Taxizzunk, vagy vegyünk autót?

Vajon mindenkinek drágább taxival járni, mint autót fenntartani?

  2009. június 17. - Gyulavitéz Címkék: vélemény

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Sírjatok velem!
2012-02-05 07:38:00

Már vagy két hete túl vagyok a dolgon, de egyszerűen nem bírtam leülni, hogy megírjam. Majdnem sírtam. Nem

Hogyan lesz a sportautó-szakíróból hitetlen kutya?
2011-11-21 13:21:00

12 év elteltével sem csúnya Nos, igen, nem sietem el a dolgot. Tavasszal találtam ki, hogy megválok tőle , de

Ki fog tejelni, ha betartjuk a szabályokat?
2011-09-07 06:00:00

Egyre több a traffipax. Belegondolt már, mi lesz, ha az autósok a sok kamera miatt egyáltalán nem mernek majd

Halál a macskákra!
2011-08-27 17:30:00

Ez itt a két kutyám. A nagyobbik, Lloyd, egy 55 kilós hovawart. Nemcsak a macskák, de a kutyák, sőt a betörők

 

Ön sokat autózik? Drága kocsija van? Elképzelhetőnek tartja, hogy jobban jönne ki anyagilag, ha eladná, és taxival járna?

 Vélemények az azonos című írásunkról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr151190123

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lendvai attila 2009.06.17. 02:16:52

ha feltetelezed, h valaki korrektul adozik (igen, wazzeg, mi korrektul adozunk, mert az allamnak dolgozunk es egyebkent is...), akkor minden amit el tudsz szamolni a ceg nevere helybol felaron van (45% megy el adoba, hogy pl abbol fizessen a BKV havi (!!!) 300 milliot az informatikai rendszereinek az uzemeltetesere. osszehasonlitaskent: 10 programozo (nem rendszergazda!), havi 20 millio forintba kerul). szerintetek hol kot ki a maradek 280?

de a lenyeg a lenyeg, ha a taxit adozatlan penzbol fizeted, akkor majdhogynem versenykepes a BKV jegyekkel. ha ketten ultok benne, akkor siman megeri. ami azert valljuk be, igazan nevetseges...

Milanobol jottem haza nemreg, ott veszett draga minden, alig van hotel 100 EUR alatt, de a tomegkozlekedes olcsobb mint Pesten...

nekem van kocsim, de csak egy szakadt fiesta es a varosban nem hasznalom, ott taxizom.

es az amerikai haveromat most huztak le a Galaxy-ban: egy pohar bor 17 kHUF, ket csaj vitte be, 60 kHUF-al lett konnyebb es meg meg sem dugta oket. amikor elmondtam neki, h ennyiert siman megvesz ket cimlaplanyt 2-3 orara, majdnem lehidalt... :)

magyarorszag, igy szeretlek! adsz sok jo story-t amirol anekdotazhatok majd amikor megkerdezik miert koltoztem el. adozzon a szocpolra akinek ahhoz van kedve...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 02:44:39

Érdekes az írás.
Ahányan itt kifejtették már, hogy "ennyiből akár taxival is járhatnál"
én is gondolkodtam rajta, hogy utánaszámolok. Bár én életemben talán ha 2x ültem taxiban.

2 dolog:
Fékbetétek:

"pont elég, hogy ne tegyek 8000 kilométernél többet a kocsimba évente."

"az első fékbetétek nagyjából egy év alatt fogynak el"

8000 alatt elhasználsz egy garnitúra fékbetétet? Így tényleg drága.
Én nem jegyzetelek, de szerintem 50000-ret elmegyek egy garnitúrával, az kb 3-5e Ft költség. Ha minden másodikra tárcsát is cserélek, akkor plusz 4000 Ft fékbetétcserékre leosztva.

Másik:
A taxival elvész az ember szabadságából egy rész. Emlékszem, volt olyan cikk, ahol a taxist anyázták, mert beszélgetni kezdett olyan témáról, ami az utast nem érdekelte.
Azonkívül ha saját autóval megyek, csumán ordíthat a kedvenc zeném, és énekelhetek is rá.
Túrhatom az orrom, finghatok, böföghetek, lemorzsálhatok és lefagyizhatom az ülést.
Ez megfizethetetlen!!

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.06.17. 03:04:10

Az évi 220.000 töréskár helyett nem érné meg jobban egy casco?

pereszke 2009.06.17. 04:59:42

Az évi 220e töréskárt én sem értem. :O
Évente megyek kb 20-25ezer km-t mondjuk 15 éve(ennek a fele város) és még sosem történt semmilyen káresemény egyik autónkal sem. A legtöbb ismerősöm hasonló statisztikákkal bír, még a nők nagy része is.
Azt pedig ne felejtsük el, hogy némelyik taxis azért tud maradandó lelki traumát okozni az embernek, úgyhogy csak részben jobb mint a bkv.
8000 km alatt pedig valószínüleg úgy fogyhat el a fékbetét, hogy a félelemtől, hogy mindjárt bekövetkezik egy 220e-s káresemény, folyamatosan rajta van a lábad a fékpedálon. nem szoktál erős égett szagot érezni mikor megállsz?
Komolyra fordítva, én is évente cserélek fékbetétet elöl, kétévente hátul, de 25e km-re.
Mondjuk ha annyira béna valaki, hogy már előre kalkulál az évi 220e töréskárral, akkor jobb ha nem autózik, mert előbb-utóbb megöl valakit, az ilyen tényleg járjon inkább taxival. ;)

Ciri 2009.06.17. 05:56:16

Nyolcezrenként betéteket cserélni, tényleg durva. :)

Ha meg Cascot fizetsz (autófüggő), az is benne van/lehet évi 220ezerbe.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2009.06.17. 06:20:59

ARROL AZ OLDALAROL IS KELLENE BESZELNI, HOGY MIERT IKYEN DRAGA A TAXI!!!

Peginkben pl. az autok ara hasonlo szinten van, de a taxik.... mind legkondis es tiszta, 200 ft, hogy beszallsz de ezert mar mehetsz is kb. 3km-t, utana pedig minden kilometer kb. 46 Ft-ba kerul.. Ehhez kene felzarkozni :)

Szsrobert 2009.06.17. 06:36:10

"1,173 millió rettenetesen nagy összeg"
Annyira, hogy sokan bruttóban nem keresnek ennyit egy évben.
Gázos Ladával mennyibe fáj egy év?
Az kijön 1170000-ből is. :-DDDD

repecs 2009.06.17. 07:16:17

Ez a gépjármű sportolásra van használva ez a fékbetét átlagosnál 4 szer gyorsabb kopása és a törések száma is jelzi. Simán lehet fele ennyi költségel számolni.

will 2009.06.17. 07:30:26

Szerintem a cikkírónak inkább azt kellett volna kiszámolni, hogy ennyi pénzből (töréskár, gyorsulás, lassulás, amortizáció) hányszor tud befizetni a dodzsemre a Vidámparkban. :)

Ottopappa 2009.06.17. 07:31:36

"Kell egyszer téli és nyári gumi garnitúra, amit az én vezetési stílusommal még ilyen kevés kilométer mellett is 2-3 évente cserélni kell, az első fékbetétek nagyjából egy év alatt fogynak el, a hátsók kábé kétszer addig bírják, ahogy a féktárcsák is."

Tehát, 8000 km alatt megeszel egy fékbetétgarnitúrát, és 20 ezer alatt egy téli és egy nyárigumi garnitúrát. Gratulálok, tényleg járjá inkább taxival...

Rocko- 2009.06.17. 07:36:17

@Mk412: "A taxival elvész az ember szabadságából egy rész. Emlékszem, volt olyan cikk, ahol a taxist anyázták, mert beszélgetni kezdett olyan témáról, ami az utast nem érdekelte."
azt a cikket - milyen irónikus - szintén pont gyulavitéz jegyezte.
totalcar.hu/magazin/velemeny/taxis/
:)

Totóbácsi (törölt) 2009.06.17. 07:47:48

És akkor is jobban jár a gazdagember, ha taxi helyett autót bérel? Érdemes volna kiszámolni, hogy milyen körülmények között éri meg autót bérelni... Csak hogy tudjuk, ha majd gazdagok leszünk!

lacza87 (törölt) 2009.06.17. 07:54:28

(Hát én aztán tényleg sosem taxizom. )Kérdem én Budapest és vidéki nagyvárosok kivételével hol talál az ember taxit? Ha relatíve sokat autópályázik valaki, akkor hogyan taxizzon? Ha családdal közlekedik valaki(azért sok olyan család van ahol magasabb arányban mennnek gyerekekkel, mint nélkülük), akkor biztos, hogy olyan jó megoldás a taxi?

Szsrobert 2009.06.17. 07:57:29

30000-es lakoslétszám vidéki nagyváros? Egymást érik a taxik.
Egyik drágább, mint a másik. :-D

Ubul1 2009.06.17. 07:59:57

@Ottopappa:
Az abroncsot talán úgy gondolta h fel is kell dobni a felnikre évi 2-szer a 2 garnitúrát h használni tudja. A fékbetét az hallatlan, ilyen nekifutással a hasonlók alá kempingbiciklit dobnék aztán járjon azzal sportosan, meg sportolja szét magát. valszeg előbb következik be mint a bicikli szétesése. Az éves majd 1,2 milka rezsi meg annyi h jópáran örülnének ha egyáltalán ennyi kézhez jutna évente, nemhogy egy jellegtelen csoffadékra ennyit kidobni. Tudodmit, add el a picsába aztán hajrá ezeröcsi LPG-vel. Ki se akarsz szállni aztán a kocsiból.

Aztán akkor még nem is vettük bele, hogy általában 4-en bele szoktak vágódni a családi kocsiba, és akkor kapásból 1 hely mínusz a taxis miatt, vagy akkor azt fejberúgod aztán elviszed a kocsiát egy körre? Meg akkor ide oda el is szokott az ember rohangálni a kocsiával, ahol jó ha egész nap ott marad, vagy lecuccol a Balatonhoz és a holmit benne kéne hagyni a tartóban, ugye, a külföldi utazásokról meg nem is beszéltünk még. Szóval megleszünk mi asszem maszek kocsival, már a tudat is megnyugtató h áll egy az udvaron.

IQLight 2009.06.17. 08:01:13

Atyaisten! Nekem 1,173 milla úgy sem jön ki, hogy évi 50.000-t megyek. Persze én nem bukok 4 év alatt 1 misit, nem töröm az autót évi 220.000-re, nem fogyaszt 10 litert, stb.

Megnyugodtam, továbbra sem kell taxiba ülnöm. :)))

fkorbi 2009.06.17. 08:02:34

valaki írta, hogy a taxi drága. Szerintem is az, mindig szídom magam, amikor leginkább lustaságból taxizom. De nemrég luxemburgban volt szerencsém egy reptéri transzferhez, 43 euro volt a kb 10 km, vagy még annyi sem (mármint a km még annyi sem). Szal ha közeledünk majd a nagy büdös ojrópához, a termékek ára kb marad itt, jólét növekedésével párhuzamosan a szolgáltatásoké meg emelkedik veszettül. Akkor fix, hogy más lesz az ábra.

csz0 (törölt) 2009.06.17. 08:02:49

Ez a taxis dolog csak akkor lenne összehasonlítható az autózással, ha csak városon belül járnál. Például egy egy-két napos országon belüli kirándulgatás, sok megállóval hogyan képzelhető el taxival? Várni fog ránk órákat, amíg egy istenhátamögötti helyen kószálunk? Ilyenkor a várakozást is fizetni kell, ami kimaradt a számolgatásból.

beni00 2009.06.17. 08:12:53

én pécsi vagyok, amíg a városon belül dolgoztam, kipróbáltam ezt a taxis történetet (3 évig), megérte, előtte 3M értékű autót adtam el, évi 15-18000 km futásteljesítménnyel, cascoval, kötelezővel, parkolóbérlettel, szervízzel, 50-60000 km-es fékbetétcserével, gumival (téli-nyári)számolva simán megérte és még nyáron a fröccs is belefért kockázatmentesen. A taxisok is örültek (napi 3-4 fuvar), sőt, ha jó időben bringázik az ember, akkor a magyarországi nyaralásra még egy felső-közepes autó bérlete is belefér. + az új autó ára kamatozhat. Az munkám miatt kellett újra kocsi, sok a kiküldetés...

Secnir 2009.06.17. 08:15:32

"Egy casco nélküli, öreg, tízéves japán vacakra átlagosan nagyjából 1,173 millió forintot költök el évente úgy, hogy mindössze 8000 kilométert megyek vele."

az egész cikk tele volt csúsztatásokkal, hogy kijöjjön az, hogy taxival megéri, de itt mondtam azt, hogy ez egy vicc.
(mondjuk amúgy sem jött ki, de az egy más kérdés)

1. 8e kilométerenként olajcsere?
2. súlyadó 48? ja, pesten lehet
3. kötelező 55? bonusmalusod A minusz 2 ben van?
4. téli-nyári gumigarnitúra. 3 évente cserélni kell. ok. akkor csak az egyharmadát vetítsd le egy évre.
5. 8e km alatt első fékbetétek elkopnak? szerviz.
6. hátsó fék 2 évet bír (16e km)? szerviz.
7. kerékcsere pénzbe kerül?
8. évente légszűrőcsere? hol laksz, sivatagban?
9. volt egy motorgenerál - nos, ez nem mindenkinél fordul elő egy tízéves japén autónál, ezt kár volt számolni.
10. fogyasztás 10l/100km? 1.8-as motorral? szerviz újfent.

javaslatom: add el, amilyen gyorsan csak tudod, és vegyél egy normálisat, amire keveset kell költeni. ha szükséges, kérd ki a totalcarod kollégák véleményét.
pl. suzukit 300e-ért, arra egy évben csak 200-at kell költeni.
vagy rollert.

Secnir 2009.06.17. 08:16:48

igaz, töredelmesen bevallottad, hogy töröd az autót rendesen, de azt meg nem kötelező utánadcsinálni, tehát annak is lejön a költsége.

misi107 2009.06.17. 08:19:15

Ez szép és jó,de kihagytad a számításból pl. a presztízst-na nem magamra,csóró bérből élőre gondolok...nekem 3 autóból összegyúrt 93-as Mondeom van (meg 95-ös és 99-es is egyben...)-l. népítéletek között-de még akkor se jön ki ennyi egy évre,ha visszaszámolok.Pl. a motorfelújítás helyett kapott másik motort.Miért?Mert olcsóbb volt.És sorolhatnám az ellenkezőjét.Jó,persze nem japán,bontott és új cucc fillérekért,nekem is egy fél autó áll a garázsban-polcokon.Szóval érdekes ez az eszmefuttatás.

mad823 2009.06.17. 08:20:12

gyulavitéz, akkor Te lehetsz az, aki nyélgázon indul minden zöldre, és satufékkel áll meg a következő pirosnál, ami normál tempóban pont zöldre váltott volna. Ezzel persze pont jól lelassítasz egy csomó másik közlekedőt. Köszi! De mesélhetnék az ezzel járó környezetszennyezésről, mások összetöréséről (akár indirekt módon is). Tényleg inkább taxizz, mindenkinek jobb lesz. :)

IQLight 2009.06.17. 08:20:58

@Secnir: Azt ne felejtsd el, hogy milyen autóról van szó!

1. Sztem ez lenne a normális, minden autósnál, de ezt úgysem értik meg sokan.
2. Nem súlyadó, hanem teljesítményadó!
5. Gondolom, sport betétek vannak fent, azok tényleg ennyit bírnak.
6. Dettó
8. Nem évente, hanem nyolcezrenként. Ez is teljesen normális.
10. Sportosan, bármilyen 1.8-asból ki lehet hozni ennyit. :)

A többivel egyetértek. Csúsztatás a javából... :)

Ymmi 2009.06.17. 08:28:17

Elég elvont számítás súlyadó meg nincs is csak teljesítmény adó.Kötelező 55ezer évente? -nekem 26e-ből megvan és ez nem autó függő (persze ha töri!)mint a teljesítmény adó.Ergo olcsóbb autót kell venni ha ugysem használja. Még gyerek, a többit már elmondta más(meg még eztán mondja)

kalandrover 2009.06.17. 08:29:28

8000 km-es fékbetétcsere? Hujujujjj!

Akkor nekem a 130valagányezer km-es betétet cserézni kénemár?

Majd ha elkopik, muhaha.:-))

Gyulimali 2009.06.17. 08:36:10

Meg azért azt se felejtsük el, hogyha vki minden nap taxizik, akkor annak érdemes megalkudni vmelyik taxistársasággal egy jó kis kedvezményes tarifára. Sőt, ha nagyon rámenős valaki, akkor személyesen egy taxissal boltolja le a dolgot. Úgy viszont meglepően olcsón lehet taxizni. Persze, ez nem számlás, hivatalos, de pl. a TC szerkesztősége is megegyezhet az egyik társasággal, és akkor lenne szolgálati árfolyam.
A hétvégi programokat/kirándulásokat meg nem taxival kell megoldani, hanem bérautóval. AZ is megvan olyan 15k körül egy hétvégére.
Amúgy, a kalkuláció tényleg eléggé nem életszerű.

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 08:38:27

@Ciri: Nyolcezrenként betét, évi 220.000 crash - hát, a boyracerek autófenntartása tényleg nem olcsó :)

Gyulimali 2009.06.17. 08:38:40

Most volt pl. S*xt kedvezményes pünkösdi hétvége, péntek du. tól kedd reggelig Opel Astra 8000+ÁFA

Tomi76 2009.06.17. 08:40:44

Csak azt nem értem aki ilyen "sportos" vezetési stílus mellett taxiba ül, hogy bírja ki a taxis esetleges vánszorgó tempóját. Én spec tuti nem bírnám sokáig és elszakadna a cérna 2 nap után vissza az autóba.

lacza87 (törölt) 2009.06.17. 08:41:48

@Szsrobert: Ha agglomeráció, akkor az nem ér. (Tudom h az is vidék, csak mivel ott lakom, valahogy meg szoktam különböztetni az "igazi vidéktől") Ha nem akkor hülye vagyok-ld. sosem taxizom. Tény azonban h elég sokan élnek, járnak be dolgozni olyan falvakból,kis városokból ahol autó nélkül lehetetlen létezni.

Vágási Matyi 2009.06.17. 08:45:08

a taxit megveszed mikor közlekedsz vele? ugye nem? akkor az autó árát is nyugodtan számold, mondjuk 3-nak.

4,173M=17,3eKm, nem számolva a 300Ft-os beszállóval. durván 2 évet taxizhatsz, köv évbe pedig ott lesz a zsebbe maradt 1,173, ami arra az 5ezerre elég.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.06.17. 08:58:07

@Secnir:

>10. fogyasztás 10l/100km? 1.8-as motorral? szerviz újfent.

Az az 1.8-as egy 190 lovas szívómotor. 10 liter nagyon baráti.

@fkorbi:

>De nemrég luxemburgban volt szerencsém egy reptéri transzferhez, 43 euro volt a kb 10 km, vagy még annyi sem (mármint a km még annyi sem.

Kérdezz meg egy amerikai turistát, hogy mennyit fizet pesten belül egy 10 km-es fuvarért:)

Egyébként a puha fékbetétek ennyit bírnak, már ha az van fenn:)

series_one (törölt) 2009.06.17. 09:00:02

"Levontam a tanulságot. Az átlagembereknek még akkor is sokkal jobban megéri, ha saját kocsit tartanak fenn, ha csak öt-tízezer kilométert mennek vele évente,"

namost te abból indultál ki, hogy a júzernek saját autója van és nem hiteles.
pedig az az igazán vicces kombináció. fuzeti a hitelt, szenvedi az értékvesztést, tűri a garanciális feltétel kötelező szervízt. aztán ezeket összeszámolva meglepően magas kilométerszámok jönnek ki, honnantól érdemes autót választani a taxi helyett.

sámuel 2009.06.17. 09:08:49

Ennek így most tényleg nem volt semmi értelme.

Ha Integrád van, azt nem a mobilitás, hanem az élmény kedvéért tartod. Ennek megfelelően őrült költségei is vannak (aki itt hüledezik az olaj-, gumi- és fékbetét csere perióduson, annak nyilvánvalóan nem volt még ilyen kaliberű autója - egy Swiften ez egész másképp néz ki, ennek megfelelő élményfaktort is nyújt az) A taxi az Integrához képest nem helyettesítő termék.

Ha autós újságíró vagyok, ezt a levezetést megírom a Belsőségre, érdekességként, az alap cikkem mellé, ami úgy néz ki, hogy egy 3-5 éves Swiftet állít szembe a bicaj-taxi-BKV-MÁV-VOLÁN kombóval. Az korrekt. Akár több verzióban (vidéki kisváros, vidéki nagyváros, Budapest). Annak van értelme. És aktualitása is...

dohc (törölt) 2009.06.17. 09:10:17

menjetek busszal:D ha szerencsétek van akkor én leszek a sofőrje is:D

egy atlag 2009.06.17. 09:12:13

Ez minek? Abszurd a taxi-autó összehasonlítás, kb annyira mint a bicikli-autó.

gelsystem 2009.06.17. 09:17:11

ez egy baromság, api! tényleg add el a kocsidat!
tele van csúsztatásokkal az egész post.
te most akkor 1 db autóra számoltál, és mindig is egyedül utazol?
számold végig még 1x egy négytagú családra:
reggel mindenki el ovi-isi-meló
hétvégi bevásárlás
hétvégén nagymama
nyaralás, telelés
ezzel szemben:
x- szer bérlet
idő, ami megfizethetetlen
a taxit mivel hívod ember????-ez csak azé, mert egy-pár idióta költséget te is felvetettél-
.
.
a belefinghatok-orromattúrhatom-sajátprivát szféra: ez megfizethetetlen!!!

Humphrey 2009.06.17. 09:21:18

nem számoltad a parkolási díjakat, a büntetést -mindenképen megbüntetnek évente 1-2x, szinte biztosan nem kerülöd ki- és a parkolóhelykereséssel járó fejfájást. havi netto 100 egy jól karbantartot korszerű autóra simán kijön.

taxizni simán megéri még akkro is, ha van autód mellette. nem is csak a gazdagoknak, ez régi igazság csak nem mernek utánaszámolni. az igazság az, hogy az autó vételára alig számít 4-6 évnyi haszánalat viszonylatában.

azért a saját autód értékével kapcsolatban szűrja a szemem a csúsztatás:
"ma már hármat sem adnának érte, hiába makulátlan"
na ja, 4,5éve taposod ki a beléd ("az én vezetési stílusommal" eufemiznmus) és kétszer öszetörted. örülj ha el tudod adni.

a robogózásért tisztellek, de én nem vállalom be nagyvárosban, nekem nem kell hogy kilapítsanak még akkor sem, ha előtte praktikusnak tűnt...

dohc (törölt) 2009.06.17. 09:24:23

azé örülök hogy vidéki faluban élek, ezek szerint annak is vannak előnyei. parkolódij, keresni a parkolót, gyerekeket (még nincsenek) suliba vinni, ilyenekkel nem kell foglalkozni, ha meg 7végén beszabadul a kocsi városba, ingyenes a parkoló. hely jó falusinak lenni...:D

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2009.06.17. 09:26:35

ha a tesztautokat is igy vezeted, nem szivesen adnam oda a bejaratosokat kiprobalasra/tartos hasznalatra a tc-nek...

w a s d 2009.06.17. 09:29:51

@____hews: A kocsi árát akkor minek beleszámolni, ha az értékvesztést belevette?


Amúgy annyi, hogy ez egy sportkocsi. Egy hiteles új Swift is kijönne a pénz feléből (törlesztőrészletekkel együtt).

Matteo79 2009.06.17. 09:30:18

Az alapötlet bennem jópár éve felmerült már, miszerint kiszámolható, hogy milyen paraméterek mellett éri meg jobban a taxizás (vagy akár bérautózás).
Készítettem is egy kalkulátort pár hete, bár még nem tökéletes. A pénzgyík blogon hamarosan megtalálható lesz.

A cikk nem rossz, de pl az autóban álló tőke lehetséges hozamával nem számol, pedig jelentős tétel lehet. Illetve taxi is van olcsóbban, kedvezménykártyával, csekkel, szerződéssel stb. Ugyanakkor hitelre vett új autó financiális és amortizációs költségei is jelentősek. Ezek figyelembevételéve már sokkal érdekesebb a téma.
Persze van egy csomó szubjektív tényező (szeretek vezetni akkor is ha csak 200 km-t megyek havonta. Ha egy nap kell sokat mennem, netán vidékre akkor rohadtul sokallom a tizenezer forintokat a taxira hiába jövök ki jobban összességében)

Nézzük tehát milyen költségek vannak, amelyek közül jópárat hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni, pedig így vagy úgy előkerülnek!

- autó átírás, vizsga, zöldkártya, törzskönyv, eredetiségvizsgálat
- gk. adó, KGFB, esetleg Casco
- kp re vett autó hozamvesztesége
- hitelre vett autó kamatterhei
- értékcsökkenés
- szerviz, (kötelező szerviz, rendkívüli események következtében szükséges)
- egyéb apróságok, mosás, parkolás, esetleges büntetések, wunderbaum és társai stb stb

Tulajdonképpen egy béta verziós kalkulátor kész van, ha valakit érdekel írjon a kmatte79 kukac yahoo.com ra.

Klasszikus bérautó vagy tartós bérlet baromi drága, de nyugaton működik a „shared car” vagy kulcsos autó szolgáltatás, melynek lényege az, hogy némi tagdíjért és utána használati óra díjért mindig rendelkezésre áll egy jóféle autó, amibe csupán tankolnod kell.
Nálunk a zárt parkolóban kb 50 autóból legalább 10 mindig bent áll, szóval lenne létjogosultsága, csak itthon ez sosem fog működni a tulajdonlási ösztön magas szintje miatt (illetve basznának vigyázni az ilyen autókra az emberkék…)

vargyula 2009.06.17. 09:31:17

1,173 millió osztva 9400 ft-tal az kb. 124 havi (10 évnyi)felnőtt BKV bérletet jelent változatlan áron számolva.
Tudjuk, az autós csóró és a tömegközlekedés drága....

Matteo79 2009.06.17. 09:34:32

Most nézem a kommenteket:Többen kétségbe vonták a post témájának létjogosultságát. Pedig rohadtul nem az, pláne figyelembe véve a nemrég még oly népszerű 10 éves futamidejű hitel lehetőségeket új autóra. Közben csóringer emberkék nem gondolnak bele, hogy az bizony nem csak a havi 19999 ft törlesztésbe fog kerülni...

csuparajz 2009.06.17. 09:34:41

Érdekes volt nekem a cikk, mert ezt én is kiszámoltam, amikor kb. 2 évig nem volt saját autóm, és már volt 1 gyerekem.
Az akkori összes "helyváltoztatási", közlekedési szokásunkat figyelembevéve, azt jött ki, hogy saját autó nélkül, esetenként taxi más esetben pedig olcsó kölcsönzői autó megoldással, szigorúan anyagilag nézve, valóban olcsóbbra jött ki, mint a saját autó fenntartása. De persze ebben benne volt az is, hogy nem feltétlenül mindenhova taxi vagy bérautó volt a megoldás, hisze volt benne olykor bkv vagy vonat, illetve néha olyan kölcsönautó aminek nem volt bérleti díja (családból). Szóval nem egyszerű kiszámolgatni, és persze nemcsak anyagi része van. Mikor a második gyerek megszületett végül akkor szántuk el magunkat saját autó vásárlására. Mert azért mégis más az, ha ott áll a ház előtt napi 24 órában és bármikor mehetünk. A taxi, a kölcsönautó folyamatos szervezést, tervezést, "előregondolkozást" igényel. Telefonon rendelés, várakozás, van-e szabad autó arra a hétvégére a kölcsönzőben, milyen messze kell érte menni, ha házhoz hozzák az sokkal drágább stb. Meg a macera a gyerekülésekkel. Taxiban ugyan nem kötelező, de hát a saját gyerekeimről van szó, nem fogom a véletlenre bízni. Na most minden esetben lecuccolni a lakásból a két gyerekülést (tárolni is kell valahol), taxiba berakni, aztán ahova megyünk pl. vendégségbe, rendezvényre, akárhova ott hova tegyem, meg ilyenek.

Lowtyo 2009.06.17. 09:35:56

jó dolog a taxizás, csak vigyázni kell, nehogy valami homofób sofőr mögé üljünk be.
pláne, ha diszkréten illuminált állapotban vagyunk.

csilla1111 2009.06.17. 09:36:22

A mai Totalcar egyértelműen gyulavitéz vezetési stílusáról szól.

dohc (törölt) 2009.06.17. 09:37:22

@vargyula: na de tod hogy van ez, a buszra várni kell, meg késik, meg nem olyan kényelmes, klíma luxuscikk, meg ma már nem trendi busszal járni, azokat leírni kell

lzh6k4 2009.06.17. 09:40:00

8000 km-enként fékbetétcsere, ez beteg.
Nekem 40,000 van benne, de még csak nem is kell gondolnom a cserére.

zozo82 2009.06.17. 09:46:07

@will: ezt jol megaszontad!!!!!!

kispista4 2009.06.17. 09:51:03

Gratulálok a téma felvetéséhez. Érdemes lenne kiegészíteni az egésznapos autózásokhoz az autóbérlés költségeit, ill. a két villamosmegállónyi távolságokhoz a bkv-t is kalkulálni.

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.06.17. 09:51:21

szerintem vegyünk szárnyashajót. oké-oké, nem megy el mindenhol, de hát maga csinálja a zöldhullámot. fékbetétre nem kell számolni, viszont melegíteni kell a motort. meg van benne plusz gyorsasági kormány.

ezekkel a számokkal tényleg nem értem a posztot. ez megint valami konc a parasztoknak, legyen min marakodniuk?

csilla1111 2009.06.17. 09:51:57

Az is megmosolyogtató, hogy az autóját makulátlannak tartja, de számolni kell évi 220 ezret a törések javítására. Úgy, hogy csupán 8000 kilométert tett meg.

