A Nagy Népvándorlás utáni pakolgatás közben akadt a kezembe a brit Autocar július végi száma. Nem is emlékszem, hogy a közös szerkesztőségi archívum-kupacból vagy Csikós asztaláról. Akkortájt nyaralhattam, így történhetett, hogy nem olvastam, a hiányt pedig illik bepótolni, haza is vittem, átrágtam magam rajta.
Semmi extra, hozta a megszokott színvonalat, a brit autós újságírás természetesen ugyanolyan részrehajló, mint bármely másik (gondoljanak csak bele, ha nekünk is lenne hazai márkánk), de ettől függetlenül a világ egyik legjobbja (ha nem a legjobbja) már ami a tartalmat és a színvonalat illeti. Matt Saunders rövid interjúját azonban kétszer is elolvastam, szöget ütött a fejembe.
Albert Biermannt az M GmbH fejlesztésekért felelős vezetőjét (remélem, pontos a funkció, nem venném a lelkemre) kérdezte arról, vajon kerül-e dízelmotor a csúcs-BMW-kbe.
Az M-divízió is tisztában van azzal, hogy csökkentenie kell sportautói CO²-kibocsátását és nem zárkózik el attól, hogy esetleg a fekete pisztolyos kútoszlophoz álljon be a jövőben egy M-tulajdonos.
Biermann szerint egyelőre még a távoli jövő zenéje csupán, de ettől függetlenül el tudja képzelni, hogy az egyre fejlettebb dízel-technológiának köszönhetően elkészül majd egy motor, amely teljes mértékben megfelelő lesz majd egy M-típus számára.
"Az X5 és X6 M esetében dízelmotorjaink nyomatékgörbéje akár ideális választásnak is tűnhetne, de a sportos karakter hiánya egyelőre kizáró ok." - mondja Biermann.
"Nem hinném, hogy a jelenlegi piac igényelné a nagy dízelmotorral szerelt, nagy teljesítményű autókat, de ha ez a jövőben változna, akkor szeretnénk mindenképpen jó kiindulási pozícióból nekivágni és lépéselőnyben lenni."
Az M GmbH mindeközben folyamatosan dolgozik azon, hogy a BMW új hibrid technológiáját a legsportosabb modellekhez adaptálja.
"Az elektromos rásegítéssel megnövelt teljesítmény nagyon ígéretesnek tűnik számunkra, ebben az irányban próbálunk elmozdulni."
A Z4 M-roadster és kupé modellek minden valószínűség szerint utód nélkül maradnak. "A Z4 egy nehéz autó" - magyarázza Biermann - "éppen ezért nagyon nehéz effektíven növelni a teljesítményét. Ráadásul ha megkapná a 4 literes, V8-as motort, szinte lehetetlen lenne elhelyezni a modellpalettán anélkül, hogy ne veszélyeztetné az M3 kabrió pozícióját. A 3,2-es hathengeres pedig már nem felel meg a szigorú emissziós normáknak."
Mindenesetre nincs még veszve minden, van rá remény, hogy megjelenik egy új, elérhető árú M-modell. A nemsokára bemutatkozó roadster az új 1-es osztályra épül majd, könnyen elképzelhető, hogy lesz M-verziója is.
Biermann egyetért: "Szeretném ha lenne egy ilyen autónk. A számokkal harcolni nagyon nehéz ugyan, de ugyanakkor tudom, hogy nem vagyok egyedül ezzel az ötlettel."
Eddig az interjú, szabad fordításban.
Nos, mit szólnak hozzá? Vajon mennyire távoli a Biermann által felvázolt jövő? Minden további nélkül elképzelhető, hogy pár éven belül tényleg megjelennek a dM-mek, sőt, ha valaki, akkor a BMW motortervező részlege jó eséllyel tán meg is tudja csinálni a sportautó-dízelt (és itt most egy ténylegesen sportos dízelmotorra gondoljanak), de azért titokban, icipicit reménykedjünk, hogy nem lesz az olyan korán és nem a "Csapatnál nagyot az M-mel? Menj egy kört a dízelemmel!"-típusú szlogenek adják majd el a jövő legjobb BMW-it, hanem ilyen reklámok: