Dízel lett az Oettinger bogár

  2010. június 25. - Motordoktor Címkék: volkswagen bogár oettinger

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megint béemvés lettem
2013-11-01 17:53:32

Az ember életét sok dolog befolyásolja. Lát egy égi jelenést, túlél egy katasztrófát, esetleg szerelmes

Megint a mennyországban
2013-10-01 10:51:57

A Volkswagen Bogárral versenyezést, pláne a gyorsulási versenyzést a kényszer szülte. Valamikor a 60-as

Ne vedd meg, ráfázol!
2013-06-23 06:05:02

Mindenki próbálkozott lebeszélni, de a szerelem nem a racionalitásról szól. Mindig vágytam egy W124-es kombira

Ezt sohasem hittem volna!
2013-02-06 17:26:44

Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek


Elkészült a motor, a próbaállványon beindítottam, majd beállítottam, szinkronizáltam a karburátorokat, beállítottam a gyújtást ismételten, majd a szelephézagokat is. A motor pöccre indult és szépen vette a tüzet. Járattam vagy 2 órát az állványon, cseréltem olajat, eljött az idő, hogy betegyem az autóba.

Ez egy nagyon jelentőségteljes pillanat. Hasonlóan, ahogy autógyárakban mondják, amikor a kasztni megkapja a motort az első segédkerettel, esetleg futóművel, hogy „marriage”, azaz házasság, itt is hasonló a helyzet. Tovább fokozta az izgalmakat, hogy a váltó is teljesen szét volt szedve, fogaskerékpárokat cseréltem, szinkronagyat cseréltem, kapcsolóvillát cseréltem, difit hézagoltam, nem kevés bizonytalansági tényező van a dologban. Akárcsak egy valódi házasságban. Aztán a motor is egy nagy kérdőjel, 82 mm-es löket a 69-es helyett, másik vezérműtengely, előtte soha nem próbált karbik, van min aggódni.

Aki hetente három különböző bogármotort rak össze és meg is méri őket, annak már van némi tapasztalata, hogy milyen adat lesz a teljesítménygörbe maximumánál. Én is raktam már össze pár motort, és mérettem is, egész jól eltaláltam a végeredményt, 10 %-on belül voltam. Most is hasonlóra számítottam, de hatalmasat tévedtem. Megtréfált a nyomaték.

Amikor remegő lábakkal, izzadó tenyérrel első próbaútra mentem, már az udvarban felrikoltottam örömömben, amikor megpöccintettem a gázpedált: spontán hatalmas hátbanyomás volt a válasz. Olyan megindulás, amit eddig sem a tuning 1,6-os motorjaim, sem az 1915-ös, dupla weberes motorom nem tudott. Ahogy kifordultam az utcára, félig lenyomva a gázpedált szinte az ülésbe ragadtam, de ahogy beszúrtam a kettest az öröm még nagyobb lett. Semmi torpanás, semmi durranás vagy leböffenés, spontán nyomaték 1300-as fordulatról. Kétezer alatt maradva is dinamikus gyorsulás, atyavilág, mi lesz, ha leforgatom 5000-ig? Ezzel azonban még várni kellett, mert tömítettség vizsgálat, meg amúgy is, még azért járatós motor ez.

Elmentem autózni, imádtam. Az előzés negyedikben 80-ról csak egy pöccintés a gázon, 80-120 között 6-7 másodperc az idő, nagyon szép. Mentem azonnal 150 km-t, csak úgy, cél nélkül. Mindennap autóztam vele, hamar bejárattam.

Ezután jött az első csalódás, hogy ha elforgatom harmadikban, 5000 fölé csak betegen megy. Ennek ezer oka lehet, majd a teljesítménymérés megmondja, az is lehet, hogy nagyon el van karburálva. Azért ekkor már éreztem, hogy 140 lóerő nem lesz, hiszen ilyen kis fordulaton olyan töltöttségi fok kellene 140 lóhoz, hogy azt 50 éves konstrukciójú hengerfejekkel nem lehet megvalósítani, még így sem, hogy kicsit meg vannak túrva, polírozva, okosítva. Viszont az autó nagyon jól megy, 100-110 biztos lesz. A 100 lovas dízel Opel, amivel szoktam közlekedni, nagyon halvány mellette, 100 ló biztos van. Majd meglátjuk, hamarosan megyek a mérésre. Saccolgatni, bemondani a nagyot - az maradjon a kársztájlingosoknak, nekem a padon mért számok kellenek, meg a DIN korrigált érték…

Megérkeztem a teljesítménymérés színhelyére. Szeretek ide járni, mert tudják mit csinálnak, tudják mit mérnek és miért. Ez nem mindenhol van így. Egy 400 lóerős Audi quattro és egy 300 lovas Impreza közé besorolok az Oettingerrel, gúnyos mosolyokat kapok, de nem érdekel. Bediktáltam az adatokat a munkalaphoz, majd amikor a mérőpad üzemeltetője megkérdezte, hogy mit írjon méréshatárnak, mire számíthatunk, orbitális nagy arccal bemondtam a száz lóerőt. Gondoltam lesz vagy százhúsz és nagyot néz majd az ember, hogy a kis bogárhátas milyet domborít! És valóban lett is nagyot nézés, de én néztem nagyot.

Az ember bekötötte a műszereket, beült, kicsit megmelegítette az egyébként is meleg motort és nekiállt negyedik fokozatban vallatni a masinát. Büszkén néztem, hogy szépen énekel a gép, az olajhőfok nomális, a sebességmérő a monitoron kúszik felfelé…. Majd vége, kifuttatás, ember kiszáll, elismerően bólint, „rendesen tekerte, több, mint hetven lóerő keréken”. Micsodaaa? Remélem vagy negyvennel több, mint hetven, de nem. Hidegzuhany. Hetvenkét lóerő. Het-ven-két. Nem nyomta a gázt? Kilyukadt két dugattyú? Nem hiszem el.

Idefelé a nulláson nyolcvan és száztíz között olyanokat gyorsultam nyomatékból, hogy önkéntelenül mosolyogtam az autóban… Hetvenkét lóerő?

A fizika makacs dolog, azonnal diszkutálni kezdem a görbét. Nyomatékcsúcs kétezernél, mint valami dízel…gyakorlatilag 1500-tól több mint 100 Nm rendelkezésre áll, mondom, tiszta dízelkarakterisztika. Nem kell sokat néznem, azonnal látom, hogy jól megindul a gép, már kétezernél van negyvenöt lóereje, háromezernél már hatvan felett vagyunk…. és innen vészesen esik a nyomaték, mert a lambda szinte egy, a CO meg minimális, mintha katalizátoros lenne. Atyavilág! Elszegényedik a karbi, ordít nagyobb fúvókák után.

Hazafelé elgondolkodtam, hogy a nyomaték hogyan verhet át ennyire, korábban meg tudtam saccolni az autóim teljesítményét, de itt nagyot tévedtem. Persze, egy végsebesség-mérés azonnal elmondta volna a lényeget, de hol próbáljam ki? Százharmincig ment, mint az őrült, utána meg nem nyomtam…

Millió munkám volt, de legszívesebben azonnal betettem volna vagy tízzel nagyobb főfúvókákat, hiszen van otthon egy sorozat ezekhez a Solexekhez, de ha nem is lenne, fel vagyok készülve kaliberrel és dörzsárral is, nem akaszthat meg semmi.

Nem telt el sok idő, már kezemben voltak a karburátorok. A 145-ös főfúvóka helyett 155-ös került bele, azonnal próbakör. Talán jobb, de nem forog. Vajon mi korlátoz be? Próbakör légszűrő nélkül. Nem segít. Próbakör egy másik, kölcsönbe kapott kipufogórendszerrel. Semmivel sem jobb, nem itt a hiba.

Nézzük az új mérést az új karburátor-beállítással. A mérőteremben már ismerősként üdvözölnek, ők nem úgy élték meg az első mérést, mint én. Szerintük jól megy a bogárka. Nem tudják, hogy rémálmomban azt hallom, hogy a mérőember azt mondja, „34 lóerő tisztességes teljesítmény egy ilyen olcsón épített motorból”, és én vadul csapkodok az ágyban éz izzadtságban fuldoklom.

Az autót rögzítik, szívem a torkomban ver, olajhőfok 80 fok, indul a mérés. Már a nyomatékgörbén látom, hogy lapos, mint az Alföld és 3000-től esik. Nincsenek illúzióim, előre tudom, hogy nem lett jobb. Kaptam még öt lóerőt, halvány.

A vezérműtengely 276 fokos, ezzel vannak motorok hasonló lökettérfogattal 120 lóerő felett is. Ez rendben van. A kipufogó ekkorát nem korlátoz, az oké. A karbik negyvenes torkaiban 30-as venturi van, az nem lehet akadály. Nincs más hátra, amin spóroltam az a hengerfej. Kicsik a szelepek, hiába van polírozva és kicsit felnagyobbítva a szívócsatorna, kevés.

Masutatsu Oyama és Gene Berg lehet, hogy soha nem találkozott, de egyben egyetértettek:

„Power is in the head” mondották. Az egyik arra gondolt, hogy a küzdelem fejben dől el, a másik pedig arra, hogy rossz áramlástani viszonyú hengerfejjel nem lehet nagy teljesítményű motort építeni. Pedig én ezt akartam, olcsó, házilag túrt hengerfejjel megoldani okosba’.

Az élet iskolájában nincs szünidő, ezt tanulságot berakom a fiókba, de jól látható helyre. Nem szégyellem, hogy ilyen lett a motor, mert autózni nagyon jó vele. Nyomatékos, erős, nem kell állandóan kavarni a váltókarral, a negyedik fokozat szinte mindenhol jó, autópályán, parkolóházban, kertben. Viszont szélesebb fordulatszám-tartományt akartam és nagyobb teljesítményt. 72 lóerőt már csináltam 1,6-os motorból is, negyedennyi pénzből. Persze az egy más karakterű motor volt, vérszegényebb volt ennél.

A Napnál is világosabb, télen a motor asztalon lesz ismét, új hengerfejeket kap. És talán hegyesebb tengelyt is. Addig azonban pár túrakilométer beleszalad, biztos élvezni fogom.

Örömmel megyek most is a garázsba, szeretek ránézni a kis bogárhátasra, szeretek vele krúzolni a nyári estéken. A könnycsepet a szemem sarkában pedig nem veszi észre senki.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr222108318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rocko- 2010.06.26. 10:57:13

@Motordoktor: imho 10V-re jellemző dolog. pinczéből istenállatcsászár, fent elfogy. ha ezen felül akarsz teljesítményre gyúrni, akkor javaslatom az mint @Gyurma73: -é.
pötty turboval kicsit megtölteni, és fent is fasza lesz!

w a s d 2010.06.26. 10:57:46

@Gyurma73: 1,6- os biztos, mexikóiakban.

ColT · https://www.boredpanda.com/author/hcl/ 2010.06.26. 11:00:33

Hopp, azért ha így meglódul a cucc, akkor nem kell oda könnycsepp :)
Ha lesz másik hengerfej, akkor mi lesz itt :)

Joey AK 2010.06.26. 11:01:07

Kitartást, és türelmet kívánok! Semmi sincs még veszve!

pipi1 2010.06.26. 11:04:16

@Motordoktor:
Szerintem meg közelítesz ahhoz a határhoz, hogy el kell döntened, nyomatékos irtó erős lassú járású motort csinálsz belőle vagy egy pörgőst kis vad disznót!A kettőt nem fogod tudni összehozni nagyobb átalakítás, fúrás faragás nélkül!Az a nagy szelepes hengerfej még biztos fog rajta dobni, mert az egész rendszer elég nagy gátja most az!Ha az meg lesz szerintem bőven elég lesz!!!Ez így is nem kevés amit kigyúrtál belőle!Ha nem is fogja elérni a kívánt teljesítményt, már akkor is bitang lesz!Én a helyedbe a hengerfej után megállnék!Felesleges jobban szétfaragni ezt a jó kis mocit!Reespect!Arra még kíváncsi lennék mennyi a max nyomatéka!Nekem egy 300 szívó D Mercim van(w123) és annak 172Nm a nyomatéka és másfél tonna közelébe jár és nem épp egy lusta darab, pedig csak 88LE!Tudom dízelt meg benyás nem lehet össze hasonlítani de inkább Neked egy nyomatékos mocit sikerült csinálni mint pörgőst!Szerintem teljesen rendbe van!

yeti 2010.06.26. 11:06:02

Nekem már így is nagyon tetszik az autó.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.26. 11:07:33

A rendszámmal van a baj:
BRÉ :-))

Joey AK 2010.06.26. 11:07:33

@Rocko-: "imho 10V-re jellemző dolog. pinczéből istenállatcsászár, fent elfogy"
Nincs benzinnyomásod, vagy nem engednek át eleget a befecsiszelepek.
Ha jó a 10V akkor 5000-től még bitang nagyot tol 6500-ig.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.26. 11:13:15

@F/: a mexikóiak injektorosak voltak?

Rocko- 2010.06.26. 11:24:29

@Joey AK: jajj igen, a megszokás, szal ITT CSAK 8V.
nagyon én a sajátomat nem forgattam 5000 fölé, de piros előtt nem sokkal azért fogy az erejéből. legalábbis nálam. de majd megnézem ezt másnál Zánkán. :)

w a s d 2010.06.26. 11:25:20

@Gyurma73: Nem hiszem, hogy mind az lett volna, de hogy olyat is gyártottak, az biztos. Lehet, hogy csak az utolsó években.

Ratnet 2010.06.26. 11:27:39

Bogár tuningban nem vagyok otthon, de eleget szállít az AC? Esetleg nem kevés a 30-as torok meg a 155-ös fúvóka?

Mert egy ugyanekkora köbcentis sornégyesnél igen karcsú lenne.

w a s d 2010.06.26. 11:37:34

@Gyurma73:
en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_K%C3%A4fer#Phase-out_of_the_original_Beetle

95ös autókatalógusban is az szerepel, hogy befecskendezéses. Meg a 2000- esben is. Igaz, ott valami 15 litert írnak átlagfogyasztásnak.:D

Ad Dio 2010.06.26. 11:40:27

@Motordoktor:
Nincs típusismeretem, de ha valóban 230 körüli a széria tengely, akkor a 275 már eléggé hosszú. Nem extrém, de hosszú. Ha a hf nem levegőzik jól, plussz a furat-löket arány alapján nem "szeret" forogni a motor, akkor ezt a kis de (relatíve) hosszú benyitás nem jó irányba viszi el.
Én lemennék 270 fok alá, és növelném a benyitást amennyire lehet. Ez jobban kihasználná a gyengébben szellőző hf-et.
Gyújtás-karakter renden van? Szelepülék szépen van kidolgozva (3 szögelve?).

Egyébként járasd be rendesen. Néha meglepő hogy mennyit számít teljesítményben és forgathatóságban ha rendesen beülnek a gyűrűk.

pet77 2010.06.26. 11:49:46

@Ad Dio:

Első körben én is a szelepnyitást növelném.Ez a legegyszerűbb, doki írta is, hogy 356-os himbákkal meg is oldhetó, így nem kellene levenni a hengerfejeket...
A furat/löket aránnyal asszem alapjaiban kaszálta el a pörgethetőséget...Felesleges is lenne tovább mahinálni, ez a motor így ahogy van,( esetleg nagyobb szelepnyitással)
JÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ!!

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.06.26. 11:53:24

@Motordoktor: nekem az S500 4matic eszik 11,8-at autópályán ha 180-ra van állítva a tempomat (:

de csak az OMV benzinből, a többiből 12,5, az igaz

ahhoz képest jó a 11 liter 85 lóerőre ((:

pet77 2010.06.26. 11:54:30

Valamint, ha meg tudja engedni magának a doki, felszerelhetne egy full elektromos gyújtást, befecskendezéssel, ezzel tetszőlegesen változtathatná a karakterisztikát..
...de, asszem túl messzire mentem...:)

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.06.26. 11:57:29

amgy szerintem így km-óra látványra jól megy az autó, de kérdés, hogy mennyit csal a km-óra

lehet, hogy 9 alatt 100-on van, de ha stopperral mérnéd, még csak 80

ha viszont igaz a 9 mp, akkor az annyi mint egy 280-as E-osztályos Merci

egy haveromnak volt egy bogara, qrva jól ment, nyomtuk neki mint a rossebb, húztunk át a Lánchídon, de azért csak volt vagy fél perc mire átértünk

szóval az érzés nagyon jó a bogárnál, azt hiszed, mész mint az állat, aztán mikor az órára nézel: 55

és még az is csak felfelé (:

Motordoktor 2010.06.26. 12:14:18

@GYUSZI BACSl: Te nagyon érzed a retro autó/vintage speed fogalmakat, az öszehasonlításodból ez látszik.
A km órám 114-nél mutat 120-at, ez a felvetésed teljesen jogos, de valós 100-ra gyorsul az autó kicsit kevesebb, mint 9 másodperc alatt.

