Húszmilliós rossz játék vagy komoly kiképzőeszköz?

  2009. november 22. - ommm Címkék: kamion szimulátor képzés gépjárművezető

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy


A cím komolyabb kérdést feszeget, mint elsőre tűnhet, tán a végére önök is elgondolkodnak rajta. A lényeg az, hogy a Dekra jóvoltából próbálhattuk ki, aki szerződéses partnere a Transzport Stúdium cégnek, amelyik viszont a Fuvaros Tanoda jogutódja. Na, csak hogy képben legyünk és megköszönjük a közreműködőknek.

A nap végére két cikkre való anyag gyűlt össze, ez itt a könnyebben emészthető poszt, a harcot a jogszabályokkal és normákkal meghagytam Nyegleo kollégának.

Van egy kicsi fogorvosi rendelő-fílingje

Lássuk a hivatalos szöveget:
A szoftver élethűen képes megteremteni egy kamion vagy autóbusz menettulajdonságait, a legkülönbözőbb úttípusokat, időjárási körülményeket, forgalmi helyzeteket, sőt, azokat az aktív és passzív veszélyforrásokat, amelyekkel az utakon és környezetükben a valóságban is találkoznak a sofőrök.

Amikor beépített Dekra-ügynökünk feldobta, hogy lenne lehetőség kipróbálni egy ilyen szimulátort, azonnal felcsillant a szemem. Újabban már ugyan meglehetősen ritkán teszem, régebben azonban sűrűn nyomtam PC-n a GTR 1-2-őt, a GT Legends-et, és a Grand Prix Legends sem volt idegen (mondjuk a H16-os P115 BRM-et sosem tudtam rendesen beállítani egyik pályára sem, a más által legyártott setup pedig a gyengék fegyvere). Sőt, valamelyik hipermarketben tán két éve egy marék ropiért enyém lett a Mercedes Truck Racing (ha jól emlékszem) játék, amit tán egyszer próbáltam ki, aztán bevágtam a sarokba.

Szóval feszített a dolog, elvégre egy ilyen 20 millió forintos gépnek azért már tudnia kell valamit. Érdekes módon magáról a hardverről derült ki a legkevesebb. A német SimuTech cég gyártja a rendszert, de nem sikerült egyértelműen beazonosítanom a terméket.

Komoly kapacitás, bő tartalékokkal

Mindazonáltal tudni lehet, hogy egy három PC-ből álló rendszerről van szó, ebből egy a képalkotásért felel, míg kettő bőszen számol. Ennél persze kicsit árnyaltabb azért, de az elv ilyen.

A rendszer további alkotóeleme a három panel, melyek mindegyikére külön projektor vetíti a képet. Ez a kombó 180 fokos látószöget biztosít. Középen pedig ott trónol a Mercedes Actros kabinmakett.

Hogy ez miért is jó? Először is leszoktat a rossz beidegződésekről, amelyek Farkas Gábor ügyvezető szerint a gépjárművezetők túl nagy hányadánál megvannak. Kevés rosszabb dolog van annál, mikor a csuklós busz sofőrje nem veszi figyelembe a túlnyúlást, vagy a 30 tonna sittel megpakolt billencs-drájver kizárólag kerékfékkel lassít(ana). Nem beszélve az általam is elkövetett kígyózásról, ami abból adódik, hogy szokatlanul magasan ülünk, ennélfogva imbolygósnak, bizonytalannak érezzük a gépet. Pedig nem az.

A helyünk

Farkas úr meglehetősen kiábrándító képet festett a hazai képzés mechanizmusáról, de ne karcoljunk ebbe bele most, maradjunk a high-tech cuccnál.

Szóval a nagy gond az volt, hogy ez teljesen más, mint egy játék. Sőt, szimulátor-freak szemmel nézve egyszerűen rossz. Némi paradigmaváltást sikerült magamra erőltetnem ugyan egy darabig de ez a videón nem látszik. Érdekes, hogy sokszor teljesen kommersz és elérhető szoftver is képes komoly professzionális karriert befutni (lásd. Flight Simulator) és sok pénzért is lehet kiforratlan dolgot alkotni. Windows alatt fut, itt-ott ugyan egy kék halál becsúszik és a magyar lokalizáció sincs még teljesen kész, de a szoftver folyamatosan frissül, persze online.

A trükkös informatikai részletekről faggatóztam ugyan, de hiába. Farkas úr egy igazi, nyugodt felhasználó, neki nem is kell tudnia mindenről. Ő megvette és működteti, ha valami baj van, ott a telefon és az állandó ügyfélszolgálat, az majd segít.

Szólaljon meg a PC-játékos énem: Ugyan a busz/teherautó dinamikája egész ügyesen le van programozva, a gyorsulás, lassulás rendben van, sőt, a gépjármű méretet is jól érzékelteti program (döbbenet, mennyire más íveken kell mozogni ezekkel a behemótokkal). Teljesen mellőz azonban olyan alapvető dolgokat, mint az alul- vagy túlkormányzottság, a dőlés, sodródás, és a borulással is vannak gondok, az oldalszél azonban hibátlanul ingat minket. A virtuális kabin nagyon fix, semmi mozgást nem végez, még az útról lehajtva sem, és mivel a visszapillantó tükrök is nagyon messze vannak tőlünk, émelyítő a hatás. Ennél lényegesen komolyabbat tudott a régi Indy500 is a Papyrus-tól, pedig az elfért egy három és feles floppyn.

A botnak két vége van, a rágódós, ujjat magasba emelő, Tóth Zolis énem (U.M.E.T.Z.É.) így válaszolna:
Ez nem ultrarealisztikus PC-versenyautó-szimulátor. Itt a lényeg a gép kezelésén van. Azért van, hogy megtanítsanak vele teherautót vezetni. Azért készült, hogy a gyakorlási órák egy részénél megspórolhasd a drága teherautóbérletét és ne pazarold az üzemanyagot, kevésbé szennyezd a környezetet. Olyan helyzeteket tud szimulálni, amivel egy normál sofőrképzés alatt nem találkozik egy ember (havas, alpesi hágó), de mégsem volna jó, ha először 40 tonnával megrakva, élesbe szembesülne vele. Meg arra, hogy már jogosítvánnyal rendelkezők pl. eco-vezetést tanuljanak, gyakoroljanak, és ezzel a fuvarozó költséghatékonyabban tudjon dolgozni. A megcsúszást meg annak kivédést a tanpályán kell gyakorolni, nem itt.

