HR, BiH, SLO

Jobb-e a közlekedés az exjugó tengerparton, mint itthon?

  2008. augusztus 13. - RT76

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Miért nem a ... lett az év autója?
2008-11-17 17:43:00

Szóval az Insignia az. De most miért? Tényleg? Akkor már miért nem a Skoda Superb ? Abban legalább van egy

Harci bálna Amerikából
2008-11-14 11:08:00

Aszongya Zoli nevű olvasónk, hogyaszongya: "Szia, a Mercit vagy egy honapja kaptam le Julian-ban. Vagy 60-70 km-re

Az autóbuzi szemüvege
2008-11-12 01:17:00

  Nem tudom, mihez kötöttem volna a dolgokat az automobilizmus előtt. Talán névről ismertem volna a falu

Családi barátkozás a Mazda6 kombival
2008-10-30 13:00:00

Miután Winkler kissé fanyalogva, minden lelkesedés nélkül számolt be magazinunk hasábjain kalandjairól a

 

Szerzőink hazatértek családi nyaralásukból, és elméláznak azon, hol is jobb az autós ember dolga. Nyugati jugoszláv utódállamok, vagy Magyar Köztársaság?

Vélemények az azonos című publicisztikáról.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr3613639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oPal 2008.08.13. 08:04:58

Érdekes. Horváto nekem nagyon felemás, nekem valahogy nem tűntek agresszívnek, viszont rendkívül gyorsaknak igen az ottani autósok. Szlovénia tényleg nyugodt :) Bár ott mindig átutazóba voltam, mindig lenyűgözött.
Olaszok hmm. Ők is inkább csak gyorsak, nem voltak igazán agresszivek, meg valahogy megvan a szabály. Olaszoknál amikor voltam, csak Cz kocsik voltak összetörve :-o

Saughassy 2008.08.13. 08:15:06

A horvat resszel en sem tudok egyeterteni, szerintem teljesen korrektul vezetnek. Mazsolat nem lattam egyet sem, amokfutot sem. Palyan viszont tobb gyorshajtot mint a cikk szerint. Igaz melyrepulot (lasd amokfuto) itt sem. A varosokban meglepoen turelmesen kozlekednek, valoszinuleg azert is, mert a dugo naluk ismeretlen (legalabbis 2 ev tapasztalata alapjan). Hova sietnenek. :) Dudalni pl Zadar mellett (Diklo uduloresz) minden belathatatlan keresztezodesnel szoktak, egyszeruen csak figyelmezteto jelleggel. :) En sokkal nagyobb biztonsagban ereztem magam kinn, mint itthon. Pedig rendőrt 1 kezemen meg tudom szamolni, hanyszor lattam a kb 5 hetes kinttartozkodasunk alatt.

IQLight 2008.08.13. 08:21:40

Én kicsit mást tapasztaltam, de biztosan azért, mert más útvonalon mentem.
Az Olaszok csak a pályán "őrülnek meg", a mellékutakon szépen betartják a limitet, nem jöttek a se**embe. Trieszt valóban robogóktól zsúfolt, de a látszat csalóka, mert ők nagyon is tudnak menni a gépeikkel (ebben nőttek fel). Ha az autó sofőrje nem pánikol, akkor ők szépen elmotoroznak mellete.
Szlovénia számomra az "álmos" jelzővel illethető. Biztosan vannak eltérések a vidékek közt. Én átlósan szeltem át, de dudálni sem dudáltak és megelőzni sem nagyon akartak, pedig én sem siettem. Nyelvtudásuk lenyűgöző, 2-3 nyelv még a parkolóőröknek is megy. Szép ország, kedvesek, valóban türelmesek és sokat mosolyognak. Szeretem őket.

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.08.13. 08:43:41

"Nyelvtudásuk lenyűgöző, 2-3 nyelv még a parkolóőröknek is megy. "

Tegnapelőtt egy olasz házaspár segítséget kért, merre kell menni Ukrajna felé. A körfogalomból eggyel hamarabb kijöttek, aztán elkutyulódtak.

Mutattam az öles UA feliratot balra. nem értették. Kérdeztem, tud-e angolul? No. Németül? No. Oroszul? No.

Lerajzoltam. Akkor se értették.
Jó, gyertek utánam.
Széles vigyor az arcokon...
Kivezettem őket a jó útra, aztán búcsút intettünk egymásnak.

Csak úgy eszembe jutott...
Biztos parkolóőrnek születtek ők is, csak továbbtanultak. :)))

sipike78 · http://www.szabolcsswift.hu 2008.08.13. 08:44:49

Persze, ők nem szlovének voltak. ;)

Elmo 2008.08.13. 09:02:49

HR

Voltam többször Horvátországban, anno Jugoszláviában, de azt elmondhetom, hogy nem rossz a közlekedés. A horvátok jó autóval rendelkeznek, de mennek nagyon. Az autópályán betartottam a sebességkorlátozásokat, csak én mentem annyival, a horvátok, meg mint addig, 140 körül. A tengerparti úton nem volt nagy forgalom, az út minősége semmilyen kívánnivalót nem hagyott maga után. Voltam én ott akkor is, amikor még keskeny, és csúszós volt az út, de az egy másik időzóna. Az 1500 km-es kőrút alatt 3 rendőrrel találkoztam, az egyik intett, hogy húzzam neki, motorral voltam, a másik kettő bokor mögül mért galádul, de nem észrevehetetlenül. Szóval, ha valéaki nem őrült, bünti nélkül megússza a horvát rendőröket.

BiH.

SZemétládák!!!

100-ra van korlátozva az útjuk, és simán lehet menni 110-zel. A történet: 110 körül, egy földútról simán elénjött egy Ford sok nagyon sötét bőrűvel a hasában. Vagy kikerülöm, záróvonal, vagy satufék, és lefüstölöm a gumikat a kocsiról, vagy belemegyek, és vége a nyaralásnak, és kétséges, hogy valaha ki fognak-e fizetni? Nos, kikerültem. A rendőr már a 100 m-re lévő kiállóban várt rám. Látta, hogy mi történt, én még dudáltam is! Közölte 100€! Haha! Mondtam. Akkor 15!!!! Szemétség. Elővettem a zsebemből 7€ aprót. Kevesellte, elvett 100 Kunát. Persze elismervény az náluk ismeretlen fogalom. Innen eseménytelenül folytattuk utunkat.

IQLight 2008.08.13. 09:05:18

Sipi: Azt a Szlovénokra írtam!!!! :)))

AP 2008.08.13. 09:23:15

Most jöttem haza olaszbó' és M7 végig-HR végig autópálya -SLO végig autópálya-IT végig autópálya út során 1000km-en egyetlen egyszer állítottak meg hazafelé, itthon túrták az utat abban a faluban, ahová elvezették ideiglenesen a még készülő M7 szakaszról a forgalmat.
Azt hiszem, ez mindent elmond..

karlmann 2008.08.13. 09:29:51

Szívesen adok a csokorhoz egy kis szerb-macedón-görög egyveleget két héttel ezelőttről. Először is a felsorolt három országban az autópálya hihetetlenül olcsó az én triumvirátusomhoz képest.

1. a magyar határtól Belgrádig autópálya van papíron, ami a gyakorlatban a négyes úttal egyenlő, csak a szélén van egy 1 méter széles sáv aszfaltozva. Ezért 2500Ft-nak megfelelő dínárt kell fizetni, ha bárki euróval akar fizetni felejtse el, mert legalább a kétszeresét fogja kiadni. Itthon, minden plazában lehet váltani szerb dínárt és kell is. A Belgrád-Nis szakasz az állami autópálya ez majdnem 4000Ft, viszont ez a legjobb minőségű. Tankolni csak kevés benzinkútnál lehet, ajánlom mindenkinek, és ez nem a reklám helye, az első ÖMV-t, akkor is ha a tank csak félig van, mert több nem lesz és máshol olyan a benzin, mint a klasszikus ukrán... A szerbek általában nem vezetnek vadul, trafit sehol sem láttam, de az út szélén sok helyen állnak rendőrök és megállítanak bármilyen küföldit egy kis baksisért. Emiatt is megéri kifizetni a magas autópálya díjat, meg azért is mert a hegyi utak még rosszabbak és még mindig sok a régi rozzant 30-al döcögő teherautó. A szerb határőrök elég bunkók gyakori a "madzsari, mafia" beszólás, ezt jobb nem felvenni tőlük.

Macedónia szegény ország és ez látszik is. Az autópályák kátyúsak, ráadásul most újítják fel az egyik völgyben a hidakat (összesen 5-öt) emiatt lámpás irányítás és néha dugók vannak. Az ő benzinjük még siralmasabb, mindeki bírja ki vhogy a görög határig, ott már nagyobb a választék és a minőség is. Rendőrök nem nagyon vannak, viszont annyi a régi kocsi, mint égen a csillag. Emiatt nem is nagyon repesztenek beérik gyengébb tempóval is. Szerbiával közös, hogy náluk nem kell bekapcsolni a fényszórókat nappal, ezért folyton villognak ránk.

