Anya, hajó!

  2009. október 06. - ommm Címkék: totalcar fiat anyahajó cavour punto evo

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

Bármennyire is feszítette a szakmát az új Punto, nem kell hozzá nagy látnoki képesség, hogy észrevegyük, a bemutató helyszíne is közrejátszott, hogy ilyen szép számban jelentünk meg. Az olasz haditengerészetnek (Marina Militare) 2008-ban átadott Cavour az olaszok büszkesége. Hasonló nevű hajójuk volt már egyszer, de az 1911-ben vízre bocsájtott, majd '37-ben átépített Conte di Cavour 10 darab 320 milliméteres agyúval és a többi kiegészítő fegyverzettel hányatott sorsú csatahajó volt. Az olasz hadiflotta kikötőjét, Tarantót ért brit bombázás során elsüllyedt. Kiemelték és helyreállították, de 1945-ben újra találatot kapott, így végül 1947-ben lebontották.

Az olaszok eddigi egyetlen repülőgép-hordozója a Giuseppe Garibaldi eredetileg nem annak készült, ráadásul kapacitása egyre kevesebbnek bizonyult, így az olasz kormány új hajó építését rendelte el. Nevét, csakúgy, mint elődje, gróf Camillo Benso di Cavour-ról, a neves olasz államférfiúról, a haditengerészet megreformálójáról kapta. A hajógerincet 2001-ben fektették le, méretei miatt azonban két külön helyen folyt az építés. A hajó tatját (a főárboctól hátrafelé eső részt) a Riva Trigoso üzemben, míg az orr-részt Muggianóban építették.

A hajótest 2004-ben készült el, a haditengerészet 2008. március 27-én vette át, hadrendbe idén állt.

Jóféle járgány, még akkor is, ha nincs kereke. Ne feledjük, bolygónk túlnyomó részét víz borítja, így elég tág határok között mozoghatunk vele, ráadásul nincs különösebb gond a parkolóhellyel sem, hiszen – méretei ellenére – sokkal kisebb, mint sok nagy tankhajó, és természetesen eltörpül az amerikai flotta atommeghajtású anyahajói mellett is. Szerencsére ez nem Amerika, és 244 méteres hosszával, 27 500 tonna vízkiszorításával kicsinek azért nem nevezhető.

A rámpán Ariete harckocsik is begördülhetnek a hangárfedélzetre

Parkoláskor persze fokozottan figyelni kell, főleg tolatáskor adódhatnak problémáink, hiszen a temérdek radar mellett valahogy kifelejtették a parkolás-segítőt. Persze valószínű, hogy ahol megjelenünk vele, készségesen segítenek a kis tolóhajók és a kikötői kapitányság sem fog szívózni, ha magunk alá gyűrünk egy-két harmincméteres jachtot. Ha mégis, legfeljebb lövetjük a partot.

Hajónk kategóriájának legmodernebb példánya. Négy AVIO-GE LM2500 gázturbinája nem a legkönnyebben beépíthető, ráadásul a hibridtechnológiát sem ismeri, de minden gondunkat feledjük, mikor a Milliárd Club féléves összejövetelén asztaltársunk Veyron kulcsa mellé köpünk egy fél font bagót és az 1001 lóerőre csak annyit mondunk, tegyen hozzá még 119 ezret és képben lesz.

A parancsnoki hídról közvetlenül írányíthatóak a turbinák, de a gépház felülbírálhatja az utasításokat

Sebességben nem vagyunk olyan jók, mint az autók, ráadásul szükségünk lesz egy profi, hozzáértő sofőrre is. Esetünkben Gianluigi Roversi az, a hajó kapitánya. Előzékeny és készséges tengerész, akitől vacsorát követő kedélyes háromnegyed órás borozgatás közben tudtam meg ezt-azt. Természetesen a fedélzeten kijelölt dohányzónál futottunk össze. 1984-ben lépett be a haditengerészethez, nyolc éve van még nyugdíjig és nagyon büszke, hogy kiérdemelte a parancsnokságot. Családjával legközelebb november hatodikán találkozik, ez hivatásának átka, de megtanult már ezzel élni.

A hajó hivatalos legnagyobb sebessége 30 csomó, ami mintegy 56 km/órának felel meg, ez egy ekkora testtől nagyon szép teljesítmény, de kapitányunk csak mosolygott. (Harmincról tud? Akkor legyen harminc).

A korai előrejelző Agusta-Westland EH101-es, hasa alatt az RDR1600-as radarral

2004 óta tartózkodik a fedélzeten, lényegében ő felügyelte az összes munkálatot, kisujjában van az összes rendszer, szóval jó, ha szert teszünk egy ilyen emberre, mielőtt építtetnénk magunknak is egy hasonló hajót. Igaz ugyan, hogy nem olcsó móka, de kétmilliárd eurón bőven innen van, és az ár tartalmazza a fedélzetre települt repülőgép-századokat AV8B Harrier II-esekkel és hipermodern F35B-kkel, valamint négy-hat Agusta-Westland EH-101-es ill. H-101-es háromturbinás forgószárnyast is. Nem gagyi dolgok ezek sem, együtt vagizhatunk az amerikai elnökkel, ő is ilyenekkel jár.

