Költözni kell, nincs mese. Az ember nem élhet örökké albérletben, kell valami saját. Vidéki gyerek vagyok, a tömbházban nem bírom, ha már Budapest és környéke, akkor legyen valami házacska a domboldalban, valahol a vidék és a város határán. Minél eldugodtabb helyen van egy telek, annál olcsóbb, jó eséllyel annál szebb is. Ez kell nekem, és ehhez olyan jármű, amelynek se télen, se nyáron nem gond egy kis hegymászás. Nem hátrány, ha a kirándulást és a sárdagasztást is bírja – családi útjaink a legritkább esetben hasonlítanak hagyományos társasutakra.
Egy kulipintyó összegrundolása nem olcsó, ezért olyan kocsi kellene, amely anyagilag is beleférhet egy majdani, kölcsönnel csúnyán terhelt projektbe – drága és divatos offroaderek, bocs, de vesztettetek. Kihull a Jeep, elfelejtődik a Land Rover és a G-Merci, marad a használt autós oldalak erősen megszűrt 4x4-es esszenciája.
Amióta egyszer láttam, mire képesek a Suzuki Samuraiok a sóskúti bányában, azóta vágyom egy ilyen olcsó kis terepbolhára. A valaha gyártott legjobb Suzuki kapható szarért-hugyért, de van aranyáron is, mindez rendszám és állapot kérdése. Ez a kis piros ponyvatetős javított, de jó példánynak tűnik. Ebben még egy-két gyerek is elférne, biztosan lelkesen sivalkodnának, ha valami cserjés földúton közelíteném meg a székesfővárost. 650 ezréből talán alkudnék, hisz Németországban ennyi pénzért eredeti fényezésű, újszerű példány is van – igaz, nem mindenki hajlandó nekivágni egy autóimportnak.
Családnak ugyan a kabinos az igazi, de cementet hurimpálni és egy ház felújítását levezényelni sokkal jobb a platós kivitel. Még vonóhorog is van hozzá – erre akár a régóta vágyott kempingutánfutómat is feltehetném, ha beüt a világjárósdi. Állapota meseszerű, az SJ410 felezővel, összkerékhajtással az egyik legjobb lehetőség – 1,2 millióján túl erre talán már költeni sem kellene.
Az igazi rajongók persze az LJ80 sorozattól jönnek lázba. A 800 köbcentis előd terepen is egészen potens: ha a Kilimandzsárót nem is, a budai hegyeket röhögve megmássza. A Szlovákiában talált darab állapota megdöbbentő, állítólag sosem karambolozott és sokat sem futott – szépséghibája az okmányok hiánya. Veteránnak vizsgáztatni ugyan lehetne, de ez túl szép, hogy használati tárgynak minősítsem le: egy 77-es, hibátlan LJ már nem ütni-vágni való.
Legelvetemültebbnek a Subaru Libero E10 tűnik. Terepen a 4x4-es mikrobusz meglepően jól elboldogul, az extraként rászerelt kempingkészlet pedig olyan széppé teszi szememben a matchboxnyi autót, hogy azonnal kalapálni kezd szívem. Napelem, ivóvíztartály és ággyá alakítható hátsó ülések – hejj, egy motorizált világjáró szextanya.
Az Asia Rocsta tulajdonképpen KIA. Csinos kópiája a Jeep Wranglernek, 1800-as benzinmotorjával és beépített LPG gáztartályával a fenntartási költségei sem tűnnek orrba vágónak. A formája el nem évülő, a korai ázsiai kocsik korróziós hajlama pedig vállrándítással is elintézhető egy alvázas terepjárónál.
A 83-as Nissan Patrol orrán még a bűvös Datsun felirat van, lelkesítően kocka, igaz, egy számmal nagyobb, mint szeretném. A hirdető nem sok mindent árul el azon túl, hogy dízel. Nincs parasztvakítás, nem emlegetik a nemdohányzó hölgytulajdonost, igaz, olyan jó állapotúnak tűnik, hogy nincs is szükség ilyen kamuzásra. Talán kétszer akkora, mint a célként kitűzött Samurai, de ára és a sok pozítív népítélet a 3300-as dízel mellett szól. Merev tengellyel és laprugóval biztos, hogy nem cirkál vajpuhán, de ez van: a Patrol még egy olyan korszak gyermeke, amikor a terepjárókat tartósnak és keménynek gyártották.
Egyelőre se ház, se offroad kocsi, se garázs – de mindegyik kell, ebben a sorrendben. Élni muszáj valahol, és onnan el is kell jutni munkába. Kedves olvasóim, önök ilyen célra, ennyi pénzért mit választanának? És tegyék a kezüket a szívükre: hova költöznének a helyemben?
Autonánia
Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és az Expressz.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!
A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.
Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).
Az utolsó 100 komment: