Európai értelemben vett átverés

Trükkök és kiskapuk az emisszió- és fogyasztásmérésben

  2009. február 03. - Gulyás G Címkék: vélemény co2 emisszió

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

 

Hivatalosan, törvényesen hamisítják meg a mérési eredményeket. Szakmai berkekben legendák keringenek a különböző rafinált, sunyi trükkökről, amik lehetővé teszik a manipulációt.

Vélemények az azonos című cikkünkről.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr65919511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aldo Moro 2009.02.03. 14:15:49

Kopi: élve egy "módszerrel": Miért, van párolgási veszteség? Miért, nem mindegy milyen tartály? Miért, előnyös a platina? stb., stb. Érted? :-)

Aldo Moro 2009.02.03. 14:17:42

Shadow: én hozzád nem szóltam, te szólitottál meg először, nyilvánvalóan nem értve az iróniát. Sirás lesz a vége? Nekem? Mikor itt a cikk, ami porba tiporja az elméletedet? És hány ilyen van még... Nézd, ne is válaszolj, mint már bizonyitottad nem megy személyeskedés nélkül, másra meg nem vagyok kiváncsi.

CSL 2009.02.03. 14:19:43

@dr.oid: Szóval nem illan el mert ugye ez a téma 1 nap meg pár perc repülés alatt..:) Amúgy utána néztem nem folyékony H van a hajtóműben hanem Hidrogénper-oxid

Kopi3.14 2009.02.03. 14:22:34

Aldo Moro 2009.02.03. 14:04:25

Kinek es milyen vilagkepebe nem fer bele a cikk?

Shadowbull 2009.02.03. 14:24:08

@Aldo Moro: "Mikor itt a cikk, ami porba tiporja az elméletedet?"

Egeszen pontosan melyik elmeletemet tiporja ez a cikk porba?

Jelenleg ott tartunk, hogy megis van legellenallas a fogyasztasmeresnel, ugye?

sb

CSL 2009.02.03. 14:24:20

@Aldo Moro:
Nem értem mivel lett Shadow a földig alázva! Ő egyszer sem mondott mást amit sem a cikk, sem más, nem cáfolt meg, csak annyit, hogy ha két autót ugyan azzal a módszerrel mérnek meg, akkor egymáshoz képest összehasonlítható..

Riasom 2009.02.03. 14:24:43

@dr.oid: megérne az is egy posztot (na jó, nem egy autós blogon), hogy összességében mennyire tökéletesen felesleges és haszontalan a szinte kizárólag csak az ISS kiszolgálására alkalmas űrsikló-program (amibe az amerikaiak az űrkutatási pénzeik jelentős részét ölik évtizedek óta), és a szinte kizárólag csak az űrsiklók létezésének indoklása miatt létező ISS fenntartása. És mindezt azért, mert a köznek csak az élő emberekkel végzett űrkutatás adható el jól, miközben ez már Armstrongék idején is elavult koncepció volt. Lásd a shuttle-program nullához közelítő tudományos hozadékat (nagy kivétel: Hubble) és költségeit , összevetve pl. a Marsra küldött robotok hihetetlen eredményeivel és viszonylagos olcsóságával.

Riasom 2009.02.03. 14:28:46

Ez lemaradt, hátha mást is érdekel, milyen hülyék tudnak lenni hosszú távon az amerikaiak is, és, hogy alapvetően milyen jó az oroszoknak, hogy nem sikerült elég gyorsan lekoppintaniuk az úrsiklót:

www.idlewords.com/2005/08/a_rocket_to_nowhere.htm

A kedvenc mondatom ebben a cikkben: "You know you're in trouble when the Russians are adding safety features to your design."

Seca81 2009.02.03. 14:33:12

@CSL: Folyékony üzemanyaggal működő rakétahajtóművekben a leggyakrabban alkalmazott üzemanyagok a kerozin, folyékony hidrogén, etanol.
Oxidálóanyagok között valóban ott van a hidrogén peroxid, de használnak cseppfolyós oxigént is.

Szilárd hajtóanyaggal működőnél már más a helyzet. Ott leggyakrabban finom alu por az üzemanyag és ammónium-perklorát az oxidálószer. Ezeknek a keverékét alkalmazzák amit gumiszerű anyagokkal kötnek meg szilárd keverékké, melyek üzemanyagként is szolgálnak.

Például az amerikai űrrepülők hajtóanyaga is különbözött az egyetlen szovjet társáétól a Buran-tól.

dr.oid 2009.02.03. 14:33:30

@Riasom: le is állítják, helyette lesz Ares-Orion program, ami lényegében egy feltuningolt Apollo-Saturn cucc.a jó öreg Werner azért valamit tudott:D nem véletlenül hurcolták Ámerikába

dr.oid 2009.02.03. 14:36:06

hidrogén-peroxidot inkább a manőverező rakétahajtóművekben használnak ahol pár kifúvás elég a pályakorrekcióhoz

Kopi3.14 2009.02.03. 14:36:55

@Riasom: ugyer az urkoho is embermentesen mukodott odafenn? A femes habokkal kapcsolatos kutatasok gravitaciomentes resze is embermentesen fejlodott, nem?

dr.oid 2009.02.03. 14:38:51

welcome to tudósklub:Dennyit az eredeti posztról:Dbye!

Seca81 2009.02.03. 14:39:02

A szovjet Buran, bármilyen hihetetlen de saját fejlesztés volt, jobb repülési tulajdonsággal rendelkezett mint amerikai társai, életfenntartó műszeregységekkel viszont nem volt ellátva, az űrbe is ember nélkül ment. Hiába, közbeszólt a politika és még ezernyi akadály...

Riasom 2009.02.03. 14:39:45

Végül is csak harminc évet, (ha jól tudom) tizennégy űrhajóst, és párszázmilliárd dollárt áldoztak egy technológiai zsákutcára... Úgy, hogy előtte már rutinból küldtek embereket a Holdra, amin én a mai napig ledöbbenek, ha rágondolok. Az átmeneti időszakban meg majd bérelnek rakétát az "elmaradt" oroszoktól :()

Seca81 2009.02.03. 14:40:24

Nem tudósklub :) Nekem ez tananyag... :S

Riasom 2009.02.03. 14:46:34

@Kopi3.14: technikailag lett volna megoldhatatlan ezeket automatizálni, vagy esetleg csak nem akarták, mert akkor nem kell ember? De ha már mindenképp kell valaki, minek kéne ehhez űrsikló vagy ISS? Az "emberes" kutatások erőltetése a kisebbik baj (illetve ebben az űrsikló-ISS történetben csak mellékszál), de nyilván nem teljesen felesleges, elnézést, ha ez jönne le abból, amit írtam.

Aldo Moro 2009.02.03. 14:49:57

És a 200-nál 6.5 litert fogyasztó autókról még szó sem esett. Hagyjuk már. Inkább olvasom az űrhajós témát, az jobban érdekel.

Kopi3.14 2009.02.03. 14:50:48

@Riasom: rutinbol? Mennyi alkalommal jutott loleny a Holdra? Ez neked mar rutin? Dejo. Nem akarod magad klonoztatni, hogy mindenhol te lehess ott, mint otkletes ember?