A saját rom akkor is makulátlan marad, ha össze-vissza töri. Ezek után álszent mindig a kereskedőket szidni, ha a használtautó piac a téma. Tanuljunk a "szakújságírótól"!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 09:57:35

Nem vagy egy közgázzseni...

Kihagytad a négy millának az elbukott kamatait. :o

Accordion 2009.06.17. 09:58:29

Haha, en kapasbol ezzel kezdtem, amikor kocsit vettem. Minden koltseg Excelbe...
Azota tudom, hogy a 1996-os Accord-dal 59,84 Ft-bol jarok kilometerenkent (az elmult 35,2 honap adatai) es ebben mar a tavaszi motor+valto csere is benne van. Sot a benzin is.
A Xedos9 (luxuskocsi volt fiatalkoraban) pedig kicsit dragabb, mert meg nem mentunk vele eleg sokat, de az is megall 77,84 Forintbol az elmult 21 honap tapasztalatai alapjan.

Meg elarulom, hogy a Burgman meglepo modon csak 37 Ft/km-ig tudott lemenni.

Benzinnel, atirassal, amortizacioval, keves toressel, de mindket kocsi total megbizhato, azonnal vizsgaztathato allapotban tartva, „minden gomb mukodik” jelleggel.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 10:00:43

@kolbászoszsömle: Azt azzal együtt lehet, hogy megérné neked taxival járni, és sokkal biztonságosabb lenne a közlekedés városban...

martong 2009.06.17. 10:08:23

Ez az 1.173 milla nekem soknak tűnt, kicsit utánaszámoltam. Egy nem gyenge, propelleres autóra vetítve. (330i)
Tankolás (kéthetente): 12k (havi 24k)
Casco: 5600 havonta
KGFB: 3990 havonta (Vidéki kisváros, 29 éves tulaj, két pici gyerek)
Szerviz évente kb.: 60-90k (ebben az olajak meg a fékek és minden benne van, nagyobb eddig baja nem volt 2004)
Gumik 3 évente: 100k téli-100k nyári(tahát évente 200/3)
Töréskár: 0 - azaz Nulla mert még nem történt káresemény
Összesen: 583.080 HUF (hozzávetőleges)
-és ez egy hangyányit újabb és erősebb autó; Valami nagyon nem stimmel az 1.173k-el.

Józsi bá\' 2009.06.17. 10:08:37

Így utánaszámolva szinte biztosan igaz az írás. De egy nagyon fontos dologa felhívnám a figyelmet: Csikós Úr Szív és statisztika c. cikkének utolsó bekezdésére. Abban minden benne van.

cmyk 2009.06.17. 10:12:19

Megvilágítom máshonnan az írást. Még egy ilyen autógyilkos embernek is mint Gyulavitéz megéri fent tartatani horror áron évi 8e km-re egy autót, mint taxival közlekedni. Ergo egy normális, átlagos használat mellett szóba sem jöhet a taxi. Én most összeszámoltam, 2 év 18e km nekem mindennel (biztosítás, 2 műszaki vizsga - pont műszaki előtt vettem és 2 hete volt az újabb, így jött ki a 2 vizsga 2 évre- alkatrészek,olaj, gumik, üzemanyag) 600e ft-ba fáj. Ez egy most 16 éves ezres suzuki. Értékvesztést nem számolok, mert ennek az már nincs (vételár: 300eFt).
Azaz havi 25e Ft-ba kerül a közlekedésem, amiben benne van már minden. Sokat járok az agglomerációba, a barátaim ott élnek, szóval a 9400Ft-os bérlettel meg felejtsetek el, amihez vehetném a kiegészítő jegyet, ami többe kerül, mint az egész út oda-vissza kocsival. A tömegközlekedés egy vicc. Csak akkor van értelme, ha a belvárosban dolgozik valaki, szerencsére én nem így vagyok vele. A taxi megint nem megoldás az agglomerációba, hiszen oda-vissza kifizettetik a km költséget (de ebben lehet, hogy tévedek, mert nem taxizom).

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 10:18:25

@nyomasek_bobo: Most komolyan, te kötnél cascot valakivel, aki stabilan évi negyed misi kárt produkál neked?

fishermansfriend 2009.06.17. 10:33:01

A full extrás zsír úr M6-os bömbi, csak városban használt évi 1000 km-el, kontra egy tucatautó évi 40e km-el. Nyílvánvaló, hogy a skálán hol is van az integra.

A hozzáadott értéket elég nehéz számszerűsíteni. Hasonló szituációban sem biztos, hogy cserélném.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2009.06.17. 10:42:55

@Secnir:
Tök nem értelek, mik a csúsztatások, ráadásul az a vége hogy NEM éri meg taxizni ígyse neki!

1. 8e kilométerenként olajcsere?
-- sportautó, simán
2. súlyadó 48? ja, pesten lehet
-- lóerőfüggő->sportauto
3. kötelező 55? bonusmalusod A minusz 2 ben van?
-- ->törések
4. téli-nyári gumigarnitúra. 3 évente cserélni kell. ok. akkor csak az egyharmadát vetítsd le egy évre.
--sztem úgy számolta...
5. 8e km alatt első fékbetétek elkopnak? szerviz.
--ha sportbetétet használ simán, meg persze vezetési stílus függő ->sportautó + Gyulavitéz
6. hátsó fék 2 évet bír (16e km)? szerviz.
-- ->5.0
7. kerékcsere pénzbe kerül?
--?? miért ingyen van??
8. évente légszűrőcsere? hol laksz, sivatagban?
--BP + sportautó kényes rá
9. volt egy motorgenerál - nos, ez nem mindenkinél fordul elő egy tízéves japén autónál, ezt kár volt számolni.
--Ő saját esetét számolta nem általánossságban, olyat nem lehet
10. fogyasztás 10l/100km? 1.8-as motorral? szerviz újfent.
-simán...->sportautó + Gyulavitéz

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2009.06.17. 10:44:23

@martong:
+ évi 1milla értékvesztés...

adjuk már hozzá azt tovább is lőttünk.

Bambano 2009.06.17. 10:47:30

Én egyszer kiszámoltam, úgy érzem, hogy korrekten: nekem 75 forintba van egy kilométer. A taxi meg alsó hangon 3x ennyi.

Úgyhogy a napi rutin kocsival, ha valami nem szokásos móka miatt olyan helyre kell menni, ahol ramaty a parkolás, akkor néha taxi.

tippmester · http://tutitipp.blog.hu 2009.06.17. 10:47:59

Közgazdász hallgatóként kiszámoltuk több autóra, hogy mennyibe kerül naponta a kocsi. CSAK az autó árát számolva (adók és működési költségek nélkül!) napi 2000 Ft-tól indul! És ezért még nincs rendszámod, nincs benzin, csak a garázsban egy autó. Jobb autónál ez lazán felmegy napi 4000 Ft-ra is!
Ugye hihetetlen? Pedig egyszerű:
pl: új autó 4 milla, 4 év múlva 2 millát ér. Tehát vesztettél 2 millát. Igen ám, de ha a 4 millát kocsi helyett berakod bankba, akkor 4 év múlva van 5.6 millád. Az autóvásárlással elbuktad ezt a 1.6 milla hasznot is: tehát a veszteséged összesen 3.6 milla. Osszuk el a napok számával: napi 2500 Ft!
És ehhez jön a kötelező, a benzin a szerviz, mittudomén... ezt számolja ki más.

Napi 2500 taxira elég? Amelyik nap nem ülsz taxiba, azt megspóroltad.

Vágási Matyi 2009.06.17. 10:54:22

@F/: hoppá. igazad van, legközelebb jobban figyelek.


igazából úgy akartam megközelíteni a dolgot, hogy van 3M kp-nk, melyet autóra vagy taxizásra akarunk elkölteni, a cikkben említettekhez hasonlóan.

azaz nem vettünk még autót, így értékvesztésről sem beszélhetünk.
új autót akarunk, veszünk egy splash-t. évi 5 kiló tuti elmegy arra is.

akkor már inkább taxizom.

esetleg szóba jöhetne még a 10 éves kisautó kategória, de a fenntartási költségek ott minimum évi 6 kilót jelentenének.

autóvásárlás esetén vehet el időt (és pénzt) a fenntartással kapcsolatos különféle kötelező teendők intézése.

taxinál meg szolgáltatást veszel, és nem kell olyanokon aggódnod, mint parkolás, karcolás, lopás, karambol, szervízbe, gumishoz hordás.

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2009.06.17. 10:58:22

Én egyszer egy kombó megoldásnak számoltam utána, de nem taxi hanem bérelt céges autó téma.

www.hogyaneljunk.hu/index.php?entry=entry080612-162903

Szóval van egy olcsó szaladgálós autód, és amikor szükséges bérelsz mondjuk egy vadi új 5ös bmwt. Ez azért jó mert szaladgálni mindig van kéznél vmi, viszont van igényes autó is ha kell.

Nem jön ki egyértelműen hogy olcsóbb vagy sem, hanem kijön hogy mennyi nap bérlést lehet kigazdálkodni a különbségből, és az elég-e nekünk...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 10:59:11

Elolvastam a kommenteket és több megállapításra jutottam:

Vannak még páran, akik az autózást költséghatékonyan is eltudják képzelni.

Vannak még páran, akik irreálisan sokat költenek autóra még akkor is, ha az nem hobbi, hanem szükség.

Igen kevés ember van, akinek a taxi reális alternatívát jelent a saját autóra.

Én még sohasem ültem le kikalkulálni, hogy mennyiben van nekem egy km, vagy évente mennyit költök az autóra, üzemanyagra. Kell, így használom.
A Bp-centrikus gondolkodás miatt sokakban fel sem merül, hogy másképp is lehet.
Én egy régi (15), olcsón fenntartható autót használok. Nem megyek évi 80000km-t, de minden nap használom. Rengeteget cuccolok. Sokszor szállítok olyan dolgokat, amit a taxis nem engedne berakni a kocsijába.
Ahol lakom (Clark Á. tértől 25 km) egy darab taxi nincs.

Én sem szeretek indokolatlanul sokat költeni dolgokra. Ezért nekem a cikkben kalkulált drága autózásra (meg néhány hozzászóló által vázolt drága autózásra) a reális alternatíva az olcsón autózás.
Szerelőnek kb 7 éve egy forintot nem fizettem. 0 ft nekem az éves törlesztő, kaszkó, értékvesztés, miegymás.

Szerintem ez egy olyan cikk volt, ahol almát próbáltak meg körtével összeadni.
De ezt már leírták sokan.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:00:56

@Lui_:
Ha van egy olcsó szaladgálós autóm (ez a helyzet), akkor nem tudom, hogy mi lehet az a szükség, amikor nekem 5-ös bmw-t kell bérelnem. Milyen körülmény tud engem rávenni, hogy ilyen dolgokra költsek?

BCS76 2009.06.17. 11:02:46

vidéken a taxi álltalában fix dijért megy 600-800 ft városon belül ha ezzel számolunk tényleg jobb ha az ember taxival jár

Bambano 2009.06.17. 11:04:30

@Mk412: én meg szeretek beszélgetni a taxisokkal... ha az elején rákérdezel, hogy hogy van megelégedve az autójával, akkor elég behatárolt a téma, nem fog olyanról beszélni, ami "poltikailag nem korrekt" és azt is megtudod, az a márka valójában milyen. Az tutti, hogy nagy átlagban a taxisok nyúzzák legjobban az autót.

@Ottopappa: egy sportosabb garnitúra gumi 30 ezer alatt akkor is lerongyolódik, ha normálisan vezetsz.

@Secnir: ha jól emlékszem, már vagy két éve nem súlyadó hanem teljesítményadó van. Az meg csak fűnyírókra olyan kevés, mint ahogy te hiszed.

@Tomi76: a hírek szerint egyszer Schumachernél is elszakadt a cérna :))

@martong: két pici gyerek mellett 100k-s gumigarnitúrát raksz egy 330-ra? Akkor neked nem nagyon van jogalapod kritizálni gyulavitézt... V.ö: egy rendes gumi listaáron 108 rugó fölött van, ha garnitúrában veszed, akkor 55-60k.

felcsúti kimdzsongil fan club 2009.06.17. 11:07:43

nna kérem, én 1 egyszerű swift(1.3gs) tulaj vok. kötelező:32000, telj.adó:16000huf. 14ft/km fogasztás. 4éve van meg szerény gjárművem, olaj, szűrők csere stb... Még így is bőven megéri, attól tartok nemcsak nekem. :::taxi:184ft/km-saját 14ft/km. ja és csak a kúton kell figyelnem hogy ne qrjanak át. szerintem

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 11:09:01

Fel kell tenni a kérdést, hogy gyári állapotú autóval akarunk szaladgálni, vagy olyannal, ami elmegy A-ból B-be, de lehet, hogy kicsit zörög benne ez-az-amaz, esetleg nem lehet letekerni az balhátsó ablakot, és némi rohadása is van alulfelülközépen, sőt, még a váltója sem picc-pöcc pontosságú, hanem kondérkavarós UAZ-style, amit addig használ az ember, amíg van rajta műszaki, aztán eladja a gecibe.

Mert egy ilyen autót lehet venni 2-300k-é, az átírás, vezérműszíj, megvan 100k-é, és két évig lehet kb nyüstölni, aztán 100k-é eladni.
Ha összetörnek, nagy valószínűséggel káron gazdagodsz, ha meg kibírod, hogy nem, évente csak max 200-ba van a vas.

De ha valaki jaszkaricsávó, és neki fontos az, hogy integrája legyen, ha már az integrale-ra nem telik, akkor ez van.

cmyk 2009.06.17. 11:09:03

@tippmester: te el vagy varázsolva! Hol van egy átlag embernek 4 millió forintja? Max a hitelében, de nem a bankban az biztos. 2500Ft naponta taxira?? Orvos látott már? Amúgy ez csak 10km taxival. Nekem a munkába járás oda-vissza 20 km, azaz 5e Ft lenne. Az havi 100e csak munkába járni taxival. Ha kapok kedvezményt és feléért visznek, akkor is 50eFt. Fentebbi kommentben írtam, hogy _mindent beleszámolva_ havi 25e-ből megvan a közlekedésem. Vissza kellene térni a magyar valóságba.

felcsúti kimdzsongil fan club 2009.06.17. 11:10:55

@Mk412: hali. már régebb óta figyelem a hozzászólásaidat, egész jók. értelmes csóka leheccc

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 11:16:10

@Lui_: "1. 8e kilométerenként olajcsere?
-- sportautó, simán"

Az Integra mint sportautó, ez volt a nap vicce, köszönjük :)

Matteo79 2009.06.17. 11:19:15

Éppenséggel flottamenedzsmentből diplomázom közgáz vonalon (csakhogy szavaim súlyára figyeljetek  )

Tessék itt egy példa, hozzávetőlegesen saját magamra szabva, ezt a 6 tételt kell figyelembe venni.

