A második felvonás már gyilkos lesz

  2010. november 20. - Motordoktor Címkék: volkswagen bogár vw

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek

Ez már ezüstláz, szoktam magamban utalni Efrájim Kishon remek, azonos című humoreszkjére, amikor be akarja festeni a kályha ajtaját ezüstre és egyik túlzásból a másikba sodródva az egész lakást ezüstre festi. Hasonló a helyzet a bogárhátúval, ami egy kicsit több nyomaték kedvéért került átalakításra, mert egy balassagyarmati túra alkalmával vérre menő küzdelmet folytattam az emelkedőkön a teherautókkal. De akkor már legyen Oettinger, Oettinger alkatrészekkel. Lett, pontosan 85 lóval és 170 Nm-rel. De nem jó, nem forog, hamar vége van. Nem jó a karaktere. Szépen egyik túlzásból a másikba esve az ezüstláz kiteljesedett.

Már nincs móka és bolondozás, ezúttal a VW 1300 az Oettinger-koncepció után élesen vált irányt. Most egy GTS modell készül, kompromisszummentesen és remélhetőleg több lóerővel. Ez utóbbi valóban csak remélhető, az azonban már bizonyos, hogy pénzben sokkal többe lesz. A legvégén könnyes szemmel fogom kiszámolni, hogy egy lóerő mennyi forintot kóstál, de most nem akarok ezzel foglalkozni, mert az összeépítés megkezdődött. Ez pedig csodálatos része a tuningmotor-építésnek. A dobozok sorakoznak, egyikben a kipufogórendszer, másikban a felújított Weber karburátorok, a harmadikban a hengerfejek, csak össze kell őket rakni. Az elmúlt időben főleg spórolás volt, hogy azokat a megoldásokat, amelyeket pénz hiányában vetettem el, de tudtam, hogy a teljesítményhez szükséges, meg tudjam valósítani. Így jött hengerfej a tengerentúlról és megkapta az autó az álomkipufogót, amire megjelenése óta vágytam. Egy rozsdamentes, kívülről gyárinak kinéző, nagy térfogatú, csendes rendszert. Én utálom az ordító kipufogót akár motorról, akár autóról van szó. Nekem motorhang kell, nem pedig kipufogóhang, és ezt csak nagy térfogatú, így mégis kis fojtású rendszerrel lehet megvalósítani.

Első próbálkozás a lenyomattal. Ennyit kell kimarni, hogy a hengerfejhez passzoljon a szívócső

Van vörös körömlakkod? – kérdeztem a feleségemtől, gondoltam még lánykorából van egy részben beszáradt üvegecske. Találd ki! – hangzott a nem túl biztató válasz. Sosem lakkozza a körmét, pedig most jó lett volna, ugyanis a már kész hengerfejen a szívócsatornát megfestve, rányomva a szívócsövet pontosan látszott volna a kimunkálás kontúrja. Igen, én is tudom, hogy ehhez van egy Dykem marker, használtam is már, de jelenleg nincs a szigorúan hobbi műhelyemben. Egyszerű, lassan száradó festékkel mintáztam le és estem neki a kézi marómmal. Nem teljes 3 óra alatt megvolt mind a négy szívócsatorna, elégedett vagyok az eredménnyel. Tudom, hogy itt minden kis pontatlanság, túlzott felületi érdesség rontja a töltéscserét és párosával veszi el a lóerőket, nem hibázhatok, nincs kompromisszum.

Jól látható a különbség a kimart és a gyári szívócső között

A kipufogórendszerem is megvan, ettől is várok pár lóerőt, amit biztosan bukok vele, az a gyári fűtés. Az új Supercomp cső 38 mm-es belső ármérőjű, a gyári fűtésdobok csak szűk 35 mm-esek, amatőr hiba lenne az első két hengert bekorlátozni ezzel. Kész, mennek a kukába, helyettük jön a 38-as rozsdamentes J cső. Viszont azért én szeretek melegben utazni, nem beszélve arról, hogy a lányommal is akarok utazni, kell valami fűtés. Volt nekem egy jó kis állóhelyzeti fűtésem, kipróbált, hibátlan darab… kinek is adtam el 3 éve? Gyors körtelefon, a fűtés Pécsre került, majd továbbadták, Budapestre került. Megtaláltam az új tulajt, még be sem szerelte, megalkudtunk, visszavettem. Ez egy gyári Eberspacher benzinkályha, minden leírásom megvan hozzá, beszerelési sablon, bekötési rajz, be tudom pontosan úgy építeni, mintha gyári lenne. Csak az veszi észre, hogy nem gyári, aki nagyon ért hozzá. Másnak meg nem árulom el, honnan lehet tudni, hogy nem gyári.

Felül a CrMo anyagú himbatengely hézagolt himbákkal csavarral lezárva, alul a gyári, rugós biztosítós zárású

A kasztni kész, a motorral kell már csak foglalkozni. Az elmúlt 7000 km rádöbbentett arra is, hogy a gyári 2,5 literes olajmennyiség nagyon kevés egy 2100 köbcentis motorhoz, úgyhogy egy kiegészítő 2 literes kartert is felszerelek a motor alá, továbbá a forgattyúsház szellőzését is át kell tervezzem, mert szűken jó volt a 4800-at forgó motorhoz, de biztosan kevés lesz a 6000 fölé is forgó új motoromhoz. Beszereztem egy majdnem egyliteres gyűjtőtartályt, ezt a motortér tűzfalára csavarozom és oda vezetem a forgattyúsház és jobb oldali szelepfedél-szellőzést is, valamint a tartályt rákötöm a levegőszűrőkre is, ezzel zárt rendszert képezve.

A régi Porsche levegős boxerein is csak a jobb oldali fedél volt kinyitva, a céljuk ezzel az volt, hogy a jobbra forgó főtengely a bal oldali fedélbe ne toljon be annyi olajat nagy fordulaton. Így ugyanis ott ki tudott alakulni egy kis túlnyomás, így az olaj nem folyt be olyan könnyen. Apró dolgok, de fontosak.

A motort a vezérműtengely-csere miatt kellett teljesen szétnyitnom, ez azt jelentette, hogy mindent szinte újból kellett kezdenem. Szétszedés, elmosás, tömítők lekaparása, tömítések leszedése, ismét elmosás és összeépítés. Jó volt látni, hogy a dugattyúk gyönyörűek, a csapágyak felülete olyan, amilyennek lenni kell, pontos volt az első összeszerelés is, nem lehet ez másképpen most sem. Amint a blokkot összefűztem, felkerült az állványra.

Indító állványon a motor

A karburátorokat még asztalon finomhangoltam, a CO csavarokat 2 fordulatra kinyitottam, a fojtószelepeket nagyjából 5 tizedre nyitottam, ez elég lesz ahhoz, hogy a motor beinduljon, ha minden más, például a gyújtás is megfelelő helyen van.

Mint egy Klitschko-pofon, úgy ért a felismerés, hogy nincs már mechanikus AC-m, mert kisnyomású elektromosra cseréltem a Weberek kedvéért. Már nem egyszerűen belelógatom a benzincsövet a kannába és indítás, hanem kell valami más megoldás. Értelmes ejtőtartályom nincs, faragok egy értelmetlent olajos flakonból vagy ásványvizes palackból. Már látom a lelki szemeim előtt, hogy az első beindulás örömében könyökkel megütöm, ráborul a forró kipufogóra, lángra lobban, a tűz átterjed a bikaként használt másik autóra, aztán ég a város, ég a ház is, nem is egy ház, hanem száz is, tűz-tűz, víz-víz, gyorsan idekészítettem a nagy poroltót. Az ördög nem alszik. Amatőr otthon buherálók is nézzenek ki profinak.

Bikakábelt ráakasztom, gyertyák nélkül tekertetem a motort, míg felépül az olajnyomás.

Aztán a statikus előgyújtást beállítottam 7 fokra, a Weberek az ejtőtartályból beszívtak vagy 2 dl benzint, a gázrudazat kis mozgatására már hallottam, ahogy a gyorsítópumpa membránok jellegzetes hanggal tolják befelé a nedűt a torkokba. Indítás.

A vezérlés kicsit problémás

Szinte egy fordulatra, azonnal beindult a gép, az olajjal kent hengerfalról kicsit füstöt nyomva, kicsit bicegve beindult mind a négy henger. Sok első motorindítás ellenére ilyenkor még mindig magas a pulzus, várakozva hallgatjuk, hogy a szinkron durva állítása után milyen a hangja a motornak. Van kopogás, van csúnya mechanikai zaj? Nincs, szépen forog, körülbelül kétezres fordulaton. Így kell járatni, hogy az új vezérműtengely szépen bekopjon, bejáratódjon, a fordulat hatására a szóró olajozással kent vezérműbütykök is megfelelő mennyiségben kapjanak az olajból. Már vagy tíz perce ment a motor, amikor a szelephangra kiélezett fülem valamit hallani vélt. Mielőtt elgondolkodhattam volna a miérteken és a hogyanokon, a szelephang szépen felerősödött és decens kopogássá vadult. A motort megállítottam, a forró szelepfedelet lepattintottam. Kompresszióra tekerés nélkül is láttam, a szelephézag 3 mm-es a 0,1 mm helyett és az egyik gyári szelepállító csavar szét van verődve. Meg a másik is. Meg kicsit a harmadik is. Ezek gyári állítócsavarok, nem használom a kínai-amerikai EMPI vackokat, csak a gyárit. Ezeket reszelővel szinte lehetetlen reszelni, mert mint az üvegen, úgy fut rajta a fémreszelő, ellentétben az olcsó utángyártottal, amit simán alakítok reszelővel. Miután még kinyírtam egy teljes szett állítócsavart, elküldtem egy mailt a hengerfej gyártójának, hogy vajon milyen erősített dupla rugót tett bele, mert az ajánlott vezérműtengellyel úgy eszi az állítócsavarokat, mint buta gyerek a csokit, számlálatlanul.

Látszik a szétverődött állítócsavar. Sorjásra verte félóra alatt

A válasz hamar megjött, a gyári alkatrész gyári motorba való, tuningmotorhoz tuningalkatrész kell, használjam a régi Porsche 911-es elefánt talpas szelephézag-állítóját és szelepvégsapkát, amit cseréljek tízezer mérföldenként. És ügyeljek a pontos geometriára a himbáknál, mert az fontos. Itt tartok most, keresek alkatrészt, hogy állványon tovább járathassam a motort.

Korábbi tapasztalataim alapján azon alkatrészek, amelyek cikkszáma 911-gyel kezdődik, mindig nevetségesen olcsók, nyilván ezek is azok lesznek. Az élet ad és elvesz. Adott harmincpercnyi szép motorhangot, elvett kétszer nyolc szelephézag-állítót és most még elvesz körülbelül harmincezer forintot. Ne keressünk igazságosságot!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr732454755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

In Motion 2010.11.20. 10:07:34

Sokkal jobb a Motordoki irasait olvasni mint a Csikos veget nem ero kalandjait (szerintem).

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.11.20. 10:30:12

@In Motion: Csikós mostanában átment szittya kesergőbe,most a Motordoki a favoritom. :)

jozsika31 2010.11.20. 10:31:09

@bobbafet: Szia
Nekem az jön be hogy lehet hogy jó gyakorlati szakember, de előbb egy kicsit behatóbban kéne gondolkodni hogy mi fog történni ha csinálok valamit.
Kicsit el kéne gondolkodni azon pl: hogy mitől nyomódik szét egy állítócsavar. Biztos hogy a rugó keményebb a keletétől, vagy talán más a baj? Sikerült vajon pechére eltalálni a szelep középvonalát vagy elég lenne egy hézagoló a himbatengelyre esetleg? Léghűtéses motornál talán nem kéne 0,1mm-es szelephézaggal bíbelődni, meg egy pár apróság. Szóval könyvek, azok a fránya könyvek amikben az alapok vannak!!!!!
Már előre tudom a következményt amiből megint poszt lesz: Jaj-félrekopott a szelepvezető-tuti rossz az anyaga, bemaródott a szelepszár-tuti gagyi a csodaszelep, kevés a kompresszió-már 3x becsiszoltuk de megint rossz.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.11.20. 10:54:10

őő, én nem értek az ilyen dolgokhoz, ezért kérdezek: muszáj mindent magad csinálnod? gondolok itt a torok marásához, elvihetted volna egy műhelybe, marják ki ők, feldörzsárazzák, polírozzák, stb. Mondjuk érthető, az ember nehezen bízza másra ezeket a szívhez közel álló ügyeket, főleg, ha motordoktor a gazda, de kézzel :S

Motordoktor 2010.11.20. 10:58:58

@jozsika31: Ne aggódj, könyvem is van, tanultam is, vizsgáztam is belőle. De poszt azért biztos lesz. ;-)

josip 2010.11.20. 11:02:31

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:
Pont az a lényege az egésznek. Ha úgy gondolkodna, mint Te, készen megvenné egybe az egész szuperbogarat.
De Motordoki olyan buzi, mint még sokan mások: nekik (nekünk) az a lényeg, hogy a lehető legnagyobb részben a saját kezünk munkája legyen, pontosan úgy járjon/nézzenki/rotyogjon/pöfögjön/guruljon/csillogjon, ahogy azt mi elterveztünk kifaragtuk, összeraktuk.
Remélem, segítettelek elindulni a megértés rögös útján :)
Ez szól a többieknek is, akik nem értik, Miért?

garal 2010.11.20. 11:05:41

Imádom ezeket az írásokat! Ezektől mindig olyan buherálós kedvem lesz... :D

105tc 2010.11.20. 11:06:33

@Kacorka

van mar egypar alfa motoros bogar

www.youtube.com/watch?v=ZSc8-ABr_3U

aFx 2010.11.20. 11:07:03

@GYUSZI BACSl: ugye tudod, hogy mégis hogyan készült a 356os (végy egy bogarat, rakj rá dekoratív kasznit). eredetileg ugyanaz az 1.1es bogár motor hajtotta, mint a bogarat. aztán 1.3, 1.6, 2.0. mintha az első 911be és a 356B 2.0ba is ugyanaz a kétliteres motor került volna. na ehhez képest a doki most 2.1nél van. többi alkatrészt nem ismerem, de mintha minden mást is megerősített volna. egyedül alaktényező kérdéses, de a sleeperségnek is megvan az ára;>

írás meg szokás szerint remek. még akkor is, ha én megelégszem a pcm túlhajtásával.

ommm 2010.11.20. 11:10:54

@no_holy_shit: Igen, csak az már nem Bogár-motor.

mtk001 2010.11.20. 11:11:08

Hú Doki ! Te nem viccelsz !
Ez aztán lapos munka. A két csavarozás közötti magabiztos elméleti részeket szoktam nagyon hiányolni a totalcaros írásokból.
Szép munka és még tudod is, hogy mit csinálsz nem találgatsz. Nagyon tetszik.

ommm 2010.11.20. 11:13:02

@stofilol: Hűha. Azt az első bekezdést komolyan gondoltad? :)

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.11.20. 11:29:00

@josip: persze, értem én, ez egy kihívás, de például azt lehet h meg tudták volna csinálni tökéletesebben, és ahogy írja, h ott szöknek el a lóerők (amikor pont a lóerők gyarapítása a cél), minimum igénybe veszem a gépeket, mert a kéz remeg, a marófej ritkábban. Na csak ezért gondoltam erre, ha az egy olyan kritikus pont a lóerők szempontjából, érted.

Rocko- 2010.11.20. 11:43:42

"Már látom a lelki szemeim előtt, hogy az első beindulás örömében könyökkel megütöm, ráborul a forró kipufogóra, lángra lobban, a tűz átterjed a bikaként használt másik autóra, aztán ég a város, ég a ház is, nem is egy ház, hanem száz is, tűz-tűz, víz-víz, gyorsan idekészítettem a nagy poroltót."
kész. :DDDD

hinnye, ez nagyon szép!
kep.index.hu/1/0/180/1806/18063/1806337_7eef09cc6ff2d2036ab5c8fe0f2b9b80_wm.jpg

"Korábbi tapasztalataim alapján azon alkatrészek, amelyek cikkszáma 911-gyel kezdődik, mindig nevetségesen olcsók, nyilván ezek is azok lesznek"
:)))

djkoxi 2010.11.20. 11:56:47

Tetszik az alapos munka, a hozzáértés, az írás nagyon jó, és a fényképek is jól sikerültek! További sok sikert a szereléshez! Várom a következő cikket!

Merida001 2010.11.20. 12:04:19

@Kacorka:

Nem írsz ám hülyeséget, mert sokan csináltak pont ilyen installációt és működött is. Egy gond volt, hogy az amúgy is far nehéz bogár még jobban azzá vált...Alfa moci nehezebb! De egy biztos, hogy egy ilyen dupla Weberes talán AS 21-es motor összeállítása egy komoly vagyon, majd rengeteget eszik és nem is megy úgy ahogy igazán szeretnénk, ráadásul nem is lehet hajtani, mert nem lesz tartós a dolog. WBX-es 2.1-es vizes boxer a T3-ból ismeretes motor alapból gyárilag 110-120Le között van azokat szokták még bogárba operálni és a hűtést valahogy összehozni...na azok ütősek...Egyébként jó a cikk nagyon és kíváncsiak vagyunk a folytatásra!!! Gratulálok!!

stofilol 2010.11.20. 12:04:35

@ommm:

kicsit elragadtattam magam, valóban , nemaz egyik legszarabb volt, szimplán szar. Bármit mondasz, nemvolt bevált konstrukció, semmilyen tekintetben.

persze, az akkor vw kinálatot nézve, nemvolt más helyzetben volt (persze, vr6 , meg v5 volt melette, de azokról inkább megint nem irok, mert csak káromkodnék)

Rocko- 2010.11.20. 12:12:44

van valami email cím, ahol el tudlak érni, mint autóépítő Motordoki?

Rocko- 2010.11.20. 12:14:57

@ommm: szerintem az egészet nem gondolta komolyan. :)))

M@tek@ · http://www.dusza.sk 2010.11.20. 12:36:32

@stofilol: El vagy tévedve..tessék koncernes fórumokat olvasni, és rájössz az 1.8T volt az egyik legjobb motoja a koncernnek. Sokat bir, es konnyen tunigolhato. Nálunk a klubban van pár A3 meg A4 amik 200lere vannak felnyomva (az alap 150ről) és már a 300ezren túl vannak.
Ne sértődj meg, de amit írtál az 1.8T-ről emeletes nagy baromság...

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.11.20. 12:55:00

@jozsika31: Hihetelen, de csinálni nehezebb, mint jól megmondani. Nekem réges-régen volt egy S 110 R-em, 8 azaz nyolc motort csináltam bele, mindig csapágyas lett (persze nem normál használat mellett). Volt olajhűtőm meg minden, de mégis. Amikor meg Ladát szögeltünk, elvittem egy gépműhelybe egy hengerfejet, hogy vágják fel nyolc szeletre, mint a kenyeret. Néztek, hogy hülye vagyok, vagy mi? A csatornákra voltam kíváncsi. Ezután sikerült négy hengerfejben átszakítani a víztérbe egy rosszul sikerült csatornát. Nekem szakszerűnek tűnik a projekt, de ha valakinek a könyv = műhely, az nagyot téved.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.11.20. 12:59:38

Hamár boxer,akkor csakis Volkswagen,abból bepig a tranyóban volt a legnagyobb négyhengeress.A porsche nem ér.
szóval 2100 as boxermotor gyárilag 112 lóerős injektoros:
www.hasznaltauto.hu/auto/volkswagen/transporter_t3/volkswagen_transporter_t3-3300375

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.11.20. 13:07:43

@Merida001: most látom Te is ezt írtad:-)
igen egy bizonyos teljesítmény felett kell a vízhűtés.

butschq 2010.11.20. 13:08:05

@stofilol: :)
ennyi baromságot már rég olvastam a fauvé motorjairól:)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2010.11.20. 13:09:19

@Gyurma73: És lehet ügyeskedni a forgalomba helyezéssel, stb. Sajnos csak azonos motorkódú csere engedélyezett. Egyébként meg lehetne fosni, hogy mikor szed ki egy rendőr, meg egy NKH ellenőr vállvetve a bűnüldözés jegyében.
"Autókázunk, autókázunk?"

gnme 2010.11.20. 13:12:54

Csavargyártó kisiparos nemesíthető pl.: 42crmo4 (1.7225) teli köranyagból tudna műszerész esztergán olyan anyacsavart készíteni, aminek belső menetes része ua., külső palástja esztergált simított "kör" csak van rajta két síkmart lapfelület (marás) amire kisvilláskulcs tud csatizni és tudsz rajta húzni. Soroksári úton megnemesítik neked ezeket a kis alkatrészeket aztán a külső felületét lánggal vagy indukciósan megedzik.
Persze ez sok kooperációval jár :-)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.11.20. 13:13:25

@BOSCHtechnikus:
asszem ennek a motornak sem sok köze van a gyárihoz.Amúgy meg lehet oldani hogy azonos motor kódju legyen:-))

Balu86 2010.11.20. 13:28:16

Gratulálok a kitartásodhoz, egy picit irigykedem is! :D Kérnénk egy kis ízelítőt a hangjából, ha összeállt! Csak így tovább! :D

FCs 2010.11.20. 13:39:40

Lehet, hogy korábbi cikkekben már felmerült a kérdés - elnézést, ha ismétlek-, de vizsgáztathatóság szempontjából mi a helyzet az autóval ilyen mértékű átalakítások után?

feketebarany666 2010.11.20. 13:41:21

@Motordoktor:

Oke de az sem normalis hogy az uveg kemeny csavart megeszi.
Az a 6500 as fordulat nem akkora szam, nem 16000 rol van szo.
Tegyel bele inkabb gyengebb rugot, vagy meg komolyabb himbakat, teljesen mas csavarral.
A 911 csavar ha erosebb, az meg a himbar fogja kiverni.
Szerintem.

Merida001 2010.11.20. 13:45:43

@Gyurma73:

Egyik haveromnak van egy ilyen WBX-es blokkal szerelt 1303-as Bogara, persze dupla karbis verzióba összehozva és félelmetesen gyorsul...és 5éve nem nyúlt hozzá, de tényleg még télen is használja napi szinten a gépet. 200-at ment vele gond nélkül GPS is segített a mérésnél.:) Nyílván nem biztonságos egy ilyen aktív-passzív biztonság nélküli retro vas, de azért 100-120ig szokta neki dinamikusan húzogatni (nem mintha ekkora tempónál nem lehetne vele meghalni...na mind1 ez egy másik cikk lenne tartalmilag). Lényeg, hogy jó azzal a hírhedt 2.1-es WBX-el a gép!!Igazi proli élményautója lett ezzel.

nem kéne... 2010.11.20. 13:54:12

@stofilol:

volt g60gti-m.
én a vwkonszern akkori autóit nem igazán szívlelem a finoman szólva is indusztriális belső tér miatt, de az az autó nagyon kedves darab volt. csak és kizárólag a motorja miatt.

