Vettem egy...hmm...autót

  2010. május 22. - ommm Címkék: lol wtf polski ommm szaroskenyér

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


Csikós nagyon helytálló elmélete szerint az autó- és szerelésszerető ember előbb-utóbb megkapja a maga szaros kenyerét. Ez általában egy olyan autó/motor/traktor/busz, amit imád, szeret, mindamellett végtelen mennyiséget szív vele, káromkodik, szerel, alkatrészezik, hegeszt, fényez, aztán megint szív és így körbe-körbe. Mikor azonban a problémafelhőkön egy pillanatra átsüt a nap, megvilágítva a szakadt Hardy-tárcsákkal, átégett dugattyúkkal, olajsárral és vérrel borított csatamezőt, mikor egy pillanatig, pár napig, olyan és úgy működik, ahogy elképzeltük, akkor mindent megbocsátunk neki. Ezért lett szaros kenyér: mert büdös, utáljuk, de amikor jóllaktunk és hátradőlünk, akkor elégedettek vagyunk.

Nos, nincs min aggódnom. Mert ha ez az ominózus kenyér, akkor én lényegében vettem egy pékséget. Krisztusi korban jár az idén és hiszem: nem véletlen, hogy pont most rám talált. Ez egy jel.

DSC 1373

Hogy hogyan jutottam el idáig és mi a terv? Elmesélem.

Hosszú-hosszú, észérvekkel, nem kevés anyagi megfontoltsággal szegélyezett kálváriám részleteivel nem untatnám önöket, de némely dolgok (legfőképpen ez a valaha piros izé itt fenn), magyarázatra szorulnak. A kiindulási pont, mit pont: főlényeg és alaptézis, az volt, hogy kell egy tisztességes, jó végén hajtó autó. Röhöghetnek, ebből lett a Nagypolski.

Sosem érintett meg igazán a japánmánia, így ezt meghagytam Tóth Zolinak és Karottának, ebből a szempontból lokálpatrióta vagyok, sőt, továbbmegyek: egységnyi pénzért ugyanolyan jó versenyautót lehet építeni bármiből, legyen az európai vagy japán gyártmány. Itt fejezzük be és felejtsük is el ezt, elég ellentét feszül itt manapság körülöttünk, nem kell még egy gócpont.

Nincs sok pénzem, nem okoz gondot ezt bevallani, ennek ellenére kéne egy kellőképpen elborult élményautó. A két dolog látszólag tökéletesen kizárja egymást, hiszen pénz nélkül kocsmába nem megy az ember, pláne szomjasan nem. Azonban számtalanszor bizonyított tény, hogy az élménynek nem a zseton a mértékegysége. A csapásirány tehát: olyan alacsony költségvetéssel dolgozni, amennyivel csak lehet, gányolás nélkül. Utóbbi szigorúan ki van zárva, mert vagy rendesen csinálunk meg valamit, vagy sehogy.

800px-Fiat 1500 1

Annak idején, a régi, szép (?) érdi időkben, állandó jellegű tettestársammal, Petivel kezdtünk el agyalni egy ilyen autón, természetesen E30-as BMW-n. Ezt sokan a kevésbé kifinomult, bunkó megoldásnak tartják, van abból ezer, mondják és legyintenek, ugyanilyen a reakció a Zsiguli esetében is: nem elég ilyen, nem elég olyan, túl profán, és nem menő.

Nos (vigyázat, szókimondó szöveg!) én pont leszarom ezeket a hangokat és csak annyit jegyzek meg ilyenkor halkan: nem véletlen, hogy éppen a Zsigulikat, öreg BMW-ket és Sierrákat vagy Skodákat reszelgetik a srácok a sufniban. Tonnaszám akad hozzájuk alkatrész, szakember és donor, olcsók, egyszerűek, mint a faék, szerelhetőek otthoni körülmények között is, nem kell hozzájuk extrém drága műszer, mentesek mindenféle komoly elektronikától. Egyszerűen nincs ismeretlen az egyenletben, minden fel van találva, kipróbálva, és csak a működőképes megoldások élnek mindmáig. Kiforrott dolgok ezek, relatíve kevés szívással járnak és ha mégis elakad valahol a user, ott van a masszív közösség a háta mögött. Ki mondta, hogy kevés pénzből nem lehet élményautót (vigyázat, nem versenyautót!) építeni? Az üljön a szamárpadba, most.

Mondjuk ehhez szükség van egyfajta beletörődésre, el kell fogadni, hogy harmincvalahány évesen az emberből már nem lesz nagy és híres autóversenyző. Arról már lecsúsztam akkor, mikor gokart helyett apám Verne-összest és Rejtő Jenőt adott inkább nekem. Hála neki, nem is baj.

125italiano

Szóval élményautó, az az igazi. Jó kis low-cost, amivel meg lehet járni árkot-bokrot úgy, hogy közben nem okoz mérhetetlen fizikai fájdalmat, ha otthagyok tízezer forintot a szalagkorláton vagy a kavicságyban. Meggyőződésem, hogy csak így lehet felszabadultan, boldogan autózni. Látják, ez az egyik oka annak, hogy a tesztautókat ritkán nyaggatjuk teljesítő- és tűrőképességük határán (na jó, néha vannak kivételek, nemsokára olvashatják majd), hiszen a géptörésből származó önrész költsége Damoklész kardjaként lebeg fejünk fölött.

Érzik már, miért örülök annyira ennek az öreg Polskinak?

Ja, tényleg, hogy is jutottam el idáig? Eleinte E30-as BMW-ket kerestem, mondanom sem kell, hogy szinte lehetetlen épkézláb példányt találni úgy Magyarországon, mint Szlovákiában. Illetve nem igaz, akadnak szépek, tisztességes áron is akár, de nekem feltett célom, hogy beleférek a félmillió forintba, bizonyítva feltevésem helyességét. A költségek minimalizása egyszerűen úgy történik, hogy mindent magunk csinálunk, amit tudunk, spéci vagy különösebben drága tuning- vagy versenyalkatrészek felhasználása nélkül.

A szlovák rendszám nem volt feltétel, de ottani állampolgárként sokat egyenesedik a bürokrácia kanyargós labirintusa, így egyértelműen egyszerűbb és főleg: olcsóbb ez a megoldás. Ezért aztán Petivel elautóztunk Nyitra mellé megnézni egy E30-as ETA-t. Ez a 2,7 literes M20B27 spórmotorja volt a BMW-nek, ami űrtartalma ellenére tényleg zseniálisan keveset fogyasztott, teljességgel a nyomatékra volt kihegyezve, napi szinten remek, élményautóba nem való. Csak bizonyos alkatrészeivel számoltunk volna a jövőben, végül nem lett belőle semmi. A magyarul beszélő tulaj 500 eurós ára erősen túlzó volt, 350-es ajánlattal hagytam ott, gondolkozzon, aztán hívjon fel.

Persze nem hívott, ellenben felvitte az árat 600-ra. Mondanom sem kell, hogy mind a mai napig eladó az autó.

DSC 1371

Ekkor még nem így éreztem, de valójában mákom volt. Azon jóval többet kellett volna dolgozni, több pénzt vitt volna el már csak a CO-palack töltése is.

A Sierrát kilőttem, kétségtelenül jó opció, de macerás hozzá rendes, lamellás sperrdifit szerezni, a jó alap pedig nehezen található, nincs olyan mákom, mint a Siposnak. Ugyanúgy kéne bele egy Cosworth-motor, futómű – és ami a legnehezebb –, egy rendes váltó, amely bírja is a kiképzést. Mindezt meg lehetett volna még oldani, de ha már nem lett E30, akkor legyen valami igazán kretén dolog, jókora nagy szaros kenyér, az az igazi. Na így lett ebből Nagypók. Volt már kicsi, most lesz nagy. Bár igaz, azt azután szerettük meg igazán, miután eladtam (dupláját kaptam érte, mint amennyiért vettem, szépen megcsinált, pöpec kis autó lett belőle a végén), ezt meg már most imádom, tudják: lengyel—magyar két jóbarát… Ebből kéne valami durvát faragni!

Walesa, a samochód, ekkor még csak egy hirdetés volt a neten. A leírás alapján (amire egy ilyen korú autónál abszolút nem kell adni) 1977-es, ezerötös, már műanyagmaszkos és nagylámpás, vonóhorgos, 15 éve garázsban tartott, egytulajos példány. Állítólag abszolút rozsdamentes, képlékeny árral, műszakival és zöldkártyával. Mese habbal, hiszen tudjuk, hogy a mai napig megmaradt 125p-ket a sogenannte autóktól éppen egy autónyi távolság választja el. Szétrohadtak, elmállottak, motorjuk-futóművük, MINDENÜK atomokban, tényleg csak a mély, lengyel vallásosság tartja őket egyben.

125Berlina

A maguk korában persze eszméletlen jó autónak számítottak a vasfüggönyön innen: kényelmesek, nagyok voltak, és bár technikájuk valójában az 1300/1500-as Fiatokon alapszik, de a 125-ös karosszériáját kapták. Az 1300-as Fiatból lett ’66-ban a 124-es (igen, a Lada-alap), az 1500-asból pedig egy évvel később a 125-ös. Négy tárcsafékével, erős és nyomatékos motorjaival igazán elegáns és menő dolognak számított. Akkor. Mostanra csak hírmondó maradt az elsőszériás, csíklámpás-krómmaszkos Fiatokból. Az 1991-ig gyártott FSO-kból viszont van még, ezek az évek során éppen annyit változtak, amennyivel rondábbak lettek nagy, hátsó lámpájukkal, műanyag maszkkal.

Bőven akad belőlük, én is alapvetően ilyet kerestem, hiszen míg egy szép, gengszerváltós-csíklámpás 1300-as ma már lassan kincs, addig egy ilyen későbbi ezerötöst különösebb lelkiismeret-furdalás nélkül faragunk szét. A közeli Lada-rokonság ad némi biztonságérzetet (bár a futóműve lényegében teljesen más) és persze mondani sem kell, hogy Lengyelországban óriási háttérbázisa van.

Felhívtam a hirdetőt, a lelkére kötöttem, hogy legyen őszinte, mert tényleg érdekel az autó, de ha 500 kilométert kell feleslegesen autóznom Budapestről Breznóbánya mögé Lyukfalvára, akkor tényleg pipa leszek, az pedig neki nem lesz jó. A srác nem értette ugyan, hogy ezt most hogy (Budapestről indulok, folyékonyan beszélek szlovákul, az autó pedig a nagyrőcei járásban — ahová közigazgatásilag szülővárosom sajnos tartozik — lesz bejelentve), meg is szeppent picit, de éppen ezért meglehetősen őszinte volt.

DSC 1377

Az autó a nagyapa bátyjáé (1931-ben született), ő használta 15 éven keresztül, jelenleg két éve jóformán áll, szinte csak műszaki vizsga idejére hagyta el a garázst, rossz időben a papa járt vele templomba, a kertbe, de már azt sem nagyon. Nyugdíjas emberként teher lett már neki az autó fenntartása, bontásra akarta leadni, de nem kapott volna érte szinte semmit, így meghirdették potom pénzért, hátha elkel. Jár hozzá egy csomagtartónyi alkatrész és ki tudja, mi még, amit az évek során felhalmozott az öreg, lábon vihető, üzemképes.

Nem gondolkodtam igazán sokat, messze elkerült a Csikósi szabódás: menjünk, nézzük meg, nem hangzik rosszul. Petivel beizzítottuk a Tádét, hogy valószínűleg utolsó útján (eladósorban van) vigyen el minket kényelemben, csendben és keveset fogyasztva Szlovákia kellős közepére. Nagy terveink voltak, fűtöttek minket, lelkesedésünk töretlen, bár fel voltunk készülve a legrosszabbra is.

Bevonulásunk nem volt valami ünnepélyes. Míg Horthy fehér lovon, sziromhullás közepette vonult be Kassára, addig a mi fehér E28-unkat csak az eső verte. Illetve szakadt-ömlött hektószám. Cudar egy idő volt, rettenetesen rossz út lett belőle. Mindegy, a Jóisten próbára teszi elszántságunkat, de nem hátrálunk meg.

DSC 1364

Kicsi, hegyi falu, aszfaltozott fő- és sáros mellékutcácskákkal, nagy fakapu, odabent, az udvaron, igazi sufniműhely, benne egy épülőben lévő 130RS-sel. A falu elején minket váró srác egy nagyszárnyas, neonos, hátul dobfékes, sztrítracsing-matricás 106-os Peugeot-val várt minket, Szűzmáriám, mi lesz itt, ezektől veszünk autót?!

Mint később kiderült, ez a nagybácsi háza, az ő műhelye, szerencsére a csűrben álldogáló pojazd mechaniczny z własnym napędem-et (önjáró, gépesített jármű) elkerülték a szorgos kezek: a tulajdonos szigorú ember volt, nem merték abajgatni a gépet.

Első blikkre nem is rossz, borzalmas, csontig hatoló, rozsdamarta tályog nincs rajta sehol, a gyári fényezése lemattult, egyedül a valaha cserélt, bal első sárvédő őrzi még emlékét a piros színnek. Különösebben nem túrtuk meg, tisztában vagyok vele, hogy a drótkorong minden bizonnyal leleplez majd egy-két ótvarságot. A padlólemez nincs a helyzet magaslatán, de meglehetősen egyszerűen javíthatónak tűnik. Főleg a küszöbök mögött látható a fáradtság, az első ülések alatt pedig némi foltozás is feltűnik. A jobb hátsó sárvédőívnél már nagy munka folyik a lemez alatt, ezzel is lesz meló a későbbiekben.

DSC 1362

Ezek kétségkívül javítanivaló dolgok ugyan, de nem aggasztottak különösebben: a tornyokra és a motortérre voltam kíváncsi. Dőzs. Itt tényleg nincs rozsda, a csomagtér alja is hibátlan, odabent, a szőnyegek alatt is szárazság, nem folyik be a víz. Az ajtók sarkai és alja hibátlan. Alkuszunk, de nem annyira rossz.

Az üléseken huzatvédő huzat és némi rendetlenség. Ettől eltekintve hibátlan a bele. Sehol egy kókányolt kapcsoló vagy utólagos akármi. Az ülések tiszták, szakadásmentes a műbőr, jó. A ladások által jól ismert, törékeny, ajtónyitó kallantyúk is megvannak, kormányvédő, fa váltógomb. Az ülések fejtámlái a csomagtartóban, a bácsi nem tudott tolatni, ezért kerültek ki. A lógásra hajlamos, globoidcsigás kormányműnek semmi holtjátéka nincs. A nyolcvanezer és pár kilométer hihető, a motor pöcc-röffre indult, egyenletesen járt, a váltó pontosan olyan finom, mint a Zsigulikban.

A porlasztó második torkáról le van kötve a vákuum, nem nyit, spórolt a bácsi. Igaz, nem fogyaszt annyit, de nem is megy, ezt helyretesszük, elég, ha kibírja azt a 3—400 kilométert, amíg eljut az érdi műhelybe. Picit füstöl, eszi az olajat, régen áll már helyben, a szelepszárszimmeringek elfáradtak, nagyjából minden baja ebből az állásból adódik: a szívatóbovdenje berohadt, nem lehet kihúzni, mivel ráhúzott kézifékkel tárolták, így a jobb hátsó fékdugattyú végérvényesen befogott (a Nagypókok kézifékét különben is lehetetlen jól beállítani), a gumik használhatatlanok. Egyrészt megtökösödtek, másrészt olyan öregek, hogy még Csikós is kidobná őket. Nagyjából ennyi látszik, szorozzuk be kettővel bátran, nagyjából jó lesz ez.

Alkudtam. Nem volt nagy ellenállás, örültek, hogy valami pénzt kapnak az autóért. Megírtuk az adásvételit, átadtam az összeg felét és megegyeztünk, hogy pár hét múlva megyek érte. Nem tudtam volna elvinni akkor, nem fért volna bele a szabadidőbe a papírmunka és az utazgatás, na meg: nincs gumi rajta és ki tudja, valójában mi baja még.

DSC 1365

Nem egész ötvenezer forintnyi euróban egyeztünk meg a nagyon sokat és gyorsan beszélő eladóval, annyit megér. Hazafelé szépen számba vettük, mit hozunk magunkkal legközelebb. Először is, Peti Pajerójával jövünk, hátha vontatni kell. Kopasz barátom jóvoltából pár percen belül lett is négy, széles Lada-felni gumikkal. Van kétmázsányi alkatrész a csomagtartóban, de nem szortírozzuk át, hozunk szerszámokat, féktisztítót, izzókat. Az injekciós eljárással és egy jókora fogóval megpróbáljuk megjáratni a fékdugattyút, amit valószínűleg egyszerűen széthúznak, majd a fékcsövet ledugózzák. Fékfolyadék, olaj és hűtővíz lesz nálunk, na meg bovden, spanifer és millió egyéb dolog, a lista hosszú, haza kell érni Walesával, lehetőleg egyben, leginkább átalakítási engedéllyel a zsebben.

Aztán nekilátunk, és jó eséllyel kő kövön nem marad. Először is lecsupaszítjuk a bódét, a motor-váltó és a beltér, valamint a hátsó, laprugós merevhíd elköszön, ahogy a csomagtartónyi alkatrész is. Pár ezer forintnál többet nem lehet kiárulni belőle, valójában nem is számítok rá, hogy egyáltalán bármit el lehet majd adni belőle, de megpróbálom.

Szóval az üres karosszéria fölött valószínűleg sokkot kapunk, káromkodunk, drótkorongozunk, flexelünk és hegesztünk, majd újra sokkot kapunk és hegesztünk tovább. Miután kellőképpen rendbe raktuk és megerősítettük-átvarrtuk, ahol kell, elviszem becsöveztetni. Ez az egyedüli fázis, amit nem saját kezűleg csinálunk, ehhez nem értünk, csinálja a profi.

Látják, az imént elkezdtem írni a terveket, mit akarunk és hogyan. Készen lett egy egész bekezdés, de most kitöröltem. Nem titok, de maradjon sztori a következő hónapokra is. A lényeg, hogy a (négyhengeres, nyolcszelepes, turbós) motor-váltó-hátsó futómű sokkal modernebb, strapabíróbb és komolyabb lesz. A hátfalat cserélem régire, az imolai börzéről pedig hozok egy olasz 125-ös maszkot, lámpástul. A cél: alulról karcolni a kétszáz lóerőt és az ezer kilót. Nekem pofonból is nagy kell, azért. Hülyeség? Naná!

Mindezt legtöbb félmillió forintból. Meg lehet csinálni, tudom. Még a ráhagyott, 50 százalékos szopó-faktorral is. A samochód télen már keresztben fordul Lepencén, ezt megfogadtam magamnak. Ezt akartam, végre, lesz mit szerelni, a Mazdával úgysem történik soha semmi. A lengyellel fog.

Pedig így, ebben a formában csak egy öreg, kissé viseltes Nagypolszki. Egy óriási előnye azonban az összes többi fölé emeli: ez az enyém. És ha egyszer kész lesz, ha csak egy napra is olyan lesz, amilyennek szeretném, akkor durva lesz.

Az én privát, szaros kenyerem. Király!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr662020959

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zöldi 2010.05.22. 20:16:08

Aztaku...Pista, remek post, igazi állat vagy:D Szurkolok!!!!

clubman 2010.05.22. 20:16:24

@Mr. Homn: Acetilén, vagy mi? Apámnak volt. Karbidot(?) kellett a tartályba tenni meg vizet.

ommm 2010.05.22. 20:23:45

@Z o z ó: Egyelőre trélernek néz ki, meglátjuk, mire jutok. Részletkérdés, ne utcai autó lesz. És kösz. Csövezés terén nézz szét a neten, van két-három komoly és jó nevű cég, bármit vállalnak.

ommm 2010.05.22. 20:24:48

@Z o z ó: Persze ebben már benne van az is, hogy előkészíted a karosszériát, ahogy kell.

ommm 2010.05.22. 20:26:20

@Zsoli: Egy csiklámpás ezerhármast én is tán, de ez már csak egy kései, lengyel izé, van belőlük bőven. Nem kell mindent megmenteni, csak ami arra érdemes.

ommm 2010.05.22. 20:27:59

@Pavel_: Megjegyeztem a szivócsonkot, köszi!

ommm 2010.05.22. 20:29:25

@Pavel_: Megvolt, ismerem (személyesen nem), kellőképpen le is borultam anno, mikor láttam.

Mr. Homn 2010.05.22. 20:30:08

@clubman: stimmt. a karbidot kis kosárban kellett beleengedni a vízbe, ha csökkent a keletkezett gáz mennyisége akkor lejjebb kellett nyomni. okos találmány volt, fillérekért lehetett gázt fejleszteni, és nem kellett bíbelődni a palackcserékkel. (persze oxigénpalack kellett hozzá, és a bónusz az volt hogy iszonyú büdös volt amikor felnyitottuk a tartály tetejét a karbidcseréhez, de valamit valamiért.)
amúgy vagy két évtizede te vagy az első ember aki tudja mi ez a dolog. :)

ommm 2010.05.22. 20:32:32

@Lakótelepi Ladás hülyegyerek: Köszi! Igyekszem betartani a félmillás határt, az a cél, de persze magasabb prioritást élvez maga az elkészülés :)

ommm 2010.05.22. 20:34:13

@pippone: Innen szép nyerni. Lényegében megtaláltam magamnak az örök hobbyt :)

primatus 2010.05.22. 20:36:11

A családban volt 5 db nagypolák. A fikázók nem tudják mit beszélnek, gondolom nem is volt nekik. Egy jól kezelt, beállított polák nem evett többet a Ladánál és sokkal jobban ment. A futómű miatt sokkal stabilabb is volt. A fék pedig isteni.... ((Ha jól emlékszem, akkor úgy kellett beállítani a kéziféket, hogy teljesen lazára kellett venni a kézifék-bowdent, majd a fékmunkahengernél az automata után-állítót alaphelyzetbe tekerni. Új fékbetétet betenni (ekkor nyúlt hozzá az ember, máskor nem kellett), majd felpumpálni a féket lábbal. Én inkább ki szoktam menni a kocsival és megjárattam rendesen a lábféket. Aztán lehetett a kézifék-bowdennel beállítani a kar holtjátékát. Nekem mindig jó volt.))

Egy DOHC Fiat 132 motor + váltó kellene bele és "sperdifi", + persze a szokásos erősítések. Ekkor már igen ütőképes a kocsi. Jelentősen jobbat is ki lehet belőle hozni, de az már nagyon drága mulatság lesz.

misinator 2010.05.22. 20:45:43

@primatus: Késő írtál a kézifékről...

m20b25 2010.05.22. 20:49:49

@primatus: BMW-s vagyok, de egy dupla weberes fiat 131 abarth motorért odaadnám valamelyik páros szervemet...

primatus 2010.05.22. 20:58:17

@m20b25: :-)
@misinator: Még adott a lehetőség. :-) Éppen most vett meg valaki tőlem egy P125 sárvédőt, ami abból az időből maradt meg nekem. Biztosan vannak, akik megőrzik az utókornak ezt a típust. Én 3 db-ot sajnálok nagyon. Az én piros UD 97-26-os rendszámúmat. Az egy csoda volt! :-) Apu Z-s rendszámúját. Az talán jobban ment, mint az enyém és a nagybátyám díszléces, zöldbelsős, 1300-as, kormányváltós, torinói kilincses ékszerét, amely egy csöndes és nagyon jó kis autó volt.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.05.22. 21:11:48

@ommm:

De örülök, hogy belevágtál valamibe!

5 éve voltam a lengyeleknél, össz. 2db nagypókot láttam, onnan is kirohadt az összes.

Kíváncsi vagyok, mi lesz belőle!

Szervizautónak kizárólag Nysa jöhet szóba, ugye tudod?

misinator 2010.05.22. 21:12:28

Alsó bérkategóriás közalkalmazottként jelenleg a túlélés a legnagyobb problémám:-(
Pedig egy Nagypók - ha nem kell lakatolni, fillérekből fenntartható.
Autószerelői végzettség nélkül Mindent magam csináltam rajta, igaz a gyűrűzést a sógorra bíztam.
Ezt utálom a mai autókban: egy rohadt szíjcseréhez szakszervíz kell!
S amikor még itt a fórumokon okos mérnökök meg is magyarázzák, hogy ez a fejlődés! Eltörném az egerüket, amikor egy izzócserét nem lehet otthon megcsinálni, mert szerintük a technológia nem teszi lehetővé. Meg a kisf@szom...

Egy Fiat 130 még az álmom...

Devil2 2010.05.22. 21:12:55

Pista, nagy ökörség volt dacból megvenni a Polákot, csak azért mert ilyen alapú "élményautó" nincs mégegy az országban. 500-ból nem fog megállni ezt most felejtsd el, csövezéssel, turbósítással(nóóórmális, Margit???) kasztnis munkával(milyen palimadár fogja a két szép szemedért csinálni majd?).
Az ETA-t kellett volna megvenni és 27i-vé tyúnolni(200LE ohne turbó), akkor még jó hangja is lenne(az ugyanúgy nem áll meg 500-ból)

fso papa 2010.05.22. 21:13:05

Hehehehe jó vicc a polskiba nincs is szelepszár szimmering a kézifékét is pofon egyszerű beállitani csak érteni kell hozzá!!

pereszke 2010.05.22. 21:14:35

Volt nekünk még az átkosban, kiselejtezett rendőrségi üldöző 124special Fiatunk. Talán 1,8as volt kb 130 lóval emlékeim szerint. (10-12 éves voltam) Baromi vicces volt, mert a kasznija csont ezerkecskének nézett ki, viszont ment mint anyja. Már legalábbis az akkori viszonyokhoz mérten. A családi legendárium vonatkozó története a "180-al fel az érdi emelkedőn, púposra rakva frissen szüretelt szilvával + család"
Szerintem valami ilyesmi motor illene a nagypókba is.

misinator 2010.05.22. 21:15:23

@Csumpi Hálidéj: Azért ez durva...
szerintem összekapcsolják Jaruzelski tábornokkal, s menekülnek a múltjuktól.
majd jön ott is egy nosztalgiahullám, de akkor már épphogy nem késő lesz. talán Csikós írt erről, hogy nálunk is valahol ez történt...

misinator 2010.05.22. 21:16:30

@fso papa: A szelepszár szimmeringet én is írni akartam:-)

ommm 2010.05.22. 21:16:51

@Devil2: Ahogy azt jeleztem, szinte mindent magunk fogunk csinálni rajta.

ommm 2010.05.22. 21:18:27

@Devil2: Az alkatrészek döntő hányada (motor,fékrendszer) donorból jön, a többihez pedig megvannak a forrásaink :) Meglátjuk. A motorja persze nem a sajátja lesz.

Devil2 2010.05.22. 21:26:29

@ommm: Te tudod, de a turbó az tömény szopás lesz, oké most mondd azt hogy már ki is húzattad az első fogaidat hozzá. :D

Fiat 130 2010.05.22. 21:26:57

Sok sikert a géphez!Nekem van 125 Berlinám is,meg első szériás pókom is,így duplán örülök a választásodnak!Lehet hogy ha túrok egy kicsit,akkor találok eredeti olasz rácsot,lámpákkal együtt.Némi tárgyi tévedés a képekkel kapcsolatban: szinte az összes 125-ös,amiről képet töltöttél fel argentin összerakású, 125 Familiar és Multicarga(pick-up)is csak ott létezett és hivatalosan nem nagyon került Európába,mint ahogyan 125 Mirafiori sem.Ja és kerek oldalindex az első szériás pókokon volt,125 Berlinának és Speciálnak más-más formájú nyilacska alakú oldalindexe volt az oldaldíszléc elején.De mindez a lényegen nem változtat:Jó faragást!

ommm 2010.05.22. 21:28:52

@Devil2: Minden bizonnyal. Ezért kell eleve olyan donort választani, amelyikben a megfelelő motor van :) Mondjuk akadt is mindjárt egy :)

@Fiat 130: Hűha, na, ha akd, megvettem. Kis, kerek oldalindexekkel együtt. Küldj emilt privátban.

Bambano 2010.05.22. 21:30:25

A múltkori álláshirdetésükre is azért nem jelentkeztem, mert nekem működő, nem rozsdás, nem öreg, nem lakatolt autóm van... ott néznének rám (az egyetlen normálisra:PPPP) a szerkesztőségben, mint bornyú az újkapura, előbb-utóbb formalinban végezném, hogy egy hülye, aki nem lakatol autót:P

Devil2 2010.05.22. 21:36:20

@pereszke: "180-al fel az érdi emelkedőn, púposra rakva frissen szüretelt szilvával + család"

Ilyen kurva sokat csaltak régen a sebmérők? :D

morcosboci 2010.05.22. 21:38:30

@Mr. Homn: mi annó robbantottunk karbiddal. Nem lehetett még tüzijátékot kapni...

Rocko- 2010.05.22. 21:42:54

@ommm: a vasat is magatok bányásszátok az alkatrészhez? :)

mert igen, tudom, nagyon sok dolgot meg tudtuk csinálni magatok, sőt, akár 100% munkaköltséget is meg tudjátok spórolni.

de az alaktrészt nem. olcsóbban tudjátok kapni, de nulláért nem.

ommm 2010.05.22. 21:44:51

@Rocko-: Betűzöm. D-o-n-o-r. Szilenteket, lengéscsillapitókat nem, azokat csináltatni kell, ez tény, ahogy valószinüleg sok minden mást is. De a fő egységek egészben jönnek.
A táblalemez pedig annyira nem drága...

misinator 2010.05.22. 21:58:27

@Devil2: Az Nagypókomban utcai motor volt:
Kisebb átmérőjű /mint a Daciáé/, de hátsó dob nélküli kipufogó rendszer, és CPI1280-as elektronikus gyújtás.
Nekem a sebességmérőm alul mért, nem is figyeltem rá/a km-számláló pontos volt/.
A fordulatszámmérő pontos volt /műszerrel ellenőriztük/.
Többféle adat is keringett:
Ha a nagyobb: 5400-as legnagyobb teljesítményhez tartozó fordulatszámot és a kisebb, 150 km-es végsebességet fogadjuk el, akkor is szép szám jön ki...
Az enyém 7000-t forgott IV-ben.
Tovább nem volt szívem taposni, lehet, hogy még egy pár km-rel többet is ment volna.
Oszd el.

misinator 2010.05.22. 22:10:27

@misinator: Természetesen német autópályán...

