Hajódízel reloaded

  2010. december 21. - Gulyás G Címkék: dízel hajó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Egy magyar tengerész elmeséli, hogyan is megy a motorindítás a gyakorlatban, hogyan kell turbót cserélni, és mi a teendő, ha felrobban a kazán

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr582529339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar bucó 2010.12.21. 16:55:14

@mcmoha[Moha]: Percekig karvastag sugár nem 50, hanem legalább 200 liter. Láttam már néhány anyagot folyni. :)

mit2domain 2010.12.21. 16:55:55

Totalcar
Totalbike
Totalship
Totaljet
Totaltrain
Totaltank
Totaltractor
Totalsubmarine
Totalspaceshuttle
.....
....
...
..
.

Minden jöhet, amiben van motor :)

+ kéne extra gépeket/járműveket bemutató cikk is, pl. úthenger, aszfaltgyalu, dömper, targona, szippantóskocsi, tűzoltóautó, stb, stb.
Mindről bazi jó sztorikat tudna írni a gazdája.

magyar bucó 2010.12.21. 16:56:16

@Ada: Próbálj meg berántani egy dízelmotort egy novemberi hajnalon...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 16:58:12

Ja, és ha lehet akkor a az Excalibur-Ladához is: nagyon tetszik a gép, nagyon kéne egy olyan.Nem is tudomfelfogni, hogy a tetves magyar hatóságok hogy fogadták el mint személyautót, hogy lehet, hogy van forgalmija, rendszáma??Talán van valami javulás ilyen téren odahaza?

Phrascarica 2010.12.21. 17:03:48

@geegee: inkább kamionhoz lehetne hasonlítani

butschq 2010.12.21. 17:04:44

@nyunyógomez: csak nem az m62 szergej?:D másik szép téma lehetne a magyar 18 hengeres. A nohab már úgyis elkezdte a sort a tc-n :)

Phrascarica 2010.12.21. 17:07:00

@geegee: szerintem is jobb mint egy "bácsilada", de azzal együtt sem kéne 1-2 napnál tovább, ennyiért egy ismerős super7-t vett én meg

Phrascarica 2010.12.21. 17:08:20

...az avataromat (na jó az kicsit többe volt, de tényleg nem sokkal)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:10:26

@mit2domain: nagyon jól nyomod! +1 szavazat mindre! :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:14:27

@phrascarica: jó, igen, az ára kicsit erős, de szerintem kuriózum, kicsit olcsóbban lehet, hogy vennék a népek.Vagy télleg kit-car csomagban, oszt hétvégente legózni mennyire jó lenne már...

Phrascarica 2010.12.21. 17:29:17

@geegee: ha új alkatrészekből lenne akkor még drágább lenne, de most így újraolvasva a cikket látom hogy 5 milla, én meg 2 millánál elakadtam, 5 milláért már hegyekben áll a Z4 vagy a Nissan 350Zis :), 5 milláért egy 17 éves tákvány autó 60 lóerővel, Lada technikával ? Ne már! ennyiért kapni bármit 17 évesen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:33:30

@phrascarica: persze, logikusan nézve abszolut igazad van, de valahogy van egy olyan káeurópai diszkrét bája a dolognak.Legalább is szerintem.Na mindegy, átgondolva, aludva párat rá, lehet én is egy super7-et vennék, de ez is nagyon tetszik.Persze ha most lenne 5 milla cashben.Addig meg bilibe lógó kéz... :D

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 17:35:58

@Droidfigyelő: Ha a hajón vagy nem ennyire félelmetes.;) Az elmult évtizedekben sokszor voltam rosz időben, talán még ilyenben is.:)

@geegee: A komphajo is hajo.:) Azokban van valamilyen stabilizáló rendszer, azért lehet kevésbé érezni a hullámzást.

@magyar bucó: Hidd el ott nem az volt az első dolgunk, hogy lemérjük hány liter folyt ki.:D

Phrascarica 2010.12.21. 17:37:14

igen kétségtelen hogy aranyos darab, újonnan Opel/Renault technikával (bár akkor meg elsőkerekes lenne) megérhetne 5 milliót, de így szerintem 2-ért is sok, BMW technikával pedig érhetne 7-12 millát is :)

Phrascarica 2010.12.21. 17:38:28

@mcmoha[Moha]: "Hidd el ott nem az volt az első dolgunk, hogy lemérjük hány liter folyt ki.:D"
pedig gondolom össze kellett szedni a nagy vödörbe :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:52:55

@geegee: na a logikus helyett racionálist akartam írni...

Phrascarica 2010.12.21. 17:53:51

@gyvy: na ja, nekem inkább a TVR mint a Lada :D

[Moha] 2010.12.21. 17:58:24

@phrascarica: Elég sokáig takaritott a teljes legénység. A fedélzetről is kaptunk erősitést.;)

Phrascarica 2010.12.21. 18:06:16

@[Moha]: igazán élvezetes lehetett...

Nincs még nicked 2010.12.21. 18:17:02

@djkoxi:
'meghökkentő adatokat tudtam meg. Pl a ford.szám emelése, csökkentése, stb.'

Azon én is elméláztam kicsit. Két óra egy gázfröccs? Hát mit csinálnak ezek, ha hirtelen vissza kéne kapcsolni???? );-D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 18:46:06

@gyvy: királyok ezek is, aláírom...

@mcmoha[Moha]: jéé, ez érdekesen hangzik.Mondjuk az is igaz, hogy eddig mindig (kb 4-5 alkalom, nem sok) láthatóan nyugodt volt a tenger

[Moha] 2010.12.21. 18:46:54

@Nincs még nicked: Egy gomb benyomásával felül lehet birálni az automatikát. Ezt csak vészhelyzetben illik használni.

waffen55 2010.12.21. 18:47:42

Nos! Amikor volt az oldtimer expo akkor említettem Ommm-nak hogy lehetne totaltruck amiben teherautók és kamionok mellett igazi(tehát mezőgazdasági) traktorokat is lehetne tesztelni bemutatni felajánlottam a segítségem, erre azt kaptam, hogy megindul a dolog. Azóta láttam egy csomó furgont meg néhány kamiont és semmi egyebet...
Most akkor újra elmondom: mezőgazdasági vontatók (traktorok), különféle rakodógépek (targonca, unirak, daru), kotrók tesztelésében, bemutatásában is tudnék segíteni, ne feledkezzünk meg a parasztemberről aki azon felül, hogy mezőgazdasággal foglalkozik a ferrari és porsche mellett szívesen olvasna 1-1 john deer-ről vagy fendt-ről...

Más szívügyem a repülés és Európa egyik legtehetségesebb repülőgépmérnöke történetesen az unokatestvérem (szokott dolgozni a nasa-nak is, tehát az űrhajó sincs teljesen kizárva), nagyon szívesen ráveszem, hogy lepjen meg bennünket néhány anyaggal, de itthonról is ismerek a témában járatos embereket mivel magam is repültem.

Ha lenne rá érdeklődés akkora vasútban is tudok segíteni...

butschq 2010.12.21. 19:09:44

@waffen55: engem a vasút érdekelne,olyan szívesen olvasnék sszilikről, gigantokról,szergejről,gyíkról, esetleg vmi big boy,de akkor már 424 meg a lehetne sorolni:) sztem lenne rá vevő (egy tuti,én)

waffen55 2010.12.21. 19:20:31

@butschq: Köszi! Viszont amíg a Tc leszarja a fejem ebben a témában addig nem lesz ilyen, pedig nem csak 1-1 cikket kellene beszúrni néha, mert biztos lenne rá kereslet folyamatosan. Legyen csodabogár blog és abba minden belefér a hajó a vonat a repülő a zűrhajó stb. Én nem vagyok se író se újságíró legfeljebb élőszóban tudok elmondani néhány dolgot, de gépeket fotókat szakembereket prezentálni tudok és akár még szerkezeti szerkesztést is, csak azért mert jó lenne szórakoztatva művelni az embereket. Pl. az ha elmondom hogy a porsche ill. a nissan épp hány másodpercet vernek egymásra a zöld pokolban az szórakoztat, de nem művel - ez a cikk meg művel ÉS szórakoztat....

butschq 2010.12.21. 19:39:56

@waffen55: ezt én is látom:)egy ilyen cikk élvezetesebb számomra mint pj egy forgalomról szóló cikk,persze kell az is hisz autós lap,meg hát az tömegeket vonz, viszont az autó is müszaki dolog ugyanúgy mint barmely más hajó repülő stb,idióta mérnökök szenvedtek,szenvednek egy egy ilyen kivitelezéséért,mi meg olvasók nem hogy tanulnánk, művelődnénk, jó cikkeket olvasnánk,mert van egy két jótollú iró a tc-nél,szal várjuk a mozdonyokat,repülőket,űrhajó ésatöbbi:)

butschq 2010.12.21. 19:42:25

az elütésekért meg bocs,mobilról tolom az ipart:D

waffen55 2010.12.21. 19:53:58

gyűljünk össze még páran aztán hajrá - nyittassunk 1 blogot ezeknek!

waffen55 2010.12.21. 20:03:30

@butschq: egyébként meg ki nem üti el a betűket? :)

mallac 2010.12.21. 20:06:10

Mozdonyt is lehetne tényleg,akár gőzöst is.

waffen55 2010.12.21. 20:18:37

@butschq: hogy lehet avatart feltölteni?

tükörfúró 2010.12.21. 20:22:32

@waffen55: Ilyen mélységben pl a vasútról vagy repülőről kapásból írok akár én is (jóval közismertebb szerkezetek mozgatják), érdemes lenne erre egy külön blogot, (szekciót?) beröffenteni, ahol jobban is alámerülhetne egy-egy írás.

Nopersze nem könnyű úgy megírni, hogy olvasmányos is legyen, érdekes is, meg a technikát is rendesen körüljárja.

Én pl végig azon filóztam, jóhogy diesel, de "mitől megy"? :)

Ekkora adagoló?

Egyáltalán ekkora hengerben szükség lehet akkora befecskendezési nyomásra, mint a kis motorokban?

Vagy csak egy "slag" "belocsolja" az anyagot, aztán jóvan, majd meggyullad egyszercsak mikor végre a dugattyú kellően összenyomja azt a csekélyke köbméter levegőt....:)
stb

waffen55 2010.12.21. 20:29:54

@tükörfúró: Mint fentebb leírtam a repülőbe bele lehet menni keményebben (mérnöki szinten)is ebben tudok segíteni a vasútnál inkább csak szerelői szinten.

butschq 2010.12.21. 20:37:05

@waffen55: vmi indapasst vagy mit kell,bár lehet az van,a nevedre kell kattintani,és ott lehet csatlakozni vagw mitcsinálni aztán lesz adatlapod és ott lehet képet feltölteni,bár már a gyösz emlékszik:S

butschq 2010.12.21. 20:43:09

@tükörfúró: annyira azért nem olyan közismert egy vonat, egy autóhoz képest tuti nem.pl sokan azt hiszik a dieselmozdonynál a motor direktben hajtja a gépet,vagy sokan lenézik a régi sziliket,gigantokat,pedig ha tudnák mi erő van bennük(jó nem egy taurus de akkor is) legyen egy külön blog,mint a kisautós

tükörfúró 2010.12.21. 20:46:20

Egy kis felületes "mozdonyológia", ha ki nem moderálják innen:

gigant.chem.elte.hu/tech/v63felepites.html

Ennél egy diesel(valójában ugye diesel-elektromos) még sokkal érdekesebb belül!

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 20:57:58

@butschq:
Nocsak, nocsak! Tán 1 hozzáértő? Na az sem semmi a levegős indítással.....

butschq 2010.12.21. 21:04:21

@nyunyógomez: nem nevezném magam szakértőnek,inkább hobbi,meg szerelem:)

waffen55 2010.12.21. 21:10:27

Egyébként észrevettétek, hogyha nem pl. suzuki/bmw fikázós a cikk, hanem egy kicsit "elgondolkodtatós" nincsenek is trollok! :D

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:11:45

@tükörfúró:
Ha jól tudom, a gigant a mai napig az egy leg "felhasználóbarátabb" gép a környéken, csak magas a "cosinus fí"-je, mivel a mozdony eléggé induktív, és így kissé rongálja a fázistényezőt ( az áram és a feszültség "összhangja" a felsővezetékben...remélem érthető), ha ki van "tekerve", hatásfokban ott van a Taurus mellett. Nem urban legend, ott voltam a mérésnél. Na és a 3tg-es duplex forgóvázak kényelméről még nem is volt szó.... De maradjunk a Szergejnél.

butschq 2010.12.21. 21:15:28

@nyunyógomez: nem nevezném magam szakértőnek,inkább hobbi,meg szerelem:)

Cymantrene 2010.12.21. 21:20:52

Meglepett ez a indikátor diagramm. Azt hittem, jobban megnő a nyomás. Ha jól látom, a főbefecskendezés égésekor is csak kb. másfélszerese a nyomás, mint a kompressziós szakasz megfelelő részénél. A kisebb dízelekben mekkora a nyomásemelkedés?

butschq 2010.12.21. 21:21:38

@nyunyógomez: az mennyire urban legend,hogy ha intenzívebben gyorsít,a többi az állomáson vánszorog?:)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:37:47

Ebben van valami, de ez már elektrotechnika. Ne felejtsd, hogy a szili diódás vezérlésű, addig a gigant féligvezérelt tirisztoros. A legend csak a szilire igaz. Belemenjünk bővebben? :))
Ha a gigant gyorsít, eltolja a fázistényezőt, Később "ér az áram a mozdonyba mint a feszültség, a sok tekercs miatt, na ebből akar a szili is gyorsítani, odapakol mindent, de nem tud menni a fáiseltolás miatt. Na, ha visszazársz, mindez helyreáll, és a nyakig kitekert szilin megjön minden ami kell, ilyenkor szokott a szili kiüzemelődni a hirtelen fázisváltozás miatt. (már ha jól emlékszem, kb15 éve tanultam). Nos, valahogy így.

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:40:54

Az is érdekes, hogy elindultunk a hajódízeltől, s már az elektrotechnikánál tartunk:O

min 2010.12.21. 22:00:35

Csak a címhez
Magyarország partjait sosem mosta három tenger.

butschq 2010.12.21. 22:03:05

@nyunyógomez: aha, ergo a szili mv-je kapcsolgat mondjuk 20-ig,a haját tépi,utána meg a máv:D am megesik itt,hogy kicsit elkanyarodunk:)

butschq 2010.12.21. 22:06:52

@nyunyógomez: am is következő félévemben lesz elektroteknikám,így jó elkezdeni már időben:D bár nekem egy szilárdságtan emészthetőbb

waffen55 2010.12.21. 22:09:06

@min: Hadd kérdezzem meg: tudod-e mit takar az Óperenciás Tenger kifejezés a népmesékben?

@butschq: Nem érdekes a végén vagy a lányoknál vagy a sz@rál lukadunk úgyis ki! :D

mükkemakk 2010.12.21. 22:12:44

@nyunyógomez: ez nagyon érdekes, csodálatos dolgokat alkot az ember. Mit értesz felhasználó barátságon, a V43-V63 között?

A Kassai Repmúzeumban van ellendugattyús diesel és csillagmotor ami szintén diesel, az se' piskóta.

butschq 2010.12.21. 22:18:47

@waffen55: a kedvencem az volt mikor valamelyik csikós posztnál gnme és talán ede a hittérítőkről beszélgetett:D

Gulyás G 2010.12.21. 22:24:44

@Cymantrene: Helyes a megfigyelés, ez egy részterheléses üzemállapot (és nem hajódízelé, hanem személyautóé, ennek ellenére remekül illusztálja az eljárást)

lwl (törölt) 2010.12.21. 22:28:11

@mcmoha[Moha]: Nemhogy vannak, de egyes hajodizeleket kozuti modellekhez fuznek rokoni szalak:
Touareg:
www.vw-m.de/index.php?id=12
A8:
www.vw-m.de/index.php?id=471

waffen55 2010.12.21. 22:45:33

@Péter 2: Így igaz! Az viszont már nem annyira, hogy Árpád idejében a nyugati határunk volt...

min 2010.12.21. 22:50:05

@waffen55: Mi köze ehhez az Ober Enns-hez?
A történelem az történelem....

waffen55 2010.12.21. 22:57:12

@min: Attól függ kinek a tollából tanulja az ember a történelmet...
Az is érdekes, hogy a habsburg éra alatt kezdték el zavarosan tanítani a törit , nézz utána, hogy hol a családi sírhelyük és világosabbá válik a dolog.
Na jó éjt mindenkinek és még egyszer: ha van igény egyéb jármű blogra szívesen segítek! :)

min 2010.12.21. 23:00:58

@waffen55: A határokat kell csak nézni. Amikor a Lengyel királyság hozzánk tartozott abban az időben nem volt a Lengyel királyságnak tengerpartja.
Na de ez már nagyon OFF itt.

McK (törölt) 2010.12.21. 23:06:48

@[Moha]: Üdv!
Én lehidaltam,de tényleg..
Főleg azon,hogy vészleállítás után még 10 percig forog a propeller miatt a motor,mintegy motorfék üzemként.
Nincs egy tengelykapcsoló jellegű alkatrész?
Sőt,ha jól értem,váltó sincs,csupán a motorfordulat szabja meg a sebességet?
Magyarul nem lehet függetleníteni a főtengelyt a hajócsavartól?
Vagy.
A 127-es fordulathoz mekkora sebesség társul?
Hány km-en belül tudna megállni ekkora sebességről?
Mennyivel kevesebb,vagy több,mint 10 km..?
;)

Én nagyon élveztem a cikket,gratulálok.

ICSG 2010.12.21. 23:11:49

@waffen55: Hű de jó lenne, ha az unokatesó elmagyarázná, hogy az űrsíkló miért csinál egy fél fordulatot a fellövést követően!

Amúgy én is imádok olvasni műszaki érdekességeket a nagy gépek világából!!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 00:01:15

amelyik kepen egy kek alju konteneres hajo megy a barna hegyek elott az SAN FRANCISCO/OAKLAND - the BAY:) regen meg szoktam allni a Golden Gate en nezni ezeket a nagy hajokat, de a kepet valoszinuleg Baker Beachrol csinaltak :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 00:15:09

@ICSG: csak az ursiklok csinalnak, a raketakanal ( ertsd ami nem ugy szall le mint egy repulo ) nincs ra szukseg mert az mar kilepo pozocioban van startoltatva. az ursiklot nem lehet kilepo pozocioban inditani mert keruleti vetulete akkor ad optimalis kozegellenallast startolas utan ha a talpan all kiloveskor. ahogy egyre magasabb ( es ezaltal ritkabb kozegellenallasu ) legretegbe er annal jobban forditjak a hasara mert a legkort elhagyasanal mar az az optimalis posicio. kicsit off: a vandenberg AFB en most szallt le e honap 3.-an sikeres urrepules utan az ursiklok uj generaciojanak elso tagja, most egy 20feet hosszu repulorol beszelunk- lehet mar tobbet nem latunk latvanyos felbocsajtasokat cape carnevalrol :(

Gomulka Béla 2010.12.22. 08:11:04

@Bende Tibor: Micsoda távlatokat nyitna meg a dolog! Most ne is témázgassunk azon, hogy vajon helyénvaló-e az 50 lóero feletti motorcsónakokra vonatkozó kotelezo vízijártassági (pedig a csúcsforgalmi dugókat jelentosen csokkentené, ha mindenki ilyennel járna), de ott vannak a vitorlázók és evezosok káros, a társadalomra nézve romboló jelenlétét taglalni hivatott posztok! (Az úszókról nem is beszélve, szárazra minddel.) Hamarosan kialakulnának a Mercury és Yamaha táborok (mindketto szerint a másik lúzer, és agresszívan hajóz), Csikós pedig venne egy echte Rocsót Sierra Leonéban. Amirol aztán kiderulne, hogy - hagyjunk meg neki is valamit.

[Moha] 2010.12.22. 09:06:12

@McK: Az ilyen nagy motorok direktben hajtjak a csavartengelyt. Nincs valto.:)
127-es fordulatnal sima tengeren kb 19 csomo a sebesseg. (1 csomo=1852m/h)
A "fekutrol" az elozo cikk komentjeinel @malay leirta, hogy "crash stop" eseten az eloiras szerint a hajo hosszanak 15-szorose.
A hajo amelyikrol szo van 167m hosszu.

