Hangszobrászat autóalkatrészekből

  2008. október 02. - Asztalos Angéla

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Szabadesés, zuhanás nélkül
2011-12-29 17:46:00

Tél van. Nem lehet ugrani. Illetve lehetne, de nagyon bonyolult szervezést igényel, szóval vegyük úgy, hogy nem

Trabantban a deszantosok
2011-11-11 15:30:00

Én még soha nem Trabantoztam. Pár hete tapasztaltam meg először, milyen cuki kis autó. Már ahogy kinéz, olyan

Karácsonyi Hiéna: Dension csomag, senki többet harmadszor
2010-12-11 19:50:00

És íme az utolsó Dension csomag. Ha eddig nem sikerült megszerezned a pulcsit, sapit és nanotartót, itt az

Karácsonyi Hiéna: Yamaha csomag, már nincs sok hátra!
2010-12-11 19:20:00

Igen, ez már az utolsó Yamaha csomagok egyike. Úgy látszik, Rossit soha nem lehet megunni. Ha vinnél egyet a


Van, aki nem látta az új Focus reklámját? Tudják, amiben klasszikus zenészek autóalkatrészeken játszanak valamit, ami nagyon hasonlít a Sherlock Holmes emlékiratai főcímzenéjéhez. Ha valaki nem látta volna, bepótolhatja:

Azt viszont kevesebben láthatták, hiszen a tévé nem adta, milyen borzalmas macskazene volt mindez eredetiben. Hát tessék, ezt viszont ki ne hagyják!

Nemrég Tatabányán jártam, és olyat láttam, amitől kettéállt a fülem. Elmentünk a Szabadtéri Bányászati Múzeumba, ahol a sok bányagép, felszerelés és kortörténeti bemutató között véletlenül rábukkantunk egy érdekes kiállításra. Pontosabban először rábukkantunk a helyi szobrásztáborra, ahol rozsdás vashulladékból készült bányaszobrok között Lois Viktor kortárs szobrászművész vezetésével épp fát vágtak és fűrészeltek: alkottak. Vezetőnk, régóta ismeri Viktort és megkérte, mutassa meg nekünk hangszer-kiállítását.

Viktor nem szívesen hagyta abba munkáját: láncfűrésszel formált egy embernagyságú fatörzset. Aztán mégis letette a láncfűrészt és bevezetett minket az egykori bányászok fürdőépületében helyet kapott Hangfürdő kiállítására.

Megvallom őszintén, nem vagyok oda a modern művészetért. Eleinte ezt is egyszerű hülyeségnek tartottam. Aztán Viktor megszólaltatta az autó-, és mindenféle egyéb alkatrészekből, kidobott használati tárgyakból összerakott akusztikus hangszereit. Hát, nem mondom, hogy normális a pali, de a végén nekem már tetszett.

Egyébként ez egy stílusirányzat: a recycling, vagyis a kukából kiszedett cuccok újrahasznosítása. És Viktor híres hangszobrász, ezeket a tényleg működő hangszer-szobrokat kb. 10 éve alkotta. Most csak végszükségből tárolódnak a bányamúzeumban.

Hallgassák meg, hogyan szól egy lengőkarból, felniből, biciklivázból és mosógépdobból eszkábált elektromos bőgő vagy gitár! Vigyázat, csak erős idegzetűeknek!

És ezt az öreg Saabot Tatán fényképeztem:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr93678371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2008.10.02. 14:41:05

Pedig szerintem az elektromos cuccokból normális hangzást is ki lehetne hozni :(
Így elég hervatag...

zöldi 2008.10.02. 14:43:41

Ez a Sabb az örökéletgaranciás 3 hengeres 2T?

DarthBald 2008.10.02. 14:49:18

A Ford reklámban szereplő hangszerek valóban meg tudnak szólalni szép hangon. A macskazene az átverés, az van alákeverve. Tessék olvasni a konkurenciát. Autópiac. Most nem túrom fel a gyűjteményem, de ha megtalálom beírom melyik számban olvasható a cikk, hogy valóban elkészítették autóalkatrészekből a működőképes hangszereket.

PepeXVI 2008.10.02. 15:04:04

DarthBald:
Igazad van, nekem is pont ugyanez jutott eszembe mivel az Autópiac hasábjain 2 A4-es oldalon ecsetelték, hogy ez a reklám valóságos.
De ez csak azt jelenti, hogy valamelyikük (TC/Autópiac) információi tévesek, azt nem tudjuk, melyik a valóság. Mindenesetre az ötlet nagyon jó, bár Honda inkarnációban még hatásosabb, ott ugyanis igazi kórus énekel, és nem arról, hogy "Ó Ford, jaj de jó vagy", hanem hogy milyen hangokat hallasz egy Civic-ben. És tényleg a megszólalásig hasonlítanak az autóban előforduló hangokhoz, zörejekhez, a V-Tec nyitás hangja pedig hátborzongató.
Hát igen, részemről inkább Honda mint Ford de ez ízlés kérdése :)
Uff

Nicolas Reök 2008.10.02. 15:25:15

Az a Tatabánya a Saabbal jó lesz a tatai Alkotmány utcának is.

Higany 2008.10.02. 15:28:16

Szentendrén nőttem fel, az út a gimnázumba Viktor háza mellett vezetett, volt mindenféle érdekesség a kertjében, akkoriban főként mosógépek dobjai szolgáltak alapként a hangszereihez.

SsPL71 (törölt) 2008.10.02. 15:35:13

Akkor a Ford-os hangszerek, hogy szólnak?

A Tatabányai Viktor hangszerei szerintem kiváló "industrial" stílus alapokat rejtenek.

Nekem tetszett.

Pilu · http://www.stonebridge.hu/pilu 2008.10.02. 15:36:01

A macskazenés verzió nagyon nagy valószínűséggel kamu, utólag pakolták alá a hangot. Bár ez még nem zárja ki, hogy eredetileg is így szólt kb.! :)

Hoerbi 2008.10.02. 15:39:25

A macskazenésben a motorháztető kizárt dolog, hogy ilyen hangot adjon!

Tagbaszakadt Paraszt 2008.10.02. 15:39:28

Aki ért egy hangyányit a hangszerekhez, az azonnal levágja, hogy a reklámban hallható zene nem azokon a szarokon hangzott el. A 2. videóban hallható "macskazene" teljesen hitelesnek hangzik, szerintem eredeti. A "hangszereken" valóban megszólalnak bizonyos zenei hangok, de azokból zenekari hangzást nyilván nem lehet összehozni, legfeljebb egy olyasféle nyöszörgést, ami hallható is. Aki zenei kérdésekben az Autópiacból tájékozódik, azt csak sajnálni tudom. Nyilván ott sem azt írták, hogy Ford alkatrészeken játszották el a zenét, hanem legfeljebb azt, hogy bizonyos zenei hangokat ki lehet csalni a "hangszerekből".

redriot77 2008.10.02. 15:52:11

Úgy emléxem a '95-ös Szigeten láttam élőben zenélni Lois Viktort és csapatát. Jóhangulatú buli volt, a közönség pozitívan reagált az újszerű hangszerekre és a földöntúli zenére, és Lois mester is el-elmosolyodott néha.

A hangszerek már csak halványan derengenek emlékeimben, de úgy emléxem volt vmi "fényhegedű" nevű elektromos hegedű, amire egy apró, villanymotorral hajtott tárcsa volt applikálva - amolyan végtelenített vonóként funkcionálva. :)

Kreatív faszi, annyi biztos, és nem egy beképzelt önjelölt művész. Remélem még sokáig alkot. :)

WP12 2008.10.02. 15:52:31

Bevallom, nem értek különösebben a művészethez, de nem sok művészeti értéket találok ebben a modern művészetben. Legalábbis, ami a "zenei" részét illeti.

