Kisfröccs vagy hosszúlépés?

  2010. augusztus 31. - Gulyás G Címkék: vélemény hibrid

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Kocsma- és amperszag a levegőben. De hová tegyük a villanymotort? És mégis mekkorát?

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr662260649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

no_holy_shit 2010.08.31. 17:12:22

@D.K.:
"Nekem az a kérdésem lenne , hogy miért nem tölthetőek a hibrid autók akkumulátorai hálózatról?"

ugy hijjak, hogy Plug-in Hybrid (Vehicle) azaz PHEV. kaphatoak. Par freak a gen 1 Priust is atalakitotta

no_holy_shit 2010.08.31. 17:14:48

@no_holy_shit:

az elektromos autoknak eleg nagy a CO2, NOx es koromkibocsajtasuk az arammix miatt.

Spiro 2010.08.31. 17:15:49

Michelin, és a Siemens is rendelkezik kerékagy motorral, ami az elektromos kormányzást, rugózást, és a lengéscsillapítást is magában foglalja (azaz elektromos hajtás esetén, a kaszniba csupán aksikat kell elhelyezni, és még a motortér is szükségtelen).

Valahol olvastam, hogy gumival együtt ~30kg, így nincs miért aggódni a rugózatlan tömeg miatt sem.

www.origo.hu/auto/20081202-michelin-active-wheel.html

autohirek.hu/tart/cikk/i/0/28242/1/auto/A_Michelin_Active_Wheel_kis_tulzassal_a_kerek_ujrafeltalalasa

www.youtube.com/watch?v=i1uTR-8KarE

www.youtube.com/watch?v=zPSoNfmuBXc&NR=1

lacza87 (törölt) 2010.08.31. 17:27:31

@no_holy_shit: Az 1-es pontban leírt rendszer (inkább: apró, de roppant hazsnos segítség) megtalálható pl Miskolc forgalmasabb útjain is.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.08.31. 17:29:58

@no_holy_shit: Siófokon a legtöbb lámpa írja meddig piros még / meddig zöld még. De ez keveset ér. Az árammix kapcsán: Azért egy autónál kedvezőbb a helyzet még így is, de valóban változtatni kéne e téren is.

jah-man 2010.08.31. 17:35:08

tónik: "...kisétál hozzád, és megesz lovaskocsistól, kapástól..."
és aztán egy hét múlva hal éhen.
Amúgy ezeket a folyamatokat nem egyik napról a másikra kell elképzelni, hanem néhány, esetleg néhány tíz év alatt...
A benzinár pl. azóta megy felfele, amióta az eszem tudom (persze infláció meg minden...)
De mondjuk egy tank benzinnek hány százalékát kell kitennie a fizetésednek, hogy lemondj a kocsiról?

Spiro 2010.08.31. 17:42:48

F1-ben használt KERS-t is lehetne kombinálni egy kis belsőégésű motorral, hiszen a gyorsítási szükséglet miatti túlméretezés rontja a belső égésű motoros jármű hatásfokot, és ez segíthetné a gyorsítást.

A KERS ráadásul kicsi, könnyű is, és kondenzátoros felépítése miatt egy pillanat alatt tölthető (nem úgy mint az aksik) akár otthoni hálózatról elindulás előtt (ill. menet közben pedig töltődgetne a mozgási energia visszanyerésből).

fasz-ommm 2010.08.31. 17:43:28

@Shadowbull:
nagyon jól tudom, hogy milye következményekkel járna ha hirtelen elzárnák a fekete trutyit folyató lukakat. De visszaolvasol azt rájössz hogy ez miért jó. Így is túl van lakva ez a bolygó.
Nagyon érik már a következő menetrendszerű világégés, mert elmaradt a legutóbbi a hidegháború alatt azért vált kontrollálatlanná a népszaporulat.

MaCS_70 2010.08.31. 17:44:08

@Kori & R:

Halihó!

Az agymotornak éppen az a problémája, hogy nagyobb lesz a rugózatlan tömeg.
Az optimális rugózatlan/rugózotttömeg-arány egyébként a 0/100 lenne, azaz ha egyáltalán nem lenne rugózatlan tömeg.
Az agymotor pedig alig rugózott, hiszen csak a gumik rugóztatják, ami édeskevés.
Az agymotor -- amint a cikk is írta -- sok szempontból nagyon jó, de néhány gyakorlati probléma miatt egyelőre felejtős -- ezek közül pedig csak az egyik az, hogy a rugózatlan tömeget növeli.

Üdv: MaCS

tónik 2010.08.31. 17:45:34

@jah-man:
Igaz, végül éhenhal, ezzel csak azt akartam mondani, hogy ez alól k.rva nehéz kivonnia magát mindenkinek, akinek nem lesz atombunkere, több évre elég élelemmel...
Az autóról meg nem tudok lemondani, mert hülyén néznék ki Hiltivel, zsák gipsszel, létrával a buszon. Viszont van egy 1.7 E kadett kombim, amit gombokért szervizelnek (amúgy sincs, ami elromoljon benne),és 4-5 literrel elpattogok vele dolgozni, meg van egy "normálisabb" autó, ami jó az összes többire...

tónik 2010.08.31. 17:50:19

A KERS működése roppant bonyolult. Mikor bevezették, még Palik és a szintén hozzáértő kollégája is 3 futamon keresztül csodálkozott, hogy miért a célvonalnál tölt föl, pedig ott nem is fékeznek...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.31. 17:59:38