@visszakettopadlogaz: Biztos nagyon hasonlo a taj, de a kep Iquique-nel (Cile) keszult;)

Advocatus Diaboli 2010.12.22. 09:17:22

@Gomulka Béla:
Te milyen 50 LE-ről beszélsz?
Jobb, ha tudod, hogy 4 kW (5.3 LE) fölött már kell. Nem vízijártasságinak nevezik ugyan, ilyen már nincs, hanem kedvtelési célú kisgéphajó vezetői engedélynek. Bár ennek a blogposztnak nem témája, de én jobban el tudnám fogadni a romániai szabályozást, ami _minden_ motorral hajtott csónak, hajóvezetését engedélykötelessé teszi. (Elég sok marhaságot láttam-tapasztaltam már a Tiszán az elmúlt 15 évben, amióta a Tisza-tóra járok horgászni és hajózni.)

iota draconis 2010.12.22. 09:34:08

@Szabi01:
ez a térkép máshogy tudja, továbbá a perszonálunióval a Nápolyi Királysággal is meglesz az a három:
hu.wikipedia.org/wiki/I._Lajos_magyar_kir%C3%A1ly

Amúgy a cikk zseniális, csak így tovább. Hátha valaki nem nyálazta át a múltkori cikk kommentjeit, egyik hozzászóló igen témábavágó blogot készített, szerintem kötelező: hajoepites.blog.hu/

McK (törölt) 2010.12.22. 09:36:20

@[Moha]: 2,5km belül megáll?
Az nem rossz..
Sokkal többre számítottam.
Tallinnál kompoztunk át,ott olvasgattam a prospektust,hogy 5km-re a partoktól kezd fékezni..:D
Fasza kis féktáv,nem?

Mennyivel előbb kell észrevenni valamit előtted,hogy ki tudd kerülni?
Pár száz méteren belül esélytelennek tűnik..

[Moha] 2010.12.22. 10:25:06

@McK: A "crash stop" azt jelenti, hogy a gepet teljes ero hatraba teszed (amikor mar lehetseges) es igy allitod meg a hajot. Ezt szerencses esetben a hajo az elete soran csak egyszer "szenvedi" el, a futoproban. Mi akkor ott nem indithattuk el hatra, hiszen tovabb omlott volna az uzemanyag, szoval eleg nagy tavolsagon alltunk meg. Hely az volt boven mivel az eset valahol az Atlanti Ocean kozepe tajan tortent.
Mivel a hajokon igen korszeru radarok mukodnek nagyon ritkan fordulhat elo, hogy csak par szaz meterrol latnak meg az akadalyt.

Hurri Kán 2010.12.22. 10:43:21

@[Moha]:
Szia Moha!

Én is szeretném megköszönni a cikket, nagyon érdekes dolgokról olvashattunk benne, tényleg elképesztő hogy mennyire más dimenziókban kell itt gondolkodni mint autó/ teherautó vonalon...

Gondolom itt azért is van a technika annyira "leegyszerűsítve", hogy ne nagyon fordulhasson elő olyan hiba, ami a motor leállásához vezet.

Ilyenre egyébként volt már példa, hogy mondjuk a nyílt tengeren leálljon a motor? Ha igen, -és nem javítható helyben- mit lehet tenni?

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:09:33

@[Moha]: eskudni mertem volna :)

ha Chile akkor Chile :)

[Moha] 2010.12.22. 11:16:33

@gyvy: A cikket elsosorban Gulyas Gusztavnak koszonhetitek, hiszen o irta.:)
Leegyszerusitett technika? A Wärtsilä Flex gepein hengerenkent van egy "minicomputer" szerintem ez azert nem annyira egyszeru. Persze nem urhajokat vezetunk de azert nem is lovasutat.:D
Sajnos eleg sokszor elofordult, hogy valamilyen hiba miatt meg kellett allnunk, de az esetek 99%-ban valamilyen modon tovabb tudtunk menni.
Nagyon regen egy magyar hajohoz vontatot kellett kernunk mert "szetrobbantak" a vezermu fogaskerekei.:o Kesobb kiderult gyartasi hiba okozta a bajt. (nehany olajozo furatot "elfelejtettek" elkesziteni)