A focus reklámról pedig, a csörömpöléses klip egyértelmű kamu. De aki elhiszi, hogy valódi zenét játszanak a reklámfilmben, az nyilván arról is megvan győződve, hogy Bud Spencer pofonjainak is olyan hangja van élőben, mint a filmeken :-)))))

Lacc78 2008.10.02. 15:55:37

A macskazenés felvételt hogy bírták ki röhögés nélkül?

Bummer 2008.10.02. 16:00:17

crayfish, úgy, hogy az is playback.

PepeXVI 2008.10.02. 16:00:57

Reaper Man:

Nem, a Tankcsapda következő koncertjéről nem az autópiacból tájékozódom. De mostmár komolyan meg fogom keresni azt a számot, amiben ez a reklám van.
Emlékeim szerint nagy Ámerikában él egy fószer, akinek ez a heppje, hogy mindenből hangszert gyárt. Őt keresték és bízták meg az autó szétdarabolásával és a megfelelő hangszer(utánzatok) elkészítésével. A cikkben ez volt írva. Aminek semmi köze a zenéhez. Az egész reklámnak semmi köze a zenéhez. Mi csak közösen ötletelünk, te viszont tanulj meg pontosan olvasni.
Uff

Vityaz 2008.10.02. 16:21:14

www.autoblog.com/2008/01/29/more-cowbell-ford-turns-focus-into-musical-instruments/

Nekem ebből az jön le, hogy a hangszereket külön külön szólaltatták meg, és a hangmérnökök keze munkája a kialakuló harmónia. Egyszerre tényleg szólhatnak így...

Kifordított kacagány 2008.10.02. 17:06:57

legyünk őszinték, valószínűbb, hogy összetákoltak pár hangszernek kinéző valamit és alányomták a zenét, minthogy művészeti alkotásokat hoztak létre sokszorannyiért.
de elterjeszteni azt, hogy ez mégis így van nem rossz marketinges húzás, el kell ismerni.

csuf (törölt) 2008.10.02. 17:40:29

nem tudom hogy az első, ami a tévében látható volt, mennyire valódi. de a másodikban van 1-2 olyan hang amitől szerintem is inkább az a fake. pl.: a motorháztetőre ütés. az ölég viccesre sikeredett. vagy amikor a kereket elfordítja, akkor mi az a nyikorgás? előkotortak valami bontóból egy 20 éve kidobott nyikorgó kormányrudat?

2T1cyl 2008.10.02. 17:48:01

Akinek ez kipattant a buksijából, az vagy nagyon kreatív vagy nagyon marha. Reklámnak nem utolsó, bár azt hogy bármelyik felvétel kamu-e vagy sem, nem tudnám megmondani. A mai digitális technika nem ismer határokat, annyi biztos. Véleményeink pedig a szokot módon összeütköznek. Ez már csak így van.

tomnemtom 2008.10.02. 17:58:05

jaj, nem értem, miért vitatkoztok !

mindjárt jönnek, tudjátok kik és elmagyarázzák, valójában hogy van ez, vagy bármi más.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2008.10.02. 18:11:14

Ez nem is macskazene, ez komoly kortárs művészet, kéremalásan :D

Kifordított kacagány 2008.10.02. 19:21:03

StormHunter 2008.10.02. 17:48:01
szerintem inkább egyik sem valódi.

Gomulka Béla 2008.10.02. 19:27:10

Angéla kedves, egy szakújságírónak nagyobb tárgyi felkészültséggel kell belevágnia a hullott bányagépalkatrészek témájába. Az elsõ instrumentum, de valamelyest még a második is NYENYERE!
(A macskazene persze kamu, nem minden szól csak azért mert fújják vagy húzzák. Mit is szoktak bekiabálni a Váradinak? Gyántázd meg, Béla!)

zsüber 2008.10.02. 19:57:12

Aki feltétlenül elhiszi, hogy azok a hangszerek igazi hangjai, amik a második videón hallhatóak, hát az mit nem mondjak egy kicsit süket, vagy egy kicsit vak, esetleg csak ostoba.
Az is lehet, hogy nem látott még valódi hangszert és annak nem hallotta még az igazi hangját.
Az első dolog: nem sok olyan fúvós hangszer létezik, amely eltárolt levegőtől szólna, ilyen talán csak a templomi orgona, vagy a skót duda. A "fuvolista" fiatalember az elején két lélegzetvétellel is tudja folyamatosan fújni a hangszert, amelynek tülkölő hangja van, ahelyett, hogy egyfajta pánsípszerű fütyülése lenne, mint egy filctoll kupaknak.
Ugyan ez a helyzet a motorháztetővel is, illetve sokkal nehezebb olyan kis egércincogást előcsalni egy hátsó kis háromszög ablakból, mint valami normális hangot, esetleg semmit.

Aki egyből az mondja hogy a második klippen biztos az igazi hangja lehet a hangszereknek, azt is biztos elhiszi, hogy az igazi szinkronja ez a Dallasnak....
www.youtube.com/watch?v=Odc0p63u2sA

Tagbaszakadt Paraszt 2008.10.02. 20:08:05

Pepe
Meghallgattam még párszor, tényleg szar a második is, több helyen nem stimmel a hangzás a látvánnyal. Szóval az sem eredeti. Az első viszont tutira pléjbekk, még akkor is, ha a Tankcsapdát valamilyen nyakatekert besorolási módszerrel a "Zene" kategóriába soroljuk. Utóbbi esetben viszont az Autópiac is lehet zenei magazin és akkor Neked is igazad van.
Arra ugyan nem fogadnék, hogy a reklámban hallható zene igazi zenekari hangzás (mivel digitálisan már bármilyen hang előállítható), de hogy néhány összegányolt Ford alkatrészen ilyen hangzást nem lehet összehozni, azt bátran merem állítani, két dologra alapozva: az egyik, hogy jártam általános iskola hetedik osztályába és ott tanultunk fizikát, a másik pedig, hogy talán nem véletlenül változatlan a zenekari hangszerek nagy része már minimum 2-300 éve.

cowach 2008.10.02. 20:11:50

Csak annyit fűznék hozzá, hogy ezt a reklámot láttam egy bosnyák tv-adón és ott a klip elején feltüntették, hogy a hallható zene TÉNYLEG a Focus alkatrészeiből lett előcsalogatva.

Tagbaszakadt Paraszt 2008.10.02. 20:11:50

Amúgy mindkettő állat, a reklám is meg a macskás is.

Tagbaszakadt Paraszt 2008.10.02. 20:15:37

Cowach, én meg olyat láttam, ráadásul itt a magyaron, amikor a kisfiú sárral meg fűvel bepiszkította a ruháját, és az anyukája áztatás nélkül hófehérre mosta, és mindezt csak 40 fokon!

intermundium 2008.10.02. 20:41:01

Lois Vitor szoborhangszerei "Élőben " fantasztikusak. Sokkal eredetibbek, mint a reklámban látható se nem szobrok, se nem hangszerek.

2T1cyl 2008.10.02. 21:00:20

Reaper Man 2008.10.02. 20:11:50
Jó, jó hófehér lett, de előtte nem sárga volt?(mint a viccben:Drágám, hogy tetszik az inged, amit patyolat fehérre varázsolt a ... mosópor? Valóban szép drágám, de nekem kockásan jobban tetszett...)

A zene szépsége relatív, nekem speciel bejön a nem hangszernek kinéző hangszerek kompozíciója is. Sok sikert Viktornak az alkotáshoz!

cso zsi 2008.10.02. 21:00:27

A hitetlenek valszínűleg olyan fiatalok, akik nem láttak még egyet, s mást.
Például iskolai rendezvényen kürtöst, akinek az volt a dolga, hogy egy csigába tekert rézcsőből zenét produkáljon a szája segítségével.
Ugyanez egyenes alpesi kürtön, illetve villanyszereléshez használt műanyagcsövön is könnyűszerrel megvalósítható.
A rockzenészek elektromos gitárja egy falapra szerelt nyélen megfeszített huzalkészlet, bemikrofonozva.
Befőttesgumi feszítésével-lazításával, és "pengetésével" is lehet hasonlót produkálni.
Az, hogy egy hangszer miből van, csak a hangképet módosítja, a zenészt nem.
Egy jól felhangolt seprűn is lehet muzsikálni, de a szekrény hátába bevert szögekre feszített damilból is lehet "profi" cimbalmot, steel-gitárt gyártani.

makmarci 2008.10.02. 21:01:02

Én csak a szőke csajt nézem, az biztos nem kamu...

[] (törölt) 2008.10.02. 22:27:26

Theo Jansen:
www.youtube.com/watch?v=WcR7U2tuNoY

Ez viszont valódi, ott a többi szobra is.

Zsoli · http://prohardver.hu/tema/a_nagy_volvo_topic/hsz_1-50.html 2008.10.02. 22:41:04

Senki ne mondja, hogy amikor egy motorháztetőre rávágnak, akkor az úgy szól, mint a 2. videóban!
Lehet, hogy az 1. kamu, de akkor a 2. is.

cowach 2008.10.02. 22:58:11

Reaper Man

OK,OK! Igaz, hogy a reklámok sűrűn sarkítanak, de én nem tartom valószínűtlennek ezt a Fordos dolgot.

Gomulka Béla 2008.10.02. 23:07:40

Cso zsi, a seregben egy roma srác (talán a legnagyszerûbb ember akivel valaha találkoztam) lehántott fûzfakéregbõl és fûszálból készített trombitát.

Az meg, a Saab mögött a Nepomucénus malom! Ezidõben sváb múzeum.

fandrew 2008.10.03. 00:25:18

Itt van ugyanez a zenekar, élőben:
www.youtube.com/watch?v=6MNcKpKR1BE

Gratulálok a cikkírónak. A 2. videóban elsőre egyértelmű, hogy elég gyatra lett a szinkron, mert sokszor nem pontos a hang időzítése.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.10.03. 09:31:18

ez a macskazenés videó hamisítvány, nyilvánvaló. valszeg az eredeti is kozmetikázott persze.

RWD 2008.10.03. 09:39:57

Ez a Saab állt az egyik dunaalmási udvarban egyszer.O:

PepeXVI 2008.10.03. 11:07:16

Inkább nézzük együtt a veterán Saab-ot, annak több értelme van!
Reaper Man: a válaszod elfogadom, frappáns volt ;)

2T1cyl 2008.10.03. 11:33:50

PepeXVI 2008.10.03. 11:07:16
Inkább nézzük együtt a veterán Saab-ot, annak több értelme van!

Milyen igazad van! Mindig jó érzéssel tölt el, ha egy efféle előrehaladott korú autót látok-pláne ha használják is! Hol lesznek a mai ú.n. "papírautók 10, 15 vagy 20 év múlva? Van egy-két tippem...

2T1cyl 2008.10.03. 11:45:08

Ja és ha a maszek hangszereknél vagyunk: volt egy ismerősöm, aki a rajzfilmek módjára gázolajos kannákból és kiszuperált konyhai edényekből rakott össze egy dobszerkót. Nagyon "dobszerű hangzása volt, hallanotok kellett volna-amit nem lehet, ez kb 8 éve volt. De hátha egyszer rátalálok.

Retekegér 2008.10.03. 23:07:10

Nem értem min megy itt az agyalás, teljesen mindegy, hogy valódi hangszerelés vagy nem, a lényegen nem változtat: a Ford mocskosul megbízható autókat gyárt! Lehet bármit mesélni a reklámról, az számít, hogy mibe teszi bele az ember a hátsóját. Ilyen alapon kezdhetnénk gyalázni a Navara reklámot is, hogy most apúúúúú, az az autó póóók is, meg terepjáró? igen kisfiam, de ki a szart érdekli, mikor apu aládver 170 lovat azzal a Navarával....ááááá!!! nem hiszem el, az autó reklámja a téma, és nem a jószááág!:)
süti beállítások módosítása