Riasom 2009.02.03. 14:53:12

@Seca81: a "saját fejlesztés" egy nagyon nehezen értelmezhető fogalom a Szovjetunió és az egész keleti blokk esetén, mert a kutatás-fejlesztési tevékenység állami szintű doktrína alapján jórészt az ipari kémkedésre épült, a hírszerző-szervezeteknek ez kiemelt feladata volt. Még mielőtt bárki félreértené, nem azt mondom, hogy ott ne lett volna nagyon magas színvonalú tudományos és részben műszaki háttér, meg zseniális tudósok-mérnökök, de a K+F rendszer meghatározó része volt a tervszerű lopás.

dextercapo 2009.02.03. 14:58:23

@Kopi3.14:
igen , mai auton , porlasztas , vagy elforralas - vagy barmilyen modszer jo ha javitja az egesi parametereket vagy a kipufogon kicsorgo energiabol tudsz a belepooldalra visszavinni energiat - a viz egyebkent nem okoz alapveto problemakat - pl ezert is hasznaljak egester tisztitasra .
@Shadowbull: ezuttal teljesen egyetertunk .
odamentel , gyorsan , olcson es ... ? berelsz autot vagy cipeled a taskakat , mindenkit , kutyat stb ?
ez lenne a jo megoldas - ha mondjuk nalunk lenne egy euroert berelheto smart varosra , akkor lehet hogy en is vonattal jarnek , aztan a celnal autora valtanek , ami lehet elektromos is vagy barmi - de egyelore senkinek nem erdeke hogy ne fustoljek el par mazsa szenhidrogent .
most hogy bevezettek a birsagot a paros-paratlan szabalyra , nem lesz lelkiismeretfurdalasom amikor majd ducatoval kell mennem a fottvarosba - a kicsi , tiszta benzinesem majd pihen itthon , mert szazezer ft-ot nekem nem er meg hogy parral kevesebb demszki szavazo haljon meg . persze vannak jarulekos vesztesegek , de hat ez a demokracia . nem csak a bush szavazo katonak haltak meg irakban sem .

Riasom 2009.02.03. 14:59:20

@Kopi3.14: hét kísérlet, hat teljes siker, egy "sikeres kudarc" (Apollo 13 ugye), ez az űrkutatásra jellemző arányokat, mértékeket tekintve szerintem rutin. De legalábbis nem próbaszerencse, vagy "háát, reménykedjünk... kategória.

Shadowbull 2009.02.03. 14:59:59

@Aldo Moro: Sohasem allitottam hogy az autom 200-nal 6,5-ot eszik.

Csak annyit, hogy 6,5 volt az atlagfogyasztasom, ugy hogy nyomtam neki ahol tudtam.

Kis hazudos.

sb

Moodshooter (törölt) 2009.02.03. 15:06:03

Lehet, hogy nem tükrözi ez a teszt a valóságot, de a kevesebb azért csak kevesebb.

dextercapo 2009.02.03. 15:06:13

@Shadowbull:
pedig a jelek szerint nem elkepzelhetetlen egy ilyen auto hazi osszetakolasa :
(ha nem kell euro 5-os legyen , eleg ha jol , tisztan jar)
www.gizmag.com/diy-honda-civic-as-aerodynamic-as-an-aptera-gets-95-mpg/10869/
105-nel 2.5 liter/100km
meg szerencse hogy a nagy gyarak elenjarnak a fogyasztas csokkenteseben :)
az o tudasukkal ennel csak jobbat tudhatnak . alig varom mar a ket liter alatti fogyasztasu "profi" autokat

dextercapo 2009.02.03. 15:10:52

@Moodshooter: sajnos kicsit sem .
ha tesztre optimalizalt "hazudos" autot hasonlitasz ossze egy jo autoval ahol nem csalnak , akkor a jo auto csufosan megbukhat a teszten - tobbet fog fogyasztani mint a "hazudos" papiron - az eletben pedig pont forditva .

Shadowbull 2009.02.03. 15:11:49

@dextercapo: Jezusom, mi ez a gnom :)

Abszolut praktikusnak tunik, biztos vennek is mint a cukrot :)

sb

Shadowbull 2009.02.03. 15:23:34

@dextercapo: "ha tesztre optimalizalt "hazudos" autot hasonlitasz ossze egy jo autoval "

Minden autot a tesztre optimalizalnak.

Az mar mas kerdes, hogy tiltott trukkoket bevetnek-e, es az valojaban mennyit hoz, valamint az autogyarak kozul hanyan alkalmaznak tiltott trukkoket.

Bar Aldo egy gyarat biztosan meg tud nevezni, amelyik tiltott trukkoket alkalmaz :)

sb

Aldo Moro 2009.02.03. 15:26:16

Minden gyár ezt csinálja, nem? Csak egyik kicsit kapitalistább, mint a másik. "Amikor a 320d 6,5-ot eszik, akkor a Fiat nem is tud lepest tartani. Hagyjuk mar." Ezt nem én irtam. Ezt sem: "Ugy fogyasztott 6,5-ot, neha csak 6 litert, hogy autopalyan 150-160 korul, Nemetorszagban meg padlon kozlekedtem vele"

Aldo Moro 2009.02.03. 15:30:59

A szabvány, ahogy irtad is, semmi másra nem jó, csak összehasonlitási alapnak. Aztán ahogy itt a cikk is irja és mintha én is mondtam volna, egyik gyártó nagyobbat csal, mint a másik. Amivel csak tud. A légellenállást tényleg benéztem.

Shadowbull 2009.02.03. 15:35:48

@dextercapo: Mondjuk a szerzot megkerdezhetjuk, ugyis tobb vezerloegysegprogamot latott, mint mi egyuttveve, hogy:

@Gulyás G. :

Fonok, hany ilyen tiltott trukkot latott mar mukodni a valosagban, es azt jellemzoen kik hasznaljak?

Vagy ezek csak olyan iparagi legendak, amikrol mindenki beszel, de latni meg sohasem latta senki?

Valamint mi a szankcioja, ha a hatosag rajon, hogy nem megengedett trukkozes esete forog fenn? Egyaltalan ra tud jonni?

A BOSCH Motronicjaban benne van a trukkozes lehetosege? Ha nincs, utolag bele lehet hegeszteni? Vagy csak az tud csalni, aki sajat maga irja a komplett vezerloprogramot? Jellemzoen maguk irjak a cegek a programjaikat, vagy inkabb egy beszallitotol vasarolt keszrendszert szabnak magukra?

sb

Shadowbull 2009.02.03. 15:37:20

@Aldo Moro: Ezekbol melyik jelenti azt, hogy a 320d 200-nal 6,5 litert eszik?

sb

Kopi3.14 2009.02.03. 15:43:26

Aldo Moro 2009.02.03. 15:30:59

Ha a leereszkedett kdotol kilatnal a szemedbol, akkor mar felfogtad volna, hogy SB is ezt mondja folyamatosan. Cikluson belul jo, azon kivul a kutyat nem erdekli, ott menni kell.

dextercapo 2009.02.03. 14:58:23
Akkor lehet felreertettem, mert en a porlasztasi folyamatba becsopogtetettet ovlastam. Porlasztas meg mai auton nincs. Sajnos a tenyleges porlasztashoz meg messze jarnak a cseppek, s inkabb sugar jut a hengerbe, mint kulonallo cseppek. Ha meg mar ekkor bekuldjuk a vizet, akkor bizony jol lefolytjuk a motort. Vizet csakis nagy nyomason egy esetben lehet befecskendezni, amikor a dugattyu a felso hotlpont kornyeken van, mert akkor hirtelen von hot a rendszerbol a vizgoz, terfogata megno, de a parcialis nyomasa is. Hogy ez osszesitesben mit jelent, az mar mas kerdes, ahhoz hotani alaposabb ismeretek kellenek, amiket anno nem akartam magameva tenni. Es nem is emlekszem mar ra.
De kerlek valaszolj, egy fem, surlodo elemekkel megaldott rendszerbe, amelyik precizios kell legyen, a kello nyomast elo kell allitsa, es folyamatosan kell legyen benne viz, tenyleg semmi baja nem lesz a viztol? Soha? Egyetlen minuszos ejszaka alatt sem? Szerinted nem korrodal szep lassan a fuvoka kornyezete? Melleteve: megeri a vizet ennyire tisztara kezelni, desztillalni- nem eleg felforralni, elektormosan kell kivalogatni az ionokat- a kockazatokkal szemben?

Zozzz 2009.02.03. 15:50:52

Az égőtérbe kerülő víz igenis növeli a teljesítményt. Párás időben jobban megy a szekér bárni észreveheti. Természetesen jó ha ez a pára hideg. :) Gázturbinás hajtóművekben is alkalmazzák.
Na akkor a lejobb csiptuning ha tekergetem a kormányt? Meg belövöm a AC-t? :) OK

Kopi3.14 2009.02.03. 15:56:15

@Zozzz: Ja, ezert kell vizsgalni a sugarhajtomuveket, hogy mennyi vizig brijak a mukodest...

dextercapo 2009.02.03. 16:07:00

@Shadowbull: nem vagyok ennyire tapasztalt , de azert en is irtam egyet . ha akarom meg tudom csinalni hogy keveset egyen , mashol meg menjen mint allat .
egyszeruen annyit kell tenni hogy az allandosult allapotokhoz tartozo sorokat ehezteted ki - tehat x fordulaton a hozza tartozo gazallasnal (egy pici folt) , x-y fordulatig a gyorsitashoz hasznalt gazallashoz (vizszintes sav) lassitashoz tartozo reszeket stb .
talan elhiszed hogy a sajatomon alacsony fordulaton nyomatekra , kozepsavon (90-130) eheske , afelett pedig hajszara optimalizaltam .
igy ha kell kiszolgalja az elvarasaimat , de nem eszi meg a fejem , hiszen az ido 80%-aban a kozepsavban lustulok (az elmult 22000km alatt a gps szerint 50.1km/h-as atlagom van totalban , 76-os mozgasban .

a civicet pedig lehet fikazni , de a sik padlo pl olyasmi amin sok mulik , de senki nem csinalja meg . a hatso kerekjarat burkolasa szinten ilyen tema . szerintem a ford probe sem volt egy szepseg , de a 2.5 literes fogyasztasrol csak anyni jut eszedbe hogy csunya ? ez az osszes erved ellene ?

CSL 2009.02.03. 16:13:08

@Zozzz:
Mit alkalmaznak Gázturbinába? Van vízbefecskendezős turbina vagy mi??
Szerintem a vízbefecskendezés csak akkor hasznos ha nagy kompresszió viszonyt alkalmazunk és így akarjuk elkerülni a kopogásos égést de erre vannak olcsóbb megoldások pl nagyobb kompresszió tűrésű benzin,
Egyébként ha a víz tényleg növelné a teljesítményt akkor ha egy dízelbe csak vizet fecskendeznék be akkor is kellene mérhető munkavégzésnek történnie nem??

ColT · http://kilatas.great-site.net 2009.02.03. 16:16:39

@Gulyás G: Hm, esetleg ha már meleg motorral játszanák ezt?
Persze lehet mellé hideg motoros teszt is.

Kopi3.14 2009.02.03. 16:22:13

@dextercapo: nezhetnenk a hasznalhatosagat is. Csomagtartohoz mennyire lehet hozzaferni? Karbantarthatosag?Dinamikus kozlekedesnel mennyit jelent a tobbletsuly? Esetleg varosba megeri? Parkolni mennyire lehet vele?
Ezeken az autogyarak mint formakon mar nagyon regen tulvannak, meg Jaray Pal kezdte a dolgot, valamikor a 30-as evekben. Eltettem akkori cikkenek masolatat valahova, de a BME konyvtaraban fellelheto. CSakhgoy a jarmugyartok szepen lassan rajottek, hogy bizonyos valtoztatasok nem erik meg, mert mashol fizetni kell erte, igy ok egy erosen kompromisszumos, de jol hasznalhato verzioval vannak a piacon, a nagyon jo legellenallasu formak pedig a hetkoznapi hasznalhatosag oldalan elbukva csak szuk kisebbseget kepviselnek.

Kopi3.14 2009.02.03. 16:23:50

@CSL: gazturbinanal nem lesz kopogas. Levalas igen. De annak nem feltetlen a homerseklet lesz az oka, inkabb aramlastani a problema forrasa. Vizet befecskendezni csakis kis mennyisegben lehet, es maximum hutesi celbol.

CSL 2009.02.03. 16:27:47

@Kopi3.14:
Nem is mondtam hogy gázturbinában lesz kopogás! (ottó motorra értettem) De csak azért hogy ne köthess belém írjak 600 oldalt??:D

Tobiás 2009.02.03. 16:31:54

Van igazság tartalma a cikknek és az a baj hogy sok laikus még komolyan is veszi..
De ez így nem több mint szenzációra éhes kacsa, egy városi legenda mindenféle konkrétum nélkül. Jó lenne valami konkrétum...
"hatalmas pénzeken optimalizáljuk a fogyasztást és az emissziót egy adott tartományban, majd a mindennapokban teljesen másként használjuk az autót"
Mik azok a pénzek ki fizeti konkrétan melyik az a szoftver látta már valaki vagy ez is csak a lengenda
Mint a cikk elején megjegyzi az író "A cél az, hogy objektív, összehasonlítható eredményeket kapjunk az egy kilométer út megtétele alatt kibocsátott káros anyagok mennyiségéről és a fogyasztásról, függetlenül a jármű méretétől" Igaza is van és nincs más cél, csak az összehasonlítás és pont.
A többi hülye duma és összeesküvés elmélet gyártása. A fogyasztást majd megtudhatjuk ha megvettük az autót, vagy elolvastunk egy a jelenlegi írásnál objektívebb műszaki elemzést a gépkocsiról, de még ekkor se legyünk nyugodtak mert lehet egy marketinges már teltömte valainek a zsebét.. jaj ez már egy másik elmélet majd erről is ír egy zseni leleplező cikket egy olyan ujságíró aki nem kapott eleget.

