A Keresztapa csehszlovák limója

  2009. szeptember 13. - ommm Címkék: karotta totalcar tatra 603 james brown

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Négyhengeres BMW? Ugyan már...
2015-07-30 16:22:46

...mondták nekem sokan, miután lett egy 136 lóerős E30-am. Persze hülyeség, hiszen a könnyű bódéhoz elég

Hétvége a tóparton? Belsőség-találkozó 2015!
2015-07-29 12:04:49

Öregszünk, öregszünk , más nem is jut nagyon eszembe arról, hogy immáron tizenkettedik (!) alkalommal

A trollkirály V8-cal érkezik
2015-06-22 13:58:43

Leborulok, zokogok és megadom a trollkodás brilliánsokkal díszített aranyfokozatát. Hogyan piszkíts bele egy

Szétszórjuk a VIP-jegyeket! Akár a tiéd is lehet egy!
2015-06-08 15:31:58

Úgy, ahogy az AC/DC-nek is egy igazi énekese volt és ahogy a Black Sabbath is csak Bill Warddal az igazi , úgy

1962. A világ egy gombnyomásnyira van az atomháborútól, Graham Hill Forma-1-es világbajnok lesz a BRM-mel, idehaza megszületik Kalapács Józsi, a négyéves Michael Jackson pedig tátott szájjal nézi, ahogy a harlemi Apollo-színházban egy éjszaka alatt a Soul Keresztapja lesz James Brown. Mellesleg megtanul tőle színpadon mozogni. (Amit pedig Bootsy Collins bőgőn művel... érdemes rá figyelni.)

De mindegy is, mellékszál. A lényeg, hogy 1962-ben a cseh Tatra úgy gondolta, eljött a komolyabb export-sikerek ideje. Az utolsó áramvonalas személyautó, a T603, amit Karotta is megkönnyezett anno, még tartotta a lépést az akkor már nyugati modellekkel. Formás volt és menetteljesítményei sem hagytak kívánnivalót maguk után. Az áramvonalas limuzint akár 170 km/órás sebességre is képes volt felgyorsítani a 100 majd később 105 lóerős léghűtéses V8.

El is készült hát ez a remek, angol feliratokkal tarkított, de cseh szinkronos színes rövidfilm, ami egy képzeletbeli autós üldözésbe rántja magával a nézőt. Eleinte nem tudni kik, hová és miért sietnek ennyire, de 62-ben egy piros tetős sárga 603-as teljesen szürreálisnak tűnt, nem egy tipikus menekülőautó.

A sofőr nagyon profi, kesztyűben vezet és 02:00-nál rádudál a rendőrre, mint egy korabeli, csehszlovák Ghost Rider. Lesz is nagy getaway árkon-bokron, folyón és szántóföldön keresztül, sőt, egy pillanatra egy fecskefarkú Mercedest is csúnyán megbüntet. Persze tisztában vagyunk vele, hogy akkoriban nem éppen fecskefarkú mercik alkották az utcaképet, de ez egy ilyen kis bohó film. A sebességmérő kiakad, a rendőrök is csak a fejüket csóválják, a sofőr pedig hajt és hajt. Szánjanak pár percet egy kis nosztalgiára.

A végén aztán kiderül (illetve a rendőr beszól a központba rádión), hogy csupán a Tatra 603 menetpróbájának lehettek szemtanúi az addigra már habzó Jawás kollégák és hogy az autó minden szituációban biztonságosan irányítható, hogy a tökéletes rugózás komfortos utazást tesz lehetővé rossz útviszonyok esetén is valamint a léghűtéses motor minden időjárási körülmény között remekül teljesít. A T603 a legdurvább igénybevétel és felhasználás mellett is teljesen megbízható és stabil.

Ami kicsit furcsa volt eleinte, hogy 62-ben még csupán a klasszikus, jellegzetes, háromlámpás 603-1 létezett, az idehaza leginkább látott négylámpás 603-2 csak 1963 végétől került gyártásba. Lehet, hogy egy 603-2 prototípust látunk? Akkor érthető az autópályás rész, az első szériánál elöl McPherson felfüggesztés volt ugyan, de csak 63-tól kapott torziós stabilizátort is ami sokat javított a menettulajdonságokon.

Akárhogy is, a kis rövidfilm aranyos és naiv, olyan, amilyennek az elvtársak látni szerették volna az országot annak idején.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr691375979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.09.13. 17:48:39

nade az milyen már, hogy a luxusautó jóságát azzal kell megmutatni, hogy mekkora a gázlómélysége, lehet vele csapatni a hóban, és száguldozni a macskakövön :) boldog idők, ugyanaz az autó több mindenre is jó :) mostmeg... kell egy Caterham száguldozni, egy Land Rover terepezni, valamilyen német prémium színházba járni, meg egy alsó közép közlekedni :)

apoa 2009.09.13. 17:58:19

Na, ebből a történetből semmit sem értettem. Talán, ha tudnék csehszlovákul...

UltimateUbul_ 2009.09.13. 18:22:11

@nyelv-ész:
Akkor nyilván megoldják tengelyes meghajtással és egyből nincs amit cserélni meg utánfeszíteni kell. Mondtam én egy rohadt szóval is, hogy nem tetszik a léghűtés?! kb az az egyetlen értelmes dolog ebben a kupac szarban, a vizessel meg csak szophatnál jóöreg csehák módra, örömmel vennék én is levegőset akármiből ha választhatnék kettő közül.
A súlyeloszlás csak tervezés kérdése, akkor nyilván minden hátsókerekesnek farmotorosnak kéne lennie, mi?
A villamos rendszernek nevezett akármi SOSE volt megbízhatónak nevezhető, még az özönvíz előtt se, a csehszlovák félvezetőiparról megeresztett szösszenetet meg vegyük tovaszállt gólyafingnak, részben ebből írtam technikusi szakdogát. A szovjetek az biztos h nem tudtak két egyforma karakterisztikájú analóg IC-t se gyártani, de itt nem erről van szó hanem egy kibaszott Graetz-hídról, és azért vicc volt ez a rendszer már akkor is KGST-n belül, pláne kívül is.

scorpio-grass 2009.09.13. 18:31:00

nem T603 hanem T613-asban Kladno-i dombon felfele eltem meg, hogy milyen ero volt/van ezekben a gepekben. A domb miatt eleve hatradolve ultem benne, meg a gyorsulasbol eredo ero is nyomott az ulesbe. Fantasztikus volt erezni, ahogy a gep ellenallast nem erezve, folyamatosan gyosult a dombon felfele. Ez ugy 85 korul volt :)

8hengeres - 4 literes V motor, 120 KW , 270 Nm forgatonyomatek, 240 km/o sebesseg, meg olykor-olykor egy 30 literes fogyasztas :)

Hanzelka Zigmund Tatraplannal jarta be a vilagot.

www.tatramuseum.cz/index.php?r=5&idj=1

pet77 2009.09.13. 18:40:57

@UltimateUbul_: Azthiszem, hogy a farmotor és a léghűtés kifejezetten hegyvidéki éghajlatra,gyakori havas viszonyokra tervezték, ami csehszlovákiában indokolt volt,nem véletlen volt a skoda is farmotoros...
Persze ugyanez a konstrukció az usa déli államaiban, valamint dél európában életképtelen!
Azt hiszem , a sikert ez gátolta.
PL a zaporozsec is léghűtéses farmotoros volt, ez teljesen jó volt a hideg, orosz tajgára, mig nálunk egy nyári napon megszenvedett...

w.denes 2009.09.13. 19:02:43

Nekem úgy tűnik, a filmen nem a 603-2 modell, hanem a 603-1 háromlámpás homlokfalába épített négy lámpás, átmeneti változatot láthatjuk. A 603-2-nek szélesebb volt a lámpákat magába foglaló része (lásd a cikkben az ezüst színű pozsonyi autót) és így a két lámpacsoport közé elfért egy pompás embléma és a 603 típusjelzés.

volgapierre 2009.09.13. 19:10:44

@scorpio-grass:

Az alap 613-asban 3,5-ös motor van, ami valóban 120 KW körül teljesített, de nem tudott 240-et. Szép és jó kocsi, ültem is ilyenben.

