Gyári tempomat Audiba - házilag

  2009. március 15. - Gulyás G Címkék: audi házilag a4 tempomat

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám


Úgy tűnik, a Belsőség kollektív tudatalattija ezt a hétvégét az utólagosan beépíthető tempomatoknak szentelte. Esküszöm, egy büdös szót se szóltunk egymásnak, de hetek óta eldöntött tény, hogy ma ezzel fogok szívni.

Kicsit messzebbről kezdeném, azokkal az időkkel, mikor még Ladával (sőt: Zaporozseccel) hasítottam az utakon, és a klíma, ülésfűtés és tempomat szentháromsága számomra csak autós újságokban létezett. Abban a szilárd hitben éltem, hogy ezek teljességgel felesleges, haszontalan vackok, s kizárólag az elkényelmesedett, kövér bajoroknak szerezhetnek némi örömöt. Nekem ugyan nem.

Később úgy adódott, hogy nagyon sokat kellett vezetnem nagyon unalmas autópályákon, s amikor az ember a sokadik óra után megpróbálja a teljesen elgémberedett lábát tehermentesítendő ballal nyomni a gázt, azért csak eltöpreng a tempomat létjogosultságán. De van ennél egy sokkal komolyabb érv: szabálytisztelő emberként igyekszem betartani a sebességkorlátozásokat, odaérni viszont csak oda kell még ma. A közös halmaz a maximálisan megengedett legnagyobb sebesség, s ennek pontos betartását hihetetlenül kényelmes az automatikára bízni.

 
Tíz éve dolgozom a szakmában, s ez idő alatt sikerült annyi lóvét összeharácsolnom, hogy megengedhetek magamnak egy nyolcéves, negyedmilliót futott, kilencven lóerős ánégyest. Hogy végül miért vettem meg pont ezt a tempomat nélküli vacakot, egy hosszabb történet. Tény viszont, hogy előtte érdeklődtem a márkaszervízben: 70 rugó körül belerakják a gyárit tokkal-vonóval. Sok pénz vagy kevés, nézőpont kérdése. De ha egyszer lehet olcsóbban…
 
Kicsit megtúrva a netet többféle megoldást is találtam. És bár irigykedve olvasom a Csikós kolléga heroikus küzdelmeiről szóló beszámolókat, szerettem volna bizonyos mértékig kordában tartani a szopást, ezért döntöttem egy viszonylag bizalomgerjesztőnek tűnő, gyári alkatrészeket, az összes szükséges kábelt, egyéb biszbaszt és részletes leírást ígérő cég mellett.
 
 
Korrekt módon, rendben jött a cucc. Médinhángeri, szuper. Amellékelt leírás első oldala alapján nem tűnt túl vészesnek a dolog: kábé az állt rajta:

1. Szedje szét 2. Tegye be 3. Rakja össze

Hogy ebből hogy és miért lett egésznapos szívás, arról lesz most szó.

 
A kormány levételéhez 12mm-es torxfejet kellett kölcsönkérni, minden más szerencsére akadt otthon. Első és legfontosabb dolog: akkusaru le. Aki kereste már halálra vált, kétségbeesett arccal a tizes kulcsot a füstölgő autó mellett, tudja, miről beszélek. Nem kívánom senkinek.
 
 
Légzsák óvatosan ki, kormány le, burkolat szét. Megy ez, mint az ágybasz@rás. Kormányelfordulás-jeladó le, kapcsolóegység szintén. Régi indexkar ki, új be, két csavar. Ha így megy tovább, talán még az uszodába is eljutok délután.
 

 
 
 
Nem jutottam. A részletes, képekkel illusztrált leírás ugyanis ezen a ponton gyakorlatilag véget ért. Egészen pontosan két mondatnyi utalásba torkollott, miszerint a tűzfalnál a reléblokk dobozát felnyitni, 15 pólusú stekkert széthúzni, drótokat behúzni, majd mindent összerakni. Eddig az elmélet.
 
 
 
A gyakorlatban a reléblokk dobozának a felnyitása is vetekszik egy közepesen bonyolult nőgyógyászati beavatkozással, s akkor még nem is sejtettem, hogy mindez csak az előjáték. A dobozban néhány relé és a vezérlőegység társaságában mosolygott rám egy csomó stekker. Szép színesek, hogy minél könnyebb legyen megkülönböztetni őket egymástól. A leírás azonban szemmel láthatóan színtévesztők számára készült, így nem is traktált ilyen információkkal. 15 pólusú és kész, így a következő negyedóra a csatlakozók számolgatásával telt, közben halk fohászokat mormolva, hogy lehetőleg csak egyetlen egynek legyen 15 lába.
 
 
 
A hosszú évek tapasztalata alapján azonban mindez teljesen felesleges volt, hisz első pillanatban gondolhattam volna, hogy a leghátsó, legbelső, legnehezebben elérhető lesz az. Bingo.
 
Húzzuk szét a stekkert, és az aljzatot vezessük vissza a lábtérbe. Anyád. A leghátsó, legbelső stekker kis, bepattanó műanyag füleit alig félórás kínszenvedéssel sikerült a megfelelő helyzetbe hozni, így az aljzat szépen kicsusszant hátrafelé.
 
Félig.
 
Aztán tovább egy millimétert se. Próbáltam szép szóval, fenyegetéssel, erőszakkal: csak nem mozdul. A pedálok alá limbózva kiderült miért: a lábtérben levő reléboxon ül fel. Igazán szólhattak volna. Szar helyen van, de nincs mit tenni, le kell bontani a reléboxot. Azaz csak kellene, mert az egyik csavar egyáltalán nem hozzáférhető… hacsak le nem bontunk egy másik reléboxot (a francba ezt a sok elektronikát már!). Kezdem megérteni, miért hallgat minderről oly diplomatikusan a leírás: ha az elején látja az ember, talán neki sem áll.
 
 
 
Ekkorra már alig volt olyan kábel az autóban, ami ne került volna valamilyen formában az utamba, pedig csak négy nyavalyás tyúkbelet kellett a helyére húzni. Az aljzatot persze nem lehet a lábtérbe visszavezetni, mert a kábelkorbács német precizitással rögzített. Akár Jack Bauer, csak hanyatt fekve, könyékig a pedálok között, remegő kézzel próbáltam a megfelelő helyen használni a csípőfogót. Péntek tizenharmadika szerencsére már a múlté, így a drótok megúszták, az aljzat pedig újabb 5-6 centiméterrel közelebb került hozzám.
 
 
 
A Rubik-kocka és egy kisebb puzzle keresztezéséből született aljzatot szétbontva már csak a helyükre kellett cuppantani a tempomat kábelének megfelelő érintkezőit, s kezdődhetett az összerakás.
 
Közben a nap csendben alábukott a horizonton, kezdett hideg lenni, s a járókelők is egyre bizalmatlanabbul méregették a több sebből vérző, sötét alakot a szétbombázott Audiban. Az összerakás másnapra maradt hát.
 
Tempomattal álmodtam, s hajnali hétkor tettrekészen pattantam ki az ágyból. Az összeszerelés meglepően gyorsan ment: nem nagyon lehet elszúrni semmit. Összes stekker a helyén, burkolatok, kormány. Már csak a kódolás van hátra.
 
 
Audiéknál a vezérlőegység szoftvere alapból tartalmazza a tempomat funkcióit, csak a gyári teszterrel meg kell üzenni neki, hogy most már nézegetheti a kapcsolókat. A leírásban szerencsére említik a megfelelő kódot. Nem húzom tovább: kész, működik, tökéletes! :-)
 
 
 
Legközelebb teszkós tolatóradar lesz müsoron. De nem mostanában, az tuti…
 
 * A fényképek a Sony vadonatúj, DSC-S950 típusú kompakt digitális gépével készültek. Egész életemben nem csináltam annyi beégett, szétkontrasztolt, életlen, grízes, szar képet, mint az elmúlt két hétben. A forgalmazó szerint hülye vagyok, miért nem vettem drágábbat.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr381004205

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zozóka 2009.03.15. 21:30:48

huh volt vele munka rendesen.Am ha kompakt gép akkor csakis Panasonic...

Miszter07 2009.03.15. 21:46:15

Jóvan, megnyugodtam. Nem csak velem van úgy, hogy valamit meg akarok szerelni, és mire észre veszem magam, a fél autót kibeleztem:)

Seca81 2009.03.15. 22:04:11

Kompaktból ill. tükörreflexesből csakis NIKON!
A Pana is qrva jó, de inkább ez előbbi. A Sony manapság híresen fos.

A szerelés relatíve gyors volt. Én vszínű többet babrálnék vele.

Rocko- 2009.03.15. 22:40:35

"Első és legfontosabb dolog: akkusaru le"
legalább a motortérben van az akku. :)))
"Légzsák óvatosan ki, kormány le,"
na ez az amit én nem mernék saját magam elvégezni.
"Eddig az elmélet."
igen, amikor a legkomplikáltabb művelethez annyit ír a manual, h szedd ki. :D
"Azaz csak kellene, mert az egyik csavar egyáltalán nem hozzáférhető… hacsak le nem bontunk egy másik reléboxot"
:DDDD igen, ez a bontsd szét az autót kb. egy csavarhoz. :)))

A Futrinka utca lakója (törölt) 2009.03.15. 22:43:08

Akkor lesz Audim, amikor nem lesz probléma a márkaszervíz szolgáltatását választani, a sufnibuher házitákolás helyett.
Tehát sose :))

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.15. 23:12:46

@Rocko-: Ha nincs fenn az akksisaru, nem pukkan ;)

Rocko- 2009.03.15. 23:49:36

lehet h nem pukkan, csak ha én rakom össze, akkor valszeg utána se.
kormány, fék, nem játék!

KuKori · http://ireland.blog.hu 2009.03.15. 23:58:32

@Rocko-: Ne becsüld le a képességeidet :D Egy stekkert csak vissza tudsz dugni :) Eleinte én is viszolyogtam a légzsák kiszereléstől, de mára elmúlt :) Szívesen kibuherálom a Te kocsid légzsákját is XD

kkn 2009.03.16. 01:23:22

@Rocko-:

A gyárban is így szerelik össze, egy csatlakozó összedug, két csavar beteker, és kész. Egy fékbetétcsere sokkal, de sokkal macerásabb ennél.

A lényeg az áramtalanítás, meg ne ütögesd, bár áram nélkül nem durran, kivéve a régi mechanikusakat, amikben az indító is a légzsákban van.
De már levett gyújtással is csinálható ( tapasztalatból tudom, sokszor vettem már ki légzsákot, még menni is lehet így vele, ha muszáj, utána, ha összedugod, elalszik, csak a historyban marad nyoma ), de biztos ami biztos, jó levenni az akkusarut.

Ezt csak olyan tudja elrontani, aki egy golyóstollban sem bír betétet cserélni, legalábbis nem tudja utána összerakni. Vagy a lakásban izzót cserélni.

Szucs Andras 2009.03.16. 05:44:42

Tetszik a digitalis kamerarol szolo megjegyzes a cikk aljan. Kar, hogy a kereskedot nem nevezted meg. Megerdemelte volna...

En nemregiben az altalanos modullal veszodtem hasonloan egy E46-oson, nem hiszem, hogy a markaszervizben (ahova egyebkent hordom az autokat) jobban megcsinaltak volna. Raadasul ok csak a sajat draga alkatreszuket hajlandoak berakni. Szoval en teljesen egyetertek az ezermesterkedessel. Bar a tescos tolatoradarral meg varnek - vagy husz evet, aztan meglatjuk.

Rocko- 2009.03.16. 06:59:38

KuKori · csendrendfegyelem.blog.hu 2009.03.15. 23:58:32
kkn 2009.03.16. 01:23:22
igazából csak arra a nem elhanyagolható dolgora szerettem volan felhívni a különbséget, h ezt olyan végezze el, akinek papírja van róla h tud autót szerelni (persze ez nem jelenti azt h tud is).
szóval a hullazsákomon gondatlanságból elkövetett gyilkosság legyen, ne öngyilkosság. :D

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.03.16. 07:20:36

Most mondjam azt.hogy én betettem 5 perc alatt a shimano-t? ;)

zöldi 2009.03.16. 07:26:39

Ilyen mókolós cikkeket jó itt olvasni!! Mééég!

kukaberci (törölt) 2009.03.16. 07:36:45

„Szar helyen van, de nincs mit tenni, le kell bontani a reléboxot. Azaz csak kellene, mert az egyik csavar egyáltalán nem hozzáférhető… hacsak le nem bontunk egy másik reléboxot (a francba ezt a sok elektronikát már!).”

Mint tudjuk, csak a francia autók szerelhetők sz@rul.

Bezzeg a németek... :-)

Mindenesetre érdekes, és tanulságos, bár a kedvem ez is elvette a beépítéstől, ha nem is annyira, mint a Papp-féle téglás waecos.

hard 2009.03.16. 09:29:26

Renaultokba sokkal egyszerűbb tempomatot szerelni utólag. Kb 60%-ukból csak a főkapcsoló és a kormánykapcsolók hiányoznak, meg a computerben engedélyezni, hogy a műszerfalon kijelezze.
Nekem egy kedves ismerős segítségével 3000-ből megvolt (bontott tükörállító ára). Sőt amikor rendelve lett a kocsi már tudtam, hogy csak ennyi.

Shadowbull 2009.03.16. 10:09:13

Fonok, ebbe a zaudiba van interkuler?

sb

Hrzrasn (törölt) 2009.03.16. 14:46:08

Na errôl kéne szólnia a Belsôségnek. Viszont a szerelési utasítás nélkül semmit nem ér, RapidShare linket kérünk a PDFhez!

Hrzrasn (törölt) 2009.03.16. 14:51:32

@Szucs Andras: Remélem, nem gányoltad bele azt a bóvlit. Az E46 gyári tempomatjának mellékhatása, hogy multifunkciós lesz a kormányod, tempomaton felül a rádiót/CDt/MP3at/telefont is onnan irányíthatod.

AtoszMester 2009.03.16. 15:00:57

Kivi vagyok, mennyibe fájt a cucc beszerzése?

Shadowbull 2009.03.16. 22:16:37

@Hrzrasn: Hajaj.

Egyszer beszeltem egy emberrel, akinek az ismerosenek a szomszedja leszakitotta egy A3-as intercoolerjet egy faronko... ize egy padkan.

Ezek ilyen leszakadosak, nem art vigyazni :)

sb

Borisz2003 2009.03.16. 22:58:32

Szerencsére a bajor motorgyár ezt lényegesen egyszerűbben oldotta meg, legalábbis az E34-ben. Kb félóra kézmosással együtt a benyásnál, a tds-nél még annyi sincs, mert csak a kart kell bedobni és kész a mutatvány (ha automata, még össze kell zárni a kuplungkapcsoló 2 pólusát is).