A görögök, dacára annak, hogy idén már 25 éve EU-tagok elég szarul állnak. Sok olyan hely van, ahol térkép és GPS szerint is autópálya van, valójában meg csak egy kétsávos út, mondjuk 30km hosszan. A benzin itt már jó, bár drágább, mint nálunk, de azt a szutykot amit a pláviknál sikerült beletankolni a kocsiba és ekkorra már csörög is tőle rendesen, egy kis prémiumbenzinnel lehet javítani. Az autópálya itt sem olcsó egy szakasz átlag 2EUR, viszont vannak három sávos autópályák, amelyek szarok mert tele vannak kátyúkkal, ezért a három sáv gyakorlatilag csak kettő. Nekem Xsarám van, amin a gyári 195/55/R15-ös gyári méret van, ami manapság teljesen átlagos de elég egy gödör 130-al és viszlát... Noha mindhárom országban cirill betűket használnak, csak a görögöknek nem futja rá hogy latin betűkkel is kiírják a tudnivalókat. Athén ebben világelső, tájékozódni nem lehet, mert maximum egy orosztanár tudja elolvasni, megérteni, lefordítani, a tábla jelentését, majd ennek megfelelően közlekedni. Az átlagautós kb 150m-rel később jön rá, hogy ráfaragott. A görögök, nem szégyenlősek sehol sem, a motorosok 80%-a szuicid, nagyon kell vigyázni velük, itt is látni speedmotorosokat egyszál rövdnadrágban, napszemüvegben és papucsban. A gyalogosok mennek, minden létező irányba és általában a déliekre jellemző tárasjáték folyik itt is. Parkolni csak olyan helyen ahol maxmálisan el lehet kerülni a sérüléseket. Nekem 3-at sikerült begyűjteni. A tengerparton továbbra is nagy luxusnak számít a WC és a zuhanyzó is, ez 2008-ban azért gond.

oldyan 2008.08.13. 09:42:15

Az almúlt évben Bosznián keresztül mentünk Dubrovnikba (vasárnap). Az volt a benyomásom, hogy a bosnyákok az autópálya építésre szánt pénzből mind trafipaxot vettek.
Folyamatosan kanyargó, beláthatatlan úton követheted hosszú km-eken keresztül a rönkfa szállító pótkocsist és a mögötte ráragadó Golf I-et, amikor pedig éppen tudnál előzni, akkor korlátozás és mérő rendőrök.

Búvár ügyekben évente 3-5 alkalommal járok Horvátba. Csak jó tapasztalatom van a horvát rendőrökről. Pl. klasszikus jó mérési hely lenne az egysávos alagutak utáni szakasz, ahol mindenki rögtön megpróbálja behozni a lemaradást. Eddig egyszer sem láttam trafit ilyen helyen.
Ellenben a dugók előtt mindig kinnt van néhány rendőr, hogy az elszállt agyúakat lenyugtassa.
Ahol mérnek, ott általában tényleg problémás a helyzet (útépítés, iskola, erős kanyar).
Úgy érzek, hogy a magyar "minél több büntetést" hozzá állás helyett a "minél kevesebb balesetet" hozzá állás jellemző rájuk.

SsPL71 2008.08.13. 09:50:12

"Szerbiával közös, hogy náluk nem kell bekapcsolni a fényszórókat nappal, ezért folyton villognak ránk. "

Fényszórót, nem nagyon illik sehol sem bekapcsolni :)

zzke 2008.08.13. 10:08:23

Azt írja a cikk, a legtöbben 110-120-szal mennek, és ő végig repesztett 130-140-nel.
Nos, legutóbb tavasszal voltam Horvátországban (Porec felé), és az tűnt fel, hogy a pályán teljesen véletlenszerűen, de minimum a teljes szakasz 1/3-án 110-es korlátozások vannak, amit a kedves cikkíró valószínűleg nem vett észre (és szerencséje volt). Nem beszélve az alagutas részek 100-as ill. 80-as és a rengeteg még építés alatt álló szakasz korlátozásairól.
Nem véletlen, hogy az autóm Horvátországban járva mindig 1-1,5 l-rel kevesebbet eszik, mint otthon....
Mindenesetre valaki hasonlítsa össze az itteni autópályaépítési stílust az ottanival. Nálunk egy 1 km-es szakaszon van néhány parkoló úthenger meg néhány 10 lapátos ember (könyörgöm mit építenek manapság lapáttal???), kint százasával a drágábbnál drágább vadiúj útépítőgépek, sok-sok 10 km-eken keresztül, összesen 1 lapátos embert láttunk. Ennyi gép, amennyi ezen az autópályán van, egész Magyarországon nincs.

ata 2008.08.13. 10:08:43

Horvátországról annyit tennék hozzá, hogy hétköznap napközben tilos közlekedni hosszabb utakon. Az autópályákon beállnak a belső sávban egymástól 5-6 méterre 60-90 km/h tempóval és senki nem húzódik le jobbra. A jobb oldali sávban 4-500 méterenként megy 1-1 lassabb teherautó (kb világháborús időkből), de senki nem húzódik le közéjük, inkább egymás farában araszolnak belül. Vagy beállsz a sorba és idegtépő módon vezetsz le több 100 km-t (állandóan a féken kell állni), vagy jobbról előzől több autót, miután jobbra lehúzódni úgysem lehet lassabban, vissza pedig nemigen engednek. Annak ellenére, hogy ez szabálytalan sokkal kevésbé érződik veszélyesnek, mint közöttük autózni.

Előzni alapban is csak úgy lehet, ha rámész teljesen a helyi fenekére, csak akkor vesz észre és húzódik le egy idő után, máskülönben, mintha ott se lennél.

Tavaly óta már nem járok napközben csak este, akkor kiválóan lehet közlekedni.

vau · http://www.holdkomp.hu 2008.08.13. 10:32:39

Szerintem ez a cikk a szokasos helyzetleiro cikkek hangnemeben altalanossagokat akar megfogalmazni mondjuk ket-harom merites alapjan.

Sztm a fele sem igaz, de mind1.

Italian Job 2008.08.13. 10:34:16

Az olaszoknál a jogosítvány szerzés úgy történik,hogy egy családtagod taníthat vezetni, mikor úgy gondolja a "tanuló" elmegy befizeti a vizsgadíjat és vizsgázik. Ezért nemtudnak vezetni. Olaszországba nem mennék kocsival máshova igen,förtelem amit a parkolásoknál művelnek. Egy kis kocc előre egy kis kocc hátra és be is álltak. Aki nemhiszi járjon utánna.

bob 2008.08.13. 10:47:39

Usztasanak nevezni horvatokat olyan mint Naziknak hivni Nemeteket, nagyon serto a populacio 99%. Javitsatok ki miellot valamelyik horvat elolvassa
udv

zocskó 2008.08.13. 10:50:25

Nemtudom, de én teljes mértékben egyetértek a cikkben leírtakról, főleg a horvátokkal kapcsolatos résszel. Városban agresszívek ha tartani próbálod a megengedett sebességet, dudálnak, mutogatnak. A rendőr meg minden bokorban vár rád, becsületükre legyen mondva hogy legalább beszélnek angolul, nem úgy mint a náci osztrák labanc zsernyákok. Na mindegy, köcsögök mindenhol vannak, sajnos.

ottopappa 2008.08.13. 10:51:59

Italian Job!

Én ezt cáfolom, voltam kinn egy hónapot a taljánoknál, igaz, az északabbi részen (Bologna, Imola, Firenze), de ott nem tapasztaltam ilyeneket. Persze lehet, hogy délen (Nápoly, stb..) szarabb a helyzet.

Saughassy 2008.08.13. 10:52:09

Fura, hogy hany Horvatorszag letezik. :)

RT76 2008.08.13. 10:55:39

vau: mi nem igaz a posztban?

pixa 2008.08.13. 11:01:45

Úgy látom kevésbé civilizált országokba egy 15 éves felújított régi fajta dízel terepjáróval kell menni. ÜZemanyag mindegy, karcolás-horpadás mindegy, útminőség mindegy, szinte minden mindegy... :D

A számomra kultúráltnak hitt ír társadalom is kissé balkáni - ja, balesetet itt sem láttam, de minden második autó horpadt, karcolt, tört, stb. függetlenül, hogy milyen autó. Mondjuk itt az audi nem menő, a kereskedésben porosodik mind, lexus-merci, meg kicsit odébb a bmw.

