Szinte a kertek alatt, Dunaszerdahelytől nem messze, Dióspatony határában nyitották meg a minap a Slovakiaringet.
Nem holmi falusi libakergetőről vagy hobbiból összetákolt aszfaltcsíkról van szó, még ha rendkívül rövid idő – egy év – alatt is készült el.
A komplexumot az osztrák Hans Roth tervezte, nevéhez több hazai és ausztriai létesítmény is fűződik. A FIM és FIA mindennemű követelményének eleget tévő ring teljesen egyedi módon hat különböző nyomvonalat kínál mindkét irányban, így 12 lehetséges variánst tudnak kialakítani. Leghosszabb verziója 5922 méter (ez az alapból kijelölt), a legrövidebb 2636. Szélessége 12 méter, a célegyenesben 20 (ez 900 méter hosszú) és minden egyes szegletét kamera-rendszer figyeli. Természetesen gyorsulási versenyeknek is helyet ad, ez esetben 1144 méterre lehet növelni a célegyenes hosszát.
A paddock 18 000 négyzetméteren terül el és magában foglalja a 33 boxot, az irányítóközpontot és ellenőrző rendszereit, konferencia- és oktatói termeket, természetesen az egészségügyi központot is. A pályán belül 50 000 négyzetméteren kapott helyet a csúszás-iskola, a háromszoros ralikrossz Európa-bajnok Franz Wurz vezetésével valamint egy 30 800 négyzetméter területű, 1500 méter hosszú off-road pálya is. Előbbi 2010-től, míg utóbbi 2011-től használható. Közvetlenül az off-road részleg mellett kapott helyet a 800 méter hosszú gokartpálya, amely utóbbival egybenyitva supermoto és ralikrossz futamok megrendezésére is alkalmas.
Kétségkívül nagy plusz, hogy 2011-re elkészül a hotel, ahol a 84 ágy mellett 42 apartman is kivehető. A ringen továbbá saját benzinkút, étterem és gyorsszerviz is akad.
A ring hivatalos honlapja még alakul, bár a hivatalos versenynaptár már ott van, de a nyílt napokat jelző kalendárium még hiányzik. Csóka László, a szolgáltatásokért felelős igazgató szerint pár órán belül már az is felkerül.
Különböző üzemeltetők vehetik bérbe, a jelenlegi ügynökség egy 3 napos kurzust 390 euróért bonyolít a Hungaroringről már jól ismert lassú csoport-gyors csoport módszerrel. Ez napi 6x20 perc aktív autózást jelent, de természetesen több lehetőség is adott, ezek mind-mind kikerülnek a honlapra, igény esetén nem gond felvenni velük a kapcsolatot, maga a ring este nyolcig nyitva tart.
Úgy látszik, nagyon komoly dolog nőtt ki itt a szomszédban a földből, naná, hogy igyekszünk minél korábban bemutatni egy helyszíni riport keretén belül. Volt kollégám, Somi persze ezúttal is ott volt, képei Viktor galériáját bővítik.
A hivatalos megnyitóról szerkesztőségi Eiffel-tornyunk, Balázs Viktor mesél:
Állok a parkolóban és csak kapkodom a fejem. Mintha Genfben vagy Monte Carlóban lennék, súlyos, csillogó testű luxuskarosszériák mindenhol. Ember viszont sehol sem, mindenki a távolban, a lelátókon hemzseg. Úgy látszik, sikerült elkésnem.
Megállok egy piros szőnyeg végénél, melyet végig Ferrarik, Maseratik, Aston Martinok szegélyeznek. Tőlem öt méterre egy öltönyös alak. Röviden rámnéz, aztán a kapu felé fordul és elkezd integetni. Először egy rendőrautó jön, aztán egy fekete, szélesített sárvédős, páncélozott AMG Mercedes. Az öltönyös az ajtóhoz lép, kinyitja, és az autóból Ivan Gašparovič, a szlovák elnök kászálódik ki. Pár pillanatig ót állunk a piros szőnyeg két sarkán. Aztán rohanva fotósok és operatőrök serege tűnik elő, villannak a vakuk, forogni kezdenek a kamerák, megérkezett a díszvendég.
A Slovakiaring megnyitójába tót atyafiaink tényleg mindent beleadtak. Volt mindenféle versenyautó, dragster, gyorsasági és krosszmotorok, gokart, sőt egy Gašparovič feliratos Seat is. A pálya nagyon különleges, hatféle nyomvonal alakítható ki, és meglepően erős emelkedő és lejtős részek is vannak benne. Nem csoda, hogy a projekt egyik osztrák elindítója azt mondta, nagy kihívás itt igazán gyorsan végigmenni.
Gašparovičon és a járműveken kívül még a hostessek és a megnyitó ceremónián résztvevő kistigrisek voltak figyelemre méltóak, nem kell pánikolni, csináltam képeket, lehet kattintani a galériára.
Gašparovič Seatja nem ismeretlen az ottani közönség előtt, a motorizmusért rajongó államfő rendre részt vesz vele hegyi felfutókon, régebben aktívan is versenyzett. Manapság már versenyen kívül, hobbiból nyomja, nem is rosszul, közben persze minden lehetőséget megragad, hogy címlapra kerüljön. Ügyes.