@Gulyás G: Tuttam, tuttam! A Csikós az oka. Asszem, ezt rendszeresíthetnénk. Mindegy mi az, a Csikós tehet róla. Jó lenne a Csikós-ellenes ligának is, meg a Csikósnak is.

fasz-ommm 2010.08.31. 17:59:39

@no_holy_shit:
Persze hogy lehet 90%-os hatásfoka egy gőzgépnek. Ugyanis ott nem egy szimpla kompressziós ütemre tudod csak és kizárólag felhasználni a hőenergiát:

" Kombinált ciklus esetén, ahol a tüzelőanyag elégetése először egy gázturbinát hajt és csak utána használják gőzfejlesztésre, a hatásfok 60% is lehet. Hőhasznosítás esetén, amikor is a rendszerből távozó hőenergiát fűtésre használják, az összhatásfok 90%-ot is elérhet"

fasz-ommm 2010.08.31. 18:02:40

@no_holy_shit:
"egesz motortartomanyban 40% koruli hatasfokkal uzemelo SCR es DPF nelkuli motort kapunk"
Aztakurva, kemény 40%-os hatásfok? Ezek aztán nem szarral dobálódznak. :))

Komolyan ez kész szánalom hogy egy eleve tökéletlen és elbaszott konstrukciót mint egy belsőégésű benzinmotor megpróbálnak egyesek összevissza tákolni hogy ugyanolyan röhejes végeredmény szülessen.

jah-man 2010.08.31. 18:05:27

tónik: hülyén néznél ki a buszon, de ha többe kerülne a benzint, mint amennyit a munkáért kapsz, akkor lehet hogy buszoznál, legfeljebb 2-3 fordulóval (vagy bicikli + utánfutó)
de amúgy ez a cikk pont arról szól, hogy mire eljön ez az idő, addigra jó lenne ha kialakulna egy alternatív technológia

fasz-ommm 2010.08.31. 18:08:41

@MaCS_70:
Én eleve minden erejű fékezést kondin keresztül táplálnék vissaz ugyanis képtelen bármelyik akku felvenni a lökésszerű a névleges kapacitása egytizedénél nagyobb töltőáramú töltést.
Egy pár farádos El-ko viszont tökéletesen emészthetővé tenné a töltőáramot.

tónik 2010.08.31. 18:12:06

@jah-man:
Nyugi, én már bio vagyok, nagyrészt használt sütőolajjal járok...Kár, hogy ezzel bűnöző vagyok az állam szemében...

MaCS_70 2010.08.31. 18:35:52

@fasz-ommm:

Áruld már el, hogy ki vagy Te, hogy ilyen magas szellemi fölényből fikázod azokat, akik a mai belsőégésű motorokat tervezik?

Üdv: MaCS

Reap that ass (törölt) 2010.08.31. 18:36:26

Nah ez a hibrid egy jó nagy baromság, akárcsak a diesel mánia, azzal is csak akkor éri meg ha pályázol sokat.A benzin üzem tisztább mint a modern diesel-ek, hiába rosszabb a hatásfoka.

RX400h-t használtam közel 2 hétig, városban tényleg kevesebbet evett, de ez azonnal el is tűnt amikor pályáztam vele.Az aksik tömege meglátszott azért.

Áthidaló megoldásnak az etanol jónak tűnik, de csak áthidalóak és csak a benzineseknek.

Szerintem a jövő a hidrogéné, esetleg a távolabbi jövőben lehet az villamos energiával működő járműveké, ha lesz megfelelő kapacitású energia tároló.

lacza87 (törölt) 2010.08.31. 18:41:20

@fasz-ommm: Mesélj már légyszíves az energiahordozó kitermeléstől a kerékig számított hatásfokról benzinmotor illetve villanymotor (különböző energiaforrások) esetén, számokkal stb. Másik h a benzinnél nagyobb energiasűrűségú energiahordozó, ami elérhető nem nagyon létezik. A benzinmotor korántsem "elbaszott konstrukció", csak lassan lejár az ideje, kellene valami más. Az általad említett hátrányok pedig, a kezdetekben pláne, de még pár évtizede sem mindig voltak akkora hátrányok illetve nem is mindig tudtak róla illetve ha tudtak róla sem volt jobb megoldás.

tónik 2010.08.31. 18:44:18

Amúgy meg: "Egyszer felfalja úgyis az egészet valami földön kívüli tenyészet..." L.L.

JTX · http://www.villanyverda.hu 2010.08.31. 18:46:30

A magyarországi elektromos energia mix mellett a villanyverdák közvetett CO2 szennyezése 63 gramm. Legalábbis a REVA-é, aminek fogyasztása kb. 115Wh/km.

Mindamellett ma már bárki betermelhet a hálózatba saját napelemmel annyi áramot, ami a közlekedéséhez szükséges, és akkor ő NULLA légszennyezéssel közlekedik! :)

JTX · http://www.villanyverda.hu 2010.08.31. 18:47:51

@no_holy_shit: bocs, az előző hsz-em neked ment volna, csak vacakolt a blog és újraírtam...

tónik 2010.08.31. 18:54:17

@JTX:
Visszatermelni a hálózatba azért nem olyan egyszerű (nálunk), ráadásul limitálva van a teljesítmény (ami a kisebb baj lakossági fogyasztóknál), és a mennyisége is. A teljes fizetendő összeged meghatározott százalékát táplálhatod csak vissza, hogy azért fizess is...Így nehéz gazdaságosan üzemeltetni a napelemeket...

JTX · http://www.villanyverda.hu 2010.08.31. 19:01:54

@D.K.: ennek több oka van. Pl. nagyon kis kapacitású akku van a hibridekben, viszont jó hosszú garanciával...
A Prius idén párszáz kijelölt vevőnek ad el PHEV-et, 2011-től tervezi a forgalmazást...
Házi átalakításokat csinálnak vállalkozások a nagyvilágban, úgy hogy többek között tesznek bele egy nagyobb akku kapacitást, amivel mehetsz 16 vagy 32km-t elektromosan. Az elsőhöz 2kWh-ás, a másodikhoz 4kWh-ás akkut tesznek be. Ezen KIT-ek ára 2.000 és 3.500 USD. Plusz szállítás (USA-ból) plusz szerelés...
Egy adat: a kis REVA-ba 9,5kWh-ás akku kapacitás van, ami 80 km-re elég.

JTX · http://www.villanyverda.hu 2010.08.31. 19:05:17

@tónik: Igazad van, hogy korlátozva van az a betáplálható energia mennyiség, amit KÖTELEZŐ átvenni a szolgáltatónak. A jó hír az, hogy ez nem kevesebb, mint egy nagy háztartás fogyasztása. A közlekedés pedig kicsiny töredéke a háztartás fogyasztásának.

fasz-ommm 2010.08.31. 19:07:21

@MaCS_70:
Mit érdekel az téged ganajtúrókám?! :) A kibaszott gázgyár motorjaidról van szó nem rólam.
Elég hogy több közöm van a villamossághoz mint egy kőagyú gépésznek. Épp ezért kellően lesajnálom az összeset, de biztos marha jól megy az ilyen németek seggétől bűzlő képű alakoknak akik odakint okoskodnak a szaros 80 éves technikájuk köszörülgetésén. De itt nem pár olajosfaszú okoskodását van szándékomban hallgatni, mert ha arra megy ki a buli, hogy engem győzködni akarna valamelyik a robbanómotor létjogsultságán akkor már a szándékát is pofán kell hogy röhögjem.

És az most marha mindegy hogy milyen hatásfokkal jut el a kerékig az erőmű energiája. Mert egy normális rendszerben nem kéne energiahordozó az áramtermeléshez, akkor meg mit ugrálsz? De elárulom 400kV-os kooperációs vonalon is van veszteség, kb 500 km alatt 10% max.

fasz-ommm 2010.08.31. 19:11:48

@Gulyás G:
Mindig is tudtam hogy az ilyen mohás agyú alakok rontják el minden földi jót.
Buggyantak RAUS!
Aztán majd kap egy krómlökősös villanyautót vigaszdíjként a kopasz :)

shinichi 2010.08.31. 19:12:05

Lassan el kéne már hagyni azt a marhaságot, hogy az EEV (pl. Volt) azonos a plug in hibriddel. Az eev-nél a teljes használati tartományban a villanymoci hajt, városi araszolástól kezdve autópálytempóig. Lényegében egy teljes értékű villanyautó. A hibrid csak bizonyos korlátozott tartományban tud elektromotorral menni. (már amelyik tud)
A jelentőssége ennek az, hogy a Volt aksija, motorja, minden részegysége olyan, mint egy villanyautóé. A hatótáv még nem az igazi, de ha nem mennél vele soha messzire, kiszedhetnéd a benzinmotort. Fogadni akar valaki, hogy a 6 év mulva esedékes modellfrissitésnél már nem lesz benne?

Rocko- 2010.08.31. 19:23:25

@streetsta: szombaton nem merte ezt hangoztatni nagyon. :)))))

Rocko- 2010.08.31. 19:25:00

@JTX: gondolom a NULLLA légszennyezésbe beletartozik a napelem és az autó legyártása. mert az úgy terem szabadon. csak le kell tépni a fáról.

no_holy_shit 2010.08.31. 19:40:41

@fasz-ommm:

"Kombinált ciklus esetén, ahol a tüzelőanyag elégetése először egy gázturbinát hajt és csak utána használják gőzfejlesztésre, a hatásfok 60% is lehet. Hőhasznosítás esetén, amikor is a rendszerből távozó hőenergiát fűtésre használják, az összhatásfok 90%-ot is elérhet"

ha a belso egesu motor hutovizet felhasznalod futesre akkor annak is hasonloan magas lesz a hatasfoka :-)

(ha nagyon akarnek akkor tovabbmennek: ha egy zart terben elegetem a benzint es futesre hasznalom akkor 100% a hatasfok. Ez foleg nyaron hasznos :-))

egy ilyen "tokeletes" energiahordozo -> mechanikus energia -> elektromos energia -> elektromos halozat -> akku toltes -> energia tarolas -> elektro motor -> jarmugyorsitas lancolatot nezve is olyan tökeletes a hatasfokod?

