Lengyel melodráma, harmadik felvonás

  2010. augusztus 13. - ommm Címkék: totalcar flotta fiat polski

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

– Pisti, Polszki? – kérdi Balázs Viktor hétfő délben, az értekezlet laptervezési fázisának közepén, miközben úgy néz rám boltozatos homloka alól, mint egy gonosz vízköpő a Chrysler Building tetejéről az alul nyüzsgő városra: szigorúan, kérlelhetetlenül. Nincs választásom.

– Híjj… – mondom halkan, de a többiek felröhögnek. Ők már tudják, Viktor nem, nem volt itt, mikor meséltem a sztorit. – Persze, valamit csak írok, mondjuk van mit… – nyögöm ki, de lélekben már kezdem sorra venni a történéseket. Menthetetlenül.

Esélyem sincs, hogy időrendbe tegyem, mert egyrészt totálisan összemosódnak a napok, órák, arcok és sztorik (Hollywoodban ebből filmet forgatnak), másrészt az autó kész van, de nem megy. Illetve, hogyismondjam: közlekedésre korlátozottan alkalmas.

Nem is tudom, hol hagytam abba, legutóbb tán Facebook-oldalunkra jelentkeztem be egy újabb éjszakai műszakot követően, amikor is végre kerekére engedtük a Dögöt (hány ilyen neve lesz még…). Ja, igen, ha jól tudom, utolsó mondataim ezek voltak:

A következő napokban újra beállítjuk a szelepeket, berakjuk a hibátlan elosztót (gyújtást állítunk, a régi tengelye meglehetősen lóg, az új hibátlan), az új szűrőt, az újabb szelepfedél-tömítést, és ha a fékek készen vannak, végre gurulhat a Szerencsétlen Pók. Én pedig mérhetetlenül hepi leszek, mert vezetni nagyon jó. Ráadásul lassan igazi, régimódi, telepi tuningverda lesz belőle.

Egy hónapig. Aztán elkezdődik egy újabb történet. Első fecskeként már megérkezett a felújított, ötfokozatú Abarth-váltó.

A képek többet mondanak.

Folyt. köv.

Utóirat: töltésünk volt, a visszajelző csatlakozója kontakthibás.

Most, így visszaolvasva, csak egy szarkasztikus l..aszt tudnék erre kommentként hozzáfűzni, persze, hogy nem így volt. Illetve kicsit mégis, vegyük szépen, sorjában.

Ezt szedtük ki az autó alól. Másfél-két óra kemény drótkorongozás volt, mire tiszta lett

Először is az autó végre rendelkezik a kellő mennyiségű új féktárcsával és féknyereggel, új betétekkel, fékcsövekkel, új kézifékbovdennel, ami be is van állítva, és a kocsi úgy áll, ha be van húzva, mint Mariban a gyerek, hibátlanul. Pedig figyelmeztettek: Nagypókhoz kéziféket beállítani? Lehetetlen. Nem az, csak türelem kell hozzá. Petiben megvolt, megcsinálta, míg én az időközben kiszedett benzintankkal és a drótkoronggal kerültem intim kapcsolatba. Nem túlzok, a bőröm alatt is dzsuva, évtizedek óta szinte plazmaállagúvá érett szivacs és por volt. Megszenvedtem vele, de így legalább bizton üzenhetem a múltba, hogy hiba volt szivacs zajcsillapítót rakni a fenéklemez és a tank közé. Remekül megszívja magát mindennel – márpedig 33 év alatt volt rá alkalma – és szépen, porózussá rohasztja az amúgy minőségi acélból készült tankot. Ha türelmem lett volna több, akkor nyakam rá, hogy Lech Walesa bajusszálait is találtam volna abban, ami arról lejött. A legszebb az egészben, hogy emberi idiotizmus nélkül spóroltunk volna egy tizest, ha a derék előző tulaj mondjuk nem dugózza le a visszahajtott fékcsövet, amiből a finoman spriccelő fékfolyadék éppen a szivacsra fröcskölt, majd ott dolgozott rendületlenül.

Utálatos egy meló volt ez is

De nem volt annyi cérnám, így meg kellett elégednem egy fémtiszta tartállyal, jól látható lyukak tucatjaival a betöltőcsonk mögött. Semmi gond, van a közelben egy profi klímás-tankos brigád, ők megforrasztják szépen. Ezúton is köszönöm Tóth Péter Zoltánnak, aki futárral küldött egy szinte makulátlan tartályt nekem. Mondom szinte, ugyanott volt baj azzal is. Szögezzük le: ez egy típushiba. Sebaj, van kettő, jó lesz még az, ha egyszer benzincsempészésre adom a fejem.

A kapott tank, ami szemre jól néz ki, ellenben ugyanott korrodál, mint a másik

A hálakörből ne felejtsem ki azt a kedves, idősebb úriembert (Sabc segíts, név kell), aki öreg pókosként kilátogatott hozzánk a műhelybe és sztoriztunk egy nagyot, valamint ellátott minket két szatyor alkatrésszel. Örök hála, visszavárjuk.

Kézzel hajtottuk le ketten az új benzincsövet, balra a régi, három darabban

Míg a tank készült, addig nosza, csináljunk új benzincsövet! Rézből, szépet. Az x-edik nap éjszakáján neki is álltunk, és hiszik vagy sem, a három darabra esett eredeti alapján kézzel tökéletesen lehajtottuk. Századmillimétereken múlik minden, de hibátlan lett. Közben beállítottuk a szelephézagot, molyoltunk a beltérrel, behúztuk az új szívatóbovdent (nem volt egyszerű szerezni) és persze légtelenítettük a fékeket, utóbbi önmagában felért egy Tour de France-etappal. Telós Banditól kaptam egy remek, kicsi fordulatszámmérőt, ezt is sikerült bekábeleznem, majd pár óra múlva rádöbbentem, hogy ez leginkább egy kétütemű, motorbicikli-műszer, így a Polák kis gázfröccsre is gond nélkül leforogta a kilencezret. Átkalibrálni nem lehet, legfeljebb fejben felezünk majd, most így marad egy időre.

Pontosan illeszkedik, szépen megkerüli a difit

Fogyogatott a pénz is lassan, ez csak természetes, de lett új olaj a difiben, mosóolajjal átmostuk a motort (pillepalackból indult, ahogy az AC felkapta a benzint), a CO-nk még a Trabzonspori tőzegerőműével vetekedett, de indult az autó, ez a fő. Kicsit hülyén járt, szó se róla, de gyújtást még nem állítottunk, úgyis bekerül az új elosztó, de először tank kell, majd kerekeire kell engedni, aztán pöcsölhetünk a motorral. Szerencsére akkora füstöt csináltunk, hogy a bolygó szúnyogpopulációja érezhetően megcsappant. (Tudom, mert kilencven százalékuk ott volt a műhelyben.)

Talán soha nem volt ilyen jó fék ezen az autón

Meg is lett az újbatett tartály, igaz, tízezer forintba került, de megérte, a lehetőségekhez képest szépen megcsinálták a srácok. Felcsiszoltuk picit, majd két réteg alapozó után lefestettük. Remek lett. Most már visszakerülhetett az új benzincső (persze miután az autó alatt volt, akkor jutott eszünkbe, hogy peremezni annyira nem lesz kényelmes a földön fekve…), de előtte még ledobtuk a 74 kilós vonóhorog-installációt, kell a francnak, ez az autó többet nem húz utánfutót, az már biztos.

Hű, nem is tudom, hol folytassam: ja, igen. Szóval kicseréltük a gyújtáselosztót, először csak fülre, nagyjából, állított Peti egy alapjáratot, nagyon be akartuk már indítani, fúrta az oldalunkat a kíváncsiság és egyben az aggodalom: mindent rendben összeraktunk? A szó szoros értelmében ezredszer futtattuk le fejben a cheklistet: szelepfedél lehúzva (nyomatékra!), rotor jó helyen, gyertyakábelek, tank, gyújtás, testkábel, AC, gyertyák, olaj, víz.

Szívató félig kihúz, krahács, még krahács, röff. Hoppá, beindult, de még hogy! A szelepeknek hangja nincs, és bár az alapjárat még magas volt, már látszott a fény az alagút végén. Lelövöm a poént: a vonat volt.

A szelepek zaja ugyanis addig sikeresen elnyomta a megnyúlt vezérműlánc csörgését. Pedig bőszen verte a deknijét belülről. Persze ezért sem lehetett pontosan belőni a gyújtást: a főtengely már régen forgott, mikorra a vezérlés éppen csak megmoccant, ez világosan látszott a gyújtáselosztó helyén keresztül. Mese nincs, ha használni akarjuk ezt a motort egy darabig, akkor bizony vezérléscsere. Tömören: anyád.

Ha becsukjuk a műhely két, óriási ajtaját, akkor a szúnyoghad java része ugyan kinn marad, ellenben a pléhkemencében csillió fok lesz azonnal. Alakul a fordulatszámmérő

Ez ugye értelemszerűen azzal jár, hogy újra szét kell bontani mindent, amit addig összeraktunk, tömítés kell megint a szelepfedél alá (pedig azt sem volt egyszerű szerezni), újra be kell lőni mindent és hézagot is állítani… Valahol itt hagytam abba a fényképezést.

Tudtuk, éreztük, hogy az utolsó roham jön, hogy egyszerűen be kell fejeznünk. Petinek közben beesett egy másik munka, melynek végén az ország legfinomabban járó dízel E34-e áll ma már, így a Polski helyére egyre nagyobb szükség volt. Pihentünk egy hétfőt, és aztán…

Aztán jött az a maratoni, kedd délután hattól szerda délután háromig tartó maratoni műhelyrobot, melynek végén egy Óbudán ponyvával letakart 125p áll és a mondat: most egy hónapig nem nyúlunk hozzá.

Másnap meg is rendeltük az új vezérműszettet, ami költői túlzás, hiszen mindössze egy lánckerék és egy rövidke, kétsoros lánc, valamint a dekni tömítése alkotja a csomagot, 5500 forintba került, német gyártmány, ami bizalomra ad okot egy lengyel–olasz autó esetében. Peti még kora délután felhívott azzal, hogy nem hiszem el, mekkora lógása volt a régi láncnak, ezt látnom kell. Láttam, volt. Akkora hasa, hogy lazán belemart a deknibe, csoda, hogy nem ugrott át legalább két fogat egyszerre.

Sajnos a gyári útmutató szerint a vezérlés cseréjéhez le kellett engedni a kartert, amit nagyon nem akartunk, hiszen a finom, ásványi Castrol ott csillogott benne, valahogy csak meg kellene oldani anélkül, hogy leengedjük.

Ott is van. A cél szentesíti az eszközt

Este nyolctól éjjel fél kettőig tartott rájönnünk, hogy sajna nem lehet. A kartertömítés így is rendkívül érzékeny egy dolog, ívesen hajlik, két sarkában megtörik, így öleli körül a blokkot és a kartert, sokszor abajgatni nem jó, nincs másik, és a tömítőpaszta nem helyettesíti, maximum kisegíti. Na erre az érzékeny tömítésre támaszkodva kellett volna betolni a helyére az ékszíjtárcsát, majd a fedelet. A tárcsán négy pozícionáló öntvény-nyelvecske van, egy darabig agyaltunk rajta, hogyan és miképp kerüljön vissza, de másfél óra finom próbálgatás után csak beült a helyére. Ám a fedél már nem. Egyszerűen ahogy elkezdtük a helyére húzni, azonnal tolta-gyűrte maga alá a kartertömítést. Hiába fogadkoztunk, hogy márpedig a kartert NEM fogjuk leszedni, a rohadt tucatnyi csavart nem baszogatjuk, a váltó oldalon a parafatömítés nem bírja ki: muszáj volt.

Helyén az új vezérműlánc, a főtengely lánckereke alatt látszik a karter köríve

Hajnalban, saját nyomorunkon nevetve, óvatosan. Csak legnagyobb ellenségeimnek kívánom azt a feszültséget… Egy tiszta lavórba leengedtük az olajat, mikronról mikronra haladva eresztettük lejjebb a kartert. Kell-e mondanom, hogy a precízen összerakott kipufogórendszert is újra szét kellett húznunk a leömlőnél? Hogy alkalomadtán kézzel-lábbal támasztva óvatoskodtunk a hideg betonon fekve. Nem. Sok lenne. És bár Csikós egy újkori Passiót lenne képes írni róla, legyen elég annyi, hogy a jobb hátsó ablakemelő szerkezetet is kicseréltem közben. Ha nem is úgy csusszan, mint egy Maybaché, azért működik. Csak óvatosan.

Reggelre készen is lettünk mindezzel, lehetett újra összerakni mindent: kipufogót, szelephézagot állítani (szerencsére ekkorra már nyitott az Unix, így lett szelepfedél-tömítésünk is), gyújtást, olajat vissza, CO-t mérni, karbit belőni. Lassan dél. Nem nyit a második torok a teljesen új karburátoron.

Összeült a válságstáb: a régi karburátoron érezhetően könnyebben jár a kettes torok tengelye, ellenben meglehetősen kopott is, ez nem jó. Meg kéne az újat is csiszolni nagyon finom dörzspapírral és jól bezsírozni. Nosza, Peti véreres szemekkel nekilátott szétszedni azt, amit már egyszer összerakott, én pedig rezignáltan mostam és políroztam az udvaron azt, ami a gyári fényezésből megmaradt…

Félóra eltelt, érezhetően könnyebben fordul már tengelye körül, de hiába. Öt darab hibátlan membránunk-vákuumdobunk közül mindegyik éppen akkor éri el végpontját, mikor húzni kezdené a kart, a kis rugó ereje mintha nem lenne elég. Na de mind az ötnél?

A kettes torok az elsőről kap vákuumot, öt századnyit mindig nyitva kell lennie, hogy könnyen meginduljon. Az egyes torok tengelyén lévő kar nem sokkal a teljes nyitás előtt kezdené el finoman megindítani a kettest, aztán elméletileg a vákuum húzza tovább. De nem húzza. Pedig az előfeszítés rendben, nem szorul, csak annyit, amennyit kell, minden pontosan a könyv szerint belőve, de mégsem.

Utolsó mentsvárként felhívtam Simon Lacit, a Nagy Lexikont, adjon tippet. Végigkérdezett mindent, sehol nem volt hiba. Végül arra jutott, hogy valószínűleg menet közben fog nyitni a második torok, akkor érezhetően nagyobb a vákuum, biztos az lesz, próbáljuk ki. Összeraktuk készre az autót és bár a szelephézag nem lett tökéletes (ennyi óra munka után a 0,20-at beállítani nem egyszerű), de szépen, finoman, halkan járt a motor és egyáltalán nem füstölt. Végre kigurultunk, először lekötött második torokkal.

Bebizonyosodott, amit addig is tudtunk: egy autó nem akkor van kész, ha össze van rakva, hanem ha össze is van hangolva. Utánfutásunk nincs, a kispolszki kormány nem pörög vissza, a töltéslámpa hol világít, hol nem (tudtuk, hogy csak a kijelzője makrancoskodik), a kardán rendben, de a difi életében történt nagy változás (új olaj) felkavaró élmény szegény autónak, mert 80-90 környékén vibrálni kezd, ami száznál elmúlik. Többre nem is képes egy torokkal a karbin.

Megálltunk, kettes torok bekötve. Semmi változás és fél három van. Pakoljunk össze, vigyük be Óbudára az udvarra, majd ott elmolyolunk vele. Ami lehet, új, ami nem, az felújított. Részeiben jól működik, de nagyon be kell még lőni újra mindent (gyújtás, szelephézag, karburátor). Menjünk nyaralni, pihenni, elég volt. (Ezt a posztot a fertődi Dóri-kemping faházának gangjáról írom).

Elindultunk be, a szerkesztőségbe. A Pók vígan duruzsolt, bár 14,5 lóereje éppen csak a haladáshoz volt elég. A töltéslámpa útközben hol felvillant, hol kialudt, nem törődtem vele, hiszen 13,7-et mértünk a multival, töltés van.

Nem volt.

Az Lágymányosi híd tövében, a rakpartra rákanyarodva először az index ment el, ekkor már tudtam, hogy baj lesz, annyit már tudtam, hogy először ez megy el, ha nincs elektron. Megálltam, lehúzódtam, tényleg nem tölt. Nincs mese, Peti mögöttem indexelt, nem vagyunk már messze, lassan haladva mindössze kétszer kell irányt változtatni az udvaráig, a szerkesztőségbe ma ezzel nem jutok el.

A Szépvölgyi úton lassan kezdte beadni a kulcsot a gyújtás, egyre kevesebb kraft jött az akkumulátorból. Négy henger, három, majd megint négy, aztán kettő. Összeszorított fogakkal küzdöttem, biztattam a gépet. Pontosan Petiék háza előtt aztán végleg elnémult.

Miután a szerkesztőségben végeztem, visszamentünk, hogy bevontassuk a kertbe, lejtőnek lefelé állt, kellett a kötél. Addigra annyira magához tért, hogy gyönyörűen beindult, simán, vibrációmentesen járt, lábon álltam be vele az udvarba...

Utóirat: azóta eltelt két hét, sokat gondolkodtunk rajta, mi és hol lehet a gond. A jelenlegi állapot szerint rossz a testkábel és újra kell állítani a szelephézagot. A lényeg azonban, hogy megfejtettük a karburátor titkát. Erről, és az újra tomboló 70 lóerőről szól majd a következő poszt.

Addigra tán a donor is meglesz és boríthatjuk szét újra az egészet...

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr792216689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2010.08.13. 09:01:13

Még egy dolog, nagyon fontos: ki kell cserélni a tankra vezetett 60-as gumi könyököt is, mert az is szét van rohadva, semmilyen autó könyöke nem jó rá. Van a nyolcban az Illés utcában egy öreg szaki, nála rengeteg cucc van ezekhez.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.13. 09:05:51

Ti nagyon betegek vagytok.