Használt autó vételár 1 millió, melyet 3 évig kívánjuk használni.
- 3 év múlva ér mondjuk 650e Ft-ot. (tehát értékcsökkent 350ezret)
- Az 1 millió kp a 3 év alatt kamatozott volna 300e forintot (nominálisan, inflációval nem foglalkozunk, mert nem a reálérték a cél)
- Vételkor az átírás, eladáskor az eredetiségvizsgálat, valamint 3 évre a kötelezőbiztosítás összesen: legyen 180.000 Ft
- 3 évre a műszaki vizsgák, szerviz, zöldkártya, gumicserék (tegyük fel hogy kaptunk az autóhoz 4 felnire szerelt téli gumit) stb legyen szolidan mondjuk 120.000 Ft
- Éves futás 10.000 km 7 literes átlagfogyasztással 700 liter évente = kb 200.000 Ft/év
- Egyéb költségek (mosás, parkolás, büntetések és wunderbaum) legyen mondjuk 3 év alatt 50.000 Ft.

Ha a fentiek szerint tartok autót akkor 350+300+180+120+600+50= 1.600.000 Ft-ba kerül a kaland, azaz havi 45.000 ft illetve 54 Ft/km.

Könnyen belátható, hogyha ennél az átlagos 10e km nél kevesebbet megyünk, illetve drágább, netán hiteles új autóval, akkor a fenti költségek jóval magasabbak lesznek.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:19:17

@Bambano:
Ha nagyon beszélgetni akarok út közben, akkor inkább felveszek egy stoppost.
És az semmibe sem kerül.
Amennyiért a taxis beszélget velem, máshol annyiért le is szopnak. (a hasonlat virtuális, arra sem költöttem még sosem)

Riasom 2009.06.17. 11:19:38

@tippmester: nem érzem korrektnek ezt a bankbetétes összehasonlítást, mert a teljesen hobbiautókat leszámítva ez egyszerűen nem valós opció, illetve akkor a kamatnyereségből le kéne vonni azt a veszteséget, amit az autónélküliség okoz egy dolgozó, családos embernek, aki nem Budapesten vagy valamelyik nagyobb városban él. Szóval egy valós esetben abból a feltételezett 4 milkás kiinduló összegből mindenképpen kell közlekedésre költeni, csak az a kérdés, mennyit.

karlmann 2009.06.17. 11:21:41

Amióta az első autómat megvettem én is számolgatom a költségeket, de a szerző által említett költségnek a fele jött ki a következőképpen. Prémium üzemanyaggal, 2L-es kocsival fele vidék-fele Debrecen konstellációban havi két tankolással úgy, hogy nem vezetek lassan, mert még városban is 2500-3000-nél váltok. Ha a kocsinak a legkisebb rendellenessége van megy szervizbe, vagy ha nem súlyos a gond magam javítom. Autóklub tag vagyok, olcsó, gagyi biztosítónál nem kötök kötelezőt, hetente egyszer megyek autómosóba, télen minden sószórás után kötelező az alvázmosás. Olyan alkatrészeket cseréltetek ki, amiket a szerelők szerint egy év múlva is ráérne és csak drága gumikat veszek. A legutolsó kis műanyag bizbasz is a helyén van, minden gyári állapotú, semmi kókányolás. Ezentúl allergiás is vagyok, úgyhogy a pollenszűrőt évente kétszer cserélem és nyáron csak klímával tudok vezetni, mert egyébként folyik a könnyem és nem látok semmit. Gyulavitéz szerintem maradj a robogónál.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:22:21

@boyzee: Örülök, hogy ezt gondolod.
Bár sokszor vitatják a mondanivalómat, de ez így van rendjén.

dekás dezső 2009.06.17. 11:26:53

@HAWOCK: mindjárt mondja a tutit:
Ferrari, Porsche, Lambo. stb...;)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:34:37

És most megmondom az őszintét:

Mikor elkezdtem olvasni a cikket, az elején a fékbetétes résznél abbahagytam. És nem is olvastam tovább.
Nem volt értelme, onnan már világos volt, hogy az egész kalkuláció irreális.

Én is leírhattam volna, hogy mennyibe kerül a moszkvicsom (hobbiautó, mint az integra) fenntartása.
Garázsbérlés, veteránbörzék, pincényi alkatrészek felvásárlása, flexkorong, munkaórák százai. És nem megyek vele évi ezer km-t.
Ez milyen összehasonlítás már?

Humphrey 2009.06.17. 11:35:52

@kolbászoszsömle:
"...gyári állapotú autóval akarunk szaladgálni, vagy olyannal, ami elmegy A-ból B-be..."
ez mondjuk elég releváns kérdés, és nagyon függ személyes izléstől, életmódtól, pénztárcától.
Nekem pl fontos a 'gyári' állapot: tiszta kívül-belül, nem törött, műszakilag kifogástalan (karbantartott). Ez pedig pénzbe kerül.
Tehát releváns a költségeket összevetni
a taxiéval.
Aki meg épp hogy guruló autóval jár, annak meg pláne: van az ugy néha, hogy az ember ugy akar megérkezni valahova, hogy az autója nem 'issue' - (ez +/- érvényes).

Accordion 2009.06.17. 11:36:17

Matteo79! Engem erdekelne a kalkulator, de a kukac-os postodban nem jo a kukac-os resz.

Bambano 2009.06.17. 11:36:37

@Mk412: ahol oráloznak veled, ott nem a te közlekedtetésed a cél. Másrészt ha ügyesen veszel fel stoppost, még ezt is megkaphatod :) Ha meg ügyetlenül, akkor egy darabig reszketni fogsz a vazelin szó hallatára:)

@karlmann: azt ugye tudod, hogy Debrecen közlekedése kb. akkora, mint Pesten egy közepes kerület? Nekem 45 perc a vasútállomástól a Borbíró tér *GYALOG*! Ehhez képest Pesten egy kisebb dugó is simán megvan 45 perc, úgyhogy egészen mások a nagyságrendek.

Azt már csak a velemszületett beszólóember mondatja velem, hogy hogy a retekbe bírnak abban a csepp városban akkora dugókat csinálni...

jakab 2009.06.17. 11:37:44

Kicsit túl van bonyolítva ez a számítás. Egy korszerű középkategóriás kocsi fenntartása kb. havi 50ezer benzinnel együtt (viszont a kocsi vételára nélkül). Amíg nem taxizok/vonatozok/buszozok el ennyit havonta, addig sokkal jobban megéri taxizni meg bringázni. Évente kétszer-háromszor van ténylegesen szükségem autóra, akkor vagy kölcsönkérek egyet vagy bérautóval megyek. Persze aki három kölköt visz minden nyári hétvégén a Balatonra a nagyihoz, annak kell kocsi. Na meg vidéken is alap az autó. Mindenkinek jobb lenne azonban, ha az emberek valós szükséglet alapján használnák az autójukat...

Ciri 2009.06.17. 11:39:40

@Hrzrasn:
Egy picit dézsavűm volt már megint, mint Winkler Robi Mazdájánál. Valahol itt is arról volt szó, hogy használták annyit, mint egy templomba járó nagypapa de ez egy –természetesen- megbízható és soha el nem romló japán autó, amire egy zsáknyi pénzt kell költeni (és itt ugye nem a törésről és nem az egyetgondoltaméstelibefújattam akciókról beszélünk).

Félreértés ne essék, nem japán-német vitát akarok indítani, csak szerintem egy „picit” másképp kezeli a TC-s kollégák némelyike a megbízhatóság és a kilométerfutás szavakat.
Mi lenne akkor, ha ebben az autóba (ingázó munkahely) mondjuk egy év alatt beletekert volna 100 ezer kilométert?
Milyen költségek lennének a cikkben felsorolva? (a törésekről nem is beszéltem :DD)

Bambano 2009.06.17. 11:40:28

@jakab: nekem 50-ből nem áll meg a benzin. Úgy értem, csak a benzin.

billkapitány 2009.06.17. 11:41:40

nem azért de az egész ott sántit, hogy a taxisnak hozzávetőlegesen ugyanannyiba kerül az autófenntaretás mint nekünk (sőt még több,. mivel többet hazsnálja, ez a munkaeszköze), akik nem taxisok vagyunk, + ő még ráteszi a hasznát is, ergó drágább a taxizás.

soseleszekelső 2009.06.17. 11:42:25

Én hasonlón gondolkodom, csak bérlésben.

Nyáron robogó, télre bérautó. Kb 100-110eFt jutna bérautóra egy hónapra. Ennyiért sajnos még nem találtam, pedig bármilyen egyszerű kisautó szóba jöhetne.

Ciri 2009.06.17. 11:43:33

@Lui_: "1. 8e kilométerenként olajcsere?
-- sportautó, simán"

Egyrészt nem, másrészt viszont ha az lenne, akkor az egész cikk értelmét vesztené: Taxi kontra verseny/sport autó.
Biztos vagyok benne, Gyulavitéz nem egy versenyautó költségeit szerette volna összevetni a Taxikkal.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:44:36

@Humphrey:
Ha pusztán közlekedési szempontból nézed, akkor az A-ból B-be verzió a lényeg.

Ha presztizsre költesz, meg "patikára", az már nem a közlekedés része. Az más jellegű kiadás.

Engem pl. nem zavar (nagyon), ha retkes az autóm, amíg az ablakok meg a lámpák tiszták. Persze takarítom, de az más.

Ha egyszerűen közlekedni akar az ember, (főleg a városban) akkor az autó gyári állapota (ami úgyis csak napok kérdése, hogy mikor nyitnak rád egy ajtót, kennek meg bevásárlókocsival) tehát a gyári állapot fenntartása értelmetlen kiadás.

Rengeteg ember hihetetlen mennyiségű pénzt költ el arra, hogy a külvilágnak megmutassa, hogy mennyi pénze van. Erre az autó tökjó eszköz. Az ilyen költségeknek szerintem a közlekedéshez semmi köze.
Semmi az égvilágon.

Bambano 2009.06.17. 11:45:05

@billkapitány: a saját autó beruházás fejnehéz kisebb költségmeredekséggel, a taxizás meg nulla fejjel nagyobb költségmeredekséggel utaztat. A kettő előbb-utóbb metszi egymást, előtte az egyik az olcsóbb, utána a másik. A cikk erről szólt, megspékelve azzal a véleménnyel, hogy a gyulavitéz féle közlekedési stílussal neki személy szerint melyik a jobb.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 11:45:58

@Ciri: Azon én is elgondolkoztam, hogy mi a faszt csinálnak az autóikkal, hogy a motorcsere, motorgenerál mindenhol megjelenik pártízezer kilométer után...

kafferbivalybalamber 2009.06.17. 11:47:33

Hogy az első fékbetét 8000 km alatt elkopik, hát jó. Brutális, autógyilkos használat mellett nem elképzelhetetlen.
De azért évenként, vagyis 8 ezrenként tönkrevágni egy motort annyira, hogy generálozni kelljen minden évben, az már túlzás. Ennyire nem lehet gyilkolni.

Bambano 2009.06.17. 11:47:58

@Ciri: látom, matek nem dereng... ha még egy sportkocsit is érdemesebb fenntartani, mint a taxit, akkor egy, a sportkocsinál olcsóbb sima autót vajon érdemes-e?

@Mk412: engem is akkor kezd erősen idegesíteni a dolog, amikor azok a rohadt tetves galambok az ajtó KILINCSET szarják telibe... mert valahogy ki kellene nyitni az ajtót... :)

Bambano 2009.06.17. 11:51:24

@kolbászoszsömle: vannak, akik még mindig azt hiszik, hogy a kis köbcentis, iszonyat sokat pörgő motor való autóba. Pedig a köbcentit csak még több köbcenti tudja pótolni, mondta anno az M műhely főnöke.

Én használtan, utólag visszagondolva lestrapáltan vettem a kocsimat. Azóta amit egyszer megcsináltattam rajta, az jó. Volt motorjavítás is, futómű is.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 11:53:41

@soseleszekelső:
Egyszerű:
Ha havi 100-110-e jutna autóra a téli hónapokra, akkor kigondolod, hogy hány hónapig van rá szükséged, beszorzod a havi 100-zal, az összeget beütöd egy használtautós keresőbe és ennyi.
Tavasszal meg eladod.
Egyszerűen nem értem, hogyan merülhet fel a bérlés gondolata bárkiben is!
(a taxit sem értem)

Secnir 2009.06.17. 12:00:26

az integra akkor sportautó, ha gyulavitéz bemutatja a forgalmit, amiben az szerepel.
amúgy csak egy ugyanolyan honda, mint a többi.

maradjunk annyiban hogy sportos kinézetű, nagy hangú durranásokkal kísérve, fékcsikorgással öblítve.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.06.17. 12:03:11

A 48 000 forint súlyadó(ami elméletileg teljesítményadó) így alakul Gyulavitéz kocsijánál:

Az adó mértéke a 6. § (1) bekezdése szerinti adóalap után a gépjármű...

- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 200 Ft/kilowatt,

190 Le= 142KW

142*200= 28400.

Bár lehet, hogy ez önkormányzatonként változik, ezzel nem vagyok tisztában.

redecsiZ 2009.06.17. 12:03:58

A cikk tényleg nem tér ki mindenre és csúsztatás is,de ahogy elnézem(csak ritkán olvasok kommenteket),az a sok idióta,aki a múltkor a vasárnapi-sofőrös cikkre háborgott,az most is tudja,mi a tuti....
Csak ismételni tudok pár(előttem szóló) értelmes embert: az a 10liter NULLA,a betétek és tárcsák meg nem egy vagonerpozitívból vannak...ahogy a kötelező/teljesítményadó sem vidéki, 1.0-ás (48LE) autóra lett számolva....stbstb

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.06.17. 12:04:50

@scheerti:

A 48 000 forint súlyadó(ami elméletileg teljesítményadó) így alakul Gyulavitéz kocsijánál:

Mármint a számításaim szerint, amik nem biztos, hogy helyesek, de eddig stimmeltek mindegyik autónál, amire számoltam. Ettől persze még tévedhetek.

Riasom 2009.06.17. 12:12:01

@Mk412: ez ésszerű is lehetne, ha egy ennyiért megvett használt autónál biztos lehetnél benne, hogy az adott idő alatt nem kell rá költeni. Viszont pont ennél az árkategóriánál ez egyszerűen kizárt, a bérautó költségei viszont pontosan tervezhetőek. Arról nem is beszélve, hogy téli időszakról van szó, amikor az olcsó használt autók egy része komoly kihívásokkal találja szemben magát, úgymint sima indulás mínusz tizenötben, hátul a gyerekekkel. Emellett van, akinek az is fontos, hogy valahogy ki kell néznie az autónak (a párszázezer ft-os használt autók komoly hátrányban vannak ilyen téren is), szóval azért ez nem ilyen egyszerű.

Matteo79 2009.06.17. 12:13:23

kmatteo79 'kukac' yahoo.com a címem

Riasom 2009.06.17. 12:20:12

@Mk412: ja és akkor a használtautó-keresére majd -eladásra, okmányirodára fordított időt és energiát még nem is számoltad bele, pedig ilyen párszázezer ft-os nagyságrend mellett ez számottevő lehet. Szóval ha valakinek csak pár hónapra kell autó, annak szerintem teljesen ésszerű lenne a bérlés havi 100 körül, ha lenne annyiért.

kafferbivalybalamber 2009.06.17. 12:21:14

@redecsiZ: Szerinted az reális, hogy egy Honda (vagy bármilyen) motort 8 ezer kilométerenként generálozni kelljen?

Utcamacska · http://utcamacska.blog.hu/ 2009.06.17. 12:24:55

Egy lényeges momentum kimaradt, ami miatt én taxizom, viszonylag gyakran. A parkolási díjak ... ha összeadom, hogy mennyiért parkolok. (beleszámolva néhány tuti bírságot is, mert olyan ember nem létezik, akit néha nem csapnak meg..) Ebben az esetben biztos, hogy sok esetben jobb a taxi a BKV-nál és az autózásnál. A 300 ft-ot meg úgy lehet mindig kikerülni, ha van egy tuti taxisod (esetleg kettő) aki a közelben szokott drosztolni, akinek esetleg előre tudsz szólni. Ők fankón elvisznek ahová kéred, nyomott áron, számlásan, mert tuti fuvar vagy. Nekem van két Jánosom ilyen célokra. (Van egy aranyos arisztokratikus báj is a dologban: két sofőröm van, mindkettő János ...) Hosszabb utakon is megérheti a taxi - előre kialkudott tarifa mellett, pláne, ha a hosszú út végén melózol, majd vissza is kéne még vezetned. De azért a kocsit eladni - nos azért luxus volna. A bevásárlás, a kutya/macska állatorvoshoz vitele szempontjából, a gyors mozgás miatt kell azért a saját kocsi. De a taxi sok esetben olcsóbb, jobb, gyorsabb, kényelmesebb. Taxipárton vagyok! (... egy fővárosi állatbarát menedzseranyuka...)

Laconicus 2009.06.17. 12:42:40

Nos, ha több mint 1 millát költesz kocsira évente, akkor te síkhülye vagy, gyulavitéz.
Én veszem az éves BKV bérletet, 93 ezer Ft, hozzá eltaxizom havi 10-est és ha vidékre kell mennem vagy nyaralni arra a pár alkalomra bérelek vagy kölcsönkérek kocsit. Ez se kevés, de töredéke az ilyen majmoknak akiknek a seggéhez nőtt a verda.
Nem érdekel a téli gumi, nem érdekel a szerviz, nem érdekel a biztosítás, nem érdekel a parkolás, nota bene nem érdekel a dugó sem. Nem lopják el, nem törik össze, nem értéktelenedik el.
És mégis pontosan vagyok ott, ahova mennem kell, és a szabadságérzetem sem vész el. Meg ideges se vagyok.

karlmann 2009.06.17. 12:45:25

@Bambano:
A Borbíró tér nekem is megy 45 perc alatt gyalog, mert most is sétálok ha lehet, de a dugókkal nem nagyon tudsz mit kezdeni. Ez azért van, mert az utóbbi tíz évben megtízszereződött autók száma Debrecenben, míg az utak száma inkább csökkent, főleg a belvárosi sétányoknak köszönhetően. Ismerem a nagyságrendeket, de 45 perces dugók, már itt is vannak gyakran. Ezért kéne az elkerülő, de az még gyerekcipőben van, mert a legfontosabb része csak térképen létezik. Ezért vannak egyre nagyobb dugók itt is.

dekás dezső 2009.06.17. 12:47:53

Tipikusan "megfontolom, hogy eladom az autót a picsába, és ezentúl taxival járok" típus lehet az, akinek Integrája van. Hagyjuk már a hülyeséget.
Szórakozásból eljátszadozhat a gondolattal, meg számolgathat unalmában, de hogy sosem fog a tettek mezejére lépni ez ügyben az biztos. Kamukéró.
Egyébként 8000 km betétcsere tök reális ennél a gépnél, ha szaggatják.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 12:59:38

@Riasom:
Felesleges szócséplés az egész.
Én nem keresek annyit havonta, mint amennyit az illető havonta bérlésre akar költeni.

Lakást tartok fent, üzembiztos autóval járok, hobbiautót építek, motorozok, kajálok, zenetanárt fizetek, miegymás.

Talán ezért is van az, hogy racionálisabban tudom felhasználni az erőforrásaimat. (és a cikk ugye erről szólt)
Talán ezért is van az, hogy soha fel sem merült bennem a taxi vagy az autóbérlés gondolata.

Úgy érzem, ha a bevételeim hirtelen a többszörösére növekednének, az sem adna okot arra, hogy a józan eszemet elveszítsem, és elherdáljam a pénzemet.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 13:01:20

@Riasom:
Megoldás:
Havi 80-ért kölcsönadom a puntómat.
Csak tankolnod kell!
Mekkora biznisz. Számlát is adok, ha kell!

Stock 2009.06.17. 13:12:21

számomra érdekes, hogy a szerző legutóbbi cikkében éppen fikázta a taxisokat, most meg abban gondolkozik, hogy taxizzon....
tényleg kezd vicces szintet megütni a totalcar: lényeg a komment, tök mindegy mire! :(

amúgy ha jól rémlik az előző cikkben a taxis kérdésére foglalkozásként az autós újságírót jelölte meg.. ami végképp vicces! :) ugyanis Gyulavitéz kb 2 havonta 3-4 cikket ír és ebből futná évi 1,2 guriga csak kocsifenntartásra?!?! :))
nem akarok a zsebében turkálni, de tényleg nem..... csak összerakom a cikkek mondanivalóját..

ekin_su_ocha 2009.06.17. 13:14:15

a gazdászszemlélet...ez tetszik...ha akarják, kihozzák mindenből amit akarnak, mert " a számok..tessék"
namost volt ez a 4 millás autó (pontosabban az ára)5,6-ot érne ( ha bankba raknád) ehhez képest a paraszt autót vesz belőle és az értékcsökkenés miatt csak 3-at ér tehát a különbség 2,6...korrekt.
veszel a boltban 5 zsemlét, mert jól akarsz lakni. ha négy zsemlét vennél, ugyanúgy kajáltál volna, nem maradsz éhes az egy zsemle árát meg berakod a bankba, mert ugye a pénz ott érzi jól magát.a 22 Ft-odból 4 év múlva lesz mondjuk 30 Ft. a zsemléd másnap reggel a kávé után pontosan nulla forintot fog érni(pontosabban nem, mert csatornadíj, stb). tehát bukod a 8 forintos kamatodat meg a 22ft-os zsemlédet. ( ja,hogy a még egy zsemlével jóllaktál?de kérem, az autóval meg eljutottam ahova akartam)ha így végigszámolod az életedet, akkor mindenre ki lehet hozni, hogy mekkora ráfizetés...közgazdaságilag mindenképp.
hogy a cikk hol sántít, már leírtátok...

kalannenikalandjai 2009.06.17. 13:16:11

Taxizni lehet 168 forint/km áron is. Bolond aki 240-et kifizet érte.
www.mobiltaxi.hu/?q=arak

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 13:18:38

@Stock:
Szerintem azzal a cikkel nem a taxisokkal volt baja, hanem általában azokkal, akik a melegekről elmondják a véleményüket. Ott, akkor épp egy taxis követte el.


Egyébként jó ideje olvasom a totalcart, és kialakult bennem egy olyan kép, hogy a cikkek egy része, konkrétan ez a cikk nem azért íródott, hogy megmondja a frankót, hanem azért, hogy az embereket gondolkodásra késztesse (vagy vitát generáljon, ezt még nem tudom).

Máskülönben mi okbók ír valaki arról cikket, hogy anyagilag mi éri meg jobban, taxizni, vagy évente totálkárosra törni, meg csapágyasra hajtani egy autót.

Bambano 2009.06.17. 13:19:46

@Riasom: hányszor volt mostanában mínusz 15? Számolgattam, a téligumi lesz mostanában az, amin spórolni lehet, mert azt a pár napot, amikor valóban kell, simán eltaxizom ötödannyi léből.

Azt nem vetted észre, hogy a totalcarban a használtautós webek böngészéséért és a telepek lejárásáért, majd roncsautók kilakatolásáról szóló cikkekért kapják mostanában a fizetést? :))

@Utcamacska: taxis mesélte, Pestről Bécsbe vitt egy osztrák társaságot taxival, mert kiszámolták, hogy olcsóbb, mint az easyjet...

@karlmann: nem, Debrecenben azért vannak dugók, mert az emberek nem tudnak vezetni. A többség a 10x autómennyiség ellenére úgy vezet, vagy még úgyse, mint 10 éve. Pesten, ami sokkal nagyobb falu, mint Debrecen, sokkal több autó is elmegy akkora helyeken, gond nélkül. És az a dugó, amitől már Pesten is felszalad egy-két autós szemöldöke, az Debrecenben agyhalállal jár. Arról már ne is beszéljünk, hogyha egy debreceni véletlenül felkerül Pestre kocsival, azonnal meghal. És ez igaz a kocasofőrökre és a rendőrökre is (volt róla cikk).

hátezgáz 2009.06.17. 13:25:09

Nem számoltad bele a taxi hívásához elköltött rengeteg telefondíjat. Az legalább anyyi, mint a kiállási díj.

soseleszekelső 2009.06.17. 13:26:42

@Mk412:
Számla nem kell, a többire visszatérhetünk ősszel :)

loláb 2009.06.17. 13:29:13

Taxizás?
Lehet, hogy megérné (évi 10-12 ezer km-t megyek autóval), de a taxiköltséggel is úgy vagyok, mint a parkolási díjjal: mintha a fogamat húznák.

gnme 2009.06.17. 13:32:05

... aki a popszakmához ért az menjen énekelni.

"- 3 évre a műszaki vizsgák, szerviz, zöldkártya, gumicserék (tegyük fel hogy kaptunk az autóhoz 4 felnire szerelt téli gumit) stb legyen szolidan mondjuk 120.000 Ft"

...abszolút márka | típus | motor függő a szervízigény.

Olyat lehet vele spórolni hogy ihajj.

És itt megdől az elmélet.

Canga81 2009.06.17. 13:32:41

Nem azért hogy kötekedjek de mit csodálkozol azon hogy 3 millát se adnak érte, amikor Te magad mondtad hogy elöl hátul törött volt....???? Amúgy imádom ezt a kocsit, és ahhoz képest nagyon jól tartja még mindig az árát.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.06.17. 13:34:09

Egyébként nagyon egyszerű lenne spórolnod.
Vezel egy unalmas, megbízható autót (10 évesben si van ilyen) amit csak használsz. És visszaveszel a sportosságból.
Nem fogy olyan gyorsan a gumi, fék, stb. Kevesebb a kötelező.
Óccón kijön.

Azonkívül a taxizással ott a bibi, hogy amint kimozdulnál Pestről, mivel teszed? Pl. elmennél egy hétvégén a Balatonra. Mávval?
Vagy nagymamához, aki egy megyeszékhely melletti zsáktelepülésen lakik. Volán? Meg is halnál, mire kivárnád hogy odaérj.

Humphrey 2009.06.17. 13:38:52

@Mk412: igazad van, az autó nagyon lényeges presztízseszköz,
de a kulturált közlekedés nem az. Nyilván nem azért veszek (én legalábbis) autót , hogy vetítsek vele. De azt igenis elvárom magamtól, hogy a cuccaim rendben legyenek. A cipőm is tiszta és nem félretaposott, pedig abban is ugyanugy lehet gyalogolni. Zavartam már el taxist, aki retkes autóval jött (1x, nem jellemző)

Riasom 2009.06.17. 13:40:09

@Bambano: itt minálunk, Pesttől 60 km-re idén télen asszem februárban volt legalább két hét, amikor minden reggel stabilan -15 körül volt, és napközben sem ment 0 fok fölé. Nekem eszembe sem jutna spórolni a téligumival, mert télen nap mint nap tapasztalom a szükségességét, idén elég sokat mentem havas utakon. Persze ha csak városban, sózott utakon jár valaki, ez nem szempont, sőt így tényleg jó megoldás lehet pár napra a taxi.

loláb 2009.06.17. 13:40:57

@Mk412: Ezen én is gondolkoztam már.

Van egy autóm, amiben március vége óta nem ültem, mert mindenhova motorral megyek.

Télen persze autózom, de erre tényleg elég lenne egy 3-400 körüli járgány, ha az üzembiztos a téli hónapokban. (Mert az nekem nem fér bele, hogy napokat esetleg heteket várjak alkatrészre, szervízre.)

Október elején megveszem, március végén 100-zal olcsóbban eladom, (csak hogy azonnal elvigyék).

Elbukom az átiratást, és a vételi-eladási ár közti különbözetet, nagyon maximum 200 ezret.

Viszont megnyerem a nyárra jutó biztosítást, adót (ez kb 50ezer), és nem egy 3 milliós autó értékcsökken a garázsomban.

Tehát 150 ezer forintért használok egy autót 4-6 hónapig.

Ha nem lenne annyira tróger a magyar használtpiac, hogy enyiért lehetne olyan autót kapni, ami üzembiztosan kiszolgálja a fél évet, akkor simán megérné.

Moh76 2009.06.17. 13:44:20

Ez az írás beteges, én összeszámoltam a költségeket: egy '93-as ford fiestám van, mindenhová azzal járok, a családot is azzal fuvarozom. Pesten lakunk és dolgozunk. Havi 25e ft a benzin költségem a szervíz az évente 50e ft (ebbe már minden benne van. Az autót 2005-ben vettük 450e ft ért + átírás.
Tehát éves költség: 25*12+50=350e ft mindennel együtt.
Taxizás: minimum napi 50km: 240*50=12e ft/nap. 22 munkanappal számolva:264e ft/hó és ebbe még a bevásárlás, kirándulás, anyós, egyéb kiruccanás nincs is benne. Ha éves szintre vetítem az 3.168.000.e ft szemben a 264e ft-os jelenelegi éves fenntartási költségemmel.
Tanulság: aki milliomos és kurva lusta és nagyon nem tudja mire költeni a pénzét az taxizzon!

Moh76 2009.06.17. 13:45:48

bocsi a lusta helyett kényelmeset írnék

Ottopappa 2009.06.17. 13:46:32

@Ubul1: Ezt most nekem írtad úgy végig, vagy a csávónak? Mer ha nekem, akkó szarjá sünt, ha neki, akkor igazad van.

Ottopappa 2009.06.17. 13:49:49

@Bambano: Azért ezek a számok akkor is hajmeresztőek, ezt nem hiteted el velem...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 13:53:51

@Riasom:
Én a nyári gumival spórolok.
Vettem a vaterán 4 alufelnit szinte új téligumikkal. Azzal járok azóta. És azelőtt is téligumival jártam.
A faszom csereberéljen.

Pityuuu 2009.06.17. 13:57:04

hmm szeretnék én annyit keresni mint Gyulavitéz. Azért azt az 1.173 misit ha elosztjuk 12 hónapra akkor kiderül, hogy neki csak a kocsijára van pénze havi 97750 Ft-ot rákölteni. Ennyit egy átlag ember keres talán havonta aminek csak a töredékét költi a kocsijára. Valami nagyon nem jó ebben a számításban, vagy az újságírók kurva gazdagok.

Draco3D 2009.06.17. 13:57:50

Értelmetlen,ez egy Integra Type R?Erről ennyit,de még így is jobban megéri,úgy hogy a posztoló még sarkít is.Aki meg azt mondja ITR nem sportautó...a korához képest az,meg kell nézni régi teszteket,hova sorolják,biztos a családi autók közé...Megfizethetőbb sportautó,nem M3 meg hasonlók.

Bambano 2009.06.17. 14:08:52

@Ottopappa: válasszuk kétfelé a dolgot:
- az egyik kérdés, hogy valóban ennyi-e a költsége vagy csak kamuzik: szerintem el lehet költeni egy itr-re ennyit, mondom, nekem a veki 75 ft/km-re jön ki.
- sok-e ez a tényleges költség: sok. nekem is/szerintem is.

@Riasom: én rendszeresen autózok Pest-Debrecen-más hajdú-bihar megyei települések-Miskolc viszonylatban és nekem már két éve nem hiányozna a téli gumi. Van téligumim, nem spóroltam rajta egy fillért se, de nekem nem volt rá szükségem.

ekin_su_ocha 2009.06.17. 14:09:57

@loláb: "Ha nem lenne annyira tróger a magyar használtpiac, hogy enyiért lehetne olyan autót kapni, ami üzembiztosan kiszolgálja a fél évet, akkor simán megérné." ja, megérné, de ha nem lenne ennyire tróger a használt autó piac, akkor sokan tennék azt amit itt leirsz...ami azt jelentené, hogy egy autó évente minimum 2 gazdát fogyasztana el...mivel itthon vagyunk, feltételezem, hogy a lyúzer erre a 3 hónapra sz.rna a kocsira...mivel egyrészt úgyis eladja, másrészt nem szerelemből hanem szükségből vette, harmadrészt meg télen hideg van, ki az a hülye aki kimegy mínuszban autótpucolni? másrészt sok autótulajnak megvan az a jó szokása, hogy addig hajtja az autót, amíg lehet( ezt a 3 hónapot alatta úgyis kibírja )...szóval ez az egész az autópiacos jóautós 3hónapos autóvétel elég hamar bedőlne...sajnos.persze kivétel mindig van, de hülyéből több...egyébként nem rossz elgondolás

karlmann 2009.06.17. 14:12:16

@Bambano:

Ennek csak egy oka van. Kb 2004-2005-ig errefelé ismeretlen volt a forgalom. Az átlag userek persze, hogy meghalnak. Aki meg tudja mit kéne csinálni, megőrül. Mert ahol lehetne menni 60-al ( nem sok ilyen hely van) ott is 40-el mennek. Amikor jogsim lett 15 évvel ezelőtt, a főutcán 70-el lehetett haladni, mert nem volt lámpa és forgalom se. Most van mind a kettő, megfűszerezve egy csomó fakezűvel.

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 14:15:04

@kolbászoszsömle: Bizonyos emberek szeretete öl, butít, és nyomorba dönt.

g.apollinaire 2009.06.17. 14:27:57

Kedves Gyulavitéz!

Egy fontos költségtényezőt nem vettél számításba, amit a közgazdaságtan haszonáldozati költségnek nevez. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy ha pl. 4 millióért vennél autót, és azt 4 évig szeretnéd használni, de meggondolod magad és mégsem veszel autót és a vételárat helyette befekteted (egyszerűség kedvéért legyen évi 10% a hozam), akkor a 4 év után kamatos kamattal számolva 5.856.400 Ft lenne a számládon.
Magyarul 4 év alatt így elestél 1.856.400 Ft jövedelemtől, ami az autózás költségeit jelentősen emeli.

cb600f 2009.06.17. 14:29:59

Ha kétszer lezúztad, az hogy lenne makulátlan? Garázsban tartott, vidéki nő tulajdonostól??
Bazze.

msmester 2009.06.17. 14:36:23

Oké -- Gyulavitéz évente durván 5000 km-ert taxizhatna a kocsija fenntartási költségéből. De érdekelne az is, hogy ha _reális mértékben_ mégis igénybevenné a BKV-t, akkor mennyivel lenne jobb a mérleg.

Nem beszélve arról, hogy ennyi utaskilométer mellett már magánszemélyekkel is örömmel szerződnek taxisok - még a nagyobb cégek is. Szóval lehet, hogy az a 300 Ft nem is 300 Ft és a viteldíj is kevesebbre jön ki.

cmyk 2009.06.17. 14:39:07

@loláb: Létezik ilyen autó dögivel. Suzuki swift. Nagyon megkímélt példányokat lehet találni, mert van bőven. Vagy legyen egy F Astra, szintén van bőven és találsz első tulajtól keveset futottat. Csak benzin kell bele. Nyárra meg felesleges eladni. Ha az éves biztosítása 40e, akkor a fél évre, amíg áll, ez neked 20e-be kerül. Más költsége nincs, a teljesítményadót az fizeti egész évre, akinek jan.1-én a nevén van a gép.
Nem értem, hogy mit sírtak itt többen is, hogy milyen sokba van, hogy fél évet áll az autó. Egyáltalán nem kerül sokba.

Füvész 2009.06.17. 14:42:35

Ezt már én is számolgattam, mert nem értem, hogy városban lakó emberek, akik egy fix munkahelyen dolgoznak a közelben, miért tartanak saját autót.

Nekem mindig az jön ki, hogy ha nagyvárosban laknék (de nem) és a közelben lenne a munkahelyem (de nincs), akkor nem kellene autó, hanem inkább taxiznék, ha valahová nem visz el a villamos, metró stb.)

Gyulavitéz kihagyott még egy opciót: bérautó.
Nyaralásra, kirándulásra lehet autót bérelni. Előnye, hogy épp akkorát, amekkora kell. Nekem hiába van saját autóm, amikor egy külföldi vendégcsaláddal elmentünk országot járni, akkor így is kisbuszt kellett kölcsönöznöm. Tehát a nyaralásokra, külföldi utakra olyan autót tudsz bérbevenni, amilyen éppen kell.

Nekem csak azért kell saját gépkocsi, mert vidéken lakom, a munkahelyem irodája tőlem 80 km-re van (busszal és vonattal egy út többszöri átszállással 3...4 óra lenne), de főleg az egész országban, néha külföldön végzem a munkám. Évi 50...100 ezer km vezetés (plusz még a vasúttal és repülővel megtett utak: Ferihegy és Schwechat között lakom, a falumból ide azért húzós lenne a taxi...). Na, ehhez már tényleg kell a saját autó!

[De egy Budapest belvárosi fazon, akinek a munkahelye a városban van, az minek tart autót?!? Ha a horgásztanyája Ráckevén van, még oda is kimehet havonta egyszer-kétszer taxival, és akkor nem kell a héven cipelnie a horgászcuccot... Meg nyugodtan piálhat horgászás közben, amit egyébként is megtesz, aztán vagy józanul vezet, vagy nem...]

cbc 2009.06.17. 14:46:50

A modell jó ötlet, de nem az igazi. Tekintsünk el attól, ha valaki így fogyasztja a fékbetétet az magára vessen, de:

20 nap/hónap munkával töltve, munkahelyünk 10km-re van a városon belül.

Egy út: 300+10*168 (a legolcsóbb taxival számolva) = 1980 Ft + borravaló tehát 2200. Délután ugyanez, vagyis a bejárás naponta 4400 Ft. Havonta 88.000 Ft, évente 1.056.000 Ft. És akkor még nem mentünk sehova sem, pl. vidékre, Tescoba, akárhova.

Abszolút nem éri meg taxizni napi szinten.

cbc 2009.06.17. 14:50:42

"De egy Budapest belvárosi fazon, akinek a munkahelye a városban van, az minek tart autót?!?"

Megmondjam? Mert Budapest nem falu méretű, vannak olyan pontok, amik között 25-30 km távolság is van.

Ráckeve taxival (tekintsünk most el a vidéki magasabb tarifától), 300 Ft + 55 km * 168 Ft = 9540 Ft, ez oda-vissza egy alkalommal borravalóval közel 20.000. A munkahelyre taxizásról lásd fenti számításomat. (Ha meg egy "rendes" taxiárat számolok, akkor a 168 helyére 240-et kell tenni, így még több).

Riasom 2009.06.17. 14:51:38

@Bambano: hát ja, de én (főleg, hogy sokat járok hegyesebb vidékeken) úgy vagyok vele, hogy ha csak egyetlen alkalom van novembertől áprilisig, amikor nagyon kell, akkor már megéri.

Utánaszámoltam én is (a költségeket eddig is írtam), a Kadettemre 30 Ft körüli km-enkénti összköltség jön ki (közel 70e km, kb. 2 milka beledöntött pénz mindent, vételárat is beleszámolva 3 év alatt). Pedig így kimondva ez az összeg nekem nagyon soknak tűnik egy ilyen öreg autóra, még úgy is, hogy kétszer kissé törve is lett ezalatt, motorcsere is volt, elég sokat szívtam vele ezen kívül is, és olajra, gumira stb.-re költséghatékonyan, de mindig nagyon oda van figyelve. Ha tehát hülye se lettem volna pár dologban (motorcsere megoldása hülyegyerekre bízva stb.), illetve nem lett volna pechem jópárszor, akkor ez most simán 25 ft alatt lehetne! A lényeg persze az éves futás, mehettem volna ugyanezzel a kocsival, ugyanennyi kiadással csak 20e km-et is, és akkor máris 100ft/km jönne ki.

cbc 2009.06.17. 14:51:43

...a tömegközlekedésen elvesztett időről, és annak szolgáltatási színvonaláról pedig inkább ne beszéljük.

Parkőr (törölt) 2009.06.17. 14:53:25

ja meg a 4millából vehettél volna tavaly ilyenkor dollárt 120ért 240-nél meg eladhattad volna:) és akkor a taxi faszább rögtön:)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 15:08:52

@g.apollinaire:

Miért van az, hogy a "közgazdaságtan" szótól azonnal feláll a szőr a hátamon. Pedig középiskolában tanultam is.

Elméletileg igaz, amit leírtál. Az autó árát befektetheti jó hozamú betétekbe, de ha helyette inkább autót vesz, akkor elbukta ezen betétek kamatát is.

Nem tudom, ki hogy van vele, de számomra a pénznek az értéke akkor jelenik meg, amikor azt elköltöm.
Számomra teljesen mindegy, hogy 4 millió, vagy 5.856.400.- Ft van a számlámon, amit nem költhetek el.

Tovább lehet vezetni, hogy ha az 5.856.400.- Ft-ot nem veszed ki 4 év után, és nem veszel belőle ugyanúgy autót, mint 4 évvel korábban tetted volna, hanem hagyod újabb 4 évig kamatozni (és akkor már 8 éve nincs kocsid), akkor a végére.... és ha akkor újabb 4 évig, de .... mert akkor a hozam....

Lássuk be, hogy ennek semmi értelme. Ezzel még csak kalkulálni sincs értelme.

Nem ismerlek, biztos jó fej vagy, nekem viszont van pár közgazdász ismerősöm, akik A4-es papírokon csodát tesznek, de egy olajat nem tudnak kicserélni, vagy nem vesznek észre egy defektet sem.
A mindennapi gyakorlat nem része az életüknek. Az autózás viszont (nálam) mindennapi gyakorlat.

Bambano 2009.06.17. 15:16:57

@karlmann: szerintem is fontosabb lett volna a 354-es utat befejezni, mint a Kósa Lajos teret meg a Latinovics erőművet, de ez az én privát véleményem...

@Mk412: mert sok a magát közgazdásznak gondoló, jolly joker ember, aki mindenhez ért, a stílusa meg olyan, amilyen, közben egy tetves függvényt se tudnak rendesen ábrázolni :) Nálam mindig kihúzzák a gyufát:)

w a s d 2009.06.17. 15:21:59

@Mk412: De ha soha nem vesz az ember autót, hanem kamatoztatja a pénzét, amikor meghal, milyen nagy összeget hagy hátra!XD

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 15:26:03

@F/:
De kinek hagyja hátra?
Mert amíg a pénze kamatozott, nem volt miből családot felnevelni, stb....

Ez a közgazdaságtani izé egy teljesen elméleti dolog, a valós élethelyzetek nem definiálhatók ennek segítségével.

Lord_M_ 2009.06.17. 15:26:17

ez az ügy persze nem fog lefutni soha, hiszen mindig van érv pro - kontra.
Egy tuti fentebb számolt valaki vételárat. Tessék azt is belekalkulálni. Hohó.. hogy nem sajátpénzből van ? akkor tessék hozzáadni a hiteltörlesztést havonta... Csak a hiteltörlesztésből eltaxizgatok egy hónapban kényelmesen...
és akkor nem vettem egy csepp üzemanyagot, nem kellett szervízbe járnom... nem törték, nem lopták el, nem történt semmi. Ha nem megyek sehova... nem kerül semmibe... míg ha az autó csak áll a garázsban akkor is pénzbekerül...

mondjuk az én hibám is biztosan, de nekem jó tud lenni a BKV is, meg van bringám is... ha meg rohanni kell... jöhet a taxi... én számoltam... nekem ez az olcsóbb...
de ez nem vitaalap... másnak másképp jön ez ki... más éri meg.

Ez is egy evidencia... :)

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2009.06.17. 15:32:58

megint egy mókás post...

szerintem a moziban is hiszitzni kéne, hogy 200 forintra jön ki a jegy önköltsége/fő, hogy merik 1500ért adni... vagy egy szórakozóhelyen, ahol a redbullért elkérnek 700-1000t, miért nem a tescós 269el számolnak és még sorolhatnám...

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 15:33:36

Az nekem már lejött a hozzászólásokból, meg egyébként is, hogy minden ember másra, másképp használja az autóját.
Ennek megfelelően a követelmények és a költségek is változnak.

Egy belvárosi ember, aki leparkolni sem tud, és 2 villamosmegállónyira dolgozik, vidékre sosem megy (nehogy sáros legyen a lába), annak nem kell autó. 2havonta egyszer mikor nem otthon rúg be, majd hív taxit.

Akik naponta használják, a legváratlanabb, időpontokban, a legkiszámíthatatlanabb útvonalakra, azok nem taxiznak. És a többi.

A gépkocsi sokaknak az egyetlen mozgási lehetőség, sokaknak kenyérkereséshez elengedhetetlen, egyben egy vagyontárgy, a taxi pedig egy szolgáltatás, nem több.

Szeretném, ha a cikk írója ide leírná, hogy mit gondolt, amikor ezt a cikket megírta! Mire akart kilyukadni vele...

Riasom 2009.06.17. 15:34:19

@Mk412: de, szerintem jó közelítéssel modellezhetőek a valós élethelyzetek is közgázilag, csak nem ezen a favágó szinten, ahogy itt felhozták páran ezzel a bankbetét dologgal, ami nyilvánvalóan nem alterntíva ilyen esetekben az úgynevezett Életben.

loláb 2009.06.17. 15:40:58

@ekin_su_ocha:
"...szóval ez az egész az autópiacos jóautós 3hónapos autóvétel elég hamar bedőlne..."

Igazad lehet. Az én okoskodásom alapja is pont ez: venni egy autót, ami kibírja a telet, műszakija van, azaz 0 forintot kell rákölteni, aztán megszabadulni tőle tavasszal. Szegény autóval ezt eljátszák kétszer-háromszor, és addig volt jó karban.

@Zstibi: Sajnos azért swiftből is, de főleg F astrából is kell keresgélni, ameddig az ember épkézláb darabot talál. Rengeteg a lehajtott melósautó, annál azért igényesebb vagyok.
Ha egy hét alatt, max 4-5 autó megnézése után lehetne találni jót (amit egy hét alatt el is lehetne adni), akkor működne. Én (ugyan mostanában nem nézelődtem a piacon), de a legutóbb tavaly nyáron egy haveromnak kerestem autót 1,2-1,5 millió között, az bő két hónapig tartott.

Nyárra azért kéne eladni, mert ha évekig akarod használni, akkor kell rá költeni, bármennyire is jó karban van. Ha viszont csak a téli 8-10ezer km-re akarod, akkor egy olaj+szűrőcserével megúszod, már ha tényleg sikerült jót venni.

Nem arról van szó, hogy autó kell olcsón, mert arra nyilván van sok megoldás, hanem hogy nekem autó nyáron nem kell. Egyáltalán.
Most van egy G astrám, garázsban, cascoval, teljesítményadóval (amit a súlyadóval szemben tudtommal félévente vetnek ki, arra, akinek a nevén volt a gép a félév elején), kfb-vel, és egyéb járulékos költséggel, amit tavasszal-nyáron gyakorlatilag nem használok.

Tavaly asszem 2000 km ment bele április-október között, idén eddig áprili óta 0.

kafferbivalybalamber 2009.06.17. 15:45:39

@Bambano: "szerintem el lehet költeni egy itr-re ennyit"

Szóval tényleg nyolcezrenként generálozni kell a motorját? Hát nem az a kimondottan tartós darab.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 15:45:58

@Riasom:
Az még ok, ha egy valós élethelyzetet próbálnak meg közgazdaságilag modellezni....
De ha a valós élethelyzetemet kell közgazdasági modellekhez igazítanom.....:(

a távoli rokon 2009.06.17. 15:48:17

ha én annyit keresnék mint tekintetes vitéz Gyula úr, nem taxival járnék, hanem kihúznám az országot a szarból, mint afféle modern Széchenyi

Riasom 2009.06.17. 15:51:53

@loláb: én úgy tudom, hogy még mindig évente vetik ki, de (nálunk legalábbis) lehet két részletben fizetni. Ez lehet, hogy önkormányzat-függő, mert a csekket egy sajtpapírra nyomtatott helyi határozattal küldik ki, nem központilag.

loláb 2009.06.17. 15:59:50

@Riasom: Én úgy tudom, ez megváltozott, mivel a súlyadóhoz képest a teljesítményadó néhol 3-4x több (de pl egy nagytelejsítményű sportmotornál 15x-öse), és emiatt változtatták meg, hogy ha január másodikán eladod, akkor ne szívd meg annyira. Év elején kivetik az egész éveset, ha az első félév alatt eladod, akkor a másodikat nem kell befizetni, de azt majd kivetik az új tulajnak, te meg kapsz egy értesítést, hogy törölték a fizetési kötelezettséget.

Amióta az a rendszer van, nem adtam el járművet, de mindkettőt év közben vettem, és csak a második féléveset vetették ki rám.

De igazából nem tudom biztosan, csak a tapasztalat, meg az erről olvasott újságcikkek alapján erre emlékszem.

Humphrey 2009.06.17. 16:05:35

@Mk412: a közgazdaságtani izéről: az emberek nagy része kurva sokat és gyakran erőn felül költ autóra-autózásra és még csak nem is tudja.
ha sok pénzt költünk el, nem árt ha ezeket a közgazdaságtani izéket előtte átgondoljuk nem?

és ha több marad esetleg akkor több mindenre lehet költeni :)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 16:14:50

@Humphrey:
Teljesen egyetértek.
Az erőn felül költésről oldalakat írtam már ide.

Annyi talán, hogy egy ember egyéni vásárlása a saját szempontjából nem KÖZgazdaság. Sok ember vásárlása kívülről nézve már az.

yooccoo 2009.06.17. 16:20:49

@Mk412:
én is a fékbetétes résznél hagytam abba, mert orbitális baromságról van szó
de hát valamiről ugye írni kell, ha azt mondja a főnök

cmyk 2009.06.17. 16:21:44

@kafferbivalybalamber: Nem azt írta, hogy 8 ezrenként kell motorgenerál. Hanem, hogy a használtan vett, korábbi bojrészer által szarráhajtott autóján kellett motorgenerált is csinálni. Az értő olvasás fontos dolog.

zeger 2009.06.17. 16:26:24

Néhány dolgot nehezen tudnék elképzelni:
- Mondjuk, amint a családdal beülünk egy taxiba és elmegyünk vidékre a rokonainkat meglátogatni egy hétvégén. Hogy is alakulna a költség? Mondjuk szombaton le Miskolcra vasárnap meg vissza. És közel sem biztos, hogy beférnék a kocsiba a sofőr mellé!
- Családi nyaralás vagy egy több napos kirándulás......
- Aki 20-30 milliós kocsit vesz, talán nem ül le számolgatni ezt, mert azon kívül, hogy eljusson A-ból B-be, még más szempontokat is figyelembe kéne venni.

e1 · http://beszoltam.hu 2009.06.17. 16:27:27

Én kicsit máshogy közelíteném meg a dolgot. Hasonlítsuk össze, mi éri meg jobban. Venni egy új autót (legyen az egy mondjuk egy olcsóbb Astra) és azt fenntartani és etetni, fizetni az összes adót és biztosítást, vagy ugyanennyi pénzből városban taxizni és az időnkénti városon kívüli utakra autót bérelni. Én annó csináltam egy ilyen számítást, és meglepően érdekes eredmény jött, jobban megéri a taxizás, aminek ráadásul vannak érdekes előnyei is, mint pl. az, hogy lehet inni, nem kell parkolóhelyet keresni és fizetni, el lehet út közben bóbiskolni is. Hátrány az, hogy általában 4 fő tud csak utazni és azért mégis csak oda kell hívni, várni kell rá néha és persze az, hogy egyes taxi és taxisofőrök csak nehezen elviselhetők. Szóval két oldala van az érmének.

e1 · http://beszoltam.hu 2009.06.17. 16:30:44

U.i.: Fontos hozzátennem, hogy pozsonyi körülményekhez mértem a dolgot. taxik alapdíja 1-1,33€, kilométeres fuvardíj kb. 0,5€, ami kicsit olcsóbb a Budapesthez képest.

Füvész 2009.06.17. 16:36:40

@cbc: Egy időben sokat taxiztam (utaztam benne). Ezért kötöttem megállapodást bizonyos taxitársasággal, ill. konkrét taxisofőrökkel, hogy nekem és vendégeimnek kedvezményes tarifát alkalmazzanak a munkahely–lakóhely és munkahely–reptér viszonylatokra, havi egyszeri, utólagos elszámolással. Mivel ugyanaz a néhány taxisofőr jött mindig, nekik elég volt havonta egyszer kiadósabb jattot adni.
Gondolom, ha most megkeresel azzal egy taxitársaságot, hogy évi 500 ezret (vagy egy millát) költenél taxira a rendes tarifával, és ez így sok, akkor biztosan mondanának valami bíztatót. (Szállodáknál 50% feletti engedményeket értem el, taxinál ennyit nem, de a taxizásban nincs is anny tartalék: magam is taxiztam, mármint vezettem 3 évig Budapesten, az csak mese, hogy ebből gyorsan meg lehet gazdagodni, legalábbis ha tisztességesen csinálod.)
Egyébként nem kell naponta taxizni: ha szép az idő és nincsen sok csomagod, akkor jó egy kis séta egyéb (nem taxi) tömegközlekedéssel kombinálva. (Én a Nagykörúton vagy a Margit-hídon lazán végigsétálok, ha sietek vagy jön a hóvihar, akkor meg ott a villamos...)

Ha összeadod az üzemanyagot, a parkolási díjakat (és büntetéseket, mert 5 perccel később értél vissza az autódhoz), a karbantartást és a biztosítást is, akkor meglepően magas érték jön ki a saját autó fenntartására.

Carfan 2009.06.17. 16:50:42

Én támogatom, hogy gyulavitéz adja el az ITR-t, járjon taxival, vagy ami még jobb, ki se mozduljon a négy fal közül, az lesz a legolcsóbb. Minél távolabb kerül az autóktól, nekünk annál jobb. Legalább nem kell az égbekiáltó marhaságait olvasni:D

Sosevót 2009.06.17. 17:26:59

Nekem 6900 taxis km jött ki. És sztem az én matekom a tuti.

ready_real 2009.06.17. 17:34:37

@Mk412: Gondolom neked az albérlet is hasonlóan elherdált pénz.
Nekem a bkv bérletet a cég adja, a vonat meg ha havonta kétszer szülőkhöz lemegyünk... Épp belefér. Volt kocsim, két évig , de eladtam, az árát tuti ráköltöttem, igaz használtan , 250 ezerért vettem.

Bambano 2009.06.17. 17:34:41

@e1: mostanában már rendesebb taxitársaságtól simán lehet kérni 6-7 személyes kocsit.

@loláb: ahha... ez a törölték a fizetési kötelezettséget című műsor időnként nagyon kacifántos tud lenni... nekem 10 év alatt sem sikerült ezt megoldani...

Sosevót 2009.06.17. 17:35:14

Ha a mai autómat az általam kalkulált áron el tudnám adni, akkor a biztosítások, cascok, büntetések, adók díját NEM számolva évi 10500 taxiban eltöltött kilométerem lenne 5 évig. Ha nyáron motorral járok, akkor 10 évig. Kell az autó? Nem csak a pénz, hanem az utazási szokások IS döntenek.

classicmotoring · http://motoring-culture.blogspot.com 2009.06.17. 17:50:16

asszonygya a cikkben hogy makulatlan az autoja....muhahahha.... pedig 2-er volt torve amiota nalla van!

na ja es hogy is kepzelte volna valaki hogy olcsobb a taxizas, hat akkor a taxis mibol el.

g.apollinaire 2009.06.17. 17:53:06

@Mk412: tévedsz, apám autójavítással foglalkozik, mióta az eszemet tudom. amúgy nem vagyok igazán jó fej.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 17:58:35

@ready_real:
Lakás saját.

Viszont jól látod, elherdált pénznek tartom a bérlést. Jelenleg üzlethelyiséget bérlek, és számolgattam, hogy mekkora összeg ez.
Sokkal megtérülőbbnek látom, ha veszek fel hitelt, és építek egy saját üzlethelyiséget. A havi törlesztő nem lesz akkora, mint most a bérleti díj, azzal az éles különbséggel, hogy X idő után a sajátom lesz, illetve ha már nem kell, akkor kiadom.

Jól látod, tényleg úgy gondolom, csak nem jól közelíted.

Hitelt felvenni meg ilyenre érdemes, ami termel és nem olyanra, ami amortizálódik (a lakás nem ide értendő)

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 18:02:50

@g.apollinaire:

Ezért is próbáltam árnyaltan és feltételesen fogalmazni, nem követve az itteni gyakorlatot, amikor is egy ismeretlen embert egyetlen mondata miatt a végletekig lehülyéznek.

Béke!

g.apollinaire 2009.06.17. 18:10:16

@Mk412: Igen, csak gondolj bele. Az egész cikk de facto a "hülyeségről" szól. Taxi, vagy autó? Nem én írtam, hanem Gyulavitéz. Költségeket vet össze, hogyan járna jobban? Egy valós költségelemet kifelejtett, én csak erre hívtam fel a figyelmet. Mert ha a taxi mellett dönt, akkor megmarad a 4 millája ugyebár (az autó vételára), kérem szépen. És ha nem a párnaciha alá dugja, akkor értelmes ember lévén befekteti, kérném szépen. A befektetés pedig kamatozik, (kivéve az USA állampapírt A.D. 2009).

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.06.17. 18:12:13

mondjuk nem értem minek nyári gumi ha nyáron robesszal megy.

loláb 2009.06.17. 18:21:04

@Bambano: Igazából törlik-e, vagy sem, tulajdonképpen mindegy. Egy 10-15 éves "téli autó" adója kb 6-7000 forint lenne gyakorlatilag mindegy, míg az astráé 18000 ft. Ennek a se egy nagy összeg, de sok kicsiből tevődne össze, hogy megérné a téli autó-nyári motor felállás.

Persze mostmár mindegy, megvettem az autót, annyira hülye meg nem vagyok, hogy 2 évesen, kevesebb, mint 20 000 km-rel benne eladjam, főleg a jelenlegi nyomott áron.

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 18:33:19

"Ja, és a nyári-téli átálláskor a négy kerék fel-le is pénzbe kerül."

Muhaha, a nagy autóbuzi, az utak ördöge nem tudja kezelni a kerékkulcsot meg az emelôt? Vicc.

Mioporfeszosz (törölt) 2009.06.17. 18:38:22

Ez nagyonkemééény:DD Hátmég hogy senkinek nem tűnik fel..

""Az autók összetörnek, ez sajnos axióma, ahogy az is, hogy elromlanak. ""

"Négy éve már, hogy robogózom, és egyszerűen imádom. Szeretem, hogy pontosan oda tudok érni mindenhová, ..... ""

A következő nyári "törés axióma" az a temetésed lesz?
Bakker.

loláb 2009.06.17. 18:55:13

@Hrzrasn: Én a wartburgon egyszer megcseréltem az első-hátsó tengelyen lévő kerekeket.

3 napig nem tudtam fogni a kezemmel, azóta inkább kifizetem a kerék le-felt. Kell a fenének, hogy a pneumatikus kulccsal rátépett csavarokkal birkózzak.

tónik 2009.06.17. 19:08:05

@Carfan: Jó ötlet a négy fal közé zárás, csak valami hasznos elfoglaltságra is szükség lenne, nehogy még ennél is kényszeredettebb írásokra vetemedjen....