Szsrobert 2010.05.22. 22:18:11

@misinator: 195-tel ment, de még ment volna..
Há én ezt nem hiszem. A 70-et menő üzembiztos Verhovinát se. :-)

Rocko- 2010.05.22. 22:26:52

@ommm: oké, és a donor ingyen volt? :)

ommm 2010.05.22. 22:35:50

@Rocko-: ...szinte. Ne keress a kákán is csomót. Majd a végén összegzünk, addig törődj bele :)

ledo76 2010.05.22. 22:36:08

@primatus: hiába volt kényelmesebb, tágasabb, stabilabb és ment jobban (de csak végre) a nagypolák az ezeröcsinél, ha sokkal megbízhatatlanabb és rohadósabb volt. A fogyasztása is több volt nincs mit szépíteni. Ettől függetlenül egyetértek, hogy jobb autó lett volna a nagypolszki mint a zsiguli ha nem a lengyelek csinálják.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.05.22. 22:58:15

@ledo76:

Sajnos a konstrukció is sokkal régebbi, 3 helyen csapágyazott főtengely, stb.

Ettől függetlenül nekem kéne egy nagypolák.
De előbb egy 2T waresz, de egyébként sem tudom már hova rakni a kacatjaimat.

primatus 2010.05.22. 23:07:10

@ledo76:
Nem értem, miért mondod, hogy megbízhatatlanabb volt. Nekem mindegyik típusból volt több is. Nem kívánt több gondosságot, mint a Lada. Az átlag 8,2liter/100km pedig szerintem nem mondható soknak. A rohadóssággal egyetértek.... Az FSO korszakban sajnos jelentős minőségromlást tapasztalhattunk. Én anno egy eredeti Fiat 124 (azt vezettem is: 1,6 Abarth 5 gang :-), vagy 125-re vágytam nagyon.

primatus 2010.05.22. 23:10:20

@primatus: ...és nem csak végre ment többet, hanem jobban is gyorsult. Két jól beállított, gyári állapotút összehasonlítva.

yenoee 2010.05.22. 23:17:34

Gratz itt is.
Az én tippem a Másfél millijó egyforintos lépés Magyarországon munkacímet viseli.
Csináld végig, remélem kurvajó lesz!

Bartrender 2010.05.22. 23:24:46

Kemény vagy! :)

De tetszik és kíváncsian várom a végeredményt...

Annyira jó lenne egy ilyen vasat látni ahogy keményen csapatva is jól érzi magát és használható is!

Respect! ;)

Nínó Karotta · http://www.facebook.com/karotta 2010.05.22. 23:31:14

Isten hozott a parttalan szívásban, aranyapám. Legyen az, hogy minden elköltött 500.000 után veszek neked egy karton sört, és akkor vagy kész, amikor először mész vele 2:35-alatt a Hungaroringen vagy 1:35 alatt az Euroringen. He?

ledo76 2010.05.22. 23:38:50

@primatus: Többen írták, hogy a polák főtengelye kevesebb helyen volt csapágyazva, ez okozott is pár gondot a tulajoknak. Konkrétan a két nagypolákból kettőnek volt ezzel gondja az ismeretségi körömben. A fogyasztásnál is mást tapasztaltam, de mondjuk ebből a szempontból a zsiga se volt valami takarékos. A haverom (jó) nagypolszkija nem tudta megverni az én 2103-asomat (én se őt) csak végre, más kérdés, hogy párszor meghajtotta autópályán és motorgenerál, míg nekem legfeljebb az előgyújtásom mászott el. Nem mondom, hogy a Lada hibátlan volt, de pl amit az ezerkecskék kibírtak Budapesten taxinak, azt a nagypolszkik nem tudták volna (ahogy szinte egy szoc. típus se).
Az első polszkik úgy hallottam jók voltak, de nekem csak az újabbakkal volt tapasztalatom. Egyébként abban egyetértek, hogy a 60-as évek végén, 70-es évek elején gyártott Fiat-ok nagyon jó autók voltak. Nekem a 124 T special a kedvencem.

Garp 2010.05.22. 23:44:04

@ommm: Kedves István! :) Végre. Sok boldogságot, a többi csak mellékzönge!
;D

primatus 2010.05.22. 23:48:00

Mint írtam az FSO-k már nem voltak jók...azzal nekem is volt szenvedésem. A főtengellyel pedig semmi baj nem volt addig, amíg motorgenerálig hozzá nem nyúltak. Az történt ugyanis, hogy a főtengely megköszörülését követően törtek a főtengelyek. Ennek oka az volt, hogy a csapágy felülete mellé nem tették vissza a rádiuszt, ami köszörülés előtt még megvolt. Olyan ez, mint amikor egy botot el akarsz törni és ehhez körbevágod a kerületén. Ezt követően könnyedén el tudod törni. Erre érzékeny volt ez a főtengely. Szerintem érthető okból....

McK (törölt) 2010.05.23. 00:03:08

Na.

Most először reagálnék a cikkre,mert amikor a kommenteket is elolvasom,már megkavarodok...:D

Szép ötlet,bár a nagypócki legendásan szarul fordul a zsigulihoz képest,orrtolós,és a kormánymű sem az erőssége..

500 ezerből..turbós..és nem laprugós hátsó futómű..
Ez csak valami össznépi kellemesség gyüjteményként jöhet össze.
Tippeljünk.
Turbós...Fiat Croma,Lancia Thema motorjára tippelnék.
Én legalábbi azt tenném,ugyanis az van szaré-hugyé,semmilyen másból nem tudod kihozni egy 100-asból a motort,emlékeim szerint 204LE-s,vagy valamim ilyesmi.

Hátsó futómű BMW. Ugyanis dififelfüggesztő bölcsőn van minden,így könnyű a beépítése. Könnyebb..de előre szólok,hogy a beállítása brutálisan nehéz,a ki-be rugózás során ugyanis változik a szét-össze tartása,ha nem a megfelelő pontokon lesz beépítve.
Nagy szopás.
Viszont tudsz bele sperrt tenni.
Széria sperrel egy jó rövid áttétellel, 3.45-és 4,1 között valahol.
Ülés,öv,cső. Az is lesz egy 150 ezer.
Az 350,meg vetted 50-ért..

Sajnálom,de szerintem kicsúszol a keretből.
Nem beszéltem kipuffogóról,legalább áramtalanítóról,villamosságról,a kasznizásról,fényezésről,tőcsavarozás,esetleg legalább normális fékbetétről(ferrodo ds3000),tárcsáról,szilentekről,túcsavar,pogácsa..tökömtudja.

Több lesz az,OMM hittestvérem,de minden garazst meg fog érni az utolsó petákig!
Főleg,mert egyedi lesz!

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.05.23. 00:08:57

Sok sikert!
Az a fél milla meg nagyon szépen hangzik, de Te is tudod, hogy nem annyi lesz :)

(vártam már, hogy mikor veszel egy jó végén hajtó autót :P)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.05.23. 00:14:59

Na jó, látom nem megy el a kommentem, akármit próbálok írni.
A lényeg, hogy sok sikert a géphez, de azt remélem tudod, hogy a fél milla csak hiú ábránd, mindig lesz valami, amit venni KELL bele, mert AKAROD, mert jobb lesz, mert erősebb lesz, mert komolyabb lesz ;)
És épp ideje volt már venned egy jó végén hajtó autót! ;)

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.05.23. 00:17:27

Ééééés tudtam, hogy pont most megy el 2x...

McK (törölt) 2010.05.23. 00:36:33

Elolvastam a kommenteket is..

Nem csalódtam, a szokásos kép.
Viszont reménykedtem ,hogy találok egy költségvetést,hogy gondoltad,azonban sajna nem.Abból a szempontból tartom kissé elhamarkodottnak a dolgot,hogy ennyi pénzért kaptál volna egy 2107-est mondjuk,amihez minden van legyártva,készen,szilenttől a tőcsavarig,pogácsákig,kipuffogón át a gátlókig.

Minden.

A Poliskin minden mókolni kell.

VISZONT ESZEMBE JUTOTT,HOGY VAN EGY NAGYON KOMOLY VALAHOL KIS HAZÁNKBAN,tán Burkus Egonnak hívják az építújét,SZEKVENCIÁLIS(!) váltó,Lada ,Injektoros motor,durván 150LE-körül..nagyon kemény.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.05.23. 00:56:56

Visszaolvastam kicsit, látom páran megelőztek. Ezesetben bocs :)

nem kéne... 2010.05.23. 02:33:51

@Devil2:

nem láttad te azt az autót.
azt nem volt szabad megvenni.

nem kéne... 2010.05.23. 02:35:43

@Devil2:

ha a turbós variáció lesz, akkor az kompletten, gyárilag feltöltöttként készült motor lesz.
"csak" bele kell lógatni.
nem utólagos átépítés.

nem kéne... 2010.05.23. 02:43:04

@McK:

hm.
elég egyformán tippeljük a dolgokat.
többünknek is ez a kombináció jött ki motor-váltó-hátsó híd témában.
mondjuk az elég érdekes lesz, hogy elöl 4x98, hátul 4x100...
:))))

Rocko- 2010.05.23. 04:32:44

@ommm: okéj, összegezzünk. kívánom hogy sikerüljön. :)
de tényleg hihetetlenül hangzik, nem csak nekem.

ámen!

@Nínó Karotta: :)))))))))

(remélem 3* megy át.)

Sabc 2010.05.23. 04:36:53

Azt szeretem az interneten, hogy itt mindenki mindenhez annyira nagyon ért, hogy az már szinte nekem kellemetlen, autós témájú oldalakon meg főleg az autószereléshez, de ahhoz aztán annyira, hogy nem is értem, hogy az autógyárak miért ölnek euromilliárdokat fejlesztésekbe, amikor elég lenne tanácsot kérniük a magyar internetező közösségtől, és egészen biztosan megmondanák nekik a tutit.

Úgy gondolom, hogy ha belebukunk, akkor valszeg ommm fog írni egy poszt, hogy csókolom, itt vagyunk, tisztelettel jelentjük, hogy beszoptuk, jöhet a faszkorbács.
Ha meg nem, akkor valszeg fog írni egy poszt, amiben lesz egy videó.
Mindenesetre megpróbáljuk, az elszántság megvan, aztán a többi majd jön menet közben.
Leültem.

ommm 2010.05.23. 08:51:13

@McK: Hű, na végre, szépen végiggondoltad, nagyjából stimmel. Ez a legészerűbb megoldás. :)

dennisthemenace 2010.05.23. 09:32:27

@ommm: Usd be a Youtube-on, hogy Fiat 125 es elvezd a del-amerikai sracok gyonyoru munkait...
Vagy usd be, hogy Fiat 124 es a torokoket..Max respect nekik..

katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.05.23. 10:16:28

A gumik "másrészt olyan öregek, hogy még Csikós is kidobná őket" hát ez mindent visz :)

McK (törölt) 2010.05.23. 11:37:47

@ommm: Hát..így utólag végigolvasva csoda,hogy el tudtad olvasni,olyan szarul írok helyesen,ha fáradt vagyok.

Nem baj,kijött a lényeg,örülök,hogy nagyjából jó a tipp.
A beszerelni kívánt motor brutális,sztem a 131-es váltóharangja jó rá-ÉS MOST JÖN A LÉNYEG-a váltóharangra meg rámegy a zsiguli kapcsolókörmös váltóház,azaz akár 5,akár 6 sebességes váltót feltehetsz,aminek az áttételsora,és a kuplungolás nélküli váltás lehetősége,hangja maga az egésznek a lényege.
Tudom,hogy nincs a tervben...de lesz,ha kipróbálsz egyet,akár oda is adom,ha érdekel, egy próbára.
Ez a lelke a zsigulinak is.

Hátsó híd ügyben viszont van egy jobb ötletem,ha érdekel,egy versenyautókra is bevált megoldás,valami privátot dobj.
Egy teherautó hídja jó rá,egy rövid áttétellel(4,7-5,3) szokták feltenni.
Előnye,hogy hatalmas a difi,sosem fogaz le,és van benne sperr.
Kijön annyiból,mint a BMW futómű,rövid áttétellel,sperrel,és jobb is,mert erősebb a sperr benne.
Viszont ritkább,nem kell állítgatni..de merevhidas!

Mindenképpen sok sikert.
Ha kész lesz,becserélném egy próbakör erejéig egy A6 Homológ 21074-re.
Nagyon kíváncsi vagyok,hogy viszi a bódét ez a motor.Te meg vigyoroghatnál,amikor egy zsiguli vívan forog 9000-et...:D

hp2 2010.05.23. 12:31:28

Gartulálok a géphez! Gyerekkoromban nekünk volt belőle három is egymás után. A nagyapám vette őket, aztán forogtak körben a családban. Az első még krómozott hűtőmaszkos volt, azzal volt a legkevesebb baj. Hihetetlen ünnep volt mikor nagyapám elvitt minket a NAGY POLSKIVAL, később meg mikor már jogosítványom lett néha vezethettem is. Felejthetetlen élmény volt. Akkor tanultam meg hogy autó és autó közt a különbséget néha zondgorázni lehet. Mégegyszer őszinte gratula és sok örömöt hozzá!

Ratnet 2010.05.23. 13:20:42

Ha jól nézem, akkor nem sok kommentelő épített már autót(vagy legalábbis látott ilyesmit testközelből), viszont van sok aki 'fejben épít'.

Ommm te is fejben építesz, gyakorlatod nulla. Az 500ezres keretet szerintem elfelejtheted. Annyi pénzből max. odáig jutsz el, hogy beszerzel minden alkatrészt, és egymás mellé rendezgeted őket a garázsban.:-)

Egy alap, 'pusztába járós', megmerevítgetett, kikeményítgetett, zsugoros ezerkicsi is minimum két-három 'kiló' ha magának építi az ember. És az 'csak' egy Zsiga, amihez van minden, és 'bejárt utakat' lehet követni.