Messze nem tökéletes még a szoftver, de folyamatosan frissül. Itt a különböző szituációs feladatok közül választhatunk

A kabin-rész teljesen rendben van, bár azért a kormány messze van a középállástól, ha egyenesen futunk, és kicsi a visszacsatolás mértéke is. Rájöttem, hogy a mai nagymértékű automatizációnak köszönhetően nem is olyan nehéz kezelni egy kamiont. Automata váltó, légfék, hegymenet segéd, visszacsúszás-gátló, van itt minden, ami tehermentesíti a sofőrt. Csak el ne aludjon. Kezelni nem nehéz, vezetni annál inkább, főleg személyautóhoz szokott embernek. A féktáv erősen függ a terheléstől, a maximális fékhatást is lassabban érjük el, és a váltókezelésbe is bele lehet gabalyodni, automata ide vagy oda és a retarder használata sem egyértelmű így elsőre.

Szót kér a játékos: Furcsa, de inkább tényleg amolyan rossz szokás űző, méret-érzékeltető és beidegződés-leszoktató rendszer ez. Sínen megy a több tonnás szimulált teherautó/busz (a pótkocsis-patch most készül), ha túl gyorsak vagyunk, akkor mindenféle gumicsikorgástól mentesen egyszerűen nagyobb ívben hajtunk le az útról, kormányállástól függetlenül, majd kapunk egy pókhálós szélvédőt. Elénk jön egy vadmalac? Pókháló. Nekitolatunk egy közlekedési táblának vagy farakásnak? Pókháló. Egyszerűen azok után, hogy túllépünk egy – a program által biztonságosnak ítélt – sebességet, hiába is próbáljuk kormányzással megoldani a helyzetet, hiszen lényegében nincs helyzet. Pókháló.

U.M.E.T.Z.É.: Te hülye, az alap az, hogy a sofőr, aki kipróbálja, igyekszik maximálisan betartani a KRESZ-t és nem őrültként száguldozik a városban. Persze, hogy a valós életben egy útszéli jelzőtábla vagy kismalac nem akadály egy 40 tonnás kamionnak, itt azonban éppen az a lényeg, hogy hibának számít és azonnal leállít, hiszen ezeket a dolgokat el kell kerülni. Az összetört szélvédő csak amolyan jelzésértékű üzenet, mutatja, hogy lehet kezdeni elölről, amíg minden flottul nem megy. Egy-egy lecke - az elkövetett hibák és újraindulások számától függően - 10-15 percig tart. A feladatokat a magyar KRESZ szabályainak megfelelően kell végrehajtani érted? Nem feltételezi, hogy a vezető olyan marha, hogy nyolcvannal hajt a jeges úton, mert kezdődik a meccs. Viszont az oktatónak lehetősége van ebben a programban, hogy "túl" lassú járműveket utolérve az előzést gyakoroltassa a teherautó sofőrjével, mint ahogy arra is, hogy gyorsabb, türelmetlenebb személyautó sofőrök elengedését lehetővé tegye. Sőt, a szemből, néha meggondolatlanul vagy túl bátran előző autósokkal való összeütközés elkerülését is gyakorolhassa. Itt nem jogosítványt szerzel, hanem gyakorolsz. Elindulni, megállni, akár csúszós úton is. Ja, és hol gyakorolhatnád idehaza a bal oldali közlekedést? Márpedig a sofőrök olyan országokban is sűrűn megfordulnak.

Kicsit émelyítő, hogy a visszapillantó-tükör is virtuális

Több, különböző típusú út közül választhatunk. Összesen 140 kilométernyi áll rendelkezésünkre. Van komplett imaginárius, önmagába visszaforduló autópályánk, városokkal, parkolókkal és lehajtókkal, de akad hegyi szerpentin vagy zsúfolt nagyváros is körforgalmakkal. Mindez esőben, ködben, éjszaka vagy verőfényes napsütésben. Az adott gyakorlat (megállás pontra, parkolás, tolatás) végén, vagy ha úgy sikerült, akkor a baleset után egy értékelő táblázatból olvashatjuk ki a reakcióidőnket, féktávot, vagy azt, mennyi idő telt el a pedál lenyomása és a féknyomás teljes felépülése között. Természetesen lehetőség van magas véralkohol-szintet szimulálni, ezekhez a reakcióidőkhöz ilyenkor hozzászámol a gép.

Fogyasztási, kopási és a szállítási teljesítményre (tonnakilométer) vonatkozó adatok is kinyerhetők a szimulátorból, az értékeket ráadásul nem csak egyedülálló teherautóra, hanem vontatmánnyal együtt is megkaphatók.

Az ilyesfajta szimulátorok grafikája jellemzően két különböző iskola szerint készül. Az egyik a digitalizált tájba helyezi a járművet, míg a másik (mint az általunk próbált is) egy vektorokból és textúrákból álló közeget rajzol körénk. Az első verzió ugyan élethűbb látványt ad, viszont nehezen manipulálható, formálható, hiszen előre leforgatott közlekedési szituációkat képes csak megjeleníteni. A másik látványban ugyan meglehetősen... hmmm... egyszerű, ellenben bármikor bele lehet nyúlni a folyamatba és nehezíteni a sofőr dolgát (eső, sötét, hó, sűrűbb forgalom). Cserébe ripsz-ropsz bárhol megjelennek járművek, helyenként eltűnnek vagy csak passzióból nekünk hajtanak, mert éppen elaludt a sofőr, vagy előzés közben kibukkantunk a horizont mögül.

A játékos: Kissé értetlenül álltam a masszív hardver láttán, egy kis barkáccsal és három 21 collos wide-monitorral egy kicsit combosabb asztali gép is jóval többet ad. Igaz, nem jár hozzá Actros-belső.

U.M.E.T.Z.É.: Na, még mindig nem érted. Itt egy nagyon komplex modell dolgozik ám, a megjelenítés másodlagos fontossággal bír. Tudtad például, hogy még a vontatmányt/felépítményt ért rántás mértékét is képes kielemezni? Hogy tudd, mikor törted éppen ripityára a Csomófalvai Szaporafosó Szanatórium 470 új vécécsészéjét, csak mert úri kedvedben bő gázzal rajtoltál a lámpától. Vagy a lassan csökkenő keréknyomást, ami ugye egy 18 kerekű bármelyik kerekével előfordulhat és itt már azért bőven van mit számolni, hiszen ott a szél, az útfelület, a rakomány súlya és fajtája na meg ezer más bemenő adat. Na ugye? Nem is olyan egyszerű. Vagy nézd például az EcoDrive részét: egy körülbelül 15 kilométer hosszú útszakaszon a fokozatok kiválasztását, a váltási időket, a fordulatszámot és a fogyasztást méri a program. Ez után következik az adatok kiértékelése és az úgynevezett Eco-érték meghatározása - ez a fogyasztás volna elérhető üzemanyag takarékos vezetéssel. Látod marha? Innen egy lépés csak és az oktató szépen az adatokat elemezve tanítja meg spórolva vezetni a sofőröket.