Parkolásnál itt nem feltétlen van kis kocc előre-hátra, de hogy profin összeérnek néha a rendszámtáblák az is biztos. Aztán ha lejár a parkolójegyed, egyből repül a kerékbilincs.

vau · http://www.holdkomp.hu 2008.08.13. 11:03:14

Tenyszeru igazan. A horvat forgalom reakciojat olvashatjuk a te vezetesi stilusodra.

Ezeket a cikkeket miert kell amugy eroltetni?

Tenyleg, probalom felmerni h ez kinek hasznos?

Aki meg nem volt?

Annak elegge felrevezeto. Horvat autopalyan eddigi kb. 50 alkalombol 10-15szor tapasztaltam a fent leirt "M7-es jelenseget", amikor mindenki benn araszol a belso savban. Ez nem horvat sajatossag, hanem mazsola sajatossag. Az m7-es palyan rendszeres, mindenki elotolja a szekeret hetvegen es autopalyasdit jatszik, es goze sincs az egeszrol. Rendszeres a belso savban sorakozas. De amugy a toketlen sebessegkorlat-betartasert itthon is gond nelkul duda es fovesztes jar. Es amugyis, sorba vehetnem a feligazsagokat amiket a cikk emlit; felesleges.

Aki mar volt?

Az pont, hogy ezeknek a feligazsagoknak a csillio fele cafolatat tudja felsorakoztatni, es az altalanositasaidat romba donteni. Teljesen mas a moral egyebkent hosegben, nyaron, turistadomping idejen, egesz mashogy reagal a 10 oraja a turistak kozott rohado aruterito, mikor balfaszkodsz, udvariaskodsz, mint mondjuk osszel.


Nem maradhatnank az autoknal? Ahhoz ertetek... en se probalok balettozni, es mindenkinek jobb igy.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.08.13. 11:04:19

Mondjuk az is megérne egy posztot, hogy az otthon mindig jólfésült és kedves sógorok mennyire lesznek tahó állatok, ha kicsiny hazánkba tévednek..

szeme közé, laposan! 2008.08.13. 11:05:07

Azt hittem Görögben görög ábécét használnak, de ezek szerint nem... lehet, 3 év alatt váltottak át a cirillre, akkor voltam ott legutóbbb. Olaszban én nagyobb biztonságban éreztem magam (a legdélebbi részen is!), mint itthon, igaz, meg kell szokni, hogy mindig a dudát nyomják a fék helyett, de cserébe nem is hajtottak ki elénk sosem! Fényszórót meg szinte mindenhol kapcsolnak - tompítottat.:)

vau · http://www.holdkomp.hu 2008.08.13. 11:07:01

Tamas:

nincs benne effektive "nem igaz" dolog, hisz nyilvan nem kamuzol - meg nem is neznem ki beloletek, meg amugyis.

egyszeruen sok az altalanositas. Olyan, mint ha levontatok volna a konzekvenciakat a magyar vezetesi stilusrol ugy, hogy fesztival idejen lementek siofokra.

nem azt mondom, hogy nyaron a kroa`tok nem szoktak igy viselkedni, vagy hogy a bosnyakoknal nem fordulhatnak elo a fenti szituaciok, csak egyszeruen nem ez az altalanos.

no offense, csak szerintem nem teljesen helytalloak a benyomasaitok.

IQLight 2008.08.13. 11:09:44

Rácz Tamás 2008.08.13. 10:55:39

Az első mondat éles ellentétben áll Csikós kolléga beszámolójával.

"szlovéneknél... sem jobb a helyzet az utakon."
v.s.
"És igen, Szlovénia kulturáltabb, mint bármi, ami mellette van a tengerparton."
"A tempó elég pontosan igazodik az engedélyezetthez, inkább az enyhe gyorshajtásba hajlik, vánszorgás szinte nincs..."

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2008.08.13. 11:13:26

A horvát rendőrökről nekem eddig csak kellemes tapasztalataim vannak. Velünk mindig normálisak voltak. (Volt, hogy kivettek a sorból, mert a szerpentínen vezetés közben ittam. Mondta az ember, hogy igyak nyugodtan, de az adott helyen menet közben szerinte veszélyes. Amikor pedig eltettem az innivalót, megállította a kocsisort, hogy visszasorolhassak.) A bosnyák és montenegrói tapasztalataim is kellemesek.

SsPL71 2008.08.13. 11:23:20

Engem amerikában nem állítottak meg mikor ittam, autópályán (turnpike), pedig sört ittam :)

HA5NX-1 2008.08.13. 11:27:01

Egy ilyen cikk megírások érdemes lenne bevonni egy-két ott is élő embert, mert ők talán többet tudnak, mint aki csak átutazik :-)

"Az udvarias beengedés, a jószándékú segítőkészség ismeretlen fogalom, különösen a teherautósofőrök gyűlölik az ilyesmit."

Ez ebben a formában pl. nem igaz.
Itt az a módi - HR - hogy nem fognak lassítani, hogy beengedjenek, villoghatsz 10 km-n keresztül, hanem adj kis gázt és menj be az 1 autónyi helyre. Ekkor automatikusan lelassít aki mögéd kerül, hogy újra kialakuljon a követési távolság.
Azaz nem engednek be, neked kell menned, de viszont nem is anyáznak érte, ha bemész (mint pl. Pesten)
Mellékutcából kijövetelkor ugyanez, told ki az orrát, indulj el és majd lelassít.

capa 2008.08.13. 11:29:04

karlmann 2008.08.13. 09:29:51

"Noha mindhárom országban cirill betűket használnak, csak a görögöknek nem futja rá hogy latin betűkkel is kiírják a tudnivalókat. Athén ebben világelső, tájékozódni nem lehet, mert maximum egy orosztanár tudja elolvasni, megérteni, lefordítani, a tábla jelentését"

Bár nyilván görög ábécét használnak Görögországban, sírtam a röhögéstől a kommentedet olvasva (majd a rám furcsán néző kollégákkal is meg kellett osztanom...)

Amúgy nekem tetszett a cikk, a hrovát-szlovén tapasztalatokat nagyjából meg tudom én is erősíteni. Bár Horvátosrzágban azért az autópályán rengeteg 150 km/h felett haladó audishoz (bocs, de tényleg) volt szerencsém idén...

HA5NX-1 2008.08.13. 11:31:25

"Horvátországról annyit tennék hozzá, hogy hétköznap napközben tilos közlekedni hosszabb utakon. Az autópályákon beállnak a belső sávban egymástól 5-6 méterre 60-90 km/h tempóval és senki nem húzódik le jobbra. "

Ez sem igaz ebben a formában, pedig rendszeresen járok Zágrábból Eszékre, Zadarba, Rijekába... autópályán.
Maximum a 7végi csúcs idején igaz, de akkor az M7-esen is ugyanez a helyzet.
Szezonon kívül és hétközben általában Zágráb-Zadar autópályán tudom tartani a 150-es tempót.

Apropó rendőrök: a most megemelt horvát büntetési tételek mellett is jóval alacsonyabbak, mint Magyarországon.
Magyarországon most fizettem 152 km/h-ért az M7-esen 30ezer forintot. Horvátországban 180 km/h esetén lett volna kb. ez a tétel (1000 kn)

HA5NX-1 2008.08.13. 11:34:58

Még valami (meg még ki tudja mennyi fog eszembe jutni :-) )

HR-ban megengedett a max. 0,5 ezrelék véralkoholszint.
Azaz egy pohár bor/sör ebéd után nyugodtan.
Viszont!
Ha szabálysértést követsz el, és emellett volt a véredben 0-0,5 ezrelék alkohol, akkor a büntetés összegét szorozzák kettővel.
Ezzel próbálnak rávenni, hogy ihatsz picit, de akkor figyelj még jobban.

Ami "durva" - bár célravezető:
Lakott területen belül >100% sebességtúllépés esetén - tehát pl. 50 helyett >100 - 2 hónap elzárás!
Na ettől beszarik az is, akinek a pénz nem számít...

ipari_fostalicska 2008.08.13. 11:42:52

Bár nem kapcsolódik szervesen a cikkhez, de érdekelne egy ilyen Romániáról is. Csak azért, mert én már nem az első hónapomat töltöt RO-ban és kíváncsi lennék, hogy egy olyan írás mennyire tükrözné a helyzetet.

vau · http://www.holdkomp.hu 2008.08.13. 11:45:08

En is altalaban 160-170-nel szoktam haladni a lezart horvatorszagi maganautopalyaszakaszaimon, amik nemetorszagban vannak, en sem ertem ezt az autopalyas tortenetet.

Az autopalyas resz az tipikus turistatuladagolt autopalyanak az esete.

Most volt egy borzalmas dugo valamelyik hetvegen az M7-en, mentem balcsira, benzinkutnal lealltam Erden mert megorultem mar az araszolasban. Hallom, hogy egy hazaspar: "te tudtad, hogy mar nem kell autopalya matrica? milyen hulye rendszer ez"

Szerintetek o van annyira rutinos, hogy tudja, a kulso savban 110-zel baszkolodo autot lehetoleg ne 112-vel probaljuk meg megelozni, hanem esetleg gyorsitsunk fel 130-ra?

