Turbómotor – újratöltve!

  2010. szeptember 28. - (X) Címkék: vélemény f1 turbó

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy biztos: gumira nem lesz gondod. Nyereményjáték!
2014-11-20 15:23:27

Hihetetlen, hogy már három hét is eltelt azóta, hogy Totalcar lebilincselő cikksorozatot küldött

Lilla szerel: az erő nem velem van
2014-04-21 14:55:26

A Mazdám aksija célul tűzte ki magának, hogy az őrületbe kerget a random kamikaze akcióival. Gondoltam

Ilyet még nem láttál!
2013-12-23 18:33:19

Egy bocsánatkéréssel szeretném kezdeni a képek minősége miatt, de csak telefon volt nálam, annak is koszos

WTCC, Monza. Belülről
2012-03-13 10:31:00

Sági Elemér, amolyan kiküldött tudósítóként mesél a hétvégi WTCC-futamról. Ezt látni kell! - a

Véget érhet a turbómotor 24 éves száműzetése, ha a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) decemberben elfogadja a Forma–1 legújabb technikai szabályzatát.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr822328856

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tlantos 2010.09.28. 10:12:52

Ez jolesett giy kedd reggelre. A korabbi LG f1 kiallitas szagat ereztem kozben :)

GGG77 2010.09.28. 10:13:06

Gyönyörűek voltak ezek a 80-as évekbeli autók!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.09.28. 10:18:41

A sachsenclassic-os cikket mér nem lehet kommentelni? Ááá, de q jó lenne egy ilyent végignézni..akár csak utasként-nézőként is.Nagyon klassz írás, fantasztikus képek, autók, köszönöm.Bocs az offért.

szmoker (Homo Trollicus) 2010.09.28. 10:19:58

A BMW 1.5-ös utcai motorból épitett turbós szörnye versenyen 1000, edzésen 1400 lóerő körül dolgozott.

Kéretik javitani :)

fogash 2010.09.28. 10:20:32

a gyártók meg verik a seggüket a földhoz örömükben. A BMW kifejlesztett egy tuti V10 szívómotort, ami ugyi az M5 marketingje szempontjából sem utolsó. 1 (egy) év után ment a kukába, mert az F1 átállt a V8-ra.

de egy 4hengeres turbo... Hát, nem tudom.

Shadowbull 2010.09.28. 10:27:33

" minél régebbi egy acélblokk, annál strapabíróbb, ezért az F1-es projekt vezetője, Jochen Neerpasch arra biztatta kollégáit, hogy kisdolgukat a gyár mögötti udvaron lerakott ócska motorblokkok környékén végezzék (magyarul: pisiljék le a blokkokat)! Az így megedzett acélblokkok "

hat, dogoljek meg ha ezt ertem.

sb

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.09.28. 10:32:06

@Shadowbull: Lepisilik, megfagy, felolvad, rozsdásodik, stb.
Amelyik öreg blokk ezt a strapát kibírta, mehetett a Forma-1-be. Még azt is hallottam, hogy csakis olyan blokkokat engedett a főnök berakni, amik utcai autóban legalább 100.000 km-t futottak. Aztán mehetett hátra a pisildébe :)

Bambano 2010.09.28. 10:34:17

1.6-os 4 hengeres blokk rotfl.... azért jó, hogy még nem erőltetik a frissen kifejlesztett 2 hengeres fiat motorokat...

Bambano 2010.09.28. 10:36:07

@Shadowbull: vagy volt a blokkban anyaghiba, öntési hiba, gyártási hiba, vagy nem. Amelyikben volt, azt az utcán széthajtották, megrepedt, tönkrement, stb. Amelyiket hosszasabb használat után visszavakartak az utcáról, és még ment, az hibátlan öntésűnek bizonyult.

Értsd úgy, hogy a minőségellenőrzést nem a gyárban röntgennel végezték, hanem az utcán.

konrada 2010.09.28. 10:36:35

Az biztos, hogy ezek a turbók annyira rosszak és jók nem lesznek már, mint a 80'-as években
- mert ha mentek, volt, hogy kört adtak a 3. helyezettnek is, de szinte minden versenyen robbant le az első 6 pontszerző helyről valaki miattuk, így volt izgalom bőven emiatt -
de a motorfejlesztés szempontjából (hiszen a Forma 1-nek annak kéne lenni, mint volt: kísérleti terepnek, amire ez a mostani fejlesztés tíltó, agyon regulázott nem nagyon alkalmas)jó lesz, mert azért a 1500 cm3-is, 150 literrel végigmenő motorok sokat adtak hozzá az utcai gépek kifejlesztéséhez is.

Hiba volt már akkor is betiltani, mert lehet, szépen srófolva a szabályzást, most már tán termelnék is a benzint a verseny végére a mostani 1 l/km-es fogyasztáshoz képest.;-)

pfff_ 2010.09.28. 10:37:12

...tudom nem ez a lényeg, de nekem kicsit illúzióromboló az 1.6 négyhemgeres turbó egy F1 autóban. Valszeg a köridők nem fognak számottevően nőni, mint ahogy nem nőttek számottevően ez eddigi szabályok ellenére sem. De akkor is.

ChPh 2010.09.28. 10:42:54

@Bambano: ami késik nem múlik...

ChPh 2010.09.28. 10:44:51

@pfff_: és a szép 18000-es fordulatú motorok, brummognak megint 10500-on, viszont tüsszögni fognak, ollé :D

ziza133 2010.09.28. 10:46:35

"mellett durván 650 lóerős teljesítményre lesznek képesek"

Es ezt honnan lehet tudni? Miert nem 850?
A 650 az viccesen keves F1-ben...
Amugy egyaltalan nem biztos hogy lesz turbos motor...a ferrari pl nem akarja

mergo 2010.09.28. 10:47:20

A napelemtáblák vajon mikor fognak megjelenni a légterelők helyén???
Kíváncsian várom, hogy mit fognak fakítani az új motorok. Mind amellett nekem jobban tetszik a safety car doromboló baritonja, mint a F1 gépek varnyákolása...

Dervenkál Egon 2010.09.28. 10:48:20

Ez megint korlátozhatja a versenyzést, ha rosszul csinálják. A benzinügyben most nem igazán tudjuk, ki lassú azért mert valóban takarékoskodni kell. De emlékszem, hogy a turbókorszakban nem egy verseny ment el úgy, hogy a turbóval játszottak a benzin-takarék okán. És akkor "hogy ment el Mansel Prostnak 10 másodperc minuszból az utolsó négy körben" című legendák születtek, holott a McLarenben már alig volt nafta, a Williams meg mehetett, mert bajuszos Nigel addig ügyesen játszott a t.nyomással. Nekem ez a versenyzés nem annyira tetszik. Dehát nem én döntök :D

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.09.28. 10:48:30

hat ezt az udvaron legyuozos reszt eros ketkedessel olvasom - ebbol szerintem annyi igaz mint a jerevani radio hireibol.

1.5-os 4 negyhengeres charged?? :D:D:D:D

4 - negy - hengeres forma 1???

az elso futam elrajtolasaig neztem akkor formaegyet.

csiky944 2010.09.28. 10:50:20

@Shadowbull: most képzeld el,hogy a főnököd arra kér h pössentsd le a tervrajzokat amiket csináltál :D
mer úgy jó lesz :D

Szűcslaci 2010.09.28. 10:52:07

Így keletkeznek a legendák....pont az f1-ben alkalmaznának használt blokkot, he? Még egy használt csavaranyát sem, soha, semmilyen körülmények között.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.09.28. 10:56:33

Szájmon mondja: miért vagytok gyengék?
Mert nincs turbónk vaze.
És lőn turbó.
Ja, amúgy okés a poszt.
Grat!

esef 2010.09.28. 10:56:41

@Bambano:
Az meg van határozva, hogy az 1600 cm3 és a 4 henger az egy motor legyen? Két 800-as 2 hengeres, mekkora villantás lenne valakitől... :D

joccccc 2010.09.28. 10:56:52

Mi jöhet még? A következő a 3 hengeres turbódízel? R.I.P. Formula1 :(

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 10:58:23

bár az nyilvánvaló, hogy ez a turbó már nem egyenlő a korabeli turbókkal, azért jó tudni, hogy ezentúl az 1,6-os Golfba befér a F1-es motor, ha lesz elég pénzem egyre (:

szerintem ezek már mind meg lesznek bolondtva olyan fícsörökkel, mint a VTG (állítható geometriájú turbinakerék) meg az elektromos rásegítés alacsony fordulaton, mikor még nincs turbónyomás (nagy nyomásnál meg áramot termel az e-motorba), lásd OPOC motor:

special.blog.hu/2010/07/06/kitekinto_a_vilag_legerdekesebb_belso_egesu_motorjai_ecomotors_opoc_engine

csiky944 2010.09.28. 11:01:42

@joccccc: mondjuk egy 3hengeres 2t blokkot meghallgatnék :)
de akár egy 15ezren dolgozó sor5-öt is
vagy sor6-ot

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 11:02:14

@geegee: ebben teljesen egyetértek veled

VÉGRE EGY NAGYON IZGALMASAN MEGÍRT CIKK a Noszvai Andrástól, sajnos nem ír gyakrabban

Az eredményetekhez meg gratulálok, kedves András, csak így tovább

Én is fűtöm a lányaimat, nekem van 3 is (: de még nem állt föl a projekt (((:

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2010.09.28. 11:02:47

Ennek a BMW-s sztorinak egyszer rendesen utánaolvastam. A lepisilős sztori csak legenda, viszont az igaz, hogy 100000 km-t futott utcai autókat vásároltak vissza, és azokból használták fel a blokkot, mondván, hogy ami ennyit kibírt, az már nem fog tönkremenni.
Amúgy én örülök az új turbókorszaknak, szeretem a sípolást, de kétlem, hogy tényleg "csak" 650 LE-sek lesznek az autók.

Boleslav_ 2010.09.28. 11:11:04

Miért vagytok pesszimisták? Az F1 egyik hőskora volt a turbo korszak. Olyat mentek azok a gépek, amire ma is könnyes szemmel gondolunk. A mai technikai fejlettség mellett egy 1,6-os turbo akár még nagyobbat is dobhat, mint a régiek.

Teljesen másként kell majd vezetni egy bődületes nyomatékú turbot, mint a mai egekben pörgő v8-akat, ez komoly kihívás elé állítja majd a kontruktőröket és a pilótákat is. Izgi lesz, no.

Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg egyenmotorok lesznek, megjelenhetnek a ferrari, vagy chevymotoros ralliautók és a citroen-, vagy fordmotoros F1-es gépek, a turbós túraautókról nem is beszélve: BMW, Alfa, Merci, Porsche, Renault, Ford túraautók újra a versenypályákon...

Lehet, hogy a forma1-et kihívás elé fogja állítani az új motor, de a WRC és a WTCC túlését, sőt felvirágzását is ez fogja biztosítani.

Dervenkál Egon 2010.09.28. 11:16:07

2020-tól meg turbódízel? És verseny előtt egy perces néma izzítás Rudolf Dízel emlékére?

csiky944 2010.09.28. 11:16:22

@newtehen: f1-es autóba ofkorz,azon a fordulatszámon terhelésen

csiky944 2010.09.28. 11:17:50

@Dervenkál Egon: gyakoribb lesz az egr-szelep hiba miatti kiállás :D

Shadowbull 2010.09.28. 11:22:42

@Bambano: Oke, de minek lepisilni?

sb

Bambano 2010.09.28. 11:23:25

@konrada: jöhet még szőkített gázolaj ideje a forma1-be....:P

@Boleslav_: én azért vagyok pesszimista, mert a királykategória ne a spórolásról szóljon. ott öntsék a zsét a fejlesztésbe, legyenek új technikai trükkök, kapaszkodjon a fia a fejlesztői ötletek után és legyenek olyan pilóták, akiknél néha elgurul a gyógyszer és törnek-zúznak, de mennek, mint a meszes.

@GYUSZI BACSl: pont ez a bajom ezzel. 1.6-os motor? az egyik hengersorom akkora...

akf22 2010.09.28. 11:25:11

A jelenlegi f1-gyel az a bajom, hogy tul van szabalyozva, csak azon megy a kreativkodas, hogy egy csavart hova rakjunk, hogy jobb legyen a sulyeloszlas.

Azt nem ertem, hogy miert nem csinalnak egy kozos benzinpumpat, amit hasznalniuk kell. Magyarul fixaljak a fogyasztast / sec-re, aztan mindenki azt rak moge amit akar. 100 hengert, 1 hengert, wankelt, kazant stb.. Viszont egy biztos, hogy a leghatekonyabb motor lesz a leggyorsabb.

ziza133 2010.09.28. 11:26:03

@Boleslav_:
"Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg egyenmotorok lesznek, megjelenhetnek a ferrari, vagy chevymotoros ralliautók és a citroen-, vagy fordmotoros F1-es gépe"

helyesen irva:

"Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg egyenmotorok lesznek, akkor megszunt a Forma-1"

ziza133 2010.09.28. 11:28:01

@akf22: Megha kicsit szigoritva is, de egyetertek amit irsz. Es latod? Pont az ellenkezoje fele erolkodik a kocsog FIA es tarsai. Mindent "egyen"-re akarnak rakni, meg a motorral is probalkoztak a barmok, de azt azonnal kiszallassal valaszolta meg a ferrari. Az F1 nem csak a pilotakrol szol, hanem a technikarol. Minel kevesebb egyen/szabaly van, annal izgalmasabb.
Akinek meg egyen motor/autok kellenek, nezzen rono clio kupat...

titkosgyilkos 2010.09.28. 11:29:55

"1987-től egy egységes fojtószeleppel (pop-off valve) gondoskodott arról, hogy a töltőnyomás ne mehessen 2,5 bar fölé."

Annyit pontosítanék, hogy tudomásom szerint '87-ben 4 bar volt a limit, '88-ban lett 2.5 bar. Az, hogy a 4 baros limit bevezetésének volt értelme, mutatja, hogy milyen agyament feltöltőnyomásokkal mentek - legalábbis időmérőn.
A tervezett sor4 nem igazán tetszik, a V6-ok anno jobban szóltak, de ez ízlés dolga.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.09.28. 11:31:13

tök jól látszik a kommentelők kora, aki temeti a turbós 1,6-os motorokat, az valószínűleg pelenkában (se) nézte a turbós hőskor versenyeit.

arról meg biztos nem hallott, hogy az első atmoszférikus korszak előtt az 50'es években használtak 1,5 literes feltöltött motorokat is

baromira nem számít, mi hajtja: menjen gyorsan, gyorsuljon, lehessen vele előzni, és legyen jó hangja

én várom a turbókat

konrada 2010.09.28. 11:31:48

@visszakettopadlogaz:

Azért írod ezt, mert fiatal vagy.