shinichi 2010.08.31. 19:45:07

@Rocko-: a motorblokk is nagától öntődik, a hozzá való érc is feljön földből igaz? Villanynál, napelemnél beleszámoljátok még az ösrobbanás után visszamaradt kozmikus háttérsugárzást is mint szennyező tényzőt. A hagyományos autók gyártása is szennyez, energiát igényel.
Azt is kiszámolhatná valaki, hogy az olaj kitermelése, szállítása, finomítása, megint szállítása mibe kerül. És akkor még mindíg csak ott tartasz hogy éppen betöltenéd az autódba.
Tényleg: Mennyi szennyezést bocsájt ki a világ ÖSSZES kőolajfinomítója? Mennyi a kibocsájtása az ÖSSZES tartályhajónak? /Mennyi vasérc kellett a megépítésükhöz?/ Mennyit szennyez az ÖSSZES benzinszállító tartálykocsi? Mennyit kurváznak a söfőrjeik?
Mennyi energia kell a világon az ÖSSZES benzinkút neonreklámjainak kivilágításához? Hány vevőt kúrnak át naponta a kutasok?
Na, ha MINDEZT valaki kiszámolta, akkor megmondom mennyi környzetterheléssel jár 5 négyzetméter napelem.

no_holy_shit 2010.08.31. 19:48:30

@fasz-ommm:
"Aztakurva, kemény 40%-os hatásfok? Ezek aztán nem szarral dobálódznak. :))"

meg pontosan nem tudom, hogy te mibol akarod nyerni az energiat? leszonyegezel minden negyzetcentimetert napelemmel es felraksz 5 szeleromuvet a telkedre? ez eleg a hazadban is es a kocsidnak is?

mert ha nem akkor vagy atomenergiabol vagy kombinaltciklusu eromubol szarmazo energiat hasznalsz. az emlitett 60% egy elerheto hatasfok, de nem standard hatasfoka az ilyen eromuveknek. Vedd hozza az akkutoltes vesztesegeit, az akku kisuleset es kozel leszel a 40%-khoz.

(hulye kerdes: te otthon a paksi hulladekhövel futesz?)

az 5let nem rossz, de ezt kicsiben hazi aramfejlesztovel (Blockheizkraftwerk) lehet megoldani, ami meg koztudottam egy belso egesu motor. (Ha nagyban csinalod akkor meg amire feler a viz paksrol kihül)

no_holy_shit 2010.08.31. 20:02:07

@JTX:

"A magyarországi elektromos energia mix mellett a villanyverdák közvetett CO2 szennyezése 63 gramm. Legalábbis a REVA-é, aminek fogyasztása kb. 115Wh/km."

elnezest de a REVA egy rohej, ha összehasonlitod pl. a 3L VW Lupoval.

1, Luponak 81g a CO2 kibocsajtasa Gazolajjal. Biodiesellel joval alacsonyabb (ugye azzal sem 0, de vhol a REVA szintje alatt lesz)

2, a REVA maximalis sebbesege 81km/h, ami azt jelenti hogy altalad emlitett CO2 kibocsajtas (energiafelhasznalas) a meresi ciklus varoson kivuli felen (EUDC) legfeljebb 81km=h-val tortent.*

3, ha jol emlekszem a villanyverdak (legalabbis a PHEV) esetben a ciklusban elfogyasztott energiat adjak meg es nem azt az energiat, amit ennek az energianak az akkumlatorba torteno bevitelere forditottak. (magyarul a ciklusban raraknak egy lakatfogot es merik a feszultseget es a ketto integraljak adjak meg. Ehelyett a korrekt eljaras az lenne, ha teli akkuval vegigmennenek a cikluson, majd utanna radugnak a toltore es megneznek, hogy mennyi aram kell ahhoz hogy ujra fel legyen toltve)

* torvenyileg minden olyan jamrunel, amelyiknek a gyari vegsebbesege kisebb mint 140km/h a NEDC ciklus varoson kivuli reszet 120-rol 90km/hra kell csokkenteni. A smartok fogyasztasa is ezert atbaszas, mert hivatalosan 135km/h a smart vegsebbesege. igy a ciklusnak sem 120-al mernek hanem csak 90-nel.

Rocko- 2010.08.31. 20:03:58

@shinichi: ezek mind készen vannak.

no_holy_shit 2010.08.31. 20:06:22

@no_holy_shit:

mielott a nyakamat veszitek: en is hosszutavon elektromos meghajtasban latom a jövöt, de Dual Mode Vehicle-ben. Tehat hosszabb tavon (>20km) sinpalyan, ahol egyben fel is toltodik az akkumlator

shinichi 2010.08.31. 20:15:27

@Rocko-: "ezek mind készen vannak."

Egyes. Leülhetsz.

mennyi 2010.08.31. 20:19:48

Egy kavics a "megvédjük a világot az emberektől" butuska projektjébe:

Azt számoltátok már, hogy az ÖSSZES ember a Földön egyharmad köbkilométer térfogatú biomassza?
Azért ezek örök életét, világmegrontó tevékenységét feltételezni igencsak nagyképű dolog.