"Hanzelka Zigmund Tatraplannal jarta be a vilagot."

Tatra 87-essel. Ennek a kocsinak a V-motorja másfél literrel és négy hengerrel kövérebb volt jó két számmal kisebb Tatraplan boxeréhez képest. Régebbi modell is: a háború alatti két éves pauzát nem számítva 1937 és 1950 között futott a tarajos farkú modell, míg a 600-as kódjellel ellátott Tatraplan 1948 és 1952 köött volt sorozatgyártásban.

Később két csukott összkerekes T805-ös teherautóval is jártak az Arab-félszigeten, de valóban ez a személygépkocsis attrakció volt a legismertebb.

volgapierre 2009.09.13. 19:14:44

@R850R:

A korabeli viszonyok között elengedhetetlen volt, hogy a személygépkocsik se jöjjenek zavarba attól, ha pl. át kell kelni egy gázlón. Mert hogy ilyesmivel akkoriban még a dekadens Nyugaton is lehetett találkozni.

volgapierre 2009.09.13. 19:18:16

@w.denes:
Jogos. Elég nagy a kavar a szériák jelölése kapcsán. Sokan beszélnek pl. 603-3-asról, mely jelölés -tudtommal legalábbis- hivatalosan nem is létezett.

volgapierre 2009.09.13. 19:21:33

"de ez a dinamó felejtős"

1962-ben hány sorozatgyártású autóba szereltek generátort?

ommm 2009.09.13. 19:22:31

@w.denes: Tudod, mennyit gondolkodtam rajta, mikor észrevettem én is, hogy már osztott oldalablakos, de szűk maszkos?
Még a posztot is átírtam, mivel sehol nem találtam ilyen átmeneti szériát.
Először arra gondoltam, hogy az export miatt szuszakoltak be négy lámpát előre a három helyére, de az oldalablak akkor sem stimmelt.

Még csak képen sem láttam ilyen szériát, de simán elképzelhető, hogy a 603-2 fejlesztéseit próbálgatták egy 1-esen.

Jokkura 2009.09.13. 19:26:36

Nekem tetszenek a Tátrák. A fejlesztést sokszor a KGST szovjet "irányelvei" akadályozták.Léghűtés és dízel motor volt a "kis"Prágákban is ,azok is miket tudtak,Ne szóljátok le ,mert nem nyugati :) A maguk korában és a KGST-n belül "csodák" voltak :)

arthur877 2009.09.13. 19:45:54

@nagyo78: Nekem tökéletesen viszi a vidit(igaz nagy sávszélességem van)és Mozillát használok éppen...
Egyébként én is imádom ezt a Tátrát!

w126sd 2009.09.13. 20:01:09

Csíkost a pártba!!!!!!!!!

Akos74 2009.09.13. 20:06:27

Azon képedtem el, hogy azokat trükköket amiket bemutattak az autóúton és és a várban valaki (-kik) tényleg megcsinálták. Pedig a hátsó tengely mögötti farmotoros autók a pörgettyű hatás miatt igen kényesek a 'farok csóválásra' és faroltatásra. '62-ben még nem volt gyorsítva vagy lassítva felvett film, még amerikában sem, nemhogy Cseszlovákiában, tehát az autónak mindíg nagy sebességgel kellett haladniuk. Minden elismerésem a pilótá(k)é!

scorpio-grass 2009.09.13. 20:11:58

@volgapierre:
Volt amelyik tudta. Amugy 190-re voltak tervezve. A Koprivnice-i polygonon volt szerencsem latni.
Meg par alkatreszt is gyartani bele :)

volgapierre 2009.09.13. 20:16:44

@Jokkura:
"A maguk korában és a KGST-n belül "csodák" voltak"

A legtöbb Tatra szgk. és tkg. igényesebb konstrukció volt a KGST-átlagnál. Papíron jól is muzsikáltak. Ellenben az összeszerelési és anyagminőség tekintetében nem igen voltak a sikerültebb keleti autók által képviselt nívó felett.

A 603-as Tatra kimondottan szervizigényes jószágnak számított a maga idejében is, és sem az élettartam, sem a megbízhatóság szempontjából nem volt első vonalba sorolható. A "ridegtartást" nem tűrte sokáig, holott abból időnként jutott neki bőven. Ugyanis a típus 100-ig "állami" autó volt, újonnan de jure és de facto sem vehette meg magánszemély. A közületi szféra autóinak a magánkézben lévő kocsikhoz mért átlagosan másfél-kétszeres évi futásteljesítménye mellé pedig nem mindig társult szakszerű karbantartás. Na, ezt nagyon nem tolerálta.

Ennek ellenére stabilan a kívánságlistám dobogósai között szerepel.

volgapierre 2009.09.13. 20:18:57

@scorpio-grass:
Úgy tudom, volt a típushoz hosszú és rövid végáttételű difi is. Ennyit számított volna?

volgapierre 2009.09.13. 20:44:35

@ommm:
Ez egy létező széria volt, amely 1963 és 1966 között futott. Hivatalosan Type 603 H névvel illették, de a köznyelv ezt hívja 603-2-nek, míg a Karotta által is tesztelt sorozat autóit 603-3-nak. 603-1 néven a három fényszóróval szerelt korai példányokat emlegetik. De hivatalosan nem ilyen szisztémájú volt a jelölés.

A videón látható sorozat autóinak már négy fényszórója van, de ahogy látható is, még két különálló krómos házban laknak. Itt még babás a lökhárító, síkban eltolt, vagyis még nem az egybefüggő, varrótűt formázó későbbi oldaldíszléc van fenn, más az első index, még megvan az első sárvédőkön a típusjelzés is. Továbbá itt még fellelhető a légbeömlő az orron, a későbbiekhez képest eltérő a kopoltyúk kiképzése, más a hátsó lámák formája, dobos a fékrendszer, más a futómű geometriája, és ennél a sorozatnál még gyárilag is készültek kétszínű fényezéssel ellátott példányok. Ezeknél a 603-asoknál még az utolsó eresztés Skoda 1000MB-t idéző, kissé csehszlovákos műszerfala helyett a csodaszép, dimbes-dombos, két színnel fújt korai paneleket is megtaláljuk: farm1.static.flickr.com/72/192458762_d17a8fb55a.jpg

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.09.13. 20:44:42

Talán címnek jobb lett volna (a filmből kiindulva): "A béketábor James Bondjának járgánya", vagy a "Az Angyal csehszlovák Volvója" :-D

Amúgy a fim mindent visz! (kár hogy nekem is Jótubra kellett váltanom az akadozó lejátszási minőség miatt)

@UltimateUbul_: "ezzel sikerült a csomagteret gyakorlatilag eltüntetni"
A kocsit nem egy családi limousine-nak tervezték. Amire használták, oda jobbára nem kellett hatalmas csomagtartó. Vagy te a Porschén és a Ferrarin is hiányod? ;-)

scorpio-grass 2009.09.13. 21:13:46

@volgapierre:
en ugy tudom, hogy a motort piszkaltak meg. Milyen sebessegvaltot es difit hasznaltak aztat nem tudom. Tobb fajta is letezett naluk.

Hanzelka, Zigmund tenyleg a T87-es jarta a vilagot, bar emlekemben az a kep el, ahol a Tatranak mar van farka. Talan azert keverem a Tatraplannal. Nagyon regen olvastam a konyvuket, ugy 40 eve.

Rakerestem a neten, azt hiszem ennel hitelesebb nem is lehet :)

cestovani.idnes.cz/miroslav-zikmund-je-mi-devadesat-a-chystam-dalsi-cestu-ppr-/igcechy.asp?c=A090216_113636_igcechy_tom

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.13. 21:30:18

@vadász2: A Porsche és a Ferrari még hunyorított szemmel sem tûnnek utazólimuzinnak.

Sausage 2009.09.13. 21:37:04

Nem mintha nem lenne elvezet Tatrakrol olvasni, de mint a Bootsy Collins Fan Club oszlopos tagja, az elso videonak legalabb annyira orultem. :)
Aki meg szereti vegigirni hogy "nagybőgőzik-basszusgitározik" az nyugodtan akadjon fenn a 'per bőgőn. Én inkább a zenére koncentrálok (a fuvosszekcio legalabb annyira buntet amugy.:)

Redcat 2009.09.13. 22:04:26

@UltimateUbul_: Kicsit jobban járd körül a témát.
Adott időszakban a farmotor nem számított körszerűtlennek és ha utána olvasol, Tatra, Bogár, Porsche, Steyr Puch egy tőről fakad, akit úgy hívnak Ledwinka.
A villamosságról meg annyit, a háromfázisú generátor a hetvenes években kezdett elterjedni, az általad hiányolt magdyno pedig nem volt sikeres konstrukció az akkori technológia mellett. Félvezetőt meg még nem alkalmaztak akkoriban az autógyártásban.
ommm amúgyis kicsit téved, ez az autó 1955-ben jelent meg.

kewcheg 2009.09.13. 22:09:30

Jó,rendben a léghűtés, de vajon hogyan tolerált egy nonstop egyórás hegymenetet nyélgázon?Gyanítom hogy 100ezer kilométer környékén azért a motorgenerál már aktuális lehetett.. Plusz gondolom az utastérfűtés itt is benzinkályháról működött.Én is azok között vagyok, akik racionális érvek mentén nem értettük a cseszkók ragaszkodását évtizedekig a farmotorhoz,pláne úgy,hogy előremutató megoldások nem igazán születtek a farmotor hátrányainak csökkentésére, vagy előnyeinek- ha van- kiaknázására, sőt...Pl. a Skodák hűtőjének előrehelyezésével egy akkora hibagócot alkottak -11 liter hűtőfolyadék egy kisautómotorhoz!!- ami az idő előrehaladásával csak gondot okozott.Egyszer egy utasom lábára ömlött a forró hűtőfolyadék a jobb egyben,mert a radiátorhoz a gumicső a bal boka magasságában kanyarodott fel..:)

ommm 2009.09.13. 22:24:20

@Redcat: Nana, a 603-2 (mivelhogy -3 sosem létezett hivatalosan) 1963 októberében jött, ha nem tévedek.

@Ararat: Bizony. Vannak.
totalcar.hu/magazin/szerelem/tatra613

yeti 2009.09.13. 22:49:37

Zikmund és Hanzelka filmet is forgatott utazásairól.

www.dvdr.cz/zbozi_video.php?kosik=v9518.1_1669.1_8710.1&shop=vi&id_zbozi=7714

Szláv nyelvekben sajnos nem vagyok járatos,így nem igazán tudom hogy tudnék ezekhez a filmekhez hozzájutni.Nincs valakinek valami tippje?(Megrendelni nem tudom hogy lehetne,és letölteni sem lehetett sehonnan még pár hónapja amikor legutóbb kerestem)

Evil1979 2009.09.13. 23:12:55

Ha jobban megnézzük a kezdő képkockákat, már a falon is egy 4lámpás poszter van!!!
Na akkor ki mikor és miért na de hogyan van ez a számozás?

Amúgy meg a sofőr szerintem Ken Block apja úgy terelgeti a szűk utcákon a gépet. A becsületes neve Kenéz Blocková, aki 1964ben lépett az újvilág földjére :)

Önjáró Talajgyalu 2009.09.13. 23:39:44

Aszondja a okos elottem, hogy a leghutes huvos videkre valo. Nembaj, hogy a Tatra mai napig gyart leghuteses dizelmotort, amivel lazan Parizs Dakar rallikat szoktak nyerni a Szahara kozepen, teherauto kategoriaban? :P Es mellesleg sima mechanikus adagoloval tudjak az Euro5-t... (Egyedulikent a vilagon, amennyire tudom.)

(Ps: tokjo, hogy a "leghutes" kifejezesrol mindenki a trabant meg kispok-szeru "bordazott blokk, menetszel huti" kifejezesre asszocial. A Tatranal nem errol van szo. De mindegy. ;)

Önjáró Talajgyalu 2009.09.13. 23:46:36

A Skoda hutojerol meg annyit, hogy az "elolhutos" farmotoros korszak elott, a Versenyskodaknak (pl. 120S, ami 100-as kasztniban letezett) elol volt a hutese. 130RS-nek is, meg az osszes hasonlonak. Tehat tulajdonkeppen a versenysport tapasztalatai alapjan epitettek meg az uj generaciot. Az "ido elorehaladtaval" jelentkezo hibagocrol meg annyit, hogy kiegeszitenem ugy, hogy az "ido elorehaladtaval, es a karbantartas hianyaval" egy problemagoc kepzodik. A szokasos hazi tuningokrol nem is beszelve. Termosz ki, kezikapcsolo hogomba helyett, desztviz fagyallo helyett, vizpumpa zsirzasanak elhanyagolasa, meg miegyeb. A motor mindenhol jar, csak az eloirt uzemi homersekleten nem. Az eloregedo 15-20-25 eves csoveket nem csereljuk, tomiteseket leszarjuk... Aztan meglepodunk, ha a labunkra folyik a hutoviz... ;) De mindegy.

Önjáró Talajgyalu 2009.09.13. 23:49:32

Ja es igen, allatira kene egy 603-as Tatra. Nagyon nagyon nagyon. Istant get. Fele lanyom es a kiralysagom erte. De majd egyszer, ha nagyok leszunk... *Sohaj*

kkn 2009.09.14. 00:11:11

Nocsak ommm, csak nem a múltkori levélváltástól hergelődtél fel a posztra?
Jó, ha van valami, ami az érdekes emlékeket a felszínre hozza, mert bár ismerted ezt, magadtól eddig nem akartad megosztani, te kis irígy, hehehe.

ekutya 2009.09.14. 00:56:30

"A lényeg, hogy 1962-ben a cseh Tatra úgy gondolta, eljött a komolyabb export-sikerek ideje."

Meg akkoriban jelenhetett meg a számlájukon a VW-es pénzmag, ami gondolom kisebb löketet adhatott az önbizalomnak.

ekutya 2009.09.14. 01:11:21

@lacza87: "Kíváncsi vagyok mikor jön elő a "ma jobb lenne, mint a BMW-Merci-Audi, ha hagyták volna" című dal. Ja meg, a "mi mindent loptak a Tatrától" kezdetű slágert is várom."

Kívánságod számomra parancs. Szóval a német autógyártás a 2 világháború között kb. olyan volt a cseh autóiparhoz képest, mint ma a koreai a némethez képest. Audi és Volkswagen ma hidegháború és szocializmus nélkül nem is létezne. A Tatra ma nincs a nyugati élgyártókkal egy szinten, de így is figyelemreméltó eredményeket tudtak elérni, és csoda hogy képesek voltak fennmaradni. A Tatra-val ugyanaz történt mint annak idején Lengyelországgal. Hitler és Sztálin együttes erővel ugrottak neki. Melyik gyártó lenne képes ezt komolyabb sérülés nélkül elviselni? Azt senki se tudja mi lehetett volna a Tatra-ból, de a 2.vh előtt élen járt, és utána rendre elmaradtak a komolyabb fejlesztések. Ha annak idején oda megy a tőke és a szürkeállomány, akkor valószínűleg most is ott lennének a legjobb gyártók mellett.

