Sofőrképzés: káosz a köbön

  2010. április 07. - (X) Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Egy biztos: gumira nem lesz gondod. Nyereményjáték!
2014-11-20 15:23:27

Hihetetlen, hogy már három hét is eltelt azóta, hogy Totalcar lebilincselő cikksorozatot küldött

Lilla szerel: az erő nem velem van
2014-04-21 14:55:26

A Mazdám aksija célul tűzte ki magának, hogy az őrületbe kerget a random kamikaze akcióival. Gondoltam

Ilyet még nem láttál!
2013-12-23 18:33:19

Egy bocsánatkéréssel szeretném kezdeni a képek minősége miatt, de csak telefon volt nálam, annak is koszos

WTCC, Monza. Belülről
2012-03-13 10:31:00

Sági Elemér, amolyan kiküldött tudósítóként mesél a hétvégi WTCC-futamról. Ezt látni kell! - a

 

beginner

Ma egy tanfolyam reális ára 130-150 ezer forint. Aki 50-60 ezerért hirdeti az oktatást, biztosan trükközik, ennyiből még a költségeket sem lehet kigazdálkodni.

Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr61900996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamáss 2010.04.07. 15:01:22

Mikor vezettem, egyik órámnak a felét átvette egy csaj, mert átjött másik suliból, ahol 50 órát lenyomott, de szeretné az oktatómnál folytatni. Elindultunk, erre egy kisebb utcánál stop táblánál megálltunk, oktató kérdezi: "Mit felejtett el?" csaj: "Hopp, a kuplungot benyomni"
50!! óra után, oktatom nem akarta elhinni hogy ennyit vezetett a csaj...

brand_boy 2010.04.07. 15:05:55

@kcsiga: Remélem elkapnak negyedszer, és leültetnek, ahova való vagy.
Gondolom piásan szeretsz vezetni, és nem csak hobbiból vették el a jogosítványodat háromszor.
Potenciális veszélyforrás vagy elsősorban önmagadra, és az egész társadalomra nézve.
Sokkal rosszabb vagy, bármilyen etnikumnál aki esetleg otthon ül, és nézi a Mónika-showt.
A magadfajták szoktak sajnos úgy szerepelni a hírekben, hogy az "ittas sofőr karcolás nélkül úszta meg a a balesetet"

puhosgyuri 2010.04.07. 15:09:07

Most raktam le a "C" kategóriás jogsit. előre közölték hogy a vizsgákat meg kell venni különben bukta. összesen 200 ezerben állt meg. oké hogy az oktatók is csalnak de a legtöbb pénzt mégis a vizsgabiztosok rakják el!

Pierr Kardán 2010.04.07. 15:10:44

@primatus: KRAZ pont nem jó példa, KRAZ-ban akár kuplungolás nélkül is lehet váltani (fel és le is!), csak a motor fordulatszámára kell figyelni.

Egyébként a Csepel 344-es típus óta nemigen van teherautóban sem olyan, aminél kimondottan duplakuplunggal lehetne csak visszaváltani.

Egyébként egy modern euro4-es, vagy euro5-ös motorral szerelt autó sz.rik arra, hogy te rugdosod a gázpedált, mert kétszer akarsz kuplungolni :-))

Boyracerek tolókerekes tunningladáját most ne vegyük ide, az más tészta...

Screepy 2010.04.07. 15:11:28

Sziasztok!
Ez a téma számomra nagyon is friss,ugyanis épp ma kaptam kézhez a jogsimat,múlthét hétfőn vizsgáztam forgalomban.Minden vizsgám elsőre sikerült.40 éves vagyok és igen csak megdolgoztam érte 5 hónap alatt.Először is lecseréltem az első oktatómat,ugyanis az első "4" óra az abból állt,hogy egyhelyben üldögéltünk és mindenről beszélt még a családi életét is megismertem de vezetni tanítani nem akaródzott.Kb.ha 20 percet próbálgattam a tanpályán sokat mondok,arról nem is beszélve,hogy minden oktatónál 2 óra vezetés az 90 perc és 2 órának veszik és 2 órát is fizettetnek ki veled!Rutinból 6,forgalomból 12 óra pluszt vettem,mert azt mondtam,hogy nem akarok megbukni!A második oktatóm már a letelt kötelező óraszám után akart vizsgára küldeni,de mondtam neki,hogy ezzel a tudással nem vagyok hajlandó menni.Tiszta ideg volt miatta,el is árulta,hogy nincs már türelme oktatni (gondolom ez nekem szólt,mivel igen nehézkesen vettem az akadályokat).Sokszor gyomorgörccsel jártam vezetni de azt mondtam,hogy akkor is végig csinálom,mert utálom már a BKV-t,utálom a tömeget és a koszt ami miatt betelt nálam a pohár.Most,hogy meg van a jogsim,most meg attól tartok,hogy autós társaimnak sem lesz türelme,hogy egy "T" betűs autó csámpázzon elöttük.Én mindent megteszek,hogy ne akadályozzak senkit se az úton,bár eddig sem 20-al mentem csak a "nagyok" valahogy még az 50-el közlekedőket is ledudálják az útról!Mindazok nevében,akik még igen csak kezdőknek számítunk,kérlek titeket,"öreg motorosok",legyetek velünk egy kicsit türelmesek és adjatok nekünk is időt,hogy rutint szerezzünk az utakon!Gondolom ti is voltatok kezdők :-)

Hurri Kán 2010.04.07. 15:12:29

@[@Reszeg@]: Elnézést, ha pontatlanul fogalmaztam, persze h van ilyen és olyan friss jogsis vezető, de ugyanez megvan abból is, aki már 1-2-5-10 x éve vezet. Persze h városban mindegy a lovak száma (sztem azért egészen ott sem), csupán arra próbáltam utalni, hogy az oktatás során nagyobb súlyt kéne helyezni a vezetés közben fennálló felelősségre, ill. arra is, hogy esetleg közlekedés közben (IS!!!) illene egy kicsit jobban odafigyelni a másik emberre (ez persze nem csak a gépjárműoktatás felelőssége) mert szerintem ezen a téren sem állunk túl jól, és ez sajnos megintcsak igaz kezdő és nem kezdő vezetőre ugyanúgy.

dr.oid 2010.04.07. 15:15:51

Csak elismerő szavakkal tudom illetni volt oktatómat Cobra Józsefet, az igazi vezetéknevére nem emlékszem már. Éppen elmúltam 18 amikor hozzákerültem. Sárga kocka Ladájában az amúgy is hidraulikus kuplungpedálhoz pótrugók voltak erősítve, majd összeszartam magam amikor csúsztatni kellett -első alkalommal bejátszott némi kecskebenzin is- ezért külön edzettem a vádlimat brutális NDK expanderrel. A WC-n ülve wcpumpa segítségével gyakoroltam a kuplung-váltó-gáz mozdulatsort, a fürdőkádat kineveztem monoposto versenyautónak egy rövidszárú wcpumpát szekvenciális versenyváltókarnak, így itt zajlott a kuplung-vissza-gázfröcss-ballábfék-sarokkalgáz és egyéb nüanszok kivitelezése az Ayrton Senna monacói videón látottak utánzása alapján. Józsi roppant nyugodt és türelmes ember volt, mindent faszán elmagyarázott, majd jégen-havon elindultunk egy fél disznóért a vágóhídra amit utána a családi házáig fuvaroztam. Autózhattam félkeresztben és a Lada seggének csóválását ellenkormányzásokkal csillapíthattam meredek emelkedőn. Kérdően nézett rám amikor az első órák egyikén üresben, motorfék nélkül vettem egy erős balkanyart. (A barátom oktatója hasonló hibáknál mindig lekevert egy sallert mitcsinálszbazmeg szavak kíséretében. Jól is vezet a csávó.) Rutinozni legtöbbször egyedül rutinoztam míg ő a kollégákkal dumált. A rutinvizsgát megkönnyítette a jég mert a szervótlan kormányt szinte egyujjal tudtam tekerni. Örülök, hogy normális, korrekt oktató tanított forrófejű suttyóként, azóta sokféle autót vezettem és még ma is eszembe jutnak Ipu ill. Józsi intelmei:))

Dennis01 2010.04.07. 15:29:16

@dr.oid: Ez halali, ugye nem viccelsz???
:))

vrv 2010.04.07. 15:32:46

14 éve is pont ugyanerröl szólt a vizsgáztatás... ha beraktad az ötöst a vizsgalapba akkor is átmentél, ha egy egész ovodáscsoporton átmentél, ugyanakkor faterom mosokefével verte a lábam, hogy leszoktasson az oktató által begyakorolt "kinyomottkuplunggal kanyarodunk nem nem nincs motorfék ne használja" attitüdröl.
Viszont verném szájba az összes köcsög oktatót akik a legnagyobb cumiban gyakoroltatják azokat a tipusu mazsolákat akik csukott szemmel mennének át a keresztezödésen, és a negyedik/50 fogalma ismeretlen számukra. Rossz nézni szerencsétleneket.

primatus 2010.04.07. 15:37:07

@Pierr Kardán:

"csak a motor fordulatszámára kell figyelni." Hát ez az, amit egyébként a gázpedállal állítasz be gázfröccs formájában. :-) Egy lejtőn haladva, hogy akarsz visszaváltani gázfröccs nélkül, amikor a váltó fogaskerekei egyre gyorsabban forognak? Akkor majd vársz míg lelassul a motor (váltó nyeles tengely) fordulatszámához? Akkor Te meghaltál! Vagy nem olvasod el az írásokat. Ne kezdjük el már megint, könyörgöm! Inkább olvass vissza! Amit Te írsz, az egy sima közúti haladásnál O.K., de nem a példában vett esetre.

"Egyébként a Csepel 344-es típus óta nemigen van teherautóban sem olyan, aminél kimondottan duplakuplunggal lehetne csak visszaváltani."
A DAC elég jó példa?

primatus 2010.04.07. 15:40:01

@Screepy: Nyugi van! Sohasem tudsz annyival menni, hogy egy ökör ne akarjon lehagyni. :-)

primatus 2010.04.07. 15:43:39

@dr.oid: Nagyon jó írás! Valóban ilyen élmények voltak. :-)

zippofcy6 2010.04.07. 15:45:18

Érdemes lenne egy olyan felmérést is csinálni hogy a közlekedési balesetek hány százalékát okozzák mokkák.
Ja vagy ez nem lenne jurokomform ... el is felejtettem. Milyen jó hogy beléptünk a zEUba.

A korrupcióról meg:
"Amíg a babók kezében a vagyon, a nem babók egyetlen biztos vagyona: a megvesztegethetőség."
Tisza Kálmán eladta az országot 130 éve, a magyarok örüljenek hogy eddig is kihúzták. Hamarosan mehet mind WC pucolónak Londonba. :P

DocBulywood 2010.04.07. 15:46:21

@gyvy: Félre értetted. Az nem jogosítvány, amire a többség veri a nyálát, hanem vezetői engedély.

A jogosítvány például a TIR, ADR, veszélyes áru szállítására jogosító jogosítvány. A két fogalom nem keverendő.

okoskodó 2010.04.07. 15:52:00

@dr.oid:

Na, akkor már én is! :-)

B vizsga: Curükkolok a karók közé, amikor a vizsgáztató meglátta a haverját kint az utcán egy autóval elsuhanni. : - Kapjuk el!
Természetesen a vizsga sikerült.

E vizsga: - Mennyit vezettem tgk.-t?
- Csak a tanfolyamon 4 éve.
- Hujjujjuj!
Karók között kellett átmenni lendületesen, majd kb. 20 méter után megállni egy bójasor előtt, mindezt jeges pályán, össze-vissza fogó fékes IFA-val.
Felgyorsítottam, karók között tökig fékkel álló kerekekkel átcsúsztam a karók között, majd szépen alig fékkel megálltam a bóják előtt.
Vizsgáztató megnézte mozognak -e a karók, aszongya, : -Akkor a látszat kedvéért forduljunk egyet a városban! :-)))

Ezt a fékezést csak azért próbáltam be poénból, mert az előttem vizsgázóknak mindnek bebicskázott a jégen a pótkocsi. Há, mondom, engem nem szopatnak meg. :-)))))

_FoxiMaxi_ 2010.04.07. 15:59:00

Na akkor itt a kérdés!
Melyik autósiskola jó?
Hol van akár ingyen is használható rutinpálya?

Überraschung 2010.04.07. 16:02:10

Vééégre megjelent erről itt egy cikk.
Egyetértek. Nekem kiváló oktatóm volt, de tényleg csak a vizsgára vagyis a követelménykre készítenek fel.
itt egy példa: párhuzamos beállást nem is oktatnak, pedig manapság, főleg a belvárosban nem hiszem h két kocsi között 6-7 méter van, ahova tolatás nélkül be lehet parkolni.

MVT 2010.04.07. 16:04:04

Oktattam 10 évet. A tanuló volt a fontos, és nem mehetett addig vizsgázni, míg nem tudott visszakapcsolni és felengedett kuplunggal kanyarodni.Ha kedveltem nagyon sokat és rövid idő alatt akartam megtanítani a vezetésről (helyzetek felismerése,helyezkedés, partnerismeret)neki. Volt akit kifejezetten nem bírtam, őt azért tanítottam gyorsan, minél kevesebb órával, hogy ne kelljen mellette ülnöm.
Jatt a vizsgabiztosnak? Nem adtunk. Bukás? Volt, de "fiókjogosítvány" nem. Igaz, a tanulóimnak megmondtam, hogy itt nem jogosítványt kell szerezni, hanem meg kell tanulni vezetni, és nem lesz könnyű.

gnme 2010.04.07. 16:05:03

nálunk van egy rutinpályának csúfolt karókkal tűzdelt betonplacc az üzem mellett...

azongyák ez a rutinpálya .. állítólag

(méltatlan ahhoz amilyen szerepet betölt, le lehetne tenni három zsák marharépát is a betonyra, nesze fijam állj be a marharépa közé)

szt' itt bohóckodnak összevissza, döntögetik az oszlopokat napszámra .. kijönnek a városból megy a tanulókocsi negyvennel ( négy kilométer konstans) mire kiér ide a páylára

közben masszívan akadályozza a 32-es főút forgalmát a gyakolróautó

mondok.. negyvennel, egyszer végigkísértem egyet, hisz úgyis ide jön baszki, az üzem mellé :) negyvennel főúton

ezt tanítják nekik b+

Cadaver!! 2010.04.07. 16:10:50

@Ich bin ich: A vizsgabiztosnak mi köze van ahhoz, hogy te melyik iskolánál csinálod a jogsit?

A cikk azt írja, hogy régen 5-600 km-t mentek forgalomban a leendő vezetők, ami 20 kötelező óra alatt nehezen jön össze. Én 22 vagy 24 órát vezettem forgalomban, de biztos nem volt meg 500 km. (talán azon rutin órákkal együtt megvolt, amit nem a rutin pályán töltöttem) Hiszen ebben a 22-24 órában az is benne volt, hogy kicsit pihentünk, megbeszéltünk különböző forgalmi helyeket, és helyzeteket, parkolást gyakoroltunk etc. 2 dolgot nem csináltunk, amit sajnálok is, az egyik az oktató hibája, a másik nem: nem vezettünk éjszaka, és nem vezettünk rossz időjárási körülmények között. Utóbbi nem az oktatón múlott, mert nyáron csináltam a jogsit, egyszer volt esős idő, de mire elkezdtük az órát felszáradt minden. Eléggé meglepődtem először esőben, hogy hova tűntek az útburkolati jelek, stb, hóban pedig a jól ismert utak is teljesen ismeretlenek, de ezt nem kell mondani ezen az oldalon. Ha most csinálnám a jogsit inkább kezdeném ősz közepén, végén, mert ha rossz körülmények között tudsz vezetni, akkor jó időben is fogsz tudni, míg fordítva nem igaz.

Nekem a kresz-oktatás nagyon jó volt, maximálisan kitöltöttük az időt, és beszéltünk mindenről. Nem mondanám, hogy csak a vizsgára készültünk, míg ez a gyakorlati oktatásra már nem mondható el. Sajnos a rendszer is hibás, a rutin nemes egyszerűséggel lófasz, és nem vizsga. Minimum az lenne, hogy minden feladatot meg kelljen csinálni nem csak egyet. Aki rutinon megbukik ne is menjen forgalomba sehová. Persze itt is lehet faszkalap a vizsgabiztos.

A forgalmi vizsga pedig harmadrészt izgulás, harmadrészt vizsgabiztos, harmadrészt tudás kérdése. Amikor én voltam vizsgázni az oktatóm 2 másik tanítványa is vizsgázott. Az én előttem lévő srác megbukott, pedig sztem nálam ügyesebb volt, én átmentem (nagyon óvatosan mentem, és nem hibáztam), az utánam lévő csaj szintén bukott.
Tény, hogy a forgalmi vizsgára való felkészülés jó része az útvonalak betanulásából áll, de az útvonalak csak néhány támpontot tartalmaznak, amit érinteni kell, az odavezető út változhat.

Összefoglalva nekem szerencsém volt, jó oktatást kaptam, jó volt az oktatóm és olcsó is volt.

gnme 2010.04.07. 16:15:34

én hóban tanultam vezetni, olyan jég volt alatta mint az állat

ahoz képest kezdtem el jó időben a megfelelő kocsikkal kétkilóval járni, mer látok, hallok, figyelek, nem jeges, szt' lehet

de negyvennel főúton? .. ecer az eggyik oktató aszonta kiszáll, mondtam oké, gyere be az ajtón .. persze ki nem fogsz jönni lábon .. nem jött be utánnam.

azóta sziszik én hülye vagyok ha villogok mert főúton ők negyvennel járkálnak a város és a rutinpálya között

én meg mindig mondom nekik, jöjjenek be az ajtón utánam

:-)

Cadaver!! 2010.04.07. 16:19:44

Ja egy sztori Miskolcról: egy szép szombatról vasárnapra virradó éjszaka a város egy részéről elvitték az összes táblát, hétfő reggel az összes forgalmi vizsgára "véletlenül" azon a környéken került sor. Ismerősöm átment, mert vasárnap még mentek egy kört az oktatóval, és pont arra mentek. Végigmentek kereszteződésről kereszteződésre, hogy hol minek kellene lennie.

Másik dolog ami eszembe jutott: egész télen egy db tanulókocsit nem láttam, míg egyszercsak március közepén előkerültek. 1 óra alatt 10 tanulót számoltam. Tessék latyakban is oktatni / tanulni.

MVT 2010.04.07. 16:25:44

@gnme:

Ezek szerint úgy gondolod, hogy az éppen járni tanuló gyereknek 20 perc után szaladni is tudni kell?

Dennis01 2010.04.07. 16:32:16

@primatus: Azert megneznem azt az autos kamikazet, aki megelozne az M1-en, mikor epp egy Bugatti Veyronnal dongetek... :)

gnme 2010.04.07. 16:39:31

@MVT: még jó hogy nem lácc a fejembe :-)

kibeszélt itt gyerekről?

milyen járás tanulás?

sezlonyt a fasszal

kcsiga 2010.04.07. 16:46:26

@brand_boy: Nagyon agyas vagy. Végig olvastad amit irtam? 1.Sosem iszom alkoholt. 2.soha nem volt jogsim. 3.nekem soha nem volt balesetem. De szerintem neked igen! Te is begyöpösödött agyú vagy mint Bokros. Talán még komunista is.
Épitészmérnök vagyok gondolhatod, hogy nem csak mosógatólé van a diómban.

gnme 2010.04.07. 16:46:42

jaa meg ezek még olyanokat is tanítanak b+, hogy a zebránál nem kell megállni ..

én mindig megállok a zebráknál (tobzódnak a jóseggű nők) mástnem .. de a svábok azt tanították meg kell és láttam élőben, ez működik

ezek meg ba*nak megállnia zebráknál, nameg a rendőrautók is ba*nak megállni a zebráknál

meg még van aza történet amit múltkor meséltem is, hogy a rendőt a szemem láttára egy üreg hölgyet kirántott a kocsijából azt lekevert neki olyat, hogy attól kódult .. hát pallógázzal le kellett lépnem b+, nehogymá tanúskodni járjak a bűnözők ellen

..van azokból elég a patkóban

fagzal 2010.04.07. 16:57:51

Mindenki csak mosakszik, miközben ezt az egészet tök meg lehetne oldani.

Egyfelől 150e Ft egy jogsiért abszurd. Az államnak kellene biztosítani az *elméleti* vizsgalehetőséget X pénzért, mindenki jól jár - aki annyira hülye, hogy könyvből (vagy internetről!!) nem tudja megtanulni, az menjen tanfolyamra, vagy százszor vizsgára, vagy ne kapjon jogsit, ha eleve idióta.

Másfelől meg fognak pár ürgét, beküldik vezetést tanulni, ha az oktató trükközik, 300k bünti, jogosítvány elvétele, többet nem lehet oktató ("közúti veszélyeztetés"), és már rend is lenne.

Továbbá lehetne mondjuk két jogsitípus: az egyik mint az USA-ban, hogy X ideig egyedül nem vezethetsz, az az olcsóbb, a másikkal meg egyből vezethetsz, de 3x annyi kilométert kell levezetned + vezetéstechnikai tréning.

BTW: hóban, esőben, ködben, autópályán, városban, dugóban, földúton, stb. mind kéne vezetnie az embernek ahhoz, hogy kiengedjék forgalomba.

Juteszembe: a "rutinvizsga" milyen vicces kifejezés már! Rutinod az 50e km után lesz esetleg.

MVT 2010.04.07. 16:59:54

@gnme:

40-el egy főúton, valóban nem szép dolog.
Tanulónk szerint azonban, ez már SZÁGULDÁS
Kezdetben max 10 m-t hajlandó előre gondolkodni. Te mint gyakorlott vezető több száz métert felmérsz egy pillantással és annak megfelelően választasz haladási sebességet, hogy mire számíthatsz.
A tanuló azért fizet, hogy Ő vezesen. Amennyiben én viszem ki a rutinpályára azt mondja, hogy lopom a pénzét. Ha Ő vezet zavarja a "nagyokat".
Te mit tennél?

Mokele-Mbembe 2010.04.07. 17:09:50

"Felmérések szerint 10-15 éve egy-egy tanuló még körülbelül 600 kilométert tett meg a gyakorlati képzésen."

Lónak a pikuláját. Én több mint 20 éve vizsgáztam, de szerintem a 200 is alig volt meg. Nem volt versenypiac, helyette egy alkesz köcsög az ATI-tól, az óráim fele abból állt, hogy marmonkannákat vittünk üresen, hoztunk tele. Országutat, sötétet autóból egy percet sem láttam.
A fél osztály velem egyidőben járt vezetni, mindenki más oktatóhoz, jó, ha egy-kettő volt, akinek nem ugyanilyen tapló jutott.
Nem változott itt semmi se.

brand_boy 2010.04.07. 17:12:19

@kcsiga: Pedig egy alapos belsőmosás ráférne a kálváriádra.
Inkább egy cigány kubikusnak szólok, ha majd házra lesz szükségem,bár szerintem lófasz vagy te nem építészmérnök(nem mintha bárki kérdezte volna, és bármit számítana adott helyzetben).

Harmatos Libaf.s 2010.04.07. 17:14:13

sz is sok változtatni való van abban ahogy "tanítják" az embert vezetni a vizsgáztatásról meg ne is beszéljünk .
Saját példa mivel látta az öreg h tudok vezetni(hála fater jóságának :)) ezért még a fele "kötelező" órát se adta le nekem(a számla persze a törvényben ellőre megírt kötelező óra szának felelt meg ) és amikor azt mondtam h Mutterom had vezesse le helyettem azt amit én nem vezettem le akkor meg ilyen olyan törvényekre és annak betartására hivatkozott :@. Arról meg h szépen sorban aláirogatta velem az autópálya hegyi és éjszakai vezetést sorba arról meg ne is beszéljünk a legtöbbet különben is faternál tanultam :)

kcsiga 2010.04.07. 17:19:30

@brand_boy: Amúgy nem tudom milyen jogon becsmérelsz egy másik embert akit nem is ismersz?

romesz 2010.04.07. 17:26:49

Az en jogsim $10-ba kerult. Nem jartam tanfolyamra es ugy erzem az oktatas felesleges dolog abban a formaban, ahogy jelenleg csinaljak.

lutria 2010.04.07. 17:30:28

Unokaöcsém nemrég vizsgázott,vidéken,(eleve magasabbak az árak mint Budapesten)20 km-t utazott az oktatás helyére,elsőre meghúzták a forgalmi vizsgán,utána plusz órákat vett horror áron(zsebbe)+vizsgadij,vizsgán mentek valamenyit majd felajánlották neki hogy fizet 10e-t és átmegy,nem volt nála annyi úgyhogy házhoz mentek vele a falujába a pénzért,majd sikeres vizsgát tett.Persze se autópálya,se éjszaka,a óraszámmal meg csaltak.
Nekem meg '92-ben a honvédség fizette részben az A,B,C, kategóriát,össz.6e ft-ba került,ebből 1200 volt a motor.:-)
Motorral decemberben,-5°C-ban gyakoroltunk,kissé odafagytunk a rendőrségtől kiszuperált MZ-re ami olyan hulladék volt se index,se lámpák...
Autóval meg az első utam a Petőfi hid mellett lévő(ma az egyetem helyén)tanpályáról egyenesen Újpestre vezetett (a pesti alsó rakparton délután)mert az oktató feleségének épp arra volt dolga,pedig előtte még sosem ültem a kormánynál-picit izgultam...

A-team · http://tead.blog.hu/ 2010.04.07. 17:31:31

@Mokele-Mbembe:

Én 12 éve tanultam/vizsgáztam. Biztos megvolt a 600 km, mert az oktató Óbudán lakott, de vásárolni Budaörsre járt. Ha így vesszük volt autópálya is, esti vezetésre mondjuk én sem emlékszem.

A cikkhez:

Fajátja válogatja, ne általánosítsunk ami a vizsgát illeti. Engem az óbudai ATI pálya (a kiinduló hely) kijáratánál megvághatott volna a forgalom vizsgán, mert kettesben gurultam, kinéztem és mentem. A gond annyi, hogy ott STOP vonal van, azaz a betű szerint egyes, nullára fékezés, kukucs és go.

Egy maroknyi oktató és vizsgabiztos igenis lelkiismeretesen végzi munkáját és többre tartja az életszagúan vezető, rutinosabb tanulókat, mások lecsapnak a legkisebb hibára és jön a kasza.

A-team · http://tead.blog.hu/ 2010.04.07. 17:33:26

@romesz:

Na ja, az USA a másik véglet. A barátaim kimentek és egy (!) délután alatt megvolt az egész, mondjuk automata váltóval, de akkor is... pffff...

romesz 2010.04.07. 17:36:08

@A-team: igy igaz, nagyon gyorsan megcsinalhatod a jogsit. Vezetesbol is kell azert vizsgazni, de nem kell panikolni ha nem sikerul valakinek, mert ujra lehet vizsgazni es nem kerul tobbe.

jelena szergejevna 2010.04.07. 17:40:29

jó cikk. én iskolát és oktatót váltottam a legelső rutinórám után. a kreszvizsga után öt hónapot kellett várnom, mire autóba kerültem (némi asztaldöngetés után - most már korábban váltanék), aztán az első óra úgy sikerült, hogy inkább váltottam. ti gyakorlottak vagytok: szerintetek az normális, hogy az oktató elvárja az első rutinórán a delikvenstől (akiről tudja, hogy nem tudott korábban gyakorolni), hogy tudjon egyenesen menni? mert én nem tudtam. de a bunkóságtól se ment jobban a dolog.

aztán az új oktatóm teljesen jó fej volt, látta, hogy érdekel az autó, a vezetés, és hogy hajlandó vagyok addig órára járni, amíg normálisan nem megy. magyarázott, tanított, ja, és az első perctől én vezettem a kocsit minden órán, egyszer nem ült a bal egybe. kértem, hogy vezessünk esőben, sötétben, a jogsi megszerzése után hóban-jégen. merthogy nincs autóm, úgyhogy visszajárok hozzá vezetni. érdekes, kiderült, hogy nem vagyok annyira béna, mint az első órán tűnt.

ja, a hivatalos részről annyit, hogy azért még vizsgázás előtt írtam egy szívhez szóló, erősen jogászos beütésű levelet az első iskolával kapcsolatban minden lehetséges szervnek, mert nem utalták vissza a le nem tanított órák árát. visszahívott a szerv, hogy meghallgassa a tapasztalataimat, kezdve az öt hónapos várakozástól az első óráig és az asztaldöngetésekig, nagyon megértő volt, mondta, hogy mások is jártak így az adott iskolával kapcsolatban, kilátásba helyezte a pert, majd azóta sem történt semmi.

Magyar[HUN] 2010.04.07. 17:41:39

Elképesztő a helyzet. Én tavaly júniusban kaptam meg a jogsimat 17 évesen(akkoriban mondták, hogy csak 21 fölött lehet majd, úgyhogy gyorsan be is iratkoztam). Döbbenetes volt átélnem azt az igénytelen, részletszegény oktatást. Már 13-14 évesen arra vágytam, hogy legyek már 17 és lehessen jogsim és nem egészen erre számítottam. Elméleti oktatáson viszonylag jó oktatóm volt, na de a gyakorlati.....
Emberek EGYSZER SEM előztem autóst/buszost/kamionost!!! Elképesztő volt, hogy ezt nem tanítják meg, pedig ez elég fontos dolog. Bezzeg a kerékpárosok: "Mit csinálsz hülyegyerek! Még húzódj arrébb!"- Mondta nekem. Már így is bőven belelógtam a szemközti sávba, de azt mondta, hogy még arrébb, még arrébb. Azzal az oldaltávolsággal már lassan autót is előzhettem volna, de egy idióta oktatóm volt. Ja meg, hogy most ide, meg ide megyünk, mert dolgom van, ja persze az én óradíjamból...
Most már gyűjtöm a pénzt egy vezetéstechnikai-oktatásra, hogy valamit tanuljak is, hátha vészhelyzetbe kerülök, de hát az nem két fillér és csak nyáron tudok dolgozni...
Reménykedni tudok, hogy egyszer lesz normális oktatás.

romesz 2010.04.07. 17:42:17

@A-team: kulonben a teenagereknek itt is reszt kell venni oktatason es nincs konnyu dolguk. Ami ertheto is, hiszen nagyreszuk mint minden fiatal, csak a szaguldas lehetoseget latja benne. Ezert van aztan olyan eloiras, (ha jol tudom) akkor az elso evben nem utazhat vele egykoru az autoban, csak ha felnott gyakorlott vezeto is jelen van. Este is csak felnottel vezethetnek.

A-team · http://tead.blog.hu/ 2010.04.07. 17:42:42

@romesz:

Jah, egyikük bukott, majd mentek mégegy kört 20 perc pihenő után...

lr 2010.04.07. 18:00:22

Hát, nem mondanám, hogy teljesen átérzem a helyzet, de talán nem tanulságok nélküli a történetem.

Vidéki kisvárosban tanultam, egy pároktatós kisvállalkozásnál, meg volt tartva minden óra, mentünk éjjel, országúton (eleve tél volt), persze a gyakorlati órák kb. 50%-ában vizsgaútvonalakra gyúrva, de nem sok állásidővel, meg "ugorjunk már haza" típusú magánakcióval. (Lehet, h a naplózott levezetett km-ek számánál volt egy kis kerekítés.)
Autópálya kimaradt, de előtte utasként családi utakon, utána pedig már sofőrként a szülők által még felügyelve volt lehetőségem tapasztalatokat szerezni ott is (a 2 év lejárta után külföldön is) - azzal együtt, hogy igazából sima párhuzamos közlekedés, csak nagyobb tempóval. Némi JPÉ bevetésével nem akadály.

Elsőre megvolt minden, pedig nem sokat vezettem előtte faterral a gyakorlatban (a szimulátorok gyepálása és az enyhe elméleti autóbuzizmus meg azért más.)
Az óradíjak nem voltak olcsók, de túlságosan elszálltak sem. (2001-2002 telén olyan 2000 ft/óra körül)

A trükk az volt, hogy mikor jelentkeztem, megnéztem az ott dolgozók arcát, hogy vennék-e tőlük akár egy zsák krumplit is (keresztapám révén azért előzetesen már hallottam vicces történetekről - ő viszont Dabason-BP-n (amik nekem eléggé kiestek még akkor) oktat már 30+ éve), és az is pozitív gyanúra adott okot, hogy a tulajdonos (maga is oktató) a saját neve alatt vitte az iskolát (ellenpélda: ha már az "iskola" nevében szerepel a "jogsi" szó, sejtheted, h nem az lesz a fő cél, h megtanulj vezetni.).
----------------------------
@warbeast: a fentiek ellenére sosem voltak gondjaim a bp-i vezetéssel - ugyanazok a dolgok történnek, csak sűrűbben.
Ha már elszállt ötletekkel dobálózunk, én inkább olyan 5000 km városi bringázást tennék kötelezővé minden jogsiszerzés mellé - nekem az nagyon sokat segített a gördülékeny, rugalmas, defenzív (az én értelmezésem szerint: mikor első sorban a többi közlekedőre, a körülötted történő dolgokra és csak utána a szabályokra figyelsz) stílus kialakításában, amit autón is kamatoztatni tudok.

romesz 2010.04.07. 18:00:43

@A-team: az nem teljesen igy van am. Nem lehet egybol ujra vizsgazni, hanem kell kerni egy ujabb vizsga idopontot, ami legalabb 1-2 hettel arebb van.
Lehet, hogy a baratod kicsit tulzott mikor meselt neked.

gnme 2010.04.07. 18:05:25

@MVT: én? Én úgy pi*án rúgnám az oktatót hogy attól kódul! Mehetne rövidúton az urulógiába.

