Végre megérkezett a tarifatáblázat, nem kell tovább találgatni. A pesszimistáknak nem lett igazuk: úgy tűnik, senkinek sem kell többet fizetnie jövőre a kötelezőért, még a kisköbcentis turbósoknak sem.
Öt példa alapján megnéztük, hogyan változtak a díjak az eddigi hengerűrtartalom-alapú rendszerhez képest az új, elvileg teljesítmény-alapú besorolással. Szélsőséges paraméterekkel rendelkező autókat vettünk elő, hogy látni lehessen az egyes számok hatását a díjakra. A változás néhány esetben jelentős, de nem mindig követhető logikailag; abszolút értékben viszont minden vizsgált autónál kedvezőbb a legolcsóbb ajánlat a jövő évre.
Az összehasonlításhoz egy budapesti, 30 éves férfit szemeltünk ki fiktív tesztalanynak, akinek tíz éve van jogosítványa, és emberemlékezet óta balesetmentesen közlekedik. Nevezzük őt Gézának. Öt autót toltunk alá, biztosítós múltjára vonatkozóan mindig ugyanazokat a mezőket kijelölve, és kikértük a legolcsóbb A0-s, bónusz nélküli ajánlatot negyedéves csekkes fizetésre a tavalyi rendszerben, illetve a november 1-jétől érvényes új tarifákat.
Elsőként egy 1985-ös, háromliteres szívódízel Mercedest kapott Géza, amellyel a köbcentis elszámolásban elvileg elég rosszul kellett járnia. Így is van: 67027 forint volt a legolcsóbb opció egy évre, ami a huszonötezres átlagnak több mint duplája, pedig a Merci teljesítménye mindössze 65 kW.
Ültessük át gyorsan a másik végletbe, egy 90-es évjáratú Daihatsu Charade GTti-be, amely háromhengeres, egyliteres motorjából 74 kilowattot présel ki. Mondhatnánk, ő volt a régi rendszer egyik nagy nyertese, hiszen 36473 forintos díjjal fenntarthatott egy olyan autót, amelyben kevesebb mint 10 kiló jut egy lóerőre. Hasonló a helyzet, ha Géza egy vadiúj Volkswagen Polo 1,2 TSI boldog tulajdonosa, hiszen a mérges kisautóra 2010-ben nem kellett többet fizetnie, mint 41087 forintot.
Ha viszont Géza tavaly egy japán utcai sportkocsival járt, egy Mitsubishi Lancer Evóval, amely kétliteres motorjából 217 egészséges kilowattot hoztak ki a mérnökök, 53523 forintot kellett fizetnie, pont ugyanannyit, mintha józanul gondolkodó családapaként egy Ford Mondeo parkolt volna a háza előtt, szintén kétliteres benzinmotorral, de csak 96 kW teljesítménnyel.
Láthatjuk, hogy tényleg jelentős mértékben függött a biztosítás díja a hengerűrtartalomtól: ha a kétliteres tarifát vesszük alapul, plusz egy literért mintegy 25%-ot kellett fizetni, de ha beértük a felével, körülbelül 32%-ot spórolhattunk meg.
Ehhez képest viszont töredékére csökkenthettük az összeget, ha vidékre költöztünk, megöregedtünk, és szorgalmasan gyűjtöttük a bónuszokat. Ha az 53523 forintos biztosítású Mondeót Ferenc, egy karcagi, 50 éves férfi vette meg 30 éves jogosítvánnyal, A0-ban már csak 32892 forintot kellett fizetnie utána, B10-ben pedig nevetséges 16620-at. Évente. Ez, akárhogy is vesszük, 39, illetve 69 százalék kedvezmény, ami a tulajdonoshoz kötődik, nem az autótól függ.
Mi a helyzet a 2011-es díjakkal? A Mercedes-szel jól jár Géza. A legolcsóbb biztosítás erre már csak 25344 forintba kerül, vagyis végre figyelembe veszi a biztosító, hogy az öreg krehács bár háromliteres, nem versenyautó. Viszont a kis turbós Charade-ra, amelyre azt hittük, jóval többet kell majd fizetni, lehet találni biztosítást 32076 forintért, ami négy ezressel kevesebb az idei díjnál. A Polóra is csak pár forinttal kell többet fizetni, 32120-at – ez is kevesebb, mint 2010-ben –, de a Lancer Evo az igazán érdekes eset, hiszen 36492 forintból meg lehet úszni a kötelezőjét, pedig majdnem háromszor akkora a teljesítménye, mint a Daihatsunak. A Mondeo, amely lóerőben a kettő közé esik, 32556 forintba kerül évente.
Ha megnézzük a 2011-es árakat, nehéz megtalálni az összefüggést a teljesítmény és az éves díjak között. Egyedül a Mercedes lóg ki lefelé a 32-36 ezer forintos sávból. Vagyis érvényesülni látszik az elv, hogy nem az autó, hanem a tulajdonos a kockázati tényező. Karcagi lakhelyű Ferencünk a Mondeóra jövőre már csak 21900 forintot fizet A0-ban, míg B10-ben az eddig sem túl borsos díja 12456 forintra csökken.
Egyelőre nem hallottunk olyanról, hogy bárkinek is többe kerülne jövőre a kötelező, hacsak nem okozott idén kárt. Röviden körbekérdezve a szerkesztőségben elég látványos a díjcsökkenés a legtöbb járműnél, pedig akadnak érdekes példányok minden kategóriából. A biztosítók természetesen a javuló baleseti statisztikákkal magyarázzák az árleszállítást, meg persze az új idei versenyző, az Astra ügyfélcsalogató ajánlataival. Viszont nehezen lehet megindokolni, hogy a veszteségesnek mondott KGFB miért került eddig ennyibe, ha most átlagban harminc százalékkal alá tudnak ajánlani a társaságok.