Ezeket a képeket az M5-ösön készítettem, azon a szakaszon, ahol az M0 forgalmát ráterelik az M5-ösre. Azért fotózgattam, mert többnyire én is álltam, csak a másik irányban.
Magunknak építjük a dugókat – mondta úgy tizenkét éve egy őrnagyunk a katonaságnál, ahol engem valamiért közlekedési szakaszba soroltak, mert aszitték, hogy közlekedésmérnök vagyok. Ezt az őrnagy arra mondta, hogy az M5-öst szintbeli kereszteződéssel bevitték a Hungária körút és az Üllői út kereszteződéséhez, és csodálkoztak, hogy dugó lett belőle. Aki reggelente ott szokott sorba állni, biztosan érti, miről van szó.
Hát az M0 zseniális átvezetése szintén egy ilyen magunknak épített dugó, még közlekedésmérnöknek sem kell lenni hozzá, hogy ezt megállapítsuk. Adott egy kétszer kétsávos út, ami telített teherautókkal és személyautókkal. Ezek szépen araszolnak az M0 régi szakaszán. Igaz, az M5-öshöz érve sokan kiszállnak a menetoszlopokból, de legalább ennyien érkeznek is
Ennek a kétszer kétsávnyi autónak egyszer csak leszűkítjük az útját egy egysávos felhajtóval, amit ügyesen úgy csinálunk meg, hogy még ez se menjen zökkenőmentesen. Tudniillik van egy száz-kétszáz méteres szakasz, ahol még egy sávval kijjebb kell sorolniuk az M0 irányába, miközben ugyanitt mások megpróbálnak besorolni az M5-ösre. Ötletes, nem?
Amikor arra mentem, a dugó után a forgalom az új szakaszon szinte jelképes volt, nem volt baleset, semmi. Mégis: néhol mind a két sáv állt az M5-ösön, de egy végig csak lépésben haladt, mint a Budai alsó rakpart péntek délutánonként, amikor még lehetett rajta járni.
A másik irány, vagyis az újról a régi M0-szakaszra tartó oldalon sokkal súlyosabb, hiszen ott a kanyarodósáv fixen áll, a szélső sáv lépésben, néhol pedig még a belső is megtorpan, hála a sort beelőző, majd befurakodó autósoknak. Továbbá, a forgalom már az M0 új szakaszán is állt, több sávon, mert ott is leszűkül egyetlen kis lehajtóvá az elkerülő gyűrű.
Szóval azzal, hogy az M0 forgalmát átvezettük a tű fokán, ügyesen megoldottuk, hogy a dugó ne Budapesten legyen. De ezzel csak kitelepítettük a dugót, nem felszámoltuk, miközben blokkoltuk az amúgy teljesen zökkenőmentesen működő M5 forgalmát. Nem baj, legalább nem akkora gond az M5-Üllői-Hungária kereszteződés...