Arra tanítsa a gyereket amire kell, ne a hülyeségre.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.07. 18:28:57

Mondjuk nekem is ez volt az első kérdés az oktató felől, még a rutinpálya előtt:
-Vezettél már kocsit?
-Erre mit kell mondani?
-Az igazat!
-Igen, kertek alatt, egy szögelt Alfettával.
-Jó, akkor te vezetsz ki a rutinpályára.

Ebben az a jó, hogy önbizalmat és némi felelősségérzetet is ad azonnal. Megbíznak benned (bár nekik is van minden pedál) és te nem akarsz visszaélni vele.

De itt vidéken amúgy a legtöbb oktató olyan volt, hogy tényleg életszerű helyzeteket tanított. Hogyan fejtsél át gázt PB-palackból a verdába, mutyizott gázolaj beszerzése, must fuvarozása, különböző lábasjószágok eljuttatása A-ból B-be :D No és persze ne felejtsük el megtekinteni a csajok seggét, de úgy, hogy az autót ne törjük össze és ne lapítsunk ki senkit :D

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.07. 18:31:39

@Magyar[HUN]: A kerékpáros a legszélesebb jármű, nem volt hülye az oktatód. Majd (reméljük nem kell, de...) megtudod, amikor a betintázott tatter elédhajol a drótszamárral hazaúton a korcsmából...

mumtaz 2010.04.07. 18:41:04

@A-team: Azt én is tapasztaltam '94-ben, hogy vizsgabiztosok között is van különbség. Ezért buktam egyszer forgalmin. nő volt a vizsgabiztos. Azért rántott meg, mert nem hagytam egy ajtónyitásnyi távolságot az út szélén parkoló autók között. Történt mindez egy egyirányú utcában, ahol a jobboldalon álltak az autók, a baloldalon meg már majdnem a szegélykövet súrolta a kerék.

Második nekirugaszkodásra átengedtek, pedig becumiztam mindent, amivel a vizsgabiztos megszívatott volna. Benne volt az M3 bevezető szakasza, ahol előbb ki volt rakva az "autópálya vége" egy "Budapest" táblával karöltve, majd kb. 50 méterre a 80-as tábla. Itt a szablyok szerint előbb 50-re kellett volna lassítani, majd a 80-as táblánál lehetett volna visszagyorsítani.

A másik szívatás a Nagy Lajoson belső bekanyarodó sávba terelés, majd utolsó pillanatban beszólás, hogy egyenesen kéne mennünk. Visszaérve a Mogyoródi útra mondta a vizsgabiztos, hogy mit rontottam, és, hogy a bekanyarodósávos akciót az emberek 80% becumizza és átmegy a záróvonalon. De átengedett.

Az oktatóm egyébként olyan volt, hogy lehetett látni az arcán, hogy szinte büszkeség tölti el, ha az egyik tanítványa sikeres vizsgát tesz.
De ez akkor volt.

Nejem mondta, hogy ha lerakja a jogsit, akkor neki olyan kocsi kell, aminek a váltókarján látszik, melyik fokozat hol található. Én meg mondtam, hogy szinte mindegyiken rajta van, másrészt meg ne azt nézegesse, mert felcsavarodik egy fára. Azóta se nagyon preferálom, hogy lerakja a jogsit, bár néha jól jönne.

mumtaz 2010.04.07. 18:46:03

@KuKori: Ez anno a KRESZ könyvben is benne volt. Rendszámos motort szabad azonos sávban előzni, de bringást és SMKP-t nem, mert bizonytalan a haladás nyomvonala. :D

Magyar[HUN] 2010.04.07. 18:58:23

@KuKori: Szabályosan kerültem ki mindig a kerékpárost, de az oktatómnak az sem volt jó. Amúgy pont forgalmi vizsgán sikerült egy biciklis családdal találkoznom Székesfehérvár és Szabadbattyán között, úgy 90-nél ez meglepi volt, de megelőztem őket, bár legszívesebben agyonütöttem volna őket:D:D

apoa 2010.04.07. 18:59:22

@mumtaz: Ne beszéljünk szamárságot!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.07. 19:01:24

@Magyar[HUN]: Agyonverni csakis szabványos kerékkulccsal szabad, az ide vonatkozó törvény szerint :)

Ez olyan, mint a másik helyi rendelet: a szülővárosában az ember ittasan is vezethet, de csak ha hazamegy :D

isti77 2010.04.07. 20:31:27

Van a cikkben egy nagy tévedés: ez nem az utóbbi időben lett ilyen. Ilyen volt ez már 1994-ben is. Tapasztalatból tudom.
Akkor szereztem a B-t (VIA autósiskola).
Egy métert nem vezettem este, vagy lakott területen kívül. Az oktatóval való legelső találkozásom a bemutatkozást követően a rutinvizsgához szükséges PÓTórák ismertetésével kezdődött, pedig még nem is látta, hogy mit (nem) tudok, minthogy be sem ültünk még az autóba.
A forgalmin a jattolás erősen ajánlott volt, de meg lehetett próbálni "saját erőből" is, nekem összejött.
Aztán '96-ban a C-n és E-n (Ötödik sebesség - ide utalt be az MHSZ) nem is titkolták, hogy jatt nélkül esélytelen mindenki. Végül is, egy túl rövidnek/hosszúnak ítélt indexelés vagy egy indokolatlannak ítélt lassítás illetve épp annak hiánya miatt is el lehet meszelni akárkit, tehát senkinek ne legyenek illúziói, hogy az ő vezetésükbe nem lehet belekötni, aki hibátlan, az lehet pl. "túl magabiztos, ezért veszélyes".
Ez szerintem ma sincs másként.

Krisi 2010.04.07. 20:32:29

@Magyar[HUN]: egyszer ülj fel egy bringára, és tapasztald meg mennyire istenkirály érzés, amikor 90-nel elzúg melletted egy furgon - nanáhogy városban -, aztán a menetszéltől majdnem eltaknyolsz! én már 3év alatt megszoktam, de így is hetente legalább egy alkalom van, amikor a tükrével súrolja a könyökömet.

ez viccesen hangzik, de kurvára nem az. az oktatódnak igaza volt. biciklist csak nagy ívben kerülünk!

a másik meg amit Kukori mond: falun amikor a bebaszott taták mennek haza a kocsmából szintén nem annyira tréfás dolog.

Rocko- 2010.04.07. 20:37:30

"Az oktatókocsiba szerelhető berendezés mágneskártyára rögzíti, így utólag ellenőrizhetővé teszi azt, pontosan hány kilométert tett meg, mennyi időt töltött a volán mögött a tanuló."
mert hát ezzel nem lehet csalni, nem kobozná el az oktató vagy nem hamisítaná meg valahogyan. ugye...

@Dr. Robin Masters: "A mai 17 éves generáció nem, hogy az alapvető közlekedési szabályokat nem ismeri, és nem tud közlekedni, de még írni, olvasni sem tud mindegyikük."
ejj, pedig '88 óta a NAT része a KRESZ oktatása.
látszik mennyi van meg belőle...

@scr: ja, öljél meg pár embert.

isti77 2010.04.07. 20:41:59

Ja, és a gyakorlatiasságról:
- a műszaki ("biztonsági üzemeltetés) vizsgán NEM SZABADOTT az autóhoz hozzányúlni, szigorúan elméletben kellett elmondani mindent (érdekes volt mesélni az izzócseréről a kiállított 2105-ös Ladán.) A C-n el kellett MESÉLNI a légtelenítést, az E-n a pótkocsi lekapcsolását.
- a C-n és E-n kizárólag a vizsgaútvonalakat jártuk be.
- C és E KRESZ-"oktatás": vagy 5-ször kitöltöttük oda-vissza a KRESZ-feladatkönyvet, aztán az "oktató" elmondta, hogy mire melyik a helyes válasz. Indoklás, magyarázat semmi.
Ha valaki azt mondja, hogy ma ennél is rosszabb a helyzet, nem tudom elképzelni, milyen lehet.

apoa 2010.04.07. 20:46:55

A vizsgahelyszín szerint kétféle jogsi kellene:

1. Nagyvárosi
2.Kisvárosi és községi

Lefelé kompatibilis

papa33 2010.04.07. 20:48:51

3 vizsgám és 2tanfolyamom volt, mer C külön a réggebbi AB-től, más város, 30 és 20 éve, végig vezetett órák, volt eső, esti, ködös vezetés és előzés is, nem volt korrupció, max 200 km mondjuk az oktatás nélküli motoros vizsga érdekes volt (hozott-tolt!) motorral rutin, majd 3 hó megyén belüli szóló mocizás után vizsga. Ugyebár a rutinon eldönti a vb ki mehet a forgalomba, volt felelőssége, 90% ismétlős volt: kuplung behúz-csekk megírva, mert nem vette már ki üresbe irányjelzéshez...
Bajom: ma nem tanítják bal forduló előtt állva ne szedjük már alá mert ha megütnek hátulról a szemből jövő elé lök. Vagy a zebra, amin FELTÉTLEN előnye van a gyalogosnak, meg nem is állunk meg rajta ha nem tudunk kifordulni. A dupla kuplunggal játszhattok nyugodtan, aki nem tudja, nem is hiányzik neki.A kézi váltó olyan mint a kurbli, kikopik. Mondjuk tréning nem hiányozhatna, de lássuk be, ESP+ABS-es autón nem trükközhet az ember.

Tommy 2010.04.07. 21:02:50

Nagyon tudom értékelni azokat az embereket akik a másik szakmáját könnyűnek ítélik meg. Egyik nap kamionnal megyek 6-700km-t másnap oktatok 6-8 órát Vajon melyik a fárasztóbb? Persze , hogy az oktatás. De a legnagyobb baj az élet minden területén az , hogy hozzá nem értő egyedek irányítanak és hozzák a be nem tartható szabályokat.

ÁDÁM90 2010.04.07. 21:03:22

Tényleg tragédia az oktatás, de szerencsére az én oktatóm a lehetőségekhez képest felkészített, én is fél órákat vezettem, de tragikus általában a kezdő vezetők, alapvető műszaki ismeretek hiányoznak (friss jogosítványos nem tudja mi az a helyzetjelző,NEM TUDJA A SEBESSÉGHATÁROKAT!!!!!), nem ismerik az adott helyzetben ki mehet ki nem, ha villogsz mutogat.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2010.04.07. 21:12:01

Ma agyaltam ezen az oktatós kérdésen. Elolvasva, hogy egyesek milyen infernális járműparkkal kűzdöttek meg a jogsiért, összevetettem, hogy ahova most járok, az milyen színvonalú lehet.

Motorra járok, a nagymotor járműpark Honda CB250 és Suzuki GS500. Mindből több és mind fiatal, hibátlan állapotban, új gumikkal, szóval patent. A rutinpálya az iskola saját bázisán van, célszerűen erre kialakítva.

Autóval is ennél a cégnél vizsgáztam, még '95-ben. Akkor zsírúj Fastra kombival mentem. Otthon trabantunk volt, ahhoz képest űrhajónak tűnt.

A mostani autópark ugyanitt főleg toyotákból áll. Yaris, auris. Más hirtelen nem is ugrik be. A bánásmód hibátlan, az eszközpark is bajtalan, szóval én meg vagyok elégedve.

ÁDÁM90 2010.04.07. 21:12:46

@isti77:
sokkal rosszabb:) Mi egy számítógépes tesztet töltöttünk ki, 10 perc, a KRESZ oktató 2 órában lehadarta az összes műszaki ismereteket, a rutinon van némi vizsgakérdés (kerékcsere, olajszint, milyen folyadékok vannak benne) de az semmi. A gyakorlaton nem szólnak szinte semmiért, nem mondják mik a vészes esetek, csak a kormányba mozditanak bele 2-3-5cm-t mérve amikor tudjuk, hogy semmit nem játszik annyi mozgatás. Buktatni lehúzni tudnak, oktatási tartalom nélkül, mondom nekem viszonylag szerencsém volt!

Tornado86 2010.04.07. 21:56:49

Bár nem olvastam végig, de a legjobbnak a próbajogsis rendszert tartom és a következõk szerint oldanám meg a helyzetet: 1 balesetmentesen levezetett év után körbe kéne menni idõre egy pályán, majd egy vizsgabiztos letesztelné, mennyire tud közlekedni, igaz ez gyakorlatilag már a második teszt lenne. Így igencsak ki lenne szûrve a sok mazsola.

Mosquitoo 2010.04.07. 22:00:38

Ráadásul nemrég fölemelték 11 000-re a forgalmi vizsga díját, hogy rohadjanak meg... még szép, hogy az első adandó alkalommal meghúz....

mumtaz 2010.04.07. 22:27:31

@Krisi: Ilyen esetem volt. Nagykörös és Cegléd között mentem a 441-esen furgonnal éjjel 1-kor 60-70 körül. Kb 15-20 méterre vettem észre előttem egy tatát, aki részegen tolta a bringát és nagyívben fordult meg az úton. Sötétszürke ruhában volt. Ha keresztben állva hirtelen nem csillan meg a fény a felnijén, simán elcsapom.

Reakcióidő nagyon gyors volt, de aztán meg is kellett állnom. Nem (csak) azért, hogy leüvöltsem a fejét, hanem mert akkora adrenalinsokkot kaptam, hogy képtelen lettem volna tovább vezetni.

mumtaz 2010.04.07. 22:42:43

Azt nem tudjátok véletlenül, hogy a magyar közlekedési morál (bunkózás, stb...) az oktatásra vezethető vissza, vagy alapból ennyire bunkók lettünk, vagy csak újabban ez a divat és ilyenek kapnak mostanában jogsit?

Az a baj, hogy egyre önzőbbek az emberek. Még azt is el tudnám képzelni, hogy egy részben már azért nem oktatnak rendesen, mert az oktatók tudják, hogy a tanulók nagy része úgyis úgy kerül az utakra, hogy a jogsit megkapva már úgy sem törődik a szabályokkal. Mostanában a mérleg nyelve a figyelmetlenségből (vagy tudatlanságból) elkövetett szabálysértésektől kezd inkább átbillenni a szándékos szabályszegések felé.

kimim 2010.04.07. 22:45:11

Felvetődőt a kérdés, hogy "hogyan szerez jogosítványt a kisebbség".
Mindenféle mögöttes él nélkül, általánosságban, itt vidéken az emberek:
1. venni is szokták a jogsít.
2. a kocsi benzinnel meggy.
Az, hogy pesten hogy meggy azt nem tudom.

kimim 2010.04.07. 22:47:21

@kimim:
Jaj istenkém a "megy" az egy "gy".

cso zsi 2010.04.07. 22:58:57

@GiXXXer: A WagonR, főleg a szervótlan, az egy érdekes jármű.
Vezettem már pár járművet, Trabanttól 7,5-ig. (30 éves jogsi, millió fölötti városi kilométer, némi országos, és nemzetközi túrával fűszerezve, gyakorlatilag minden nap, a hétvégék nélkül)
A párom 3,5-ig. (15 év fölötti jogsi, az első tíz év agglomerációból Bp-re, ill.nagyvárosokba, Audi 100-A4, Alfa 156, Peugeot Boxer)
A fiam fapados WagonR-jével mindketten úgy parkolunk, mintha most vennénk a rutinpályát.
A többivel ugyanoda egy húzásból, ezzel megjárdázva, vagy távol állva, mint a kezdők. Katasztrófa.

Ottopappa 2010.04.07. 23:14:29

Az én oktatóm 2002-ben egy öreg szaki volt, utánunk ment nyugdíjba. egy 1500-ös dupla kereklámpás Ladán toltam, nagyon csipáztam azt az autót. Az öregnek meg olyan szövege volt, hogy néha alig bírtam a vezetésre figyelni a röhögéstől. Ha meglátott egy tanulóvezető csajt mellette női oktatóval, csak annyit mondott: "na b*zmeg, vak vezet világtalant..." Vagy ha látott valami béna sofőrt, asuongya: "na ezt is valamelyik hülye kurva varrónő tanította vezetni..." Meg ilyenek, állat volt az öreg. De nagyon tudott. Ja, és nekem gyakran volt "éjszakai" vezetés, mert november - decemberbe tanultam, és sokszor kezdtünk reggel 6-kor, mikor még sötét volt. De már világosabn, a reggeli csúcsban végeztünk, ami a Szegeden igen nagy zsúfoltságot jelentett már akkor is. Volt olyan, hogy az öreg egyszer rámszólt, hogy pucoljunk haza hozzá az Alföldi utcába. Út közben már éreztem én, hogy kegyetlen fingszag terjeng a levegőben. Odaértünk, az öreg kiugrott, és elsietett. :) Szóval alapvetően jó volt. KRESZ-re egy másik öreg oktatott, a Radnai Pista bá, neki is kisujjába volt a szakma.

cso zsi 2010.04.07. 23:23:32

@primatus: Ehh, nekem az Avia kimaradt, volt helyette Nysa, és Zsuk.
A dupla kuplung sok "szorult" helyzetből kihúzott már. De már nem megy olyan gyorsan, ahogy az UAZ-on megtanultuk.
Anno Kresz-vizsga, és forgalmi vizsga is elsőre, egy-egy hibaponttal, tgk-val (Zil) hiba nélkül.
2000 környékén PÁVII, és személyszállítói vizsga okán Kresz 3 hibapont, forgalmi hibátlan.

cso zsi 2010.04.07. 23:37:49

@kcsiga: Téged is, és a téged becsmérlőket is elolvastam.
Miért ne lehetne papírod arról, amit úgy tűnik, hibátlanul csinálsz.
Kb 20 évvel az első vizsgám után csináltam a másodikat.
Voltak sajáthibás baleseteim "ifjan és bohón", valamint mások által okozott, "kivédhetetlen" események is.
Mielőtt belekötne bárki: ezekből az eseményekből az utasaim, és én is sérülésmentesen szálltunk ki. Volt benne minket oldalba kapó autó, elénk forduló és megálló kamion, parkoló autót figyelmetlenül kerülő miatt szükséges kormányelhúzás következtében járdaszigetre futás durrdefekttel.

Csontos Szigfrid 2010.04.08. 00:02:00

@Warbeast[HU]:

Én is kisvárosban vizsgáztam 4 éve. A legnagyobb kaland egy telezöldes lámpa.(Ez is csak az egyik útra nézve.) Összesen 3 lámpa van, mindegyik ugyanazon az úton. Ennyi. Plusz van még 3 körforgó.

Mégis simán átmegyek Pesten, ha kell. Ráadásul még élvezem is. Van sok sáv, sok lámpa, sok látnivaló. :)

ccvv 2010.04.08. 00:41:02

Sziasztok Kommentelők!

Jó felvetés, régóta változásra érett az egész oktatás.
Csomó jó ötlet elhangzott.

-Mindenki attól tanulhasson, akitől akar (pl. Anglia, apukától, persze a felelősség 100%-ban a jobb egyesé).

-Próbajogosítvány,

-Más fiatalkorú (= hülyegyerek) ne ülhessen bent,

- pár tíz kilométer kerékpáron is a forgalomban (meg akár robogón is vagy száz, elvégre arra is jó a B, nem?)

- jelképes vizsgadíj, viszont időben minimum 2-3 hét, hogy tanuljon a következőre, ne a vizsgabiztost gazdagítsa (persze másikat!!),

ötleteket mappába, küldeni a hatóságnak!

Más: bízom benne, hogy vannak jó oktatók, mert amilyeneket a József Attila lakótelepen (és méginkább a Wekerle-telepen) szoktam látni, az kriminális. Leggyakrabban a diákokra várva a kereszteződésen 5 méteren belül ketten állnak párhuzamosan (néha seggről-végről), hogy tudjanak dumálni. De láttam kereszteződés előtt, megállóban álló buszt, záróvonalon előztetni a tanulójával.

cso zsi 2010.04.08. 01:44:41

@papa33: Hátulról megütve egyenes kormánnyal is képes az autó irányt váltani. Balra kanyar előtt meg azért szedjük alá, hogy ne akkor tegyük, amikor a szembejövők közt elég hézag van, és akkor már elég gázt adni a beforduláshoz. Ilyen helyzet Bp-n általában csak a 2x1 sávos utakon fordul elő, ott meg a túl nagy sebesség sem a szembejövő, sem a mögöttes haladó kocsisornál is ritka. Forgalommentes időszakban igen, de olyankor a kanyarodást akár lassítás nélkül is végre lehet hajtani. A felezőhöz húzódáskor már eleve tekerünk a kormányon. Sebesség, úthossz, és idő függvénye, hogy mennyire.

surfgab 2010.04.08. 03:04:55

Ausztráliában mindenki felékszül otthon könyvből vagy letöltött PDF-ből. Vizsgázik a helyi KPM-nél kreszből egy számítógépnél, aztán egy nem próbajogosítványos mellett vezet közel 100 órát minimum 6 hónap alatt, és közben ki kell tenni a tanuló matricát vagy hűtőmágnest a kocsira előre-hátulra. Utána forgalmi vizsga, és kész a próbajogosítvány. Ez is kb ugyanolyan silány megoldás, mint a magyar, viszont nem kell feleslegesen pénzt adni "oktatónak".

Harlequin 2010.04.08. 07:53:15

Most csinálom a motorosjogsit, a vizsadíjak 2010-ben a duplájára emelkedtek. Mire fel?

DesmoMaffia 2010.04.08. 07:55:51

Két kategóriára van jogosítványom,sokba került,sokáig tartott,de megtanítottak vezetni.Manapság ez nem minden vezetőre jellemző.Egyszer már mondtam,most megismétlem:az,ami manapság az utakon zajlik,nem más mint a járművezető képzés szegénységi bizonyítványa.
Legalizáljátok a Józsefvárosit!Jogsit mindenkinek,akkor legalább tudni fogjuk,hogy miért van ennyi idióta az utakon.

Atta86 2010.04.08. 09:12:37

Én szegedi vagyok most csinálom a C-t, de a B kategóriánál a forgalmin harmadjára mentem át, pedig az oktatóm szerint sem volt jogos egyszer sem. Mindig azzal jöttek a vizsgabiztos "nagyurak" ,hogy csak egy pici lépcső hiányzik de, hogy mi arra nem tudtak választ adni.

a balfék 2010.04.08. 09:27:00

Az oktatás hibája,hogy korszerütlen,de a tematikát az NKH/Nemzeti Közlekedési Hatóság/állitja össze,és követeli annak alkalmazását.Az oktatás piaci alapon müködik/de be kell tartani a tematikát/,a rosszat is.Az oktatok nem az NKH.alkalmazottai hanem általában vállalkozok.Az oktatonak csak oktatni van joga,de nincs joga a tanulót a 30-óra levezetése után visszatartani,tehát az alkalmatlant is köteles a vizsgára elvinni ha a tanuló igy akarja.A vizsga eredményét nem birálhatja .A közlekedésben való részvételt,az NKH alkalmazottja a VIZSGABIZTOS egyedül dönti el,tehát a sok alkalmatlan vezetö az ö döntésük alapján kerül a forgalomba Tisztelt Lovas Károly Róbert és nem az oktatók miatt.Amig azonban az megy át a vizsgán akit átengednek/sajnos a képzetlenek is benne vannak/addig nem lesz itt rend,marad a mai káosz.