Mert szép valóban a V8 hang, de ezek a motorok ezekben az autókban már olyan egyformák, hogy igazi verseny már ritka, viszont egyre sűrübb az, hogy a rajtsorrend szerint megy végig az immár 10 pontszerző.

Viszont egy új motorfajtával, melynél még évek fejlesztése van hátra, hogy ennyire egyforma cipők legyenek mint most és amelyeknél sokkal szélesebb szabályzási lehetőség van - előzésekre például rápakolnak, de ha rajta marad a teljesítmény úgy elfüstölhet, azaz amikor kell az erő, akkor veszik ki -
mindez azt jelenti, hogy megint azok lesznek az igazi sztárok, akik nem csak kihegyezett idegcsomók, de taktikusak, gépészek is mindezek mellett.

Azaz valószinűleg megint lesznek igazi versenyek is, olyanok, amik miatt oly sokan lettünk az F1 fanatistái, és amelyek láttán talán megértik a mai gyerekek, hogy az nem ez a mostani determinált körhinta.;-)

29 Palms 2010.09.28. 11:32:19

"...viszont az igaz, hogy 100000 km-t futott utcai autókat vásároltak vissza, és azokból használták fel a blokkot, mondván, hogy ami ennyit kibírt, az már nem fog tönkremenni."

Egye fene, egy 600 ezret futott Daewoo blokkot felajánlok valamelyik F1 csapatnak. De ára van ám, én csak úgy ingyé senkiből nem csinálok világbajnokot! :)

A Sachsen Classic cikk meg király!

sealard 2010.09.28. 11:36:57

@Szűcslaci: ez nem legenda, a BMW minimum 100E-t futott '02-eket vásárolt vissza, mondván, ha eddig hiba nélkül bírta, nem lehet gond az öntvénnyel. A lehugyozás is igaz, ezt ők szaknyelven érlelésnek hívták.

ave 2010.09.28. 11:37:46

650 loero 1.6-bol az kis tuningcsapatoknak is megy manapsag. F1-ben nagyon nagyon korlatozni kellene ehhez a turbonyomast.

titkosgyilkos 2010.09.28. 11:40:55

Ja, és perpill 650 LE benzintemető + ~150 LE villanypóver (KERS) az irányvonal, tehát összességében nem lennének gyengébbek, persze 2013-ig még sok minden változhat.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 11:48:26

@Bambano: nekem meg az egyiknek a fele (:

de azért a zöld tudat kedvéért van egy 1,8-as Golf 2-m is, csak azt sajnálom használni, mert nemsokára átfordul a 100.000 km-ren

lehet, hogy eladom a F1-be használtan , mert ennyit kibírt??? ebből leszek milliárdos???

@titkosgyilkos: abszolt így volt és szerintem az első időszakban nem 850 LE volt a csúcs, hanem 1.100, edzésen meg még több

Szsrobert 2010.09.28. 11:49:02

Ha 1-2-3-4 hengeres 500-asból is kihoznak 500Le-t 100g/kWh benzinfelhasználással, akkor azt fogják használni.
300-500Le-s felhúzott utcai 4hengeres turbókkal még a járókeretes mamók is gyorsulgatnának lámpától-lámpáig. Szűkebb buktárca esetén maradna a csigatempó ugyanazzal a motorral, kis fogyasztással.

ArtWolf · http://artwolf.blog.hu 2010.09.28. 11:51:05

@Hammer: én pont a turbókorszak közepén születtem (86-ban) tehát nem láthattam őket verseny közben (na jó, de, de nyilvánvalóan nem emlékezhetek rá), mégis piszkosul várom a csigás autókat az F1-be:D

tzzttzzt 2010.09.28. 11:59:31

@akf22: Teljesen igazad van, talán házalnod kellene az ötlettel...

cr500 2010.09.28. 12:08:54

Sztem akkor lenne élvezhető,ha ugyanúgy 1200-1400 paci lenne a már lassan RC méretű blokkokba,reméle.és két három év fejlesztgetés az f1-ben,lehet fejtetőn mennek majd a tütük

Idősebb vagyok, mint Szlovákia 2010.09.28. 12:13:56

@akf22: Fú ecsém, nagyon megnéznék/meghallgatnék egy 4-6 tárcsás wankel-motoros F1-es kocsit! :D
Beszállhatna a Mazda.

Rekspa 2010.09.28. 12:23:03

Az fog megint jól járni, aki egész versenyen a másik szélárnyékában elautózgat, a végére meg lesz bőven naftája és lenyomja a többieket, úgy hogy szinte semmit nem csinált....

joeramirez · http://automeo.blog.hu/ 2010.09.28. 12:35:36

Jó lesz, ha megint turbós motorok lesznek, és ez a költségcsökkentés az, amire tiszta szívvel rá bólinthatok: egy motor használható lesz 3 szériában!

Ha például jól megy majd a raliban a LADA 1.6T, következő évben a ruszkik tolhatják a Forma1-be is :D

Rocko- 2010.09.28. 12:37:10

jó cikk lett, köszönöm!

1200–1350 lóerô, egy négyhnegeresbôl? beleborsódzik a hátam minden olvasásra. brutális.

Bambano 2010.09.28. 12:38:49

régen a forma1-et száguldó cirkusznak hívták... mostanában a cirkusz valahogy elmarad, vagy nem úgy jön, ahogy kellene...

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.09.28. 12:40:33

Nekem lenne egy külön kérésem, tisztelt Jean!
Nem-e lehetne-e sornégy helyett soröt motorokat alkalmazni?

Hurri Kán 2010.09.28. 12:42:25

Izgalmas lesz, mert akkor megint új bódét kell a motor köré építeni. Vajon töltőnyomás meg üzemanyagfelhasználás korlátozva lesz?

tónik 2010.09.28. 12:43:07

Akkor már miért nem elektromos, 20 körönként akkucsere, és nem kellene ennyi rohamosztagos hozzá, csak egy technikus, meg egy kontaktspré...

Rocko- 2010.09.28. 12:43:23

@joccccc: ha le mans-ra nézel át, akkor lényegében már itt van.

Rocko- 2010.09.28. 12:48:13

@csiky944: gyilkos.

@Dervenkál Egon: :DDD

@feketenap: az attól függ: keresztben vagy hosszában?

vkindustrial 2010.09.28. 13:16:19

1600 cm3-es turbófeltöltős motor az F1-ben? Vajon egy futam = 1 motor?

joccccc 2010.09.28. 13:17:03

Rocko-: szomorú is... A repülőgép üzemanyaga a kerozin, az autóé a benzin, a traktoré a gázolaj!

joeramirez: "egy motor használható lesz 3 szériában" ahha persze, egy 600-700LE-re felfújt 1.6-os nem 3 szériát, de 3 versenyt nem fog kibírni. Egy 1.6 NA motor alapból 100-110LE, ezt felpumpálni ennyire... határon fognak menni.

Luighi 2010.09.28. 13:25:50

Levizelés: igaz is lehet, de nem a p*sa a lényege!

Hanem az, hogy az acélöntvény blokkokat nem azonnal fogták hadra, hanem hosszú ideig kidobták valahova(elfekvő helyre) hogy a benne lévő öntés utáni feszültség oldódjon. Mikor megtörtént(több évb után) akkor forgácsolták készre. És akkor nem deformálódott(csavarodott, görbült,stb Mindez századmilliméter szinten ám!!!) hanem tényleg olyan lett mint amilyennek készült.

A jövő a kis lökettérfogatú, kis fogyasztású turbómotoroké. Most úgy néz ki. Mondjuk sor négy hang F1 ben :-((

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2010.09.28. 13:28:05

Én a kutyáimat adom oda "edzőnek". :)
Amelyik blokk túléli a vizeletüket, maradhat.

Luighi 2010.09.28. 13:31:39

@GYUSZI BACSl: Az OPOC motor aligha lesz széria. Sok alternáló alkatrész ami elsőre feltűnt. Előbb lesz villanyautó. Szerintem.

Tabulator 2010.09.28. 13:38:22

Köszönjük leülhet egyes!

Meg nitró palack meg neoncső az aljára aztán kezdődhet a NFS.
Ezek után meg 600ccm 2T és felvásárolják a még működő trabi blokkokat.
F1 ne az egyen szarságról, meg a spórolásról szóljon már lóvét bele és fejlesztéseket engedni.

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 13:40:41

@Luighi: szerintem a VW ex-motorfejlesztési igazgatója valszeg tudja mit csinál

de amúgy csak a turbó miatt linkeltem be, mert annak van olyan turbója, ami kis gáznyomás esetén villanymotorral kvázi kompresszorként működik és nyomja a barokat

utána meg generátorként áramot termel, mikor már a gáz elég fordulatot ad

jó ötlet, nem?

karlmann 2010.09.28. 13:47:12

Az a baj, hogy ebből is csak akkor lesz valami, ha engedik a mérnököket dolgozni és nem olyan T. gazdaságos F1 lesz, mint a mai. Az, hogy csak sornégyes motorokat engednek eleve baromság, mert annak idején a BMW-t kivéve mindenki V6-ost használt, hengersoronként egy feltöltővel. A 650Le meg vicc, ez nem az F1 színvonala. Akinek nincs rá pénze az léceljen le, ne sírjon. Sokan megtették már és nincs szükség plusz hat kocsira csak azért, hogy legyenek pofozógépek, meg olyanok akik feltartják a mezőnyt.

a_tesz 2010.09.28. 13:52:11

@joccccc: nem egy konkrét darab motort kell érteni ezen, hanem hogy a három sorozatba csak egyszer kell betolni a fejlesztési pénzt (legalábbis a motor részébe), és mindháromban mehetsz akár. mert nem az kerül sokba egy versenymotoron, amiből épül, hanem amíg eljutnak odáig...

esef 2010.09.28. 13:55:19

Hamarosan végzek a munkával és beülök az 1.6-os francia vasba (igaz turbó nélkül), nem szabad elfelejtenem, hogy a Hungária krt. nem a Hungaroring és én sem vagyok a Kubica... :D

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.09.28. 13:57:30

Ne már hogy varrógépmotorokkal induljanak... LOL
Minumum V6-ot ÉS turbót ÉS a fordulatszám-limit eltüntetését követelem :D

LAPoska 2010.09.28. 13:58:28

ha kibirt 100000km-t akkor jo...? ezek a nmet motorok? :-D az 1,3as felician orulok ha esik az eso, mert akkor kapar harmadikban is 330000km felett... a 7eves accord 250000km utan is siman nyomja a 7000es fordulatot, 1liter olajjal +ba 15000km-re ami sima atlag... azt hiszem, megyek en akkor bonneville-be, lenzomni a sebessegrekordokat... :-D

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.09.28. 13:59:15

Esetleg még belemegyek, hogy lehessen választani : vagy V8-V10 szívómotor, vagy 4 hengeres, mondjuk 2 literes turbó.

ocsisajt78 2010.09.28. 14:01:52

@joccccc: "Egy 1.6 NA motor alapból 100-110LE, ezt felpumpálni ennyire..."

TE amugy ataludtad a Civicecben mindmaig jol teljesito es mar eleg reginek szamito 1.6-os 160 lovas szivomotorokat? :)

t0thl 2010.09.28. 14:21:03

www.youtube.com/watch?v=QNYAiWZ1lh8

Ez az autó is 1.5 ös volt pl.
Miért is baj ? :)

esef 2010.09.28. 14:22:24

@LAPoska:
Mi egy Skoda 120L-t toltunk be a bontóba pár éve, volt benne vagy 180e km generál nélkül. Ráadásul farmotor, kimondottan F1-alap... :D

esef 2010.09.28. 14:25:24

@t0thl:
Ráadásul akkor még a kézi váltó volt a menő...

mennyi?husz! 2010.09.28. 15:04:55

@titkosgyilkos: Igen, igen, ugytudom a BMW Turboja idomeron akar 1500 lora is fel volt huzva.

deak.atti 2010.09.28. 15:14:44

@csiky944:

Üdv!

A 70-es években voltak kísérletek 2T motorral a F 1-ben, de mivel a motorkerékpársportban akkor már egyeduralkodók voltak a 2T-k (Honda, Suzuki, Yamaha, és a többiek), így a Formula 1 illetékesek megrettentek a dologtól, és végül nem engedélyezték a kétüteműek bevezetését a F 1-be. Kicsit érdekes lett volna az akkori 3000 köbcentis előírások mellett egy 2T motoros F 1-es autó ... a Ford Cosworth DFV "egyenmotor" volt 470-500 LE között, mikor hogyan sikerült, egy ugyanekkora V8-as 2T lett volna vagy 600-700 LE, akkor, azokkal a gumikkal, kasztnikkal, anyagokkal ...

DA

deak.atti 2010.09.28. 15:18:43

... csak összehasonlításképpen: Freddy Spencer 1983-as 3 henger/2T Honda RGV 500 világbajnok motorja volt valami 180 LE ... 500 köbcentiből ...

DA

Real Simon says 2010.09.28. 16:19:05

@szmoker /segílyes/: Az 1400 lóerő egy soros négyhengerestől csak legenda - de elég közel voltak hozá a bajorok...

Real Simon says 2010.09.28. 16:23:29

@Szűcslaci: Lehet, h csak urban legend, de annak zseniális, nem?! ;) Amúgy ez még a BMW négyhengeres turbó tesztidőszakában volt, később nyilván nem rozsdarágta blokkot építettek be a Brabhamba, amivel Piquet 83-ban vbajnok lett.

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 16:43:03

a turbo jó ötlet, mert az egész f1 jelenleg nem más, mint az a délutáni program, amin jót lehet aludni.
de a problémát önmagában nem oldja meg, jelenleg sem a motorokkal van a baj, hanem az autóépitési szabályokkal, ezek miatt olyan a kocsi, hogy nem igazán birnak előzgetni, egymás seggében autózni huzamossabb ideig.

a takarékosság meg vicces, kit érdekel mennyibe kerül, állitólag ez az f1, akinek nincs rá pénze, az menjen kapálni.
Szerintem sokkal izgalamsabb korszak volt, amikor külön edzésbeállitások voltak, kerékcsere, tankolás, nem volt megszabva hány, s milyen motorod lehet.
ja és nem pofáztak bele, ha valakit megelőzték, esetleg kicsit autóztál előtte a miheztartás végett.

mennyi?husz! 2010.09.28. 17:03:13

@Real Simon says: Nem eppen. a Hivatalos adat 1350 lo. A pletyka meg, ahogy irtam, idomerore 1500 lo.

www.youtube.com/watch?v=niQ26ASiVT4

Wührer 2010.09.28. 17:05:27

Azt nem tudja valaki hogy az 1200-1350 lőerő milyen lökettérfogatból szabadult ki?

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 17:06:26

v6 1500ccm volt a BMW-Brabham, azt hiszem, de majd kijavitanak.

cr500 2010.09.28. 17:41:08

A rönóé volt 1.5 v6 asszem,asse szar a senna John Player Special Lotus Renault Turboja,amugy nekem megvan a birkuc TBS supermod,lehet hogy nem a legtrendibb játék,de 1986-ba nyomom patrese brabhamjével,és nagyon klafa vele menni,sokkal jobb mint a 200 akárhányas sorozatok

Hurri Kán 2010.09.28. 17:48:58

@Wührer: úgy tudom a turbómotorok a 80-as években 1500 köbcentisek voltak.

equium 12345 2010.09.28. 17:51:49

szet basz az ideg! vegig se olvastam.
1.6-os 4 hengeres az f1-ben?
mi ez ovoda? szabadkezet nekik!

night 2010.09.28. 18:29:21

Nem ertem azokat, akik temetik az F1-et a 4 henger miatt...

Sztem sokkal nagyobb dolog egy 1.6osbol kihozni 600-800 loerot, mint egy V8asbol...

A masik dolog, h a vilag motorgyartasa a kis turbos motorok fele mozdult el es hogy ezt koveti az F1 az jot jelent a mindennapi motorok szamara!

Yaesu 2010.09.28. 18:31:45

Nem tudom mennyire UL. de én úgy hallottam, hogy a turbók aranykorában az edzéseken ilyen 6-8 baros feltöltési nyomások voltak, aztán ezt maximalizálták 4, illetve 2,5 barra. Az megvan az idősebbeknek, hogy az utolsó turbós évben volt valami külön konstruktőri kupa volt az atmoszférikus motoroknak? Ha jól rémlik, Colin Chapman kupának hívták.

Van valami olyan oldal, akár magyar, akár angol nyelven, ahol szépen, tételesen le vannak írva az évenkénti szabálymódosítások 1950-től?

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2010.09.28. 18:32:25

1986 turbo motortok:
BMW 1.5 l4, tehát nem 6 henger, csak 4
Honda 1.5 V6
Renault 1.5 V6
Ford 1.5 V6
TAG 1.5 V6
Alfa Romeo 1.5 V8
Ferrari 1.5 V6
Zakspeed 1.5 L4

ezek mentek az f1 ben

gabi_RS4 2010.09.28. 18:42:10

Remélem a V4-es is homológ lesz, és nem csak a folyadékhűtést favorizálják majd :p
szeretném ha a Zaporozsecnek is lenne gyári csapata, tök jó szponzorok lennének, pl. surgutneftegaz vagy vnyesekonombank ))))))
És akkor talán utcára is kiadnának valami aeropakettos ZAZ-TF1 típust :p

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.09.28. 18:48:31

@gabi_RS4: hülye (:

belső olajkályhával, ami vegyes tüzelésű, szóval fával meg gázpalackról is üzemeltethető ((:

gabi_RS4 2010.09.28. 19:02:37

@GYUSZI BACSl: Télleg, surgutNEFTEGAZ ott a lényeg, ha meg Sumák-R a boxban reklamál, Iván átsétál és lerendezi egy FIA homológ baseballütővel, amin a Todt and Co s.p.a felirat díszeleg belemarva, sok réteg lakkal :p

Meg mehet tajga vodkával is :p

megint 2010.09.28. 19:09:00

Szép adatokat tudtak, csak az új trend az , hogy minél gyengébbek legyenek

mennyi?husz! 2010.09.28. 19:44:01

@Sas882: Ja, gondolom azert is volt sor4 mert a sor6 hosszu lett volna. (gyak akkora helyett foglalt volna mint egy V12) Sor4-es blokk volt is keszleten, V6-ot meg az eletbe nem fog csinalni a BMW ahogy akkoriban se tette.

Hurri Kán 2010.09.28. 20:24:34

@Yaesu: ilyen oldalt nem tudok. Érdemes neten is, meg antikváriumokban körülnézni, mert vannak nagyon jó F1-témájú könyvek amikben a szabályokat is megtalálod.

GERI87 2010.09.28. 20:33:27

A forma-1 egy nézhetetlen szar:)

A 2,4-es motor most is egy vicc de legalább V8.
1,6-os sor4 turbóval....
röhej!
Remélem van még aki felfogja hogy ez mennyire szánalmas.
Sor4!
Mér erőltetik, nyomatják ezt a hengerelrendezést..

Nem beszélve a kurva turbóról!!

Aki kitalálta azt is hogy utcai autókba turbó ÁÁÁ ütném szívlapáttal..normális????

Komolyan mondom minél többször használják annál inkább ellenszenves lesz:D

10 év múlva mi lesz???
Jönnek a 500-as 2 hengeres 30.000 pörgő vakarékok??
természetesen csak FIAT blokkot lehet majd használni az egyenlő esélyek miatt, a pilóták meg távirányítással irányítják majd őket mert az biztonságos...

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.28. 20:35:50

Vicces, hogy kétféle hozzáállás van, egyik szerint:
Ó, Istenem, micsoda boldog idő volt, amikor a turbókorszakban a BMW ezer lóerőnél is erősebb volt...
A másik:
Micsodaaaa? Néééégyhengeres 1.6-os motorokat akarnak bevezetni? Hova süllyed az F1, ó Istenem...

Az a BMW soros négyhengeres volt, ezerötös... és ha nem is volt 1400 lóerős, piszok erős volt, jó volt a hangja is.

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.28. 20:41:26

A legerősebb motorok körül mindig nagy felhajtást csináltak, és utólag maguk a résztvevők is egyre feljebb tornázzák a számokat. A kilencvenes években arról szólt a fáma, hogy 1000 lóerősnél is erősebb volt edzésen a BMW. Aztán Rosche egyszercsak 1200 lóerőről beszélt. 2000 után meg azt nyilatkozta, hogy a fékpad 1400 lóerőt tudod mérni max és hát kiakadt...
Még tíz év, és 1600 lóerős lesz.

B45524D N3K1 2010.09.28. 21:09:58

Milyen szép letisztult auto az a McLaren Honda ...
és mennyire bírtam benne Professzor Prost -ot ... nagyon jó versenyek voltak ám kár, hogy nem lehet újranézni ...

madbalee 2010.09.28. 21:12:28

A turbó korszak szerettette meg velem az autósportot;) Én nagyon várom őket!

madbalee 2010.09.28. 21:14:29

@GERI87: Te pedig nem a turbó korszak miatt lettél autókedvelő;)

1kutya 2010.09.28. 21:22:50

@Putz Patrik: gondolom azok a kommentelők, akik '86 után születtek, el sem tudják képzelni, milyen volt a turbokorszak és lázadoznak!

ismerek olyan emberkét, akinek ugyan még a tojáshéj ott a seggén, de sohasem volt csak 2.0 feletti autója. mikor megjelentek ezek a kis turbos benzinesek, akkor szidta őket, mint a bokrot, mindaddig, míg egy kb 50km-es kör után remegő lábakkal ki nem szállt egy fos 1.4tsi-ből.

jelenleg egy 1.6thp pug-al nyomja...

no comment...

Devil2 2010.09.28. 21:33:33

Minek a turbó? Rohadt sokat fognak majd fogyasztani az autók, mert a turbót majd hűteni kell elégetlen benzinnel. Ez rohadtul nem környezetkímálő. Apropó 3bar feltölrőnyomás... milyen benzin bírja ki az a kurva nagy kompressziót? Vagy alapból lesz 1:5 komprssziója a motornak? 3 barral számolva még az is 1:15.

lwl (törölt) 2010.09.28. 21:46:56

@yaffa: "Lepisilik, megfagy, felolvad, rozsdásodik, stb."

Mert erre a viz ugye nem kepes, ra kell hugyozni. Hat meg ha azt is elarulod, hogy mi elonye szarmazik a blokknak a korroziobol, mar nem halok meg hulyen.

lwl (törölt) 2010.09.28. 21:48:17

@sealard: "A lehugyozás is igaz"

Persze pityu. Elvis meg el, csak magukkal vittek az ufok egy idegen bolygora.

misinator 2010.09.28. 22:07:25

@LAPoska: Akkoriban - még a legendásan tartós bizonyos motorblokkok ellenére is - azért nem volt annyira lenézni való egy százezret futott blokk: nagy légellenállás, rövid végáttételek: a mai autókhoz képest úgy forogtak a motorok, mintha a mai autóddal mindig max. harmadikban, esetleg negyedikben mennél.
Alacsonyabb oktánszámok,az ideális keverési arányt csak pillanatokra biztosító karburátorok, korai befecskendező rendszerek, a mainál gyengébb anyagminőségek - vaskossággal kompenzálva. Sokkal kisebb teljesítményszintű ásványi olajak /az SE multiszuper már istencsászár volt/.
Trionic gyújtásról se volt egy szó se...

w a s d 2010.09.28. 22:22:37

@Devil2: "elégetlen" benzinnel nem a dugattyút szokták hűteni? A "3 bar -> 1:15 kompresszió" összefüggés meg nem hiszem, hogy megállná a helyét.

Shadowbull 2010.09.28. 22:32:05

@F/: ""elégetlen" benzinnel nem a dugattyút szokták hűteni? "

Nem.

De gyanitom, az F1-re nem ervenyesek ugyanazok az elvek, mint az utcai autokra. Mintha valami olyasmi remlene, hogy anno a turbos motorok takarekosabbak voltak a szivoknal.

sb

nikó 78 2010.09.28. 22:43:20

Hú ez a hír nem zakaltott fel egyáltalán.Kb 20 éve nézek forma 1-et.Mostanában azon kapom magam,hogy 10 perc elteltével elalszom rajta,és ez nem elsősorban a vasárnapi ebéd számlájára írható.Ez nem verseny ami az utóbbi 15 évben zajlik,hanem egy rakás szar.Televan az egész sorozat olyan pályákkal,amiken előzési lehetőség elvétve akad, ha meg akad, akkor üldözés, kergetőzés nem alakul ki, mert elfogynak a gumik, az aerodinamikai kialakítások miatt.Ez a kétféle gumiváltozat is csak is egy kibaszott zsákutca.Egyengumi,tankolás ohne,olyan aerodinamikai kialakítások,hogy a versenyhelyzet egyáltalán kialakulhasson,mint pl:www.youtube.com/watch?v=z6HixXpf9Ns
aztán ha majd ilyeneket látok akkor valszeg nem alszom be rajta.De ez igy sehova sem vezet az biztos.

panrew 2010.09.28. 23:30:06

Sziasztok!

Szerintem ezzel az egésszel az a baj,mint a legtöbbet használt op rendszerrel. Ezek az autók már sohasem leszenk annyira kihegyezettek mint annó a 80-as években. Aki most áradozik az új 1.6-okról ajánlok meghallgatásra egy 3.0-s vagy 3.5-s v12-s ferrari motrot. Apám az mekkorát szólt kb 18e-s fordulaton. Most gonosz leszek. A mai f-1 ben már nincsenek igazán jó pilóták kivétel a néhány veteránt. Ezért nincs annyi eksön a pályán. Na meg azért mert aki hozzászokott egy bizonyos behatárolható erejű géphez annak nem kell küzdenie a géppel. Jóval nagyobb gonoszabb motorok kellenének kb 1200-1500 lóval. Minden team dönthessen mit használ soros v wanker boxer mittudomén milyen van még motor. Mondjuk benyás morotok. Úgy gondolom túl sok a szabály ma ebben az egészben. Ez ma már nem f-1 hanem egy szimpla ürügy a nagy zsé beszívására egyre silányabb cirkusszal akarnak exponenciálisan növekvő proftiot. Egyen motor mindenhol? Köszi nem. Ha ezt megteszik esküszöm áttérek a focira az amerikaifocira.

Hurri Kán 2010.09.28. 23:35:35

@Devil2: ez valami újfajta turbó lehet ami az égéstér méretét is megváltoztatja :DDD

@Shadowbull: bizonyos fordulatszámtartományig lehet hogy takarékosabbak voltak.

Pasas 2010.09.28. 23:38:00

Úristen. Hát az volt a Forma-1. Sosem lesz olyan többet.

Yaesu 2010.09.28. 23:42:37

@panrew:

AZ ugye megvan, hogy a 80-as években még egyáltalán nem volt semmiféle elektronikai szar az autókban, plusz aszinkron kézi váltó, valamint állandóan figyelni a turbonyomást. Megnézném, hogy egy versenyhelyzetben egy ilyen kis nagypofájú Hamilton féle "versenyzők" mit művelnének egy korabeli géppel.

MaCS_70 2010.09.28. 23:49:46

Halihó!

Valamelyik ismeretterjesztő csatornán volt nemrég egy műsor a Forma1-ről. A BMW egyik korabeli mérnöke mesélte el benne (és mutogatta meg apontos helyet), hogy anno mindenkinek a fűben rohadó blokkokra kellett vizelnie. Direkt hangsúlyozta, hogy ez nem mendemonda.

A Porsche TAG motorok titka meg mintha az lett volna, hogy alig használtak bennük csöveket. A gázok és a folyadékok az öntvényben kialakított járotaokban közlekedtek, amivel kiküszöbölték az egyik leggyakoribb hibát, a csövek sérülését, lerázódását.

üdv: MaCS

Hurri Kán 2010.09.28. 23:57:31

@Yaesu: és a váltó sem a kormányon volt. Meg rendesen megvolt a három pedál. Más világ volt, na.

shelby 2010.09.29. 00:15:43

@Yaesu:
Valószínűleg egy fél év alatt beletanulnának.

Felesleges összehasonlítani a múlt versenyzőit a maiakkal.

seniman 2010.09.29. 01:10:11

Kisgyerekkoromban,amikor még nagyobb zsivány voltam,mint most,egyszer oldalbavizeltem egy felfűtött kályhát.Leirhatatlan büdös volt.Képzeljétek el a hugyosblokkok szagát üzemmeleg állapotban :-))))))))))
Vagy a gépműhelyben,forgácsolás közben.

Shadowbull 2010.09.29. 07:33:22

@Yaesu: ´"Megnézném, hogy egy versenyhelyzetben egy ilyen kis nagypofájú Hamilton féle "versenyzők" mit művelnének egy korabeli géppel."

nagy valoszinuseg szerint ugyanugy odavernek a mezonyt azzal is, mint ma.

Az akkori mezonyt is.

En sb

Putz Patrik · http://ppf1.blog.hu 2010.09.29. 07:34:19

@panrew: A V12-es Ferrari nem forgott 18 ezret. 95 végéig használták a V12-őt, 18 ezret meg a kétezres években forogtak az F1-es motorok.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.09.29. 08:03:09

Szerintem jelentősen felfog gyorsulni az f1, de kíváncsi vagyok, hogy fogják-e bírni a fordulatszámot.

gigabursch 2010.09.29. 08:28:58

@Luighi:

Egyébként ezt a módszert sok helyen alkalmazzák.

Példának okáért, csak az a geodéziai műszer jó, aminek az alap öntvényei legalább 30 évig kint porosodtak az udvaorn, mert addigra a fém megnyugodott, és nem kellett a műszert állandóan újraklaibrálni.

Ez volt a nagy előnye a cocilizmusban még beszerezhető imperialista WILD műszereknek a MOM műszerekkel szemben.

Aztán egy 20-30 éves MOM műszer később megjavult, de kellett neki az idő.

LAPoska 2010.09.29. 09:47:37

@misinator: oke, ertem en, hogy akkoriban nem volt a motor mukodese olyan preciz, de mondjuk egy honda s600 karbesszel 600ccm-vel tudot 10000fordulatot es 57loerot... 1964-ben...!!! azt, hogy mennyre volt megbizhato, nemtudom, de gondolom nem csak 10000km-t birt ki, ha torodtek a motorral... nem akarom en lemondani a regi bmw motorokat, csak nevetsegesne tunik a mondat, ha kibirt 100000km-t..... igaz, manapsag ez ervenyes a legtobb uj autora is... :-D

Walmer 2010.09.29. 10:20:04

ha jól tudom a '80-as években volt az a szabály, hogy 1.5 turbóval, vagy három és félliter anélkül. egy másfeles turbó köröket vert a 3és feles szívó motorra. A motorok széteséséről, meg hogy nem bírja majd a turbó, csak annyit, hogy meg kellene nézni, '88-ban Senna és prost alatt hányszor rohadt ki az autó.
egy 1.5 ös turbó motor teljesítményben a mai technikával fossá veri az egyesek által annyira ajnározott V12-es ferrarit.
viszont a versenyek nem lesznek látványosabbak ettől sem. Az aerodinamikai beállításokon kellene változtatni. Akik meg azért néznek f1-et, hogy hallgassák ahogy visít a ferrari v8-a 12ezer fordulaton, azok töltsék le a youtuberól, zárják magukra a retyóajtót és hallgassák ott.

misinator 2010.09.29. 10:37:52

@LAPoska: Már a 30-as években is készítettek mai szemmel is elképesztő fajlagos teljesítményű motorokat, pedig szelep összenyitási szögről még nem beszélgettek, na meg az akkori oktánszámok...
Mennél korábbi időkre megyünk vissza, annál inkább igaz volt a teljesítmény-élettartam fordított arányossága.

Egyetértek azzal a hozzászólással, hogy a hatásfokot kéne ösztönözni: X üzemanyag egy versenyre /pályánként változva/ évek alatt egyre kisebb mennyiséggel, semmi motorkorlát, s mindenki olyan konstrukcióval zabáltatja az üzemanyagot /BENZINT!/amilyennel akarja.

Egyre korcsabb a forma-1, amióta szuperszámítógépek és szélcsatornák hada viszi tökélyre a száguldó szélakadályok formáját.
én legszívesebben betiltanám az összes szárnyat, hadd csúszkáljanak, meg kínlódjanak az erő átvitelével/ lásd Formula-Ford/
De ez nem fog bekövetkezni, mert a szárnyak ELSŐDLEGES feladata a reklámhordozás...

LAPoska 2010.09.29. 11:36:15

@misinator: azt tudom, hogy elobbi idoszakot nezzunk, annal hajmresztobb megbizhatosag volt. amugy en meg az F1-ben talan csak annyit csinalnek, hogy visszatennem a 3dik pedalt (kuplung) meg a sajterpakat (sebvaltot), oszt mindenki megmutathassa, hogy mit tud. es szerintem is erdekesebb volna, ha megadnanak nehany fix parametert, es hadnak a konstrukciot "szabadlabon"... de mindent, hengerek szama/elrendezese, szarnyak, kerekek szama/elrendezese... a "globalizaciot" meg hadjak meg az unalmas nascar-ra.

Real Simon says 2010.09.29. 11:59:33

@gyvy: miért, a cikkben más szerepel? :)

Hurri Kán 2010.09.29. 12:27:24

@Real Simon says: Nem szerepel más, csak egyik olvasótársunk volt bizonytalan a vonatkozó technikai specifikációt illetőleg.

Egyébként nagyon tetszett a cikk, a Bmw-motorblokk lehugyozáson behaltam, de simán elképzelhetőnek tartom a németeket ismerve.

Devil2 2010.09.29. 13:46:13

@gyvy:
"ez valami újfajta turbó lehet ami az égéstér méretét is megváltoztatja"

Nem az égésteret változtatja bakker..
gondolj már bele, ha belepréselünk a hengerbe 3szor annyi levegőt mint amennyi símán a légköri nyomással bejutna (alsó holtpontnál már eleve 3 bar a nyomás) és még azt össze is sűrítjük, akkor milyen kompresszió lesz mérhető a dugattyú felső holtpontjánál?

Hurri Kán 2010.09.29. 14:08:24

@Devil2: a kompresszió ettől nem változik. Ami változik, az az, hogy adott méretű égéstérbe ha több levegőt juttatunk, akkor több üzemanyagot is lehet, mert van mivel elégetni. Ha több az elégetett üzemanyag, nagyobb a teljesítmény.

Sűrítési viszony = A lökettérfogat + égéstér térfogat osztva égéstér térfogattal.

Ezen a turbófeltöltő nem változtat.

Devil2 2010.09.29. 15:23:10

@gyvy: A kompresszióviszony egy dolog, a sűrítési végnyomás meg egy másik, bár utóbbi elég erősen függ előbbitől ÉS a turbó is jelentősen megnöveli azt, ami törvényszerűen megnövekedett hőmérsékletet is jelent. Ha egy szívó motor igényli a 98-as benzint a magas kompressziója (magas sűrítési végnyomása) miatt, márpedig nem ritka ez utcai autókban sem, akkor ha még turbót is kap az a motor és 3 bar nyomással 4(!) szeresére emeljük a motorba bejuttatott levegő mennyiségét, akkor szerinted változatlan kompresszió mellet milyen benzin fogja kopogásos égés nélkül eltűrni a sűrítéskor kialakuló extrém hőmérsékletet?

Hurri Kán 2010.09.29. 15:45:59

@Devil2: Pontosan, a turbó a sűritési végnyomást emelheti meg.

w a s d 2010.09.29. 16:20:04

@Shadowbull: Na már ezt is tudom. És a (most is szóban forgó) nyomásos dologról mit lehet tudni?

DemeterJR 2010.09.29. 18:19:26

@gigabursch: Amiről beszélsz, "Példának okáért, csak az a geodéziai műszer jó, aminek az alap öntvényei legalább 30 évig kint porosodtak az udvaorn," A fémes, fémmegmunkáló szakmákban öregbítésnek hívják. A vas, és más fémek szemcseszerkezetét hőkezeléssel lehet gyorsan változtatni. Viszont az öregbítést nem lehet csak idővel megoldani. Az anyag szemcseszerkezete rendeződik. :) Hajrá turbó.:)

WesT 2010.09.29. 18:38:15

Véleményem szerint ezt is el fogják cseszni, ahogy mostanság mindent az f1 ben.
Agyon lesz szabályozva, meg lesz kötve a kezük, mintha egyen motorokkal mennének. ÉS pont ez a baj. Jobban tetszene ha mondjuk megint a teljesítmény határok feszegetéséről szólna a dolog. 900-1000le időmérőn,versenyen pedig ki mit vállal. De nem fogják megadni ezt az örömöt. Lesz majd helyette villanymotor...

Rocko- 2010.09.29. 19:28:23

@Shadowbull: én nem vagyok meggyőződe ebben.