Persze lehet pusztábajárós Polákot olcsón henkölni, csak semmi értelme nincs és a végeredményre nem leszel túl büszke. Akkor már inkább egy jól bevált ügyes kis Lada.:-)

Apropó, lakatoláskor el ne felejtsétek a kritikus pontokon megmerevíteni/átlapolni a kasznit, lengőkarokat, satöbbiket!

ommm 2010.05.23. 14:47:44

@McK: :D Köszi, azt hiszem, tudom, mire gondolsz, megvizsgáltam már az FSO Roy-dolgot (na meg, utánanéztem ennek-annak:)), de alapvetően abból főzünk, amink van. A váltó-mizériát jól érzed, attól fosok én is a legjobban, a nagy kérdés az, hogy a keresztmotorhoz mennyire ül a hosszmotorosok váltója (elméletileg igen, de majd a gyakorlat...). Kicsit megnyugtattál, ez a közdarabos Lada váltó, mint menekülési útvonal felmerült.
És naná, hogy jelentkezem nálad, illetve kilátogathatsz a műhelybe, ha készül. Az a Zsiguli nem hagy hidegen :)

McK (törölt) 2010.05.23. 15:32:04

Többet is használnak.
Egy vonal az FSO.
A jobb meg a Mazda-mitsu pick-up hidak,gyári sperrel.

szunyii 2010.05.23. 16:21:41

@ommm:
Amúgy az a turbós motor széria lesz, vagy még lesz benne tuning is? :)

dansun 2010.05.23. 19:42:05

...ez lenne a Tádé:
www.hasznaltauto.hu/3763466
hát nem occsó! :)

micar 2010.05.23. 19:50:11

@McK: Olcsó praktikus megodás lehet a japó hátsóhíd, de Lada tolós váltó nem hiszem hogy bírná azt a turbós nyomatékot.

McK (törölt) 2010.05.23. 20:06:11

@micar: lehet,hogy igazad van.
A Golf motor padon 230 LE-jét bírja.
Igaz,az nem turbós.
A 6 sebességes szerintem sem bírná,de a homológ lenyomós egyeses bírná,elvileg ott szélesebb a kerék.
Elvileg,mert tán már van olyan 6 sebességes is,ami ugyanolyan széles kerekeket használ.
Én akkor is feltenném,hisz a váltó a lelke.

micar 2010.05.23. 20:10:36

@McK: A Nm a lényeg. Kéne tudni kb mennyire méretezik azt a váltót

micar 2010.05.23. 20:17:07

@micar: Nekem kicsit több diesel lóerővel és sok Nm-rel a VW Golf 6-os váltó is hamar elhalt.

ommm 2010.05.23. 20:26:44

@micar: Kérdés, majd a gyakorlat megmutatja. A nyolcszelepes turbómotorok - variánstól függően - 245-290 Newtonmétert adnak le. A 16 szelepesek 270-304-et, utóbbi már nem kevés, de ilyen motort szinte lehetetlen találni. Alapvetően nyolcszelepes kéne, tartósabb, üzembiztosabb, egyszerűbb. Tuning kizárva, nem nyúlunk érdemben hozzá.
Meglátjuk, bármi lehet még a vége. Akár egy karbis 1.6 turbó is, Abarth szivósorral, duplakarbikkal. :)

gigabursch 2010.05.23. 20:53:42

Höhö...

Úgy tűnik számomra Csíkos valami fertőző betegséggel van megáldva, és egyre többen kerültök a hatása alá.

Mondjuk én nem bánom, mert legalább jól lehet szórakozni és sok régi szép emlék elevenedik fel, de azért kíváncsi vagyok, hogy pl. gyulavitéz mikor fog ebbe a hóbortba beszállni.

:-D

micar 2010.05.23. 20:54:30

@ommm: Az első doblemezeket faszán merevítsétek meg, mert gyárilag harmatos. Nekem régen mindig kinyílt a géptető, ha siettem.
Esetleg keressétek meg Burkus Egont, jó néhány éve egy bajnokságban versenyeztünk, kb egy ház árát költötte nagypolákra, van tapasztalata. Mostanában pályaversenyzés környékén mozog.

misinator 2010.05.23. 22:06:44

@Szsrobert: A Te dolgod.
Te hiszel, amit, hiszel. Én meg tudok, amit tudok.
Azt se fogod elhinni, hogy nyáron átlagban 7.5 literes fogyasztással jártam a forgalom ritmusában. Füzetben vezettem - annál is - a fogyasztást. Még a tankolási számláim is megvannak, sajna már a legrégebbiek elhalványultak.
Mindig jól szórakozok azokon, akiket objektív bizonyítékokkal tudok megcáfolni TUDÁS-ukban. görcsös, önigazolásba kapaszkodó meggyőzhetetlenségük szánni való.
Anno az Autó-motorban olvastam egy cikket, hogy fogyasztási versenyt rendeztek Lengyelországban 125p-knek, meg Polonezeknek közúton 60 km/h-s(!) átlag sebességgel. Mindenféle fogyasztáscsökkentő cuccal el lehetett indulni.
A győztes egy 1500-ös Polonez volt, amin nem volt semmi okosság, "csak" precízen be volt állítva... A legjobb 125p 7 litert evett...
Az is tény - s ezt megírtam a népítéletemben is, hogy ha elállítódott, simán benyelt akár 16 litert is százon csuklás nélkül.
Egyébként a Nagypolák halála - ahogy többen is írtátok - a lengyel gyártási "minőség" volt. Köszönőviszonyban nem volt a 60-as évek végén 70-es évek elején még kiváló - olasz produktummal. Legfeljebb még a gyártás első éveiben.

Szoktam mondani, hogyha a Zaporozsecet a Merci minőségben gyártották volna - akár meghagyva a konstrukciós hibáit is - egy kiváló, strapabíró autó lett volna...

misinator 2010.05.23. 22:11:21

@Szsrobert:
www.youtube.com/watch?v=wxojsFyT70k&feature=PlayList&p=972F85EE3C3B871B&playnext_from=PL&playnext=1&index=32

S ezen hallani, hogy gyári blokk, s nem Mirafiori stb.
Apropó, Te hány évig Nagypolszkiztál?

McK (törölt) 2010.05.23. 22:17:27

@ommm: Ok ,megkukkantom.
Elvileg Higany azt mondja,hogy a fogaskerék tudja az 500NM-t is,visszafelé slikken sokszor ébred ilyesmi annál,aki kuplung nélkül vált,de az igaz,hogy nem tartósan.
Puding próbája az evés.

Sok dologban vagyok nagyon kiváncsi a projekt eredményére,ugyanis anno utolsó pillanatban hiúsult meg egy 2 literes Volumex feltöltős motor megvásárlása és beépítése,akkor utánnajártam,és elvileg a 2000-es blokk ugyanolyan mind,így házasítható a zsigulival.
Egész pontosan kell a Fiat motor lendkerekestől kuplungostól,váltóharangostól.
Onnan hátra stimmelnie kéne.
Így rémlik,de rég volt,hogy ilyennel szarakodtam.

Majd összedugjuk a buksink..:D

Ratnet 2010.05.23. 22:52:46

@misinator: Ezen meg elég erőtlennek látszik, hiába van rajta kis kerék, kevés a kraft:

www.youtube.com/watch?v=nVhkkOtalcY&feature=PlayList&p=972F85EE3C3B871B&playnext_from=PL&index=33&playnext=2

Egy széria ezerkecsót lazán meg lehet ilyen helyeken pörgetni.

Nekem egyébként ugyanez a műszerfalas nagypókom volt. Harmatgyenge produktummal. Bekajált vagy 12-13 lityit és 140-nél többet az istennek nem ment. A leggázabb az volt, amikor a laprugó bekötési pontjánál elkezdett púposodni a csomagtér alja. Dolgozott a silány anyagon a rozsda. Ekkor adtam el. Soha többet gondolni sem gondolok Polskikra, pedig vezettem kőkori csíklámpás, krómmaszkor ezerhatost is. Az mondjuk erős volt, de zabás és korhadós.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.05.23. 23:16:48

@misinator: jó sokat csak a km óra mentél 80 km -t és 10 at mutatott.
Vagy az utón lévő kilóméterek alapján nézted?

a márk 2010.05.24. 01:03:55

csak a váltó lesz vagy 3 klió Pistám!
mindenesetre kitartás!

misinator 2010.05.24. 11:29:24

Miskolc-Győr-Miskolc. Kilométer mutató táblázat alapján vmi. 10 kilométer volt az eltérés. Ha figyelembe veszem, hogy mennyire pontatlanok a guminyomás mérők, szerintem elég korrekt.
Szétszedve anno az 1410-es Dacia blokkot, meg az 1500-ös Polák blokkot, feltűnő volt méretezésbeli különbség.
A Polák blokk szívó-kipufogó csatornák átmérői a kétezer köbcentis francia motorokéval vetekedtek. A karburátor torokátmérők nemkülönben.
Ehhez járult még a keresztöblítéses hengerfej /nem is volt erős kis fordulaton/, meg a 4-2-1 leömlő rendszer. A karburátora meg csuklás nélkül kiszolgálta a Volgát, Nysát....
Pont a Dacia blokkot látva jutott eszembe, hogy azzal azonos méretűre készítessem a kipufogó rendszert. Így sokkal rugalmasabb lett, a hátsó dob helyére sima cső került, így a fojtás annyit nem csökkent, s persze csendesebb lett /Nagypolák jellegzetesség/.
A CPI1280 gyújtás meg valósággal megtáltosította a motort.
Nincs ebben semmi ördöngösség.
Annak a konstrukciónak rengeteg tartaléka volt, jellemző módon még turbós változata is volt:

m.blog.hu/au/autofilia/image/prokee/090118/turbo%281%29.jpg

pl.wikipedia.org/wiki/FSO_Polonez

Csak az a fránya anyagminőség...

Egyébként szinte mindegyik évjáratnak más gyengéje volt. Az 1989-1990-ek például sokkal hajlamosabbak voltak a becsörgésre. Az enyém - a második - 88-as volt, mint írtam, nem rohadt, de nem győztem állítani a szelephézagokat. Az 1974-el meg ilyen problémám nem volt.

lord75 2010.05.24. 23:09:01

Azért szerintem ízlelgessétek ezt a "szaros kenyér" mondást.kinek jutott ez eszébe?--"büdös,utáljuk,de ha jóllaktunk akkor elégedettek vagyunk"
--ez a kis filmet azért mindenki vetítse le a fejében...levágsz egy szeletet,kinyomod,megkened,fintorogsz,megeszed,megtörlöd a szád szélét,böfögsz,és elégedett vagy.vagy?
az cikk írás csúcsa,ha valaki ilyet kitalál,és még meg is magyarázza..sokszor olvastam már,és azt gondoltam ki az a beteg akinek ilyen eszébe jut.Jó étvágyat srácok!Remélem jóllaktatok és elégedettek vagytok.

Krisi 2010.05.25. 00:28:22

én már csak annyit fűznék hozzá Ommm, hogy jóétvágyat! :D

a géphez gratulálok, jó helyen hajt és benzin motor lesz benne manuál váltóval, onnantól kezdve rossz dolog már nehezen történhet.

(és persze a hasonló írások mindig rádöbbentenek, hogy ezért nem lesz nekem soha élményautóm, élvezkedni még mindig a motor a legjobb ár/lóerő arányt tekintve, legalábbis nekem. késszerencse, hogy nem vagyunk egyformák :))

es125 2010.05.26. 00:39:25

mi 2000 köbcentis sierrát vettünk, becsövezve(maszek), kagylóval.most trabi tank van hátul,annyi, hogy egy légszűrőt vettünk rá, meg most a vízpumpa szar.gyorsulása 9.5 másodperc, úgy, hogy egyesben elforgott kicsit a kerék, kettesben nyikkant.jobb, mint a gyári adat(igaz, minden "felesleges cucc ki van górva") ,hozzátenném, az autó 1883-as...35ezer forint volt.ettől jobb üzletet szerintem aligha lehet csinálni. és kész az örömautó.

es125 2010.05.26. 00:40:32

késő van, 1983-as évjáratú :)

far severö sapirico 2010.05.26. 13:22:06

Kedves István . Vannak barátaim , kik Nagypolkát alakítottak át ( ezek egy részérôl , mint a R.I.L.A.K. vezetgetôje , készíTEttem is amatôrfilmet ). Ha kell infó , valami , akármi , amiben segítheTEk , csak írj egy emilt az urhajozaskukacfreemail.hu-ra , de csak azzal az elôfeltéTEllel , hogy a sz...ros kenyér kategóriát elfelejTEd ettôl fogva : ha nem tudnád , a Kenyér szent szimbólum ( képzeld csak el , te sem vennéd jónéven ha Édesapádat lemaszoposoznák avagy Édesanyádat leeszdéeszeseznék . Arról már lemondtam , hogy a prolis nagypolák szó eltûnjön ,dehát egy illen tetû orrszágban . . .

sapirico

svéd. 2010.05.27. 21:29:32

EZ az!! Minden annyiba van amennyibe kerítjük. Mi roncs derbiztünk nagypollákkal ,a fék tuti lesz, a váltóval nincs baj, a kuplung gyenge,de lehet tenni rá tisztességeset,Egy ujj Zsuk karbi ugrott rá . Miután szétkaptuk, és csak finomítgattunk a blokkon. Minden felesleges a belsőből kuka.Cső bele. Ja UAZ gátló!! Úgy vigyorogtál benne hogy kirepedt a szád!!! :-))) Dehogy kellenek milliók ha nem versenyzel nemzetközi szinten. Egy Műhely és pár BETEG barát. :-))

svéd. 2010.05.27. 21:37:59

Gyerekek!!!! Ki van hangsúlyozva ÉLMÉNY nem VERSENY autó.!!!!!!!!

sauerschönauer 2010.05.28. 21:47:47

Az utóbbi években találkozni megint állólámpás kormányváltósokkal is a pest környéki utakon.
A budai cérnakesztyűs hölgyvezetői néni gazdagon viaszolt, valószínűtlen gyöngyfényű halványalmazöld kormányváltósa viszi a pálmát: gyári állapotú gép lehet, gondolom mesebeli futásteljesítménnyel. 5 évente egyszer látni, mint valami jelenést.
Komótosan vonul, állni mégsem láttam, mintha a piroslámpák is tisztelnék; a forgalomban megy, de valahogy fölötte, mögötte, előtte, szóval kilóg a sorból, mégha a sorban ótés brókerek újveteránjai is ott vannak. Egy külön világ. Egy letűnt világ.

Nekem is volt pár éve kormányosom, de odaadtam másnak, ahogy hozzám is került...
A tótoknál viszont 2003 környékén egy rakás állólámpás, viszont padlóváltós és műanyagmaszkos kivitellel lehetett találkozni. Mára gondolom kidobták mind egy szálig a csereautó programban. Pedig az itthon tényleg nem egy gyakori kivitel.

pickapu 2010.05.31. 20:20:09

Ma találkoztam egy első kiadású kormányváltós polszkival (KUU-017 asszem). Törtfehér színben, szép állapotban. Egy idősebb ősz úr vezette, Egerszalók főutcáján meg is állt vele. A krómok is csillogtak rajta, fantasztikus volt.