Egy szónak is száz a vége, hasznos ez a szimulátor, a folyamatos frissítésnek köszönhetően pedig egyre tökéletesebb lesz a szoftver. Már ebben a formában sem kevés pénzt spórol meg egy-egy oktatónak/tanulónak, hiszen nem kell minden egyes feladathoz autót bérelni-használni, üzemanyagot égetni és nem utolsó sorban: környezetet károsítani. Egy órányi képzés jelenleg 4-5 ezer forintba kerül, reméljük, a fuvarozók is megértik egyszer, miért is lenne jó, sőt, talán sokszor hasznos, ha sofőrjeik néhanapján ilyen szimulátoron is gyakoroljanak. Akár pihenésképpen is.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr971540612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RocketRider 2009.11.22. 09:31:14

Nem tudom ti játszottatok-e a 3D Driving School nevű játékkal, az ugyan ez, csak személyautós változatban, arra kiváló, hogy táblákat, elsőbbséget, stb. megtanulja az ember. Itt szerintem nem a realisztika a lényeg, hanem hogy addig csinálod, amíg nem pókhálósodik a szélvédő. :)

repecs 2009.11.22. 09:33:16

Három részből áll: fej, tor, potrok. Tesztelhetnétek játékokat is.

Garp 2009.11.22. 09:46:15

Arra kíváncsi lennék, hogy egy olyan valaki, mint én (13 éve vezetek, a közelébe nem szagoltam a C, vagy D kategóriának. Szóval abszolút a kis kategória idegződött be.) "levezet" mondjuk 30-40 órát egy ilyen szimulátoron, aztán felültetik mondjuk egy buszra, vagy pótosra, meddig jutna el? Nem szkepticizmusból mondom, lehet komoly pozitív meglepetés lenne.
Aztán a sok kis kuki mazsolának se ártana egy ilyesmiben pár óra. Azok, akik féktávon belül előznek kamiont, mennek közel hozzá kanyarodáskor, meg akadnak kis, amikor nagy ívet vesz kereszteződésben. Irigyellek egykicsit ommm.

vranyek (törölt) 2009.11.22. 09:50:29

ugye csak vicc,hogy ez 20 millió?:O

hamika 2009.11.22. 10:04:16

Sok esteben egy nyergest vagy egy buszt,könnyebb vezetni mint egy kockazsigulit.Az uj tgk nagyon soförbarátok.

Rocko- 2009.11.22. 10:18:08

ejj Pistám azok a a kanyarok! :D

amúgy a 20 milláért elvárnám, h biztosan legyen a kormányban force feedback és mozgassa azt a platformot, érezze a sofőr, h 40 tonna van mögötte, h nem babra megy a játék.

pickapu 2009.11.22. 10:19:58

"És a fán törünk szét, nem a házfalon" - ez mekkora! :DD

adyz (törölt) 2009.11.22. 10:30:15

Én csak annyit mondok: rFactor.

Ingyenesen be lehet szerezni, próbálja ki mindenki.
60 percig lehet használni.

www.youtube.com/watch?v=xphQ08xA16M

s4tch 2009.11.22. 10:36:05

@adyz: ...és mennyi kiegészítő van hozzá.

Parajpuding 2009.11.22. 10:45:24

@adyz: És hogy jön ez a sz*rság a fent taglalt komoly "közúti" és "kamionos" szimulátorhoz?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.11.22. 10:56:02

mennyi aZ óra díja egy rendes teherautó tanfolyamnak ha itt a 4-5 ezer ft az olcsó??

VOGAben 2009.11.22. 11:13:26

Hopp a malacok! Félrenyeltem basszus.

tekniq (törölt) 2009.11.22. 11:15:57

@TicTac: Van, aki egy teljes Airbus A340 cockpit-ot epitett otthonra:
www.a340project.us/services.htm

WidevieW-alapu hazi szimulatorok:
www.wideview.it/wideview.htm

Garp 2009.11.22. 11:25:50

@Gyurma73: cimbora most csinál c-t, és c+e-t. (Igen, a C után a c+e-hez újra kell kezdeni az EGÉSZ tanfolyamot. Kresszestől, mindenestől.) Ha jól emlékszem, 200k alatt volt vmivel. Most már csak azt kéne tudni, mennyi ebből a gyakorlat része.
De gondolom az olcsóság itt a kisebb környezetterhelést, kisebb rizikófaktort az utakon, kisebb javítási és biztosítási számlákat, stb. jelenti.

Burgyán János 2009.11.22. 11:46:36

Úgy látom a házon átmenés a kamionszimulátoroknál hagyomány.
lásd FreddyD Big rigs teszt...

ommm 2009.11.22. 11:49:21

@TicTac: Leborultam. Komolyan.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.11.22. 11:53:34

Maradok a flight simulatornál...egy 747-essel a leszállás kábé olyan nehéz, mint tükörből tolatni frankfurtig egy nyergesvontatóval... :D De a grafikája sokkal jobb, mint ennek.

Garp 2009.11.22. 12:07:40

OFF, és tényleg nem csak ide, de most ez kibukik: Imádom, hogy mi, magyarok semmi szakmai háttérrel el tudjuk dönteni, hogy az, amit más agyat/erőt/időt/pénzt nem kímélve kifejlesztett, előállított az szar, nem éri meg a pénzét, gagyi, az enyém sokkal jobb és különben is nahát. Pl. járművek, filmek, szimulátorok, és még sorolhatnám. Ja, és igazunk teljes tudatában mint megmásíthatatlan valót, megkérdőjelezhetetlen kenyértörést az adott produktum felett váteszként kinyilvánítjuk. Mondom, imádom. Jót lehet röhögni rajta. :D ON Elnézést.

¿Qué tapas hay? 2009.11.22. 12:11:09

Valahogy nem érzem lenyűgözve magamat a szimulátoroktól. Játéknak jó, de a valóságot annyira közelíti, mintha egy valós járművet bekötött szemmel és bedugott füllel kellene vezetni. Véleményem szerint valós jármű vezetésekor az ember a teljes testét, összes érzékszervét használva vezet, a látvány és a hang mellett azonos fontosságú a testet érő gyorsulások, rezgések érzékelése, a kezelőszervek működtetésének dinamikus visszacsatolása a vezetőnek. A jármű mozgásáról ezek az érzések sokkal több és pontosabb információt adnak, mint a látott kép és a hallott hang.

Matthäus25 2009.11.22. 12:14:37

Szerintem a B kategóriás oktatást is ki kéne egészíteni egy ilyen szimulátoros oktatással. Bár nem értem hogy miért kell 1 külön gép a grafika megjelenítésére. Árulnak személyautó belsőtt PC-s szimulátrokhoz vajon?

Sunboy 2009.11.22. 12:32:51

Hát azé ott van , a dupla lagg, hogy a házfal után 1x a fa majd utána a sima út :D Wáááá

Negrogo 2009.11.22. 12:38:43

Ez a szimolator nagyon gagyi:) PC-re van a Euro Truck Simulator az nagyon komoly. Ott egy elesebb kanyarban a szalagkorlatba kotsz ki. "Erezni" ahogy a megrakott pot eltolja a vontatot. Szoval van benne normalis fizika. Plussz idojaras es napszak valotakozas. Szoval nem rosz. Igy nez ki: pcwin.com/media/images/screen/Euro_Truck_Simulator_83486.jpg

Aki meg PC-es verseny szimulatorra vagyok ajanlani tudom a Race On nevut. Par sajat kep belole:

img0.tar.hu/negrusz/img/39189923.jpg
img0.tar.hu/negrusz/img/39189920.jpg
img0.tar.hu/negrusz/img/39191947.jpg
img0.tar.hu/negrusz/img/39191945.jpg

na__most__akkor 2009.11.22. 13:06:09

Valamikor huszonévekkel ezelőtt néhány percig "játszottam" egy MIG-21 szimulátoron, némi vitorlázórepülő múlttal.
MINDENT szimulált, még a kerék zötyögését is a betonon.
Halálfélelemmel szálltam le. Majdnem túléltem ...

És nem 20, hanem 200+ millió volt, a hetvenes évek végén. Az igaziak ma is sokba kerülnek.

bango skank 2009.11.22. 13:40:59

én ilyen mercit élőben is vezettem. nem volt olyan nehéz.

ocsisajt78 2009.11.22. 13:46:07

@hamika: ott a pont! amugy szokas kerdese! en csodalkoztam nagyon amikor kollega penzszallito transittal tolta ugy, mint mas autoval sem... erre megtudtam, hogy elotte tizeniksz evig kamionozott... bar allitasa szerint egy jo kis messzi kulfoldi ut utan nem birt kiallni a szemelyautojaval, mig a kamionnal tolatott centire pontosan xD (hozzaszokas)

bereg 2009.11.22. 13:50:29

@mennyi?husz!: "PC-re van a Euro Truck Simulator az nagyon komoly... Erezni ahogy a megrakott pot eltolja a vontatot. Szoval van benne normalis fizika."

Ez valóban csalhatatlan jele annak, hogy van benne normális fizika, és ettől a program máris alkalmas arra, hogy hivatásos sofőröket továbbképezzenek vele :) Komolyra fordítva: kevered a látványt a funkcióval. Az a játékszimulátor, ami szórakoztató és szép, és sok kisgyerek játszik vele, tömegtermék, tehát lehet ezerötért adni a teszkóban, mert akkora példányszám elmegy belőle, hogy behozza a fejlesztés költségét. Ha viszont egy olyan szimulátor kell, amiben van EcoDrive, az tuti nem lesz tömegtermék, jóval kisebb számú eladáson kell behozni a fejlesztést, ezért húszmillió, cserébe viszont tud újat mutatni egy hivatásos sofőrnek is. És ehhez nem kell bele parasztvakítós grafika és élethű töréseffektek.

madsam 2009.11.22. 13:50:46

tényleg vicc, mi ebben 20 mió?

ennek reállis költsége ezres nagyságrendű. nem milliós.

még mesterséges intelligencia sincs benne, a zebrás fickó csak áll és néz, nem megy tovább a zebrán.

szakdolgozatra beadott programom szerintem több algoritmust használ mint ez.

pedig az csak egy 2dimenziós oktatóprogram.

Negrogo 2009.11.22. 14:04:29

@bereg: Pont, hogy ezek azok a szimulatorok amik nem a parasztvakitos grafikaval rendelkeznek mert elmegy egy jo 5 eves gepen is szepen. Es nem csak az a jele annak, hogy van benne normalis fizika amit leirtam csak egy pelda volt kontrazva arra a finoman szolva is bena kanyar vetelre amit megengedett ez az ugymond szimulator ommm-nak.

A ket jatekkal amit leritam meg a kisgyerek az eletben nem fog jatcani mert unalams lehet A-B be elhuzni vmit 90-el. A masik meg tobbek kozt WTCC, STCC verseny szimulator ami meg ugyancask elethu es marha nehez.

sikisiki (törölt) 2009.11.22. 14:12:59

@Gyurma73: @Garp: Rosszul emlékezel. Ha valakinek kell minden C-től felfelé, egymillióból nem lesz meg, mire kézhez kapja.

bereg 2009.11.22. 14:18:13

@mennyi?husz!: "A ket jatekkal amit leritam meg a kisgyerek az eletben nem fog jatcani mert unalams lehet A-B be elhuzni vmit 90-el."

Ez elég nagy baj a készítőinek, akik a weboldalukon azt írják, hogy ez egy játék. Az a szimulátor viszont, amiről a cikk szól, nem játék, hanem munkaeszköz. A cikkben le is van írva értelmesen, hogy ennek mi a következménye: játékos szemmel nézve gyenge, munkaeszközként tekintve pedig profi. Erre jössz te, és leírod, hogy "Euro Truck Simulator az nagyon komoly, van benne normalis fizika". WTF?

AtoszMester 2009.11.22. 14:22:21

20 millió:
- 6 milla a hardver (3 gép, 2 projector, rack szekrény, vetítővászon, műszerfal, meg minden limlom)
- 2 milla a szoftver (Windows, meg a kamionos progi)
- 2 milla a szállítási, telepítési, üzembehelyezési költség
- 8 milla a haszon, ügyfélszolgálat támogatása, frissítést végző programozók több évi fizetéskiegészítése. Merthogy 5 év múlva is támogatást kapsz ingyen.
- 4 millió ÁFA

GyLovag 2009.11.22. 14:47:23

@Matthäus25: Némelyik bontóban egészen szép hátulja törött kocsik vannak. :)
Már csak a forcefeedback kormányt, pedált és váltót kell összeházasítani vele. Mondjuk G27-es Logitech megfelelne, de kicsit buherálni kellene, hogy a kormányt rázó motorok jelet adjanak másik szerkezetnek, ami a karosszériát rezegtetné.

Negrogo 2009.11.22. 14:49:24

@bereg: WTF? Az a fuck van, hogy jottem en aki leirta aki pc re szeretne egy szimulatort annak ezeket ajanlom! Az van! Te meg reg latal puncit vagy nem tudom es kotekedel. Ember!

En meg ahogy mas is szertiem leszarja a Ecodriveot. Egy szimulator ott kezdodik, hogy normalis fizika van benne. Ami a videoban volt az egy vicc!

tekniq (törölt) 2009.11.22. 14:52:22

@madsam: Majd ha lediplomaztal, rajossz, hogy nem csak gyartasi, de fejlesztesi koltsegek is vannak a vilagon.

Elhiszem, hogy de a szakdolgozatodhoz szukseges dolgokat a szabadidodben kvazi "ingyen" fejlesztetted ki. Majd radobbensz, hova tunt a 20 millio, amikor fizetned kell egy tucat fejlesztot, a kesz termekbol meg el tudsz adni kb 5 darabot. Arra meg, hogy egy par perces videobol leszurted, mi mindent tud (vagy nem tud) a rendszer, inkabb nem mondok semmit.

Űrhajós 2009.11.22. 14:56:39

@sikisiki: ennyiből kijön egy ppl licenc és akkor repülsz.
jó mondjuk nekem megvan az E, de sosem hasznátam.

Garp 2009.11.22. 15:04:27

@mennyi?husz!: az Ecodriveot az a cég nem szarja le, aki elküldi a sofőrjét továbbképzésre, és az az továbbképzés talán negyed annyi összegből megoldható így, meg kevesebb időből. Azt ne mondd már nekem, hogy egy játék leszimulálja a légfék szivárgását, a kerék eresztését, a nyereg lelazulását, az elmozduló rakományt, a fáradó sofőrt, meg még kitudja mi a babám f@szát, ami a valós életben előfordul. Ehhez képes egy gyengébb grafika megbocsátható, lévén ez - ahogy előttem többen írták - egy nyomorult MUNKAESZKÖZ, nem NFS, vagy ilyesmi. [Amiben nem vitatom, szintén sok meló van, de mégis "csak" a szórakoztatásra megy, bármennyire is élethűnek látszik.]

2009.11.22. 16:03:57

Live for Speed, Logitech G25 kormánnyal. ;)

2009.11.22. 16:05:27

@mennyi?husz!: 18 Wheels of Steal Extreme Truckert próbáltad?? :) Asserossz :)

red alert · http://autosiskola.blog.hu 2009.11.22. 16:06:33

kevesebb pénzért lehet ilyent kapni, már kész szoftverrel stb infomod.hu

red alert · http://autosiskola.blog.hu 2009.11.22. 16:09:44

C D E kategóriás szimulátor (pontosabban )ez a link alatt:

www.infomod.hu/index.php/szimulator/

ShagBeckur 2009.11.22. 16:22:28

@¿Qué tapas hay?:

"Játéknak jó, de a valóságot annyira közelíti, mintha egy valós járművet bekötött szemmel és bedugott füllel kellene vezetni. Véleményem szerint valós jármű vezetésekor az ember a teljes testét, összes érzékszervét használva vezet, a látvány és a hang mellett azonos fontosságú a testet érő gyorsulások, rezgések érzékelése, a kezelőszervek működtetésének dinamikus visszacsatolása a vezetőnek."

auto.indavideo.hu/video/A_szimulatortol_a_kupagyozelemig

Ajánlom figyelmedbe 4:37-től.

2009.11.22. 16:28:41

@ShagBeckur: 4:37 után vmikor tolták Live for Speed-el :)
Kedvencem,és tényleg élethű.

Jean-Baptiste Emanuel Zorg 2009.11.22. 16:32:08

mikor, és honnan lehet a tört verziót letölteni? :D

bereg 2009.11.22. 16:49:58

@mennyi?husz!:

Szerinted az kötekedés, hogy egy kiképzőszimulátorral kapcsolatos cikknél a sok "mi van ezen 20 millió", "reálisan egy ezrest ér", meg az "XY pécés jákék a cool" típusú irreleváns hozzászólások tucatjainak sorát megszakítva leírom a véleményemet? Oké, kötekedtem :)

papa33 2009.11.22. 16:57:07

Ma megvan a jogsi és gyí, én szartam a spanyolviaszt. Na régebben kelett 1-2 év a tgk vezetéshez 3,5 t felett, és még sok idő a busz vezetéséhez. Meg a taxit sem lehetett fogó tintás jogsival vezetni.
És jönnek itt az okosok hogy emberbarát és könnyű vezetni. Ja, hallgatjuk a híreket-utinformot, minden nap alakítanak az utak királyai.

Nem könnyű vezetni, nézzünk meg egy sofőrt milyen nyúzott 2 évtized után, lehet egy évtizede jó gépet vezet. Ma sokan Zilt, Csepelt, de tán egy Zsigulit sem bírnának normálisan elvezetni. A mai vezetésoktatás meg egy katasztrófa, rengeteget vagyok oktatók körül, minden 2-3-dik megbukik de nem akárhogy (gyorshajtás, záróvonal, zebra, stoptábla, minden).
És sok (fekete)hétvégén ez látszik. Ma mindenki letolja a 90-nel menő autót, meg a kamionok is... mennyivel is lehet menni?
Más szakmákat 3-4 évig tanulnak, ezt néhány gyors hétig, és igen, ők szarták a spanyolviaszt. Csak a kőműves ha elbaltáz valamit akkor visszabontja és újra, ez ebben a szakmában nem megy.

gyik-680 (törölt) 2009.11.22. 17:05:24

Én a melóhelyen mozdonyszimulátorral "játszom"időnként.Hát...,sokmondenről megvan a véleményem róla.De az biztos,hogy az aki a szimulátoron tud mozdonyt vezetni,az még nem biztos hogy igazival is tudna közlekedni.Jók ezek a "játékok",de azért vannak fentartásaim!

instruktor 2009.11.22. 17:32:34

A szimulátor alkalmazásának a célja, hogy veszélytelen környezetben

• kialakítsa a járművezetőben a veszélyes szituációk meglátását, korai felismerését,
• hozzájáruljon a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzéséhez, a védekezés magas fokon történő elsajátításához,
• segítsen a kialakult veszélyhelyzetek időben történő, lehető legkisebb kockázattal járó elhárításához.

Cortina V6 2009.11.22. 17:36:39

@Gyurma73: En 950 fontot fizettem erte itt.Egy het (pontosabban ot nap)vezetes,napi negy orat vezettem,negy orat figyeltem,mig a masik tanulo vezetett.Az otodik nap delutanjan vizsga. A vizsgan rampara kellett tolatni,veszfekezni kellett,majd egy ora vezetes kulonfele utakon.

instruktor 2009.11.22. 18:09:55

@Cortina V6:
Úgy érted ennyi volt egy C-s tanfolyam gyakorlati része?

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.11.22. 18:19:18

Én modellezéssel foglalkozom és az a tapasztalat, hogy a repülőmodell vezetést pl. mindenképpen érdemes szimulátoron elkezdeni.
Bár nem teljesen olyan, mint élőben, mégis igen nagy segítséget ad.
A helikoptermodell vezetését pedig szinte lehetetlen megtanulni szimulátor nélkül.

a balfék 2009.11.22. 18:43:46

A szimulátorok épitése egy jo üzlet,valamennyi gyakorlati hasznuk is van persze,de csak annyira jok amennyit tudnak.A valos vezetést kiegészitik,de a már meglévö vezetési tudásra alapoznak.Nekem fenntartásaim vannak vele szemben,de bizonyos feladatokra azért használhatok.Azonban az életszerü igazi vezetést nem potolják,igazad van/Cortina V6/

Moleman 2009.11.22. 18:57:36

Live For Speed, Logitech G25, újabb voks :) 5 éve nem tudom megunni.
Mindennél élethűbb, pedig nagyon sokat próbáltam már, rFactor, GTR, GTL stb... Nyomába se érnek. Talán az RBR még ott van a szeren, de az meg teljesen más világ.

@GyLovag:
Gratulálok annak, aki megveszi a G27-et 100+ ezerért, mikor 35.000 alatt lehet G25-öt kapni. Még ez is sok érte kicsit.

Cortina V6 2009.11.22. 19:01:30

@instruktor: Igen. Elmeleti resze igazandibol nincs; megveszed a konyvet,vagy cd-t es felkeszulsz.En olyan konyvet vettem,amiben ossz van gyujtve az osszes tesztkerdes,a valaszok,melyik a helyes valasz es miert.
Atragtam magam rajta es bejelentkeztem vizsgara.Erintokepernyos vizsga volt, nem is tul nehez. Pl volt egy kerdes;
Egy ember all a jardan,feher bottal es piros karszalaggal. az ember;
A;vak
B;suket
C;suket es vak
D;Manchester United szurkolo...
Ezen hangosan fel is nevettem..))))

Garp 2009.11.22. 19:06:59

@Cortina V6: :DD ez jóóó.
Következő kérdés: ha az előző válasz D, akkor
A. Ráhúzom
B. Felveszem
C. Menekülök

Cortina V6 2009.11.22. 19:10:18

@Garp: DDDDDDDDDDDDD...
Van egy olyan,ahol egy piros Transit bevag eled a palyan. Mit csinalsz?
A;dudalok es villogtatok
B;rakozelitek,hogy gyorsitasra birjam
C;elrantom a kormanyt es veszfekezek
D;lassitok es toleralom a masik vezeto hibaat

Cortina V6 2009.11.22. 19:15:54

@Garp: Szerintem volt,aki megjelolte ezek kozl az egyiket..DD

Garp 2009.11.22. 19:31:49

@Cortina V6: A világ legszarabb oktatási rendszere jogsira az ír. Elmész, vizsgázol. Aztán kérsz egy időpontot a gyakorlatira, addig meg vezethetsz, hogy tapasztalatot gyűjts a vizsgára. Nemrég nehezítettek: fél évig csak végleges jogsival rendelkező mellett "gyakorolhatnak". Ennek eredménye, hogy kereszteződésben megvárják, amíg a sziget túloldalán is befordulnak, ha szembe jön valaki lelassít 20-ra, és ha valaki 70-el megy a 100-as korlátnál képes 30-40autós sor kialakulni, mert senki nem (mer) előzni.

Komolyan elküldeném őket Magyarországra tanulni (forgalomban), sok magyar vezetőt meg ide, türelemre és tapintatra szoktatni :). (Merth előzékenyek, de nagyon.)

Garp 2009.11.22. 19:40:24

Erre nincs szimulátor? Mondjuk városi környezettel? www.youtube.com/watch?v=AY7aMTsxwUk&feature=related :D

instruktor 2009.11.22. 19:56:34

Kicsit a háttérről:

Hivatásos gk vezető (buszos,teherautós) csak egy olyan tanfolyam után lehet valaki, melynek része egy tanpályás vagy egy szimulátoros képzés.
Anyagi okokból a szimulátoros az elterjedtebb.
A szimulátor feladata objektíven mérni azt, hogy a vezetők felismerik-e a veszélyeket az adott út és látási viszonyok között, tudnak-e erre megfelelően reagálni, illetve, hogy kialkíthatóak legyenek bennük azok a reakciók, melyekkel elkerülhetik a veszélyhelyzeteket.
Ehhez nem játékprogram kell, hanem a megtörtént balesetek elemzése alapján a leggyakoribb helyzetek modellezése.
Az, hogy nem mozog a gép nem jó, de sajnos nincs jelentősége, ugyanis az értékelésnél kiderül, hogy a vezető túl későn/túl gyengén fékezett, vagy nem mgfelelően kormányzott.
Ráadásul sokszor csak akkor döbben rá a résztvevő, hogy az ösztönös reakciója rossz mikor ezt a gép értékelése bebizonyítja.

Cortina V6 2009.11.22. 20:03:15

@Garp: Itt most is csak ugy vezethetsz,ha van melletted valaki,akinek legalabb egy eves jogsija van.Sok a bukas,szigoru a vizsga,ezert mindnki turelmes a tanulokkal,inkabb ballagnka mogottuk,nehogy kellemetlen helyzetbe hozzak es megbukjon. Egy ismetles 3-400 font...

instruktor 2009.11.22. 20:23:55

@Cortina V6:
Nálunk kevesebb mint 5000 Ft.
Amikor oktattam minden nap meg akartak verni, pedig csak betartottuk a KRESZ-t.
A szaktanfolyamok vizsgáin többször buktak olyan emberek buszvezetésből akiknek már volt jogosítványuk szgk-ra, tgk-ra és buszra is.Ennek ellenére eltévedt a felfestett sávok között...

Cortina V6 2009.11.22. 20:50:55

@instruktor: Igazbol szazhusz-vagy harminc font. De ugye,az iskolanak fizetni kell a jarmuert,egy nap plusz oktatas,biztositas..

¿Qué tapas hay? 2009.11.22. 21:20:12

@ShagBeckur: Megnéztem. Épp utána van arról szó, hogy a szem-kéz koordináció fejlesztésében milyen szerepe van a szimulátornak. Ez kétségtelen, de véleményem szerint az ilyen jellegű szimulátoros kiképzés elsősorban a vizuális ingerekre történő válaszreakciók elsajátítására alkalmas. Ez vezethet helytelen helyzetmegítéléshez is, lásd ugyanabban a videóban 6:00 utáni részt, a szemre könnyű kanyarról.

Az elsődlegesen vizuális ingerekre koncentráló vezetés szerintem egyenlőtlenül terheli az agyat, és időelőtti fáradáshoz vezethet. Szerintem vezetni épp úgy kell mint járni, természetesen és nem tudatosan.

tomnemtom 2009.11.22. 21:30:12

@¿Qué tapas hay?: ahogy mondod. nem lehet véletlen, hogy a vizuális ingerek garmadát kapó sofőr elsiklik némelyik felett és ezt meglátva a komoly autógyárak éppen ezt ellensúlyozandó, hoztak létre olyan technikákat, mint az ülésrezgetés sávelhagyás esetén, vagy a holttérben tartózkodó autó erősebb vizuális jelzése, mit magam tapasztaltam pár hete, miszerint előztem egy S-Classe Benzt, mikor holtterébe értem, egy nagyon erőteljes vörös LED kapcsolt be a visszapillantójában, annyira erős, hogy én is észrevettem, gondolom, közben rezegtette az ülése baloldalát, ahogy emlékszem, élő funkció ez.
mert ne csak nézz, láss is, bár hajlamosak vagyunk beidegződéseink mentén élni mindennapjainkat.

az a kanyar nem volt szemre könnyű, meg is lepődtem, miért megy neki azzal a sebességgel. bár lehet, túlsúlyos szerelvényt egy évig vezetve tettem szert tapasztalatra, ez sokmindenre megtanít, felkészít.

instruktor 2009.11.22. 22:53:32

@¿Qué tapas hay?: @tomnemtom:
Maximálisan igazatok van. Azonban a pályatréningjeinken is kiderül, hogy:
Ha valamit túlzott sebességgel vagy túl későn próbálsz megoldani semmilyen elektronika nem segít a baleset elkerülésében.
Azt gondolom, hogy a szimulátoros képzés csak az előrelátást és a felismerést segíti.
Az úton veztéssel töltött időt és tapasztalatot nem pótolhatja semmi.
Az összes elektronikus kényelmi és biztonsági rendszer is hamis biztonságérzetet generál és hajlamossá tehet a sérthetetlenség érzésére.
A döntés azonban még mindig az ember kezében(fejében lábában) van.
A beidegződéseink a megszoktt helyzetekben nagyon jók,de pont a kritikus szituációkban ellenünk fordulnak.PL: vészhelyzetben maximális fékerővel kellene fékeznünk, ezzel szemben ezt kevesen merik megtenni (mivel szinte soha nem tették) ezért találták ki a fékasszisztenst (BAS), és még sorolhatnám...

Henry82 2009.11.22. 23:23:01

Azt mondják itt sokan, erre a szoftverre nem játékként kell tekinteni, mert úgy gyenge, de mint munkaeszköz, nagyon hasznos lehet...
Ezzel csak egy gondom van, ha egy "szimulátorban" egy C vagy D kategóriás járművel 80-nal be lehet venni egy 90 fokos kanyart(1:45), azt még játéknak sem nevezném, nemhogy szimulátornak...

Én épp D kategóriás jogsit csinálok, buszvezetést tanulok, igaz még csak 5 vezetési órán vagyok túl, de biztosan állíthatom, hogy nagy járművel gyorsan bevenni kanyart lehetetlen, nem 80-nal, 40-nel sem...

Rivi Ayala · http://riviayala.extra.hu 2009.11.23. 01:45:20

GTR2 : www.pilsbierbude.de/
373 Pálya és rengeteg mod, 5 szerver,
állandó NoS szerver...

// néhány kép :
// indafoto.hu/riviayala/gtr2

félelmetes ketrecharcos 2009.11.23. 02:47:56

A cucc különben arra való, hogy ne kelljen a méregdrága tanpályák egyikén (összesen három van az országban) teljesíteni a kötelezöen elöírt ötévenkénti vizsgát a busz- és teherautóvezetöknek, azt ugyanis - a rendelkezés szerint - szimulátoron is meg lehet csinálni. Csak eddig nem volt itthon.

félelmetes ketrecharcos 2009.11.23. 04:20:16

Pontosítok. Az unióban - tehát itthon is -, kötelezQ ötévente vizsgát tenniük a busz- és teherautósofQröknek, ami 1 óra HIBÁTLAN forgalmi vezetésbQl áll. Ezt megoldani valós jármqvekkel és forgalomban körülményes a hivatásos sofQrök nagy száma miatt, meg drága is. Ezért született meg ez a fajta szimulátor.

félelmetes ketrecharcos 2009.11.23. 04:32:48

Pontosítok. Az unióban - tehát itthon is -, kötelezö ötévente vizsgát tenniük a busz- és teherautósoföröknek, ami 1 óra HIBÁTLAN forgalmi vezetésböl áll. Meg talán csúszóspályára is kell menni. Ezt megoldani valós jármüvekkel és forgalomban körülményes a hivatásos soförök nagy száma miatt, meg drága is. Ezért született meg ez a fajta szimulátor. (Nem bírja a hosszú ü-t meg ö-t.)

na__most__akkor 2009.11.23. 09:40:45

Valaki igazán szimulálhatná az ékezetes betűket egyesek számára.

Akinek a hosszú ü meg ö a baja, azokat megértem. Ők legalább a többi hetet jól írják le ...

laccmacc 2009.11.23. 10:10:09

bazmeg átrohanó malac van, de belerongyolás a házfalba, ott falbontás, nagysebességú kanyarban orrtolás, csúszás semmi... Aki ezt a programot írta, az egy állat volt.
Két nagy gép, de egy Need For Speed 1 szarrá veri a grafikáját, meg a moddelt, nem beszélve a táj tagoltságáról.
Most mát nem csodálkozom, hogy milyen rusnya kurvák állnak a kamion parkolóban. Ha ez a program is jó, akkor azok a kurvák is...

