Elképesztő gyűjtemény: az ábécé minden betűjéhez található gyártó itt, az Alfa Romeótól a Borgwardon, Cadillacen, DKW-n, Jaguaron, Mercedesen, Riley-n, Simcán át a Valiantig és a Volkswagenig. Mind rom.
Gyűjtők, rajongók, oldtimer fanatikusok figyelem: 2009. szeptember 19-én a toffeni Oldtimer Galéria által szervezett, limitárak nélküli aukció keretében értékesítik a kaufdorfi Gürbetal Autótemető járműveit. A tulajdonos, Franz Messerli szóbeli beleegyezése már megvan - jelentette be Reinhard Schmidlin, a svájci aukciós ház igazgatója, aki jó esélyt lát arra, hogy néhány napokon belül az írásos szerződés végére is pont kerül.
Ugyanis lassan szorít már az idő: 2009. szeptember végéig a svájci Bern kantonban található roncsgyűjtemény fel kell számolni. Még februárban döntött úgy a kaufdorfi önkormányzat, hogy a Történelmi Gürbetal Autótemető egyesület szanálási terveit elutasítja, mivel az nem felt meg a hatályos környezetvédelmi előírásoknak. Ezzel egy öt éve tartó jogi huzavona zárult le. 250 ezer svájci frank (közel 44 millió forint) biztosíték ellenében a hatóságok június elején abban még beleegyeztek, hogy az előírt tereprendezést és takarítást az őszi aukcióig elhalaszthatja a tulajdonos.
Franz Messerli még áprilisban megpróbálkozott az autótemető értékesítésével - akkor még egyben. A ricardo.ch internetes aukciós ház oldalán 1,2 millió svájci frankért (~ 210 millió forintért) kínálta bizar gyűjteményét. Május 23-án járt le az aukció, de az 50 ezer oldalletöltés ellenére a temetőre nem érkezett komoly ajánlat.
Pedig elképesztő a gyűjtemény: az ábécé minden betűjéhez található gyártó itt, az Alfa Romeótól a Borgwardon, Cadillacen, DKW-n, Jaguaron, Mercedesen, Riley-n, Simcán át a Valiantig és a Volkswagenig. Köztük van nyolc Mustang, 13 Ponton-Mercedes, egy tucat Alfa Romeo Giulietta, hat Borgward Isabella, hét XJ Jaguar, négy osztott ablakos Bogárhátú és három 356-os Porsche. Mind rom.
Svájcban hagyományosan népszerűek az amerikai autók, így ezekből a Mustangokon kívül is akad bőven. Chevrolet, Dodge, Plymouth, Pontiac, Oldsmobile, Mercury és Studebaker - egy részük már teljesen kihalt, így az autótemető kifejezetten stílszerű hely a számukra. Néhány igazi ritkaságot felvonultat ez a fura, kicsit beteg gyűjtemény. A természet ölelő karjaiban vagy a vastag portakaró alatt egy Ferrari 250 GTE, egy 1925-ös Fiat 509 karosszériája, egy Austin Gypsy lakóautó - micsoda brilliáns névadás -, egy Beutler felépítményes VW-busz 1963-ból, és egy 1949-es, Worblaufen karosszériájú Peugeot 203 Cabrio is megtalálható.
Walter Messerli, eredeti foglalkozását tekintve ács, 1933-ban fordított hátat a fának és fordult a vaslemezek felé. Ekkor nyitotta meg autóbontóját, ahova kidobásra ítélt kocsikat hoztak, amiket ő elbontott, használható alkatrészeiket pedig értékesítette. Bontója abban különbözött a többitől, hogy a kibelezett karosszériákat nem dobta ki és nem préseltette kockára, nem adta le újrahasznosításra. Inkább a birtokán helyezte el őket - az évek során pedig a természet elkezdte benőni a fém bódékat, a telep autótemetővé vált.
Fia, Franz, 1975-ben vette át és folytatta az apai örökséget. Az alkatrészkereskedelmi tevékenység megmaradt, de tervek születtek arra is, hogy szabadtéri múzeummá nyilvánítassa az autóparkot. A roncsok és a természet különös szimbiózisa elképesztő hangulatú hellyé vált. Franz Messerli 2007-ben alapított egy egyesületet, hogy az autótemetőt kulturális emlékhelyként megőrizhesse. Azóta körülbelül 30 ezer látogató volt kíváncsi a különös, kissé morbid atmoszférájú gyűjteményre.
Az autótemető egyébként nem csak romantikus árbrándozásra és elképesztő fényképek készítésére alkalmas hely. A Neuenburg, Bern és Jura kantonokban található Konzerválási és Restaurációs Főiskolák is felfedezték maguknak. A roncsok ugyanis kitűnően alkalmasak arra, hogy a múltbéli autókonzerválási technikákat kutassák. Messerli engedélyével manapság a hallgatók szisztematikus vizsgálatokat folytatnak, ami nem csak a tanulást, de a kutatást is elősegíti. Az iskola különös figyelmet szeretne fordítani például az autók műszereinek tanulmányozására -de úgy tűnik, erre már nem sok lehetősége marad.
Az utóbbi hetekben pedig nem csak a tanulók, de a szomszédos Toffenből Reinhard Schmidlin és kollégái is gyakori vendégek az autótemetőben. Május óta folynak a tárgyalások az oldtimer galéria, Kaufdorf önkormányzata és Franz Messerli között. Schmidlin bízik benne, hogy minden rendben lesz, bár azt tudni kell, hogy Messerli nem könnyű tárgyalópartner, minden erejével azon volt, hogy megmentse apja örökségét, és saját munkájának fura gyümölcsét, az autótemetőt.
Ez azonban nem sikerült, így összeállt a 782 tételt tartalmazó aukciós lista, amely már meg is tekinthető az aukciós ház internet oldalán. Az oldalon elég részletes információkat lehet megtudni a kalapács alá kerülő tételekről, de szeptember 12-től lehetőség lesz a járművek megtekintésére is.
A toffeni oldtimer galéria 1991 óta szervez évi két-három aukciót, amelyekre átlagosan 1500 látogató és vásárló érkezik, az értékesítési arány pedig 65 és 85 százalék között mozog. Így elég nagy annak a valószínűsége, hogy a terület megtisztításához és rendbetételéhez szükséges pénz összejöjjön. Annál legalábbis nagyobb, mintha összepréselték volna őket és fémhulladékként próbálják meg értékesíteni - amivel Messerli az utóbbi években többször is fenyegetőzött. Ugyanis Svájcban a fémhulladék felvásárlási ára az elmúlt időszakban 60 százalékkal, tonnánként 200-250 frankra (kb. 35-45 ezer forintra) csökkent.
Az utolsó 100 komment: