Hajódízel reloaded

  2010. december 21. - Gulyás G Címkék: dízel hajó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Egy magyar tengerész elmeséli, hogyan is megy a motorindítás a gyakorlatban, hogyan kell turbót cserélni, és mi a teendő, ha felrobban a kazán

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr142529339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.12.21. 07:13:27

Jók ezek a kis sztorik. Tengerre, Belsőség!

magyar bucó 2010.12.21. 07:28:44

A percekig karvastag sugár és a kifolyt bő ötven liter olaj közül legfeljebb az egyik lehet igaz. Alighanem az első állítás költői túlzás.

skyrangr 2010.12.21. 07:35:48

@magyar bucó: ugyan már. hisz' tengerész-sztori! ;)

evil. 2010.12.21. 08:09:17

jöhetnek még :)

@magyar bucó: a tengerészek túloznak :) pont mint a horgászok,h mekkora halat fogtak :D

mükkemakk 2010.12.21. 08:09:35

Ez nagyon jó cikk volt így reggelire, jöjjön még hajódiesel és gőzgép és gázturbina is. Sőt, bármilyen hőerőgépes story jöhet.

Remek írás.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 08:18:23

@magyar bucó: nyugodj meg bucó, igaz lehet mindkettő. Én például az ötven litert keveslem...
Persze nem kell nekem hinned, hiszen én is csak egy tengerész vagyok, igaz már nyugdíjas.
A cikk jó, élvezettel olvastam.
Nekünk egy turbocharger cserénk volt Greenorban (Napló, Johanna C), bár erről fedélzeti szemmel írtam.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 08:19:25

a nyugdíjas után lemaradt:
:-)

Hurri Kán 2010.12.21. 08:45:20

Köszönet Mohának és Gulyás Gusztávnak, nagyon érdekes volt a cikk!

Szabi01 2010.12.21. 08:48:34

Ez a sztori legalább akkora túlzás, mint hogy 3 tenger mosta partjainkat! :-D

Gulyás G 2010.12.21. 08:52:16

@magyar bucó: Induljunk ki 2000 liter/órás fogyasztásból (majd Moha úgy is megmondja, mennyi), az percenként 33 liter, az hengerenként mondjuk 5 liter/perc. A nagyságrend stimmel, a képek alapján a karvastag sugár is. Szakaszosan, percenként 127-szer.

Hurri Kán 2010.12.21. 08:54:50

@Szabi01:
Pedig volt olyan! Össze is ment kis hazánk a mosásban :)))

eprompixel 2010.12.21. 09:12:08

Hú de jó ez, még még infókat sokat ilyen nagy gépekről !

tükörfúró 2010.12.21. 09:16:23

@Gulyás G: Ez volt az év lealázó kommentje.. :DD

(mondjuk az igazi akkor lett volna, ha levezeted közelítőleg a tüzelőanyagfogyasztást....:))))

Gulyás G 2010.12.21. 09:29:08

@tükörfúró: alázásról szó sincs, engem is érdekelt, mert érzésre tényleg fura.

A 2000 l/min viszont tényleg a 15000LE és a 180 g/kWh-ból jött ki... :)

Szabi01 2010.12.21. 09:31:26

@gyvy: Gondolom Nagy Lajosra és a Magyar-Lengyel perszonálunióra gondolsz.
Ezzel két baj van!
Az egyik, hogy ez két független állam közössége volt, nem tartozott Lengyelország Magyarországhoz.
De ha ezen nagyvonalúan átsiklunk, akkor az a baj, hogy akkoriban Lengyelország nem ért el a tengerig, mert volt északon egy Német fejedelemség. (-1 tengerpart)
Azután arra is rájövünk, hogy a mai Fekete Tengerig sem értünk el, mert ott meg többek között a Moldvai vajdaság volt. (-2 tengerpart)
Maradt az Adria! Az meg ugye nem három tenger! :-D
Ha nem hiszel nekem, vedd elő a régi történelematlaszod és nézd meg!
Amúgy meg bármilyen demagóg politikus is sulykolja beléd, ne hidd el a 3 tengeres dumát (sem)! :-D

Ennyit a politikáról, meg a történelemferdítésről, itt a hajó a lényeg!

Visszatérve a cikkre, a tenger közepén egy bádogteknőben, ha kitör az olaj tűz, az valami hihetetlenen félelmetes lehet. Én is elfelejtenék minden nyelven beszélni, még magyarul is! :-d

lally 2010.12.21. 09:39:44

Érdekelne, hogy mi történik a keletkező veszélyes hulladékkal, a fáradt-gyüjtött olaj, a kommunális hulladék, szennyvíz hova kerül? Mert ugye a vízbe valószinűleg nem..

Shadowbull 2010.12.21. 09:49:01

@lally: Bele a tengerbe. Lattal mar tengert. Kurva nagy. Elfer benne a szemet.

sb

Shadowbull 2010.12.21. 09:50:53

@Gulyás G: Most 2000L/min vagy 2000L/ora?

Mer nem mindegy.

Engem amugy az is erdekelne, hogy mennek mondjuk mittudomen 2 hetig, mire aternek az oceanon.

Azt a kurva sok uzemanyagot hova rakjak? Duplafalu a hajotest?

Es ha elfogy az uzemanyag jelentos resze, akkor gyorsabban birnak menni?

mennyivel?

sb

yenoee 2010.12.21. 09:51:40

@lally: vajon az a hajó mennyi olajat engedett útja során a tengerbe, amelyikkel a te monitorodat hozták Kínából?

vladek 2010.12.21. 09:51:57

Ilyet még! Nyissatok egy tematikus hajósblogot, oda rendszeresen jöhetnének az ilyen cikkek. Akár gigadieseles, akár speedboat, folyami, tavi vagy tengeri, mindegy, csak ússzon és benzinnel vagy diesellel menjen (esetleg nitróval :-)

atompyka 2010.12.21. 10:02:46

Nicsak, hát nem itthoni szokás, hogy mindenféle kötelező vizsgálat indokával széthajtjuk a vasat? (A dízel zöldkártyára gondolok...)

lally 2010.12.21. 10:08:32

@yenoee: Egyáltalán nem a zöldség miatt kérdeztem. Tényleg kíváncsi vagyok. Azt hittem, már kiment a divatból ez a "szarjunk a vízbe" mentalitás.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 10:09:47

@yenoee: Valószínűleg semmit. Hallatlanul szigorú előírások szabályozzák az olajkezelést, az olajnaplót rendszeresen ellenőrzik, és a legkisebb szabálytalanságért nagy büntetéseket rónak ki.
Ma olaj a tengerbe csak baleset esetén kerülhet.
Hidd el, így van.