Virago_1000 2009.09.14. 02:02:53

@UltimateUbul_:
"A kaszni arányai lehetővé tennék akár az orrmotoros kiképzést is, ami a hűtésnek is jót tenne, de mégis megint ezt a gagyi farmotort erőltetik, ezzel sikerült a csomagteret gyakorlatilag eltüntetni viszont legalább van 1 négyzetméteres kalaptartó."

Lehetove tennek, de mar egyik forum tars megirta, hogy miert is jo a farmotor. Meselj, miert is gagyi a farmotor?
ha ultel volna ilyen gepben, tudnad, hogy a hatso ulespad mogott van vagy 300l csomagter, innen hozzaferheto a kuplung, valto is.

Virago_1000 2009.09.14. 02:09:34

@scorpio-grass:
Pontositanek: 3.5 l v8, de ovatosan megall 12-13-bol is, akkor persze nem gyorsul ilyeneket. 240-et pedig csak az injektorosak mennek. Vagy a 4.3 l-esek.

Tatra 613 tuning "egyszeru" modja, ha Porsche 911 hengereket es dugattyukat teszel fel, illeszkedik, tocsavarok tavolsaga megegyezik. Persze ezt csak az injektorossal lehet megcsinalni, 2 db Jikov nem birja ellatni a 4.3 l-es motort anyaggal, es a mechanikus AC pumpa sem. Persze ha meg akarjuk novelni a teljesitmenyt, hegyesebb vezermutengely, kipufogo, Iveco legszuro, egyeb tuning...

(Tudtad ezt, Ommm?)

Virago_1000 2009.09.14. 02:12:55

@toncsi64:
Ja, ha a 60-as evekre gondolsz, ez a gep hasonlo kategoria, mint az USA v8 autok, igaz hogy nem tele elektromos biszbaszokkal meg legkondi nelkul (bar Fidel Castronak keszitettek egyet legkondival), de a futomuve azokenal szazszor normalisabban meg van csinalva. Igencsak furge gep lehetett a maga idejeben. Es 6 szemelyes, elol ugyanugy ulespad van.

Virago_1000 2009.09.14. 02:18:57

@pet77: "Persze ugyanez a konstrukció az usa déli államaiban, valamint dél európában életképtelen!
Azt hiszem , a sikert ez gátolta.
PL a zaporozsec is léghűtéses farmotoros volt, ez teljesen jó volt a hideg, orosz tajgára, mig nálunk egy nyári napon megszenvedett..."

Tevedes. Hm zaporozecs - tatra hasonlat...hat... mint ha a trabantot es a mercedest hasonlitanad.

Az USA-ban, ausztriaban jelenleg hasznalnak Tatra tuzoltoautokat. 6-szoros Dakar gyozelem, a Szaharan keresztul, a vizhuteses teherautok ellen. Szerinted nem hatekony a leghutes? A Tatranal nagyobb tapasztalatokkal a leghutes teren a vilagon senki sem rendelkezik - a Porsche sem.

Virago_1000 2009.09.14. 02:20:11

@volgapierre: Ha jol tudom Hitlernek is volt T87-e, valamint a naci vezetoknek Tatrai. Emiatt (is) es a fejlett ipara miatt akartak cseheket leigazni.

Virago_1000 2009.09.14. 02:24:48

@scorpio-grass: A korai Tatraknak volt farka, vagyis uszonya, mert ezzel akartak valamelyest segiteni a nagyteljesitmenyu farmotor hajtasi befolyasain. Aztan kesobb hagyomanyos design elem lett, erre probal a videon lathato Tatra osztott hatso szelvedoje is emlekeztetni. Kesobb, a 613-as szeriarol pedig mar lemaradt teljesen.

Virago_1000 2009.09.14. 02:27:58

@Ararat: A legujabb kosz hirek szerint a Subaru Outback padlolemezere es hajtaslancara epitenenek egy klasszikus Tatrat, de sajnos a valsag es penzhiany miatt orulnek, ha csak a munkasok felet kell elkuldeni :(

Virago_1000 2009.09.14. 02:32:55

@kewcheg: Nem, nem volt aktualis 100.000 km utan. A Tatrak minosegukkel messze kiemelkedtek a szoci jarmuvek kozul.
Igaz enyem 613-as, 3.5 v8, 356.000 km-el az orajaban es nem kellett generalozni meg. Igaz, az olajat mar csipegeti. 603-asban (OHV HEMI V8 (chrysler nem reg jelentette meg,nagyon buszke ra ) raadasul 2db ventillator van, mind 2 hengersornak kulonkulon.

Virago_1000 2009.09.14. 02:34:38

@Önjáró Talajgyalu: Igen, a "karbantartas hianyat" vastagon ki kene huzni. De szerintem nem ezert utaltak a Skodakat (a csehek is)

Redcat 2009.09.14. 07:49:56

Azt nem tudom, hogy Hitlernek volt-e Tatra-ja, de a Wehrmacht nagy számban használt Tatra 111-es teherautókat.

Redcat 2009.09.14. 07:51:36

@ommm: Hát ez a 603-2 csak egy "ráncfelvarrás" volt. Az alapvető konstrukció 1955-ből származik.

otirt 2009.09.14. 08:58:40

@ommm:
A TATRA 603-as típuscsaládnak három változata létezett:
Az első széria: 1957-1963
A második széria: 1963-1967 (ez szereplet a filmben)
A harmadik széria: 1967-1975

A pontos típusszámokat nem tudom, de a TATRA múzemnak most küldtem egy e-mail-t.

otirt 2009.09.14. 09:01:01

@otirt:
OFF
A már megint a fogalmazásgátlót szedtem be a CAVINTON helyett
ON
Helyesen: "(ez szerepelt a filmben)"

orv 2009.09.14. 09:03:46

1.Indán nézhetetlen,szerencsére vannak még szorgalmas kommentelők...
2."Z"-elvtárs majdnem elütötte Hrabalt ,aki emiatt további 26 évet töltött el az Aranytigrisben.
3.Visszafejlődtek,hisz 86-ban már nem az volt írva a rendőrautókra,hogy POLICE,hanem hogy V.B.,azért is hívták ötödikbéseknek őket.
4.Legközelebb arról a rendőrautóról is hallanék,ritka randa egy darab,pedig az alapja egy,a világon mindmáig az egyik legáramvonalasabb típusa.
5.Ezek itt francia csendőrök a könnyebb emészthetőség kedvéért ,a való világban jelentős-tányér-sapka volt a divat,nemritkán szolíd géppisztollyal kiegészülve,csupán az elegancia okán.
6.Képesek voltak a nyugat felé egy ilyen történettel odafordúlni?Gusztávhuszák-klón titkárnőével ,gondolom munkaidőben, gondolom vállalati kocsival száguld a hétvégi-dácsába ,gondolom diktálni.
De a hülyesofőr elszúrja a legvégét, így kénytelenek dugás helyett a gyalogrendőrök meleg gratulációit fogadni és lógó farokkal visszakullogni a pártbizottságra!
Muhaha!A létező szocializmus nem enged holmi kapitalista elhajlást,szocialista realizmus van és kész!

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.14. 09:34:35

@ekutya: "Szóval a német autógyártás a 2 világháború között kb. olyan volt a cseh autóiparhoz képest, mint ma a koreai a némethez képest"

Baromság. A Mercedes már akkor is státusszimbólum volt, nem véletlenül.

"Audi és Volkswagen ma hidegháború és szocializmus nélkül nem is létezne."

Szintén baromság. A VWt pont a kefebajszos azon ukáza szülte, hogy a népnek 1000RM alatti autó kell. Az Audit meg az szülte, hogy Horch-ot kitúrták a saját cégébôl. A szocializmus lófaszt nem tett le az asztalra a gépgyártásban, a hulladékot termelô üzemei rendre csôdbe is mentek, amint a rendszerváltáskor leakasztották ôket az állami csecsekrôl, és a szabad piacon kellett (volna) megküzdeni a konkurrenciával. Hány darabot is adtak el a 700-asból?

"A Tatra ma nincs a nyugati élgyártókkal egy szinten"

Nemhogy egy szinten nincs, de egyáltalán sehol sincs. Nemtom feltûnt-e, hogy sehol nem lehet Tatra személygépkocsit venni. Teherautót gyártanak, annak meg ugye nem sok köze van a személyautókhoz.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.09.14. 09:35:38

@Virago_1000:
Ausztriában jelenleg hol használnak Tatra tüzoltóautót?

Il mio nome è Nessuno (törölt) 2009.09.14. 09:41:47

@Redcat: Nem volt. A Tatra személyautók használatát viszont megtiltották a tiszteknek egy idô után, mert páran meghaltak benne, és tiszteket képezni drága mulatság. Utánaolvashatsz.

mtk001 2009.09.14. 09:50:51

Gyerekkoromban láttam egy ilyet és ráadásul előtte olvastam Hanzelka és Zigmund világkörüli útjáról Tátrával.
Hát egy fél napig egerésztünk az autó körül, lefényképeztük, próbéltuk az órájáról kitalálni, hogy mennyivel mehet.

volgapierre 2009.09.14. 09:57:07

@Virago_1000:

Ez a "messze kiemelkedik"-dolog sajnos sántít. Nem Dacia-színvonal, az világos, de kimagasló, minden KGST-verdát porig alázó minőségről nincs szó. Lehet azon lamentálni, milyen elnyomott zsenik dolgoztak a Tatra-nál, hogy mennyire megszívta a cég a szockó érát, valamint hogy a Tatraplan csak akkor lett legendásan hulladék autó, amikor a gyártást elvitték Koprivnice-ből, stb. A lényegen sajnos mindez nem változtat: igényes, de legalábbis ötletes konstrukció, kontra hosszú modellciklusok, ingadozó minőség, erős rozsdásodási hajlam, helyenként nagyon is megkérdőjelezhető kidolgozottság, magas szervízigény.

Imádom, gyönyörű a legtöbb háború előtti modell, odaver a Tatraplan, a 603-as és a korai 613-as is, és tényleg imponálóak a teljesítményadataik. De a szocialista éra alatt készült modellek bizony nem az agyonverhetetlen, elnyűhetetlen, alig meghibásodó kocsik kategóriáját erősítik.

A bő 300.000 kilométer valóban szép dolog, de ezt a kunsztot több keleti kocsi is tudta. Emellett egy nagy köbcentis, hosszú áttételű váltóval és difivel szerelt V8-ast azért nem olyan könnyű széthajtani. Emellett itt a 603-asról volt szó, ami bizony eddig nem ment el nagyjavítás nélkül. Nagyon nem.

Maxim_Isayev 2009.09.14. 10:00:29

Hanzelka és Zigmund: 1967-ben nálunk is kiadták az AFRIKA című kétkötetest. Tele fotókkal, gyerekként imádtam. Most is megvan a szülőknél. Háromlámpás Tatra hátul egyetlen baszottnagy uszonnyal, ami kettéosztotta a hátsó szélvédőt.

Önjáró Talajgyalu 2009.09.14. 10:20:02

@Virago_1000: En nem tudom miert utaltak, szuleimnek volt a kezdetektol, nekem is van (faros) en szeretem, szerettuk. :) Mondjuk az is teny, hogy a 20 evvel korabban jo dizajn dontesnek szamito farmotoros konstrukcio a 105/120 eraban mar muszajbol szuletett, mert az orrmotoros protokat (720, 760, stb) rendre lefujtak a moszkvai taviranyitassal mukodo elvtarsak. A Favorit is szinte teljesen kesz volt evekkel korabban, megis csak 89-ben engedtek vegre kihozni... Szoval a Skoda nem volt farmotor fanatikus sosem. Az 1000MB kasznit is teszteltek kulonbozo motorpoziciokkal, S100-at szinten, es a 120-bol meg a Rapidbol is volt orrmotoros tesztvaltozat...

Ellenben a Tatra, az igen. Ideznem Karottat: "Leghutes, farmotor, V8, Tatra. Ide vele." :)

Redcat 2009.09.14. 10:43:21

@volgapierre: Emellett egy nagy köbcentis, hosszú áttételű váltóval és difivel szerelt V8-ast azért nem olyan könnyű széthajtani.

Nem-e? Volt kollégám első pesti útján elkövette :)

Redcat 2009.09.14. 10:45:18

@Önjáró Talajgyalu: Ez nem a szovjet elvtársakon múlott közvetlen, hanem a gazdasági helyzeten.

Önjáró Talajgyalu 2009.09.14. 10:52:35

@Redcat: Aha. Gyartasra kesz(!) protok kifejlesztesere volt penz, gyartani nem. Helyette gyartottak ugyanazt a regit tovabb. Mennye'ma... Ez politikai, nem gazdasagi vagy technologiai dontes. Foleg, hogy a Skodanak voltak nyugati erdekeltsegei mindig is, amik gazdasagilag is rentabilisse tettek volna barmifele fejlesztesi vallalkozast. A szinten taviranyitassal lefujt mas KGST autogyarakkal valo egyuttmukodes (lasd a mar emlitett 760 proto esetet) nem is emlitve. Nem az ujjambol szoptam, olvasgass kicsit... Gugli a baratod.

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.09.14. 10:54:59

Szívesen kipróbálnék egy ilyen "finomságot".

volgapierre 2009.09.14. 11:05:57

@Önjáró Talajgyalu:
A tervutasításos gazdálkodás agyatlanságától és a politikai, de legalábbis nem szakmai alapon hozott döntésektől gyakorlatilag az összes KGST-beli autógyár szenvedett. A szovjetek is. Végig lehet nézni hány projekt, terv, fejlesztés állt földbe az egyes autógyárakban, legyen az NDK-beli, csehszlovák vagy éppen muszka. Nem kaptak zöld jelzést, mentek is a levesbe.

Önjáró Talajgyalu 2009.09.14. 11:09:38

@volgapierre: Nyilvan igy van. Nem veletlenul emlegetem a 760-at, mert az az NDK gyarakat is erintette. Es nyilvan Togliattiban sem viccbol gyartottak 40 evig kvazi ugyanazt, mikozben egy ott is volt egy csapat mernok, akik csinaltak volna ezt-azt. (Ez persze tulzas, de talan ertheto mire gondolok.)

ommm 2009.09.14. 12:39:15

@Virago_1000: Hmm...sosem gondoltam volna így tuningolni egy Tatrát.
De ha már, akkor csak így:

www.youtube.com/watch?v=_UqArDkXE9w
(1:00, 1:40)

www.youtube.com/watch?v=WBtlfEfaQ34&feature=related

Na. 400 lóerő, 450 Nm, 7500 redline

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2009.09.14. 12:49:22

@montmartre: Olyan ronda, hogy az már szép. Mindjárt megguglizom! Köszi!

@lóbogár: Te onnan látod, hogy nekem milyen Firefox verzióm van?!

@zolihgt: Köszi, megvan!

ommm 2009.09.14. 13:22:36

@Virago_1000: Nem akarom elvenni a kedved, nem szívesen tenném, de azt hozzá kell tenni, hogy a Dakar Tatrák már régen nem saját, levegős motorjaukkal mennek. Cummins és DD motorokat használnak. Persze régebben még saját motorokat használtak, de az utóbbi pár évben nem. Mondjuk a borzalmas Kamazok és a hollandok mellett nehéz lenne labdába rúgniuk és persze Loprais papa még a levegős motorokkal nyerte magát halálra.
Olvasd el a gyárlátogatásról írt hosszú-hosszú posztom, abban láthatsz 10x10-es és 12x12-es csővázakra szerelt vizes dízeleket.
Mind ment Indiába és a Közel-Keletre.
A léghűtéses motorokkal szerelt katonai cuccokat jellemzően az oroszok viszik.

kewcheg 2009.09.14. 14:54:45

Kedves Önjáró Talajgyalu! Igazad van, hogyb azok a Skodák nem nagyon voltak a mai értelemben karbantartva (lásd 15-30ezres szervizek és társaik) de szerinted akkor ki tartotta így karban a kocsiját? Még márkaszervízek se nagyon voltak, csak az afit, amiről mindenk tudta hogy milyen.Én zsíroztam a vízpumpát és fagyálló volt a hűtőben, de megmondom öszintén hogy a ki..ott hosszú vízcsöveket soha az életben nem cseréltem mint ahogy senki se. Arra azért gondolhattak volna a gyárban hogy a 11 liter hűtőfolyadék amitől állandóan meleg volt a kardánalagút azért nem teljesen az egyszerű és komplikációmentes konstrukció záloga... ( Mai 1.3-as kocsikban 3- 3,5 lityi fagyálló van) Ja és szereltem ki szinte vaci új termosztátot éjjel a cseh hegyekben Németország felé menet, persze hogy utána 50 fokos volt a hűtőfolyadék.Az új termó se bírta sokáig, pedig semmi nem volt megbuherálva a hűtőrendszerben (ilyen elktromos kapcsoló, stb..)

montmartre 2009.09.14. 15:30:07

@Sam. Joe: Most elbizonytalanodtam: lehet, h mégis egy Tatra 201 lesz az a förmedvény...:)

TyerCorp01 2009.09.14. 16:43:44

Na nehogymár az 500-as OHC Jaffa ne menjen át azon a kis patakon... :) Tipikus '60-as évekbeli cseh filmecske, a feeling megfogott. :)

girosz · http://www.girosz.hu 2009.09.14. 17:48:28

@Sausage: jaja, a harsonás srác is tépi rendesen :)

ekutya 2009.09.14. 18:17:55

@Il mio nome è Nessuno:

"Baromság. A Mercedes már akkor is státusszimbólum volt, nem véletlenül."

Ez tény. Akkoriban bármilyen autó az volt. Az olcsó, mindenki számára elérhető autó csak ábránd volt. Ettől függetlenül a Tatra jobb volt, fejlettebb volt. Csak 1 adat. T77A 0,212 légellenállás, az új, tovább finomított Toyota Prius meg 0,25.

"Szintén baromság. A VWt pont a kefebajszos azon ukáza szülte, hogy a népnek 1000RM alatti autó kell."

Tény ez is, viszont a háború után a kutyának sem kellett volna a Volkswagen ha nincs a keleti kommunista blokk. Egyszerűen megfojtotta volna a nyugati piac és a Tatra pere. Nem lehetett volna Beetle, ha nincs a szocializmus. Beetle nélkül meg nem lehetett volna pénze a Volkswagennek, sosem vette volna meg a 4karikát. Tehát ma nem lenne egyik sem.

"Nemhogy egy szinten nincs, de egyáltalán sehol sincs. Nemtom feltûnt-e, hogy sehol nem lehet Tatra személygépkocsit venni."

Az utolsó csapás volt a Tatra-ra hogy a KGST nélkül meg kellett volna állnia a nemzetközi piacon. Esélye sem volt. Évtizedekig nem volt olyan fejlesztés a cégnél, mint a nyugati konkurenciának. Így egyszerűen nem lehet versenyezni. Az autókat pont ezért nem tudták eladni, és kényszerből leálltak a termeléssel. Viszont ma is gyártanának személyautót ha akkor tovább tudták volna akadálytalanul fejleszteni őket. Biztos vagyok benne hogy lett volna orrmotoros modell is, ha a piac azt kívánja. A mai német gyártók is eltűnnének elég hamar a süllyesztőben ha Észak-Korea megszállná őket, és nem fejleszthetnének.

ekutya 2009.09.14. 18:23:14

Hitlernek nem tudom volt-e Tatra-ja, de ő vezetni se tudott. A másik meg hogy ő amúgy sem arról volt híres hogy más nemzet értékeit tolta volna előtérbe. Gondolom már csak ezért is Merci kabrióban szeretett közlekedni. Abból jobban nézett ki, ha integet. Az viszont tény, hogy a führer csodálta a Tatra-t és Ledwinka-t.

Seb 2009.09.14. 18:58:08

Köcsög Palik László,valamint láncos kutyája Czollner Gyula!

Virago_1000 2009.09.14. 19:24:54

A topicra visszaterve, utananeztem: a videoban szereplo Tatra a 603-2.
T603-1 (1956-63)
T603-2 (1964-67)
T603-3 (1967-75)

A legritkabb a 3 lampas. (T603-1) Ennek oka az, hogy a balesetes autokat a gyarba vittek vissza javitani, es baleset utan mar a rancfelvarrott maszk kerult fel. Szervizelest a gyar vegezte, kizarolag.

Virago_1000 2009.09.14. 19:35:14

@Il mio nome è Nessuno:

"Baromság. A Mercedes már akkor is státusszimbólum volt, nem véletlenül."

Egyetertek.

"Szintén baromság. A VWt pont a kefebajszos azon ukáza szülte, hogy a népnek 1000RM alatti autó kell."

A tervet pedig sikerult megszerezni Porschenak ledwinkatol. Azonban ha a VW nem kebelezi be az audit, akkor nem tudom hol lennenek, mert sokat nemigen tettek le az asztalra (azota sem), osszehasonlitva mas nemet markakkal.

Az Audit meg az szülte, hogy Horch-ot kitúrták a saját cégébôl.

"A szocializmus lófaszt nem tett le az asztalra a gépgyártásban, a hulladékot termelô üzemei rendre csôdbe is mentek, amint a rendszerváltáskor leakasztották ôket az állami csecsekrôl, és a szabad piacon kellett (volna) megküzdeni a konkurrenciával. Hány darabot is adtak el a 700-asból?"

A 700-asbol 61 db keszult. Csodalatos kezzel keszult, igazi luxuslimuzin, de sajnos nagyon latszik rajta, hogy kezzel keszitett auto, Csapnivalo minosegben. A szegyen inkabb az volt, hogy S-osztaly kategoriaban, nem volt sem legzsak, sem ABS 1997-ben. Azt, hogy a szocializmus nem tett le lof** sem, az azert nagyon eros, mert igenis voltak innovativ fejlesztesek, talan nem tulzok, ha azt mondom, hogy Tatraval az elen. (Nezd vegig a gyar 111 eves tortenetet, az autoipar pionirjai voltak, foleg a 2. vh. elott) Sajnos a kommunizmusra jellemzo lazasag, hanyagsag megtette a hatasat. (Es meg a mai napig is jelen van sajnos) Amikor ki kellett volna lepni a szabad piacra, keptelenek voltak helyt allni, de nem azert, mert a mernoki kapacitas nem volt meg, hanem azert, mert a kommunizmusnak koszonhetoen azt sem tudtak, mi az a piac.

"A Tatra ma nincs a nyugati élgyártókkal egy szinten"

Teherautogyartasban a sajat szegmenseben messze veri az osszes nyugati gyartot. Az indiai hadsereg fo beszallitoja, helyi gyartas is folyik.