Motordoktor 2010.06.26. 12:19:01

@Ad Dio: Igen, a szelepek és az ülék is szépen van megcsinálva, a szívócsatorna is kicsit ki van egyenesítve és polírozva. A gyújtás rendben van, szinte fokra pontosan húzza rá az alapelőgyújtásra a 22 fokot. A hiba valóban a kis benyitás lesz, de megoldom a nagyobb áttételű himbával és akkor az alsófordulati nyomatékom is megmarad.

pet77 2010.06.26. 12:21:07

@Motordoktor:

Doki!
Akkor először megpróbálod növelni a szelepnyitást???

pet77 2010.06.26. 12:22:23

@Motordoktor:
Ez lesz a leglogikusabb lépés Doki, várjuk az eredményt!!!!!!

Hurri Kán 2010.06.26. 12:23:13

Össze fog ez állni! A cikken átjön, hogy hozzáértő reszeli a motrot, persze el kell dönteni, hogy mi a cél: fejletépő gyorsulás + végsebesség, vagy használható, de haladós motor normális élettartammal és fogyasztással. Kíváncsian várom én is a további híreket és sok jó szerelést és örömet és kevés bosszúságot a gazdinak!

Motordoktor 2010.06.26. 12:23:59

@pet77: www.youtube.com/watch?v=eVyiaeNnzH4&feature=related

2110 90.5 X 82, 6000-es shift light-tal.

És ennél vannak jobban pörgő 82-esek is, természetesen nekem nem ez a cél kis szelepekkel és 40-es karbikkal.
A bogármotornak 6000 már soknak számít, én az 5000 körül szeretném a maximumot.

pet77 2010.06.26. 12:24:08

Egyébként meg
Jó étvágyat mindenkinek!

Hurri Kán 2010.06.26. 12:25:35

@pet77: mi lesz a menü? Én várom az alapanyagot még csak most állok neki varázsolni :)

nem kéne... 2010.06.26. 12:28:59

@Gyurma73:

biztosan tudod, hogy bervas az a figura, aki ötfokozatú pannóniaváltót készített.
működőt.
szerintem tudja, miről beszél.

Ratnet 2010.06.26. 12:35:24

@Motordoktor: ...hát ha ráköltesz még egy kisebb vagyont, akkor talán majd megy úgy, mint egy zsugor ezerkecsó.:-)

Rocko- 2010.06.26. 12:41:51

@GYUSZI BACSl: eeee, azért alsó hangon 20 év technikai fejlődését már ne akarjuk egy szerencsétlen Bogárba bepréselni...

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.26. 12:43:41

@gyvy:

Abban, hogy a Fiatnál készült, nem az NSU-nál, mint a Csikósé.

Hurri Kán 2010.06.26. 12:54:37

@bervas: A Bianchi is olasz márka tudtommal, később Fiat érdekeltség lett ha jól tudom, akkor hogyhogy az NSU-nál gyártották? Vagy ez is olyan, mint pl. a G-Merci amit a Steyernél gyártanak?

TSiga · http://alfaamore.hu 2010.06.26. 12:58:31

Gratulálok!
Nem gyúgyból, hanem ténylegesen. Ennek az aprólékos munkának meg fog jelenni a gyümölcse a próbapadon.
Csak így tovább!!!!

Az S500 4 matic-ról, le kell csapni az összes motorelektronikát, rá kell tenni karbikat, meg kivenni belőle kb. 25 év gyártástechnológiai fejlődést és a -gondolom- 8 fokozatú automataválót.
Akkor nem fog 11,8-at enni 180-nál...

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.26. 13:01:35

@gyvy:

Nagyjából olyan. Az 1958 előtti időkben minden országban védővámok voltak a hazai gyártók védelmére. A nagyobb gyártók nem kocsikat, hanem liszenszet adtak külföldre, és kis gyárak helyben rakták össze a külföldi márkák típusait.
Az NSU eleinte a Fiat típusait rakta össze és terítette az NSZK-ban.

TSiga · http://alfaamore.hu 2010.06.26. 13:03:45

Amúgy kicsit megijedtem a cím láttán. Nehogy egy dízel traktort csinálj belőle. 1.9 PDTDI...

Szsrobert 2010.06.26. 13:24:49

Adott egy régi autó, amibe sikerült egy jól autózható, gázadásra jól reagáló motort építeni nem túl magas fogyasztással.
Én élvezném.
Ehelyett a következő történik:
Kevéééééééééééés.
Más vezérműtengely, sok pénz: nem jó.
Más hengerfejek, sok pénz: nem jó.
Feltöltő, turbó, sok pénz: jó és erős, de a teljesítménytől vagy szétrepül, vagy hamar leamortizálódik a motor.
Aztán kiderül, hogy a Bogár felújítva jó lesz autózgatni, tuningolásra érdemesebb venni Hondát, BMW-t.

mükkemakk 2010.06.26. 13:25:30

@Akoscoupe: A crx egy nagy klasszikus lesz pár év múlva, kár hogy ropira tört mind.

Egyébként gyártottak diesel bogarat a németek az 50 es években.

ERLA 2010.06.26. 14:11:17

Tegyél a karbikhoz passzoló motort bele!!
Alfa boxer,a kétkarbis alapba 105 pacis.Kicsit megfaragva nagyon harapós,de amúgy a boxer inkább nyomatékra dolgozik...

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.26. 14:17:05

@nem kéne...: hát azért egy autónak kb 10x olyan bonyolult váltója van.De megoldható.itt inkább a meglévő váltókból kéne összehozni egy hosszabbat.lehet akár 4 sebességes is de a fokozatok közt nagyobb különbséggel.Hosszú negyedikkel.

nem kéne... 2010.06.26. 14:45:28

@Gyurma73:

bonyolult a faszt.
annyival, hogy van benne egy hátramenet meg a nyomatékok miatt nyilván nagyobb az egész szerkezet. az, hogy milyen kulissza szerint kapcsol, az megint más kérdés, de szerintem bervás tudja, miről beszél. ha azt mondja, hogy hat fokozatot lehet, akkor lehet.

nikkel 2010.06.26. 15:11:15

Nem kellett volna a VW motorral szarakodni, hanem egy Subaru motort bele. Irodalma van, adapterek készen kaphatók, a motorválaszték hatalmas.

no_holy_shit 2010.06.26. 15:24:19

nagyobb föfuvokaval nem szegenyulkt el? (elszegenyusel magas fodulaton inkabb tul nagy legfuvokatol szokott lenni, vagy mert nem szallit eleget az AC)

no_holy_shit 2010.06.26. 15:25:27

"Nem kellett volna a VW motorral szarakodni, hanem egy Subaru motort bele. Irodalma van,"

havernak 2.0 8v (2E) 115le 165Nm motor van benne. szeles lesz az ember mosolya :-)

no_holy_shit 2010.06.26. 15:27:17

@Szsrobert:
"Feltöltő, turbó, sok pénz: jó és erős, de a teljesítménytől vagy szétrepül, vagy hamar leamortizálódik a motor."

a valto fog szetrepulni. a 2.ö 8v-t sem birja a szeriavalto

"Aztán kiderül, hogy a Bogár felújítva jó lesz autózgatni, tuningolásra érdemesebb venni Hondát, BMW-t. "

azert lehet a VW-nal maradni.. pl. golf

Tornado86 2010.06.26. 15:28:48

Ami a fordulatot illeti, egy valami maradt ki a számításból: hogy dízel motornál bizony sokat számít a használt üzemanyag, mivel teljesen más a hengernyomás és a térfogat függvényében a jelleggörbe mint benzinesnél. Nyomaték kell ide, valamint egy hosszabb (esetleg 5 v. 6 fokozatú) áttételekkel bíró váltó, na meg egy strapabíróbb kuplung.

Szsrobert 2010.06.26. 15:31:43

@no_holy_shit: Az már a folytatás.
Tehát motor szétrepül a tuningtól.
Pénz és idő, és megvalósul a jó mot évek alatt.
Akkor a váltó repül szét.
Pénz és idő, és az is bírja.
Aztán a féltengelyek.
A végén alig marad az autóból eredeti alkatrész. Ha élettartamot is akarunk mocsok drága lesz.
És a végén rájövünk, hogy olcsóbb és egyszerűbb lett volna készen megvenni egy jobb, erősebb autót jó fékkel ,futóművel, és a felszabaduló időben pénzt keresni, kirándulni, családunkkal lenni.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.26. 15:41:30

@Szsrobert:

Az út a fontos. Hogy az ember bebizonyítsa magának, képes létrehozni, amit megálmodott. Külön öröm, ha jól sikerül.

Az alaptárgy lehet Simson, VW Bogár, motorcsónak, bicikli, bármi.

Motordoktor 2010.06.26. 15:43:08

Srácok, számomra Subaru motort tenni a bogárba olyan, mintha Seiko werket tennék egy 1975-ös Omega Seamasterbe.
Egyszerűen a lelkét veszítené el.

Ad Dio 2010.06.26. 15:45:53

@Motordoktor: Mona Lisa műanyagkeretben. Pedig az soha nem eszik meg a szuvak, nem vetemedik, nem kell festeni stb.

Ez a Bogi így jó ahogy... legfeljebb kicsit utána kell még reszelni. Mert a 276-os tengely sehogysem 4200 körül hozza a hatásfok maximumot.

Benzinnyomást mivel szabályozod?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.26. 15:48:37

@Motordoktor:
akkor tegyél bele egy 1975 ös Porsche blokkot:-))

Rocko- 2010.06.26. 15:51:44

@Gyurma73: de hűűűűlye vaaaaagy, aztán mit csinál az ember az elcserélt Bogár motorral, beteszi Porschéba? :DDD

Motordoktor 2010.06.26. 15:52:20

Örülök, hogy mindeki tudja rajtam kívül, hogy mi fog szétrepülni és mit kellene csinálnom. Elmondom, hogy a széria váltóra csak erősített diffi fedeleket szoktak tenni és erősített féltengelyeket és negyedmérföldön 12-es időket mennek.
Ami pedig a váltómat illeti, ez a leghosszabb, széria alkatrészekből összeválogatható váltó. A németeknél gyártanak ugyan hosszabb diffit (3.41-es), de minősége kérdéses, ráadásul ékpályás a negyedik fokozata, így a hosszabb, bordás rögzítésű negyedik csak átalakítással tehető rá és az ékpályát simán elnyírja.
A sima bogár 3000-nél megy 90-et, a hosszú bogárváltó 100-at, én pedig 120-at (195/65 15-ös gumival). Tudom, hogy ti tudnátok jobbat és hosszabbat építeni, nekem sajnos nem megy. Ráadásul a differenciálmű kúpkerék/tányérkerék hézagolásást és beállítását én kicsit nehezebbnek látom, mint ti. Bár nekem jól sikerült, de nem egy dobozból kivett tányérkerék/kúpkerék volt, hanem jelölt, működő, kihézagolt.

Motordoktor 2010.06.26. 15:55:50

@Ad Dio: Nem szabályzom, van egy olasz AC-m, ami két 0.5-ös alátétezéssel pontosan 0.3-baron tartja a nyomást már 1200-as fordulatról. Jó a benzinnyomásom és a karbik is tudnak többet.
A 276-os tengely a másik autómban (kisebb motorral) 5800-nál hozta a maximumot. Ez nagyobb motor, de 5000-ig jónak kell lenni, ezer példa van rá.

Ad Dio 2010.06.26. 16:17:26

@Motordoktor: Én bogarat még nem láttam akna-perspektívából, de a Mini (az én elmebajom neve) 276-os tengellyel hasonlóan 6200-6500 körül közza a maximumot. Persze ez erősen konstrukció-függő.
Abban 100%-ig egyetértünk hogy nem 4200-nál. Jelenleg épp van egy ilyen motorom - nyitott légszűrőházzal 6550 a max, Légszűrővel lemegy 5800 környékére.

Az AC/nyomásszabályzás dolgára azért kérdeztem rá, mert nagyon csúnyán megszivatott egyszer egy dupla SU a benzinnyomás miatt. A szállítás ki volt számolva, elvileg működött is, de a motor 5000 felett meghalt. Végül egy másik AC megoldotta, de ma azt hiszem Filterking-el csinálnám. Egyszerűbb.

Amúgy szívből respect a precizításodért. A szívást meg tudom érteni, van benne tapasztalatom bőven :).

gnme 2010.06.26. 16:25:56

e85?
magasabb kompressziótűrés

Jamesblond 2010.06.26. 16:26:11

Nekem is volt bogaram. A motordoktoré láthatóan qrva jól megy az enyémhez képest. Már ez a 80 Le környéke is duplája az 1300-as gyári értékének:) Úgy húzza fel a mutatót mint sas a nyulat. El sem tudom képzelni milyen érzés bogárral a 140 paripa. Vagy 800 kg a kocsi... Én meg legolcsóbban úgy nyújtanám meg a végáttételt, hogy alátenném hátra a létező legnagyobb kereket ami befér. Gumisnál kopottat (csak a próba kedvéért) ingyen adnak. A km-óra meg jól fog mérni (relatíve) mert az első kerék hajtja a spirált. De minden esetre a doki bogara nagyon frissen mozog. (szerintem)

ergerberger 2010.06.26. 17:21:39

Király, hogy BRÉ a rendszám!

atabi 2010.06.26. 17:29:54

jó az írás.grat

Dennis01 2010.06.26. 17:44:05

@Ad Dio: Latom, van itt mas Mini manias is.. :)
Latom, te meg melyebben benne vagy, mint en, igy lenne egy kerdesem: Van egy 1993-as Rover Mini Mayfair-em az 1275ccm-es motorral, SU HIF38 karbi van rajta. Szerinted mennyinek kene lenni a fogyasztasnak, mert meg ha finoman hajtom is, akkor se megy lejjebb 8.4 liternel 100-on. Kicsit sokkalom, mert az elozo Minim igaz hogy 998ccm-es volt, de volt rajta egy Stage 1 kit, es ha azt hajtottam ezerrel, meg ugyse nyelt be 7.5-nel tobbet.

Koczeka_EG6 2010.06.26. 18:06:05

nekem pont 89-es lökettel (és 85.5-ös furattal) és 275fokos tengellyel (1mm-en) ugyanott mérve 258le volt főtengelyen ~8800 ford. körül ;)

Ad Dio 2010.06.26. 18:09:01

@Dennis01: Küldj mail (katt nevemre, küld üzenet). Ne offoljuk szét ezt a blogot.

Mini forevör.

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.06.26. 18:26:08

szerintem jo ez igy, legalabb meg 30evig kocsi lesz! jol megy ez!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.06.26. 19:25:39

Végre egy jó kis nívós írás. Nem vesztek ki a tehetséges emberek a TC-től? :) Vagy TB? :) Együtt akkor TBC a csapat neve? :D

Motordoki, hol bujkáltál eddig?

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.06.26. 19:57:45

@Liquid_Night:
Ez mondjuk határeset.
Itt van pl az én 4.2 injektoros kétszelepes ohv V8-am, pont ugyanez a karakterisztika.
Nyomatékcsúcs 3250-nél (340Nm), teljesítménycsúcs 4750-nél (202le).
Forog 6ezret is, ha akarom, de minek.

Rocko- 2010.06.26. 20:14:39

@Liquid_Night: a kettő együtt. lent is húz meg fent is.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.26. 21:56:44

@Motordoktor:

Ez a váltó így, 130 km/h-ig teljesen oké. A kérdés, hogy akarod-e efelett használni a gépet, elég-e az erő és a fordulat, van-e tartalék.

Érdemes lehet a nyomatékgörbéből egy vonóerő-menetellenállás diagramot felrajzolni, és megnézni, hogyan tovább. Négy fokozatnál rövidíteni vagy hosszítani kell-e, illetve jól esne-e egy ötödik.

Megadod a kívánt utazósebességet, végsebességet, a többi meg kiderül.

gnme 2010.06.26. 22:20:05

@bervas: :-)

ezek nem mennek el e85-tel? ,, nekem az ótvaros ford jobban szuperál tőlle a magas régiókban :-) ha már több anyagot akarunk bejuttatni legyen benne köszönet is.

ami még eszembe jutott, forgó tömegek könnyítése

Virago_1000 2010.06.26. 23:33:15

@Ad Dio: Jo, hogy osszehasonlitasz 1 sor4-est a boxerrel.

@GYUSZI BACSl: Az meg meg jobb, hogy te meg a mindenfele elektronikus trukkokkel fogyasztascsokkentett, 60 evvel fiatalabb konstrukcioju S500-al.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2010.06.27. 00:23:36

@Tornado86: Ember, te totálisan kész vagy.. az autózzon is szoktál baromságokat írni, de most elgondolkodtam, hogy kéne egy rss a hozzászólásaidra.. ha rossz kedvem van, csak megnyitom, és dől a humor kifelé..

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.27. 08:16:06

mondjuk tud egy boxer is pörögni ha kell(alfa,subaru)

keepitretro 2010.06.27. 09:08:55

Na látom a motortuninghoz is ért mindenki, mint a focihoz meg a villanyszereléshez :-D

Görbét kérünk, az AFR mérést, esetleg egy előgyújtás logot. Abból hogy mekkora tengely van a kocsiban semmi nem derül ki. A nagyon klasszikus 911RS-ben 272 fokos a tengely. Akkor ez most nagy tengely vagy kis tengely?

Egy tisztességes rá való hengerfejet (fejeket() nem lehet megkerülni. Ez a titka a dolognak és a legdrágább része is ez.
Egyébként a 90 lóerő körüli teljesítmény ami keréken (75 körül van) nem rosz. Ez kb hozza egy sima utcán is jól használható 1.6-os 75 lovas 356-os teljesítményét. A 356-ból is max 90Le-t csináltak és nem azért mert nem bírtak többetkihozni belőle hanem azért mert használhatóság szempontjából ennek a konstrukciónak ez az optimuma teljesítmény illetve nyomaték szempontjából. Illetve ez már a határ a 75 lovas sokkal jobban használható napi autóként.

Tornado86 2010.06.27. 11:32:40

@Brigi \"B. A.\" főnöke:
Sorry, de valahonnan az az érzésem, kicsit kevesebb szétszedett vasat láttál mint én :) Valamint nem ártana a jelek szerint "kicsit" továbbképeznek magad :) Na ezzel meg is gyõztél egy-két tulajdonságodról :)

szunyii 2010.06.27. 12:31:05

Jó ez!
70 lóerő is elég jó egy bogártól :)
Egyébként szép munka, Gratulálok hozzá!

Ad Dio 2010.06.27. 12:48:14

@Virago_1000: A szelepvezérlés ideje szempontjából majdnem mindegy hogy sor, V, boxer vagy csillag. A feltöltés hatásfokát nem a hengerelrendezés, hanem a hengerfej kialakítása, a furat/löket arány, a szívó és a kipufogóoldal kialakítása/ellenállása befolyásolja leginkább.

Ami inkább sántít(hatna) az a tengely "ideje", mert ezt a gyártók nem azonos feltételek közt adják meg. Viszont mivel a mini gyári tengelye sintén 230-240 fokos, úgy vélem nem lehet hatalmas a különbség.

keepitretro 2010.06.27. 12:54:53

@pet77: 356-os himbákkal aligha. Az ugyanis rettenetesen máshogy néz ki mint a bogáré. Ha egymásmellé teszel egy bogár megy egy 356 hengerfejet azonnal látnifogod hogy mitől jönnek meg a kilówattok.

w a s d 2010.06.27. 13:01:50

@Tornado86:
Ez a rész, hogy "Ami a fordulatot illeti, egy valami maradt ki a számításból: hogy dízel motornál bizony sokat számít a használt üzemanyag, mivel teljesen más a hengernyomás és a térfogat függvényében a jelleggörbe mint benzinesnél.", ez az, ami eléggé érthetetlen, mit is akar jelenteni, hogy jön ide a gázolaj, amikor ez egy benzines autó, aminek eléggé "dízelesre" sikerült a karaktere.

GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2010.06.27. 13:09:30

@Virago_1000: cukkolódásból írtam, de látom mindenki mellre szívja, beleértve a motordoktort is (:

nekem is van régi autóm, kettő is és érzem a különbséget, nyugi

Tornado86 2010.06.27. 13:16:42

@F/:
Konkrétan a cím és a fékpados mérések alapján :) Valamint a 82es löket 1,6os motornál szerintem inkább diesel mint benzines gépre enged következtetni. Na meg tévedni emberi dolog, mondta a sündisznó és lemászott a drótkeférõl.

Szsrobert 2010.06.27. 20:19:01

1600 köbsenti esetén a 78mm-es furathoz 82mm-es löketet nem nevezném hosszúnak.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.06.27. 20:39:31

@Szsrobert:
@Tornado86:

A videó melletti megjegyzés szerint a motor 2110 köbcentis, 90,5x82mm a furat-löket aránya. Rövidlöketű, pörögni szerető állat.

Tornado86 2010.06.27. 21:24:38

@bervas:
Így azt hiszem, meg is van a megoldás, igaz kevésbé vagyok agyhalott mint tegnap :) Konkrétan az jutott eszembe, hogy valószinüleg kevés lesz a fõfúvókával kisérletezni kiindulva a motor jellegébõl, sokkal inkább az lehet a megoldás, hogy megzavarja a tulaj a gépet olyan 1-1,5km-en és ránéz a gyertya szinére. A dízeles nyomatékgörbe szerintem amiatt van, hogy keveset kap fent, szóval nem tartom kizártnak, hogy a gyorsítófúvoka a ludas (igaz ami igaz, nem ismerem az adott rendszerû karburátort, de ha ugyanaz a Weber mint a Daciakon, akkor itt van a kutya elásva szerintem)

adidigaga 2010.06.27. 21:56:46

Senkit nem akarok megbántani, de elég unalmas, hogy a boxermotorról meg sportosságról álmodozva mindenkinek ez a "tucat-individualista" autó jut eszébe, utána meg megy a nyígás hogy ennyi - le a kalappal, tényleg nagyon precíz - szerelés után nevetséges literteljesítmények jönnek ki...

dextercapo 2010.06.27. 23:22:26

tudom hogy te tudod mit akarsz a motorodtol , de a teljesitmeny barmilyen jol mutat is a katalogusban , a lenti , gatyan erezheto nyomatek tobbet ad erzesben . (mit a becslesben elkovetett tevedes mutatja is)
nem latom hogy barhol szukolkodnel - menni jol megy , nyomatekos , izmos meg 1-re karburalva is. nem rossz ez - csak azert mert nem haromjegyu a teljesitmeny es egyjegyu a fogyasztas , nem kell eltemetni .
egyebkent a nagy veztengely es a hosszabb loket jo paros igy ? nem dolgoznak egymas ellen ?

Gábor a Jobbszélső 2010.06.29. 09:40:53

de jó lehet!

Nekem 1,2-es bogaram volt, a 34Le-vel. Hát már az is teljesen használható volt (megjártuk a horvát tengerpartot is, meg az ottani hegyeket)
Most nosztalgiám lett...
Pedig egy ford scorpiot szeretnék felhajtani második autónak -olyan hobbi félének-

redriot77 2010.06.29. 10:32:51

Én lehet hogy nem piszkálnám tovább a motort: érzésre jó, húz alulról mint állat, kényelmesen vezethető, keveset kell kapcsolgatni.

Ezt még sok mai minimálmotoros, 1000-es vagy 1.2-es kisautó sem tudja produkálni, annyi nyomatékjuk sincs hogy fulladásveszélyes még a sík úton való elindulás is. Az öreg bogi meg lazán gyorsul negyedikben is: hol itt a hiba? Én elfelejteném a számokat, és élvezném ezt a szép autót.

esef 2010.06.29. 12:52:46

Bele kell kendácsolni a V12TDI-t vagy a W12-t, na akkor menni fog.

Merida001 2010.06.29. 13:49:50

Korábbi cikkekből kimaradtam. Megtudja valaki mondani (írni), hogy most mekkora moci van a Bogárban?
Cikket elolvasva jó az írás tartalmilag és a Tulaj kitartása is elismerésre méltó. Nyílván jó ez a Bogár így is, de a célhoz még lesz vele feladat! Kitratást hozzá!!!:))))

Merida001 2010.06.29. 13:50:58

javítva: Kitartást hozzá!!:))

vikk007 2010.06.29. 16:17:15

Olvasgatom a hozzászóllásokat. Nem kap elég levegőt és ennyi:-)

Meg kell(ene) tölteni egy picit.
A Turbó, nem elegáns egy bogárhoz.

Kispolszkis sufnituning módra, összekellene hozni a léghűtés ventilátorának a levegőjét, a szivócsővel. Ha már 0.05 századott rátudna tenni a légköri nyomás fölé, akkor már feljebb tolná, vagy egyenesítene a nyomatékgörbén, és magasabb fordulatra esne a csúcs,ami a matematikai képlet alapján jót tenne a teljesítménynek is, mert minden paraméter maradna, csak a nyomatékcsúcshoz tartozó rpm nőlne, s így a végerdmény is több lenne, ha működne egyáltalán a dolog:-)

XJS · http://www.ae86.hu 2010.07.01. 23:12:57

Hu de regi poszt :), Motordoki remelem meg ide-ide nez. Pontosan milyen hfej lett felteve ehhez a hengerurtartalomhoz? Nem talalom a korabbi posztokban. Azt sem, milyen szeleprugot hasznalsz ehhez a tengelyhez. Meg azt sem, hogy a 40/32 Solex ami ketliteres, a tiedhez kepest gyengebbre tervezett motorhoz lett fuvokazva, az hogy tud kozel tokeletes lambdat a celfordulaton (vszinu ugy, hogy a VE a kisebb motorral azonos, uh lehet, hogy elter a suritesed is az eredetitol?)

lr 2010.07.30. 01:43:22

Harmonikusnak tűnik,de ha a más áttételű himbától tényleg csak annyi változik, h lesz még több ERŐ fent is, akkor baj nem lehet.
(későbbi poszt szerint 6-7 litert eszik pályán, miközben ilyeneket megy? Hát elég kellemes. :))

lr 2010.07.30. 01:51:19

Hoppábocsánat, "100-110-es utazónál 100 kilométerre alig több mint hét litert fogyasztott a motor. De ezt aztán 3000 kilométeren át bizonyította, végül elhittem."