Ha meg 128-cal megy, akkor a, vagy maradjunk szepen a seggunkon a kulsobe, vagy b, elozzunk 150-nel (lezart nemetorszagi maganautopalyan).

Nem, nincs annyira rutinos.

Ez a cikk arrol az esetrol szol, amikor a nyaralni vagyok, "ahol apu megivott ket sort a tengerparton, es anyu majd valahogy hazavezeti a fabiat" felboritjak az altalanos kozlekedesi rendet. Vagy kialakul a kaosz, vagy nem. Nyaron egy csomo "idegen test" kerul a gepezetbe, ami megborit mindent.

Es ez igaz magyarorszagra, gorogorszagra, zimbabvere, tadzsikisztanra is. Es ez a cikk nem segiti elo az adaptaciot. :)

karlmann 2008.08.13. 11:48:58

Látom sokaknak tetszik a fényszóróm, de attól még tény, hogy levillognak, ha nappal be van kapcsolva a világítás. A szerb rendőrök szerintem részben emiatt is állítottak meg egy alkalommal.

A cirill-görög abc-ről csak annyit, hogy ha a csóró macedónoknak és szerbeknek futja latin betűs táblákra, akkor a göröknek se kéne gondot okozzon. Érdekes lehetett 4 évvel ezelőtt az olimpián úgy tájékozódni Athénben, hogy minden 15. utcán van kitéve utcanévtábla, AKROPOLIS feliratú táblából pedig láttam 3-at az egész városban két nap alatt.

capa 2008.08.13. 11:50:52

vau 2008.08.13. 11:45:08

Nem, ez a felsoroltak közül Zimbabwére nem igaz. Ott nem mennek nyaralni az emberek, hiszen mindig nyár van. :-)

MarioG 2008.08.13. 11:56:12

Görögországban is hasonló a helyzet: Motorokon olyan ritka a rendszám, mint a fehér holló, és persze hogy sisakot sem hordanak.

Ott felfestést sem nagyon látni, csak minimálisan, a táblák mennyisége is elég gyér. Én pl nagyobb városban lazán befordultam egy kétsávos szembe forgalomba. Egy nagyobb felfestetlen kereszteződésben akárhogy lehet menni, ahogy gondolod. Arról nem is beszélve, -az autós morálhoz kapcsolódik-, hogy a fiatal korosztály a görög tuc-tuc, és pop zenét csak olyan hangerőn képes hallgatni, hogy három utcával arréb már hallod hogy jön valaki.

nord 2008.08.13. 11:58:36

Horvátokhoz egy dolgot tennék hozzá:
való igaz, hogy tempósan közlekednek, viszont ha gyalogost látnak a zebra mellett, azonnal megállnak! (Az Isztriai félszigeten legalábbis szinte minden nagyobb városban ez volt a tapasztalatunk.)

Homie 2008.08.13. 12:45:40

Nagyon nem értek a témához,mivel a viszonylag friss jogsimmal nem mertem délre merészkedni,de Görögországba menet(Szerbiát és Macedóniát érintettük busszal) tapasztalhattam egy s mást.
Az első,hogy az utak jóval szarabbak mindhárom országban és mintha keskenyebbek is lennének. Ezt onnan vettem észre,hogy a busztól szemmértékre kb 20 centire mentek az autók a kétsávos utakon és mindig az az érzésem volt,hogy na,ez most nekünk jön. Az autópályák melletti benzinkutak wc-inek állapota siralmas,általában vettem egy nagy levegőt a mosdók előtt,hogy ne ájuljak el az ott terjengő bűztől.
A helyen,ahol nyaraltam(olcsó kis falu,sok magyar turistával,Sarti) az volt a jellemző,hogy az úttesten teljes káosz uralkodott: gyalogosok,robisok, autósok egyaránt dögivel voltak ott. A kocsisok viszont sosem dudáltak,ez feltűnt. És még egy érdekes szokással találkoztam a görögöknél. Sok helyen láttam,szóval nem egyedi dolog,hogy a kocsi hátulján matrica jelzi,hány lóerős a kocsi.
Azt hiszem,ha 1 millió átvezetett km lesz a hátam mögött,akkor sem megyek mediterrán országba kocsival,Horváto. a maximum.

isti77 2008.08.13. 12:49:07

"Szerbiával közös, hogy náluk nem kell bekapcsolni a fényszórókat nappal, ezért folyton villognak ránk. "

Készült már valamilyen felmérés arról, hogy nálunk (illetve az EU-ban) a lakott területen kívül fényes nappal is kötelező világítással hány balesetet sikerült eddig megelőzni?
Főleg, amikor jónéhányan a refit égetik, nem feltétlenül bunkóságból vagy bénaságból, verőfényes nappal sem a tompított és a fényszóró közötti különbség nem látszik (csak a szembejövőknek), de sok autón még a nem igazán feltűnő kék visszajelző sem.

ht 2008.08.13. 12:52:48

1 hónapja mi is voltunk kint Szlovéniában.
És mi is meglepődtünk mennyire más.. Mindenki nyugodt, sehol egy street racer-es. Lendván megáltunk fagyira meg kv-ra, nem akarták elfogadni a borravalót, mondván hogy miért akarunk mi olyat adni.. :) Más világ az..

vape 2008.08.13. 13:20:55

Én Horvátországban tisztára úgy éreztem magam, mintha otthon lennék. Én mint túrista szépen vezettem az autópályán, mindenhol szigorúan a max. megengedett sebességgel (igen, jópár helyen ott van a 100-110-es korlátozás, néha csak pártíz méteres szakaszon). A horvátok meg ugyanúgy mentek tovább 130-cal a korlátozások ellenére is.
Mellékutakon is ugyanez volt a tapasztalatom. Kanyargós hegyi utakon ráadásul még néhány vagányabb helyi behúzodott a záróvonalra is a kanyarban, ha én nem figyelek, visszapillantó nélkül mehettem volna tovább.
Mondom, tisztára, mint itthon.
Rendőrök is inkább a dugóknál dolgoztak, traffipaxot talán 1x, igazoltatást egyáltalán nem láttam. Az eset idén július elején történt.

Nick@Day 2008.08.13. 13:43:57



Horvátországban az első benyomásom az volt, hogy nem tudnak autópályán vezetni a helyiek. A belső sávban folyik a forgalom 70%-a, a külső sávval megegyező, illetve max. 5%-kal gyorsabb tempóban, de semmiképp sem 110 km/h felett. Sokat járok délre, így Split-ig "élvezem" gyakran a helyiek szötyögését - ha nappal megyek. Éjszaka viszont be lehet állni 160 km/h sebességre, tempomattal lehet végigmenni a szombat kivételével, általában konvojban olasz, magyar, szlovák (rendszámú) kocsikkal.

A zágrábi rendszámú autók viszont teljesen kiszámíthatatlanok. Ezek általában nagy teljesítményű német csodák, melyek vezetői mögött a magyar rokkantigazolványos HMCS-k elbújhatnak... Minden erővel próbálnak kizökkenteni a 160 km/h sebességből, majd amikor sikerült, beállni eléd 155-tel.

Rendőröket kizárólag baleseti helyszínelésnél (általában túlterhelt, öreg kisautók) láttam, illetve lakott területen, ahol a sebességmérésnek valóban van értelme.

nord 2008.08.13. 13:53:20

isti77:

igen, volt egy ilyen felmérés. A németek ennek hatására be is akarták vezetni, de a zöldek a többletfogyasztás okozta nagyobb károsanyag-kibocsátásra hivatkozva megfúrták a tervet. (Gondolom, az ottani zöldek is vannak annyira szemellenzősek, hogy addig már nem terjedt ki a figyelmük, hogy a több baleset miatti dugó mennyivel növeli a károsanyag-kibocsátást...)

"azta" 2008.08.13. 14:18:08

mindenki riogatott a horvátokkal (én meg mindiuntalan riogok is), aztán megint semmi. kényelmes tempóban simán leértünk a tengerre. rendőrt alig láttam (Rijekánál inkább), bunkó autóst se sokat (egy teherautó jött ki úgy elénk, hogy nem sokon múlott a karambol). talán két dolog:
a határhoz közeli horvát faluknál idegesítőbb nincs a világon! egy utca, az viszont tíz kilométer (igaz a 70es táblát kirakják!), aztán mikor vége, akkor rögtön jön a következő falu (értsd: egy rúdon van a faluvége és a következő falu kezdete tábla), szintén végtelen hosszan... kiborító.

de! pl a zebra előtt keresztbe is fel van festve az elsőbbségadásra kötelező szagatott vonal, illetve iskolák, óvodák, ki tudja még mik előtt sem túl drága nekik az óriás, villogó kijelző - gyalogátkelő!

qualitaet 2008.08.13. 16:02:11

"Horvátország közútjain már bőven akad agresszió is. A városokban a zöldnél elég egy másodperc tétovázás, és már szól is a duda. Az udvarias beengedés, a jószándékú segítőkészség ismeretlen fogalom, különösen a teherautósofőrök gyűlölik az ilyesmit. Mikor először láttam, hogy a platós Iveco sofőrje az ülésben felállva, öklét rázva dudál és üvöltözik az előtte udvariaskodó turistára, azt hittem, egyedi eset, de a negyediknél már tudtam, hogy nem így van."