A hajó passzív és aktív biztonsági rendszere teljes mértékben kielégítő, bár sem légzsákok, de még egy ABS sincs benne az alapárban. Van azonban egy remek, ütközést elkerülő felderítő és tűzvezérlő radarrendszerünk, ennek segítségével 300 kilométeres sugarú körön belül mindenről tudunk, ami víz alatt, vízen, földön vagy a levegőben mozog. Ha mégis feltűnne egy elektromos rolleren közeledő lopakodó nyugdíjas, még mindig lesz elég időnk eldönteni, mit tegyünk.

SAAM (vízfelszín-levegő) rakétával nehéz kilőni, ráadásul utóbbi meglehetősen drága robbantás lenne. Ha túl gyorsan közeledik, bátran indítsunk egy rakétaelhárító rakétát, vagy egyszerűen torpedózzuk meg, a maradékot megeszik a halak. Jókedvünkben esetleg szombat délutánonként szomáliai kalózokra lövöldözhetünk a 25 milliméteres Breda gépágyúkból, vagy éppen elfoglalhatunk egy kisebb Karib-tengeri államot. A 13 000 kilométeres hatósugárba csak belefér valami érdekes hely.

A navigációs képernyőn az aktuális Földközi-tengeri helyzet látszik

Persze történhetnek előre nem látott események is. Képzeljünk el egy teljesen mindennapi szituációt: éppen nyélgázon fordulunk Dél-Amerika csücskében, örülünk, hogy milyen szépen érintőre vettük a Horn-fokot, mikor hirtelen felbukkan előttünk Szerednyei Béla a Jokey-n. Drámai, ugye?

Nem kell azonban megijednünk, járművünk kimagasló manőverező képességekkel rendelkezik. A 244 méter hosszú hajó maximális sebességről kevesebb mint 600 méteren képes állóra lassulni. Igen, alig több, mint hosszának duplája. Hát melyik autónak vannak ilyen fékei? Persze ebben nagy szerepük van az állítható lapátszögű hajócsavaroknak és a világ jelenleg üzemben álló legerősebb turbináinak is.

Ha fordulni kell, akkor sincs baj, az oldalankénti vízsugár-fúvókák is segítenek abban, hogy 457 méteren belül forduljunk 180 fokot.

Műtő, elég félelmetes

Kényelmi extrák terén sem állunk csehül, a 15 emeleten (ebből 4 a vízszint alatt) akad minden, amire szükségünk lehet hosszú utunk alkalmával. Van konditermünk, több társalgónk is, internet és integrált NATO-rendszer hozzáférésünk, orvosi vizsgálószobáink, röntgenünk, CT-nk, fogászati rendelőnk és persze műtőnk is, akadékoskodó utastársainkat pedig nem kell átdobnunk a fedélzeten, ne szennyezzük a tengert, ott a hűtött hullaház, arra való. Energiafogyasztásunkat minden bizonnyal kielégíti a 16,7 megawattos házi erőmű.

Unatkozni nem fogunk, a felszállófedélzet jókora, az ugrósáncos kialakításnak hála megspóroltuk a katapultokat és fékezőköteleket, a gépek a sáncról szállnak fel, és függőlegesen le. A speciális, nagy hőtűrő képességű betonburkolat bírja a forró gázcsóvákat és a szélsőséges időjárási körülményeket is. A két, egyenként 30 tonna teherbírású, teniszpálya nagyságú lift pedig tetszés szerinti labdajátékra alkalmas. A legénység is ezeken szokott focizni.

Daniel, a főgépész kísért minket körbe a hajón. Bal oldalon pedig egy régi kolléga

Alkalmi kísérőnk Daniel, a főgépész, végigvezetett a hajón, természetesen nem okozott neki gondot az angol. A kapitányi hídon kényelmes fotelben terpeszkedünk, beosztottjaink a hajó összes rendszerét innen kezelik, a Windows XP alapú számítógépes rendszer garantáltan hibamentes, de nyugtathat minket a tudat, hogy a kék halálért cserébe bármikor porig bombázhatjuk a Microsoft-központot.

Maga a gépvezérlőterem a hajó legvédettebb részén található, mélyen a vízszint alatt. A szolgálat nem nehéz, 4 óra után nyolc óra pihenés jár, 8 óra után egész nap. A turbinák összes paramétere nyomon követhető innen, az indulási parancs kiadása utáni ötödik percben már képesek maximális teljesítményen üzemelni. Kicsit késedelmes a gázreakció, de a meglehetősen hosszú gázbovden híján elektronikusan kell a jelet küldeni. A gépeket természetesen a parancsnoki toronyból is irányíthatják, de bárminemű probléma esetén a főgépész felülbírálhatja azokat, hiszen csak ő látja az aktuális státusz-képernyőn a turbinák paramétereit.

Az egyik turbina és a komplett erőátviteli rendszer aktuális állapotát mutatja a képernyő

Hajónkon összesen 39 tengerészeti tiszt és 491 tengerész teljesít szolgálatot. Békeidőben, hazai kikötőben való horgonyzáskor csak minimális állomány szükséges, jómagam is egy üres tiszti kabinban kaptam szállást. A repülő- és kiszolgálószemélyzettel kiegészülve mintegy 1208-an élnek itt, természetesen a két, pékséggel is rendelkező hajókonyha kapacitása bőven elég mindenki számára.

Kabinom kicsi, de jól felszerelt. A légkondicionált helyiségben két emeletes ágy, szekrénysor és egy sokfiókos komód található. Telefon is akad és persze RCA-csatlakozó a belső tévélánchoz. Ablak nincs és hely sem sok, valószínűleg pontosan kiszámolták, mennyire van szüksége négy felnőttnek. Van kollégám, aki valószínűleg letuszkolt volna egy törülközőt a torkán ha bezárták volna egy ilyen klausztrofób helyre a vízszint alatt, de én élveztem. Zuhany, vécé, minden tiszta és egyszerű.

A lábfejet 90 fokban elfordulva, kacsázva lehet csak közlekedni a szűk lépcsőfokokon

A folyosók szűkek, a keskeny lépcsők meredekek. Három szintet kellett a hangárfedélzetről lefelé másznom, így háromszor vertem be a fejem a lépcsőlejáróba. Szerencsére mindig akadt valaki, aki útbaigazítson, így elkerültem a vízbelövetést, mert mindenhová azért nem mászkálhattunk el.

A kiállított EH101-es helikopterbe azonban igen. Pilótája és rendszerkezelője ott üldögéltek lépcsőjén, fiatal srácok, 26 évesek. Elmondásuk szerint egyre több fiatal jelentkezik a hadseregbe, válság van, nehéz munkát szerezni még a gazdaságilag fejlett északon is. Ők szeretik a repülést, mindig is ezt akarták csinálni. Helikopterük nekik a világ legjobb gépe, lényegében egy elektronikai felderítő és korai előrejelző gép (erre utal az E-betű is a típusjelzésben), de alkalomadtán mentési feladatokat is ellátnak. A három hajtómű biztonságos, a gép automatikus lebegtető-rendszerrel ellátott, ami mentéskor nagyon hasznos, hiszen a csörlőkezelő képes egy apró kis karral finoman irányítani az egész gépet, az automatika gondoskodik minden másról. A torinói srác természetesen imádja a focit, de kérdésemre, hogy sűrűn jár-e Juventus-meccsre szinte sértődötten felelt: minden igazi torinói az FC Torino-nak drukkol.

A pilóta nem éppen legjobb fotója, de jobbra tőle látszik a kis kar, amivel lebegés közben tudjuk finoman korigálni a helikopter mozgását. A panel a csörlőt kezeli

Ha már a sportnál voltunk, rákérdeztem a Forma-1-re is. Csak legyintett, szerinte a legendás tifosik, akik szinte ellepik az olaszországi versenyeket, jó ha harmada valódi olasz. Az embereket nem érdekli a Forma-1.

-Hát akkor mi? - kérdem én.
-Csakis Rossi. Valentino az Isten. - válaszolja habozás nélkül. - Biaggi, Capirossi öregek már, Rossi a fiatal bajnok. Mindenki imádja.
-Gondolom, van motorod is...
-Persze, egy 748-as Ducatim van, nagyon szeretem.
-Nem szomorúak az olaszok, hogy Rossi nem egy Ducatival versenyzik?
-Nem igazán, de elhiheted, hogy mindenki boldogabb lenne, ha olasz motorral állna rajthoz...

Tovább beszélgettünk és megtudtam, hogy Szomália partjainál is jártak már, a kalózoktól védték a kereskedelmi hajókat. Bár helikopterük felfegyverezhető, ők csak felderítést végeztek, akadt azonban nem egy eset, amikor a kis motorcsónakok túl közel kerültek a hajókhoz. Ekkor mélyrepülésben áthúztak felettük, a kalózok pedig rendre a vízbe ugráltak. Nem féltek, hiszen a helikopter hasa, a pilóta- és operátorkabin páncélozott, a hőkövető rakéták ellen pedig infracsapdákat szórnak ki.

A síugrósánc tetejéről jól belátható az egész fedélzet

Valójában eddigre már nem kicsit kifulladtam, hiszen odaérkezésünk óta le-fel mászkáltam a szűk lépcsőkön, a homlokomon már alig volt bőr, annyiszor vertem be a fejem, ráadásul előttünk volt még a másfél órás sajtótájékoztató. A finom, tengeri herkentyűs-tésztás vacsora után aztán valahogy mégis elment az idő. A friss levegőn magához tér az ember, a bornak is jobb íze lesz, már jócskán éjfél után járt, mikor még kint iszogattunk a főgépész-hadnaggyal. Természetesen egy 999-es Ducatija van neki is, a dél-olaszokat ugyanúgy utálja, mint a többi északi és ismeri a környék összes sebességmérő radarját. Utóbbi hasznos információnak bizonyult másnap.

Hogy mi volt érdekesebb? Az autó vagy a hajó? Azt magukra bízom. Most látom csak, hogy milyen Csikós-hosszúságú posztot sikerült összehoznom akaratlanul úgy, hogy ezernyi dolgot meg sem említettem, sebaj, akit érdekel, az megkérdi, aki nem szívesen kommentel, az talál még információt a képgalériában bőven.

Egy azonban biztos: alkut kötök az olasz kormánnyal. Ha húsz év múlva végleg elöregszik ez a hajó, akkor a bontásra szánt összeg feléért elvállalom. Csak tankolják meg Záhonyig, addigra kigondolom, hogyan juttatom oda. Egy hét alatt kész lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr931429255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2009.10.06. 07:24:09

Miert nem neztetek meg a Belfastot Londonban? Az is egy elmeny..

Amanitin2 (törölt) 2009.10.06. 07:25:58

Az anyahajó egy rég kimúlt fajta, de én is támogatom, hogy a hordozókat annak hívjuk.

Papp Sanyi 2009.10.06. 07:30:01

Olasz katonaság? Muhahahaha!