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:17:11

@McK: a mars zekszpedicion a holdjaro ( bocs. : marsjaro) fekutja 8 perc volt, ugyanis ha az altala kozvetitett kepen valami problema volt akkor a houstonban levo "sofor" rataposott a fekre es a jel 8 perc alatt definialodott blokk fekkent a jarmuvon. azert az sem semmi :D:D:D:D

tehat ha a "sofor" meglatta a szakadekot es ralepett a fekre akkor a jarmu mar 8perce zuhant :D:D

funny but true:)

az emberiseg tudasa nagyon keves meg egy masik bolygohoz is, nemhogy messzebre...

Hurri Kán 2010.12.22. 11:19:53

@[Moha]: "A Wärtsilä Flex gepein hengerenkent van egy "minicomputer" szerintem ez azert nem annyira egyszeru."

Az a minicomputer mit csinál?

Lehet hogy nem elég egyértelműen fogalmaztam, a leegyszerűsítést úgy értem hogy olyan hiba ne nagyon állhasson elő ami a gép leállásához vezet.

Ez a Wartsila... hajó, ha teszem a mini-computer elromlana, attól még a motor nem áll le, vagy igen?

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:23:53

@butschq: egy hazibulin egyszer meg magyarban megpihentem egy vodor nagysagu valamin, kiderult hogy egy mozdony dugatyuja :D

[Moha] 2010.12.22. 11:36:16

@gyvy: Ugy nevezik WECS es az illeto henger vezerleset vegzi (befecskendezes,kipufogoszelep), ezen kivul 2-3 osszekapcsolva egyebb feladatot is ellat. Ha bedoglik nem kell panikba esni mert van egy "online" taralek amit ilyenkor a hibas egyseg helyere kell csatlakoztatni. Egy szellemes megoldasnak koszonhetoen a modul azonnal "tudja" melyik hengert kell iranyitania.

mükkemakk 2010.12.22. 11:53:18

T. Moha Úr!

A hátramenet kapcsolása hogyan történik? motor leáll, vezérmű átáll, sűrített levegővel visszafelé megindít...így képzelem.

Illetve a már meleg 60 fokos, de még nem üzemmeleg motor indításánál van -e (kell-e) ízzítás vagy a simán a kompresszióra beindul?

[Moha] 2010.12.22. 12:07:21

@mükkemakk: Kb igy tortenik.;) A vezermutengelyen a butykoket hidraulikusan elforditja a rendszer a hatrameneti gyujtasi sorrendnek megfeleloen. Ahol nincs vezertengely ott a szamitogep intezi a dolgokat.
Nincs izzitas.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:26:54

@Rocko-: Csak van ott egy mosógép, vagy egy hajszárító!?

Rocko- 2010.12.22. 12:29:34

@gyvy: "Ilyenre egyébként volt már példa, hogy mondjuk a nyílt tengeren leálljon a motor? Ha igen, -és nem javítható helyben- mit lehet tenni?"
lapátra fel!

Rocko- 2010.12.22. 12:31:58

@visszakettopadlogaz: mindig is tudtam, h hülye ötlet a fly by wire. :))))

lwl (törölt) 2010.12.22. 12:36:13

@[Moha]: Tekintve, hogy egy WECS-vezerloegysegen belul ket fuggetlen MCU vegzi a vezerlesi feladatokat, mennyire gyakran terdelnek le ezek? A hengerfelismeres hogyan tortenik, rovidre zarnak egy athelyezheto hiddal a csatlakozoaljzatban ket adott labat hengertol fuggoen? Nincs valami reszletes oktatoanyagod arrol, hogy az egyes WECS-vezerlok hogyan hangoljak ossze a mukodesuket, hogyan kommunikalnak? Mindenhol csak a hengerenkenti abra van:
img51.imageshack.us/img51/843/screenshot20101222at122.jpg

Hurri Kán 2010.12.22. 12:38:32

@BOSCHtechnikus:
Á, oda csak megbízható dolgokat visznek :DDD

@Rocko-: Na, akkor Moha mingyár megmondja hogy visznek -e annyi evezőt :))

Esetleg elfekvőben árbóc + vitorla?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:44:45

Ez az igazi gépészet, kicsit irígylem őket, bár heteket nem bírnék ki egy bizonyos dolog nélkül...

Hurri Kán 2010.12.22. 12:46:58

@BOSCHtechnikus:
Van neked kis kezed, nem? ;-))

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:54:40

@gyvy: akkor inkább guminő... Egy jó bögyös!

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:55:52

Asszem szakmailag ennyi hozzáfűznivalóm volt.

[Moha] 2010.12.22. 13:22:37

@lwl: Ezek a WECS egysegek elegge strapabiroak, nemigen hibasodnak meg. Fontos dolog, hogy nehany meteres korzetben tilos a hegesztes.
Par eve resztvettem egy "Flex tanfolyamon" ahol elegge reszletesen beszeltek nekunk a vezerlesrol is. Sajnos tul gyakran hangsulyoztak, hogy ezek az informaciok csak rank uzemeltetokre tartoznak igy aztan reszletekkel nem szolgalhatok.:( Bocs.
Ezt most talaltam, nem tul reszletes de talan erdekes lehet:
www.ihi.co.jp/du/skills/data/du_sulzer_rt_flex_english.pdf

lwl (törölt) 2010.12.22. 13:30:28

@[Moha]: Koszi, de egy az egyben ugyanezek az anyagok vannak meg nekem is, csak fekete-feherben:
img256.imageshack.us/img256/2339/screenshot20101222at126.jpg

[Moha] 2010.12.22. 13:34:12

@lwl: Sajnos csak azokat az anyagokat "merem" linkelni amik amugy is fenn vannak a net-en.:)
Itt is vannak erdekessegek: www.wartsila.com/,en,productsservices,productportfolio,product,,24079490412160704,no,8001.htm

mükkemakk 2010.12.22. 22:13:37

Ez a motor jobban hasonlít egy gőzgépre mint egy szokványos diesel motorra. Jók az előbbi anyagok...

Gomulka Béla 2010.12.22. 23:01:39

@Advocatus Diaboli: Igaz, illetve dereng, nekem is olyan vízijártasságim volt egykor, ami 50 lóero alatt és uszonyos (nem tokesúlyos) vitorlásra volt jó. A négy lóeros határra nem emlékszem, csak arra, hogy bizonyos dolgok vízi sporteszkoznek számítanak, és hogy azokra nem kell. Errefelé, na az vicces. Komoly turizmus épul a lakóhajókra, amiket bérelni lehet, sokan így nyaralnak. Ismerosoméknek ilyen céguk van, kérdeztem is az anyót, hogy hogy is van ez. Csak az bérelhet, akinek vízijártasságija van? Dehogy, meg kell nézniuk égy félórás videót, aztán mehetnek! Ennél biztosan jobb a román rendszer... (hat-hét méteres némelyik hajó)

Az otven lóero csak egy házszám volt, a 125 kobcentis robogó-ugyre való reflektálás.

mumtaz 2010.12.23. 01:30:11

@ICSG: Idézet a Wikipedia-ról: "Röviddel azután, hogy az űrrepülőgép elhagyja az indítóállványt, megkezdődik a hajlási és fordulási manőver, így az Orbiter a külső üzemanyagtartály alá kerül és a rádió összeköttetés zavartalanul folytatódhat a földi irányítóközponttal."

svega 2010.12.25. 00:14:16

Üdv!
A hűtés hogy megy? Tengervizzel hűtött hőcserélőkkel?
Milyen tömítés van a csavartengelyen? Mekkora a rezonancia a motornál?
Olyan mint a dizsiben a mélyláda mellett?

Vizslador 2011.01.10. 06:02:09

Kezdő vagyok és még csak próbálok műszaki fejjel gondolkodni, így érzelmi megközelítéssel, de nagy örömmel olvasom Gulyás Gusztáv cikkeit!

malay 2011.01.16. 22:52:22

jo cikk volt .....tetszett