A horvátoknak teszik vagy nem, ugyanúgy a vérükben van a jellegzetes pökhendi "jugó agresszivítás".
Pár fokkal kultúráltabbak a szerbeknél, ennek megfelelően igyekeznek türtőztetni magukat.A jól felfogott üzleti (turizmus) érdekről nem is beszélve.


"És igen, Szlovénia kulturáltabb, mint bármi, ami mellette van a tengerparton"
Sávváltáskor, kanyarodáskor indexelnek, a "lámpát felkattintják az autón mihelyt elindulnak, megadják a jobbkezest, nem támolyognak úgy a sávok között, mint az olaszok, és nem tekintik versenypályának az aszfaltot, mint a horvátok. A kintlét egyik napján életünkben már harmadszor (a Norbiéban először) elugrottunk Isztria gyöngyszemébe, a horvátországi Rovinjba. Azonnal éreztük a különbséget, akkor fogalmazódott meg bennem, mennyire más Szlovénia"

Perzse, hisz közük sincs(és sosem volt) a Balkánhoz.

"Az ország hangulatra, rendezettségre is olyan, mint valami mediterrán Ausztria."
"Ettől még ezerszer inkább Szlovénia. mint bármi más körülötte. Magyarország beleértve."

Ehhez nemigen van mit hozzáfűzni.

pältomi 2008.08.13. 16:02:43

Semmi gondom nem volt a közlekedéssel Horvátországban, igaz vasárnap éjjel 2kor indultunk és délelőtt 9kor már Rovinjban voltunk.

Amikor hazajöttünk viszont rögtön lefotóztak az M7-es kanizsa-balatoni szakaszán 140-el Welcome Home mosollyal az arcukon és természetesen siófok után 1 órát araszoltunk a semmi miatt.
Az AUDIsok persze a leállósávban előztek, mert rájuk nem vonatkoznak ugyanazok a szabályok mint másra.

babapa 2008.08.13. 16:13:06

Egy hónapja voltam Horvátországban (Dél-Baranyából Eszékre mentünk egy szép napos szombat délután, oda-vissza 100 km, szóval semmi releváns tapasztalat, de mégis :-) ). A sebességkorlátozásokat nagyon betartják, 90-70-50-30, mindegyiket. Nyílegyenes, több km hosszan elnyúló szakaszon mentünk egymásután vagy 15 autó, senki nem jött szembe, de senki nem is előzött. Az egyetlen záróvonalon, kanyarodósávon előző, nagyon(gyorshajtó) egy Bangle 5-ös BMW volt. (Mintha csak itthon lettünk volna...) Jah, és az 3 meg akár még több számjegyű utak kátyumentesek, és a szélükön záróvonal van végig.

HA5NX-1 2008.08.13. 17:53:07

"Sárga szögletes falutábla, utána ötven méterrel egy 70-es limit. Aztán másfél kilométeren át semmi, egy ház, egy buszmegálló, aztán falu vége tábla. Felgyorsítok kilencvenre, és akkor meglátom a 70-es limit vége-táblát. Hol, mennyivel kellett volna menni?"

Nem értem a gondot:
Volt egy 70-es korlátozó tábla. Hogyhogy nem tudtad, hogy utánna mennyi kellett volna menni?
Ami fontos, hogy itt nincs az a szabály, hogy 500 méter után ha nem ismétlik, oldódik a korlátozás.
Ha kitesznek egy korlátozó táblát, akkor az addig érvényes, míg egy másik tábla azt nem oldja.

HA5NX-1 2008.08.13. 17:57:50

babapa:
Az a rész olyan mint a magyar falu keleten.
Ott mindenki ráér, 50 helyett 40-nel megy...
Isztriában vagy Dalmáciában már gondolom nem ezt tapasztaltad :-)

HA5NX-1 2008.08.13. 18:03:36

A szerb utak állapotához meg annyit, hogy az ország 10 évig háborúzott és 15 évig embargó alatt volt... Hát olyan amilyen...

Viszont Horvátország is háborúzott pár évig, volt olyan év a 90-es évek második felében, amikor a költségvetés 50%-a hadi vagy kapcsolódó kiadásokra ment el és mégis...

Nem tudom mennyire urban legend, de állítólag a Murán épülő új 2x2 sávos határátkelő hídra 3 magyar és 3 horvát cég adhatott be ajánlatott.
Az első három helyen végzett a 3 horvát cég, az utolsó háromon a 3 magyar. (Annyi mindenesetre biztos, hogy horvátok építik a hidat)
De ebből persze ha lehet is, nem szabad messzemenő következtetéseket levonni a magyar autópálya és hídépítő konzorciumok árazási gyakorlatával kapcsolatban......

Gyurma73 2008.08.13. 18:13:16

A cirill betűs írás létrehozásának története a IX. században kezdődik. 860 körül két testvér, Konsztantin a „Filozófus” (Cirill), és Metód, Mihály bizánci császár parancsára elkezdett dolgozni a szláv írásbeliség megalkotásán. Feltehetően ez egy 43 betűs ábécé volt. Vitás kérdés azonban, hogy ez a cirill ábécé volt-e az eredeti, (ebben az esetben a glagolita írást titkosírásnak tartják, amely a cirill írás betiltása után látott napvilágot), vagy pedig a glagolita írás, (így a cirill írást Kliment Ohridszkinek tulajdonítják, aki a szaloniki testvérek tanítványa volt.) (A történetéről bővebben lásd: a glagolita írás-t.) Ezek az ábécék kizárólag betűalakban különböztek egymástól. Emellett az is kérdéses még, hogy ez az írás a korábbi létező szláv ábécé csekély módosítása volt-e, vagy a testvérek maguk állították össze a meglévő szláv és görög ábécé alapján.

Ennek az írásnak hamar nőtt a népszerűsége, gyorsan terjedt, aminek egyenes következménye lett, hogy a római pápa 885-ben betiltotta.

A cirill írást hivatalosan először Bulgáriában vezették be a 9. században. Eredetileg 44 betűt tartalmazott. A bolgár ábécé azóta több változtatáson ment keresztül, a két legutóbbi változtatás 1870-ben és 1946-ban történt, amikor a betűk számát először 32-re, majd a mai 30-ra csökkentették.

Oroszországban a cirill írást országosan 1708-ban vezették be cári rendeletre és orosz polgári írásnak nevezték el. Ez az írás egy sor reformon ment keresztül, csökkent a betűk száma, egy új betű, a "ё" betű is bekerült az ábécébe N. M. Karamzin javaslatára, valamint bekerült az "э" betű is. Az utolsó nagy írásreformot 1918-ban vezették be, melynek köszönhetően kialakult a modern, 33 betűből álló orosz ábécé. Ezt az ábécét később több egykori Szovjetunión belüli ország is bevezette, főként olyan országokban, ahol a 20. század előtt nem volt még írásbeliség, vagy az fejletlen volt. Az 1917-es októberi forradalom után bevezették a Szovjetunió egykori köztársaságaiban is (a balti köztársaságok és Grúzia, valamint Örményország kivételével).

A kezdeti 43 betűből álló ábécében minden betűnek volt egy szóértéke (a szimbólum neve), és néhány szimbólumnak számértéke is volt, lásd: Orosz ábécé.

Meg kell még említenünk, hogy számértékük csak azoknak a szimbólumoknak volt, amelyeket közvetlenül a görög ábécéből vettek át, ez lehetővé tette a bibliai nevek szent jelentéseinek kiszámítását a bizánci irodalom görög nyelvről szláv nyelvre fordításánál.

dolfi 2008.08.13. 18:17:51

Gratulálok a cikk törvényimádó szerzőjének az újabb remek magyarországot és az itt élő embereket ócsárló művéhez! És javaslom hogy amennyiben tényleg zavar hogy az M0-on jobbról előzgetnek akkor talán HÚZÓDJ LE WAZZEG!!:-) Komolyan mondom hogy tisztára bántó és lehangoló ez a cikk.. De ha ennyire gáz itt, és olyan jó ott akkor miért nem takarodsz el innen? Legalább lehetne haladni te gyökér...

GGG77 2008.08.13. 18:30:51

Csak olasz tapasztalatom van, szerintem egyáltalán nem agresszívek, csak a zöldlámpánál való tökölést nem tűrik.
Az osztrákok viszont baromi idegesítőek, tetvészkednek, bénáznak...

GGG77 2008.08.13. 18:32:05

dolfi, csak bízni tudok benne, hogy neked már nem sokáig van jogsid...

HA5NX-1 2008.08.13. 18:47:23

dolfi:
Tudod, sokan elhúztunk.
S egyre többen fognak.
Előbb-utóbb csak a taplók maradnak és akiknek nincs bátorságuk magukra hagyni a taplókat.

The Good Boy 2008.08.13. 18:54:29

Egy hete jöttem haza görögből, úgyhogy több ponton vitatkoznék "karlmann 2008.08.13. 09:29:51" kommentjével...
Én akármerre jártam görögföldön, mindenhol kétféle irással ellátott útjelző táblákat láttam, még azon a nagy kiterjedésű dohányültetvényes vidéken is, ahova Moha 'bá irányitott pánikszerűen. Apropó Igo: Na az göröghonban elég megbizhatatlan, ha letérünk az autópályának mutatott útról...
Nem értem a fenti hozzászóló további görög fikázását sem: Tény, hogy a görög gyorsan vezet, meg a szabályokat csak annyira tartja be, hogy balesetet ne okozzon (stop táblánál is csak akkor állnak meg, ha tényleg muszály, mert jön valaki), gyorsan, de jól vezetnek, a relativ jó minőségű utjaikon. Ahol nem autópálya van (csak az Igo szerint), ott a kétszer egy sávos utak mellett még van két kb. 3/4 sávnyi leállósáv, ami annyit jelent, hogy a Smarttól a kamionig mindenki lehúzódik, ha valaki előz, még a szembejövő is! Szerbeknél szintúgy a Röszke elötti szakaszon...
Szerbeknél (ha jól emlékszem náluk és nem a macedonoknál), nem kötelező a tompitott nappal, és ajánlott is anélkül menni, mert a rendőrők az alapján szelektálják a külföldit. A szerb pályákon általában mindenki betartja a sebességhatárt (kivéve a német és osztrák autóst), és mindenki tudja a jobbra tarts-ot!!!
Azt én nem tapasztaltam, mint a feni kommentelő, hogy a szerb határőrök utálnák a magyarokat, nekem a 4 szerb határátlépés során összesen egyszer vették el az útleveleket, de akkor is a hova kérdésre adott "Greece" válasz után azonnal jó utat kivántak. Radarpisztolyos rendőr sok helyen volt, de szerencsére én megusztam (amikor belefutottam volna, akkor éppen egy másik autóssal értetlenkedtek, a mérő ember meg nem figyelt az alacsonyan szálló ufomra:)
Macedonóknál tényleg most újitják fel a viaduktjaik egy részét, de ez szerintem a szükséges velejáró rossz egy ilyen utazásnak...
Viszont sikerült olyan fotót csinálni az egyik macedon autópálya pihenőnél, ahol éppen egy kézikocsit vontató kerékpáros halad el a pályán (ez még a sok gyalogos és kismotoros mellett is érdekesség volt számomra)!
Elmondhatom, hogy a közel 3000 km-es út során két alkalommal igazoltattak (mindkétszer magyarok, egyszer oda, egyszer visszafele), egyetlen egyszer nyitottam fel a csomagtartót (minő véletlenül pont Röszkén a magyar finánc, hazafelé), és ez a finánc volt az egyedüli az út során, aki le akart húzni, vagy legalábbis megpróbált meggyőzni (nagyon rutinosan, gondolom nem akkor mondta a dumáját elöször), hogy talán lenne számára is nálunk egy kis vásárfia ouzo, vagy metaxa...
Csak azt nem értem, hogy az egy orányi Röszkei várakozás során miért minket magyarokat csesztettek, miért nem azt a sok koszos albán, meg török vendégmunkást, piciny családaikkal, akik kb. feleannyit időztek a vpop emberei elött (bele sem merek gondolni, hogy esetlen volt valami az utlevélben...)
A tisztességes fináncoktól elnézést, de sajnos nagyon keserű volt látni ezt a mentalitást!!!
Ja és mégvalami: a röszkei eset után csak akkor éreztem magamat újra itthon, amikor a pályán (M1) 130-as tempomnál kb. 140-el elhuzott mellettem egy cseh új mazda6, meg egy magyar piros 156-os alfa. A cseh utána behúzódott a külső sávba, de a magyarnak addig nem volt kedve, amig sok száz méter után utol nem érte egy fekete merci. Pedig elöttem egyáltalán nem volt sehol autó, a magyar pedig nem elözte meg a cseh autót...
Gondolom rosszul aludt volna este, ha tanul valamit az elötte haladótól.

The Good Boy 2008.08.13. 18:58:53

Ja és még annyit, hogy számomra fájdalmasan drága volt a szerb (amúgy egyszégárusitott) üzemanyag €-ban történő kifizetése (szerb ÖMV-nél nekem 375.- Ft-ra jött ki, a macedon Shellnél pedig 300.- Ft-ra).De legalább egyiktől sem kezdett csörögni az autóm motorja:)

HA5NX-1 2008.08.13. 19:26:33

The Goog Boy:
Hol itt a probléma?
Magyarországon mennyi egy liter üzemanyag?
Szóval ha át is vágtak kicsit az átváltásnál - a magyar kutas is 200 forintért számolja az eurót... - akkor sem nagyon, s hát lehetett volna kártyával is.

HA5NX-1 2008.08.13. 19:56:17

Ami fontos még kimaradt:

Horvátországban szép, új, jó minőségű... és BAROMI DRÁGA autópályák vannak.

Egy határ-Zágráb táv oda vissza 72 kuna, azaz kb. 2300 forint.
Ezért Magyarországon veszel egy 4napos matricát az összes autópályára...

(S hol van még a tengerig tartó út díja?)

silly 2008.08.13. 20:09:10

Kicsit felemásnak érzem, hogy mi mondunk véleményt pl a horvátokról. Először meg kellene tanulni hajtani, s utána osztályozni. Horvát még SOHA nem előzött meg jobbról, pedig sokezer km-t legyúrtam már ott. Ugyanezt, ugyanot magyarok x alkalommal megtették...

The Good Boy 2008.08.13. 20:55:56

HA5NX-1 2008.08.13. 19:26:33

Nincs probléma, tisztában voltam az összeggel, nem is tankoltam sokat, csak annyit, amennyi a határig kell (külföldön én is gyakran használok kártyát, ez sem újdonság, csak a "csúnya balkánon" nem igazán akartam kártyázni, mert sok szép urban legend forog közszájon megcsapolt, lemásolt kártyákról). Csak jeleztem az árakkal kapcsolatban, hogy hol olcsóbb!

qualitaet 2008.08.13. 21:02:24

"A szerb pályákon általában mindenki betartja a sebességhatárt (kivéve a német és osztrák autóst), és mindenki tudja a jobbra tarts-ot!!!

Azok annyira osztrákok ill. németek mint Te vagy én.

"miért nem azt a sok koszos albán, meg török vendégmunkást, piciny családaikkal,"

...utánnna meg vérig vagy sértve, ha egy nyugati finánc vagy fakabát rólad is így vélekedik.

karlmann 2008.08.13. 21:19:43

The Good Boy

Ajánlom a Lamia-Larissa és a Lamia-Athén szakaszokat. OLyan ez mint Olaszország, ahogy mész dél felé úgy romlik a színvonal. Engem Greece válasz után kezdtek el basztatni a szerb rendőrök.

A műholdas naviról csak annyit, hogy simán boldogult Évián olajfák között, viszont Athénban 10 perc után csak az újratervezés ment. Az Akropoliszt is teljesen véletlenül találtuk meg.

Ati 2008.08.13. 21:20:59

Tavaly voltam Szlovéniában, és tényleg jó ott közlekedni. Jók az utak, el lehet igazodni.

Amerre a szállásunk volt, éppen autópályát építettek, ezért minden nap torlódás volt, de mindig voltak ott rendőrök, akik ha szükség volt rá átvették a forgalom irányítást.

Én, tavaly, a szlovén autópálya használatért fizető kapuknál fizettem. Mivel nyaralni voltunk nem érdekelt mennyi, de mikor kiszámoltam, mindennapi használat esetén elég horrorisztikus az ára.

Az autópályáikon jól lehet haladni, de előfordult, hogy az előttem haladónak jelezni kellett, hogy őt is megelőzném. Viszont egy villantásra általában el is engedtek, míg itthon némelyik a féklámpáját villogtatja a belső sávban. Az alagutak előtt elég sok a 100-as, 110-es tábla, ez egy kicsit zavart.

Viszont kisebb települések között jártam olyan utakon is Szlovéniában, mint amilyen útjai az erdőgazdaságnak vannak a Bükkben. Aszfaltozott, viszonylag jó minőségű, de éppen egy autónyi keskeny, aztán fahíd a folyó felett, stb. szép és romantikus, míg meg nem jelenik veled szemben egy teherautó megpakolva.

Ati 2008.08.13. 21:31:07

Mondjuk nem délre van, de kb 2 éve jártam Prágában. Hát az valami botrány. Pozsonytól majdnem Prágáig az autópálya, mint régen volt az M7. Csak Prága közelében volt megcsinálva (nem tudom azóta változott-e a szitu).

Prágában valahogy nem tudtam rájönni az egyirányú utak logikájára. Az egyirányú úttal párhuzamos utca szintén egyirányú, de ugyanabba az irányba, és valami nagyon bonyolult módon sikerült célba érnem, nem is tudom igazából leírni.

Az országutak pedig... Kutna Hora felé mentem Prágából, talán 1-es vagy 2-es számú főúton. Az út kb olyan (vagy rosszabb) mint nálunk a 3-as főút. Az autósok pedig... Országúton az egyik 70-nel tötymörög előtted, a másik pedig 130-nál még mindig a s..gedben van. Aztán megelőz azért, hogy 500 méterrel arrébb betépjen a benzinkúthoz...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.13. 21:48:09

Szlovéniát utálom!

Nincs kitáblázva az, amerre menni akarok!
Folyton a lipicai ménest, meg ehhez hasonló fontos dolgokat mutattak a táblák, de azt, hogy merre van az autópálya vagy Ljubjana, azt már nem írták ki.
Angolul meg nem beszél a benzinkutas.
Egyik sem.
Vagy, ha mégis angol volt az a nyelv, amin válaszolt, akkor jaj szegény fejem.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.13. 21:52:43

Bulgáriában is a kb. 10 km-kénti (!) mobil rendőrbódé és kézi radar a módszer a túristakirablásnak, de csak az országba befelé vezető úton. Akkor még tutti van jó kis euro a parasztnál :) 40-60, de alkudozás után 30 is oké nekik, zsebre, naná :)

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.13. 21:55:43

Ati 2008.08.13. 21:31:07

Csehországban érdekes módon a másodrendű utak a jobbak (!), azok két sávosak, leállóval és automatikusan lehúzodnak, ha előzöl. Nincs anyázás. Ja, a vicces még a kettős előzés tivoliban, szemből busz előz kamiont, én meg teherautót innen és elférünk, nincs duda, nincs kurvaanyád. Ellenben a főútjaik keskenyebbek és vacakabbak. Ki érti ezt?!

Homie 2008.08.13. 22:03:25

Ati, az a szar szakasz csak Brno és Prága között van(még mindig). Nekem is volt lehetőségem átélni,mivel 3 hete jöttem meg Prágából. Tényleg katasztrófa és ha a buszban is marhára érződött a rázkódás,vajon milyen lehet egy /40-es gumis autóban? Amúgy meg magyar közlekedési morálhoz hasonlót véltem felfedezni Prágában. A zebra előtt ugyanúgy nem álltak meg,mint itt,viszont a szabályok olyan szintű áthágása sincs jelen,mint egy délebbi orszgban.

ipari_fostalicska 2008.08.13. 22:31:58

Na én csak azt mondom, gyertek ide Romániába és máris sokkal jobban fogjátok élvezni az otthoni közlekedést. Az ilyen "rám nem vonatkozik a KRESZ mer nagy és szép és erős és leginkább drága autóm van" embereknek meg egyenesen kötelezővé tenném.

pitykeörmester 2008.08.13. 22:39:12

7000 km-et mentem Szlovéneia-olaszország-Franciaország-Spanyolország útvonalon. Szlovénia: valóban kulturált béta verziójú osztrákok. Idegesítő volt (júniusban) a sok fizető kapu. Sietős autós nincs. Olaszok valódi digók, Trieszt hatmillió robogó hazája, két óra parkolás alatt azonnal meghúzták a vadiúj Avensist, KÉTSZER IS, a másodikat olyan pozícióban, hogy el sem tudom képzelni - mindtha direkt lett volna, másnap Milánó, direkt teremgarácsba vittem az autót. Négy óra múlva megyünk érte, ők parkoltak be vele, mosolyogva adja a beduin bevándorló a kulcsot. MEgyejk a kocsihoz, akarom nyitni a csomagtartót, egy Beetl pont nekiér a hátsó lökhárítónak, elfelejtették behúzni a kéziféket - mutatom a srácnak, erre hogy egy kis polipasztát meg egy roncsot, iszonyű erővel nekiáll dörzsölni, majd azt mondja: gúd, oké? Olaszonál sávok nem léteznek, ha fel van festve, nem tartják be őket. Franciák büszkék, de nem száguldósak, de nem is engednek be, autópályán kanyarban 110-nél nem tudják a sávukban tartani az autót, sodródnak... a bevándorló marokkóiak 100x jobban vezetnek. Spanyolok tipikus mediterrán, udvariasság ismeretlen, de a száguldás is (7-es BMW-ket előztem 150-el).

KuKori · http://ireland.blog.hu 2008.08.13. 22:58:38

A spanyoloknál is a tipikus mediterrán vezetni nem tudás őshonos. Egy teraszról röhögve figyeltük egyszer, hogy egy darab robogót hogyan képes egy kocsi észrevétel nékül felborítani és három másik tovább tolni a földön lökössel. Egyiknek se tűnt fel, hogy valami nem oké. Én béreltem kocsit, fekete lökös, szóval szartam rá. Ja, a "lökdösődő" alap forgalmi játék náluk, a parkolásnál nem szabad kéziféket használni...

The Good Boy 2008.08.13. 23:30:52

qualitaet 2008.08.13. 21:02:24

" miért nem azt a sok koszos albán, meg török vendégmunkást, piciny családaikkal,"

...utánnna meg vérig vagy sértve, ha egy nyugati finánc vagy fakabát rólad is így vélekedik. "

Van igazság a válaszban, elismerem, de a viselkedésük, amit bemutattak, az indokolta a kifakadásomat... Miközben CIVILIZÁLTAN várakoztunk elég sokan a sorsunkra, azalatt a fenti nép (valóban német és osztrák felségjelű szakadt autóik környékén) nem túl civilizáltan viselkedtek, persze a cd feliratú sávban csak ezen emberek álltak be, gyanitom, ha én állok oda be, akkor úgy zavarnak a sor végére, hogy még a kedvem is elmegy, hogy ismét magyarhonba tévedjek, miközben ténylegesen fele annyit nem szivóztak velük a magyar(!!!) szervek, mint velünk hazatérő magyarokkal.

"A szerb pályákon általában mindenki betartja a sebességhatárt (kivéve a német és osztrák autóst), és mindenki tudja a jobbra tarts-ot!!!

Azok annyira osztrákok ill. németek mint Te vagy én."

Azok valóban osztrákok/németek voltak, új német prémium autókkal, kivétel nélkül két fővel (no 5 purgyé a hátsó sorban), általában 150-160-al. A fentebb emlitett népcsoport által használt millió km-t futott Sharan-jai, E-classe-i 8 fővel a fedélzeten, meg egy komplett Aldi raktárral a csomagtérben nem valószinű, hogy birta volna ezt a tempót:)

A Prágába vezető autópályával kapcsolatban annó nekem is az ugrott be elsőre, hogy tiszta M7 utánérzés, másodikra pedig az, hogy többet nem veszek cseh pályamatricát, inkább maradok a jobb minőségű és emiatt gyorsabb főúton, pedig csak /50-es gumim van:)

Görögországi Navigációs élménynél tényleg lenyügözött, hogy a dohány- és (egy alkalommal egy óriási) kiwiültetvényen milyen nagyszerűen tudja a jó irányt, aztán miután beért a következő településre, nem volt olyan utca, amely után ne tervezett volna újra (megjegyzem, a navimon tiltva van a földút, igaz a fentebb emlitett helyeken az utak minősége nagyságrendekkel jobb volt, mint bármelyik frissen átadott autópályánk:)

zsoci 2008.08.14. 08:57:58

Én mostanság rendszeresen járok Boszniába, nem a tengerparti részre.
Arrafelé tényleg kevesebb a trafipax, 1-et szoktunk rendszeresen látni Zivinice város elött, de minket a magyar rendszámú autóval SOHA nem állítottak meg, pedig volt hogy belecsúsztunk.
Egyébként tényleg nyugodtan vezetnek. Állati jókat lehet a útszéli Pecenje feliratu kajáldákban enni.
Amúgy kedves , rendes emberek.
Az utak rosz állapotban vannak, de folyamtosan dolgoznak rajta.

A horvát autópályán még én se láttam trafit soha. Pedig arra ia járok és nem olyan lassan mint a megfontolt Rácz kollega.

üdv zsoci

zsoci 2008.08.14. 09:02:26

Ja még az jutott eszembe, hogy tavaj jártam kosovoban is. Az az igazi vicces hely. Nagyon rosszak az utak. jár rajta minden lovaskocsi suto motor stb. ennek ellenére egy paraszt vezető van az amerikai katona. A többi csak amolyan délolasz temperamentum. viszont itt is jó a kaja, ráadásul a hivatalos fizetőeszköz Euro. A közlekedők a legnagyobb tiszteletben a helyi rendőrautót tartják amit mindig kiség egy SFOR(?) katonai autó.

Szerbiában pedig érdemes gyorhajtani mer olcsó 90 ben volt egy 145-őm 2600ftnyi dinárért, számlával. Viszont az autópályán sok a kivilágítatlan kocsi, volt olyan teherautó amit alig tudtam kikerülni éjjel. Igaz én voltam lassú épp.

üdv zsoci

justdoit · http://justdoit.freeblog.hu 2008.08.14. 11:28:40

A horvátoknál egy ideje divatosak az elfogó autók is. Engem tavaly egy fekete skoda superb kapcsolt le, és nem 1.9 tdi volt :)
Mögötte mentem, majd szépen leelőztem, erre neki a sötétített ablakai mögül felvillant a kékfény és utánam vetette magát. A cuccuk egészen high-tech volt. Ilyen 1 din-es foglalatba illeszkedő, kifordulós lcd-n néztük a gyorshajtásom, szépen feliratozott km/h-val. Nem fogadták el az eurót amit lefizetési célzattal adtam volna nekik, főleg, hogy csak annyi kuna volt nálam, ami épp elegendő volt a pályára. Szépen bekísértek Karlovacra egy atm-hez.

artus 2008.08.14. 21:10:28

Mi múlt héten voltun HR-ban. Kötelező felszerelés a GPS, egy új térkép, meg egy helybéli a csomagtartóban. A két öt km-es alagút előtt másfél óra alatt tettünk meg 4-5 km-t, a sávösszevonás miatt. Mintha itthon lettünk volna. Az alagútból már a megengedett sebességgel jött ki a sor, de előtte...

Amikor odaértünk a nyaralóhelyre, térképen és navigációs programban csak egynek jelzett nyarlófaluból HAT! lett.

Nehéz lett volna a helybéli nélkül odatalálni.

A N*vngo 8-ban is olyan katasztrofális térkép van (a magyar és osztrák térképekhez képest), hogy le se írom. A sebességkorlátozások használhatatlanok, sok helyen 0km a megengedett sebesség (szerinte), be akart vinni egy kb 10 km-es földútra az országútról. A leágazások is néha 2-300m-re vannak a bemondottól.

Gyanítom, hogy nem a program hibája, talán az utolsó félrevezetős Titó-idejebeli térképet vitték be.

A meglepő az volt, hogy a benzin egy áron van az egész országban, sztrádán, önkiszolgálón, leprán, multin, hazain.

qualitaet 2008.08.14. 22:12:22

"Van igazság a válaszban, elismerem, de a viselkedésük, amit bemutattak, az indokolta a kifakadásomat... Miközben CIVILIZÁLTAN várakoztunk elég sokan a sorsunkra, azalatt a fenti nép (valóban német és osztrák felségjelű szakadt autóik környékén) nem túl civilizáltan viselkedtek, persze a cd feliratú sávban csak ezen emberek álltak be, gyanitom, ha én állok oda be,..."

Nme demagógiának szántam. Ellenkezőleg.
Megértelek. A magyarok már ugyanígy "kiviselték" magukat Európa szerte. Pusztán ne sértődjünk meg és ne is csodálkozzunk különösképp, ha minket is hasonló jelzőkkel illetnek.
A német rendőrök sem rasszizmusból állítják meg az autópályán a magyar autókat.
Egyszerűen tele van a faszuk a kelet-európai bűnözéssel.

The Good Boy 2008.08.15. 12:33:13

qualitaet 2008.08.14. 22:12:22

Nem sértödök meg, megszoktam a fentebb irt nyugat európai hozzállást, bár igazán az inteligens ember nem itél elsőre, és szerencsére nyugaton ők többen vannak. De, még mindig itt van ez a mondatom:
"...miközben ténylegesen fele annyit nem szivóztak velük a magyar(!!!) szervek, mint velünk hazatérő magyarokkal..."
Nekem ez fáj nagyon, pedig tisztában vagyok a magyar mentalitással, és remélem ezek az IQ light emberek lassan kikopnak közülünk, és nem marad még ilyen irigy sem...

Tynow 2008.08.15. 15:36:33

karlmann: azert remelem azota utanajartal, hogy Gorogorszagban nem a cyrill abc-t hasznaljak, hanem a gorog abc-t :)

Persze azt meg kell hagyni, hogy Cyrill es Method a cyrill abc megalkotasakor sok betut atvett a gorog abc-bol.

mrsc 2008.08.16. 15:53:23

karlmann árfolyam számolása nem pontos, a Belgrádtól a magyar határig 2*390 dinárt vagy 2*5 EUR-t kell fizetni, ez kb ugyanannyi, mindkettő 2400 Ft. (Ellenben az első magyarországi kúton 8 EUR-ért adják a 4 napos matricát.)

Meg a sok rendőr parát sem értem, ha szabálytalan voltál, fizesd ki a büntetést, ha meg nem, akkor ne. Sok ezer km-t levezettem főleg BIH, MNE és SRB területen, de volt HR, SLO és Albánia is, sokszor megállítottak, 1 kivétellel mindegyik rendőr jófej volt, megnézte a papírokat, mondott 1-2 szót magyarul (jónapot, nem értem, köszönöm), megkérdezte, hova megyünk, aztán mosolyogva jó utat kívánt.

Tesóm egyszer Belgrádban tévedt el, megkérdezte az ott posztoló rendőrt, hogy merre az arra, az meg rámutatott a rettentő kaotikus kereszteződés ellenkező oldali kijáratára. Tesóm nézte, vakarta a fejét, hogy most mi legyen, a rendőr meg csak nevetett, kiállt az út közepére, megállította a forgalmat, aztán intett, hogy hajde!

Az az 1 kivétel meg pont a héten történt, boszniai szerb terület, montenegrói határ közelében, 17 euróra akart lehúzni, persze nem beszélt angolul, mondtam, hogy semmi gond, akkor üljünk be az autóba, begurulunk a közeli gradba a policija stancijára, ott biztos lesz valaki, aki speaks english, és folytassuk ott tovább a beszélgetést, amire rögtön lemondóan visszaadta a papírjaimat.

Összességében mindegyik délszláv országban azt tapasztaltam, hogy sokkal eszesebben vezetnek mint itthon, átlátják a forgalmat és a helyzeteket, határozottan, gyorsan, de nem ostobán mennek.

Ja, és Sarajevoban VW gyár volt, nem véletlen a sok Golf. Mondjuk tényleg muris, főleg azon a környéken az autók 80-90 százaléka az.

SLacc 2008.08.17. 23:34:01

Most értünk haza Isztriáról. Oda-vissza kulturáltan közlekedtek az autósok és a motorosok is. Akit kellett elengedtem, akit előzni akartam elengedett (ez a kevesebb, 1.0-s Suzukival). 1500 km majdnem minden gond nélkül. A gond hazafelé, M0-ról M5-re kanyarodva besorolnék a pályára, index, külsőben autó, belsőben senki, várok... várok... még mindig... csak nem vált sávot, elengedtem mer' muszáj. Aztán az 53 ló "meglódult", megelőztem. A faszi fantasztikusan előemberi fejjel kormányt szorítva száguldott 80-nal. Korábbi poszttól fellelkesült volna? (Bár ez nem tuningolt Skoda 120L volt.) Lehetett volna előzékenyebb, bár szabályt tudtommal nem szegett.
Summa summarum: van fejlődés. Vagy szerencsénk volt?
Ez legyen a legnagyobb problémája mindenkinek egyszer, 1500 km-enként.

A nyelvekről: idősebb pénztáros hölgy, igaz a kemping boltjában olaszul beszélt az előttünk vásárló nővel valami teáskanna fortélyairól. Aztán én mondtam egy "Good morning!"-ot, erre velem angolul beszélt. (A számolást mindenki az anyanyelvén teszi, ő is horvátul számolta a pénzt.) Pakolás közben mögöttünk egy német vásárolt. Szerintetek milyen nyelven beszéltek?

Sok pozitív élmény, sok tengerpart, sok döglés. A hegyi túrák után ezt is ki kellett próbálni, és jó volt.
süti beállítások módosítása