Villany. Autó. Teknika.

Teszt: Dodgem

  2009. augusztus 27. - Gulyás G Címkék: dodgem

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

Az idei év slágere a hibridek mellett a villanyautó, ami majd jól megmenti a Földet, és boldogan élünk, míg meg nem halunk. A Totalcar hallván az idők szavát időt, pénzt és energiát nem kímélve mindent megtett azért, hogy elsőként tárhassa az Olvasók elé minden villanyautók Alfájának és Omegájának titkait.

Alánézünk

Pedig itt élnek köztünk. Nincs az a céges Focus, nincs az az állami Passat, amelyik több pofont és kevesebb törődést kapott volna az életben, mint ők. Mégis mennek rendületlenül, évtizedek alatt kilométerek százezreit maguk mögött hagyva, szinte nulla emisszióval, megbízhatóan teszik a dolgukat. De most tényleg: látott Ön már lerohadt dodzsemet állni az érdi emelkedőn? Na ugye.

Mi van a ruha alatt?

Ennek oka (többek között), hogy a dodgem egyszerű, mint a faék. Sehol egy vezérlőegység, sehol egy CAN-busz, sehol egy beágyazott rendszer. A hajtásról egy 24V-os kommutátoros motor gondoskodik, mindenféle áttétel, váltó, féltengely és egyéb sallangok nélkül. Míg a kerékagyba szerelt villanymotort a jövendő hibridjeiben épp világújdonságnak próbálják eladni, a dodgemben évtizedek óta jelen van, és ezen mit sem változtat az a tény, hogy az agymotort az öreg Porsche már a múlt század végén felhasználta járműhajtásra.

Arra fordul, amerre tekerem

A kormányművet szintén ne keressük: az egész motor úgy forog jobbbra-balra, ahogy a kormánykereket felül tekerik. Mindenki, aki úgy gondolta: az ütközésig elfordított kormánnyal tolatás valami rafinált elekromechanikus trükkel megoldott, tévedett (magamat is beleértve). Szegény motor ugyanarra forog tovább, de ha kilencven foknál jobban elfordítjuk a kormányt, hátrafelé hajtja az autót. A primitív szerkezet mindemellett elképesztő fordulékonyságot kölcsönöz a járműnek: a fordulókör sugara gyakorlatilag a tengelytávval egyezik meg.

A drótkorong testel

A túláramvédelemről szintén nem bonyolult elekronika, hanem egy bazinagy soros ellenállás gondoskodik. A delejt a plafonon kifeszített sodronyhálóból forgatható áramszedőn kapja, és - mivel a jármű gumikerekeken gördül - az áramkör egy barkácsboltban kapható drótkorongon át záródik a vaslemez padló felé.

A pedál alatt mikrokapcsoló

A vezérlés a pedál alá helyezett mikrokapcsolóval történik, azaz a jármű kizárólag padlógázon üzemeltethető. (A megoldást bizonyos német prémiummárkák, továbbá fehér furgonok esetében gond nélkül átvehetnék más gyártók is...)

A hátsó kerekek esetében egy ügyes marketinges bizonyára független kerékfelfüggesztést emlegetne, és a maga módján nem is állítana valótlant. Pusztán nem bontaná ki a teljes igazságot, miszerint például rugó, az nincs benne egy darab se.

Közös magyar-amerikai határt!

Misi, aki hosszas unszolásunkra a kenesei strandon végül bepillantást engedett a kulisszák mögé, úgy tíz éve vásárolta a kocsikat Párizsban. Az újkorában akár egymillió forintot is kóstáló járgányok általában 15-25 évig szolgálnak, és csak minimális karbantartást igényelnek. A szénkeféket persze cserélni kell, és a húsz darabos flottában néha előfordul, hogy 1-1 motort újra kell tekercseltetni, de ez minden. A tizenkét év átrozsdás elleni garancia pedig bele van építve a rendszerbe.

Redundáns betáp

ABS-t, ESP-t már csak azért se keresünk egy dodgemen, mert nincs rajta fék sem: ha elengedi az ember az egy szem pedált, a kocsi gurul, amíg el nem veszti a lendületét. Az aktív biztonság hiányát azonban kitűnő passzív biztonsági rendszer pótolja: a vastag gumiszegély gyakorlatilag minden sérüléstől megóv.

Kontroll és megfelelő időzítés

A tápellátásról a lakókocsi aljába rejtett bazinagy trafó gondoskodik, ami csak ránézésre tűnhet ipari hegesztőtrafónak. A hosszú évek tapasztalata alapján Misiék hibatűrő, redundáns rendszert építettek ki: ha a szürke trafó bedöglik, bekapcsolják a pirosat, azt kész. Show must go on. A párhuzamos rendszerek a lakókocsi belsejében is megtalálhatóak a kettőzött kezelőpulttal és időzítővel. Ez utóbbi három - négy perc körüli értékre van állítva attól függően, mekkora a tömeg. A piac farkastörvényei Kenesén is érvényesülnek.

A Király él!

A további mélyreható műszaki és közgazdasági elemzésnek ebben a pillanatban már-már Üvegtigrisbe illően hangos „Jönnek az APEHosok!” kiáltás vetett véget, így végül csak annyit mondhatok: a Király él!

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr101339797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.08.27. 21:39:53

Kéne egy összehasonlító teszt : elektromos PULI vs. Dodgem :)

BMW /// 2009.08.27. 21:43:21

Nem semmi ez a blog:D

zajcev 2009.08.27. 22:45:56

mit jelent az hogy Frizdlia?

=Daniken= 2009.08.27. 22:52:36

zajcev:

az nem frizolia?:-)

www.frizoliavidampark.hu/

Gugli, a barátod;-)

dzzzzz 2009.08.27. 23:08:07

Mennyi hülyeséget rá tudnak festeni a pályára...

Krisi 2009.08.27. 23:21:22

Ez végre egy érdekes teszt, még ilyet sokat :)
(A Jimmy-s képen azért hangosan felröhögtem, elnézést mindenkitől, de ez büntet :D )

Rocko- 2009.08.27. 23:36:23

"sehol egy CAN-busz"
akkor most Ede kussolhat. :)

amúgy marha jó lett a post, sokszor felröhögtem rajta, kösz!

pink75 2009.08.28. 00:16:46

2 perc 600, 2 menetet mentem a fiammal (3 éves múlt), a második körben már csak a gázt nyomhattam, mert azt nem érte el.
És majdnem kidobtam a taccsot a végén, míg ő boldogan visítva kereste az ütközési lehetőségeket.

aPró 2009.08.28. 00:20:56

darabja csak 1 millió?
akk veszek is egyet :D
emlékszem régen milyen jót csapattunk egyszer pár haverral a vizes pályán... és nem ugyanaz mint kocsival...
pályát mennyiért adják? és mennyit eszik ez??? :D
nem tudja valaki?

series_one (törölt) 2009.08.28. 00:25:23

@kutya_zzr: hú, ez most szar lesz, de hirtelen az ugrott be, hogy oké, te adod a dodged, de kinek van pulija?
bocsbocsbocs.
:)))

Sanzistift 2009.08.28. 00:26:04

Van egy hozzáférhető 24V-os elktromos targonca motor a cégnél, szerintem elkérem.
Van hozzá sebbességszabályzó is.
Akasztok rá két/négy 12V-os akkut, és már ezzel mehetek vásárolni.
Kütyüjárgányt összedobni nem gond, megy vagy hússzal, sisak sem kell rá, és gördülés közben élvezem az álmélkodó tekinteteket.

(majd bejön másnak is, és elkezdem gyártani, és akkor jön az APEH. De addigra már ők is visszafognak magukból, erősen, ahogy a politikai helyzetet nézem. Ami ezt illeti, van egy másik lehetőség is:
Elveszítem mindenem, 25 év munkáját, házat, kocsit, mindent, és örülhetek, ha a nálam felejtett biciklire kifeszített ponyvatető alól lesem, hogy mikor megy a kaftános sereg boltba.
Ti melyik lehetőséget választanátok?
Mert csak ez a kettő van. És mindenkire érvényes, kivétel nélkül, aki bérből/fizetésből él.
Gondolkodjatok.)

Fehérszakál 2009.08.28. 01:04:40

Nekem van egy pulim, épp a macskát rágja :)

rolls 2009.08.28. 01:12:01

a cikkről:
TotalCar - vissza a gyökerekhez!
grat! :)
(haértedmiregondolok)

dextercapo 2009.08.28. 02:44:53

@series_one: nekem . most probalok emberi aron akkupakkot szerezni hozza .

exX2A 2009.08.28. 08:35:42

1900 nem a mult szazad vege...
A mult szazad 2000-ben ert veget.

tiramiska 2009.08.28. 09:44:36

ÉN, így tanultan meg vezetni....! Lehet, ezért vezetek így kamiont? :D :D

cso zsi 2009.08.28. 09:58:46

"Mindenki, aki úgy gondolta: az ütközésig elfordított kormánnyal tolatás valami rafinált elekromechanikus trükkel megoldott, tévedett (magamat is beleértve)."

Ezen nincs mit ragozni. Csak épp egy ötéves gyerek is tudja, akinek már eléri a lába a kapcsolópedált.

Kedvenc szórakozásunk nem az ütközés, hanem az aláfordított kormánnyal való "tolatós driftelés".