Egyébként jó cikk, nagy élmény lehetett, még ha olasz anyahajó is volt. A Juventusnak meg csak a lúzer olaszok ill. külföldiek szurkolnak.

light 2009.10.06. 07:39:29

Ha jó sok jég olvad, akkor a Pannon tengeren sima az út Záhonyig :)

Shadowbull 2009.10.06. 07:55:35

"Bizony ám, az intelligens start-stop rendszer minden bűntudat nélkül leállította a forró motort, vele a turbót is. Gyorsan beindítottam és a középkonzolon ki is kapcsoltam a fenébe az egészet."

Nyilvan az elektromos utankeringetes mukodott tovabb is. Hacsak ki nem sporoltak belole az olaszok, de azt nem hiszem.

sb

CyberPunK 2009.10.06. 07:59:07

"Szerencsére ez nem Amerika, és 244 méteres hosszával, 27 500 tonna vízkiszorításával kicsinek azért nem nevezhető."

Nem kell olyan messzire rohangálni, speciel ez se amerikai, de szuperhordozó: en.wikipedia.org/wiki/French_aircraft_carrier_Charles_de_Gaulle_(R91)

Mondjuk szar is. :D

ZON 2009.10.06. 08:12:08

Megledődnék, ha a taljánok által gyártott két fél ladik csont nélkül passzolt volna egymáshoz...:)

Érdekes 2009.10.06. 08:17:15

Nyugdtan a tengerbe/oceánba dobhatták volna erről az anyahajóról azt aki tervezte a punto evo orrát.

lacza87 (törölt) 2009.10.06. 08:17:50

"A motorválaszték bővült, a forma frissült, akinek pedig igazi olasz kompakt kell, az úgyis ezt választja."
Szerintem a kompakt a Bravo. (bár manapság az autókategóriáknál semmi sem egyértelmű már)

lacza87 (törölt) 2009.10.06. 08:20:02

Amúgy a cikk és a post is korrekt munka.

msadmin 2009.10.06. 08:27:32

így van, jó a cikk és a post is.
az új punto meg csúnya. kár..

Flankerr 2009.10.06. 08:30:18

Hát tényleg az autótesztelők az élet császárai..:)
Szép cikk, sok érdekességgel, jól megfogalmazva, ám egy apró korrekció: Az F-35B első leszállásáig a fedélzeten legalább 1 facelift, és egy vadiúj Puntó (sorrend tetszőleges) bemutatóra fogtok még eljutni, jelenleg azt első prototípusok tesztelése folyik az USA-ban.
Ezért is az a 20 év inkább 40..:)

Tarkin kormányzó 2009.10.06. 08:32:04

Kedves Cikkíró! Ez repülőgéphordozó, nem anyahajó.

nabazzmeg 2009.10.06. 08:34:28

@Papp Sanyi: "Olasz katonaság? Muhahahaha!"
csak nem a profi és világszínvonalú magyar honvédség tagja vagy? Mert csak akkor érteném meg, hogy leszólod az olaszokat....

CyberPunK 2009.10.06. 08:37:13

@Tarkin kormányzó: Nem, ez itt anyahajó, a repülőgép hordozónak van repülője is. :D

SirSnatchington 2009.10.06. 08:39:31

FlyingMachine MotherIfGood :D

DonGatto 2009.10.06. 08:41:14

ÉN rákérdeztem egyszer erre az elektronikus keringetésre, és elvileg azt mondták, hogy Common rail dízelek esetén nem alkalmazható

DiliQtya 2009.10.06. 08:44:17

Jó cikk, szívesen végigmászkálnák én is a hajón, ebben az esetben sokkal érdekesebb, mint a tesztalany

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 08:50:36

@CyberPunK: Hát ez még 50 éve sem lett volna szuperhordozó. Még a II.Vh-s állapotban volt kb. ekkora a USS Midway. A korszerűsítések után 70 ezer tonna körül volt.

A Forrestal is 80 ezer tonnás volt feltöltve.

ommm 2009.10.06. 08:52:32

@Tarkin kormányzó: Valóban inkább hordozónak nevezhető, de a kissé avíttas anyahajó szerintem sokkal jobban kifejező és számomra kedvesebb, még ha nincs is hidroplán a fedélzeten :) Ezen nem fogunk összeveszni, most már maradjon így. Köszi!

CyberPunK 2009.10.06. 08:55:29

@molnibalage: Jogos, utánanéztem, valamiért az rémlett, hogy a nukleáris meghajtásúakat nevezik annak, de nem, tömeg alapon megy a díjazás. Sorry.

De attól még tény marad, hogy a franciánál kisebb ez a digóverda, és még használhatatlan is a célra jelenleg.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.06. 09:07:07

@CyberPunK: A CDG-vel is voltak problémák rendesen. A reaktor sugárvédelme nem volt megfelelő - én nem ezt vártam volna egy olyan országtól, ahol 75% a villamosáram termelésnek atomerőműől jön - és a hajócsavarral is volt apró gond. Valamit elméreteztek és erősen kavitált eméleim szerint és mintha kiegyensúlyozatlan lett volna. Folyamatos vibrációs gondok miatt csak 20 csomóval haladhatott és még így is eltört a csavar. Mivel a gyártó cég csődbe ment, a kivont másik hordozóról szették le a csavart. Azzal viszont zajosabb a hajó és a teljesítménye sem éri el az eredetit. Nem tudom, hogy ezt azóta megoldották vagy sem.

hogen 2009.10.06. 09:11:57

Még ennyi védelempolitikai és technikai szakértőt...
Olasz sereg és tengerészet, vagy akár a magyar megfelelője, egykutya: pénz, pénz és pénz, na ez mind hiányzik belőlük. És igen, én katona vagyok. Akinek ez nem tetszik, tőlem dolgozhat, amit akar, vagy akár adót is csalhat, lophat, szlovákrendszámmal jaszkarizhat, leszarom. Ja, és üdv Afganisztánból...! :)

Papp Sanyi 2009.10.06. 09:12:02

@nabazzmeg: Nem. A történelmi tényekből kiindulva írtam soraimat.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.10.06. 09:13:49

Kombi dízel nem-e lesz-e belőle-e?

Shadowbull 2009.10.06. 09:16:55

@DonGatto: de, alkalmazhato, van is ilyen dizelmotor, bar ritka, mert a dizelek kevesbe kritikusak ebbol a szempontbol.

sb

CyberPunK 2009.10.06. 09:17:50

@molnibalage: Wiki szerint pont akkor szállt el a meghajtás, mikor épp Norfolkba tartott. :)

Igazából normális hordozót csak az amcsik tudtak építeni az elmúlt 50 évben, még az angolok is hozzájuk rohangásztak mindig segítségért.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.10.06. 09:18:42

Azért 1x megnéznék egy ilyen anyahajót (vagy hordozót, bánja a franc) közelről, amikor épp nincs vízben. Elég brutális látvány lehet.
Az M62-es "Szergej" dízelmozdonynál éreztem először, hogy oda kell mennem, és le kell térdelnem elé. Nem lehet nem tisztelni ezeket a méreteket. Félelmetes.

hogen 2009.10.06. 09:23:06

Ja, a Puntó elejéről pedig Luigi ugrott be a Verdák-ból... Nem vagyok egy Fiat-fan, de nekem bejön. Ja, itt a mankó:
disney.go.com/cars/#/characters/luigi

dennisthemenace 2009.10.06. 09:42:24

@Maybe_: A Szergej elott terdelni? Na nee..

iduj 2009.10.06. 09:46:04

Pista, le a kalappal ...

A puntós cikket töröljétek már ki, az nem érdekel úgyse senkit... foglalja a helyet.

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.10.06. 09:46:54

@dennisthemenace:
Mindenféle politikai hovatartozást félretéve, tényleg hatalmas élmény.
Amikor csak ott állsz mellette, nem érzed át a méreteit. (de ugyanez igaz a Nohabnál is)

mx3 2009.10.06. 10:09:29

@ommm: És hol voltatok? Mert szeptember elején még La Speziaban horgonyzott. elég közelről meg tudtam nézni. Nekem tetszett.

konti10 (törölt) 2009.10.06. 10:21:05

Hajó teszt, de jó:) Jobb mint a puntó.

kerokaa 2009.10.06. 10:25:28

@ommm: Komolyan mondom, meg kellett nézem, hogy nem Csikós kolléga írta-e a cikket, mert gyanúsan szórakoztató volt :) Grat

szakmernok 2009.10.06. 10:26:59

Hogan! Hiányozna az olasz hadseregből a pénz? Hát nem tudom. Ha ilyen hordozót tudnak építeni csak lehet egy kevés pénzük. Vagy EU-s támogatásból van szerinted?

Az EREDETI 2009.10.06. 10:30:06

@szakmernok: Ne szólj be a közlegénynek mert leadócsalóz azonnal.

Psziho 2009.10.06. 10:47:11

én még letérdelnék a szergely elé,de hát tiszta szar a talpfa:(

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.06. 10:52:23

jo volt a cikk, a kocsirol meg kar volt irni. azt szomoruan olvastam hogy az osszes fiatot ilyen remult eger arccal latnak el.

ha valaki jar az M27es autopalyan UK ban az lathat 3szor ekkorakat southamptonban, vagy atgurulhat poole ba ott is vannak csak kisebbek. az angoloknak a 2. vilaghaboru ota egy hajojat lottek ki, azt is sajat maguk ( ez nem vicc!) a falklandi haboruban 1982-ben.

jo volt ez az iras paloc baratunktol, hatarozottan javul az utobbi idoben CSAK NE VIDEOZZON!!!!!!!!!!

BocaNegra 2009.10.06. 10:55:58

Ez állat, nekem nagyon tetszett.

Azokat meg nem értem, akik lefitymálják ezt a hajót. Nekünk az I. világhábórú (A Szent IStván) óta nincs hasonló sem.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.06. 10:56:10

azt elfelejtettem az elobb: az osszes oreg anyahajot ide (google mapsba masold be a szamsort: 38.068095,-122.098961 ) hordjak, regebben lehetett bulit rendezni rajtuk de volt egy tuz azota nem lehet, ott all vagy 50 nagy anyahajo, le vannak selejtezve. nem bontjak el mert a navye, inkabb ott rohasszak a vizen oket. aki teheti kanyarodjon arra, erdekes latvany, a hidrol szepen latni oket.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.06. 10:58:29

@BocaNegra: ekkora hajohoz kicsi am a duna meg a balaton... elobb tenger kene, aztan ilyen hajo.

tibidanny 2009.10.06. 11:27:51

anyahajokabinajtohajtogato volt a fedelzeten?

semmicico 2009.10.06. 11:30:13

Tök jó a cikk!

Egy egészen aprót had kössek bele: nem csoda, ha egy ekkora hajó ilyen gyors, ui. minél hosszabb egy hajó, annál gyorsabban tud menni. Ha nem baj, nem idézem a fizikai képletet, amely megadja a hajó maximális sebbességét, mely arányos a vízvonal hosszával. ( Persze ez a szabálya siklóhajókra nyilván nem érvényes )

sc.