Virago_1000 2009.09.14. 19:37:09

@Il mio nome è Nessuno:
"Nem volt. A Tatra személyautók használatát viszont megtiltották a tiszteknek egy idô után, mert páran meghaltak benne, és tiszteket képezni drága mulatság. Utánaolvashatsz."

igy van, ugy hivtak a Tatrakat, hogy a csehek titkos fegyvere, ugyanis a futomuvek teren (akkor meg) nem jeleskedtek.

Virago_1000 2009.09.14. 19:50:30

@volgapierre:
Nezd, nekem 613-asom van napi hasznalatban. 603-as csak a klubtarsaknak van. Arrol ok tudnanak nyilatkozni.
Eros szervizigennyel esetemben nem ertek egyet, mert a 340.000 feletti futasteljesitmeny utan mindossze olajakat, szuroket, ekszijat csereltem (mikor megvettem) es befogtam. Azota is teszi a dolgat, es a tankolason kivul egy kanyi vasat sem koltottem ra. most 353.000 van benne, de lehet hogy mar visszatekertek korabban az orajat. Bar a korabol adodoan nyilvan vannak hibak, olyan mint tomitesek eloregedtek pl., ja es ahogy irod, a legnagyobb ellenseg a rozsda, nagyon tud rohadni, bar nem jobban mint pl egy Opel Senator.

"igényes, de legalábbis ötletes konstrukció" - Ezert szerettem en is bele. A Tatranal negyon keves individualistabb markat talalsz.

"hosszú modellciklusok" - Mivel kis darabszamban, kezzel keszitett autorol van szo, ezert nem realizaltak annyi profitot, hogy allandoan legyen penz fejlesztesre. Egyebkent ha megnezed a korabeli kezzel keszult autokat, azoknak sem volt rovidebb modellciklusuk.

" helyenként nagyon is megkérdőjelezhető kidolgozottság" - Ha arra gondolsz, hogy eleg puritan belul, akkor nem tevedsz. Egy nagyra nott 120-as skoda, illetve a 603 egy nagyitott 100 MB. Am de mint mondom, kis db-szamrol beszelunk, ott kellett megfogni a koltsegeket, ahol csak lehetett.

A 603-t es a korabbi Tatrakat sokan szeretik a gyonyoru formajuk miatt, ami a 613-rol nem mondhato el. Viszont ez utobbi is mar 40 eves, a maga koraban magasan eloremutato technika, es meg a mai napig is siman tartja a lepest autopalyan a legmodernebb autokkal.

Virago_1000 2009.09.14. 19:55:35

@Önjáró Talajgyalu: Nem tudom, Skoda tortenetet nem ismerem annyira, de az elvtersak tonkrevagtak az autoipart (is)
Barmelyik szoci marka lehetne azon a szinten, ahol a nyugatiak, ha nem szoltak volna le moszkvabol hogy csak nyugalom.
Hiszen interneten rakereshetsz, de mindegyik gyartonal szulettek csodas modellek, s prototipusok.

(Talan azert szoltak le, hogy ne elozzek le az "anya" orszag iparat? Ez mar csak az en hipotezisem, de lehet hogy ez volt az oka. Az orosz mernokok nemigen jeleskedtek onallo konstrukcioval.)

Virago_1000 2009.09.14. 20:02:47

@ommm: Nem tudod elvenni a kedvem :)))
Tudok rola. Nem olyan regen azert, en amennyire tudom, csak az utolso 2 versenyen. Mondjuk azert azt is vegyuk am figyelembe, hogy a KAmaz gyari csapatot indit, nagy koltsegvetes stb. Annak a Kamaznak koze nincs az utcaiakhoz. A Tatra pedig majdhogynem Loprais ur hobbija. MErt a gyar anyagilag nemigen tud segiteni semmit sem, evi 2000 db teherautobol csoda, ha megelnek, nem hogy meg versenyezzenek is. Na most, ennek fenyeben azok a Dakar gyozelmi ermek sokkal fenyeseben csillognak.

Virago_1000 2009.09.14. 20:05:41

@ekutya:
"Az viszont tény, hogy a führer csodálta a Tatra-t és Ledwinka-t. "

Nem veletlen akarta bekebelezni, a cseh ipar a vilagon az 5. legnagyobb volt akkor. Sajnos a kommunzmus evei alatt lassan de biztosan elsorvasztottak.

Virago_1000 2009.09.14. 20:16:39

@ekutya: "Csak 1 adat. T77A 0,212 légellenállás, az új, tovább finomított Toyota Prius meg 0,25."

A Tatranak jutott eszebe a vilagon eloszor a legellenallas mint olyan, es hogy ezzel is szamolni kell. (Pontosabban egy magyar mernok, Jaray Pal tervei alapjan) Szinten ok alkalmaztak eloszor szelcsatornat.

Forest (törölt) 2009.09.14. 21:05:35

Wendóz és Chrome alól is tökéletes az inda. Linux alatt viszont halál, egy indexes video nem sok, annyit sem lehet megnézni.
Youtube természetesen működik.

fosdapass 2009.09.14. 21:36:55

"még tartotta a lépést az akkor már nyugati modellekkel"

Hehe! Ez valami vicc? A cseszlovák autóipar 1939 és 1989 között semmit nem fejlődött, nemhogy lépést tartott volna.
Áramvonalas gépekkel - ráadásul kevésbé otromba formákba csomagolva - szinte minden gyártó előrukkolt Adler Autobahntól kezdve BMW335-ön és Peugeut-okon át Népautóig , vagy a teljes amerikai modellpalettáig bezárólag.

A film már elég régen körbejárta a netet - én se ezen az ócska indekszvideón láttam - de nekünk ez a hatvanas évek eleji cseszlovákia legalább olyan távoli, mint az ötvenes évek NSZK-ja.

Mulatságos az a telebili jellegű borulás közeli támolygás, amivel a kocsi remek úttartását illusztrálják az autópályán szlalomozva.

Az ötszázas JAWA - bár nyilván ez se volt egy R50/S, vagy "zöld elefánt 601-es" - azért kéne egy körre...

Virago_1000 2009.09.14. 22:18:06

@fosdapass:

"Áramvonalas gépekkel - ráadásul kevésbé otromba formákba csomagolva - szinte minden gyártó előrukkolt Adler Autobahntól kezdve BMW335-ön és Peugeut-okon át Népautóig , vagy a teljes amerikai modellpalettáig bezárólag."

Hat hogy otromba-e az izles kerdese, mindenesetre, ma egy veteran Tatrat sokkal jobban megcsodalnak, mint az altalad emlitett tipusokat.
Mondjuk az a teny, hogy kinek jutott eszebe aramvonalas autokat tervezni, az ugye vitathatatlan.

"Mulatságos az a telebili jellegű borulás közeli támolygás, amivel a kocsi remek úttartását illusztrálják az autópályán szlalomozva."

Mondjuk rendesen tekergeti a kormanyt az illeto az autopalyan, azert latod tamolygasnak.
Mutass nekem korabeli, es kategoriabeli autot, amelyik nem tamolyog ennyire legalabb. Mutass nekem kategoriabeli 70-es evekbeli USA autot, amelyik nem tamolyog ennyire.

Virago_1000 2009.09.14. 22:23:04

www.youtube.com/watch?v=Pw8iaKIRKps&feature=related
www.youtube.com/watch?v=Fz5FStGrNGE

Ez utobbi szep pelda arra, hogy mit tud egy hagyomanyos alvazzal szerelt szerkezet a Tatra-vedjegynek szamito kozponti csovazzal szemben

Erdekes lehet ez is:
www.tatratrucksusa.com/ATT%20Tatra%20%20Home.html

volgapierre 2009.09.15. 14:09:47

@Virago_1000:

Értem, a magyarázatokat is ismertem (ha máshonnan nem, hát az inddexes Tatra-fórumból, ahol jobbára csak read only üzemmódban, de jelen vagyok ;), de a lényegen nem változtat a dolog.

Az indexes topikban is gyakori ez a rajongói hozzáállás: a tervezői zsenialitás -jogos- hangoztatása mellett elsikkadnak a minőségi problémákkal kapcsolatos megjegyzések, illetve az előbbiekkel kerülnek "ellenpontozásra". Csakhogy különböző természetű, ráadásul egymással megengedő viszonyban lévő tulajdonságokról beszélünk.

Magyarán: attól, hogy egy konstruktőr, ill. egy gyártó autói ötletesek, helyenként zsenialitásba hajlóan formabontó formai és műszaki megoldásokkal élnek, minőségi kifogások még előállhatnak. Elő is állnak. (Tegyük hozzá, ezek jobbára a szockó éra autóira vonatkoznak.)

És lehet kézi gyártásról, kedvezőtlen gazdaági klímáról beszélni, ill. ezeket magyarázni. Csak éppen fölösleges. Egyrészt ismertek az okok, másrészt a végeredményen mindez nem változtat.

Egyebekben ha van olyan autógyár, amelyért nagy kár, akkor a Tatra az.

Virago_1000 2009.09.15. 20:38:00

@volgapierre:
amint latod, szeretem a markat, de tudok jozan esszel is gondolkodni. Szoval felvetesedre:
minosegi problemak persze hogy voltak, es lesznek is. Azonban "nem er" osszehasonlitani egy tomeggyartoval. S az hogy kezi gyartas, az nem kifogas meg magyarazkodas.
Ha nincs meg egy kello mennyisegu eves darabszam, akkor a gyarto nem tudja kikiserletezni a megfelelo technologiakat, hiszen meg prototipust sem epit, csak max. 1-2-t. Hogy miert? Oka az anyagiak. Vagy pedig egy kisszerias manufakturalis vuszonyok kozt epitett (mert ez mar nem gyartas) auto is elerheti a tomeggyartmany minoseget, de akkor annak sokszorosaba fog kerulni.
Pl. a MErcedes w126-bol mennyit gyartottak (kb kortars, vetelytars)? Tobb mint 800.000-t , mig a 613-as Tatrabol 11.000-t, kezzel.
Kerdesem: Melyik esetben terulnek meg a fejlesztesbe, gyartasba beleolt szazmilliok? Melyik esetben van tobb esely jobban, precizebben kidolgozni a technologiakat, kiserletezesekkel kikuszobolni a leheto legtobb konstrukcios hibat, odafigyelni a gyartasi folyamatokra? (minosegbiztositas?)
A valaszt te is tudod.
Csak emlites szintjen, a Tatra T700-asbol 61 db epult, szerinted a MB hany db prototipust epitett? (minimum 100-t ha nem 200-t) Es azokat bezuzzak, mert a "gyartas" gyermekbetegsegeit annyira magan hordozza, hogy nem kerulhet ki a piacra. Illetve a celbol epult, hogy ezekre rajojjenek, kikuszoboljek.
Na most, mennyi esely van kikuszobolni ezt, ha evi 30 autot gyartanak? (Pl Tatra 613 electronicbol 15 db keszult.) Foleg ha massziv a penzhiany?
Ha egy gyar a csod szelen tantorog, akkor semmi.

Ha meg mar minosegrol beszelunk, akkor olyan gyartokkal kell osszehasonlitani a Tatrat, mint pl Bristol, Jensen, AC, Morgan, stb ahol a feltetelek es a darabszamok siman hasonloak. Sughatok? Azoknak a gyartoknak sem (volt) jobb, egyenletesebb minosege, tartosabb konstrukcioja. Megis vannak akik azt ertekelik.

Egyebkent meg igazad van teljesen, a vevo szempontjabol, mert ezek a dolgok a piacon nem szamitanak. A vasarlo a leheto legjobb minoseget akarja a penzeert, es ha a szomszed jobb alternativa, ertelem szeruen oda fog menni.

fosdapass 2009.09.15. 20:38:42

@Virago_1000:

Nem mondom én hogy rossz ez az ótó, mert nem ismerem. Érdekesnek érdekes(kívül), meg lehet csodálni, de a cseh mérnöki agyrémek erdejétől félek tőle, hogy ez a márka se látszik elég tisztán.
Emellett nagyon szeretném, ha pl Tatrák is színesítenék ezt az alufóliaszürke kopogósműanyag unalomfolyamot, ami a mai utcaképet jellemzi.

Amúgy a háború előttig biztos nem volt a Tatrák ellen különösebb kifogás, ha még egy Horthy István is "kénytelen" volt Tatra Dynamicot használni (többek között).

Az igazán patologikus terület tatráéknál a teherautós szörnyszülöttek vidéke, amit ép ésszel nem lehet megúszni.

fosdapass 2009.09.15. 20:53:51

@Virago_1000:

"Vagy pedig egy kisszerias manufakturalis vuszonyok kozt epitett (mert ez mar nem gyartas) auto is elerheti a tomeggyartmany minoseget,"

Azért arányaiban nem igényel a kézzel készített, pontos karosszéria jóval nagyobb ráfordítást, ha azt vesszük, hogy a mélyhúzóformáknak milyen isszonyatos ára van.
Ha eljut odáig a manufaktúra, hogy szerkezetileg kész az önhordó kasztni váza, akkor a felöltöztetése, a hézagok pontossága, miegymás egy gyakorlott lakatosbrigádnak már nem jelenthet gondot.
Más kérdés persze, hogy honnan bányásznak elő manapság olyan embereket, akik megkapják a rajzot, meg egy tábla 1es lemezt és pár óra múlva átnyújtják a milliméterre pontos sárvédőt...
Pedig hány ilyen mestere volt csak a magyar járműiparnak, a cseszlovákokról nem is szólva!

Virago_1000 2009.09.15. 23:52:51

@fosdapass: "Azért arányaiban nem igényel a kézzel készített, pontos karosszéria jóval nagyobb ráfordítást, ha azt vesszük, hogy a mélyhúzóformáknak milyen isszonyatos ára van."

Igen, iszonyatos ara van. De ez az egesz gyartosor felszerszamozasahoz kepest nem is olyan sok. Hegeszto, szerelo keszulekek, muanyag froccsonto szerszamok, ellenorzo keszulekek... utaster, belso dekoraciok...SZERELES...Beszallitoi minosegbiztositas... millio egy dologra kell gondolni.
Arrol nem is beszelve, hogy ilyen kis szeriaknal azert valasztjak inkabb a kezimunkat, mert nem eri meg gepesiteni, viszont ilyenkor nem lehet betanitott munkasokra bizni semmit, hanem csak mesterekre, akik egy kicsit polihisztorok is...

Bar lehet hogy nem ment at jol, de alapvetoen en a fejlesztesre gondoltam mint elsodleges arfelhajto tenyezo, ami egy kisszerias modell eseteben sem kevesebb, viszont az eladott darabszam ami utan realizalhato a profit, joval kevesebb.

Virago_1000 2009.09.15. 23:55:28

@fosdapass: Az angolok is kepesek mernoki agyremekre, de meg ok is megijednek a csehektol :)

DRtorgyi 2009.09.29. 12:56:20

@Virago_1000: Hitlernek nem volt soha Tátrája. Dr Fritz Todt miniszternek volt asszem.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.09.30. 11:35:03

@Virago_1000:
Utánanéztem. Ausztriában nem használnak Tatra tüzoltóautót. Forrás: az osztrák Tatra-Klub mailje.
Üdvözlet Bécsböl
süti beállítások módosítása