Gyorsan essünk túl a nehezén: a III. Oldtimer Expót most hétvégén rendezik, szombaton reggel 9 és éjjel 11 óra között, vasárnap szintén kilenctől délután hatig várják a látogatókat. Négy éves kor alatt ingyenes a belépés, gyerekeknek 12 éves korig 900, e fölött pedig 1800 forintba kerül a jegy. A cím pedig: Magyar Vasúttörténeti Park, 1142 Budapest, Tatai út 95. Minden navi odatalál.
Az Index beszámolója az Oldtimer Expóról >>>
MG versenyautó: ezért bárkinek a fél kezét odaadnám
Már az első is profi, de főleg szerethető és kellemes rendezvénynek tűnt, bár voltak gyerekbetegségei. Aztán a Citroën Kacsa 60. születésnapját méltón ünneplő másodikat már Csikós kolléga is őrjöngve imádta. Annyira önkívületi transzba esett, hogy lelkének legmélyebb bugyraiból hosszú eposzként tört elő a Puch-szerelem. Az idei meg még jobb lett, még én is elolvadtam tőle, pedig erre kevésbé vagyok hajlamos.
Vannak a régiónak előnyös arcai is
A 2009-es öregautó dzsembori két érdekes centenáriumot is megünnepel: az Audi és a Morgan 100. születésnapját. Az elsőt a Mercedes-hívők ugyan némi folytonossági hiányra hivatkozva vitatják, a második meg olyan, mintha a születése óta egyfolytában száz éves volna, de ettől még kijár a tisztelgés mindkettőnek. További évforduló a Mini 50. szülinapja, a Citroën 90., a Traction Avant 75. és a CX 35. életéve, az Rohamkocsi szolgálat 55. jubileuma és a KGST születésének kevésbé magasztos, de szép kerek 60. évfordulója.
Vitatható vagy sem, a szervezők méltón ünneplik a száz éves Audit. A négykarikás márka történetéből több olyan különlegességeket is összegyűjtöttek, amiből alig néhány darab létezik a világon. Ilyen például a '70-es évek szupertitkos nagymotor projektje, a Z 02 is, amit az A50-es kódjelű kisautóval, a későbbi Volkswagen Polóval egy időben fejlesztettek. Annyira titokban dolgoztak a mérnökök, hogy még a kísérleti részleg csarnokának védelme sem volt elég: külön fabodéban reszelték a kétkerekűt.
Mindössze ez az egy van belőle az egész világon: Audi Z 02 motor
A próbamotorzásokat éjjel és hétvégéken tartották, a kiállított prototípusba így röppent bele vagy 1000 kilométer. Szegény Z 02 halva született: az Audi vezetése közben lecserélődött és mire Roland Gumpert irányítása alatt a fejlesztőmérnökök elkészültek a motorral az új főnökök más irányba kormányozták az ingolstadti márkát. Talán kár érte.
Bár a fene tudja, a Quattro hívek biztos nem bánják a fordulatot. Az Audi stand másik nagy durranása két lenyűgöző versenyautó, amikben egy dolog közös: a pilóta személye. Az egyetlen példányban épített és kolosszális pályacsúcsot futó Pikes Peak attacker, a 600 lóerő lóerő körüli teljesítményre képes S1 sport quattro és az amerikai Trams Am széria 510 lóerős alázógépét, a 200 Turbo Quattro egyaránt bizonyos Walter Röhrl vezette. Nem is akárhogy, szerencsére a kocsi mögötti kivetítőn ezt bárki megnézheti.
Az Audi mellett az Auto Union, a DKW, a Horch, a Wanderer és az NSU márkák tradícióit is őrző történelemből további ízelítőt jelent egy 1915-ből származó, alig öt példányban fennmaradt, 750 köbcentis NSU stabilmotor, egy Wanderer Puppchen V1, amit 1914 és 17 között gyártottak és amiből szintén csak 4 darab maradt meg, valamint egyik személyes kedvencem: az 1972-es NSU TT versenyautó.
Ilyen változatos kiállítási anyagot a szintén száz éves Morgan nem tud felvonultatni, hiszen formája hagyománytiszteletből a '30-as évek óta lényegében változatlan. Ettől még csodás műalkotás mind, bár nekem valahogy szimpatikusabb az olyan autómárka, ahol a fejlődés nem állt meg. Viszont az oldtimer rajongóknak telitalálat a Morgan: már új korában is szerethetően régi.