A_Denever 2010.04.08. 10:33:24

Nem azt kellen, hogy ahonnan a vizsgabiztos 40%-ot kivag, annak az iskolanak az engedelyet fel kell fuggeszteni? akarmilyen a tananyag ha jo az oktato, nem hiszem, hogy kivag a vizsgabiztos.
Engem elsore ugyan elkaszaltak, de az oktatom pl. gyakran magan fuvarozgatott oktatas helyett, es idetlen modon oktatta a sebesseg valtast.
Aztan maradtam egy ideig a biciklinel es lett is par balesetem meg friss jogsiskent. Majd egy olyan embertol tanultam vezetni, ki heti sok alkalommal levezette az M7est oda vissza, azaz ertette a forgalom alapjait. Illetve egy par ora tukorjegen renszarvas kerulgetes oktatopalyan abs-el es anelkul helyretett par reflexet, amit konyvekbol nem lehet elsajatitani.
Ugyan manapsag is sokat segit a fedelzeti elektronika mert nem vagyok egy szuletett tehetseg, de a nem jo oktatokat mashonnan is illik eltanacsolni. Az oktatas merceje pedig a megszerzett tudas kellene hogy legyen, ami merheto. Ha valaki nem tehetseges, az meg vegyen plussz orakat, esetleg legyen az a 30 ora tartalmasabb turelmesebb oktatoval (alkalmatlan maximum az akinek nincs laba, vagy orvosilag figyelemzavaros, de azt eleve az orvosnak kellene kiszurnie meg az oktatas elott), de a modern kocsiknal mar eltunik a szivato es egyeb analog hivsag, amit macera volt elsajatitani.
Ha valakit egy iskola elvallalt, annyit ker erte amennyit akar, de menjen at elsore, pusztan az oktatas szinvonalabol kifolyolag. Ha meg nem passzol a jelolt a profilba ne vallaljak el, mert csak a csalodas lesz belole kesobb meg a baleset. (ami leginkabb az oktatok sara, meg akkor is ha apuci 200 pacit dug hirtelen a fiu ala vagy egyeb ismert gepet)

A_Denever 2010.04.08. 10:38:46

Sot hianyolom a hivatasos B-kategoria kepest a jobb iskolakban, specialis latasi viszonyokra es helyzetekre kielezve sok oran keresztul.
A hivatasos B-kategoriara nem vonatkozna semmilyen sebesseg korlatozas, cserebe viszont szinte barmilyen baleset eseten automatikusan O lenne a hibas, es a buntetesi teteleit is halmozva kapna, pl. zebran elozesre.

mlt3 (törölt) 2010.04.08. 12:29:57

@A_Denever: "A hivatasos B-kategoriara nem vonatkozna semmilyen sebesseg korlatozas, cserebe viszont szinte barmilyen baleset eseten automatikusan O lenne a hibas"

Fantasztikus terv. Tudod papa, ha te lakott teruleten 100zal elcsapod az eled lelepo gyalogost, mert nem birsz megallni, akkor szerencsetlen a ravatalozoban torolheti ki a segget a te hiperszuper hivatasos jogsiddal.

Ottopappa 2010.04.08. 12:36:02

@Atta86: Magadból kikelve kellett volna üvölteni, hogy "mi a f*sz az a pici lépcső? Csak nem egy ötezres a zsebedbe te gané?" Ha ezt meglépted volna, már elsőre átmész, és jogosan...

Ottopappa 2010.04.08. 12:41:29

@A_Denever: Ne hülyéskedj, ha mindenki annyival menne, amennyivel akar, több baleset lenne. És utólag a hullaházban már elég sovány vigasz, hogy "dehát neki lett volna elsőbbsége/igaza"...

Csontos Szigfrid 2010.04.08. 13:01:32

Azt kellene figyelembe venni az oktatóknak, hogy kinek mennyi gyakorlásra van szüksége. Én is pl. rutinból is és forgalomból is kb. dupla óraszámot vettem, de elsőre átmentem. És azóta még csak koccanásom sem volt. 5 éve. Kicsit sokba volt a jogsi, de ha erre van szükség, akkor ezt kell tenni.

Valamint olyan oktatót kell választani, ha van rá lehetőség, aki vezetni tanít, nem pedig kocsikáztatja magát a városban, és magának intéztet dolgokat.

majke 2010.04.08. 13:36:58

tegnap a lehel úton az előttem haladó oktató a tanítványával bő gázzal ment át úgy egy zebrán, hogy egy papa bottal már a zebra felénél járt. majd nagyképűen kiröhögött, miután (a papát átengedve) utolértem őlet egy piros lámpánál, és megkérdeztem, hogy tudja e kinek van a zebránál elsőbbsége.

kovk 2010.04.08. 14:36:18

Nekem annak idején semmi gondom nem volt: kettes golf 1.6D, no szervo, király oktató. Elég sokszor olyan útvonal mellett mentünk, ahol csajok kocogtak, ez volt a gyengéje, de legalább nem vizsgára trenírozás volt. Most a párom letette a jogsit és kész katasztrófa.

Nem tanították neki a csúsztatott kuplungos elindulást, mivel magasra húzott alapjáratos diesel Fabiaban tanult. Ezért úgy indul, hogy előbb felengedi a kuplungot és utána nyom gázt, persze ezt csiga lassúsággal, nyilván, különben lefulladna a kocsi. A Csigánál tanult, olcsó volt, de annyit is ért a dolog. Annyi pozitívum volt, hogy nem volt átverés, sem korrupció.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.04.09. 02:53:54

@kovk: Te, szerintem mi ugyanott tanultunk :)

imittto 2010.04.09. 13:58:42

@primatus: Ural sofőr voltam sorkatonaként Aszódon. Mikor először jártunk Püspökszilágyban a lőtéren kötelező programként megtekintettünk egy 1 Ural széles, kb. 10 méter hosszú irtást az erdőben. Aki járt ott tudja, nagyon meredek lejtő vezet a lőtérig, kocsiparancsnokom a felező 2 + bubut javasolta. Az irtás úgy keletkezett hogy ugyanezt egy "sofőr" 3. fokozat + motorfékkel próbálta, majd mikor megindult az autó előbb elfékezgette az összes levegőt, majd megpróbált visszaváltani, gázfröccs nélkül próbálta visszaerőltetni. Az Ural csak gyorsult, a lejtő alján a kanyarban meg megjelent szemből a patyolatos IFA. Emberünk megijedt, a kanyart kiegyenesítette, átugrották az árkot és be az erdőbe. A platón ülők persze összetörték magukat. Persze ott is automatikusan, minden képzés nélkül szórták a I. meg II. osztályú sofőr papírokat, mert máshogy nem vihettél platón embert - ez lett az eredménye. A történethez tartozik még hogy az Ural saját lábán jött haza, egy lámpa és mindkét visszapillantó tört, a lökös kicsit ferdén állt meg kicsit elhajlott a hűtőrács...

Csilu 2010.04.09. 21:58:38

@misi46:
Én megtoldom 3 nullával az évszámot meg megemelem 2009-re... :( És nem azért került ennyibe, mert béna voltam... Első forgalmi vizsgánál mikor vártam az autómat, vissza is hozta az okatatóm a vizsgáztatót, de még másik 3 autó is hasonlóképpen járt.. Az első 5 percben megvágtak "gyalogos" címszó alatt, mire visszavittek, a másik 2 tanulót is visszahozták, akik mellettem várták, hogy vizsgázhassanak... Az ottani átlag, amit 25 perc alatt láttam: 6-ból 6 bukta...

Csilu 2010.04.09. 22:05:26

@hüjehalyó:
Mi se vezettünk "éjszaka" mondván, hogy akkor nem lát rendesen az oktató... Mit gondolsz mikorra kaptam vizsgaidőpontot?? :) Este 6-ra vagy fél 7-re télen... Szerinted mit láttam?

a balfék 2010.04.09. 22:05:31

@Csilu: Naggyon helyes,csak bukjon meg aki nem tud vezetni.A vizsgaszabályzat elöirja,önállóan-kezdö szinten/biztonságosan helyett/profi módon kell vezetni.A továbbiakrol no comment.

a balfék 2010.04.09. 22:17:54

@imittto: A megélt esemény a legszebb emlék.

cso zsi 2010.04.09. 22:56:15

@a balfék: De még mennyire. Nálunk volt golyókopogás a Csepel oldalán (lőtéri vezetés volt az is, csak nem szóltak, hogy Ivánék élessel gyakorolnak), és a "kiemelt" sofőr is elvitte a főkaput az Urallal.

Motorosnagyi 2010.04.15. 19:45:28

Amig olyan iskolákba iratkoznak be, ahol ingyenes oktatást igérnek, semmi nem fog megváltozni. Lásd: 50 órából sem tud megállni, beszélgetnek a vezetésről.A jogsi egy életre szól /de többekébe is kerülhet/, áldozni kell rá. Kell a profi elméletes, ez nem megy e-learning-gel. Az órák helyett az okozott károkon kellene (és lehetne) spórolni.

Motorosnagyi 2010.04.15. 19:50:26

@Szikár csávó: Tetszik a hozzáállásod! Kár, hogy kevés ilyen tanuló van. Legtöbbjük a minimálisból akar vizsgázni, de a zebrán is csak kézenfogva tud átmenni. (Aztán mindenki hibás, hogy megbukott.)

jagr 2010.06.17. 11:41:03

civishir.hu/auto-motor/masolt-cd-rol-nem-lehet-vezetni-tanulni/0617103727

Hol vannak ezek? Én egyet sem találtam, amikor vezetni tanultam!
süti beállítások módosítása