Ymmi 2009.10.06. 11:44:46

Most akkor a hajóba ültették a puntó motorját vagy a puntóba a
hajó motorját?Külömben mire a felhajtás??.....(a hajó a nyerő)

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.10.06. 11:44:53

Nem tudom, kinek tűnt még fel mi a leglazább az egész cikkben: Újságírók fotózgattak szabadon az olasz haditengerészet legmodernebb hajóján.
Próbáljad meg itthon a Batyin a Kassa múzeumhajó mellett lehorgonyzott, szintén muzeálisnak tekinthető aknaszedő naszádon ugyenezt: -Hadititok! sziszegéssel kicsavarnák a gépet a kezedből.

gigabursch 2009.10.06. 11:48:27

ommm 2009.10.06. 08:52:32

Kedves Pista!

A helyes kifejezés nem tetszik-nem teszik kérdés!

Ez repülőgép-hordozó! Miként az elsőbbség adás kötelező tábla sem macisajt! Legalább a tanulatlanságodat ne reklámozd, ne magyarázd! Fogadd el, pláne ha épp elegen felhívják erre a figyelmedet!

Másrészt egy hajó nem tolat, hanem hátrázik! Gondolkodj el rajta, hogy mit jelent tolatni és mit jelent meghátrázni.
Ha ültél valaha csak egyszer lovon és ott ezt megtetted, akkro rájössz, hogy a hajózásban is nem ok nélkül nevezi ezt a folyamatot ezer évek óta így a magyar nyelv.

theo 2009.10.06. 11:53:21

@visszakettopadlogaz: A Sheffieldet az argentinok lötték ki, francia rakétákkal, és egy angol fregatt vontatta elfelé mikor elsülyedt.

gigabursch 2009.10.06. 11:58:16

@Karmadealer:

A Debrecen ex. Kassa múzeumhajó mellett a Sopron vontatóhajó áll (hazai "művésznevén": Zuhatagi Tigris, ami egyrészt a Múzeumok Éjszakáján az elmúlt években szabadon látogatható volt, és amikor ott volt a megmaradt flottánk valamelyik egysége, az is szabadon látogatható és fényképezhető volt.
Aki ott járt akkor ezt mind igazolhatja (jómagam eléggé testközelből értem meg a kérdést, lévén a Sopronon "tárlatvezető" voltam)

Megjegyzem anno a TC írt is egy cikket a Sopronról az akkori levelezésem kapcsán Égő Ákosék jóvoltából (totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/).

dennisthemenace 2009.10.06. 11:58:36

@visszakettopadlogaz: De,ez vicc.Amugy nem csak a Sheffieldet sullyesztettek el az argentinok,hanem a Coventry-t is.

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2009.10.06. 12:03:26

@gigabursch: Félreérthető volt amit írtam, én is arra gondoltam amelyik a múzeumok éjszakáján horgonyzott mellette. A katonák egyébként barátságosak voltak, de engem figyelmeztettek hogy ne fotózzak a hajóban.
Ezzel együtt akkor is tipikus olaszság külföldi újságírókat engedni hogy fotózzák a legkorszerűbb haditechnikát.

gigabursch 2009.10.06. 12:05:28

@Karmadealer:

:-)

...s közben mosolyogtak, hogy azért hadititok, mert a 70-es évek végén is elavult volt - és véletlenül nem vették észre a fényképezőket... :-)

lutria 2009.10.06. 12:23:23

Most hétvégén volt a Top Gear-ban hogy felvittek egy autót egy repülőgép hordozóra aztán a katapultal belelőtték az óceánba.:)

ommm 2009.10.06. 12:28:01

@mx3: Ott bizony. Genovából busszal száguldottunk Speziába. Azt hiszem novemberig marad ott, aztán Tarantoba települ át. Aki arra jár, nézze meg, érdemes.

@kerokaa: Köszönöm. Ez mindig jól esik.

ommm 2009.10.06. 12:30:50

@gigabursch: Persze. De vedd észre, hogy az autóknál megszokott terminológiát használtam szándékosan, lehet, nem jött át elsőre. :)

OftF 2009.10.06. 12:32:07

A magyar köznyelv a repülőgép-hordozót anyahajónak hívja, akár tetszik, akár nem, ez ellen nem értemes tiltakozni.
Aki majd külfüldiül tanul, az meg majd figyel rá.

ommm 2009.10.06. 12:36:08

@Karmadealer: Hááát...azért, ha megfigyeled, semmi olyan nem volt ott, ami szigorúan titkos lett volna. Pl. fegyverzet. Mindenhová nem mehettünk be csak úgy, de amit lehetett, azt megmutatták. Amilyen információ-áramlás van manapság, nagyon kevés dolog/rendszer van rajta, amiről senki, soha nem hallott.
Mindazonáltal impresszív élmény volt, tényleg megdöbbentő látni az emberderék vastagságú acélgerendákat és azt a hihetetlen bonyolultságot, ami egy ilyen hajóhoz (repülőgép-hordozó, ha már) tartozik.
Na meg, a legszokatlanabb a magyarnak kétségkívül a közvetlenség, az alapból pozitív hozzáállás és a készségesség. Fura, de ennyi évvel a rendszerváltás után is meg tud lepni a "nyugat" ezzel.

Lowtyo 2009.10.06. 14:08:04

"bal oldalon pedig a postás"
kééééész
:D

LyukasBogrács 2009.10.06. 14:33:14

En is kaptam regen katonai behivot, hogy jelenjek meg itt es ekkor.
Az, hogy raerek-e, vagy mit szolok hozza, az senkit nem erdekelt.
Nem is mentem el.

Fiatossrác 2009.10.06. 15:46:59

@lutria: hali

nem katapultal lőtték ki hanem nitróval gyorsult a manus a kibelezett angol autóval :)

Zeush 2009.10.06. 15:59:25

Tök jó cikk volt. :) Érdekes volt nem kerekeken gördülő járgányról olvasni, néha ilyen is kell. Megdöbbentőek a méretei a cuccnak, még ha tudjuk is, hogy az Amcsikhoz képest kicsi is.

Fiatossrác 2009.10.06. 16:02:23

Azért lehetett volna blog az evo-hoz is nem?

dr.Benz 2009.10.06. 17:08:35

Mit is mondtál, mikoris van nálatok az állásintervjú?

Anyahajósautósrepülősmotorosmunkát akarok!! MOST! Szűk kabinnal és állítható lapátokkal.

forjunk 2009.10.06. 17:35:49

megszületett az első jó vályi cikk, gratula.

ledo76 2009.10.06. 18:50:18

@Papp Sanyi:
Az olaszok ellentétben más népekkel (pl:németek, oroszok, amerikaiak, britek franciák stb.) nem szövögettek világuralmi törekvéseket (más kérdés, hogy nem is volt mire, de szerintem az is közrejátszott, hogy nem szenvednek kompenzálandó komplexusokkal) a történelmük során, viszont Mussolini és Hitler belekényszerítette őket abba a szerepkörbe amit a békeszerető olaszok a hátuk közepére nem kívántak.
Ha viszont az olaszokat valaki megtámadná (nem USA méretű és erősségű országra gondolok és eltekintünk az atomfegyverektől, amivel Európát pillanatok alatt pusztasággá lehetne változtatni) keservesen meg kellene szenvednie. Ezt abból gondolom, hogy
1. az olaszok nagyon büszkék
2. a Cosa Nostra-t neked sem kell bemutatni (az ő módszereik és képzettségük a hadviselésben sem jön rosszul)
3. a Carabinier-ik a világ egyik legképzettebb és legkeményebb rendőri egysége (pont a Cosa Nostra miatt)
4. az olasz pilóták elképesztő jók (Frecce Tricolori)
5. az olasz kézifegyvergyártás a világ élvonalában van.
Én magam részéről (az olaszokkal egyetértésben) a béke híve vagyok.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.06. 18:54:54

@dennisthemenace:
@theo:

erre rosszul emlekeztem akkor, pedig nagy tetel sorben fogadtam volna... kozben utanna neztem, wikipedia: "Az argentin erők elsüllyesztették a modern HMS Sheffield rombolót és több, pótolhatatlan felszereléssel megrakott szállítóhajót, valamint súlyosan megrongáltak több csapatszállítót."

legkozelebb elobb utanna nezek - aztan comment

ommm 2009.10.06. 19:02:18

@visszakettopadlogaz: McGovan-Hands: N sirass, törzsőrmester

A te könyved. két BBC-tudósító ott volt és leírta. Remek könyv. Ajánlom.

dennisthemenace 2009.10.06. 19:28:38

@visszakettopadlogaz: Nem neztem utana konkreten a Coventrynek,de a templomban,a Dom mellettiben,van egy emlektabla az elesett tengereszeknek.A hadtortenetiben egyebkent egy komplett,kulon kiallitas van arrol a haborurol..

Alhazred 2009.10.06. 20:05:44

@ledo76:
6. kurva sok nehezen járható hegyes-völgyes vidék (a pont oda kifejlesztett Centauro páncélvadászokkal), lásd csiga-offenzíva '43-ból.

ledo76 2009.10.06. 20:27:01

@Alhazred:
Így van én is ezt írtam volna hatodiknak. Egyébként a Ariete harckocsiajik és az Augusta helikoptereik is kitünőek, és ez a hajó sem szar. Remélem sose lesz rájuk igazán szükség.

Csontos Szigfrid 2009.10.06. 20:52:01

Ki az a régi kolléga, talán nem RT?

spud74 2009.10.06. 21:05:49

McGowan-Hands.
"Egy brit ezredes a partraszállás előtti utolsó eligazítást tartja.
-Ha tisztet látnak, vagy olyasvalakit, aki irányítja a többit, mutogat, dirigál, azt lőjék le először. Van kérdés?
Feláll egy közlegény:
-Kezdhetjük most mindjárt, uram?"

Nagyon jó könyv. És tele van jó angol humorral.

Csontos Szigfrid 2009.10.06. 21:11:45

De bizony RT az. Egy másik autós oldalon ő is ír erről a Puntóról.

dennisthemenace 2009.10.06. 21:34:58

@Maybe_: Nekem nem kel mondanod,22 evig akasztgattam ezeket a dogoket vonatra-vonatrol..))))

Iustizmord 2009.10.06. 22:06:49

@visszakettopadlogaz:

nekem marhára nem anyahajónak tűnnek... leszállófedálzet pl hol? a darukon?

Iustizmord 2009.10.06. 22:10:21

@Alhazred: és ott a Milan védelme 94-ből: Tassotti-Costacurta-Baresi-Maldini.

ÁT-HA-TOL-HA-TAT-LAN

Iustizmord 2009.10.06. 22:12:59

amúgy ki emlékszik arra a (talán) renault 5-ös vagy Clio I-es reklámra amikor a faszit verdástul kilövik egy repülőgéphordozóról és egy atomtengeralattjáró hozza a felszínre? valakinek youtube-hivatkozásként megvan?

captain morgan 2009.10.06. 22:23:45

Azért '84-ben a velencei Arsenal szárazdokkjában az M.S. Csokonai is elég szigorú látvány volt. Gerinctől a vízvonalig 11 méter. Pedig csak 150 méter volt és 15000 tonna teljes terheléssel. Jó kis középmotoros dízelverda.

ommm 2009.10.06. 22:47:48

@spud74: Kedvenc részem, mikor partra szállnak a gurkák, kezükben villog a kukri és elindulnak a bozótos felé. Az argentinok telefossák a gatyájukat.

Na és a legendás, zseniális mondat:
I counted them all out and I counted them all back in.

Ez az egy mondat önmagában is Pulitzer-díjas. Nem mondhatott számot, mégis minden otthon aggódót megnyugtatott.

ledo76 2009.10.06. 22:48:16

@Iustizmord:
Az Citroen Visa Gti volt (arra emlékeztem, hogy Citroen, én az AX-re tippeltem volna), fönn van a Youtube-on. A Parabola főcímében is benne volt.

Rocko- 2009.10.06. 23:19:25

elolvastam, megnézegettem.
Punto: oké, megjegyeztem, van, létezik. de sokat nem tudok vele kezdeni.

a post ellenben jóval jobban tetszett, nekem inkább ezt érte meg elolvasni. köszönöm.

Henry82 2009.10.06. 23:38:10

Én Portsmouth-ig mentem, hogy angol flottát lássak, elsősorban az HMS Illustrious-t szerettem volna meglesni, de nem volt éppen ott sajna, de a rombolók látványa is lenyűgöző volt, átlag ember ritkán lát ilyet...

Egyébként az HMS Victory-ban (ahol Nelson halálozott el) sem engedtek a hajó belsejében fényképezni, pedig az több mint 200 éves technika, másban kell itt keresni az okokat:)

haacsee 2009.10.07. 00:03:06

Ommm kolléga:
A post marha jó, főleg a képanyag, ezért hálás köszönet :) Viszont többször hivatkozol arra, hogy a fedélzeten látott helikopterek azonos típusúak azokkal, melyek jelenleg az amcsi elnököt szállítják. Ez ebben a formában helytelen. Valóban úgy volt, hogy a cikkben szereplők egy licensz alatt gyártott variánsára cserélik le a mostaniakat, de végül a válság elkaszálta a projektet, és inkább modernizálják a mostaniakat. Ld bővebben: en.wikipedia.org/wiki/Marine_1

"Marine One is the call sign of any United States Marine Corps aircraft carrying the President of the United States. It usually denotes a helicopter operated by the HMX-1 "Nighthawks" squadron, either the large VH-3D or the newer, smaller VH-60N "WhiteHawk". Both were due to be replaced by the VH-71 Kestrel, a derivative of the AgustaWestland EH101 but funding for the project was canceled in April 2009."

szabopsz 2009.10.07. 00:48:57

Ülök, és dolgozom az ABB-nél és egyszercsak meglátom egy autós oldal anyahajó tesztjébe a cégem nevét... monitoron és alatta is. Hát ez azért kicsit jó érzéssel tölt el! Bár nem tudom melyik az az autógyár, ahol nem működne ABB robot!

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.07. 02:51:51

@ledo76:

en egyre kevesbe hiszek a fizikai fegyverekben - amikor kinabol par ember az interneten keresztul megbenit ( hat ) oriascegeket, infrastrukturat, allami oldalak allit ( hat ) le akkor egyre kevesbe erzem jogosnak ado-dollarjaim ilyen es ezekhez hasonloknak az elkoltesere.

kb 3 hete jartam hawaii on, na ott meg voltak pearl harborban hasonlo szurkes-kek szornyek 9 az USS Arizona mellett - ha kis humor belefer )

kepet kuldok ha akarod vagy felteszek ide

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.07. 02:57:18

HMS - mint Her Majesty Ship / Submarine,

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.10.07. 03:08:36

belus meg felrerakta amit a lindaban osszetaxizott es vett egy vitorlast? :DD (ezt most a fiatalok nem ertik)

augustiener 2009.10.07. 03:25:25

@Maybe_: A Szergej az Isten! A másik pedig a V63 Gigant.

gigabursch 2009.10.08. 07:26:09

@ommm:

Az a helyzet, hogy a gépjárművek esetében is hibás terminológiát használsz. Ott ugyanis hátramenetnek hívják.

A tolatás a vasútnál jelentkező terminológia, és ott is csak szelengesen. De erről kérdezd meg a vasút terén jártas embereket.

ommm 2009.10.08. 10:15:54

@gigabursch: De most tényleg, ettől jobb?
Édes Istenem!

monticello (törölt) 2010.04.24. 18:53:31

Most görcsölök a vagyonadóval, és eszembe jutott ez a tavalyi poszt a 120ezer lóerő miatt. Kiszámoltattam az apeh hülye szoftverével: ennek a hajónak, ha magyar lenne szegényke, 26millió 845ezer 200 veretes jó magyar forint lenne a taksája 2010 évre. Igaz, ezt meg lehetne fizetni két egyenlő részletben. Éljen a haza.
süti beállítások módosítása