Valami hasonlót játszottam el a szemre elfogadhatónak tűnő fekete szörnyemmel. Ahol hozzányúltam, el volt állítva, el volt dugulva, a pókháló tartotta össze. Aztán ahogy lassan minden kicserélődik rajta, kezd autóként viselkedni.

misinator 2010.08.13. 09:07:12

@rognork: generátor:inkább szedd le a leömlő sort, csak az a fránya ominózus negyedik csavar ne lenne az akkumulátornál...
Már ha jól emlékszek.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.13. 09:07:33

@rognork:

Egyszer a Lada kombin ment szét a cső. A fél város autósboltját bejártam, sehol nem volt. Trabant szívócsőből be lehetett szabni, de az utángyártott nem bírta a benzint.
Végül kiderült, hogy a Zastava tank gumicsöve pontosan passzol, és az benzinálló.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.13. 09:09:01

@rognork:
16-os kulcs van a bótban, venni kell.
Nekem 18-as és 35-ös is kell a 12-es és a sokféle torx mellé :-)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.08.13. 09:15:17

hát ez szívás, a legrosszabb, mikor azt hiszed hiszed hogy kész, közbe meg a fasorba se vagy a készhez

zöldi 2010.08.13. 09:20:32

@bervas: "Ti nagyon betegek vagytok"
Hehe. Neked sem kell a szomszédba menni szopásért :DDD

zöldi 2010.08.13. 09:22:22

@ommm: Ja, értem. Akkor hajrá :D

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2010.08.13. 09:26:57

@streetsta: A motorsport matrica hoz 2km/h-t a végsebességen, a tankajtó matricát a beöntőnyílás hiányának okán sajnos nem tudom használni, de a világítós szelepsapka megdobogtatta a szívem:)

1ns0mn14 2010.08.13. 09:28:52

Ez az igazi szaroskenyér....

Hurri Kán 2010.08.13. 09:39:23

Lesz még vele sz...pás, de mostmár úgy tűnik, tényleg lesz belőle autó! Kitartást hozzá és várjuk a jó híreket!

robian 2010.08.13. 09:39:49

pók? az is valami? 25éves ZUK restaurálásaba fogok hamarosan. az autót apu vette 0km-esen és végig ő hajtotta. minden eredeti. ha kész, majd felrakom a fityót a platóra. polszki vengri dva bratki

misinator 2010.08.13. 09:52:10

Polak - węgier dwa bratanki i do szabli i do szklanki

A lengyel elnöki testőrség lovas díszszázadának parancsnoka egy a zsolcai csata emlékére rendezett történelmi bemutatón - ííígen a zsolcai réten... - amikor elkezdtem a mondatot, mosolyogva s tisztelegve fejezte be.
Egyébként eddig még minden lengyel - legyen az csóri polonezes v. x5 béemwés - piros lámpánál vagy araszolva a forgalomban ugyanígy reagált.

luigi Vercotti 2010.08.13. 09:52:29

Borzasztó, de erre az acélbrokira én is rábuknék. Szerencsés ember vagy Pista, hogy ekkorát szophatsz:-) Hülye vagy. Tisztellek.

misinator 2010.08.13. 09:54:05

@misinator: ...ugyanígy reagált: mármint nem tisztelegve, de barátságosan mosolyogva.

kafferbivalybalamber 2010.08.13. 10:06:30

Sabc, ommm: Mindig akkor szív legnagyobbat az ember, ha nem akar lebontani valamit, munkát, időt, pénzt, tömítést, akármit megspórolandó. Mert majd hozzáférünk úgy is.
Hát nem. Jön helyette a szopacs. :)

nick: 2010.08.13. 10:09:45

"vadász, vadász, hát te csak sz@pni jársz ide?!..."

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.08.13. 10:10:19

Az ilyesmiben épp a szopás a lényeg. Egy autót akkor lesz jó vezetni, akkor áll fel rá a cerka igazán, ha a saját véres verítéked csorgattad a motortérbe.

Nem összehasonlítható semmi mással, ha tudod, hogy arról a mozgó vasdarabról ötször mostad le a saját olajos-poros ujjlenyomatodat.

Sam8888 2010.08.13. 10:18:40

Hehe... Én a BMW Solex 4A1-ével szívtam egy hónapot, mire jó lett. :)
Jó lesz ez Pista! Sok szívás van még hátra, de a nagy részén már túl vagy! ;)

tommodore · http://tommodore.blog.hu 2010.08.13. 10:28:59

Kitartást a munkához! Egyre jobban tetszik a gép / a tipus. Motoszkál bennem, hogy vennék is, hisz olcsóért vannak már ilyenek, de az a "fránya" - hogy finoman fogalmazzak - átitási költség vetekedik a vételárral...

devisionhun 2010.08.13. 10:36:52

Karter tömítésnek miért is nem jó a narancssárga loctite?

2001 óta tart a tuningolt favimoci alján egy csöpp olaj nélkül.

Váltónál ugyanez.

misinator 2010.08.13. 10:44:15

@devisionhun: Azé' a polák árnyalt állatfajta: kapásból négy darabból áll a tömítés, ami az illesztéseknél rövid idő után elenged; főleg a főtengely alatti gumitömítés fáradása miatt.

rognork 2010.08.13. 10:55:13

@misinator: szemeztem a leömlővel is, csak az még jobban össze volt rohadva. hajj, de rég volt.

2010.08.13. 10:55:50

Tudom off hozzászólás, de ez a szlovák rendszám ez miért kellett?!?!? Ettől az egész olyan adóelkerülős, kisstílű, sufnituningos és hiteltelen. Tényleg már minden fillérért eladjátok a lelketeket? Szerintem ez annyira gáz.
Persze, ha szlovák állampolgár vagy, akkor sztornó...

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.13. 10:56:05

Télleg Pista!

Most akkor veteránvizsgára készültök???
(Vagy érzed azt, hogy kisgyermek mellett egy darabig nem fogsz te turbopókot heftülni, és "ideiglenes" megoldásként pár évre használhatóvá teszed?)

Nem szégyen, nekem is volt 4 év kihagyás:)

zöldi 2010.08.13. 11:10:04

@UltraTotálBrutál: Ha elég sokan járnak szlovák rendszámmal, tán a politikusoknak is feltűnik, hogy valami nagyon nincs rendben regadó és társai háza táján. Ha nem változik a szabályozás gyökeresen, nekem is a mostani lesz az utolsó magyar rendszámom.

Sabc 2010.08.13. 11:18:56

@rognork: Már túl vagyunk rajta. Kaptunk az autóhoz újat. Betettük. Örülünk.

Sabc 2010.08.13. 11:20:37

@prokee: Ez egyfajta küldetésünk nekünk.

Sabc 2010.08.13. 11:23:08

@littlerock: Paszta? Parafára?
Nem kötekedés, de eddigi tapasztalataim alapján, ha valamit nem szabad pasztázni, az a parafa tömítés.
Ha mégis megteszed, az életben nem lesz jó,
Ha nagyon meghúzod a csavarokat, akkor kinyomja magát -folyni fog.
Ha nem húzod meg eléggé - folyni fog.
Inkább vágok tömítést másfeles tömítéspapírból, amit még tavaly vettem méterben.
Azt pasztázhatod gazdagon.

Sabc 2010.08.13. 11:26:59

@UltraTotálBrutál:
Ahogy már hatodik Lenin is megmondta, tanulni, tanulni, tanulni.

Rák Attantam 2010.08.13. 11:28:08

@UltraTotálBrutál: Visszaolvasni, egyben látni az egész történetet azonnali, csípőből-fröcsögés helyett az smafu. Ez meg olyan "magyar gáz"... :(

misinator 2010.08.13. 11:33:14

@rognork: Anno odaadtam egy Mesternek /Mágusnak/ a gépet: tömítések cseréje, olajcsere, vezérműszett csere.
Elmondtam: 1,a Polákba kevesebb olaj kell, mint a Ladába.
2, Hagyja benne a tömény fagyállót, meg hagyja lazán a szíjat, mert nincs "kedvem" megvenni a vízszivattyút/ami egy vagyonba került: a 90-es évek közepén vagy 30 ezer, mert komplett volt a ventilátor elektromágneses kuplungjával, ráadául zsugorkötéssel ugye.../
Eredmény: 1,túltöltött olaj /nesze neked új főtengelyszimering/. Még jó hogy eü. dolgozó vagyok, infúziós szerelék meg 10-as fecskendő ugye...
", csikorgó szivattyú, mert vizet öntött bele /mé', nyár van!/, meg ojjjjan feszes szíj, hogy nem lehetett benyomni.
A kórházi - nem csirke - lakatossal úgy tudtuk meglazítani a generátorcsavart, hogy hűtő le, s crova hosszú szár+cső.
Elképzeltem az ékszíjcserét országúton.

Ezután megint tömény fagyálló, épphogy nem csúszó szíj, s lám: még elment a szivattyúval kb. 80000 km-ert autócseréig...

misinator 2010.08.13. 11:39:50

@misinator: Ja, sazóta nagy ívben elkerülök minden nagyhírű Mestert.
Illetve most a házfelújításnál nem sikerült, mert ugye ismerősök bevált, jóhírű kőműves, meg villany-, meg fűtésszerelő MESTEREI...
Hát a ...... ki van velük.

Rák Attantam 2010.08.13. 11:40:01

A parafa tömítés jóságának alapfeltétele, hogy a két felület tökéletesen síkban legyen, ki legyen egyengetve. Ha ez megvan, akkor nem kell pasztákról álmodozni, hanem csak egyenletesen összehúzatva összerakni és szuper lesz.

Hurri Kán 2010.08.13. 11:42:57

@misinator: az autó legnagyobb ellensége sok esetben a szerelő, néha olyan érzésem van hogy mind egy anyától származnak. Én is 1X bíztam szerelőre az olajcserét (más miatt is kellett vinni a vasat) persze túltöltötte, és rohadtul meg volt sértődve amikor visszavittem és közöltem h most mindent félbeszakít és fél liter olajat leenged..

Ez a Pók, ha elkészül biztos nagy királyság lesz! (én egy 1500-ös, duplakereklámpás Ladán gondolkozom újabban, gyerekkori emlékek...)

misinator 2010.08.13. 11:44:23

@Rák Attantam: Azt nem tudom, hogy tömítésnek jó e, én is papírt használtam a végefelé s bevált.
Parafából most padlót vettem, s alig várom, hogy lerakhassam...

esef 2010.08.13. 11:47:59

@ommm:
Ööö, izé, tényleg. Ha szlovák állampolgár vagy akkor se nem István, se nem Pista nem lehet a személyidben, nem?

kamikaze5 2010.08.13. 11:48:33

Ez egy újfajta vírus, amit a Csikós terjeszt? H1IMÁDOKSOKATSZÍVNIN1.

misinator 2010.08.13. 11:53:23

@gyvy: A miskolci Fiat szervízben végezték a két első olajcserét az Albeán.
2.6 liter kell bele, de ők mindkétszer beleöntöttek 3 litert. Otthon meg ugye a jó öreg infúziós szerelék, meg 100-as fecskendő ugye beugrik.
S még meg is magyarázzák, hogy az úgy jó!!!
Most már inkább BARÁTOKAT bízok meg bármivel, még ha műkedvelők is. Bennük legalább van hozzáállás, s nincs szakmai(?) gőg, arrogancia
S ez bőven kompenzálja a tudás, a tapasztalat esetleges hiányát.

TóthZé 2010.08.13. 11:53:41

@Asszeretnémondani: marhák. :) Látom gyúrtok már a télre.. Kell is, mer' jön a telepi vagány és végünk.

Ommm, Sabc, kitartás.

rognork 2010.08.13. 11:54:03

@misinator: ezt az ékszíjas dolgot én úgy beszoptam, hogy ihajjj. szerencsére elég volt neki a kinyúlás után egy kis tömítő csodaszar, oszt úgy még elment. rá nem sokkal behányt a behúzómágnes, volt nálam kiskalapács, azzal koppintottam KH ellen. ezután nem tudom mi szart be, de túl sokba volt már, lepasszoltam. de ha lesz majd játszós kocsi, megint veszek.

Hurri Kán 2010.08.13. 11:57:50

@misinator: én is eská le tudtam volna engedni az olajból, de ha már kifizettem X ezer munkadíjat, akkor már hadd ne mocskoljam össze magam, ez nálam elvi dolog. Ja, meg persze nekem is mondta a szerelő, hogy nem lesz baj h 4,5 liter helyett 5 van benne, nem kell mindent elhinni amit írnak. Én előszedtem a kesztyűtartóból a kocsi gyári füzetkéjét és mondtam azt hiszem el ami abban van írva, az pedig 4,5 l.

Sabc 2010.08.13. 11:58:48

@TóthZé: Kösz. :)
Mi kitartunk, a polski meg betart. Többször is, előre megfontolt szándékkal, aljas indokkal.
De kitartóak vagyunk, mint egy vadászgörény.
És szerelés után a szagunk is olyan. :)

Z o z ó 2010.08.13. 11:59:15

leültem kajálni,reméltem lesz valami olvasható cikk...erre :D:D:D szal THX neki is kezdek:)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.08.13. 12:07:02

Figyelem, szakmai korrektúra következik:
"mint Katiban a gyerek" - nem Mariban.

Pista, ti nem vagytok normálisak. Miért nem mész inkább az állatkertbe oroszlánt rugdosni? Az sokkal rövidebb szenvedés.

misinator 2010.08.13. 12:18:52

@gyvy: Én eztán mindent magam csináltam - meg a BARÁTOK ugye.
Nem vittem vissza, de lelkesen terjesztettem a Mester /a Mágus/ hírét:
Azóta bezárt, elköltözött. Gondolom máshol, másokat keserít.
El szoktam gondolkozni, hogy egy microkörnyzetben /falu, kisváros/ nem lehet sokáig büntetlenül baromkodni. De egy nagyvárosban v. Bp.-n MINDIG jön új balek, áldozat, jóhiszemű ügyfél, s ezek a barbárok jól megélnek /merthogy még le is húzzák az ügyfelet.
Apropó ügyfél.

meglátjátok, nem térek el a Polák témától.
Venni akartam fékolajat Az Albeához olajcserére, meg amíg nem cserélem le, pótlásnak, mert gyorsításnál kivillant a visszajelző.
Asszongya a szervíz raktárosa: hohó, az nem úgy van, mert ha már kivillan a lámpa, akkor már fékbetétet kell cserélni!!!
Hiába mopndtam neki, hogy nemrég ellenőrizem, rohadtul nincs elkopva 40000 alatt, meg igenis egy pici párolgása van /ha már a nedvességet fel tudja venni fel ugye.
De neeeem, mert fékbetét cserénél az utántöltés kifog folyni a tartályból!
Hiába mondtam, hogy a Polákkal is így voltam majd kétszázezer km és húsz év alatt, nem, fogadta el.
Végül azt mondta, hogy ez már nem az az autó...

Anyád.

Krisi 2010.08.13. 12:19:38

az ilyen karburátoros mókálkodásokba bele se merek gondolni, nekem a motoron csak egy karburátor van, egy henger és egy gyertya, de ezekkel is lehet jóféléket szopni, nem hogy néggyel, bele se merek gondolni :)

@streetsta: tényleg, mi van azzal a Transittal, ami korábbi elmondásod szerint még az előzőeknél is betegebb? abba se nagyon merek belegondolni :D

Sabc 2010.08.13. 12:28:50

@misinator: Na most, hogy kicsit árnyaljam a képet, volt igazság abban amit mondott.
Ugyanis őr arra célzott, hogy minél jobban kopik a fékbetét, annál lejjebb megy a tartályban a fékfolyadék(figyelem, bréking nyúz: fékFOLYADÉK, nem fékolaj! :) ) szintje.
Persze ilyenkor valóban nem kell még pánikszerűen cserélni, hanem megnézni, hogy mennyi van még a betétből, és ha még van elég, akkor áldás békesség.
Továbbá betétcserénél ha fecskendővel nem szívja le az ember a fölösleget a tartályból, akkor valóban ki fog folyni, ahogy nyomja vissza az ember a dugattyút.

Kniight 2010.08.13. 12:49:56

Sziasztok!

A fordulatszámmérő elé nem nagy ördöngősség egy digitális kettes osztót tenni: egy gyufaskatulyába belefér az egész, egyszerűen a műszer és a motor közé kell bekötni. Persze kell neki test és +12V is.

Ha kell segítség, akkor írjatok ide a blogba (a blogos email címem most nem él), és egy hétvégén összedobom nektek, vagy leskiccelem és megcsináljátok magatoknak.

Aztán el ne rontsátok a Pókot a végére!

misinator 2010.08.13. 12:58:17

@Sabc: Bocs a pongyola fogalmazásért.
Evidens, hogy a kopással arányos a folyadékszint csökkenés.
Csak szerintem a kijelző "riasztásában", a jeladó aktiválásában van egy hmm kis paraszvakítás is.
Bejelez, az átlagjúzer betér a márka Szentélyébe, ahol közlik a diagnózist. Ő penig boldog, hogy lám, milyen figyelmes kocsija van, meg gondos - az Ő, Ő, Ő életéért aggódó szolgáltató...

Szerintem.

Rocko- 2010.08.13. 13:15:42

@UltraTotálBrutál: mi bajod azzal, hogy szlovák állampolgár szlovákiában szlovák rendszámú autót vesz magának?

Rocko- 2010.08.13. 13:26:58

@malenykij polgar: lehet náluk másképp mondják. :)
tócsni - lepcsánka.