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 10:24:15

@vladek: Hát én regisztrálva vagyok, de a blogomat töröltem, ha gondoljátok, nyitok egy tengerész blogot, és van egy-két gépész ismerősöm, őket meghívhatom. Én parancsnok és első tiszt voltam, így lóerőkről és injektorról nemigen tudok beszélni, de vannak sztorijaim, amik gépészekkel kapcsolatos...
A blogba jelentkezhetnének társszerzők is.

Mi a vélemény?

ddrum77 2010.12.21. 10:25:54

Nekem erről az egészről megvan a véleményem.

Hurri Kán 2010.12.21. 10:26:10

@Seafalcon:
Szerintem ne fogd vissza magad! :)

Szabi01 2010.12.21. 10:44:19

@gyvy: Aha! Én meg itt okoskodok mi? :-D

@lally: Tudtommal a tankerekből mikor leeresztik az olajat, a ballaszt miatt feltöltik tengervízzel. Azután a következő olajfeltöltés előtt kinyomják az tengervizet. Gondolom az sem makulátlan tengervíz.
Van itt környezetszennyezés bőven! :-(

Hurri Kán 2010.12.21. 10:48:31

@Szabi01: Hát igen :DDD

A tengervizet valszeg nem az olajtartályokba nyomatják bele...

Rocko- 2010.12.21. 10:54:33

Moha nyugdíjasként navigációt szinkronizál, Moha bá néven? :)

a cikk jó volt, jöhet még! :)

Rocko- 2010.12.21. 11:00:09

@gyvy: hát a magyar tenger nem számít nektek semmit se?!

egyébként meg. :p
lassus.freeblog.hu/files/Nagy%20Magyarorszag.jpg

Rocko- 2010.12.21. 11:07:41

@BOSCHtechnikus: és egyetlen BOSCH cucc nincs benne. hallatlan! :)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 11:08:48

Jó a cikk, köszi!

Lehetne egy hasonló a mozdonymotorokról, ott is vannak érdekességek...Pl: dupla-turbó +1 előkompresszor, forgódugattyú (mármint a függőleges tengelye körül), mellékhajtókaros rendszer, 12 hengeres V motor max 700 -as fordulat, stb...Ja, és ez mind ruszki!!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.12.21. 11:35:08

Teljesen jó, hogy ilyenekről írtok, műszaki beállítottságú ember ilyesmikről nehezen szerez tudomást!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 11:39:16

@lally: A fáradt olajat összegyűjtik, és a kikötőben kiadják, elszállítják, és mindent dokumentálnak.

@Szabi01: A tankokba tengervizet nyomnak bele, és amikor kifelé megy, akkor szűrőn keresztül. A hajóból kikerülő víznek meghatározott pps értéke kell, hogy legyen, ezt egy leplombált mérő írja, más kifolyó nincs, ellenőrizetlenül nem lehet semmit se kinyomni a tengerbe!

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 11:40:32

@Rocko-: így igaz, nálam is ő dumál az illetőben (az asszony hívja így a gps navigátort)

Lower 2010.12.21. 11:41:16

Így van minden ami pöfög-zörög az jöhet!
Pl. robikapa :-)))

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 11:42:44

Érdekesnek találom, hogy egy számunkra eleggé "hétköznapi" sztori pár ember szerint tengerészmese.:)
Utánanéztem a fogyasztásunk azon a hajón napi 33-42 tonna volt, mivel kb 2-3 percig töketlenkedtünk a gép leállitásával valószinüleg 50-60 liter folyt el. Ha láttátok volna ez mekkora koszt csinal 1000 literre gondolnátok.:)
(Megnéztem egy konkrét mérési jegyzőkönyvet is abból az időböl:1763 kg/h, 180.7 g/kWh a fogyasztás.)

@Seafalcon: Csak kialakul valami belöle, ha tudok segitek.:)

Seafalcon · http://szekelyistvan.hu 2010.12.21. 11:46:38

@Shadowbull: Az üzemanyagot valóban a dupla hajófal között tárolják. Nehézolaj esetében még fűteni is kell. Majd a blogban mutatok erről képet, ha nem felejtem el.

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 11:54:47

@mcmoha[Moha]: Az olaj fajsulya 0.9467 volt.

djkoxi 2010.12.21. 11:58:47

Hasonlóan a múltkori hajós cikkhez ezt is jó volt olvasni. Autós mércével szinte felfoghatatlan és meghökkentő adatokat tudtam meg. Pl a ford.szám emelése, csökkentése, stb. Jöhet még ilyen, és a valós sztorik is tetszenek! Köszönöm!

eprompixel 2010.12.21. 12:03:39

@mcmoha[Moha]: 33tonna ?! Uhh, durva. És tényleg feltöltik a tankot tengervízzel ? A turbóba folyt hűtővíz miért emeli a kipufgáz hőfokot ?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.21. 12:29:23

Nagyon jó cikk, iszonyatosan érdekes, mennyire más léptékekben kell gondolkozni.
Naná, hogy jöhet még. Nanáhogy.

biker_kolee 2010.12.21. 12:30:45

KELLKELLKELL, jöhet még, élvezet volt olvasni! :)

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 12:32:43

@eprompixel: Az első képen látható hajó fogyasztása 70 tonna/nap, szoval a 33 nem is olyan sok.:) A multkori cikkben szereplő Emma Maersk-nek 320-350 tonna a napi fogyasztása.
Áruszállitó hajókon már nagyon régen tilos az üzemanyagtankokat ballaszttanknak használni, a tankereket nem ismerem de szerintem ott is rendkivül szigorú előirások vannak.
A viz a kipufogócsőben felforr es enyhe tulnyomást okoz ezzel gátolja a kipufogogáz expanziójat (lehülését).
A kipufogógázok henger után 370-380 fokosak.

kewcheg 2010.12.21. 12:38:42

..mindig mondtam,hogy Magyarországnak két baja van, az egyik hogy nincs tengere, míg a másik,hogy túl sok zsírt eszünk.:)Amúgy viccet félretéve,a tengeri népek valahogy egészségesebb szemléletűek+ nem kell zsírszalonnát enni , ott vannak a jó kis tengeri herkentyűk, amik miatt aztán tovább is élnek...(pl.Japán)

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 12:45:12

@eprompixel: Az első képen látható hajó fogyasztása 70 tonna naponta, szoval a 33 nem is olyan sok. A multkori cikkben szereplő Emma Maersk naponta 320-350 tonnát eszik.:o
A teherszállitó hajokon nagyon régota tilos az üzemanyagtankok ballaszttankként valo használata, a tankereket nem ismerem, de szerintem ott is nagyon szigoru előirások vannak.
A kipufogócsőbe befolyt viz felforr enyhe tulnyomást okoz és ezzel gátolja a kipufogogáz expanzioját (lehülését).