Ami a formákat illeti, majdnem ugyanez igaz az Oldtimer Expo másik nagy durranására, a szinte egész csarnokot tartalmasan megtöltő Minire is. Az angolok idén 50 éves kultautójának egy korai példányát élő egyenes adásban szerelik össze az osztrák Hwezda műhely restaurátorai: a közvetítést az Indexvideo jóvoltából a Totalcaron egész hétvégén folyamatosan élvezhetik. Reméljük nem lesz gond és mind az 5362 alkatrész a helyére kerül és nem amolyan Mr. Bean stílusban. A 16 órányi munka eredményeként vasárnap már elvileg beröffen a ritka sárga színű, 1964-es Mini.
De nem csak Mini épül az Oldtimer Expón: a Classicautomobile Warvasovszky egy 1966-os évjáratú Jaguar E-type 2+2 fog lábra állítani a három napos rendezvényen. Állítólag vasárnap délelőtt ennek a kizárólag gyári alkatrészek felhasználásával helyreállított kupénak is felbőg a motorja.
Persze a Citroën Kacsa sem maradhat ki az oldtimer legóból. A márka klubjának standján ugyanis demonstrálni fogják, hogy a 2CV-t milyen könnyű szerelni: napjában többször is lemeztelenítik majd felöltöztetik a nem túl bonyolult francia kiautót, igaz ők az alvázat a motort, a váltót és futóműt nem piszkálják. Viszont a 4 sárvédővel, a 4 ajtóval, a tetővel, a csomagtér-fedéllel, a motorháztetővel, az ülésekkel és a kabinnal állítólag végeznek pár perc alatt. Szerintem ez nem akármilyen móka lesz. Szintén a tébolyult franciák hazai rajongóinak nevéhez fűződik az egyik szabadtéri látványosság: egy hidropneumatikus Citroën három kerékkel fog szlalomozni a Park bejáratánál lévő lebetonozott pályán.
Szombaton délelőtt 11 kor egy másik látványosnak igérkező megmozdulás miatt lesz érdemes kinézni a Park árnyas fái alá. Az 55 éves rohamkocsi szolgálat szakemberei korabeli mentős egyenruhával és eszközökkel egy 20 perces bemutató keretében az akkoriban használatos mentési eljárásokkal fognak orvosolni egy balesetet. A döbbenet garantált.
De elég csak végignézni az Oldtimer Expón kiállított autókon és motorokon, a sok kívánatos csecsebecsén - modellező bemutató is lesz, szinte folyamatosan - és a döbbenet állandósul. Kint van például Kőváry "Trabantborító" Barna büszkeságe, amit ő maga csak "gányautónak" becéz. A Formula Trabant Easter versenyautó, amely 300 kilós és állítólag 60 lóerős pont olyan alacsony, mint amilyen alacsonyra az ember álla zuhan, amikor először meglátja. De a nosztagikus KGST időket csodálatos "kereklámpás" rali, taxi és rendőr Zsiguli, gyönyörű GAZ 13, ismertebb nevén Csajka vagyis a Sirály és egy makulátlan Wartburg is idézi.
De vannak kint amerikai muscle carok (Mustangok, Corvette, Charger, Pontiac Firebird) is szép számban, köztük egy szívünknek különösen kedves tojássárga Mercury Cougarral, bár erről egyelőre többet nem árulhatok el. A régi Mercedes tűzoltó autók, a Közlekedési Múzeum sok magyar vonatkozású autós, buszos és motoros ereklyéje, egy 1951-ből származó, csodálatosan restaurált magyar robogó prototípus és a felújításra váró, rozsdaboglyát idéző Fiat harmonikus békében megfér egymás mellett és csak arra vár, hogy Önök is a nyálukat csorgassák rájuk - mi már megtettük a magunkét. Nézegessék a képeket - elnézését a gigantikus galériáért, de képtelenség volt szelektálni -, látogassanak el az Expo oldalára, de szerintem legfőképpen menjenek ki a Vasúttörténeti Parkba. Nem fogják megbánni.