Motordoktor 2010.11.20. 14:32:55

@feketebarany666: A szeleprugó erőssége nem csak a fordulat miatt fontos, hanem mert 42 mm-es, 9 mm-es szelepszárú szelepet mozgat egy OHV vezérlésen keresztül, nem pedig titánszelepet 30-as tányérral, 5-ös szárral OHC vezérléssel.
Aki a hengerfejet csinálta, az pontosan tudta a szükséges erősséget egy ilyen motor esetében. Ennél vannak erősebb rugók is, azokra pláne jellemző, hogy nem szabad az egy kis ponton érintkező gyári szelepállító csavart használni.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.11.20. 14:46:40

mondjuk érdekes, h ez az állítócsavarosdi így van megoldva. én - mint laikus - ez passzdarabot raktam volna közé, amit állít a csavar. nem tudom hogy, vmi megvezetéssel mozoghatna, vagy tudom is én, de ez annyira kezdetleges, h maga a csavarszár a teherviselő elem... nah mind1

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.11.20. 14:52:30

Huhh, szép munka! Meg hát gondolom a motor is ott lesz a szeren.

Az állítócsavarok meg, ez meredek, hogy valamit így szétb*sszon a cucc ilyen gyorsan.

Hurri Kán 2010.11.20. 15:23:52

Ejj, ez így nem pálya. Kell belé egy euro17-es normát teljesítő hibrid hajtáslánc mer' most az a trendi :DDDD

@nem kéne...: G60 Golfot anno én is vezettem. Dühöngő autónak most is simán elfogadnám! Az a hang, az a futómű...

@Motordoktor: jó lesz ez doki, ne add fel!

vаdparaszt (törölt) 2010.11.20. 15:42:22

Doki egy jó Suzuki Ignisen nem gondolkodtál? Sportkormánynyal mondjuk.

lally 2010.11.20. 15:49:44

Gyönyörű az a kipuff...

nem kéne... 2010.11.20. 16:02:08

@gyvy:

futóművet meg hangot bármi alá lehet csinálni, de nem a hangtól lesz erős a motor.

keepitretro 2010.11.20. 16:05:02

@Motordoktor: A régi porsche cikkszámok nem 911-el hanem 901-el kezdődnek.
Ami neked kell az 901 105 370 02
13EUR körül van darabja.

Amita 356 szelepfedélről írtál az honnan jött??? Tök egyformák a szelepfedelek mind a kettő szellőzik!!!!

nem kéne... 2010.11.20. 16:05:54

@Jean-Baptiste Emanuel Zorg:

ez ilyen.
amin a szelepoldalon és nem a himba másik felén állítasz hézagot, abból még lehet esetleg excenteres variáció, de azzal az a baj, hogy keresztben van a luk a himbán és nem terhelésirányban, sokkal könnyebben eltörik a himba vége.
itt meg csak csavart kell cserélni.

keepitretro 2010.11.20. 16:06:40

@keepitretro: kölcsönbe tudok adni ha kell, de csak ha vigyázol rá :-DDDD

Motordoktor 2010.11.20. 16:19:50

@vincent vega?: De, is lehet megoldás, de nem ez a kínai, hanem a jobb minőségű, általában német vagy eredeti Porsche és a 8 mm-es fajta.

Motordoktor 2010.11.20. 16:31:10

@keepitretro: Tudom a cikkszámot, már megkerestem én is. Egyelőre egy másik komplett himbatengelyre hajtok, módosított áttételű himbákkal, aminek a geometriája jobb, mint akkor lenne, ha betenném ezeket a relatíve hosszú elefánttalpas állítókat. Nagyon meg kell hozzá emelni a himbatengelyt, sajnos.

A szelepfedél szellőzés talán a 912-esnél volt így, hogy csak a jobb oldali volt szellőztetve. Nem tudom, egyszer olvastam róla.

karlmann 2010.11.20. 17:59:16

Ne akarom az észt osztani és nem vagyok bogár szakértő sem, de nekem az a 0,1-es szelephézag kicsit kevésnek tűnik. Tényleg ilyen kicsinek kell lennie?

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.11.20. 18:10:27

Rákerestem a cikkszámra a googléval. Elsőre egy amerikai tuning oldalt ad ki, másodikra ezt az oldalt :-)

Azt írja az amerikai, kell másik himbasor hozzá. Maga a tappancs olyan hosszú, mint itt a képeken a csavar kilógása.

Esetleg lehetne hasonló jellegű, megfelelő sugarú gömbös végű csavart esztergáltatni, aztán megedzeni. Szelepvég sapkával elmenne, és nem kéne a himbasort cserélni.

127_sud 2010.11.20. 18:10:28

@105tc: És én még láttam Skodában is Alfa boxert. Amúgy meg VW vagy Porsche motor kell ebbe. Azért elég béna ez az állítás a szelepnél. Pont ott van a csavar ahol nem kellene lennie. Sokkal strapabíróbb és egyszerűbb egy Fiat/Dacia/Skoda féle megoldás ahol a lökőrúdnál van a csavar. De hát ez van.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.11.20. 18:37:04

@127_sud:
Höhö :-) Mert ha a himba másik karján van, akkor nem akkora a terhelése? :-)

1kutya 2010.11.20. 18:51:07

@stofilol: te szerintem vagy szívtál valamit (ha igen, akkor küldhetnél belőle nekem is:), vagy szimplán gyári hibás lehetsz:-DDD

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2010.11.20. 18:58:42

de itt ez a csavar nem csak nyom meg őt nyomják, hanem súrlódik is? vmi jó kis krómos molibdénes anyagból kell esztergáltatni csavarokat, leedzetni, nitridálni, és mehet a helyére. ki kéne próbálni, lehet occsóbb, mint amit venni kell.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.11.20. 19:17:48

Jajjdejó kis poszt volt Dokikám. Épp én is hasonló köröket futok. (2 nap non-stop MX6.com, és 626.net fórum) Kiretkeltem a ganyé alól a csere JDM hengerfejemet, szétkaptam apró darabokra, és megszereztem a duplarugós szelepeket.
Okosan kellett kalkulálni, de mint kiderült a régi 8 szelepes hengerfej darabjait kell beletenni (onnan a dupla rugó+rugótányér), az meg volt otthon, mert eredetileg az volt a motoromon.
Így nem nő annyira a tányér terhelése, és a szelepek sem verődnek be. Viszont bírja a 7000-et:)

Ez a hengerfej nem turbos felálláshoz való, és azért vannak rajta ilyen iszonyatosan erős rugók - high inlet/outlet pressure -, amik lebontják az ékeket?

HAJRÁ! Kíváncsi leszek milyen karakterisztikával mit ad majd le?!

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.11.20. 19:59:40

@Sanyi.: Ui.: A szívóoldalt viszont érezted:)
Az hagyján, hogy tulajdonképpen a kis keresztmetszetű szívósor miatt esélyes, hogy fellép majd az "üvegnyak" effektus, de hogy valaki gyakorlatilag le is modellezze...:)))

Csináltál egy jó nagy nyomásesést a port elé, némi káros örvényléssel.

Motordoktor 2010.11.20. 20:22:03

@Sanyi.: Kissé bánt, hogy két rossz, torz és elfuserált fotó alapján teljesen hülyének nézel.
A teljes szívócső pontosan ki van mérve, egészen a karbi testől a venturin keresztül a szívócsatorna azon részéig, ahol a kúposan benyúló szelepvezető szűkíti az áramlási keresztmetszetet. A szívócsatornánál kicsit bajban voltam a számolással a szabálytalan alakja miatt, de a szívócsőesetében hamar kör keresztmetszetűre hoztam, amellyel könnyebb számolni. A szívócsatorna esetében pedig a hengerfej gyártójának szekcionált ( a csatornát osztotta és mérte) adataira támaszkodtam. Ők ezt CNC-vel csinálják, pontosan reprodukálható.
A szívócsőnél sehol nem szűkül, pláne nem lépcsősen, de megközelítőleg egyenletes keresztmetszetű, így az áramló közeg sebessége sem fog változni, nem beszélhetünk nagy nyomásesésről, a szeleptányér környékén csökken kicsit a az áramlási kersztmetszet, ahol ez nem is baj, mert a kissé növekedő gázsebesség ad egy kis dinamikus (Cser) feltöltést. Ezt a szeleptányér 3 szögű megmunkálása segíti.
Azért, mert nem írok le minden a posztba egyrészt nem azt jelenti, hogy hülye vagyok, másrészt pedig azt sem jelenti, hogy nem foglalkoztam vele. Amiben a szívócső és az inlet port is részben hiányt szeved az az optimális felületi érdesség a jobb áramlás (határrétegi nedves súrlódás) elrése érdekében. Mindkettő kicsit túl van polírozva, de ezzel nem fogok nyulat lőni.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.11.20. 20:28:26

@Motordoktor: Ok-ok, én csak a fotót láttam, az alapján meg tölcsér alakúnak tűnik a szívóág. Hülyének semmiképp sem néznélek, beszéltünk már élőben ugye. Béke.

Akkor jól értem, hogy végig fel van tágítva a keresztmetszet?

A galériában még ki sem tudom nagyítani a képeket, sosem működik:(

inu 2010.11.20. 20:43:30

Ezt a sracot sokkal jobban birom mint a Csikos jajgatasat...

feketebarany666 2010.11.20. 21:02:52

@Motordoktor:

Akkor marad az erositett himbasor szerintem. A csak csavar cseret en nem tartom uzembiztosnak.

hp2 2010.11.20. 21:20:56

Én ha egyszer veszek egy bogarat nem ezzel fogom kezdeni az biztos, de mindenesetre gatulálok hozzá, mindig örömmel olvasom ezeket a posztokta (is), nagyon tetszik.

127_sud 2010.11.20. 21:25:53

@bervas: Nem az a lényeg. Az említett gyártóknál a csavar alja félgömb formájú és a lökőrúdba megy bele. A himba szelepnél lévő része pedig fix és íves. És pl. egy régi Fiat motor lazán pörög 6500-at minden gond nélkül.

Motordoktor 2010.11.20. 21:42:43

@Sanyi.: Végig fel van tágítva, csak a karbi alatt nincs, mert ezzel a szívócsővel csak 40-es karbit használok.
Sok munka van benne, pontosan ki is van mérve, kis túlzással furatmikróztam.

voszi 2010.11.20. 21:59:37

marha jó kis cikk, gratulálok! igazi jó kis motorban matatós.... engem érdekelnének a számítások is, olyan blogod nincs véletlenül? (habár sejtem, hogy több lenne blogban leírni, mint a teljes számolgatás kompletta.)

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.11.20. 22:50:12

@127_sud:
Az a régi Fiat motor max 900 köbcentis, ha arra gondolsz, egészen pici szelepekkel, és a hengertalp oldalában levő vezérműtengellyel.
Ez a motor 2100 köbcentis, bazinagy és nehéz szelepei vannak, a vezérműtengely pedig a főtengely síkjában van, jóval a Fiaténál lejjebb. Tehát méretben és tömegben sokkal nagyobbak a szelepvezérlés tömegei, így erősebb rugók kellenek, ez pedig sokkal jobban igénybe veszi az egymásra koppanó felületeket.

voicespeed 2010.11.20. 23:38:40

Régebben, amikor olvastam VW-depót, mindig voltak kisebb-nagyobb "léghűtés rohamaim".Irigykedve olvasom a posztjaidat a megvalósult álmaimmal. Ezekhez a vaskos szelepekhez való izmos rugók miatt nem fog durvábban kopni a vezérműtengely? Létezik görgős szelepemelő, vagy csak nem olvastam elég figyelmesen és már az van benne? További sok örömöt a vashoz.

ügyi-fogyi 2010.11.21. 07:47:37

Gratula.Fantasztikus amit csináltál.Remélem örömödet leled benne.Léghútés ,nem más!!Az az igazi.

BUBISBUBLEK 2010.11.21. 08:32:35

pfhuuu... nem semmi ! irigykedve nézem olvasom a cikket :) ejj ha egyszer ennyi időm lenne egy bogárkát tuti magamévá tennék de egy porke motort is lőnnék hozzá hogy ne legyen ekkora meló a lóerő.
Gratula ! és sok kitartást nem utolsó sorban sok pénzt energiát a továbbiakhoz ! mély tiszteletem !

(tengely valyon bírja majd a combosabb rugók "ellenálását" ?)

-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2010.11.21. 09:21:16

kedves motordoki, eredetit kellett volna venni. a hengerfejen látszik, hogy Mexico.
ez valami utángyártott gagyi lehet. úgy tudom, a bogarat a nácik kezdték gyártani

no_holy_shit 2010.11.21. 09:28:14

@stofilol:
"és feltenni a helyére egy turbót, és there you go. van egy erős megbizható motorod, remek karakterisztikával."

milyen leomlovel? (1,6 td?(szerintem nem fer el) 1,9 td?)

no_holy_shit 2010.11.21. 09:33:47

@no_holy_shit:
latom ebay-n szinte ingyen van leomlo 8v turbositashoz

NYISZI 2010.11.21. 10:19:43

Elkezdett hiányozni a bogaram... Azt hiszem kell vennem egy másikat...

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.11.21. 11:03:46

Hello Doki!

Na kicsit tisztább fejjel...

Milyen hosszú szívósort használsz, és mekkora a beömlő port keresztmetszete (felülete, mert látom nem szabályos)?

Milyen karakterisztika a cél, az új motorral?
Karbi típusát, meg a HF-re egy linket tudsz tolni?

Üdv!

lwl (törölt) 2010.11.21. 11:09:55

@-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg!: 1964 ota van VW-uzem Pueblaban, mi a gond a Mexico felirattal?

Hurri Kán 2010.11.21. 11:14:55

@lwl: ez így van, de elmebeteg barátunk, mivel szabadidejét a suzuki leborulva imádásával tölti, nincs ideje ilyen információk után kutatni...

LucziI 2010.11.21. 11:43:08

Húúúúúúúú, nekem elég lenne a 170Nm forgatónyomatékú blokk is. Meg a boxer akkor jó ha nem kell kiforgatni a lelkét. :D

lwl (törölt) 2010.11.21. 11:49:10

@gyvy: Raadasul Europaban 1978 ota nem gyartanak bogarat, reg eltunt az osszes (napi hasznalatu), mig Mexikoban 2003ig keszult. Ott viszont a mai napig nepauto, ugyhogy ha 2010ben valakinek uj (vagy ujszeru) bogar-alkatresz kell, komolyan nem tudom, honnan szerezhetne, a kozep/del-amerikai gyartasu cuccokon kivul.

Hurri Kán 2010.11.21. 12:02:36

@lwl: Akkor most mindezt mindezt magyarázd el egy rendkívül széles látókörű Szutyuki tulajdonosnak :DDDD

127_sud 2010.11.21. 12:13:27

@bervas: Igaz de a Fiat 1300, 1600, 1800 és 2300-as motor (pl. volt Abrth is) is dupla szeleprugós és himbás. Azokban is nagyok a szelepek. Persze nincs jelentősége csak írtam mint észrevételt.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.11.21. 20:33:18

@Motordoktor: Felületi határréteg vastagsággal dobálózni irreleváns, hiszen az folyamatosan változik. Azt pedig nem is értem, hogy túl van polírozva: kisebb felületi érdesség, kisebb veszteség vagy értsd úgy, hogy laposabb csővezeték veszteségmagasság görbe.

Amit viszont elmagyarázhatnál, az a "szeleptányér 3 szögű megmunkálása". Erről nem hallottam még.

Amúgy, ha az ars poeticád a bütykölés, akkor hajrá! De teljesítményt hajszolni így nem hatékony.

-imike- 2010.11.22. 00:22:20

bogárba vw boxert, régi skodába 8szelepes 3helyen csapágyazott ohv skoda motort, wartburgba 3hengeres kékenfüstölős eisenachi kétüteműt, stb. Szerintem a többi mind hülyeség. A korcsok elvesztik feelingjüket, amitől az az autó autó. Sosem értettem a tdi corrádókat, 1.8t skoda 120-at, omega motoros ladákat. 100, hogy óriásit mennek, húú még sok esetben megbízhatóbbak is a gyári megoldásnál, (de ez utóbbit ki nem sz@rja le pl. egy ilyen komoly kis bogár esetében). Én pl. egy skoda 1.4 favoritot építek-építtetek, 8 szelepes fabia -skoda- motor 2weberrel + gyári sárga kasztni (gyári állapot, 49e km...) kombóból... elég lesz nekem a 110-120LE... eszembe sem jutott vw vagy bármi tipusidegen motort beleépíteni... wáá.. rosszul gondolkozom?

