Letöltendő

  2008. október 08. - Gulyás G Címkék: hang letoltes villanyauto

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Megúszható a bünti a harmincas táblánál!
2011-11-29 17:22:00

Hiba a mátrixban – gondoltam először, mert más ésszerű magyarázat hirtelen nem jutott eszembe, mikor

Injektor és szeneslapát
2011-07-21 06:00:00

– Melegszik a főtengelycsapágy! – Kenünk, vagy állítunk? – Állítunk! – 30-32-es kulcs, pajszer

Megvesztegethetetlenségeskedéseitekért
2011-06-27 18:05:00

  Legalább tizenöt vodkát ivott aznap este egy bárban az a tiroli férfi, akinek egy közúti ellenőrzésnél

Közveszélyes az öko-kamion
2011-05-22 08:00:00

Az ECO-üzemmódba kapcsolt kamion ugyanis nem más, mint egy gördülő forgalmi akadály. A mögötte tucatszám

 

A napi munka után vacsoránál újra előkerült a szokásos kérdés: hogyan is látjuk az autóipar, a motortechnika jövőjét úgy általában.
Három perc múlva a villanyautó a téma. Tudják, amit este bedugnak a konnektorba, feltöltik, és másnap reggel hangtalanul suhanva indulnak a dolgozóba.

Annyira hangtalanul, hogy a közlekedés többi résztvevője (például a gyalogosok, kerékpárosok) számára szokatlan veszélyt jelentenek a hirtelen a semmiből felbukkanó, majd tovasuhanó járművek. A szabályalkotók máris törhetik a fejüket, milyen mesterséges zajkeltő eszközt és zajszintet írjanak elő számukra. A teherautók tolatás közben hallható fülsüketítő sípolását, mint lehetőséget hamar elvetettük. A pokolba kívánnák a tulajdonosok, a gyalogosok, és úgy általában az egész világ.

Pedig erre a problémára is megvan már a bevált, kidolgozott üzleti modell. Állított be, töltött le, másolt át, vagy szerkesztett Ön már csengőhangot a telefonján?
Na ugye.

Nem nehéz belátni, hogy a következő évek milliárdos biznisze a letölthető motorhangoké lesz. Egy rotyogós vényócast, egy pörgős sorhatost, egy visítós japánost tessék! Csak most, akciósan, ezeröccázér! Hármat fizet, egyet kap! Mit Sportauspuff!
Az igazán élelmesek pedig a jó üzlet reményében máris kezdhetik digitalizálni a motorhangokat. Látott, hallott valahol egy dögös Bugattit? Rohanjon a mikrofonért!
Sőt!
A csengőhangok divatjából kiindulva mindenképp érdemes lesz még IFA-t, trabantot, továbbá gőzmozdonyt és lovaskocsit is digitalizálni.
És Ön, kedves Olvasó, milyen motorhangot töltene le?

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr93702305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shadowbull 2008.10.08. 08:11:26

Az lesz a veg, amikor villanyautokba toltogetunk motorhangokat.

Szerencsere meg azert ez odebb van :)

sb

Shock12 · http://www.aniblog.hu 2008.10.08. 08:17:17

Helyzetfüggően (profilváltás talán ?!) Trabant vagy 1200 Lada. Netán egy élteskorú Zastava, vagy egy üveghangig hajtott kispolák. *Sóhaj* a bőség zavara.

ZON 2008.10.08. 08:36:27

Sugárhajtóműves JET-CAR dragster hangját.

fogash 2008.10.08. 08:48:28

Jelentem én már archiváltam! :)
A ferrari challenge day-on vettem fel a historic grid C hangokat, a BB512LM a csengőhangom is, meg majd ezt töltöm fel a villanyegérbe is. :)

Rocko- 2008.10.08. 08:58:29

sorötöt. vagy valami mozdonyhangot.

Shadowbull 2008.10.08. 08:11:26
nincs odébb, sőt itt van:
totalcar.hu/magazin/hirek/?main:2007.10.05&329465
azt hittem, ezt te tudod?! ;)

Shadowbull 2008.10.08. 09:07:36

En a villanyautokra gondoltam, mint a veg kezdetere :)

[] (törölt) 2008.10.08. 09:23:57

Nem értem a problémát, minden gyalogátkelôhely fel van szerelve jeladókkal a vakok és gyengénlátók számára.

Aki nem tud körülnézni az úton, fáradjon a lámpához, ott leveszik róla ezt a terhet.

[] (törölt) 2008.10.08. 09:25:31

"En a villanyautokra gondoltam, mint a veg kezdetere :)"

A jelenlegi villanymotorok masszívan gazdaságtalanok egy belsôégésû motorhoz képest 30km/h felett, úgyhogy ez még odébb van.

zöldi 2008.10.08. 09:33:39

Termignoni csöves Ducati hangot, kawa gpz unitrak hangot, Honda cb750 4:4-be hangot, V8 hangot.

Teleszkop 2008.10.08. 09:40:42

Visszapuffogósat. WRX STI Imprezasat. A kettőt együtt :)

Vajon megoldható lesz a váltástól függő motorhang is..?

beersodi 2008.10.08. 09:40:47

A múltkor kapcsolgattam a tévét és megakadt a szemem egy műsoron. Ha jól emlékszem Pimp my ride a címe. Gondolom másoknak mond valamit ez a műsor, én eddig még nem néztem (mivel nem volt MTV az eddig fizetett a kábeltv csomagban).
Ott ragadtam, mert az alábbit láttam amikor odakapcsoltam. 5 nagy hangszórót szereltek fel a családi kisbusz (talán Dodge Caravan vagy Chrysler Voyager volt) alá. Ezzel mit akarnak? Ezután rákötöttek egy kütyüt a fordulatszám jeladóra, ezt az előző kettőt meg egy lejátszóra, amin egy csomó autó motorhangja volt.
Motor indít, kiválasztod a kívánt motorhangot, a hangszórókból pedig felhangzik a V-akárhányas motor dübörgése, egy kisbusz alól.
Elmebetegek. :D

Én kedvencem mindenesetre a 4 hengeres IFA és V8-as ZIL motorhangja lenne. :)

RaveAcE 2008.10.08. 09:43:09

Nem kellene semmi zajkeltés. Figyeljenek oda a gyalogosok meg az autósok egymásra. Végre csökkenhet a zaj, örüljünk neki!

fishermansfriend 2008.10.08. 09:48:08

Lovaskocsi, induláskor nyerítéssel:-)

Rocko- 2008.10.08. 09:59:56

Edelweiss 2008.10.08. 09:23:57
"Nem értem a problémát, minden gyalogátkelôhely fel van szerelve jeladókkal a vakok és gyengénlátók számára."
akkor kérném, mutasd be ezt budapesten, csúcsban. csak bekötjük a szemedet. :)

2008.10.08. 10:09:10

Anno egy vonatszimulátor számára vettem fel hangokat, szóval nem kérdés: M62 dízelmozdony hangok lesznek. Megvan minden fokozat kívül felvéve sztereó mikrofonnal 44khz-n, és belül a vezetőállásban ugyanez végigcsinálva, ha esetleg úgy döntenék, hogy ne csak a gyalogosok élvezzék a zajt, én is akarom a mozdonyfílinget.
De a legjobb...a kürthang. Az M62 kiválasztásánál szempont volt, hogy eredeti kürt legyen rajta. Az igazi, orosz, tajgakürtös fülsértő fajta, amit ma már nem használnak - kicserélték a vonyítós szabványkürtre. Szóval azt is felvettem kívül és belül is. Biztos ami biztos.

Félénkebbeknek pedig tudom ajánlani a klasszikus M44 dízelmozdony motorhangjait, mint a fentiek, a Ganz-Jendrassik 16 hengeres dízel mormogása sehol sincs az oroszokéhoz képest :)

Ha már villanyautó, van villanymozdony hang is, a mindenütt látható V43-as mozdony két db SW motorjának búgása megnyugtatóan hat mindenkire, és mozdonyvezetők a megmondhatói, milyen jókat lehet aludni a monoton búgás hallgatása közben (bocs, ez szar volt most nagyon).

fogash 2008.10.08. 10:27:00

EW!
Azért az nem hátrány, ha egy autónak van hangja és mondjuk a biciklin ülve is észleled, hogy valaki közeledik hátulról. A nagy malőr nem a zebrán van, ahol a darwinista többség forgatja a fejét, mint a hóbagoly wimbledonban.

Matiz!
Én anno a vasútgépészektől azt hallottam, hogy a V43-ban egyenes fogazású hajtóművek vannak, emiatt a vezetőállás kimondottan/elképesztően/szörnyen /+90dBA hangos. Bár nem elsőkézből info, nem tartom kizártnak, hogy igaz. Ilyen tajgakürtök nincsnenek valami jutubon, vagy indán?

fogash 2008.10.08. 10:29:15

Csak nekem tűnik úgy, hogy ez a post még egy bőrt akar lenyúzni a "minekvanalegjobbhangja" témáról, amiben kb 1 hónapja soksok hozzászólás és soksok jó link született?

Sőt ez már elindult a konyhaasztali méretű V12 modellmotorral, amire reakcióként szintén hangorgia gerjedt.

Tiborsan 2008.10.08. 10:31:05

Az ötlet jó, de csak idő kérdése, mikor kezdi el valaki a különböző megkülönböztető hangjelzéseket hallatni, amire mindenki forgatja a fejét és/vagy félrehúzódik a mentő/rendőr/tűzoltó stb elől. Ugye ilyenek is akadnak már telefonra.

Kicsit továbbgondolva a letöltés funkciót, ha valaki nem tud vagy akar szerkesztgetni vagy letöltögetni, akkor a villanyautó megcsinálhatná magától, ha már olyan okos leszen, hogy ha gyalogot vagy bringást észlel, kelt valami mechanikus, előre beállított zörejt. Ami lehet a fennt említett motorhang, vagy akár egy kedves bemondó által felkonferált szöveg. Vagy netán saját szerzemény. "Anyuka helyén marad!"

2008.10.08. 10:33:20

Fogash: a V43-ban rugalmas csőtengelyes hajtás van! Van pesze fogaskerék is benne.
De pl a V63-asban forgóvázanként 3 villanymotor (marokcsapágyas), azok homlokfogaskerekesek, mégsem annyira hangos...

Nem tudom, hogy van-e jútyúbos eredeti kürtös videó :( A WAVban rögzített hanganyag meg 60 mega felett van, nem tenném fel sehová (+ne lopkodja senki a munkámat :D )

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.10.08. 10:34:47

már tavaly, még Dr. Orosz (asszem) egyik Tesla postjánál kommenteltem be az ötletet.

töltök egy jó kis rotyogós vényócat a vagyonőrplusz mk6-re.

Üngyürüm 2008.10.08. 11:10:21

Nohabot, ha lehetne kérni...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.10.08. 11:14:17

Kedvenc motorosaink épp azzal érvelnek sokszor (tévesen) a fülrepesztő, kiherélt kipufogókkal üvöltő csodáik mellett, hogy az mennyivel biztonságosabb, mert hallják, hogy jön... (ja, ha már elment mellettem...)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.10.08. 11:16:34

Egyébként manapság már minden hangszer hangzását tudják különböző algoritmusokkal többé-kevésbé élethűen szintetizálni, csak át kell alakítani a hangcsipeket meg a szoftvereiket kicsit autóhangra, aztán még letöltögetni sem kell... :)

fogash 2008.10.08. 11:34:00

A nagy kérdés az, hogy hogyan tudják a hangokat a pillanatnyi menetállapothoz kötni: sebesség-sebességfokozat-fordulatszám-fojtószelepállás...
Az Alfámnak (eddigi legjobb hangú autóm 2.0TS16V) a gázpedál icipici mozdítására is azonnal változott a hangja, még mielőtt valóban elkezdett volna gyorsulni. A jóhangú kocsikban pont ez (az egyik) poén, hogy él a hangjuk. Ezt nem elég, nem lehet egy 0-vmax gyorsuláshang elszintetizálásával pótolni.

Yocoo 2008.10.08. 11:38:29

Ha már kívánságlista akkor ám legyen. :)

Kérek szépen egy Rába-Steiger 250 motorhangot csak mert tetszik.

Aztán ha még lehet akkor ezeket szeretném kérni:
www.youtube.com/watch?v=XYC6VLA8wT4
www.youtube.com/watch?v=FZggWcDbuUI
www.youtube.com/watch?v=yQJTx4pQDFs
www.youtube.com/watch?v=27ApOCGnc94

És ezt is szeretném, mert ez már szinte fáj. Szó szerint.
www.youtube.com/watch?v=eSJ-HzNWJGM

Ezt pedig azért mert tetszik a néninek is:)

videa.hu/videok/vicces/lada-tuning..-kisbucsa-QTp59MwJ7Fi0yvpJ

Köszönöm szépen

lally 2008.10.08. 13:01:31

Ezt a problémát az indiaiak és a kínaiak lazán megoldják: egyfolytában dudálnak :)))

Toportyánféreg 2008.10.08. 13:22:47

Porsche 911(930) Turbo - na annak szep hangja van.
MAS:
Egyszer egy egyetemi terepgyakorat soran utaztam egy 256-os Ikarussal, amibe a tulaj beepitett egy M62 Szergejnek a kurtjet (az eredetit). Hasznalta is. :)

karel_atya 2008.10.08. 13:37:39

Asszem én tiltáson pörgő olasz V6-V8 motorhangot töltenék le... Hozzá meg a kürt helyett durrdefekt-nyiszogógumi-felniazaszfalton-keresztbecsúszik hangot a végére tompa puffanásokkal... Arra biztos lesz hely menni... :)

Wizardus86 2008.10.08. 13:38:14

semmilyen hangot nem töltenék fel...
a biciklisekre ötcentiről rádudálni ilyen autóval, nah az igen.

Acmee 2008.10.08. 14:54:40

Simsonosat, kipufogó nélkül :D

.Walaky 2008.10.08. 15:05:53

én a puha ajtócsapódások és servo zárások heyett szeretném a Skoda 120l jellegzetes kicsit édesen, hosszan csengő puffanását..

a motorhang kompenzálható lenne bömbölő zenével? :)

Kifordított kacagány 2008.10.08. 15:07:56

Wizardus86 2008.10.08. 13:38:14
:D

én nem szeretem a művi dolgokat, tehát ha villanyos autóm lesz és azt hangosan kell vezetnem, akkor valami más hangja lesz, nem motorhang.
pl stílusosan halálhörgés, siralom.

ipari_fostalicska 2008.10.08. 15:31:50

Matiz: akkor engedd meg, hogy itt köszönjem meg az MSTS-hez kapcsolódó munkádat. Nekem nagyon tetszettek ezek a kiegészítők....

Lowtyo 2008.10.08. 16:35:02

pömpörömpöm-pömpörömpöm

Avatar 2008.10.08. 17:21:45

Nincs nektek fantáziátok. Mi a pöcsért töltenék fel motorhangot?
Ha valamit muszáj, akkor is inkább valami jó kis zenét nyomnék, vagy madárcsicsergést, lombzúgást, tengermorajt, macskadorombolást.

Szerencsére a biciklire se kell ilyet feltölteni, még a villanymotorosakra se, pedig az elé is oda tud kolbászolni a bicikliúton/sávon kóválygó gyalogos. És ha mondjuk 30-40-nel belemegy 150 kg (bicajos+elektomos bicaj akkukkal) valakibe, annak már lehetnek súlyos sérülései. Plusz a bicajosnak is, aki ilyenkor szép nagyot repül...

akos696 · www.focusauto.hu 2008.10.08. 17:43:17

Én már vasaltam ki bringával a taxi mögül körülnézés nélkül kilépő vénasszonyt, aki üres üvegekkel teli zacskókat cipelt. Jöhettem minimum 40el, nagyot kapott a mama,csörömpöltek az üvegek rendesen, és én is elég messzire repültem. Volt ott mentő, rendőrség, minden, mint egy komoly autósbalesetnél. De ez volt már minimum 15 éve, bringás suhanc koromban...

eko 2008.10.08. 19:44:44

"A jelenlegi villanymotorok masszívan gazdaságtalanok egy belsôégésû motorhoz képest 30km/h felett, úgyhogy ez még odébb van."

Ezt fejtsd ki egy kicsit részletesebben, ha lehet!
Én eddig abban a hitben éltem, hogy a villanymotorok dolgoznak a legjobb hatásfokkal...

stonedraider · http://1sor.blog.hu/ 2008.10.08. 20:49:11

vmi végtelenített anyázást h mindenki takarodjon az utamból.
vagy üres üvegek csörömpölését.

[] (törölt) 2008.10.08. 21:43:32

"Ezt fejtsd ki egy kicsit részletesebben, ha lehet!
Én eddig abban a hitben éltem, hogy a villanymotorok dolgoznak a legjobb hatásfokkal..."

Gyorsítási fázisban gazdaságosabb a villanymotor, mert a teljes nyomaték rendelkezésre áll azonnal, egy belsô égésû motornál meg elôször is meglódul a fogyasztásmérô a 20as jelzés irányába, és csak késôbb történik valami. Konkrétan tudok egy olyan autóról, ahol kiszámolták, hogy 28 km/h alatt a villany, felette a benzin gazdaságosabb. Nem vagyok gépészmérnök, de gondolom azért, mert az elektromotorok magas fordulatszámon sok áramot zabálnak, és tudtommal nem építenek hozzájuk váltókat (még). A hatásfokot is meg lehet baszni sajnos, ha állandóan hurcolnod kell magaddal több száz kilónyi akksit.

Aztán lehet hogy készítenek idôvel fasza váltókat meg pehelykönnyû akksikat a villanymotorokhoz, nem mondtam hogy nem. De hosszútávú megoldásként senki nem hisz bennük.

eko 2008.10.08. 22:46:40

"De hosszútávú megoldásként senki nem hisz bennük. "

Ez ugye a hibrid autókra vonatkozik, és nem a villanymotorra?
Milyen alternatíva létezik még az elektromos hajtáson kívül?
A hagyományos belsőégésű motorok más hajtóanyaggal?
Hát nem tudom.. Azért az a 30-35%-os hatásfok (nem feltöltött motorok esetén. Feltöltés esetén akár 55%) nem valami sok..

[] (törölt) 2008.10.08. 23:02:30

"Ez ugye a hibrid autókra vonatkozik, és nem a villanymotorra?"

A 28%os konkrétan egy hibrid volt. De a villanymotort a jelenlegi állapotában mindenki csak áthidaló megoldásnak tekinti.

"Milyen alternatíva létezik még az elektromos hajtáson kívül?"

Földgáz, propán/bután, hidrogén, etanol. Hogy ezen felül még mikkel kísérleteznek, azt nem tudom, de én kezdésnek az összes városi buszt átszereltetném földgázüzemûre.

eko 2008.10.08. 23:24:24

"Földgáz, propán/bután, hidrogén, etanol."

Persze, persze, de A gáz az ugye ugyanúgy fosszilis, mint a jelenleg használt anyagok, a Hidrogént azon túl, hogy vannak vele tárolási gondok, jobb hatásfokkal is fel lehet használni, és a vízgőz üvegház hatást okozó anyag. (Bár én nem az autóknál kezdeném a klímaváltozás megállítását..) Marad ugye az etanol. Abból meg lehetetlen annyit előállítani, amennyi fedezné a szükségleteket.

Akárhonnan is nézem, nem marad más, mint az elektromos hajtás "tiszta" erőműből nyert árammal..

Mindezt azzal együtt mondom, hogy én azok közé tartozom, aki nem tud benzinszag nélkül élni.

[] (törölt) 2008.10.08. 23:30:41

"Akárhonnan is nézem, nem marad más, mint az elektromos hajtás "tiszta" erőműből nyert árammal.."

A tiszta erômûveket még ugyanúgy fel kell találni, mint a szivárgásmentes hidrogéntankot :)

eko 2008.10.08. 23:37:45

A szél-, nap-, és vízerőműveket én tisztának látom.
Bár igaz, hogy ezekkel ugyanaz a baj, mint az etanollal: nem lehet eleget csinálni belőlük..
Marad az egekbe szökő kőolajár...
:-(

Kopi3.14 2008.10.08. 23:43:45

A távoli jövő az elektromos hajtásé. Csakhogy az még nagyon távoli. Plusz amíg jelentősen nem fejlődnek az akkumulátorok, addig bukta az egész. eleve a töltési idő nem értékelhető, plusz a kapacitás sem. városba persze jó kis boltbarohanónak, de helyközi közlekedésre már kevésbé, autópályahasználathoz, nagy távolságú áruszállítáashoz viszont soha nem lesz az. És az fontos elem jelenleg.

Kifordított kacagány 2008.10.09. 00:04:34

Edelweiss 2008.10.08. 21:43:32
helyesebben indításkor a legnagyobb a nyomaték és a fordulatszámmal fordítottan arányos. természetesen a villanymotoroknak is van teljesítménygörbéje, ami alapján meghatározható az a fordulatszámtartomány, amivel még gazdaságosan lehet használni.
amiről te beszél, hogy 30km/h-ig érné meg az elektromos hajtás, az nem a villanymotor, hanem az akkuk hibája. egyértelmű, hogy ha nem csordogálni akarsz az autóval, akkor ahhoz teljesítmény kell, amit a jelenlegi akkuk csak drágán és jelentős többletsúllyal tudnak csak produkálni. ez a része a gazdaságtalan az elektromos autóknak. minderre van illetve készül már megoldás, de hogy mikor lesz használható is, az már más lapra tartozik.
az átépített autók, kivétel nélkül a belsőégésű motor váltóját használják. ez a része nem ördöngösség. legfeljebb nem annyira hatékony, mintha a villanymotor karakterisztikájához igazitott váltó működne.
a másik megoldás, mikor közvetlenül a kerekeket hajtják maximum egyetlen áttételen keresztül. ilyenkor semmi szükség váltóra, hiszen a motor mindig alacsony(illetve optimális) fordulaton üzemel.
az elektromos autók legnagyobb hátránya az energiatárolás illetve annak hordozása. amíg órákig kell töltögetni az erősen korlátozott kapacitásu akkukat, amikből aztán korlátozott mértékben tudsz energiát visszanyarni, addig ez a technológia csak egy szép ábránd. én emiatt tartom életképesebb megoldásnak a hidrogén meghajtást

Kifordított kacagány 2008.10.09. 00:08:32

Edelweiss 2008.10.08. 23:02:30
namost a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járgányok is villanymotort fognak hajtani.

eko 2008.10.08. 23:24:24
a vízgőz mire kijut az autódból(ha kijut) már csak víz lesz. mesélj ennek az üvegház hatást okozó tulajdonságairól.

eko 2008.10.09. 00:59:56

"a vízgőz mire kijut az autódból(ha kijut) már csak víz lesz. mesélj ennek az üvegház hatást okozó tulajdonságairól."