Noinfo (törölt) 2009.03.17. 09:19:29

@hard: Peugeotban is. Csak a tampomat kart kellet megvenni külön (gyári ár 11 ezer valahány Ft.) Kormányoszlop borítása le, kart bedugni ahelyére és enegdélyezni. Az egész műveletből a legtovább az tartott, hogy a kormányborításon akikönnyített részt a kar helyén kitörni és a sorját lereszelni. Se légzsák, se kormány, sesemmi. Próbaúttal együtt 20 perc volt. De a francia autók hírhedten rosszul szerelhetők :)

Hrzrasn (törölt) 2009.03.17. 11:44:28

@Borisz2003: Ez sajnos nem igaz. E34nél bowdenes a GRA, ott is kell mókolni a motortérben meg a pedáloknál eleget. Egyedül a TDSnél van szimpla karcsere.

vvilson 2009.03.17. 16:53:28

@Noinfo: " De a francia autók hírhedten rosszul szerelhetők :)" A Citroen xm 2.5td-be kell egy kapcsoló a müszerfali vakdugó helyére+egy kis karos kapcsoló az index mögé és már működik is.20perc volt az egész művelet.Még az aksit sem kell lekötni.Én bontóstól vettem egy tízesért.

Garp 2009.03.18. 07:50:07

1.9 tdi octiba rendeltem. tartsatok gyávának, de a lufi miatt inkább szervizbe viszem berakatni, pedig drágább lesz a szerelés, mint maga kar.
lékzsák nem játék, na.

negatiwmeister 2009.03.18. 11:44:29

Fasztrába lehet vajon rakni?
És LT-be?

janó74 2009.03.18. 14:54:34

Nagyon mókás story, gratula! G astrába, zafirába is csak bajuszkapcsoló, és esetleg kuplungkapcsoló kell,+ műszeres engedélyezés. F astrát sajnos nem tudom

Hrzrasn (törölt) 2009.03.18. 23:03:45

@Garp: Akksit lehúzod, és simán berakható házilag.

Gulyás, baszki, linkeld már be azt a rohadt PDFet!

Garp 2009.03.19. 15:17:11

@Hrzrasn: "ertem en hogy non-stop, de mikor nyitnak?" Ertsd: szetszedni meg szetszedem, de hogy ugy ossze is rakom, hogy nem robban a pofamba - na ebben nem bizom.

Bar ket napja azt almodtam, hogy diesel fenymasolokat szerelek. Hogy ezt igy hogy? Szal barmi megeshet...

Fuzy 2009.04.28. 04:59:11

@vvilson: Igen-igen, a francia autók...
Peugeot-Citroen: ott csak a kart kell beilleszteni a kormanykapcsolóba, utana egy kis konfiguracioallitgatas. Szerintem nem tobb 6-7 percnel az egesz buli.

Megszeppent kisgyerek 2009.04.28. 09:22:50

Megánkettesbe rakott valaki? Ott mekkora cirkusz lehet?

ziza133 2009.04.28. 11:25:54

Tetszik az iras stilusa!
Ej, ezek a jo kis otthoni buheralos szo*asok :)

soska71 2009.04.28. 11:33:48

...néhány kocsihoz viszonylag eccerű utólag gyárit berakni. Pl. ködlámpás fábiák (be van kábelezve), csak fel kell rakni a gyári tempo-t, utólag 25-30 munkadíjjal együtt. Ja nem szakszervízben, de skoda specialistánál.

ComPityu 2011.08.12. 00:04:20

Nesze neked Audi !

Az Omegámba , megvettem a tempomatos idexkart ,3 kemény ezresért , lekaptam a kormány alatti burkolatot. Kb 30Sec, kidobtam a régi kapcsolót, még 20 sec.(me bénáztam) Be raktam a helyére az újat, össze dugtam a csatikat.Még 30sec. Mert ott figyel a kormány oszlopra rögzitve gyárilag ! Burkolat vissza, kulcs elfordit,még 1perc, kocsi elindul, és lám,,, Van tempomatt ! Max 5 perc volt a tempomatt ! Juj de fájt !Semmi programozás súlyos 5,10 ezrekért ! :DDD

Tom.V 2018.03.28. 21:08:59

Klassz cikk, örülök hogy megtaláltam. Szivesen meg is csinálnám. Tempomatkar, kábelezés biztos nem lenne gond. Vonóhorgot is magam tettem be. Egy dolog aggaszt. Honnan lesz kütyü amivel megtanítom neki hogy használja?
Detto ugyanilyen autóm van.