Devil2 2010.09.29. 20:26:57

@gyvy: Nem hogy emelheti, hanem emeli is (különben értelme nem sok volna a turbónak), mint ahogy a kompresszió növelése is ezt teszi. A benzin levegő keverék dúsításával kitolható valamelyest a kopogási határ, de nem a végtelenségig. Ha megvalósul a turbósítás a F1-ben akkor biztos hogy teljesen más összetételű üzemanyagot kell használni, aminek kevés köze van a hétköznapi benzinhez. Jó lenne ha egy szakértő is nyilatkozna erről a témáról. Valaki?

Hurri Kán 2010.09.29. 22:26:11

@Devil2: Volt az F1-nek olyan időszaka, amikor ki tudja mit öntöttek a tankba. Egészen a 90-es évek közepéig kb. még ment a vegyészkedés (pl. a pályák jellegének megfelelően kutyulták a benzin összetevőit (!)). Most elvileg kereskedelmi forgalomban is kapható üzemanyaggal mennek a vasak.

Lusta_Dick 2010.09.30. 08:28:54

Valamelyik jóember írta, hogy a turbómotor mondjon le.

Jelzés értékűen számomra a szívó motor olyan mint a szex gumival jó jó de nem az igazi.

Nekem egy 1.8 8v turbós passatom van. e85-el járok 100%-ban és 8.5l a duty cycle-öm 100-nál. A fogyasztással teljesen elégedett vagyok. 3 hó/olajcsere azaz 10e km. Indul jön megy nem kell kompromisszumokat kötnöm.

2 napig bmw 325i-vel jártam. Jó motor jó végsürítéssel jó mindene mégis egy betegágy. Nem tud senki annyit fizetni, hogy újra szívó autóm legyen. Volt dízel volt szívó benzin van turbó benzin.

Kinek a pap kinek a papné, de előbb meg kell tapasztalni mindkét oldalt esetleg a harmadikat is mint dízel és utána kell véleményt nyílvánítani.

Shadowbull 2010.09.30. 15:27:35

@Rocko-: most is a legjobbak vannak az elen, mint 25 eve. Az akkori legjobbak miert lennenek jobbak mint a mai legjobbak?

sb

Shadowbull 2010.09.30. 15:32:26

@Lusta_Dick: "számomra a szívó motor olyan mint a szex gumival jó jó de nem az igazi."

Akkor meg nem probaltal jo szivomotort.

Egy 8400/perc-es fordulaton uvolto V8 meg jobb is mint a szex. Akar gumival, akar anelkul.

sb

Hurri Kán 2010.09.30. 16:41:53

@Shadowbull: legjobb 8400-as fordulat közben a motorháztetőn dugni :)))

Bontószökevény 2010.09.30. 17:14:09

@visszakettopadlogaz: A nyolcvanas években is négyhengeresek voltak a turbók és szarrá verték a szívókat! Ha jól emlékszem 1.5-ösök voltak, a szívók meg háromliteresek! Nincs ezzel semmi baj! Hajrá! Visítson az a turbó! :)

Rocko- 2010.09.30. 22:40:47

@Lusta_Dick: "Nekem egy 1.8 8v turbós passatom van. e85-el járok 100%-ban és 8.5l a duty cycle-öm 100-nál."
naja. nyilván ilyen motorok lesznek forma egyben is.
ja, neeeem? akkor mi ez az összehasonlítás?

@Shadowbull: mondom, nem vagyok meggyőződve. más a technika, mások a sofőrök, és nincs lehetőség összemérni őket. akik akkor voltak fiatalok, azok ma öregek, akik ma fiatalok, akkor tán még nem is éltek.
"Az akkori legjobbak miert lennenek jobbak mint a mai legjobbak?"
mert mindkettő a saját közegében jó. másban már nem biztos, hogy az lenne. (lehet jó példa, de talmácsi kategóriát váltott, és a kezdeti időszakban rendre bukta el a versenyeket.)

@gyvy: esetleg 8400 RPM-mel dugni? :))))

Hurri Kán 2010.09.30. 23:00:28

@Rocko-: nade akkor mennyi lesz a felsőholtponti csúcsnyomás? Meg nem beszélve arról hogy a keletkező hulladékhő elvezetését is meg kell oldani :)))

Régi pilóták vs. mostaniak összevetéséről egy gondolat csak: ez kicsit olyan mint naposcsibét atomerőművel összehasonlítani. Minden korban mások voltak az autók, nyilván más vezetéstechnikát követeltek meg. Aki a maga korában adott autóval nyert, nyilván azért tudott nyerni mert adott viszonyok között ő volt a legjobb (a szerencsefaktort most vegyük ki). Innentől értelmetlen sztem a vita hogy az akkori pilóták mostani autóban mit csinálnának meg jobbak lennének -e. Mindenkinek a maga korában adott technikai feltételek mellett kell megmutatni hogy mit tud, ennyi.

Rocko- 2010.10.01. 07:30:15

@gyvy: na meg kérdéses, hogy hány szelepes lesz, mekkora lesz kompresszió, mennyi az üzemanyag szállítási maximuma.
a kipuffogógázok elvezetésére szerencsére van külön elvezetés, bár néha az is zárul. :))) és nem csak szívóütemben! :DDD

"ez kicsit olyan mint naposcsibét atomerőművel összehasonlítani. "
igen, eztet mondom én is. ezért mondom, hogy nem vagyok meggyőződve: az akkoriak jobbak, vagy am ostaniak, hiszen más a terep. rendes fész tu fész összehasonlításra meg nincs lehetőség, sajnos.

w a s d 2010.10.01. 10:47:49

Szerintem az szól a mai versenyzők mellett a régi nagyokkal szemben, hogy ma már szinte erre "tenyésztették" őket, azon sem csodálkoznék, hogyha (az eleve már- már emberfeletti) reflexükön meg koncentráló képességükön a kémia még tovább javítana...

Hurri Kán 2010.10.01. 12:13:54

@Rocko-: talán az árulkodó lehet, hogy jó sok éve szerveztek egy versenyt: mindenki Mercedes 190 2,5-16 EVO-val ment (remélem jól írtam a típust) ha jól emlékszem a Nürburgringen, de lehet a Hockenheimen. Indult több aktív F1-es pilóta is. Sennát is beültették az egyik autóba, csak úgy beugróként valakinek a helyére aki az utolsó pillanatban visszalépett és tönkreverte a mezőnyt. Ez azért elmond valamit...

Rocko- 2010.10.01. 13:18:27

@gyvy: erre este rákeresek, érdekesen hangzik.
mondjuk azért nem lehetett olyan nagy korkülönbség, ha Senna versenyzett ifjoncokkal.

Hurri Kán 2010.10.01. 13:39:44

190 2,3-16 típus volt az autó, elírtam, elnézést.

Rocko- 2010.10.01. 19:31:15

@gyvy: thx. akkor viszont az én alapvető teóriámat erősíti: a régiek jobbak, az újak "puhapöcsök". :)

Hurri Kán 2010.10.01. 22:27:15

@Rocko-: Azért ebben a mezőnyben Senna volt a "puhapöcs" a régi jó pilóták között! De persze ez a verseny egy egyszeri alkalom volt, ebből általánosítani nem lehet.
Bár megnéznék most is egy hasonlót, mondjuk egy C36 AMG vagy valami hasonló Mercibe beültetni teszem Hamiltont, KisRosberget, Schumit, Alonsót, Kubicát és még egy-két versenyzőt h mi történne. Jó móka lenne az biztos.