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.12.21. 12:54:10

@kewcheg: Nem a zsírral lesz a baj, hanem a kenyérrel. A tengerparti népek abból is másmilyent esznek.

ZON 2010.12.21. 13:02:46

Mozdonyosat is,repülőgépmotorosat is!

A hajómotorról: csoda, hogy még senki se kezdte fikázni a dízelt. (Bezzeg, egy finom benzinmotor....)

Mr. Soprano 2010.12.21. 13:10:26

Még több ilyen cikket!!!!!!
Jöhetnek repülőgép hajtóművek is.
Persze ez 1 autós oldal, de úgy gondolom, hogy aki az autókat szereti az fogékony a műszaki dolgok iránt.
Tehát jöhet repülő, hajó, diesel mozdony, űrhajó::))

JmOS 2010.12.21. 13:14:16

Naggyonjó!
Hajósblogot kérünk!!! :)

JmOS 2010.12.21. 13:16:02

@Mr. Soprano:

Jaja, és vasutast is!
Persze a repülés is megfontolandó - mindezt gépészeti szemszögből, persze!

Amibe motor vagy turbina van, az jöhet! :)
(főleg ha NAGY :) )

David Bowman 2010.12.21. 13:29:40

Automata tűzoltó (spinkler) nuku?

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 13:59:01

@David Bowman: Van de nem a főgéphez.;) Ha a gépházban komoly tűz üt ki akkor a központi CO2 rendszerrel lehet eloltani. Ezt viszont csak végveszélyben használnánk/hasznaljuk.
Kissebb tüzeket hordozhato készülékekkel oltunk.

Kekeckokec 2010.12.21. 14:04:49

Nahát, én csak kisebbekben turkáltam (LÁNG 6LD315 RFT 8LD 315RFT), de azt is élveztem, mostanában meg SKL-t járok körbe, így aztán nagyon teccik a cikk, jöhetne, még, valóban.Azért a Dunán is van egy-két (ezen a folyón) bődületes hajógép, akár 5000Le-vel is:-))

Ja,a sófejűek nyilván tuggyák, a többinek meg mondom: nomen est omen, azaz valóban az, ami:-)

szabopsz 2010.12.21. 14:08:03

Nagyon jó ilyeneket olvasni, főleg egy jól képzett és szakmába dolgozó embertől.

Azért mélyen megrengett a Csikós féle mazda 3 teszt, mikor az egy vezérmű tengelyes 8 szelepes motort SOHC-nak írja, mert az bizony 16 szelep, csak egy vezérmű tengelyes. Én pedig nem jártam műszaki egyetemre, még csak autószerelő se vagyok. Igaz cikket se tudok írni.

Gusztávnak hasonló jó írásokat.

Jó volt a totalcar, hát legyen ugyanolyan jó ujra.

eprompixel 2010.12.21. 14:30:31

@szabopsz: az SOHC a vezérmű tengelyek számát jelenti nem ?

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 14:37:41

@eprompixel: Igen: Single overhead camshaft.

Ada 2010.12.21. 14:42:13

mcmoha[Moha]:
Puszta kíváncsiság, de miért van a motorcsónakokban/kishajóhban benzinmotor, a nagy és nagyobb hajókban diesel? Üzemeltetési költségek, szerelhetőség,élettartam...?
A 4 kerekes világban is a diesel a kedvenc?
Köszönöm

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 14:56:58

@Ada: Olcsobb az üzemanyag, az igazán nagy hajómotorok nehézolajat használnak amit más gép nemigen tudna elégetni. A nagy gápek elettartama évtizedekben mérhető.
A dieselmotor hatásfoka kapásbol jobb mint a benzinesé, a nagy kétütemü motorok suly/teljesitmény aránya igen kedvező.
Egyébként vannak diesel csonakmotorok is.;)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 15:14:00

@nyunyógomez:
És hogy az idegeket borzoljam, ez a motor kétütemű, rés és szelepvezérlésű, a hengerfejen "csak" 4 db kipufogószelep van (hydrotőkés vezérléssel), szívószelep az bizony nincs...hoppá.

rackr 2010.12.21. 15:22:30

Azért azt látjátok, hogy mennyi lehetőség van egy hajódieselnél, hogy hibásan is mozgóképes maradjon a hajó... Én mondjuk csak vitorlázom, össze sem lehet hasonlítani, de kicsiben és elméletben nagyon hasonló. Egyébként a megbízhatóság miatt is nincs bevezetve még nagyon a személyautókban úgy felkapott common-rail rendszer. Különben meg hatalmas a cikk ilyet még sokat!!!

yeti 2010.12.21. 15:37:46

Érdekes cikk,köszönet érte.

es125 2010.12.21. 15:38:50

respect moha!az olyanokat bírom, akiknek fogalmuk sincs valamiről, de piszkálják azt, aki azzal foglalkozik-lásd feljebb :D
de téged nem lehet zavarba hozni, amint látom! a szívemhez közel áll a cikk, mivel a hetvenes évek elején-közepén fater matróz volt a Dunán...mesélt kereszt-robbanó( ha jól emlékszem(?)) motorokról ,meg bunyóról a románokkal, lee farmerről, meg whiskey-ről,amikről itthon azt sem tudták, mi az! :D

repülőgép motorokkal kapcsolatban pedig próbálok érdemlegeset szerezni, rokon a Pratt&Whitney- nél dolgozik Toulouse- ban

Droidfigyelő (törölt) 2010.12.21. 16:28:16

@mcmoha[Moha]:

Moha, köszönjük az infókat, nagyon érdekes ezt kívülről olvasni. Legyen tengerész blog, és plz ne csak gépekről sztorizzatok, hanem pl. időjárásról. Nagyon érdekel, hogy milyen átélni egy Atlanti-óceáni téli vihart. Ilyesmiben voltál? www.youtube.com/watch?v=UYRE9zN6Mgc&playnext=1&list=PL28B6272C5E8E95EA&index=17

Üdv, df

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 16:36:52

Köszönöm én is a cikket, nagyon sukár!Jöjjön valóban a tengerész, folyami hajós, repülős, mozdonyos, harczkocsis tematikus tartalom! :D
Ja, milyen emissziója van egy ilyen monstrumnak?Összemérhető mondjuk egy kisebb város gördülő (autók, buszok, teherautók) közlekedésével?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 16:40:13

Még egy kérdés: hazafelé járáskor szoktunk utazni svéd-német kompjáratokon, olyan 30 és 100 km hosszúságban.Azokon a hajókon én nem érzek semmilyen rosszullétet, de még a hullámzást se.Mennyire tekinthetők ezek a járatok "tengeri hajózásnak" ?

