Ezt kaptuk ma, film is van hozzá.
Sajtóközlemény
Többszázezres bírság az indokolatlan használatért
Sok a baleset a leállósávokon
Az autópályákon nagyjából minden nyolcadik halálos baleset a leállósávon történik, pedig ezek a balesetek lennének a legkönnyebben elkerülhetők. A rendőrség akár 300 ezer forintra is büntetheti azt, aki indokolatlanul tartózkodik a „vészsávon”.
Bár 2008-ban eddig kevesebb baleset történt hazai autópályák leállósávjain, mint az utóbbi években, még mindig vezető baleseti ok a „vészsávban” veszteglés – derül ki az ÁAK Zrt. és az AKA Zrt. adatiból. Évente átlagosan 6-8 haláleset történik a leállósávokon, a személyi sérülések száma pedig több tucatnyi, melyek szinte kivétel nélkül kiküszöbölhetők lennének a vonatkozó szabályok betartásával. Ha valaki indokolatlanul áll a leállósávon, vagy szabálytalanul halad rajta az kiemelt szabálysértésnek minősül, amiért a rendőrség akár 300 ezer forint bírságot is kiszabhat.
Az autópálya leállósávját nem véletlenül hívják a szakemberek vészsávnak − mondta a témáról a GRSP Magyarország Egyesület (Global Road Safety Partnership – Partnerség a Közlekedésbiztonságért) elnöke. Bérces Ágota szerint az autópályákon nagyjából minden nyolc-kilencedik halálos baleset a leállósávon történik, ráadásul a szerencsétlenségek nagyobb arányban súlyos vagy halálos kimenetelűek, mint a sztráda többi forgalmi helyzeteiben. Az egyesület idei közlekedésbiztonsági kampányában ezért kiemelten foglalkozik a leállósávban tartózkodás veszélyeivel.
Tudatosítani akarjuk az emberekben, hogy a leállósávot valóban csak veszély, komoly műszaki vagy egészségügyi probléma esetén szabad használni, pihenésre, uzsonnázásra vagy mellékhelyiség helyett pedig semmiképpen sem – mondta a szakember. Sokan nincsenek tisztában a használat szabályaival, pedig azok egyszerűek és logikusak. Ha már mindenképp meg kell állnunk a pálya szélén, húzódjunk minél inkább jobbra, tegyük ki az elakadásjelző háromszöget 150-200 méterre. Használjuk a láthatósági mellényt és az autó vészvillogóját, vigyázzunk, hogy sem az autó, sem mi magunk ne lógjunk be a forgalomba ahol elsodorhatnak. Végül az egyik legfontosabb, hogy az utasok mindenképpen a szalagkorláton kívül tartózkodjanak, még akkor is, ha csak pár percnyi leállásról van szó.
A magyarországi baleseti és halálozási arány egyébként az európai átlaghoz hasonló, például Nagy-Britanniában a halálos kimenetelű balesetek több mint 12 százalékának a leállósáv a helyszíne.
Az jutott róla eszembe, hogy Magyarország legjobb komondortenyésztője, aki a fekete komondor feltámasztásán is dolgozott, pont így halt meg. Autópálya, autó lerohad, leállósáv, zuhogó eső, és egy kamionos, aki elnézte a záróvonalat.
Okos dolog, hogy ezzel is foglalkozik valaki, bár nem derült ki, megbízás alapján, vagy csak eseti karitatív felbuzdulásból kifolyólag. A Gold Communications neve ismerős volt, megkerestem honlapjukat, aztán a címlapon elakadtam. A belépéshez kattintsak a kedvenc évszakomra?! Tavasz? Hát persze, imádom. Nyár? Naná, nem is részletezem. Ősz? Ó, de jó is tud lenni a csípős, tiszta levegő, a sárgásbarna levélszőnyeg, meg a kellemes, délutáni teázások. Síelni nem tudok – a téllel nincs különösebb bajom, de a másik három évszakot tagadhatatlanul jobban szeretem. De ez a borzalmas céges humor mára kiütött.