Tobiás 2009.02.03. 16:38:50

@Shadowbull: igazad van ez egy legenda nem több mint egy összeesküvés elmélet,
..csak az a baj ha ezt az írást valaki elhiszi

Kopi3.14 2009.02.03. 16:41:11

@CSL: Irj. Egyreszt okosodhatom en is, masreszt hata mast is rdekel a dolog. :)

Kopi3.14 2009.02.03. 16:42:42

@Tobiás: meselj mar az osszeeskuveselmeleteidrol meg, kivancsiva tettel.

Tobiás 2009.02.03. 16:46:50

@The Good Boy: az alábbi mondat a cikkben " cél az, hogy objektív, összehasonlítható eredményeket kapjunk az egy kilométer út megtétele alatt kibocsátott káros anyagok mennyiségéről és a fogyasztásról,"
És pont nem kell tovább magyarázni mert a méréssel nincs is más cél.
Az összehasonlítás csak labor körülmények és szabvány szerint lehetséges, az élet az más azt nem lehet objektív összehasonlításnak venni ha A- és B termék között akarsz választani.
A cikk író konkrétumok nélkül csak elméleteket gyárt nyilván Ő ebből él hogy a semmiről elméleteket gyárt és hosszú cikkeket ír.

Tobiás 2009.02.03. 16:54:01

@Kopi3.14: hát erre lennék én is kiváncsi mert a cikket elolvasva nem lettem okosabb. Valami konkrétum van vagy ez is csak az írói szabadság része ?
"És akkor még csak azokat az okokat említettük, amik hivatalosan, törvényesen hamisítják meg a mérési eredményeket. Mert elvileg tilos a ciklusfelismerés, azaz a vezérlőegység oly módon való programozása, hogy a görgős tesztpadon az előírt ciklus alatt más eredmény szülessen, mint a valós használatban. Ennek ellenére szakmai berkekben legendák keringenek a különböző rafinált, sunyi trükkökről, amik lehetővé teszik a manipulációt."

Kopi3.14 2009.02.03. 17:01:42

@Tobiás: Kerdezd meg mondjuk SB-t ( ja, nem SH-t :D) hogy mennyire cel a cikluson kivul a kornyezetvedelem. De ezt inkabb ugy teszem fel, milyen terhelesi es fordulatszamtartomanyban fotnos a definialt emisszio.
Az ujsagironak ezzel a cikkel igaza van. A problema nem is ezzel a cikkel van, hanem a sok okos politikussal, meg azokkal a cikkekkel, amelyek ezen ciklussal akarjak a kornyezetet vedeni, es a ciklust valami olyasmira akarjak felhasznalni, ami minden, csak nem szennyezes meresere kitalalt.

Gulyás G 2009.02.03. 18:01:36

@Shadowbull: hany ilyen tiltott trukkot latott mar mukodni a valosagban, es azt jellemzoen kik hasznaljak?
>> a kormanyelfordulost es a klimast konkretan lattam programban, a többit kollegaktol hallottam. de ugy is letagadom.


Vagy ezek csak olyan iparagi legendak, amikrol mindenki beszel, de latni meg sohasem latta senki?

Valamint mi a szankcioja, ha a hatosag rajon, hogy nem megengedett trukkozes esete forog fenn? Egyaltalan ra tud jonni?
>> gyanitom, egszakadas-földindulas. de nem jön ra, mert nem kapja kezhez a szoftvert, es ha kezhez kapna is, akkor se tudna mihez kezdeni vele. olyan alapvetö dolgok is ritkasagszamba mennek, mint a hasznalt szeriaautok szuroprobaszerü ellenörzese. a törveny szerint x kilometerig (talan 100k) tudni kell a hatarertekeket. ezt az usaban ellenörzik, europaban elhiszik a gyarnak bemondasra. szoljon, aki tud ellenpeldat.

A BOSCH Motronicjaban benne van a trukkozes lehetosege? Ha nincs, utolag bele lehet hegeszteni? Vagy csak az tud csalni, aki sajat maga irja a komplett vezerloprogramot? Jellemzoen maguk irjak a cegek a programjaikat, vagy inkabb egy beszallitotol vasarolt keszrendszert szabnak magukra?

>> egy kezen megszamolhato, hany ceg kepes szeria motorvezerlöszoftvert irni, de ezeket mindig hozzaigazitjak az autogyar kivanalmaihoz. ez akar 30-50% modositast is jelenthet kilora. szoval azt teszik bele, amit a gyar akar.

Gulyás G 2009.02.03. 18:03:38

@Tobiás: A cikk író konkrétumok nélkül csak elméleteket gyárt nyilván Ő ebből él hogy a semmiről elméleteket gyárt és hosszú cikkeket ír.
>> ize... szoval ez igy, ebben a formaban nem teljesen felel meg a valosagnak. nem ebböl elek... :)

Kopi3.14 2009.02.03. 18:07:44

@Gulyás G: A gyarnak kell lennie meresi eredmenynek a hasznalat soran torteno valtozasok igazolasara. Bar elhiszik bemondasra, de kell lenni a cegnel nyoma. Gondolom jobb helyeken bekerik a dokumentaciot, vagy a kivonatat, ha ugy adodik.

Egy kez? Naa. nicnsenek harmincan. :D De azert vegyuk mar vegig oket.
Hogy hozzaigazitjak a vevo igenyeihez? Johogy. A vevo adja a motort ala, amihez idomitani kell.

Gulyás G 2009.02.03. 18:20:56

@Kopi3.14: Gondolom jobb helyeken bekerik a dokumentaciot, vagy a kivonatat, ha ugy adodik.
>> nem tudok ilyenröl. a gyar a fejlesztes soran futtat par tartos tesztet nehany autoval, es a vegen meg is merik öket. de ez a ceg belsö ügye, es mindössze azt bizonyitja, hogy a fejlesztes idejen mestersegesen, örült tempoban amortizalt autok tudjak az eredmenyeket. a szeriabol tudtommal nincs visszacsatolas a ciklusemisszio ügyeben, de szoljon, aki tud ellenpeldat.


Egy kez? Naa. nicnsenek harmincan. :D De azert vegyuk mar vegig oket.
>> vegyük
Bosch
Delphi
Denso
Marelli
Siemens

Te jössz :)

Kopi3.14 2009.02.03. 18:32:19

@Gulyás G: Pont azert kertem, hogy nezzuk vegig a kinaaltot. Mert nem tudtam oket. De ehhez eleg harom ujj is, nem kell egy egesz kez. :D

Gulyás G 2009.02.03. 19:23:25

@Kopi3.14: Ha sokat genyozol, a Siemenst lehuzom a listarol, es egyetlen egy ujj is eleg lesz... :)

Kopi3.14 2009.02.03. 19:27:58

Az is harom ujj. :DDD
Egyebkent ok kiknek keszitenek motorvezerlest?

Shadowbull 2009.02.03. 19:31:11

@Gulyás G:

"ezeket mindig hozzaigazitjak az autogyar kivanalmaihoz. ez akar 30-50% modositast is jelenthet kilora. szoval azt teszik bele, amit a gyar akar."

Jolvan, de ha ez ennyire elterjedt, az gyakorlatilag iparagi norma. Mert ugye ha ilyesmit bele akarnak rakatni a szoftverbe, azt nem 2 ember tudja. Es ugye akkor mar nem is titok.