Jelenleg ott tartunk, hogy a köröm alatti kosz aggódik az emberért.

tónik 2010.08.31. 20:27:10

Ne aggódjatok, előbb fogunk megfagyni. A Gazprom kétszeres gázáremelésről beszél. Ha mi ki is fizetnénk, az ukránok biztos nem...

egy laikus kívülálló 2010.08.31. 20:28:54

Azért egy-két marhaság már leíródott...
1. A hőerőgépek hatásfoka nagyon nem 90 %.
hatásfok = 1 - T2/T1. Ahol T2 a hőelvétel, T1 a hőbevitel hőmérséklete. A hőkörfolyamatoknál legalábbis...
Jelenleg ez benzin zabálónál 25-30%, füstös dieselnél 30-40 %.
2. A gőzgépek hatásfoka 0-10 % volt a valóságban (mozdony kb. 5-8 %) - ez alternatíva?
3. A Stirling motor elméletben elérhet 60 %-os hatásfokot, de a '70-80-as években 40 % fölé nem jutottak a kísérleti járműmotorok, és nagy hely igényük is van.
Vagyis nem rossz irány a villanyhajtás, ahol a mai elektronikai eszközökkel az energia visszanyerés is megoldható.
Szerintem a soros hajtásnak van most itt az ideje, vagyis a kerekekbe agymotor, 50-100 km-nyi energia biztosításához akksi, és egy kis motor-generátor egység energia termeléshez. Ebben már elképzelhető egy Stirling (külső égésű), "minden evő" aggregát is - az olajválság és az egymás kiírtása (túlnépesedés) ellen!

JTX · http://www.villanyverda.hu 2010.08.31. 20:44:23

@no_holy_shit: Elnézést, nem vitatkozni jöttem ide, csak leírni amit tudok.
A REVA-ról van adatom, azt tudom köre adni.
A Lupo, vagy bármilyen más ICE jármű ott szennyez, ahol használod, pl. a lakóhelyeden. Az EV pedig az erőműnél, HA nem megújulót használsz. Mert akkor még ott se.
A REVA fogyasztását a tényleges töltésre adják meg, tehát amennyit fogyaszt az áramforrásból, legyen az hálózati, vagy szélkerék, vagy bármi más. Ezek után szvsz 1-2 dolog tökmindegy.
A PHEV-nél lehet hogy másképp bűvészkednek, azokhoz nem értek és nem is akarok... :)

Phrascarica 2010.08.31. 20:44:50

@no_holy_shit: "A smartok fogyasztasa is ezert atbaszas, mert hivatalosan 135km/h a smart vegsebbesege. "
A "majom" meg vegatáriánus?

no_holy_shit 2010.08.31. 21:03:15

@JTX:

elektromos jarmuvek szerintem sem rosszak, csak az akkumlatorban nem hiszek. en sinhalozatban es az osszes jarmu elektromos osszekapcsolasaban (Dual Mode Vehicle) hiszek. amikor az egyik fekez akkor lesz vhol egy ami gyorsit.

bar lehet ha melyebben beleasnek a dologba ennek is nagyon-nagyon sok hatulutoje lenne. (De en meg ezekrol a hatulutokrol nem hallottam meg...)

Icram 2010.08.31. 21:04:07

@Adamfark: Több kerékkel mért is lenne nagyobb a tapadás?? Mi nem így tanultuk óvódában.

A körúti villamosnak szép nagy, hosszirányban elhelyezett motorja van, kívülrõl is jól látható. Kúpfogaskerékkel hajtja az elõtte és mögötte levõ két kereket. Az egyik legnagyobb gond az alacsonypadlós jármûveknél a kerék+kerékfelfüggesztés szélessége, mert ettõl keskeny a hely az utastérben. És pont ezen nem segít a kerékagymotor, inkább ront rajta. Egyébként tényleg vannak kísérletek tömegközlekedésben agymotorokkal, de egyelõre nem terjedtek el széles körben.

Tudtommal hatalmas bányadömperekben általános a kerékagymotor.

no_holy_shit 2010.08.31. 21:20:43

@JTX:
"A magyarországi elektromos energia mix mellett a villanyverdák közvetett CO2 szennyezése 63 gramm. Legalábbis a REVA-é, aminek fogyasztása kb. 115Wh/km."

itt vmi nem stimmel. A Lupo 293Wh/km-vel 81g CO2-t ereget. Vagy vmi el lett szamolva vagy nagyon rossz az arammix (az energia tul nagy resze szarmazik szeneromubol)

hp2 2010.08.31. 21:35:30

Én amíg világ a világ benzinpárti leszek. A suhanó autó meg ugyan már...50-el a városban? Olcsóbb sem lessz üzemeltetni, majd kitalálják a megfelelő adónemet rá, persze nem adónak fogják hívni. Azonban ez az egész hybridautózás túl bonyolultnak tűnik ahoz hogy tényleg használható legyen. Az igazi megoldás még várat magára szerintem.

Shadowbull 2010.08.31. 22:04:45

@fasz-ommm: "engem győzködni akarna valamelyik a robbanómotor létjogsultságán akkor már a szándékát is pofán kell hogy röhögjem."

Senki sem akar teged gyozkodni, mert nem is kell.

Az evente eladott tizmillionyi belsoegesu motor szerintem eleg jo erv a letjogosultsaguk mellett.

sb

Szsrobert 2010.08.31. 22:15:06

Vegyetek Revát, és igény esetén jó hatásfokú mindenevő fedélzeti áramfejlesztőt.

Robetta 2010.08.31. 22:15:45

Mit is mondhatnék?
GULYÁS is a dream! Gulyás egy álom.
Még több ilyet. Futószalagon kérem a gulyást!

Kick start (törölt) 2010.08.31. 22:16:31

@fasz-ommm:

Te biztos végbélgázzal közlekedsz.

Shadowbull 2010.08.31. 22:22:55

@Szsrobert:

villanyverda.hu/imagebrowser/p016_5_00_10.html

Nem mondanam, hogy feltor bennem a kepek lattan a birtoklasi vagy.

sb

Szsrobert 2010.08.31. 22:26:34

@Shadowbull: A régi platós gépeket is át lehetne alakítani, és van rajtuk hely az akkuknak, teherbírásuk az akkuk tömegéhez.
Fekete Audikat, Merciket, BMW-ket is át lehetne alakítani hangtalan suhanásra.

Shadowbull 2010.08.31. 22:28:13

@Szsrobert: Akarod mondani fejhangon visitosra, kabe 15 kilometer erejeig. Ami utan fel napig tolteni kell, es 10 milla az atalakitas.

Jol hangzik.

sb

Shadowbull 2010.08.31. 22:29:33

@Szsrobert: Perszepersze. Mindenki drogos, csak ti vagytok a szenteletuek. Van meg ilyen tudalekos, amde hulye hasonlatod?

sb

Szsrobert 2010.08.31. 22:30:14

Miért nem építenek elöl két, hátul egy kerekű autókat? Hátsókerékhajtással meg van oldva a difi problémája is. ;-)

Szsrobert 2010.08.31. 22:35:46

@Shadowbull: Láttál egy villanymotort, és azt gondolod, hogy hogy min 12000-en pörög?

Szsrobert 2010.08.31. 22:37:39

Hülye hasonlat lenne a drog és az autó?
Mindkettő nélkül lehet élni. Mindkettő sokba kerül, és mindkettő kárt okoz.

Shadowbull 2010.08.31. 22:48:49

@Szsrobert: Minden dolog amit csinalsz, kart okoz.

Nyilvan te a szemelyes preferenciaid okan kivalasztottal egyet, azt ostorozod, es nagyon bolcsnek hiszed magad.

Az is kart okoz, hogy ide irsz. Az is, ha felkapcsolod a villanyt, az is, hogy lehuzod a budit.

Akkor lennel teljesen hiteles, ha elkoltoznel Afrikaba, es egy szal agyekkotoben kergetned az antilopokat egesz nap.

Akkor szennyezned a legkevesebbet, akkor okoznal a legkevesebb kart.

Ill. van meg egy opcio, az azonnali ongyilkossag.

sb

Rocko- 2010.08.31. 22:52:51

@Shadowbull: na de csak kéne a gyerkőcnek a hátsó kertbe valami, ha elfárad a rohangálásban, nem?
:D

Rocko- 2010.08.31. 22:54:56

@Szsrobert: gondolkozz rajta kicsit, majd rájössz magadtól.

Szsrobert 2010.08.31. 23:04:18

@Shadowbull: Napelem. 25W-os laptop. Gravitációs rendszerű illemhely ivóvízpocsékolás nélkül.
Az öngyilkosság valóban opció.

Cymantrene 2010.08.31. 23:20:08

@no_holy_shit: Az elektromos auto fórumon egyszer kiszámoltam egy elektromos Saxo fogyasztását. 12-16 kWh betöltött energiát evett 100 km-n, évszaktól függően. Az akkori magyar árammix szerint (fent van az MVM honlapján) kb 4 literre jött ki, Paks nélkül 6 liter lett volna.
Annyiból nem jó összehasonlítás, hogy ebben már benne van az áramelosztás vesztesége is, a benzinkiszállításáról meg előállításáról nem találtam adatokat. Nem lepődnék meg, ha 20 %-t hozzá kéne adni a kúton mért fogyasztáshoz, ha ezt is figyelembe vennénk.

Shadowbull 2010.09.01. 00:08:16

@Szsrobert: Etel, ital, ruhazkodas, futes, lakas, szorakozas, sorold csak fel nyugodtan.

De mindegy is. A lenyeg az, hogy sokkal tobbet szennyezel, mint amennyi minimalisan szukseges.

Mert minimalisan csak egy jo nagy darda kell amivel le lehet dofni az antilopot, oszt sanyi.

sb

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.01. 00:38:57

@Shadowbull: Drága SB, nem fáradsz el egykönnyen. Talán túlságosan is pihent vagy. Tovább kellet volna szombaton maradnod!:)
Tényleg örülök, hogy téged, meg Gulyás (bácsi?) Gusztávot is megismerhettem.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.01. 00:48:26

@Shadowbull: Meghallgattam. Nem szörnyű. Persze, lehet, hogy azért, mert ott vannak nekem a kis villanyautók, és már megszoktam ezt a vonyítós hangot. Ami ráadásul inkább a hajtásból jön, mint a motorból.

djsilas 2010.09.01. 01:15:51

"Kinek kéne olyan autó, aminek olyan hangja van gyorsításkor, mint a Záhonyból kijáró Szergejnek..."
Nekem, nekem, nekem! Ha valaki tud ilyen autóról, szóljon. A nyugis kis 60-70 es haladás sem rossz, de amikor gyorsít az M62... Áááá... Hogyne kellene ilyen!? :D

Refuse/Resist! 2010.09.01. 01:15:51

Az nem elírás/hiba a cikkben, hogy a nagyobb motor emissziója részterhelésen nagyobb?
Én eddig úgy tudtam, hogy padlógázon kifejezetten magas a károsanyag-kibocsátás.

bandika57 2010.09.01. 02:06:39

@no_holy_shit: akkor nem jártál Zalaegerszegen. Évek óta működnek.

bandika57 2010.09.01. 02:08:53

@Szsrobert: Feltaláltad a Velorexet :-)

zeugma 2010.09.01. 03:08:00

@no_holy_shit:
"egy kijelzo melle hogy meg hany mp-ig tart meg az aktualis fazis"

Nálunk (Nyugat-Mo.) már van ilyen, bár nem túl sok. A gyalogosok lámpája fölé van szerelve, de az autós is látja, és nézi is, mert egyszerre van zöld a kettőnek. Ennél "bonyolultabb" helyekre sajnos még nem építettek be ilyent, pedig hasznos lenne.

fasz-ommm 2010.09.01. 07:34:21

@Shadowbull:
Nem, az eladott szám elég jó érv az eszement monokultúra mellett, és a kiépítetlen szervízhálózat mellett, nagyokos.

fasz-ommm 2010.09.01. 07:37:04

@no_holy_shit:
sörkollektorral fűtök, meg biogázzal. Az így is úgy is termelődik.

Gulyás G 2010.09.01. 07:37:11

@Refuse/Resist!: "Az nem elírás/hiba a cikkben, hogy a nagyobb motor emissziója részterhelésen nagyobb?
Én eddig úgy tudtam, hogy padlógázon kifejezetten magas a károsanyag-kibocsátás."

Igy van, padlogazon a legrosszabb a helyzet, de magas reszterhelesnel a legkedvezöbbek az ertekek (fel-ketharmad gazon). Innet az egyre alacsonyabb terhelesek fele haladva csak romlik a helyzet. Egy 120kW-os motort 12kW-on hajtva 10% a terheles, es aranytalanul megnönek a szivasi vesztesegek, a surlodasi veszteseg szazalekos aranya is nö, es a kisebb motorhoz kepest nagyobb felületü egester sem kedvez az emisszionak. Ezzel szemben egy 36kW-os motornal a 12kW 30%-os terhelest jelent, itt sokkal jobbak a fajlagos ertekek.

fasz-ommm 2010.09.01. 07:40:59

@Shadowbull:
javíthatatlanul beszűkült csőlátású olajosfaszú mintapéldány vagy. Villanymotor meg asszed csak a flexben van amivel metéles otthon a vasat, mi? Halgass meg egy nagy aszinkront és élvezd a csöndet.

Shadowbull 2010.09.01. 07:41:00

@streetsta: 5-6 ora alvas eleg szokott lenni, hetvegen szoktam potolni ket 8 orassal oszt jovan :)

En is orulok. Tenyleg jo volt. De gondolom a Pista ugyis ir majd egy blogposzt rola, aztan ott mindenki egymas nyakaba borulhat :)

sb

Shadowbull 2010.09.01. 07:42:29

@zeugma: Debrecenben majd az osszes lampa ilyen visszaszamlalos.

sb

Shadowbull 2010.09.01. 07:43:51

@fasz-ommm: Csak azt kene vegiggondolni, hogy miert is alakult ez igy.

Lehet az olajlobbi muve is, de az is lehet, hogy egyszeruen a belsoegesu hajtas a hetkoznapokban ezerszer hasznalhatobb mar 100 eve.

Nagyokos.

sb

Shadowbull 2010.09.01. 07:45:19

@fasz-ommm: "javíthatatlanul beszűkült csőlátású olajosfaszú mintapéldány vagy. "

Igy, ebben a sorrendben, valoban.

En meg a mikroprocesszort is ugy kepzelem el, hogy tele van sok apro fogaskerekkel.

sb

Gomulka Béla 2010.09.01. 08:03:45

Nyavalyát! Csukjuk be a szemu"nket, és képzelju"k azt hogy hatvankilencben vagyunk, Arizonában.
Jobb is, olcsóbb is. És nem zavaró a hangfekvése, mint a CVT-nek.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.09.01. 08:45:55

@Shadowbull: Úgy még én is érteném, hogy működik. Meg mi van, ha elromlik. Lefagy a számítógép? Nem értem. Elkopott egy csapágy? Értem.

no_holy_shit 2010.09.01. 09:31:49

@zeugma:

hat jo lenne Bp-re is ilyen

Rocko- 2010.09.01. 09:32:12

@Shadowbull: lesz-lesz.

@streetsta: füsttel működik.

JackTowards 2010.09.01. 10:44:52

A szerzőnek gratulálok a színvonalas cikkhez! Sikeresen ráérzett arra, hogyan kell a műszaki tartalmakat a hozzáértésből fakadó könnyed stílussal élvezetes olvasmánnyá alakítani (néha megpróbálják ezt olyanok is, akik mélységében nem értik azt amiről írnak; ennek pedig általában nehézkes, száraz és unalmas írás lesz a vége...). Csak így tovább! Egyébként szívesen olvasnék egy jó cikket a futóműtípusok előnyeiről, hátrányairól is (pl. kettős keresztlengőkar vs. McPherson gólyaláb, stb.).

primatus 2010.09.01. 10:54:26

Meg lehetett volna említeni az alábbi Japán fejlesztést is. Láttam valamelyik természet-tudományos csatornán egy hosszabb filmet róla és általában a kérdéskörről. Nagyon meggyőző volt....

en.wikipedia.org/wiki/Eliica

Az akkumulátor súlya, kapacitása, ára és tölthetőségének feltételei, a legnagyobb probléma. Bár épp tegnap este láttam az akkumulátorokkal kapcsolatos kutatásokról és a hidrogén előállításának alternatív útjairól szóló filmet is. Remélem belátható időn belül lesz ezekben a kérdésekben áttörés!

no_holy_shit 2010.09.01. 11:14:28

@primatus:
"Remélem belátható időn belül lesz ezekben a kérdésekben áttörés! "

addig ott az e85, meg a napraforgoolaj

Szsrobert 2010.09.01. 12:10:40

@Shadowbull: "Etel, ital, ruhazkodas, futes, lakas, szorakozas, sorold csak fel nyugodtan."
Étel minimális, ital víz, ruha olcsó és strapabíró, fűtés 13 fokig, lakás nincs és nem is lesz a szar fizetésből, és a mohó bankárokból kiindulva. Szórakozás: miről tudunk még lemondani, hogy többet tudjunk dolgozni mások hasznáért. Illetve annak kitalálása, ugyan hány hátrányos helyzetű, és bank kap az adófizetők pénzéből, "mert segítségre szorulnak". Emellett napelem, szélgenerátor, környezetbarát járművek, szabadenergia-gépek, vízbontás.

Szsrobert 2010.09.01. 12:13:59

@Gulyás G: "Egy 120kW-os motort 12kW-on hajtva 10% a terheles, es aranytalanul megnönek a szivasi vesztesegek, a surlodasi veszteseg szazalekos aranya is nö, es a kisebb motorhoz kepest nagyobb felületü egester sem kedvez az emisszionak. Ezzel szemben egy 36kW-os motornal a 12kW 30%-os terhelest jelent, itt sokkal jobbak a fajlagos ertekek."

A kis motornak hosszú élettartamúnak, és olcsónak is kell lennie. Ha olcsó, a nagy terheléás miatt nehéz hosszú élettartamot elérni. Ha stapabíró lesz, akkor drágább lesz a felhasznált jobb minőségű anyagok miatt.

no_holy_shit 2010.09.01. 20:22:03

@Gulyás G:
"Egy 120kW-os motort 12kW-on hajtva 10% a terheles, es aranytalanul megnönek a szivasi vesztesegek, a surlodasi veszteseg szazalekos aranya is nö, es a kisebb motorhoz kepest nagyobb felületü egester sem kedvez az emisszionak. Ezzel szemben egy 36kW-os motornal a 12kW 30%-os terhelest jelent, itt sokkal jobbak a fajlagos ertekek."

te mivel foglalkozol?? egy belso egesu motor terheleset nem kW-ban hanem Nm-ben szogas megadni es hogy ezt ki lehessen hasznalni VALTOt szerelnek (mifelenk) az autokba.

Ha 120kW helyett csak 20kW kell, akkor nem 2-3.-ban bögetem, hanem felvaltok 5-6.ba. Rogton 5-6000 helyett csak 1500-2000-t forog a motor es ugyanakkora "terhelesnel" (=nyomateknal, ami ugye a toltescsere veszteseget meghatarozza) 1/4-1/3 teljesitmenyt kapunk. illetve forditva a helyes: 3-4x akkora terheles ugyanakkora kerekteljesitmenynel.

5-6.ban (legfelso fokozatba) meg (ha helyesen van attetelzve a valto), akkor szinte a teljes terheles kell a kontans haladashoz.

Mifelenk Nm-ben szokas gondolkodni a motorfejlesztes teruleten. teljesitmenyben a valto utan gondolkodunk/gondolkodnak a jarmufejleszto kollegak.

ui.: azt vettem eszre, hogy az eros motorok alatt hosszabb valtok vannak (???)

Gulyás G 2010.09.02. 07:25:55

A@no_holy_shit: A legtöbb dologban egyetertünk. Azert irtam teljesitmenyt, es nem nyomatekot, mert akkor biztos jönne valaki, aki beszolna, hogy a nagyobb motornal hosszabb a vegattetel. :)

totalcar.hu/magazin/technika/2009/12/30/kis_fogyasztas_hazilag/

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.09.02. 11:45:31

Az agymotor vs rugózatlan tömeg problémára nem lenne megoldás egy féltengely belső végére szerelni az agymotort - ahogy azt féktárcsával már csinálták (pl alfa 75, citroen ds)?

Csak azért kérdem, mert az amúgy is sok helyet elfoglaló akkumulátorok köbméter-pazarlását a motor hült helyén keletkező plusz tér ellensúlyozhatná...

morphine · http://designpumpa.blog.hu/ 2010.09.02. 11:53:03

@morphine: Oké, ez kb ugyanaz, mint amikor a peugeot a hátsó tengelyhez teszi a villanymotort külön hajtani azt a tengelyt, nem szóltam.

(egyébként nem ugyanígy működött az előző lexus rx400h?)

no_holy_shit 2010.09.02. 13:59:17

@Gulyás G:

ok :-) csak a teljesitmeny a motorterheles oldalrol megkozelitve hangzott furan. (en meg egy picit nyersen valaszoltam, amiert meg most elnezest szeretnek kerni)
süti beállítások módosítása