Sir Zet 2009.06.17. 19:10:20

Bazmeg, a sok hőbörgő gondolkozhatna egy kicsit! Pont arra jutott Gyulavitéz, hogy ilyen irreális mértékű költségekkel számolva is jobban megéri autót tartani, mint taxizni! Akkor meg a mi a tökömnek kell itt óbégatni, hogy ezt is meg azt is sokkal olcsóbban is lehet kapni?! Ez még inkább Gyula okfejtését támasztja alá!

tónik 2009.06.17. 19:58:15

@drummerman: Ez igaz. Meg az is, hogy nem az a hülye, aki leírja (mert Ő ebből él), hanem aki végigolvassa. Ezzel persze magamat is minősítem !:)

Szabi01 2009.06.17. 20:04:13

Szerintem érdemesebb venni egy taxit!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 20:35:54

@Hrzrasn: lol :D Az tuti, hogy nem szívesen adnék kölcsibe autót Gyulavitéznek, és azt is meggondolnám hogy vennék-e tőle...

@loláb: Rá kell lépni a kulcsra, ha gyönge vagy...
Erre még a feleségem is rájött, pedig bölcsész. :o

redecsiZ 2009.06.17. 20:38:38

@kafferbivalybalamber: Nem,de én azt nem is olvastam,h minden évben generálozza...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.06.17. 20:49:57

@redecsiZ: Ha nem generálozza minden évben, akkor mire költ műszaki problémára évi 220k HUF-ot? :o

Hrzrasn (törölt) 2009.06.17. 21:38:19

@loláb: Fogsz egy rendes erôkarral rendelkezô nyomatékkulcsot, és nem lesz ilyen gondod. Nehogy már egy "autóbuzi" azon rinyáljon, hogy pénzbe kerül a kerékcsere, mert ô egy nyamvadt kereket nem bír levenni.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.17. 22:06:38

@Hrzrasn:
Pontosan!

Rengeteg pénzt takarítok meg, hogy csipcsup dolgokat nem mással csináltatok pénzért, hanem felveszem a kis overallomat és leballagok a garázsba.

Egy férfi legyen már férfi. Nem attól az, hogy pöcse van, hanem hogy le tud cserélni egy kereket, olajat, bever egy szöget, tovább nem is megyek...

loláb 2009.06.17. 22:41:01

@kolbászoszsömle: Nem az erővel volt baj, hanem a kezemen lévő bőrrel, ami a 20 rágyógyult csavar lelazítása, és felszorítása után nem maradt a tenyeremen.

@Hrzrasn: Ja, ha lenne nyomatékkulcsom. Nem vagyok egy barkácsoló alkat, úgyhogy még egy nyamvadt 1,5'-os vascsövet sem találtam, amit erőkarként használhattam volna.

Le tudom cserélni a kereket, mint ahogy defektnél meg is csinálom, de ha nem muszáj, akkor nem kínzom magam vele. Viszont mivel nincs külön felnigarnitúrám a téli és nyárigumira, ezért tiszta szerencse, hogy nem is kell a 4 kereket nekem cserélni.

Kiwicake 2009.06.17. 22:55:27

Az egész számítás ezer sebből vérzik, millió x faktor van benne, ami vagy úgy van, vagy nem, szóval teljesen légből kapott az egész. Én huszonkét éve vezetek és az első egy-két évet kivéve soha nem volt töréskárom, a fékjeim és -tárcsáim se kopnak el, mert nem vezetek vadállat módjára, pedig 140 lovas kocsim van, 320 Nm-es nyomatékkal. Viszont világéletemben volt cascóm, ami növeli a költségeket, még ha ésszel is választok autót és biztosítót, hogy ne 20k legyen havonta, csak 11-12 ezer. Szóval ez minden, csak nem megalapozott kalkuláció, ergo semmilyen következtetést nem lehet levonni belőle. Ettől függetlenül azt készséggel elhiszem, hogy egy normális autó normális használat mellett olcsóbb, mint ugyanannyi km-en a taxi.

Tomi76 2009.06.17. 23:11:43

A közgazdás zsenik számoltak az inflációval? Vagy én olvastam felületesen? Az évi 10 százalék kamatból jó ha marad 4 százalék vagy nem?! Egyébként milyen igaz a visa reklám hogy nem mindent lehet pénzben kifejezni pl esőben várni a buszt vonatot stb.... Ennyi a mai világban kell az autó. Aki meg itt osztja az észt hogy kölcsönkéri az autót ha épp kell neki egyébként meg teker vonatozik taxizik akkor azt mondom kocc ha én fenn tudok tartani 1 akármilyen autót akkor ő is erőltesse meg magát. Ja és nincs rosszabb az ilyen lógós kollégáknál akik esküsznek a tömegközlekedésre aztán meló után mindig arra kér(nek) vigyem ki az állomásra, mert 3 km-re van és nem akar sétálni na meg időben kiérjen. Sorolhatnám még reggelig. Szerintem lúzerség autó nélkül a mai világban. És nem kell a több milliós elég egy egyszerű jó állapotú használt is. Pl. Bocs, hogy csak így kijött belőllem.

Tomi76 2009.06.17. 23:18:16

A taxi után néha beülni 1 bérelt autóba megint hülyeség, mert kell kaució szerintem, akkor ha a rutin hiánya ugye amit a taxizás miatt előtérbe kerülhet könnyen ráfizetéssel zárhatja a bérlést. Ha bevásárolni kell akkor is taxit hívunk vagy visszük az x kilós szatyrokat buszon. Áh nem értem én az egészet akik a taxira és a társaira voksolnak. Lehet csak én vagyok lusta és elkényeztetett.

sandrew 2009.06.17. 23:58:08

@Tomi76: Szerintem meg az ilyen típusú általánosítás a lúzerség. Nem mindenki csóró balek, aki nem jár autóval, csak lehet, hogy teljesen mások a körülményei. Mint ahogy magamról sem hiszem, hogy gyakori autózóként felelőtlen környezetpusztító vagyok. Bocs, ez belőlem is csak kijött.

xxlpityu 2009.06.17. 23:59:12

Bácsi??????
Én igazán nem akarok a zsebedben kotorászni( ÁÁÁÁÁ...miért is tenném,hisz magyar vagyok...:DDD)
DE!!!!!
évi kb.:1.2 milliót költessz a kocsidra??????-----azaz havi 100 rugót????

és sír a szád?????
integra ide vagy oda( azért nem oda,mert nem BMW---az tol és nem húz)
megkérdezném az "átlag" magyart, aki kb 10-15 ezer km.-t csavar a gépbe évente, hogy mennyi az annyi????
és itt nem a BUZUKOSOKRA és főleg nem a
"enyém 200-nál eszik 3.9-et"-idiótákra gondolok
2.0 benzines kocsim van, pont 99-es és 13-15 ezret hajtok bele egy évben----de nincs havi 100 rongyomban a kocsim ember!!!!!
fel is gyújtanám.....
amúgy autós szakújságírónak kellett volna mennem, már tudom.....ha más nem, hát akkor a lóvé miatt
mit mondott Robert Deniro?????
keresik a főnököt????
-itt a főnök---a f@szára mutat közben
-főnök, mit mondjak ezeknem a majmoknak???
-mond nekik, hogy VEGYENEK EGY HONDÁT!!!!
(még egy kis pánik, lexus szalonban ő az eladó, kiakat a két f@sztarisznyára, mert ÓDI helyett, lexust akarnak venni)
Ajánlom mindenkinek, már csak ezért is

Dr Zoidberg 2009.06.18. 00:23:49

Vitézem! Érdekes az elmélkedésed, nekem még pl. eszembe sem jutott effélén gondolkodni. Viszont ha már: A -tudtommal jelenleg legolcsóbb budapesti- Minimobil taxi esetében törzsutas kártya birtokában 130 Ft/km az útdíj, és ha jól emlékszem csak 200 a kiszállási díj. Én speciel megdöbbentem, mikor ezzel szembesültem, hiszen egész addig úgy tudtam, a Budapest taxi a legolcsóbb, ami egyébként szintén jóval a a te irányszámaid alatt dolgozik. Naszóval én a minap kaptam az egyik ilyen taxistól vagy 8db ilyen törzsutaskártyát, hogy "osztogassam a barátaimnak." Osztogatom, de van még pár, szívesen küldök neked egyet, ha gondolod. Höhö. Mindenesetre ezekkel a számokkal is érdemes volna elvégezned a számítást szerintem, hiszen miértisne a legolcsóbb, de amúgy tökugyanolyan szolgáltatást nyújtó taxitársasággal mennél, ha mennél? Legalábbis én mindig az aktuálisan legolcsóbbat választom, ha maga a szolgáltatás minősége nincsen alatta a többinek.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.18. 00:31:07

@Dr Zoidberg:
Összehasonlítani a legolcsóbb taxit a legdrágább autófenntartási formával?

Kopiás Attila Steve 2009.06.18. 01:02:02

Szerintem maga a felvetés, mint költség-összehasonlítás érdekes. Én a bicaj-bkv-taxi-máv kombóra esküszöm. Bicajjal megyek ha gyorsan a belvárosban akarok közlekedni, bkv külvárosban vagy társasággal, taxi ha messzire sietek és máv (esetleg + taxi) vidéken. Jogsim nincs, egyszerűen még soha nem találtam épeszű érvet arra, hogy miért legyen.
Persze, ez életsílus, munkakör kérdése is, vidéki értékesítőnek nyilván alap az autó, de azt meg adja a cég. Tán ha sokat utazol hobbi, család miatt, akkor.
Az agglomerációból városba való napi bejárás nem igazán releváns, elvégre ott csak arról van szó, hogy szerinted oké, hogy X városban adózol, annak az előnyeit élvezed, de B város levegőjét, közlekedését, életszínvonalát teszed tönkre. Azaz ekkor jóval nagyobb a valódi költség annál, mintsem amit kifizetsz, csak kicsusszansz alóla, mással fizetteted meg a saját zöldövezeti életstílusodat.

es2300 2009.06.18. 07:17:28

minimobil 168-ert azzal majdnem kijon a 8000 km

bar ezt gondolom mar leirtatok ezeren

lüke 2009.06.18. 07:54:07

szegény ember grágán él..
mióta világ a világ

loláb 2009.06.18. 08:18:41

@Mk412: 4T, csak nem tudok számolni.

Egyébként még annyit hozzáfűzök (a saját védelmemben), hogy az alapvető karbantartási műveleteket (izzócsere, gyertyacsere, láncfeszesség állítás, olajcsere, stb...) eddig minden autómon, motoromon magam végeztem, de komolyabb bütykölésnek, pl karbitisztítás, szelephézag állítás nem állok neki, mert sem megfelelő szerszámaim, sem szakértelmem, sem tapasztalatom nincs hozzá.
Jobb a békesség, mindenki legyen tisztába a korlátaival.

Persze jó lenne bütykölgetni, de ezt viszont nem azzal a járművel fogom elkezdeni, amivel holnap reggel dolgozni kell mennem. (Meg a jelenlegiek még garanciálisak is, ugyhogy ezért sem piszkálok beléjük.)

BTO11 2009.06.18. 08:27:07

ha az emberek nagyrésze taxizna akkor igen hama hama, mégjobban bedölne a gazdaság,autoipar,-és más is-és még nagyobb lenne a szemétkupac a lehajtott taxiktól.

ja és a birtoklási élmény az smafu.??
szerelési élmény smafu??

Norbergh 2009.06.18. 11:15:28

Az autóról megtudjuk, hogy kétszer volt törve és átesett egy motorgenerálon.
Ha el kéne adni, csak 3 milliót adnának érte, pedig MAKULÁTLAN.
Garázsban tartva, női tulajtól? :)

Tomi76 2009.06.18. 12:24:36

@sandrew:
Jogos ha félre értetted a csóróságot, nem úgy gondoltam. Csak ha valaki 2 kézzel veri a mellét mennyivel jobb a vonat a busz és utánna agyon vágja a szavát azzal hogy vigyem ki az állomásra ekkora mert így jön a vonat vagy reggel vegyem fel pontban ekkor vagy akkor, mert fúj a szél hideg van tűz a nap stb stb. na ez gáz és tényleg én vagyok a lúzer mert segítek neki de magamban meg szét szakadok a röhögéstől. Abba meg már bele sem megyek, hogy nem költök cigire vagy más káros szenvedélyre hanem inkább eltankolom. De ez már más vita téma nem ide való.

LAPoska 2009.06.18. 13:01:50

Szegeny Integra... :-( Hogy vacaknak nevezted.. :-( Ha nem kell, dobd hozzam.. ;-) Itt jo kezekben lenne... :-)

sztrovacsek 2009.06.18. 18:56:04

@Mk412:
A 311-es és a 312-es is húszcsavaros!

sztrovacsek 2009.06.18. 18:57:23

@sztrovacsek:
Mármint a wartburg

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2009.06.18. 21:06:38

@sztrovacsek:
Csak a 311.
A 312 alváza megegyezik a 353-mal.

Krisi 2009.06.19. 00:19:01

Mindet nem olvastam el, de a kommentek nagy részével egyetértek: ez a cikknek nevezett valami egy irtózatos nagy csúsztatás, a valósághoz nincs sok köze. Nem ismétlek meg mindent, amit már leírtak előttem sokan, de röviden annyit, hogy nem mindenki cserél fékbetét évente, nincs mindenkinek sportautója.

Amúgy a taxi is pont olyan, mint a bicikli: valakinek működik, valakinek nem. Én pl. csóró főiskolás vagyok, hétközben télen nyáron biciklivel járok be, hétvégén és nyáron meg a megspórolt pénzemen motorozok :)
Nekem működik, hülye lennék naponta szopni a faszt a dugókban egy bádogdobozban, de sokaknak ez nem megoldás, belátom.

Annyiban van igaza Vitéznek, hogy a Butapesti autósok nagy része 10km-nél kevesebbet megy a munkahelyére, egyedül, és nem visz egy táskán kívül semmit magával de mindezt a belvárosban, ezzel generálva dugót, ők simán buszozhatnának vagy biciklizhetnének helyette, mindenkinek jobb lenne.

Meg kéne írni egy normális cikket, ahol egy átlagos autót nézünk (nem sportautót) átlagos sofőrrel (nem boyracer), és úgy érdekes lenne.

Ja, azt meg senki nem számolta bele az autós költségekbe, hogy pl. parkolóhely keresésnél megyünk még 3 kört a tömb körül, ami plusz benzin, vagy amibe tényleg nem sokan gondolnak bele: bemegyünk a benzinkúton fizetni a kasszához, akkor már veszünk egy újságot is, mert valami csöcsös nő van a címlapon, meg veszünk egy csokit is, hogy kibírjuk hazáig, ezek a kis költségek mint az autózás miatt vannak. Sokan meg még a csöves koldusnak is odadobnak egy százast naponta a Hungárián, sorolhatnám ezeket a kis apróságokat holnap estig :)

Matteo79 2009.06.19. 09:28:12

Már csak azt nem értem, amikor már leírtam a frankót minek megy tovább a szájtépés :)
SZubjektív tényezők vannak ez tény és nem vagy csak nehezen lehet pénzben mérni.
A többi számolható tényezőt pedig elvileg minden autós tudja illetve nem árt egy kis gazdálkodó szemlélet, ami hiányzik a magyar átlagból.
Továbbra is az érdeklődőknek rendelkezésre áll a kalkulátorom.
süti beállítások módosítása