Hurri Kán 2010.12.21. 16:44:01

@geegee:
Valószínűleg nem Euro-5, de ha az 1 tonna, mondjuk 5000 kilométerre elszállított rakományra számolod vissza a károsanyag-kibocsátás mennyiségét, akkor már lehet hogy nem olyan rossz a helyzet...

Érdekes lenne pontosabb számokat tudni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 16:49:23

@gyvy: jó, persze, ez igaz, de érdekelne, hogy mennyi cucc jön ki a kéményen mondjuk egy személyautóhoz képest?

magyar bucó 2010.12.21. 16:55:14

@mcmoha[Moha]: Percekig karvastag sugár nem 50, hanem legalább 200 liter. Láttam már néhány anyagot folyni. :)

mit2domain 2010.12.21. 16:55:55

Totalcar
Totalbike
Totalship
Totaljet
Totaltrain
Totaltank
Totaltractor
Totalsubmarine
Totalspaceshuttle
.....
....
...
..
.

Minden jöhet, amiben van motor :)

+ kéne extra gépeket/járműveket bemutató cikk is, pl. úthenger, aszfaltgyalu, dömper, targona, szippantóskocsi, tűzoltóautó, stb, stb.
Mindről bazi jó sztorikat tudna írni a gazdája.

magyar bucó 2010.12.21. 16:56:16

@Ada: Próbálj meg berántani egy dízelmotort egy novemberi hajnalon...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 16:58:12

Ja, és ha lehet akkor a az Excalibur-Ladához is: nagyon tetszik a gép, nagyon kéne egy olyan.Nem is tudomfelfogni, hogy a tetves magyar hatóságok hogy fogadták el mint személyautót, hogy lehet, hogy van forgalmija, rendszáma??Talán van valami javulás ilyen téren odahaza?

Phrascarica 2010.12.21. 17:03:48

@geegee: inkább kamionhoz lehetne hasonlítani

butschq 2010.12.21. 17:04:44

@nyunyógomez: csak nem az m62 szergej?:D másik szép téma lehetne a magyar 18 hengeres. A nohab már úgyis elkezdte a sort a tc-n :)

Phrascarica 2010.12.21. 17:07:00

@geegee: szerintem is jobb mint egy "bácsilada", de azzal együtt sem kéne 1-2 napnál tovább, ennyiért egy ismerős super7-t vett én meg

Phrascarica 2010.12.21. 17:08:20

...az avataromat (na jó az kicsit többe volt, de tényleg nem sokkal)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:10:26

@mit2domain: nagyon jól nyomod! +1 szavazat mindre! :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:14:27

@phrascarica: jó, igen, az ára kicsit erős, de szerintem kuriózum, kicsit olcsóbban lehet, hogy vennék a népek.Vagy télleg kit-car csomagban, oszt hétvégente legózni mennyire jó lenne már...

Phrascarica 2010.12.21. 17:29:17

@geegee: ha új alkatrészekből lenne akkor még drágább lenne, de most így újraolvasva a cikket látom hogy 5 milla, én meg 2 millánál elakadtam, 5 milláért már hegyekben áll a Z4 vagy a Nissan 350Zis :), 5 milláért egy 17 éves tákvány autó 60 lóerővel, Lada technikával ? Ne már! ennyiért kapni bármit 17 évesen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:33:30

@phrascarica: persze, logikusan nézve abszolut igazad van, de valahogy van egy olyan káeurópai diszkrét bája a dolognak.Legalább is szerintem.Na mindegy, átgondolva, aludva párat rá, lehet én is egy super7-et vennék, de ez is nagyon tetszik.Persze ha most lenne 5 milla cashben.Addig meg bilibe lógó kéz... :D

mcmoha[Moha] 2010.12.21. 17:35:58

@Droidfigyelő: Ha a hajón vagy nem ennyire félelmetes.;) Az elmult évtizedekben sokszor voltam rosz időben, talán még ilyenben is.:)

@geegee: A komphajo is hajo.:) Azokban van valamilyen stabilizáló rendszer, azért lehet kevésbé érezni a hullámzást.

@magyar bucó: Hidd el ott nem az volt az első dolgunk, hogy lemérjük hány liter folyt ki.:D

Phrascarica 2010.12.21. 17:37:14

igen kétségtelen hogy aranyos darab, újonnan Opel/Renault technikával (bár akkor meg elsőkerekes lenne) megérhetne 5 milliót, de így szerintem 2-ért is sok, BMW technikával pedig érhetne 7-12 millát is :)

Phrascarica 2010.12.21. 17:38:28

@mcmoha[Moha]: "Hidd el ott nem az volt az első dolgunk, hogy lemérjük hány liter folyt ki.:D"
pedig gondolom össze kellett szedni a nagy vödörbe :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 17:52:55

@geegee: na a logikus helyett racionálist akartam írni...

Phrascarica 2010.12.21. 17:53:51

@gyvy: na ja, nekem inkább a TVR mint a Lada :D

[Moha] 2010.12.21. 17:58:24

@phrascarica: Elég sokáig takaritott a teljes legénység. A fedélzetről is kaptunk erősitést.;)

Phrascarica 2010.12.21. 18:06:16

@[Moha]: igazán élvezetes lehetett...

Nincs még nicked 2010.12.21. 18:17:02

@djkoxi:
'meghökkentő adatokat tudtam meg. Pl a ford.szám emelése, csökkentése, stb.'

Azon én is elméláztam kicsit. Két óra egy gázfröccs? Hát mit csinálnak ezek, ha hirtelen vissza kéne kapcsolni???? );-D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.21. 18:46:06

@gyvy: királyok ezek is, aláírom...

@mcmoha[Moha]: jéé, ez érdekesen hangzik.Mondjuk az is igaz, hogy eddig mindig (kb 4-5 alkalom, nem sok) láthatóan nyugodt volt a tenger

[Moha] 2010.12.21. 18:46:54

@Nincs még nicked: Egy gomb benyomásával felül lehet birálni az automatikát. Ezt csak vészhelyzetben illik használni.

waffen55 2010.12.21. 18:47:42

Nos! Amikor volt az oldtimer expo akkor említettem Ommm-nak hogy lehetne totaltruck amiben teherautók és kamionok mellett igazi(tehát mezőgazdasági) traktorokat is lehetne tesztelni bemutatni felajánlottam a segítségem, erre azt kaptam, hogy megindul a dolog. Azóta láttam egy csomó furgont meg néhány kamiont és semmi egyebet...
Most akkor újra elmondom: mezőgazdasági vontatók (traktorok), különféle rakodógépek (targonca, unirak, daru), kotrók tesztelésében, bemutatásában is tudnék segíteni, ne feledkezzünk meg a parasztemberről aki azon felül, hogy mezőgazdasággal foglalkozik a ferrari és porsche mellett szívesen olvasna 1-1 john deer-ről vagy fendt-ről...