Szkotti 2010.11.22. 13:26:34

@feketenap: Csak tudd, hogy jobb helyeken a szívócső belsejét polírozzák, majd homokszórják. Ha jól vágom, azért, hogy megnövelje a felületet, ezzel segítve a keveredést (a polírozott felületen elterülő benzinfilm helyett)

Szkotti 2010.11.22. 13:35:45

@-imike-: osztom a véleményt, ennyi. Aki nem érti, annak hiába ragozzuk tovább.
Nyilván bele lehet faragni bármibe bármit, csak elhatározás, és anyagi kérdés. De az már nem ugyanaz.

-imike- 2010.11.22. 14:16:07

@no_holy_shit:
maradjunk a realitás talaján :)

-imike- 2010.11.22. 14:17:15

@no_holy_shit:
egyébként biztosan egy kulturált, tökéletes autó lett belőle. És...? Akkor te nem érted. Nem baj, biztos nem te vagy az egyetlen.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.11.22. 14:32:07

@Szkotti: Nyilván a golflabda is okkal nem sima felületű. Arra próbáltam rávilágítani, hogy egy-két áramlástani számítás után eldönthető ugyan, mekkora felületi érdességnél legoptimálisabb a közeg áramlása, de kérdés, hogy megéri-e ilyenekről beszélni a bogár esetében.

2,1 L-ből kihozni 100LE-t, hát, mérnöki kihívásnak jó, de, hogy kurva keserves, az is biztos.

Elismerésem a műszaki leleménynek, de engem kurvára zavarna, hogy kemény százezrek után is "csak" egy jól húzó bogaram van.

Motordoktor 2010.11.22. 15:01:47

@feketenap: "...de engem kurvára zavarna, hogy kemény százezrek után is "csak" egy jól húzó bogaram van...."

Akkor inkább te ne vegyél bogarat és főleg ne tegyél bele pénzt.
Bárcsak minden megoldás ilyen egyszerű lenne.

no_holy_shit 2010.11.22. 21:04:25

@-imike-:

azt nem ertem, hogy korszeru motorral mar nem veteran?

tenyleg nem veteran. Ezzel szemben Oettinger BOgar elvileg veteran (ha jol ertem), mert a tuningalkatreszek, amik beepitesre kerulnek, azok az auto uj koraban is megvasarolhatoak voltak.

Azt hiszem, hogy ertem, de egy "veteran" autot nincs kedvem mindennap hasznalni, mert a mai technika azert kenyelmesebb es gazdasagosabb.
Egy igazi veterant nem is akarok mindennap hasznalni, de egy bogarat, vagy capa bömös szivesen hasznalnek (vigyazva ra) a mindennapokban, akkor meg jol jön a modern technika.

Mondjuk kövezz meg: gyári radio van a 27 eves golf 1-ben (azaz a gyarit kiszedtem es beraktam egy ugyanolyan evjaratu masik radiot aminek van Line-In-je). Pedig mennyivel egyszerübb lett volna berakni egy 20eFt-t MP3-s szörnyet

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.11.22. 22:19:51

@Szkotti: Nem benzinfilm, hanem a kartergáz visszavezetésből odakerülő "olajpára", aminek mindegy a felület, mert lerakódik, ezért szokás kikötni.

no_holy_shit 2010.11.23. 12:37:35

@Sanyi.:

Szkotti-nak igaza van, hogy a jobb turbulencia miatt allitolag jobb a keveredes es elonyos elonyos.

(4,5 eve dolgozom motorfejlesztes teruleten es az emberek fele allitja, hogy elonyos nemi feluleti erdesseg, a masik fele meg, hogy a polirozott a legjobb, mert azzal a legkisebb az aramlasi veszteseg. meresi eredmenyeket en mondjuk meg nem lattam, ezert cafolni nem tudom)

Motordoktor 2010.11.23. 13:48:54

@Szkotti: A szívócső falának áramlástani szempontból van egy optimális felületi érdessége. A magyarázat pedig az rá, hogy a felületen, egy adott érdességnél az áramló közeg (jelen esetben benzin levegő keverék, abból is inkább a benzin)megtapad, így a határrétegen nem az áramló közeg egy száraz felületen száraz-nedves súrlódással áramlik, hanem a határrétegen megtapadó réteg és az áramló közeg közötti nedves súrlódással, ez pedig kisebb, mint az előbb említett.
Mérésekkel kimutatták, hogy kisebb az áramlási vesztesége a kb. nagyon finoman belül homokszórt csőnek, mint a tükörre polírozottnak. A vizsgálat csővel volt, folyadékkal, nagy sebességgel áramló közeggel nem pedig szívócsővel, ahol nem is tisztán folyadék áramlik és estenként csak 10-40 m/s sebességgel, szóval a teszt nem pontosan erre vonatkozott, azonban a komolyabb gyártók (tuningosok) így csinálják a szívócsöveket is.
Én csak nagyjából elsimítottam, mert egyrészt a közepéhez nehéz volt hozzáférni, másrészt pedig ennyi "hibalehetőséget" benne hagyok a rendszerben, hogy aztán tudjak mit finomítani. Ez hobbi, szivesen csinálom.

Motordoktor 2010.11.23. 13:52:04

@no_holy_shit: Ezt mindenki döntse el maga. Engem nem érdekel a veterán, a veteránozás, én szeretem a 70-es évek autóit, ezeket szeretem szerelni, de ha egyszer arra ébredek, hogy szivesen beletennék egy befecskendezőt vagy egy másik motort, akkor rezzenéstelen arccal beleteszem. MP3-as már most is van benne, igaz csak a műszerfal alatt.
Aki pedig máshogy szeretné, az csinálja máshogy, csak biztatni tudom.

Tizenkettő 2010.11.23. 15:03:47

@Motordoktor: Maxi respect! Aki csinált más ilyet az tudja értékelni. Gratula hozzá!

Tizenkettő 2010.11.23. 15:05:51

@Tizenkettő: Mármint a projektre gondoltam nem pont az mp3-as cuccra... :D
süti beállítások módosítása