ZON 2009.08.28. 10:07:13

Jönnek az APEHosok!
Régen:
Jönnek a Csehszlovákok!
Mindig van mitől rettegni...

csöcsfej 2009.08.28. 10:18:05

az öreg Porsche 199x-es években vagy mikor?

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2009.08.28. 10:21:01

@series_one: jajjj...napi szóviccre vele :) vagy napiszarra :))))))))))))

Danessz 2009.08.28. 10:28:14

Amivel én mentem abba 2x kellet teljes körbe elforgatni a kormányt a "rükihez", és 9 fordulatos volt összesen.

Suttora 2009.08.28. 13:24:12

Érdekes volt. "Teknika" mi? :DDD

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.08.28. 13:54:07

A múlt század véget az az 1990-es évek... Porche két évszázada alkotott.

Suttora 2009.08.28. 14:22:14

@newtehen: Ok, megértettük. Többen ha kérhetem, ne írjátok be. :D

dukeekud 2009.08.28. 20:18:16

Zseniális technika,hatékony egyszerű üzembiztos.Nem hiába az elektromos meghajtásnál,nincsen jobb.Nagyon remélem hogy pár év múlva az utakról is teljesen kiszorítja a primitív,elavult,környezet szennyező belső égésű motorokat.

Fiery 2009.08.29. 02:16:07

@dukeekud: A "primitiv" technikaju belsoegesu motorokban annyi alkatresz van, hogy osszeszamolni is nehez lenne -- megis eleg alacsony a meghibasodasi rata ahhoz kepest... Az elektromos autokat meg megsuthetjuk, amig a meghajtashoz szukseges elektromos aram "belsoegesu" (azaz gazzal, olajjal, szennel) hajtott eromuvekbol szarmazik. Megjegyzem, az infrastruktura egyebkent sincs meg ahhoz, hogy mindenki otthon tudja tolteni a sajat kis elektromos autojat, ugyhogy nem is kell felni attol, hogy tul hamar elterjednek az elektromos autok :)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.08.29. 12:07:27

Tipikusan azoknak a dumája, akik nem tudják elképzelni magukat az időben máshol.

100 éve, mikor egy hosszabb úton lovat kellett cserélni, el sem tudták képzelni, hogy nemsokára elég lesz 5 percre megállni, és löttyinteni bele valami folyadékot....
Ugyan már, nincs hozzá infrastruktúra, széna meg van mindenhol....

Nem folytatom más hasonlatokkal.

Csak a legostobább ember nem látja, hogy a belsőégésű dugattyús motor egy technológiai zsákutca.
Ha a legnagyobb hibáját, az alternáló mozgást végző alkatrészeket kiküszöbölik, akkor meg alapjában véve változik meg a szerkezet.
A környezetbarát olcsó áramnak el fog jönni az ideje, amint sikerül rendet tennünk a világban és az egyéni érdek többé nem állhat a közérdek elé.

ahenci 2009.08.29. 19:07:56

@Mk412: Haha, abból az olcsó áramból te nem eszel, de mi sem.
Amúgy okosok már kiszámolták, hogy mai technológiával gyártott napelemekkel elég lenne egy Magyarországnyi területet lefedni a Szaharában és egész Európát ellátná árammal. Na szerinted hány embernek nem áll ez érdekében? De az sem mellékes, hogy mekkora környezetszennyezéssel járna annyi napelem gyártása, mert a megfelelő tisztaságú szilíciumot nem a bótban adják...

Reggie 2009.08.29. 20:14:03

@Fiery:
a) 40% paksrol jon, ugyhogy kicsit nagyot kerekitettel a fosszilis fele.
b) Otthon szinten lehet tolteni az elektromos autot, mert infrastruktura van, csak a kapacitasa kisebb az optimalisnal, igy a toltes lassabb de nem lehetetlen.

Suttora 2009.08.29. 20:41:46

@Reggie: "b) Otthon szinten lehet tolteni az elektromos autot, mert infrastruktura van, csak a kapacitasa kisebb az optimalisnal, igy a toltes lassabb de nem lehetetlen."

Akár hogy is csavarjuk a dolgokat, ha holnaptól mindenki otthon akarná a hálózatról töltögetni az egy (v. több) elektromos autóját, azt a jelenlegi infrastruktúra közel sem bírná el. És nem kevés hiányzik.

Reggie 2009.08.29. 20:51:33

@Suttora: Teny, de ha holnapra mindenkinek elektromos autoja lenne, akkor holnapra a halozat is bovulne:)
De viccet felre teve, Kaliforniaban is tudtak az autojukat otthon tolteni amig volt EVjuk. Egyik naprol a masikra meg ugysem lesz 2 000 000 elektromos auto mo-n.

pet77 2009.08.30. 08:03:39

Ha elterjed majd az elektromos autózás, és otthon "tankolsz"áramot, lesz majd egy Hitelesitett speciális töltőaljzat, és az abból vett áramra egy törvénnyel 1000%-os jövedéki adót vetnek ki,ami kb 20 ft-ra jön ki kilométerenként.