Más szívügyem a repülés és Európa egyik legtehetségesebb repülőgépmérnöke történetesen az unokatestvérem (szokott dolgozni a nasa-nak is, tehát az űrhajó sincs teljesen kizárva), nagyon szívesen ráveszem, hogy lepjen meg bennünket néhány anyaggal, de itthonról is ismerek a témában járatos embereket mivel magam is repültem.

Ha lenne rá érdeklődés akkora vasútban is tudok segíteni...

butschq 2010.12.21. 19:09:44

@waffen55: engem a vasút érdekelne,olyan szívesen olvasnék sszilikről, gigantokról,szergejről,gyíkról, esetleg vmi big boy,de akkor már 424 meg a lehetne sorolni:) sztem lenne rá vevő (egy tuti,én)

waffen55 2010.12.21. 19:20:31

@butschq: Köszi! Viszont amíg a Tc leszarja a fejem ebben a témában addig nem lesz ilyen, pedig nem csak 1-1 cikket kellene beszúrni néha, mert biztos lenne rá kereslet folyamatosan. Legyen csodabogár blog és abba minden belefér a hajó a vonat a repülő a zűrhajó stb. Én nem vagyok se író se újságíró legfeljebb élőszóban tudok elmondani néhány dolgot, de gépeket fotókat szakembereket prezentálni tudok és akár még szerkezeti szerkesztést is, csak azért mert jó lenne szórakoztatva művelni az embereket. Pl. az ha elmondom hogy a porsche ill. a nissan épp hány másodpercet vernek egymásra a zöld pokolban az szórakoztat, de nem művel - ez a cikk meg művel ÉS szórakoztat....

butschq 2010.12.21. 19:39:56

@waffen55: ezt én is látom:)egy ilyen cikk élvezetesebb számomra mint pj egy forgalomról szóló cikk,persze kell az is hisz autós lap,meg hát az tömegeket vonz, viszont az autó is müszaki dolog ugyanúgy mint barmely más hajó repülő stb,idióta mérnökök szenvedtek,szenvednek egy egy ilyen kivitelezéséért,mi meg olvasók nem hogy tanulnánk, művelődnénk, jó cikkeket olvasnánk,mert van egy két jótollú iró a tc-nél,szal várjuk a mozdonyokat,repülőket,űrhajó ésatöbbi:)

butschq 2010.12.21. 19:42:25

az elütésekért meg bocs,mobilról tolom az ipart:D

waffen55 2010.12.21. 19:53:58

gyűljünk össze még páran aztán hajrá - nyittassunk 1 blogot ezeknek!

waffen55 2010.12.21. 20:03:30

@butschq: egyébként meg ki nem üti el a betűket? :)

mallac 2010.12.21. 20:06:10

Mozdonyt is lehetne tényleg,akár gőzöst is.

waffen55 2010.12.21. 20:18:37

@butschq: hogy lehet avatart feltölteni?

tükörfúró 2010.12.21. 20:22:32

@waffen55: Ilyen mélységben pl a vasútról vagy repülőről kapásból írok akár én is (jóval közismertebb szerkezetek mozgatják), érdemes lenne erre egy külön blogot, (szekciót?) beröffenteni, ahol jobban is alámerülhetne egy-egy írás.

Nopersze nem könnyű úgy megírni, hogy olvasmányos is legyen, érdekes is, meg a technikát is rendesen körüljárja.

Én pl végig azon filóztam, jóhogy diesel, de "mitől megy"? :)

Ekkora adagoló?

Egyáltalán ekkora hengerben szükség lehet akkora befecskendezési nyomásra, mint a kis motorokban?

Vagy csak egy "slag" "belocsolja" az anyagot, aztán jóvan, majd meggyullad egyszercsak mikor végre a dugattyú kellően összenyomja azt a csekélyke köbméter levegőt....:)
stb

waffen55 2010.12.21. 20:29:54

@tükörfúró: Mint fentebb leírtam a repülőbe bele lehet menni keményebben (mérnöki szinten)is ebben tudok segíteni a vasútnál inkább csak szerelői szinten.

butschq 2010.12.21. 20:37:05

@waffen55: vmi indapasst vagy mit kell,bár lehet az van,a nevedre kell kattintani,és ott lehet csatlakozni vagw mitcsinálni aztán lesz adatlapod és ott lehet képet feltölteni,bár már a gyösz emlékszik:S

butschq 2010.12.21. 20:43:09

@tükörfúró: annyira azért nem olyan közismert egy vonat, egy autóhoz képest tuti nem.pl sokan azt hiszik a dieselmozdonynál a motor direktben hajtja a gépet,vagy sokan lenézik a régi sziliket,gigantokat,pedig ha tudnák mi erő van bennük(jó nem egy taurus de akkor is) legyen egy külön blog,mint a kisautós

tükörfúró 2010.12.21. 20:46:20

Egy kis felületes "mozdonyológia", ha ki nem moderálják innen:

gigant.chem.elte.hu/tech/v63felepites.html

Ennél egy diesel(valójában ugye diesel-elektromos) még sokkal érdekesebb belül!

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 20:57:58

@butschq:
Nocsak, nocsak! Tán 1 hozzáértő? Na az sem semmi a levegős indítással.....

butschq 2010.12.21. 21:04:21

@nyunyógomez: nem nevezném magam szakértőnek,inkább hobbi,meg szerelem:)

waffen55 2010.12.21. 21:10:27

Egyébként észrevettétek, hogyha nem pl. suzuki/bmw fikázós a cikk, hanem egy kicsit "elgondolkodtatós" nincsenek is trollok! :D

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:11:45

@tükörfúró:
Ha jól tudom, a gigant a mai napig az egy leg "felhasználóbarátabb" gép a környéken, csak magas a "cosinus fí"-je, mivel a mozdony eléggé induktív, és így kissé rongálja a fázistényezőt ( az áram és a feszültség "összhangja" a felsővezetékben...remélem érthető), ha ki van "tekerve", hatásfokban ott van a Taurus mellett. Nem urban legend, ott voltam a mérésnél. Na és a 3tg-es duplex forgóvázak kényelméről még nem is volt szó.... De maradjunk a Szergejnél.

butschq 2010.12.21. 21:15:28

@nyunyógomez: nem nevezném magam szakértőnek,inkább hobbi,meg szerelem:)