üvegházhatás: a légkör a Napból érkező rövidebb hullámhosszú sugarakat, mivel ezek viszonylag nagy energiájúak, jól átengedi. Ezeket a földfelszín elnyeli, és felmelegszik tőlük. A felmelegedett földfelszín hosszabb hullámú hősugarakat bocsát ki, amelyeket - mivel ezek viszonylag kis energiájúak - a légkör egyes anyagai nagy mértékben elnyelnek illetve visszavernek. Ezzel a légkör a kisugárzás jelentős részét visszatartja. Ezt a hővisszatartó képességet üvegházhatásnak nevezzük. Az üvegházhatásban részt vevő anyagok az üvegház-gázok, amelyek közül a vízgőz és a CO2 a legjelentősebb. Légkör nélkül üvegházhatás sem volna, ekkor a kisugárzási veszteség miatt a földfelszín hőmérséklete átlagosan -30 °C lenne. Az emberi tevékenység jelentős mértékben juttat CO2-ot és más üvegház-gázokat a légkörbe, ami fokozza az üvegházhatást, ezzel hozzájárul a globális felmelegedéshez.

Eddig az idézet..
Az igaz, hogy a vízgőz egy része a hideg kipufogócsövön kicsapódik, és folyékony állapotban távozik, de a cső melegedésével ez az arány egyre kisebb lesz.

Azonban mint azt már fentebb írtam, nem a közlekedésen kellene elverni a port a klímaváltozás miatt...

Kifordított kacagány 2008.10.09. 05:02:42

és főleg miért lenne ez változás ahhoz képest, hogy felforralsz egy lábas vizet?
ne rugaszkodjunk már el annyira a valóság talajától.

Rocko- 2008.10.09. 07:42:15

én hidrogénes autóval termelném meg Afrika hiányzó vízkészletét. :D

[] (törölt) 2008.10.09. 08:20:56

"namost a hidrogénüzemű üzemanyagcellás járgányok is villanymotort fognak hajtani."

Mi köze a hidrogénnak az üzemanyagcellához? És mihez kezd egy villanymotor a hidrogénnel, amit el kéne égetni?

eko 2008.10.09. 08:35:46

"de miért kell kijutnia? "

Miért mi egyéb történhet még vele?

"s főleg miért lenne ez változás ahhoz képest, hogy felforralsz egy lábas vizet?"

Az eredmény tényleg hasonló, azt leszámitva, hogy senki sem forral annyi vizet, mint amennyi üzemanyagot elhasznál.
Nem emlékszem mennyi olajat használunk el naponta, de ennyi lábosra gondolj..

[] (törölt) 2008.10.09. 08:41:01

"Az igaz, hogy a vízgőz egy része a hideg kipufogócsövön kicsapódik, és folyékony állapotban távozik, de a cső melegedésével ez az arány egyre kisebb lesz."

És? A vízpára nem marad a légkörben, csapadék lesz belôle.

eko 2008.10.09. 08:51:34

"A vízpára nem marad a légkörben, csapadék lesz belôle."

Persze. Egy idö után. Addig megnö a légkör páratartalma. És mivel folyamatos az utánpótlás... Nem tudom, hogy ezt már lemodellezte-e valaki?

[] (törölt) 2008.10.09. 08:59:19

"Persze. Egy idö után."

Kell neki pár nap, ha sokat mondok.

"És mivel folyamatos az utánpótlás..."

Borzalmas dolgot mondok: a tengerek folyamatosan párolognak. De a légkörben nem maradt még víz fent soha, különben a föld egy sivatag lenne, mi pedig az égbôl innánk szívószállal a vizet.

fogash 2008.10.09. 09:05:12

"Mi köze a hidrogénnak az üzemanyagcellához? És mihez kezd egy villanymotor a hidrogénnel, amit el kéne égetni?"

Ezt most komolyan kérded??? Az üzenmanyagcella (Fuel cell, FC)arról szól, hogy a hidrogént árdiffundáltatják a cella membránján, eközben a membrán sarkain elektromos feszültség keletkezik, vagyis az FC egy ÁRAMtermelési mód, amivel 2 módon lehet járművet mozgatni. A másik a maglev.

eko 2008.10.09. 09:11:00

"a tengerek folyamatosan párolognak. De a légkörben nem maradt még víz fent soha,különben a föld egy sivatag lenne, mi pedig az égbôl innánk szívószállal a vizet."

:-)
Nem azt mondtam, hogy fent marad, hanem, hogy megemelkedik a koncentrációja!
Pár %-ot vagy tized %?
Hány %-kal van több CO2 mióta olajat égetünk? Nem sok azt hiszem, de állitólag ez is elég a felmelegedéshez.
Persze ezt is vitatják. Majd 300 év mulva megmondom, kinek volt igaza.. :-)

[] (törölt) 2008.10.09. 09:18:08

"Nem azt mondtam, hogy fent marad, hanem, hogy megemelkedik a koncentrációja!"

Az esôerdôkben folyamatosan baszott magas a páratartalom. Számomra nem úgy tûnik, hogy ez ártana a növényzetnek.

Shadowbull 2008.10.09. 09:20:42

"Nem sok azt hiszem, de állitólag ez is elég a felmelegedéshez."

The Great Global Warming Swindle.

Teccet mar latni?

Hogy mennyire igaz, nemtom, de elgondolkodtato.


sb

fogash 2008.10.09. 09:26:56

Különböző hajtásrendszerek hatékonyságát, hatásfokát, tisztaságát összehasonlítgatni csak szubjektíven lehet.

Tények:
- a belsőégésű motorok használható fordulatszám-tartománya (kevés kivételtől eltekintve) 2000-6000 rpm között van. Emiatt jármű hajtására csak igen korlátozottan alkalmasak.
- Nullára megállni nem lehet velük, kell egy oldható kapcsolat a hajtás és a kerék közé.
- Az a fokozat, amiben meg tudják indítani a járművet, nem elég hosszú a közlekedéshez. Emiatt kell egy többfokozatú erőátvitel
- az egész motor+hajtáslánc helyigénye nagy, ráadásul kötött az elrendezés is.
- fékezni korlátozottan lehet vele (motorfék)
- a soros gerjesztésű egyenáramú motor nulla fordulatszámon VÉGTELEN nyomatékú, névleges fordulaton névleges nyomatéka van.
- a jármű megindításához/gyorsításához kell nagy nyomaték, a haladáshoz kisebb kell, ezt egy villanymotor külön sebességváltó nélkül is tudja hozni.
- egy mai átlagos (16-17 colos) kerék kerülete majd 3 méter, 200kmh sebességnél egy ilyen kerék másodpercenként 18-20-at fordul. Ez max 1200rpm.
- A 0-1200rpm tartományt minden mai villanymotor röhögve lefedi, ráadásul nem kell neki sem oldható kuplung, sem váltó, sem féltengelyek.
- minden kerékben 25kW villanymotor egy 136 lovas autót eredményez, amivel a 200as tempó már megfutható, főleg hogy nem cipelünk motort-váltót-féltengelyt ésatöbbit.
- a kerekekbe épített motorok tolóüzemben újabb üzemanyagot termelnek saját maguk számára, illetve ellenirányú gerjesztéssel a max teljesítményüknek megfelelő erősségű fékként működhetnek, így plusz fékre sincs szükség
- a kerekekbe épített hajtás miatt nincs a mechanikus hajtáslánc súrlódási vesztesége sem, illetve a két golyóscsapágyon futó villanymotor belső súrlódása sem összemérhető egy belsőégésű motor belső ellenállásával és segédberendezéseinek veszteségével (súrlódások, vezérmű, sűrítési munka, olajpumpa, vízpumpa, generátor, stb...)
- szélsőséges esetben a villanymotor állórésze lehet a kerékagy, forgórésze maga a felni, így a rugózatlan tömegek már a fékkel szerelt kerékkel összemérhetőek.
- az erőmű ugyan nem tiszta (melyik, mennyire), de egy koncentrált szennyezőforrásra sokkal egyszerűbb hatékony tisztító/szűrőrendszert építeni, mint 8millió mindenfelé futkosó járműre.
- az erőmű korszerűsítésekor az egész járműpark tisztábbá válik, míg a járműhöz kötött tisztaság esetén a jármű élettartama során tisztasága, hatásfoka nem javul (lásd ifa, trabi)
- az aksinak akármilyen alakja lehet, szolgálhat fenéklemez-erősítésként, vagy akárminek. Így ütközéskor nem kell félni, hogy a motor bejön az utastérbe.
- a villamos utántöltésnek világszerte megvan az infrastruktúrája

Szóval van pár dolog, ami az összhatásfokot is befolyásolja. Értelem szerűen minden lobbi azt emeli ki, amiben érdekelt, de hosszabb távon szerintem mégsicsak a villanymotoré a jövő.

A hidrogén, ahogy EW is mondta nem igazi alternatíva, mert bár egy mai Otto-motor zokszó nélkül elmegy hidrogénnel,a tárolás nem megoldott. A napon álló autó ugyanis egy lefújószelepen szépen elengedi a többletnyomást generáló melegedő (=táguló) gázt, így autónk tankja állásában is kimerül. :(

fogash 2008.10.09. 09:36:20

ja ami kimaradt: a villanymotor a belevezetett áramból sokkal több mozgási energiát csinál, mint a belsőégésű. Ha az erőművi, transzportációs, stb hatásfokokat is belevesszük, akkor árnyalódik a kép, de amit az előzőben felsoroltam, az azért áll.

Csak már egy rendes akkumulátort kellene valakinek feltalálni...

eko 2008.10.09. 09:56:34

"Az esôerdôkben folyamatosan baszott magas a páratartalom. Számomra nem úgy tûnik, hogy ez ártana a növényzetnek."

No ez most hogy jön ide?
Én a sztratoszféra vízgőz tartalmáról beszéltem..

Shadowbull 2008.10.09. 10:03:25

"Csak már egy rendes akkumulátort kellene valakinek feltalálni... "

Na ez az. Amigy egy Tesla-fele dodzsemben van vagy 400 kilo akksi, addig ez az egesz nem alternativa.

Ja es:

A jelenlegi modern litiumionos akksik tarolasi energiasurusege olyan 150Wh/kg korul van.

A benzine meg 12000wh/kg.

Aztan: fek azert megis kell a gepre, egyreszt a rogzitofek, masreszt a fekezesi teljesitmeny nagysagrenddel nagyobb mint a gyorsitasi.

"minden kerékben 25kW villanymotor egy 136 lovas autót eredményez, amivel a 200as tempó már megfutható"

Naja, csak a jelenlegi akksikat egy ilyen akcio nagyon rovid ido alatt lepippantja, meg akkor is, ha tobbszaz kilot cipelsz magaddal.

"- a villamos utántöltésnek világszerte megvan az infrastruktúrája"

Korlatozottan igaz. A Teslahoz is kell egy specialis gyorstolto, ha nem akarod 8 oran keresztul toltogetni. Leteznek mar olyan akksik, amiket 10 perc alatt fel lehet tolteni automeretben is.

Namost ehhez aztan valoban specialis gyorstolto cucc kell. Meg azt is ki lehet szamolni, mekkora teljesitmenyu...

Amugy en is azt gondolom, a villanyos hajtase a jovo, de csak akkor, ha az energiatarolas elmozdul a jelenlegi primitiv szinvonalrol. Ha nem, akkor marad varosi szaladgalonak.

sb

eko 2008.10.09. 10:05:34

"The Great Global Warming Swindle.

Teccet mar latni?
Hogy mennyire igaz, nemtom, de elgondolkodtato."

Nem, nem láttam sajnos. Mindössze ennyit találtam róla:
en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle
De mi értelme a hazugságnak?!
Azon túl, hogy a CO2 kvótát adni-venni üzlet?

fogash 2008.10.09. 10:16:35

eko!

Szűkebben vizsgálva: tessék megnézni hányan élnek a jelenlegi járműiparból illetve annak kiszolgálásából. Ezek egy része - minimum egy átmeneti időszakra - szükségtelenné vál(hat)na...

Kicsit tágabban nézve: az olajalapú gazdaságot leváltani képes OLCSÓ energia minden szokást megváltoztat. Nagyanyáink idejében drága és macerás volt utazni, ezért a többség remekül leélte az életét egy 50km sugarú körön belül. Anyám már nem kap sokkot egy Pestre menéstől (Győr-Sopron megyéből), rólam meg esetleg nem is tudja az asszony, hogy csak a munkahelyemen voltam aznap (55km), vagy Stuttgartban az anyacégnél (800km).

Mi történik, ha mindez MÉG olcsóbbá válik? Mi van, ha a téli fűtésed nem viszi el a kereseted 40%-át? Mi van, ha minden termék hirtelen drasztikusan olcsóbb lesz, mert olcsó hozzá az energia? Vagy ha az eddigi energiaköltség extraprofitként jelentkezik a gyártónál/kereskedőnél?

Hirtelen mindenki svéd/japán/usa színvonalon tud(na élni), vagyis 3 nap alatt nem csak a jelzálogpiac dőlne be, hanem a teljes jelenlegi világrend. És ez sok embernek csípné a szemét, elsősorban persze a jelenlegi hatalomnak, legyen az tőke, vagy politikai hatalom.

Szerintem ezért jó (nekik), hogy huhognak a felmelegedés miatt. Konzerválják a jelenlegi rendet. Mint ahogy az egyház is csokorszám tüzelte el azokat, akik gravitációról, meg keringő bolygókról beszéltek. Az ugyanis megrengette volna (később meg is tette) a Vatiknán hatalmát. Ahogy az nem a hitről szólt, úgy ez a mostani sem a környezetvédelemről szól.

Faby 2008.10.09. 10:17:47

fogash 2008.10.09. 09:36:20

"Csak már egy rendes akkumulátort kellene valakinek feltalálni... "

Légy erős, addig, amíg az olaj vagy az egyéb fosszilis tüzelőanyagok kitermelése, elosztása ilyen mérhetetlen magas profitot eredményez (kőolaj kitermelő országok, olajmultik) addig, még ha a fiókban van is a következő szuper akksi, senkinek nem érdeke azt bevezetni. Majd ha _tényleg_ elfogy az olaj, majd akkor lesz ezen a téren érdemi változás, addig nem.

Egyébként az indexen volt egy cikk:
index.hu/tech/hardver/frrdl081001/
ebben a Toshiba valami forradalmi új technológiájáról volt szó, de még ennek sem látják a bevezetésére az időt, kis, fogyasztói elektronikai méretekben sem! Nemhogy autó méretben.

eko 2008.10.09. 10:26:17

"Szerintem ezért jó (nekik), hogy huhognak a felmelegedés miatt. Konzerválják a jelenlegi rendet. "

Végképp nem értem. Ha huhognak a felmelegedés -vagyis a fosszilis energiahordozók használata- miatt, azzal nem a "tiszta" hajtóművek bevezetését siettetik?

Shadowbull 2008.10.09. 10:29:37

"Nem, nem láttam sajnos. Mindössze ennyit találtam róla:
en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Global_Warming_Swindle
De mi értelme a hazugságnak?!
Azon túl, hogy a CO2 kvótát adni-venni üzlet?"

Ha egy kicsit ugyes vagy, siman le tudod tolteni bittorrent-tel, meg feliratot is lehet talalni hozza, ha kell.

Szerintem mindenkeppen erdemes megnezni.

A globalis felmelegedes kutatasa jelenleg egy tobb szaz milliard dollaros uzletag. Ezeknek a kutatoknak az allasa csak attol fugg, hogy ez a jelenseg mennyire ilyesztonek van beallitva a kozvelemeny, es ezaltal a politikusok szemeben. Par evtizeddel ezelott globalis lehulessel riogattak, most a felmelegedes van soron.

Ma mar ez a lobbi ott tart, hogy netto boszorkanyuldozest folytat azokkal szemben, akik nem ertenek veluk egyet. A minimum az, hogy az olajlobbi berencenek kialtjak ki. Ha belemelegedunk a temaba, itt is elo fog jonni :)

A flimben szereplo professzorok, kutato szerint a globalis felmelegedes valoban letezik, de egy teljesen normalis jelenseg, es semmi koze a CO2-emissziohoz. A napfolttevekenyseg okozza. Amugy is kis jegkorszak vegen vagyunk, abbol emelkedunk ki, tehat az eghajlatvaltozas a normalishoz kozelit, az mar mas kerdes, hogy a modern embernek ez szokatlan. Evmilliok alatt rengeteg felmelegedesi-lehulesi ciklus volt eddig is, es lesz ezutan is.

sb

Shadowbull 2008.10.09. 10:36:04

"Szűkebben vizsgálva: tessék megnézni hányan élnek a jelenlegi járműiparból illetve annak kiszolgálásából. Ezek egy része - minimum egy átmeneti időszakra - szükségtelenné vál(hat)na..."

Nepszeru elmelet, de abszolut nem igaz. Sot, az atallas olyan mervu szakemberigenyt jelentene, hogy a mar most is nagyon keresett mernokoket meg jobban meg kene fizetni :)

Van egy nagyon szuk reteg az autoiparban, akik kizarolag a belsoegesu motorok lelkivilagat apolgatjak,(termodinamikaval foglalozo szakemberek, applikatorok) a tobbieknek meg edesmindegy, mi hajtja az autot.

A masik nepszeru elmelet az, hogy a jelenlegi autogyarak majd jol csodbe mennek, es a Tesla-fele manufakturak fogjak uralni a piacot. ez is marhasag, az autogyartashoz szukseges tudas es toke csak az autogyaraknak van meg.

"Hirtelen mindenki svéd/japán/usa színvonalon tud(na élni), vagyis 3 nap alatt nem csak a jelzálogpiac dőlne be, hanem a teljes jelenlegi világrend."

Ugyanmar.

sb

Shadowbull 2008.10.09. 10:38:54

„égy erős, addig, amíg az olaj vagy az egyéb fosszilis tüzelőanyagok kitermelése, elosztása ilyen mérhetetlen magas profitot eredményez (kőolaj kitermelő országok, olajmultik) addig, még ha a fiókban van is a következő szuper akksi, senkinek nem érdeke azt bevezetni. Majd ha _tényleg_ elfogy az olaj, majd akkor lesz ezen a téren érdemi változás, addig nem.“

Szerintem ez is tevedes. Sok olyan orszag van a vilagon, aki fugg az energiaimporttol, es a megfelelo szellemi kapacitas a rendelkezesere all. A legfontosabb ilyen orszag Japan. Ha a japan mernokok feltalalnak a hiperuri fluxuskondenzatort, amivel ingyen lehet tetszoleges mennyisegu energiat eloallitani, akkor mar regen a piacon lenne. Japannak (es meg egy csomo masik orszagnak) nem erdeke az energiaimport, es eleg fuggetlen ahhoz, hogy adott esetben lekosse magat az olajcsecsrol, megsem teszi.

Miert?

Mert nincsen a fiokban semmifele hiperuri fluxuskondenzator.

sb

eko 2008.10.09. 10:46:27

"Ezeknek a kutatoknak az allasa csak attol fugg, hogy ez a jelenseg mennyire ilyesztonek van beallitva a kozvelemeny, es ezaltal a politikusok szemeben."

Ez igy elég durva! De láttunk már olyat, amikor áltudosok vezettek félre döntéshozókat.. Még szerencse, hogy én egyik sem vagyok. :-)

eko 2008.10.09. 10:49:04

De nem kell sokáig kutakodni, hogy találjunk egy ilyet:

Föld légköre valóban melegszik. 1850 és 2005 között nagyjából 0,8 Celsius-foknak megfelelő emelkedés mutatható ki. Másodszor: a sarki jég valóban olvad. Az arktikus (északi-sarki) jégsapka 1970 óta bekövetkezett csökkenését a kutatók 5–8% körülire taksálják. Harmadszor: valóban lassan emelkedik a tengerek szintje. És végül tényleg több kárt okoznak az időjárási viszontagságok. Ezzel azonban a végére is értünk a tudóstársadalom túlnyomó többsége által tényként elfogadott és bizonyítottnak tekintett állításoknak.
A globális felmelegedés tömeghisztériájával szembeszálló kutatók csoportja ugyan jóval halkabb, mint a katasztrófával riogató tábor, viszont jóval több érv van a tarsolyában. Kezdjük talán azzal, hogy a Föld éghajlata mindig is változott. Egyes jégkorszaki időkben hazánkat is vastag jégtakaró borította, máskor még tőlünk északabbra is trópusi erdők voltak. Tehát volt sokkal melegebb és sokkal hidegebb is, mint most. De nézzük csak a közelebbi múltat. Nagyjából ezer évvel ezelőtt például egy melegebb periódus volt. A Vörös Erik és Leif Ericson vezette viking harcosok ekkor hódították meg Grönlandot, majd jutottak el onnan Észak-Amerikába is. A földet, ahol letelepedtek, azért nevezték el „Greenland”-nak, mert zöld volt. Növényeket termesztettek, és állatokat tenyésztettek. Ott, ahol most végtelen jég- és hómezők vannak. A vikingek idején legalább 3-5 fokkal melegebb volt, majd jött egy nagy lehűlés, és végzett a grönlandi civilizációval. A múltban tehát nagy hőmérséklet-ingadozások voltak mindenféle jelentős emberi beavatkozás nélkül. Elvégre Vörös Erik idejében nem volt sem ipari forradalom, sem népességrobbanás, sem tömeges széndioxid-kibocsátás. Mi okozta akkor az éghajlatváltozást? A Nap intenzívebb hősugárzása vagy más, az emberi tevékenységektől független folyamatok a Föld légkörében. De mi van, ha jelenleg is ezek melegítik bolygónkat? Esetleg a melegedés jórészt az intenzívebb naptevékenység következménye, s csak részben okozza az ipar, a közlekedés és az energiatermelés üvegházgáz-kibocsátása? A 150 év alatt kimutatott 0,8 foknyi melegedés nem nagymértékű, és nem is drámaian gyors.

fogash 2008.10.09. 11:37:07

eko!
"Végképp nem értem. Ha huhognak a felmelegedés -vagyis a fosszilis energiahordozók használata- miatt, azzal nem a "tiszta" hajtóművek bevezetését siettetik?"

Nem, csak reklámot csapnak a SAJÁT "szuperkörnyezetkímélőtakarékos" terméküknek, ami amúgy épp csak tisztább az előző modellnél. Ugorj vissza száz évet: a létező legeslegjobban agyonoptimalizált és környezetbarát GŐZmozdony is messze elbújhat bármelyik DIESELmozdony mellett, ugye? Megjelent egy új technológia, és a gőzmozdonygyárosok és beszállítóik buktak rendesen. Na EZT akarja elkerülni a mostani autóipar azzal, hogy fogyasztói igényt marketingel a SAJÁT termékei számára, amíg csak lehet.

SB!
Ha az egész hozzászólásom elolvastad volna, nem kötnél bele a felvezetésbe.
Amúgy kérdezném tőled, hogy a te "autót csak autógyár tud" logikád vajon mivel magyarázza azon garázscégek felemelkedését, akik valami technológiai újdonsággal álltak elő? Miért nem ismertük a Nokiát, az Apple-t, a Sony-t, az IBM-et, mielőtt megjelent a mobiltelefónia, a PC, vagy a hifi?

Mi rá a garancia, hogy nem valami garázscég (Apple, Tesla) vagy profilváltó óriáscég (Nokia, Mannesmann) fog beugrani a VW, Daimler, Toyota helyére a jövő _közlekedési eszközeinek_ fejlesztésébe/gyártásába?

Ha körülnézel, láthatod, hogy az autógyár épp csak a motorfejlesztést tartja saját kézben. A lemezalakítás, a futómű, a belső tér, az elektromos rendszerek, a fékek, a klíma, mind-mind erre specializálódott BESZÁLLÍTÓKTÓL jön, felettük az autógyár csak rendszerintegrátor, aki összehozza a Valeot, a Brembot, a Michelint, a Borgerst, a LUK-ot, meg a többieket. Egyáltalán nem hiszem, hogy más (kellő tőkeerővel és elszántsággal rendelkező politikai vagy gazdasági hatalom) ezt ne tudná utánuk csinálni.

És még csak a mostani "tudás" se feltélenül kell hozzá, hiszen az Apple iTunes se tud semmit a CD-lemezkiadásról, de szerintem nem is érdekli. Ugyanígy egy újoncnak se feltétlenül kell elfogadnia az autógyár-generálimportőr-márkakereskedőihálózat szentháromságát. Jöhet a tescoautó! :)

A fluxuskondenzátor meg már 1985 óta létezik, beépítve a DeLoreanba. :))

Shadowbull 2008.10.09. 12:16:02

"vajon mivel magyarázza azon garázscégek felemelkedését, akik valami technológiai újdonsággal álltak elő? Miért nem ismertük a Nokiát, az Apple-t, a Sony-t, az IBM-et, mielőtt megjelent a mobiltelefónia, a PC, vagy a hifi?"

Azert attol meg hogy az autoba villanymotort teszunk belsoegesu helyett, meg nem talalunk fel egy uj iparagat. Az auto meg auto marad, barmi is hajtja.

"Ha körülnézel, láthatod, hogy az autógyár épp csak a motorfejlesztést tartja saját kézben. A lemezalakítás, a futómű, a belső tér, az elektromos rendszerek, a fékek, a klíma, mind-mind erre specializálódott BESZÁLLÍTÓKTÓL jön, felettük az autógyár csak rendszerintegrátor, aki összehozza a Valeot, a Brembot, a Michelint, a Borgerst, a LUK-ot, meg a többieket."

Korulneztem, nem ezt lattam :) Persze a beszallitoknagyon sok minden maguk fejlesztenek, de az autot azert nem ok tervezik. Csak egy pelda a tieid kozul: a klimakompresszort nem fejleszti az autogyar, de a rogziteset, a csovezest, meghajtast igen, valamint a gyar hatarozza meg, milyen kompresszor kell neki. Es ez nem kis feladat.

Karosszeriat 1az1ben az autogyar tervezi, futomuvet is. Persze ahol tud, kesz komponensekbol epitkezik. Es igy tovabb.

"Egyáltalán nem hiszem, hogy más (kellő tőkeerővel és elszántsággal rendelkező politikai vagy gazdasági hatalom) ezt ne tudná utánuk csinálni."

Ez mind oriasi tudast igenyel, es ezt a tudast nem lehet csak ugy megvenni a piacon, akarmekkora penzed is van. Persze el lehet kezdeni autot gyartani, aztan par evtized mulva valami hasznalhato ki is jon belole, gondolj csak a koreaiakra, ott pont az tortent, amire gondolsz.

sb

fogash 2008.10.09. 12:49:33

"Azert attol meg hogy az autoba villanymotort teszunk belsoegesu helyett, meg nem talalunk fel egy uj iparagat. Az auto meg auto marad, barmi is hajtja."

Lásd gőzmozdony vs mai mozdonyok. Igaz, hogy "csak" a hajtást adó energiahordozó változott, mégis minden más is megváltozott a teljes járműben.

Szóval én nem zárom ki, hogy a jövőben új neveket kell megtanulnunk. Azzal egyetértek, hogy a jelenlegi autógyátók helyzeti előnnyel indulnak, ha a helyvátoztatás alapvető módja a kerekeken guruló pléhdoboz marad.

Mi van, ha nem marad? (alternatíva pl. Alfred Bester: Tigris, tigris c. könyvében) Akkor máris ugrik az elmélet, mint ahogy kazettás magnót, sőt, CD walkmant se vesz a kutya se, mióta az mp3 megjelent.

Shadowbull 2008.10.09. 12:57:21

"Lásd gőzmozdony vs mai mozdonyok. Igaz, hogy "csak" a hajtást adó energiahordozó változott, mégis minden más is megváltozott a teljes járműben."

Nem tartom jonak a parhuzamot.

"ha a helyvátoztatás alapvető módja a kerekeken guruló pléhdoboz marad.

Mi van, ha nem marad? "

Persze, ha alapveto technologiai/tudomanyos valtozasok jonnek, akkor minden borulhat, de ki tudja azt ma megjosolni?

A jauntolas meg meg odebb van :)

sb

eko 2008.10.09. 13:29:42

"A jauntolas meg meg odebb van :)"

Hüü, de szeretnék akkor egy 911 turboval pizzát szállitani, amikor már mindenki jauntol.. :-)

fogash 2008.10.09. 13:34:23

"Nem tartom jonak a parhuzamot."

Pedig erről beszélünk: sok szén/fa/olaj kell a hajtáshoz, találjunk ki valami újat!

"ha alapveto technologiai/tudomanyos valtozasok jonnek"

Pont innét indítottam, nem? A jelenlegi autógyáraknak (és gazd-pol holdudvaruknak) az az érdeke, hogy ne jöjjön alapvető tech/tudományos változás, így jó sokáig el tudják adni a Prius továbbfejlesztett változatait.
A Tesla-féléknek meg az az érdeke, hogy jöjjön az új technológia, a shell meg le van sz.rva.

Jauntot mindenkinek! :)

Shadowbull 2008.10.09. 13:46:56

"A Tesla-féléknek meg az az érdeke, hogy jöjjön az új technológia"

Nem biztos. A Tesla jelenleg egy legures terben mozog, ahol gyakorlatilag nincsen ellenfele. eppen ezert tok mindegy mit csinal, es mennyiert adja, nincs kivel osszemerni.

a Teslanak az lenne a legszarabb, ha mondjuk a Porsche nekiallna elektromos sportkocsit csinalni.

Akkor asszem Teslaek le is huzhatnak a rolot...

(meg ugye olvastunk olyasmit is, hogy a Tesla Roadster nem tudja sem a gyari gyorsulasi sem a vegsebessegertekeket, es a kozelebe sem kerul a megadott hatotavnak. Valamint ujsagnak kiadott autoval elofordult hogy tulmelegedett az akksija, ezert leallt. Szerinted egy "normalis" autogyar ez megengedhetne maganak egy 100e dollaros auto eseteben?)

sb

Shadowbull 2008.10.09. 13:48:32

A jauntolast amugy tamogatom :) Akkor keresnek par szaz kilometerre a hegyekben egy hazat, es bejarnek reggelente :)

Igaz akkor rovid uton nem lenne hova bejarni :)

Akkor nem tamogatom :)

sb

eko 2008.10.09. 13:52:27

"A jelenlegi autógyáraknak (és gazd-pol holdudvaruknak) az az érdeke, hogy ne jöjjön alapvető tech/tudományos változás, így jó sokáig el tudják adni a Prius továbbfejlesztett változatait.
A Tesla-féléknek meg az az érdeke, hogy jöjjön az új technológia"

Szerintem a Tesla, és a Toyota, VW, GM, stb. azért nem áll olyan messze egymástól.
Az érdekeik, ha nem is azonosak, de semmiképp sem ellentétesek. Tesla, Toyota, VW, GM, stb. ha előállít bármit ami mozog, azt megveszik.
Más kérdés, hogy rentábilis-e? Nyilván, ha (még) nem, akkor a meglévőt csiszolgatni kifizetődőbb..
A Shell az más tészta. De meglepne, ha nem lenne valami a tarsolyukban az olaj utáni időkre.

eko 2008.10.09. 14:03:18

"Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern elnöke elárulta, hogy három hibrid és egy teljesen elektromos autó szerepel a közeljövő terveiben."

"Új irányba tereli az alternatív hajtásra vonatkozó fejlesztéseit a BMW. A hidrogén helyett jöhet a tisztán elektromos hajtás. Erről Jochen Schmalholz, a BMW cég kutatórészlegének vezetője beszélt nemrég ausztrál újságíróknak."

"A Toyota azonban nem áll le az alternatív hajtásláncok kutatásával, ugyanis a Prius mellett folyamatosan fejlesztenek egy teljesen elektromos meghajtású modellt is. A Chevrolet Volt ellenfelének szánt autót leghamarabb 2010-ban mutatják be. Az első teljesen elektromos Toyota egy városi mini lesz, talán a Párizsban bemutatkozó iQ, amelyet lítium ionos akkumulátorok fognak hajtani."

stb.,stb.

fogash 2008.10.09. 14:24:52

"Szerinted egy "normalis" autogyar ez megengedhetne maganak egy 100e dollaros auto eseteben?"

Hát, a 7es BMW (E65) megjelenésekor az auto motor und sport magazinnak kiadott tesztautók közül több is tréleren végezte... Azok ugyanúgy vorszériás példányok voltak, mint a mai Teslák, nem?

Shadowbull 2008.10.09. 14:38:10

"Hát, a 7es BMW (E65) megjelenésekor az auto motor und sport magazinnak kiadott tesztautók közül több is tréleren végezte... Azok ugyanúgy vorszériás példányok voltak, mint a mai Teslák, nem?"

Ha ez igy volt, akkor ez nagyon gaz, mert az ujsagoknak kiadott autokat meg extran le is ellenorzik, vorszerias cuccokat meg nem kapnak elvileg.

A Teslat is meg lehet mar venni egy ideje.

sb

[] (törölt) 2008.10.09. 21:49:47

"Azok ugyanúgy vorszériás példányok voltak, mint a mai Teslák, nem?"

Vorserie még csak véletlenül sem kerül újságírók közelébe.

Kifordított kacagány 2008.10.09. 23:38:41

eko 2008.10.09. 08:35:46
pl tárolod és otthon beleöntöd a napcellás masinádba, ami a hidrogént állítja elő neked belőle. persze ez már sci-fi.

eko 2008.10.09. 08:51:34
namost az óceánok párolgása mellett ez még mindig egy elenyésző mennyiség lesz. azt állítani, hogy az ember által termelt vízgőz ökológiai katasztrófához vezet, enyhén szólva is öntelt kijelentés.

fogash 2008.10.09. 09:26:56
pillanatnyilag a hidrogén az egyetlen olyan amivel kellő mennyiségű energiát lehet tárolni az autó hajtásához. mindemellett sokkal kevésbé szennyező, mint a sok kihajított akkumulátor, amivel ugye valamikor kell kezdeni majd valamit. természetesen ehhez egy megfelelő tárolási módot kell kifejleszteni, ami ma még nem tökéletes, de nem is lehetetlen.
ami pedig a táguláskor távozó gázokat illeti, az marhaság. a gázos autók sem eregetnek maguk után táguló gázokat a napon.

fogash 2008.10.09. 13:34:23
a jelenlegi autógyáraknak az az érdeke, hogy gazdaságilag talpon tudjanak maradni, nem pedig az, hogy új technológiákat vezessenek be és finanszírozzák annak a teljes infrastruktúráját. nagyon is tisztában vannak azzal, hogy más technológiák jönnek, amik majd leváltják a belsőégésű motorokat(igen Edelweiss, azokat is, amelyikek a hidrogént pazaró módon elégetik), részt is vesznek a fejlesztésekben, de látszik, hogy amíg nem derül ki, melyik technológia lesz a győztes, addig nem nagyon akarják elkötelezni magukat.
természetesen az sem kizárt, hogy előáll valaki egy olyan korszakalkotó megoldással, mint amilyen a gőzgépek ideján a belsőégésű motor volt, de ennek kicsi az esélye. ha viszont mégis, akkor bárki is legyen az, se megvalósítani, se a tömegek igényeit kielégíteni nem tudja egyedül, szüksége lesz az autógyárakra.

Tommi 2008.10.10. 14:39:15

"Mi rá a garancia, hogy nem valami garázscég (Apple, Tesla) vagy profilváltó óriáscég (Nokia, Mannesmann) fog beugrani a VW, Daimler, Toyota helyére a jövő _közlekedési eszközeinek_ fejlesztésébe/gyártásába?"

Nézd csak meg, ott a Samsung és gyárt autót...

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2010.09.07. 20:52:27

Biztos lennének olyan hülyék a földön, akik zeneszámot állítanának be...
Zenélő autó, tiszta fagyiskocsi fíling, nem?
süti beállítások módosítása