Csak nem képzelitek,hogy a benzin-gázolaj fogyasztás visszaszorulásával az állam lemond az igy kieső bevételeiről???

Sanzistift 2009.08.30. 10:20:43

@pet77: Csak nem képzeled, hogy hagyni kéne az "államnak" (aki jelenleg egy pár marhavagonra való haszonleső gazember irányítása alatt van), hogy ilyet tegyen?
Mert ha te hagyod, akkor fizess.
Akinek meg esze van, az nekiáll, és elzavarja ezt a rablóbandát, akik még csak nem is magyarok.
Csak a nevük az, és tudnak magyarul.

Aki szerint ennek így kellene lennie, az ne siránkozzon.
Akinek meg sírni van oka, az tegyen, és megszűnik az ok.
Slussz.

Suttora 2009.08.30. 10:32:58

@Reggie: Az is igaz, hogy nem várható a közeljövőben szerintem az elektromos autók széleskörű elterjedése. Az is valószínű, hogy addigra LESZ infrastruktúra (nem pedig van). :D
Tulajdonképpen csak arra akartam kilyukadni, hogy hatalmas fejlesztésekre lenne szükség, szinte az egész elektromos hálózatot újra kell majd építeni, a hiányzó erőművi kapacitásokról nem is beszélve.

Pipi 2009.08.30. 13:02:19

viszont durva elképzelni, hogy a dédunokáinknak már az elektromos autók lesz a megszokott és hülyének néznek majd minket, amikor öreg fejjel hörgő V8asokról, üvöltő sportkipufogó-rendszerekről és hasonlókról nosztalgiázunk

tónik 2009.08.30. 18:56:26

Az infrastruktúráról annyit: ha a mikródat, meg a porszívódat egyszerre elbírja a hálózatod, akkor az éjszakai autótöltést röhögve el fogja.(nagyban ugyanígy)
@Pipi:
De amíg egy csepp kőolaj van a földben, addig erről ne ábrándozzunk...

papa33 2009.08.30. 20:29:59

Szeretném még egyszer elmondani, egy 10-20 KWH kapacitású akkupakk 10-12 óra alatt óránként kb 2 kw áramfelvétellel megy, mitha éjjel vasalnánk. Ma megy video-számítógép tv hűtő8jó 25% megy, 75 % állásidő), klíma (szomszédét hallom 50% ha bekapcs xxxxl kw).
Szóval minden házban elmegy egy elektromos töltés.Mai infrastruktúra. (Ja éjjel ne a szomszéd a magáéba dugja át...)

Ezen akkupakk 50-80 km-re elég, sok embernek 2-4 napra is.
(A konnektoros hibrid kap belsőégésűt mellé áramfejlesztésre, kb 20 l tankkal min 400 km, tehát összesen kb 500 hatósugár, ez kb a SeviVolt, ami ha jól emlékszem, és 150 KW, a fele bőven elég a közlekedéshez, ezt tölti 1000 cm3-es Corsa blokk...)

cso zsi 2009.08.30. 23:45:26

@papa33: Ugyebár épp a várost legtöbbet terhelő járműveket kéne elektromosítani.
Taxikat, áruszállítókat, és a tömegközlekedési buszoknál is jó lenne egy nem kötöttpályás, de árammal működő verzió.
Ezek a járművek napi 150-200 kilométert tesznek meg.
Megint a "váltott lovak"-hoz jutottunk el így.

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.31. 05:24:01

hogy mennyit kell az allamnak fizetni azt te dontod el 4 evenkent.

jo volt ez a cikk :D

dzsimmi amugy mit keres egy ilyen cirkuszoskocsi oldalan? bexaras, de eszik a nepek :DDD amerikaban is elviszpreszli van meg dzsemszdin, nem hulyebbek otthon sem :D

elektromos auto meg kerem szepen elvtarsak nem lesz, mert mink azt nem szeressuk ha nem fizetnek adot az elvtarsak ertik ugye? inkabb egyutt doglunk bele a szmogba de semmi kulonckodes mer GYUN AZ APEKK!!!!!

visszakettopadlogaz (törölt) 2009.08.31. 05:28:03

valtott lovak - akkor olyan eletszinvonalon is kell elni, akkor nem erzed hianyat a helyvaltoztatasnak.

apropo jovo: oregapamnak voltak lovai, de nem tudott autot vezetni. apamnak volt kocsija, de felt repulore ulni. en kb havonta ulok repulon de felek a lovaktol....
süti beállítások módosítása