Cymantrene 2010.12.21. 21:20:52

Meglepett ez a indikátor diagramm. Azt hittem, jobban megnő a nyomás. Ha jól látom, a főbefecskendezés égésekor is csak kb. másfélszerese a nyomás, mint a kompressziós szakasz megfelelő részénél. A kisebb dízelekben mekkora a nyomásemelkedés?

butschq 2010.12.21. 21:21:38

@nyunyógomez: az mennyire urban legend,hogy ha intenzívebben gyorsít,a többi az állomáson vánszorog?:)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:37:47

Ebben van valami, de ez már elektrotechnika. Ne felejtsd, hogy a szili diódás vezérlésű, addig a gigant féligvezérelt tirisztoros. A legend csak a szilire igaz. Belemenjünk bővebben? :))
Ha a gigant gyorsít, eltolja a fázistényezőt, Később "ér az áram a mozdonyba mint a feszültség, a sok tekercs miatt, na ebből akar a szili is gyorsítani, odapakol mindent, de nem tud menni a fáiseltolás miatt. Na, ha visszazársz, mindez helyreáll, és a nyakig kitekert szilin megjön minden ami kell, ilyenkor szokott a szili kiüzemelődni a hirtelen fázisváltozás miatt. (már ha jól emlékszem, kb15 éve tanultam). Nos, valahogy így.

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2010.12.21. 21:40:54

Az is érdekes, hogy elindultunk a hajódízeltől, s már az elektrotechnikánál tartunk:O

min 2010.12.21. 22:00:35

Csak a címhez
Magyarország partjait sosem mosta három tenger.

butschq 2010.12.21. 22:03:05

@nyunyógomez: aha, ergo a szili mv-je kapcsolgat mondjuk 20-ig,a haját tépi,utána meg a máv:D am megesik itt,hogy kicsit elkanyarodunk:)

butschq 2010.12.21. 22:06:52

@nyunyógomez: am is következő félévemben lesz elektroteknikám,így jó elkezdeni már időben:D bár nekem egy szilárdságtan emészthetőbb

waffen55 2010.12.21. 22:09:06

@min: Hadd kérdezzem meg: tudod-e mit takar az Óperenciás Tenger kifejezés a népmesékben?

@butschq: Nem érdekes a végén vagy a lányoknál vagy a sz@rál lukadunk úgyis ki! :D

mükkemakk 2010.12.21. 22:12:44

@nyunyógomez: ez nagyon érdekes, csodálatos dolgokat alkot az ember. Mit értesz felhasználó barátságon, a V43-V63 között?

A Kassai Repmúzeumban van ellendugattyús diesel és csillagmotor ami szintén diesel, az se' piskóta.

butschq 2010.12.21. 22:18:47

@waffen55: a kedvencem az volt mikor valamelyik csikós posztnál gnme és talán ede a hittérítőkről beszélgetett:D

Gulyás G 2010.12.21. 22:24:44

@Cymantrene: Helyes a megfigyelés, ez egy részterheléses üzemállapot (és nem hajódízelé, hanem személyautóé, ennek ellenére remekül illusztálja az eljárást)

lwl (törölt) 2010.12.21. 22:28:11

@mcmoha[Moha]: Nemhogy vannak, de egyes hajodizeleket kozuti modellekhez fuznek rokoni szalak:
Touareg:
www.vw-m.de/index.php?id=12
A8:
www.vw-m.de/index.php?id=471

waffen55 2010.12.21. 22:45:33

@Péter 2: Így igaz! Az viszont már nem annyira, hogy Árpád idejében a nyugati határunk volt...

min 2010.12.21. 22:50:05

@waffen55: Mi köze ehhez az Ober Enns-hez?
A történelem az történelem....

waffen55 2010.12.21. 22:57:12

@min: Attól függ kinek a tollából tanulja az ember a történelmet...
Az is érdekes, hogy a habsburg éra alatt kezdték el zavarosan tanítani a törit , nézz utána, hogy hol a családi sírhelyük és világosabbá válik a dolog.
Na jó éjt mindenkinek és még egyszer: ha van igény egyéb jármű blogra szívesen segítek! :)

min 2010.12.21. 23:00:58

@waffen55: A határokat kell csak nézni. Amikor a Lengyel királyság hozzánk tartozott abban az időben nem volt a Lengyel királyságnak tengerpartja.
Na de ez már nagyon OFF itt.

McK (törölt) 2010.12.21. 23:06:48

@[Moha]: Üdv!
Én lehidaltam,de tényleg..
Főleg azon,hogy vészleállítás után még 10 percig forog a propeller miatt a motor,mintegy motorfék üzemként.
Nincs egy tengelykapcsoló jellegű alkatrész?
Sőt,ha jól értem,váltó sincs,csupán a motorfordulat szabja meg a sebességet?
Magyarul nem lehet függetleníteni a főtengelyt a hajócsavartól?
Vagy.
A 127-es fordulathoz mekkora sebesség társul?
Hány km-en belül tudna megállni ekkora sebességről?
Mennyivel kevesebb,vagy több,mint 10 km..?
;)

Én nagyon élveztem a cikket,gratulálok.

ICSG 2010.12.21. 23:11:49

@waffen55: Hű de jó lenne, ha az unokatesó elmagyarázná, hogy az űrsíkló miért csinál egy fél fordulatot a fellövést követően!

Amúgy én is imádok olvasni műszaki érdekességeket a nagy gépek világából!!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 00:01:15

amelyik kepen egy kek alju konteneres hajo megy a barna hegyek elott az SAN FRANCISCO/OAKLAND - the BAY:) regen meg szoktam allni a Golden Gate en nezni ezeket a nagy hajokat, de a kepet valoszinuleg Baker Beachrol csinaltak :)

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 00:15:09

@ICSG: csak az ursiklok csinalnak, a raketakanal ( ertsd ami nem ugy szall le mint egy repulo ) nincs ra szukseg mert az mar kilepo pozocioban van startoltatva. az ursiklot nem lehet kilepo pozocioban inditani mert keruleti vetulete akkor ad optimalis kozegellenallast startolas utan ha a talpan all kiloveskor. ahogy egyre magasabb ( es ezaltal ritkabb kozegellenallasu ) legretegbe er annal jobban forditjak a hasara mert a legkort elhagyasanal mar az az optimalis posicio. kicsit off: a vandenberg AFB en most szallt le e honap 3.-an sikeres urrepules utan az ursiklok uj generaciojanak elso tagja, most egy 20feet hosszu repulorol beszelunk- lehet mar tobbet nem latunk latvanyos felbocsajtasokat cape carnevalrol :(

Gomulka Béla 2010.12.22. 08:11:04

@Bende Tibor: Micsoda távlatokat nyitna meg a dolog! Most ne is témázgassunk azon, hogy vajon helyénvaló-e az 50 lóero feletti motorcsónakokra vonatkozó kotelezo vízijártassági (pedig a csúcsforgalmi dugókat jelentosen csokkentené, ha mindenki ilyennel járna), de ott vannak a vitorlázók és evezosok káros, a társadalomra nézve romboló jelenlétét taglalni hivatott posztok! (Az úszókról nem is beszélve, szárazra minddel.) Hamarosan kialakulnának a Mercury és Yamaha táborok (mindketto szerint a másik lúzer, és agresszívan hajóz), Csikós pedig venne egy echte Rocsót Sierra Leonéban. Amirol aztán kiderulne, hogy - hagyjunk meg neki is valamit.

[Moha] 2010.12.22. 09:06:12

@McK: Az ilyen nagy motorok direktben hajtjak a csavartengelyt. Nincs valto.:)
127-es fordulatnal sima tengeren kb 19 csomo a sebesseg. (1 csomo=1852m/h)
A "fekutrol" az elozo cikk komentjeinel @malay leirta, hogy "crash stop" eseten az eloiras szerint a hajo hosszanak 15-szorose.
A hajo amelyikrol szo van 167m hosszu.

@visszakettopadlogaz: Biztos nagyon hasonlo a taj, de a kep Iquique-nel (Cile) keszult;)

Advocatus Diaboli 2010.12.22. 09:17:22

@Gomulka Béla:
Te milyen 50 LE-ről beszélsz?
Jobb, ha tudod, hogy 4 kW (5.3 LE) fölött már kell. Nem vízijártasságinak nevezik ugyan, ilyen már nincs, hanem kedvtelési célú kisgéphajó vezetői engedélynek. Bár ennek a blogposztnak nem témája, de én jobban el tudnám fogadni a romániai szabályozást, ami _minden_ motorral hajtott csónak, hajóvezetését engedélykötelessé teszi. (Elég sok marhaságot láttam-tapasztaltam már a Tiszán az elmúlt 15 évben, amióta a Tisza-tóra járok horgászni és hajózni.)

iota draconis 2010.12.22. 09:34:08

@Szabi01:
ez a térkép máshogy tudja, továbbá a perszonálunióval a Nápolyi Királysággal is meglesz az a három:
hu.wikipedia.org/wiki/I._Lajos_magyar_kir%C3%A1ly

Amúgy a cikk zseniális, csak így tovább. Hátha valaki nem nyálazta át a múltkori cikk kommentjeit, egyik hozzászóló igen témábavágó blogot készített, szerintem kötelező: hajoepites.blog.hu/

McK (törölt) 2010.12.22. 09:36:20

@[Moha]: 2,5km belül megáll?
Az nem rossz..
Sokkal többre számítottam.
Tallinnál kompoztunk át,ott olvasgattam a prospektust,hogy 5km-re a partoktól kezd fékezni..:D
Fasza kis féktáv,nem?

Mennyivel előbb kell észrevenni valamit előtted,hogy ki tudd kerülni?
Pár száz méteren belül esélytelennek tűnik..

[Moha] 2010.12.22. 10:25:06

@McK: A "crash stop" azt jelenti, hogy a gepet teljes ero hatraba teszed (amikor mar lehetseges) es igy allitod meg a hajot. Ezt szerencses esetben a hajo az elete soran csak egyszer "szenvedi" el, a futoproban. Mi akkor ott nem indithattuk el hatra, hiszen tovabb omlott volna az uzemanyag, szoval eleg nagy tavolsagon alltunk meg. Hely az volt boven mivel az eset valahol az Atlanti Ocean kozepe tajan tortent.
Mivel a hajokon igen korszeru radarok mukodnek nagyon ritkan fordulhat elo, hogy csak par szaz meterrol latnak meg az akadalyt.

Hurri Kán 2010.12.22. 10:43:21

@[Moha]:
Szia Moha!

Én is szeretném megköszönni a cikket, nagyon érdekes dolgokról olvashattunk benne, tényleg elképesztő hogy mennyire más dimenziókban kell itt gondolkodni mint autó/ teherautó vonalon...

Gondolom itt azért is van a technika annyira "leegyszerűsítve", hogy ne nagyon fordulhasson elő olyan hiba, ami a motor leállásához vezet.

Ilyenre egyébként volt már példa, hogy mondjuk a nyílt tengeren leálljon a motor? Ha igen, -és nem javítható helyben- mit lehet tenni?

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:09:33

@[Moha]: eskudni mertem volna :)

ha Chile akkor Chile :)

[Moha] 2010.12.22. 11:16:33

@gyvy: A cikket elsosorban Gulyas Gusztavnak koszonhetitek, hiszen o irta.:)
Leegyszerusitett technika? A Wärtsilä Flex gepein hengerenkent van egy "minicomputer" szerintem ez azert nem annyira egyszeru. Persze nem urhajokat vezetunk de azert nem is lovasutat.:D
Sajnos eleg sokszor elofordult, hogy valamilyen hiba miatt meg kellett allnunk, de az esetek 99%-ban valamilyen modon tovabb tudtunk menni.
Nagyon regen egy magyar hajohoz vontatot kellett kernunk mert "szetrobbantak" a vezermu fogaskerekei.:o Kesobb kiderult gyartasi hiba okozta a bajt. (nehany olajozo furatot "elfelejtettek" elkesziteni)

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:17:11

@McK: a mars zekszpedicion a holdjaro ( bocs. : marsjaro) fekutja 8 perc volt, ugyanis ha az altala kozvetitett kepen valami problema volt akkor a houstonban levo "sofor" rataposott a fekre es a jel 8 perc alatt definialodott blokk fekkent a jarmuvon. azert az sem semmi :D:D:D:D

tehat ha a "sofor" meglatta a szakadekot es ralepett a fekre akkor a jarmu mar 8perce zuhant :D:D

funny but true:)

az emberiseg tudasa nagyon keves meg egy masik bolygohoz is, nemhogy messzebre...

Hurri Kán 2010.12.22. 11:19:53

@[Moha]: "A Wärtsilä Flex gepein hengerenkent van egy "minicomputer" szerintem ez azert nem annyira egyszeru."

Az a minicomputer mit csinál?

Lehet hogy nem elég egyértelműen fogalmaztam, a leegyszerűsítést úgy értem hogy olyan hiba ne nagyon állhasson elő ami a gép leállásához vezet.

Ez a Wartsila... hajó, ha teszem a mini-computer elromlana, attól még a motor nem áll le, vagy igen?

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.12.22. 11:23:53

@butschq: egy hazibulin egyszer meg magyarban megpihentem egy vodor nagysagu valamin, kiderult hogy egy mozdony dugatyuja :D

[Moha] 2010.12.22. 11:36:16

@gyvy: Ugy nevezik WECS es az illeto henger vezerleset vegzi (befecskendezes,kipufogoszelep), ezen kivul 2-3 osszekapcsolva egyebb feladatot is ellat. Ha bedoglik nem kell panikba esni mert van egy "online" taralek amit ilyenkor a hibas egyseg helyere kell csatlakoztatni. Egy szellemes megoldasnak koszonhetoen a modul azonnal "tudja" melyik hengert kell iranyitania.

mükkemakk 2010.12.22. 11:53:18

T. Moha Úr!

A hátramenet kapcsolása hogyan történik? motor leáll, vezérmű átáll, sűrített levegővel visszafelé megindít...így képzelem.

Illetve a már meleg 60 fokos, de még nem üzemmeleg motor indításánál van -e (kell-e) ízzítás vagy a simán a kompresszióra beindul?

[Moha] 2010.12.22. 12:07:21

@mükkemakk: Kb igy tortenik.;) A vezermutengelyen a butykoket hidraulikusan elforditja a rendszer a hatrameneti gyujtasi sorrendnek megfeleloen. Ahol nincs vezertengely ott a szamitogep intezi a dolgokat.
Nincs izzitas.

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:26:54

@Rocko-: Csak van ott egy mosógép, vagy egy hajszárító!?

Rocko- 2010.12.22. 12:29:34

@gyvy: "Ilyenre egyébként volt már példa, hogy mondjuk a nyílt tengeren leálljon a motor? Ha igen, -és nem javítható helyben- mit lehet tenni?"
lapátra fel!

Rocko- 2010.12.22. 12:31:58

@visszakettopadlogaz: mindig is tudtam, h hülye ötlet a fly by wire. :))))

lwl (törölt) 2010.12.22. 12:36:13

@[Moha]: Tekintve, hogy egy WECS-vezerloegysegen belul ket fuggetlen MCU vegzi a vezerlesi feladatokat, mennyire gyakran terdelnek le ezek? A hengerfelismeres hogyan tortenik, rovidre zarnak egy athelyezheto hiddal a csatlakozoaljzatban ket adott labat hengertol fuggoen? Nincs valami reszletes oktatoanyagod arrol, hogy az egyes WECS-vezerlok hogyan hangoljak ossze a mukodesuket, hogyan kommunikalnak? Mindenhol csak a hengerenkenti abra van:
img51.imageshack.us/img51/843/screenshot20101222at122.jpg

Hurri Kán 2010.12.22. 12:38:32

@BOSCHtechnikus:
Á, oda csak megbízható dolgokat visznek :DDD

@Rocko-: Na, akkor Moha mingyár megmondja hogy visznek -e annyi evezőt :))

Esetleg elfekvőben árbóc + vitorla?

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:44:45

Ez az igazi gépészet, kicsit irígylem őket, bár heteket nem bírnék ki egy bizonyos dolog nélkül...

Hurri Kán 2010.12.22. 12:46:58

@BOSCHtechnikus:
Van neked kis kezed, nem? ;-))

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:54:40

@gyvy: akkor inkább guminő... Egy jó bögyös!

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.12.22. 12:55:52

Asszem szakmailag ennyi hozzáfűznivalóm volt.

[Moha] 2010.12.22. 13:22:37

@lwl: Ezek a WECS egysegek elegge strapabiroak, nemigen hibasodnak meg. Fontos dolog, hogy nehany meteres korzetben tilos a hegesztes.
Par eve resztvettem egy "Flex tanfolyamon" ahol elegge reszletesen beszeltek nekunk a vezerlesrol is. Sajnos tul gyakran hangsulyoztak, hogy ezek az informaciok csak rank uzemeltetokre tartoznak igy aztan reszletekkel nem szolgalhatok.:( Bocs.
Ezt most talaltam, nem tul reszletes de talan erdekes lehet:
www.ihi.co.jp/du/skills/data/du_sulzer_rt_flex_english.pdf

lwl (törölt) 2010.12.22. 13:30:28

@[Moha]: Koszi, de egy az egyben ugyanezek az anyagok vannak meg nekem is, csak fekete-feherben:
img256.imageshack.us/img256/2339/screenshot20101222at126.jpg

[Moha] 2010.12.22. 13:34:12

@lwl: Sajnos csak azokat az anyagokat "merem" linkelni amik amugy is fenn vannak a net-en.:)
Itt is vannak erdekessegek: www.wartsila.com/,en,productsservices,productportfolio,product,,24079490412160704,no,8001.htm

mükkemakk 2010.12.22. 22:13:37

Ez a motor jobban hasonlít egy gőzgépre mint egy szokványos diesel motorra. Jók az előbbi anyagok...

Gomulka Béla 2010.12.22. 23:01:39

@Advocatus Diaboli: Igaz, illetve dereng, nekem is olyan vízijártasságim volt egykor, ami 50 lóero alatt és uszonyos (nem tokesúlyos) vitorlásra volt jó. A négy lóeros határra nem emlékszem, csak arra, hogy bizonyos dolgok vízi sporteszkoznek számítanak, és hogy azokra nem kell. Errefelé, na az vicces. Komoly turizmus épul a lakóhajókra, amiket bérelni lehet, sokan így nyaralnak. Ismerosoméknek ilyen céguk van, kérdeztem is az anyót, hogy hogy is van ez. Csak az bérelhet, akinek vízijártasságija van? Dehogy, meg kell nézniuk égy félórás videót, aztán mehetnek! Ennél biztosan jobb a román rendszer... (hat-hét méteres némelyik hajó)

Az otven lóero csak egy házszám volt, a 125 kobcentis robogó-ugyre való reflektálás.

mumtaz 2010.12.23. 01:30:11

@ICSG: Idézet a Wikipedia-ról: "Röviddel azután, hogy az űrrepülőgép elhagyja az indítóállványt, megkezdődik a hajlási és fordulási manőver, így az Orbiter a külső üzemanyagtartály alá kerül és a rádió összeköttetés zavartalanul folytatódhat a földi irányítóközponttal."

svega 2010.12.25. 00:14:16

Üdv!
A hűtés hogy megy? Tengervizzel hűtött hőcserélőkkel?
Milyen tömítés van a csavartengelyen? Mekkora a rezonancia a motornál?
Olyan mint a dizsiben a mélyláda mellett?

Vizslador 2011.01.10. 06:02:09

Kezdő vagyok és még csak próbálok műszaki fejjel gondolkodni, így érzelmi megközelítéssel, de nagy örömmel olvasom Gulyás Gusztáv cikkeit!

malay 2011.01.16. 22:52:22

jo cikk volt .....tetszett
süti beállítások módosítása