2011.01.21. 08:32:00

@filyok:
Igazad van !
Én fél méterrel számoltam, sorry. :-)

Devil2 2011.01.21. 08:35:23

@Hajszás Láncos: Na most azért azt tudni kell hogy nem a csak a falábúak gyilkolása ellen vannak a rugók a tárcsában. A dugattyús motorok, jellegükből adódóan nem tök egyenletesen forgatják a főtengelyt, gondolj csak pl egy 1 hengeres 4 ütemű motorra, az olyan mint a légkalapács. Szóval a főtengely egy fordulaton belül is gyorsul és lassul, ezt érzed remegés formájában az autón ha jár a motor. Nos ezek a lengések, bár bagatellnek tűnnek, de nagyon is komolyan terhelik a hajtásláncot és magát a főtengelyt is. Ha semmilyen rugalmas elem nem lenne a motor és a kerekek között nagyon gyorsan kopna vagy törne bármelyik eleme a hajtásláncnak különösen a váltó vagy a főtengely törne szét előbb utóbb, már ha a kuplungtárcsa nem adja meg magát előbb. Szóval a rugók itt nem csak a komfortot szolgálják. Különösen egy csárádéban amiben 3 hengeres motor van, tehát elég nagy ez a vibráció.

filyok 2011.01.21. 09:31:46

@Devil2: Automata váltó overdrive opcióval?
Overdrive-ban nincs rugalmas elem a hajtásláncban.
Ha jól tudom ott a hidraulikus kuplungnál az beszünteti a hidraulika olaj áramlását és mechanikusan zárja a kuplungot.
Az, hogy a rugók ezen lüktetések kizárására való új nekem. Megjegyzem, voltak már olyan esetek amikor amikor egy általam ismeretlen elmélet helytállónak bizonyult:)
Megkérdezem majd Gugli barátunkat tud e valami érdemlegeset nyilatkozni a kuplungtárcsában található rugók valódi funkciójáról.

2011.01.21. 10:04:51

@Devil2: Részben igazad van. Azért van a LENDKERÉK, hogy a főtengely forgását üresjáratban viszonylag egyenletessé tegye. (Haladó gépkocsinál nincs is rá szükség, hiszen akkor az egész egy tonnás miskulancia lendülete kényszeríti a motort egyenletes forgásra.) A kuplung rugója meg hajtáskor összenyomódik, oszt úgy is marad. Ahhoz, hogy csináljon valamit, ahhoz folyamatosan kéne a forgatónyomatéknak pozitívból negatívba változnia, de ilyen normális használat mellett ritkán fordul elő. Mellesleg a motorbicajokban nincs rugós kuplung, mégsem törik el a főtengelyük. Ez tényleg csak faláb ellen védi az erőátvitelt, semmi egyéb. Lám, a spanyol traktor is elmegy nélküle, gyárilag. ;-)

filyok 2011.01.21. 10:32:04

siva.banki.hu/jegyzetek/Eroatviteltankonyv/Gepjarmuvek_eroatviteli_berendezesei.pdf

36-37. oldal

Devilnek igaza van.

De azért ne felejtsük el, hogy a hajtáslánc végén még mindig ott van egy rugalmas elem. Az autó kerekeire végül is gumit húztak.
Ezért lenne most igazi szopóroller, ha fogaskerekűvel indultak volna Bamacoba.

Motorkerékpárnál kisebb a nyomaték, nagyobb a fordulat, a lánc sem feltétlenül tekinthető merev kapcsolatnak.
Nagy fordulatnál a rugók nem biztos, hogy jól működnek.
Egy összenyomott rugónak is kell idő, amíg kirugózik.
Pl egy normál autó motorjánál pl 8-12ezres fordulat közt valahol el kezdenének lebegni a szelepek, mert a szeleprugók nem tudják olyan gyorsan visszahúzni őket. Mielőtt visszatérnének szerencsétlen szelepek újra hátba vágja őket a vezérműtengely bütyke.
Lehet, hogy hasonló okok miatt nincs rugó a motorkerékpár kuplungban.

Azt nem merném egyértelműen kijelenteni, hogy a spanyol traktor is elmegy nélküle. Nem tudni, hogy van e a trakesz hajtásláncában más rugalmas elem.

filyok 2011.01.21. 10:33:17

@mtk001: Már reggel igazam van, akkor ez egy jó napnak ígérkezik:)
Még a nap is süt

Tomcsie 2011.01.21. 14:23:02

@filyok: Arra, hogy ne rángasson több megoldás is van, az a lényeg, hogy a kuplung tárcsa tapadó felülete, ne legyen teljesen sima, hanem kissé hullámos, így kis erő hatására kisebb felületen érintkezik a lendkerékkel, ergo kisebb lesz a súrlódási erő, nem visz át akkora nyomatékot a nyelestengelyre. Minél erősebben szorul rá a tárcsa a lendkerékre, annál jobban felfekszik, és annál nagyobb nyomatékot visz át. Tehát a csavaroknak a rángatáshoz semmi köze.
Én csak azt fejtettem ki, hogy a motor által leadott max nyomatékot biztosan elviseli az a három csavar, tehát ott nem fog tönkremenni. Aztán hogy a rugó hiánya miatt fellépő rezgések mit művelnek a hajtáslánc további elemeivel az már kérdéses, nem véletlenül voltak ott azok a rugók, Devil jól mondta :)

Tomcsie 2011.01.21. 14:29:14

@filyok: A spanyol traktorra visszatérve lehet, hogy van más rugalmas elem, de gondolj bele, minél hátrébb vann, annál több alkatrésznek kell elviselnie azokat a bizonyos rezgéseket. Motornál meg rá lehet fogni a láncra, hogy rugalmas, bár ezt azért kétlem, de a hajtáslánc legvégén van, a kerék előtt, tehát nem sokat segít. Szerintem a traktor az csak simán egy enynire igénytelen szerkezet, amiben a maradék elem túl van méretezve, had rezegjen :D

Tomcsie 2011.01.21. 14:31:57

@Devil2: Szerintem vibrálás formájában nem ezt érzed, hanem a motor tehetetlenségéből adódóan ugye rázkódik, és akármennyire próbálják a motorbakokat kigumizni, nem szüntet az meg minden vibrálást, és azért valamennyit át ad belőle a kasztninak is.

filyok 2011.01.21. 15:05:49

@Tomcsie: OK vágom.
Az is olvasgattam amit küldtem.
Tanulok fejlődök
:)
Visszatérve a Charade-ra, senki nem vitatja, hogy ez a gányolás jobb mint a gyári. De nem kell 100.000 km.t kibírni, csak pár ezret.
Szerintem menni fog.
Részemről várom a következő szerelést, had tanuljunk belőle még egy kicsit:)

dbrown990 2012.01.31. 20:27:02

Sziasztok tuti a cucc amit csinaltak de hozzáteszem az a tárcsa egy 180 as mtz féktárcsa :) mert a mocskos ruszkiknál igy van megoldva de egyszerű és hasznos dolog hozzáteszem hogy nekem van egy traktorom és oda igaz nem igy mokolva 200 as mtz kuplungtárcsát szereltem a kuplunghoz és kb leszarom a rezgéseket :) majd széthullik azt megszegelem :) de azért az mtz kuplungtárcsa 2200 magyar forint mig a gyári felujjítása ferodorozása 6000 ft az ujj meg 10 en akarhanyezer ugyhogy imadom a mocskos ruszkikat sporolhatok velük egy kis ribancozasra való pénz
süti beállítások módosítása