Visszaadtam a BMW 320d Efficient Dynamics tesztautót (teszt hétfőn), amivel sikerült 5,6 liter gázolajjal eljárnom városban. Persze még nyáron, amikor még kisebb a forgalom, de a nagy őszi dugókban is el lehet vele járni 6 literrel, arról nincs kétségem. Tízmilliós az alapára, de annyiért borzasztóan fapados, úgyhogy hárommilliónyi extrát simán rá lehet számolni. Na igen. És akkor az történt, hogy épp rendes évi szabadságomat töltöttem, az erkélyen döglöttem a napon, és kezdtek pihent gondolataim támadni.
Igen, kreatív és rutinos olvasóink már kitalálták, mi volt az első.
Ha a BMW 6 litert fogyaszt, a Cougar 21-et, mikor hozza be az árát?
Ha a BMW-re 13 milliót számoltam, a Cougarnál 3-mal kalkulálok, azt úgyis hamarosan elérjük. Utálok számolni, de ha érdekes a feladat, rá tudom venni magam.
100 kilométeren 15 liter a különbség – a benzin és gázolaj árának különbségétől eltekintek, hiszen az az évek során amúgy is követhetetlenül változik. 10 000 kilométeren 1500 literrel fogy kevesebb, ez 340 forintos benzinnel számolva 510 000 ezer forint. Haladunk! 100 000 km, 15 000 liter, 5,1 millió forint, egész jól kalkulálható számok, innen már tudjuk is, hogy 200 000 leautózott kilométer alatt jutunk 30 000 literes üzemanyag-különbséghez, ami 10,2 millió forintos elméleti árával már fedezi az árkülönbözetet.
Igaz, a Cougar még mindig ér 3 milliót, a 200 000 kilométeres BMW meg olyan 4-5-öt, és persze muhaha, 200 ezer kilométert futott BMW nem is létezik, hiszen az olyat egyáltalán nem lehet eladni. A gyártási évet kicsit nehezebb visszatekerni, maradjunk annyiban, hogy 4-5 éves 320d-ket ennyiért találni a neten dögivel. Természetesen hülyeség volna ennek alapján azt mondani, hogy akkor vegyen mindenki amerikai izomautót, mert megéri, csak hogy a gazdasági racionalitás szempontjából nagyjából ennyit ér a kis fogyasztás. Mármint a kis fogyasztású luxusautó. Egészen másképp nézne ki az egyenlet egy hárommilliós, szintén hat liter körül fogyasztó Fiat Pandával összehasonlítva.
További kellemes vitatéma: hogyan vezessük bele az egyenletbe a nem is olyan bizonytalan bizonytalansági tényezőt, hogy a modern dízelmotorban 200 ezer kilométer alatt mennyi milliós motorjavításra van komoly esély?
Az utolsó 100 komment: