A JATO Dynamics legfrissebb jelentése alapján az európai új autó piac továbbra sem látja a kiutat a gazdasági válságból. Az eladások 26%-kal (335 364 darabbal) maradnak el a tavalyi év első hónapjának számaitól, ezzel 954 234 db-os összeladást produkálva.
“Az autóiparban senkit sem leptek meg a mostani számok, de a nyers adatok összessége egy igen borongós képet fest”, mondja David Di Girolamo, a JATO Consult üzletág vezetője. “Kevés a bizakodásra okot adó mozzanat, bár egyértelmű, hogy az új modell bevezetések mindig kellemeset lendítenek az amúgy kevés reményre okot adó európai új autó piacon. A Jaguar új XF modellje például 35,5%-os eladási növekedést eredményezett a márkának. Most a vevők diktálják a piacot, tehát az ügyfelek a legjobb áron keresik a legjobb autókat.”
További sikermodell a nagy népszerűségnek örvendő Fiat 500-as, amely magasabb eladási számokkal büszkélkedhet, mint tavaly januárban (+5,9%, igaz akkor még nem volt elégséges a gyártási kapacitás), valamint a Nissan Qashqai (+2,8%, a “+2” változatoknak köszönhetően), a Peugeot 107 (+11,5%, ez az egyetlen tiszta növekedés), a Volkswagen Tiguan (+62,1%, bővebb kínálat) és a Honda Jazz (+28,7%, új modell) is növelte darabszámait. A top tízben egyedül a Ford Fiesta (+11,4%) és az Audi A4 (+20,8%) volt képes növelni eladási számait tavaly januárhoz képest, ők is a 2008-as modellváltásnak köszönhetően.
Az idén is a Volkswagen Golf indított a legerősebben Európában. A gyengébb összeladások ellenére is sikerült megnövelnie piaci részesedését tavaly januárhoz képest. A Golf-ot követi a Ford Fiesta, a Peugeot 207, a Ford Focus, az Opel/Vauxhall Corsa, a Volkswagen Polo, a Fiat Panda, az Audi A4, a Fiat Punto és a Renault Clio.
A Golf és a Tiguan sikerének köszönhetően az idén is a Volkswagen lépett elsőként a dobogó felső fokára, megelőzve ezzel a Fordot, az Opel/Vauxhallt és a Fiatot.
A top 10-es lista egyik szereplőjének sem sikerült megnövelni számait januárban a tavalyi év első hónapjához képest, azonban a top 10-en kívül a Jaguar bravúros növekedést produkált az új XF eladási sikereinek köszönhetően.
A jelen gazdasági körülmények tükrében nem meglepő, hogy minden egyes piacot jelentős csökkenés jellemzett idén januárban a tavalyi év első hónapjához képest. A franciáknál volt a legkevésbé érezhető a krízis, ahol a csökkenés mindössze 7,9%-os volt. A legtragikusabban még mindig Izlandot érinti a válság, ahol a piacesés 88,1%-os volt januárban. Náluk az idei év első hónapjában mindössze 170 új autó fogyott.
Nekünk, magyaroknak sincs miért örülnünk, 52,1%-kal zsugorodott a piacunk, ami a harmadik legnagyobb mértékű visszaesés Izland és Írország (66,3%) mögött. Franciaország mellett viszonylag jó tartja magát a német piac, itt csak 14,2 százalékos a visszaesés, viszont a spanyol és az olasz eladások szabályosan összerogytak, itt nemcsak százalékosan, de abszolút értékben is súlyos a zuhanás. Olaszországban egy éve még közel 80 ezerrel több új autót talált gazdára, míg Spanyolországban 40 ezres a mínusz.
Egyelőre nem látszik, hogy meddig zuhan tovább a piac, az viszont biztos, hogy idén a gyártóknak és forgalmazóknak is elképesztően kemény éve lesz. Az autóipar mellett pedig régiónkat is kiemelten sújtja a válság.