Honecker csókja: harci Trabci a kis úttörőknek

  2009. február 24. - Koncz_János Címkék: trabant

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Gázt neki, hadd piruljon!
2014-07-15 16:32:56

Figyelem! Az út paraméterei miatt személygépkocsival nehezen járható! Behajtás csak saját felelősségre!

Ne baszakodj a sorssal! +18
2014-02-01 18:02:05

Egy kellemes nyári napon négy rokonszenves ausztrál diák meglóg a suliból, bedobják a szörfdeszkát meg a

Időutazás nyolcvan DeLoreannel
2011-06-17 07:00:00

Alapvető spirituális tapasztalat, hogy a világon minden mindennel összefügg – ez teszi rejtelmessé

Tedd meg, értük
2011-02-23 12:08:45

Vagy ötszáz soros ódát írok erről a pár másodperces szpotról, vagy semmit. Inkább semmit, Önök anélkül


A hidegháború idején rezzenetlen tekintettel nézett farkasszemet egymással a két ellenérdekű fél: gonosz kapitalisták Nyugaton, szocialista béketábor Keleten. A béketábor békére vágyott, de ehhez folyamatosan készülnie kellett a háborúra, mert a tökéletes béke csak úgy látszott elérhetőnek, ha egy újabb háborúba keveredve az ellenség területét elfoglalják, őt saját fészkében jól legyőzik, és feltétel nélküli megadásra kényszerítik.

A békeharc gondolatát a felnövekvő nemzedékekben is el kellett ültetni, sőt, őket a békeharc csapásmérő eszközeivel és módszereivel meg kellett ismertetni. Erre szolgáltak többek között az olyan államilag finanszírozott technikai sportklubok, mint a magyarországi MHSZ (Magyar Honvédelmi Szövetség).

A keletnémet kis úttörőknek kiváltképpen megvolt a maguk baja, mert ők ráadásul az egyik legforróbb ütközőzónában éltek: német mustrált gyanakodva németet a vasfüggöny két oldalán. Készültek is rendesen a nagy összecsapásra, amihez megfelelő eszközöket kaptak szeretett vezetőiktől, a Honecker által irányított Párttól: legyen mivel gyakorolni a támadást, a megszállást, a világbéke exportját.

Ilyen ifjúsági célszerszám volt a képeken látható jármű is, egy Trabant alvázra épített páncélozott csapatszállító harcjármű. A hallei lakatosok és gépészek számára a dicsőséges szovjet Vörös Hadsereg páncélozott csapatszállítója, a BTR 152 szolgált mintául. A katonák által csak Vasdisznónak becézett szerkezet 1:2 arányú működő modelljét kommunista műszakok keretében alkották meg, és ünnepélyesen adták át a hallei úttörőknek, akik nyilvánvalóan megörültek az új játékszernek. A BTRabival nemcsak a hadmozdulatokat gyakorolták, de rendszeresen részt vettek vele a május 1-jei felvonulásokon is. A NATO nyilván minden évben összecsinálta magát, amikor kémei meglátták a Halle belvárosában parádézó csodafegyvert.

A dokumentek szerint egy 1959-ben gyártott Trabantot alakítottak át 1972-ben a VEB IFA hallei karosszériagyárnak dolgozói. A BTR-re emlékeztető karosszéria természetesen nem páncéllemezből, hanem sima acéllemezből készült, a jármű hossza 4,20 méter szélessége 1,45 méter, magassága 1,50 méter. A motorja, a sebességváltója széria, és csak az első kerekek hajtottak. A 800 kg önsúlyú járműtől sportos menetteljesítményeket nemigen lehetett elvárni, különösen, amikor benne ült a teljes Karl Marx őrs, de nem is ez volt a konstruktőrök célja.

Az eredeti formát mindenesetre jól elrejtették, mindössze a kerekek ismerhetők fel, meg az első ablakok, amik eredetileg Trabant Tramp hátsó ablakok voltak. Ugyancsak Trampról származnak a külső visszapillantók is. Belül már több az ismerős részlet: a műszerfal órái és kapcsolói, a sebességváltókar, a seprűnyélre applikált alsó polc, az ülések és a pedálok. Mint látjuk, az utasülés előtt is vannak pedálok, így a lelkes gyerekek oktatói felügyelet mellett vezethették a járművet. Ha a tetőponyvát levették, lehetett hadonászni az elemes játék-géppisztollyal, meg integetni az ünnepségeken a párfunkci bácsiknak.

A dokumentumok szerint 1978-ban még egy hasonló BTRabi készült. Az a példány a rendszerváltás után hippikézre került, és bilikék színre festve, virágokkal kidekorálva hirdette a világbéke gyökeresen másféle értelmezését, majd valahol nyoma veszett. A képeken látható darab rendszeresen részt vett és díjat is nyert a német Trabi-találkozókon, és a közelmúlt történelmét feldolgozó kiállításokon, jelenleg eladó.

Az alku előtti ár kilencezer euró, azaz közel hárommillió forint. Mindig is tudtam, hogy sokba kerülnek nekünk a kommunista évtizedek.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr41948548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2009.02.24. 11:54:43

Nnna,ezt Prokee meglátja,szalad is az OTP-be pézé... ;o)

fdoki 2009.02.24. 11:55:16

Mint 1kori többszörösen visszaeső Trabi-júzer eddig azt hivém,hogy a Tramp volt a csúcs.De nem...

Gábor33 2009.02.24. 11:57:12

Forgalomba lehet helyezni MO.-n?

Lowtyo 2009.02.24. 11:58:46

@BeeTm: látta már, most gyűjt rá
idáig van 2 liter fekete és 1,5 liter narancs festéke

Player007 2009.02.24. 11:59:59

ez kell a budapesti forgalomba, biztos beengednek :)

kkn 2009.02.24. 12:25:10

Még mindíg nem kelt el? Pár hónapja már láttam hirdetésben. Pedig egyedi darab ezek szerint.

XJ750 2009.02.24. 12:33:58

A "Dohányozni Tilos" tábla ismerős valakinek?
Szerintem tuti IKARUS buszban szolgált anno.
Egyébként jogos is, mert egy Úttörő ne dohányozzon!!! :-)))

Ati81 2009.02.24. 12:36:19

Szorosan nem tartozik ide de,Erich Honecker szolgálati sötétkék Volvo 264-ese még ma is jól szolgál. Magyarországon van. Bár tudtomal a páncél lemezeket eltávolítottákróla.

Leadfoot 2009.02.24. 12:43:12

Azt képzeljétek el, hogy ott van ez a kemény kinézetű, zöld színű páncélgépkocsi, aztán beindítják... :-)

WP12 2009.02.24. 12:54:27

és a mi őrsünk mért nem kapott ilyet????

Mi is jót játszottunk volna vele a Fegyveres Erők Napján és legalább olyan jó úttörők voltunk, mint a tokosok.

Na meg ilyennel nyomulni számháborúban vagy akadályversenyen...
:-))))

zöldi 2009.02.24. 13:00:33

Hejj ez nagyon jó. De én most Vityazra gyűjtök.

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.24. 13:02:29

"a seprűnyélre applikált alsó polc"
Némi költői túlzást érzek itt :)

Egyébként meg, inkább egy Tata Telcoline, nem kedvelem ezeket a keletnémet füstokádó szörnyeket... :)

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.02.24. 13:27:05

@zöldi: A Vityaz kemény, mint Tarzan sarka, de egy picit túlméretes. :)
Legyen inkább GAZ Tiger.

;)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.02.24. 13:38:30

@Lowtyo: Te annyira nagyon hülye vagy, hogy azt már a magyar nyelvben megtalálható szavakkal leírni sem lehet. Nemtom, említettem-e már eztet?
Esetleg egy vers a keleti német úttörőpajtások tiszteletére?
Előre!

prokee · http://blog.prokee.hu 2009.02.24. 13:45:45

Aki meg képes leírni a Trabci szót, azt nem engedném többet Angélával egy szerkesztőségbe :DDD
(most vettem észre, borzalmas...)

békaapu 2009.02.24. 13:52:13

Nekem van itthon öt és fél Strabancom, nemrég lett egy CO- hegesztő is....
Milliókat mondtatok? VVÁÁÁÁÁÁ!!!

Árpád82 2009.02.24. 13:57:24

ahogyan Hofi mondta anno: "ezzel támadni? rendben, na de ezzel menekülni!!!" :-))Bár Ő a Trampra gondolt.

loláb 2009.02.24. 14:09:50

Ha valaki szeretne többet megtudni a régi katonai, és polgári tehergépjárművekről, akkor van egy elég korrekt oldal, fényképekkel, technikai adatokkal, néhol tipustörténettel:

nagyvasak.freeweb.hu/

tommygun 2009.02.24. 14:11:53

Akkor már inkább a BTR...

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2009.02.24. 14:49:30

nem szép, de legalább nagyon csúnya.

Kopi3.14 2009.02.24. 15:42:52

Egy ilyennel bemasirozni a Domhoz Kolnben. :) Sajnos ma er veget a Karneval. Jovore nevezhetek?

testarossa 2009.02.24. 16:14:06

A jobb oldali pedálok vajon mire szolgálnak?

yard (törölt) 2009.02.24. 16:46:28

Elég hiányos ez a cikk.
Ugyanis nem ír arról a zsebben hordható spray-ről, ami ott volt minden katonánál.(csak nem tudták mire való, és dezodor helyett használták, ezáltal sok mosdókesztyűt takarítottak meg)
Ha ezzel befújta a műszerfalat a kocsi valódi BTR-é alakult. Ez csak kb. 2 éve derült ki, annyira titkos volt. :D

Xebulon 2009.02.24. 16:52:36

Megveszem és indulok a Bamako rallin.

vadász2 · http://kariblog.blog.hu 2009.02.24. 17:16:38

@yard:
Azok a kelet-német kiskatonák, akik dezodorként használták meg hős felszabadító vöröskatonává??? :-O :-)

yard (törölt) 2009.02.24. 17:34:20

@vadász2:
vazze, több funkciós volt, mint a német technika általában. lényeg az volt spóroltak a mosdókesztyűn.

2T1cyl 2009.02.24. 18:14:28

Jó ez, csak meg kell szokni. Amúgy hétvégi hobbiökörködésen és bemutatókon való megjelenésen kívül sok mindenre nem lenne jó...kivéve egy esetleges forradalmat.

no_holy_shit 2009.02.24. 19:27:17

@Gábor33:

nrm tudom, de erdekelne, hogy mennyi lenne ra a regado? szgk-nak minosul vagy busznak?

zalkapone 2009.02.24. 19:58:38

Egy biztos, külön ködösítő nem kell hozzá! :-)

nyuszy 2009.02.24. 20:01:43

@no_holy_shit:
Ha dokumentálható, hogy tényleg '72-ben lett ilyenné alakítva, akkor van rá esély, hogy OT-síthethő legyen, és akkor nincs regadó.

yard (törölt) 2009.02.24. 20:07:37

Legjobb a "dohányozni tilos" piktogram.
Gyerekeknél fontos!

Rocko- 2009.02.24. 22:18:11

prokee · www.safetyarea.hu 2009.02.24. 13:45:45
Angélával, az hagyján!
na de Angelaval?!

Emerico Del Monte · http://gordonforever.blog.hu 2009.02.24. 22:58:38

@korneel:
Szerintem ez katonai oktatóautóként is funckionált :)

a ponyvára istenien rögzíthető az L-betű (azaz a német T).

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.26. 05:23:55

Ma már kifejezetten jópofa :D
Már csak azért is mert röhejes hogy a komcsik mekkora marhaságokra voltak képesek. Meg az is hogy lehet hogy valaki tényleg elhitte hogy ez a helyes...? :D :D
süti beállítások módosítása