Azert furcsallom a dolgot, mert tobbszor szembesultem mar azzal a gyakorlatban, hogy olyan dolgot, ami bar elonyos lett volna a cegnek, de torvenybe utkozo volt, nem csinaltak meg.

Mert azert kulturorszagban az ilyenekert akar sittre is vaghatjak a donteshozot meg a mernokot is.

En tuti nem irnek ala semmi ilyesmit.

sb

Shadowbull 2009.02.03. 19:32:59

@Gulyás G:
"Bosch
Delphi
Denso
Marelli
Siemens"

+ BMW M GmbH.

Sajat maga irja a sajat motorvezerlojet.

Ha jol tudom.

Persze ehhez (is) totalisan hulye vagyok.

sb

Kopi3.14 2009.02.03. 19:49:19

// Azt miert nem lehet kommentalni, hogy Bangle lelepett a Bombitol?//

Shadowbull 2009.02.03. 20:00:49

Hat, nem sirattuk meg :)

Mostanaban kezdtem megszokni, a Z4 meg a 6os meg tetszik is, de az X3-at sohasem fogom neki megbocsatani :)

sb

Shadowbull 2009.02.03. 20:05:03

@dextercapo: "de a 2.5 literes fogyasztasrol csak anyni jut eszedbe hogy csunya ? ez az osszes erved ellene ? "

Kopi mar leirta reszletesen.

Amugy meg semmi csodadolog nincs benne, minnel gyorsabban mesz, annal nagyobb a legellenallas. Konkretan negyzetesen novekszik.

Ha a felere csokkented, a fogyasztasod is csokkeni fog.

sb

bagura 2009.02.03. 20:18:55

A szamítási mód már rég ismert a gyártók előtt, s biztos, hogy mindegyik a lehető legalacsonyabb értékeket préselte ki a motorjából. Talán a mostani módszer is képes arra, hogy gazdaságosabb motorokat a benzin/gázolajzabálóktól elválassza.

Mindenesetre nevetségessek a katalógusok fogyasztási adatai, márkától függetlenül. Az én tapasztalatom az, hogy amit városi fogyasztásnak hazudnak be, azt inkább a vegyes fogyasztashoz kellene írniuk...

Ideje lenne megváltoztatni a számítási módot. De szerintem kár agyonbonyolítani, az egyszerűsség kedvéért csapjunk rá egy 20%-os "áfát", s akkor már kezdené közelíteni a valóságot.

Tagheuer 2009.02.03. 21:16:53

Ha jól tudom, az NEDC előtt álló autó már a teszt előtt egy nappal egy 20°C-ra kondicionált helyiségben van tárolva, majd innen tolják be a fékpadra.
Mintha olyat hallottam volna, hogy a cikk írója mintha már hallott volna olyanról is, ahol a vezérlőegység ezt a konstans (nem életszerű) hőmérsékletet felismerte, majd ennek megfelelően indult is el - bár tudomásom szerint nem a befecskendezésbe nyúlt bele, hanem az autómata váltó programját változtatta meg úgy, hogy a motor a teszt alatt a szebbik arcát mutatta.

Mintha olyat is hallottam volna, hogy volt már olyan nagy amerikai autógyártó, aki ilyen csunyaság miatt kellemetlen helyzetbe került.

Én ilyeneket hallottam

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.02.03. 21:24:10

Sziasztok.

Nem olvastam sem a cikket, sem a kommentáradatot, cak fél szemmel lestem ide, de a vízbefecsis részhez annyit hozzátennék, hogy tudomásom szerint hőerőműben is alkalmazzák, mégpedig a hatásfok növelésének érdekében. Talán belső égésű motorban is lehetne vele kezdeni valamit. :)

Most nincs kedvem utánaolvasni, de majd biztos megszakérti valaki.

Kopi3.14 2009.02.03. 21:34:55

@sipike78: pedig megérné végigolvasnod, leírtuk az autós odlalát a dolognak.

Gulyás G 2009.02.03. 21:46:45

@Tagheuer: Ha jól tudom, az NEDC előtt álló autó már a teszt előtt egy nappal egy 20°C-ra kondicionált helyiségben van tárolva, majd innen tolják be a fékpadra.
Mintha olyat hallottam volna, hogy a cikk írója mintha már hallott volna olyanról is, ahol a vezérlőegység ezt a konstans (nem életszerű) hőmérsékletet felismerte, majd ennek megfelelően indult is el - bár tudomásom szerint nem a befecskendezésbe nyúlt bele, hanem az autómata váltó programját változtatta meg úgy, hogy a motor a teszt alatt a szebbik arcát mutatta.

>> igy van. a hömerseklettel valo manipulacio annyira elterjedt es nyilvanvalo, hogy szinte mar bocsanatos bünnek szamit. azaz ha a teszt 20 fokrol indul, 18 fokon mar nagyon-nagyon maskent viselkedik az auto. ugyanez igaz a tengerszint feletti magassagra.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2009.02.03. 21:57:19

@Kopi3.14: Oké, talán holnap, most mást kell gyürmiznem. :/

eko 2009.02.03. 22:49:14

@Kopi3.14:
Ez a hir volt itt a TC-n? Nem találom..
Most ki lesz helyette? Referenciái?
Èn sajnálom, hogy elment, bár az elözö hetes (E65/66) elég otromba, De most mindennap az E92/93-ról álmodom. Pedig semmi sem indokolja, hogy nekem legyen egy olyan..

Shadowbull 2009.02.03. 23:11:02

"Most ki lesz helyette? "

Adrian van Hooydonk

"Referenciái?"

Nehany eve o a BMW fodizajnere, Bangle a konszerdizajnert felelt.

Az uj 7es, az X5/X6, a 3as, az uj Z4, a CS Concept mind Hooydonk iranyitasa alatt szulettek.

Inkabb az a kerdes, ki lesz Hooydonk utodja a BMW fodizajneri szekeben most hogy felfele bukott.

sb

eko 2009.02.03. 23:21:33

@Shadowbull:
"Az uj 7es, az X5/X6, a 3as, az uj Z4, a CS Concept mind Hooydonk iranyitasa alatt szulettek."

Ezek mind nagyon bejönnek nekem.. :-)
De akkor most nem is Bangle (volt) az Isten?
pedig mindenhol hozzá kapcsolták a BMW autóit.
Ki dönti el voltaképp, hogy milyen lesz az autó?
És mennyire lehet más egy BMWß
Gondolom a hokiütő azért szent, és sérthetetlen.. :-)

Kopi3.14 2009.02.03. 23:30:11

eko: a hírt www.a5.hu -n, vagy www.auto-motor-und-sport.de/ -n találod.

A hokiütő is lekerülhet a terítékről, ha úgy adódik.

dextercapo 2009.02.03. 23:35:41

@Gulyás G: jol hangzik . a masik egyszeru eljaras az lenne ha az autot a gyarbol egy jofiu programmal adnak ki , ami az elso akkulevetelkor all at a valo vilag uzemmodra . (persze ilyen sem fordulhat elo)
ami meg igazan vicces lenne az ket komoly europai gyar aki mastol veszi az injektorvezerlojet - de annyira hogy a cucc gyartoja csak iro sw-t adott nekik , hasznalhato diagnoszikat nem , es igy a gyarto beletolt egy excel tablat a motorba , de ahova nem "jut" adat ott sorokban _szemet_ porosodik (utogyujtas , fals adatok stb) aztan lathatnank ahogy a gyarto kinjaban probalja javitani a helyzetet , mindenfele limit , es atszamito korlat tablakat vezetnek be , mert nemertik hogy a jo beirt adatok miert szallnak el - azt hiszik hogy a kepletek vagy valamelyik alap adat a rossz- ez a firmware verzio kijon es evek ota ezzel adjak el a gepeiket , amiket elfelejtenek beallitani a gyarbol kijovet - ami lejon a gyarto sorrol az es beindul az megy a kereskedokhoz , ami nem azzal buvolnek egy csomot - de a vett ECU miatt halott az egesz otlet - nem tudom hogy ez a jarmu vagy az ECU gyartojanak a sara , de en az ECU-ra nezek csunyan .

a masik kedvencem az a virtualis gyarto lenne aki osszeuropai termekkent eloallit egy autot aminek idonkent az elektromos gazpedalja bekattan , padlogazt ad , lefagy , szetforgatja a blokkot es aztan rajon az ember hogy x nemzet altal gyartott ecu , y nemzet altal osszerakott q nemzethez kotodo autokban nincs felkonfiguralva , igy fogalma sincs arrol hogy milyen blokkon dolgozik .
az mar csak hab a tortan hogy ha tulcsordul a hibakod taroloja , akkor kiakad es padlogazt ad . persze ez titok :D

Shadowbull 2009.02.04. 07:55:01

@Kopi3.14: "A hokiütő is lekerülhet a terítékről, ha úgy adódik. "

Nem hiszem. A Hofmeister-knick annyira alap BMW dizajnelem, mint a dupla vese.

Volt ezt szerencsem eloben pont van Hooydonk-tol hallani.

Persze ez nem akadalyozta meg a Lexust abban, hogy lelopja, a hatso kialakitassal egyetemben.

Meg jo (meg) hogy nincs dupla vese a Lexusokon :)

sb

Shadowbull 2009.02.04. 08:09:21

@eko: "De akkor most nem is Bangle (volt) az Isten?
pedig mindenhol hozzá kapcsolták a BMW autóit."

De, o volt a konszerdizajn vezetoje, azaz a BMW, a Mini meg a RR is hozza tartozott. Bangle mar 92-tol a BMW-nel van, es 2004-ig iranyitotta a BMW dizajnstudiojat, akkor lett belole konszernszintu dizajnfonok. Hooydonk akkor lepett a helyere. Nyilvan minnel inkabb eltavolodik a kozvetlen munkatol, annal inkabb elvi jelentosegu a befolyasa, de persze ove volt a dontes (meg az ugyvezetese. Meg a fo-fo dizajnisten sem donthet egyedul)

"Ki dönti el voltaképp, hogy milyen lesz az autó?"

Jo kerdes. Szemelyes tapasztalatom nulla ezen a teruleten, de azt gondolom, hogy a fonokok elvi iranyt szabnak, es valogatnak a megoldasok kozul, amit a beosztottak rajzolnak. Bangle sajat bevallasa szerint a Fiat Barchetta ota nem rajzolt sajat kezzel autot, csak iranyitott.

"És mennyire lehet más egy BMW"

Vannak tipikus dizajnelemek, ami minden BMW-n megtalalhatoak, de ne vard el tolem, hogy felsoroljam :) De azert ez eleg nagy teret enged a jatszadozasra.

"Gondolom a hokiütő azért szent, és sérthetetlen.. :-)"

Persze. Igaz koppintjak azt is :)

sb

Kopi3.14 2009.02.04. 09:03:19

@Shadowbull: Haat, a vesekbol is csinaltak mar pillangoszarnyakat, vagyis ha a design ugy hozza siman leradirozzak, csak rafogjak valamire, hogy az az. Amig bele tudod magyarazni a formaba a dolgot, addig mindegy.

@eko: az ledontesrol: a designerek kozott vana vezetoseg, akik a modelleket vegigsasoljak, es majd ok mondjak ki a vegso szot. Ha jol tudom kisse a napi munkaba is bele tudnak szolni, vagyis a teljes cucc kinezetere is van kis hatasuk az agyagmodellek elkeszulte elott- vagy hab, kerdes a leptek, de ezek meg nem 1:1 modellek. Elso korben rajzokon keszulnek el a kulonbozo variansok, majd ezekebol altalaban negyet-otot megcisnalnak kicsiben, a vegere pedig a format meghatarozo gepet 1:1-ben, de a reszletek ekkor meg keplekenyek. Lehet jatszadozni lampakkal, kilincsekkel, stb. A fo designernek, es tarsainak van vegso dontesi joga.

eko 2009.02.04. 10:16:32

"Bangle sajat bevallasa szerint a Fiat Barchetta ota nem rajzolt sajat kezzel autot, csak iranyitott. "

Nem semmi... Egy ilyen munkahely megfelelne nekem is. :-)

Shadowbull 2009.02.04. 11:24:52

@eko: Jovan, de azert milott ide jutott, megrajzolta a Barchettat.

Ami szerintem ugyan ocsmany egy allat, de megis.

sb

Kopi3.14 2009.02.04. 11:34:19

@eko: oo, ha designer lennek inkabb rajzolnek, agyagoznek, mint utasitgassak.

no_holy_shit 2009.02.04. 17:59:15

@M@tek@:

"Ez meg már milyen hülyeség, hogy a cikluson kívül hadd szóljon a teljesítmény, és szarni az emissziókra"

kuldjek privatba NOx es Koromemisszio diagramot delnemet premiummarka felsokategorais euro5 dizeljerol?

ami a cikkben olvashato az mind igaz. Talan annyit illene hozzafuzni, hogy:
0, kicsit ironikusan volt fogalmazva a dolog, hogy az akkumlator "neha" van toltve a teszt elott, hanem minden teszt elott a csutkara van toltve(egesz ejjel rajta a tolto es csak akkor szedik le rola amikor attoljak a kocsit a fekpadra
1, VW 20perc utan mas jellegmezokbol megy. Ill akkor ha vmilyen fogyaszto be van kapcsolva akkor az elejetol
2, Mercik pl. vizhomerseklet alapjan dolgoznak mas jellegmezokbol (ciklusban 70C-n megy a motor, amikor bemelegszik(90C) nagyobb(kb 3 fokkal) az elotoltes es 10-15% kevesebb az AGR(persze hivatalosan azert, hogy kisebb legyen a motor hoterhelese). Ugye nagyobb elotoltessel es kevesebb AGR kisebb a fogyi de sokkal nagyobb NOx. Vmint kevesebb korom, ami szionten nem mindegy regeneracios intervallumok szempontjabol.

3, bar az europai ciklus(NEDC) eleg szabott ettol fuggetlenul pl. egy 1.6 HDI-nel vezetotol(erstd olyan technikus aki mar jopar eve napi 8 oraban ciklust mer a padon es azon versenyzik a masik technikussal hogy ki tud kevesebbet fogyasztani) fuggoen 0.5L elteres van.

4, AGR alapjaraton le van kapcsolva kb 40mp utan(un. TAXI-kapcsolo) (AGR huto kulonben eleg hamar eltomodne)

5, kicsit mas tema, de pl. regebben az egyik porscheban 100kmh folott kinyilt a kipuffban egy pillangoszelep es kisebb lett a fojtas es jobban szolt. Az ok: 100kmh-nal van a hatarertek megszabva...

no_holy_shit 2009.02.04. 18:27:42

@Shadowbull:

az hogy ki milyen cycle-beating-t hasznal arrol picit latsz fentebb. (az meg hogy az emisszios tartomanyban van csak alacsony karosanyag arra merget vehetsz), ahol most dolgozok ott pl. 5000 felett padlon 0.75-s lambdaval megy a benzinmotor (3 utas katalizator). Nekem azt tanitottak, hogy a 3 utas kat csak lambda 1-n latja el a szerepet...

SW-fejlesztes: ezt a beszallito csinalja. Nekik van egy alapverziojuk. Az OEM megmondja milyen tovabbi funkciokra lenne szukseg es azt megvalositjak. Tehat pl. az osszes Bosch EDC16 vezerlojeben ugyanugy hivjak az altalanos jellegmezoket (tehat pl. a Trq2Q, Main_BOI stb). viszont pl. a Mercinek van egy csomagja, ami szinte ugyanolyan formaban benne a Bosch EDC 16, EDC 17, ME9.7-ben es a DDS-ben(Delphi Diesel System)

Az applikaciot (konstansok, jelleggorbel es jellegmezok megtoltese) vagy az OEM vagy egy harmadik csinalja (csak hogy a nagyobakat emlitsem: AVL, FEV, Ricardo, Bosch engineering, Porsche Engineering(utobbi pl. csinalt Renault dieselek is))

altalaban heti szinten osszeulnek a kulonbozo cegektol a projektvezetok es megbeszelik hogy mi a gebasz. (pl. van hogy az applikacio kozben derul ki, hogy az adott SW-strukturaval vmi nem valosithato meg, es ilyenkor a kovetkezo SW-releaseben mar benne lesz)

Persze a legjobb, ha SOP-ra meg nem kesz a fejlesztes... akkor is megy szeriaban es OEM-tol fuggoen mas es mas az eljaras. Vki tagad, vki panasz eseten cserel(pl. opel Corsa kormanymuvek es valtokulisszak), vki fü alatt cserel(regebben Mercedes vezermutengelyek amik 1-2 olajcseret birtak)

es akkor olyan finomsagokrol meg nem beszeltunk, hogy a harmadik fel ugy prezentalja az applikaciojat, hogy picit behuzott kezifekkel fejezodik be megadott ido alatt a DPF regeneracio.

vagy pl. a teljesitmero pad kalibraciojanak is vannak tureshatarai, nem mindegy hogy amikor a max teljesitmenyt merik akkor ennek a turestartomanynak melyik szeelen vagy... Az OEM altalaban megadja, a max egesi csucsnyomast, max turbofeltolto fordulatszamot es a max kipuffgazhomersekeletet. A nyomasmero kvarcokat kalibralni kell(...), a thermoelemet meg behegeszteni a leomlobe. Rohadtul nem mindegy hogy hova rakod a termoelemet. (5 cm 15C kulonbseg padlon)

Olyanokrol meg ne is beszeljunk, hogy az IC hatasfokarol SOP elott 1.5 evvel meg nem tudni sokat. Uj autonal sokkal tovabb sem tudni, mert az alcazas miatt mas az IC szellozese...

no_holy_shit 2009.02.04. 18:37:51

@Gulyás G:

"mindössze azt bizonyitja, hogy a fejlesztes idejen mestersegesen, örült tempoban amortizalt autok tudjak az eredmenyeket. a szeriabol tudtommal nincs visszacsatolas a ciklusemisszio ügyeben, de szoljon, aki tud ellenpeldat."

olcso penzert ezt akarjak velem kitalaltatni a kovetkezo 33honapban :-P Mert rajottek, hogy a tartostesztjuket alig eli tul par auto, viszont a szerinban alig van meghibasodas...

de az eredeti kerdeshez: euro6-nal hogyan van tervezve? Tier2bin%-nal hogy csinaljak, mert ott ugye 100e miles ill 160ekm utan is tudni kell(enne)...

no_holy_shit 2009.02.04. 18:45:15

@Gulyás G:

a Delphi-t huzd le a listarol, mert:
1, szar es ha azzal kell szopnod, akkor inkabb a fonok cerkajat szopod csak adjon egy Bosch-s projektet
2, mert a Delphi-hez regebbi cegektol csabitottak at az embereket nagyobb penzzel, tehat az sem mas mint egy koppintas... (ugyanugy mint a MBTS(Mahle-Bosch-Turbo-Systems - meg nincsenek szeriaban) a fejlesztes fonoke a KKK-tol ment at...)

(amugy mi kiken keresztul ismerhetjuk egymast? mert nagyabbol ismeri mindenki egymast...)

akira2 2009.02.04. 19:28:17

@no_holy_shit:

Erre az emisszión kívül megugró károsanyag kibocsájtásra nem volna jó megoldás a régi dízelmozdonyokban megszokott - egyébként hybrid - megoldás, hogy a belső égésű motor szinte azonos fordulatszámon és terheléssel - nyilván az emissziós értékekre és az alacsony károsanyagkibocsájtásra optimalizálva - folyamatosan áramot fejleszt, amit aztán egy akksi közbeiktatásával, egy elektromotor alakít át közvetlenül hajtássá?

Persze ez így bonyolultnak tűnik, de a belső égésű motor is hatékonyabb lehetne, ha nem kellene különböző fordulatokra és terhelésekre optimalizálni, és ahogy látjuk, ez nem igazán okoz egyenletes károsanyagkibocsájtást...

dextercapo 2009.02.04. 20:23:03

@no_holy_shit: vegre valaki kepben van :)
koszi a felvilagositast . megkerdezhetem miert a lambda 0.75 ebben a tartomanyban ? a turbo , dugohutes miatt ?
a teljesitmenymaxot azt mintha egy kicsit ritkabb kevereknel erne el a motor - nem ?
vicces lenne ha valaki le merne irni hogy ilyenkor az 1 , 1.1 es a 0.75 kozotti mennyiseget nyugodtan lehetne desztillalt vizzel is potolni (akar mas fuvokan) , mert a hutesi funkciot igy is ellatna ...

CSL 2009.02.04. 21:32:51

@dextercapo:
Nem pont hogy dúsabb keverékkel éred el a teljesítmény maxot! Ritkábbal a fogyit lehet minimalizálni persze akkor nő az NOx..

Shadowbull 2009.02.04. 22:02:42

@no_holy_shit: "ahol most dolgozok ott pl. 5000 felett padlon 0.75-s lambdaval megy a benzinmotor (3 utas katalizator). Nekem azt tanitottak, hogy a 3 utas kat csak lambda 1-n latja el a szerepet..."

Na azert egy combosabb benzines 5000 felett padlogazon mar megy mint a raketa.

Ez nem pont az az eset amire utaltam volt, hogy minel nagyobb a motor, annal nagyobb a valoszinusege, hogy meg cikluson kivul is lambda 1-ben van.

Meg aztan a turbosoknal meg szarabb a helyzet.

"Olyanokrol meg ne is beszeljunk, hogy az IC hatasfokarol SOP elott 1.5 evvel meg nem tudni sokat. Uj autonal sokkal tovabb sem tudni, mert az alcazas miatt mas az IC szellozese..."

A kerdes az, hogy hany %-ot tevednek. Azert a modern CFD koraban az nem olyan megoldhatatlan feladat, nemileg elore josolni.

"regebben az egyik porscheban 100kmh folott kinyilt a kipuffban egy pillangoszelep es kisebb lett a fojtas es jobban szolt. Az ok: 100kmh-nal van a hatarertek megszabva..."

Soundklappe azert eleg sok autoban van mar egy ideje.

sb

dextercapo 2009.02.04. 22:42:18

@CSL: felreerted - tudom hogy egynel dusabb kell legyen , de en 0.85-ot olvastam . a 0.75 az mar tul dus eszerint - akkor vagy a konyv a hulye , vagy itt nem csak a teljesitmeny a cel , hanem a hutes is .

Big Blaster 2009.02.04. 23:23:24

@no_holy_shit: A Ford vezérlőit is ismered esetleg? Mi a véleményed róluk. Én műkedvelő amatőrként nézegettem egy gyári doksit az EEC-IV-ről, amiben a vezérlési stratégiák, algoritmusok voltak elég részletesen leírva. Érdekes volt, de őszintén szólva elég nehezen értettem meg (vagy sehogy) mert ahhoz jobban kellene ismernem a vezérelt rendszer működését. Minden esetre azért ígyis érdekes dolgokat tudtam meg a motorvezérlők működéséről.

no_holy_shit 2009.02.05. 03:36:51

@akira2:

mint mar emlitesre kerult, megoldhato lenne az egesz tartomanyban lenyegesen jobb emisszio, de nem erdeke az autogyartonak(mert nem kell merni). teherautoknal mas a meresi ciklus es ott terhlesig merni kell es meg is van oldva (persze picit mas az egesz (mert specifikus emissziot mersz es nem g/km-t mint a szgk-nal, picit mas a hatarertek... De a Behr es AVL elvileg TGK-nal euro6-t SCR nelkul akarja teljesiteni :-D )

BTW: szgk-nal is teljesitheto az euro6 csak DPF-el es picit mas vezerlesi szisztemaval

no_holy_shit 2009.02.05. 04:27:31

@Shadowbull:
tudom, hogy nem erre celoztal. Csak azt akartam alatamasztani, hogy padlon emisszio leszarva.

"Na azert egy combosabb benzines 5000 felett padlogazon mar megy mint a raketa. "
ja ez is felrangatja a picivel 1,7T feletti kasznit 4,5 mp alatt 100-ra


@dextercapo:
leomlo es katalizatorhutes

Gulyás G 2009.02.05. 07:40:10

@no_holy_shit: a Delphi-t huzd le a listarol, mert:
1, szar es ha azzal kell szopnod, akkor inkabb a fonok cerkajat szopod csak adjon egy Bosch-s projektet

>>> azzal szopok... :(

no_holy_shit 2009.02.05. 08:40:03

@Gulyás G:

az jo dolog :-(

foleg a delphi SW-dokuja kiraly, annal mar csak az a jobb amikor kuldenek egy szar hex-t es a hozzakuldott .a2l-lel meg nem latod a hex azon reszen ami szar...

CSL 2009.02.05. 12:03:08

@dextercapo:
Biztos hogy van hűtési szerepe is! De hát ki szeretné ha azé hogy jó legyen az emisszió kifingjon a motorja egy húzósabb szakasz után! Meg gondolom aki annyira figyel a környezetre az nem nagyon pörgeti a cuccot..
@no_holy_shit:
Azért szép is lenne ha épp előznél és a komjúter azt mondaná hogy hé nem kapsz max teljesítményt mer megdöglik két szál liliom az útszélén.. Szerintem nem is cél az hogy teljes terhelésnél jó legyen az emisszió!

no_holy_shit 2009.02.05. 14:27:25

@CSL:

akinek szamit a kornyezet az nem jarkal annyit. es azt a keveset sem autoval

Kopi3.14 2009.02.05. 14:54:11

@CSL: Azert lehetne annyit modnani, hogy lambda 1 az allandoan tartando allapot, es kesz. Akkor meg a mernokok tudnanak agyalni a tlejesitmenyen, es talan nem lenne a cirkusz a kis funyiromotorokkal.

no_holy_shit 2009.02.05. 15:16:17

@CSL:
"Azért szép is lenne ha épp előznél és a komjúter azt mondaná hogy hé nem kapsz max teljesítményt mer megdöglik két szál liliom az útszélén.."

az ECU tobb minden miatt tudja azt mondani, hogy nem kapsz max teljesitmenyt.
pl.:
- magas kipuffgazhomerseklet (vagy szenzor, vagy kipuffgazhomersekletmodell alapjan)
- overtorque idotullepese
- stb

kicsit amugy ugy erzem magam, mint az emlegett EPA-sok. kurva szigiru hatarertekeket irnak elo, de ok karbis big blokkokkal jarnak... meg jo hogy nekem is karbi van fent :-P (legalabbis a hobby auton - ott nem mondja azt hogy ez vagy az)

CSL 2009.02.05. 15:42:01

@Kopi3.14:
Lamda eggyel hogyan indítanád be mondjuk -10 fokban a motort?
Vagy tolóüzemben sincs lamda 1 meg szerintem gyorsításkor is kevés lenne a lamda 1
Egyébként kár ezen rágódni szerintem így is sokkal jobb emissziót tud egy mai autó mint egy 20 évvel ezelőtti.. Meg ez az egész Euro 4 fölötti szabályzás egyfajta belső piaci védelem pl a kínai autókkal szemben! Sőt a 3 meg 4 között sincs akkora lépcső ami környezeti szempontból jelentős lenne de technikailag már annál inkább..

Kopi3.14 2009.02.05. 20:23:15

@CSL: kissé ismerem a motortechnikát. Lambda egy tökéletes lehetne az általad emlegetetteken kívül mondjuk normál üzemmeleg motornak. Tolóüzemben tudom, hhogy nicns tüzelőanyag égéstérbe juttatás már jó ideje. Az különböző Euro kategóriák eltéréseiről is van fogalmam, ahogy az inkább műszaki szopás oldaláról.

tlantos 2010.05.21. 09:20:53

Nem olvasok vissza, lokom a velemenyt.
Allandoan az emisszioval jonnek. Euro egyretobb. Meg a fogyasztas is. Akarmennyire is tisztit egy akarmilyenjo katalizator, a tobb elegetett uzemanyagbol tobb kipufogas lesz.
Marpedig a fogyasztasok egyre inkabb nonek az uj autoknal, nem csokkennek.
süti beállítások módosítása