Pierr Kardán 2010.08.13. 13:35:03

Hehe, ezt az orbitális szopást én is átéltem, szerencsére apám szopott, nem én. Mindez 1972 és 1980 között volt, addig volt a családban a nagypolszki (1300-as, kormányváltós, króm hűtőrácsos).

Ami egy autón el tud egyáltalán romlani, az egy nagypolszkin biztosan el is fog!!!

Réadásul minden esőben 1 kilóval lett könnyebb az autó, annyi fém rozsdásodott le róla minden alkalommal.

Emellett még utáltam is, mert nekem gyerekként hátul kellett ülnöm és a laprugók miatt hátul hintázott állandóan, ami apám vezetési stílusával párosulva 100 km-enként egy tuti rókát hozott nekem :-((

A műbőr állatira izzasztó volt nyáron, le kellett engedni az ablakot, ami hátul megint kellemetlen volt a huzat miatt.

Szóval nekem nem kéne, ha ingyen adnának egy gyári eredeti példányt, akkor sem!!!

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.13. 13:38:22

@Pierr Kardán: Mi (apám) elcseréltük egy fekete-króm M24-es Volgára:)

Sabc 2010.08.13. 13:43:26

@misinator: Persze ebben egyetértünk.

Sabc 2010.08.13. 13:45:11

@Rocko-: Mert Szlovákiában nem létezik olyan név, hogy István. Van helyette Stefan.

Pierr Kardán 2010.08.13. 13:51:17

Arról nem is beszélve, hogy mire vezetgetni kezdtem volna, addigra a kormányváltó mechanizmusa annyira elkopott, hogy nem lehetett váltani vele. Nem viccelek, volt olyan, hogy rükvercen kívül semmit se volt hajlandó bevenni, apám 10 km-t tolatva jött haza az autóval :-((

nem kéne... 2010.08.13. 14:11:47

@misinator:

namost azt lehet tudni, hogy a vízszivattyú HIRTELEN elhalálozása és a nem kellően tömény fagyálló hogyan jön össze?

nem kéne... 2010.08.13. 14:16:41

@misinator:

jajj.
de jó, hogy mi még soha_nem_találkoztunk munkaügyben. mármint amikor én dolgozok és te vagy a pult túlodalán.

nem kéne... 2010.08.13. 14:17:49

@misinator:

kurvára nem így működik.

misinator 2010.08.13. 14:19:40

@nem kéne...: Ha jól sejtem, a glykolnak kenő szerepe van.Egy tény: Nekem vízzel csikorgott.
Érdekesség: valamelyik autós újság autók utóélete rovatában olvastam, hogy a Jeepnek vmelyik típusának vízszivattyúja, ha nem tömény fagyállót kapott, pár(!) km alatt beállt.
De biztos van aki ehhez ért, én ehhez - is vidéki vagyok.

Sziasztok hétfőig.

nem kéne... 2010.08.13. 14:23:45

@misinator:

és mit ken? meséld el nekem, légy szíves.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.08.13. 14:32:39

@nem kéne...: Nem tudom Barbie. De ne horkolj olyan hangosan, jó?!

nem kéne... 2010.08.13. 14:36:17

@Sanyi.:
bzmg sanyi..
ez a horkolás TŐLED különösen nem esett jól.
:))

Trob 2010.08.13. 14:40:26

Én sokáig motorokat bütyköltem, de már nincs hozzá türelmem. Van még egy régi ts mz-m ami kész van, eladom, és soha többé öreg autó/motor.

A kód neve Merkúr (törölt) 2010.08.13. 14:50:25

Ezért nem kell elzsidóskodni a vezérlés-cserét. Esetünkben 5500Ft, nevetséges összeg. Ezért utálok Mo-n autót venni, ahol a papok táncolnak effekt...

Dennis01 2010.08.13. 15:01:35

@Sabc: A tanarom mondta meg az ev elejen, mikor fekbeteteket csereltunk, hogy mindig tekerjuk le a fekfolyadek-tartaly kupakjat es tegyunk oda valami rongyot biztos ami biztos. Tanulokoraban egy muhelybe dolgozott kisegitokent. Egy BMW-n csereltek fekbeteteket, de nem tekertek le a fekfolyadek-tartaly kupakjat, amin volt egy "lelegzonyilas".
Ahogy nyomtak vissza a dugattyukat, a nyomas hatasara kispriccelt a fekfolyadek a nyilason at egyenesen ra a tetore es a csomagtartofedelre. A muhelynek ki kellett fizetnie az ujrafenyezest. Tanarom azt mondta, hiaba az ot oktato sracnak kellett volna csekkolni, azert az o segget is jol szetrugtak.. :)

Sabc 2010.08.13. 15:03:44

@Dennis01: Pedig ha gyorsan leöblítik bő vízzel, aztán áttörlik ronggyal, nyoma nem maradt volna.

Garp 2010.08.13. 15:05:47

@ommm: "Peti még kora délután felhívott azzal, hogy nem hiszem el, mekkora lógása volt a régi láncnak, ezt látnom kell. Láttam, volt. Akkora hasa, hogy lazán belemart a deknibe, csoda, hogy nem ugrott át legalább két fogat egyszerre." - írd röviden: Domsjö-szindróma. ;) (tudom, ott új lánc volt, csak nem megfelelő. De a szimptómák ugyanazok.)

Dennis01 2010.08.13. 15:08:58

@Sabc: En is ennel a pontnal akadtam el, ugy latszik ennyi eszuk nem volt..

Dennis01 2010.08.13. 15:10:18

@Garp: Ilyen problemakon kivul is a lancos motorok a legjobbak szerintem. :)

Dennis01 2010.08.13. 15:12:28

@Garp: Ezeken kivul is szazszor jobban szeretem a lancos motorokat. Foleg az A es az A+ szeriat.. :D

Dennis01 2010.08.13. 15:19:48

@Dennis01: Ha nem nezzuk az ilyen hibakat, szerintem a lancos motorok a legjobbak.
Foleg, hogyha A es A+ szeriasak. :DD

Dennis01 2010.08.13. 15:21:35

@Dennis01: Ha nem nezzuk az ilyen hibakat, szerintem a lancos motorok a legjobbak.
Foleg, hogyha A es A+ szeriasak. :DD

Rocko- 2010.08.13. 16:03:39

@Sabc: anno az még Magyaroroszág volt, és ott meg létezett olyan név, hogy István. sőt!
tehát simán lehet. és hát látod is. :)

ColT · https://www.boredpanda.com/author/hcl/ 2010.08.13. 16:08:21

Ezt a szívást :D
De mondjuk egy ilyenen túllenni és újra egy fasza vasat használni : priceless!

Hilux94 2010.08.13. 16:26:04

Arról tessék énekelni, hol tart a költségvetés! :)

Sabc 2010.08.13. 16:26:15

@Rocko-: De most már nem az, és a hivatalosan adható nevek között legjobb tudomásom szerint nem szerepel az István név.
De amúgy nem kell itt reszelni a fingot, majd jön Pesta, és megmondja. :)

Bambano 2010.08.13. 16:33:05

Én a második szelephézag állításkor felgyújtottam volna a fenébe az egészet... úgy kb. az első ezzel foglalkozó poszt bevezetője táján:)

Krisi 2010.08.13. 16:34:07

@Sabc: mármint azt akartad mondani, hogy jön Stefán és megmondja a tutit :)

Rocko- 2010.08.13. 17:04:46

@Sabc: igen, most már nem az. imho az anno akkor adható neveket mai napig lehet adni. vicces lenne, hogy egyes embereknek államilag nevet kellene váltaniuk. :D
de amúgy jogos, várjuk meg Pistát ő majd megmondja jól.

@Krisi: märmint äzt äkärtäd mondäni, hogy jön Stefän és megmondjä ä tutit :)

kristooof · www.sufnituning.blog.hu 2010.08.13. 17:15:29

Várom a folytatást! Jó olvasni a Pók történetét. :)

ommm 2010.08.13. 19:04:24

esef: Akkoriban még nem anyakönyvezték a magyar nevet, úgyhogy mostanában tervezem a "névváltást". Ilyen idők voltak.

A költségvetés, ha pontosan számolom: 120 ezer. Autóval, alkatrésszel, papirmunkával együtt.

biker_kolee 2010.08.13. 20:34:29

@csiky944: MOST MÉG nem látszik. :)))

wpwr 2010.08.13. 20:41:29

Sabc
Már csak a fékolaj kontra fékfolyadék miatt. A dugattyú visszanyomásakor a FÉKFOLYADÉKOT a kitekert légtelenítő furaton keresztül a szabadba(edénybe)engedjük mert ha a folyadék melegszik-lehül meg a munkahenger gumigyürüje is használódik pár ezer km alatt ,a morzsalékos koszos FOLYADÉK a főfékhengerbe visszakerülve újabb szo*** eredményez. Magyarul fékbetétcsere után ohne fék ,főfékhenger tisztítás esetleg csere :(
nemde?

Peace \/

esef 2010.08.13. 22:09:48

@ommm:
Helyes is. Nehogy már magyar létedre örökké tót neved legyen... :)
A Polskinak nem gondoltál lengyel nevet adni?

Garp 2010.08.14. 12:29:05

@Dennis01: elsőre is megértettem...:P

nagyo78 2010.08.14. 12:38:03

Én úgy szoktam az ilyesmit, hogy először széttúrom a vasat, megnézem mi a szar benne, megveszem, összerakom és használom. Nem értem miért kell mindent összerakni, ha a vezérműlánc szar? Sokkal több meló meg idegesség, ha csak félig ástok bele a gépbe, és újra összerakjátok, majd kezditek elölről. Aztán meg egy most összerakott szelepdekni tömítést minek kicserélni újra?

Dennis01 2010.08.14. 13:53:58

@Garp: Hulye blogmotor, nem akartam ennyiszer leirni.. :)

Garp 2010.08.14. 14:02:40

@Dennis01: írd le szépen 100x: hülye a bogmotor! :)

JBJ 2010.08.14. 14:10:15

Sziasztok.
Nekem volt nagypókom 1989-es az már az utolsó széria volt.Nekm is vákumos karbival amit ügyesen átalakítottunk úgy ,hogy lekötöttem a vákummembránt és az egyes torok karján lévő pöcköt a kettestorok karjába illesztettük úgy ,hogy a kettes torok karjára egy vastagabb drótbol lánggal hegesztettünk egy ívet mert a helye kivan hagyva és így nem egyszerre nyit hanem késleltetve,de nyitni fog az biztos.Az ötlet egy zsuk karburátorról van mivel az is volt nekem,és azon ugyan az a kéttorkú weber van csak nem vákumos a kettes torkja.Vagy egyszerűen szerezzetek egy zuk karbit ami nem vákumos fajta.

tükörfúró 2010.08.14. 22:56:57

hmm, hogy lehet egy ennyire egyszerű vassal ekkorákat xopni?
remélem nem értettem jol a félmondatot, hogy mostmeg odébb van a vezérlés, azért nem nyit a 2.torok, mert ha ez igyvan..áh..

deak.atti 2010.08.16. 10:26:41

Üdv!

1. Basszus, ne szívjatok már ennyit a porlasztóval. Fel kell tolni rá egy Wartburg-Jikov mechanikus második torok nyitót, és kész. Ha nem tudtok szerezni ilyen karbit, akkor kaptok tőlem egyet grátisz. Van egy pár donor-porlasztóm, majd egyet túrok, ami hiányos, de ez megvan rajta. Közeljövőben megyek Óbudára, majd elviszem.

2. Ha tutira egy kétütemű-fodulatszámmérő az, amit beszereltetek a Polskiba, akkor adok helyette cserébe egy állítható 2T-4T műszert. Hátul lehet átállítani, van 2/2-4/4 és 3/2-6/4 állása (hengerszám/ütem). Ha kell a porlasztó, akkor elviszem a mérőt is, aztán a cseredarabot majd Prokee-től megkapom valamelyik TWK-s rendezvényen.

DA
süti beállítások módosítása