Opelfan 2009.11.23. 10:16:35

Száz szónak is egy a vége nem "egy szónak is száz a vége"... jó lenne ha legalább újságíró létére tudna magyarul.

laccmacc 2009.11.23. 10:20:01

@tekniq: na ez a repúlős csávó vagy beteg, vagy egy zseni, vagy pedig egy alvó sejt, aki a következő magasházba-berepülő pilóta lesz odaát :)

Kifordított kacagány 2009.11.23. 11:02:40

hogy itt mennyi okos ember van, aki látatlanba, pár másodperces videó alapján simán eldönti, hogy ez egy szar. én hülye, csak arra jutottam, hogy ki kellene próbálni, mielőtt ugatásra nyitom a számat. na mindegy, nem lehet mindenki zseni.

@Rocko-: miért, szerinted élőben mindent éreznek? szerintem elsősorban a tudásukat kell javítani, nem az érzékelésüket.

Rák Attantam 2009.11.23. 11:29:23

Miután megnéztem a videót, felajánlotta ezt is: auto.indavideo.hu/video/Orosz_szimulator?action=video_site&video_title=Orosz_szimulator%3Ftoken%3Ddfd67ba6047601729b9bb1f412e206a6

Hmmm... ajánlom a kamionszimulátor fejlesztőinek figyelmébe. :)

UnvincibleUbul!:[I] 2009.11.23. 11:45:24

Faszommm, ez egy kalap szar átlőve,
aki meg vezetni akar tanulni kerülgessen pakolt TGL-lel bólyákat a dizsnózsíros reptéren használt étolajat füstölve. kellemes a hasznossal. De ilyen szürreális lószart még nem láttam. Ennyi.
Bendének begyűrte már a járó küllők közé az ujjait a pancsis haverunk? Vagy min egy saller jobbról-balról a méteres pajszerral. Ha utána még tud beszélni poénkodhat a kettessel. XDD

UnvincibleUbul!:[I] 2009.11.23. 11:48:35

@laccmacc:
öregem még ha a grafika lenne a fő probléma, próbáltál te már kanyarodni 3 m magas légrugós fülkével? ez egy tömény szánalom, nem szimulátor...

@Opelfan:
rántotthús-vadász tóttól mit vársz?
)l)fej

Volvósgyerek 2009.11.23. 12:37:37

Jo dolog az biztos! Foleg arra, hogy hulyitsek az embereket, hogy ez bizony nagyon ott van! Persze... Jonehany ev kamionos tapasztalattal ki merem jelenteni, hogy amikor domboldalon kell indulni egy 40 tonnas doggel, vagy eloszor erzed, hogy milyen az amikor 90-rol allora kell fekezni a szerelvenyt, a suly meg nem engedi... Na az van nagyon ott!!! Ezeket a dolgokat SOHA nem fogja egy gep se megtanitani az emberrel. Es bizony a mai kamionokat konnyu vezetni. Az! Nehany ev tapasztalat utan meg plane. ki azt hiszi, hogy neheny oras szimulator meg par ora oktatos vezetes utan kamionsofor, az nagyon teved!!! Es sokan vannak ilyenek, latni az utakon.

Kifordított kacagány 2009.11.23. 15:03:57

@Rocko-: amire itt semmi szükségük

@Volvósgyerek: próbáltad már? ha figyeltél, szó sem volt róla, hogy itt kell megtanulniuk vezetni. arról volt szó, hogy a rossz beidegződésektől kell itt megszabadulni, meg olyanokat tapasztalni, amikkel esetleg öt évente egyszer tapasztalsz meg, még akkor is, ha a segged rá van nőve az ülésre.
persze lehet, hogy nem sok haszna van, de gondolom arra is vannak statisztikáik, hogy esetlegesen mennyit segített egy ilyen némi pénzt spórolni a tulajdonosoknak, mert hogy ez nem a te kedvedért van, hanem a munkaadód kedvéért.

mono99 · http://racing-events.blogspot.com/ 2009.11.23. 15:34:59

Ha szimulátor akkor ez a csúcs(amiröl én tudok):
uk.i-way-world.com/#21-motor-racing
www.youtube.com/watch?v=Xb8g4Aj3uxw&feature=related
Egy teljes komplexumban 3 teremben 6-6 autó
Rally, F1 és Endurance kat-ban

instruktor 2009.11.23. 18:47:54

@mono99:
Jól látod a kérdést.
Nekem ez lenne a SZIMULÁTOR:
www.lhp.hu/cs_olvas.php?a=10999

Cortina V6 2009.11.23. 19:51:44

@félelmetes ketrecharcos: Nem kell. És lehet hibázni,de most nem tudom,hanyszor.

karexxrookie 2009.11.23. 20:19:27

@mono99: nah az igen szimulator....1 iveco strallist befuggesztenenek ilyesmire..nah az volna a 20 milkas szimulator nem ez...de szorakozasnak nem rosz sztem ez se :D

tlantos 2009.11.23. 21:24:16

A hetvegi Nico Rosberg / Allianz mokan volt egy szimulator. Egy accent muszerfal volt az alany.
Azt nem akarjatok tesztelni? Csak mert ritkaszar volt.

Krisi 2009.11.23. 22:29:13

ez egy mekkora fos mán.
Terep2 helyből leveri!

:D

20 millió meg reális ár, fentebb már leírta valaki, hogy miért ennyi az annyi. Mondjuk aki hozzászokott, hogy mindent lekap torrentről meg elkéri a szomszéd Sanyitól, annak tényleg sok. Bár azon én is elcsodálkoztam pár éve, amikor megtudtam, hogy egy jogtiszta photoshop vagy corel mennyibe kerül. Nem csoda, hogy mindenki feketén szerzi be otthonra :)

félelmetes ketrecharcos 2009.11.24. 03:10:53

Mondom hogy ez egy vizsgaeszköz, ne bomoljatok már.

félelmetes ketrecharcos 2009.11.24. 03:20:53

Mondom, hogy ez egy vizsgaeszköz, ne bomoljatok már. Csak egy kis ízelítö, hogy mi mindennel fingatják a hivatásosokat. Istennek hála az 5 évenkénti pályaalkalmasságit (PÁVII) már eltörölték, erre jön ez.

félelmetes ketrecharcos 2009.11.24. 03:27:11

Hányszor kell beírni, hányszor kell beírni?

Kage 2009.11.25. 23:00:02

20 misi?!
Lássuk csak:
3 közepes projektor 600.000
3 erősebb PC 600.000
mercimakett mennyi legyen, van benne LCD meg ülőke, legyen 200.000
Kábelezés, stb, Hol is tartunk? A Szoftver lenne 18 millió?!

gnme 2009.11.26. 22:05:22

..effajta kamionok kormánytengely elrendezéseit tervezgettem egy ideig
süti beállítások módosítása